Geen rest hardheid. Meteen groen is <1dH ligt aan hoeveel water je in de test buis doet.
waar kan ik precies een goede en een goedkope watertester vinden? ik wil de hardheid en kalk meten van mijn water. moet ik deze 2 apart kopen? of zit dat in een doos?
[ Voor 11% gewijzigd door Farabi op 04-03-2025 19:32 ]
meet je hier ook de kalk mee? is dit 1x te gebruiken?AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:35:
@Farabi
https://www.aqmos.nl/shop...142?category=41#attr=3218
Je meet daarmee de duitse hardheid. (en dus kalk)
@Farabi zie:
martinus83 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:38:
[...]
Brabant water zegt dH 7,93-8,12
Test links (bol) zegt dH 9
Test rechts (amz) zegt dH 9,5 (werd paars bij 9, blauw bij 10 druppels)
[Afbeelding]
[ Voor 21% gewijzigd door martinus83 op 04-03-2025 21:15 ]
Hallo, een vraag, als ik een waterontharder aanschaf (denk aan big-green of alternatief want geen afvoer…) hoe zit met mijn combinatie warmtepomp en 2x warmtepanelen met 300L + 220L water? De 220L wordt actief verwarmd door de warmtepanelen en loopt door naar de 300L. De 300L wordt actief verwarmd door de warmtepomp.
Wat doet een waterontharder hier qua werking als water meer dan 80-90 graden kan worden in het vat? Mijn plan is in de meterkast de waterontharder te plaatsen, gaat mijn denkwijze dan op, daar bij binnenkomt filteren/ontkalken en wat in het vat komt is al gefilterd en daar doet de ontharder niets meer mee?
Maak ik ergens een denkfout? Twijfel nog wat ik kies qua product, wil in ieder geval kunnen meten in home-assistant. En eerlijk gezegd vind ik dat gedoe met zout wel weer een ding, maar misschien denk ik verkeerd..
Wat doet een waterontharder hier qua werking als water meer dan 80-90 graden kan worden in het vat? Mijn plan is in de meterkast de waterontharder te plaatsen, gaat mijn denkwijze dan op, daar bij binnenkomt filteren/ontkalken en wat in het vat komt is al gefilterd en daar doet de ontharder niets meer mee?
Maak ik ergens een denkfout? Twijfel nog wat ik kies qua product, wil in ieder geval kunnen meten in home-assistant. En eerlijk gezegd vind ik dat gedoe met zout wel weer een ding, maar misschien denk ik verkeerd..
:strip_exif()/f/image/1DUcFJGXGqVfEn4OjwOTlxNo.jpg?f=fotoalbum_large)
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
@peterpijpelink Denk even na hoe het water loopt in je huis. Je ontharder zit meteen na je meter, neem ik aan?
Dan gaat het water via leiding(en) naar je boilers. Komt het dan ooit weer bij je ontharder terecht?
Ik denk het niet…
Of snap ik je vraag verkeerd?
Dan gaat het water via leiding(en) naar je boilers. Komt het dan ooit weer bij je ontharder terecht?
Ik denk het niet…
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 04-03-2025 21:46 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ja correct het plan is de toekomstige ontharder na de meter in de meterkast te plaatsen.Hippe Lip schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:46:
@peterpijpelink Denk even na hoe het water loopt in je huis. Je ontharder zit meteen na je meter, neem ik aan?
Ik denk het niet…
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Even voor de zekerheid checken: Is het plaatsen van een ontharder eenvoudig zelf te doen?
Ik zat te denken aan b.v een Less 15 met een aansluitset en montageblok?
22mm koperen buis afsnijden, montageblok er tussen zetten (welke koppelingen zijn dan handig?) ontharder met de aansluitset verbinden met het montageblok, afvoer in de afvoerbuis naar riool hangen en stekker in het stopcontact steken?
Ruimte zat, komt in een lege kelder te staan.
22mm koperen buis afsnijden, montageblok er tussen zetten (welke koppelingen zijn dan handig?) ontharder met de aansluitset verbinden met het montageblok, afvoer in de afvoerbuis naar riool hangen en stekker in het stopcontact steken?
wat is een goede hardheid met je waterontharder? waar zou het ongeveer horen te zitten?AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:47:
@Farabi
Hoe meer kalk des te hoger de hardheid. Dus ja
Je kan het 50x gebruiken als je maar telkens 1 druppel nodig hebt (= 0dh)
Zijn de meningen beetje over verdeelt. De onderhoudstechnicus en tevens koffiebonenbrander zegt 3-4 dH, liever 4 dan 3, zeker niet minder dan 2-2,5...Farabi schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:32:
[...]
[...]
wat is een goede hardheid met je waterontharder? waar zou het ongeveer horen te zitten?
Er zijn ook weer warmtepompboilers die claimen prima overweg te kunnen met 0 dH.
Er zijn ook gevallen waarbij sanitair vlekjes vertoont, door de "agressiviteit" van het water (silica heeft dan vrij spel).
En het is ook net wat je zelf wilt natuurlijk.
Er zijn ook gevallen waarbij sanitair vlekjes vertoont, door de "agressiviteit" van het water (silica heeft dan vrij spel).
En het is ook net wat je zelf wilt natuurlijk.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Hallo,
Dit weekend heb ik een Aqmos BMX-32 in mijn meterkast gepuzzeld. Het installeren van de bypass en leidingwerk was in mijn situatie een redelijke uitdaging. Het aansluiten van de Aqmos was daarentegen eenvoudig.
Ik heb echter nog wat vragen over de instellingen er mist namelijk een handleiding waar deze op moeten staan. Op Aqmos site staat wel een handleiding met instellingen voor de R2D2-32, aangezien deze hetzelfde regelventiel en harsinhoud heeft kan ik deze settings gebruiken?
De tijden fabriek af lijken mij wat te lang, misschien kunnen jullie of @AQMOS hier wat duidelijkheid in geven?
Een vraag voor mensen met een Miele TwinDos, welke dosering gebruiken jullie met onthard water?
Tot slot, resthardheid: ben je ook van kalkaanslag af met een kleine resthardheid?
Dit weekend heb ik een Aqmos BMX-32 in mijn meterkast gepuzzeld. Het installeren van de bypass en leidingwerk was in mijn situatie een redelijke uitdaging. Het aansluiten van de Aqmos was daarentegen eenvoudig.
