Ja is ongeveer dit model maar dan met de mechanische 5600 klep nog https://www.adoucisseur-e...let-avec-accessoires.htmlAUijtdehaag schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:43:
@Stinger01
14 kg hars?
Dan een vergelijkbaar model is dan een LESS-15 (15 kg hars) of een CM-50 (12,5 ltr) of CM-60 (15 ltr)
De modellen CM gebruiken wel iets meer zout dacht ik,.
Daarentegen past er weer minder zoutvoorraad (kg) in een LESS-15
Is er een verschil in kwaliteit van de kleppen tussen de less en cm ? Als ik dan toch vervang wil ik liefst de beste van beide nemen.
Alvast bedankt voor je advies
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
De grijze ring waar je de borging heb uitgetrokken indrukken en dan de slang er uit trekken.Henkie-Jan schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:37:
Iemand enig idee hoe ik die slang van het regelventiel naar de vlotter los krijg? Lees dat het goed is om 1 keer per jaar die vlotter te controleren en schoon te spoelen. Ik heb dat blauwe borgringertje verwijderd maar die slang lijkt muur vast te zitten. Hoe hard ik ook trek!
[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 01-01-2025 22:06 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Is dit ook met Homey uit te lezen?AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:21:
@timbe
Ja hoor eventueel via een zoutniveau sensor of de clack reader
Nou dan weten jullie dat ook 😋
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Byzonder.
Hier is het in 45 minuten wel klaar.
Oh er zit een 4 uur durende "softening" stap in zie ik nu (waar het zout inweekt)
https://www.goedkopewater...ehandleiding-2021-2.3.pdf
Ja dan duurt het wel even inderdaad
Toch wel vreemd. De tabel laat veel kortere tijden zien (ik ga even uit van een ceramic 15)
:strip_exif()/f/image/ii5PKTo4QMv09oA2Ppdv2IPE.jpg?f=fotoalbum_large)
@OMX2000
Enig idee wat er dan zo lang duurt?
[ Voor 113% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2025 15:21 ]
Ik ken de stappen zo niet, maar volgens mij duurde de een na laatste stap 50 minuten. Ik moet ff opzoeken welke dat is.AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:59:
@OMX2000
Byzonder.
Oh er zit een 4 uur durende "softening" stap in zie ik nu (waar het zout inweekt)
Toch wel vreemd. De tabel laat veel kortere tijden zien (ik ga even uit van een ceramic 15)
[Afbeelding]
@OMX2000
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Aantal jaar geleden werden de volgende instellingen bijgevoegd.AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:59:
@OMX2000
Byzonder.
[Afbeelding]
@OMX2000
Aanzuigen pekelwater en langzaam spoelen duren aanzienlijk langer.
:strip_exif()/f/image/3F74uYOAvsJxqTw648g6CeDT.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom WTR naar bestaande klanten geen nieuwe info stuurt snap ik dan niet helemaal...
Scheelt toch behoorlijk.
We hebben nu een jaarverbruik van +-65m³ en hebben 1 klein kindje en zal nog wel ééntje volgen.
Ik reken dus op een verbruik van +-110m³ in de toekomst.
De modellen Aqmos LESS en de Ecosoft Arctic Blue wekten mijn interesse. Vooral de Less ziet er prijs-kwaliteit degelijk uit met laag zoutverbruik. Waarom zou ik de Arctic Blue kiezen?
Welk model zouden jullie aanbevelen met bovenstaande gegevens?
De ontharder komt in de kelder te staan bij de watermeter en moet ongeveer 1m90 omhoog pompen naar de waterafvoer, in vorige berichtgeving zag ik dat dit geen probleem zou mogen zijn, maar toch nog even voor alle zekerheid: lukt dit?
Ik ben vrij handig dus denk er aan hem zelf te installeren, moet daar veel aan ingesteld worden of zijn standaardinstellingen wel ok?
Bedankt voor jullie advies!
[ Voor 7% gewijzigd door indibindi op 05-01-2025 16:39 ]
Ecosoft pink (Diamond valve, oftewel less) video
Artic blue heeft een Clack CE valve welke een modernere WS1 valve is met backlight. Video
Je kan bijvoorbeeld de CE valve laten regenereren/ of juist blokkeren met de DP-SW die ook in de WS1 zit.
De Less kan dat niet.
CE eventueel een zoutalarm laten geven (telt aantal reg cyclussen af met kg zout dus geen fysieke niveau meting zoals bij de clack reader v4)
CE heeft 2 relais die eventueel geprogrammeerd kunnen worden, less heeft er geen.
CE (artic) is dus een wat uitgebreidere besturing dan de diamond valve (less)
Beide videos leggen mooi de mogelijkheden uit (en problemen als je iets niet goed in elkaar zet
Maar wellicht kan @AQMOS er wat meer van vertellen.
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2025 17:08 ]
Bij elkaar was het best wel een klus. Een paar dingen vallen me op.
De handleiding is niet zo best. Weinig info en ik weet nog steeds niet hoe ik nu lekker door het menu kan gaan en duidelijk krijgen wat daar allemaal staat. Een eerder gelezen klacht.
Voor de installatie heb je meer nodig dan staat aangegeven. Ok het gaat er natuurlijk om dat de ontharder geplaatst en aangesloten kan worden maar goed. Dus goed plannen en op tijd boodschappen doen. Bv een duims puntstuk naar 22mm had ik niet voorzien.
Ik heb er een airgap bij gekocht, die spettert nogal. Misschien zat er nog wat lucht in het systeem maar ik had wat teveel rondsproeiend water dan ik zou willen zien.
