Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 114 ... 118 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-04 09:24
Hoi,

Ik ben aan het oriënteren voor een ontharder. Ik lees meer klachten wat achteraf gebeurd zoals zout aanslag in pan of douche. Er zijn wel hier en daar mensen die ook tevreden zijn, maar zijn de mensen die nu dit lezen die recent dit hebben laten plaatsen ook tevreden? Ik heb momenteel contact gezocht met Hydrotense. Wie vinden jullie het beste uit de lijst in pagina 1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel-rwd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-04 13:25
BaBoK schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:15:
Wij overwegen een waterontharder te installeren, maar kunnen deze niet in de meterkast plaatsen. Daarom willen we onderzoeken of we de waterontharder 8 meter verderop kunnen installeren.

Onze huidige situatie:

Het water komt binnen in de meterkast op de begane grond.
Vanuit hier zijn er drie aftakkingen:
WC beneden (16mm meerlagenbuis)
Badkamer boven (16mm meerlagenbuis)
Resterend deel beneden (20mm meerlagenbuis met 16mm vertakkingen naar keuken, badkamer beneden, tuin en een tweede wc beneden)
Onze geplande oplossing:

Vanaf de binnenkomst in de meterkast willen we met een 16mm meerlagenbuis naar de waterontharder (8 meter verderop) gaan.
Vervolgens willen we met een 16mm meerlagenbuis terug naar de meterkast, om vanaf daar de bestaande aftakkingen te voeden met ontkalkt water.
Onze vraag:
Hoe beïnvloedt deze opstelling de waterdruk en doorstroming in huis? Momenteel komt het waterbedrijf met voldoende druk binnen om de drie aftakkingen goed te bedienen. Echter, als we de waterontharder 8 meter verderop plaatsen en het water via een 16mm leiding heen en terug laten lopen, krijgen we dan problemen met drukval?

Met een gezin van 4 personen (waarvan 2 jonge dochters), verbruik 180m3 per jaar, willen we voorkomen dat bijvoorbeeld de douche beneden slechts een klein straaltje geeft als er tegelijkertijd in de keuken water wordt gebruikt of een wc wordt doorgetrokken.

Is deze opstelling haalbaar zonder merkbare druk- en comfortverlies, of zouden we beter een andere oplossing moeten overwegen?
Misschien dat het met een gescheiden systeem wel passsend te maken is? De Less is op aanvraag ook te krijgen met een losse zoutbak.
16mm flexibel heeft met name bij de koppelingen een kleine diameter. Koper 15mm wordt doorgaans vervangen door 20mm flexibel.

De bypass met blauwe knoppen, hier sluit in de waterontharder aan de onderzijde op aan. Voor de bypass heb ik een 22 15 22 t-stuk geplaatst zodat ik in de garage/tuin altijd hard water heb. De verdeler na de bypass is een sanitairverdeler (Sanivesk, Praxis), hebben ze meerdere varianten van.

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/32f735ab-940c-4666-9045-7300a3086a07.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 14:56
AQMOS schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:27:
[...]

De andere partijen hebben de Runxin F79B kop: 2 schijven. 1 keramiek en 1 plastic.
De LESS heeft 2 keramische met diamanten coating.

Plastic maakt minder lawaai :)
Waterflex Waterluxe heeft geen Runxin F79B kop maar een eigen ontworpen kop van europese makelaardij op basis van de Pentair Fleck.
WTR heeft een combi Fleck en Clack volgens de site

Ja plastic is stiller, 10 jaar garantie. Misschien dan maar een revisie setje plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-04 10:15

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
martinus83 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:06:
[...]

Waterflex heeft geen Runxin F79B kop maar een eigen ontworpen kop van europese makelaardij op basis van de Pentair Fleck.
WTR heeft een combi Fleck en Clack volgens de site

Ja plastic is stiller, 10 jaar garantie. Misschien dan maar een revisie setje plaatsen?
Waterflex ken ik niet. Heb je een linkje? Dan kan ik het verifiëren.

Ik begrijp dat wtr dat zegt, het is echter een Runxin F79b met een ander frontje. Net zoals Boshuis, Waterluxe etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel-rwd
Vandaag gesproken met iemand van NWF, goede indruk gekregen. Voor mij zijn de NWF DUO10 en Less 15 overgebleven om een keuze uit te maken

Pre van de Less 15
4cm lagere inbouwhoogte
goede specificatie's
met een extra printplaat (ajuitdehaag) te koppelen met Home Assistent
nat of droge zoutbak te wijzigen

Pre NWF DUO10
ook 2 keramische schijven maar een stuk stiller dan de Less
nog betere specificatie (doorstroomcapaciteit, water en zoutverbruik)
geschikt voor 200m3 ipv 166m3 ondanks kleinere harscilinder.
5 jaar garantie
Bypass inclusief (voor mij niet van belang omdat ik al een bypass heb)
Er is een app maar die stelt niet zo veel voor, wel een potentiaal vrij contact op de print.

Qua prijs ongeveer gelijk, tenzij je de nwf bij Wildkamp koopt (1000 euro duurder!)

Dus ja, wat te kiezen..
NWF kan ook droge zoutbak versie leveren maar hij had duidelijk de voorkeur voor natte zoutbak. Droge zoutbak betekent in de praktijk vaak niet voldoende zoutopname in het regeneratiewater waardoor de hars niet volledig schoon van kalk gespoeld wordt.
Klopt het wel dat de specs beter kunnen zijn met een kleinere harscilinder?
Heeft iemand ervaring met geluidproductie tussen de Less en NWF?

Voor mn gevoel levert NWF een hogere kwaliteit maar dat vind ik moeilijk goed te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
AQMOS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:07:
[...]

Waterflex ken ik niet. Heb je een linkje? Dan kan ik het verifiëren.

Ik begrijp dat wtr dat zegt, het is echter een Runxin F79b met een ander frontje. Net zoals Boshuis, Waterluxe etc.
Waterluxe moest dat zijn inderdaad.
30 jaar levensduur wordt er geclaimd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
daniel-rwd schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:03:
Vandaag gesproken met iemand van NWF, goede indruk gekregen. Voor mij zijn de NWF DUO10 en Less 15 overgebleven om een keuze uit te maken
Goed vergelijk. Duo10 is er wel in 3 types (2.0, 2.0 high end en 4.0) Bijzonder dat er een ruime capaciteit is met minder hars, verbruik etc als ik kijk op https://onlinewaterontharders.nl/c/waterontharders/duo/

Capaciteit van de duo10 premium is 1000 L/h?
Less15 doet 1500 L/h

[ Voor 41% gewijzigd door martinus83 op 12-02-2025 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel-rwd
O ik dacht 2.0 staat voor 2m3/h

Algemene technische gegevens besturing:
Werk temperatuur : 4 tot 43 °C
Werk druk : 1,5 tot 8,5 bar
Druk verlies : Max. 0,5 bar (bij nominale debiet)
Max. 1,8 bar (bij piek debiet)
Service flow : Max. 2,0 m3/uur (bij druk verlies van 1,8 bar)
Backwash : Max. 2,0 m3/uur (bij druk verlies van 1,7 bar)
Fles aansluiting : 2,5” 8NPSM
In-/ uitgang aansluiting : 3/4 ”
Pekelslang aansluiting : 3/8”
Stijgbuis : 1,05”
E-voeding : IN: 100-240 VAC 50-60 Hz | UIT: 12V DC 1500 mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
daniel-rwd schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:55:
O ik dacht 2.0 staat voor 2m3/h

