Ik moet helaas door het beton heen naar de kruipruimte. 'Normale' SDS boren gaan tot ca 26mm, vandaar.habbekrats schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:49:
@JPS Eigenlijk niet, ik doe altijd een beschermbuis om een waterleiding heen om beschadiging door werken en waterslag te voorkomen. Voorkomt ook hinderlijk tikken en kraken alhoewel dat met koudwaterleiding wel meevalt. Ik heb de leidingen door de kunststof meterkast plaat gemaakt, afdichten met wat rubber afdichtingstape tegen inkruipende beestjes.
Maar een groter rondje tekenen en met een 6-8mm een aantal in de ronte boren en er uit slaan kan ook.JPS schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:24:
[...]
Ik moet helaas door het beton heen naar de kruipruimte. 'Normale' SDS boren gaan tot ca 26mm, vandaar.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Toch ook hier nog een vraag over grote/kleine ontharder.
Ik krijg een warmtepomp met boiler. Dat betekent dus dat een hoop water in mn boiler opgeslagen wordt en dus de vraag naar water voor de waterleiding wat meer gedoseerd is? Is dat goed of slecht nieuws ?
Ik krijg een warmtepomp met boiler. Dat betekent dus dat een hoop water in mn boiler opgeslagen wordt en dus de vraag naar water voor de waterleiding wat meer gedoseerd is? Is dat goed of slecht nieuws ?
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Waarom zou dat meer gedoseerd zijn? Wat je gebruikt komt er ook weer in, dat blijft het zelfde.siemenz schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:22:
Toch ook hier nog een vraag over grote/kleine ontharder.
Nee dat is dus niet zo. De boiler vult zich niet continue. Anders zou het warme water steeds met koud water aangelengd wordenRol-Co schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:31:
[...]
Waarom zou dat meer gedoseerd zijn? Wat je gebruikt komt er ook weer in, dat blijft het zelfde.
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
En dat gebeurt ook. Als het niet zou gebeuren heb je na 1 seconde geen druk meer op je warmwaterleiding.siemenz schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:53:
[...]
Nee dat is dus niet zo. De boiler vult zich niet continue. Anders zou het warme water steeds met koud water aangelengd worden
Het deel koud water dat er bij komt is zo beperkt dat de daling klein is, en je het niet opvalt
Het is geen emmer, je hebt geen lucht in de boiler dus als je niet aanvult krijg je er ook niets meer uit.siemenz schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:53:
[...]
Nee dat is dus niet zo. De boiler vult zich niet continue. Anders zou het warme water steeds met koud water aangelengd worden
Vaak zit er een lange en korte pijp in de boiler, de korte vult water van onderen en de lange pakt water vanaf boven waardoor je de minste menging krijgt en maximaal warm water.
Door een hete boiler te hebben en kleine beetjes uit te pakken doormiddel van een mengventiel na de boiler vergroot je de capaciteit en verklein je de menging.
Ik geloof dat er een aantal tweakers zijn met een ceramic waterontharder van goedkopewaterontharders.nl, hoe bevalt deze? Zit erg te twijfelen tussen dit model of een fleck type met klein zoutvat. Twijfel is met name de lange termijn ondersteuning en eventuele spareparts (5-10jaar) of zou ik me hier niet zo druk om hoeven maken.
Vanmiddag om exact 12 uur start van de regeneratie start gebeurde na 14 dagen en een water verbruik van 3150 liter.
De watermeter voor afvalwater liet de volgende hoeveelheden zien:
BW 13 liter
Brine 24 liter
Rinse 13 liter
Totaal 50 liter down the drain
Regeneratie tijd incl Refill 35 minuten.
De watermeter voor afvalwater liet de volgende hoeveelheden zien:
BW 13 liter
Brine 24 liter
Rinse 13 liter
Totaal 50 liter down the drain
Regeneratie tijd incl Refill 35 minuten.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Vandaag weer wat verder met de voorbereiding bezig geweest en nu viel me op dat de overgangsverbinding van 1" naar de 25mm Uponor een binnendiameter heeft van 14mm. Zie op de foto rechts.JPS schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:28:
... en wat installatiemateriaal gehaald, waaronder Uponor 25mm buis om vanaf de hoofdleiding heen en terug naar de Aqmos in de trapkast te gaan. In de trapkast komt ook de meegeleverde externe Bypass.
Is dit niet een enorme bottleneck in de doostroomcapaciteit?
:strip_exif()/f/image/dAOyfjBNymIzLLjZEovSjeK6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben een N00b met dit werk en vroeg me dus verder af wanneer je teflontape (of beter, hennepdraad
Tot slot een vraag voor de betonvloerexperts, zie de foto van het kruipluik. Wat is de breedte van zo'n deel en op welke plekken kun je nu beter wel of niet boren? In de kruipruimte kan ik het niet zien ivm isolatie.
:strip_exif()/f/image/PE5XdvlTLKepkKkKUayymnzW.jpg?f=fotoalbum_large)
Over het algemeen is conisch draad geschikt om met teflon of hennep vast te zetten. Recht draad is meestal voorzien van o-ringen of fiber pakking. Hennep mag je niet gebruiken bij gas. In de industrie gebruiken we meestal vloeibare pakking werkt een stuk sneller.
Ik heb bij mij door de holle gedeeltes geboord, geen betonijzer tegen gekomen en scheelt boren.
Ik heb bij mij door de holle gedeeltes geboord, geen betonijzer tegen gekomen en scheelt boren.
[ Voor 15% gewijzigd door habbekrats op 21-09-2020 21:38 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Als je niet terug draait is er niet aan de hand met teflon tapeAUijtdehaag schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:59:
@JPS Haal loctite 55.
Teflon tape krijg je spijt van.
Wel heb je verschillende dikten dus wel een beetje feeling nodig.
Persoonlijk vind ik dat weer niks
Hele volkstammen tapen gewoon dus zal wel los lopen toch?
@Rol-Co
Er is zoiets uitgevonden dat heet vooruitgang.
Je kunt in het oude blijven hangen uiteraard. Wat je wilt.
Wat ik met teflontape niet dichtkrijg, is wel dicht met loctite55, maar dat ligt dan vast aan mij...
Ook met perslucht op 9 bar.
Wat ik met teflontape niet dichtkrijg, is wel dicht met loctite55, maar dat ligt dan vast aan mij...
[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2020 20:36 ]
Ik hoor het al, jij kan beter aan de locktite 577AUijtdehaag schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:34:
@Rol-Co
Ik heb 2 potjes 55 staan op het werk, al 7 jaar, nooit gebruikt.
Ok afdichting/pakkingverhaal is me duidelijk.
Maar over die uponor overgangskoppeling met 14mm binnendiameter: doe ik daar niet alle voordeel om 25mm uponor (19mm binnendiameter) te gebruiken mee teniet?
En voor het beton moet ik in de trapkast naar de kruipruimte boren, dat is een meter of 2-3 vanaf de buitenmuur/voordeur. Ik dacht dat die betonplaten vaste maten hadden en je op de overgangen beter niet kon boren. Wie het weet mag het zeggen!
Maar over die uponor overgangskoppeling met 14mm binnendiameter: doe ik daar niet alle voordeel om 25mm uponor (19mm binnendiameter) te gebruiken mee teniet?
En voor het beton moet ik in de trapkast naar de kruipruimte boren, dat is een meter of 2-3 vanaf de buitenmuur/voordeur. Ik dacht dat die betonplaten vaste maten hadden en je op de overgangen beter niet kon boren. Wie het weet mag het zeggen!
