Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 117 ... 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-07 16:30
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 07:04:
@TumTum
Als je een vergelijkend buurtonderzoek doet, kijk dan ook naar de relatie, tijd tussen regeneraties en hoeverre de maximale capaciteit telkens benut wordt
.
Mad Wally heeft daar een mooi stukje over geschreven:
Mad Wally in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Ik zal zelf niet spelen met de regeneratie instellingen met de hoop dat het minder wordt. Ik wil dit soort plekken absoluut niet in de badkamer hebben. Wel zal ik kijken naar het type apparaat en wat de fabrikant hierover zegt bij de personen die er minder tot geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@TumTum
Het maximaal aantal dagen tussen regeneraties is eenvoudig aan te passen, daarmee verstoor je niet de regeneratiecyclus, het kost alleen meer zout en water omdat hij vaker regenereerd

Ook de hardheid instelling kan je verhogen in de ontharder, daarmee gaat hij ook eerder regenereren vanwege minder berekende capaciteit.

Soms ben je te bang.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2025 07:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TumTum schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 06:48:
[...]

Ja, staat nu weer op 2,5/3. Wel jammer. Ik vind het lastig. Je koopt een ontharder tegen kalk, maar je krijgt er wel hardnekkige silica voor terug die overal in de poriën gaat zitten. Nu is hardheid 2/3 in de meeste gevallen wel aanbevolen. Dit zal ik voor nu aanhouden en wat meer informatie elders inwinnen. Ik ken genoeg mensen hier in de buurt die dit probleem niet hebben met een ander bekend merk. Dus ik vraag me dan af waarom ik dit wel heb.
Je krijgt die silica er niet voor terug: silica is een zand/steen soort en zat al in je water.

Misschien heb je ook al gevonden dat er 2 soorten silica zijn. En er zijn manieren om die silica te verwijderen of toch in ieder geval voor een heel groot deel te filteren. Maar dat is wel extra installatie die erbij komt. En filters die je zult moeten vervangen/bijhouden.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-07 16:02
Hallo,

Even een vraagje waar ik niet helemaal uit kom als ik teruglees op het forum.

Is een terugstroombeveiliging verplicht?

Heb hem er namelijk niet tussen gezet op de hoofdleiding.
Ik lees dat dit nogal wat taterdruk kost, en zou dat wel heel jammer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:08
Nu nog 20% korting als je bij de welkoop regenerit besteld online voor afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timbe
AQMOS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Een CA beveiliging geeft 0,7 bar drukverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Bedankt maar weer _/-\o_

Dan laat ik hem lekker zo zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:55:
Nu nog 20% korting als je bij de welkoop regenerit besteld online voor afhalen.
Dan zijn ze nog duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Tanuki schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:53:
[...]

Je krijgt die silica er niet voor terug: silica is een zand/steen soort en zat al in je water.

Misschien heb je ook al gevonden dat er 2 soorten silica zijn. En er zijn manieren om die silica te verwijderen of toch in ieder geval voor een heel groot deel te filteren. Maar dat is wel extra installatie die erbij komt. En filters die je zult moeten vervangen/bijhouden.
Je snapt heel goed wat ik bedoel. Met kalk heb je vrijwel geen last van silica. Nu krijg ik silica aanslag in plaats van kalk wat in mijn ogen nog veel erger is (en zeker op badkamer tegels). Ik ga geen extra installatie aanschaffen. Als ik dit wist (initieel) had ik geen eens een ontharder aangeschaft. Het enige voordeel wat ik nu heb is iets zachter water, maar dat is het dan ook. Daarvoor heeft dit apparaat wel onderhoud nodig en veel zout. Ik denk dat als je mensen informeert over het risico op dit soort aanslag, dat het plotseling opeens veel minder interessant wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 07:29:
@TumTum
Het maximaal aantal dagen tussen regeneraties is eenvoudig aan te passen, daarmee verstoor je niet de regeneratiecyclus, het kost alleen meer zout en water omdat hij vaker regenereerd

Ook de hardheid instelling kan je verhogen in de ontharder, daarmee gaat hij ook eerder regenereren vanwege minder berekende capaciteit.

Soms ben je te bang.
Nee, ik ben niet te bang en kan dit zo aanpassen. Maar deze aanpassing biedt geen garantie(s). Dan maar de hardheid iets aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:35
TumTum schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Je snapt heel goed wat ik bedoel. Met kalk heb je vrijwel geen last van silica. Nu krijg ik silica aanslag in plaats van kalk wat in mijn ogen nog veel erger is (en zeker op badkamer tegels). Ik ga geen extra installatie aanschaffen. Als ik dit wist (initieel) had ik geen eens een ontharder aangeschaft. Het enige voordeel wat ik nu heb is iets zachter water, maar dat is het dan ook. Daarvoor heeft dit apparaat wel onderhoud nodig en veel zout. Ik denk dat als je mensen informeert over het risico op dit soort aanslag, dat het plotseling opeens veel minder interessant wordt.
Maar moet je dan de mensen informeren dat je silica aanslag krijgt, of informeren dat als de installatie niet goed ingeregeld is dat je kans hebt op silica aanslag en dat als je dat merkt dat dan de ontharder nog wat aangepast moet worden, want zo lees ik het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
gjcvro schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:30:
[...]

Maar moet je dan de mensen informeren dat je silica aanslag krijgt, of informeren dat als de installatie niet goed ingeregeld is dat je kans hebt op silica aanslag en dat als je dat merkt dat dan de ontharder nog wat aangepast moet worden, want zo lees ik het verhaal.
Je moet mensen inderdaad informeren over het feit dat silica zonder kalk diep in de porien kan trekken van je tegels, kranen etc. en dat het vrijwel niet te verwijderen is. Kleine verbetering; voor zover ik kan zien heeft het vooral te maken met de stabiliteit en concentraties in het water. Een beetje calcium en magnesium zorgt voor een betere waterkwaliteit. Dus het advies is gewoon om niet hardheid 0 toe te passen als je merkt dat er vlekken ontstaan en direct naar hardheid 2+ te gaan.

Silica heeft niet direct te maken met de ontharder. Er zit altijd silica in water en zonder kalk heeft het vrij spel. Dus het heeft vooral te maken met het feit dat er geen kalk (e.o. calcium/magnesium) meer in het water zit. Ik ben benieuwd hoe andere leveranciers dit doen zonder de stelschroef/optie om wat kalk door te laten.

[ Voor 17% gewijzigd door TumTum op 22-03-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Net even wat verder ingelezen en voor zover ik kan zien;
- Omgekeerde osmose is een optie om silica te verwijderen
- Ontharders houden silica niet tegen
- De balans van water is verstoord en in gebieden met silica kan calcium en magnesium de stabiliteit verbeteren.
- Als een ontharder niet goed is afgesteld, kan het meer mineralen doorlaten, maar dat geldt dan ook voor calcium en magnesium.

Dus het is de vraag of vaker regenereren helpt om silica tegen te gaan. Het lijkt dus vooral een verhouding te zijn wat ervoor zorgt dat de stabliteit van het water bij hardheid 0 afneemt. De ionen hebben invloed op de werking van silica en hoe het zich gedraagt. Het is dus altijd een verhouding. Daarom zal ik niet vaker regenereren om te kijken of het effect heeft met hardheid 0. Je hebt dus calcium en magnesium nodig in water voor een beter effect. Anders voegt het niets toe.

[ Voor 5% gewijzigd door TumTum op 22-03-2025 14:30 . Reden: fix typos... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
TumTum schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:00:
[...]

Je moet mensen inderdaad informeren over het feit dat silica zonder kalk diep in de porien kan trekken van je tegels, kranen etc. en dat het vrijwel niet te verwijderen is. Kleine verbetering; voor zover ik kan zien heeft het vooral te maken met de stabiliteit en concentraties in het water. Een beetje calcium en magnesium zorgt voor een betere waterkwaliteit. Dus het advies is gewoon om niet hardheid 0 toe te passen als je merkt dat er vlekken ontstaan en direct naar hardheid 2+ te gaan.

Silica heeft niet direct te maken met de ontharder. Er zit altijd silica in water en zonder kalk heeft het vrij spel. Dus het heeft vooral te maken met het feit dat er geen kalk (e.o. calcium/magnesium) meer in het water zit. Ik ben benieuwd hoe andere leveranciers dit doen zonder de stelschroef/optie om wat kalk door te laten.
Dan zeg je eigenlijk dat het niet klopt wat hier staat?
https://gathering.tweaker...message/75226854#75226854

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Zie mijn andere reactie. Het gaat om de stabiliteit van het water en niet per definitie om de hars / regeneratie. Een ontharder stopt geen silica, dus het is de vraag of het vast blijft zitten in het harsbed en in grotere hoeveelheden wordt vrijgegeven/afgezet. Misschien dat iemand anders dit kan testen. Hier kan ik vrijwel niets over vinden, omdat het systeem niet in staat is om dit te filteren. De geïoniseerde hars zouden alleen calcium en magnesium moeten verwijderen. Silica is vrij chemisch en zou daar niet moeten blijven zitten, tenzij het in extreme hoeveelheden in het water zit... Maar dat verwacht ik niet.

