Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 12:53
AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:23:
@Binnetie
In de voorraadkast loopt links achter ook een afvoer van boven naar beneden in de koof?

De voorraadkast lijkt me dan ideaal als deze grenst aan de MK.
Je kan nog steeds voor een losse fles met zoutvaatje gaan.
Zoutvaatje is dan eenvoudiger los te koppelen en te reinigen.

Ik verbruik 32 m3 per jaar en heb een less-15.
Wellicht een wat hoger zoutverbruik dan met een less-10 maar dat gaat prima.
Ik vermoed dat daar de afvoer van het wastafeltje in de wc en de afvoer van het bad en toilet boven zijn.

War maakte goor jou dat je koos voor de Less-15 ipv 10?
Ik vind zo op de site niet de instructies voor het verwijderen van de zoutbak van een Less-model, maar dit staat wat netter in de voorraadkast.

Hoor je de ontharder ook tijdens het in bedrijf zijn? Tijdens regeneren etc maakt me dat niet uit. Maar stel de wasmachine staat aan en ik zit in de kamer? Ik zit hemelsbreed 4 meter van de voorraadkast en er zit een eenvoudige opdekdeur tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Binnetie
De keuze voor een less-15 of 10 was bigger is better,
Maar achteraf had ik ook met een 10 afgekund

Vanuit je koof zou je dus eventueel een aansluting kunnen maken met aanboorzadel als de standpijp 110 is.
En dan verlopen naar een slangtule.
Ipv airgap sifon heb ik een pvc terugslagklepje er tussen geplaatst.
Ik kan wel wat linkjes plaatsen van de materialen, indien interesse.

Zo heb ik het ook aangesloten bij mijn nichtje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X52pQpFbTz8ZZir_aKqKNt7BvzE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLZZOzijMIzfIu4G3gsUlsu1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BECGKCMDDvmUYeOYJeRliCFJk6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mY40gZf4Zev45Vin0GbddjYW.jpg?f=fotoalbum_tile

De ontharder hoor je niet tijdens normaal bedrijf.
Zie het als een cyclindrisch vat wat doorstroomt wordt met water
en regenereren doe ik hier overdag omstreeks 18:00. (kan ik het ook mooi zelf volgen) en dat geluid is wel aanwezig. (vooral backwash en brine en schakelen tussen de stappen)

Als je de zoutbak ook schoon wil maken van het "all-in-one" model dan heb je best een uitdaging.
Die is niet gemaakt om gedemonteerd te worden. Ik heb ooit eens een link geplaatst om de 4 pluggen te 3d printen.
Maar kennelijk komt de hint niet over van een externe zoutbak dus laat ook maar.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2025 10:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:12
AUijtdehaag schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:01:
Ik heb ooit eens een link gestuurd om de 4 pluggen te 3d printen.
Maar kennelijk komt de hint niet over van een externe zoutbak dus laat ook maar.
Gewoon volhouden, soms moet de boodschap herhaald worden (ook bij mij 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 12:53
Dat ziet er goed doordacht uit op de fotos, @AUijtdehaag
Dat van de aanboorzadel kende ik niet, zag dat het eenvoudig is te realiseren.
Linkjes zijn welkom.

Hoe reinigen mensen met een Less dan hun zoutbak? Ik ben me nog aan het oriënteren vandaar dat ik nog na wil denken of het een Less of een losse harsfles met zoutvaatjes wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Binnetie
https://www.wildkamp.nl/p...rijs-110-x-40-mm/15001468
https://www.wildkamp.nl/p...compleet-d-57-mm/15001470
https://www.wildkamp.nl/p...5-8-mm-slangtule/15001483
https://www.wildkamp.nl/p...gklem-rvs-13-20-mm/770205
https://www.wildkamp.nl/p...buis-pvc-u-13-mm/15007226

Afvoerslang (zelfde als aqmos levert met de less)
https://www.wildkamp.nl/p...mm-l-maximaal-50-m/750570

Hier zie je de fles uit de zoutbak. (4x zelfborgende plastic pluggen verwijderen, dan komt deksel los).
Het hele deksel krijg je er alleen af (indien nodig) als je de kop los draait van de cylinder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXkxxOvZzP7MlooGZZUGgv7HTzo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLI0BazrfUhAl8IRJI9QxWSO.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:40
Hi, ik haal morgen een 2-dehandse waterverzachter op.
2-jaar oud, 10 liter harstank, met WiFi (monitoring flow en zoutinhoud etc)
En wil dit gelijk goed & zorgeloos (zelf) installeren.

Situatie : Water hardheid = +/- 22 Duitse = +/- 40 Franse graden.
Verbruik gemiddeld = 145l/dag

Ik gebruik reeds jaren een elektrische anti-kalk oplossing.
Waar ik trouwens tevreden van ben. Die laat ik zitten, al was het maar om de verzachter te beschermen en/of als backup.
https://www.h-tronic.de/PKS-2000-plus-X/1611222

Reden van overgaan naar een 'echte' waterverzachter, is het plan om een elektrische boiler te installeren. Om deels PV overschot in kwijt te kunnen.
3~400V, 6kW, deze zal tot 80 graden verwarmen. Een ontkalker is dan aanbevolen.

Graag jullie mening, of het nuttig is om :

- een (90 micron) "terugspoelfilter" te plaatsen/gebruiken ? (in België)
https://www.aqmos.nl/shop...egelaar-en-manometer-7315
Best prijzig. Drukregelaar heb ik niet nodig. Maar vindt niet meteen een (gekend merk) zonder. Ik kan me voorstellen dat dit wel enkele plastic stukjes en zand er uithaalt van werken ergens, in de straat. Maar of het julllie echt ontzorgd heeft van ellende ?

- een "aansluitblok met bemonsteringskraan" te plaatsen/gebruiken ?
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B013PEIXFQ
Of maak je evengoed zelf een by-pass met wat kranen.
Kan me niet voorstellen dat ik daar veel mee zou gaan bijregelen ?
Wel, wens ik de installatie vlot in by-pass te zetten, om pakweg de vijver bij te vullen.
En als je daarmee wat resthardheid hebt ingeregeld, dan is het toch zoeken als je terugkomt van de bypass stand ?

[ Voor 0% gewijzigd door lanticster op 04-05-2025 17:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@lanticster
Met 22 dH en 10 ltr hars hou je een capaciteit over van ~1200 liter tussen de regeneraties (8 dgn)
https://docs.google.com/s...096324&rtpof=true&sd=true

Misschien is het dan wel verstandig om wat resthardheid bij te mengen, dan hou je iets meer capacaciteit over.

Of een voorfilter nodig is in jouw situatie weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-05 12:08
Wij hebben sinds een aantal weken een waterontharder van Unique. Het water wordt daarbij goed onthard maar de smaak van het water is vrij bitter geworden en valt soms te omschrijven als tabak of plastic. Ook visite vond het water niet lekker en een vreemde bijsmaak hebben.

Nu is er al een harscleaner in de set gegaan op aanbevelen van het bedrijf en uiteindelijk ook de hele ontharder omgeruild voor een nieuw exemplaar. Maar dat lijkt echter geen uitkomst te bieden.