[ Voor 37% gewijzigd door JPS op 21-09-2020 21:34 ]
@JPS
Ik heb dit gebruikt, zeer simpel te doen.
https://www.rehau.com/be-nl/rautitan-drinkwater-verwarming
Misschien ergens te huur, of een loodgieter in de buurt die het heeft?
Ik heb dit gebruikt, zeer simpel te doen.
https://www.rehau.com/be-nl/rautitan-drinkwater-verwarming
Misschien ergens te huur, of een loodgieter in de buurt die het heeft?
Ik heb er ook tyleen 25 mm aanzitten, buizen lopen met 2 wijde bochten naar de ontharder. Ik heb dus 4 puntstukken 3/4-25 mm gebruikt. Bij bv Wildkamp te halen.
@JPS Volgens mij is dat een zelfknellende koppeling? Wat je zou kunnen overwegen is een 'echte' perskoppeling. Zoiets https://persleidingsystem...mm-90gr-btxpers-77482077/
Het schijnt dat warmteservice je de perstang nog weleens wil lenen of verhuren als je de koppelingen daar haalt. Dat is een hele degelijke oplossing, en in mijn optiek 10x beter dan tyleen.
Een andere oplossing zou zijn om een knie te pakken van 1" naar 22mm knel https://www.fitting-shop....-22-mm-8717845218454.html en dan de Uponor buis erop met deze https://www.toolstation.n...mkoppeling-2-delig/p33071
Dan heb je wat minder weerstand intern.
Voor het boren, ik zou proberen met een leidingzoeker uit te zoeken waar het ijzer zit. Dat scheelt vastslaan van je boor. Verder maakt het voor zulke kleine gaten weinig uit.
Hennep is overigens niet toegestaan in waterleidingen. Heeft geen KIWA keur. Zou gaan over bacteriegroei in de hennep of de fitterskit die niet gebruikt mag worden in drinkwaterleidingen. Teflon tape vind ik persoonlijk ellende. De loctite 55 dicht eenvoudiger en beter af in mijn beleving.
Het schijnt dat warmteservice je de perstang nog weleens wil lenen of verhuren als je de koppelingen daar haalt. Dat is een hele degelijke oplossing, en in mijn optiek 10x beter dan tyleen.
Een andere oplossing zou zijn om een knie te pakken van 1" naar 22mm knel https://www.fitting-shop....-22-mm-8717845218454.html en dan de Uponor buis erop met deze https://www.toolstation.n...mkoppeling-2-delig/p33071
Dan heb je wat minder weerstand intern.
Voor het boren, ik zou proberen met een leidingzoeker uit te zoeken waar het ijzer zit. Dat scheelt vastslaan van je boor. Verder maakt het voor zulke kleine gaten weinig uit.
Hennep is overigens niet toegestaan in waterleidingen. Heeft geen KIWA keur. Zou gaan over bacteriegroei in de hennep of de fitterskit die niet gebruikt mag worden in drinkwaterleidingen. Teflon tape vind ik persoonlijk ellende. De loctite 55 dicht eenvoudiger en beter af in mijn beleving.
[ Voor 22% gewijzigd door tux-87 op 22-09-2020 09:30 ]
Dank @tux-87 voor je adviezen. Het spul is bij warmteservice gehaald en die kwamen dus hier mee aan, waarschijnlijk vanuit installatiegemak tov een perskoppeling/tang die anders nodig is.
De knelkoppeling bij Toolstation waar je trouwens naar verwijst is erg vergelijkbaar met degene die ik dus al heb (zie foto rechts). Ik gok dat die dan ook een binnendiameter van 14mm zal hebben.
De knelkoppeling bij Toolstation waar je trouwens naar verwijst is erg vergelijkbaar met degene die ik dus al heb (zie foto rechts). Ik gok dat die dan ook een binnendiameter van 14mm zal hebben.
Bij tyleen zou ik me iets minder zorgen maken om een wel of geen mantelbuis, dat is dan weer een voordeel.
A'dam PVOutput
Zo'n nauwere diameter geeft een drukverlies, maar is afhankelijk van de lengte. Een heel kort stukje, zoals in zo'n koppeling, zou nauwelijks impact hebben. Dat heb ik me toch laten wijsmaken.
Je wil wel lange stukken in zo dik mogelijke buis, maar als ik zie dat thuis de watertoevoer op halve duim staalbuis zat, die half toegekoekt was door electrocorrosie, en de drukval eigenlijk nog meeviel, dan maak ik me weinig zorgen over een klein stukje vernauwing in de koppeling.
Je wil wel lange stukken in zo dik mogelijke buis, maar als ik zie dat thuis de watertoevoer op halve duim staalbuis zat, die half toegekoekt was door electrocorrosie, en de drukval eigenlijk nog meeviel, dan maak ik me weinig zorgen over een klein stukje vernauwing in de koppeling.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Alles staat of valt met je statische waterdruk. Ik had 25 jaar terug in deze woning nauwelijks voldoende druk om de CV bij te vullen, kwam net tot 1,5 bar. Dat is inmiddels beter geworden. Met lage drukken ga je dit soort vernauwingen wel merken. Als je al een hogere druk hebt is het minder van belang.naftebakje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:54:
Zo'n nauwere diameter geeft een drukverlies, maar is afhankelijk van de lengte. Een heel kort stukje, zoals in zo'n koppeling, zou nauwelijks impact hebben. Dat heb ik me toch laten wijsmaken.
A'dam PVOutput
Nee hoor, dat is ten strengste verboden in de EU, en dit jaar moeten de britten zich nog gewoon aan die regels houden. Melden bij de ACM en de Britse toezichthouder.Woudtwe schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:10:
[...]
Op zich kunnen dat gewoon dealer afspraken zijn. Gebeurd wel vaker hoor. Maar je staat wat dat betreft wel voor het blok idd.
Overigens heb ik een jaar geleden zonder enig probleem een Harvey in de UK besteld. Top apparaat!
Nee. Als je een kleine vernauwing hebt in je leiding wil dat niet zeggen dat daardoor de doorstroom enorm wordt gehinderd.JPS schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:08:
[...]
Vandaag weer wat verder met de voorbereiding bezig geweest en nu viel me op dat de overgangsverbinding van 1" naar de 25mm Uponor een binnendiameter heeft van 14mm. Zie op de foto rechts.
Is dit niet een enorme bottleneck in de doostroomcapaciteit?
Van diameter 19mm naar 14mm is een halvering van oppervlakte. Je zou toch denken dat dat best veel effect heeft, maar ik ben niet erg thuis in de stromingsleer.Wolly schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:20:
[...]
Nee. Als je een kleine vernauwing hebt in je leiding wil dat niet zeggen dat daardoor de doorstroom enorm wordt gehinderd.
Nog ff over de pakkingen/loctite want ik snap nog niet helemaal waar ik de loctite55 moet toepassen.
Hieronder het schema. wit is de 25mm Uponor. Bruin de koperleiding, die met knelkoppelingen wordt vastgezet.
Bij de flexslangen die op de middelste 2 van de bypass kraan komen zitten afdichtringen, dus daar lijkt me geen extra pakking nodig.
Klopt het dat ik op de gele plekken dan nog loctite 55 moet toepassen?
Hieronder het schema. wit is de 25mm Uponor. Bruin de koperleiding, die met knelkoppelingen wordt vastgezet.
Bij de flexslangen die op de middelste 2 van de bypass kraan komen zitten afdichtringen, dus daar lijkt me geen extra pakking nodig.
Klopt het dat ik op de gele plekken dan nog loctite 55 moet toepassen?
:strip_exif()/f/image/Ic9Y5HV27T4FGPs7nLuajbeu.jpg?f=fotoalbum_large)
@JPS een ook nog een keerklep plaatsen.