Algemene technische gegevens besturing:
Werk temperatuur : 4 tot 43 °C
Werk druk : 1,5 tot 8,5 bar
Druk verlies : Max. 0,5 bar (bij nominale debiet)
Max. 1,8 bar (bij piek debiet)
Service flow : Max. 2,0 m3/uur (bij druk verlies van 1,8 bar)
Backwash : Max. 2,0 m3/uur (bij druk verlies van 1,7 bar)
Fles aansluiting : 2,5” 8NPSM
In-/ uitgang aansluiting : 3/4 ”
Pekelslang aansluiting : 3/8”
Stijgbuis : 1,05”
E-voeding : IN: 100-240 VAC 50-60 Hz | UIT: 12V DC 1500 mA
Volgens mij moet je even in de tabel daar boven kijken. Die gegevens die jij hier laat zien is van de besturing zelf.

https://nwfabriek.nl/uploads/file/duo-2-0.pdf

Hier staan de specs wat duidelijker opgesomt:
https://onlinewateronthar...0-premium-waterontharder/

NWF DUO 10 2.0
Hars 10 liter
Geschikt voor een jaarlijks waterverbruik 200 m³
Onthardingscapaciteit tot regeneratie 4.000 liter
Onthardingscapaciteit per uur 1.000 liter
Zoutverbruik per regeneratie 800 gram
Waterverbruik tijdens regeneratie 70 liter
Inhoud zoutreservoir 23 meterkastmodel/35 (of resp. 46/75)kilogram

LESS15
Hars 15 liter
Geschikt voor een jaarlijks waterverbruik 166 m³
Onthardingscapaciteit tot regeneratie 5.600 liter
Onthardingscapaciteit per uur 1.500 liter
Zoutverbruik per regeneratie1.20 kilogram
Waterverbruik tijdens regeneratie 90 liter
Inhoud zoutreservoir 15 kilogram

[ Voor 30% gewijzigd door martinus83 op 12-02-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:06
@martinus83 Volgens mij valt en staat bijna alles met de hars inhoud. (correct me if i'm wrong). Maar hoe meer hars, hoe hoger de onthardingscapaciteit. Een cilinder met minder harsinhoud, kan tenslotte minder kalk uit het water opnemen. (Want minder hars beschikbaar).

Ik vindt het dan ook moeilijk te geloven dat de "NWF DUO 10 2.0" meer geschikt zou zijn voor 200m3 als dat de LESS15 dit is waarbij ze 166m3 aangeven. Ik denk dat je beter af bent met een LESS15, want deze heeft meer hars inhoud. Dus de capaciteit van deze ontharder is in alle opzichten hoger. En 1500liter ontharden per uur komt neer op 25liter per minuut. Dat is een hoop water, de meeste huisinstallaties (lees douch/bad) komen daar niet aan. Dat kan de CV Ketel / leidingen / kraan niet leveren. Hier thuis een flinke regendouche, die komt maximaal aan 13L/m en ik heb met de verbouwing 25mm naar de badkamer gelegd zowel warm als koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
g00gle schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:59:
@martinus83 Volgens mij valt en staat bijna alles met de hars inhoud. (correct me if i'm wrong). Maar hoe meer hars, hoe hoger de onthardingscapaciteit. Een cilinder met minder harsinhoud, kan tenslotte minder kalk uit het water opnemen. (Want minder hars beschikbaar).

Ik vindt het dan ook moeilijk te geloven dat de "NWF DUO 10 2.0" meer geschikt zou zijn voor 200m3 als dat de LESS15 dit is waarbij ze 166m3 aangeven. Ik denk dat je beter af bent met een LESS15, want deze heeft meer hars inhoud. Dus de capaciteit van deze ontharder is in alle opzichten hoger. En 1500liter ontharden per uur komt neer op 25liter per minuut. Dat is een hoop water, de meeste huisinstallaties (lees douch/bad) komen daar niet aan. Dat kan de CV Ketel / leidingen / kraan niet leveren. Hier thuis een flinke regendouche, die komt maximaal aan 13L/m en ik heb met de verbouwing 25mm naar de badkamer gelegd zowel warm als koud.
Dat is exact wat ik ook concludeer. Nja het zou wel kunnen maar dan gaat hij veel vaker regeneren.
Qua cap heb je helemaal gelijk. Ik zie hier vaker berichten voorbij komen van stort douched etc met 20/25 l/min. Wij hebben een hansgrohe pulse, en die doet 12l p/m. Pak daar een kraan bij oid, of een wasmachine (doet ca 10 l) dan zit je ongunstig wel op 22 l / min max

Duo14 is ook een optie, heeft dus een 14 l hars cilinder. Met 300 m3 jaarcapiceit. Zal de boel eens naast elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
offtopic:
Ik snap niet hoe mensen 20 tot 25 liter water uit een regendouche krijgen (zonder hydrofoor).
Wij hebben een Grohe SmartControl set, met een regendouche kop van 31cm, veel verder als 13l/min kom ik niet. Misschien is bij mij de CV ketel de bottleneck? Denk het niet want Intergas Xtreme36. Overigens als ik de douche aanzet, de kraan in de keuken en de WC kraan, kom ik ook maar aan zo'n 25L/m maximaal en zak de waterdruk echt weg. Ik denk dat Dunea gewoon niet meer levert als 25L/m. Ik denk dat als ik hoger wil uitkomen dat er toch iets van een hydrofoor met buffervat ofzo moet komen. Maar goed wij vinden het prima zo, voldoende druk in de douche. En het waterverbruik blijft zo een beetje binnen de perken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel-rwd
Bij mij gaat er 20mm flex naar zolder/ketel en vanaf daar is het 16mm flex naar de muurplaat van de douche. Toen er een wasmachine kraantje op de muurplaat zat had ik flinke druk, 16l/m ongeveer gemeten toen. Dus bij mij komt er zeker geen 25l/m uit de douchekop! De straal is nu prima maar ik zou niet teveel willen inboeten door de waterontharder.

Dus ik moet dan eigenlijk kijken naar drukverlies? 1000l/h is 16,7 per minuut dus dat zou (net aan) voldoende moeten zijn.

Een te grote harscilinder kan zorgen voor kanaalvorming begreep ik. Je moet toch uiterlijk elke 14 dagen regenereren vanuit hygiënisch oogpunt. Dat is minimaat 26x per jaar stel je wil elke 10dagen regenereren dan is dat 36,5 x.
150.000 liter per jaar / (4000-10%) = 42x per jaar regenereren met de NWF DUO10> 2940 liter ater en 33,6 kg zout. 365/42=8,6 dagen
150.000 liter per jaar / (5600-10%) = 30x per jaar regenereren met de LESS 15> 2700 liter water en 36kg zout verbruik. 365/30= 12,1 dagen
Berekend met 7,5dh hardheid naar 0 brengen. Dus qua verbruik maakt het niet uit. Hoe het "geschikt voor jaarlijks waterverbruik" van 166m3 vs 200m3 berekend is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
@daniel-rwd was die meting van 16 liter koud, of 40 graden warm water? hoe meet je dat eigelijk?
De less en duo verbruiken dus even veel, een 10L hard is net te weinig en een 15 is opzich goed dan.
Qua zoutbak heb ik liever een grote bak, hoef ik minder vaak mn waterput luik op te lichten.. :-)

Hier een flex 26, die in kruipruimte naar boven toe aftakt op flex 20, en in badkamer flex 16 wordt.
Extreme 36 is gloednieuw net als bij @g00gle. Alleen als de douchje aan staat en iemand trekt de warme kraan open (bad vullen, wastafel) dan is herrie achter de douche deur het gevolg ;-) @g00gle herkenbaar? ik vraag me al even af waar dat nu echt aan ligt. Misshcien aan manier van monteren van het t stuk in de leiding? ...