Dat brengt me op het volgende punt. De regeneratie wil ik graag op handmatig zetten. Dan kan ik het gespetter in de gaten houden.
Dat is in het menu lastig te vinden. Ik denk dat het me wel gelukt is maar zeker weet ik het niet.
Ik heb een generatie weten te starten en dat duurde bij elkaar ongeveer een klein uur.
Mijn aanvoerleiding heeft erg koud water nu en na een uur was deze dusdanig gecondenseerd dat er een plasje water onder lag. De leiding loopt verticaal voor het kranenblok dus veel oppervlakte wat maakt dat zich onder aan de pijp flink wat vocht verzamelt. Dat had ik niet voorzien en ik moet daar dus maatregelen voor treffen. Ik wil geen nattigheid op plaatsen waar dat niet hoort.
Als iemand een duidelijke uitleg heeft over het menu met de onderliggende keuzes en de betekenis erbij zou dat fijn zijn. Nu hoop ik maar dat alles goed staat.
Vanaf nu wel kalkvrij water, ik ben benieuwd.
Ik heb hier wat handleidingen en een instelkaart staan. Op de instelkaart staat ook niet alles op, maar is wel een goede richtlijn denk ik
De slangen en aansluit adapters zijn 3/4" toch? Of heb je om 1" slangen gevraagd?
De airgap (McAlpine) die @AQMOS levert heb ik in het begin (paar jaar terug) zelf ook gebruikt en veel gespetter De zijkant openingen zijn ook grote gaten. Ik had er volgens mij toen een stuk pvc leiding in gezet tegen het spetteren.
Wordt tijd dat ze de BWT siphon ook aan gaan bieden
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2025 21:32 ]
@AUijtdehaag Dit gaat dus om een andere sifon dan die je mij geleverd hebt?AUijtdehaag schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:08:
De airgap die @AQMOS levert heb ik in het begin (paar jaar terug) zelf ook gebruikt en veel gespetter.
Dat ding van jou spettert niet, hoop ik?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@AUijtdehaag Dank je.AUijtdehaag schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:17:
@Hippe Lip
Ik heb je een BWT siphon geleverd en die spetter niet (in ieder geval niet als je hem aan de bovenkant aansluit.
Zijkant maakt iets meer geluid en wordt afgebogen.
De ontharder zal ik dan aan de bovenkant aansluiten (ben er nog niet aan toegekomen helaas) en de zijaansluiting is dan goed voor de overloop van het zoutvat. Die loopt nooit hard, dus dat zal niet spetteren.
<John O`Mill>
En idd een stukje buis erin had ik ook aan gedacht. Maar weer even verder knutselen.
[ Voor 12% gewijzigd door M.a.r.t.i.n. op 05-01-2025 22:00 ]
Dank! Na wat gepuzzel komt de hardheid nu rond de 2 uit volgens het testkitje met de druppels.AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:37:
@ArjenIsM3
Op de zijkant zit een naald afsluiter knopje.
Daarmee zou je iets kunnen instellen.
In het menu veranderd alleen de liters te ontharderen verwacht ik.
Eenvoudigste manier is een deurcontact. Lees dat verschillende (homey) gebruikers de magneet aan een draadje in het vat hangen, met de ontvanger aan de buitenzijde.AUijtdehaag schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:45:
@martinus83
Ik heb geen ervaring met homey.
Maar ik lees op internet dat het esphome ondersteunt en eventeel mqtt (is aan te zetten in de esphome code)
Ik heb al veel gelezen, de Less-15 zou een goed apparaat zijn maar gezien de slechte bereikbaarheid zoek ik een alternatief (?) waarbij je je zoutniveau in de gaten kunt houden.
[ Voor 16% gewijzigd door martinus83 op 08-01-2025 16:11 ]
Werkt perfect!!
[ Voor 10% gewijzigd door g00gle op 08-01-2025 16:46 ]
Hij heeft wel homey. Misschien tijd om over te stappen naar HA ;-)
Maar homey kan ook esphome. Een simpele zout afstand sensor (TOF van M5stack) lijkt me dan ook te kunnen?
In USA zijn ze er ook blij mee (CE valve meestal) en werken ze mee aan de documentatie voor op github.
![]() |
[ Voor 95% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-01-2025 16:54 ]
Zit net aan de Homey :-)AUijtdehaag schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:48:
@g00gle
Hij heeft wel homey. Misschien tijd om over te stappen naar HA ;-)
Maar homey kan ook esphome. Een simpele zout afstand sensor (TOF van M5stack) lijkt me dan ook te kunnen?
In USA zijn ze er ook blij mee (CE valve meestal) en werken ze mee aan de documentatie voor op github.
[Afbeelding]
Maar er is iets mogelijk mbt esphome als ik het moet geloven.
https://homey.app/nl-nl/app/nl.inversion.esphome/ESPhome/
Door grote drukte ben ik wat minder actief op het forum, maar ik drop even 3 wazige foto's met features vergelijking!AUijtdehaag schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:57:
@indibindi
Ecosoft pink (Diamond valve, oftewel less) video
Artic blue heeft een Clack CE valve welke een modernere WS1 valve is met backlight. Video
Je kan bijvoorbeeld de CE valve laten regenereren/ of juist blokkeren met de DP-SW die ook in de WS1 zit.
De Less kan dat niet.
CE eventueel een zoutalarm laten geven (telt aantal reg cyclussen af met kg zout dus geen fysieke niveau meting zoals bij de clack reader v4)
CE heeft 2 relais die eventueel geprogrammeerd kunnen worden, less heeft er geen.
CE (artic) is dus een wat uitgebreidere besturing dan de diamond valve (less)
Beide videos leggen mooi de mogelijkheden uit (en problemen als je iets niet goed in elkaar zet)
Maar wellicht kan @AQMOS er wat meer van vertellen.