Zo! Waar rood is een fiber ring tussen de wartel.JPS schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:13:
Nog ff over de pakkingen/loctite want ik snap nog niet helemaal waar ik de loctite55 moet toepassen.
Klopt het dat ik op de gele plekken dan nog loctite 55 moet toepassen?[Afbeelding]
@wizzopa
Links is een keerklep
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XlgVW6VqhIovtK3xwh2QFJXe.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 22-09-2020 19:45 ]
Ja @AUijtdehaag , daar is een aftapkraantje voor meegeleverd (met ringetje)
Aangepast, ik zag dat je er nog een paar vergeten was.JPS schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:46:
Ja @AUijtdehaag , daar is een aftapkraantje voor meegeleverd (met ringetje)
Overal waar het een knelfitting moer betreft hoeft niets, waar schroefdraad op schroefdraad komt heb je 55 nodig.
Deze past er zo tussen, niet officieel maar beter dan niets 😉 https://www.badkamerwinke...n-22x22-mm-messing-504196JPS schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:41:
[...]
Ja ik weet dat het zou moeten, maar ik doe het niet
@Rol-Co : nee is een gewone kogelkraan volgens mij. In ieder geval niet eentje die aan het vereiste keurmerk voldoet.
Een airgap voor de afvoer ga ik nog wel in elkaar freubelen.
Nette prijs, vergelijkbaar met de prijs voor deze standaardkraan van Warmteservice. Maar ik ga niet meer ruilen. Ik zie het risico als zeer klein en de ontharder staat in de trapkast. Waterleidingbedrijf gaat dit dus niet zien om er moeilijk over te doen.wizzopa schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:01:
[...]
Deze past er zo tussen, niet officieel maar beter dan niets 😉https://www.badkamerwinkel.nl/vsh-ea-protect-keerklep-met-kogelkraan-22x22-mm-messing-504196
:fill(white):strip_exif()/f/image/Mxz9DwsML1d512qZKmDjotad.png?f=user_large)
Dag mensen, heb veel info doorgenomen, maar kan niet zeggen of het apparaat dat ze hier in Zwolle lokaal aanbieden goed is en of ik echt veel te veel betaal. Lees veel over Aqmos, maar heb geen vertrouwen in dat ik het zelf kan installeren. Welke Aqmos model is equivalent aan de ontharder in de afbeelding?
Een 90 graden hoek in Uponor voegt een virtuele leidingafstand van ruim twee meter toe (bron: https://www.nathan.nl/wp-...erwarmingsinstallatie.pdf)JPS schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:00:
[...]
Van diameter 19mm naar 14mm is een halvering van oppervlakte. Je zou toch denken dat dat best veel effect heeft, maar ik ben niet erg thuis in de stromingsleer.
Verder lezenswaardig:
https://www.gawalo.nl/san...9245-502283515.1601049245
Als je denkt dat het allemaal niet uitmaakt, denk dan aan het volgende experiment:
We brengen het aantal rijbanen in de ring A10 op een paar plaatsen terug van 3 naar 1. Dat doen we met betonblokken op de 3e en 1e rijbaan. De 2e rijbaan blijft gewoon open.
Volgens sommigen onder jullie ontstaat er geen file, want het is maar een klein stukje. Aan de filemeldingen kan je zien wat er werkelijk gebeurt bij een ongelukje op baan 1 of 3.
A'dam PVOutput
Hap hap: maak de A10 2meter langer, ga je significant later thuis zijn?
Ja, het heeft impact; is het daarom altijd problematisch? Netjes werken, koppelingen minimaliseren, voldoende diameter en plooien met buigtang, dan doe je het zelf better dan sommige pro's vermoed ik.
Ja, het heeft impact; is het daarom altijd problematisch? Netjes werken, koppelingen minimaliseren, voldoende diameter en plooien met buigtang, dan doe je het zelf better dan sommige pro's vermoed ik.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Hier ook voorbereidingen gedaan voor de ontharder.
Heb gewoon teflon gebruikt om hem vast te zetten.

Afstand naar de hoofdmeter is ongeveer 1 meter.
De hoofdmeter gaat met een stukje koper van zo’n 20 cm direct over op het (oude) uponor 18mm leiding het huis in.
Heb gewoon teflon gebruikt om hem vast te zetten.

Afstand naar de hoofdmeter is ongeveer 1 meter.
De hoofdmeter gaat met een stukje koper van zo’n 20 cm direct over op het (oude) uponor 18mm leiding het huis in.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Deze week toch de knoop doorgehakt en een ceramic 20l model gekocht met een groot zoutvat.NuroPreak schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:45:
Ik geloof dat er een aantal tweakers zijn met een ceramic waterontharder van goedkopewaterontharders.nl, hoe bevalt deze? Zit erg te twijfelen tussen dit model of een fleck type met klein zoutvat. Twijfel is met name de lange termijn ondersteuning en eventuele spareparts (5-10jaar) of zou ik me hier niet zo druk om hoeven maken.
Uiteindelijk paste het kleine zoutvat toch niet in de meterkast en dus staat de grote op locatie. Dus een slight change of plans..
Gisteren begonnen met de voorbereidingen, leidingen leggen en gaten boren. Nu nog wachten op de levering van 3/4 slangen en pvc afvoer onderdelen. Dat harsvat was uiteindelijk toch een stuk zwaarder dan gedacht, ben blij dat ik die stevige beugels gekocht heb
Hopelijk direct al de stille regeneratie en niet de rumoerige/turbulente regeneratie waar een aantal tweakers over rapporteert.
Ik had overigens een pentair harsvat verwacht (stond overigens ook nergens beschreven) maar uiteindelijk werd het een canature.
Hou jullie op de hoogte, bedankt voor de adviezen tot dusver.
Beste tweakers. Ik heb Een aantal vragen. Gebruiken jullie Resin soft voor het onderhoud? Hoe vaak en wat zijn de ervaringen/ alternatieven?
Op de thermostaatkraan in de douche zitten inmiddels vlekken die ik er echt niet meer van weg gepoetst krijg. De andere kranen in het huis blijven wel als nieuw. Ik maak alles schoon met groene zeep. Ook de douchewand van glas wil niet perfect vlekkeloos worden. Gebruiken wel dagelijks een raamwisser. En heb vanaf het begin een ontkalker in ons huis.
Waar maken jullie mee schoon? Kranen en glas.
Groeten van Ivon.
Op de thermostaatkraan in de douche zitten inmiddels vlekken die ik er echt niet meer van weg gepoetst krijg. De andere kranen in het huis blijven wel als nieuw. Ik maak alles schoon met groene zeep. Ook de douchewand van glas wil niet perfect vlekkeloos worden. Gebruiken wel dagelijks een raamwisser. En heb vanaf het begin een ontkalker in ons huis.
Waar maken jullie mee schoon? Kranen en glas.
Groeten van Ivon.
@ericplan Vegelijk met de snelweg klopt niet helemaal.
Ik heb gewoon tyleen in ruime bochten gelegd met echte koppelingen. Mocht ik weer een neiwe set aan moeten sluiten dan neem ik waarschijnlijk rvs slang 3/4" of 1"
http://www.raminex.nl/page/catalog.php?id=57555 Meestal is het maar een geklier in kleine ruimtes .
Ik heb gewoon tyleen in ruime bochten gelegd met echte koppelingen. Mocht ik weer een neiwe set aan moeten sluiten dan neem ik waarschijnlijk rvs slang 3/4" of 1"
http://www.raminex.nl/page/catalog.php?id=57555 Meestal is het maar een geklier in kleine ruimtes .
