Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 111 ... 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@DoubleDutch
20 ltr hars is bij 10 dH 5800 ltr zoals in het wtr manual (maar sommige fabrikanten geven het op bij 7,5 dH(
https://www.goedkopewater...handleiding-2021-1.00.pdf

Je hebt iets van 7 dh dus dan zou je meer capaciteit verwachten dan 5800 inderdaad.
Vergelijk je instellingen eens met dat manual?
En even in de gaten houden dat franse hardheid niet gelijk is aan duitse hardheid (zie calculator uit een vorige link van mij)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-12-2024 12:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:13
Thx,zal even kijken wat daar instaat,maar voor mij is dit allemaal blabla waar ik naar zit te kijken. 🫣😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:43

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
@AUijtdehaag is er een mogelijkheid om de regeneratie te stoppen via HomeAssistant indien er een leak detection is dmv een Aqara Leak Sensor? Ik zie in de esphome wel een 'testknop regen stop' staan maar ik weet niet of ik die kan triggeren voor het annuleren van de regeneratie :)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ViezeVis
Nee dan had Clack reader V4.1 wel Clack writer V4.1 geheten. :+

Ik lees hoofdzakelijk alleen uit.

Enige wat wel zou kunnen met de WS1 (branch) code is door het DP-SW kontakt een regeneratie voorkomen of juist initialiseren. Dat is een instelling in de Clack WS1 en de 2 aderige molex connector kabel voor gebruiken.

Of je maakt er een extern kontakt van (DP-SW aansluiting op de print is potentaal vrij relais kontakt) die een extern relais of klepje aanstuurt en (bijvoorbeeld) het water afsluit

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-12-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:16:
@ViezeVis
Nee dan had Clack reader V4.1 wel Clack writer V4.1 geheten. :+

Ik lees hoofdzakelijk alleen uit.

Enige wat wel zou kunnen met de WS1 (branch) code is door het DP-SW kontakt een regeneratie voorkomen of juist initialiseren. Dat is een instelling in de Clack WS1 en de 2 aderige molex connector kabel voor gebruiken.

Of je maakt er een extern kontakt van (DP-SW aansluiting op de print is potentaal vrij relais kontakt) die een extern relais of klepje aanstuurt en (bijvoorbeeld) het water afsluit
Ik zet er een slimme stekker in dan :) thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ViezeVis
De Clack spanningsloos maken doet mechanisch niets.
Hij blijft gewoon spoelen. (oftewel in dezelfde stap)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-12-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:24
Deze tussen je leiding zetten. Die kan je wel aansturen. Kun je je water afsluiten als je lekkage opmerkt. https://www.warmteservice...et-trafo-22-mm/p/37651505

Misschien opzoek naar een kiwa variant. Maar je snapt het idee wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:54

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

g00gle schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:25:
Deze tussen je leiding zetten. Die kan je wel aansturen. Kun je je water afsluiten als je lekkage opmerkt. https://www.warmteservice...et-trafo-22-mm/p/37651505

Misschien opzoek naar een kiwa variant. Maar je snapt het idee wel.
Loopt die vanzelf dicht als je ‘m spanningsloos maakt?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:47
Wat ik heb gedaan, is een kogelkraan met een servo er op tussen mijn waterleiding geplaatst net na de watermeter. In mijn meterkast zit een PLC-bordje dat allerlei aansturingen in huis regelt, inclusief deze kogelkraan.

