Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 116 ... 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:28
Mbt de Runxin F79A F79B kop heb ik navraag gedaan naar het soort materiaal.

Verkoper WTR ook maar even op de hoogte gebracht, gezien ze mij vertelde dat het 2 keramische schijven waren.
Hi dear,

Thanks for your email.
Runxin multi-functional flow control valve for water treatment system adopts the patented technology of hermetic head faces structure.
It consists of two (or more than two) high flatness corundum ceramic disk and composite disk which are tightly fitted.
The fixed disk of F79 is made of PPS material, and the moving disk is made of ceramic. pls check.

Best regards

Runxin Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:23
Ik heb sinds kort een waterontharder van Amysoft die ingesteld staat op 0dh. Ik lees daar weer verschillende voor en nadelen over. Hebben de meeste van jullie hier ook 0dh ingesteld of een andere waarde?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Erik1805 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:06:
Ik heb sinds kort een waterontharder van Amysoft die ingesteld staat op 0dh. Ik lees daar weer verschillende voor en nadelen over. Hebben de meeste van jullie hier ook 0dh ingesteld of een andere waarde?
Nu ben je afhankelijk van wie er op jou post reageerd..
Kunt beter hier kijken (zie startpost)
Het leek ons leuk een gebruikerslijstje bij te houden.
Je kan hierin zelf je gegevens invullen, wat betreft je installatie.
Wellicht handig voor anderen om te zien wat er allemaal geinstalleerd is en staat.
Members only:
https://docs.google.com/s...JTp2TZ8Q/edit?usp=sharing

[ Voor 3% gewijzigd door martinus83 op 12-03-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
martinus83 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Nu ben je afhankelijk van wie er op jou post reageerd..
Kunt beter hier kijken (zie startpost)

[...]
Laat maar. Werkt. Dank je wel. Meeste op 0 dus

[ Voor 13% gewijzigd door Erik1805 op 12-03-2025 10:02 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Erik1805 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:01:
[...]

Laat maar. Werkt. Dank je wel. Meeste op 0 dus
Link werkt nu wel..
Ik zou het niet doen.. :-)

[ Voor 5% gewijzigd door martinus83 op 12-03-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
martinus83 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Link werkt nu wel..
Ik zou het niet doen.. :-)
Nu ben ik benieuwd naar je reden om het niet te doen;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Erik1805 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Nu ben ik benieuwd naar je reden om het niet te doen;)
Daar is al best wat over geschreven.

Maar in de piston-koffie machine wereld wordt geadviseerd de hardheid op 3-4 te houden, zeker niet op nul, ter behoud van de machine. Advies is van een koffiebrander die naast branden en proeven ook installateur/dealer en onderhouder is van (prof) Profitec koffie machines.
In een koffieapparaat zit standaard trouwens ook wel een passief filtertje tegen kalkaanslag, maar die zal niet op nul uitkomen, en al snel minder gaan werken..

Verder is een beetje kalk prima, blijkt toch dat er verschillende meningen en ervaringen zijn maar vlekken/aantasting op je water installatie en bedieningen door ontharders komen wel vaak ter sprake.

Dan zou ik de hardheid op zon 2-3 afstellen.

[ Voor 26% gewijzigd door martinus83 op 12-03-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:48

TWKterry

Master Mariner

Ik heb nu een Boshuis CombiluxPlus 150 uit 2013 en kreeg bericht dat deze uit garantie is en de mogelijk benodigde vervangende onderdelen slecht leverbaar zullen worden.
Als alternatief is er een 'aanbieding' voor een Boshuis Waateronthaarder 150 voor 1570euro, een korting van 400euro.
Als ik dan kijk naar bv de Aqmos Less15 is deze de helft van de prijs inclusief een aansluit set.

Zelfs al zou de Less15 mindere kwaliteit zijn dan de Boshuis dan nog kan ik er twee kopen voor dat geld.
Aansluitingen zijn er al dus alleen een kwestie van deze losdraaien, nieuwe ontharder plaatsen en vastdraaien. Dat kan ik zelf ook nog wel dus het lijkt een no-brainer om niet op het aanbod in te gaan en eventueel te wachten tot de oude de geest geeft of te vervangen door een Less15.
Enig idee van de levensduur van de Boshuis Combilux hier?

Wat aan de specs opvalt bij de Less15 is dat de capaciteit/uur laag is 1.3/1.5 cbm/h.
De Boshuis doet 2.1cbm/h zou dat een pijnpunt kunnen zijn ivm een regendouche en een 2-persoon huishouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:37
Lekker laten draaien tot die stuk is. Of niet meer werkt. Dan vervangen voor een LESS15.
Waarom vervangen als het nog werkt. Mooie marketing van Boshuis :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
martinus83 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:06:
[...]

Daar is al best wat over geschreven.

Maar in de piston-koffie machine wereld wordt geadviseerd de hardheid op 3-4 te houden, zeker niet op nul, ter behoud van de machine. Advies is van een koffiebrander die naast branden en proeven ook installateur/dealer en onderhouder is van (prof) Profitec koffie machines.
In een koffieapparaat zit standaard trouwens ook wel een passief filtertje tegen kalkaanslag, maar die zal niet op nul uitkomen, en al snel minder gaan werken..

Verder is een beetje kalk prima, blijkt toch dat er verschillende meningen en ervaringen zijn maar vlekken/aantasting op je water installatie en bedieningen door ontharders komen wel vaak ter sprake.

Dan zou ik de hardheid op zon 2-3 afstellen.
Zelfs in de "koffiewereld" zijn de meningen verdeeld over welke hardheid het water zou moeten hebben.
E.e.a. is toch ook afhankelijk van je eigen smaak.

Mijn advies zou zijn probeer zelf de verschillen tussen de hardheden en bepaal dan zelf wat je het best/ lekkerst/ fijnst vind.
Zowel bij het het gebruikt zoals met douchen/ bad, maar ook met het schoonmaken van de kranen of het drinken van koffie, thee of kraanwater.
g00gle schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:38:
Lekker laten draaien tot die stuk is. Of niet meer werkt. Dan vervangen voor een LESS15.
Waarom vervangen als het nog werkt. Mooie marketing van Boshuis :-)
Vervangen voor een LESS-15???
Voorheen een WTR High-End 15 gehad en nu een LESS-15, zou nu niet meer voor een LESS kiezen eerlijk gezegd.

[ Voor 13% gewijzigd door Suicide op 12-03-2025 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:22

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Suicide schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:31:
[...]
Voorheen een WTR High-End 15 gehad en nu een LESS-15, zou nu niet meer voor een LESS kiezen eerlijk gezegd.
@Suicide Als je zulke stellige dingen zegt is het wel handig als je daar ook de onderbouwing bij geeft. Op deze manier lijk je alleen maar te willen bashen…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik zie dat mensen hardheden kunnen instellen via hun ontharder. kan ik dit ook reguleren met een less-20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:35
Is er iemand hier de een waterontharder gebruikt in combi met een Warmtepomp voor sanitair water. Wij hebben een LG Altherma 3 voor verwarming en sanitair water.

in de installatie handleiding staat dat het verwarmingssyteem gevuld moet zijn met wat tussen 5 en 10 graden DH. Volgens de website is ons water 6.8 DH dus dat valt binnen de specs.

nu zijn we aan het kijken naar een waterontharder maar dat zou dus betekenen dat we onze garantie kwijt zijn. Of maakt dat voor sanitaur water niet uit? De ingestelde SWW temperatuur staat op 48 graden, 1 keer per week gaat deze naar 60 graden ivm legionellarun.