Tyleen is een goed alternatief, ruime bochten prima. En die snelweg, de vergelijking gaat niet helemaal op, maar het beeld is duidelijk. Meerdere vernauwingen zijn funest voor de doorstroming, daar moet je dus voorzichtig mee zijn.habbekrats schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:33:
A'dam PVOutput
Zo iets https://imgur.com/3MbIwVT https://imgur.com/EV0G8Q7 https://imgur.com/UgeDB0Ohabbekrats schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:33:
Ik hoor graag of de regeneratie een stuk stiller is. Hier maakt die nog teveel geluid.NuroPreak schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:04:
[...]
Deze week toch de knoop doorgehakt en een ceramic 20l model gekocht met een groot zoutvat.
Uiteindelijk paste het kleine zoutvat toch niet in de meterkast en dus staat de grote op locatie. Dus een slight change of plans..
Gisteren begonnen met de voorbereidingen, leidingen leggen en gaten boren. Nu nog wachten op de levering van 3/4 slangen en pvc afvoer onderdelen. Dat harsvat was uiteindelijk toch een stuk zwaarder dan gedacht, ben blij dat ik die stevige beugels gekocht hebUiteindelijk kost het nog wel een middagje werk dus nog even geduld.
Hopelijk direct al de stille regeneratie en niet de rumoerige/turbulente regeneratie waar een aantal tweakers over rapporteert.
Ik had overigens een pentair harsvat verwacht (stond overigens ook nergens beschreven) maar uiteindelijk werd het een canature.
Hou jullie op de hoogte, bedankt voor de adviezen tot dusver.
Als ik de waterontharder in de trapkast wil zetten, ongeveer 4-5 meter van de meterkast vandaan, kan dat dan met (tyleen-)slang? Of gaat dat ten koste van de waterdruk?
@allure Tyleenslang kan maar is wel bedoeld voor uit het zicht. Daar bedoel ik niet mee dat je maaraankut rotzooien. Tyleen moet je over deze afstanden dan wel beugelen. Als je over deze afstand onder de vloer gaat zijn er meerdere mogelijkheden, bv uponor hier is dan weer een tang voor nodig. Multifit kan ook https://www.welbie.nl/c/i...men/multi-fit_koppelingen
Of gewoon koperbuis met soldeer of knelfittingen.
Of gewoon koperbuis met soldeer of knelfittingen.
Maar het kan dus wel,
dat is mooi, dan kunnen we m mooi uit het zicht wegwerken.
Wij krijgen binnenkort ook een waterontharder, een Fleck 5800 type.
Nu is er niet veel ruimte in onze meterkast, waar ook de unit van de stadsverwarming zit en ook het water binnen komt.
De installateur gaf aan hem dan in de kruipruimte te kunnen zetten, met het zoutvat wel in de meterkast. Ik krijg nu toch mijn twijfels, ook al zie ik in dit topic dat dit wel vaker gebeurd. Enkele vragen:
1. Waar pak je dan het water (aftakking) en afvoer? Ik dacht dat dit alleen maar mocht/kon vanaf het moment dat het water je meterkast binnen komt, na de meter van het waterbedrijf.
2. Is boren door de betonvloer niet ‘not done’ daar in de meterkast? Zie het ook al helemaal voor me dat er een of andere water of elektra leiding wordt geraakt..
3. Kan er ‘niets gebeuren’ met die unit in de kruipruimte? Lekken, piepen (bedieningspaneel), enz. Ik bedoel, je ziet hem niet natuurlijk. De ingang van onze kruipruimte zit helaas bij de achterdeur en niet bij de voordeur, je moet er dus ook echt een eind voor kruipen als je er bij moet.
4. De installateur gaf destijds aan: één keer instellen en daarna hoef je er niets meer aan te doen. Eens in de zoveel tijd een keer onderhoud, that’s it. Is dit ook jullie ervaring?
Wellicht denk ik te moeilijk of zie ik teveel beren op de weg. Maar ik wil wel ‘legaal’ aansluiten en wil natuurlijk geen gezeik met houtje-touwtje leiding werk constructies. Ik heb er alleen te weinig verstand van dus weet niet precies hoe en wat qua leidingen en afvoer.
Nu is er niet veel ruimte in onze meterkast, waar ook de unit van de stadsverwarming zit en ook het water binnen komt.
De installateur gaf aan hem dan in de kruipruimte te kunnen zetten, met het zoutvat wel in de meterkast. Ik krijg nu toch mijn twijfels, ook al zie ik in dit topic dat dit wel vaker gebeurd. Enkele vragen:
1. Waar pak je dan het water (aftakking) en afvoer? Ik dacht dat dit alleen maar mocht/kon vanaf het moment dat het water je meterkast binnen komt, na de meter van het waterbedrijf.
2. Is boren door de betonvloer niet ‘not done’ daar in de meterkast? Zie het ook al helemaal voor me dat er een of andere water of elektra leiding wordt geraakt..
3. Kan er ‘niets gebeuren’ met die unit in de kruipruimte? Lekken, piepen (bedieningspaneel), enz. Ik bedoel, je ziet hem niet natuurlijk. De ingang van onze kruipruimte zit helaas bij de achterdeur en niet bij de voordeur, je moet er dus ook echt een eind voor kruipen als je er bij moet.
4. De installateur gaf destijds aan: één keer instellen en daarna hoef je er niets meer aan te doen. Eens in de zoveel tijd een keer onderhoud, that’s it. Is dit ook jullie ervaring?
Wellicht denk ik te moeilijk of zie ik teveel beren op de weg. Maar ik wil wel ‘legaal’ aansluiten en wil natuurlijk geen gezeik met houtje-touwtje leiding werk constructies. Ik heb er alleen te weinig verstand van dus weet niet precies hoe en wat qua leidingen en afvoer.
Ik zou de regelunit zelf niet in de kruipruimte zetten ivm electronica en vocht. Helemaal niet als hij niet direct bij het luik zit voor afregelen/storing. En hoe ga je stroom daar krijgen?
Kun je niet naar bijvoorbeeld de trapkast of andere ruimte? Zo doe ik het nu en heb afgelopen weekend de waterleiding en afvoer aangelegd.
Kun je niet naar bijvoorbeeld de trapkast of andere ruimte? Zo doe ik het nu en heb afgelopen weekend de waterleiding en afvoer aangelegd.
[ Voor 27% gewijzigd door JPS op 28-09-2020 09:45 ]
Wij hebben geen trapkast helaas, het is ook maar een kleine gang en kleine meterkast.JPS schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:42:
Ik zou de regelunit zelf niet in de kruipruimte zetten ivm electronica en vocht. Helemaal niet als hij niet direct bij het luik zit voor afregelen/storing. En hoe ga je stroom daar krijgen?
Die regelunit zit vast aan de harskern als ik het goed begrijp. Dus als die niet in de kruipruimte kan, moet alles boven de grond. Want het zoutvat wil je ook niet in de kruipruimte hebben met zo’n afstand..
Beide in de meterkast gaat gewoon niet lukken naast alle andere apparatuur e.d. daar.
Onze kruipruimte is overigens wel gewoon droog, maar het luik zit niet naast de meterkast
@remzor
Een nieuwe meterkast heeft zelden een betonvloer, meestal een grijze kunststofplaat welke met voorgestanste ringen aangeeft waar de leidingen door mogen.
Mijn ontharder staat bijna recht onder de meterkast. De elektronica wordt met een transformater adaptor gevoed, deze heb ik in de meterkast zitten (veiliger 230V) en de laagspanningskant gaat naar de ontharder.
(zat een meter of 2 aan dus was lang zat.)