Edit: Zie ook zijn laatste linkje in zijn reactie. Dat lees ik ook en daarom lijkt het me bijzonder dat de hars invloed heeft op de hoeveelheid silica. Maar wie weet..

Edit 2: Dit is bij mij begonnen nadat ik de hardheid van 4 heb aangepast naar 0. Ik had hier in de eerste maanden geen problemen mee. Ik had roest op verschillende plekken (leidingen niet goed doorgespoten) en daarom de ontharder op 4 gezet. Wel had ik af en toe wat zichtbare kalk. Dat neem ik ook mee in dit verhaal. De kalk kon ik vrij makkelijk verwijderen.

[ Voor 24% gewijzigd door TumTum op 22-03-2025 14:49 . Reden: linkje naar reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De laatste keer dat ik de auto wasste op dezelfde manier met de unger telescoop en unger zeep, had ik vlekken na het opdrogen.

Nu direct na een regeneratie geen last van vlekken bij het opdrogen.
Toeval?

Het zou silica kunnen zijn.
Wat ik onlangs ook gewijzigd heb is dat ik van regenit tabletten naar broxo brokken ben gegaan.
Zojuist de douche en wastafel kranen weer eens grondig gereinigd met vloeibare soda en een licht schurend sponsje. Ze glimmen weer.
We houden het in de gaten.

@TumTum less-15 op 0 dH
Welk zout gebruik je?

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2025 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-07 23:38

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Mogelijk is het silica probleem opgelost met specifiek hars wat voornamelijk silica verwijdert.
Dat zou dan in zo'n cartridge kunnen komen en met een eenvoudige filterbeker na de waterontharder geplaatst kunnen worden:
https://www.aqmos.com/kaf...it-enthaerterharz-10-zoll

Ik zit dan te denken aan het volgende hars: https://www.lenntech.com/Data-sheets/Purolite-A400E-L.pdf

Naar schatting zal zo'n cartridge ~3 weken mee gaan. Een 20" cartridge dus het dubbele.. Maar dit is allemaal in theorie. Of het in de praktijk ook zo uitpakt is de vraag.

Zelf regenereren is geen optie, dus dat zou gecentraliseerd moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
TumTum schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Zie mijn andere reactie. Het gaat om de stabiliteit van het water en niet per definitie om de hars / regeneratie. Een ontharder stopt geen silica, dus het is de vraag of het vast blijft zitten in het harsbed en in grotere hoeveelheden wordt vrijgegeven/afgezet. Misschien dat iemand anders dit kan testen. Hier kan ik vrijwel niets over vinden, omdat het systeem niet in staat is om dit te filteren. De geïoniseerde hars zouden alleen calcium en magnesium moeten verwijderen. Silica is vrij chemisch en zou daar niet moeten blijven zitten, tenzij het in extreme hoeveelheden in het water zit... Maar dat verwacht ik niet.

Edit: Zie ook zijn laatste linkje in zijn reactie. Dat lees ik ook en daarom lijkt het me bijzonder dat de hars invloed heeft op de hoeveelheid silica. Maar wie weet..

Edit 2: Dit is bij mij begonnen nadat ik de hardheid van 4 heb aangepast naar 0. Ik had hier in de eerste maanden geen problemen mee. Ik had roest op verschillende plekken (leidingen niet goed doorgespoten) en daarom de ontharder op 4 gezet. Wel had ik af en toe wat zichtbare kalk. Dat neem ik ook mee in dit verhaal. De kalk kon ik vrij makkelijk verwijderen.
Waar ik naar keek:
Zolang een harsbed voldoende capaciteit heeft wordt behalve de calcium en magnesium ook de kiezelzuur vastgehouden. Kiezelzuur is echter een zwak zuur en de binding met het hars is dus ook zwak. Wanneer het hars bijna toe is aan regeneratie (is dus grotendeels verzadigd) dan zal de zwakke binding met het kiezelzuur worden verbroken ten gunste van de sterkere binding met calcium en magnesium.
Als je dan vaker zou regenereren zou je er minder kans op hebben. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:18:
De laatste keer dat ik de auto wasste op dezelfde manier met de unger telescoop en unger zeep, had ik vlekken na het opdrogen.

Nu direct na een regeneratie geen last van vlekken bij het opdrogen.
Toeval?

Het zou silica kunnen zijn.
Wat ik onlangs ook gewijzigd heb is dat ik van regenit tabletten naar broxo brokken ben gegaan.
We houden het weer in de gaten.

@TumTum less-15 op 0 dH
Welk zout gebruik je?
Dat is wel bijzonder, maar ik weet niet of dat specifiek silica is. Bij mij wordt het pas zichtbaar nadat het water volledig is verdampt en donkere kringen ontstaan. Niet zozeer dat als het nog nat is, de watervlekken zichtbaar blijven.

Ik gebruik zout van waterluxe. Een keer een paar zakken gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
gjcvro schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:13:
[...]

Waar ik naar keek:

[...]

Als je dan vaker zou regenereren zou je er minder kans op hebben. :?
Op je laatste punt: Nee. Je hebt er niet minder kans op. Het zorgt ervoor dat de hars niet verzadigd wordt/is. Als de hars verzadigd is, kun je eenvoudig met een test setje kijken of je water harder is geworden. De werking gaat dan achteruit. Niet specifiek voor silica, maar dat geldt dan voor alles. En dus ook voor calcium en magnesium. Tenzij je denkt dat silica in de hars blijft zitten, maar de vraag is dan hoe. Misschien kan dit wel en helpt een regeneratie om meer mineralen af te voeren. Maar ik zie niet hoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TumTum
Je zou het nu ook in de excel erbij kunnen zetten, of er vlekken na opdroging zijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wellicht kunnen we dan beter vergelijken in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
TumTum schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:23:
[...]

Op je laatste punt: Nee. Je hebt er niet minder kans op. Het zorgt ervoor dat de hars niet verzadigd wordt/is. Als de hars verzadigd is, kun je eenvoudig met een test setje kijken of je water harder is geworden. De werking gaat dan achteruit. Niet specifiek voor silica, maar dat geldt dan voor alles. En dus ook voor calcium en magnesium. Tenzij je denkt dat silica in de hars blijft zitten, maar de vraag is dan hoe. Misschien kan dit wel en helpt een regeneratie om meer mineralen af te voeren. Maar ik zie niet hoe.
Behalve calcium en magnesium bevat water ook kiezelzuur (silica of silicium). Zolang een harsbed voldoende capaciteit heeft wordt behalve de calcium en magnesium ook de kiezelzuur vastgehouden.
Dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Ja, dat zou kunnen. Maar dan heb je het over de werking van de ontharder (en dus silica op de hars). Niet per definitie silica in het water. Daar durf ik niets over te zeggen, omdat ik niet weet of dit mogelijk is. Ik kan me voorstellen dat als silica zich ophoopt in de ontharder, het ook effect heeft op de werking. Door de hardheid aan te passen zal dit probleem waarschijnlijk minder zijn? Uiteindelijk heeft alles er last van als het niet stabiel is, ook de ontharder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:38:
@TumTum
Je zou het nu ook in de excel erbij kunnen zetten, of er vlekken na opdroging zijn.

***members only***

Wellicht kunnen we dan beter vergelijken in de toekomst.
Ik zet het op mijn todo lijstje. Moet dan even wat dingetjes checken.
Maar ik zal hem aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
TumTum schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:26:
[...]

Ja, dat zou kunnen. Maar dan heb je het over de werking van de ontharder (en dus silica op de hars). Niet per definitie silica in het water. Daar durf ik niets over te zeggen, omdat ik niet weet of dit mogelijk is. Ik kan me voorstellen dat als silica zich ophoopt in de ontharder, het ook effect heeft op de werking. Door de hardheid aan te passen zal dit probleem waarschijnlijk minder zijn? Uiteindelijk heeft alles er last van als het niet stabiel is, ook de ontharder.
Ik haal nog een stukje uit de eerder genoemde post:
Wanneer het hars bijna toe is aan regeneratie (is dus grotendeels verzadigd) dan zal de zwakke binding met het kiezelzuur worden verbroken ten gunste van de sterkere binding met calcium en magnesium. Dit gebeurt niet geleidelijk, maar de kiezelzuur komt er in een grote piek vanaf (zie grafiek onder).
Zoals ik dit lees zou de hars het kiezelzuur wel vasthouden, alleen als de hars begint te verzadigen zal het eerst de silica loslaten om te binden met de kalk. Dan ben je dus goed zuur 8) want dan komt er ineens een golf silica vrij. En juist zo'n boost veroorzaakt ws nog sneller vlekken. En dan kom je weer uit op: meer spoelen, minder kans op de golf silica. Wellicht dat daarom de een er meer last van heeft dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
gjcvro schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:46:
[...]

Ik haal nog een stukje uit de eerder genoemde post:

[...]