Ik heb echter nog wat vragen over de instellingen er mist namelijk een handleiding waar deze op moeten staan. Op Aqmos site staat wel een handleiding met instellingen voor de R2D2-32, aangezien deze hetzelfde regelventiel en harsinhoud heeft kan ik deze settings gebruiken?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| * Instelling fabriek af BMX-32: BACKWASH = 2 min BRINE = 45 min RINSE = 3 min REFILL = 5 min * Instelling handleiding R2D2-32: BACKWASH = 1 min BRINE = 28 min RINSE = 2 min REFILL = 3.2 min |
De tijden fabriek af lijken mij wat te lang, misschien kunnen jullie of @AQMOS hier wat duidelijkheid in geven?
Een vraag voor mensen met een Miele TwinDos, welke dosering gebruiken jullie met onthard water?
Tot slot, resthardheid: ben je ook van kalkaanslag af met een kleine resthardheid?
[ Voor 5% gewijzigd door grjn op 05-03-2025 11:03 ]
Je kunt gewoon de tijden van de BMX-32 aanhouden. De refill-tijd is misschien een beetje aan de lange kant, maar dat regelt zichzelf vanzelf dankzij de vlotter die het proces stopt.grjn schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:08:
Hallo,
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 * Instelling fabriek af BMX-32: BACKWASH = 2 min BRINE = 45 min RINSE = 3 min REFILL = 5 min * Instelling handleiding R2D2-32: BACKWASH = 1 min BRINE = 28 min RINSE = 2 min REFILL = 3.2 min
Het slimste is om even te meten hoe lang je refill-tijd precies moet zijn. Zowel de R2D2- als de BMX-serie hebben 200 gram bezouting nodig. Met 8 liter hars komt dat neer op 1600 gram zout dat per regeneratie opgelost moet worden. Omdat er ongeveer 300 gram zout in 1 liter water kan oplossen, heb je 1600 / 300 = ongeveer 5,4 liter water nodig in de refill-fase.
Trek de pekelslang uit de vlotter en leg die in een emmer. Markeer het punt van 5,4 liter en houd de tijd bij tijdens de refill-fase. Hoe lang het duurt om die 5,4 liter te bereiken, is dan je ideale refill-tijd.
Daar komt het wel op neer!gjcvro schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:04:
Even voor de zekerheid checken: Is het plaatsen van een ontharder eenvoudig zelf te doen?
Het enige waar je dus rekening mee moet houden is de in- en uitgang van het montageblok. De aansluitingen van de ontharder naar het montageblok zijn al compleet.
De in- en uitgang van het montageblok zijn beiden 1" binnendraad. Het meest voorkomende is:
Verloop 1" bu x 3/4" bi >>> 3/4" bu x 22mm knel
@AQMOS
of persen
https://www.wasco.nl/artikel/10601035 +loctite 55
https://www.wasco.nl/artikel/10600110
of persen
https://www.wasco.nl/artikel/10601035 +loctite 55
https://www.wasco.nl/artikel/10600110
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2025 17:34 ]
Nou, ik heb nog een keer rond staan kijken in de garage, naar mijn toch best wel uitgebreide collectie gereedschap, maar helaas.. geen perstang. En voor 2 koppelingen zo'n ding huren is me ook te igewikkeld, dus knel zal het worden.
Dank voor je reactie. Ik snap nog niet helemaal hoe de hoeveelheid zout wordt geregeld. Dit gebeud dus niet in de brine fase maar wordt geregeld door het waterpeil in de pekelbak? De de vorige refill-fase bepaald eigenlijk de hoeveelheid zout?AQMOS schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:19:
[...]
Je kunt gewoon de tijden van de BMX-32 aanhouden. De refill-tijd is misschien een beetje aan de lange kant, maar dat regelt zichzelf vanzelf dankzij de vlotter die het proces stopt.
Het slimste is om even te meten hoe lang je refill-tijd precies moet zijn. Zowel de R2D2- als de BMX-serie hebben 200 gram bezouting nodig. Met 8 liter hars komt dat neer op 1600 gram zout dat per regeneratie opgelost moet worden. Omdat er ongeveer 300 gram zout in 1 liter water kan oplossen, heb je 1600 / 300 = ongeveer 5,4 liter water nodig in de refill-fase.
Trek de pekelslang uit de vlotter en leg die in een emmer. Markeer het punt van 5,4 liter en houd de tijd bij tijdens de refill-fase. Hoe lang het duurt om die 5,4 liter te bereiken, is dan je ideale refill-tijd.
Dan lijkt mij refill tijd niet een hele nauwkeurige manier omdat het volume dan afhangt van de waterdruk, of heb ik dat verkeerd? Zorgt de vlotter dan niet al voor de juiste hoeveelheid (is die te stellen)?.
Ik zit te denken om het volume te meten door een weegschaal onder de pekelbak te zetten ipv te klooien met een emmer
@grjn Emmer weegschaal, of je leest het af op je watermeter. Maar dan even geen watergebruiken in huis. Doe ik hier al jaren elke 3 weken. En ja, er zit verschil in de hoeveelheden water tbv de refill als gevolg van de waterdruk.
https://i.imgur.com/qavggpp.jpeg
https://i.imgur.com/x2Z8WSs.jpeg
https://i.imgur.com/qavggpp.jpeg
https://i.imgur.com/x2Z8WSs.jpeg
[ Voor 15% gewijzigd door wizzopa op 07-03-2025 09:42 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Gaat een klein beetje offtopic, maar ben eigenlijk op zoek naar een manier waarop dat aansluitblok er echt tussen gezet kan worden. De 22mm buis is een 2 meter lange rechte buis, dus daar zet je niet eenvoudig een knelkoppeling in, omdat er geen speling is. Zocht eigenlijk naar zoiets als dat je een waterpomp in de CV zet, met dus 2 platte aansluitingen en een afdichtring. ( geen idee hoe het heet, ik denk een 3 delige koppeling, wel hoe het er uit ziet ;-0)AQMOS schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:24:
[...]
Daar komt het wel op neer!
Het enige waar je dus rekening mee moet houden is de in- en uitgang van het montageblok. De aansluitingen van de ontharder naar het montageblok zijn al compleet.