Wat ik echter merkte, is dat een kogelkraan na verloop van tijd wat stroever kan worden, waardoor de servo niet meer goed draaide. Om dit probleem te voorkomen, laat ik de kraan nu elke nacht een keer dicht- en opengaan. Dit kan ook te maken hebben met het feit dat het een goedkope Chinese kraan is. Daarom overweeg ik om een betere kwaliteit kraan aan te schaffen, bijvoorbeeld deze. https://tameson.nl/produc...4inch-2-weg-230vac-3-punt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ou9CggSI8oJH042isXectjQ6Gzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kzSv0kUcOSJqTXFXvIiNKmgP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door SkullboyNL op 11-12-2024 01:31 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:45
Daar heeft elke kogelkraan en in mindere mate elke klep wel last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@SkullboyNL
Als je voor zekerheid en kwaliteit gaat, kies dan dat ding van Honeywell dat @g00gle hierboven noemt. Dan weet je wat de kwaliteit van het bedieningsmechanisme is.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-08 08:28
Goeiemorgen ik ben nieuw in dit topic. Ik heb een Aquastar 1400 SHE plus laten installeren. Volgens mij een heel erg basic ding. JE kan er weinig aan instellen. Dat heeft de installateur ook gedaan. We wonen in Twente dus het water is hier best hard. Het apparaat is eind november geïnstalleerd heeft nog maar 4 keer geregenereerd 3 keer bij de installatie geloof ik en 1 keer betreft gebruik. En volgens mij doet ie dit ook nachts. Monteur gaf nog aan laat de bak met zout helemaal leeg gaan i.v.m. het aankoeken en vul dan pas bij. Moet ik op nog meer dingen letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Skywalker27
Je zou af en toe eens kunnen controleren welke rest hardheid je hebt na de ontharder, dmv een dH druppelset.
Maar volgens de handleiding is die al fabrieksmatig afgesteld op 3 dH

Helemaal leeg met weinig zout erin lijkt me niet verstandig.
Het water boven het zout is in mindere mate verzadigd met de zoutoplossing.
Je zou met zoutkristallen kunnen werken ipv zout tabletten. Dan heb je minder kans op aankoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2024 08:16 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Skywalker27 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:03:
Goeiemorgen ik ben nieuw in dit topic. Ik heb een Aquastar 1400 SHE plus laten installeren. Volgens mij een heel erg basic ding. JE kan er weinig aan instellen. Dat heeft de installateur ook gedaan. We wonen in Twente dus het water is hier best hard. Het apparaat is eind november geïnstalleerd heeft nog maar 4 keer geregenereerd 3 keer bij de installatie geloof ik en 1 keer betreft gebruik. En volgens mij doet ie dit ook nachts. Monteur gaf nog aan laat de bak met zout helemaal leeg gaan i.v.m. het aankoeken en vul dan pas bij. Moet ik op nog meer dingen letten?
Hij regenereert waarschijnlijk sowieso na 14 dagen. Dat regenereren zal er snel aankomend verwacht ik.

Hoi!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-08 08:28
EWK schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:08:
[...]

Hij regenereert waarschijnlijk sowieso na 14 dagen. Dat regenereren zal er snel aankomend verwacht ik.
Na je het er over hebt vannacht ;)

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:20
Ook wij zijn aan het kijken naar een waterontharder, na dat ik de Quooker heb gered van een verkalkingsdood. Voor de mensen die hier interesse naar hebben, kan ik nog wel wat over schrijven.

Ik zie in dat de Clack stuurkop beter is dan de BNT maar ik kan nog niet echt doorgronden wat ik kan verwachten van beide koppen. Aqmos geeft 10 jaar garantie, behalve op slijtagedelen.
Ik neem dan aan dat je kan verwachten dat de kans vrij klein is dat er iets stuk gaat. Toch?

Uitlezen is grappig, maar als ik een stekje voor mijzelf vind word dit in het ouderlijk huis niet meer gebruikt. Dus overbodig.

Wat kan je verwachten aan onderhoud van de BNT?

#Hardheid van 14dH en een verbruik van 175m3 op jaarbasis waarvan grofweg 40 á 50m3 schat ik voor de paarden is. (vooral over de zomer haal ik met enige regelmaat 1 of 2, soms 3 wagens van 1m3 op)

Eigenlijk is de keuze al wel gevallen op een Aqmos, Eerlijkheid en transparantie, en hier uiteraard goed actief :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 10:55
En hier nog een stel dat naar een waterontharder kijkt.

Ik heb er geen verstand van; maar wat me vooral opvalt is dat Aqmos ongeveer 40% van de prijs is van Aquacell. Zit het verschil hem puur in het feit dat de Aquacell geen stroom nodig heeft en de Aqmos wel?
3W is niet zo'n probleem met zonnepanelen en aanstaande thuisbatterij(en).

Verder vroeg ik me ook inderdaad het verschil tussen de Clack en de BNT af, dus ik lees rustig mee, maar inmiddels zelf al 45min dit topic uit aan t spitten en dan denk ik toch maar voor de Clack te kiezen.