:strip_exif()/f/image/pyx6n2WOcZ4ru0N92O9Zs7qb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mEU0PBtbcmUxefdUEi0PZOXG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BZjHLEDVvotyDZM8Jos1IjmN.jpg?f=fotoalbum_large)
Oké oké, ik ga een aanvraag doen voor de BWT siphonAUijtdehaag schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:08:
@M.a.r.t.i.n.
Ik heb hier wat handleidingen en een instelkaart staan. Op de instelkaart staat ook niet alles op, maar is wel een goede richtlijn denk ik
De slangen en aansluit adapters zijn 3/4" toch? Of heb je om 1" slangen gevraagd?
De airgap (McAlpine) die @AQMOS levert heb ik in het begin (paar jaar terug) zelf ook gebruikt en veel gespetter De zijkant openingen zijn ook grote gaten. Ik had er volgens mij toen een stuk pvc leiding in gezet tegen het spetteren.
Mijn installateur die ook de rest van mijn verbouwing heeft gedaan bied een aquaslim 700 aan, kom er in dit topic weinig over tegen. Iemand ervaring met deze?
Of toch beter navragen of hij iets met een clack kan krijgen? Wel interessanter om ook uit te lezen met home assistent.
Heb de vergelijking gemaakt adhv: https://onlinewateronthar...aslim-700-waterontharder/
En: https://www.aqmos.nl/shop/aqmos-less-15-waterontharder-7397
Die Aquaslim heeft een harsinhoud van 7 liter, dus zou een LESS10 beter in de buurt komen:
https://www.aqmos.nl/shop/aqmos-less-10-waterontharder-7396
Over de kwaliteit van de Aquaslim 700 kan ik niks zeggen, ik durf namelijk niet te zeggen wat voor stuurkop hierop gemonteerd zit. Van de LESS serie weet ik dat dit goed is. Of zoals ze bij Aquaslim zeggen "Premium".
Met meer hars hoef je neem ik aan minder te regenereren?
Ik gebruik nu maar 50m3 per jaar voor 1 persoon maar dat kan natuurlijk veranderen, de wateraasluiting is 1,5m3 dus lijkt me handig om die capaciteit te behouden dus dan kom je op de less 15 uit.
het gaat dan om de modellen:
Aqmos less 15 en Ecosoft pink 150 of niet, dan ga ik eens navragen of ze die kunnen leveren, deze is idd nog kleiner wat wel handig is in de meterkast die niet zo heel groot is.
Je kan de LESS (pink is dezelfde maar een naam van ecosoft) ook als los cylinder model bestellen.
Ik kreeg hem compleet binnen met losse voet en heb hem zelf uitgebouwd uit de bestaande behuizing
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
De standaard clack bypass kan nog al uitsteken
Je kan ook een los montageblok nemen (met een iets nauwkeuriger versnijdenis naaldafsluitertje mocht je dH willen mengen voor resthardheid)
@TheMystery
Ik gebruik ook maar 35 m3 per jaar en heb een LESS-15
Eigenlijk was een LESS-10 (10 ltr) hier ook al prima geweest.
50 m3 per jaar is 137 ltr per dag = 1370 ltr per 10 dagen.
Een LESS-10 is dan wel voldoende met een capaciteit van 2500 liter bij een inkomende dH van 10
linkje
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2025 10:25 ]
helaas nog geen 1,5 maand later wéér zout en bruisend water_Brake_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:39:
[...]
Bleek een kleine interne lekkage te zijn, waardoor het waterpeil in de ontharder zelf te hoog kwam en de harskolom met te veel zout water werd gespoeld. Dit zou niet allemaal weggespoeld worden door een normale naspoeling, aldus de monteur. We houden het in de gaten.
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
mijn installateur zou eens bellen of hij deze kon krijgen.AUijtdehaag schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:03:
@TheMystery
Ik gebruik ook maar 35 m3 per jaar en heb een LESS-15
Eigenlijk was een LESS-10 (10 ltr) hier ook al prima geweest.
50 m3 per jaar is 137 ltr per dag = 1370 ltr per 10 dagen.
Een LESS-10 is dan wel voldoende met een capaciteit van 2500 liter bij een inkomende dH van 10
linkje
maar hoe zit het nu precies met de capaciteit bij ecosoft pink 100 zie ik 1.2 m3/h staan en bij aqmos less 10 3700 liter. terwijl het dezelfde apparaten moeten zijn toch?
[ Voor 6% gewijzigd door TheMystery op 09-01-2025 13:47 ]
1,2 m3/h is de doorstroming
en 3700 liter is de onthardings capaciteit (bij 7,5 dH)
Hier zie je de cylinder gegevens
LESS-10 heeft een kortere cylinder dan de LESS-15 dus minder hars, voor de rest identiek (behalve de afmetingen)
[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2025 13:49 ]
oke thx, dan heb ik liever dezelfde doorstromings capaciteit als de watermeter zelf is, neem aan dat de druk dan ook minder afneemt.AUijtdehaag schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:46:
@TheMystery
1,2 m3/h is de doorstroming
en 3700 liter is de onthardings capaciteit (bij 7,5 dH)
Technisch zal er weinig verschil in zitten (sterker nog, minder hars geeft minder weerstand)
Gaat meer om de onthard capaciteit bij die doorstroming denk ik.
Maar dit zijn vragen voor @AQMOS eigenlijk
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2025 13:52 ]
Het debiet is daadwerkelijk veel hoger. Er kan wel 3m³+/h doorheen (WS1DV). (WS1CI ~6m³/h)TheMystery schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:47:
[...]
oke thx, dan heb ik liever dezelfde doorstromings capaciteit als de watermeter zelf is, neem aan dat de druk dan ook minder afneemt.