Meer Tweakers die dit probleem hebben gehad en een mogelijke oplossing voor dit smaak issue hebben. Als de bypass is ingeschakeld dan is dit probleem volledig weg.

Hardheid is 7.6°dH in de regio Oost-Drenthe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-05 11:37

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
LightLuke schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:27:
Wij hebben sinds een aantal weken een waterontharder van Unique. Het water wordt daarbij goed onthard maar de smaak van het water is vrij bitter geworden en valt soms te omschrijven als tabak of plastic. Ook visite vond het water niet lekker en een vreemde bijsmaak hebben.

Nu is er al een harscleaner in de set gegaan op aanbevelen van het bedrijf en uiteindelijk ook de hele ontharder omgeruild voor een nieuw exemplaar. Maar dat lijkt echter geen uitkomst te bieden.

Meer Tweakers die dit probleem hebben gehad en een mogelijke oplossing voor dit smaak issue hebben. Als de bypass is ingeschakeld dan is dit probleem volledig weg.

Het is een kwestie van smaak ;)
De meeste mensen zijn er aan gewend na een aantal weken. Zolang je geen zoute smaak hebt, dan zit je hoogstwaarschijnlijk goed.

Wat je kan doen is een RO aan één kraan aansluiten met remineralisatie. Dan heb je één kraan met calcium. (En de standaard voordelen van een RO zoals PFAS uit je drinkwater halen. ~5-10% van de PFAS komt uit drinkwater)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

lanticster schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:32:
Hi, ik haal morgen een 2-dehandse waterverzachter op.
2-jaar oud, 10 liter harstank, met WiFi (monitoring flow en zoutinhoud etc)
En wil dit gelijk goed & zorgeloos (zelf) installeren.

Situatie : Water hardheid = +/- 22 Duitse = +/- 40 Franse graden.
Verbruik gemiddeld = 145l/dag

Ik gebruik reeds jaren een elektrische anti-kalk oplossing.
Waar ik trouwens tevreden van ben. Die laat ik zitten, al was het maar om de verzachter te beschermen en/of als backup.
https://www.h-tronic.de/PKS-2000-plus-X/1611222

Reden van overgaan naar een 'echte' waterverzachter, is het plan om een elektrische boiler te installeren. Om deels PV overschot in kwijt te kunnen.
3~400V, 6kW, deze zal tot 80 graden verwarmen. Een ontkalker is dan aanbevolen.

Graag jullie mening, of het nuttig is om :

- een (90 micron) "terugspoelfilter" te plaatsen/gebruiken ? (in België)
https://www.aqmos.nl/shop...egelaar-en-manometer-7315
Best prijzig. Drukregelaar heb ik niet nodig. Maar vindt niet meteen een (gekend merk) zonder. Ik kan me voorstellen dat dit wel enkele plastic stukjes en zand er uithaalt van werken ergens, in de straat. Maar of het julllie echt ontzorgd heeft van ellende ?

- een "aansluitblok met bemonsteringskraan" te plaatsen/gebruiken ?
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B013PEIXFQ
Of maak je evengoed zelf een by-pass met wat kranen.
Kan me niet voorstellen dat ik daar veel mee zou gaan bijregelen ?
Wel, wens ik de installatie vlot in by-pass te zetten, om pakweg de vijver bij te vullen.
En als je daarmee wat resthardheid hebt ingeregeld, dan is het toch zoeken als je terugkomt van de bypass stand ?
Een simpel filterbeker met sediment filter (5 micron) is voldoende. Ik zou de 10" transparante filterbeker met 10" wikkel filter 5 micron plaatsen.
Dan zie je eenvoudig wanneer deze aan vervanging toe is.

Montageblok heeft bijkomende voordelen zoals een monster kraan en de mogelijkheid om extra hardheid bij te mengen. Ook is het een robuuste opstelling om de waterontharder eenvoudig er even tussen weg te halen.
Het is echter relatief lastig voor de meeste mensen om zelf te installeren. (Tip: gebruik Loctite 55)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
AQMOS schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:08:
[...]

Het is een kwestie van smaak ;)
De meeste mensen zijn er aan gewend na een aantal weken. Zolang je geen zoute smaak hebt, dan zit je hoogstwaarschijnlijk goed.

Wat je kan doen is een RO aan één kraan aansluiten met remineralisatie. Dan heb je één kraan met calcium. (En de standaard voordelen van een RO zoals PFAS uit je drinkwater halen. ~5-10% van de PFAS komt uit drinkwater)
Het is zeker geen zoute smaak die overblijft, het blijft aanwezig ook als de ontharder minder hard staat ingesteld dan 7.6 dH. Bij familie en vrienden die eveneens over waterontharders beschikken heb ik deze smaak nog nooit geproefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
LightLuke schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:27:

Zijn er toevallig tussen de rvs slang en ontharder zwarte rubberen dichtingen gebruikt ipv harde aqua dichtingen? Op m'n werk gebruiken we de zwarte rubberen niet meer omdat deze nogal eens smaak issues gaven.

Grtz Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:04
Kleine nuance:
De afwijkende smaak heeft niets te maken met 'zwart rubber' in het algemeen want zwart EPDM rubber is prima als smaakloze en veilige 'food grade' variant te krijgen.
Maar met een afdichting die van een vage afkomst (Ali of Temu) zou een gekke smaak best kunnen...

Zo heb ik ooit eens schoenen in een Chinees warenhuis gekocht (geen eens op een markt of zo) waarvan de rubberen zolen zo verschrikkelijk bleken te stinken stonken (en wellicht ook smaken maar dat heb ik niet geprobeerd ;) ) dat ik ze weg heb moeten gooien.

Een zo goed mogelijk garantie dat de juiste 'food grade' materialen worden gebruikt en meegeleverd dat ik het belangrijk vindt dat een apparaat waar ons drinkwater doorheen gaat, een KIWA (of equivalent) keur heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 07-05-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
Al_Dodge_Bundy schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:51:
Zijn er toevallig tussen de rvs slang en ontharder zwarte rubberen dichtingen gebruikt ipv harde aqua dichtingen? Op m'n werk gebruiken we de zwarte rubberen niet meer omdat deze nogal eens smaak issues gaven.

Grtz Mark
Klinkt opzich wel plausibel dat het van rubber afkomstig is. Ik durf het echter niet te zeggen of dat hier het geval is. Ik heb het voor de zekerheid even teruggekoppeld zodat de monteur er nog eens naar kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

LightLuke schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:25:
[...]

Klinkt opzich wel plausibel dat het van rubber afkomstig is. Ik durf het echter niet te zeggen of dat hier het geval is. Ik heb het voor de zekerheid even teruggekoppeld zodat de monteur er nog eens naar kan kijken.
Als er een bypass op je ontharder zit, kan je die inschakelen. Dan weet je of het van het rubber afkomt (of iets anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
AQMOS schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:53:
[...]

Als er een bypass op je ontharder zit, kan je die inschakelen. Dan weet je of het van het rubber afkomt (of iets anders)
Ja die is er, met de bypass is de smaak normaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:08
Ik ben al langere tijd geïnteresseerd in een waterontharder, maar heb al die tijd de boot afgehouden omdat ik in een huurwoning woon. Na vijf jaar zie ik dit niet meer als een tijdelijke woning (nieuwbouwwoning uit 2019), dus prima om er wat geld in te investeren. :) En ik weet dat ik het spul gewoon weer kan meenemen.