Zou met een waterontharder veel schade ontstaan aan de WP? Daar zitten we even mee namelijk.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@nodri2000 Yep! Ik draai nu ruim 3 jaar op een Nibe S1255 met ingebouwde boiler. En ik heb (al veel eerder geïnstalleerd) een ontharder. Mijn resthardheid staat ingesteld op 0 (nul).

Ik zie eerlijk gezegd geen technische reden voor problemen. Die boiler is 100% passief. Het tapwater loopt daar doorheen met koperen of RVS buizen, neem ik aan en die zullen geen last hebben van onthard water.
Het enige deel waar theoretisch problemen zouden kunnen ontstaan is in de driewegklep die de door de WP opgewekte warmte naar het huis of naar de boiler stuurt. Maar waarom zou die schade kunnen ondervinden van volledig onthard water?
Ik kan het me niet bedenken en ik voorzie dus geen problemen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Suicide schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:31:
[...]

Zelfs in de "koffiewereld" zijn de meningen verdeeld over welke hardheid het water zou moeten hebben.
E.e.a. is toch ook afhankelijk van je eigen smaak.

Mijn advies zou zijn probeer zelf de verschillen tussen de hardheden en bepaal dan zelf wat je het best/ lekkerst/ fijnst vind.
Zowel bij het het gebruikt zoals met douchen/ bad, maar ook met het schoonmaken van de kranen of het drinken van koffie, thee of kraanwater.

[...]

Ik had het nog niet over smaak, maar over duurzaamheid van de machine volgens de installateur van Profitec.

WTR boven less? ben ook wel benieuwd naar je onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

martinus83 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:59:
[...]
Ik had het nog niet over smaak, maar over duurzaamheid van de machine volgens de installateur van Profitec.
Bij zulk soort ‘voorschriften’ (koffiemachine, WP of andere apparatuur) vind ik het nogal lastig om dat te beoordelen. Het wordt wel geëist, maar waarom, dat staat er dan weer niet bij.
Wat kan er nou technisch misgaan bij gebruik van onthard water?
#justasking

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Hippe Lip schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:45:
[...]

@Suicide Als je zulke stellige dingen zegt is het wel handig als je daar ook de onderbouwing bij geeft. Op deze manier lijk je alleen maar te willen bashen…
Bashen???, ik geef alleen aan dat ik niet meer voor een LESS-15 zou kiezen, ik vind bashen nogal een groot woord.
Maar goed kleine onderbouwing:
Ik vind afhankelijk van wie je aan de telefoon krijgt bij Aqmos de kennis van zaken niet optimaal.
Zeggen dat de problemen met de LESS serie opgelost zijn, wat duidelijk niet zo is.(vlotter)
In mijn geval na de installatie lekkage, kan gebeuren, maar aangeven om 4 weken later langs te komen om e.e.a. op te lossen vind ik niet kunnen . Overigens is het ze gelukkig toch gelukt om na 4 dagen langs te komen.
Waarna er weer wat anders lekte, oftewel 2x terug geweest voor een lekkage in het installatiewerk.
martinus83 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:59:
[...]

WTR boven less? ben ook wel benieuwd naar je onderbouwing.
Ik stel WTR niet boven de LESS, ik geef alleen aan dat ik er niet meer voor zou kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
nodri2000 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:49:
Is er iemand hier de een waterontharder gebruikt in combi met een Warmtepomp voor sanitair water. Wij hebben een LG Altherma 3 voor verwarming en sanitair water.

in de installatie handleiding staat dat het verwarmingssyteem gevuld moet zijn met wat tussen 5 en 10 graden DH. Volgens de website is ons water 6.8 DH dus dat valt binnen de specs.

nu zijn we aan het kijken naar een waterontharder maar dat zou dus betekenen dat we onze garantie kwijt zijn. Of maakt dat voor sanitaur water niet uit? De ingestelde SWW temperatuur staat op 48 graden, 1 keer per week gaat deze naar 60 graden ivm legionellarun.

Zou met een waterontharder veel schade ontstaan aan de WP? Daar zitten we even mee namelijk.
De warmtepomp komt niet in contact met het tapwater dus daar kan geen schade aan komen.
Er zit altijd een spiraal tussen het warmtepomp circuit (cv systeem) en het tapwater

Een CV systeem gewoon vullen met hard water.

Ergens in het begin van dit topic had ik eens een tip van (geloof ik) @Oxellaar gekregen dat de PH waarde instabiel kon worden met onthard water in een cv systeem. Dat water zit er natuurlijk lang in en wordt niet telkens aangevuld (als het goed is)

Overigens heb ik regelmatig de PH gemeten van onthard tapwater, maar dit gaf maar een hele kleine wijziging.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2025 16:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Hippe Lip schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:02:
[...]

Bij zulk soort ‘voorschriften’ (koffiemachine, WP of andere apparatuur) vind ik het nogal lastig om dat te beoordelen. Het wordt wel geëist, maar waarom, dat staat er dan weer niet bij.
Wat kan er nou technisch misgaan bij gebruik van onthard water?
#justasking
Nou, dat is zijn bevinding bij het onderhouden van particuliere en zakelijk afgenomen machines. Dat machines in een jaar problemen vertonen waar een ontharder gebruikt wordt met dH 0.

Ik woonde een workshop bij, bij een keuken zaak die Siemens dealer is, waarbij hij deze ervaringen deelde.

Heb er verder zelf dus geen ervaringen mee.
Wat er mis kan gaan? het ging over het opvreten van metalen (koper) onderdelen in een machine die daardoor volledig vervangen moesten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Suicide schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:15:
[...]

Bashen???, ik geef alleen aan dat ik niet meer voor een LESS-15 zou kiezen, ik vind bashen nogal een groot woord.
Maar goed kleine onderbouwing:
Ik vind afhankelijk van wie je aan de telefoon krijgt bij Aqmos de kennis van zaken niet optimaal.
Zeggen dat de problemen met de LESS serie opgelost zijn, wat duidelijk niet zo is.(vlotter)
In mijn geval na de installatie lekkage, kan gebeuren, maar aangeven om 4 weken later langs te komen om e.e.a. op te lossen vind ik niet kunnen . Overigens is het ze gelukkig toch gelukt om na 4 dagen langs te komen.
Waarna er weer wat anders lekte, oftewel 2x terug geweest voor een lekkage in het installatiewerk.

[...]

Ik stel WTR niet boven de LESS, ik geef alleen aan dat ik er niet meer voor zou kiezen.
Ok, dus het zijn meer ervaringen mbt installatie en/of Aqmos.

Qua componenten zit er wel verschil in beide apparaten. Kennis van WTR is dus vrij matig, misshcien wel afhankelijk van wie je spreekt. Al ging dit over algemene informatie over het apparaat wat ze verkopen zowel samenstelling als prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
martinus83 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:30:
[...]

Ok, dus het zijn meer ervaringen mbt installatie en/of Aqmos.