De 1,2m³/h slaat op "onthardend debiet". Hogere harsfles = langer contacttijd met het hars.
De LESS-10 kan 3.700L ontharden bij 7,5dH. Daarna moet het hars geregenereerd worden.
[ Voor 11% gewijzigd door AQMOS op 09-01-2025 16:07 . Reden: Eenheden toegevoegd + capaciteit ]
Ze komen maandag een nieuwe plaatsen. Ben ik op zich wel blij, mits die dan wel probleemloos blijft natuurlijk.g00gle schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:51:
Wat zegt Aquacell? Neem aan dat je nog wel garantie hebt.
Niemand anders hier die last van heeft (gehad) van zout bruisend water uit de Aquacell? Weliswaar hebben we er een DAB drukverhoger voor zitten op 4,5 bar, maar dat zou geen probleem mogen zijn (en bovendien installeren ze die zelf ook).
Afgelopen jaar hebben we 217m3 water verbruikt, ook dat zou geen probleem mogen zijn.
‘Hopen’ dat het een maandagochtend model is geweest. Het raderwerk was ook al eens vervangen, zou van een ander type zijn. En een interne lekkage gehad dus.
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Moet ik het dan zo zien, als je een 1.5m3 wateraansluiting in huis hebt en je sluit een less 10 aan die 1,2m3 kan ontharden dat als je meer dan 1.2m3 gebruikt dat je dan minder onthard water krijgt die laatste 300 liter die de aansluiting wel kan leveren?AQMOS schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:04:
[...]
Het debiet is daadwerkelijk veel hoger. Er kan wel 3+m³ doorheen (WS1DV). (WS1CI ~6m³)
De 1,2m³ slaat op "onthardend debiet". Hogere harsfles = langer contacttijd met het hars.
Graag de eenheden niet door elkaar gooien.
1.5 m3/h is 1500 liter per uur en 25 liter per minuut.
Dat is doorstroomsnelheid en geen onthardingscapaciteit van een ontharder.
Die laatste wordt in liters of m3 aangeduidt bij een gegeven inkomende hardheid.
Geldt voor aqmos ook trouwens in het vorige bericht
Edit: is aangepast
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2025 16:08 ]
Verder heb ik een aanvoer waterleiding van 22mm, en loopt hij verder in 15mm. Dus aanvoer naar de Aqmos komt vanaf de 22, en daarna gaat hij verder naar de 15mm. Mij lijkt dit geen probleem, maar misschien mis ik iets?
Op de productpagina lees ik dat die verticale adapters niet op de LESS passen, maar dat gaat dus wel?AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:49:
Meterkastje 32,5 cm diep. Kruipruimte te vochtig naar mijn zin.
Met de haakse adapters (clack V3191-01) valt de diepte voor de LESS mee. (zie hierboven voor de maatvoering.
Ernaast liep een standleiding van het toilet boven. Dus daar afvoer maar op aansluiten.
Reciprozaag doet wonderen in hout.
Alles bij elkaar kunnen houden. Zoutvaatje met haakse push fitting 3/8 zodat het eenvoudig eraf zou kunnen.
Groepenkast had ik al vervangen, dus kon er al rekening mee houden met de ruimteindeling.
Mission accomplished![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Op zich geen probleem, maar sluit hem nog steeds wel boven op de bwt sifon aan.
Wellicht de relatief zachte slang wat begeleiden met een beugeltje dat er geen knik in komt.
De zoutvat overloop zit op een cm of 33 dacht ik, dus die kan je niet meer aansluiten.
Tenzij die gelijk komt met de zijaansluiting van de BWT sifon
De hoekadapter past niet op de LESS, dwz niet op de LESS in de LESS behuizing
Maar wel als je de cylinder eruit haalt en op een 10" voet plaatst. Dan zit de behuizing er niet meer he?
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2025 20:44 ]
@AQMOS Hoe om te gaan met dergelijke vervuiling?
Mijn installatie is een LESS-20 met sinds drie weken de nieuwe AQMOS settings.
Van juli tot nu toe twee zakken zout in een vijf mans huishouden.
:strip_exif()/f/image/0WDPOyGoPOTHNhZrPb5cTV9K.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een Google Lens search lijkt het er op dat deze kevertjes aangetrokken zijn door een vochtige omgeving.. ik verwacht dan ook dat het niet uit de zak zout komt, maar dat je ongewenste bewoners hebt in je huis.vis_net schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:32:
Naar aanleiding van de post van @WTRuser gecheckt en zag in het pekelwater ook wat zwarts drijven. Blijkt het ongewenste bezoekers te zijn. Kan me niet voorstellen dat ze vrijwillig erin kruipen, mogelijk dat die op of in de verpakking zaten van de zak Regenit (nu aanbieding bij Welkoop €10).
@AQMOS Hoe om te gaan met dergelijke vervuiling?
Mijn installatie is een LESS-20 met sinds drie weken de nieuwe AQMOS settings.
Van juli tot nu toe twee zakken zout in een vijf mans huishouden.
[Afbeelding]
Elke ingang van de waterontharder extra afdichten .. misschien plastic folie tussen de randen doen. Ik kan mij voorstellen dat ze overal tussen kunnen kruipen.
Het is wel een probleem. Deze beestjes kunnen de vlotter, injector of andere onderdelen verstoppen.