Mijn meterkast is helaas te krap (niet gasloos...), dus ik zal het een en ander elders moeten plaatsen. Ik heb een droge kruipruimte, een trapkast (niet ver van de meterkast vandaan, er zit enkel een wc tussen; elektra aanwezig, volgens mij loopt de afvoer ook daar via een schacht naar beden/boven) en technische ruimte op zolder met cv en wtw. Wat is wijsheid? Voor de laatste twee oplossingen moet er een lus gerealiseerd worden geloof ik.

Ik probeer eerst wat informatie in te winnen alvorens met een installateur te babbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 09:20
Sinds een paar weken hebben we de Aqmoss Less 15 waterontharder geïnstalleerd, mede dankzij enkele handige tips uit dit forum. We moesten wat creatief zijn om de bypass goed aan te sluiten, maar uiteindelijk is dat gelukt.

Wat me nu opvalt, is dat het vullen van het inbouwreservoir een ander geluid maakt dan voorheen. Het geluid is duidelijk veranderd sinds de installatie van de waterontharder. Zou dit kunnen komen doordat de doorstroming nu beperkter is, of misschien doordat er lucht in het systeem zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gNKz4cS09OWWvY25rln4-n0ceY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFcd7ZiJ7dLLAxkw37swdAnA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-SYvMNvJ4zLXz_ol10HzkjoRKQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JprRF2KOFgvHxyrw9zQkW728.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@hikhakhok
Het vullen gaat met onthard water. Misschien zat er nog lucht in de cylinder?

Als je leiding nog niet aan aarding hangt, zou je dat nog kunnen doen op het koperen deel.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-05-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:19
Ik weet niet hoe dicht je inbouw reservoir na je ontharder komt? Het is waarschijnlijker dat dit te maken heeft met lucht, maar een andere turbulentie in je leidingen kan ook een iets andere toon creëeren. Ik weet niet hoe anders het klinkt ten opzichte van voor de ontharder. Geen reden tot zorgen in iedergeval. Ben wel nieuwsgierig of het vullen weer klinkt als van ouds als je niet door je ontharder heen gaat, dus je bypass open zet.

Nette installatie trouwens 👍👍 hoe zit je afvoer? Heb je een airgap?

[ Voor 7% gewijzigd door g00gle op 10-05-2025 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artisyy
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-05 11:45
Is er ondertussen iets sluitend gevonden ivm silica afzetting?
Ik ben al een tijdje aan het lezen hier en overweeg een LESS-15 of 20. Leuk dat er minder/geen kalkafzetting is, maar silica wil ik ook liever niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-05 14:56
Hallo Tweakers,
Ik heb hier vandaag een AQMOS R2D2-48 geïnstalleerd. Tot zo ver geen problemen, maar ik krijg de hardheid van het water niet omhoog. Ik zou ivm de warmtepomp en silica afzetting graag een resthardheid van 3dH aanhouden, maar hij blijft 0dH ondanks dat het mengventiel op de ontharder helemaal open staat (helemaal rechtsom, met de klok mee gedraaid). Ik heb de kraan daarna minstens 5 minuten laten lopen. De buitenkraan die niet over de ontharder gaat heeft een hardheid van 8-9dH. Er lijkt dus niet gemengd te worden door de ontharder. Zie ik iets over het hoofd? Ik hoor graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JeffreyH-8
De aanvoer en uitlaat water zitten wel op de juiste plaats?

Het manual waarschuwt al voor onnauwkeurige instelling maar dit is wel een ruim begrip.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-05-2025 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-05 14:56
Ja, aankomende slang die op de koppeling met het pijltje richting de ontharder en de afgaande slang op het pijltje van de ontharder af. Ik zal van de week nog een aantal keren testen. Anders toch nog maar ergens een montageblok zien te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:27
Iemand hier ervaring met ontharder alleen op warm water?
Heb beneden geen plek voor een ontharder, misschien wel boven bij de CV.
Enige reden om het te doen is ivm huidklachten na het douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:00
TeunVR schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:48:
Iemand hier ervaring met ontharder alleen op warm water?
Heb beneden geen plek voor een ontharder, misschien wel boven bij de CV.
Enige reden om het te doen is ivm huidklachten na het douchen.
Ligt beetje aan je leiding verloop. Als je voor de cv de ontharder kan plaatsen en ook het koud water van de douche daar vandaan komt.

Pak je het koude douche water niet mee dan verlaag je met douchen alleen de hardheid door het mengen van onthard warm water en "hard" koud water.

Mijn vrouw heeft ook een gevoelige huid en die heeft wel baad bij onthard water in huis.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
hikhakhok schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:02:
Sinds een paar weken hebben we de Aqmoss Less 15 waterontharder geïnstalleerd, mede dankzij enkele handige tips uit dit forum. We moesten wat creatief zijn om de bypass goed aan te sluiten, maar uiteindelijk is dat gelukt.

Wat me nu opvalt, is dat het vullen van het inbouwreservoir een ander geluid maakt dan voorheen. Het geluid is duidelijk veranderd sinds de installatie van de waterontharder. Zou dit kunnen komen doordat de doorstroming nu beperkter is, of misschien doordat er lucht in het systeem zit?
Heb je hennep gebruikt? Dat mag officieel niet meer. Niet omdat het nou perse onveilig is, maar omdat het een natuurproduct is en daarom "kan daarom geen erkende kwaliteitsverklaring krijgen volgens De Regeling".

Een collega wees me er vorige week op dat de EU eisen heeft gesteld aan welke chemicaliën bij de productie van harsen mogen worden gebruikt, en er in het product achter mogen blijven (wat er tijdens gebruik alsnog uit kan komen).

Voor de hars in een ontharder zijn de uitgangsstoffen styreen en divinylbenzeen. Van beide componenten is voor zover ik heb kunnen vinden geen serieuze toxiciteit of carninogeniteit bekend. Maar er vindt ook nog een activatiestap plaats waarbij andere bijproducten kunnen worden gevormd.

Het productproces schijnt met typisch met 92% styreen en 8% divinylbenzeen te beginnen met een omzetting van >95%. Als het goed is zijn er wasstappen waarbij de reactaten en bijproducten worden uitgewassen.
De grens voor divinylbenzeen is bv. slechts 0.02 mg/kg, oftewel 0.00002% op gewichtsbasis na 5 bed volume spoelen (bij 10 ltr hars is dat dan ~50 liter). Wat er bij het wassen niet uit is gekomen, zal tijdens gebruik langzaam uit de hars lekken. Hier een link naar een onderzoek op restanten voor de "die hards".

Bij hars van een bekende fabrikanten als DuPont verwacht ik daar geen problemen mee. Maar er zullen ongetwijfeld goedkopere leverancier zijn waarvan maar is af te wachten hoe goed zij hun productieproces onder controle hebben. Helaas geeft vrijwel geen enkele leverancier van waterontharders de fabrikant van hun hars aan.

