Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 34 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:46

ericplan

5180 Wp PV

BazemanKM schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 19:28:
[...]
Het is verlijmd, tiewraps om sneller door te kunnen met installatie.

Wat bedoel je met PP?
PP staat voor polypropeen, de plasticsoort van de buis. Kenmerk is dat het niet te verlijmen is, zeker niet met PVC. Dit krijg je zo nooit vast.

Edit: polypropyleen is de verouderde naam voor polypropeen
Wikipedia: Polypropeen

[ Voor 16% gewijzigd door ericplan op 15-08-2020 21:04 . Reden: Wiki ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

PP is polypropyleen, het broertje/zusje van PE, polytheen.
Beiden zijn normaal slecht te verlijmen vanwege hun zgn zeer hydrofobe oppervlak, dus het is lastig om er iets op te plakken, te verven, dus ook lastig te verlijmen. Teflon is nog beroerder te verlijmen, er hecht bijna niets op en daarom zo populair als bodem in de koekenpan........

3M is blijkbaar er in geslaagd om voor industriële doeleinden een lijm voor PP te ontwikkelen.
https://polyestershoppen....010-lijm-voor-pe-259.html
Hoe goed die is? Ik kende hem niet.... maar heb even in het veiligheidsblad gekeken..en het is echt een lijm voor professionals.
https://www.dyka.nl/oplos...ng/pp-pe-de-krachtpatsers
Meestal worden PP buizen gekoppeld zoals in deze link, voor drukloze systemen.

Het lijmen moet met een meng spuitstuk, dus je moet ook nog een speciale spuit hebben en het is bepaald niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Denk dat je zoiets moet zoeken en kijken of je het ertussen kan werken. Het voordeel van PP is wel dat het een stuk soepeler is en niet breekt zoals PVC.

https://smoldersbv.nl/afv...uk-90-2x-manchet-1x-spie/

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:22
Grote kans dat het idd PP (polypropyleen) is. Weer wat geleerd, De zadel is een maatje kleiner dan de buis, daardoor klemt ie al beter, de PP buis goed opgeschuurd, het zit ook allemaal wel vast. Zal de tiewraps vervangen door die grote ventilatie slangklemmen, dan gaat het geen kant meer op.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jemoetwathe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-11-2024
Lang leve een 3D printer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_bQB3XFtCq9EEhXKN9Cw0h90MQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bExu0a0VSxYSN4tIHTw2lbOM.png?f=user_large

Afvoer mooi los van het riool :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:37

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jemoetwathe schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:07:

[Afbeelding]

Nice! STL?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jemoetwathe
Hij past op een Ø40mm afvoer buis (inwendig Ø33mm).
En de doorvoer boven is Ø15,5mm, waar de slang in past.
(heb die R2D2 ontharder aangeschaft).

Heb hem op de kop geprint zonder support, maar wel met hechting.

https://we.tl/t-Duxor7yMo8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:19
Gisteren de Aqmos waterontharder geïnstalleerd, alles lijkt goed te werken. Installatie was eenvoudig en sprak voor zich. Voor de bypass direct een aftakking gemaakt voor de buitenkranen zodat dit water niet via de ontharder loopt. Hardheid verlaagd van 9 naar 0 DH.

Waterdruk lijkt wel iets lager te zijn maar niet hinderlijk. Ook smaakt het water wel wat anders, moet er nog wel even aan wennen. :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:48
S91 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:23:
Ik vind dat Oneflow systeem wel interessant klinken, maar na dit topic tegen te zijn gekomen wacht ik nog naar een jaartje (of twee). Ik ben heel benieuwd wat @DrkZnl en @Supershiva er dan over kunnen zeggen :*)
Update....

We wonen sinds 1 april in onze nieuwe woning en maken gebruik van het Oneflow systeem (TAC).
Tot op heden voldoet het totaal niet aan mijn verwachtingen.

We hebben zwart sanitair en overal zit kalkaanslag, ook op de glazen wanden van de douchecabine.

Ik ga deze week maar eens wat foto's maken en mailen naar waterontharderhuis om te horen wat zij hierover te zeggen hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 21:49
BazemanKM schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:32:
Grote kans dat het idd PP (polypropyleen) is. Weer wat geleerd, De zadel is een maatje kleiner dan de buis, daardoor klemt ie al beter, de PP buis goed opgeschuurd, het zit ook allemaal wel vast. Zal de tiewraps vervangen door die grote ventilatie slangklemmen, dan gaat het geen kant meer op.
Dit is eigenlijk wat je wil gebruiken:
https://pvcbuis.com/aanboorzadel/

Heb hier zo'n versie gebruikt voor op een PVC buis, wegens gebrek aan lijmzadel voor een normale prijs in de correcte maat (160mm):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwiTwMmp9E9uAOCPcmkOxtBdNpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJcVQzL7nBd8BxLbh0LZPZvB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door theredone51 op 17-08-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jemoetwathe schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:07:

[Afbeelding]

Je mist de spetter cup er omheen, slecht te zien bij de andere maar er zit een doorzichtig cupje omheen tegen spetteren.
Nu wordt het nat er omheen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:04
Hier stond onzin

[ Voor 103% gewijzigd door naftebakje op 17-08-2020 12:23 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 21:49
Supershiva schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:52:
[...]

Update....

We wonen sinds 1 april in onze nieuwe woning en maken gebruik van het Oneflow systeem (TAC).

We hebben zwart sanitair en overal zit kalkaanslag, ook op de glazen wanden van de douchecabine.

Ik ga deze week maar eens wat foto's maken en mailen naar waterontharderhuis om te horen wat zij hierover te zeggen hebben.
Ik zou zeggen haal even een testkitje om de hardheid te meten, maar ik vrees dat dat niet gaat werken met 'geneutraliseerde kalk', dat is immers ook nog gewoon kalk.

Als ik de uitleg van dat ding lees: 'De kristallen zijn hittebestendig en blijven 3 a 4 dagen in stand. Lang genoeg om kalk vorming in uw woning tegen te gaan. '

Dan lijkt het me logisch dat als het water (of druppels) langer dan 3 a 4 dagen blijft hangen (weet niet hoe vaak je je badkamer poetst ;) ) dan terug kalkafzetting kan geven. In theorie zou het nog zeepresten kunnen zijn trouwens die je ziet in plaats van kalkafzetting, maar ik denk..

Mooie marketingpraat, maar de enige manier om geen kalkaanslag te hebben is om de kalk volledig uit het water te halen. Dus niet met neutraliseren, magneten, of andere magische oplossingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 20:46
Voldoet deze air gap aan de regels, aangezien de bovenkant van de trechter even hoog zit als de uitlaat van de slangen?

Zie: https://waterontharderkie...ing-luchtscheiding-airgap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 20:24
Ep Woody schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:59:
[...]

Voldoet deze air gap aan de regels, aangezien de bovenkant van de trechter even hoog zit als de uitlaat van de slangen?

