Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 113 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:04
BaBoK schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 00:03:
Hopelijk plaats ik dit bericht in het juiste forum, anders hoor ik het graag.
Ik sta op het punt om een waterontharder aan te schaffen en tegelijkertijd een glazen douchewand en -deur.
Mijn vraag is: als ik een waterontharder neem, heeft het dan nog zin om te investeren in anti-kalk glas voor de douchewand en -deur? Of is dat overbodig en zonde van het geld?
Geen idee wat exact anti kalk glas is, maar zelfs met een waterontharder zal het glas nog steeds vies worden van de zeepresten uiteindelijk :) Althans, zo is dat bij ons en voornamelijk aan de onderkant van het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:50
Dat is een verkoop middeltje, ze coaten / spuiten het glas in met een of ander spul. Bij elke fabrikant heet het anders. Sowieso is die coating na verloop van tijd eraf. Het effect van Rain X is een beetje hetzelfde. Het is puur dat het water niet echt kan hechten aan het glas en daar dus kan opdrogen.

Met een ontharder heeft het naar mijn idee geen zin, omdat je geen kalk meer in je water hebt. Mits je voor 0dH gaat natuurlijk. Verder wat @vinom zegt klopt ook, maar een ontharder betekend niet, dat je niet meer hoeft schoon te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vellener
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-02 15:14
Het verhaal gaat dat waterontharders ervoor kunnen zorgen dat filters, zoals in de wateraanvoerslang naar een wasmachine, verstopt kunnen raken door slijmophoping. Klopt dat? En wat is daar aan te doen?
Menny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:59
Vellener schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:34:
Het verhaal gaat dat waterontharders ervoor kunnen zorgen dat filters, zoals in de wateraanvoerslang naar een wasmachine, verstopt kunnen raken door slijmophoping. Klopt dat? En wat is daar aan te doen?
Menny.
Dat moet haast wel een verzonnen verhaal van de producent van Antikal zijn.

Nee daar klopt niets van dus.

Mvg Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:30

MJV

Gisteren aardig geploeterd om het AQMOS montageblok te monteren. Viel toch tegen omdat ik de 22mm leiding in wat bochten moest wringen.

Ik heb in de 22mm een Raminex-kraan met terugslagklep (EA, zoals hier gelinkt) geplaatst. Na het AQMOS-blok zit een 22mm buis, die middels een T in 2 15mm leidingen wordt gesplitst. Na ongeveer een meter zit er nog een 15mm-knie in de 'hoofdleiding' naar de rest van het huis. Ik denk toch aardig wat drukverlies te bemerken.

Voor dat ik dat 15m stuk alsnog 22mm ga maken, zou dat door die ene T en één knie komen, of is het eerder de terugslagklep?

Functioneel heb ik geen problemen, hoewel het toiletkraantje (12mm) wat al niet super doorliep nog wat minder is gaan stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-06 13:18

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@MJV Dat is waarom goede loodgieters liever bochten gebruiken dan een knie: teveel weerstand.
Of er ook een alternatief voor een T is weet ik niet.

Als ik je goed begrijp zit er op de 22mm buis een 15-22-15 T-stuk. Die zou je kunnen vervangen voor een 22mm T (rondom 22mm dus) en pas daarna reductie naar 15 mm. Dat scheelt ook weer in de weerstand.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Hippe Lip schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:49:
@MJV Dat is waarom goede loodgieters liever bochten gebruiken dan een knie: teveel weerstand.
Of er ook een alternatief voor een T is weet ik niet.

Als ik je goed begrijp zit er op de 22mm buis een 15-22-15 T-stuk. Die zou je kunnen vervangen voor een 22mm T (rondom 22mm dus) en pas daarna reductie naar 15 mm. Dat scheelt ook weer in de weerstand.
Klopt inderdaad van die 15-22-15. Daar zou ik een 15-22--22 (bovenste 15 gaat maar naar een kraantje) in kunnen zetten, en dan met de 22 ook de laatste bocht maken.

Maar, feit is/blijft dat die terugslagklep ook wat drukverlies oplevert, dus misschien is het verspilde moeite. Ik kijk het nog maar even aan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@MJV Een reductie van 22 naar 15 maak je meestal pas bij een serieuze splitsing. Dus niet bij een klein kraantje, maar wel tussen boven en beneden bijvoorbeeld.

Kun je de 22 nog verder doortrekken tot zo’n splitsing of moet je dan ‘het halve huis’ afbreken om te kunnen vervangen? Hoe meer 22 de te lager de weerstand.

En een goede terugslagklep hoeft geen noemenswaardige weerstand te leveren. In je watermeter zit er ook al een. Heeft jouw klep ook duimse aansluitingen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prasatko75
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 20:11
Het lijkt mij dat dit niet goed is... maar voor de zekerheid een vraag aan anderen die een Ecosoft ontharder hebben. Volgens mij heeft mijn Ecosoft Pink 200 lekkage.

Na installatie viel op dat er druppeltjes water vanuit de "kop" naar beneden druppelden. Bij het openmaken van de kap bleek er water in een opvangbakje te staan. Dat lijkt ergens uit het midden van het systeem te komen.

In eerste instantie aangekeken, maar na een tijdje stond er ook water in de richel onder de printplaat. Dus nu de ontharder maar uitgezet en weer afgekoppeld van de waterleiding.

Lijkt mij niet goed toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdnpciB8z5Ummeigx6XJ1JsRUj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXY9nqdIngkPNnk9jBRvTGEy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Hippe Lip schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:37:
@MJV Een reductie van 22 naar 15 maak je meestal pas bij een serieuze splitsing. Dus niet bij een klein kraantje, maar wel tussen boven en beneden bijvoorbeeld.

Kun je de 22 nog verder doortrekken tot zo’n splitsing of moet je dan ‘het halve huis’ afbreken om te kunnen vervangen? Hoe meer 22 de te lager de weerstand.

En een goede terugslagklep hoeft geen noemenswaardige weerstand te leveren. In je watermeter zit er ook al een. Heeft jouw klep ook duimse aansluitingen?
Ja, klep zit inderdaad in de 22mm buis (die bedoel je toch met duims, of nog groter), en zou kwaliteit moeten zijn (Raminex).

Ik kan relatief eenvoudig alles tot 22mm doortrekken, dan is daarmee de flow/routering van voorafgaand aan plaatsen montageblok weer hersteld. Op een 'lus' na, maar die is dan volledig 22mm.

Zou terugslagklep weg kunnen laten, maar ergens verder terug in dit topic is de concensus dat de waterleverancier het eigenlijk verplicht stelt, en ik moest toch een stuk buis verlengen (horizontaal), dus die kraan plaatsen was niet zo makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@prasatko75
Op YouTube zijn wel filmpjes te vinden als je zoekt op “ecosoft pink” over demontage.
Even kijken of er iets niet goed vast zit wellicht of een beschadigde oring.
Klik de behuizing over de tandwielen wel secuur weer vast en kabeltjes netjes in de uitsparingen anders krijg je motorstoring met continu draaiende motor

Of aqmos contacten als je dat al niet gedaan hebt.

Opgesloten vocht kan de printplaat beschadigen.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2025 08:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MJV schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:52:
[...]

Ja, klep zit inderdaad in de 22mm buis (die bedoel je toch met duims, of nog groter), en zou kwaliteit moeten zijn (Raminex).

Ik kan relatief eenvoudig alles tot 22mm doortrekken, dan is daarmee de flow/routering van voorafgaand aan plaatsen montageblok weer hersteld. Op een 'lus' na, maar die is dan volledig 22mm.
@MJV
Als je graag een zo laag mogelijke weerstand hebt (na ervaring met huidige situatie?) dan lijkt me 22mm doortrekken wel zinvol.
Zou terugslagklep weg kunnen laten, maar ergens verder terug in dit topic is de concensus dat de waterleverancier het eigenlijk verplicht stelt, en ik moest toch een stuk buis verlengen (horizontaal), dus die kraan plaatsen was niet zo makkelijk.
Ik weet niet beter of er zit een terugslagklep in elke watermeter.