De in- en uitgang van het montageblok zijn beiden 1" binnendraad. Het meest voorkomende is:
Verloop 1" bu x 3/4" bi >>> 3/4" bu x 22mm knel
@gjcvro misschien kan deze je helpen https://www.toolstation.n...1w4BGlEAQYASABEgLsx_D_BwE
@wizzopa
Ja, die kende ik inderdaad ook al.
Ook als nadeel dat er weer een extra knelkoppeling tussen komt, maar dat was inderdaad 1 van de opties die ik nu nog had.
@grjn
Dat ziet er uit als iets werkbaars. Hoe zit die witte kraan? Is dat een knel of een klemkoppeling (met 2 vlakke kanten en pakking?)
En ik zie inderdaad al een paar keer langskomen dat je wat hard water bij wil mengen. Is dat noodzakelijk of nog iets uit een hardnekkig verleden dat je water iets van kalk moet hebben?
Ja, die kende ik inderdaad ook al.
Ook als nadeel dat er weer een extra knelkoppeling tussen komt, maar dat was inderdaad 1 van de opties die ik nu nog had.
@grjn
Dat ziet er uit als iets werkbaars. Hoe zit die witte kraan? Is dat een knel of een klemkoppeling (met 2 vlakke kanten en pakking?)
En ik zie inderdaad al een paar keer langskomen dat je wat hard water bij wil mengen. Is dat noodzakelijk of nog iets uit een hardnekkig verleden dat je water iets van kalk moet hebben?
Allemaal knel. Dus geen pakkingen, die T stukken schuiven dus in de kranen.gjcvro schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:07:
@wizzopa
(...)
Als je alleen hard water wil kun je natuurlijk gewoon de bypass omzetten. Om mijn BMX-32 kan ik ook de resthardheid met een stelschroef op de regelmodule instellen. Al geeft Aqmos de voorkeur om dat bij de bypass te doen vanwege de fijne afstelling.
Dit hebben wij ook, maar voordat de water ontharder was geïnstalleerd hoorde ik het ook wel in de badkamer. Ben je al achter wat het is? Als ik de kraan bijv te snel dicht draai hoor ik dat, dus ws iets van druk oid.TumTum schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:25:
...
En af en toe hoor ik een bonk uit de ontharder. Ik denk vanwege de druk en het water. Hebben meer mensen dit?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Mogelijk is het waterslag, er bestaan waterslag dempers, waar je die precies moet plaatsen en of het goed werkt durf ik niet te zeggen.xoror schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:19:
[...]
Dit hebben wij ook, maar voordat de water ontharder was geïnstalleerd hoorde ik het ook wel in de badkamer. Ben je al achter wat het is? Als ik de kraan bijv te snel dicht draai hoor ik dat, dus ws iets van druk oid.
kan het verder kwaad? Ik heb er verder geen last van, maar werd hier getriggeredgrjn schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:28:
[...]
Mogelijk is het waterslag, er bestaan waterslag dempers, waar je die precies moet plaatsen en of het goed werkt durf ik niet te zeggen.
[edit] even wat nagelezen, we hebben idd kranen die snel sluiten, ah dan is dat het gewoon. Of het schadelijk is is een beetje apart, de een zeg van wel en de ander niet
[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 07-03-2025 12:44 ]
Dan is het inderdaad druk. Ik hoor het af en toe als ik geen water verbruik (denk ik). Maar ik heb de oorzaak niet kunnen achterhalen. Moet zeggen dat ik ook niet veel last heb van het geluid. Ik zit wel te denken om het systeem te vervangen over een tijdje voor iets anders, zoals een Aquacell. Maar dat is een duur grapje.. dus voorlopig laat ik het zo.xoror schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:19:
[...]
Dit hebben wij ook, maar voordat de water ontharder was geïnstalleerd hoorde ik het ook wel in de badkamer. Ben je al achter wat het is? Als ik de kraan bijv te snel dicht draai hoor ik dat, dus ws iets van druk oid.
Ik ben mijn waterhardheid aan het testen. 1e druppel werd een beetje rood. Welke groene kleur is juist? Waar hoor ik te stoppen?
2e druppel:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wtiHa4jJOCRAoNPQ1kG6qRyW.jpg?f=user_large)
3e druppel:
:strip_exif()/f/image/LIwdFB3OWsK1cqPfbzV7CUZv.jpg?f=fotoalbum_large)
4e druppel:
:strip_exif()/f/image/mRjvUyimRpBd1zTeRTD0Cg8V.jpg?f=fotoalbum_large)
5e druppel:
:strip_exif()/f/image/SZXfUw78UFlc43bjfCE3miuK.jpg?f=fotoalbum_large)
6e druppel:
2e druppel:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wtiHa4jJOCRAoNPQ1kG6qRyW.jpg?f=user_large)
3e druppel:
:strip_exif()/f/image/LIwdFB3OWsK1cqPfbzV7CUZv.jpg?f=fotoalbum_large)
4e druppel:
:strip_exif()/f/image/mRjvUyimRpBd1zTeRTD0Cg8V.jpg?f=fotoalbum_large)
5e druppel:
:strip_exif()/f/image/SZXfUw78UFlc43bjfCE3miuK.jpg?f=fotoalbum_large)
6e druppel:
:strip_exif()/f/image/7UyUvMYi9qcBDY0pCWw0f87J.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 140% gewijzigd door Farabi op 07-03-2025 15:53 ]
@gjcvro
https://www.heima24.de/ro...end.html?cache=1741358996
https://www.heima24.de/ro...x-1-ag-flachdichtend.html
Zoek op rotguss voor meer koppelingen/overgangen
Ze zijn er ook met viega profiperskoppeling
https://www.heima24.de/ro...end.html?cache=1741358996
https://www.heima24.de/ro...x-1-ag-flachdichtend.html
Zoek op rotguss voor meer koppelingen/overgangen
Ze zijn er ook met viega profiperskoppeling
[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-03-2025 15:59 ]
Ik zou zeggen hardheid 3 op dit moment. De tweede gaat toch meer richting rood.Farabi schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:14:
Ik ben mijn waterhardheid aan het testen. 1e druppel werd een beetje rood. Welke groene kleur is juist? Waar hoor ik te stoppen?