Qua componenten zit er wel verschil in beide apparaten. Kennis van WTR is dus vrij matig, misshcien wel afhankelijk van wie je spreekt. Al ging dit over algemene informatie over het apparaat wat ze verkopen zowel samenstelling als prestatie.
Ik moet zeggen dat het contact met WTR bij aanschaf destijds zeer goed verliep, al heb ik ze nooit zoals jouw, de vraag gesteld m.b.t. de keramische schijven.
Daar zaten ze in jouw geval er flink naast en vind ik ook niet kunnen, je moet weten wat je verkoopt zeker als je het allang verkoopt.
Maar goed dat is bij ieder bedrijf wel zo, je hebt mensen die alles weten van wat ze verkopen en je hebt mensen die het geen reet interesseert, als ze maar verkopen.

Bij de LESS-15 vind ik persoonlijk dat ze deze tijdelijk niet hadden moeten verkopen, zeker omdat ze weten dat er problemen spelen met de vlotter.
Hoeveel mensen kopen in Nederland een apparaat en kijken er niet meer naar om?
Die hebben dus een ontharder staan die misschien niet goed werkt? (misschien want het speelt niet bij alle ontharders zover ik begrijp)
Nu zitten er hier op Tweakers veel mensen die alle ins en outs van zo'n apparaat weten.
Ik zeer zeker niet, ik ben maar een normale gebruiker die er iets vaker naar omkijkt...

Het is niet dat ik de LESS en/of Aqmos in een kwaad daglicht wil stellen, zeer zeker niet!
Vooral de antwoorden hier op Tweakers kan ik wel waarderen, ik vind echter als er problemen of negatieve ervaringen zijn ze ook benoemd mogen worden.
Ook in het geval van Aqmos aangezien ze hier actief op het forum aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

martinus83 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:28:
[...]

Nou, dat is zijn bevinding bij het onderhouden van particuliere en zakelijk afgenomen machines. Dat machines in een jaar problemen vertonen waar een ontharder gebruikt wordt met dH 0.

Ik woonde een workshop bij, bij een keuken zaak die Siemens dealer is, waarbij hij deze ervaringen deelde.

Wat er mis kan gaan? het ging over het opvreten van metalen (koper) onderdelen in een machine die daardoor volledig vervangen moesten worden.
Ik heb er ook moeite mee altijd. In veel Alpenlanden hebben ze gewoon kalkloos (gefilterd) bergwater uit de kraan, zonder enige kalk. Daar gaan machines toch ook niet massaal kapot lijkt me.

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:53
[...]

Bij professioneel onderhouden koffieautomaten wordt voortaan vaak een brita of claris (zuurstof) ontharder patroon gemonteerd. Als je deze naar 0dH zou laten ontharden, wordt de ph waarde van het water idd een stuk lager (zuurder). Mijn ervaring is dat dan kleine koperen leidingen en vooral koppelingen weggevreten kunnen worden en gaan lekken.

Maar de zoutontharders, waar het in dit topic vooral over gaat, veranderen gelukkig vrijwel niets aan de ph waarde van het water. Koperen leidingen en koppelingen (in dus bijvoorbeeld piston machines) zullen dus niet worden aangetast.

Helaas worden deze 2 zeer verschillende manieren van ontharden nogal eens door elkaar gegooid / verward.

Het is wel zo dat door het ontbreken van kalk in water, de ontwikkeling van de smaak in koffie (tijdens het wellen) iets anders is. De ene zal dit juist lekkerder vinden, de andere misschien weer niet.

Mvg Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyon_NL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-08 14:56
He hallo allemaal!

Ik lees nu een tijdje mee en heb veel tips & tricks voorbij zien komen. De reden om mee te lezen, niet heel vreemd, is omdat ik ook een waterontharder aan wil schaffen.

Ik heb eenvoudige teststrips via Amazon gekocht en ik kwam op een hardheid van 14dH uit. Nu gok ik dat dit niet de beste kwaliteit zijn en er misschien een 10% afwijking in zou kunnen zitten, maar dan is het water alsnog zeer hard.

Ons waterverbruik is zo'n 130-165m3 per jaar. Ik heb deze kieswijzer gebruikt om meer inzicht te krijgen in de capaciteit.

Mijn overwegingen:
  • Ik wil (en heb de mogelijkheid tot) het plaatsen van een ontharder op 230v;
  • Ik wil voorkomen dat er te veel tijd tussen regeneratie cyclussen zit waardoor bacteriegroei kan ontstaan (daarom ~ eens per 6 a 7 dagen regenereren);
  • De ontharder komt in de trapkast te staan, bij de gasmeter én de pomp voor de vloerverwarming;
  • Met een duo kun je makkelijker het onderhoud plegen zoals het grondig reinigen van het reservoir;
  • Ik wil geen 0dH maar ~3dH overhouden (i.v.m. smaak maar ook de hardnekkige vlekken die alsnog achter kunnen blijven).
Maar ik lees ook dat er wel eens een balletje vast komt te zitten/vlotter niet voldoende functioneert bij de Less 15 waardoor de regeneratie niet volledig goed gaat en het apparaat niet optimaal functioneert. Als ben ik wel gecharmeerd van het strippen van alle marketing praat van AQMOS. De R2D2 lijkt aanzienlijk meer zout te gebruiken maar volgens mij komen ze qua opties overeen. Ook de Waterluxe 12 duo is in mijn ogen een serieuze optie i.v.m. de aparte zoutbak.

Ook zou een droge zoutbak ideaal zijn om de groei van bacteriën te verkleinen. Maar in basis is iedere zoutbak toch hoofdzakelijk droog? Zoals ik heb heb begrepen wordt bij het regeneratie proces het water door de zoutbak geleid en gaat het water dat je verbruikt juist door de hars tank.

Al met al loop ik een beetje vast in het maken van 'de juiste keuze'. Zit ik een beetje op het goede spoor? Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Andere kritische vragen? Ik hoor het graag!

Groet,
Leon

[ Voor 11% gewijzigd door Lyon_NL op 12-03-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

@martinus83 Als je dat laatste zegt dan moet ik denken wat er in de TS staat onder het kopje “Onthard water is corrosief- Niet waar“. Daar lees ik dat er een verschil is tussen onthard water en water dat van nature zacht is.

Kan dat aan de hand geweest zijn in de situaties waar metalen delen weggevroten zijn?
Ik had voordat ik hier een tijd geleden bij dit topic terecht kwam ook in de veronderstelling dat je beter niet naar hardheid nul kon terugregelen, maar ik krijg hier van diverse kanten informatie dat dit standpunt achterhaald is. Van nature zacht water zoals regenwater zou wel schadelijk kunnen zijn.

Eerlijk gezegd weet ik het ook niet precies en als het ergens ter sprake komt dan vraag ik meestal ook door. Helaas heb ik tot nu toe nog geen onderbouwd volledig antwoord gekregen hoe het zit en zeker ook geen technische testresultaten gezien die het een of het ander onderbouwen. Maar het kan zomaar zijn dat ik iets gemist heb…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:55
Wij zijn voor onze nieuwbouwwoning ons ook aan het orienteren voor een waterontharder (bij voorkeur zullen we dit met een staffelkorting voor verschillende nieuwe bewoners van het project samen doen).
Hardheid zal ongeveer 9,58 dH zijn (Rosmalen) en ons huidg verbruik is 220m3.
Nou hebben mijn ouders een Aquacell waar ze zeer over te spreken zijn maar nou zijn dat zo ongeveer ook de duurste meen ik.
Wat raden jullie vooral aan hier? Kijkende vooral naar prijs/kwaliteit en gemiddelde maandkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-09 10:23
@TWKterry je huidige unit gewoon zo lang mogelijk laten draaien ...if it aint broke, don't fix it ;)
Als er wel iets kapot ga kun je altijd gewoon besluiten wat te doen ...oude Boshuis unit (op)kopen voor de spare-parts kan ook idee zijn ;)

Je capaciteit/uur is zeker een potentieel issue met de regendouch, mogelijk kun je het huidig gebruik aflezen op display terwijl er iemand staat te douchen. Dan heb je een betere indicatie of de 1.3/1.5 afdoende is.