Een nieuwe meterkast heeft zelden een betonvloer, meestal een grijze kunststofplaat welke met voorgestanste ringen aangeeft waar de leidingen door mogen.
Mijn ontharder staat bijna recht onder de meterkast. De elektronica wordt met een transformater adaptor gevoed, deze heb ik in de meterkast zitten (veiliger 230V) en de laagspanningskant gaat naar de ontharder.
Maar we hebben geen nieuwe meterkast? Begrijp dus niet helemaal wat je bedoeld.habbekrats schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:01:
@remzor
Zo'n transformator is wel een idee maar ik doelde meer op het bedieningspaneel zelf. Idealiter heb je deze in het zicht of binnen handbereik lijkt me, i.p.v. onder de grond waar je hem niet ziet.
Wij hebben sinds kort een waterontharder van goedkopewateronthanders, prima service daar! Na de installatie stond er iets niet goed, dat is door hun monteur perfect opgelost.
Nu heeft dat ding al enkele keren staan regeneren, en ik sta toch een beetje treurig te kijken hoeveel water daarbij door het riool gaat.
De onze staat op 10 dagen regeneratie en begint bij 5000 liter en 500 liter reservecapaciteit. Volgens mij hebben we na 10 dagen nog niet de helft van dat water verbruikt (moet ik nog even nakijken). Kan ik de regeneratieperiode verdubbelen? Ik kan zo niet bedenken waarom ik dit niet zou finetunen zodat hij pas onder tegen de 500L verbruik gaat regeneren, of na X dagen.
NB. er lijkt in onze wastafels (zwarte afvoerplug) toch nog wat kalk te ontstaan. Kan ook zijn van vóór de ontkalker actief was, we hebben de wastafel toen een week of 2-3 in gebruik gehad.
Nu heeft dat ding al enkele keren staan regeneren, en ik sta toch een beetje treurig te kijken hoeveel water daarbij door het riool gaat.
De onze staat op 10 dagen regeneratie en begint bij 5000 liter en 500 liter reservecapaciteit. Volgens mij hebben we na 10 dagen nog niet de helft van dat water verbruikt (moet ik nog even nakijken). Kan ik de regeneratieperiode verdubbelen? Ik kan zo niet bedenken waarom ik dit niet zou finetunen zodat hij pas onder tegen de 500L verbruik gaat regeneren, of na X dagen.
NB. er lijkt in onze wastafels (zwarte afvoerplug) toch nog wat kalk te ontstaan. Kan ook zijn van vóór de ontkalker actief was, we hebben de wastafel toen een week of 2-3 in gebruik gehad.
[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 28-09-2020 16:50 ]
Was/is je jaarlijk water verbruik dan niet bekend en is daar de grote van de ontharder niet op afgestemt.stefijn schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:49:
Wij hebben sinds kort een waterontharder van goedkopewateronthanders, prima service daar! Na de installatie stond er iets niet goed, dat is door hun monteur perfect opgelost.
Wij hebben een 15L vat, die 10 dagen is een std instelling die ik in "moest" voeren
edit: OP gelezen daar staat dus in dat je beter op verbruik kunt regenereren met een reserve. Dus ik ga de periode gewoon verlengen naar een maand
edit: OP gelezen daar staat dus in dat je beter op verbruik kunt regenereren met een reserve. Dus ik ga de periode gewoon verlengen naar een maand
[ Voor 47% gewijzigd door Stefke op 28-09-2020 17:05 ]
@remzor Ik kijk meestal even als ik zout bijvul, veel valt er overigens niet op te zien behalve de actuele tijd. En de laatste spoeling.
@stefijn, hier een tevreden gebruiker van de budget 15 van GW.
Standaard staat ie inderdaad op 10. Ik heb hem nu op 20 dagen gezet zodat ie vanzelf op verbruik gaat spoelen.
Dat verbruik staat bij deze uitvoering op 3,8m3.
Woensdag vroeg komt als het goed is weer een regeneratie, morgen nog even meten wat de kalk doet met een instelling van 3,8m3. Indien nog steeds 0, dan kan hij een stapje omhoog.
De standaard instellingen zijn nogal 'standaard', wat bij iedereen gemiddeld goed werkt denk ik.
Standaard staat ie inderdaad op 10. Ik heb hem nu op 20 dagen gezet zodat ie vanzelf op verbruik gaat spoelen.
Dat verbruik staat bij deze uitvoering op 3,8m3.
Woensdag vroeg komt als het goed is weer een regeneratie, morgen nog even meten wat de kalk doet met een instelling van 3,8m3. Indien nog steeds 0, dan kan hij een stapje omhoog.
De standaard instellingen zijn nogal 'standaard', wat bij iedereen gemiddeld goed werkt denk ik.
[ Voor 10% gewijzigd door henkNL op 28-09-2020 17:31 ]
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
@stefijn
Zoals hierboven @henkNL al een beetje zegt is goedkope waterontharders.nl niet gebaat bij een zuinig verbruik maar wel bij een altijd ontkalkte aansluiting, de settings zijn nog wel een beetje off en kunnen beter.
Ik heb een meetsetje en heb de tijd regeneratie op 20 dagen zodat hij altijd op volume regenereerd, dat volume is 3,8 voor mijn 15 maar ben dat langzaam aan het verhogen en kijken hoe lang we onthard water hebben na regeneratie, dat kan vast nog iets hoger.
Daarna ga ik spoelen verlagen, net zo lang tot ik de grenzen gevonden heb en neem dan een redelijke marge daar op.
Alles bij elkaar komt dat vast iets zuiniger uit dan de standaard settings.
Welke heb je? En meet je?
Zoals hierboven @henkNL al een beetje zegt is goedkope waterontharders.nl niet gebaat bij een zuinig verbruik maar wel bij een altijd ontkalkte aansluiting, de settings zijn nog wel een beetje off en kunnen beter.
Ik heb een meetsetje en heb de tijd regeneratie op 20 dagen zodat hij altijd op volume regenereerd, dat volume is 3,8 voor mijn 15 maar ben dat langzaam aan het verhogen en kijken hoe lang we onthard water hebben na regeneratie, dat kan vast nog iets hoger.
Daarna ga ik spoelen verlagen, net zo lang tot ik de grenzen gevonden heb en neem dan een redelijke marge daar op.
Alles bij elkaar komt dat vast iets zuiniger uit dan de standaard settings.
Welke heb je? En meet je?
Een maand zonder regeneratie? Ik kreeg al kritiek op minder ivm bacteriegroei.
Zo iets er aan maken https://www.aqmos.com/anl...einbau-in-die-soleleitungmitsumark schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:41:
Ja 14 dagen is wel een beetje ongeschreven maximum. 3x per dag tandenpoetsen ook het beste voor je gebit. Ofwel, hoeveel hygiene risico wil je lopen?
Ik ben blij dat ik een beperkte capaciteit ontharder heb om regeneratie verbruik klein te houden. Moet nog aansluiten maar ga initieel 12 dagen aanhouden.
Ik heb het idee dat velen 'voor de zekerheid' een grotere ontharder nemen, terwijl je beter wat kleiner kan hebben en desnoods bij grotere watervraag wat resthardheid voor lief moet nemen.
Ik ben blij dat ik een beperkte capaciteit ontharder heb om regeneratie verbruik klein te houden. Moet nog aansluiten maar ga initieel 12 dagen aanhouden.
Ik heb het idee dat velen 'voor de zekerheid' een grotere ontharder nemen, terwijl je beter wat kleiner kan hebben en desnoods bij grotere watervraag wat resthardheid voor lief moet nemen.