2e druppel:
[Afbeelding]
3e druppel:
[Afbeelding]
4e druppel:
[Afbeelding]
5e druppel:
[Afbeelding]
6e druppel:
[Afbeelding]
Of het licht of donkergroen is maakt niet veel uit.
Is dit een prima waarde?TumTum schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:39:
[...]
Ik zou zeggen hardheid 3 op dit moment. De tweede gaat toch meer richting rood.
Of het licht of donkergroen is maakt niet veel uit.
Als je een hardheid van 3 wilt dan is dat prima
Als je echt helemaal naar 0 wilt zal het water direct groen moeten kleuren bij de eerste druppel.
Let ook op dat je even goed schud na elke druppel. Soms gooi je 1 druppel erin, kleurt dan beetje groen maar na het schudden wordt het dan toch echt rood.
Het is wat jij wilt bereiken. Fabrikanten van apparaten adviseren een hardheid van ongeveer 3-4.
Ik ben geen fan van schuimend water (hardheid 0) Dus ik heb hardheid 1. Bij de eerste druppel groen.
Wel merk ik bijv. bij de badkamer dat kalk zich alsnog langzaam kan ophopen, vooral als er al een basislaagje is. Op de kraan is dit goed zichtbaar. Dat is het nadeel als je wel iets van kalk doorlaat. Wel is het makkelijk weg te vegen met wat dreft en warm water.
welke instellingen van de ontharder zou ik nog kunnen veranderen om de hardheid te verminderen? ik heb de less-20.TumTum schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:55:
[...]
Het is wat jij wilt bereiken. Fabrikanten van apparaten adviseren een hardheid van ongeveer 3-4.
Ik ben geen fan van schuimend water (hardheid 0) Dus ik heb hardheid 1. Bij de eerste druppel groen.
Wel merk ik bijv. bij de badkamer dat kalk zich alsnog langzaam kan ophopen, vooral als er al een basislaagje is. Op de kraan is dit goed zichtbaar. Dat is het nadeel als je wel iets van kalk doorlaat. Wel is het makkelijk weg te vegen met wat dreft en warm water.
De mengschroef draaien (meestal naar links voor harder water, rechts voor minder).Farabi schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:56:
[...]
met welke instellingen van ontharder zou ik nog kunnen spelen om de hardheid te verminderen? ik heb de less-20.
Kraan laten stromen voor een halve minuut en dan opnieuw meten.
Handleiding;
https://www.aqmos.nl/shop...tharder-7398/document/223
Kom er niet uit met de handleiding. Waar moet ik ergens zoeken?TumTum schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:01:
[...]
De mengschroef draaien (meestal naar links voor harder water, rechts voor minder).
Kraan laten stromen voor een halve minuut en dan opnieuw meten.
Handleiding;
https://www.aqmos.nl/shop...tharder-7398/document/223
:strip_exif()/f/image/4ff4mmGsC6yXbOLQ7wMVKb6c.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft het zin om het zoutvat (less 20)aan te sluiten als de ontharder lager staat als de afvoer?AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:22:
@timbe
Je zou een BWT sifon kunnen gebruiken
De zij slang pilaar aansluiting is wel wat dikker maar met wat gewring is een 12x16 slang er wel overheen te krijgen voor de overloop van het zoutvat eventueel.
Heb je enkel de afvoer van de ontharder dan is de boven slangpilaar aansluiting prima om te gebruiken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn sifon komt namelijk ongeveer 75cm bovon de de waterontharder.
@AUijtdehaagAUijtdehaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:12:
@timbe
Afvalwater uit de ontharder werkt op waterdruk, dus daar maakt het niet uit.
Maar overloop zoutvat kan je natuurlijk dan niet aansluiten op een hoger punt.
Bedankt voor je super snelle reactie.
Nu komt hij in een kruipruite te staan waar verder niks is, dus mocht hij overlopen....
Of is het verstandig om er een bak of zo naast te zetten, heb ruimte genoeg.
vandaag kleurde mijn waterhardheidtest pas na 8 druppels groen, terwijl dat gisteren na 3 druppels was. wat gaat er niet goed met mijn less-20?Farabi schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:14:
2e druppel:
[Afbeelding]
3e druppel:
[Afbeelding]
4e druppel:
[Afbeelding]
5e druppel:
[Afbeelding]
6e druppel:
[Afbeelding]
hoe kan er zo'n groot verschil zitten binnen een dag?
Je kunt het beste even bellen met de leverancier/fabrikant. Het kan zijn dat de inkomende hardheid niet goed staat. Maar het kan ook een defect zijn.Farabi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:00:
[...]
vandaag kleurde mijn waterhardheidtest pas na 8 druppels groen, terwijl dat gisteren na 3 druppels was. wat gaat er niet goed met mijn less-20?
@AQMOS ? Misschien hebben jullie een antwoord op?Farabi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:00:
[...]
vandaag kleurde mijn waterhardheidtest pas na 8 druppels groen, terwijl dat gisteren na 3 druppels was. wat gaat er niet goed met mijn less-20?
@Farabi
Als je in de vlotterbuis kijkt met een zaklamp, zie je dan wel water staan?
(dekseltje klemt aan de zijkant, die kan je wat indrukken en het deksel lichten.
Laat wel de buis op zijn plaats staan anders komt er zout onder
(dekseltje klemt aan de zijkant, die kan je wat indrukken en het deksel lichten.
Laat wel de buis op zijn plaats staan anders komt er zout onder
[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2025 19:17 ]
Waar is dat precies?AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:16:
@Farabi
[quote]AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:19:
[Afbeelding] | [Afbeelding] | [Afbeelding] |
:strip_exif()/f/image/xqQw2RQ0JhfIXnmT2aVSY50O.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Farabi op 08-03-2025 19:23 ]
Dat deksel kan je ook lichten
Even een handmatige regeneratie starten en kijken of het water opgenomen wordt (dus weer aangezogen) tijdens brine stap (2e stap na backwash)
Zo niet, dan is er wat mis
Even een handmatige regeneratie starten en kijken of het water opgenomen wordt (dus weer aangezogen) tijdens brine stap (2e stap na backwash)
[ Voor 82% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2025 19:27 ]
Onderin zit wat water zie nieuwe foto boven.AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:23:
Gewoon dit knopje even ingedrukt houden toch? Moet ik nog iets doen met de instellingen?AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:23:
:strip_exif()/f/image/UTitEZKrCT3tNsxh7NHHICnr.jpg?f=fotoalbum_large)
@Farabi
Ik druk altijd kort het linker knopje in zodat het display oplicht
En dan inderdaad de meest rechterknop ingedrukt houden tot de motor gaat lopen en hij in handmatige regeneratie gaat.