/f/image/X2aQi9DnG1IqvgCniWVEu30R.png?f=fotoalbum_large)
Dit is wat het scherm laat zien als ik de stroom er weer opzet:
/f/image/xcHgJpjTLBtoGTkT9BBZpU67.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de foutmelding die uiteindelijk volgt:
/f/image/nQb9wWqO62M5dqNnht5L3ss1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door athvdk op 11-01-2025 22:21 . Reden: fotos toegevoegd en gegevens van de klep ]
Ik heb niet de instellingen die Aquastar hanteert.athvdk schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:50:
Ik heb een probleem met mijn Aquastar 800 SHE. Deze staat onder de vloer en omdat ik zout wilde bijvullen moest ik erbij. Na het bijvullen wilde ik een handmatige regeneratie uitvoeren en zag dat het scherm niks meer deed. Ik kwam er achter dat de stroomadapter niet meer werkte (en het schermpje gelukkig niet stuk). Waarschijnlijk staat de ontharder dus al sinds december vorig jaar stil qua regenereren. Na aansluiten van een gelijkwaardige adapter geeft het scherm wel weer beeld maar staan alle instellingen weer op hun begin instellingen en mogelijk zelfs op de default instellingen. Dat is een instelling die je zelf nooit mag kiezen. Nu kon ik via het schermpje wel weer een handmatige regeneratie starten maar dat proces loopt dus vast. Ik krijg een melding "GAAT NAAR BEZOUTEN" en dat duurt een minuut of vijf waarna een andere melding komt "010401 HALL JAN 10 20:01". 1. Zou er iets vastzitten in de stuurkop waardoor een of andere HALL sensor geen goed signaal geeft? 2. En heeft iemand toevallig de juiste waarden van de diverse instellingen (mocht het weer gaan werken).
Heb wel een handleiding van het stuurventiel van Cannature. (BNT 85)
https://www.google.com/ur...Vaw15ZfvdEHMUKtMejNNHFDjS
Op Aqmos.com ook de instellingen die onze Duitse zuster partij hanteert (Zoek BM Wave)
Ik denk dat het beste is om even Aquastar te bellen.
Overigens zitten hier geen complexe sensoren in. Alleen een volumemeter.
Betreft het vastlopen, je kan het piston setje even er uit halen en schoonmaken. Flinterdun laagje siliconenvet op de afdichtingsringen en het zou weer moeten lopen. Anders moet waarschijnlijk het motortje vervangen worden.
[ Voor 7% gewijzigd door AQMOS op 10-01-2025 21:21 ]
Ik was benieuwd of mijn zoutverbruik hoog is
Verbruik aan water 245 m3 per jaar
Zoutverbruik is per jaar 150 kg
Vond het zelf wel pittig.
De verkoper gaf destijds aan bijvullen ca 1 x per 2 a 3 maanden...
Hoe zijn jullie ervaringen?
Browny
[ Voor 63% gewijzigd door g00gle op 11-01-2025 17:17 ]
Ik kom, na berekening, op 128 kg uit met 245 m3 verbruik. Dus je zout verbruik is niet zo vreemd.
Dat is met 116 gr zout per liter hars, wat volgens mij nog vrij zuinig is.
245 m3 pj is iedere 5 dg regenereren. (3500 ltr bij 10 dH met 15 ltr hars)
73 regeneraties x 1,75 kg
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-01-2025 02:52 ]
Goedemorgen,AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 02:28:
@brownyster
Ik kom, na berekening, op 128 kg uit met 245 m3 verbruik. Dus je zout verbruik is niet zo vreemd.
Dank voor je snelle reactie.
Fijn dat het aardig goed zit thanx
Browny
Komt uit de fabriek van omegaAUijtdehaag schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 02:28:
@brownyster
Instelling geen idee heeft de fabrikant geregeld.
Wij hebben zonder installatie niet heel hard water
Je hebt deze dan? Met 10 ltr hars?
https://www.voortmanpesse.nl/waterontharders/
En wat is je inkomende hardheid?
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-01-2025 14:40 ]
Ja wat goed dat is hem de varsjan uit de Omega fabriek uit Ruinen.AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:29:
@brownyster
Je hebt deze dan? Met 10 ltr hars?
https://www.voortmanpesse.nl/waterontharders/
En wat is je inkomende hardheid?
Wij hebben badkamer gekocht bij voortman en die leverde deze waterontharder.
Was niet specifiek op zoek naar konden mooie deal maken.
Ik had je bericht te laat gezien. Vannacht was die toevallig bezig met regenereren en ik zag het pekelwater leeggepompt worden en dat daarin nog wat zwarte stipjes rondddreven. Vanochtend stond er weer pekelwater en de rest leeggevist.AQMOS schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:17:
[...]
Na een Google Lens search lijkt het er op dat deze kevertjes aangetrokken zijn door een vochtige omgeving.. ik verwacht dan ook dat het niet uit de zak zout komt, maar dat je ongewenste bewoners hebt in je huis.
Elke ingang van de waterontharder extra afdichten .. misschien plastic folie tussen de randen doen. Ik kan mij voorstellen dat ze overal tussen kunnen kruipen.
Het is wel een probleem. Deze beestjes kunnen de vlotter, injector of andere onderdelen verstoppen.
De opening van de deksel is van binnen uit geheel afgedekt met huishoudfolie. Zijn er nog meer openingen waar ik aan moet denken?
Zou het apparaat gereinigd moeten worden? En hoe moet dat aangepakt worden?
Maar wat me wel opvalt zijn andere instellingen en voorlal hoofdstuk 13 instellingen van vermenging. Er staat:
Volledig onthard water niet aanbevolen voor menselijke coinsumptie? Bij mengen tot 6-8 graden dH? Als ikd at zou bijmengen kan ik beter de waterontharder kunnen verwijderen want de hardheid uit de kraan zonder ontharder is hier ongeveer 7 graden dH...De apparaat onthardt het ruwe water tot 0 °dH.