[ Voor 15% gewijzigd door martinus83 op 12-02-2025 16:58 ]

• daniel-rwd
martinus83 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:57:
@daniel-rwd was die meting van 16 liter koud, of 40 graden warm water? hoe meet je dat eigelijk?
De less en duo verbruiken dus even veel, een 10L hard is net te weinig en een 15 is opzich goed dan.
Qua zoutbak heb ik liever een grote bak, hoef ik minder vaak mn waterput luik op te lichten.. :-)

Hier een flex 26, die in kruipruimte naar boven toe aftakt op flex 20, en in badkamer flex 16 wordt.
Extreme 36 is gloednieuw net als bij @g00gle. Alleen als de douchje aan staat en iemand trekt de warme kraan open (bad vullen, wastafel) dan is herrie achter de douche deur het gevolg ;-) @g00gle herkenbaar? ik vraag me al even af waar dat nu echt aan ligt. Misshcien aan manier van monteren van het t stuk in de leiding? ...
Dat was met koud water. Meten door 1 minuut lang een emmer te vullen of meten hoe lang het duurt om 10 liter bijvoorbeeld te vullen en dan naar 1 minuut om te rekenen.

De Less kan je ook als gescheiden systeem bestellen maar je kunt hem ook later nog met externe zoutbak uitvoeren. Maar die 2-3 keer per jaar vullen vind ik wel oke. Ik zet er denk ik een opbergbox met zoutvoorraad naast en met een zoutalarm via het printje van AJuitdehaag hoef je niet tussendoor te checken.

Wij gebruiken eigenlijk geen warm water bij de wastafel en de keuken is coldfill close in boiler dus ik herken je probleem niet. Ik vind de gatdiameter in die 16mm persfittingen best wel klein. Zo'n sanitairverder is volgens mij beter dan allerlei t stukken bij elkaar.

• martinus83
daniel-rwd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:13:
[...]

Dat was met koud water. Meten door 1 minuut lang een emmer te vullen of meten hoe lang het duurt om 10 liter bijvoorbeeld te vullen en dan naar 1 minuut om te rekenen.

De Less kan je ook als gescheiden systeem bestellen maar je kunt hem ook later nog met externe zoutbak uitvoeren. Maar die 2-3 keer per jaar vullen vind ik wel oke. Ik zet er denk ik een opbergbox met zoutvoorraad naast en met een zoutalarm via het printje van AJuitdehaag hoef je niet tussendoor te checken.

Wij gebruiken eigenlijk geen warm water bij de wastafel en de keuken is coldfill close in boiler dus ik herken je probleem niet. Ik vind de gatdiameter in die 16mm persfittingen best wel klein. Zo'n sanitairverder is volgens mij beter dan allerlei t stukken bij elkaar.
Gewoon meten natuurlijk, hoe moeilijk kan het zijn.

Mbt dat warm water, een bad vol open vullen met twee kleine kids er in terwjil een tiener staat te douchen is gegarandeerd succes. Wastafel geeft natuurlijk hetzelfde resultaat daarom was ik even benieuwd naar je ervaring hierin. Koelt je douche dan af net als hier. Onze douche koppen gebruiken nagenoeg hetzelfde. Vroeg me af of mn ketel instelling daar iets in kon betekenen.

Maar goed, back ontopic.

Zout vullen zal niet vaak zijn nee, maar 15 kg less15 of 32 kg Duo 2.0 scheelt natuurlijk wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Deze week kwam een Vitens storingsmonteur langs vanwege te lage waterdruk. Eerste wat mij gevraagd werd was of ik een waterontharder had. Nadat ik gezegd had dat dat niet het geval is, kreeg ik een hele lijst ongevraagde persoonlijke adviezen (want Vitens mag dat niet formeel) om er ook nooit aan te beginnen. Voor de hardheid (8 dH) was het al zeker niet nodig, maar de lijst van negatieve punten kwam behoorlijk overeen met het lijstje in de TP (je wordt er ziek van, de oude koper leidingen en messing koppelingen kunnen er niet tegen, de waterdruk daalt, het kost onnodig geld voor stroom, aanschaf en onderhoud). Geen idee wat hij de afgelopen jaren (hij was geen jonkie) allemaal is tegengekomen, maar hij vond het een typisch huidige generatie probleem dat men elkaar gek maakt. (De lage waterdruk bleek overigens door een afsluiter verder in de straat te worden veroorzaakt)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@pdidi
Volgende keer laat je hem de fotos zien van de verstopte quookers uit dit topic.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:13
@Thomox

Zijn jouw problemen met je LESS-15 inmiddels opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:01
@wouter.N
Wegens omstandigheden nog niet aan begonnen om de vlotter los te halen en te bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Thomox schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:52:
@wouter.N
Wegens omstandigheden nog niet aan begonnen om de vlotter los te halen en te bekijken...
Als je een keer tijd hebt, zou ik bij het loshalen van de vlotter direct controleren of er tijdens de fill-stap wel water via het pekelslangetje stroomt. Ik heb uren aan de vlotter besteed, maar uiteindelijk bleek dat niet het probleem te zijn (al weet ik nog steeds niet wat het wel is). Binnenkort komt Aqmos langs om het op te lossen.

Inmiddels heb ik weer hard water, ik heb net een paar liter water in het pekelbad gegoten, hopelijk zuigt hij dat vannacht op.

[ Voor 10% gewijzigd door wouter.N op 14-02-2025 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel-rwd
Ik heb vandaag een Less 15 besteld!!
Hij wordt uitgevoerd met 1” aansluiting ipv 3/4, dat was voor mij wel een deal maker. De extra capaciteit (tov nwf duo10) en mogelijkheid om via het extra printje met HA te koppelen hielpen ook mee. Goed contact en advies van Aqmos gehad en natuurlijk leuk dat er hier op forum veel Less- kennis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Nu heb ik een remon waterontharder en zoek ik de handleiding maar kan did nergens vinden.

Ik probeer de hardheid in te stellen. Maar kom niet verder dan de hardheid van het huidige water in te vullen.
Werkt de remon altijd naar 0 hardheid?

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 14-02-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-04 23:22

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Draakje5 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:24:
Nu heb ik een remon waterontharder en zoek ik de handleiding maar kan did nergens vinden.

Ik probeer de hardheid in te stellen. Maar kom niet verder dan de hardheid van het huidige water in te vullen.
Heb je daar geen gebruiksaanwijzing bij gekregen dan? Ik zou in eerste instantie je leverancier maar eens gaan vragen. Die moet de benodigde informatie toch kunnen leveren?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:29:
[...]

Heb je daar geen gebruiksaanwijzing bij gekregen dan? Ik zou in eerste instantie je leverancier maar eens gaan vragen. Die moet de benodigde informatie toch kunnen leveren?
Ja. Maar die is nu en komende 2 dagen niet bereikbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:24:

Zit er wel een CE keurmerk op de waterontharder?
Men is dan verplicht volgens de machinerichtlijn er een handleiding bij te leveren.

Scannen van de ecosoft stikker met qr code en CE keurmerk brengt je meteen naar een handleiding.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-02-2025 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Die handleiding heb ik een half jaar geleden weggegooid denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Draakje5
Ik kan ook zo snel geen handleiding vinden op de website van Remon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
@Draakje5
Vraag is welke ontharder heb je van Remon?

Tara: -> Canature DF BNT-585SE
Neva: -> Canature CS16H-1017 / CS16H-1035 ~ BNT-850SF(UF)
*Type nr kan anders zijn

Met deze juiste type nummers kun je zo de handleiding vinden:
Bijvoorbeeld: Tara
https://www.yumpu.com/en/...34/operation-manual-bfa/1

Elke ontharder kun je wel de fabrikant van vinden, maar vergeet niet dat de verkopende partij zeker hun eigen instellingen hebben toegepast of wellicht onderdelen hebben aangepast voor betere werking.

[ Voor 3% gewijzigd door PatRamon op 15-02-2025 11:32 ]

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
hoe gebruikt een ontharder de zouttabletjes? ik heb nu een dun draadje aan mijn zoutbak hangen, wordt het klein gemaakt door een mechanisme zodat het door het kabeltje kan? hoe moet ik dit zien?

