Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 120 ... 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
WackoH schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:31:
Er is een regeneratie geweest nadat de zoutbak vervuild is geraakt?

Zo niet, dan kan er ook geen vuil in de ontharder gekomen zijn. Tijdens normaal gebruik is dat immers een gesloten systeem dat onder druk staat. Je zou de ontharder zelf kunnen blijven gebruiken zolang er maar geen regeneratie start.

Vermoedelijk is het het beste om de ontharder uit elkaar te halen (dus de harscilinder eruit) om de bak en andere onderdelen die vies zijn geworden, echt goed schoon te maken. Hoe dat kan weten anderen veel beter.

Alternatief is de ontharder uit te bouwen en boven een gootsteen leeg te kiepen en de bak en onderdelen heel goed om te spoelen. Je zou daarna de boel nog met verdunde harsreiniger (zit een biocide in) kunnen ontsmetten, bv. door de zoutbak hiermee op te vullen, uurtje te laten staan en dan weg te gooien. Bij de eerste regeneratie zou je dan ok harsreiniger volgens gebruiksaanwijzing kunnen gebruiken om er zeker van te zijn dat slangetjes ook ontsmet zijn.

Hierna meerdere keren regenereren heeft volgens mij geen zin. Je gaat er geen zand mee opzuigen, en dat wil je ook helemaal niet want dat krijg je nooit meer het harsbed uit.
Nee er is geen regeneratie geweest. Meteen stroom uitgetrokken toen de lekkage ontdekt werd. Het water kwam van boven en viel bovenop de ontharder, dus in de zoutbak gelopen. Daar zie je nu al het vieze water. Er zal dus niks bij het hars gekomen zijn. Maar er zit dus veel water in en ik gok nog 50kg zout :X

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-09 10:50

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
water_escape schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:31:
zo, dit is weer even wennen ineens. De ontharder is buiten werking en nu hebben we weer hard water.
Wij hebben met de zware regen van de week lekkage gehad in de kelder en daarbij is vuil water in de ontharder gekomen. Helaas zit deze nog vol zout

@AQMOS is er een manier om makkelijk het water en het zout eruit te krijgen? Of wordt dat vissen naar ieder zoutballetje? Of is er een manier waardoor het zout versnelt op gaat.

Met dit vuile water (straat regenwater) moet denk ik alles eruit en even schoongemaakt worden en dan weer opnieuw vullen met water en zout.

Of zou een aantal keren regenereren achter elkaar al voldoende zijn? Ben bang dat er dan nog veel zand oid tussen het zout en op de bodem blijft.
Inderdaad, gehele zoutbak legen en schoonmaken. Vlotter doorspoelen en eventueel ook even de injector controleren op verstopping. Dan zou je goed moeten zitten :)

De injector heeft een piepklein gaatje die wel verstopt kan raken op deze manier.
Gelukkig heeft het apparaat nog niet geregenereerd.

Je kan het zout er achteraf weer in doen, maar dan heb je wel kans dat je na verloop van tijd weer de injector even moet controleren.

[ Voor 8% gewijzigd door AQMOS op 05-06-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:41
water_escape schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:50:
[...]

Nee er is geen regeneratie geweest. Meteen stroom uitgetrokken toen de lekkage ontdekt werd. Het water kwam van boven en viel bovenop de ontharder, dus in de zoutbak gelopen. Daar zie je nu al het vieze water. Er zal dus niks bij het hars gekomen zijn. Maar er zit dus veel water in en ik gok nog 50kg zout :X
50 kg zout? Hoe groot is die pekelbak van jou dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
gjcvro schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:46:
[...]

50 kg zout? Hoe groot is die pekelbak van jou dan?
de AQMOS BM-60 van @AQMOS :) ,

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
hm, de wittebroodsweken zijn blijkbaar ook voorbij met de LESS-15. Meteen na installeren van DH9 naar DH0. Laatste tijd begon ik te twijfelen dus gisteren opnieuw gemeten. DH8. vannacht laten regenereren, vanmorgen DH6. Alles staat nog als standaard ingesteld, dus nou maar weer aan het zoeken wat er mis gaat.

Gelukkig heb ik al het 1 en ander langs zien komen in het topic.

[ Voor 9% gewijzigd door gjcvro op 06-06-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:04
Je had de leiding wel voldoende laten doorlopen voordat je het monster nam om te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ja, ondertussen een 2e meting gedaan, na redelijk wat water doorgespoeld te hebben, nog steeds. Lijkt wel of de regeneratie niets doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:47
Haal eens wat zout uit de bak zodat je kan zien hoe hoog het water staat. Dan een regeneratie starten en kjjken of het zoutwater wel wordt opgezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:23
Flappie schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:02:
Haal eens wat zout uit de bak zodat je kan zien hoe hoog het water staat. Dan een regeneratie starten en kjjken of het zout welnwordt opgezogen.
+1

Dit was bij mij ook het probleem. Ik heb zowel problemen gehad met het niet vullen als het niet legen, en dat niet één keer maar meer dan de helft van de keren. Vandaag een nieuwe vlotter ontvangen en die meteen geïnstalleerd. De eerste keer ging het direct goed, laten we hopen dat dat een goed teken is voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Flappie schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:02:
Haal eens wat zout uit de bak zodat je kan zien hoe hoog het water staat. Dan een regeneratie starten en kjjken of het zoutwater wel wordt opgezogen.
Vandaag het hele proces gevolgd, water leek initieel inderdaad laag te staan, maar dat zou ook nog te maken kunnen hebben met de hoeveelheid zoutblokken die ik er uit haalde. Alle stappen laten doorlopen.

Ik zie hem water opzuigen en weer aanvullen. Ook zie ik water weggespoeld worden via de afvoerslang.
Alles atppen lijken dus goed doorlopen te worden.

Wat water weg laten lopen en uit de bemonstering kraan van het montageblok water gepakt, en nou is het water weer wat zachter, 4dH, maar nog steeds niet 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
gjcvro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Vandaag het hele proces gevolgd, water leek initieel inderdaad laag te staan, maar dat zou ook nog te maken kunnen hebben met de hoeveelheid zoutblokken die ik er uit haalde. Alle stappen laten doorlopen.

Ik zie hem water opzuigen en weer aanvullen. Ook zie ik water weggespoeld worden via de afvoerslang.
Alles atppen lijken dus goed doorlopen te worden.

Wat water weg laten lopen en uit de bemonstering kraan van het montageblok water gepakt, en nou is het water weer wat zachter, 4dH, maar nog steeds niet 0.
Is jouw LESS in upflow of downflow ingesteld?
En heb je destijds, als je downflow gebruikt, ook de injector omgewisseld?

En voordat al je harde water uit je leidingen zijn duurt het ook wel even. Dat is niet na 10 liter water uit je kraan/leidingen.

Spreek uit ervaring want sinds ik mijn ontharder heb zit ik te kloten om het aquarium water weer goed te krijgen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:33
Flappie schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:06:
[...]

En heb je destijds, als je downflow gebruikt, ook de injector omgewisseld?

En voordat al je harde water uit je leidingen zijn duurt het ook wel even. Dat is niet na 10 liter water uit je kraan/leidingen.

Spreek uit ervaring want sinds ik mijn ontharder heb zit ik te kloten om het aquarium water weer goed te krijgen :/
Voor het aquarium heb ik een kraan in de meterkast voor de ontharder. Een dag voor het verversen vul ik 3 20 liter emmers met water om vast beetje op temperatuur te komen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Erwin_83 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:06:
[...]