En zou er reden kunnen zijn dat er water terugstroomt? Maak je ergens gebruik van een pomp bijvoorbeeld? Anders zou ik me daar niet te druk over maken. Een ontharder lijkt me het risico op terugstromen niet vergroten (geen druk-actieve componenten), dus daarmee nix anders dan elke andere aangeslotene, toch?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatonealex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 14:39
Ik woon in een nieuwbouw appartement waarbij de meterkast buiten de woning is. Toch wil graag een waterontharder in de meterkast plaatsen, want dat is de enige plek waar de leiding boven de vloer toegankelijk is, echter zit daar zit geen afvoer.

Ik heb wel een loze leiding (19mm) van de meterkast naar de groepenkast, en bij de groepenkast zit een afvoer. Ik zou door die loze leiding een slang kunnen trekken voor de afvoer, wat is de kleinste maat slang die ik zou kunnen gebruiken? Afstand is ongeveer 10 meter. Ik zat te denken aan een PU slang die ze ook voor perslucht gebruiken, die zijn OD 10mm en ID 6.5mm en ik denk dat die niet snel zullen knikken. 6.5mm is wel erg klein maar ik heb een DAB hydrofoorpomp dus ik heb wel hoge druk (4bar).

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@thatonealex Ik denk dat die buisverbinding niet voldoende afvoercapaciteit heeft.

Daarom zit ik te denken aan het in de meterkast opvangen van het water in een vat en dat vat via de buisverbinding (met/zonder slang erin) naar je afvoer leeg laten lopen op een rustiger tempo, al dan niet met een pompje.

Echter, dit kan als alles goed gaat een mooie oplossing zijn, maar als de buisverbinding hapert (verstopping), je pompje uitvalt, de ontharder door wat dan ook langer over het spoelen doet en er dus veel meer water uitkomt dan gewoonlijk, dan heb je een flink probleem, want dan loopt dat vat over.

Theoretische oplossing dus, die ik niet zou toepassen als het mijn situatie was.
Ik noem ‘m toch even als gedachtenspinsel. Wie weet komt iemand (of jij zelf) aan de hand hiervan tot een betere uitvoering van dit idee?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatonealex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 14:39
Ja dat is een idee maar ik heb daar geen ruimte voor in de meterkast ivm de hydrofoor.

Ik heb even bij m'n ouders gecheckt en die hebben een ontharder van Omega, daar is de afvoer uitgevoerd met een 3/8 inch HDPE buisje. Dat is 9.5mm, denk dat ik het daarmee ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@thatonealex
12x16 past in 19 mm, maar over een afstand van 10 mtr is dat niet te doen.
Dat lukt maar amper in een stuk van 2 mtr, omdat het er stroef in gaat.
https://www.aqmos.nl/shop...,3594,3595,3596,3597,3598

Bovendien is maximaal 6 mtr gegarandeerd (zie de omschrijving)

Je zou 10x14 kunnen proberen
https://www.wildkamp.nl/p...mm-l-maximaal-50-m/750569
Maar dan moet je weer verlopen om de aansluiting op de ontharder te kunnen maken.

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-01-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@thatonealex Ik vind dat toch wel tricky, zo met een lange en relatief niet zo dikke afvoerleiding. Als die om wat voor reden niet goed doorloopt, dan ben je in de aap gelogeerd en krijg je flinke wateroverlast in je meterkast.

Heb je onderburen die dan last kunnen krijgen van dat water? Dan lijkt dit me geen slimme oplossing. Teveel risico.
En je weet: risico = kans keer gevolg. De kans is mss niet zo groot, maar de gevolgen kunnen erg vervelend zijn…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeLeet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-05 21:18
Na heel lang wikken en wegen zijn er nog 2 modellen bij ons in de race...

De

Mooiwater Excellent medium

en de

Boshuis 250.

Boshuis 250 is net wat handiger qua vorm dus die neemt veel minder plek in.

Voor de rest iemand nog bepaalde voorkeur voor 1 van bovenstaande modellen en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:53
Ik ben door mijn voorraad zout heen en ik wilde weer bij Remon zout bestellen, maar nu zag ik dat zij 50 euro verzendkosten vragen 😕 dat zijn 6 zakken zout, en daar doe ik ongeveer een jaar mee. Ik miste in de OP een plek waar tweakers hun zout kopen. Waar doen jullie dat?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
donald_dick schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:09:
Ik ben door mijn voorraad zout heen en ik wilde weer bij Remon zout bestellen, maar nu zag ik dat zij 50 euro verzendkosten vragen 😕 dat zijn 6 zakken zout, en daar doe ik ongeveer een jaar mee. Ik miste in de OP een plek waar tweakers hun zout kopen. Waar doen jullie dat?
Ik haal ze bij de Bauhaus, kost geen drol daar. Maar ik vul ook maar 1x per jaar bij, wij gebruiken minder dan 1 zak van 25kg per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

donald_dick schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:09:
Ik heb kort geleden bij de Welkoop (Boerenbond) een paar zakken gehaald voor een tientje per zak. Was toen in de aanbieding. Nu nog steeds?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Regenit via marktplaats (3km rijden) of via familie die een palletje broxo besteld heeft bij Huchem

@donald_dick
Voel je vrij om wat aan te dragen voor de TS ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Wie weet er wat er verstopt staat onder stap 11 van de PDF-handleiding voor de AQMOS LEss 15?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAABgub9bBui4_typVqqSyzcD_M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2zltgZZUtJ8FrJltlKMc9id.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeLeet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-05 21:18
Gebruikt er iemand hier ook zoutkristallen ipv tabletten?

Wat zijn daar de ervaringen mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-06 07:59

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
MJV schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:11:
Wie weet er wat er verstopt staat onder stap 11 van de PDF-handleiding voor de AQMOS LEss 15?
[Afbeelding]
Rinse op 5 minuten instellen!
Dus backwash 5, brine 60, backwash2 off, rinse 5, refill 1.5kg.

Of de 'getweakede' instellingen van dit forum.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
AQMOS schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:09:
[...]
Of de 'getweakede' instellingen van dit forum.
Backwash3 min
Brine35 min
Backwash21 min
Rinse4 min
Zout fill1,75 kG

Voor 1,75 kg in te stellen is het beste de vlotter aan te passen naar hoogste stand.
Qua inhoud is de LESS-15 wat krap bemeten voor 1,75 kg aan te maken met water met de vlotter in originele stand.
Let er wel op dat de vlotter vrij omhoog en omlaag kan bewegen, ook IN de pekelbuis.
Dus de knelkoppeling moer, als je die al losgedraad hebt NIET tegen binnenkant buis laten steken maar vlak tegen de binnenkant.
Ook dient de 3/8" zwarte aanzuigslang er goed in te zitten in de knelkoppeling.
Losschieten is funest en dan bestaat de kans dat het zoutvat overloopt via de overloop.
Deze kun je er ook op zetten, echter krijg je die nooit meer los, zo vast grijpt die in het materiaal.

Bij twijfel niet aan beginnen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovLF1hDBWBxaEws9C25soX0_jSM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EplIBx15d4acliNN5KHfRGSZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_lRUtikJ_vKX-NbxMujPEMcga4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xuIZWK3QGheZiZUfhWcTe8x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSPV868PaaqIN3qsFawq1c3kZMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOge9HJYmj6aHvKHZlgGAjHk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eo2y7ATA9FxRbxLhj6qBmynbBXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wb1pW2iz35T3yTWFEdGV5YPG.jpg?f=fotoalbum_tile

@MJV
https://docs.google.com/s...nI4_Ikig/edit?usp=sharing

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-01-2025 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:36:
[...]

Ik heb kort geleden bij de Welkoop (Boerenbond) een paar zakken gehaald voor een tientje per zak. Was toen in de aanbieding. Nu nog steeds?
Niet meer. Bij Bauhaus nu 10.50/25kg zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@donald_dick
Hier staan ook nog wat tips
https://waterontharderkiezen.nl/goedkoop-onthardingszout

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-01-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

RikMeLeet schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:49:
Na heel lang wikken en wegen zijn er nog 2 modellen bij ons in de race...