Volledig onthard water wordt niet aanbevolen voor menselijke consumptie.
Dit kan ook corrosieschade veroorzaken aan metalen pijpleidingen.
Daarom raden we aan om het ontharde water te mengen (6-8°dH) met ruw water
Verder valt me op dat de regegeneratiedagen op 7 staat nu blijktbaar en het was 10? Heb hem toen bewust zelfs op 14 dagen gezet.???
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
[ Voor 57% gewijzigd door AQMOS op 13-01-2025 11:24 . Reden: Update nodig ]
Deze informatie klopt niet.Henkie-Jan schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:42:
Hmm ik zat eens even op de site van @AQMOS de handleiding door te lezen en de instellingen te bekijken. Blijkbaar wordt de nieuwe R2D2-32 geleverd met de Canature BNT1650. Zie verder niet veel verschil met de BNT-165
Maar wat me wel opvalt zijn andere instellingen en voorlal hoofdstuk 13 instellingen van vermenging. Er staat:
[...]
Volledig onthard water niet aanbevolen voor menselijke coinsumptie? Bij mengen tot 6-8 graden dH? Als ikd at zou bijmengen kan ik beter de waterontharder kunnen verwijderen want de hardheid uit de kraan zonder ontharder is hier ongeveer 7 graden dH...
Verder valt me op dat de regegeneratiedagen op 7 staat nu blijktbaar en het was 10? Heb hem toen bewust zelfs op 14 dagen gezet.???
Ik zal een geüpdate versie maken van de handleiding.
Dagen raden wij aan op 10 te zetten, hoewel dit geen exacte wetenschap is.
Je 'hals' van de drukfles heeft eventueel nog wat tussenruimte. Voor de rest de overloop als deze niet is aangesloten.vis_net schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:15:
[...]
Ik had je bericht te laat gezien. Vannacht was die toevallig bezig met regenereren en ik zag het pekelwater leeggepompt worden en dat daarin nog wat zwarte stipjes rondddreven. Vanochtend stond er weer pekelwater en de rest leeggevist.
De opening van de deksel is van binnen uit geheel afgedekt met huishoudfolie. Zijn er nog meer openingen waar ik aan moet denken?
Zou het apparaat gereinigd moeten worden? En hoe moet dat aangepakt worden?
Zolang de ontharder pekelwater opzuigt, is er geen verstopping. Je hoeft verder niet te reinigen, aangezien het geen contact maakt met je drinkwater.
Heb je toevallig ook een nieuwe kraan geplaatst?rorie schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:06:
Wij hebben nu ongeveer een half jaar een waterontharder van waterLuxe, deze bevalt over het algemeen goed. Het water is echt zachter, dat merk je met douchen, koffie en thee. Waar ik nu wel last van begin te krijgen is vlekken op de douche kraan en strepen op de tegels in de douche. Het vervelende is ook dat deze vlekken en strepen er niet meer af gaan. De tester geeft netjes groen aan in de douche dus het water bevat ook echt geen kalk.
Weet iemand waar deze vlekken vandaan komen, hoe je deze alsnog kan schoonmaken.
Bij ons waren het zwarte strepen en vlekken.
Er zat een rubber in de kraanaanvoer die dat veroorzaakte. Die hebben wij verwijderd en daarna was het over. De rubbers zaten er in om de kraan geruislozer te maken. Ik hoorde het verschil niet.
Vlekken waren wel hardnekkig en waren uiteindelijk te verwijderen.
Ik heb de handleiding aangepast.Henkie-Jan schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:42:
Hmm ik zat eens even op de site van @AQMOS de handleiding door te lezen en de instellingen te bekijken. Blijkbaar wordt de nieuwe R2D2-32 geleverd met de Canature BNT1650. Zie verder niet veel verschil met de BNT-165
[...]
Volledig onthard water niet aanbevolen voor menselijke coinsumptie? Bij mengen tot 6-8 graden dH? Als ikd at zou bijmengen kan ik beter de waterontharder kunnen verwijderen want de hardheid uit de kraan zonder ontharder is hier ongeveer 7 graden dH...
De nieuwe handleiding kan je bij het product in aqmos.nl/shop terugvinden of klik hier.
Feedback is zoals altijd welkom.
[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 16-01-2025 07:35 ]
Als ik het me goed herinner is dat nog niet zo lang geleden hier eens besproken.Draakje5 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:35:
Maakt het type onthardingszout uit, of kan ik ieder willekeurige zak onthardingszout tabletten bestellen? Bijv die van de hornbach.
Heb je teruggezocht in dit topic?
<John O`Mill>
Ik kreeg 10 pagina's , dus zag tussen de bomen het bos niet. Ik zal eens naar de recente pagina's kijken dan!Hippe Lip schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:54:
[...]
Als ik het me goed herinner is dat nog niet zo lang geleden hier eens besproken.
Heb je teruggezocht in dit topic?
Over het algemeen: zout = zout, er zitten wel verschillen in de zuiverheid dacht ik me te herinneren (gehalte stof dat niet zout is). Maar volgens mij is dit verwaarloosbaar verder. Zout van de HB is prima, als je bij een verkoop punt met regenit woont is het ook prima zout iets puurder dan die van de HB.Draakje5 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:55:
[...]
Ik kreeg 10 pagina's , dus zag tussen de bomen het bos niet. Ik zal eens naar de recente pagina's kijken dan!
De welkoop zit hier 10 meter vandaan.vormulier schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:06:
[...]