Als iemand eens na wil lezen hoe zo’n hars nu precies werkt en wordt gemaakt: DuPont™ Ion Exchange Resins Fundamentals of Ion Exchange Tech Fact

Verstandig lijkt mij om de waterontharder rustig maar met een flinke hoeveelheid water (bv. 20x het harsvolume) te spoelen voordat het water wordt gedronken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
zonnebaas schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:31:
Vanmiddag nog een klus afgerond de "verplichte" CA-2096 keerklep er uit gesloopt en vervangen voor een EA-TBE klep. Dit ivm teveel drukverlies vooral waarneembaar en storend met het douchen. Zeker weer 0,7 bar terugwonnen. Weer ;) famillie leden.

Hieronder zie je duidelijk het drukverschil

[Afbeelding]
Ik heb dit een tijd geleden ook gedaan en dat bracht verbetering.

Ik vraag me alleen nog het volgende af. Die EA klep is 22mm, heeft het zin om een EA klep te nemen met een grotere diameter ? Dus dan ga je van 22mm naar bijv 32mm voor de EA klep alleen. Zou dat nog minder druk verlies geven ?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duppie
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Vandaag mijn LESS-10 met extern zoutvat ontvangen. Ik had alleen verwacht dat Aqmos de uitbouw zou regelen, maar ik heb de volledige LESS-10 ontvangen en daarnaast een voet voor de harscylinder en het losse zoutvat. Weet iemand of dit gebruikelijk is dat je de uitbouw nog zelf moet regelen?

Ik zag wel deze post van AUijtdehaag hoe de LESS-10 er zonder zoutbak eruit ziet en de instructie om de borgpluggen te verwijderen zodat de cylinder uit de behuizing kan.

Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n zin om zelf de kop van de cylinder te moeten demonteren met het risico dat ik hem zelf niet meer dicht krijg en met zowel een opengebroken LESS behuizing zit en daarnaast ook nog een gesloopte cylinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Duppie Was je van plan om de ontharder zelf te installeren? In dat geval ben je handig genoeg om de kop van de cylinder te draaien (geen gereedschap nodig, zit niet heel erg vast), de cilinder uit de behuizing te halen en er de kop weer (handvast) op te draaien. Zo moeilijk is dat niet. Hooguit moet je een bij het weer monteren de kop met de eronder hangende buis vorozichtig een beetje draaien om je weg te vinden door de harskorrels.

Maar zolang je niet gaat wrikken of op andere manier kracht zetten of geweld gebruiken kan er weinig mis gaan lijkt me.

Ik wist eerst ook niet dat het zo eenvoudig uit elkaar kon, maar vind het uiteindelijk een fluitje van een cent.
Koudwatervrees?

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 15-05-2025 14:56 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duppie
  • Niet online
@Hippe Lip Ja we gaan hem zelf installeren. Voor het gewoon allemaal aansluiten is geen hogere wiskunde nodig. Eerder hebben we een andere ontharder (Aquacell) ook zelf aangesloten, toen bij mijn ouders thuis.

Enige spannende vind ik dus de kop van de cylinder halen met het risico dat ik de stijgbuis die aan de kop zit niet goed terugkrijg in de cylinder. Ik las al dat AUijtdehaag aangaf om het met water in de cylinder te doen, omdat dat makkelijker zou gaan.

Maar als je aangeeft dat het allemaal niet zo heel vast zit en zonder gereedschap kan dan ga ik zelf de poging maar wagen. Als het is gelukt (of mislukt) meld ik mezelf hier weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Duppie Yep, mijn cilinder stond vol water toen ik de boel uit elkaar haalde, dus ging dat in elkaar zetten redelijk eenvoudig. Voorzichtig en rustig een beetje heen en weer bewegen tijdens het in elkaar zetten en nooit echt kracht zetten. Het ging me allemaal erg eenvoudig af, dus dat moet jou ook lukken.

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Duppie
  • Niet online
De installatie van de LESS-10 is inmiddels gelukt. Dank @AUijtdehaag, @Hippe Lip & @M.a.r.t.i.n. voor de hulp met het kiezen van de opstelling, en @AQMOS voor het meedenken en leveren van de onderdelen voor de losse opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efdHBEnga2lSZEckiC9s4H9vnPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iy5xEhlsCdiXoWf9I2NUBGSS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjQCyS7jVXkarcl6BAr8cbXM1qs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xq27CD8GwjoXNqvN5C6E4CKi.jpg?f=fotoalbum_tile

Het vloertje in de meterkast moet terug aangesmeerd worden, maar nu alles aangesloten zit, is pas duidelijk of alles handig aangelegd is.

Hieronder een lijstje van wat er nu bij mij thuis staat:
  • Losse AQMOS LESS-10 cylinder;
  • Geplaatst op de 10" drukflesbasis;
  • Aangesloten met de CLACK verticale adapterset;
  • Losse zoutbak van 25 liter;
  • Afvoer met in de meterput een sifon. In de meterkast moet nog een airgap sifon of slangtule komen
Of ik voor een airgap sifon of dubbele slangtule ga weet ik nog niet. Bij overdruk in het riool zou het vuil water (in theorie) niet via deze afvoer terug kunnen komen, omdat ik achter het huis een afvoerputje heb liggen die lager ligt dan de sifon in mijn meterput. Eventuele tips voor welke oplossing ik het beste kan gaan zijn nog welkom :P

Het aansluiten was een fluitje van een cent. Hetgeen waar ik het meeste moeite mee had was het verwijderen van de vier zelfborgende pluggen van de deksel. Zoals @Hippe Lip aangaf is het goed te doen om zelf de regelkop van de cylinder te verwijderen. Zelf heb ik het gedaan zonder water in de cylinder. Dat ding eigenlijk verrassend makkelijk, ik had het moeilijker verwacht. Dus het was zeker koudwatervrees ;)

Na het aansluiten heb ik de handleiding van AQMOS en Ecosoft ernaast gehouden voor de ingebruikname. Deze vond ik nog wel een beetje verwarrend. De eerste stap (langzaam laten vullen van de cylinder met water in de Backwash stap) was duidelijk. De stap die daarna start (Draw / Brine) doet niks omdat er nog geen water in de zoutbak staat. In de handleiding wordt nergens genoemd of je zelf water in de zoutbak moet doen bij ingebruikname. Gedurende die stap heb ik nog even hier gezocht en toen kwam ik deze post van AUijtdehaag uit 2023 tegen. De stappen tot Fill heb ik vervolgens overgeslagen, zodat de zoutbak zichzelf kon vullen met water.

Wellicht tegen de adviezen in, maar ik heb ik de instellingen genoteerd zoals ze bij levering waren en heb vervolgens met instelkaart de ontharder van Post naar Pre ingesteld omdat ik graag een droge zoutbak wil. Ontharder was al ingesteld op Downflow, dus dat hoefde ik zelf niet meer aan te passen. De handmatige regeneratie is vervolgens goed verlopen. De stappen zijn netjes uitgevoerd en het water uit de zoutbak is netjes opgenomen.