[ Voor 6% gewijzigd door Farabi op 15-02-2025 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Farabi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:50:
hoe gebruikt een ontharder de zouttabletjes? ik heb nu een dun draadje aan mijn zoutbak hangen, wordt het klein gemaakt door een mechanisme zodat het door het kabeltje kan? hoe moet ik dit zien?
Tijdens de regeneratie wordt er door dat 'kabeltje' = slang pekelwater opgezogen waarmee het hars wordt gespoeld.

Dus een waterontharder lost het zout op in water en dat zoute water wordt gebruikt. Er wordt niets vermalen.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Ik had deze gekregen van de less installateur. Vandaag voor het eerst gebruikt. Is dit perse iets noodzakelijks? En is de prijs gerechtvaardigd? (€70)

[ Voor 54% gewijzigd door Farabi op 16-02-2025 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
PatRamon schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:31:
@Draakje5
Vraag is welke ontharder heb je van Remon?

Tara: -> Canature DF BNT-585SE
Neva: -> Canature CS16H-1017 / CS16H-1035 ~ BNT-850SF(UF)
*Type nr kan anders zijn

Met deze juiste type nummers kun je zo de handleiding vinden:
Bijvoorbeeld: Tara
https://www.yumpu.com/en/...34/operation-manual-bfa/1

Elke ontharder kun je wel de fabrikant van vinden, maar vergeet niet dat de verkopende partij zeker hun eigen instellingen hebben toegepast of wellicht onderdelen hebben aangepast voor betere werking.
De neva. Inderdaad dit is het schermpje en de hardheid optie. Maar wat ik er dan voor hardheid uit krijg mag joost weten.

Ja het is 0dh met de tester. Maar hij stond op 12dh gemeentelijk water terwijl ik maar 8dh meet met de bypass aan. Misschien even wat mee spelen en wachten na de nieuwe regeneratie? Heb hem nu op 4dh gezet. Met de hoop dat ik 4dh over houd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2509uf1jklqGrJGcbsPaeopUNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFATn4Ns4h5xxaHa2EpdwWq9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 15-02-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:32
Draakje5 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:27:
[...]

De neva. Inderdaad dit is het schermpje en de hardheid optie. Maar wat ik er dan voor hardheid uit krijg mag joost weten.

Ja het is 0dh met de tester. Maar hij stond op 12dh gemeentelijk water terwijl ik maar 8dh meet met de bypass aan. Misschien even wat mee spelen en wachten na de nieuwe regeneratie? Heb hem nu op 4dh gezet. Met de hoop dat ik 4dh over houd.
[Afbeelding]
Vermoedelijk pas je hiermee alleen je capaciteit aan voor wanneer hij weer moet gaan regenereren. Dus bijv. ipv na 3000 liter, nu na 5000 liter regenereren. Het is niet zo dat hij nu maar voor 4dh gaat ontharden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-04 15:56
Farabi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:15:
Ik had deze gekregen van de less installateur. Vandaag voor het eerst gebruikt. Is dit perse iets noodzakelijks? En is de prijs gerechtvaardigd? (€70)

[Afbeelding]
Prijs lijkt me wel reëel.

Ik betaal €15 voor 1 liter via Amazon.
Gebruik de hars reiniger 1x per jaar (500ml).
Met jouw 5 liter kan je dan volgens mij dan wel 10 jaar vooruit ;-)

Grtz Mark

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Farabi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:15:

[Afbeelding]
200 mg is eigenlijk een beetje onzin. Dat heeft niks met liters te maken
10 ml vloeistof per liter hars is een betere omschrijving
Voor de LESS-20 is dat 20 liter hars x 10 ml = 200 ml per keer in de pekelbuis gieten.

Met 5 ltr doe je dus 5000/200 = 25x

Het hoofdbestanddeel van harscleaner is forfor zuur. Wat ook in cola zit, daarmee kan je ontroesten.
Fosforzuur in cola zorgt er ook voor dat de vele suikers geen voedingsbodem gaan worden.

Nu is het drinkwater wel redelijk zuiver in NL en bevat weinig ijzer wat roest kan veroorzaken.
Het hars bind zich niet alleen aan calcium ionen en magnesium ionen, maar ook aan ijzer.
Met zout (natrium chloride) haal je de calcium en magnesium ionen weer weg, maar niet het ijzer.

Daar gebruik je de harscleaner (fosforzuur) voor

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2025 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
@AUijtdehaag @wouter.N Ik heb eindelijk tijd kunnen maken voor de ontharder. Ik heb vanmorgen de vlotter constructie losgehaald en het bleek inderdaad dat het kunststof balletje vast zat in de rubberen zitting. Na een zachte 'tik' viel hij er uit. Toen heb ik het proberen schoon te maken door flink te spoelen.

De regeneratie ben ik er even bijgebleven, het vullen gaat snel, geen problemen mee. Het opzuigen van het pekelwater ging nu gewoon goed totdat de volledige bak leeg was, top!

Het lijkt erop dat het balletje misschien wel iets te groot is voor de zwarte kunststof behuizing. Daar mag hij wel vrij in bewegen naar mijn idee, hij hoeft tenslotte alleen de zitting dicht te duwen. Te krappe tolerantie wellicht?

@AQMOS horen jullie dit vaker bij de LESS dat het balletje vastzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Thomox schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:19:
@AUijtdehaag @wouter.N Ik heb eindelijk tijd kunnen maken voor de ontharder. Ik heb vanmorgen de vlotter constructie losgehaald en het bleek inderdaad dat het kunststof balletje vast zat in de rubberen zitting. Na een zachte 'tik' viel hij er uit. Toen heb ik het proberen schoon te maken door flink te spoelen.

De regeneratie ben ik er even bijgebleven, het vullen gaat snel, geen problemen mee. Het opzuigen van het pekelwater ging nu gewoon goed totdat de volledige bak leeg was, top!

Het lijkt erop dat het balletje misschien wel iets te groot is voor de zwarte kunststof behuizing. Daar mag hij wel vrij in bewegen naar mijn idee, hij hoeft tenslotte alleen de zitting dicht te duwen. Te krappe tolerantie wellicht?

Bedankt voor de update! fijn voor je dat het opgelost is. We hadden dus niet zoals eerder het zelfde probleem.

Inmiddels heb ik een regeneratie uitgevoerd, nadat ik een dag eerder de zoutbak tot de helft met water had gevuld. Tijdens de regeneratie is het water netjes opgezogen, dus dat werkt gelukkig weer. Na de volledige regeneratie was de zoutbak echter leeg wat betreft water, dus dat werkt helaas nog niet. Gelukkig kan ik wel weer tien dagen vooruit met ontkalkt water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Ja, al lijkt dit best wel willekeurig te zijn. Wij zijn bezig met de leverancier om dit probleem op te lossen.
De vlotter is echter een onderdeel uit China, dus transittijden maakt dat het wat langer duurt dan gehoopt.

Als ik hier een update over heb, zal ik het posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AQMOS schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:42:
[...]

Ja, al lijkt dit best wel willekeurig te zijn. Wij zijn bezig met de leverancier om dit probleem op te lossen.
De vlotter is echter een onderdeel uit China, dus transittijden maakt dat het wat langer duurt dan gehoopt.

de losse zoutbak heeft dit probleem niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:02
Goedemiddag,
Ik heb nu een Waterluxe Duo 12, maar ik ga verhuizen naar een nieuwbouwwoning dus moet er natuurlijk een nieuwe waterontharder komen. Dezelfde Waterluxe Duo 12 komt nu op 1600 euro inclusief installatie, wat ik aan de ruime kant vind. Hebben jullie een beter/goedkoper alternatief voor mij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
In het losse (BNT) zoutvat (28x44) zit een andere vlotter in die wat meer ruimte heeft in doorlaat.
Heb daar nog geen problemen mee ondervonden (n=1)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:53:
[...]

de losse zoutbak heeft dit probleem niet toch?
Klopt. Uiteraard behoeft die ook onderhoud, maar dat is een kwestie van de vlotter onder de warme kraan houden elke 1-3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:06:
@Farabi
In het losse (BNT) zoutvat (28x44) zit een andere vlotter in die wat meer ruimte heeft in doorlaat.
Heb daar nog geen problemen mee ondervonden (n=1)
De vlotter van Cannature (in de BM, BMX, R2D2 en de 25L zoutbakken) is uiterst betrouwbaar.
Hebben wij nooit problemen mee!