Waar lees je dat?mitsumark schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:41:
Dus je koopt een volume gestuurde waterontharder en laat hem op tijd regenereren? Wat is daar het nut van?JPS schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:55:
Ja 14 dagen is wel een beetje ongeschreven maximum. 3x per dag tandenpoetsen ook het beste voor je gebit. Ofwel, hoeveel hygiene risico wil je lopen?
Dan had je ook een tijdgestuurde (lees goedkoper) kunnen kopen.
Ik ben jullie even kwijt
De instelling hier is 20 dagen maar is gewoon zodat hij altijd op volume regenereert wat ik dus wil, 4 cuub doen we denk ik 14 dagen over 4 x 26 is 104 m3 dus klopt wel.
Bacterie groei kan toch bijna niet als je elke dag water gebruikt, en in de zout waterbak groeit niet veel.
De instelling hier is 20 dagen maar is gewoon zodat hij altijd op volume regenereert wat ik dus wil, 4 cuub doen we denk ik 14 dagen over 4 x 26 is 104 m3 dus klopt wel.
Bacterie groei kan toch bijna niet als je elke dag water gebruikt, en in de zout waterbak groeit niet veel.
Totdat je 20-30 dagen doet om de 4 kuub te bereiken.
Waterverbruik is niet iedere week hetzelfde.
20 dagen lijkt me nog niet direct gevaarlijk, maar een maand?
[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 28-09-2020 19:54 ]
Jawel, hier wel, douche is onze grootste klap en is nagenoeg het zelfde, buitenkranen zitten er niet op.mitsumark schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:50:
Totdat je 20-30 dagen doet om de 4 kuub te bereiken.
Je gebruikt toch elke dag water? Waar ben je bang voor? Legionella?mitsumark schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:50:
[ Voor 28% gewijzigd door Rol-Co op 28-09-2020 19:58 ]
Bij mij staat hij op 3200 liter of 14 dagen, hij staat hier nu 5 weken en heeft 2x op tijd geregenereerd, het verbruik zat in beide gevallen een kleine 100 liter van de 3200 liter af.
Onze waterluxe duo moet regenereren na zo’n 3100 liter heb ik gezien.
Gemiddeld moet de waterontharder 1x per 1.5 week regenereren. We zijn met 2 volwassen en 2 kinderen (50% van de tijd) die sinds het nieuwe huis helemaal gek op douchen en badderen zijn.
Ik denk dat deze waterontharder een keer of 4 kan regenereren voordat ik het zoutvat (25kg) weer bij moet vullen.
Gemiddeld moet de waterontharder 1x per 1.5 week regenereren. We zijn met 2 volwassen en 2 kinderen (50% van de tijd) die sinds het nieuwe huis helemaal gek op douchen en badderen zijn.
Ik denk dat deze waterontharder een keer of 4 kan regenereren voordat ik het zoutvat (25kg) weer bij moet vullen.
[ Voor 18% gewijzigd door sjorremans op 28-09-2020 20:00 ]
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Oke, t leek me niet zo'n kwaad te kunnen. Het apparaat zelf krijgt idd dagelijks alleen maar vers water en het zoutvat lijkt me ook niet direct vatbaar voor bacteriën gezien dat ook maar een statisch geheel is waar eens in de zoveel maanden zout bijgaat en af en toe water (bij de regeneratie). Het is toch niet zo dat dat zoutvat "ververst" wordt...?
Dan zet ik m voorlopig even naar 14 dagen en hou in de gaten hoeveel water er in 14 dagen doorheen gaat.
Dan zet ik m voorlopig even naar 14 dagen en hou in de gaten hoeveel water er in 14 dagen doorheen gaat.
[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 28-09-2020 21:03 ]
Ook ik ben zoekende naar een passende ontharder voor onze situatie, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Mijn situatie 2 persoons, 105m3 pj, 9,4 dh.
Met 2 kranen open flow ik ca 20 l/min(1 kraan open ca 15l/min) druk is 4 bar zonder open kraan.
Een collega heeft de waterboss microboss(hieronder de belangrijkste specs.
Harsinhoud 11 liters
Spoelwater verbruik 36 liters
Duur regeneratie 12 minuten
Nominaal debiet 2,2 m3/ u (oftewel ca 36l/min echte onthardingscapaciteit van 10dh naar 0dh)
Zoutverbruik per regeneratie 0,5 kg
Adviesprijs 1400 euro(voor mij te veel van het goede wel mooie specs en zelfs een zelfreinigende voorfilter geintegreerd)
Hydrotense 10 l High flow met fleck 5800 sxt klep.
Harsinhoud 10 liters
Spoelwater verbruik 90 liters
Duur regeneratie ? minuten
Doorstroomcapaciteit 3,6 m3/ u (oftewel ca 60l/min) (is wellicht niet hetzelfde als Nominaal debiet, en niet de werkelijk onthardingscapaciteit)
Zoutverbruik per regeneratie 1,8 kg
Adviesprijs 700 euro(past me aardig beter)
Dan nog de variant van WTR
Harsinhoud 15 liters
Spoelwater verbruik ? liters
Doorstroomcapaciteit 0,6 m3/ u (oftewel ca 10l/min) (is wellicht is dit de enige die de werkelijk onthardingscapaciteit op geeft, wat overigens voor mij te weinig zou zijn)
Zoutverbruik per regeneratie ca 400 gram/m3
Adviesprijs 780 euro(past me ook nog prima)
Als laatste de aquastar 800 she
Harsinhoud 8 liters
Doorstroomcapaciteit 2 m3/ u (oftewel ca 33l/min) (volgens waterontharderkiezen)
Zoutverbruik per regeneratie 350 gram/m3
Adviesprijs 950 euro(aan de hoge kant)
Ik vind de specs zo tegenstrijdig dat ik niet meer weet wat ik nu moet geloven.
Mijn gevoel zegt dat als je 10 l hars hebt dat je dan een x aantal liters per minuut kunt ontharden.
Dat zal iets kunnen verschillen tussen de ene en de andere fabrikant, maar mijn gevoel zegt dat dit een natuurkundig proces is die geen hele grote verschillen kan maken.
Wil je meer onthardingscapaciteit per minuut dan zal de kern groter moeten.
Echter betekent een grotere kern dat ik niet aan volume gestuur regenereren kom als ik om de ca 12 dagen zou willen regeneren.
Dit heeft als gevolg veel water en wat zout verspilling.
Met dit in het achterhoofd kom ik er dus niet uit...
Mijn situatie 2 persoons, 105m3 pj, 9,4 dh.
Met 2 kranen open flow ik ca 20 l/min(1 kraan open ca 15l/min) druk is 4 bar zonder open kraan.
Een collega heeft de waterboss microboss(hieronder de belangrijkste specs.
Harsinhoud 11 liters
Spoelwater verbruik 36 liters
Duur regeneratie 12 minuten
Nominaal debiet 2,2 m3/ u (oftewel ca 36l/min echte onthardingscapaciteit van 10dh naar 0dh)
Zoutverbruik per regeneratie 0,5 kg
Adviesprijs 1400 euro(voor mij te veel van het goede wel mooie specs en zelfs een zelfreinigende voorfilter geintegreerd)
Hydrotense 10 l High flow met fleck 5800 sxt klep.