Een testje voor de installatie leverde een 8 dH op. Met een resthardheid van 2 dH ingesteld liet het testsetje netjes zien dat er nu 2dH uit de kraan komt. Al met al dus enorm blij. Nogmaals bedankt voor alle hulp en het delen van eigen ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Duppie
Goed bezig.

De LESS kan in het menu op DN staan, maar je zou ter extra controle kunnen kijken of de injector en de plug ook in de DN positie zit. (injector rechts en plug links)
Vertrouwen is goed, controleren is beter.
Kijk ook alle tijden even na, van Post naar Pre kan ook de tijden en kg instelling resetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4KDgsLzQ_f0N-oWiAbJ6eF4Pxc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJ8ipou3D1sEZ28BVkrVQ6jp.jpg?f=fotoalbum_tile

Tegen beschadiging van de doppen, even een doekje eromheen voordat je hem los draait met de waterpomp tang. En er komt wat water uit, dus ook eronder een doekje.

Onlangs had ik een wat mindere ervaring met de airgap bij iemand. Deze stroomde over.

Deze zat gezamelijk op een leiding met een vaatwasser.
Het vet van de vaatwasser zorgde voor verstopping (eigenlijk door een te krappe aanrechtkastje, is het pvc leidingwerk van de airgap niet heel handig aangelegd door ondergetekende, waardoor er een verstopping kon ontstaan)

Indien je een slangpilaar toepast, koop er dan ook een pvc terugslagklep bij. ivm eventueel riool luchten
Mocht je een BWT airgap zoeken ik heb er nog een.
Vind ze wel handig om de TDS van het afvalwater te meten in het potje.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2025 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duppie
  • Niet online
Dank voor de reactie @AUijtdehaag. Ik heb het voor de zekerheid nog even gecontroleerd. De injector zit netjes rechts in de ontharder. Zo te zien heb ik wel een zwarte injector, in o.a. deze post heb je je testresultaten gedeeld en in andere posts zag ik dat mensen hun injector hebben aangepast naar de paarse. Zou dat nog iets zijn waarvan je zegt "Die zou ik aanpassen naar paars"? Want dan ga ik AQMOS vragen of ze mij een paarse toe kunnen sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdT_sIDo7-eOvbpJ1NtfmDrTKyc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14gC0lN2zFIbMar9nDhOpOXr.jpg?f=fotoalbum_tile

De tijden en kg heb ik gecontroleerd en overgenomen uit de instelkaart.

Het meten van de TDS waarde is wel prettig om zeker te weten dat er geen zoutwater meer uit de cylinder komt aan het eind van de Brine / Draw tijd. Dus ik puzzel komende week even rond de afvoer om te kijken of ik de BWT sifon goed kan plaatsen (i.v.m. leiding & kogelkraan van de buitenkraan die ernaast loopt). Anders zal het toch een dubbele slangtule moeten worden. Bij de slangtule was het idee in ieder geval om een PVC terugslagklep toe te passen (die tip was ik al tegengekomen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Duppie schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:39:
Dank voor de reactie @AUijtdehaag. Ik heb het voor de zekerheid nog even gecontroleerd. De injector zit netjes rechts in de ontharder. Zo te zien heb ik wel een zwarte injector, in o.a. deze post heb je je testresultaten gedeeld en in andere posts zag ik dat mensen hun injector hebben aangepast naar de paarse. Zou dat nog iets zijn waarvan je zegt "Die zou ik aanpassen naar paars"? Want dan ga ik AQMOS vragen of ze mij een paarse toe kunnen sturen.

[Afbeelding]

De tijden en kg heb ik gecontroleerd en overgenomen uit de instelkaart.

Het meten van de TDS waarde is wel prettig om zeker te weten dat er geen zoutwater meer uit de cylinder komt aan het eind van de Brine / Draw tijd. Dus ik puzzel komende week even rond de afvoer om te kijken of ik de BWT sifon goed kan plaatsen (i.v.m. leiding & kogelkraan van de buitenkraan die ernaast loopt). Anders zal het toch een dubbele slangtule moeten worden. Bij de slangtule was het idee in ieder geval om een PVC terugslagklep toe te passen (die tip was ik al tegengekomen ;))
Mooie opstelling!

Zwarte injector is prima hoor. Die heeft een kleiner gat waardoor het brine/zoute water langzamer door de hars heen gaat. De paarse injector of kleiner is goed :)

Veel plezier er van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duppie
  • Niet online
@AQMOS Goed om te weten dat de zwarte injector prima is, dan laat ik die mooi zitten.

Ik ben er heel blij mee! Bedankt voor de goede service en het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
Hoi,

Onderstaand ter info:

Ik heb laatst een ombouw gemaakt rondom onze ontharder (niet het zoutvat), om het spoelgeluid wat te dempen. Dit werkte in principe prima, alleen kon ik niet meer makkelijk de bypass omzetten.
Op internet vond ik deze Zigbee-valve-controllers om op afstand de bestaande kogelkranen te bedienen. Super makkelijk te installeren en werkt perfect.

Grtz Mark

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcBQGuMT95xhwRubQn46bhEN_s0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPfGGEvpLQdg9wvGAZNoGUk9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfXwfd_envEiYQnM0NhF3l6ZKtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMEJFjVN52cGJ2MwJ9bBUQS7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l8nBwaSrsB9Yr2W1LSBuH9pfm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibGwolRqpBy74UG0oKs0f4E7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:27
Helaas waren die motoren bij mij niet sterk genoeg daarom heb ik er en gemotoriseerde kogelkraan tussen gezet.
https://tameson.nl/produc...1inch-2-weg-230vac-3-punt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWtIUBe96DTauq9cWcqBt9Y8luM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dunx0SX0hHxRMHrByXtSMZx4.png?f=fotoalbum_large

Deze is wel iets aan de prijs maar had hier eerst een goedkopere Chinese klep tussen zitten en die weigerde ook heel af en toe dienst omdat het te zwaar ging. (dit type)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ou9CggSI8oJH042isXectjQ6Gzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kzSv0kUcOSJqTXFXvIiNKmgP.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-05 19:06

LJZ

Wij zijn ons momenteel aan het verdiepen in de aanschaf van een waterontharder en hebben inmiddels een oriënterend gesprek gehad met AmySoft. Later deze week staat ook een gesprek gepland met AquaCell. Beide partijen lijken op dit moment interessante opties voor ons, en we zijn benieuwd naar ervaringen van anderen. Zelf installeren is voor ons geen optie.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een van deze partijen of beide?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

LJZ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:13:
Wij zijn ons momenteel aan het verdiepen in de aanschaf van een waterontharder en hebben inmiddels een oriënterend gesprek gehad met AmySoft. Later deze week staat ook een gesprek gepland met AquaCell. Beide partijen lijken op dit moment interessante opties voor ons, en we zijn benieuwd naar ervaringen van anderen. Zelf installeren is voor ons geen optie.

Alvast bedankt!
Wat vragen zijn tegenwoordig nog voor een waterontharder incl installatie?
Laatste keer dat ik een prijsopgave deed (5 jaar geleden ofzo) waren ze echt enorm duur

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
EWK schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 05:32:
[...]