Voor het aquarium heb ik een kraan in de meterkast voor de ontharder. Een dag voor het verversen vul ik 3 20 liter emmers met water om vast beetje op temperatuur te komen.
Ja dat heb ik dus niet.....
Heb inmiddels een bakje met Gh Plus korrels en daarmee breng ik de juiste waardes weer terug in het water en dat lijkt nu goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Flappie schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:06:

Hij is standaard ingesteld, weet even niet welke v/d 2 dat is. geleverd, aangesloten en de instellingen volgens fabrikant gecontroleerd.

En ik heb water meteen na de ontharder gepakt, uit het bemonsteringskraantje, dus dat geeft wel bijna meteen het juiste waarde. Zeker als ik elders even de kraan heb laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
Flappie schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Ja dat heb ik dus niet.....
Heb inmiddels een bakje met Gh Plus korrels en daarmee breng ik de juiste waardes weer terug in het water en dat lijkt nu goed te werken.
Ook geen buitenkraan die voor de ontharder is aangesloten ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Erwin_83 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:59:
[...]

Ook geen buitenkraan die voor de ontharder is aangesloten ?
Nee, is nog wel een wens, maar heb ik dus nog niet ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
gjcvro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:06:
[...]

Hij is standaard ingesteld, weet even niet welke v/d 2 dat is. geleverd, aangesloten en de instellingen volgens fabrikant gecontroleerd.

En ik heb water meteen na de ontharder gepakt, uit het bemonsteringskraantje, dus dat geeft wel bijna meteen het juiste waarde. Zeker als ik elders even de kraan heb laten lopen.
Kijk even in je instellingen in het menu of je UP of DN ziet staan.
En draai eens de 2 grote ronde doppen aan de voorkant eraf (voorzichtig met een waterpomp tang).
Oh ja en eerst even je hoofdkraan dichtzetten en even een kraan opzetten beneden. Er kan wat water uitkomen.

En maak eens even een foto van wat daar in zit en plaats dat even hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Flappie schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:32:
[...]

Kijk even in je instellingen in het menu of je UP of DN ziet staan.
En draai eens de 2 grote ronde doppen aan de voorkant eraf (voorzichtig met een waterpomp tang).
Oh ja en eerst even je hoofdkraan dichtzetten en even een kraan opzetten beneden. Er kan wat water uitkomen.

En maak eens even een foto van wat daar in zit en plaats dat even hier :)
Dat gaat dit weekend niet meer lukken. Kan nog wel vannacht een spoelbeurt aanzetten, kijken of het nog verder verbetert.

Edit: even handleiding opgezocht:
STAP 7: Programmeren regeneratietype
Weergegeven in beeld is het type van de regeneratie. Navigeer
met de knoppen en naar Dn en bevestig met
staat dus in down.

[ Voor 15% gewijzigd door gjcvro op 07-06-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:05:
[...]

Dat gaat dit weekend niet meer lukken. Kan nog wel vannacht een spoelbeurt aanzetten, kijken of het nog verder verbetert.

Edit: even handleiding opgezocht:

[...]
staat dus in down.
Voor je onnodig zout gaat verspillen zou ik je zeker aanraden om te injector de controleren.

Lees even mijn berichten terug. Ik had precies hetzelfde probleem, bleek dat ze hem nog hebben geleverd met een upflow configuratie. Ik kreeg simpelweg geen dh0 meer tot ik het heb omgewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Even een linkje wat betreft de controle van de injector
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Budgie1988
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11-09 16:10
Gister tot mijn grote verrassing de nieuwe gemodificeerde vlotter binnen gekregen voor mijn Less 15. Ben benieuwd of het probleem met het vastzittende balletje hiermee is opgelost. @AQMOS bedankt voor de snelle service!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDfcMGJaIVNN88ERRHubaqMeURM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1N3SQn4cHih6pCmP7CMWTv2k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Budgie1988 op 07-06-2025 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Waaraan merk je of de vlotter niet goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Wat is een vlotter precies en wat doet het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NyC8oePMCeJ_Pg7A6O7hUsKRFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAo7F06Vyi4kqzw2Q6liC1qg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:33:
Waaraan merk je of de vlotter niet goed werkt?
Dan loopt de dH op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ja, zo ver kwam ik ook, maar zorgt de vlotter voor het hoge of het lage waterpeil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Rensaru schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:17:
[...]

Voor je onnodig zout gaat verspillen zou ik je zeker aanraden om te injector de controleren.

Lees even mijn berichten terug. Ik had precies hetzelfde probleem, bleek dat ze hem nog hebben geleverd met een upflow configuratie. Ik kreeg simpelweg geen dh0 meer tot ik het heb omgewisseld.
Vannacht voor de 3e keer laten regenereren in een paar dagen tijd, vanmorgen weer netjes op 0.
Nou had ik dus gezien dat het water wel op peil stond, wellicht is dat de vorige keren niet zo geweest, omdat ik dat niet kon zien door de hoeveelheid zout die in de bak zat. Wellicht dus toch de vlotter die problemen heeft?

Wel apart, stond vanmorgen mijn handen te wassen en meteen had ik zoiets van "dat voelt weer als zacht water" dat was voordat ik het gemeten had, ik begon ook met meten omdat het water anders aanvoelde. Nooit verwacht dat ik het zo overduidelijk kon merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robust2
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-09 21:39
Ik wil ook eindelijk eens werk maken van een waterverzachter, en de Aqmos Less toestellen lijken me wel wat. Enkel welk model ben ik niet zo zeker van. Gezin van 4 (2 peuters), jaarlijks gebruik van 80 a 100m3 en volgens de leverancier een hardheid van 20 Duitse graden (test setje is onderweg). Kom ik toe met een 15 of toch beter een 20? Hardheid moet niet naar 0, ook uit schrik voor de leidingen in m'n zeer oud huis, maar er is wel ruimte om goed lager te gaan...

Jammer genoeg geen installatie mogelijk in België precies, dus dan hang ik zelf aan.. Ik heb genoeg andere dingen aan m'n hoofd, maar waar ik me eigenlijk het meest zorgen over maak is hoe het montage blok gemonteerd te krijgen op m'n huidige ijzeren water leidingen. Die moeten dan doorgezaagd worden en dat montage blok ertussen op een of ander manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 12:47
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Robust2 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:01:
Ik wil ook eindelijk eens werk maken van een waterverzachter, en de Aqmos Less toestellen lijken me wel wat. Enkel welk model ben ik niet zo zeker van. Gezin van 4 (2 peuters), jaarlijks gebruik van 80 a 100m3 en volgens de leverancier een hardheid van 20 Duitse graden (test setje is onderweg). Kom ik toe met een 15 of toch beter een 20? Hardheid moet niet naar 0, ook uit schrik voor de leidingen in m'n zeer oud huis, maar er is wel ruimte om goed lager te gaan...

Jammer genoeg geen installatie mogelijk in België precies, dus dan hang ik zelf aan.. Ik heb genoeg andere dingen aan m'n hoofd, maar waar ik me eigenlijk het meest zorgen over maak is hoe het montage blok gemonteerd te krijgen op m'n huidige ijzeren water leidingen. Die moeten dan doorgezaagd worden en dat montage blok ertussen op een of ander manier?
Ijzeren waterleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
wat is het nut dat de vlotter hoger of lager staat? in welke gevallen is dit handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robust2
Was al laat en duidelijk niet meer helder aan het denken :) Ik had in mn hoofd dat alles rond mn waterteller nog steeds gegalvaniseerde waterleidingen had, maar bij nog eens te gaan nakijken is er toch al een groot deel van een soort zwarte kunststof met klemkoppelingen (dus geen van de modernere witte leidingen, die heb ik verderop pas)

Ik zou uiteraard een loodgieter kunnen vragen om een montageblok te installeren en daarna verder aan de slag te gaan.