De

Mooiwater Excellent medium

en de

Boshuis 250.

Boshuis 250 is net wat handiger qua vorm dus die neemt veel minder plek in.

Voor de rest iemand nog bepaalde voorkeur voor 1 van bovenstaande modellen en waarom?
Ik heb geen idee welk stuurventiel er in de Mooiwater Excellent zit. Aquarent heeft dezelfde variant, maar kan er niks over vinden.

De Boshuis gebruikt in ieder geval de Runxin F79B, wat erg onderhoudsarm is en al jarenlang trouw dienst doet. Ze hebben hetzelfde model ook als meterkast model als ruimte een rol speelt.
(De 400 ofzo uit mijn hoofd, is hetzelfde als de Boshuis 250)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:57
Goedenavond,

Ik had een vraag over ontharders.

Als ik op websites kijk zie ik altijd staan hoeveel hars er in de ontharder zit. Hoe hoger de capaciteit des te hoger de hars hoeveelheid.

Je zou denken hoe meer hars, minder spoelen dus lager zoutverbruik.

Klopt mijn gedachte?

Ger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-06 12:01

Bergie

Lekker belangrijk...

brownyster schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:03:
Goedenavond,

Als ik op websites kijk zie ik altijd staan hoeveel hars er in de ontharder zit. Hoe hoger de capaciteit des te hoger de hars hoeveelheid.

Klopt mijn gedachte?

Ger
Maar per spoelbeurt is dan wel weer meer zout nodig om het hars te regenereren.
Dus onder aan de streep maakt het denk ik niet uit hoeveel hars je hebt. Per liter onthard water heb je een bepaalde hoeveelheid onthardingscapaciteit van het hars nodig en daarvoor heb je weer een hoeveelheid zout nodig om te regenereren. Dus het gaat al met al lineair op lijkt me.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

brownyster schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:03:
Goedenavond,

Klopt mijn gedachte?

Ger
Je wilt altijd ongeveer iedere 10-14 dagen regenereren/spoelen. Zoek dus capaciteit uit die past

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
Bergie schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Maar per spoelbeurt is dan wel weer meer zout nodig om het hars te regenereren.
Dus onder aan de streep maakt het denk ik niet uit hoeveel hars je hebt. Per liter onthard water heb je een bepaalde hoeveelheid onthardingscapaciteit van het hars nodig en daarvoor heb je weer een hoeveelheid zout nodig om te regenereren. Dus het gaat al met al lineair op lijkt me.
Maar waarom zouden er dan verschillende hars inhoud bestaan.

Dan zou re toch met 1 hoeveelheid alle huishoudens kunnen voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindebruin85
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-05 08:54
Hallo, ik heb google af lopen speuren en dit topic, maar ik kom er niet echt uit. Je wordt doodgegooid met allerlei aanbieders :+

Hebben jullie wat tips qua merken of een tip wat bij onze situatie goed past?

3 personen
Verbruik: 200m3 per jaar
Waterhardheid: 10,7 °dH
Afm meterkast: hoogte geen probleem,60cm breed en 40cm diep

Wat voor prijs moet ik aan denken qua aanschaf en jaarlijks onderhoud? En wel of geen onderhoudscontract?

Budgetaanschaf: max 2.5k

[ Voor 8% gewijzigd door robindebruin85 op 01-02-2025 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
brownyster schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:48:
[...]

Maar waarom zouden er dan verschillende hars inhoud bestaan.

Dan zou re toch met 1 hoeveelheid alle huishoudens kunnen voorzien?
Je kan hygiënisch gezien niet kiezen voor een te grote hars cilinder. Je moet kijken naar de onthardings capaciteit ten opzichte van je verbruik. Daarmee moet je uit gaan van een verzadigde cilinder bij maximaal 14 dagen. Als je die hebt staan, ga je vervolgens het liefst elke 10 dagen regeneren. Dit geeft de meest passende oplossing. Tenminste dit is wat ik gedaan en geleerd heb van al die tijd hier mee lezen met de ervaringsdeskundige en kenners 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
robindebruin85 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:55:
Hallo, ik heb google af lopen speuren en dit topic, maar ik kom er niet echt uit. Je wordt doodgegooid met allerlei aanbieders :+

Hebben jullie wat tips qua merken of een tip wat bij onze situatie goed past?

3 personen
Verbruik: 200m3 per jaar
Waterhardheid: 10,7 °dH
Afm meterkast: hoogte geen probleem,60cm breed en 40cm diep

Wat voor prijs moet ik aan denken qua aanschaf en jaarlijks onderhoud? En wel of geen onderhoudscontract?

Budgetaanschaf: max 2.5k
@AUijtdehaag Ik denk een CMX afhankelijk van het jaarlijkse gebruik, wat denk jij?
Voor 2,5k kunnen we de kelder in iedergeval goed vullen met zakken zout! Ik denk dat @robindebruin85 rond de 1k een mooie oplossing kan hebben staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@g00gle @robindebruin85
Ik zou een less-20 wegzetten
5500 ltr verbruik in 10 dg met 10 dh is 20 ltr hars nodig
6300 liter capaciteit heeft die bij 10 dH.
Bij 10,7 dH net ietsjes minder.
Zoutverbruik 2 kg

75 hoog, 50 breed en 27 diep
Wel een momtageblok gebruiken ipv de standaard clack bypass ivm breedte

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-02-2025 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
g00gle schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 00:54:
[...]

@AUijtdehaag Ik denk een CMX afhankelijk van het jaarlijkse gebruik, wat denk jij?
Voor 2,5k kunnen we de kelder in iedergeval goed vullen met zakken zout! Ik denk dat @robindebruin85 rond de 1k een mooie oplossing kan hebben staan!
Dank voor je reactie.

Laat je hem spoelen als de tijd instelling gehaald is of het aantal ingestelde litters. Bij hoeveel liter is hij dan ingesteld?

Hoor graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindebruin85
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-05 08:54
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 06:54:
@g00gle @robindebruin85
Zoutverbruik 2 kg

Ok bedankt voor de reactie. Ga ik is naar kijken, waarom het merk Aqmos? En niet 1tje van de veelvoorkomende namen zoals Aquacell of een Amysoft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@robindebruin85
Waarom zou je 2x zoveel betalen voor een Aquacell ?
Functionaliteit is hetzelfde.

Voor minder dan 1000 euro heb je al een LESS-20 met toebehoren als je zelf handig bent.

Dan kan je meteen voor 1000 euro zout inslaan Mocht je dat willen.... ;)
100 zakken laten komen
Bij Aquacell sta je nog met lege handen.

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-02-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:33
Ik ben me ook aan het oriënteren voor een waterontharder en ben uitgekomen op de volgende opties:

1. WTR Ceramic Premium 15, met een klein zoutvat (25 liter), inclusief aansluiten: 999 euro
2. Aqmos Less 20 (of eventueel 15) exclusief aansluiten (maar inclusief aansluitset): 819 euro
- is iets dergelijks lastig aan te sluiten? Hij komt waarschijnlijk in de meterkast van een nieuwbouwhuis.
3. Alternatieven?

We zijn nu met 3 personen, maar mogelijk op termijn 4 of zelfs 5. Afgelopen jaren 50-100 m3 verbruikt.

Ik kan eigenlijk niet echt reviews oid vinden die beide ontharders met elkaar vergelijken. Zijn er wezenlijke verschillen? Nog andere tips of suggesties?

[ Voor 16% gewijzigd door Perzikvrucht op 01-02-2025 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:59
Perzikvrucht schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:57:
Ik ben me ook aan het oriënteren voor een waterontharder en ben uitgekomen op de volgende opties:

1. WTR Ceramic Premium 15, met een klein zoutvat (25 liter), inclusief aansluiten: 999 euro
2. Aqmos Less 20 (of eventueel 15) exclusief aansluiten (maar inclusief aansluitset): 819 euro
- is iets dergelijks lastig aan te sluiten? Hij komt waarschijnlijk in de meterkast van een nieuwbouwhuis.
3. Alternatieven?