(n=50.001) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:04

Ik heb een LESS 10 waarbij na het regenereren ~10cm water in de bak blijft staan (instelling op droge zoutbak). Ik had begrepen dat het normaal was dat er altijd een beetje water in de bak blijft staan. Blijkbaar kan de bak dus wel (bijna) helemaal leeggezogen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Melvin15397
Water onder het balletje blijft in de pekelbak staan. (die sluit de pekelbuis af tijdens regeneratie om lucht aanzuigen te voorkomen.
Zie de link van de foto in deze post
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
en
YouTube: LESS float

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Ik heb Remon even gebeld en er zit dus een ventiel onder de kap waar je aan kan draaien voor de resthardheid.

Het schijnt dat dit max tot ongeveer 25% resthardheid te regelen is, werkt dat bij alle ontharders met zout zo?
Ik kom dan dus eigenlijk niet hoger dan 2 dH, inkomend is namelijk 8dH.

Ik heb nu een uitdaging dat mijn warmtepomp leverancier (panasonic) zegt dat ik minstens 3 of 4 dH moet hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door Draakje5 op 18-02-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Draakje5 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:17:

edit: ok, moest wat langer doorspoelen. is nu 4dH. (4 druppels).
Vraag 2: met 4 testdruppels. ligt de dH dan tussen de 4.0 en 4.99? Of tussen de 3.5 en 4.49?
Ja, dat is de vraag. Tis ook geen omschakelpunt op 0,1 dh nauwkeurig.

Franse hardheid test is nauwkeuriger :-)
Formule bij fr test: aantal druppels x 0.56: Hardheid in dH

Zou eigelijk eens 10 ml water moeten pakken, kun je dan 1 dh per 2 druppels testen? en bij 20 ml, is 1 druppel van 0,25 dh? :+

[ Voor 21% gewijzigd door martinus83 op 18-02-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb Remon even gebeld en er zit dus een ventiel onder de kap waar je aan kan draaien voor de resthardheid.

Het schijnt dat dit max tot ongeveer 25% resthardheid te regelen is, werkt dat bij alle ontharders met zout zo?
Ik kom dan dus eigenlijk niet hoger dan 2 dH, inkomend is namelijk 8dH.

Ik heb nu een uitdaging dat mijn warmtepomp leverancier (panasonic) zegt dat ik minstens 3 of 4 dH moet hebben.
In je cv water gewoon hard water doen.

Maar hij doelt op je tapwater boiler?

Hardheid van 3 of 4 merk je echt wel tov 0 dH. Water is minder "glad".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:18:
[...]

In je cv water gewoon hard water doen.

Maar hij doelt op je tapwater boiler?

Hardheid van 3 of 4 merk je echt wel tov 0 dH. Water is minder "glad".
Ja tapwater. De remon ontharder kan je dus niet hoger dan 25% van je originele dH instellen.

Krijg je dus 20dH binnen zal het wel loslopen.
Maar met 7dH binnen kun je het theoretisch dus maar tussen de 0dH en 1.75dH regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Draakje5
Met deze kun je in ieder geval naar 3 dH volgens mij
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2025 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

martinus83 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Ja, dat is de vraag. Tis ook geen omschakelpunt op 0,1 dh nauwkeurig.

Franse hardheid test is nauwkeuriger :-)
Formule bij fr test: aantal druppels x 0.56: Hardheid in dH

Zou eigelijk eens 10 ml water moeten pakken, kun je dan 1 dh per 2 druppels testen? en bij 20 ml, is 1 druppel van 0,25 dh? :+
Klopt, bij 10ml is elke druppel 0,5dH!
Bij 20ml 0,25dH.

Over het algemeen zijn de druppels dezelfde grootte door de oppervlaktespanning, maar let wel op dat je geen lucht uit het flesje knijpt om accuraat te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Aanvullend is dit een optie voor Clack ventielen:
https://www.aqmos.nl/shop...tionele-mixing-valve-7508

edit: Ik zie dat het een BNT/Cannature ventiel van Remon betreft. De ingebouwde mixing valve is minder betrouwbaar bij Cannature over het algemeen. Een montageblok is dan inderdaad de mooiste oplossing

[ Voor 14% gewijzigd door AQMOS op 19-02-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

[…]Ik heb nu een uitdaging dat mijn warmtepomp leverancier (panasonic) zegt dat ik minstens 3 of 4 dH moet hebben.
@Draakje5 De vraag is waarom je minstens 3-4 dH moet hebben. Is dat gebaseerd op de inmiddels verouderde info dat dit niet goed is voor je leidingen?
In dat geval kun je dat negeren. Zie TS.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artisyy
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:16
Mijn vriendin en ik zijn al langer aan het denken aan een waterontharder. Zodoende kwam ik op dit topic terecht.
Ik heb alle comments hier gelezen over een tijdspanne van 2 maanden. Een hele opgave! :o

- Jaarverbruik: 110m³ (berekende gok aangezien we recent ons regenwater in dienst hebben genomen, ik heb de watermeter af en toe genoteerd en zo ons verbruik berekend)
- 2 regendouches aan 22l/min elk
- Inkomend water is 14dH (België)
- Zou graag regelen naar ongeveer 3dH (omwille van silica vorming, ik wil liever het risico niet lopen)
- Voorlopig 2 volwassenen en 1 kleintje. Naarmate hij ouder wordt, neemt ons verbruik uiteraard toe.

Aqmos LESS heeft de voorkeur.

Uit mijn berekeningen (14dH naar 3dH - 2,8dH/liter hars):
- LESS-15: 3,8m³ onthard water (elke 13 dagen regenereren)
- LESS-20: 5,1m³ onthard water (elke 17 dagen regenereren)

Elke 17 dagen regenereren is wat lang, maar ik zou ook graag op wat langere termijn willen kijken. Rekeninghoudend met 2% capaciteitsafname per jaar. Op 10 jaar zit de capaciteit op 4,2m³ (2,3dH/liter hars) met elke 14 dagen regenereren. Voor een LESS-15 komt dit dan neer op 3,1m³ onthard water met elke 10 dagen regenereren.

Ongeacht welke LESS ik neem, om de resthardheid te regelen, neem ik best de Clack WS1 Proportionele mixing valve er bij? Ik heb destijds zelf al een bypass gemaakt met kraantjes.

Dit is allemaal zeer theoretisch, maar je moet ergens vertrekken.

Wat zouden jullie aanraden in mijn geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:25:
[...]

@Draakje5 De vraag is waarom je minstens 3-4 dH moet hebben. Is dat gebaseerd op de inmiddels verouderde info dat dit niet goed is voor je leidingen?
In dat geval kun je dat negeren. Zie TS.
Dit zijn eisen van warmtepomp fabrikanten.
Ook ivm garantie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Draakje5 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:40:
[...]

Dit zijn eisen van warmtepomp fabrikanten.
Ook ivm garantie dus.
@Draakje5 Daarmee ga je niet in op de vraag waarom. Het gaat hierbij uitsluitend om het SWW-gebruik? Werkelijk, dat is geen risico. De meesten hier regelen terug naar 0 dH en dat water gaat dan, ook bij mij, door de boiler. En dat is in mijn geval ook een in de WP ingebouwde boiler.
Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:35:
[...]

@Draakje5 Daarmee ga je niet in op de vraag waarom. Het gaat hierbij uitsluitend om het SWW-gebruik? Werkelijk, dat is geen risico. De meesten hier regelen terug naar 0 dH en dat water gaat dan, ook bij mij, door de boiler. En dat is in mijn geval ook een in de WP ingebouwde boiler.
Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.
Ja, precies dat.
Jij geeft aan dat het geen risico is, maar de fabrikant stelt wel de minimale eis van 5dH voor het water dat door de warmtepomp heen gaat (als ik het goed begrijp).

