De installatie van de LESS-10 is inmiddels gelukt. Dank @
AUijtdehaag, @
Hippe Lip & @
M.a.r.t.i.n. voor de hulp met het kiezen van de opstelling, en @
AQMOS voor het meedenken en leveren van de onderdelen voor de losse opstelling.
Het vloertje in de meterkast moet terug aangesmeerd worden, maar nu alles aangesloten zit, is pas duidelijk of alles handig aangelegd is.
Hieronder een lijstje van wat er nu bij mij thuis staat:
- Losse AQMOS LESS-10 cylinder;
- Geplaatst op de 10" drukflesbasis;
- Aangesloten met de CLACK verticale adapterset;
- Losse zoutbak van 25 liter;
- Afvoer met in de meterput een sifon. In de meterkast moet nog een airgap sifon of slangtule komen
Of ik voor een airgap sifon of dubbele slangtule ga weet ik nog niet. Bij overdruk in het riool zou het vuil water (in theorie) niet via deze afvoer terug kunnen komen, omdat ik achter het huis een afvoerputje heb liggen die lager ligt dan de sifon in mijn meterput. Eventuele tips voor welke oplossing ik het beste kan gaan zijn nog welkom
Het aansluiten was een fluitje van een cent. Hetgeen waar ik het meeste moeite mee had was het verwijderen van de vier zelfborgende pluggen van de deksel. Zoals @
Hippe Lip aangaf is het goed te doen om zelf de regelkop van de cylinder te verwijderen. Zelf heb ik het gedaan zonder water in de cylinder. Dat ding eigenlijk verrassend makkelijk, ik had het moeilijker verwacht. Dus het was zeker koudwatervrees
Na het aansluiten heb ik de handleiding van AQMOS en Ecosoft ernaast gehouden voor de ingebruikname. Deze vond ik nog wel een beetje verwarrend. De eerste stap (langzaam laten vullen van de cylinder met water in de
Backwash stap) was duidelijk. De stap die daarna start (
Draw / Brine) doet niks omdat er nog geen water in de zoutbak staat. In de handleiding wordt nergens genoemd of je zelf water in de zoutbak moet doen bij ingebruikname. Gedurende die stap heb ik nog even hier gezocht en toen kwam ik
deze post van AUijtdehaag uit 2023 tegen. De stappen tot
Fill heb ik vervolgens overgeslagen, zodat de zoutbak zichzelf kon vullen met water.
Wellicht tegen de adviezen in, maar ik heb ik de instellingen genoteerd zoals ze bij levering waren en heb vervolgens met instelkaart de ontharder van
Post naar
Pre ingesteld omdat ik graag een droge zoutbak wil. Ontharder was al ingesteld op
Downflow, dus dat hoefde ik zelf niet meer aan te passen. De handmatige regeneratie is vervolgens goed verlopen. De stappen zijn netjes uitgevoerd en het water uit de zoutbak is netjes opgenomen.
Een testje voor de installatie leverde een 8 dH op. Met een resthardheid van 2 dH ingesteld liet het testsetje netjes zien dat er nu 2dH uit de kraan komt. Al met al dus enorm blij. Nogmaals bedankt voor alle hulp en het delen van eigen ervaringen!