We zijn nu met 3 personen, maar mogelijk op termijn 4 of zelfs 5. Afgelopen jaren 50-100 m3 verbruikt.

Ik kan eigenlijk niet echt reviews oid vinden die beide ontharders met elkaar vergelijken. Zijn er wezenlijke verschillen? Nog andere tips of suggesties?
De eerste hebben wij hier ook. Werkt ondertussen al weer wat jaartjes prima. Heb hem ook zelf aangesloten en ingesteld (is prima te doen).

Wij hebben ook het kleine zoutvat van 25L. Moet uiteraard wat vaker bijgevuld worden als een groot vat, maar wij konden geen groot vat kwijt.
Een nadeel van het kleine vat is wel, dat bij het navullen van het zout, het waterniveau in het vat flink gaat stijgen en het dan nogal spettert (zout water dus).
Voorheen had ik een aluminium afwerking strip in de buurt van het vat, en die kon er niet tegen ;-)

Rustig navullen dus, of de spetters evt meteen afdoen.

Grtz Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Perzikvrucht
Het zijn beide disc valves. Met 1 schijf die wisselt van positie en 1 schijf die een vaste positie heeft
Voordeel van een disc valve is dat de besturing wat compacter kan.

De WTR premium is zoals hierboven vermeld niet in te stellen op droge zoutbak
De Less (oftewel alle Clack modellen, DV / CE / WS1) zijn dat wel.
Ik vind dat zelf wel prettiger met zout bijvullen.

Bij de WTR zit er al een bypass op, bij de less moet je hem nog bij bestellen.

Om wat ruimte achter de ontharder te besparen kun je ook een los montageblok bestellen bij Aqmos
Of de fles geheel uit de LESS nemen, 10" voet eronder, hoek adapter aansluit set, dan is het geheel nog wat compacter. En dan ook de losse zoutreservoir nemen.

Aansluiten is niet moeilijk.
Zoek even op mijn topic post, daar zie je wat fotos (knopje boven aan met TS)
Hier vind je wat tweakers instellingen voor de LESS

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik ben momenteel in het eindstadium om te kiezen voor een BMX/CMX48.
Heeft de Clack echt zoveel meerwaarde? Uitlezen is leuk maar voor mij geen meerwaarde. Ik zie hier overigens alleen argumenten op basis van gevoel (primair dat Clack betere kwaliteit is, wat natuurlijk objectief gezien zo is, alleen is het maar de vraag of dit van invloed is op het gebruik/levensduur)

Wie kan mij helpen om hier een juiste keuze in te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
@AQMOS

Ik heb mijn LESS-15 een paar weken geleden op basis van jullie instructies omgebouwd naar Downflow met een nieuwe nozzle. De afgelopen dagen/weken viel het me op dat er weer kalk in het water lijkt te zitten. Vandaag heb ik voor de zekerheid een meting gedaan en constateerde ik ineens een hoge kalkwaarde in het water. Wat kan het probleem zijn?

Update: Hij lijkt geen pekelwater aan te zuigen. Ik heb inmiddels wat met de vlotter gespeeld, en het lijkt nu weer te werken. Zodra hij klaar is en opnieuw gevuld, zal ik hem nog één keer de stappen laten doorlopen. Om te zien of het nu goed blijft werken.

Update 2: Snap er niks van nu vult hij bij de fill stap de zoutbak niet meer. De vlotter lijkt helemaal prima.

[ Voor 34% gewijzigd door wouter.N op 03-02-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

wouter.N schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:21:
@AQMOS

Ik heb mijn LESS-15 een paar weken geleden op basis van jullie instructies omgebouwd naar Downflow met een nieuwe nozzle. De afgelopen dagen/weken viel het me op dat er weer kalk in het water lijkt te zitten. Vandaag heb ik voor de zekerheid een meting gedaan en constateerde ik ineens een hoge kalkwaarde in het water. Wat kan het probleem zijn?

Update: Hij lijkt geen pekelwater aan te zuigen. Ik heb inmiddels wat met de vlotter gespeeld, en het lijkt nu weer te werken. Zodra hij klaar is en opnieuw gevuld, zal ik hem nog één keer de stappen laten doorlopen. Om te zien of het nu goed blijft werken.

Update 2: Snap er niks van nu vult hij bij de fill stap de zoutbak niet meer. De vlotter lijkt helemaal prima.
Mail me even op mp@aqmos.nl, dan pak ik het morgen op! Even het adres en model doorgeven als je het niet bij ons hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Rensaru schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:22:
Ik ben momenteel in het eindstadium om te kiezen voor een BMX/CMX48.
Heeft de Clack echt zoveel meerwaarde? Uitlezen is leuk maar voor mij geen meerwaarde. Ik zie hier overigens alleen argumenten op basis van gevoel (primair dat Clack betere kwaliteit is, wat natuurlijk objectief gezien zo is, alleen is het maar de vraag of dit van invloed is op het gebruik/levensduur)

Wie kan mij helpen om hier een juiste keuze in te maken?
Clack wint voornamelijk grond in de zakelijke sector. De eenvoud van de opbouw maakt het kwalitatief.

Ik ben erg fan van de BNT ventielen van Cannature, ze hebben zich al jaren bewezen. Maar een onderdeel vervangen anders dan de afdichtingsset is erg complex. Maarja, daar zijn wij ook voor.

Kan er veel over vertellen, maar onderaan de streep is de LESS serie de beste investering. Goedkoper dan de budget modellen over tijd.
Geen afdichtingsset om te vervangen. En mocht er iets mis mee zijn, dan is er eigenlijk altijd een eenvoudige oplossing zonder dat er een monteur aan te pas hoeft te komen.

Enige nadeel is dat de LESS relatief luid is bij regeneratie. Veel mensen lossen dit op door 's middags te regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Niet online
AQMOS schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:17:
[...]

Clack wint voornamelijk grond in de zakelijke sector. De eenvoud van de opbouw maakt het kwalitatief.

Ik ben erg fan van de BNT ventielen van Cannature, ze hebben zich al jaren bewezen. Maar een onderdeel vervangen anders dan de afdichtingsset is erg complex. Maarja, daar zijn wij ook voor.

Kan er veel over vertellen, maar onderaan de streep is de LESS serie de beste investering. Goedkoper dan de budget modellen over tijd.
Geen afdichtingsset om te vervangen. En mocht er iets mis mee zijn, dan is er eigenlijk altijd een eenvoudige oplossing zonder dat er een monteur aan te pas hoeft te komen.

Enige nadeel is dat de LESS relatief luid is bij regeneratie. Veel mensen lossen dit op door 's middags te regenereren.
Dank voor deze reactie, de LESS nam ik ook mee in mijn berekening.
Echter is deze ongeveer 400 euro duurder dan de BMX, dat is 50% duurder (ik heb wat aanpassingen nodig blijkbaar om deze in de meterkast te laten plaatsen)
Ik berekende even uit de losse pols dat mijn zoutbehoefte door de helft gaat t.o.v. de BMX, met 200 kuub water bespaart een LESS mij ongeveer 2x25kg zakken zout, met goed inkopen dus 20 euro per jaar. Oftewel 20 jaar. Heb jij nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Weet jij wat het geluidsniveau is van een regeneratie in dB? Hier draait ook de robotstofzuiger rond 12 in de nacht dus wellicht te combineren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rensaru
Bij hardheid van 10 dH en 200 m3 per jaar zou ik een less-20 nemen.
10 dg regeneratie a 2 kg is eerder 75 kg per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 04:00:
@Rensaru
Bij hardheid van 10 dH en 200 m3 per jaar zou ik een less-20 nemen.
10 dg regeneratie a 2 kg is eerder 75 kg per jaar
Dank voor de reactie. De less 20 heeft een capaciteit zie ik van 9350l, met een verbruik van 200m3 (evenredig over het jaar verdeeld, dus zo’n 500l per dag) zou deze pas gaan regeneren op dag 19. Dat lijkt me aan de grote kant? Ik heb wel twee kleine kinderen, maar het duurt nog wel een jaartje of 10 voordat deze de pubertijd in gaan :p

Of blijft de regeneratie gewoon op 10 dagen staan - waardoor je dus een hoger zoutverbruik hebt? In dat geval zie ik het voordeel niet helemaal.