Over het algemeen: zout = zout, er zitten wel verschillen in de zuiverheid dacht ik me te herinneren (gehalte stof dat niet zout is). Maar volgens mij is dit verwaarloosbaar verder. Zout van de HB is prima, als je bij een verkoop punt met regenit woont is het ook prima zout iets puurder dan die van de HB.
Maar regenit is dus wel dik 6 euro duurder dan de HB.
Dat regenit iets puurder is, gebruik je er dan simpelweg gewoon minder van dan bij die van de HB?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Zo nu en dan is Regenit ook in de aanbieding. Ik dacht voor 10-11 euro per zak. Dat is in ieder geval wat ik er doorgaans ook voor betaal. En soms staan ze ook op Marktplaats.Draakje5 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:46:
[...]
De welkoop zit hier 10 meter vandaan.
Dat regenit iets puurder is, gebruik je er dan simpelweg gewoon minder van dan bij die van de HB?
"Dat regenit iets puurder is, gebruik je er dan simpelweg gewoon minder van dan bij die van de HB?"
Nee. Volgens mij niet
Het is alleen zuiverder/schoner.
[ Voor 14% gewijzigd door ViezeVis op 16-01-2025 12:54 ]
Bij de Welkoop twee weken geleden nog 10 euro per zakDraakje5 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:46:
[...]
De welkoop zit hier 10 meter vandaan.
Hoi!
Waar kan ik het beste een bwt sifon bestellen?AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:22:
@timbe
Je zou een BWT sifon kunnen gebruiken
De zij slang pilaar aansluiting is wel wat dikker maar met wat gewring is een 12x16 slang er wel overheen te krijgen voor de overloop van het zoutvat eventueel.
Heb je enkel de afvoer van de ontharder dan is de boven slangpilaar aansluiting prima om te gebruiken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor ons 5 persoons huishouden met een 150m3 jaar waterverbruik (hardheid volgens Vitens
Plaatsing in kelder, lus naar watermeter wordt dan 1,5m heen en 1,5m terug
Deze modellen overweeg ik:
1. Aqmos Less 15 €729
2. NWF 14 duo premium 2.0 €799
3. Aqmos r2d2 48 of 72 €459 / €519
4. Hydrotense high flow 5800xtr €896
1. Compact en zuinig met zout, goede specs en techniek, wel een klein zout reservoir.
2. Vat en cilinder gescheiden, groter vat. Vergelijkbare techniek, Nederlandse fabrikant.
3. Geen keramische schijven maar wel een stuk goedkoper. Meer zoutverbruik, 40 euro per jaar meerkosten?
4. Enigste ontharder (die ik ben tegengekomen) met 1 inch aansluitingen en grotere interne stijgbuis. Heeft deze daadwerkelijk minder waterdruk verlies dan de andere modellen? Regendouchekop is 30cm, leiding in de muur naar de kraan toe is 16mm uponor..
Hebben jullie nog tips een aandachtspunten in deze overweging? Andere merken/types om te bekijken?
Iemand dit al eens gedaan die kan bevestigen dat het gewoon werkt?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik ga binnenkort mijn Less-20 instaleren, daarom heb ik alvast de handleiding doorgenomen.
Alleen is stap 11 me niet helemaal duidelijk.
Hier moet ik de Rinse in geven, maar verder staat er niks.
Weet iemand wat je hier moet invullen? en wat is dit eingenlijk?
Verder vraag ik me af wat nou de beste resthardheid is om te gebruiken 0 of toch iets hoger?
Je leest veel over vlekken bij 0 op bv zwarte kranen, en die ga ik zeker plaatsen.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Hoe moet Aquacell geld verdienen dan als dat zou werkenNo Hands schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:01:
Ik heb een Aquacell, werkt prima maar ik snap nog steeds dat zoutblok verhaal niet. Waarom kan er niet gewoon een hand van die losse zoutkorrels in die in alle andere ontharders gaan? Het lost op in water, het wordt niet aangezogen zodat er iets verstopt raakt.
Iemand dit al eens gedaan die kan bevestigen dat het gewoon werkt?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Rinse is het terug samendrukken van het hars bed, voordat het weer in de normale onthardingsmodus gaat.timbe schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:04:
Hallo,
Ik ga binnenkort mijn Less-20 instaleren, daarom heb ik alvast de handleiding doorgenomen.
Alleen is stap 11 me niet helemaal duidelijk.
Hier moet ik de Rinse in geven, maar verder staat er niks.
Weet iemand wat je hier moet invullen? en wat is dit eingenlijk?
Verder vraag ik me af wat nou de beste resthardheid is om te gebruiken 0 of toch iets hoger?
Je leest veel over vlekken bij 0 op bv zwarte kranen, en die ga ik zeker plaatsen.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Je kan daar 4 of 5 miniten voor nemen voor de less-20
Je kan ook deze instellingen gebruiken:
maar laat hem eerst gewoon op POST, natte zoutbak staan, ipv PRE, droge zoutbak
Als je iets wijzigd in die waarde worden alle waarden gereset, dus loopt het nogmaals na
en hier nog de handleiding (van de clack DV zelf)
Super bedankt voor de uitleg.AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:02:
[...]
Rinse is het terug samendrukken van het hars bed, voordat het weer in de normale onthardingsmodus gaat.
Je kan daar 4 of 5 miniten voor nemen voor de less-20
Je kan ook deze instellingen gebruiken:
maar laat hem eerst gewoon op POST, natte zoutbak staan, ipv PRE, droge zoutbak
Als je iets wijzigd in die waarde worden alle waarden gereset, dus loopt het nogmaals na
en hier nog de handleiding (van de clack DV zelf)
Zijn er nog dingen die jij eerst niet zou veranderen?