Zie: https://waterontharderkie...ing-luchtscheiding-airgap
https://www.micron.be/upl...fiche_comm_dod_pwg_nl.pdf

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 14-06 20:46
@wizzopa, de afbeelding op jouw "webshop" laat een trechter zien zonder opening aan de zijkant, waardoor de gap toch behoorlijk klein lijkt. In de PDF lijkt wel een opening in de trechter te zitten waardoor er wel een gat ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

theredone51 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:57:
[...]
Dit is eigenlijk wat je wil gebruiken:
https://pvcbuis.com/aanboorzadel/

Heb hier zo'n versie gebruikt voor op een PVC buis, wegens gebrek aan lijmzadel voor een normale prijs in de correcte maat (160mm):
[Afbeelding]
Moeten wel meer mogelijkheden zijn om dit op te lossen. Als je de foto uitvergroot zie je de manchet van de PP-buis zitten. En het lijkt erop dat de (verticale) standleiding net achter de gasleiding en achter het achterhout in een schacht zit, dus luikje maken en 45 graden T-stuk toevoegen kan mogelijk ook.

Dit gaat in ieder geval nooit echt vast zitten en op den duur lekken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3PJpHWHcl9D4Enq5Ogqa7CWn2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/993SCDPmj9uK29Lk9KvrmJPG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door ericplan op 17-08-2020 13:31 . Reden: plaatje ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-06 23:29

S91

Supershiva schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:52:

Update....

Bedankt voor de terugkoppeling, goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoetwathe
Rol-Co schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:18:
[...]

Je mist de spetter cup er omheen, slecht te zien bij de andere maar er zit een doorzichtig cupje omheen tegen spetteren.
Nu wordt het nat er omheen.
De slang zit er recht bovenop, dus het water kan vrij in de buis vallen.
Ik ga er een beetje vanuit dat dit geen gespetter gaat opleveren.

Komend weekend handmatig regenereren en kijken of dat ook zo is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jemoetwathe schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:51:
[...]

De slang zit er recht bovenop, dus het water kan vrij in de buis vallen.
Ik ga er een beetje vanuit dat dit geen gespetter gaat opleveren.

Komend weekend handmatig regenereren en kijken of dat ook zo is 8)
Anders kan je nog een dop van een spuitbus nemen en een gat in maken, dan klem je die er tussen.
:)

• fietsenrex
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-06 21:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJuughtGAGtMQA0XO6A3a589A5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlegNvKhpgDBqKbdM4bRwFpl.jpg?f=fotoalbum_large
Aqmos staat en draait alleen klaagt moeders de vrouw nu over de smaak van het water en het prikt in haar ogen met douche...

Een handmatige regeneratie uitvoeren of resthardheid instellen?
Of iets anders aanpassen zoals de spoeltijd na het pekelen?

• BazemanKM
fietsenrex schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:09:
[Afbeelding]
Aqmos staat en draait alleen klaagt moeders de vrouw nu over de smaak van het water en het prikt in haar ogen met douche...

Pas zout toevoegen na de eerste spoeling bij in gebruik name.

• wizzopa
[Afbeelding]

Misschien de gebruiksaanwijzing goed lezen😉

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:18
[Afbeelding]

De smaak vonden wij eerst ook niet lekker, beetje chemisch. Maar dit wordt steeds minder en na 2 weken ofzo is dit volledig weg. Verschil zal je altijd blijven proeven, maar niet dat het vies of chemisch smaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsenrex
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-06 21:51
BazemanKM schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:38:
[...]

Pas zout toevoegen na de eerste spoeling bij in gebruik name.
Gedaan, eerst 15L water erin en laten spoelen en toen 25kg zout erin.
wizzopa schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Misschien de gebruiksaanwijzing goed lezen😉
Zal ik vanavond nog eens doen, maar staat niks over hars smaak enzo
Frank_P schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:45:
[...]

De smaak vonden wij eerst ook niet lekker, beetje chemisch. Maar dit wordt steeds minder en na 2 weken ofzo is dit volledig weg. Verschil zal je altijd blijven proeven, maar niet dat het vies of chemisch smaakt.
Dus grofweg na 6000L verbruik?

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:24
Wij sluiten in onze nieuwe woning straks ook een waterontharder aan en willen deze instellen op 0 dH.
Nu begrijp ik dat je dan geen ontkalkers en zout nodig hebt, bijvoorbeeld in de vaatwasser. Nu gebruiken wij vaatwastabletten van Sun, de All-in-one tabletten. Er staat niet specifiek op vermeld dat er zout in zit, maar er zal van alles inzitten tegen kalk.

Mijn vraag is nu dus: welk vaatwasmiddel (poeder/tabletten) gebruiken jullie i.c.m. een waterontharder? Of maakt het eigenlijk toch geen snars uit?
Het liefst concrete voorbeelden, dus merk en type. Dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@remzor ik gebruik enkel nog Sun Vaatwaspoeder uit de fles.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:48
Ik gebruik de sun classic tabletten (dus idd niet all in one) en glansspoelmiddel.
Tabletten puur omdat ik dat toch een stuk makkelijker vind dan los poeder in dat bakje proberen te mikken.

Maar inderdaad geen zout meer gebruiken en de hardheid op je vaatwasser ook op 0dH instellen.

[ Voor 20% gewijzigd door Vloris op 20-08-2020 18:29 ]

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hier ook sun vaatwaspoeder (bij de Jumbo vandaan) en Jumbo huismerk glansspoel middel.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:08
Nu ik mijn vaatwasser op de laagste stand (0-6dH) heb gezet klaagt ie niet meer over dat het glansspoelbakje leeg is, dus dat gebruikt ie (naast zout) ook niet meer?
Ik pak nu gewoon de goedkoopste blokjes die ik kan vinden, alles komt er goed schoon uit, maar vooral plastic wel nog steeds vrij nat.

Mijn vrouw heeft nog regelmatig dat de wasmachine klaagt over teveel sop, we zijn de hoeveelheid nog aan het afbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 23:03
remzor schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:18:
Wij sluiten in onze nieuwe woning straks ook een waterontharder aan en willen deze instellen op 0 dH.
Nu begrijp ik dat je dan geen ontkalkers en zout nodig hebt, bijvoorbeeld in de vaatwasser. Nu gebruiken wij vaatwastabletten van Sun, de All-in-one tabletten. Er staat niet specifiek op vermeld dat er zout in zit, maar er zal van alles inzitten tegen kalk.

Mijn vraag is nu dus: welk vaatwasmiddel (poeder/tabletten) gebruiken jullie i.c.m. een waterontharder? Of maakt het eigenlijk toch geen snars uit?
Het liefst concrete voorbeelden, dus merk en type. Dank!
Wij gebruiken de grote blauwe fles SUN poeder inderdaad, omdat we dan de hoeveelheid kunnen doseren. Geen glansspoelmiddel (dat is tegen kalk en dat heb je al niet) en geen zout extra. Gaat perfect. We zijn dus afgestapt van de duurdere tabletten (al is de W5 van Aldi niet duur en misschien ook heel goed; nog nooit gekocht). Dit omdat je die niet kunt doseren en eigenlijk dus al teveel is, en duurder per beurt.