Dan ~3 minuten backwash afwachten en in stap brine zuigt hij het zoutvaatje grotendeels weer leeg
Dan zie je het water langzaam zakken.
Als het water gewoon zakt, dan is daar niks mis mee en staat mischien de inkomende hardheid niet goed en wordt de ontharder overbelast
Instellingen hoef je nu niks aan te doen.
Je zou tijdens de regeneratie de keuken kraan even een tijdje laten lopen en de inkomende hard heid ook eens meten
Tijdens een regeneratie is de ontharder intern gebypassed
En dan inderdaad de meest rechterknop ingedrukt houden tot de motor gaat lopen en hij in handmatige regeneratie gaat.
Dan ~3 minuten backwash afwachten en in stap brine zuigt hij het zoutvaatje grotendeels weer leeg
Als het water gewoon zakt, dan is daar niks mis mee en staat mischien de inkomende hardheid niet goed en wordt de ontharder overbelast
Je zou tijdens de regeneratie de keuken kraan even een tijdje laten lopen en de inkomende hard heid ook eens meten
[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2025 19:41 ]
Ik heb net een test gedaan tijdens de regeneratie. Deze kwam weer op 8 uit.AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:35:
@Farabi
Het water lijkt langzamerhand te zakken. Moet het helemaal weg zijn tegen het einde van het regeneratieproces?
hoe kan ik de hardheid goed instellen? wat zijn de stappen voor nu?AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:49:
@Farabi
Er blijft een klein laagje water in staan.
Tot de FILL (laatste) fase dan vult hij zich weer
[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 08-03-2025 19:50 ]
@Farabi controleer ook de refiil stap of de vlotter het vullen eerder stopt dan de tijd die nodig is voor de refill.
Als de vlotter eerder is is dat niet goed
Even de regeneratie afwachten en dan stap 13 de juiste hardheid instellenFarabi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:50:
[...]
hoe kan ik de hardheid goed instellen? wat zijn de stappen voor nu?
TumTum in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Wat voor hardheid moet ik ingeven?AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:06:
[...]
Even de regeneratie afwachten en dan stap 13 de juiste hardheid instellen
TumTum in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
[ Voor 10% gewijzigd door Farabi op 08-03-2025 20:19 ]
Oke, ik zal 8 invoeren. Moet ik daarna weer opnieuw handmatig regeneren?AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:25:
@Farabi
Die je gemeten hebt tijdens regeneratie, de inkomende hardheid.
Waar stond hij op?
stond op 10. Nu op 8 gezet.
[ Voor 7% gewijzigd door Farabi op 08-03-2025 20:34 ]
Na 4 druppels groen nu. Ik zal het ingeven.AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:34:
@Farabi
Nee.
Welke hardheid meet je na de regeneratie?
tijdens de refill ging het geluid na een minuut weg. terwijl er nog 2 minuten op de timer zat. de overige 2 minuten ging het stil.wizzopa schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:58:
@Farabi controleer ook de refiil stap of de vlotter het vullen eerder stopt dan de tijd die nodig is voor de refill.
is dit wat je bedoelt?
de refill heeft ongeveer tot de helft gevuld. is dit goed? die buis hoort niet volledig vol te zitten neem ik aan?AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:49:
@Farabi
Er blijft een klein laagje water in staan.
Tot de FILL (laatste) fase dan vult hij zich weer
[ Voor 69% gewijzigd door Farabi op 08-03-2025 21:03 ]
@Farabi dat zou er op kunnen wijzen dat de refill afgebroken word door de vlotter.
Gevolg daarvan is minder water voor het aanmaken van brine ( zoutwater ) gevolg daarvan is een regeneratie die niet goed wordt uitgevoerd ( minder hars die wordt schoongemaakt ) daar door verminderde capaciteit.
Gevolg daarvan is minder water voor het aanmaken van brine ( zoutwater ) gevolg daarvan is een regeneratie die niet goed wordt uitgevoerd ( minder hars die wordt schoongemaakt ) daar door verminderde capaciteit.
Is hier iets aan te doen? Of is dit een garantiedingetje?wizzopa schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:23:
@Farabi dat zou er op kunnen wijzen dat de refill afgebroken word door de vlotter.
De vlotter kelk dat witte ding hoger plaatsenFarabi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:38:
[...]
Is hier iets aan te doen? Of is dit een garantiedingetje?
:strip_exif()/f/image/H3n67nQP58wDiSWpxo9O1unj.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe doe ik dat voordat ik het per ongeluk eraf breek😀 ik kan die omcirkelde dingen omhoog trekken.wizzopa schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:47:
[...]
De vlotter kelk dat witte ding hoger plaatsen[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pmQdgmPkbzsyRtlJHZDTEsWw.jpg?f=user_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Farabi op 08-03-2025 22:00 ]
Witte deksel van het vat afhalen, aan de zijkant van de dunne vlotter buis kunststof moer losdraaien ( denk om de insert in de slang ), vlotter uit de pekelbuis halen, haakse koppeling van de buis losmaken, grote grijze moer los draaien en van buis schuiven, de klek voorzichtig naar beneden duwen langs het dunne kunststof staafje ( cm of 2 ) , zwarte dopje er afschuiven, kelk er af, 2de dopje er af ( denk erom ze zijn conisch ). Grote kunststof moer weer over de kunststof buis en staafje, zwartdopje over het dunne staafje, kelk over het staafje, 2de zwarte dopje, haaks koppeling weer op de buis en vastdraaien.Farabi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:51:
[...]
Hoe doe ik dat voordat ik het per ongeluk eraf breek😀 gewoon naar boven trekken?
[Afbeelding]
Afstelling zoals op de eerdere foto.