Harsinhoud 10 liters
Spoelwater verbruik 90 liters
Doorstroomcapaciteit 3,6 m3/ u (oftewel ca 60l/min) (is wellicht niet hetzelfde als Nominaal debiet, en niet de werkelijk onthardingscapaciteit)
Zoutverbruik per regeneratie 1,8 kg
Adviesprijs 700 euro(past me aardig beter)
Dan nog de variant van WTR
Harsinhoud 15 liters
Doorstroomcapaciteit 0,6 m3/ u (oftewel ca 10l/min) (is wellicht is dit de enige die de werkelijk onthardingscapaciteit op geeft, wat overigens voor mij te weinig zou zijn)
Zoutverbruik per regeneratie ca 400 gram/m3
Adviesprijs 780 euro(past me ook nog prima)
Als laatste de aquastar 800 she
Harsinhoud 8 liters
Doorstroomcapaciteit 2 m3/ u (oftewel ca 33l/min) (volgens waterontharderkiezen)
Zoutverbruik per regeneratie 350 gram/m3
Adviesprijs 950 euro(aan de hoge kant)
Ik vind de specs zo tegenstrijdig dat ik niet meer weet wat ik nu moet geloven.
Mijn gevoel zegt dat als je 10 l hars hebt dat je dan een x aantal liters per minuut kunt ontharden.
Dat zal iets kunnen verschillen tussen de ene en de andere fabrikant, maar mijn gevoel zegt dat dit een natuurkundig proces is die geen hele grote verschillen kan maken.
Wil je meer onthardingscapaciteit per minuut dan zal de kern groter moeten.
Echter betekent een grotere kern dat ik niet aan volume gestuur regenereren kom als ik om de ca 12 dagen zou willen regeneren.
Dit heeft als gevolg veel water en wat zout verspilling.
Met dit in het achterhoofd kom ik er dus niet uit...
Dat zou niet best zijn, 6 kg zout per regeneratiesjorremans schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:59:
40 keer regenereren bedoel je hopelijk.
Grapje!athvdk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:39:
[...]
Dat zou niet best zijn, 6 kg zout per regeneratie![]()
40 keer regenereren bedoel je hopelijk.
Dit haal ik ook van de website af: Zoutverbruik per spoeling1,5 kg
Valt dus mee

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Het kalk (en andere mineralen) verdwijnen niet uit het water. Alleen hechten ze niet meer zoals voorheen. Bovendien zit er nog oud kalk in de leidingen (of is het nieuwbouw?). Ik zie ook nog plekjes op het chroom van de douchkraan, maar dat veeg je er zo vanaf. Je krijgt niet meer dat het echt vastkoekt.stefijn schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:49:
Zwart sanitair...I feel your pain. Ik heb dat ook gehad, mat spul, dus zonder glanslaag. Dan hecht het nóg makkelijker. Je wordt daar helemaal paranoïde van. Ik zou het nooit meer willen hebben, zelfs mét een ontkalker.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
eh? Met een ontkalker verdwijnt het kalk juist wel uit het water... in het harsvat en daarom moet je dat regenereren. Of ben ik nou de weg kwijt.
Het is nieuwbouw
Het is nieuwbouw
Apart dat hier (of andere fosfaatsystemen) nog niets over gemeld is. Het lijkt me naast de TAC een goede optie als je zoals in mijn geval in een appartement geen afvoer kan realiseren bij de binnenkomende waterleiding (deze zit extern in de meterkast, buiten mijn appartement).witterholt schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:45:
[...]
HappyDrops is een soortgelijk systeem dat qua omvang wat kleiner is en ook corrosie vorming voorkomt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Of weet iemand met inhoudelijke kennis hier meer over te vertellen (nadelen?)
[ Voor 3% gewijzigd door StanTheMan op 29-09-2020 12:04 ]
Mijn waterontharder kwam met een rol Griffon Kolmat® Fibre Seal ipv teflon tape/draad.
Voor het afdichten van conische en cilindrische metalen en kunststof schroefdraadverbindingen. Geschikt voor o.a. (drink)water, gas, LPG (gas), (pers)lucht en verdunde zuren en basen. Toepasbaar op o.a. koper, messing, (gegalvaniseerd) staal, RVS, chroom, zink, PVC, CPVC en ABS. Gas: tot 5 bar druk bij -20°C tot +70°C. Water tot 16 bar druk bij +95°C, tot 7 bar druk bij +130°C.
Wat betreft een te grote waterontharder kiezen; ik heb dat ook gedaan maar met de reden om het zout verbruik te verminderen tov een passende unit. Grootte vs pekelgebruik is namelijk een niet lineair verband.
Mijn unit spoel ik wekelijks, maar met minimale vultijd van 1 minuut op de Fleck.
Weekverbruik water iets boven 2 kuub, alleen tijdens de lockdown hadden we in ons huishouden 1 extra persoon en merkte ik dat de dH net voor regeneratie op tussen de 2.5 en 3 meette; zat dus vrij goed met de instelling zonder die extra persoon (wekenlang net voor regeneratie gemeten, 0~0.5)
Voor het afdichten van conische en cilindrische metalen en kunststof schroefdraadverbindingen. Geschikt voor o.a. (drink)water, gas, LPG (gas), (pers)lucht en verdunde zuren en basen. Toepasbaar op o.a. koper, messing, (gegalvaniseerd) staal, RVS, chroom, zink, PVC, CPVC en ABS. Gas: tot 5 bar druk bij -20°C tot +70°C. Water tot 16 bar druk bij +95°C, tot 7 bar druk bij +130°C.
Wat betreft een te grote waterontharder kiezen; ik heb dat ook gedaan maar met de reden om het zout verbruik te verminderen tov een passende unit. Grootte vs pekelgebruik is namelijk een niet lineair verband.
Mijn unit spoel ik wekelijks, maar met minimale vultijd van 1 minuut op de Fleck.
Weekverbruik water iets boven 2 kuub, alleen tijdens de lockdown hadden we in ons huishouden 1 extra persoon en merkte ik dat de dH net voor regeneratie op tussen de 2.5 en 3 meette; zat dus vrij goed met de instelling zonder die extra persoon (wekenlang net voor regeneratie gemeten, 0~0.5)
8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
Sorry, ik ben abuis. Kalk hecht zich inderdaad aan de harsbolletjes, dus dat ben je kwijt. Het zijn andere mineralen die in het water achter blijven en de resten daarvan zie je soms neerslaan op bv chroom van kranen e.d. Maar hechten doet het niet zoals kalk, dus veeg je die zo af met een doekje. Je hoeft geen antikalk middelen meer te gebruiken in de badkamer.stefijn schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:52:
eh? Met een ontkalker verdwijnt het kalk juist wel uit het water... in het harsvat en daarom moet je dat regenereren. Of ben ik nou de weg kwijt.
Het is nieuwbouw
Ik zie het ook in de RVS theepot. Die heeft totaal geen aanslag meer. Voorheen moest ik die om de zoveel weken een keer in de soda zetten om de thee aanslag weg te krijgen. Maar nu blijkt dat die aan de kalk hecht. Nu is er geen kalk mee, dus ook geen aanslag. Ik merk ook aan andere apparaten (waterpik, Nespresso) dat ze makkelijker doorlopen. Ik heb ze na installatie van de ontkalker één keer ontkalkt en dat was bijna een jaar geleden. Dus je merkt er wel degelijk wat van.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik ben toch uiteindelijk voor de Watts TAC oplossing gegaan. Inmiddels drie maand in gebruik en tevreden.StanTheMan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:56:
[...]
Apart dat hier (of andere fosfaatsystemen) nog niets over gemeld is. Het lijkt me naast de TAC een goede optie als je zoals in mijn geval in een appartement geen afvoer kan realiseren bij de binnenkomende waterleiding (deze zit extern in de meterkast, buiten mijn appartement).
Of weet iemand met inhoudelijke kennis hier meer over te vertellen (nadelen?)
dat klinkt goed, wat was je afweging t.o.v. de HappyDrops (of andere fosfaatoplossing zoals ' Kalkloos' )?witterholt schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:30:
[...]