Voor de wasmachine gebruiken we wel de gewone wasmiddelen (Persil, Robijn e.d.) maar echt VEEL minder dan als je geen waterontharder hebt.
Dit geldt ook voor Axe, Andrelon shampoo enz enz. Echt veel minder nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Zout is voor de ontharder in de vaatwasser, dat heb je niet nodig.
Correct me if i'm wrong; maar glansspoelmiddel is om de oppervlakte spanning van het water te doorbreken, m.a.w. een drogere vaat.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:48
Glansspoelmiddel zorgt ervoor dat de vaat beter en streeplozer droogt. Dat heeft niet zoveel met kalk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:55
De man van Amysoft vertelde ons ook of een half blokje of een theelepel poeder in de vaatwasser te doen, zonder zout en spoelglans. Voor de wasmachine vertelde hij dat er maar een eetlepel waspoeder of een halve centimeter vloeibaar wasmiddel in het meegeleverde bolletje hoefde.
Hij wordt overigens pas volgende maand geïnstalleerd, dus ervaring heb ik er nog niet mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Vloris schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:23:
Glansspoelmiddel zorgt ervoor dat de vaat beter en streeplozer droogt. Dat heeft niet zoveel met kalk te maken.
Maar sinds mijn vaatwasser op standje 0 staat vraagt ie niet meer veel minder om glansspoelmiddel, dus zal toch wel wat met elkaar te maken hebben?
Het water is nu ook "gladder", dus misschien droogt het daardoor ook beter?

Edit: glansspoelmiddel is niet alleen oppervlaktespanning verlagend.
Wikipedia: Afwasmachine

https://www.degrotekeuken...aatwas-detergent.html?m=1

Het glansspoelmiddel bestaat uit drie componenten: net als bij het alkalisch reinigingsmiddel een verzachter, maar ook nog zuren en een bindmiddel.

• De verzachter zal bij het glansspoelmiddel dienen om het water te ontspannen. Hierdoor zal het water makkelijker van de huisraad aflopen, wat natuurlijk de vaat sneller doet drogen.
• De zuren hebben een zeer specifieke functie. Opdrogende waterdruppels zullen steeds kringen en randen achterlaten. De zuren echter, gaan dit proces neutraliseren.

En als laatste component is er nog een bindmiddel op basis van alcohol. Het bindmiddel smeedt het glansspoelmiddel tot één geheel.

[ Voor 57% gewijzigd door mitsumark op 24-08-2020 08:29 . Reden: Vraagt wel om glansspoelmiddel, alleen minder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-06 01:15

Guldan

Thee-Nerd

Ik zit ook eend te kijken naar een waterontharder bij goedkope waterontharders. Maar een ding begrijp ik nog niet. Wat is nu precies het verschil tussen die 'ceramic' en die 'fleck' en 'fleck 5800 sxt'?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-06 09:10

Matis

Rubber Rocket

AUijtdehaag schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:21:
@remzor ik gebruik enkel nog Sun Vaatwaspoeder uit de fles.
Doen we ongeveer een jaar mee... En het ding draait toch bijna dagelijks.
Wel altijd het heetste programma. Afwisselend kort en lang programma.

[ Voor 12% gewijzigd door Matis op 21-08-2020 22:25 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:24
Bedankt voor alle nuttige reacties!
Wij gaan vanaf oktober ook voor Sun Vaatwaspoeder. De Robijn wasmiddelen blijven we gebruiken en we zien vanzelf hoeveel we uiteindelijk per wasbeurt nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Qua wasmiddel gebruiken wij ook poeder. Dat is een stuk eenvoudiger te doseren en bij lange na niet zo geconcentreerd als het vloeibare wasmiddel tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Matis schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:25:
[...]

Doen we ongeveer een jaar mee... En het ding draait toch bijna dagelijks.
Wel altijd het heetste programma. Afwisselend kort en lang programma.
Misschien steeds meer off topic, maar waarom altijd het heetst en dan ook nog de helft van de keren verkort, daar verspil je zo ontzettend veel energie mee dat het zuinig doen met wasmiddel een beetje apart is..
Aan de ene kant bespaar je een paar euro, aan de andere kant gooi je tientallen euro's weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

mitsumark schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:41:
Misschien steeds meer off topic, maar waarom altijd het heetst en dan ook nog de helft van de keren verkort, daar verspil je zo ontzettend veel energie mee dat het zuinig doen met wasmiddel een beetje apart is..
Aan de ene kant bespaar je een paar euro, aan de andere kant gooi je tientallen euro's weg.
Jouw aanname dat ik weinig poeder gebruik omdat ik daarop wil besparen is onjuist.
Just voor het behoud van vaatwasser, wasmachine etc wassen we eigenlijk altijd warm/heet.
Ik snap namelijk niet hoe iets schoon kan worden als het water 45 graden is en de vaatwasser en/of wasmachine er bijna 4 uur over doet.

Overigens is dit op advies van zowel de witgoed boer als de keukenbouwer.

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 21-08-2020 22:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BazemanKM
Vanaf maandag bij Welkoop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4f6qGt0xOcaaHwcMdS8yERZDug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0sHRF5ghGoSWCyq2vgGlGAP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 21:10

siemenz

Koetje

Is het een idee dat de TS'er of iemand anders de start eens aanpast? er is in de loop der jaren behoorlijk wat veranderd en verbeterd volgens mij. Daarnaast is er mede door dit forum een hoop kennis en ervaring opgedaan!

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@siemenz
Voor aanvullingen en/of onwaarheden, laat het me even weten via PM.
Ik zie nog niets in mijn mailbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 21:10

siemenz

Koetje

NuroPreak schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:43:
[...]

De split unit opties had ik ook al gezien en ik kom hier waarschijnlijk ook wel mee weg. D.w.z grotere harsvat 14-15liter (60-70cm ivm compact zoutvat van 40-50cm hoog. Fleck/Clack of toch Chinees? Kruipruimte wil ik liever niet ivm bereikbaarheid.
En weet je al wat je gaat doen? Wij staan voor dezelfde keuze namelijk. gezin van 5 met boiler en regendouche ;)

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuroPreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-10-2022
siemenz schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:00:
[...]

En weet je al wat je gaat doen? Wij staan voor dezelfde keuze namelijk. gezin van 5 met boiler en regendouche ;)
Nee het staat tijdelijk on hold, eerst alle werkzaamheden voor de nieuwe keuken afronden. Leg al wel vast de bypass waterleiding e.d ter voorbereiding aan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wizzopa
Een update van het Work in progress.