Bij twijfel niet doen😉
Dit is gecompliceerder dan ik dacht. Ik zal even met aqmos contact opnemen. Heel veel bedankt voor jullie input.wizzopa schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:17:
[...]
Witte deksel van het vat afhalen, aan de zijkant van de dunne vlotter buis kunststof moer losdraaien ( denk om de insert in de slang ), vlotter uit de pekelbuis halen, haakse koppeling van de buis losmaken, grote grijze moer los draaien en van buis schuiven, de klek voorzichtig naar beneden duwen langs het dunne kunststof staafje ( cm of 2 ) , zwarte dopje er afschuiven, kelk er af, 2de dopje er af ( denk erom ze zijn conisch ). Grote kunststof moer weer over de kunststof buis en staafje, zwartdopje over het dunne staafje, kelk over het staafje, 2de zwarte dopje, haaks koppeling weer op de buis en vastdraaien.
Afstelling zoals op de eerdere foto.
Bij twijfel niet doen😉
nadat ik de hardheid op 4 heb gezet, heb ik even nog een keer geregenereerd. nu is het water na 1 druppel groen. daarna uit nieuwsgierigheid nog een keer gedraaid en nu is het na 2 druppels groen. is het normaal dat het zo vaak veranderd?AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:34:
@Farabi
Nee.
Welke hardheid meet je na de regeneratie?
Voorheen kreeg ik 6.30 liter te zien bij een hardheid van 10 na de regeneratie. Nu krijg ik opeens deze waarde te zien nadat ik de hardheid van 1 heb ingegeven. Waarom is dit zo veranderd? (63.00 geworden)
:strip_exif()/f/image/SOSg8RsL13Tpb3PK0g4lxwoi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 81% gewijzigd door Farabi op 09-03-2025 01:51 ]
Inkomende hardheid verlagen in de instellingen werkt averechts omdat hij nu nog later gaat regenereren terwijl je hars al verzadigd is.
Doorschieten van hardheid gebeurt als alle hars verzadigd is.
Ik heb even een DM gestuurd met meer uitleg.
Ik denk dat je zoutvaatje te klein is om 2.0 kg aan te maken die nodig is voor de less-20
Ik heb deze opstelling maar dan andersom ook gemaakt. Dus ontharder in kruip en zoutvaatje meterkast.
Die zal ook erg krap bemeten zijn qua mogelijkheid om 2 kg aan te maken.
Ik heb daar de vlotter wel wat aangepast
Doorschieten van hardheid gebeurt als alle hars verzadigd is.
Ik heb even een DM gestuurd met meer uitleg.
Ik denk dat je zoutvaatje te klein is om 2.0 kg aan te maken die nodig is voor de less-20
Ik heb deze opstelling maar dan andersom ook gemaakt. Dus ontharder in kruip en zoutvaatje meterkast.
Die zal ook erg krap bemeten zijn qua mogelijkheid om 2 kg aan te maken.
Ik heb daar de vlotter wel wat aangepast
[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2025 07:34 ]
Je hebt meestal 3 zaken;
- Inkomende hardheid van buiten meten (bypass instellen en laten lopen)
- Inkomende hardheid van buiten instellen met iets hogere marge. Hier ligt het tussen de 8 en 11 en zal dus iets meer dan 11 aanhouden.
- Hardheid met stelschroef stellen (wordt afgeraden vanwege dynamische hoeveelheid kalk afhankelijk van capaciteit/min). Sommige ontharders kunnen dit dan ook niet.
Ik zal hierna gaan voor een simpel toestel zoals een aquacell. Ik denk dat weinig systemen kunnen tippen aan dit soort oplossingen. Ik verbruik ook best veel zout.
- Inkomende hardheid van buiten instellen met iets hogere marge. Hier ligt het tussen de 8 en 11 en zal dus iets meer dan 11 aanhouden.
- Hardheid met stelschroef stellen (wordt afgeraden vanwege dynamische hoeveelheid kalk afhankelijk van capaciteit/min). Sommige ontharders kunnen dit dan ook niet.
Ik zal hierna gaan voor een simpel toestel zoals een aquacell. Ik denk dat weinig systemen kunnen tippen aan dit soort oplossingen. Ik verbruik ook best veel zout.
@TumTum Waarom zou aquacell beter moeten zijn? Niet om te bashen maar ik ben benieuwd naar je mening.
Er zijn meerdere meldingen van zout in het leidingwater met een aquacell in dit topic.
Dat is nog rampzaliger dan kalk.
Afgezien van de hoge prijs die door marketing bepaald wordt zou het mijn keuze nooit zijn of worden.
Er zijn meerdere meldingen van zout in het leidingwater met een aquacell in dit topic.
Afgezien van de hoge prijs die door marketing bepaald wordt zou het mijn keuze nooit zijn of worden.
[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2025 09:29 ]
Of een basic Aqmos R2D2-32 zonder toeters en bellen met een instelmogelijkheden die geen hogere wiskunde vragen.😉TumTum schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:20:
Je hebt meestal 3 zaken;
Voornamelijk zal het zout en onderhoud zijn. Het verbruikt aanzienlijk minder zout en is dus goedkoper. Daarnaast is de garantie een stuk langer en maakt het apparaat minder geluid. Maar het hoeft inderdaad niet perse een aquacell te worden. Als het maar een eenvoudig en efficient systeem is.AUijtdehaag schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:26:
@TumTum Waarom zou aquacell beter moeten zijn? Niet om te bashen maar ik ben benieuwd naar je mening.
Oja, en de afvoerslang die ik nu heb is zo dik als een tuinslang. Die loopt lang een muur en daar heb ik geen plint voor. Bij andere systemen is het een dun slangetje. Dat zou ik mooier weg kunnen werken met een holle plint.
[ Voor 13% gewijzigd door TumTum op 09-03-2025 09:33 ]
Ja, kan ook. Tweaken vind ik dan wel weer leukwizzopa schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:28:
[...]
Of een basic Aqmos R2D2-32 zonder toeters en bellen met een instelmogelijkheden die geen hogere wiskunde vragen.😉
Wat valt er te tweaken als het apparaat goed is in gesteld.TumTum schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:31:
[...]
Ja, kan ook. Tweaken vind ik dan wel weer leukSpeel er nu af en toe ook nog mee.