Ik had echter ook de enigste Belgische verkoper die ik zo meteen kon vinden van Ecosoft verzachters aangeschreven. Deze gaven me een prijs van 1730 euro inclusief installatie voor een "Clack Eva Black 18" en 1080 euro voor een Ecosoft Pink 20 (wat hetzelfde is als een Aqmos Less 20 voor zover ik versta).
Voor die prijs met installatie, 75kg zout en al dan niet support is het moeilijk te verantwoorden om zelf te beginnen heb ik het gevoel. Zie ik iets over het hoofd, zijn er vragen die ik best stel? (hun brochure spreekt van upflow, dus ik vermoed dat ze daar *niet* het advies van Tweakers volgen hier?). Ik ben vooral ook wat verbaasd door het grote prijsverschil met het ander Clack model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Farabi schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 00:47:
wat is het nut dat de vlotter hoger of lager staat? in welke gevallen is dit handig?
De vlotter (de drijvende cups) is een overstroom beveiliging.
Gewoon zo hoog mogelijk dat het zoutvat niet overstroomt (kijk even naar het overstroom tuitje wat er eventueel op zit)

Als de vlotter cup al inschakelt/aanspreekt tijdens FILL dan is er iets niet in de haak.
Maar dat wist je al toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

@AUijtdehaag Bedankt voor je feedback :) _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cb7N0OgYfmS9EboIPIiC2SMLaXM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y7rr3pNpHi8QfubyrZpATtj7.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Mensen met de LESS krijgen binnenkort instructie om hun vlotter te controleren.
~10% heeft een "wispelturige" vlotter. In de mail die je ontvangt staat instructie hoe een nieuwe vlotter aan te vragen en te installeren :)

Verder wordt het systeem uberhaupt nog verbeterd nu alle kinderziektes er uit zijn.
(LESS-10/Pink100 voorbeeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNUJ9yiWDgjSXkwjGPVXXDEDFBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xvBNtLhvQvcYCxrvDOZurmv3.png?f=fotoalbum_large

Let op: Voor deze verbeteringen bieden wij geen support. Je kan onderdelen los aanschaffen, de instellingen wijzigen of hars kopen, maar wij kunnen niet voor elke productverbetering diepgaande support bieden. Mijn advies is om Tweakeraars te vragen! (Uiteraard ben je altijd welkom voor garantievraagstukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wij overwegen een waterontharder te plaatsen maar zitten met de volgende vragen:

1) Keuken/bijkeuken (met 2x Quooker) en hoofdleiding zitten apart. Dit willen we eigenlijk wel zo houden, hoe het beste de waterontharder hier tussen te plaatsen wanneer ik de buitenkraan (middelste kraan met sprinkler installatie) niet mee wil nemen? De andere buitenkraan zit helaas op de hoofdleiding.

2) Wat zijn jullie ervaringen met druk verlies. Hebben we het hier in de praktijk over 1% of 10% of meer verlies door de waterontharder? We hebben nu drie badkamers met 3 regendouches en deze werken perfect met meer dan voldoende druk. De vraag is even of er nog een pomp nodig zal zijn (DAB E.sybox of dergelijke) ?

3) Heeft het zin om Vitens te vragen om de hoofdaansluiting te moderniseren? Dus rechts van de meter? Deze lijkt relatief verouderd met "oude kranen". Zouden deze niet een keer gaan lekker/defect gaan?

4) Wat voor systeem zouden jullie adviseren bij 155m3 en 5 personen? Wij overwegen nu de Less-15. Krijgen we automatisch het laatste type? Wel of geen montageblok 1 er bij voor afstellen hardheid / scheiden etc?

5) Kan het apparaat eventueel ook een halve meter verder staan? Dan kan die bij ons mooi in de "kast" van de kelder ipv in het looppad. Of gaat dit ten koste van de waterdruk / goede werking van het systeem?

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2025/06/14/WhatsApp-Image-2025-06-14-at-09.16.18-3.md.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Workaholic op 14-06-2025 09:41 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-09 17:37
@Workaholic even afgaande op je foto en je vraag over druk verlies. Kijk ik hier aan de inkomende leiding door de watermeter(met de homewizard meter erop) heen, vervolgens verdeeld naar verschillende water vragende groepen? Dus adhv de foto van rechts naar links. Komt er 15mm binnen? En je hebt nu meer dan voldoende druk in je wensen?

Dan kan ik je nu vertellen, dat de LESS 15 tenminste in mijn geval 0,0 verschil heeft gemaakt in druk. Ik heb hem op 25mm flex (uponor) aangesloten direct na de meter en weer terug m'n huis in ook met 25mm. Ik heb daarmee geen merkbaar verschil. En als je nu al 15mm binnen krijgt zul je dit vermoedelijk ook niet hebben. Advies is wel direct na je meter met een dikke slang aansluiten dan hou je zoveel mogelijk flow in je leidingen. Maar het gebruik van 15mm bij jou doet mij vermoeden, dat er al flink wat druk op staat vanuit het water net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLOAPERT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:01

SLOAPERT

Wunderbar

Sinds ruim een half jaar heb ik een Aqmos LESS-15 waterontharder. Een paar weken geleden kreeg ik storing E104. Na wat zoeken heb ik het volgende gedaan:
Deksel eraf gehaald en weer teruggeplaatst
Reset uitgevoerd
Handmatige regeneratie gestart

Daarna leek alles weer in orde, dus ik heb er verder niet meer naar omgekeken. Afgelopen weekend heb ik het water getest en helaas: hard water. Ik heb opnieuw handmatig geregenereerd, gisteren getest, maar nog steeds hard water.

De instellingen lijken nog hetzelfde als bij installatie, hardheid 5, en gewenste resthardheid 0.
Bij de test kleurt het water pas groen bij 5 druppels testvloeistof.

Vraag:
Is er iets specifieks wat ik nu kan controleren of nalopen om te achterhalen waarom de ontharder niet meer werkt? Alle tips welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
op welke capaciteit draait jullie less-20? hier draait het op 31, anders haalde het de capaciteit niet. ik ben benieuwd of dit te laag is vergeleken met andere gebruikers?

[ Voor 10% gewijzigd door Farabi op 17-06-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-09 13:56
Hoi allen!

Dankzij dit topic in alle stilte kennis opgedaan en sedert vorige week hebben we de Aqmoss Less-15 gekocht en geplaatst! Direct een groot verschil op ons beenhard water!

Bij een controle eergisteren stelden we echter vast dat er een plasje water onder de ontharder stond. Blijkt dat het regelventiel drupt. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Het lijkt niet direct iets te maken met onze aansluiting aangezien het water boven de leidingen tevoorschijn komt.

Bij het verwijderen van de afdekkap zie ik dat er plasjes staan her en der rond de radartjes, die dan uiteindelijk overlopen over het toestel heen. Is dit normaal of moet dit helemaal droog zijn?

Er is nog geen eerste 10-daagse spoeling gebeurd, het water komt precies doorheen de dag tevoorschijn.
Ik vermoed dat het regelventiel niets doet tussentijd? Of gaan de radartjes toch werken?