Het is klaar en werkt. Na de post van 31 juli nog wat foto's gemaakt en die staan dus
hier..... ;)

Update van donderdag 27 augustus:
Zo na 3 dagen gaat de hardheid van het water uit mijn boilers naar beneden, 360 liter water verdunnen daar ben je wel even mee bezig ;)

Update van zondag 30 augustus:
Na 1280 liter water door de ontharder komt er nu ook zacht water uit de warmwaterkranen. :)

Update van maandag 7 september:
Na 3135 liter de eerste regeneratie de instelling is 3200 liter of 14 dagen. waterverbruik voor de regeneratie 51 liter.

Wat mij op viel, bij het bezouten van de hars het opzuigen van het zoute water na 14 minuten klaar is want dan bereikt het het zoute water zijn laagste nivo in het zout vat.
Het bezouten gaat dan wel door maar met zoet water wat dan eigelijk weer de voorloper is van de Rinse cyclus.

[ Voor 78% gewijzigd door wizzopa op 07-09-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:10
Mooi gedaan @wizzopa ik hoop in september aan de slag te kunnen

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:59
wizzopa schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:42:
Een update van het Work in progress.

Het is klaar en werkt. Na de post van 31 juli nog wat foto's gemaakt en die staan dus
hier..... ;)
Misschien een rare vraag, is het toegestaan om een watermeter verticaal te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
TakeAway schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

Misschien een rare vraag, is het toegestaan om een watermeter verticaal te plaatsen?
Dat is geen rare vraag, de meter zoals hij hier gebruikt wordt is geen officiele meting slecht een indicatie.

Maar hier.....vind je watermeters die zowel horizontaal als verticaal gemonteerd mogen worden.

[ Voor 44% gewijzigd door wizzopa op 25-08-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modomo
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-06 16:25
Heey @Supershiva ,

Heb je al terugkoppeling ontvangen van waterontharderhuis?

Wij overwegen ook een waterontharder en naast de aquacell wordt ons ook de oneflow aangeraden maar je bent een van de weinige van wie ik een inhoudelijke ervaring terug kan lezen dus ben erg benieuwd naar jouw situatie en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
XyRuS schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:03:
Ik heb bij goedkopewaterontharder.nl de Ceramic 15 besteld. Deze heb ik zelf geïnstalleerd en ben er tot nu redelijk tevreden mee. De redelijk zal ik straks verder toelichten..

Ik ben voor de 15L harskern gegaan omdat hier het water word aangeleverd met 14dH (schouwen duiveland) en wij redelijk veel water verbruiken.

De klep die op de Ceramic 15 zit is eigenlijk een Runxin F79B. De documentatie is hier te vinden. Boshuis levert eigenlijk precies dezelfde onder de naam Iqaulq. Er is enkel een ander stickertje op het frontje geplaatst.

De installatie is simpel verlopen, die documentatie op de website is voldoende. Alleen het zoutvat is groter dan opgegeven in de specificaties, dus die past nu helaas niet in de meterkast. Daar ga ik nog even over nadenken of ik zelf een kleiner zoutvat ga knutselen of dat ik het zoutvat verplaatst naar de trapkast.

Ik heb wel problemen ondervonden met geluid dat werd geproduceerd tijdens de backwash en fast rinse. Ik weet ook hoe het hoort te klinken omdat bij mijn ouders een Boshuis iqualq staat met dus zo'n zelfde klep..

Hier een filmpje van hoe backwash en fast rinse horen te klinken (bij mijn ouders)
[Video]

Hier een video van hoe het bij mij klonk na installatie tijdens backwash. Let dus op het piepende geluid wat veel te luid is om fatsoenlijk doorheen te slapen.
[Video]

Dit heb ik terug gekoppeld naar de leverancier maar omdat ik toch nieuwsgierig ben, ben ik zelf opzoek gegaan. Het heeft wat research gekost en heb het probleem kunnen herleiden naar de restrictie ring in de afvoerkoppeling. Deze was bij hoge flow naar de afvoer aan het resoneren.

Op onderstaande foto's zie je de afvoerkoppeling met daarin de restrictie in het rood. Die is belangrijk om de doorstroming tijdens spoelen niet te hoog te laten worden. Ik heb op de 3d printer een ring geprint die voor de rode restrictie kan worden gezet. Daardoor word deze wat stijver en kan minder makkelijk resoneren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met als resultaat een stille backwash en quick rinse: [Video]

Ik ben nog wel in goed overleg met de leverancier om een permanente oplossing te vinden. Waarschijnlijk een andere combinatie van restricties en jets. Het werd wel gewaardeerd dat ik dit zelf heb uitgezocht, ben voor nu akkoord gegaan dat ze er later op terug komen ivm vakantie.
En nog terugkoppeling gehad over een permanente oplossing?

Afgelopen nacht een regeneratie gehad, en hier op mijn budget 15 precies hetzelfde geluid.
Daar valt niet doorheen te slapen.

Betreft het de ring die hier in zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZspHU8RF2UDbtTkXVoGX1NNMT8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R7oSefoLOB0iA237LMbEstoE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
..

[ Voor 100% gewijzigd door henkNL op 30-08-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

henkNL schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:21:
[...]

Afgelopen nacht een regeneratie gehad, en hier op mijn budget 15 precies hetzelfde geluid.

[Afbeelding]
Ja is die

XyRuS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:26
Guldan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:34:
Ik zit ook eend te kijken naar een waterontharder bij goedkope waterontharders. Maar een ding begrijp ik nog niet. Wat is nu precies het verschil tussen die 'ceramic' en die 'fleck' en 'fleck 5800 sxt'?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. De meerprijs is niet heel hoog, maar wat is nu beter?
Toen ik vroeg wat hun aanraadde kreeg ik "15 op 20 liter" terug. Geen aanraden voor de WRT of Fleck, of de Fleck 5800XT....

Teruggemaild, maar na 2 weken nog geen reactie :+ dus denk: misschien heeft hier iemand eht verlossende antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Waah schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. De meerprijs is niet heel hoog, maar wat is nu beter?
Toen ik vroeg wat hun aanraadde kreeg ik "15 op 20 liter" terug. Geen aanraden voor de WRT of Fleck, of de Fleck 5800XT....

Teruggemaild, maar na 2 weken nog geen reactie :+ dus denk: misschien heeft hier iemand eht verlossende antwoord
Misschien dat je hier kan vinden wat je zoekt https://waterontharderkiezen.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Die ken ik. Maar de specs zijn praktisch gelijk. Zelfde doorstroomsnelheid, dezelfde hoeveelheid liter per uur, en dezelfde sturing (beide volume/tijdsgestuurd).

De modellen van goedkopewateronderharders.nl staan er niet bij. Maar das sowieso een opsomming van specs en die heb ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-mattic
  • Laatst online: 16-06 22:10
Waah schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Als je zelf ook onderhoud/reparaties verwacht te doen, is een Fleck waarschijnlijk een betere optie. Zal je gemakkelijker onderdelen voor terug vinden ook als goedkopewaterontharder niet meer zou bestaan over x jaar (puur hypothetisch).