@g00gle dat fabrikanten je proberen te verleiden om iets te vervangen is niets nieuws, gebeurt op allerlei vlakken, chiq is anders maar
TWKterry schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:27:
Ik heb nu een Boshuis CombiluxPlus 150 uit 2013 en kreeg bericht dat deze uit garantie is en de mogelijk benodigde vervangende onderdelen slecht leverbaar zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
TWKterry schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:27:
Als alternatief is er een 'aanbieding' voor een Boshuis Waateronthaarder 150 voor 1570euro, een korting van 400euro.
Als ik dan kijk naar bv de Aqmos Less15 is deze de helft van de prijs inclusief een aansluit set.

Zelfs al zou de Less15 mindere kwaliteit zijn dan de Boshuis dan nog kan ik er twee kopen voor dat geld.
Aansluitingen zijn er al dus alleen een kwestie van deze losdraaien, nieuwe ontharder plaatsen en vastdraaien. Dat kan ik zelf ook nog wel dus het lijkt een no-brainer om niet op het aanbod in te gaan en eventueel te wachten tot de oude de geest geeft of te vervangen door een Less15.
Enig idee van de levensduur van de Boshuis Combilux hier?

Wat aan de specs opvalt bij de Less15 is dat de capaciteit/uur laag is 1.3/1.5 cbm/h.
De Boshuis doet 2.1cbm/h zou dat een pijnpunt kunnen zijn ivm een regendouche en een 2-persoon huishouden?
Als ik naar de capaciteits tabel kijk, van die boshuis, kan je hem qua harsinhoud beter vergelijken met een less-10 (10 ltr hars)

Boshuis: https://www.yumpu.com/nl/...boshuis-is-nu-beschikbaar
LESS: https://docs.google.com/s...096324&rtpof=true&sd=true

Dat sommige fabrikanten zo geheimzinnig moeten doen om de harsinhoud begrijp ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:28:
[...]

Als ik naar de capaciteits tabel kijk, van die boshuis, kan je hem qua harsinhoud beter vergelijken met een less-10 (10 ltr hars)

Boshuis: https://www.yumpu.com/nl/...boshuis-is-nu-beschikbaar
LESS: https://docs.google.com/s...096324&rtpof=true&sd=true

Dat sommige fabrikanten zo geheimzinnig moeten doen om de harsinhoud begrijp ik ook niet.
Volgens Boshuis zegt dat niet alles.
Zoals in hun brochure staat, ik citeer:
70% meer uitwisselingscapaciteit dan de gemiddelde waterontharder door gebruik van speciale hars.

Wat voor soort hars dat dan is lees je nergens dus trek je conclusie maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
EWK schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:10:
[...]

Ik heb er ook moeite mee altijd. In veel Alpenlanden hebben ze gewoon kalkloos (gefilterd) bergwater uit de kraan, zonder enige kalk. Daar gaan machines toch ook niet massaal kapot lijkt me.
Volgens mij gaat apparatuur niet kapot van kalkloos water, maar door een lage zuurgraad. Overigens is het alpenwater in Oostenrijk (Wenen) tussen 6dH en 11dH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:36

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

hallo allemaal, de Less-10 draait inmiddels en met dank aan @AUijtdehaag voor de hulp ook in home-assistant. Was even spelen en pielen met kabeltjes, maar alles werkt naar tevredenheid. Straks weer eens hardheid water meten :) Denk dat even gaat duren voor voorraad sanitair water (550L) ververst is met kalkvrij water, Maar zie er naar uit dat kalk op tegels minder of weg is.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:12
Suicide schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:59:

Bij de LESS-15 vind ik persoonlijk dat ze deze tijdelijk niet hadden moeten verkopen, zeker omdat ze weten dat er problemen spelen met de vlotter.
Speelt dit nog steeds? Ik ben stap voor stap de badkamer aan het verbouwen, de nieuwe douchehoek is bijna klaar voor gebruik, dus komt nu toch echt het moment dat ik met de waterontharder aan de slag moet.

Heb het tot nog toe voor me uit kunnen schuiven, maar moet eigenlijk komende week wel de knoop doorhakken. Ik ken mezelf, en wil vooral een apparaat waar ik zo min mogelijk aan moet doen als het eenmaal draait. Vind de (mogelijke) HA integratie wel lekker, omdat ik daarmee bijna alles in de gaten hou in en rond het huis, Maar kan nog maar moeilijk beoordelen of ik voor een AQMOS R2D2-32 moet gaan of toch de eerder genoemde LESS 10/15. Weinig ervaring mee, dus dan is kiezen ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@gjcvro
Zo kan je hem ook krijgen. Dan heb je er geen omkijken naar ivm andere vlotter. (Alleen zout bijvullen)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-03-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:28:
@gjcvro
Zo kan je hem ook krijgen. Dan heb je er geen omkijken naar ivm andere vlotter. (Alleen zout bijvullen)
Ok. Het verhaal geeft niet helemaal aan wat je er anders aan hebt gemaakt (of ben ik te haastig met kijken?)

Ik heb an sich ruimte genoeg, komt in een kelder die nagenoeg leeg is, omdat daar 2x per jaar 5cm water in staat. Waterleiding komt daar binnen, stroom en afvoer is er ook, dus dat is allemaal geen belemmering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@gjcvro
Het zoutvat en de harscylinder zijn gescheiden van elkaar in die post
Als je de berichten leest van afgelopen week, dan zie je dat er heel soms een probleem is met de bestaande vlotterconstructie, in de less. Oftwel geen water pakken oftewel geen water toelaten in de fill fase.
Het losse zoutvat heeft een andere vlotter dan in de less.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-09 10:50

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Er spelen/speelden nog 2 problemen bij de less-serie. Deze problemen zijn niet bij iedereen aanwezig, het gaat om een klein percentage.

Nummer 1:
Er kan te weinig water in de less-10 en less-15.
Dit probleem is opgelost met de nieuwe productie. Bestaande modellen kan je eenvoudig ombouwen.

Nummer 2:
Air check bij vlotter blijft bij sommige gevallen steken. Dit komt door een te goede afdichting aan de rubberen ring. De producent gaat de hardheid van de rubberen ring met 20-40% verhogen. Mensen met dit probleem kunnen een nieuwe vlotter bij ons vragen wanneer deze beschikbaar is.

Ook zal er binnenkort een update volgen hoe je je waterontharder nog efficiënter kan maken. Wij denken de waterontharder te kunnen tweaken naar circa 70-80gr bezouting per liter hars.

Over enkele dagen krijgen wij ook prototypes van een meterkast variant van de less-serie binnen.

Linksom of rechtsom, we lossen problemen op, al gaan we in de min

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobraa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 12:50
AQMOS schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:34:
Er spelen/speelden nog 2 problemen bij de less-serie. Deze problemen zijn niet bij iedereen aanwezig, het gaat om een klein percentage.