Aqmoss reeds gemaild maar nog geen antwoord mogen ontvangen.
Ik heb enkele fotootjes proberen nemen.

Een kenner die me hier kan verder helpen?

Met dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCZStbDQ88COr5dut3qxx9OQWzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58GxKmJ1ZXo5ecT3AHZOQ0Xp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXm1D1irjytGMJM-V8sOMdzosic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kupI38EVbVTy2sOa0Q9klfC8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSDrz71_DUtK9qZMFxe8weCM7zI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtcRCUTDpPBZgMt8ZGX8TAL5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Stijnley Even de afdek kap over de radertjes erafhalen.
(bij het terugplaatsen goed vastklikken, de kabeltjes netjes in de uitsparingen)
Komt vermoedelijk van binnen uit dat deze niet goed afdicht? Bovenkant zie 1e foto
En dan @AQMOS kontakteren

Bij mij is het nat omdat ik nieuwsgierig ben en hem heb geopend met de speciale sleutel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbQcd286ESt8b9-_nPSsvJC71_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DKPg4bOrJf8V2qw52monU9d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fm-2YPC_yyD3tw7KJXdKmTfBfU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yz0Yo4NqJnURd7OzUCDHtIYt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5qIJ12jSVff7FPfkxnFbR7mIf0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpxmFx0RUSbLiBWO0pCwS57N.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dlo4NmS81T7uCrLr0oTuhajevtI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5coJ9wF5GWNhUjYfvcCbviE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFTxQcXLOcMciWg_sh6PGJEyOag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8y1Y8Fb9PiGV3E6zSlnNC7ju.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dhhy6ln6zAr32KJDQ6nePSBb5cg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqBrmMBMIqdjZaa5ztFuCuTf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nVNlFaIxp2yUJQ7wm3JL0gbHU4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fb7BroQFRgywLXtOviPvGD3a.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
SLOAPERT schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:56:
Sinds ruim een half jaar heb ik een Aqmos LESS-15 waterontharder. Een paar weken geleden kreeg ik storing E104. Na wat zoeken heb ik het volgende gedaan:
Deksel eraf gehaald en weer teruggeplaatst
Reset uitgevoerd
Handmatige regeneratie gestart

Daarna leek alles weer in orde, dus ik heb er verder niet meer naar omgekeken. Afgelopen weekend heb ik het water getest en helaas: hard water. Ik heb opnieuw handmatig geregenereerd, gisteren getest, maar nog steeds hard water.

De instellingen lijken nog hetzelfde als bij installatie, hardheid 5, en gewenste resthardheid 0.
Bij de test kleurt het water pas groen bij 5 druppels testvloeistof.

Vraag:
Is er iets specifieks wat ik nu kan controleren of nalopen om te achterhalen waarom de ontharder niet meer werkt? Alle tips welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Tijdens regeneratie (brine) moet het water in het zoutreservoir zakken tot bijna onderin (kijk in de pekelbuis als er zout in zit)
En tijdens FILL moet het water weer stijgen
--> anders is er wat mis met de vlotter constructie --> @AQMOS kontakteren

Heeft de afvoerslang vrije doorloop? Geen knik erin?

Check of die op downflow staat, zowel in de hardware als de software ;)
Rensaru in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:51:
@Stijnley Even de afdek kap over de radertjes erafhalen.
(bij het terugplaatsen goed vastklikken, de kabeltjes netjes in de uitsparingen)
Komt vermoedelijk van binnen uit dat deze niet goed afdicht? Bovenkant zie 1e foto
En dan @AQMOS kontakteren

Bij mij is het nat omdat ik nieuwsgierig ben en hem heb geopend met de speciale sleutel
hoi! Dankje! Net even geopend en het water staat volledig tot aan de rand van de lichtgrijze plastieken ring, daar zal het dus overlopen vermoed ik. Dient dit volledig droog te zijn?

Kan dit door een fout bij de zelfinstallatie of is dit het toestel die defect is?

De afvoer van de ontharder loopt omhoog, dus de afvoerdarm blijft wel gevuld met water. Zou dit water eventueel kunnen teruglopen? Ik vermoed dat er een terugslagklepje op zit toch? Of zoek ik het in de verkeerde richting?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die hoort gewoon dicht te zijn bij levering.
Misschien zit de ring te los die hem naar beneden drukt.
YouTube: Deeper Dive into the Clack® Disc Valve | October 25, 2024

Afvoerslang mag water in staan, is hier ook.
Maar de slang mag geen water doorlaten als de ontharder in service (onthardingsbedrijf) staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijnley
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:34:
Die hoort gewoon dicht te zijn bij levering.
Misschien zit de ring te los die hem naar beneden drukt.
YouTube: Deeper Dive into the Clack® Disc Valve | October 25, 2024

Afvoerslang mag water in staan, is hier ook.
Maar de slang mag geen water doorlaten als de ontharder in service (onthardingsbedrijf) staat
Dankje voor je advies, ik maak alles over aan aqmos en zal hun bericht afwachten. Zo openmaken zoals in het filmpje doe ik liever nog niet 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Stijnley
Daar heb je ook deze sleutel voor nodig
https://www.aqmos.nl/shop...-sleutel-7587?category=34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLOAPERT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:01

SLOAPERT

Wunderbar

AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:06:
[...]

Tijdens regeneratie (brine) moet het water in het zoutreservoir zakken tot bijna onderin (kijk in de pekelbuis als er zout in zit)
En tijdens FILL moet het water weer stijgen
--> anders is er wat mis met de vlotter constructie --> @AQMOS kontakteren
[YouTube: LESS float]
Heeft de afvoerslang vrije doorloop? Geen knik erin?

Check of die op downflow staat, zowel in de hardware als de software ;)
Rensaru in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Bedankt voor de tips _/-\o_ ben een paar dagen van huis, maar ga het komend weekend eens controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:12
ik heb nu 2 maanden mijn less-15 draaien, maar nu toch al geen onthard water meer.
was me ook al opgevallen dat het zout niveau alleen de eerste 2 spoelbuurten zakte, aangezien ik maar een 4m3 water per maand gebruik heeft het tot iig 10 dagen geleden nog wel gewerkt.
heb aqmos een bericht gestuurd, dus even afwachten, dit model zou wel door aqmos aangepast moeten zijn gaven ze aan toen ik hem kocht want dat had ik nog nagevraagd of het vlotter probleem opgelost was.

heb gisteren even een regeneratie aangezet zodat ik het zelf even kon bekijken, maar in de vlotterbuis staat alleen helemaal onder in 1cm water denk ik meer niet, de fill fase stopte direct.

Wat kan ik zelf nog doen vlotter eruit halen en kijken of deze vast zit?
en is het een kwestie van de schroef boeven aan de buis lost te draaien?
Al is bij mij het slangetje waar de vlotter aanzit erg kort dus wat lastiger los te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xp78afwyouGd72bqBrG7sAA-mko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7N3pAFXVKRMnDiaGNwJA12u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BunJf2Mna63Y7KvdCrLMwZ86t2U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C8EvJxOnviENwHqZ2Ly7Cmo3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TheMystery op 18-06-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheMystery
Klinkt als een plakkend balletje en de vlotter constructie opgetilld wordt en daardoor dicht slaat tijdens FILL.

Uitbouwen inderdaad en kijken of balletje vast zit op rubber

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2025 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:28:
@TheMystery
Klinkt als een plakkend balletje en de vlotter constructie oogetilld wordt en daardoor dicht slaat.