Ik controleer nog af en toe de inkomende hardheid, maar het is niet zo dat ik iedere dag even naar dat ding loop om de instellingen aan te passen. Ik gebruik nu wel de stelschroef optie.wizzopa schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:34:
[...]
Wat valt er te tweaken als het apparaat goed is in gesteld.
@TumTum
Ik hoorde ook van iemand die aquacell over de vloer had gehad om het water maar over de tegels buiten te laten lopen omdat een afvoer maken lastig was.
En hoe ga je met handmatige regeneratie om na 3 weken vakantie en niet thuis geweest te zijn?
Een schroevendraaier pakken om de regeneratie te starten? Hoeveel mensen zullen dat doen?
De aquacell regenereert niet automatisch bij geen verbruik, terwijl een elektronische sturing dat wel doet.
Chloormodules aquacel? Ook niet mogelijk.
Simpel heeft ook nadelen.
Via mijn clack reader zou je al een regeneratie kunnen starten op het vliegveld richting huis.
Ik hoorde ook van iemand die aquacell over de vloer had gehad om het water maar over de tegels buiten te laten lopen omdat een afvoer maken lastig was.
En hoe ga je met handmatige regeneratie om na 3 weken vakantie en niet thuis geweest te zijn?
Een schroevendraaier pakken om de regeneratie te starten? Hoeveel mensen zullen dat doen?
De aquacell regenereert niet automatisch bij geen verbruik, terwijl een elektronische sturing dat wel doet.
Via mijn clack reader zou je al een regeneratie kunnen starten op het vliegveld richting huis.
[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2025 09:50 ]
Zijn er koppen waar je de flow kan uitlezen? Ik heb een fleck 5800 sxt geloof ik vraag me af of daar nog wat uit te lezen valt
oh dat is wel nice idd, kan je verbruik goed monitoren, handig.
bij mijn fleck is het 12v ingang zo te zien. maar het heeft ook een com poort, niemand heeft er zo te zien nog wat mee gedaan...
bij mijn fleck is het 12v ingang zo te zien. maar het heeft ook een com poort, niemand heeft er zo te zien nog wat mee gedaan...
Mijn ervaring met installaties is niet veel beter.. maar dat klinkt ook niet goed.AUijtdehaag schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:45:
@TumTum
Ik denk dat je de aquacell in bypass moet zetten en uitschakelen. Dat moet ik nu ook. Na het starten zal die wel een regeneratie doen? Ik zal daar later nog eens naar kijken.
Ik heb dus niet de mogelijkheid om de overloop van de less-20 aan te sluiten.timbe schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:26:
[...]
@AUijtdehaag
Bedankt voor je super snelle reactie.
Nu komt hij in een kruipruite te staan waar verder niks is, dus mocht hij overlopen....
Of is het verstandig om er een bak of zo naast te zetten, heb ruimte genoeg.
Is het zinvol om er dan een bak of zo onder te zetten?
@timbe
Dat zo je kunnen doen of een jerrycan ernaast ofzo.
Enige situatie die ik kan bedenken is dat tijdens fill de slang los schiet uit de knelkoppeling van de vlotter en de vlotter niet meer ingrijpt als het water gevuld wordt tijdens fill
Dat zou 6,5 ltr water per regeneratie kunnen zijn.
Enige situatie die ik kan bedenken is dat tijdens fill de slang los schiet uit de knelkoppeling van de vlotter en de vlotter niet meer ingrijpt als het water gevuld wordt tijdens fill
Super bedankt, ga ik het zo doenAUijtdehaag schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:56:
@timbe
Waar vind ik info over de Runxin F79B klep mbt gebruikte materialen voor de schijven?
Ik lees hier 1 plastic 1 keramisch maar door een verkoper wordt anders beweert.
Kan het hier niet vinden.. https://www.run-xin.com/en/content7_403.htm
Pagina 35 staan de disks, maar geen materiaal soort..
http://manufacturervalve.com.br/pdf/download-center_24.pdf
Ben benieuwd waar dit nu te vinden is, ook al zou Clack sowieso de beste keus zijn :-)
Ben benieuwd waar dit nu te vinden is, ook al zou Clack sowieso de beste keus zijn :-)
[ Voor 26% gewijzigd door martinus83 op 10-03-2025 09:46 ]
martinus83 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:31:
Waar vind ik info over de Runxin F79B klep mbt gebruikte materialen voor de schijven?
Dank..
Dat ik nu informeer bij een verkoper, naar zijn product, en dan niet af kan gaan op wat mij wordt verteld. Qua materiaal, qua flow capaciteit die volgens gebruikers hier anders blijkt te zijn. Max 750 L/H leek me al onwaarschijnlijk, dat is net 1 goeie douchekop...
@martinus83 Dan weet je meteen wat je aan die verkoper hebt.martinus83 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:53:
[...]
Dank..
Dat ik nu informeer bij een verkoper, naar zijn product, en dan niet af kan gaan op wat mij wordt verteld. Qua materiaal, qua flow capaciteit die volgens gebruikers hier anders blijkt te zijn. Max 750 L/H leek me al onwaarschijnlijk, dat is net 1 goeie douchekop...
En of je daar dan nog wat van wilt kopen…?
<John O`Mill>
Hallo Allemaal,
Ik heb mijn best gedaan om zelf wat informatie te vinden en ik heb ook de TS doorgenomen, echter zit ik met wat vragen.
Mijn vrouw wilt thuis een waterontharder, maar ik wil het liefst eentje die geen afvoer nodig heeft.
Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat deze zoutvrij zijn.
Echter de meeste aanbieders en producten maken gebruik van zout. Heeft er iemand advies hier voor een zoutvrije product?
Ik heb mijn best gedaan om zelf wat informatie te vinden en ik heb ook de TS doorgenomen, echter zit ik met wat vragen.
Mijn vrouw wilt thuis een waterontharder, maar ik wil het liefst eentje die geen afvoer nodig heeft.
Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat deze zoutvrij zijn.
Echter de meeste aanbieders en producten maken gebruik van zout. Heeft er iemand advies hier voor een zoutvrije product?
Heb je alle info in de TS gelezen?sakurakilla schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:31:
Just asking
<John O`Mill>
Yes, heb ik wat gemist? Ik weet dat het nooit helemaal zout vrij is. Maar hiermee doelde ik op een waterontharder zonder afvoerHippe Lip schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:32:
[...]