Nummer 1:
Dit probleem is opgelost met de nieuwe productie. Bestaande modellen kan je eenvoudig ombouwen.

Nummer 2:
Air check bij vlotter blijft bij sommige gevallen steken. Dit komt door een te goede afdichting aan de rubberen ring. De producent gaat de hardheid van de rubberen ring met 20-40% verhogen. Mensen met dit probleem kunnen een nieuwe vlotter bij ons vragen wanneer deze beschikbaar is.

Ook zal er binnenkort een update volgen hoe je je waterontharder nog efficiënter kan maken. Wij denken de waterontharder te kunnen tweaken naar circa 70-80gr bezouting per liter hars.

Over enkele dagen krijgen wij ook prototypes van een meterkast variant van de less-serie binnen.

Fijn dat jullie de problemen goed aanpakken! Is er ook ergens een handleiding hoe je kunt checken of deze 2 problemen aanwezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Cobraa schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Fijn dat jullie de problemen goed aanpakken! Is er ook ergens een handleiding hoe je kunt checken of deze 2 problemen aanwezig zijn?
Je kan een handmatige regeneratie starten met de meest rechterknop (inhouden). Daarna de stappen overslaan totdat je bij brine bent. (Met pijltje naar beneden sla je een stap over)

Als de brine fase het pekelwater opzuigt, dan is probleem 2 niet aanwezig bij je.

Klik hierna door naar refill. Als de refill eerder stopt dan de timer op het display, dan moet je de vlotter even wijzigen. (zie instructie @AUijtdehaag onder dit bericht)

[ Voor 5% gewijzigd door AQMOS op 15-03-2025 12:31 . Reden: Aanvulling AUijtdehaag ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS
1 cup verwijderen is niet aan te raden. Het gewicht van 2 cups is echt noodzakelijk @kalpik

De vlotter wordt te licht met 1 cup verwijderd en dan bestaat al een grotere kans dat hij door de waterdruk al meteen op slot slaat omdat hij veel makkelijker opgetild wordt met FILL.

Hier nog wat fotos van een gewijzigde vlotter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovLF1hDBWBxaEws9C25soX0_jSM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EplIBx15d4acliNN5KHfRGSZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_lRUtikJ_vKX-NbxMujPEMcga4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xuIZWK3QGheZiZUfhWcTe8x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSPV868PaaqIN3qsFawq1c3kZMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOge9HJYmj6aHvKHZlgGAjHk.jpg?f=fotoalbum_tile

Het losmaken van de zwarte slang uit de haakse knelkoppeling en weer monteren dient zorgvuldig te gebeuren.
Als de slang los schiet dan gaat het zoutvat overlopen (heb het al eens meegemaakt)
Wat kan gebeuren als de vlotter op slot gaat en de volle waterdruk op de slang komt en uit de haakse knelkoppeling gedrukt wordt van de vlotter

Het water wat tijdens fill fase erin komt, wordt dan niet meer tegen gehouden door de overloop beveiliging waar de vlotter voor dient

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-03-2025 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Is die update dan ook uit te voeren op de modellen die nu geleverd worden?
Ja, maar dat is ook niet handig, want als je te ver in de min gaat, stopt de service ook, en dat wil niemand. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Interessant. Wil ook echt asap een ontharder bestellen, stel het nu al een half jaar uit..:-/
Bovenstaand ontwikkelingen van @AQMOS volg ik dan ook op de voet om de juiste keuze te maken

[ Voor 41% gewijzigd door martinus83 op 16-03-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online

Nummer 1:

Nummer 2:

Interessant! Wanneer verwachten jullie de meterkast variant in assortiment op te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-08 17:53
@AQMOS
Ik wil voor het eerst de ontharder gaan reinigen.
Klopt het dat ik 150 ml toevoeg in dat vakje rechts (dus NIET bij het zout gooien)? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1qg8ld0EAg405qhpjXOQCEwg0M=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/F8dpJkGBdxcxjXx5XirzNM3K.gif?f=fotoalbum_large

En dan daarna de rechterknop ingedrukt houden? En hoe lang?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldGrQltTQN1bjH6gnLDO0aHlNSA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Rj0qKPdFL4HbLB5A84fcE987.gif?f=fotoalbum_large

Vond de handleiding niet fantastisch duidelijk dus vandaar even hier de vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door iasix op 17-03-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoe gebruik je de harsreiniger?
Meet de juiste hoeveelheid af (twee koffie kopjes voor een huishouden)
Gooi het in de zoutbak
Klaar! De volgende regeneratie wordt de reiniger automatisch meegenomen
Gooi het maar in het vakje rechts ;)

Ik zou eerst de linkerknop kort bedienen daarna de rechter ingedrukt houden tot de regeneratie start

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-03-2025 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:27:
[...]

Gooi het maar in het vakje rechts ;)
potjandorie, volgens mij had de installateur tegen mij in het zout gezegd en dat heb ik dus ook gedaan. kan geen kwaad denk ik?

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 17-03-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
In cola zit het ook, dus denk het niet.
Maar eigenlijk wil je dat het meteen opgenomen wordt tijdens regeneratie.

Over het zout heen, dan gaat het lang duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:01:
@Farabi
In cola zit het ook, dus denk het niet.
Maar eigenlijk wil je dat het meteen opgenomen wordt tijdens regeneratie.

Over het zout heen, dan gaat het lang duren
kan het kwaad als die klep gewoon standaard eraf is (rechtse witte klep)? is een beetje irritant om via de kruipruime eraf en erop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

gjcvro schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:48:
[...]

Is die update dan ook uit te voeren op de modellen die nu geleverd worden?

[...]

Ja, maar dat is ook niet handig, want als je te ver in de min gaat, stopt de service ook, en dat wil niemand. 8)
Die update zal ook uit te voeren zijn voor bestaande ontharders. In de basis zal het om een miniscule injector gaan in combinatie met een sediment filter om verstopping te voorkomen.

En wees gerust, we gaan gelukkig niet op de fles :P

Je zou het niet denken als je op Tweakers kijkt, maar de Less-serie is een relatief klein gedeelte van onze waterontharder verkoop. 80% koopt de R2D2-serie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Rensaru schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:23:
[...]

Interessant! Wanneer verwachten jullie de meterkast variant in assortiment op te nemen?
Verwachten binnen 2 weken de prototypes.
Echter valt een exacte datum moeilijk te stellen. Productie opzetten betekent dealen met lead times.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:09:
[...]

kan het kwaad als die klep gewoon standaard eraf is (rechtse witte klep)? is een beetje irritant om via de kruipruime eraf en erop te zetten.
Ja, de vlotterbehuizing is de poort naar allemaal kleine onderdelen in de waterontharder. Laatste plek waar je vervuiling wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:06
Yesss eindelijk heb ik net mijn Less-20 aangesloten en geprogameert.

Ben nu bij laatste stap een handmatige regeneratie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C64JDEw5c3GBw22d9oiwUYJyz1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdWMiGwy2ZUggmrPbPqzPoZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dO5N90xPTxrd8-CnOjqk6ZRWTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EN5le0mKBIXAzTjHbbiEU72N.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt het dat dit een uur duurt en nog een keer moet?