Uitbouwen inderdaad en kijken of balletje vast zit op rubber
Atmos stuurt morgen een nieuwe vlotter, aangezien dit waarschijnlijk vaker teruggaat komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Stijnley schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:13:
Hoi allen!

Dankzij dit topic in alle stilte kennis opgedaan en sedert vorige week hebben we de Aqmoss Less-15 gekocht en geplaatst! Direct een groot verschil op ons beenhard water!

Bij een controle eergisteren stelden we echter vast dat er een plasje water onder de ontharder stond. Blijkt dat het regelventiel drupt. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Het lijkt niet direct iets te maken met onze aansluiting aangezien het water boven de leidingen tevoorschijn komt.

Bij het verwijderen van de afdekkap zie ik dat er plasjes staan her en der rond de radartjes, die dan uiteindelijk overlopen over het toestel heen. Is dit normaal of moet dit helemaal droog zijn?

Er is nog geen eerste 10-daagse spoeling gebeurd, het water komt precies doorheen de dag tevoorschijn.
Ik vermoed dat het regelventiel niets doet tussentijd? Of gaan de radartjes toch werken?

Aqmoss reeds gemaild maar nog geen antwoord mogen ontvangen.
Ik heb enkele fotootjes proberen nemen.

Een kenner die me hier kan verder helpen?

Met dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is ongetwijfeld het rubberen o-ringetje bij de drivercap.
Onderdeel 10 op de volgende afbeelding. Die komt soms tussen de behuizing tijdens assemblage.

Onderdeel V4108.

Je kan het o-ringetje proberen terug te drukken, maar je hebt wel een Clack sleutel nodig.
De o-ring en de servicesleutel sturen wij uiteraard gratis op. Clack sleutel zien we graag retour of je moet het willen aanschaffen.
https://www.aqmos.nl/shop/v3193-02-ws1-service-sleutel-7587

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWTVIHjimmalKaUSBE1xSrecGl0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oQmPoHdXT0xXBuuix02nvS0X.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door AQMOS op 18-06-2025 23:40 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Vandaag al de nieuwe vlotter binnen gekregen, en vervangen.
Was toch nog wel een klusje, bij mij zit de vlotterbuis niet vast met een klem en slangetje was heel kort zodat die in de hoek blijft staan. Maar was zo kort dat deze niet meer vastgeschroefd kon worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xp78afwyouGd72bqBrG7sAA-mko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7N3pAFXVKRMnDiaGNwJA12u.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig had atmos er nog een slangetje bij gedaan dus deze ook vervangen, was wel ff prielen om deze met een draad op te vangen en naar voren te halen maar uiteindelijk gelukt.
Hierna even een regeneratie gestart en doorgescipt naar de fill, en nu vult ie tot iets over de helft.

Toen ik hem in gebruik had genomen heb ik dit ook gedaan toen kwam er maar een paar cm water in, wist niet dat er zoveel in moest. Dus waarschijnlijk heeft ie het nooit gedaan. Maar aangezien ie nieuw was met mijn gebruik toch een 1,5 onthard water gehad.
Ik zie verder eigenlijk niets aan de vlotter balletje bewoog gewoon.

Hoe lang moet ik het water nu laten staan voordat er genoeg pekel is voor een regeneratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheMystery
Twee uurtjes op laten lossen

Heb je het slangetje goed erin gedrukt en vast gehouden met het vastdraaien?
Als het slangetje naderhand los schiet, doordat die niet ver genoeg in de koppeling zit, heb je kans dat je zoutvat overloopt met water.

@AQMOS
YouTube: LESS-serie waterontharder - Vlotter wissel
Ik zie dat niet echt duidelijk op 1:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:50:
@TheMystery

Als het slangetje naderhand los schiet, doordat die niet ver genoeg in de koppeling zit, heb je kans dat je zoutvat overloopt met water.
Ja slangetje tot ongeveer diepte van de schroefdraad erin gedaan en aangedraaid.

Dan zet ik hem ongeveer over 1 uur aan, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyon_NL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-08 14:56
Sowieso fijn dat het zo snel wordt opgepakt, geeft vertrouwen :-)

Wel een vraag. Het lijkt erop dat je de ontharder in een doos met plastic zak hebt staan. Klopt dat en waarom heb je het op die manier aangepakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
Lyon_NL schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:27:
[...]

Sowieso fijn dat het zo snel wordt opgepakt, geeft vertrouwen :-)

Wel een vraag. Het lijkt erop dat je de ontharder in een doos met plastic zak hebt staan. Klopt dat en waarom heb je het op die manier aangepakt?
Haha nee daar staat ie niet in, deze foto is gemaakt toen ie net geleverd was en me al opviel dat de vlotterbuis anders was gemonteerd dan de foto’s die ik hier op tweakers zag en die allemaal een beugel hadden en die van mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:50:
@TheMystery

@AQMOS
YouTube: LESS-serie waterontharder - Vlotter wissel
Ik zie dat niet echt duidelijk op 1:14
Bedankt voor de tip. Ik zal even overwegen om een extra briefje bij te voegen bij de vlotters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
gjcvro schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:57:
hm, de wittebroodsweken zijn blijkbaar ook voorbij met de LESS-15. Meteen na installeren van DH9 naar DH0. Laatste tijd begon ik te twijfelen dus gisteren opnieuw gemeten. DH8. vannacht laten regenereren, vanmorgen DH6. Alles staat nog als standaard ingesteld, dus nou maar weer aan het zoeken wat er mis gaat.

Gelukkig heb ik al het 1 en ander langs zien komen in het topic.
Even teruggezocht. water voelde toch weer 'hard' aan, dus controle. ben gestopt met druppelen bij 4, zou 0 moeten zijn. Ook nav de mail van aqmos het spoelproces laten lopen, pekelbak stond wel netjes vol, maar werd niet weer gevuld toen die klaar was. Nog een keer vullen aangezet, en behandeld als een oude philips TV (klap tegen gegeven) en vullen begon 'spontaan'. Gevalletje nieuwe vlotter gok ik. Aanvraag is ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorkane
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19:08
Goedenavond allemaal,

Ik heb sinds een maand ook een Less-15, waterhardheid was sindsdien 0dh maar ik merkte gister dat ik weer hard water had, ook na regeneratie. Ik vermoed dat het de vlotter is dus ik zal een nieuwe aavragen bij Aqmos.

Kan je in de tussentijd gewoon een emmer water in de zoutbak gooien en na een uurtje de regeneratie handmatig starten, werkt dat om het harsbed te regenereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Thorkane schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:32:
Goedenavond allemaal,

Ik heb sinds een maand ook een Less-15, waterhardheid was sindsdien 0dh maar ik merkte gister dat ik weer hard water had, ook na regeneratie. Ik vermoed dat het de vlotter is dus ik zal een nieuwe aavragen bij Aqmos.

Kan je in de tussentijd gewoon een emmer water in de zoutbak gooien en na een uurtje de regeneratie handmatig starten, werkt dat om het harsbed te regenereren?
Je kunt het waterniveau checken voor regeneratie (vol), net na rinse(leeg) en dan kijken of hij weer vult.
Bij mi vulde hij weer na wat rommelen, zoals ik hierboven ook al schrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorkane
gjcvro schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:23:
[...]