Het instelllen van een minimale dH wil ik om aan de eisen van de fabrikant te voldoen. Door dit bij de ontharder in te stellen wordt mijn SWW water teruggebracht van 8 dH, maar gelimiteerd tot bijv. 4 of 5 dH.

Ik heb ook een gesloten circuit in mijn binnenunit zitten volgens mij. Althans, (ben geen expert) maar er zit een bijvul optie bij in de binnenunit met een drukmeter. Los van de drukmeter die ik op de vloerverwarming verdelers heb zitten voor het VV circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Draakje5 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:59:
[...]

Ja, precies dat.
Jij geeft aan dat het geen risico is, maar de fabrikant stelt wel de minimale eis van 5dH voor het water dat door de warmtepomp heen gaat (als ik het goed begrijp).

Het instelllen van een minimale dH wil ik om aan de eisen van de fabrikant te voldoen. Door dit bij de ontharder in te stellen wordt mijn SWW water teruggebracht van 8 dH, maar gelimiteerd tot bijv. 4 of 5 dH.
Niet alle eisen van fabrikanten zijn even zinvol. Soms niet op feiten maar op oude of verkeerde gedachtes gebaseerd. De enige reden die ik kan bedenken voor een minimale hardheid is dat ze denken dat het corrosief is.
Heb je de TS gelezen? Daar ook de eerste link bij ‘Overige links’?
Ik heb ook een gesloten circuit in mijn binnenunit zitten volgens mij. Althans, (ben geen expert) maar er zit een bijvul optie bij in de binnenunit met een drukmeter. Los van de drukmeter die ik op de vloerverwarming verdelers heb zitten voor het VV circuit.
Zit er op elke verdeler een drukmeter? Gaat het om een oude vloerverwarming met een warmtewisselaar bij elke verdeler? Dan heeft elke verdeler een eigen, gescheiden circuit inderdaad. Naar ook daar kan onthard water geen kwaad.
Heb je geen gescheiden circuits, dan zou de druk toch overal hetzelfde moeten zijn (communicerende vaten)?
En ja, je CV-water is (in zijn geheel) een eigen gesloten circuit. Als je daar gewoon onbehandeld (niet-onthard) kraanwater in doet zit je snor. Dat kan geen kwaad.
Maar het drinkwatercircuit komt daar niet mee in aanraking. En ontharding daarvan lijkt me echt geen kwaad kunnen.

<John O`Mill>

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-04 19:23
Iemand enig idee waarom de BW stand het niet meer zou kunnen doen,heb de handmatige cyclus aan gezet en bij de stand BW hoor ik niks?

Kop er af gehaald en op deze manier weer terug gezet,gaatjes tegenover elkaar dan moet het
toch kloppen zo?

Het is alsof het kleine rondje niet ver genoeg door draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PofRHCMofVFCyAUNrbK0U2h4HW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0mcNFKCHKhdLhSqXxfRId5W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgYWBbF0Y9SvI3hocW_s5XFJO6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFQ57R5vZ5Vewx5Dspr3mQyl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Xrjs6EFxdGeBNGvaO5k4Q5DrfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOdCsxYf5SG7H9BMZP0oNbh8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door DoubleDutch op 20-02-2025 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

DoubleDutch schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:14:
Iemand enig idee waarom de BW stand het niet meer zou kunnen doen,heb de handmatige cyclus aan gezet en bij de stand BW hoor ik niks?

Kop er af gehaald en op deze manier weer terug gezet,gaatjes tegenover elkaar dan moet het
toch kloppen zo?

Het is alsof het kleine rondje niet ver genoeg door draait.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even alle tandwielen controleren op schade. Ook het pistonsetje controleren, deze moet op termijn vervangen worden. Je kan het pistonsetje ook schoonmaken en heel lichtjes invetten met siliconenvet/spray.

Van de foto's kan ik niet een duidelijk probleem afleiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
AQMOS schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:31:
[...]

Even alle tandwielen controleren op schade. Ook het pistonsetje controleren, deze moet op termijn vervangen worden. Je kan het pistonsetje ook schoonmaken en heel lichtjes invetten met siliconenvet/spray.

Van de foto's kan ik niet een duidelijk probleem afleiden
Tandwielen zijn allemaal nog heel.
Welk piston setje bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:09
Ik werd vandaag geattendeerd door iemand dat de aanpassingen pas na de slimme meter / installatie gedaan mogen worden. Dus ik heb dat vandaag even nagekeken en het ziet er uit als onderstaande naar de ontharder.

Mag dit wel? Ik heb het laten doen. Volgens mij zit dit wel goed. Aangezien het niet de aanvoer is.

Daarnaast zit de achterste deel nergens aan vast. Dus die hangt gewoon aan de slang naar de ontharder. Moet ik die nog vastmaken met tiewraps aan het andere gedeelte ter ondersteuning? Of zal ik het zo laten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXkOLJ4ki9c0svHOSk09vnj_juw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6K1a3S1EnNymU2E9r8DCAAl2.jpg?f=fotoalbum_large

En af en toe hoor ik een bonk uit de ontharder. Ik denk vanwege de druk en het water. Hebben meer mensen dit?

[ Voor 18% gewijzigd door TumTum op 21-02-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

TumTum schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:25:
Ik werd vandaag geattendeerd door iemand dat de aanpassingen pas na de slimme meter / installatie gedaan mogen worden. Dus ik heb dat vandaag even nagekeken en het ziet er uit als onderstaande naar de ontharder.

Mag dit wel? Ik heb het laten doen. Volgens mij zit dit wel goed. Aangezien het niet de aanvoer is.

Daarnaast zit de achterste deel nergens aan vast. Dus die hangt gewoon aan de slang naar de ontharder. Moet ik die nog vastmaken met tiewraps aan het andere gedeelte ter ondersteuning? Of zal ik het zo laten.

[Afbeelding]

En af en toe hoor ik een bonk uit de ontharder. Ik denk vanwege de druk en het water. Hebben meer mensen dit?
Het moet nà je watermeter, die zie ik niet op je foto.
Maak eens een overzichtsfoto. Ingang, watermeter, uitgang etc

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

EWK schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:38:
[...]

Jawel, die meter is duidelijk links op de foto te zien. Bovendien zie je de bekende bevestigingsbeugel van de meter.

Zo te zien is de leiding die op de meter aangesloten zat losgenomen en is daar de ontharder tussen gezet. Keurig netjes met een extra kogelkraan.

Het enige dat je op deze installatie aan zou kunnen merken, als je dat al belangrijk vind, is dat er geen derde kogelkraan bij zit als bypass. Maar noodzakelijk is dat niet.

Kortom: de aansluiting is in orde zo. (y)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:32
Hippe Lip schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:55:
[...]

Jawel, die meter is duidelijk links op de foto te zien. Bovendien zie je de bekende bevestigingsbeugel van de meter.

Zo te zien is de leiding die op de meter aangesloten zat losgenomen en is daar de ontharder tussen gezet. Keurig netjes met een extra kogelkraan.

Het enige dat je op deze installatie aan zou kunnen merken, als je dat al belangrijk vind, is dat er geen derde kogelkraan bij zit als bypass. Maar noodzakelijk is dat niet.

Kortom: de aansluiting is in orde zo. (y)
terugslagklep was toch eigenlijk verplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
EWK schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:38:
[...]

Die zit links inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Waar zit de inkomende waterleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Beekforel
TumTum in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

@TumTum
Tyraps of pijpbeugel

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik kan het obv die foto niet goed beoordelen maar het lijkt wel alsof de ontharder aan de verkeerde kant is gemonteerd dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Beekforel
Ik kan het ook niet goed zien maar dat lijkt er wel op inderdaad, dat de nutsaansluiting rechts zit?
@TumTum ?