Ook gedacht aan Aqmos? Momenteel 16% korting (zie niet te missen banner homepage - https://www.aqmos.com/). Ze zijn al meermaals aan bod gekomen in dit topic.
Weet uit ervaring dat ze snel en duidelijk antwoorden op emails ook ;)
En je hebt daar ook de keuze van een Clack klep ipv Fleck. Lijken mij iets eenvoudiger bij vervanging onderdelen. Zie tweede vs derde video op deze pagina (https://www.aqmos.com/videos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@c-mattic zelf installeren was niet de bedoeling. Maar misschien kan ik iemand vragen die wel wat weet van leidingwerk. Want dat is hier vooral het probleem. Vlak na de watermeter is al een vertakking. En dat maakt het lastig plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_l1U5gk45Cauyutln3IRHNTTYu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zqd9UOomOZ8NB3GiDpey6Zl6.jpg?f=fotoalbum_large

Om genoeg ruimte hebben voor de watermeter, moeten de leidingen eigenlijk verlegd. Ook is er geen afvoer aanwezig. Dan moet er eerst een gat gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q97UNXHSs940EDGHJrhufkxdUGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pawQLMUEYMLMLSoy5d7hgybK.jpg?f=fotoalbum_large
Meterkast is simpeler. Afvoer, stroom allemaal aanwezig. Ruimte lukt ook wel. Maar dan moet ik dus de vertakking vanuit de waterput naar de meterkast doen... Ook niet echt simpel.

En met 0,0 ervaring, dacht ik eraan om het maar te laten doen;-) vandaar goedkopewaterontharders.nl. dan ben ik voor ~ 1000 euro klaar.

Als ik het zelf kon.... Die R2D2-32 is best leuk, voor een leuke prijs ook (399) 340 euro zelfs.... Misschien dan toch maar kijken of ik het echt niet zelf kan. Voor 660 euro kan ik vast een loodgieter laten komen als het niet lukt :+

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 31-08-2020 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:18
[...]

[Afbeelding]
Het is inderdaad de restrictie die in dat pijpje zit, ik heb een aantal regeneraties gehad die ik bewust even handmatig heb uitgevoerd en voor alsnog is het stil.

Spijtig genoeg geen terugkoppeling gehad, de communicatie is nog wel een dingetje waar ze in kunnen verbeteren. Ik heb nog wel mijn zoutvat omgeruild voor een kleine variant. Om eerlijk te zijn laat ik het ook wel zo denk ik, geen zin in om meer energie in te steken.

Ik zit te wachten op een ender 3 vanuit china, zodra die er is kan ik je best een aantal ringetjes toesturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

XyRuS schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:02:
[...]

Het is inderdaad de restrictie die in dat pijpje zit, ik heb een aantal regeneraties gehad die ik bewust even handmatig heb uitgevoerd en voor alsnog is het stil.

Spijtig genoeg geen terugkoppeling gehad, de communicatie is nog wel een dingetje waar ze in kunnen verbeteren. Ik heb nog wel mijn zoutvat omgeruild voor een kleine variant. Om eerlijk te zijn laat ik het ook wel zo denk ik, geen zin in om meer energie in te steken.

Ik zit te wachten op een ender 3 vanuit china, zodra die er is kan ik je best een aantal ringetjes toesturen.
Ik heb bij mij gekeken maar een ringetje ervoor kan voorover vallen, zit hij bij jou geklemd of geplakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
Rol-Co schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:05:
[...]

Ik heb bij mij gekeken maar een ringetje ervoor kan voorover vallen, zit hij bij jou geklemd of geplakt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FG91WmP5WG2oZpQHWklJ_QxCz7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBGuEkaVVaBS2UaXaqFeRvKG.jpg?f=fotoalbum_large

Ring zit klem. Het is misschien wat lastig te zien op deze foto maar in de plastic koppeling zitten vier haakjes aan de binnenzijde. Daar past precies het ringetjes tussen. De rode restrictie is van silicone dus die is wat samen te duwen waardoor het klem blijft zitten. De toleranties zijn niet groot en ik ben ook bang dat mijn ringetje het ooit begeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

XyRuS schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:09:
[...]

[Afbeelding]

Ring zit klem. Het is misschien wat lastig te zien op deze foto maar in de plastic koppeling zitten vier haakjes aan de binnenzijde. Daar past precies het ringetjes tussen. De rode restrictie is van silicone dus die is wat samen te duwen waardoor het klem blijft zitten. De toleranties zijn niet groot en ik ben ook bang dat mijn ringetje het ooit begeeft.
En wat als je een compleet ringetje print met dezelfde diameter gat? Rode er uit en plastic geprinte er in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyRuS
Rol-Co schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:31:
[...]

En wat als je een compleet ringetje print met dezelfde diameter gat? Rode er uit en plastic geprinte er in.
Is wel iets waar ik over heb nagedacht en dan printen in PETG om het wat duurzamer te laten zijn. Ik vrees namelijk dat PLA niet de levensduur van de waterontharder gaat overleven.

Dit beschouw ik ook nog steeds als prototype eigenlijk en had gehoopt en op een reactie vanuit de leverancier, maar ik verwacht niet dat ze nog ergens mee komen.

Nu ik van HenkNL het bericht zie snap ik ook waarom aan de telefoon werd verteld dat er misschien wel meer mensen dit "euvel" hebben maar er geen weet van hebben dat dit geluid niet normaal is. Ik heb het voordeel dat exact dezelfde kop van een andere leverancier bij mijn ouders staat en ik het geluid ken hoe het hoort te zijn :)

Nu wil de huidige 3d printer niet zo lekker homen dus dat moet met de hand en is irritant. Ook is er een andere onderweg (al 1,5 maand). Als die straks binnen is ga ik denk ik nog wel wat door ontwikkelen en update ik hier natuurlijk.

Nog even wat anders, ik ga mijn zoutmeting met een gewicht meting doen. Goedkope weegschaal van de action met daarop het zoutvat. Met een HX711 en een esp de weegschaal uitlezen en waardes doorsturen.

Ook heb ik gezien dat er een output schakelt in de kop die ik kan uitlezen als er word gespoeld. Tevens zit er een input op een een manuele spoeling uit te voeren. Kan dat dan mooi integreren in home assistant.

Kan ook weer op de lijst nog te doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-mattic
  • Laatst online: 16-06 22:10
Waah schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:31:
@c-mattic zelf installeren was niet de bedoeling. Maar misschien kan ik iemand vragen die wel wat weet van leidingwerk. Want dat is hier vooral het probleem. Vlak na de watermeter is al een vertakking. En dat maakt het lastig plaatsen.
Dat is inderdaad geen plug'n'play opstelling ;)
Als je zelf geen verstand van hebt, laat het idem best uitvoeren. Misschien kan je kosten besparen door zelf het breekwerk te doen voor aanleg leiding, want dat zal de grootste meerkost zijn tov een eenvoudige installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
XyRuS schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:45:
[...]