Kun je tijdens een regeneratie gewoon water gebruiken?
Verder vroeg ik mij af hoe hoog het water in de zoutbak moet staan straks?
En is na handmatige regeneratie meteen de Dh 0 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperv90
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:00
iasix schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:23:
@AQMOS
Ik wil voor het eerst de ontharder gaan reinigen.
Klopt het dat ik 150 ml toevoeg in dat vakje rechts (dus NIET bij het zout gooien)? [Afbeelding]

En dan daarna de rechterknop ingedrukt houden? En hoe lang?
[Afbeelding]

Vond de handleiding niet fantastisch duidelijk dus vandaar even hier de vraag.
Had precies dezelfde ervaring. De handleiding is niet erg duidelijk in hoe je het basisonderhoud dient te plegen.

@AQMOS misschien is het iets voor jullie om de handleidingen wat meer uit te breiden in hoe je het reguliere onderhoud moet uitvoeren voor de verschillende ontharders?

Waar ik als leek tegen aanliep bij de Less-15 en miste in de handleiding:
Reinigen
- Hoe vaak dien je de harsreiniger toe te voegen?
- Waar dien je de harsreiniger precies in te gieten?
- Moet ik dan wachten met het starten van de regeneratie?
- Kan ik na het toevoegen van de harsreiniger en starten van de regeneratie wel water in het huis gebruiken?

Bijvullen zout
- In hoeverre mag je zoutbak leeg raken? Als bijvoorbeeld de zouttabletten onder het water komen?

En zo zouden er vast nog wel meer vragen zijn van de wat ^simpelere^ gebruiker :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Jasperv90 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:26:
[...]

Had precies dezelfde ervaring. De handleiding is niet erg duidelijk in hoe je het basisonderhoud dient te plegen.

@AQMOS misschien is het iets voor jullie om de handleidingen wat meer uit te breiden in hoe je het reguliere onderhoud moet uitvoeren voor de verschillende ontharders?

Waar ik als leek tegen aanliep bij de Less-15 en miste in de handleiding:
Reinigen
- Hoe vaak dien je de harsreiniger toe te voegen?
- Waar dien je de harsreiniger precies in te gieten?
- Moet ik dan wachten met het starten van de regeneratie?
- Kan ik na het toevoegen van de harsreiniger en starten van de regeneratie wel water in het huis gebruiken?

Bijvullen zout
- In hoeverre mag je zoutbak leeg raken? Als bijvoorbeeld de zouttabletten onder het water komen?

En zo zouden er vast nog wel meer vragen zijn van de wat ^simpelere^ gebruiker :).
Onderhoudsinformatie bieden we aan op onze website: https://www.aqmos.nl/blog...aterontharder-onderhoud-1

"Standaard" informatie is te vinden op de "Over waterontharders" pagina: https://www.aqmos.nl/over-waterontharders

Hier staat bijvoorbeeld ook info over het zoutniveau (altijd boven het waterniveau houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
AQMOS schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Onderhoudsinformatie bieden we aan op onze website: https://www.aqmos.nl/blog...aterontharder-onderhoud-1

"Standaard" informatie is te vinden op de "Over waterontharders" pagina: https://www.aqmos.nl/over-waterontharders

Hier staat bijvoorbeeld ook info over het zoutniveau (altijd boven het waterniveau houden).
Dank voor de linkjes. Ik heb nooit een handleiding ontvangen of verwijzing naar de linkjes. Vond het toen al vrij slordig, maar blijkbaar gaat het vaker zo.
Verder is je laatste zin ook wel interessant, 3 kwart van de tijd staat het water hier boven het zoutniveau...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:38

Bergie

Lekker belangrijk...

Vendetta_X schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Verder is je laatste zin ook wel interessant, 3 kwart van de tijd staat het water hier boven het zoutniveau...
Op zich zal dat geen probleem moeten zijn lijkt me; zolang er nog zout in vaste vorm aanwezig is heb je een verzadigde oplossing.

Yamaha MT-09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Bergie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:24:
[...]

Op zich zal dat geen probleem moeten zijn lijkt me; zolang er nog zout in vaste vorm aanwezig is heb je een verzadigde oplossing.
Water met opgelost zout is zwaarder, waardoor het zoete water op het pekelwater blijft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

AQMOS schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Water met opgelost zout is zwaarder, waardoor het zoete water op het pekelwater blijft liggen.
Goeie idd :) dan kan het idd lang duren voor het uit zichzelf gemengd is aangezien het nogal stilstaand water is.

Yamaha MT-09

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasperv90
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:00
AQMOS schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Zie de andere reacties, het is allemaal net niet duidelijk genoeg waar je deze informatie kan vinden.
Tevens kreeg ik hier bij de installatie ook weinig informatie over het onderhoud.

Neem als voorbeeld de warmtepomp en airco hier (en elk ander aangeschaft elektronisch apparaat). Daar zit een papieren handleiding bij waar je u tegen zegt. Dit hoeft dan ook niet maar iets meer informatie bij installatie/levering zou wel mogen.

Ik geef het puur aan als verbeterpunt. Doe ermee wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
wat is hars en wat doet het precies? wordt dit door het zout aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Jasperv90 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:28:
[...]

Zie de andere reacties, het is allemaal net niet duidelijk genoeg waar je deze informatie kan vinden.
Tevens kreeg ik hier bij de installatie ook weinig informatie over het onderhoud.

Neem als voorbeeld de warmtepomp en airco hier (en elk ander aangeschaft elektronisch apparaat). Daar zit een papieren handleiding bij waar je u tegen zegt. Dit hoeft dan ook niet maar iets meer informatie bij installatie/levering zou wel mogen.

Ik geef het puur aan als verbeterpunt. Doe ermee wat je wilt.
Begrijp ik Jasper, ik neem de feedback mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:32:
wat is hars en wat doet het precies? wordt dit door het zout aangemaakt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfkVAKASBJcLu5PWtx-astqEJEQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9ZVKA4xlSnZNqWckITAe3OIP.png?f=user_large

"Het hart van elke waterontharder is de ionenuitwisselingshars. Deze hars is gevuld met natriumionen. Als hard water (leidingwater) over de hars wordt geleid, worden de in het water aanwezige calcium- en magnesiumionen uitgewisseld voor de natriumionen op de hars. Het resultaat is zacht water. De hars heeft een levensduur van meer dan 20 jaar."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Even een vraagje:

Ik heb de restharheid op 0 staan.

Maar krijg nu opmerkingen dat dit te laag is en het problemen kan gaan geven.
Kranen zouden er niet tegen kunnen, slecht voor oude leidingen en voor de CV bv.
Is dit zo of........?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik ben ook benieuwd hoe ik mijn less-20 op verschillende dh's kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Farabi schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:41:
Staat in de gebruiksaanwijzing bij Aqmos:

https://www.aqmos.nl/shop...,5243,3565,3551,4559,4650

Onder het kopje: Documenten

Dan stap 13 en 14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
timbe schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:57:
[...]

Staat in de gebruiksaanwijzing bij Aqmos:

https://www.aqmos.nl/shop...,5243,3565,3551,4559,4650

Onder het kopje: Documenten

Dan stap 13 en 14.
thnx, wordt de nieuwe waarde pas aangepast na een nieuwe regeneratie? ik weet niet wat er met de 2e alinea wordt bedoeld in de tekst?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3xQHb1qj9yPzEpnwZfZik2vXnI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZuqQ9j6fyP7P4WF9Bz18A2e.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 18-03-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
timbe schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:22:
Yesss eindelijk heb ik net mijn Less-20 aangesloten en geprogameert.