Met zout verbruik was mijn stelling meer dat de LESS in de praktijk de helft zout verbruikt tov de BMX/CMX. Of dat nou een 20 of 30 euro besparing per jaar oplevert, de terugverdientijd van de extra kosten ligt waarschijnlijk buiten de economische levensduur dus is in deze niet interessant voor mij.

[ Voor 7% gewijzigd door Rensaru op 04-02-2025 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:30
Voor degene die een Aquacell hebben, als je zoutblokken gebruikt die niet van Aqucell zelf komen vervalt voortaan de garantie. In die blokken zit een te hoge hoeveelheid vuil waardoor er sneller slijtage optreed aan het apparaat.
Dat wist de monteur die een servicebeurt kwam uitvoeren bij ons me te vertellen.

Dat zout is ook alleen te koop bij Aquacell te koop en ze houden bij wie wat koopt en welke ontharder er staat. Dus als je heel lang geen zout bij ze gekocht hebt en er is wat met het apparaat dan zal het wel eens een lastige discussie kunnen worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
Ik vraag me af of ze dat mogen doen. Klinkt een beetje mafia achtig.

Hetzelfde als dat Siemens zegt, je mag alleen je koffiebonen,wasmiddel,magnetronvoedsel bij ons kopen.. Hele rare actie van aquacell als dit inderdaad het geval is.. Lijkt me ook lastig omhoog te houden bij geschillencommissie in het voordeel van de consument.

Gewoon nooit een aquacell kopen, zwaar over priced naar mijn mening. Legio betere/goedkopere alternatieven op de markt. Maar aquacell heeft het meeste marketing budget, dus die kom je het meeste tegen overal.

[ Voor 24% gewijzigd door g00gle op 04-02-2025 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 21:41
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 06:54:
@g00gle @robindebruin85
Zoutverbruik 2 kg

Ik pak even deze info. Zit al te lange tijd te kijken en moet eerdaags echt eens een knoop gaan doorhakken.
Ook hier met 200 m3 (afgelopen jaar 180) per jaar (2 volw, kids 4-6-10). Alleen een Less 20 past niet in de waterput.
Less 15 is misschien te krap bemeten? , dh zou 7,8 zijn volgens brabant water

[ Voor 6% gewijzigd door martinus83 op 04-02-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

martinus83 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:27:
[...] , dh zou 7,8 zijn volgens brabant water
@martinus83 Begin dan eens met zo’n meetsetje (druppels) om je werkelijke hardheid vast te stellen. Die heb je voor rond een tientje, dacht ik. Dan weet je meteen waarover je het hebt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:36:
[...]

@martinus83 Begin dan eens met zo’n meetsetje (druppels) om je werkelijke hardheid vast te stellen. Die heb je voor rond een tientje, dacht ik. Dan weet je meteen waarover je het hebt.
Goed idee ja. En dat wil je na installatie toch ook eens doen.
Is zoiets oke? Amazon test set

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rensaru
Die capaciteit is natuurlijk afhankelijik van de inkomende hardheid
In de TS staat een excelsheet waarmee je het kan uitrekenen
https://docs.google.com/s...096324&rtpof=true&sd=true
Ik heb de LESS-15 op 14 dagen staan omdat ik weinig water verbruik.
Maar hou die tijd binnen de perken ivm kans op bacterievorming (zout ontsmet ook)

@martinus83

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:31:
@Rensaru
Die capaciteit is natuurlijk afhankelijik van de inkomende hardheid
In de TS staat een excelsheet waarmee je het kan uitrekenen
https://docs.google.com/s...096324&rtpof=true&sd=true
Ik heb de LESS-15 op 14 dagen staan omdat ik weinig water verbruik.
Maar hou die tijd binnen de perken ivm kans op bacterievorming (zout ontsmet ook)

@martinus83
Ik denk dat ik met mijn verbruik netjes op de 10 dagen regeneratie kom. De vraag is of het dan eerder voor de hand ligt om iets onder te dimensioneren (met het risico dat ik wat vaker moet gaan spoelen, bijvoorbeeld om de 6-7 dagen als mijn waterverbruik in de toekomst echt gaat toenemen) of over dimensioneren (en dan geforceerd na 10 dagen spoelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rensaru
Ik zou vooral kijken of je de ontharder wel kwijt kan qua afmetingen
.
Om de 6-7 dagen regenereren met 5 liter minder hars (LESS-15) gebruikt naar verhouding meer water naar het riool dan eens in de 10-14 dagen met een LESS-20.
Toekomst zal water wat duurder worden verwacht ik. Dus kijk niet alleen naar het zoutverbruik maar ook naar waterverbruik naar het riool.

In deze post staat een link naar de LESS gebruikers en hun instellingen
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

martinus83 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Zoek op internet op ‘testkit waterhardheid’. Bol heeft er o.a. Ik heb zo’n flesje met rode randen. Daar zit een maatbekertje bij. Werkt perfect.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:36
martinus83 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Ik was 2 weken terug ook opzoek, geinig dat iedereen andere zoekresultaten krijgt. Deze was ik niet tegen gekomen.

https://amzn.eu/d/h1MqryG

Ik had deze besteld. Zit nog een handig pipetje bij om het water makkelijk te vullen op 5ml.

Ik heb er 7 dh mee gemeten en volgens Vitens zou het 6 dh zijn.

Of het nauwkeurig is geen idee, dan moet je bijna een geijkte waterhardheid hebben oid?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
@Hippe Lip @Morpheusk , dank!
Top, net deze bij bol en deze bij Amazon besteld, bedankt

edit bol link aangepast naar een duitse set :-)

@AUijtdehaag , verbruik hier van 160m3/j. Is wel eens meer geweest (190) toen de kinderen kleiner waren. Zal in de toekomst wel weer toenemen met tieners die meer douchen. Is de Less-15 aan te raden? (dh=8, binnenkort even testen)

[ Voor 94% gewijzigd door martinus83 op 05-02-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:42
martinus83 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:22:
[...]

Top, net deze bij bol besteld, bedankt

@AUijtdehaag , verbruik hier van 160m3/j. Is wel eens meer geweest (190) toen de kinderen kleiner waren. Zal in de toekomst wel weer toenemen met tieners die meer douchen. Is de Less-15 aan te raden? (dh=8, binnenkort even testen)
Let op, dat setje van bol.com is in Franse hardheid, niet in Duitse hardheid. Dat moet je dus eerst omrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Flappie schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:31:
[...]

Let op, dat setje van bol.com is in Franse hardheid, niet in Duitse hardheid. Dat moet je dus eerst omrekenen.
Dat zag ik maar in mijn naïviteit dacht ik dat dat wel een site foutje zou zijn. Heb hem geannuleerd en deze besteld, dank je!

[ Voor 17% gewijzigd door martinus83 op 05-02-2025 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
martinus83 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:32:
[...]

Dat zag ik maar in mijn naïviteit dacht ik dat dat wel een site foutje zou zijn. Heb hem geannuleerd en deze besteld, dank je!
Ze verkopen het setje ook voor duitse hardheid zie ik. Zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:36
martinus83 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:22:
@Hippe Lip @Morpheusk , dank!
Top, net https://www.bol.com/nl/nl...00137324411/]deze bij bol en deze bij Amazon besteld, bedankt

edit bol link aangepast naar een duitse set :-)

Ben benieuwd of er verschil zit in de meting met 2 verschillende testers.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:49:
Meterkastje 32,5 cm diep. Kruipruimte te vochtig naar mijn zin.
Met de haakse adapters (clack V3191-01) valt de diepte voor de LESS mee. (zie hierboven voor de maatvoering.
Ernaast liep een standleiding van het toilet boven. Dus daar afvoer maar op aansluiten.
Reciprozaag doet wonderen in hout.
Alles bij elkaar kunnen houden. Zoutvaatje met haakse push fitting 3/8 zodat het eenvoudig eraf zou kunnen.
Groepenkast had ik al vervangen, dus kon er al rekening mee houden met de ruimteindeling.