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:30:
@Beekforel
Ik kan het ook niet goed zien maar dat lijkt er wel op inderdaad, dat de nutsaansluiting rechts zit?
@TumTum ?

Edit: dat is gratis regenereren dan. :o
(en niet zoals het hoort)
Links zit in de aanvoer (vanaf de watermeter) van de ontharder en rechts in de retour. Links zit ook leidingschacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4DiQrkFEMMPtnZvmhHCFGTJhkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sw4MIdA9xSFPGksofQgcZP2g.jpg?f=fotoalbum_large

Spoelactie/regeneratie gestart;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPlYYVkCQp3vVr8EVEaZ4bTxJZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9FIIYoEbI4IxKP4MjRktiCD.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dit wist ik al. Zie het vaak snachts terug. Gaat nu al zo’n 40L door de meter.

Dus volgens het document van de motor komt het water naar de aanvoer van links vanaf de meter en gaat rechts via de retour de grond in (zoals op de foto). Die ik dus met tiewraps vast wil zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door TumTum op 22-02-2025 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

DoubleDutch schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:48:
[...]

Tandwielen zijn allemaal nog heel.
Welk piston setje bedoel je?
Vanaf ~1:40 YouTube: Fleck 5800 Control Valve Tear Down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

gjcvro schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:02:
[...]
terugslagklep was toch eigenlijk verplicht?
Wie verplicht je daartoe?
En heb he ooit een losse, extra terugslagklep gezien bij een gewone huisaansluiting?

Bij mijn weten zit er een terugslagklep in de watermeter ingebouwd.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:32
Hippe Lip schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:39:
[...]

En heb he ooit een losse, extra terugslagklep gezien bij een gewone huisaansluiting?

Het antwoord laat ik over aan de experts, er stond niet voor niets een vraagteken achter mijn zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:31

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hippe Lip schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:39:
[...]

https://www.vitens.nl/Ser...ie,-Voor%20het%20plaatsen

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ah de grote,ja die is nagekeken en opnieuw ingesmeerd met wat vet,deze beweegt gewoon soepel,er zit een kleine witte an de achterzijde die het backwash aanstuurt,deze wordt niet aangesproken door het kleine wiel aan de achterzijde,snap er geen hol van hoe dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@ViezeVis Dank! Dit was me totaal onbekend.

Het is dus kennelijk een verplichting, dat is dus buiten twijfel. Wel vraag ik me dan af waarom er water terug zou (kunnen) stromen en waarom er dus een terugslagklep voorgeschreven is. De ontharders waarover we het hier in dit topic hebben zijn passieve apparaten, waar het water doorheen stroomt door de druk op de waterleiding van buitenaf. Ik zie oprecht nog niet hoe dat terugstromen zich voor kan doen.

Bijft nog steeds dat die verplichting staat. En dat ik in de veronderstelling ben dat de watermeters hier een terugstroombeveiliging hebben.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Zijn gewoon de waterbedrijven die (terecht) geen enkel risico willen nemen. Daar is ook bijvoorbeeld de wasmachine kraan (met beluchter) voor uitgevonden. De terugslag klep in de watermeter is een laatste beveiliging. Stel je toch eens voor dat er bij je buurman iets mis gaat en er bij jou wasmachine water uit je kraan komt. Ik snap deze regels wel. Moet ik eerlijk bekennen dat ik geen extra terugslag klep voor m'n ontharder heb zitten 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Het is een wens vanuit de drinkwatermaatschappijen, echter is een terugslagklep alleen verplicht bij bedrijven.

"Daarom is een terugstroombeveiliging van het type CA nodig."

nodig ≠ verplicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

AQMOS schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:43:
Het is een wens vanuit de drinkwatermaatschappijen, echter is een terugslagklep alleen verplicht bij bedrijven.

nodig ≠ verplicht
@AQMOS Ah dank! Dat is nuttige info. d:)b

En weet je dan mss ook of er idd een terugslagklep zit in de ‘gewone’ watermeter bij woonhuizen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Terugslag klep 'kost' je ook capaciteit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
AQMOS schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:27:
[...]

De andere partijen hebben de Runxin F79B kop: 2 schijven. 1 keramiek en 1 plastic.
De LESS heeft 2 keramische met diamanten coating.

Plastic maakt minder lawaai :)
Ondertussen even contact gehad.
Zit inderdaad de Chinese Runxin kop op in eigen case.
WTR zegt wel ook twee keramische schijven te hebben, geen plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AQMOS schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:43:

nodig ≠ verplicht
In de context 'regels voor installatie' en 'type CA nodig' vind ik niet dat je hier zo eenvoudig kunt stellen dat 'nodig' wat anders is dan 'verplicht'. Ik lees dat op de site van Vitens als verplicht. Of je het dan wel of niet doet is dan een 2e. Ik denk dat een groot deel geen CA-klep heeft (n=1, in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
martinus83 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:53:
Terugslag klep 'kost' je ook capaciteit toch?
Een CA-klep kan inderdaad zorgen voor een verminderde druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

ViezeVis schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:07:
[...] Ik denk dat een groot deel geen CA-klep heeft (n=1, in ieder geval).
n=2

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeLeet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-04 14:52
Zit er bij jullie een verschil tussen jullie watermeter en de watermeter in de ontharder?

Wij hebben vandaag bijvoorbeeld 374 liter gebruikt volgens onze watermeter en maar 330 liter volgens onze waterontharder.

Zijn zulke verschillen acceptabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
RikMeLeet schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:32:
Zit er bij jullie een verschil tussen jullie watermeter en de watermeter in de ontharder?

Wij hebben vandaag bijvoorbeeld 374 liter gebruikt volgens onze watermeter en maar 330 liter volgens onze waterontharder.

Zijn zulke verschillen acceptabel?
Als niet al het water onthard dan is dat natuurlijk logisch..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Boshuis heeft de bypass versnijding standaard al open staan dacht ik.

@RikMeLeet Welke is het geworden? En welke dH meet je na de ontharder?

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeLeet
Oh lol, dat klinkt wel logisch natuurlijk. Door de resthardheid gaat niet alle water door de ontharder.... oeps.

Het is de Boshuis 250 geworden,

Resthardheid van 3DH staat hij nu. Maar misschien nog wat verlagen.

Maar dan is het inderdaad wel logisch dat de ontharder minder veel water aangeeft haha. Niet over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Op de WTR infopagina staat:
Het beste van de Fleck en de Clack stuurkleppen gecombineerd tot dit innovatieve systeem.
Nu klinkt dat een beetje vaag dus had ik bij de klantendienst gevraagd welke onderdelen van Fleck en Clack dan precies gecombineerd worden:
Fleck gebruikt kunststof pistons, Clack gebruikt kunststof schijven. Beide varianten zijn twee manieren van schakelen en hebben zo zijn voor- en nadelen. Ceramic is een combinatie van pistons en schijven en heeft dit omgezet naar keramische schijven.

Pistons hebben een snellere breekkans, maar worden minder blootgesteld aan druk. Schijven staan non-stop onder druk tijdens wisselingen, maar zijn net wat duurzamer. Ceramic heeft van beide het beste gepakt en heeft dit met keramiek zijn eigen gemaakt.
Bovenstaand komt uit een bericht van
Nu heb ik gevraagd wat voor unit dit nu is en het antwoord is een Runxin..
Is dit nu hetzelfde, is de Runxin dan combi clack fleck zoals hierboven geschreven?

Verder wat mij nu onduidelijk is, of beter gezegd me opvalt.