Je kunt het waterniveau checken voor regeneratie (vol), net na rinse(leeg) en dan kijken of hij weer vult.
Bij mi vulde hij weer na wat rommelen, zoals ik hierboven ook al schrijf.
Bij mij ligt er 1cm water in de zoutbak en daar veranderd niets aan tijdens het gehele regeneratie proces. Ik zal morgen eens aan de vlotter rammelen, kijken of er dan wat gebeurt.

Ik denk dat onze vlotter van de ontharder ook vanaf het begin af aan niet goed gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Thorkane schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:06:
[...]

Bij mij ligt er 1cm water in de zoutbak en daar veranderd niets aan tijdens het gehele regeneratie proces. Ik zal morgen eens aan de vlotter rammelen, kijken of er dan wat gebeurt.

Ik denk dat onze vlotter van de ontharder ook vanaf het begin af aan niet goed gewerkt heeft.
1 cm is niet goed. Ik heb zelf de regeneratie nog een keer gestart door de meest rechtse knop even vast te houden, en dan met dezelfde knop de stappen snel overslaan tot aan fill. De 2e keer begon hij wel met vullen.

Geen idee of er een betere manier is.

[ Voor 3% gewijzigd door gjcvro op 21-06-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Inmiddels is de CM-60 ontharder los en schoongemaakt na de lekkage. Helaas al het zout weg moeten gooien, wilde geen risico nemen.

@AQMOS of iemand anders, 2 vragen:

- Wat was ook alweer de startprocedure als ik hem straks weer aansluit? (hoeveel water erin doen? En daarna een regenratie doen en daarna zout vullen en nog een regeneratie doen?

- De waterdruk is nu ineens weer goed nu de ontharder er tussenuit is. is er een manier om de waterdruk te behouden na aansluiten ontharder?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Thorkane schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:06:
[...]

Je kan handmatig max 10L water in de zoutbak gooien en 6 uur later regenereren.
De meeste systemen zuigen wel goed aan tijdens regeneratie. Dus dat is een goede tussenoplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

water_escape schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:48:
Inmiddels is de CM-60 ontharder los en schoongemaakt na de lekkage. Helaas al het zout weg moeten gooien, wilde geen risico nemen.

@AQMOS of iemand anders, 2 vragen:

- Wat was ook alweer de startprocedure als ik hem straks weer aansluit? (hoeveel water erin doen? En daarna een regenratie doen en daarna zout vullen en nog een regeneratie doen?

- De waterdruk is nu ineens weer goed nu de ontharder er tussenuit is. is er een manier om de waterdruk te behouden na aansluiten ontharder?
- Startprocedure is simpelweg de zoutbak vullen met een emmer water. Daarna regenereren. Als de harskern vermoedelijk nog verzadigd is, dan voeg je zout toe en wacht je 6 uur tot regeneratie.

- Wij hebben nooit klachten over de waterdruk en het komt ook bijna nooit voor dat dit een probleem is. Het heeft eigenlijk altijd te maken met een verkeerde aansluiting (slangen verkeerd om bijv). Een klein beetje verlies is logisch, maar naar mijn ervaring is dit verwerpelijk. Als het duidelijk merkbaar is, zou ik adviseren om het verder te onderzoeken. Alternatief is, wij bieden binnenkort ook een 1,2 bar drukverhoger aan. Werkt goed en is compact. We zijn alleen de montagebeugels en dempers nog aan het ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
AQMOS schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:54:
[...]

- Startprocedure is simpelweg de zoutbak vullen met een emmer water. Daarna regenereren. Als de harskern vermoedelijk nog verzadigd is, dan voeg je zout toe en wacht je 6 uur tot regeneratie.

- Wij hebben nooit klachten over de waterdruk en het komt ook bijna nooit voor dat dit een probleem is. Het heeft eigenlijk altijd te maken met een verkeerde aansluiting (slangen verkeerd om bijv). Een klein beetje verlies is logisch, maar naar mijn ervaring is dit verwerpelijk. Als het duidelijk merkbaar is, zou ik adviseren om het verder te onderzoeken. Alternatief is, wij bieden binnenkort ook een 1,2 bar drukverhoger aan. Werkt goed en is compact. We zijn alleen de montagebeugels en dempers nog aan het ontwerpen.
Dankjewel.

- Harskern is toe aan een clean denk ik, dus ook dat zalnik even doen. Dus volgende stappen:
1. emmer water erin en direct regenereren
2. zak zout toevoegen en na 6 uur weer regeneren
3: harscleaner toevoegen en direct regeneren

- drukverlies is merkbaar, niet storend. Maar nu extra merkbaar nu de bypass open staat omdat de ontharder ertussenuit is. De kids hebben ook een douche die led kleurtjes heeft, die werkt op druk en die werkt nu ook ineens weer. Met de ontharder ertussen niet meer. Maar ook verschil met 2 watervragers tegelijk aan hebben staan. Alles is goed aangesloten.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnley
Zo, na contact met Aqmos vandaag de sleutel thuisgestuurd gekregen. Hier zat enkel een explosietekening bij om de o-ring te gaan vervangen, maar niet echt een stappenplan.

Ik vermoed dat ik toch het water/druk moet aflaten alvorens ik alles kan openen? Iemand een foolproof-stappenplan dat ik kan volgen? 8)7

Een nieuwe vlotter werd ook meegeleverd gezien de gemelde problemen bij de less-toestellen, maar de huidige zal ik best eerst nog even testen alvorens te wisselen :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Stijnley
Hier een "foute" video
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

De bodemplaat hoort eerst erop gemonteerd te worden, alvorens de ring vast te draaien.

Kijk ook even vanaf 48 min, daar wordt E104 besproken. (motorstoring bij het terugplaatsen van de tandwielkast.

Hier nog een gedetaileerder video (uiteraard water eraf)

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:00
Hallo,

Even een vraagje, tot hoe hoog moet het water staan in een Less-20?

Het water is wel onthard, maar klopt dit wel? (zie foto)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvLWrHjcKBnlUlrPvXh3BHcCgwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1wC1KJdBEgRkHN59jZUfgJv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door timbe op 24-06-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
heeft iemand een open foto van de cilinder/tube van de less-20? ik ben benieuwd hoe het er van binnen uitziet met al dat hars :9

[ Voor 6% gewijzigd door Farabi op 24-06-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
timbe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:29:
Hallo,

Even een vraagje, tot hoe hoog moet het water staan in een Less-20?

Het water is wel onthard, maar klopt dit wel? (zie foto)[Afbeelding]
Ligt eraan of je Post-fill of Pre-fill gebruikt in je instellingen.

Post-fill: Na regeneratie direct de bak opnieuw vullen met water

Pre-fill: x aantal uur voor regenratie de bak vullen met water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:59
Farabi schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:31:
heeft iemand een open foto van de cilinder/tube van de less-20? ik ben benieuwd hoe het er van binnen uitziet met al dat hars :9
Dit is van een Aqmos R2D2-32 met 9 i.p.v. 8 liter hars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SItALOfEhFzrhOE2zkJeoJZrMG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOjAENWwrI7ctay0OFUUFr1t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdlPIn8L9ZBB5EdFd4DwQfyULbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQ37EAD74oPMeD7lKI1868P7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door wizzopa op 24-06-2025 14:46 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Flappie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:42:
[...]

Ligt eraan of je Post-fill of Pre-fill gebruikt in je instellingen.

Post-fill: Na regeneratie direct de bak opnieuw vullen met water

Pre-fill: x aantal uur voor regenratie de bak vullen met water
Bedankt voor je reactie, ik heb hem volgens de handleing geprogameert.