Ben nu bij laatste stap een handmatige regeneratie.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klopt het dat dit een uur duurt en nog een keer moet?

Kun je tijdens een regeneratie gewoon water gebruiken?
Verder vroeg ik mij af hoe hoog het water in de zoutbak moet staan straks?
En is na handmatige regeneratie meteen de Dh 0 ?
https://docs.google.com/s...1750572997#gid=1750572997

Kijk even bij @simnl zijn tweaker settings. Het MAG best strakker gezet worden allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Farabi schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:41:
Met de mengkraan. Software matig in de ontharder gaat je dat niet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:24:
[...]

Met de mengkraan. Software matig in de ontharder gaat je dat niet lukken
welke mengkraan? hoe moet ik dit precies doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
YouTube: Bypassfunktion am Montageblock, Feinjustierung der gewünschten Resth...

Of via deze
https://www.aqmos.nl/shop...508?category=34#attr=4493

Dan zit er tussen de aanvoer hard water en afvoer zacht water nog een verstopte meng ventiel op de besturingskop vd less.

Maar de 1e is het nauwkeurigst volgens mij

[ Voor 76% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-03-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:28:
@Farabi
YouTube: Bypassfunktion am Montageblock, Feinjustierung der gewünschten Resth...

Of via deze
https://www.aqmos.nl/shop...508?category=34#attr=4493

Dan zit er tussen de aanvoer hard water en afvoer zacht water nog een verstopte meng ventiel op de besturingskop vd less.

Maar de 1e is het nauwkeurigst volgens mij
heeft elke kraan zo'n schroef waarmee je kan draaien? want dat systeem in het 1e filmpje heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi Ik geef je 3 voorbeelden. Meer info heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
timbe schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:37:
Even een vraagje:

Ik heb de restharheid op 0 staan.

Maar krijg nu opmerkingen dat dit te laag is en het problemen kan gaan geven.
Kranen zouden er niet tegen kunnen, slecht voor oude leidingen en voor de CV bv.
Is dit zo of........?
En op wat voor restwaarde hebben jullie hem staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
CV circuit vullen met hardwater en tapwater is hier gewoon 0. (ik mis het schuimen bij > 0 dH)

Er wordt regelmatig iets over geschreven

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-03-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:54:
CV circuit vullen met hardwater en tapwater is hier gewoon 0. (ik mis het schuimen bij > 0 dH)

Er wordt regelmatig iets over geschreven
@AUijtdehaag

Bedankt voor je reactie, had ook al wat zitten lezen op het forum er over.
Maar kwam er niet echt goed uit.
En omdat we nog oude oude leidingen in huis hebben begon ik te tijfelen :$

Wil gewoon problemen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:18
Ik sta op het punt om een Aqmos waterontharder te gaan kopen met installatie via Aqmos zelf. Nu heb ik een offerte voor een LESS 15.

We verbruiken hier ongeveer 70.000L per jaar (2 personen).

Nu wilde ik even vragen wat nou de voordelen zijn om bijvoorbeeld deze Less 15 te nemen boven de BMX48. En is het nog de moeite om naar de less 20 te gaan? prijs verschil is niet heel groot. Ik lees bijvoorbeeld dat een waterontharder impact kan hebben op de waterdruk. Heeft een grotere ontharder daar minder last van bijvoorbeeld? Een hogedrukspuit heeft bijvoorbeeld best een redelijke water toevoer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
dikkiedik schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:44:
Een hogedrukspuit heeft bijvoorbeeld best een redelijke water toevoer nodig.
Weet je dat zeker, want als ik de hogedrukspuit gebruik gebruik ik in totaal (best veel) minder water dan dat ik gewoon sproei met de tuinslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
gjcvro schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:50:
[...]
Weet je dat zeker, want als ik de hogedrukspuit gebruik gebruik ik in totaal (best veel) minder water dan dat ik gewoon sproei met de tuinslang.
ja wellicht valt het ook wel mee. gaat meer om de stabiele druk dan zeer de hoeveelheid liters.

Maar hoe is de waterdruk val in de praktijk? Ze verkopen ook weer drukverhogers.

Waterdruk is hier nu behoorlijk hoog. Dus iets er af is geen probleem.

wat me ook opviel in de prijsopgave is dat er bij staat dat er kans is op condensvorming in de meterkast. In hoeverre is dat een probleem? de meterkast is inpandig dus is altijd 20C. Dit gaat dan alleen om een open afvoer die wat kan dampen denk ik? Of zijn er andere risico's die ik over het hoofd zie.

[ Voor 22% gewijzigd door dikkiedik op 18-03-2025 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:57
Tijd geleden had ik hier de vraag geplaatst dat mijn installateur een aquaslim 700 wou plaatsen, jullie advies was om dan voor een less 15 te gaan aangezien deze meer hars inhoud had en hierdoor minder vaak hoeft te spoelen. Heb mijn installateur gevraagd maar zijn leverancier kan de less niet leveren maar mocht hem wel zelf bestellen dan zou hij hem wel plaatsen.

Als ik volgende bestel moet het denk ik wel kloppen of niet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4VCDNzhGT7Dq_wmwBeuOI45NTY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/khrUCgw0v4NsDYOr1oiLRS9q.jpg?f=user_large

Bypass is denk ik wel makkelijk mocht je ooit niet onthard water nodig hebben of niet?
Deze lijkt me minder plaats in de meterkast in beslag nemen ipv de clack bypass, of is de clack ook goed?
En past het aansluitset direct op de bypass?

Verder dan nog een printje bestellen zodat ik hem uit kan lezen in home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheMystery
Ik zou even vragen naar de haakse 90 graden aansluitset slangen.
Rechte slangen is niet handig op de less icm met het aansluitblok.
Aansluitblok recht en less haaks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:07
Laatste tijd regelmatig met onze bmx-48 toch een ander smaakje aan het water, en na het testen vandaag blijft het water na 1 a 2 druppels toch een beetje gelig met de druppel test. Nu zie ik in de afvoerslang naar het riool toe ook een zwartige vlek zitten in de doorzichtige slang. En het is geen viezigheid die ik er af kan vegen dus het zit er echt in. Is dit iets om mij zorgen om te maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsaEu-EsF3kVld90HlXy8MEVOy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vzOiw1auSCxLoht3nr1ShcO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzJxXpoEZKERhwsl3wGN_qPvqzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45r0hTAWBIpoS4nanxtyoK0M.jpg?f=fotoalbum_large

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:37
Heb je een airgap? Zou zomaar riool troep/gas achtige aantasting kunnen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:07
g00gle schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:46:
Heb je een airgap? Zou zomaar riool troep/gas achtige aantasting kunnen zijn..
Deze slang gaat naar/in een buis met sifon die dan weer de rioolbuis ingaat. Dus ik denk niet zoals het wellicht hoort?

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
TheMystery schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:18:
Tijd geleden had ik hier de vraag geplaatst dat mijn installateur een aquaslim 700 wou plaatsen, jullie advies was om dan voor een less 15 te gaan aangezien deze meer hars inhoud had en hierdoor minder vaak hoeft te spoelen. Heb mijn installateur gevraagd maar zijn leverancier kan de less niet leveren maar mocht hem wel zelf bestellen dan zou hij hem wel plaatsen.