Laatste keer dat ik een prijsopgave deed (5 jaar geleden ofzo) waren ze echt enorm duur
Gezien de gestegen (loon)kosten zal het nu vast niet minder zijn.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
LJZ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:13:

Alvast bedankt!
Ik heb een Aquacell en dat is veruit de duurste waterontharder die je kunt kopen. Dat verklaren ze doordat het zonder stroom en dus altijd werkt en een dubbele harscilinder heeft en je dus altijd onthard water hebt, ook tijdens regeneratie.
omdat ik het een belachelijk duur ding vond maar toch die wilde heb ik er 1 gebruikt op MP gekocht. Maar dat is voor jou dus geen optie.
Daarnaast kunnen(mogen) er in een Aquacell alleen hun eigen blokken zout. Die zijn ook flink aan de prijs.
Maar het ding is wel doodstil en doet wat ie moet doen dus ik ben er alsnog blij mee. Pasgeleden een servicebeurt laten doen door Aquacell zelf, apparaat is al ruim 10 jaar oud en er ging preventief 1 nieuw rollertje in.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ

LJZ

EWK schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 05:32:
Tot op heden hebben wij enkel een gesprek gehad met AmySoft. Zij hebben een prijsopgave gedaan van €1.949,- inclusief btw, voor het apparaat, de installatie en 100 kg zout. De prijs op zich is voor ons op dit moment niet het grootste bezwaar. Wel valt het ons op dat er aanzienlijke prijsverschillen zijn tussen aanbieders, en dat is iets waar we zeker naar kijken. Daarom zijn we ook benieuwd naar jullie ervaringen.
Erwin_83 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 06:47:
Gezien de gestegen (loon)kosten zal het nu vast niet minder zijn.
Ik moet zeggen dat, op basis van de prijzen die eerder op dit forum zijn genoemd, het prijsniveau over het algemeen nog mee lijkt te vallen.
No Hands schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 07:19:
Ik heb een Aquacell en dat is veruit de duurste waterontharder die je kunt kopen. Dat verklaren ze doordat het zonder stroom en dus altijd werkt en een dubbele harscilinder heeft en je dus altijd onthard water hebt, ook tijdens regeneratie.
omdat ik het een belachelijk duur ding vond maar toch die wilde heb ik er 1 gebruikt op MP gekocht. Maar dat is voor jou dus geen optie.
Daarnaast kunnen(mogen) er in een Aquacell alleen hun eigen blokken zout. Die zijn ook flink aan de prijs.
Maar het ding is wel doodstil en doet wat ie moet doen dus ik ben er alsnog blij mee. Pasgeleden een servicebeurt laten doen door Aquacell zelf, apparaat is al ruim 10 jaar oud en er ging preventief 1 nieuw rollertje in.
Tweedehands is voor ons inderdaad geen optie, vooral omdat we de installatie niet zelf kunnen uitvoeren en deze dus noodzakelijk is. Aanstaande vrijdag komt Aquacell bij ons langs. Ik ben benieuwd of zij nog steeds dezelfde unieke verkoopargumenten aandragen als die jij eerder noemde.

Eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels over hoe bijzonder die argumenten daadwerkelijk zijn, zeker gezien de extra kosten die ermee gepaard gaan. De eerste prijsopgave van Aquacell ligt momenteel rond de €2.600 inclusief installatie. Dit betreft echter alleen de basisinstallatie; de plek waar wij het apparaat willen laten plaatsen vergt extra werkzaamheden, wat de uiteindelijke kosten waarschijnlijk verder zal verhogen.

[ Voor 50% gewijzigd door LJZ op 22-05-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

LJZ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:41:
[...]

Tot op heden hebben wij enkel een gesprek gehad met AmySoft. Zij hebben een prijsopgave gedaan van €1.949,- inclusief btw, voor het apparaat, de installatie en 100 kg zout. De prijs op zich is voor ons op dit moment niet het grootste bezwaar. Wel valt het ons op dat er aanzienlijke prijsverschillen zijn tussen aanbieders, en dat is iets waar we zeker naar kijken. Daarom zijn we ook benieuwd naar jullie ervaringen.

[...]

Ik moet zeggen dat, op basis van de prijzen die eerder op dit forum zijn genoemd, het prijsniveau over het algemeen nog mee lijkt te vallen.

[...]

Tweedehands is voor ons inderdaad geen optie, vooral omdat we de installatie niet zelf kunnen uitvoeren en deze dus noodzakelijk is. Aanstaande vrijdag komt Aquacell bij ons langs. Ik ben benieuwd of zij nog steeds dezelfde unieke verkoopargumenten aandragen als die jij eerder noemde.

Eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels over hoe bijzonder die argumenten daadwerkelijk zijn, zeker gezien de extra kosten die ermee gepaard gaan. De eerste prijsopgave van Aquacell ligt momenteel rond de €2.600 inclusief installatie. Dit betreft echter alleen de basisinstallatie; de plek waar wij het apparaat willen laten plaatsen vergt extra werkzaamheden, wat de uiteindelijke kosten waarschijnlijk verder zal verhogen.
Ja de prijzen lopen flink uiteen. Lees even laatste x pagina's in dit topic, komen wel veel goedkopere varianten voorbij.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ

LJZ

EWK schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Ja de prijzen lopen flink uiteen. Lees even laatste x pagina's in dit topic, komen wel veel goedkopere varianten voorbij.
Voor mijn beeldvorming, ook varianten incl. installatie dit zal voor ons wel noodzakelijk zijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Al_Dodge_Bundy schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:20:
Hoi,

Onderstaand ter info:

Ik heb laatst een ombouw gemaakt rondom onze ontharder (niet het zoutvat), om het spoelgeluid wat te dempen. Dit werkte in principe prima, alleen kon ik niet meer makkelijk de bypass omzetten.
Op internet vond ik deze Zigbee-valve-controllers om op afstand de bestaande kogelkranen te bedienen. Super makkelijk te installeren en werkt perfect.

Grtz Mark

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoiets heb ik ook. Maar bij het bouwen vroeg ik me wel af waarom er niet één ding is met één hendel dat die hele functie in zich heeft. Dat zou het mooiste zijn.

Het is wel al tot twee kranen te beperken, want dan gebruik je twee driewegkranen. Zijn wel duurdere dingen, maar dan is het al wat overzichtelijker, vind ik.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Hoe vaak wil je de bypass gebruiken dan ? Ik heb de buitenkranen aangesloten voor de ontharder. Zat nog te twijfelen toen om de buitenkranen via de ontharder te doen en een bypass te maken voor buiten. Maar dat werd wat krap in de meterkast en is toch weer wat stukken leiding met stilstaand water die ik nouwelijks gebruik.

Voor de motor wassen zou het leuk zijn, maar die spoel ik wel af met emmer water uit de keuken. De auto wassen doet de wasstraat.

[ Voor 65% gewijzigd door Erwin_83 op 22-05-2025 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
Erwin_83 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:00:
Hoe vaak wil je de bypass gebruiken dan ? Ik heb de buitenkranen aangesloten voor de ontharder. Zat nog te twijfelen toen om de buitenkranen via de ontharder te doen en een bypass te maken voor buiten. Maar dat werd wat krap in de meterkast en is toch weer wat stukken leiding met stilstaand water die ik nouwelijks gebruik.