Zoals ik dit lees zou de hars het kiezelzuur wel vasthouden, alleen als de hars begint te verzadigen zal het eerst de silica loslaten om te binden met de kalk. Dan ben je dus goed zuur 8) want dan komt er ineens een golf silica vrij. En juist zo'n boost veroorzaakt ws nog sneller vlekken. En dan kom je weer uit op: meer spoelen, minder kans op de golf silica. Wellicht dat daarom de een er meer last van heeft dan de ander.
Ja, als dat zo is wel. Maar dit kun je dan deels oplossen door de hardheid aan te passen. Of vaker regenereren. Maar ik kan dit nergens terugvinden. Vaker regenereren en zout aanvullen ben ik geen fan van. Er gaat al best veel zout doorheen. (en dan nog de vraag; hoe vaak?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:03
Hoe vervelend silica ook is, ik denk wel dat een groot deel van de afhankelijkheid hiervan voort komt uit het gebied (lees water leverancier) die je hebt. In mijn geval bijvoorbeeld een LESS15 die echt strak is afgesteld, dus elke regeneratie een verzadigd harsbed. (Meer pakken is hardheid ++) Maar (gelukkig) geen last van silica. En wij kijken sinds de ontharder echt letterlijk niet meer naar het droog maken van achter gebleven water. Maar kan me goed voorstellen dat het vervelend is als je hier wel last van hebt.. Ik denk wel dat vaker regeneren een oplossing is, als je kijkt naar het chemische aspect van de hars klopt dit ook wel. En wat kost nou een paar kilo zout extra in een jaar 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
g00gle schreef op zondag 23 maart 2025 @ 01:48:
En wat kost nou een paar kilo zout extra in een jaar 😉
Hier zullen we 1 a 2 zakken zout per jaar verbruiken. Komt neer op 18 euro per jaar.

Een fles antikal is 5 euro. Geen idee hoeveel je die nodig hebt in een jaar, maar wellicht kom je toch ongeveer hetzelfde of zelfs gunstiger uit.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
g00gle schreef op zondag 23 maart 2025 @ 01:48:
Hoe vervelend silica ook is, ik denk wel dat een groot deel van de afhankelijkheid hiervan voort komt uit het gebied (lees water leverancier) die je hebt. In mijn geval bijvoorbeeld een LESS15 die echt strak is afgesteld, dus elke regeneratie een verzadigd harsbed. (Meer pakken is hardheid ++) Maar (gelukkig) geen last van silica. En wij kijken sinds de ontharder echt letterlijk niet meer naar het droog maken van achter gebleven water. Maar kan me goed voorstellen dat het vervelend is als je hier wel last van hebt.. Ik denk wel dat vaker regeneren een oplossing is, als je kijkt naar het chemische aspect van de hars klopt dit ook wel. En wat kost nou een paar kilo zout extra in een jaar 😉
Ik heb hem ook iets strakker ingesteld (181). Als ik kijk naar mijn verbruik (mei t/m dec) zit ik op 2x25kg. Dus ik denk dat ik alleen op 2 zakken per jaar zit. Iets meer zout verbruiken is niet erg, maar dan worden het 2 tot 3 zakken per jaar. Daarom ben ik aan het kijken of er leveranciers zijn die hier rekening mee houden of waarbij dit probleem bekend is. Tot nu toe krijg ik alleen de opmerking dat ik altijd alles droog moet maken. Leuk, maar dat helpt ook tegen kalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budgie1988
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17-07 22:57
Hier een tevreden Less-15 gebruiker, tot deze week toe. Qua geluid vind ik het meevallen hij staat in de meterkast en is te horen wanneer er geen radio aan staat maar het geluid is van korte duur. Maar sinds deze week plakt ook hier het balletje van de vlotter vast. @AQMOS is er al een uitzicht wanneer de nieuwe vlotter komt of is er een tijdelijke oplossing? @AUijtdehaag heb jij nog een adres om de sifon met Airgap te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Budgie1988
Stuur even een DM. Ik heb er nog liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Budgie1988 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:51:
Hier een tevreden Less-15 gebruiker, tot deze week toe. Qua geluid vind ik het meevallen hij staat in de meterkast en is te horen wanneer er geen radio aan staat maar het geluid is van korte duur. Maar sinds deze week plakt ook hier het balletje van de vlotter vast. @AQMOS is er al een uitzicht wanneer de nieuwe vlotter komt of is er een tijdelijke oplossing? @AUijtdehaag heb jij nog een adres om de sifon met Airgap te bestellen?
Mail me op mp@aqmos.nl
Ik stuur een update als wij meer weten vanuit de leverancier.

Voor een nieuwe vlotter: Mail me, zodat ik een claim kan indienen :)
Vermeld je adres en ordernummer.

[ Voor 8% gewijzigd door AQMOS op 24-03-2025 16:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-07 17:02
Na lang aandringen van m’n wederhelft heb ik ook een ontharder aangeschaft: Een Aqmos Less-10. Mooi apparaat. Ik heb ‘m dit weekend geïnstalleerd.

De installatie is eenvoudig en ging probleemloos. Ik heb ‘m in de kelder geplaatst waar water stroom en afvoer beschikbaar waren. Wel staat ‘íe nu op de grond onder het niveau van de afvoer. Niet ideaal want de overloop van de zoutbak kan nu alleen op de vloer. Niet fijn, maar geen ramp in de kelder.

Positief is ook dat het waterdebiet er niet of nauwelijks onder heeft geleden. Ik heb vooraf en naderhand gemeten. In de keuken (met dunne aansluitingen vind ik geen verschil). In de bijkeuken is dit 10% minder. Was wel rond hetzelfde tijdstip (tegen middernacht) maar kan ook door drukvariatie in het net komen.

Twijfelpunt was nog wel het geluid waar ik over heb gelezen. Dat is gelukkig vooral tijdens de spoelfasen door het hoge debiet, maar is dan best wel aanwezig. Een app gaf 66 dB op 1 m aan, al is dat natuurlijk geen gekalibreerde waarde. Ook bij het doorschakelen in het programma komt er aardig wat geluid uit het mechaniek. Gelukkig is het geluid verder in huis nauwelijks hoornaar dus niet storend.

Beetje zorgelijk vind ik dat bij het einde van het programma het mechaniek naar een eindstop wordt gedraaid (voor een nulpunt neem ik aan) waarbij de motor dan vastloopt en het mechaniek duidelijk onder spanning komt (je ziet de kop bewegen. Dat lijkt me niet optimaal voor de levensduur. Netter was geweest hier iets slim met het coderingswiel voor de positiebepaling te doen.

Ik vind nauwelijks informatie over de gebruikte kop. In de catalogus van Clack vind ik ‘m niet. De video van Ecosoft waar AUijtdehaag naar linkte geeft nog de meeste info.

Op het apparaat zelf vind ik de plaatsing van de instelling voor resthardheid erg ongelukkig. Met de Clack bypass valve die ik er bij heb gekocht is die instelling nauwelijks te bereiken. Ik moest de bypass eraf halen om er bij te komen en een dop van 12 mm op te drukken. Nu kan met wat gepruts de boel verstellen. Hij staat nu ¾ open en de hardheid is nog steeds <1 volgens het druppelsetje.

Op de website van Ecosoft zag ik dat er wel een tooltje voor is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlibPOp8Y7OszaSYAaldUapAsCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p1OT25YtzplCz9Hktf2JQZIm.png?f=fotoalbum_large

Eigenlijk zou dat gewoon meegeleverd moeten worden. Of beter, het ontwerp wat slimmer maken.
Het messing ‘Montageblok 1" met versnijding, bypassfunctie en bemonsteringskraan + verloop’ is dan handiger, maar kost 2x en ik was bang dat ik de kranen bij montage tegen de muur niet goed zo kunnen bedienen.

Op de doos staat ‘Pink 100’. Da’s toch gek na bestellen van een ‘Less-10’. Gelukkig had ik die naam hier gelezen. Waarom niet even een sticker met de juiste naam er overheen? Zo’n Pink 100 kost overigens 1320 Euro. Bijzondere business, die waterontharder markt. Bloijkbaar 'Wat de gek er voor geeft'.

Er zat geen handleiding bij het apparaat. Dit is wel verplicht en mag toch wel bij een apparaat van 700 Euro. Ik zou zeggen: Print de meeste recente handleiding, doe er een nietje door en stop die in de doos. Die was toch al open geweest want de overige spullen van de bestelling zaten erin.

Wat ik wel ernstig vind is dat ik nergens een verklaring kan vinden waarin de leverancier garandeert dat alle onderdelen (hars, kunststoffen en smeermiddelen) ‘food grade’ zijn. Er is dus ook geen KIWA keur (is dat eigenlijk niet verplicht?). Dat terwijl ieder messing knietje van 2 Euro een KIWA keur, en op ieder plastic bekertje ‘voedselveilig’ logo, heeft. Maar niet op dit apparaat (ik heb het tenminste niet gezien). Het zou al fijn zijn als wordt aangegeven welke hars er in. Dan is via de fabrikant daarvan gemakkelijk te achterhalen of het food grade is.

Op de website van Ecosoft staat bij de Pink serie dat er DOWEX™ HCR-S/S in zou zitten. Maar Dupont kondigde einde 2019 al aan dat die hars niet meer geleverd zou worden, en dat klanten op AmberLite IRC120 Na overgezet zouden worden. Zit dat er dan in?

Deze hars staat wel op de website van Ecosoft, maar verder niets over food grade, FDA (food and drug administration) of CFR-categorie (Code of Federal Regulations), of vergelijkbare EU verklaringen.