Nog even wat anders, ik ga mijn zoutmeting met een gewicht meting doen. Goedkope weegschaal van de action met daarop het zoutvat. Met een HX711 en een esp de weegschaal uitlezen en waardes doorsturen.
Ik heb ook nog even nagedacht om een waarschuwingssignaal te krijgen bij een lage zoutstand in het vat. Als je niet geïnteresseerd bent in het verloop maar wel een signaal wilt krijgen als het minimum is bereikt, dan is er een hele simpele lowbudget oplossing.

Monteer een microswitch (met zo'n stripje/armpje over het schakelknopje) aan een vast punt boven het zoutvat (of aan het deksel) en knoop aan het eind van het stripje/armpje een touwtje (van de juiste lengte die je als minimumniveau wilt hebben). Dit touwtje maak je vervolgens vast aan een 'drijver' die op de zoutvoorraad ligt. Dat kan een plaatje of schijf van kunststof of een ander geschikt materiaal zijn. Touwtje door een gaatje in die schijf en een knoopje erin of een haakje erin draaien. Op het moment dat de zoutvoorraad op je gewenste minimum is, is het touwtje zo strak gespannen dat de schakelaar wordt ingeschakeld. Ik zou er voor kiezen om een lampje te schakelen ipv een buzzer/bel omdat het kan gebeuren dat het inschakelen gebeurd op een moment dat je niet thuis bent of 's nachts. Een lampje geeft dan minder problemen dan een buzzer of bel.
Ik hoop dat het idee een beetje duidelijk is :)

Groet, Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
athvdk schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:59:
[...]

Ik heb ook nog even nagedacht om een waarschuwingssignaal te krijgen bij een lage zoutstand in het vat. Als je niet geïnteresseerd bent in het verloop maar wel een signaal wilt krijgen als het minimum is bereikt, dan is er een hele simpele lowbudget oplossing.

Monteer een microswitch (met zo'n stripje/armpje over het schakelknopje) aan een vast punt boven het zoutvat (of aan het deksel) en knoop aan het eind van het stripje/armpje een touwtje (van de juiste lengte die je als minimumniveau wilt hebben). Dit touwtje maak je vervolgens vast aan een 'drijver' die op de zoutvoorraad ligt. Dat kan een plaatje of schijf van kunststof of een ander geschikt materiaal zijn. Touwtje door een gaatje in die schijf en een knoopje erin of een haakje erin draaien. Op het moment dat de zoutvoorraad op je gewenste minimum is, is het touwtje zo strak gespannen dat de schakelaar wordt ingeschakeld. Ik zou er voor kiezen om een lampje te schakelen ipv een buzzer/bel omdat het kan gebeuren dat het inschakelen gebeurd op een moment dat je niet thuis bent of 's nachts. Een lampje geeft dan minder problemen dan een buzzer of bel.
Ik hoop dat het idee een beetje duidelijk is :)

Groet, Aad
Of je neemt een Sonoff lek sensor https://i.imgur.com/xz8SMjR.jpg en via een bridge op je telefoon https://i.imgur.com/61VgVIf.png na het alarm heb je nog zeker tot de volgende regeneratie de tijd om bij te vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
c-mattic schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:31:
[...]

Dat is inderdaad geen plug'n'play opstelling ;)
Als je zelf geen verstand van hebt, laat het idem best uitvoeren. Misschien kan je kosten besparen door zelf het breekwerk te doen voor aanleg leiding, want dat zal de grootste meerkost zijn tov een eenvoudige installatie.
Contact gehad met kennis, wilde het wel doen + direct een buitenkraan welke vóór de waterontharder komt. Scheelt continue de bypass gebruiken.... Enkel voor de visjes heb ik de bypass dan nodig.

R2D2-32 besteld voor 365 Inc verzenden. Kan ik nog heel wat loodgieterswerk laten doen voor ik op 1000+ euro zit hoop ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:45
XyRuS schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:45:
[...]

Nu ik van HenkNL het bericht zie snap ik ook waarom aan de telefoon werd verteld dat er misschien wel meer mensen dit "euvel" hebben maar er geen weet van hebben dat dit geluid niet normaal is. Ik heb het voordeel dat exact dezelfde kop van een andere leverancier bij mijn ouders staat en ik het geluid ken hoe het hoort te zijn :)
Ondanks dat mijn Ceramic 20 pas 1x heeft geregeneerd, denk ik wel dat ik hetzelfde probleem heb. Aangezien de wtr pas een paar dagen is geïnstalleerd heb ik dit nog niet kunnen verifiëren. Mocht het vaker voorkomen, dan neem ik weer contact op met de leverancier. Ongeveer een maand geleden waren ze daar nog niet op de hoogte van dit "euvel" ;)

Verder trouwens prima ervaringen met goedkopewaterontharders.nl. Klantenservice denkt en helpt goed mee. Hoop in dit geval ook :P

• Rol-Co

Rol-Co

Newday schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:54:
Iemand een idee wat er gebeurt na de houdbaarheidsdatum van zo'n hardheidstest flesje?

We hadden het idee dat het water de laatste tijd wat minder zacht aanvoelt.
Er is geen foutmelding op de ontharder (Waterluxe Duo met Fleck 5600 SXT) en het zoutnivo is ook wel gezakt en er is dus ook zout verbruikt.

Op het flesje staat "Möglichst vor 02/2018 verwenden" dus geen garantie op goede werking lijkt mij.
De kleur zou bij de eerste druppel rood of groen moeten worden maar wordt eerder gelig.
Onderstaande foto's zijn bij 2 en 4 druppels, kleur blijft het zelfde hoeveel druppels ik ook toevoeg, alleen donkerder.
Zou deze test nog iets zeggen of beter een nieuwe fles bestellen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Om hier nog even op terug te komen, zo ziet het er uit als je net een nieuwe test set hebt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezys4fUeLR2uBCXoGwdUjujz7Ao=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xi0BZLbSvqQcO2kE9LbX7OFK.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyRuS
[...]

[Afbeelding]
Some0ne schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:59:
[...]

Ondanks dat mijn Ceramic 20 pas 1x heeft geregeneerd, denk ik wel dat ik hetzelfde probleem heb. Aangezien de wtr pas een paar dagen is geïnstalleerd heb ik dit nog niet kunnen verifiëren. Mocht het vaker voorkomen, dan neem ik weer contact op met de leverancier. Ongeveer een maand geleden waren ze daar nog niet op de hoogte van dit "euvel" ;)

Verder trouwens prima ervaringen met goedkopewaterontharders.nl. Klantenservice denkt en helpt goed mee. Hoop in dit geval ook :P
Er is net vanuit goedkopewaterontharders contact met mij opgenomen via de telefoon. Ze hebben uitgelegd wat het probleem is en hebben een oplossing. De maat van de restrictie ring is te klein, er schijnt per ongeluk een verkeerde batch ringen te zijn gebruikt.