Ik ben super benieuwd wat we er straks van gaan merken in huis als hij er tussen zit
We houden met een aantal tweakers de prestaties al een tijdje in de gaten.
De "tweakers" instellingen kun je wel zien in deze excel
Die staan ietsjes strakker dan wat Aqmos aanbeveelt.
Je zou zelf ook die instellingen kunnen aanhouden en dan regelmatig op het eind (voordat hij gaat regenereren) even de hardheid meten/controleren
Ik heb inmiddels wat scenarios meegemaakt door ervaring ook van anderen. Ik wil dat wel delen maar even via DM om het topic niet te veel te laten focussen op 1 bepaalde ontharder.
Alles is beschikbaar op aanvraag met 1" aansluitingen. Let vooral op de DN maat van je watermeter. Die wil je bij voorkeur aanhouden.daniel-rwd schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:32:
voor dit topic, wat een waardevolle informatie! Hierdoor lukt het aardig om de zin en onzin van elkaar te scheiden. Maar het blijft lastig met alle verschillende inzichten van de verkopende partijen. Zo werd ik op het spoor gezet van een stroomloos duplex systeem maar door de fijngevoeligheid en hoge aanschafprijs zie ik daar van af.
Voor ons 5 persoons huishouden met een 150m3 jaar waterverbruik (hardheid volgens Vitens, ben ik op zoek naar een prijsvriendelijke waterontharder. Budget 1000euro
Plaatsing in kelder, lus naar watermeter wordt dan 1,5m heen en 1,5m terug
Deze modellen overweeg ik:
1. Aqmos Less 15 €729
2. NWF 14 duo premium 2.0 €799
3. Aqmos r2d2 48 of 72 €459 / €519
4. Hydrotense high flow 5800xtr €896
1. Compact en zuinig met zout, goede specs en techniek, wel een klein zout reservoir.
2. Vat en cilinder gescheiden, groter vat. Vergelijkbare techniek, Nederlandse fabrikant.
3. Geen keramische schijven maar wel een stuk goedkoper. Meer zoutverbruik, 40 euro per jaar meerkosten?
4. Enigste ontharder (die ik ben tegengekomen) met 1 inch aansluitingen en grotere interne stijgbuis. Heeft deze daadwerkelijk minder waterdruk verlies dan de andere modellen? Regendouchekop is 30cm, leiding in de muur naar de kraan toe is 16mm uponor..
Hebben jullie nog tips een aandachtspunten in deze overweging? Andere merken/types om te bekijken?
Of zou ik dan iets om die leidingen heen moeten doen?
Rode lijn is het oude niveau en de blauwe nu de nieuwe,kan dat komen door de nieuwe instellingen?
Denk als de vlotter niet goed zou afdichten dat hij gewoon door zou blijven lopen toch?
:strip_exif()/f/image/tPtI7SAVAYtgxdZayVJtktuO.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor het aanbod,maar net even verder bij de vlotter gekeken en de twee rubberen ringen die de vlotter op niveau houden zijn week geworden en is hij naar boven gekomen waardoor die op zijn hoogste punt zit en die de bak vol heeft laten lopen.AUijtdehaag schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:03:
@DoubleDutch
De clack WS1 besturing is nog beschikbaar
Morgen even twee nieuwe ringen mee nemen van het werk, iemand een idee hoe hoog het water nieuveu moet zitten? 🫣
Misschien kan @Rollo450 zijn instellingen delen, die heeft een 5800 xtr volgens de excel in de startpost
En @mitsumark een 5800 sxt
Het aantal kg ingesteld aan zout delen door 0,35 dan weet je de liters die toegevoegd worden.
In 1 liter water kan 350 gram zout opgelost worden
Vlotters heb ik ook liggen
Maar als je handmatig een regeneratie start en volgt, dan zie je toch of het water er bijna helemaal uitgaat en weer aangevuld wordt?
[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2025 18:41 ]
Thx,maar de vlotter heb ik zo weer gemaakt.👍🏻
De vraag is hoe krijg ik het voor elkaar om de inhoud goed te krijgen.🤯
Hoort het zout volledig ondergedompeld te zijn,dacht het toch niet?
@AUijtdehaag Ehh, delen door 0,35?AUijtdehaag schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:34:
Het aantal kg ingesteld aan zout delen door 0,35 dan weet je de liters die toegevoegd worden.
In 1 liter water kan 350 gram zout opgelost worden
Dat is dus vermenigvuldigen met 3?!
<John O`Mill>
Juist. 1L op 350 gr, maal de wortel van 9, kan ookHippe Lip schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 00:15:
[...]
@AUijtdehaag Ehh, delen door 0,35?
Dat is dus vermenigvuldigen met 3?!

Ik bedoelde meer dat delen door 0,35 ingewikkelder (en onduidelijker) klinkt dan vermenigvuldigen met 3…martinus83 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:36:
[...]
Juist. 1L op 350 gr, maal de wortel van 9, kan ook
<John O`Mill>
Ik deel 1,75 kg (ingesteld in de LESS ontharder) door 350 gram zout
Dan weet ik hoeveel liter water er in gepompt wordt tijdens de Fill fase
1 liter verzadigd water met zout bevat 350 gr zout
Dat is logischer toch dan vermenigvuldigen met 3?
Ik sta op het punt om een waterontharder aan te schaffen en tegelijkertijd een glazen douchewand en -deur.
Mijn vraag is: als ik een waterontharder neem, heeft het dan nog zin om te investeren in anti-kalk glas voor de douchewand en -deur? Of is dat overbodig en zonde van het geld?
[ Voor 39% gewijzigd door BaBoK op 22-01-2025 00:06 ]
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.