We zijn natuurlijk geneigd te denken “het zal wel goed zijn”, maar ik heb liever dat een leverancier zwart-op-wit verklaart dat het veilig is. Bij ons (voedingsmiddelen industrie) hoeft een leverancier zonder zulke verklaring geen eens aan te bieden. Al zou het gratis zijn: Het komt de fabriek niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Allereerst bedankt voor het uitgebreid delen van je ervaring. Ik pik er een aantal punten uit om duidelijkheid te verschaffen.
WackoH schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:15:
Netter was geweest hier iets slim met het coderingswiel voor de positiebepaling te doen.
De Clack WS1DV bepaald positie met een coderingswiel. Achterop het printplaatje zit een kleine sensor die kijkt naar het wiel.
Wat ik wel ernstig vind is dat ik nergens een verklaring kan vinden waarin de leverancier garandeert dat alle onderdelen (hars, kunststoffen en smeermiddelen) ‘food grade’ zijn.
Het hars en het apparaat heeft keurmerken. De Oost-Europese variant van Kiwa. (PZH)
Veel van onze apparaten zijn ook NSF gekeurd. Het is maar net in welk land je zit. In Nederland kennen we KIWA, dus wordt daar veel waarde aan gehecht. Er wordt gekeken naar de apparaten KIWA te keuren, maar dat is puur voor marketing (en het apparaatprijs zal dan omhoog moeten om die ~50-80.000 per model terug te verdienen). Alles is op aanvraag beschikbaar, maar doorgaans niet interessant voor de consument.
Op de website van Ecosoft staat bij de Pink serie dat er DOWEX™ HCR-S/S in zou zitten. Maar Dupont kondigde einde 2019 al aan dat die hars niet meer geleverd zou worden, en dat klanten op AmberLite IRC120 Na overgezet zouden worden. Zit dat er dan in?
Het heet nu Dupont, vandaar. Nog steeds beschikbaar.
Er zat geen handleiding bij het apparaat. Dit is wel verplicht en mag toch wel bij een apparaat van 700 Euro. Ik zou zeggen: Print de meeste recente handleiding, doe er een nietje door en stop die in de doos. Die was toch al open geweest want de overige spullen van de bestelling zaten erin.
Working on it :), hoewel de QR-code op het apparaat wettelijk zou moeten voldoen, hebben we toch vaker de feedback ontvangen dat dit wenselijk is. We hebben het al doorgevoerd bij andere waterontharders van ons. We werken nog aan de LESS-serie.

Om het plat te slaan, alles is op te vragen, maar we willen de consument niet doodgooien met overbodige informatie. Mocht je meer informatie willen over het regelventiel, dan kan je dat natuurlijk opvragen. Het is echter relatief nieuw en is net uit zijn 10-jarige testfase.

edit: Hardheid bijmengen raden we overigens aan over het montageblok of de mixing valve:
https://www.aqmos.nl/shop...tionele-mixing-valve-7508

[ Voor 3% gewijzigd door AQMOS op 25-03-2025 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.a.r.t.i.n.
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-06 14:00
een tijdje terug heb ik gepost over de plaatsing van de less 10. Ik zal mijn ervaringen van na een maand of 3 gebruiken eens plaatsen.
Na de installatie heb ik nog een paar keer hier en daar wat aangedraaid, maar nu zit alles goed en druppelvrij. Na informeren bij Aqmos heb ik extra documentatie gekregen, waarmee ik voldoende uit de voeten kon. Prima service, korte lijn en snel antwoord.
De airgap die ik erbij kocht spetterde nogal. Ik heb er nu een stukje pvc-buis ingeplaatst, en dat houdt de boel droog. Dat werkt dus zo ook voor mij. Het luchtgat is nog steeds groot genoeg, temeer omdat ik eronder nog een stukje buis heb tot de sifon waar het water invalt.
De regeneratie heb ik op een tijdstip gezet dat ik vrijwel altijd thuis ben, ik wil dat toch in de gaten kunnen houden. Ik heb er inmiddels vertrouwen in dat het goed gaat, maar toch. Bovendien maakt het regenereren voor mij echt teveel geluid, ik zou daar wakker van worden. Het is vooral de 1e 5 minuten en op het einde. Daartussen is het spoelen nauwelijks hoorbaar.
Regeneratie is voor ons tussen de 6 en 10 dagen, afhankelijk van het waterverbruik. Voor mij een prima termijn.
De condens van de 1e keer kwam denk ik vooral doordat er toen nog geen water in de bak zat en die eerst gevuld moest worden. Dat gaf een wat langere aanvoer van koud water dan nu. Nu vult de bak zich aan het einde van de regeneratie. Daarmee heb ik ook niet veel condens meer op de buizen.
De smaak van het water vind ik persoonlijk niet echt anders.
Vlekvorming is inderdaad een stuk minder, je ziet het water anders afparelen op de muur en de glaswand van de douche zo lijkt het. Andere vlekken nog niet overduidelijk (silica kennelijk, weer wat geleerd..). In de waterkoker is het verschil goed zichtbaar.
Ik meet regelmatig, ik had van de week vlak voor de regeneratie weer de standaard hardheid, maar daarna was het weer terug naar 0. Ik ga dat in de gaten houden, weet niet zo goed waar dat aan kan liggen. Maar eerst nog eens een tijdje meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-07 19:56
Voor de eigenaren hier van bijv. Aqmos en/of Amysoft.
Wij zijn met een aantal nieuwe bewoners van een nog op te leveren project aan het onderzoeken om meerdere ontharders te gaan plaatsen.
Oa. Aqmos, Amysoft en Aquacell komen hier al ter sprake.

Een belangrijk item hierbij is met name hoe de bypass functioneert voor het besproeien vsn de tuin.
Hoe is dit exact geregeld? Gaat dat met een automatische bypass? Of moeten we dan details krijgen van de projectaannemer hoe de leidingen gaan liggen (bijv. Liggen de leidingen voor buiten als aftakking vóór de binnenleidingen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Sincere1983 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:03:
Wij zijn met een aantal nieuwe bewoners van een nog op te leveren project aan het onderzoeken om meerdere ontharders te gaan plaatsen.

Een belangrijk item hierbij is met name hoe de bypass functioneert voor het besproeien vsn de tuin.
Hoe is dit exact geregeld? Gaat dat met een automatische bypass? Of moeten we dan details krijgen van de projectaannemer hoe de leidingen gaan liggen (bijv. Liggen de leidingen voor buiten als aftakking vóór de binnenleidingen)?
Dat is wel de manier die ik ga gebruiken, de buitenkraan wordt afgetapt voor de ontharder. Daar is niets automatisch aan 8) . En als je nog gaat bouwen lijkt me het toch prima uit te voeren om een leiding rechtstreeks van de meterkast (of waar de waterleiding ook binnenkomt) naar de buitenkraan te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
gjcvro schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:48:
[...]

Dat is wel de manier die ik ga gebruiken, de buitenkraan wordt afgetapt voor de ontharder. Daar is niets automatisch aan 8) . En als je nog gaat bouwen lijkt me het toch prima uit te voeren om een leiding rechtstreeks van de meterkast (of waar de waterleiding ook binnenkomt) naar de buitenkraan te trekken?
Precies, aftappen voor de ontharder is prima. Maar aangezien het projectbouw is hebben we er niet heel veel invloed op (of het zal een woonwens optie worden).
Dat zullen we dan later alsnog moeten laten doen of via de projectbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Sincere1983 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:52:
[...]

Precies, aftappen voor de ontharder is prima. Maar aangezien het projectbouw is hebben we er niet heel veel invloed op (of het zal een woonwens optie worden).
Dat zullen we dan later alsnog moeten laten doen of via de projectbouw
Geen idee hoeveel je geregeld kunt krijgen bij een projectbouw, en afhankelijk wat voor huis het is, maar als je een redelijke kruipruimte hebt heb je achteraf nog een redelijke kans, maar zo netjes als tijdens de bouw zal lastig worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
AQMOS schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:38:
Allereerst bedankt voor het uitgebreid delen van je ervaring. Ik pik er een aantal punten uit om duidelijkheid te verschaffen.
Dank daarvoor! De openheid van Aqmos op dit forum was een belangrijke reden de Less-10 aan te schaffen
De Clack WS1DV bepaald positie met een coderingswiel. Achterop het printplaatje zit een kleine sensor die kijkt naar het wiel.
Dat zag ik. Wat ik op doelde was dat het coderingswiel bij de plek van de eindstop bv. dicht zou kunnen zijn, of dat grote en kleine openigen elkaar af zouden wisselen als indicatie. Maar goed, ik hoop maar dat de huidige manier van weken op termijn geen probleem geeft.
Het hars en het apparaat heeft keurmerken. De Oost-Europese variant van Kiwa. (PZH)
Veel van onze apparaten zijn ook NSF gekeurd. Het is maar net in welk land je zit. In Nederland kennen we KIWA, dus wordt daar veel waarde aan gehecht. Er wordt gekeken naar de apparaten KIWA te keuren, maar dat is puur voor marketing (en het apparaatprijs zal dan omhoog moeten om die ~50-80.000 per model terug te verdienen). Alles is op aanvraag beschikbaar, maar doorgaans niet interessant voor de consument.
Op website van Ecosoft bij de Pink serie zie ik inderdaad dat "The water softener is certified for compliance with LVD and EMC Directives and Standards, and carries the PZH Hygienic Certificate of Safety Assessment, ensuring reliable and safe operation." Dat PZH is iets als het Poolse Nationaal Instituut voor Volksgezondheid.