Er word mij een nieuwe ring toegestuurd en ik heb afgesproken dat iedereen die dit probleem ervaart contact op kan nemen met de klantenservice. Zij zullen dan ook een nieuwe toegestuurd krijgen. Tevens zou er een melding van komen op de website voor klanten die niet op Tweakers zitten.

Zodra het onderdeel binnen is en gemonteerd komt er natuurlijk weer een update. Fijn dat er toch nog een oplossing is gevonden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

XyRuS schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:39:
[...]

[...]

Er is net vanuit goedkopewaterontharders contact met mij opgenomen via de telefoon. Ze hebben uitgelegd wat het probleem is en hebben een oplossing. De maat van de restrictie ring is te klein, er schijnt per ongeluk een verkeerde batch ringen te zijn gebruikt.

Er word mij een nieuwe ring toegestuurd en ik heb afgesproken dat iedereen die dit probleem ervaart contact op kan nemen met de klantenservice. Zij zullen dan ook een nieuwe toegestuurd krijgen. Tevens zou er een melding van komen op de website voor klanten die niet op Tweakers zitten.

Zodra het onderdeel binnen is en gemonteerd komt er natuurlijk weer een update. Fijn dat er toch nog een oplossing is gevonden. :)
Wel bijzonder, jij hebt een andere ontharder dan ik, en ook @henkNL heeft een ander, zijn die dan toevallig ook een serie met een te klein kaliber?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Vanwege bovenstaande zojuist even een mailtje naar goedkopewaterontharders gestuurd met de vraag of dit bij de Budget-15 ook kan worden opgelost.

Edit: Ik krijg een ander rubber opgestuurd, ik zal jullie het resultaat laten weten.

[ Voor 23% gewijzigd door henkNL op 08-09-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Bij ons heeft de Aqmos r2d2-32 zijn eerste regeneratie gedaan. Water verbruik voor de regeneratie 51 liter.
En hier geen los zitten ringetjes die lawaai maken. 😉

[ Voor 21% gewijzigd door wizzopa op 07-09-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:48
modomo schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:58:
Heey @Supershiva ,

Heb je al terugkoppeling ontvangen van waterontharderhuis?

Wij overwegen ook een waterontharder en naast de aquacell wordt ons ook de oneflow aangeraden maar je bent een van de weinige van wie ik een inhoudelijke ervaring terug kan lezen dus ben erg benieuwd naar jouw situatie en ervaring.
Nee nog geen tijd gehad om ze te mailen, bedankt voor de reminder.
Ik heb nu gelijk een mailtje met 2 foto's eruit gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Nou hier staat een Fleck 5800 20 liter geïnstalleerd van gw. Paar dingen die ik niet kan vinden op de site of de handleiding.

Hoort het zout helemaal onder water te staan en moet je dat handmatig vullen met water de eerste keer? Hier zie ik geen water staan namelijk nog.

Is het normaal dat de afvoer van de ontharder continue drupt? Handmatige regeneratie loopt dat ding een half uur natuurlijk flink door in de afvoer, maar nu heb ik nog steeds continue druppels doorlopen.

De smaak van het water wordt beter na 2 weken pas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Anoniem: 224360

De eerste keer een halve bak water vullen, even laten staan en dan een regeneratie draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Anoniem: 224360 Is het de afvoer van de ontharder of de overstort van de pekel/zout bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wizzopa schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:00:
@Anoniem: 224360 Is het de afvoer van de ontharder of de overstort van de pekel/zout bak.
Afvoer van de ontharder waar al het water tijdens de regeneratie uitkwam. Die druppelt nu continue.

En normale stand-by scherm is altijd aan knipperend? Tijd en een willekeurig getal (4600 hier).
Rol-Co schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:25:
@Anoniem: 224360

De eerste keer een halve bak water vullen, even laten staan en dan een regeneratie draaien.
En als ik dat niet gedaan heb? Alsnog bijvullen?

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 08-09-2020 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Anoniem: 224360 Als je in de pekelbuis (of vlotterbuis of whatever) kijkt in je zoutbak, moet je een laagje water zien staan.
(de 1e keer zelf wat water in doen. en na 1e regeneratie staat er automatisch een laagje water in)

Als de regeneratie klaar is, hoort er geen water meer uit te komen uit de afvoer van de ontharder.

En hij knippert om dat je de tijd nog niet bevestigd hebt met het knopje. (gebeurt na spanningsuitval)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AUijtdehaag schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:10:
@Anoniem: 224360 Als je in de pekelbuis (of vlotterbuis of whatever) kijkt in je zoutbak, moet je een laagje water zien staan.
(de 1e keer zelf wat water in doen. en na 1e regeneratie staat er automatisch een laagje water in)

Als de regeneratie klaar is, hoort er geen water meer uit te komen uit de afvoer van de ontharder.

En hij knippert om dat je de tijd nog niet bevestigd hebt met het knopje. (gebeurt na spanningsuitval)
Dan vraag ik me af waar dat gedruppel door komt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Anoniem: 224360 Nog een keer regenereren misschien? Vuil tussen de klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wizzopa schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:43:
@Anoniem: 224360 Nog een keer regenereren misschien? Vuil tussen de klep?
Eens proberen. Dat geknipper snap ik niet helemaal. De tijd is gewoon ingesteld, maar hij knippert steeds tussen tijd en dat getal.

Edit: regenereert inmiddels. Morgenochtend eens kijken of er nog gedruppel is.

Cijfer na de tijd heb ik gevonden in de handleiding. Dat is het volume dat resteert tot de volgende regeneratie. Ik heb de setting van gw overgenomen en dat is tijd en volume gestuurd.

Heeft iemand trouwens al een idee hoe resthardheid met dat ventiel werkt? Of gewoon draaien en steeds testen met een kit?

Edit 2: blijft gewoon steeds doorlopen. Moet die klep nog op een bepaalde manier aangedraaid worden? Er vult zich nu steeds een paar cm water in de doorzichtige buis en dan loopt het door de afvoer in.

Edit 3: alle lof voor GW, intern defect van de kop. Ze sturen een nieuwe. Dit was al nummer 2...... transportschade bij de eerste.

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 09-09-2020 22:01 ]

Nou weer een mooi raadsel. Kop ontvangen, maar zonder filter (https://www.amazon.com/AF...pper-Basket/dp/B075X1DG58) zo'n ding. Die oude is echter met geen mogelijkheid los te krijgen......

- Zijn die los te krijgen?
- Zo niet even kijken of gw er een opstuurt, maar kun je die ook niet ergens simpel bestellen?

Ik vind ze voor 5 dollar overal, maar nergens in Europa in een webshop.

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:52:
Nou weer een mooi raadsel. Kop ontvangen, maar zonder filter (https://www.amazon.com/AF...pper-Basket/dp/B075X1DG58) zo'n ding. Die oude is echter met geen mogelijkheid los te krijgen......