Mission accomplished ;)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Waar heb jij die (transparante?) zoutslang nu lopen dan? en op foto 6, is een filtertje of een koppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@martinus83
Je bedoelt de afvoerslang?
Daar zit een pvc terugslagklepje op
Bij ruimtegebrek geen air siphon
https://www.wildkamp.nl/p...buis-pvc-u-13-mm/15007226

Zit op een slangtule naar het riool (stand leiding van boven)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
AUijtdehaag schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:31:
@martinus83

Ah de afvoer, snap hem. Creatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:31:
@martinus83

Aqmos bied deze aan https://www.aqmos.nl/shop...t-en-sifon-7506#attr=4492

Ervaring mee? Voldoet deze? Meerwaarde tov de standaard terugslagklep in een kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rensaru
Ik dacht dat ze ook de BWT in hun assortiment gingen nemen

Hier gebruikers ervaringen van de mcalpine
M.a.r.t.i.n. in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Wij kunnen ze helaas niet goedkoop aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:26

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Beste allemaal,

Ik heb enkele offertes uitstaan voor waterontharders, omdat ik weinig zicht heb op de achtergrond twee vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden.

Indien relevant:
  • De ontharder komt in de bijkeuken te staan, hier is de temperatuur 15 - 20 gr.
  • We zijn met zes personen (2 volwassen, 4 kinderen).
  • We wonen in de kop van Drenthe.
Vragen:
  • In hoeverre is een isolerende laag noodzakelijk om condensvorming op de ontharder te voorkomen?
  • Van horen en zeggen heb ik begrepen dat het onderhoud wat Amysoft voorwaardelijk is voor de 15 jaar garantie. Dit heeft impact op de keuze, maar in hoeverre klopt deze informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:26
Ik blijf problemen houden met de Less. Ik heb vaker hard water dan zacht zo langzamerhand.

Gisteren voelde ik het direct bij het handen wassen. Toen ik bij de less keek zag ik gelijk dat er nog water in de pekelbak stond, terwijl de instellingen een droge pekelbak zouden moeten bewerkstelligen.

Toen ik een handmatige regen heb gestart en even heb doorgestapt bij de 120min wachttijd (water was toch al lang in de bak aanwezig), zag ik dat de brine maar heel even wordt opgezogen, maar na een goede minuut (lucht)geluid begint te maken, daarna zakt het peil logischerwijs niet meer in de pekelbak.

Vanuit de troubleshooter in de manual komen er een aantal dingen naar voren, waaronder de vlotter en een verstopping in de nozzle. Ik heb beide losgehaald en bekeken, niets te zien.

Wie heeft tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Ik denk dat er ergens iets niet goed zit, misschien verkleefd je vlotter? Zit het balletje klem? Zit je aan zuigslang niet goed, pakt die lucht?

Ik heb sinds ik de instellingen van de LESS15 goed heb in ieder geval (tot nu) nooit problemen met dat ding. Het klinkt bij jou @Thomox in ieder geval als een hardware technisch probleem. Iets wat niet helemaal zit zoals het moet.

Als je geen of te weinig pekelwater opzuigt, blijft het staan, en hou je een verzadigde hars cilinder. Ik zou echt je vlotter inrichting even goed bekijken. Of alles vrij kan bewegen (omhoog, omlaag). Etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Brabant water zegt dH 7,93-8,12

Test links (bol) zegt dH 9
Test rechts (amz) zegt dH 9,5 (werd paars bij 9, blauw bij 10 druppels)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Noto21CBWHI7Oc8Rx5eqVW3GhC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTj6BVzskDrRilyXYBBkwCpr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

martinus83 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:38:
[...]
Brabant water zegt dH 7,93-8,12

Test links (bol) zegt dH 9
Test rechts (amz) zegt dH 9,5 (werd paars bij 9, blauw bij 10 druppels)

[Afbeelding]
@martinus83 Nou, dan weet je in elk geval waar je aan toe bent. Probeer het over een week (en ook nog een week later) nog eens. Soms varieert het omdat ze verschillende bronnen (herkomst) gebruiken. Wij hebben hier ook soms veel harder dan gewoonlijk.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Thomox schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:55:
Ik blijf problemen houden met de Less. Ik heb vaker hard water dan zacht zo langzamerhand.

Gisteren voelde ik het direct bij het handen wassen. Toen ik bij de less keek zag ik gelijk dat er nog water in de pekelbak stond, terwijl de instellingen een droge pekelbak zouden moeten bewerkstelligen.

Toen ik een handmatige regen heb gestart en even heb doorgestapt bij de 120min wachttijd (water was toch al lang in de bak aanwezig), zag ik dat de brine maar heel even wordt opgezogen, maar na een goede minuut (lucht)geluid begint te maken, daarna zakt het peil logischerwijs niet meer in de pekelbak.

Vanuit de troubleshooter in de manual komen er een aantal dingen naar voren, waaronder de vlotter en een verstopping in de nozzle. Ik heb beide losgehaald en bekeken, niets te zien.

Wie heeft tips?
Had dit eerder deze week ook. Na wat prutsen met de vlotter is het nu juist omgekeerd: het pekelbad wordt niet meer gevuld met water. Inmiddels heb ik een nieuwe vlotter gekregen van @AQMOS (bedankt voor de snelle service), maar ik ben er helaas nog niet aan toegekomen om deze te vervangen. Morgen probeer ik tijd te maken en zal ik mijn bevindingen hier posten. Bij mij viel het ook op dat het pekelwater een keer extreem hoog heeft gestaan, tot de rand. Heb jij ook zout afzetting tot aan de rand van de bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:26
wouter.N schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:27:
[...]

Had dit eerder deze week ook. Na wat prutsen met de vlotter is het nu juist omgekeerd: het pekelbad wordt niet meer gevuld met water. Inmiddels heb ik een nieuwe vlotter gekregen van @AQMOS (bedankt voor de snelle service), maar ik ben er helaas nog niet aan toegekomen om deze te vervangen. Morgen probeer ik tijd te maken en zal ik mijn bevindingen hier posten. Bij mij viel het ook op dat het pekelwater een keer extreem hoog heeft gestaan, tot de rand. Heb jij ook zout afzetting tot aan de rand van de bak?
Klinkt als precies hetzelfde.. inderdaad ook zout afzetting tot aan de rand. En nu je het zegt, het vullen is ook al twee keer misgegaan, toen heb ik handmatig enkele liters water toegevoegd aan het begin van de 120minuten cyclus (droge zoutbak settings).

@AQMOS klinkt hier ook als een defect wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Thomox schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:08:
[...]

Klinkt als precies hetzelfde.. inderdaad ook zout afzetting tot aan de rand. En nu je het zegt, het vullen is ook al twee keer misgegaan, toen heb ik handmatig enkele liters water toegevoegd aan het begin van de 120minuten cyclus (droge zoutbak settings).

@AQMOS klinkt hier ook als een defect wellicht?
Inmiddels heb ik de vlotter vervangen en een volledige regeneratie uitgevoerd, maar helaas heeft dit het probleem niet opgelost. Mijn pekelbak is na afloop volledig droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:52
Wij hebben een Aqmos Aq-less(10), die is sinds deze nacht in error. Ik krijg error E104, heeft iemand enig idee waar je foutcodes kunt vinden? Hadden ook bijna 0 waterdruk als gevolg en het klonk als veel lucht in dr afvoer leiding. Ik heb hem nu maar in bypass gezet en uit. Er zit niet extreem veel zout meer in, E104 is toch niet bijvullen oid?