En ook dat "Ecosoft water softeners use high-quality ion-exchange resin, a premium material designed for optimal performance. Certified by NSF/ANSI/CAN 372 and 61"
NSF372 is normering voor lood, niet echt relevant voor een apparaat uit plastic, maar NSF 61 is dat wel: "NSF/ANSI/CAN 61-certificering is bedoeld voor producenten die willen aantonen dat hun product voldoet aan de minimale criteria voor de gezondheidseffecten en dat hun product in Noord-Amerika en Canada wordt geaccepteerd.". Ook ionenwisselaars worden genoemd.

Op de website van Ecosoft zie ik ook een pagina gewijd aan certificaten, waaronder ook die van PZH (is in het Pools maar heeft iets met waterontharders te maken...). Overigens steune n we blijkbaar Oekraine door een Ecosoft te kopen, want schijnbaar produeren ze daar (het certificaat is aan productielocatie in de Oekraine gericht).

Wel staat hier dat [Geen haan die ernaar kraait, handhaving vindt niet plaats,toch is een Nederlands keurmerk verplicht voor drinkwaterinstallaties. ...].
Ik weet niet of een certificaat van een ander EU land voldoet, of dat het echt nationaal moet zijn.
Het gevaar is dat iemand op een gegeven moment lekker goedkoop een container met waterontharders die iets ziekmakends bevatten, importeert.
Het heet nu Dupont, vandaar. Nog steeds beschikbaar.
Dupont en Dow (DOWEX merknaam) zijn ~10 jaar geleden gefuseerd. Ze hebben toen blijkbaar wat opgerumd aan handelsnamen waarbij ik in ieder geval deels op het verkeerde been werd gezet omdat op meerdere plekken staat: "[...] our Ion Exchange Resins, previously sold as DOWEX®, were rebranded under the DuPont™ Amber series name."

Maar als ik verder zoek, vind ik dat de DOWEX™ HCR-S/S tegenwoordig vermoedelijk als "DuPont™ TapTec™ HCRSSN Na Ion Exchange Resin" wordt verkocht. De naam (Tap --> Tap water) geeft al aan dat het hier meer om drinkwatertoepassingen gaat. Dit is de omschrijving: Drinking Water-grade, Gel, Strong Acid Cation Exchange Resin for Domestic Softening".
De specificatie van deze hars staat hier, en de verklaring dat het voldoet aan 21 CFR § 173.25(a)(1) staat hier.
Ben ik meer gerustgesteld :)
edit: Hardheid bijmengen raden we overigens aan over het montageblok of de mixing valve:
https://www.aqmos.nl/shop...tionele-mixing-valve-7508
Die had ik inderdaad gezien maar ik vond het allemaal al duur genoeg en het leek niet nodig omdat er al een versnijding op het apparaat zelf zou moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Sincere1983 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:03:

Ik waardeer het zeer dat je ons overweegt! Zou je ons kunnen mailen? Ik probeer onze verkoopkant gescheiden te houden van Tweakers :)

Rob doet veel collectiviteitsprojecten ondersteuning. Je kan hem persoonlijk bereiken op ra@aqmos.nl

Edit: Overigens zou ik persoonlijk kiezen om ook de buitenkraan mee te nemen met de ontharder. I.v.m ramen lappen, auto wassen etc. Er zijn vast mooie afsluiters beschikbaar die via een app te besturen zijn of je kan gewoon gebruik maken van een simpele bypass.

[ Voor 12% gewijzigd door AQMOS op 26-03-2025 12:41 . Reden: Toevoeging buitenkraan oplossing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
AQMOS schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Ik waardeer het zeer dat je ons overweegt! Zou je ons kunnen mailen? Ik probeer onze verkoopkant gescheiden te houden van Tweakers :)

Rob doet veel collectiviteitsprojecten ondersteuning. Je kan hem persoonlijk bereiken op ra@aqmos.nl

Edit: Overigens zou ik persoonlijk kiezen om ook de buitenkraan mee te nemen met de ontharder. I.v.m ramen lappen, auto wassen etc. Er zijn vast mooie afsluiters beschikbaar die via een app te besturen zijn of je kan gewoon gebruik maken van een simpele bypass.
Dank, die email had ik al eerder gestuurd. Daar heb ik inmiddels ook een reactie op gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Om nog even terug te komen op de silica test.

Ik heb bewust de kraan niet droog gemaakt de afgelopen week. Er zaten opgedroogde watervlekken op en die kon ik met heet water wegvegen. Het lijkt erop dat de hardheid aanpassen van 0 naar 2 of 3 helpt om het tegen te gaan of om in ieder geval 'schoon' te kunnen maken. Ik blijf het nog een tijdje in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier na een week regeneratie toch weer lichte vlekvorming, met name ook druppels van een douche kop stang die op de kraan druppelt
DH=0
Maar ik veeg het ook zo weg met vloeibare soda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Silicium in water is complexe materie als ik zo even snel kijk.

Aan de ene kant vind ik dat sterke kationische hars in normale waterontharders het gewoon in het water laat zitten.
Maar aan de andere kant laat Mad Wally (Mad Wally in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?") zien dat silicaat wel enige affiniteit voor de hars heeft, maar weer heel gemakkelijk door magnesium en calcium ionen wordt verdrongen.
Ik vermoed ook dat pH (zuurgraad) en temperatuur van het water, en het merk & type hars hierbij een grote rol spelen.

Effective verwijdering kan schijnbaar alleen met een sterke anionische hars die alle anionen zoals chloride, carbonaat en sulfaat, en ook silicaat, uit het water haalt. Dat kan in de vorm van een 'mixed bed' (dus samen met een kationische hars). Maar die zijn niet meer thuis te regeneren (en het gedemineraliseerde water dat hierbij ontstaat is waarschijnlijk ook niet compatibel met koperen leidingen).

Maar wat ik hier lees lijkt voorkomen van silica gedoe een extra reden om wat resthardheid over te houden.

Dat valt met de Less-10 nog niet mee. Ik mik op 1 a 1.5 dH met dat heel lastig bereikbare schroefje achterop, maar vooralsnog is het nogal digitaal met <0.5 of 2 dH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
WackoH schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:57:
Silicium in water is complexe materie als ik zo even snel kijk.

Aan de ene kant vind ik dat sterke kationische hars in normale waterontharders het gewoon in het water laat zitten.
Maar aan de andere kant laat Mad Wally (Mad Wally in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?") zien dat silicaat wel enige affiniteit voor de hars heeft, maar weer heel gemakkelijk door magnesium en calcium ionen wordt verdrongen.
Ik vermoed ook dat pH (zuurgraad) en temperatuur van het water, en het merk & type hars hierbij een grote rol spelen.

Effective verwijdering kan schijnbaar alleen met een sterke anionische hars die alle anionen zoals chloride, carbonaat en sulfaat, en ook silicaat, uit het water haalt. Dat kan in de vorm van een 'mixed bed' (dus samen met een kationische hars). Maar die zijn niet meer thuis te regeneren (en het gedemineraliseerde water dat hierbij ontstaat is waarschijnlijk ook niet compatibel met koperen leidingen).

Maar wat ik hier lees lijkt voorkomen van silica gedoe een extra reden om wat resthardheid over te houden.

Dat valt met de Less-10 nog niet mee. Ik mik op 1 a 1.5 dH met dat heel lastig bereikbare schroefje achterop, maar vooralsnog is het nogal digitaal met <0.5 of 2 dH.
In die zin kan het water dus wel agressief worden door calcium en magnesium volledig te verwijderen. Het is niet goed. Silica gaat overal zitten, ook in de ontharder. Door resthardheid te gebruiken, kun je het verminderen. Maar ik weet niet of 1 tot 1,5 voldoende is. Meestal ga je richting de 3 om de balans te herstellen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TumTum
Je gooit wat door elkaar.
Water kan aggresief worden als het door een mixed bed hars wordt gehaald. Dan krijg je demiwater.
Laat dat mixed bed nou niet in een "normale" ontharder zitten, maar in de unger voor glazen en auto wassen bijvoorbeeld

Omdat er dan andere stoffen uitgehaald worden kan het water instabiel worden.
(een samenvatting van de post boven je)
Ikzelf en anderen hebben regelmatig de pH gemeten en die is vaak praktisch ongewijzigd met een normale ontharder.

Als je twijfelt koop een pH meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-07 16:50

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

AUijtdehaag schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:16:
E104 dan kan de klep niet de beginstand vinden.
Misschien zit de tandwielkast deksel er niet lekker op.
Er zit een oogje in het display die de positie van het achterliggende deel in de gaten houdt volgens mij.

https://github.com/fonske...0programming%20manual.pdf
Pag 9

Wat je kan doen is even de stekker eruit

De bovenkap eraf.
Dan even goed opletten of de tandwielkast er wel goed op geklikt zit
Je hebt onderaan het display 2 zwarte puntjes in de kap die gecentreerd horen te zitten
en linksachter en rechtsvoor twee borgende uitstulpingen die de tandwielkast op zijn plaats houden.
Ook dienen de kabeltjes onder de tandwielkast netjes in de uitsparingen te zitten.