- Zijn die los te krijgen?
- Zo niet even kijken of gw er een opstuurt, maar kun je die ook niet ergens simpel bestellen?

Ik vind ze voor 5 dollar overal, maar nergens in Europa in een webshop.
Trekkend linksom draaien werkt niet?

Rol-Co schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:56:
[...]

Trekkend linksom draaien werkt niet?
Trekken, duwen alles al geprobeerd. Lijkt muurvast te zitten

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:00:
[...]

Trekken, duwen alles al geprobeerd. Lijkt muurvast te zitten
Ok, bijzonder! In theorie kan je alles slopen behalve dat filter :) die kop lekte toch al. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Rol-Co schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:05:
[...]

Ok, bijzonder! In theorie kan je alles slopen behalve dat filter :) die kop lekte toch al. :P
Nou die moet wel nog retour. En als ik dit moet geloven is vast ook vast.

https://terrylove.com/for...om-a-control-valve.51046/

Hij zet zichzelf vast door die klepjes in het midden.

• pizzaboertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 22:20
Volgende week krijgen wij eindelijk de sleutel van ons nieuwe huis. Ik wil eigenlijk meteen een waterontharder laten aanleggen. Nu vraag ik mij of er voldoende plaats is om deze te plaatsen. Ik ben een redelijke leek op dit gebied en ik heb geen idee of een ontharder echt in de meterkast geplaatst moet worden of dat het ook mogelijk is om deze in mijn installatie ruimte te plaatsen. Bij beide is er water, electriciteit en een afvoer aanwezig.

Ik heb mijn oog laten vallen op een 20L model met Fleck 5800XTR klep. Wij zijn op dit moment met 2 personen maar gaan wellicht op korte termijn uitbreiden. Ook hebben wij een stortdouche in de badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSlQx2J3HCW875jttxkS4oTamUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvi4WhcgPtLtMHZ8dSZq3PNx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NDgXFnD8JB_Kma6-hzRJJ2jVxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1NanK2dlHnldC8ZCUpyx0Wd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
@pizzaboertje
Ik zie op de foto onder 5 aftakkingen na de watermeter vertrekken, is het bekend waar de afnemers zitten ?
Buitenkranen zou je gewoon zonder onthardwater kunnen gebruiken.

Aangezien er geen gasmeter zit heb je wel wat meer ruimte , vraag is of je de zoutbak kwijt kunt.

Op de bovenste foto is ruimte zat, vraag is of dan alle gewenste afnemers in huis onthard water krijgen.

btw welke prutser heeft de voedingskabel voor de elektra zo gemaakt ?

[ Voor 7% gewijzigd door habbekrats op 18-09-2020 09:50 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zit die kunststofleiding nergens in een mantelbuis? (Of ben ik ouderwets en hoeft dat tegenwoordig niet meer?)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-06-2021
@pizzaboertje In de meterkast is ruimte genoeg hiervoor! Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je zelf kunt bepalen voor welke aftakking de waterontharder gaat komen.

Zoutvat kun je boven de harscilinder plaatsen of in een andere ruimte! Maar net wat jouw voorkeur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Arjantje1985 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:57:

Zoutvat kun je boven de harscilinder plaatsen of in een andere ruimte! Maar net wat jouw voorkeur heeft.
Het moet dan wel een aangrenzende ruimte zijn omdat er natuurlijk een slang loopt tussen zoutvat en harscilinder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje1985
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-06-2021
@Wolly Of je moet onder de vloer door kunnen met de pekelslang. Zo kun je prima het zoutvat bijvoorbeeld in de garage kwijt. Overbrugging van 10 meter moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wolly schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:08:
[...]

Het moet dan wel een aangrenzende ruimte zijn omdat er natuurlijk een slang loopt tussen zoutvat en harscilinder.
Links en rechts een latje op de muur schroeven, plankje er op met wat inhammen voor de kabels.

Daar kan je ontharder en zoutvat netjes naast elkaar. :)

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Sinds terugkomst van onze vakantie staat de Aqmos me nog steeds aan te kijken om geinstalleerd te worden. Vandaag dus in de kruipruimte gedoken en wat installatiemateriaal gehaald, waaronder Uponor 25mm buis om vanaf de hoofdleiding heen en terug naar de Aqmos in de trapkast te gaan. In de trapkast komt ook de meegeleverde externe Bypass.

Er moeten dus wat gaten naar de kruipruimte komen (2x uponor leiding + de waterafvoer slangen.
Ik heb een SDS-plus boorhamer en is een 26mm diameter (dus 1mm marge) dan goed genoeg om de Unopor leiding doorheen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@JPS Eigenlijk niet, ik doe altijd een beschermbuis om een waterleiding heen om beschadiging door werken en waterslag te voorkomen. Voorkomt ook hinderlijk tikken en kraken alhoewel dat met koudwaterleiding wel meevalt. Ik heb de leidingen door de kunststof meterkast plaat gemaakt, afdichten met wat rubber afdichtingstape tegen inkruipende beestjes.

[ Voor 22% gewijzigd door habbekrats op 20-09-2020 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:54
Zo ik heb het hele topic in 2 weken tijd doorgenomen en ben wel overtuigt dat ik dit ook wil. Vriendin lief vind het maar zonde van het geld.... Maar dat vind ze wel vaker op voorhand van mijn aanschaf. Achteraf is ze meestal wel blij.

@wizzopa als echt aqmos R2d2 aanhanger kan je me vast een klein beetje helpen.
Wat ik niet helemaal duidelijk heb is wat de maximale water flow is?
Douchen vind ik heerlijk en wil dan ook geen druk / flow verlies. Kan jij daar wat over zeggen? We hebben geen stort douche maar als de badkamer er er gaat.... Voorlopig dus nog niet.

Ik toch het zekere voor het onzekere nemen en de 72 bestellen. Hij komt in de kelder dus ik heb ruimte zat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@TimK1990 Nadeel van een te grote ontharder is dat deze te onregelmatig regeneeerd en er sneller kans op bacteriegroei ontstaat. Een 72 spoelt regenereerd bij elke 7200 liter als de ingang hardheid 10 DHo is en de uitgang ingesteld is op 0 DHo Als de resthardheid grote dan is ingesteld spoelt deze nog minder. Advies wat ik kreeg is dat ca elke 2 week een spoeling plaats vind.
Elke ontharder geeft een beetje druk verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
habbekrats schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:37:
@TimK1990 Nadeel van een te grote ontharder is dat deze te onregelmatig regeneeerd en er sneller kans op bacteriegroei ontstaat.
Je verbruik is inderdaad van belang en de doorstroming van water. Deel je jaarverbruik door 24 en je hebt je verbruik voor één regeneratie.

Of kijk hoeveel water je in een week/twee week verbruikt.

Pagina: 1 ... 34 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.