[ Voor 12% gewijzigd door timmert26 op 09-02-2025 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
E104 dan kan de klep niet de beginstand vinden.
Misschien zit de tandwielkast deksel er niet lekker op.
Er zit een oogje in het display die de positie van het achterliggende deel in de gaten houdt volgens mij.

https://github.com/fonske...0programming%20manual.pdf
Pag 9

Wat je kan doen is even de stekker eruit

De bovenkap eraf.
Dan even goed opletten of de tandwielkast er wel goed op geklikt zit
Je hebt onderaan het display 2 zwarte puntjes in de kap die gecentreerd horen te zitten
en linksachter en rechtsvoor twee borgende uitstulpingen die de tandwielkast op zijn plaats houden.
Ook dienen de kabeltjes onder de tandwielkast netjes in de uitsparingen te zitten.

Dus even kijken en eventueel even losklikken en opnieuw bevestigen. Recht naar beneden, niet schuin.

Daarna stekker erin
En 2 toetsen (meest links en meest rechts) ingedrukt houden, dan zoekt hij de beginpositie met een reset

Wordt ook hier uitgelegd
YouTube: Deeper Dive into the Clack® Disc Valve | October 25, 2024

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-02-2025 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flappie
timmert26 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:07:
Wij hebben een Aqmos Aq-less(10), die is sinds deze nacht in error. Ik krijg error E104, heeft iemand enig idee waar je foutcodes kunt vinden? Hadden ook bijna 0 waterdruk als gevolg en het klonk als veel lucht in dr afvoer leiding. Ik heb hem nu maar in bypass gezet en uit. Er zit niet extreem veel zout meer in, E104 is toch niet bijvullen oid?
E104 is volgens mij dat de sensor het beginpunt van het tandwiel niet kan vinden. Zit de kap er goed op? En zit het printje voor het display er goed in? Hier zit de sensor in.

Edit: @AUijtdehaag was me voor met een betere uitleg ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Flappie op 09-02-2025 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Flappie
Heb hem maar even toegevoegd als link aan de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:52
AUijtdehaag schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:16:
E104 dan kan de klep niet de beginstand vinden.
Misschien zit de tandwielkast deksel er niet lekker op.
Er zit een oogje in het display die de positie van het achterliggende deel in de gaten houdt volgens mij.

https://github.com/fonske...0programming%20manual.pdf
Pag 9

Wat je kan doen is even de stekker eruit

De bovenkap eraf.
Dan even goed opletten of de tandwielkast er wel goed op geklikt zit
Je hebt onderaan het display 2 zwarte puntjes in de kap die gecentreerd horen te zitten
en linksachter en rechtsvoor twee borgende uitstulpingen die de tandwielkast op zijn plaats houden.
Ook dienen de kabeltjes onder de tandwielkast netjes in de uitsparingen te zitten.

Dus even kijken en eventueel even losklikken en opnieuw bevestigen.

Daarna stekker erin
En 2 toetsen (meest links en meest rechts) ingedrukt houden, dan zoekt hij de beginpositie met een reset

Wordt ook hier uitgelegd
YouTube: Deeper Dive into the Clack® Disc Valve | October 25, 2024
Ik had alles gedaan(had een eerdere post van jou gevonden) behalve die twee knoppen indrukken voor een reset. Ik had inderdaad de kappen eraf gehaald, alle snoertjes goed gedaan. Na de reset doet hij het weer, bedankt voor de snelle reactie :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:27
Wellicht dat deze vraag al eerder gesteld is:

Ik heb een LESS 10 ingesteld op droge zoutbak. Voor het aanmaken van pekelwater staat de wachttijd op 240 minuten. Wordt tijdens deze wachttijd het water nog onthard of is er alleen hard water beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Melvin15397
Dan wordt er nog steeds water onthard.
Zie pag 16 service
https://github.com/fonske...s/DV%20Disc%20Service.pdf

Maar ik denk 120 (2 uur) is ook al lang genoeg

Edit: loop alle instellingen na. Zodra je van post naar pre gaat zijn de standaard tijds instelingen gereset naar max. Ook de FILL fase gaat dan naar 4,25 kg (wat je niet wilt, dan spreekt ook de vlotterbeveiliging aan)
Ook verstandig om even een reset te geven na wijzigingen (linkertoets en rechtertoets indrukken tot de motor loopt)

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-02-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
Bedankt. Ik had de instellingen van de instelkaart van Github gebruikt. Ik zie nu dat er een nieuwere versie hiervan is waar sommige instellingen iets anders zijn geworden. Ik zal de instellingen aanpassen.

Voor de LESS 10:
Oude versie - Nieuwere versie
H8: 1,00kg zout - 1,15kg zout
H9: 240min - 120min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Melvin15397
Ik heb wat instellingen gebaseerd op de testen

Wellicht kun je gewoon af met de standaard FILL zout instelling van 1 kg.
Voor de LESS-15 weet ik het redelijk zeker dat 1,75 kg nodig is (door eigen ervaring)
Maar dit is wanneer de ontharder maximaal belast is geweest.
Voor de less-20 is 2.0 kg wellicht ook genoeg.
Maar er kunnen nergens rechten aan ontleend worden ;)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-02-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
AUijtdehaag schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:33:
@Perzikvrucht
Het zijn beide disc valves. Met 1 schijf die wisselt van positie en 1 schijf die een vaste positie heeft
Voordeel van een disc valve is dat de besturing wat compacter kan.

De WTR premium is zoals hierboven vermeld niet in te stellen op droge zoutbak
De Less (oftewel alle Clack modellen, DV / CE / WS1) zijn dat wel.
Ik vind dat zelf wel prettiger met zout bijvullen.
@at bedoel je met 'niet in te stellen op droge zoutbak' ?

Zit momenteel de
- Less-15 (kan de 20 niet kwijt)
- WTR ceraminc high end
- Waterluxe duo 12 (gelijk aan unique smart duo 12)
te vergelijken.

Allen keramishe schijf apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
martinus83 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:17:
[...]
@at bedoel je met 'niet in te stellen op droge zoutbak' ?
Dat je niet de keuze hebt tussen POST (na) of PRE (voor) fill van het water dat gebruikt wordt om het zout in op te lossen.

Droge zoutbak = PRE fill - wachten - regeneratie - geen gespetter met bijvullen van zout
Natte zoutbak = POST fill - regeneratie - wel gespetter met bijvullen van zout

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-02-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
AUijtdehaag schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:20:
[...]

Dat je niet de keuze hebt tussen POST (na) of PRE (voor) fill van het water dat gebruikt wordt om het zout in op te lossen.

Droge zoutbak = PRE fill - wachten - regeneratie - geen gespetter met bijvullen van zout
Natte zoutbak = POST fill - regeneratie - wel gespetter met bijvullen van zout
Oftewel
De PRE instelling is dus een bak zout, zonder water.
POST is een altijd met water gevulde zoutbak.

Klopt dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-06 11:43
Ik ben nu ook een tijdje op zoek naar een ontkalker. Probleem waar ik nu tegenaan loop is dat er geen afvoer in de buurt van de watermeter zit. De leidingen gaan vanaf de watermeter al direct twee kanten op. Dus de ontkalker kan eventueel op een andere plek, maar dan kan ik maar de helft van het huis meepakken.

Bestaan er goede ontkalkers zonder waterafvoer. Of is de afvoer van water heel minimaal, waardoor afvoer in een grote bak en die af en toe legen een optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
AUijtdehaag schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:45:
@Melvin15397
Ik heb wat instellingen gebaseerd op de testen

Wellicht kun je gewoon af met de standaard FILL zout instelling van 1 kg.
Voor de LESS-15 weet ik het redelijk zeker dat 1,75 kg nodig is (door eigen ervaring)
Maar dit is wanneer de ontharder maximaal belast is geweest.
Voor de less-20 is 2.0 kg wellicht ook genoeg.
Maar er kunnen nergens rechten aan ontleend worden ;)
Vanavond nog even de instellingen gecontroleerd en de tijd aangepast naar 120 min. Ik zal proberen voor de volgende regeneraties de hardheid te meten.