STAP 6: programmeren vultype
Weergegeven in beeld is het vultype. Navigeer met de
knoppen en naar POST en bevestig met

Klopt dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik snap nog steeds niet hoe het werkt eigenlijk, terwijl ik wel een YT-filmpje heb gezien. komt het water vanuit de waterleiding eerst in dat hars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
timbe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:46:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik heb hem volgens de handleing geprogameert.

STAP 6: programmeren vultype
Weergegeven in beeld is het vultype. Navigeer met de
knoppen en naar POST en bevestig met

Klopt dit dan?
Kun je meten hoeveel cm water erin staat tussen het zout door?
Maar het lijkt erop dat hij niet gevuld is. Als deze op post staat had deze gevuld moeten zijn.
Vermoedelijk een vlotter probleem :)

Zie: https://www.aqmos.nl/nieuwe-vlotter-aanvraag

[ Voor 4% gewijzigd door Flappie op 24-06-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
Flappie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:16:
[...]

Maar het lijkt erop dat hij niet gevuld is. Als deze op post staat had deze gevuld moeten zijn.
Als je een vlotter probleem hebt, komt er dan helemaal geen water meer in de bak? Ik heb een laag zout erin nu (Less 15) waarvan alles in het water ligt. Ik moet wel binnenkort weer bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
supercrazy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:24:
[...]

Als je een vlotter probleem hebt, komt er dan helemaal geen water meer in de bak? Ik heb een laag zout erin nu (Less 15) waarvan alles in het water ligt. Ik moet wel binnenkort weer bijvullen.
Kan zowel tijdens de fill als tijdens de draw fase problemen geven.
Zie: https://www.aqmos.nl/nieuwe-vlotter-aanvraag met een instructie hoe je dit kunt testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
Flappie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:27:
[...]

Kan zowel tijdens de fill als tijdens de draw fase problemen geven.
Zie: https://www.aqmos.nl/nieuwe-vlotter-aanvraag met een instructie hoe je dit kunt testen.
Hele domme vraag misschien, maar waar zetten jullie een streepje en die zie je toch niet als je het zout erin doet :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Flappie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:16:
[...]

Zie: https://www.aqmos.nl/nieuwe-vlotter-aanvraag
Het was even graven, maar denk dat er staat zo'n 15 cm water in.

Heb de vlotter ook even los gemaakt, maar het balletje beweegt gewoon.

Maar normaal zou er dus veel meer water in moeten staan?
Hij onthard het water wel gewoon 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EG61ehkGxtapo4l-JqvctknqLTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6H4G9FxutvF3IVsd3zCWOTMB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door timbe op 24-06-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
timbe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:48:
[...]

Het was even graven, maar denk dat er staat zo'n 15 cm water in.

Heb de vlotter ook even los gemaakt, maar het balletje beweegt gewoon.

Maar normaal zou er dus veel meer water in moeten staan?
Hij onthard het water wel gewoon 8)7
[Afbeelding]
Zo even uit mijn hoofd klopt dit wel ongeveer. Na opzuigen staat er dan volgens mij nog 4 CM in.
Doe anders even een regeneratie en kijk of er na de brine fase nog water instaat en zo ja, hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
Ik wil dit gaan testen bij mijn LESS-20, zoals wordt geadviseerd in een mail.

##### Controleer je waterontharder in 4 stappen

1. Markeer het waterniveau
Zet een streepje met een stift of tape bij het huidige waterniveau in de zoutbak.
2. Start een regeneratie
Houd de meest rechterknop op het display een paar seconden ingedrukt.
3. Controle tijdens ‘Draw’ (pekel) fase
Wacht tot deze fase bijna voorbij is (ongeveer 5 minuten voor het einde).
- Is het waterniveau lager dan je markering? Goed.
- Is het waterniveau niet gezakt? Mogelijk probleem.
4. Controle tijdens ‘Fill’ (vullen) fase
De zoutbak moet weer gevuld worden tot boven je markering.
- Loopt het vullen eerder af dan de timer op het scherm? Of wordt de bak niet gevuld?
- Dan is er een probleem.

Hoe weet ik wanneer hij in welke fase zit? Zeker die 5 minuten voor het einde. Het hele proces kan toch wel een uur duren ofzo?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Flappie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:20:
[...]

Zo even uit mijn hoofd klopt dit wel ongeveer. Na opzuigen staat er dan volgens mij nog 4 CM in.
Doe anders even een regeneratie en kijk of er na de brine fase nog water instaat en zo ja, hoeveel.
Ben ik op dit moment mee bezig;

Foto 1 is het begin van de test (zie gele tape)
foto 2 is naar zon 15min er staat nog 4/5cm water in. (heb er nog wel wat zout uitgehaald)

zal straks kijken of hij vuld.
Maar het lijkt dus goed te gaan :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7O5i16Ueu-kj7eMhew2fXhgAWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzus40rOhDaCajeW4Q5lliVF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJcTu9sMGm-8vgTsyjUmSI-Ouig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIEGISzWEkCORYusI8poPHGx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
timbe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:27:
[...]

foto 2 is naar zon 15min er staat nog 4/5cm water in. (heb er nog wel wat zout uitgehaald)

Maar het lijkt dus goed te gaan :) [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, 4-5 cm water is normaal dat dat erin blijft staan. Hij wordt niet tot op de bodem leeg gezogen.
Na de fill zou deze weer hoger moeten staan, afhankelijk van wat je hebt ingesteld in de fill fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbe
MrBlueEyes schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:24:
Ik wil dit gaan testen bij mijn LESS-20, zoals wordt geadviseerd in een mail.

##### Controleer je waterontharder in 4 stappen

1. Markeer het waterniveau
Zet een streepje met een stift of tape bij het huidige waterniveau in de zoutbak.
2. Start een regeneratie
Houd de meest rechterknop op het display een paar seconden ingedrukt.
3. Controle tijdens ‘Draw’ (pekel) fase
Wacht tot deze fase bijna voorbij is (ongeveer 5 minuten voor het einde).
- Is het waterniveau lager dan je markering? Goed.
- Is het waterniveau niet gezakt? Mogelijk probleem.
4. Controle tijdens ‘Fill’ (vullen) fase
De zoutbak moet weer gevuld worden tot boven je markering.
- Loopt het vullen eerder af dan de timer op het scherm? Of wordt de bak niet gevuld?
- Dan is er een probleem.

Hoe weet ik wanneer hij in welke fase zit? Zeker die 5 minuten voor het einde. Het hele proces kan toch wel een uur duren ofzo?
Ik ben er net mee bezig:
Waar je zit en de tijd geeft hij aan in het schermpje, zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOoDstFnjAavqgzs8d__89YXBpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KRQMgqTU2SFJcGkvl6wu497.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
timbe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:33:
[...]

Ik ben er net mee bezig:
Waar je zit en de tijd geeft hij aan in het schermpje, zie foto[Afbeelding]
Is dat een optellende tijd of aftellende tijd?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbe
MrBlueEyes schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:40:
[...]

Is dat een optellende tijd of aftellende tijd?
Hij teld af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
timbe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:27:
[...]

Maar het lijkt dus goed te gaan :) [Afbeelding]

[Afbeelding]
Oke, het lijkt dus goed te zijn hier :)

Want hij vult weer tot zo ongeveer 15cm.

Dus als 15cm en leeg zon 4/5 cm goed zijn werkt alles hier perfect!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CshgoGvMvECNcFAQLra5wlqxUHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAeuRM2AaH9jBSjQvLlJvk9e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
timbe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:10:
[...]