Voor de motor wassen zou het leuk zijn, maar die spoel ik wel af met emmer water uit de keuken. De auto wassen doet de wasstraat.
Haha, we zitten hier op tweakers. Die maken niet altijd iets omdat het perse nodig is, maar gewoon omdat het kan ;-)

Ik kan trouwens niet makkelijk een aparte (niet ontharder) leiding leggen naar de tuin. En deze aanpassing koste maar €26, dus dat valt ook nog mee.

Grtz Mark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@LJZ
2 3 vragen voor aquacell:
Hoe gaat men om met legionella gevaar als je 3 weken op vakantie bent.
(geen waterverbruik = geen regeneratie = 3 weken stilstaand water in een warme meterkast)
Vervalt je garantie als je bij hun geen zout afneemt? (ik hoor verhalen dat ze controleren of je regelmatig zout besteld bij hun)
Harscleaner (fosforzuur) wordt nooit gebruikt?

Prijs is een 3-voud van een Aqmos. Die dure verkoper mag best wat lastige vragen krijgen ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2025 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Al_Dodge_Bundy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:13:
[...]
Haha, we zitten hier op tweakers. Die maken niet altijd iets omdat het perse nodig is, maar gewoon omdat het kan ;-)
Ja dat! En wie had die spreuk onder zijn posts staan: “ Je moet niet kopen wat je nodig hebt, maar wat jje wilt hebben”.
Dat typeert de Tweaker ook wel. 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LJZ

LJZ

AUijtdehaag schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:18:
@LJZ
2 3 vragen voor aquacell:
Hoe gaat men om met legionella gevaar als je 3 weken op vakantie bent.
(geen waterverbruik = geen regeneratie = 3 weken stilstaand water in een warme meterkast)
Vervalt je garantie als je bij hun geen zout afneemt? (ik hoor verhalen dat ze controleren of je regelmatig zout besteld bij hun)
Harscleaner (fosforzuur) wordt nooit gebruikt?

Prijs is een 3-voud van een Aqmos. Die dure verkoper mag best wat lastige vragen krijgen ;-)
Prijs en installatie
De totaalprijs voor een volledige installatie komt uit op ongeveer €2700,-. Hierbij is sprake van enig meerwerk vanwege de specifieke locatie, wat deels in de prijs is meegenomen.

Gebruik van ander zout
De garantie vervalt niet wanneer er ander zout wordt gebruikt, mits het aan de juiste specificaties voldoet. Wel geeft Aquacell aan graag op de hoogte te worden gehouden van het type zout dat gebruikt wordt, omdat de samenstelling (bijvoorbeeld het natriumgehalte) van belang kan zijn. In die zin kan het gebruik van afwijkend zout mogelijk tot discussie leiden bij problemen. Daarnaast is het belangrijk dat de zoutblokken de juiste vorm hebben om goed te functioneren in het systeem.

Stilstaand water en hygiëne
Volgens de verkoper vormt stilstaand water geen risico. Het aanwezige zout voorkomt bacteriegroei of ziekteverspreiding. Ook van verdamping zou geen sprake zijn, waardoor er geen nadelige gevolgen te verwachten zijn op dat vlak.

Al met al moet ik zeggen dat Aquacell ook een zeer degelijk en mooi product biedt. Wat ik echter lastig te begrijpen vind, is waarom zij qua prijs bijna €900,- duurder zijn dan bijvoorbeeld een AmySoft-installatie. Het enige waar ik nog benieuwd naar ben, is het geluidsniveau van een AmySoft waterontharder. Zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben of hier iets over kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
Stilstaand water en hygiëne
Volgens de verkoper vormt stilstaand water geen risico. Het aanwezige zout voorkomt bacteriegroei of ziekteverspreiding.
Dit klopt niet wat de verkoper zegt, het drinkwater wat in de hars cilinder zit bevat (gelukkig) geen zout (behalve het beetje dat er standaard in zit vanuit de water leverancier).
Dit drinkwater staat wel bijv 3 weken stil als er geen water verbruikt wordt.
Of dit kwaad kan, daar ga ik me niet aan branden, maar ik zou zelf zeker een paar keer de wc doorspoelen als je terug bent van vakantie om de cilinder te spoelen.

Grtz Mark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bij een aquacell is het maar de vraag of de wc doorspoelen voldoende is om hem met zout te laten regenereren (= ontsmetten)
Daarbij dien je met een schroevendraaier handmatig de regeneratie te starten bij een aquacell.

Dan is een "elektrisch" bediende ontharder makkelijker om even een knopje 3 sec in te drukken.

Om het maar plat te zeggen, wat een lulverhaal
Ze willen dus weten waar het zout dan wel vandaan komt, dus kunnen ze zeggen: geen garantie.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2025 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LJZ

LJZ

Wij hebben gekozen voor AmySoft, met name vanwege de prijs en het verhaal achter het product. Daarnaast vinden we het belangrijk om niet afhankelijk te zijn van één leverancier voor het zout. Stel dat de prijs daarvan volgend jaar verdubbelt, dan zit je direct vast en heb je weinig keuzevrijheid.

Ook het regeneratieproces bij AmySoft spreekt ons aan. Dit vindt slechts eens in de 4 à 5 dagen plaats, gebeurt 's nachts en voor zover wij kunnen nagaan met een zeer laag geluidsniveau. Kortom, er lijken nauwelijks nadelen aan verbonden. Bovendien wordt de installatie volledig naar wens uitgevoerd, op de locatie die wij hebben aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een Aqmos ontharder met externe zoutbak. Nu is het zoutniveau laag, maar er staat wel veel water in. Klopt dat wel? Ik dacht altijd dat het zoutniveau gelijk aan het waterniveau moest zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koelkast
Bij een POST instelling vd ontharder heb je een natte zoutbak
Bij een less-15 is dit ongeveer 5 ltr water (externe zoutbak van 28 x 44 zal dan voor 3/4 gevuld zijn met water)

Heb je een PRE instelling (droge zoutbak) gedaan, dan staat er maar een bodempje water in.
Want dan vult hij pas met water VOORDAT de regeneratie start en zal hij nog een aantal uur in "service" staan om het zout op te lossen in het water.

Let op:
Instelling veranderen van PRE naar POST of andersom RESET alle overige tijden en kg, die je dan opnieuw moet instellen.

Het liefst hou je dus het zoutvat redelijk gevuld met zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:15
3 juni krijgen we de sleutel van ons ‘nieuwe’ huis. Ons waterverbruik in ons oude huis is 159m3, maar in het nieuwe huis hebben we een bad (die vaak gebruikt gaat worden) en een grotere tuin. Ik zit te denken aan de Aqmos Less 20 met losse 25kg zoutbak. Dit omdat een losse zoutbak makkelijker schoon te maken schijnt te zijn. Is de Less 20 dan een goede keuze, of is deze te groot voor ons gebruik?

Ook wil ik de module van @AUijtdehaag hierop gaan gebruiken, is deze nog te koop? Aangezien advertentie op ‘vervallen’ staat.

En zit er nou wel niet een chloormodule in de Less serie, zo nee, is dit dan wel aan te raden?