WTR Ceramic high end, 15 liter hars
Onthardingscapaciteit is 2240 L
Flow is 750 L/h
25 liter reservoir = 10 kg zout

Less 15, 15 liter hars
Onthardingscapaciteit is 5600 L
Flow is 1500 L/h
15 kg zout

Dan moet de WTR zon 2x vaker spoelen. Dat is nogal een extreem verschil?
Wat zie ik nu (hopelijk) verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:27
En weet je dan mss ook of er idd een terugslagklep zit in de ‘gewone’ watermeter bij woonhuizen?
[/quote]
Ik kan je vertellen dat dat bij Oasen het geval is. Nog niet zo lang geleden een nieuwe meter gekregen omdat de klep zeer zwaar ging, waardoor weinig water het huis in kwam

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
martinus83 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:09:

Verder wat mij nu onduidelijk is, of beter gezegd me opvalt.

WTR Ceramic high end, 15 liter hars
Onthardingscapaciteit is 2240 L
Flow is 750 L/h
25 liter reservoir = 10 kg zout

Less 15, 15 liter hars
Onthardingscapaciteit is 5600 L
Flow is 1500 L/h
15 kg zout

Dan moet de WTR zon 2x vaker spoelen. Dat is nogal een extreem verschil?
Wat zie ik nu (hopelijk) verkeerd?
De onthardingscapaciteit van de WTR klopt niet, kijk even in de gebruikerslijst in de topicstart.
Daar staan een aantal gebruikers met een Premium of High-End evenals hun inkomende en uitgaande waterhardheid.

Wat ik wel kan vertellen op basis van eigen ervaring is dat de LESS-15 vele malen stiller is bij het regenereren.
De High-End stond bij ons beneden in meterkast en ik kon hem op zolder nog horen, echt een irritante hoge fluittoon (iets om 's nachts wakker van te worden).
Volgens de monteur van WTR hoorde dit geluid erbij, al vraag ik het mij af, zeker nu de LESS-15 een stuk stiller is.

• martinus83
Suicide schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:10:
[...]

De onthardingscapaciteit van de WTR klopt niet, kijk even in de gebruikerslijst in de topicstart.
Daar staan een aantal gebruikers met een Premium of High-End evenals hun inkomende en uitgaande waterhardheid.

Wat ik wel kan vertellen op basis van eigen ervaring is dat de LESS-15 vele malen stiller is bij het regenereren.
De High-End stond bij ons beneden in meterkast en ik kon hem op zolder nog horen, echt een irritante hoge fluittoon (iets om 's nachts wakker van te worden).
Volgens de monteur van WTR hoorde dit geluid erbij, al vraag ik het mij af, zeker nu de LESS-15 een stuk stiller is.
Goeie info, dank. Heb de tabel nog eens nageslagen. Niet alle WTR capaciteiten liggen helemaal in lijn tov d.h. Capaciteit versus less-15 ligt dan nog vrij dicht bij elkaar. Wat logisch is.

Wat voor kop er nu echt precies op de WTR zit is mijn nog steeds onduidelijk

De less maakt ook geluid, kortstondig 4x ofzo per regeneratie, waar men toen dat fragment heeft gemaakt en op YT gezet ? Hoe ervaar jij dit?

Less heeft een 15 kg zoutbak, ook een voordeel al heb ik liever een losse ivm schoonmaak. Alleen L:ees heeft minder functies.

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
WTR en de LESS zijn beide met een losse zoutbak te krijgen, dus dat gaat je keuze niet niet vergemakkelijken.
Tja het geluid, dat is natuurlijk relatief, de een heeft er last van de ander hoort het niet eens.
Ik moet zeggen dat de LESS aanzienlijk stiller is dan de WTR.
Echter wij lieten hem overdag regenereren dus was dat geen enkel probleem, ook heeft het apparaat 3 jaar lang gewoon zijn werk gedaan (tot onze verhuizing), nooit geen problemen gehad.
Verder gaf WTR destijds snel en uitgebreide antwoorden op mijn vragen en is alles netjes geïnstalleerd.

Welke extra functies heeft de WTR waar je denkt gemak van te hebben?
Wij hadden de High-End met zoutalarm, vakantieregeling e.d. (nooit gebruikt....) dus ik zou nu zelf voor de Premium gaan.
Aangezien ik dacht dat het zoutalarm d.m.v. een sensor zou werken, maar dat is helaas niet zo, e.e.a. staat in de handleiding op hun website.
De vakantieregeling kan je ook vervangen door zelf even een paar minuten de kraan open te zetten bij thuiskomst, dus dat is het extra geld in mijn ogen ook niet waard t.o.v. de Premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Suicide schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:15:
WTR en de LESS zijn beide met een losse zoutbak te krijgen, dus dat gaat je keuze niet niet vergemakkelijken.
Tja het geluid, dat is natuurlijk relatief, de een heeft er last van de ander hoort het niet eens.
Ik moet zeggen dat de LESS aanzienlijk stiller is dan de WTR.
Echter wij lieten hem overdag regenereren dus was dat geen enkel probleem, ook heeft het apparaat 3 jaar lang gewoon zijn werk gedaan (tot onze verhuizing), nooit geen problemen gehad.
Verder gaf WTR destijds snel en uitgebreide antwoorden op mijn vragen en is alles netjes geïnstalleerd.

Welke extra functies heeft de WTR waar je denkt gemak van te hebben?
Wij hadden de High-End met zoutalarm, vakantieregeling e.d. (nooit gebruikt....) dus ik zou nu zelf voor de Premium gaan.
Aangezien ik dacht dat het zoutalarm d.m.v. een sensor zou werken, maar dat is helaas niet zo, e.e.a. staat in de handleiding op hun website.
De vakantieregeling kan je ook vervangen door zelf even een paar minuten de kraan open te zetten bij thuiskomst, dus dat is het extra geld in mijn ogen ook niet waard t.o.v. de Premium.
De ontharder komt in de waterput, onder het tapijt van de hal. Zoutalarm leek me daarom wel nuttig. Ik neem ook aan dat dat een sensor oid is, heb deze vraag ook uit staan naar WTR.

WTR gaf aan dat het apparaat helemaal stil zou zijn (net als waterluxe dat beweert) ivm de luidruchtige keramische schijven van de Less. Nu begrijp, en lees ik ook elders in dit topic dat de WTR wel degelijk geluid maakt hetzij op andere fronten. Dat is wel hinderlijk maar kan die put nog wel enigzins dempen.

Vakantieregeling, en WTR kan proportioneel spoelen. Waterluxe kan dat niet en zegt natuurlijk dat dat een bewust keuze is omdat proportioneel spoelen niks anders dan een verkeerde bezuiniging zou zijn en op jaarbasis qua kosten amper merkbaar is. War ik wel in kan komen in ons geval.

Ik nijg nu meer naar de less-15, maar graag met losse zoutbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
AQMOS schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:42:
[...]

Is er al een update?

Eergisteren heeft de LESS15 geregenereerd, vandaag voelde ik aan het water dat het niet zacht was. Dus ik ben bij de ontharder gaan kijken, wederom een volle waterbak. De brine is dus weer niet opgenomen...

Bij het uitnemen van de vlotter bleek het balletje weer vast te zitten :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JR1966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-04 23:53
Sinds medio vorig jaar hebben we een Remon Tara aangeschaft en laten installeren. Al met al erg tevreden over. Erg zuinig met zout, waarmee je ook nog eens niet vast zit aan één leverancier. Ik kan het desgewenst gewoon bij Hornbach of Karwei aanschaffen.

Installatie ging erg netjes waarbij de monteur prettig meedacht.

Grappig om te zien met de tester dat je eerst 9 druppels testvloeistof nodig hebt om het water groen te kleuren en dat het nu na de eerste druppel al groen kleurt.

Vooral veel plezier van geen kalk meer. Water is ook smakelijker geworden.

Anyway.. Ik lijk wel een fanboy maar ik ben echt erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeLeet
Monteur van Boshuis had na installatie resthardheid van 3dh gemeten.

Ik heb een watertester van Aqmos gekocht en meteen na de eerste druppel groen. Doe ik iets verkeerd of is er geen rest hardheid?
Pagina: 1 ... 114 ... 118 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.