Ik ben toch uiteindelijk voor de Watts TAC oplossing gegaan. Inmiddels drie maand in gebruik en tevreden.
Watts is, in tegenstelling tot Happy Drops, wel een bekend merk in de installatiewereld (ons master-master naregelsysteem van de vloerverwarming is ook van Watts) en op Amazon.com waren de reviews van dit systeem goed. Dan maar een iets grotere unit.StanTheMan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:22:
[...]
dat klinkt goed, wat was je afweging t.o.v. de HappyDrops (of andere fosfaatoplossing zoals ' Kalkloos' )?
[ Voor 3% gewijzigd door witterholt op 29-09-2020 20:41 ]
Hoe is het uiteindelijk afgelopen? Heb je het omgedraaid en ben je tevreden over het eindresultaat?XyRuS schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:21:
Die fiber ring is een goeie! De o-ring zou ik kunnen proberen maar die kans op slagen schat ik kleiner. Ik had namelijk eerst een grotere binnen diameter met mijn eigen bouwsel en dat reduceerde het geluid maar verdween niet volledig.
Ook ga ik denk ik eerst de steunring plaatsen en daar bovenop de restrictie. Dus omgekeerde van hoe het nu in de koppeling zit. De waterdruk zal dan eerst op de silicone restrictie worden gedrukt welke word ondersteund door de steunring.
Dan zal een ring met een iets grotere binnen diameter ook wel werken denk ik, dan is die fiber ring denk ik perfect!
[ Voor 12% gewijzigd door NuroPreak op 30-09-2020 07:25 ]
Inmiddels weer wat stappen verder met het installeren van de Aqmos. Komend weekend ga ik de nieuwe aan/afvoerbuizen op de hoofdwaterleiding aansluiten dus nu ff de handleiding van de R2D2 zelf zitten bekijken.
Ik had al gelezen dat anderen zich ook hadden laten verleiden om aan de draaiknop te zitten. Ik ook dus
Nu staat er in de handleiding dus dat je er niet aan mag draaien (waarom is het dan een knop
), maar niet wat je moet doen als je dat wel hebt gedaan. Ofwel, hoe erg is dit en in welke stand moet ie staan als ik de stekker er in steek?
/EDIT voor de geinteresseerden, zo ziet het er in de trapkast uit:
:strip_exif()/f/image/nZG6321k9vyN6E92kBQNShX4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had al gelezen dat anderen zich ook hadden laten verleiden om aan de draaiknop te zitten. Ik ook dus

Nu staat er in de handleiding dus dat je er niet aan mag draaien (waarom is het dan een knop

:strip_exif()/f/image/nZG6321k9vyN6E92kBQNShX4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ExU0L8LQn7KUTWCamDi21ie.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door JPS op 30-09-2020 22:09 ]
De beginstand is service, om een regeneratie te starten draai je de knop naar BW = Backwash.JPS schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:24:
Inmiddels weer wat stappen verder met het installeren van de Aqmos. Komend weekend ga ik de nieuwe aan/afvoerbuizen op de hoofdwaterleiding aansluiten dus nu ff de handleiding van de R2D2 zelf zitten bekijken.
Ik had al gelezen dat anderen zich ook hadden laten verleiden om aan de draaiknop te zitten. Ik ook dus![]()
Nu staat er in de handleiding dus dat je er niet aan mag draaien (waarom is het dan een knop), maar niet wat je moet doen als je dat wel hebt gedaan. Ofwel, hoe erg is dit en in welke stand moet ie staan als ik de stekker er in steek?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet niet waar de knop nu op staat maar als je de stroom aansluit gaat hij draaien richting BW of als hij verder staat gaat hij van af daar verder. Als de regeneratie klaar is kan je het gewoon nog een keer doen.
Denk er om dat je eerst ca 15 liter water in de container doe een volledige regeneratie afwerk en dan pas zout toevoeg als het hele proces is door lopen.
Ik heb nog niet echt een reactie gehad(alleen via PM wel wat tips)op mijn post.
2stimpy in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Ik snap ook wel dat dit lastig is.
Maar heeft iemand wel eens getest of je bij een volledig open kraan nog volledig onthard water blijf houden?
Als ik 1 kraan vol open zet zit ik namelijk al aan 15l/m.
Alleen de grotere harskernen van hydrotens en WTR lijken dit aan te kunnen.
Maar heeft iemand wel eens getest of je bij een volledig open kraan nog volledig onthard water blijf houden?
De https://www.aqmos.com/med...tenblattBspblN0T8Zl3U.pdf doet 2100 liter/uur van 20 dH naar 8 dH.2stimpy schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:35:
Ok, helder mb die knop.wizzopa schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:29:
[...]
De beginstand is service, om een regeneratie te starten draai je de knop naar BW = Backwash.
Ik weet niet waar de knop nu op staat maar als je de stroom aansluit gaat hij draaien richting BW of als hij verder staat gaat hij van af daar verder. Als de regeneratie klaar is kan je het gewoon nog een keer doen.
Denk er om dat je eerst ca 15 liter water in de container doe een volledige regeneratie afwerk en dan pas zout toevoeg als het hele proces is door lopen.
Ca. 15l water had ik idd gelezen en vroeg me al af of dat in de met zout gevulde bak moest. Dank voor de verduidelijking.
Wij hebben een 20liter harskern van Goedkopewaterontharders, ik heb die ook gekozen vanwege max aantal liters p. minuut.2stimpy schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:35:
Ik weet even niet meer uit mijn hoofd hoeveel dit dan was, maar ik kan het evt. testen voor je hoor.
Ik zit regelmatig op de 15 l/m maar heb nog niet getest of het dan nog volledig onthard is.
Als ik er erg in heb zal ik vanavond eens even een DH testje doen.
Geen aanslag meer? Zit hier ook naar te kijken ivm geen afvoer en onze zwarte douchekop die steeds wit wordtwitterholt schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:30:
[...]
Ik ben toch uiteindelijk voor de Watts TAC oplossing gegaan. Inmiddels drie maand in gebruik en tevreden.
Hier nog wat over terug gehoord?Supershiva schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:21:
[...]
Nee nog geen tijd gehad om ze te mailen, bedankt voor de reminder.
Ik heb nu gelijk een mailtje met 2 foto's eruit gestuurd
Ja ik heb dat ook gezien en zou een imo vrij onwaarschijnlijke 35 liter per minuut zijn, zeker voor zo'n klein harsvat. Roept ook de vraag op waarom die andere bekende ontharders in dit topic dat dan niet halen.wizzopa schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:50:
[...]
De https://www.aqmos.com/med...tenblattBspblN0T8Zl3U.pdf doet 2100 liter/uur van 20 dH naar 8 dH.
Ik zou er een mailtje aanwagen richting Aqmos.JPS schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:14:
[...]
Ja ik heb dat ook gezien en zou een imo vrij onwaarschijnlijke 35 liter per minuut zijn, zeker voor zo'n klein harsvat. Roept ook de vraag op waarom die andere bekende ontharders in dit topic dat dan niet halen.
Is die 35 liter een vraag die gelijke tijd aanwezig is. BV 3 a 4 stort douches.
Dit is dan 35 l/m gemiddeld he. Piek zou misschien nog hoger kunnen liggen.wizzopa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:24:
[...]
Ik zou er een mailtje aanwagen richting Aqmos.
Is die 35 liter een vraag die gelijke tijd aanwezig is. BV 3 a 4 stort douches.
Maar ik vind het wel best want ik haal dat toch niet. Ik kan er ook niet mee zitten als er bij een grote watervraag hier wat resthardheid is.
Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.