[ Voor 8% gewijzigd door bighead op 25-05-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@bighead
De externe pekelbak is wat klein voor een less-20 qua water/zouthoeveelheid.

Hoewel ik voorstander ben van externe zoutbak, zou ik de less-20 het niet doen vanwege bovenstaand nadeel.

Pas je broxo 6-15 zout kristallen toe als zout, dan heb je wat minder "drab" dan met een tablet vorm (in verloop van tijd) in je zout bak.

Clack reader is nog gewoon verkrijgbaar.
Stond even op gereserveerd ivm verkrijgbaarheid van de "juiste" ina3221 uitvoering via externe leverancier(s). Verwacht ik dinsdag weer te hebben.

Er zit geen chloormodule in de LESS

Die is wel toe te passen. Maar ben daar ook geen voorstander van want:
1: diegene die aqmos aanbiedt "past" niet lekker op de pekelslang vanwege grootte
2. kan willekeurig aanspringen (hoewel de clack reader hem uit kan schakelen buiten de regeneraties)
3. een V3395 past wel lekker maar daar is geen goede besturing voor vanuit de less.

Heb redelijk ge experimenteerd met een chlorinator maar heb het maar opgegeven, vind het niet echt een meerwaarde en teveel gedoe. Mijn mening he?

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2025 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:15
AUijtdehaag schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:27:
@bighead

Hoewel ik voorstander ben van externe zoutbak, zou ik de less-20 het niet doen vanwege bovenstaand nadeel.

Pas je broxo 6-15 zout kristallen toe als zout, dan heb je wat minder "drab" dan met een tablet vorm (in verloop van tijd) in je zout bak.

Clack reader is nog gewoon verkrijgbaar.
Stond even op gereserveerd ivm verkrijgbaarheid van de "juiste" ina3221 uitvoering via externe leverancier(s). Verwacht ik dinsdag weer te hebben.

Er zit geen chloormodule in de LESS

Die is wel toe te passen. Maar ben daar ook geen voorstander van want:
1: diegene die aqmos aanbiedt "past" niet lekker op de pekelslang vanwege grootte
2. kan willekeurig aanspringen (hoewel de clack reader hem uit kan schakelen buiten de regeneraties)
3. een V3395 past wel lekker maar daar is geen goede besturing voor vanuit de less.

Heb redelijk ge experimenteerd met een chlorinator maar heb het maar opgegeven, vind het niet echt een meerwaarde en teveel gedoe. Mijn mening he?
Top, dan word het denk ik gewoon een Less-20 zonder externe zoutbak. Bedankt voor de tip van de zoutkristallen, die gaan we dan gebruiken! De chloormodule laat ik dan eerst achterwege, mocht ik dit later alsnog willen kan dat altijd nog natuurlijk.

Als we de sleutel hebben kan ik kijken waar deze het best geplaatst kan worden, dan zal ik de ontharder bestellen, en daarna ook jou module. Wil in het nieuwe huis gaan beginnen met HA, dus die module lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:13:
@koelkast
Bij een POST instelling vd ontharder heb je een natte zoutbak
Bij een less-15 is dit ongeveer 5 ltr water (externe zoutbak van 28 x 44 zal dan voor 3/4 gevuld zijn met water)

Heb je een PRE instelling (droge zoutbak) gedaan, dan staat er maar een bodempje water in.
Want dan vult hij pas met water VOORDAT de regeneratie start en zal hij nog een aantal uur in "service" staan om het zout op te lossen in het water.

Let op:
Instelling veranderen van PRE naar POST of andersom RESET alle overige tijden en kg, die je dan opnieuw moet instellen.

Het liefst hou je dus het zoutvat redelijk gevuld met zout.
Ik heb geen idee of het POST of PRE ingesteld is, ik heb er zelf niets aan veranderd nadat Aqmos de CMX-48 met extern zoutvat heeft geinstalleerd. Hoe kan ik dit zien hoe het is ingesteld?

Hij staat ongeveer 3/4 vol met water, dat zou dan dus POST zijn?

Ik heb zo'n esp ding voor home assistant eraan hangen, volgens mij van jou :). Hoe kan ik dan zien hoe hoog het zoutniveau is? Hij meet dan toch het water? Als dat altijd op 3/4 zit, kan je het zout toch ook niet meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koelkast
Dan zal het wel POST zijn, en dan staat er inderdaad 3/4 water

De TOF sensor meting is een "slimme" meting. Die meet alleen "verdere" afstanden.
Dus de FILL met water wordt niet gemeten.
RTFM :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:21:
@koelkast
Dan zal het wel POST zijn, en dan staat er inderdaad 3/4 water

De TOF sensor meting is een "slimme" meting. Die meet alleen "verdere" afstanden.
Dus de FILL met water wordt niet gemeten.
RTFM :P
Die snap ik niet. De afstand staat continue op 60 procent, ook al daalt het zoutlevel.
Weet je zeker dat hij daadwerkelijk het zoutlevel meet? Of heb ik dan een andere sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koelkast
Uit mijn hoofd:
Afstand TOF = werkelijke afstand van sensor tot water of zout als dat hoger staat
Afstand = verste afstand gemeten van sensor tot zout niveau (totdat je de knop reset fill salt indrukt dan is afstand TOF = afstand)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyon_NL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:07
AUijtdehaag schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:27:
@bighead

Mijn mening he?
Ik lees nu een tijdje mee omdat ik komende week een ontharder wil bestellen. Ik wil de kans op bacteriegroei beperken. Na contact met Aqmos gaven ze de chloormodule als enige optie met een Less-15 tegen bacterie groei.

Maar als ik bovenstaande goed begrijp, ben jij voorstander van een externe pekelbak. Dit om te zorgen dat je deze gemakkelijker kunt reinigen. Want je kunt met POST en PRE instellingen kun je wisselen tussen een nat/droge bak. Of steek ik hier nu rechtdoor bij een dubbele chicane?

Hoe zou ik een externe pekelbak aansluiten op een Less-15?

Situatie: baby opkomst (vandaar zorgvuldiger qua bacterie groei. Komt in de trapkast te staan op 50cm van de pomp voor de vloerverwarming), huidig verbruik 110m3 p.j.. Buitenkranen zijn fysiek afgetakt vóór de ontharder. dH14 gemeten met strips. Wil op dH2 á 3 uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Bij bacteriegroei gaat het niet om groei in het pekelbad (daar kan vanwege de hoge zoutsterkte niets groeien en zijn geen voedingsstoffen) maar om groei op de deeltjes in de harscilinder. In het pekelbad kunnen eventueel wel wat stof of vliegjes komen.

Idee is dat bacteriën op de harsdeetljes periodiek een tik krijgen doordat er bij regeneren een stoot zout langs komt.
Daarnaast kun je af en toe een harsreiniger toepassen. Naast fosforzuur om metaalzouten op te lossen bevat die een bacteriedodende middel (biocide).

Overigens niet te bang zijn voor bacteriën. Voor gezonde mensen is het juist beter om met bacteriën uit de omgeving in aanraking te komen. Dat houdt het immuunsysteem fit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wanneer is het ideaal om de harsreiniger te gebruiken? om de 3 maanden? half jaar?
Pagina: 1 ... 118 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.