Oke, het lijkt dus goed te zijn hier :)

Want hij vult weer tot zo ongeveer 15cm.

Dus als 15cm en leeg zon 4/5 cm goed zijn werkt alles hier perfect![Afbeelding]
Hoeveel kg zout staat er ingesteld in het menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorkane
Vanmorgen 4L water met een emmer in de Less-15 gegooit en net de regeneratie gedaan en in de gaten gehouden. Ik heb nu weer water met 0dh maar er gebeurt tijdens de Fill fase niets met het waterniveau. Dus ik heb een nieuwe vlotter nodig.

@AQMOS Wat zijn trouwens alle parameters zoals de ontharders nu geleverd worden, is daar een instel kaart van? Ik wil namenlijk ook even voor de zekerheid checken dat mijn ontharder goed ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:18:
[...]

Hoeveel kg zout staat er ingesteld in het menu?
mmmm :$

welke stap is dit in de handleiding? (bedoel waar ik het aantal kg zout in moet vullen, of hoe heet dit)

STAP 12: programmeren refill
Weergegeven in beeld is het aantal kg refill. Navigeer met de
knoppen en Stel het aantal kg in op 1.00 (LESS-10)
1.50 (LESS-15) en 2.00 (LESS-20) en bevest

[ Voor 7% gewijzigd door timbe op 25-06-2025 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robust2
Gisteren mijn LESS-20 (welja, een Ecosoft Pink 20 in dit geval) geinstalleerd gehad door lokale installateur, toch een eind mee bezig geweest gezien ik een nieuwe bypass leiding wou naar de tuin om die op hard water te houden. Wel zeer tevreden met het werk en de prijs al bij al :) Wel nog enkele vragen:

Ik keek echter daarnet even de instellingen na in vergelijking met de Tweakers instelkaart en zag toch wel wat verschil. Hij stond al in de downflow positie en met droge zoutbak, maar ongeveer alle timings stonden anders (90 min wacht/service tijd, 60 min draw, 10 min rapid rinse). Ik vermoed dat die gewoon zo van Ecosoft kwamen? Heb ze nu verlaagd naar wat er in de Tweakers instelkaart staat.

Wat me echter wel meer verbaasde is dat de Capaciteit een stuk hoger stond - op C80 in plaats van de C63 die door Aqmos/Tweakers wordt aangeraden. Wat is hier de impact van en hou ik hem best op 63 of toch op de standaard 80?

Ik heb de units verwisseld naar dH in plaats van fH en mn invoer (21 dH) en rest hardheid ingesteld naar wens (3 dH). Ik was echter verbaasd om te zien dat de rest hardheid op 0 stond - terwijl de installateur zei dat er een restwaarde van 3 dH was. Als ik 'm op 3 zelf zet en dan nog eens meet met m'n druppelsetje komt ik uit op 5dH. Zit er elders nog ergens een mengventiel waardoor ik de machine toch op 0 moet houden om op 2-3 uit te komen? Moet ik langer spoelen alvorens te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Robust2
De instelkaart is gebaseerd op ervaring van anderen (en deels gebaseerd op mijn inschattingen)
https://docs.google.com/s...nI4_Ikig/edit?usp=sharing

En op een gevonden instelkaart die ook weer wat anders is
https://www.waterontharde...Luxe_CL-WSPI_INSTLKRT.pdf

Wil je echt weten wanneer "brine" tijd echt voldoende is, dan kan je met een TDS meter in het afvalwater meten wanneer de waarde weer zakt (gaat skyhigh met zout) tijdens die fase. Dat betekend geen ionen uitwisseling meer en dan is het "klaar"
Met als voorwaarde dat het harsbed zoveel mogelijk belast is geweest tijdens de ontharding cyclus.
En geen grote afwijkingen zijn in injector grootte (die bepaald de flow over het harsbed tijdens brine)

Hoe stel je de rest DH af?
Ik "neem aan" met het knopje tussen de in en uitlaat van de less?
Die is niet heel nauwkeurig in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
timbe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:47:
[...]

mmmm :$

welke stap is dit in de handleiding? (bedoel waar ik het aantal kg zout in moet vullen, of hoe heet dit)

STAP 12: programmeren refill
Weergegeven in beeld is het aantal kg refill. Navigeer met de
knoppen en Stel het aantal kg in op 1.00 (LESS-10)
1.50 (LESS-15) en 2.00 (LESS-20) en bevest
@AUijtdehaag

Zou je me hier verder mee kunnen helpen alsjebieft? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timbe
@simnl heeft ook een less-20

Zie
https://docs.google.com/s...1750572997#gid=1750572997
(test 8 en 9)
2.0 kg is prima bij 10 dH ingaand en 5100 liter verbruik tussen de regeneraties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Weet iemand of de vlotter ook zou moeten voorkomen dat de bak kan overstromen?

Had mjjn LESS15 aangepast naar droge zoutbak maar er stond nog water in. Hierna begon de fill fase en toen is de bak overstroomt. Ik had verwacht dat de vlotter dit zou voorkomen, maar blijkbaar dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Flappie
Dat zou wel moeten. De vlotter trekt de aanvoer van water dicht

Zit de pekelslang nog wel verbonden met de vlotter buis?
Kan de vlotter vrij bewegen?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
AUijtdehaag schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:26:
@Flappie
Dat zou wel moeten. De vlotter trekt de aanvoer van water dicht

Zit de pekelslang nog wel verbonden met de vlotter buis?
Kan de vlotter vrij bewegen?
Ja, slang is verbonden. Het opzuigen van water ging ook prima. Alleen stond mijn hele gang onder water..... ;(
Ik zag het water aan de achterkant eruit lopen.

Na de regeneratie is de bak nu leeg omdat ik heb dus op pre fill heb gezet ipv post fill.

Zou dit wellicht een defect aan de vlotter kunnen zijn. Misschien toch voor de zekerheid maar een nieuwe aanvragen?

[ Voor 7% gewijzigd door Flappie op 29-06-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Flappie
Misschien staat die te hoog afgesteld?
Al weet ik van mijn LESS-15 dat maximale hoogte nog steeds prima is om niet te overstromen
Zit de gehele vlotter buis nog wel op de bodem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSPV868PaaqIN3qsFawq1c3kZMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOge9HJYmj6aHvKHZlgGAjHk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_lRUtikJ_vKX-NbxMujPEMcga4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xuIZWK3QGheZiZUfhWcTe8x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovLF1hDBWBxaEws9C25soX0_jSM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EplIBx15d4acliNN5KHfRGSZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Een nieuwe vlotter laten komen kan ook.
Ik heb het ook gedaan (niet voor mezelf maar voor bij iemand anders waar ik er een heb geinstalleerd)
komt deze week binnen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:59
Dit is de afstelling van mijn Aqmos R2D2-32 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCRhKbe8yvXMNAoPrkk2W4MwzeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9B1Vuk5aOQuPkUMJw9tETDK.jpg?f=fotoalbum_large

Voor een Less zou dat niet anders kunnen/ moeten zijn.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 22:04
Tijdje terug advies gevraagd, en wilde voor de Less 20 gaan. Maar nu lees ik best veel verhalen over vlotterproblemen. Zijn deze inmiddels opgelost? Anders wil ik toch gaan voor de Less 20, maar dan met een extern zoutvat.
Pagina: 1 ... 120 ... 123 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.