Wel viel het op in de 'droge' zoutbak nog een laag van circa 10 cm water stond. Is dat normaal of hoort er vrijwel geen water achter te blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manotje90
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-06 22:50
daniel-rwd schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:32:
_/-\o_ voor dit topic, wat een waardevolle informatie! Hierdoor lukt het aardig om de zin en onzin van elkaar te scheiden. Maar het blijft lastig met alle verschillende inzichten van de verkopende partijen. Zo werd ik op het spoor gezet van een stroomloos duplex systeem maar door de fijngevoeligheid en hoge aanschafprijs zie ik daar van af.

Voor ons 5 persoons huishouden met een 150m3 jaar waterverbruik (hardheid volgens Vitens 8), ben ik op zoek naar een prijsvriendelijke waterontharder. Budget 1000euro
Plaatsing in kelder, lus naar watermeter wordt dan 1,5m heen en 1,5m terug

Deze modellen overweeg ik:

1. Aqmos Less 15 €729
2. NWF 14 duo premium 2.0 €799
3. Aqmos r2d2 48 of 72 €459 / €519
4. Hydrotense high flow 5800xtr €896

1. Compact en zuinig met zout, goede specs en techniek, wel een klein zout reservoir.
2. Vat en cilinder gescheiden, groter vat. Vergelijkbare techniek, Nederlandse fabrikant.
3. Geen keramische schijven maar wel een stuk goedkoper. Meer zoutverbruik, 40 euro per jaar meerkosten?
4. Enigste ontharder (die ik ben tegengekomen) met 1 inch aansluitingen en grotere interne stijgbuis. Heeft deze daadwerkelijk minder waterdruk verlies dan de andere modellen? Regendouchekop is 30cm, leiding in de muur naar de kraan toe is 16mm uponor..

Hebben jullie nog tips een aandachtspunten in deze overweging? Andere merken/types om te bekijken?
Ik ben erg benieuwd of je al wat wijzer bent geworden en/of al een keuze hebt gemaakt? :)

Wij zitten namelijk met exacte dezelfde situatie, 150m³ per jaar ongeveer (tuin beregening niet mee gerekend), dubbele regendouche aanwezig dus een flow van 25l/min vinden wij wel wenselijk.
Onze hardheid is 8dH, aansluiting DN 25.

Echter is onze twijfel tussen de R2D2-32 of de Less-10, deze leek ons beter passend. Wat was jouw overweging voor een 48/less-15?

Ik kan ook voor mezelf de meerprijs van 300,- voor de Less niet geheel onderbouwen. Ben erg benieuwd naar andere ervaringen/overwegingen.

Als leek wordt ook ik enorm veel wijzer door dit forum _/-\o_ , maar nog niet over deze specifieke keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
martinus83 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:44:
[...]

Oftewel
De PRE instelling is dus een bak zout, zonder water.
POST is een altijd met water gevulde zoutbak.

Klopt dat zo?
Alleen bij pre dien je nog rekening te houden met ruim 2 uur inweek tijd van het zout voordat er geregenereerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel-rwd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 21:11
Manotje90 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:47:
[...]

Ik ben erg benieuwd of je al wat wijzer bent geworden en/of al een keuze hebt gemaakt? :)

Wij zitten namelijk met exacte dezelfde situatie, 150m³ per jaar ongeveer (tuin beregening niet mee gerekend), dubbele regendouche aanwezig dus een flow van 25l/min vinden wij wel wenselijk.
Onze hardheid is 8dH, aansluiting DN 25.

Echter is onze twijfel tussen de R2D2-32 of de Less-10, deze leek ons beter passend. Wat was jouw overweging voor een 48/less-15?

Ik kan ook voor mezelf de meerprijs van 300,- voor de Less niet geheel onderbouwen. Ben erg benieuwd naar andere ervaringen/overwegingen.

Als leek wordt ook ik enorm veel wijzer door dit forum _/-\o_ , maar nog niet over deze specifieke keuzes.
Ik heb de keuze nog niet definitief gemaakt. Ik heb weinig hoogte op de installatieplek dus ik ben wat beperkt in de mogelijkheden. De Less heeft een lage inbouwhoogte, keramische schijven, gaat zuinig om met zout en water en AUijtdehaag heeft een printje gemaakt zodat hij in HomeAssistant zichtbaar is. Droge zoutbak lijkt me ook fijn. Prijsverschil tussen de Less 10 en Less 15 is niet zo groot.

De recente posts met probleem en het hogere geluidsnivo brengt me nog in twijfel. Het alternatief is alleen nog weer iets duurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
daniel-rwd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Ik heb de keuze nog niet definitief gemaakt. Ik heb weinig hoogte op de installatieplek dus ik ben wat beperkt in de mogelijkheden. De Less heeft een lage inbouwhoogte, keramische schijven, gaat zuinig om met zout en water en AUijtdehaag heeft een printje gemaakt zodat hij in HomeAssistant zichtbaar is. Droge zoutbak lijkt me ook fijn. Prijsverschil tussen de Less 10 en Less 15 is niet zo groot.

De recente posts met probleem en het hogere geluidsnivo brengt me nog in twijfel. Het alternatief is alleen nog weer iets duurder..
Exact zelfde dubio hier. Ik heb 60-65 cm hoogte max.
Dat geluid is echt luid. Waarom maken andere keramische schijf machines naar eigen zeggen niet zon geluid?

Zo heb je Unique, WTR, en waterflow. Hierbij verkopen partijen gelijke apparaten. Wel duurder dan de less maar ook meer functionaliteiten en geen herrie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

martinus83 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:01:
[...]

Exact zelfde dubio hier. Ik heb 60-65 cm hoogte max.
Dat geluid is echt luid. Waarom maken andere keramische schijf machines naar eigen zeggen niet zon geluid?

Zo heb je Unique, WTR, en waterflow. Hierbij verkopen partijen gelijke apparaten. Wel duurder dan de less maar ook meer functionaliteiten en geen herrie?
De andere partijen hebben de Runxin F79B kop: 2 schijven. 1 keramiek en 1 plastic.
De LESS heeft 2 keramische met diamanten coating.

Plastic maakt minder lawaai :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:08
Wij overwegen een waterontharder te installeren, maar kunnen deze niet in de meterkast plaatsen. Daarom willen we onderzoeken of we de waterontharder 8 meter verderop kunnen installeren.

Onze huidige situatie:

Het water komt binnen in de meterkast op de begane grond.
Vanuit hier zijn er drie aftakkingen:
WC beneden (16mm meerlagenbuis)
Badkamer boven (koperen leiding)
Resterend deel beneden (20mm meerlagenbuis met 16mm meerlagenbuis vertakkingen naar keuken, badkamer beneden, tuin en een tweede wc beneden)
Onze geplande oplossing:

Vanaf de binnenkomst in de meterkast willen we met een 16mm meerlagenbuis naar de waterontharder (8 meter verderop) gaan.
Vervolgens willen we met een 16mm meerlagenbuis terug naar de meterkast, om vanaf daar de bestaande aftakkingen te voeden met ontkalkt water.
Onze vraag:
Hoe beïnvloedt deze opstelling de waterdruk en doorstroming in huis? Momenteel komt het waterbedrijf met voldoende druk binnen om de drie aftakkingen goed te bedienen. Echter, als we de waterontharder 8 meter verderop plaatsen en het water via een 16mm leiding heen en terug laten lopen, krijgen we dan problemen met drukval?

Met een gezin van 4 personen (waarvan 2 jonge dochters), verbruik 180m3 per jaar, willen we voorkomen dat bijvoorbeeld de douche beneden slechts een klein straaltje geeft als er tegelijkertijd in de keuken water wordt gebruikt of een wc wordt doorgetrokken.

Is deze opstelling haalbaar zonder merkbare druk- en comfortverlies, of zouden we beter een andere oplossing moeten overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

x

[ Voor 100% gewijzigd door AQMOS op 10-02-2025 15:21 . Reden: Wachten op update ]

Pagina: 1 ... 113 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.