Hoi,
Ik wil een ontharder gaan plaatsen en denk aan de Aqmos LESS serie. Echter nog een paar vragen.
Parameters:
- hardheid: ~ 13°F / 7.3 °D zelf getest. volgens website watermaatschappij zou het tussen 14-17 °F moeten liggen.
- 100m³ per jaar / stabiel 8000 a 8500 liter per maand. Dagverbruik tussen 250l en 400l (piek) => ik meet al lang via Grohe sense
- inkomende druk: 3.2 bar
- plaatsing: waterleiding komt in de kelder toe - ik heb er veel plaats (zie foto)
- debiet van 40 liter/minuut moet te behalen zijn => in het geval de 2 regendouches in werk zijn is (heel soms).
Ik twijfel nog om volledig te ontharden of een resthardheid van bvb 4°F aan te houden. Ik heb hier nog geen ervaring mee qua gevoel van het water bij douchen en zou vervelende vlekken willen vermijden.
Hoofddoel is wel om kalkaanslag op het kraanwerk/regendouchekop te vermijden.
Voor de benodigde capaciteit zou ik dus wel met 14°F ontharding rekenen.
Mijn belangrijkste vraag is echter hoe dat zit met het debiet: ik gebruik dagelijks de regendouche met zo'n straal die 22 liter / minuut verbruikt. Mijn vrouw de andere douche die 18 liter verbruikt.
Meestal is dat niet gelijktijdig maar er zijn wel af en toe momenten dat het wel gelijktijdig is.
Ik zou dus toch ergens een kwartier een debiet van 40 l/min willen kunnen halen.
=> dit zou dus omgekerend 2.4 m³/u zijn op piekmomenten.
Meestal zal ik echter met 1.5 m³/u toekomen (22 liter van de douche + 3 liter buffer als iemand ergens water neemt aan de kraan).
In dit topic vond ik van @
AQMOS dit terug:
Debieten Ecosoft LESS:
LESS-10 = 1,2m³
LESS-15 = 1,5m³
LESS-20 = 1,8m³
Zou ik dan voor de LESS-20 moeten gaan en ook die haalt de 2.4 m³ niet voor beide douches tegelijkertijd.
En die lijkt dan qua harscilinder wel serieus overgedimensioneerd, voor mijn verbruik lijkt de LESS-10 dan weer best te zijn.
Het grotere zoutreservoir vind ik dan weer een plus omdat ik zo weinig mogelijk wil bijvullen.
Is een opvoerhoogte van ongeveer 2m25 een probleem voor dit toestel?
vloer-plafond in de kelder is exact 2m50.
Ik zou het toestel op de grond plaatsen en de afvoer is de meest rechtse zware afvoerbuis waar ik destijds een aansluiting van 50mm doorsnede had op voorzien met nu nog een afdekplaatje in.
Dus de netto opvoerhoogte zal ongeveer zo'n 2m25 zijn afhankelijk van de locatie op het toestel.
Ik heb bij de installatie zelf reeds een bypass met bolkranen voorzien.
Ik zou hieronder dus de Aqmos neerzetten. Mogelijks verplaats ik de Grohe Sense Guard (wit bakje rechts) nog zodat bij een lekkage/probleem dit ook de toevoer naar de ontharder afsluit.
Tips welke versie ik best neem in mijn situatie?
Groeten,
Nick