Heb je alle info in de TS gelezen?
Just asking
@sakurakilla
Enige die ik ken zijn:
- watts oneflow (polyfosfaten)
- biggreen (polyfosfaten)
- CO2 gebaseerde systemen met druk reduceer en co2 fles
Alle ontharden niet, maar zorgen dat het calcium samenklontert volgens mij, waardoor het gemakkelijker te verwijderen is
Enige die ik ken zijn:
- watts oneflow (polyfosfaten)
- biggreen (polyfosfaten)
- CO2 gebaseerde systemen met druk reduceer en co2 fles
Alle ontharden niet, maar zorgen dat het calcium samenklontert volgens mij, waardoor het gemakkelijker te verwijderen is
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-03-2025 19:32 ]
dankjewel dit helpt, ik ga me even verder in verdiepenAUijtdehaag schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:00:
@sakurakilla
Enige die ik ken zijn:
- watts oneflow
- biggreen
- CO2 gebaseerde systemen met reduceerfles
Beide ontharden niet, maar zorgen dat het calcium samenklontert volgens mij, waardoor het gemakkelijker te verwijderen is
@sakurakilla Sorry, ik dacht aan de dingen die met magnetisme ‘werken’. Die staan daar beschreven en ontharden (ook) niet, net als de alternatieven die @AUijtdehaag hierboven noemt.sakurakilla schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:35:
[...]
Yes, heb ik wat gemist? Ik weet dat het nooit helemaal zout vrij is. Maar hiermee doelde ik op een waterontharder zonder afvoer
Ik ken ook geen dingen die kunnen ontharden zonder een afvoer nodig te hebben. Dat proces kan ik me ook niet voorstellen: als je de kalk werkelijk wilt verwijderen zul je die toch ergens moeten laten…
<John O`Mill>
Gisteren door Amysoft de ASC90 geplaatst. Zeer goed gedaan en binnen 2 uur klaar. Goede uitleg gekregen. Ik ben benieuwd naar de resultaten. Hier in Friesland is het water redelijk hard.
:strip_exif()/f/image/vQwG895epMdLmxUN3Gg6N9X6.jpg?f=fotoalbum_large)
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Ik hoop dat dit hier ook weer zo gaat zijn (nieuwbouw). Vriendin vond het water na de waterontharder (0dH) in de vorige woning niet lekker meer. Ik vond het ook wat apart smaken. Voor thee en koffie gaat het wel, maar gewoon kraanwater drinken deed ze niet meer. We hebben nu een Quooker + CUBE gekocht, dus het idee is juist dat we geen flessen water (Spa Rood en Blauw of Barleduc) meet hoeven te kopen. Als ze het niet lekker vindt dan blijven we dus flessen halen... ik heb 'm wel op 3dH gezet nu, tevens eis van Itho Daalderop, dus wie weet is het nu lekkerder. We hebben nog geen normale kranen in huis dus nog niet getestJR1966 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:53:
Sinds medio vorig jaar hebben we een Remon Tara aangeschaft en laten installeren. Al met al erg tevreden over. Erg zuinig met zout, waarmee je ook nog eens niet vast zit aan één leverancier. Ik kan het desgewenst gewoon bij Hornbach of Karwei aanschaffen.
Installatie ging erg netjes waarbij de monteur prettig meedacht.
Grappig om te zien met de tester dat je eerst 9 druppels testvloeistof nodig hebt om het water groen te kleuren en dat het nu na de eerste druppel al groen kleurt.
Vooral veel plezier van geen kalk meer. Water is ook smakelijker geworden.
Anyway.. Ik lijk wel een fanboy maar ik ben echt erg tevreden.
hoe kan je de hardheid regelen?Soeski schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:06:
[...]
Ik hoop dat dit hier ook weer zo gaat zijn (nieuwbouw). Vriendin vond het water na de waterontharder (0dH) in de vorige woning niet lekker meer. Ik vond het ook wat apart smaken. Voor thee en koffie gaat het wel, maar gewoon kraanwater drinken deed ze niet meer. We hebben nu een Quooker + CUBE gekocht, dus het idee is juist dat we geen flessen water (Spa Rood en Blauw of Barleduc) meet hoeven te kopen. Als ze het niet lekker vindt dan blijven we dus flessen halen... ik heb 'm wel op 3dH gezet nu, tevens eis van Itho Daalderop, dus wie weet is het nu lekkerder. We hebben nog geen normale kranen in huis dus nog niet getest
We hebben een waterontharder van Kalkvrijhuis genomen, die kan ik instellen op resthardheid van alles (of bypass) naar 0. Liefst heb ik 0dH, maar de fabrikant van de warmtepomp/vloer/boiler zegt dat dan je garantie vervalt. Deze moet minimaal op 2,5-3dH. Navraag bij de leverancier van de ontharder leerde dat dit, aldus hem, met de anode te maken kan hebben dus hij vond het op zich geen gek verhaal - wel denkt hij dat het met 0dH ook wel goed komt. En 2,5-3dH zou geen aanslag moeten geven die je niet makkelijk weghaalt.
In de vorige woning met 0dH had ik, vooral in de stoomovens, een crème/gelige aanslag na gebruik (veeg je zo weg overigens, dus niet erg). Blijkbaar troep wat naast kalk ook in het water zit, maar zonder kalk dus zichtbaarder wordt dan met kalk.
Ook de badkranen kregen van die lelijke watervlekken bovenop, soort olieachtige look. Heeft letterlijk jaren geduurd voordat we dit eraf kregen met wekelijks gewoon schoonmaken. 0dH is misschien dus ook weer niet ideaal, want met een lage resthardheid blijft de rest misschien hechten en veeg je het zo met het restje kalk weg. We gaan het meemaken, over een maand is alles geïnstalleerd (badkamer e.d.) en dan ga ik meten/kijken.
Terwijl hier toch best wat WTR gebruikers zijnHippe Lip schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:57:
[...]
@martinus83 Dan weet je meteen wat je aan die verkoper hebt.
En of je daar dan nog wat van wilt kopen…?

Niet dat het product dan slecht is natuurlijk
Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.