Dus even kijken en eventueel even losklikken en opnieuw bevestigen. Recht naar beneden, niet schuin.

Daarna stekker erin
En 2 toetsen (meest links en meest rechts) ingedrukt houden, dan zoekt hij de beginpositie met een reset

Wordt ook hier uitgelegd
YouTube: Deeper Dive into the Clack® Disc Valve | October 25, 2024
Alles geprobeerd en nagekeken. Maar blijf error e104 houden. Reset gedaan. Wat kan er verder mis zijn?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
@AQMOS waar staat de laatste handleiding voor de Less?

Waar ik naar op zoek ben zijn de stappen voor de eerste spoeling, wel of geen zout bijvoorbeeld, welke knoppen, etc. Ik kan hier weinig officiële informatie over vinden.

Daarnaast ook de aangeraden instellingen. Waar kan ik die vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbe
Rensaru schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:01:
@AQMOS waar staat de laatste handleiding voor de Less?

Waar ik naar op zoek ben zijn de stappen voor de eerste spoeling, wel of geen zout bijvoorbeeld, welke knoppen, etc. Ik kan hier weinig officiële informatie over vinden.

Daarnaast ook de aangeraden instellingen. Waar kan ik die vinden?
https://www.aqmos.nl/shop...,5243,3565,3551,4559,4650

onder het kopje documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ik was bezig met de installatie van de less15, maar durfde eigenlijk niet meer na het lezen van de handleiding..
Kinderen en mensen met beperkte
lichamelijke, zintuiglijke of geestelijke vermogens, die niet over de
noodzakelijke kennis en ervaring beschikken in de omgang met dit apparaat,
mogen de waterontharder alleen onder toezicht en met inachtneming van
de aangegeven veiligheidsvoorschriften gebruiken.
Ik het trouwens echt wat moeite met dit:
Start de handmatige regeneratie van het apparaat. Blader door het
regeneratiemenu naar de terugspoelstap (rechter knop) als dit niet de eerste stap in
de weergegeven reeks is. Wanneer de regelklep begint met terugspoelen, zet u eerst
de watertoevoer iets open. Terwijl het drukvat met water wordt gevuld, wordt de lucht
via de afvoerleiding uit het apparaat verdreven. Wanneer de tank vol is, begint er
water door de afvoerleiding te stromen. Open op dit punt de watertoevoer volledig.
Laat het apparaat de regeneratie voltooien en voer vervolgens nog een handmatige
regeneratie uit.
Maar lastig, want je moet eerst het menu door en dan nog kwam ik zo snel niet tegen hoe je het handmatig kunt starten. Las ik er overheen?
(gelukkig is er internet, waar ik het uiteindelijk gevonden heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
peterpijpelink schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:57:
[...]

Alles geprobeerd en nagekeken. Maar blijf error e104 houden. Reset gedaan. Wat kan er verder mis zijn?
Spanning eraf halen

Even de kap over de tandwielen los halen, kijken of de kabeltjes netjes in de sleufjes zitten zodat de kap goed weer erop klikt en er niks tussen klemt

Spanning er weer op en dan een reset geven dmv meest linkertoets en meest rechtertoets ingedrukt houden tot de motor begint te lopen.

Als dat niet lukt, @AQMOS bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

AUijtdehaag schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:57:
[...]

Spanning eraf halen

Even de kap over de tandwielen los halen, kijken of de kabeltjes netjes in de sleufjes zitten zodat de kap goed weer erop klikt en er niks tussen klemt

Spanning er weer op en dan een reset geven dmv meest linkertoets en meest rechtertoets ingedrukt houden tot de motor begint te lopen.

Als dat niet lukt, @AQMOS bellen
Lost helaas niets op. Ga morgen wel bellen. Dank voor meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVcCG-yFNhJgD6nOKk_qGA7qBNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmzQgLirdwsedvROv4Y52YYD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door peterpijpelink op 30-03-2025 18:21 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@peterpijpelink
Ok jammer.

Ik zie aan de achter water aansluiting teflon zitten en geen vlakke pakking.
Dicht dat wel goed af? (geen druppeltjes?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

AUijtdehaag schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:46:
@peterpijpelink
Ok jammer.

Ik zie aan de achter water aansluiting teflon zitten en geen vlakke pakking.
Dicht dat wel goed af? (geen druppeltjes?)
Ja gaat goed. Is oude aansluiting. Niet in gebruik voor less.

[ Voor 8% gewijzigd door peterpijpelink op 30-03-2025 19:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:03
In de categorie “past precies”: Hij draait *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgQaMhKaV_PpM3DWGxP3IyC50ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSN70dPfNxrrXEwKMjfG6XoN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
pekelveld schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:11:

[Afbeelding]
Dat is het betere schoenlepel werk. Toevallig vandaag ook de less15 aangesloten, maar ik had gelukkig meer ruimte. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
pekelveld schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:11:
Mooi!
Raken de flexibele leidingen het zand? Dan misschien iets er tussen leggen om te voorkomen dat ze in de toekomst gaan roesten. De ommanteling zal wel van RVS zijn, maar vermoedelijk slechts 304 en de aanwezigheid van chloride (het zout) kan corrosie extra stimuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
peterpijpelink schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:14:
[...]
@peterpijpelink Even een checkvraag want het leek wel zo, maar werd niet 100% duidelijk uit je antwoord:
- Zat het printje met de display op (exact) de juiste plek toen je de reset deed?
Op de print zitten nl. een infraroodzender en ontvanger die via lichtgeleiders links en rechts (beginnen onder de print) van dat zwart-plastic staafje het decoderwiel uitlezen (AUijtdehaag had het hier al over).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esMz8q_X4N3i406CVTY3fkr559A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hd9h6ErqkTdlXhmgVR2YwBhW.png?f=user_large

Heb je trouwens zelf die gele labels aangebracht? Ik heb ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

WackoH schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:31:
[...]

@peterpijpelink Even een checkvraag want het leek wel zo, maar werd niet 100% duidelijk uit je antwoord:
- Zat het printje met de display op (exact) de juiste plek toen je de reset deed?
Op de print zitten nl. een infraroodzender en ontvanger die via lichtgeleiders links en rechts (beginnen onder de print) van dat zwart-plastic staafje het decoderwiel uitlezen (AUijtdehaag had het hier al over).

[Afbeelding]

Heb je trouwens zelf die gele labels aangebracht? Ik heb ze niet.
printje zit in de nokjes/houders en unit draaide al 2 weken zonder issues. Niets gemerkt, tot ik iets moest pakken en zag ineens die foutmelding.

De labels heb ik zelf gemaakt en geprint ja, simpele labelprinter van aliexpress en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

peterpijpelink schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:14:
[...]

[Afbeelding]
Meestal betekent het simpelweg dat de kap niet volledig zit vastgeklikt. Probeer de kabels goed weg te werken, deze kunnen nog wel eens in de weg zitten.
Nadat de kap goed is vastgeklikt, kan je nogmaals de reset uitvoeren. Dan zou het opgelost moeten zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

peterpijpelink schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:51:
[...]
De labels heb ik zelf gemaakt en geprint ja, simpele labelprinter van aliexpress en klaar :)
@peterpijpelink
offtopic:
Welke printer is dat precies? Heb je een linkje?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

AQMOS schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Meestal betekent het simpelweg dat de kap niet volledig zit vastgeklikt. Probeer de kabels goed weg te werken, deze kunnen nog wel eens in de weg zitten.
Nadat de kap goed is vastgeklikt, kan je nogmaals de reset uitvoeren. Dan zou het opgelost moeten zijn!
dank voor meedenken, opgelost. Alles telefonisch nagelopen en na extra reset pakte de unit wel op, regen laten draaien en lijkt allemaal in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hippe Lip schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:25:
[...]

@peterpijpelink
offtopic:
Welke printer is dat precies? Heb je een linkje?
merk is NIMMBOT en oa te koop bij Amazon. https://amzn.eu/d/6RYVGtD

dit is de printer waar je dubbele en enkele breedte labels mee kan printen. Werkt via bluetooth en app op telefoon.

[offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Niet online
@AQMOS ik heb de waterontharder geplaatst en alles is lekvrij BEHALVE de keerklep, geen idee hoe :D ik had hem wel perongeluk uit elkaar gehaald.