Als ik volgende bestel moet het denk ik wel kloppen of niet?[Afbeelding]

Bypass is denk ik wel makkelijk mocht je ooit niet onthard water nodig hebben of niet?
Deze lijkt me minder plaats in de meterkast in beslag nemen ipv de clack bypass, of is de clack ook goed?
En past het aansluitset direct op de bypass?

Verder dan nog een printje bestellen zodat ik hem uit kan lezen in home assistant.
Montage blok is 1" meen ik en de aansluitset weer een andere diameter. Even goed naar kijken ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:57
martinus83 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:40:
[...]

Montage blok is 1" meen ik en de aansluitset weer een andere diameter. Even goed naar kijken ook.
Bedankt, heb het even nagevraagd maar er worden verlopen meegeleverd naar 3/4"

Dus heb een Less-15 besteld + montageblok en haakse slangen + hars reiniger aangezien dat ook aangeraden werdt.
Al hebben mijn ouders al lang een ontharder maar die hebben volgens mij nog nooit hars reiniger gebruikt.
Installateur regelt de afvoer.
En dan nog een clack reader zodat ik ook alles bij kan houden met home assistant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
dikkiedik schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:54:
[...]
wat me ook opviel in de prijsopgave is dat er bij staat dat er kans is op condensvorming in de meterkast. In hoeverre is dat een probleem? de meterkast is inpandig dus is altijd 20C. Dit gaat dan alleen om een open afvoer die wat kan dampen denk ik? Of zijn er andere risico's die ik over het hoofd zie.
iemand hier nog een idee over toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

dikkiedik schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:44:
[...]
Nee helaas; maar ben wel benieuwd wie hier nog meer last van heeft. Ik heb ook flink wat condens op de leidingen zitten wat volgens mij pas sinds de plaatsing van de waterontharder optreed. Maar hij is vorig jaar geplaatst toen we er net een maand woonden dus kan dat niet met 100% zekerheid zeggen.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
het lijkt me dat condens op de leidingen enkel komt door de temperatuur van de leiding en condensatie. Dit zal vooral seizoen afhankelijk zijn. kraanwater is nu erg koud, dus de leidingen ook. Dan kan daar condens vorming komen.

Maar het lijkt in de offerte te gaan om überhaupt het plaatsen van een afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
  • Laatst online: 13:49
Iemand ervaring met Z8 waterontharders? Ik kreeg een aanbod met nieuwbouw collectiviteitskorting voor de kleinste ontharder die ze hebben voor 1449 euro inclusief de installatie. Ik zie bijv. ook de Aqmos Less-15 voor 769 + 300 installatie die hier meerdere keren genoemd wordt.

Zit daar nou een groot verschil in of is het in feite hetzelfde product? Scheelt toch bijna 400 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
dikkiedik schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Probleem is een groot woord. Ja er is condens. En ja het heeft hier al wel een meubelpaneel an gort geholpen waar de onrharder op stond.

Maar een beter stuk hout, stuk plastic er over en af en toe gewoon je ontharder even afnemen met een doekje als je er last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
MisterX333 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:14:
Iemand ervaring met Z8 waterontharders? Ik kreeg een aanbod met nieuwbouw collectiviteitskorting voor de kleinste ontharder die ze hebben voor 1449 euro inclusief de installatie. Ik zie bijv. ook de Aqmos Less-15 voor 769 + 300 installatie die hier meerdere keren genoemd wordt.

Zit daar nou een groot verschil in of is het in feite hetzelfde product? Scheelt toch bijna 400 euro...
De less 15 is eerder vergelijkbaar met het 1699 euro model gezien de harsinhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ik zat nog even te "spelen" met copliot en begon over waterontharders. Wel grappig dat hij uiteindelijk met de r2d2 komt als model, magneetontharders bestempeld als dubieus (geen bewijs van werking gevonden) maar kwam ook met de Watts OneFLow.
1x per 2 jaar patroon wisselen en verder geen onderhoud. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
Komt dit door silica? Iemand ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cizWYGyjF1flJb9ANg3osZY5XA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJtQvaL9rmOX0hXddd3iAy8R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

MisterX333 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:14:

De waterontharder van Z8water is van Cannature. Dus vergelijkbaar met onze budget serie (maar dan met een mooi schermpje).

Het is dus in feite kwalitatief hetzelfde product als onze R2D2-serie (~€400).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:01
TumTum schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:30:

[Afbeelding]
Ik ben bang van wel, heel lastig er af te krijgen. Zit hier om de regendouche en tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

gjcvro schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:58:
Ik zat nog even te "spelen" met copliot en begon over waterontharders. Wel grappig dat hij uiteindelijk met de r2d2 komt als model, magneetontharders bestempeld als dubieus (geen bewijs van werking gevonden) maar kwam ook met de Watts OneFLow.
1x per 2 jaar patroon wisselen en verder geen onderhoud. Iemand die hier ervaring mee heeft?
De techniek werkt. Echter, plekken waar water kan opdrogen of in blijft zitten, daar heb je weer neerslag.

Dit soort oplossingen op polyfosfaatkristallen of andere type filters, worden vaak toegepast voor grotere apparaten/machines, zoals wasmachines.

[ Voor 11% gewijzigd door AQMOS op 21-03-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
rorie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:40:
[...]

Ik ben bang van wel, heel lastig er af te krijgen. Zit hier om de regendouche en tegels.
Bijzonder dat dit zo kan. Is heel hardnekkig, ook op de douchegoot. Op de tegels valt het nog mee. Ik ga de hardheid van het systeem aanpassen naar hardheid 3+. Dan kan het zich hechten aan de kalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
rorie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:40:
[...]

Zit hier om de regendouche en tegels.
Trouwens.. Ik heb het op de kraan kunnen verminderen.
F.R.M. Deep Clean+ badkamerreiniger. In laten trekken en een paar keer herhalen.

[ Voor 8% gewijzigd door TumTum op 21-03-2025 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TumTum schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:30:

[Afbeelding]
Is inderdaad silica, hier ook last van. Poetsen. :) Of de resthardheid niet op 0 dH zetten, maar op 2 of 3 of zo. Dan heeft silica minder kans (en is het nog steeds wel aanwezig!).

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Tanuki schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:23:
[...]

Is inderdaad silica, hier ook last van. Poetsen. :) Of de resthardheid niet op 0 dH zetten, maar op 2 of 3 of zo. Dan heeft silica minder kans (en is het nog steeds wel aanwezig!).
Ja, staat nu weer op 2,5/3. Wel jammer. Ik vind het lastig. Je koopt een ontharder tegen kalk, maar je krijgt er wel hardnekkige silica voor terug die overal in de poriën gaat zitten. Nu is hardheid 2/3 in de meeste gevallen wel aanbevolen. Dit zal ik voor nu aanhouden en wat meer informatie elders inwinnen. Ik ken genoeg mensen hier in de buurt die dit probleem niet hebben met een ander bekend merk. Dus ik vraag me dan af waarom ik dit wel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TumTum
Als je een vergelijkend buurtonderzoek doet, kijk dan ook naar de relatie, tijd tussen regeneraties en hoeverre de maximale capaciteit telkens benut wordt
.
Mad Wally heeft daar een mooi stukje over geschreven:
Mad Wally in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Pagina: 1 ... 116 ... 123 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.