Hoe kan ik nu het beste het afvoerwater helemaal leeg pompen? De toevoer dichtdraaien en dan laten spoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rensaru
Wat bedoel je met de keerklep?
De LESS heeft die toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik dacht eerst aan de verplichte terugslagklep in de watertoevoer. Maar die is nauweijks demontabel.
Dus ik vermoed deze in de afvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ET5ieEtGAfGl4jIPyBl5QBj0m8w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1bQCHjGraNOCgMWMC4HGEnMH.png?f=user_large
Ben benieuwd of ik prijs heb (haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Niet online
Sorry, slaapgebrek ;-)
Ja die bedoel ik inderdaad! Druppelt aan de bovenkant dus ik moet hem even uit elkaar halen denk ik. Zit alleen water in de afvoer dus ik wil even checken hoe ik op de juiste manier het systeem leegtrek (en of ik dan weer moet regenereren?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@WackoH
Je gaat door voor de koelkast

Draai je toch zo los?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoGC5EmcNrq1E_94iuQtixKc64s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFYLPOcRER747gGTvgj1tn5c.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan hem zo los draaien @Rensaru
Zolang de ontharder niet regenereerd is de slang afgesloten

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:03:
@WackoH
Je gaat door voor de koelkast

Draai je toch zo los?

[Afbeelding]

Je kan hem zo los draaien @Rensaru
Zolang de ontharder niet regenereerd is de slang afgesloten
Ja dat ben ik van plan, alleen zit er nu na regeneratie wel water in de slang. Of hoort dat niet?

Misschien zie ik het niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rensaru
Je hebt geen handdoek om even onder de keerklep te leggen?
Zullen geen liters zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
De terugslagklep gaat alleen maar open als er voldoende druk is; een beetje water in de slang levert dat niet, dus blijft er water achter

Er kan tijdens normaal bedrijf geen verbinding zijn tussen de hars in het bed (die staat onder de druk van de waterleiding) en deze slang want anders zou er continue water lopen.

Dus zonder de details te kennen (ik gebruik deze terugslagklep verder niet) durf ik wel te stellen dat je de slang veilig los kunt halen en in een bakje leeg laten lopen (zodat het niet over de vloer oid gaat).

Ik vermoed dat het flexibele deel in het klepje niet goed op z'n plek zit, of dat je de wartel niet goed had aangedraaid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensaru
  • Niet online
@AUijtdehaag @WackoH ik kon uiteindelijk gewoon de wartel losdraaien zonder dat er water uit liep. Het flexibele gedeelte bleef gewoon zitten :) opnieuw goed vastgedraaid en even op handmatige spoeling gezet. Problem solved, dank voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Nog even over m'n ontharder (Less-10):
  • Onder het luik bij de voordeur, waar water binnenkomt en de meter is, had ik wel ruimte om de waterontharder te plaatsen, maar geen stroom of afvoer. Wel in de kelder dus ik heb daar de ontharder geplaatst. Hiervoor heb ik de toevoer naar water boven onderbroken. Moest alleen een nieuw stukje leiding vanaf de ontharder naar de verdeling voor de benedenverdieping onder een ander luik maken, maar dat was goed te doen. Ik heb daar gelijk een sanitairverdeler met stopkraantjes geplaatst (ipv meerdere T-stukken).
  • Vanaf de ontharder heb ik een T-splitsing voor water op de beneden- en op de bovenverdieping, ieder met een eigen kogelkraan (had ik toch nog liggen). Zo kan water in een deel van het huis beschikbaar blijven als er iets is.
  • Bij de renovatie van de woning heb ik beide toiletreservoirs een eigen wateraansluiting gegeven zodat ik zo op termijn met regenwater zou kunnen spoelen (bij het huis zat al een betonnen tank voor ~4 m3 regenwater). Daar heb ik nu hard water op laten zitten.
  • Vermoedelijk zal de ontharder dus steeds gaan regeneren na maximaal aantal dagen tussen regeneraties (dit was ook de reden dat ik de kleinste versie heb genomen). Op zich goed want als de hars niet verzadigd raakt, blijft silica hopelijk enigzins gebonden.
  • In het toilet heb ik onder de wasbak een kraan voor hard water gemaakt om daarmee planten water te kunnen geven (die houden niet van het extra natrium uit de ontharder).
  • Na een paar keer pielen lijkt het gelukt om de resthardheid op ~1 te krijgen.
  • Ik proef verschil tussen hard en onthard water, en dat laatste smaak beter :*) (al merk ik soms wel een apart synthetische geurtje. Of dat uit de hars komt?)
Leuk om nu ook thuis m'n eigen mini ionenwisselaar te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Niet online
@WackoH klinkt als een goede set-up. Ook ik vond het verschil in smaak positief uitpakken. Ik vond ook dat het mond gevoel iets beter was, not sure if that makes sense. Mijn vrouw vind de thee ook ‘zachter’
Wel vind ik dat koffie er minder door is gaan smaken. Ik weet dat veel hier het tegenovergestelde vinden maar espresso guru James Hoffman zegt ook dat de diepe smaken calcium en magnesium nodig hebben, daar ben ik het wel mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NineTailedFox
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:23
@Madshark ik ben wel benieuwd of jullie uiteindelijk nog een waterontharder hebben gekocht en zo ja wat jullie ervaringen nu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:09
Dinsdag komt de installateur de less 15 aansluiten.
Ik vroeg me af of je dan ook al gelijk harscleaner toe moet voegen of hoeft dat pas bij de 2de keer zout bijvullen?
Verder voor ingebruikname hoef je denk ik alleen de hardheid in te stellen en ook een regeneratie uitvoeren?
Of mis ik dan nog wat? (En backwash2 op 1 zetten vanwege de clack reader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheMystery
Harscleaner is goed om te ontijzeren.
Vaker dan nodig is dus niet nodig ;-)

Als ik er een aansluit, maak ik altijd even een testrondje.
Dan zit er na de laatste stap (fill) ook de juiste hoeveelheid water in de tank (ter controle)
En dan zout er in doen. Pas op met gespetter en de clack reader TOF sensor

Regenereren is niet meteen noodzakelijk.
Het hars is nog onverzadigd.
Zout goed oplossen duurt ook een paar uurtjes, dus een direkte regeneratie heeft ook weinig zin
(en de monteur zal daar niet op willen/kunnen wachten)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2025 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ionenwisselaarshars wordt normaal in de Na(+)-vorm geleverd omdat dit de meest stabiele vorm is. Dus strikt genomen is 'ie gebruiksklaar.
Maar om twee redenen zou ik toch snel een regeneratie doen waarbij je in de buurt bent:
  • Extra reiningsstap. Je weet tenslotte niet wat het voortraject van de hars is geweest, hoe lang geleden de productie was, en hoe hygienisch er is gewerkt.
  • Controle of het apparaat alle stappen goed doorloopt en er geen lekkage of gespteer optreedt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
AUijtdehaag schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:37:
@TheMystery
Vaker dan nodig is dus niet nodig ;-)

Als ik er een aansluit, maak ik altijd even een testrondje.
Dan zit er na de laatste stap (fill) ook de juiste hoeveelheid water in de tank (ter controle)
En dan zout er in doen. Pas op met gespetter en de clack reader TOF sensor

Regenereren is niet meteen noodzakelijk.
Het hars is nog onverzadigd.
Zout goed oplossen duurt ook een paar uurtjes, dus een direkte regeneratie heeft ook weinig zin
(en de monteur zal daar niet op willen/kunnen wachten)
Start de testrondje de eerste keer vanzelf? Ik vind dit namelijk niet in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheMystery
Kun je mooi aan de monteur vragen

Je zal een handmatige regeneratie moeten starten en die kan je (versneld) doorstappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
AUijtdehaag schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:05:
@TheMystery
Kun je mooi aan de monteur vragen

Je zal een handmatige regeneratie moeten starten en die kan je (versneld) doorstappen
Dat weet de installateur helaas niet, aangezien hij normaal een aquaslim installeert, en ik wou de less.
Dus vandaar dat ik de handleiding aan het bekijken ben waar het helaas niet instaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheMystery
In de TS staan de orignele handleidingen voor de Clack DV valve
https://github.com/fonske...0Programming%20Manual.pdf

Pagina 5 kan je zien hoe je handmatig een regeneratie start met de meest rechterknop (REGEN) 3s ingedrukt houden

Ik adviseer altijd eerst het linkerknopje in te drukken zodat het display oplicht
En dan de meest rechterknop indrukken voor 3 sec. totdat de motor loopt
Bij elke stap kan je dan nogmaals kort de meest rechterknop indrukken en dan gaat die naar de volgende stap

Als je de rechterknop meteen al indrukt voor 3 sec, heb je kans dat er niks gebeurt, maar dan heeft hij de besturing geinitieerd om snacht 02:00 te gaan regenereren en dat wil je niet nogmaals na een handmatige regeneratie. Er knippert dan een pijltje aan de linkerkant vh display.

Bij de clack reader iedere keer 20sec wachten met het indrukken van de reg knop, tot de volgende stap, anders verslikt de esphome code zich ;-)
Clack reader regelt niks, maar leest uit

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
AUijtdehaag schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:37:
@TheMystery
En toch ook om bacterien en schimmels die het zout overleven, te doden?

Overigens vind ik de toepassing van harsreiniger wel een beetje griezelig.

De hars heeft in beginsel een hogere affiniteit voor zuur dan voor zout. Met andere woorden, de hars neemt liever de H(+) (de protonen) van het fosforzuur in de harsreiniger op, dan de natrium (Na+) uit het zout.

Stel dat alleen een harsreiniger wordt toegepast, dan kan de hars met zuur verzadigd raken. Gaat er dan weer kraanwater over de hars, dan zullen de protonen tegen calcium en magnesium worden uitgewisseld. Het vrijgekomen zuur zal voor een deel neutraliseren met het opgeloste carbonaat tot water en CO2. Maar dat kan niet met chloride en nitraat (dat zijn de anionen van de sterke zuren salpeterzuur en zoutzuur). Dus de pH zuurgraad van het water zal sterk dalen.

In de praktijk is het complexer omdat het evenwicht tussen een ion op de hars en de concentratie in het water een belangrijke rol speelt. Fosforzuur een zwak zuur en wordt samen een flinke overmaat zout uitgevoerd. Er is dus competitie tussen H(+) en Na(+) voor de bindingsplaatsen op de hars waardoor waarschijlnijk de meeste plekken alsnog door Na(+) worden bezet.

Het is dus wel belanbgrijk om niet van het voorschrift af te wijken.
Het zal wel goed gaan, maar zelf ga ik voor de zekerheid een normale regeneratie zonder zuur na toepassing van de harsreiniger doen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@WackoH
Er volgt na de brine opzuig fase (met natrium en fosforzuur) toch altijd nog 2 spoelfases, de backwash2 (indien ingesteld) en de fast rinse.
Dus naspoelen wordt toch al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Het gaat niet om zuur dat achterblijft in het water, maar om hetgeen mogelijk aan de hars is gebonden.
Al leidt je er 100 m3 (gedemineraliseerd) water overheen; het komt er alleen van af door uitwisseling met andere ionen.

Misschien is er nauwelijks wat gebonden vanwege de verhouding H+/Na+ tijdens de regeneratie
Misschien gebeurt die uitwisseling al tijdens de spoelstappen met de calcium en magnesium uit het drinwater.
Of misschien komt het vrij tijdens normaal gebruik.

Een manier om dit vast te stellen is om na regeneratie met een harsreiniger, nog een keer te regeneren met alleen zout. Als de pH dan sterk daalt, weet je dat er H+ gebonden is geweest.

Zal dit op m'n lijstje zetten om een keer te doen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-07 14:51
Hoi Tweakers,

Ik heb een Remon Tara 10 waar ik super tevreden mee ben, echter begint het zout op te raken die ze hebben meegeleverd (zakken) nu kan ik bij hen zelf wel bestellen, echter zijn de verzendkosten te gek voor woorden.

Wat is een ander goed alternatief voor zout tabletten?

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-07 23:19
AUijtdehaag schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:43:
@plofkip
Dat geluid lijkt me wel normaal. Er kan een beetje lucht bij komen als het water eruit is gezogen, doordat het balletje niet helemaal mooi de pekelbuis afsluit. Er zit ook een injector in die dat geluid kan veroorzaken.

Werkt je flowmeter wel goed?
Een kennis van me kwam erachter dat hij bijna niet regenereerde, omdat de flowmeter haperde soms en de ontharder dacht dat die niet hoefde te regenereren..
Heb je een homewizard watermeter eventueel? Dan kan je vergelijken.
Excuus voor de late reactie, de flowmeter werkt inderdaad niet goed.
Het viel me op dat de resterende hoeveelheid op het display hetzelfde bleef. Toen ik de kraag open zette kwam het waterdruppeltje ook niet in beeld.
Toen heb ik een tik tegen de kop van de ontharder gegeven en kwam het druppeltje weer in beeld.
Telkens als ik nu controleer of het functioneert, werkt het niet tot ik een tik geef.

Is dit enigszins zelf op te lossen? Kan ik zelf de flowmeter inspecteren bijvoorbeeld?
Ik zag dat een nieuwe al rond de € 100,- zit, kan ik net zo goed een Clack aanschaffen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@plofkip
Is het een Fleck 5600sxt OF 5800sxt

Flowmeter is wel even er tussen uit te halen
https://www.waterontharde...air/09108-meter-assy-3-4/

Ik kan er een in italie bestellen maar dan red je het ook niet met 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
AUijtdehaag schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:05:
@plofkip
Is het een Fleck 5600sxt OF 5800sxt

Flowmeter is wel even er tussen uit te halen
https://www.waterontharde...air/09108-meter-assy-3-4/

Ik kan er een in italie bestellen maar dan red je het ook niet met 100 euro.
5600sxt

Is die Clack eventueel eenvoudig zelf te monteren ter vervanging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@plofkip
Ik weet niet hoe handig je bent.

Maar het is een kwestie van de cylinder tussen de benen (een riem kan ook helpen om hem tegen te houden) en de besturing los draaien.

Stijgbuis zl in de cylinder blijven en in de clack steken met water in de cylinder als glijmiddel
Daarna de clack besturing erop schroeven en handvast op de cylinder

Clack heeft geen standaard bypass, dus je kan kiezen voor een bypass erop of een montageblok
Ik weet niet wat voor flex slangen je hebt, maar bij clack kun je 3/4" of 1" aansluiting (buitendraad) ,monteren voor de slang te monteren met vlakke pakking

De afvoerslang zal 12x 16 moeten zijn met een slangtule (de standaard afvoerslang zal denk ik niet passen)

En 3/8 pekelslang, als de fleck metrisch is past hij ook niet.

AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Ik heb nog spullen liggen ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
AUijtdehaag schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:44:
@plofkip
Ik weet niet hoe handig je bent.

Maar het is een kwestie van de cylinder tussen de benen (een riem kan ook helpen om hem tegen te houden) en de besturing los draaien.

Stijgbuis zl in de cylinder blijven en in de clack steken met water in de cylinder als glijmiddel
Daarna de clack besturing erop schroeven en handvast op de cylinder

Clack heeft geen standaard bypass, dus je kan kiezen voor een bypass erop of een montageblok
Ik weet niet wat voor flex slangen je hebt, maar bij clack kun je 3/4" of 1" aansluiting (buitendraad) ,monteren voor de slang te monteren met vlakke pakking

De afvoerslang zal 12x 16 moeten zijn met een slangtule (de standaard afvoerslang zal denk ik niet passen)

En 3/8 pekelslang, als de fleck metrisch is past hij ook niet.

AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Ik heb nog spullen liggen ;-)
En ik zie ook dat je spul levert om te koppelen met HA, dat is ook aantrekkelijk ;)
Kun je dan OOTB het zout niveau bijhouden? Want dat mis ik toch wel erg met de huidige opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-07 19:42
Njay schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:24:
Hoi Tweakers,

Ik heb een Remon Tara 10 waar ik super tevreden mee ben, echter begint het zout op te raken die ze hebben meegeleverd (zakken) nu kan ik bij hen zelf wel bestellen, echter zijn de verzendkosten te gek voor woorden.

Wat is een ander goed alternatief voor zout tabletten?
Heb begrepen dat men het vaak bij de Welkoop koopt. Geen idee of dat voor jouw ontharder ook geschikt is.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
JPD68 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:00:
[...]

Heb begrepen dat men het vaak bij de Welkoop koopt. Geen idee of dat voor jouw ontharder ook geschikt is.
Zag vanmorgen deze zakken liggen:
https://www.hornbach.nl/p/onthardingszout-25-kg/3083043/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@plofkip
Je kan de TOF1 sensor (vl53l0x) tot 5 mtr afstand van de clack reader plaatsen en de TOF2 tot 3 mtr (vl53l1x)
En dan diverse behuizingen mogelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzSUOQyLM8yJCDrV2Ms4vIEL7_M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2g6F7eiCh6xMm8oVhYYxgVCG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGiyUDcfsLEq4KAXbJ_OYdkjpeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgG1dEumRqNlZEPKjhdAzHOq.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2025 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

plofkip schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:29:
[...]

Excuus voor de late reactie, de flowmeter werkt inderdaad niet goed.
Het viel me op dat de resterende hoeveelheid op het display hetzelfde bleef. Toen ik de kraag open zette kwam het waterdruppeltje ook niet in beeld.
Toen heb ik een tik tegen de kop van de ontharder gegeven en kwam het druppeltje weer in beeld.
Telkens als ik nu controleer of het functioneert, werkt het niet tot ik een tik geef.

Is dit enigszins zelf op te lossen? Kan ik zelf de flowmeter inspecteren bijvoorbeeld?
Ik zag dat een nieuwe al rond de € 100,- zit, kan ik net zo goed een Clack aanschaffen :X
Heb een tweede-'kans' flowmeter van de SXT 5600 voor je liggen.
Voor €30 + verzendkosten. Als het niet werkt dan storneer ik het bedrag uiteraard.

Mail me maar op mp@aqmos.nl als je interesse hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
AQMOS schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:18:
[...]

Heb een tweede-'kans' flowmeter van de SXT 5600 voor je liggen.
Voor €30 + verzendkosten. Als het niet werkt dan storneer ik het bedrag uiteraard.

Mail me maar op mp@aqmos.nl als je interesse hebt!
Hmja, ik heb er weinig vertrouwen in als die nieuw zou zijn, laat staan een 2e hands.
Heb inmiddels best wel wat gezeur gehad met deze ontharder, dus ben een overstap naar Clack wel serieus aan het overwegen.
Maar toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-07 14:51
En dit werkt voor alle ontharders op basis van zout? moet ik nog ergens specifiek naar kijken?

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Pagina: 1 ... 117 ... 122 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.