Kan iemand zeggen of het stroomverbruik alleen geldt bij waterverbruik of permanent?
Ik kijk dan naar de Ecosoft LESS-10 bijvoorbeeld, ipv de CMX-32, maar t stroomverbruik is ook 10x zo hoog.

[ Voor 24% gewijzigd door jevin20 op 13-12-2024 14:16 . Reden: Zelf al eea gevonden ]

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:07
Marketing budget is ook een deel van de prijs ;)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Aquacell is veel marketing en bedrijfsovernames.

Aqmos is naar mijn idee een eerlijke partij met normale marges. En de aftersales is goed te noemen (weet ik uit eigen ervaring).

Mijn LESS15 gebruikt in 1 maand precies 1kWh. Dat is inclusief regeneraties elke 10 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@AUijtdehaag Nee niet eens! Maar kan dus blijkbaar wel, zit nu een stekker van homewizard tussen. Binnenkort maar is kijken hoe ik het via het printje aan de gang krijg! Thx voor de tip 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jevin20
Ik snap eerlijk gezegd de focus op het elektrisch verbruik niet zo.
De clack WS1 (cmx) en de WS PI (less) valve zijn nagenoeg hetzelfde.
Voeding, motortje, printplaatje en displaytje

Er zit op de ws1 iets meer electronica dus verbruik zou wat hoger kunnen zijn.
Als je het echt wilt weten kan ik het wel meten voor je, ik heb beiden staan maar het gaat om 2 a 3 watt verbruik hooguit (als het motortje loopt tijdens een regeneratie) dus waar gaat het over.

Ergens in een verdwaalde datasheet van de pink/less staat 30 watt wat absoluut onzin is.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-12-2024 09:59 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Bij Welkoop is de Regenit weer verkrijgbaar voor 10,-

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 10:55
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:53:
@jevin20
Ik snap eerlijk gezegd de focus op het elektrisch verbruik niet zo.
De clack WS1 (cmx) en de WS PI (less) valve zijn nagenoeg hetzelfde.
Voeding, motortje, printplaatje en displaytje

Er zit op de ws1 iets meer electronica dus verbruik zou wat hoger kunnen zijn.
Als je het echt wilt weten kan ik het wel meten voor je, ik heb beiden staan maar het gaat om 2 a 3 watt verbruik hooguit (als het motortje loopt tijdens een regeneratie) dus waar gaat het over.

Ergens in een verdwaalde datasheet van de pink/less staat 30 watt wat absoluut onzin is.
Waar het me meer om ging, is dat 3W vs 30W nogal een verschil is. Dus ik vermoedde al dat die 30W wellicht niet klopte.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

henkNL schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:10:
Bij Welkoop is de Regenit weer verkrijgbaar voor 10,-
Jammer, net 4 zakken ergens anders voor 11,50 gescoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oostr048
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:53
Vandaag de Aqmos Less 15 geïnstalleerd. Quooker was aan het verkalken en vrouwlief heeft een espressomachine gekocht welke gevoelig is voor kalk, dus die wilde ze nog niet gebruiken. Mevrouw zonder koffie 's ochtends bleek ook geen succes...

Ik had mijzelf niet echt ingelezen, behalve dat ik hier wat meningen had opgezocht en ik het belangrijk vind dat een dergelijk apparaat ook op HA geïnstalleerd kan worden.

Even graven en riolering aansluiten gelukkig was deze dichtbij de kelder waar de ontharder komt.

Installatie viel mij toch wat tegen.
De ontharder staat bij mij in de kelder hier kan ik niet rechtop staan. Zoeken naar en in de handleidingen was onhandig en niet compleet.

Opmerkingen:
1. op het apparaat staat een QR code met een link naar de handleiding, maar ondertussen zijn er dingen gewijzigd (AQMOS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?") Dit gaf verwarring een meegeleverde handleiding had dit duidelijk gemaakt.

2. De kunststof water aansluitingen op de Clauk hebben speling na aandraaien +-3mm. In de handleiding staat dat ze handvast moeten en de aandraairingen lopen dan ook op een nokje. Het kwam voor mij over alsof ik iets niet goed deed, maar het lekt niet.

3. De opstart procedure was onduidelijk, omdat niet alle nieuwe termen worden uitgelegd en het knoppenpaneel niet beschreven staat in de handleiding. Hier ben ik later achter gekomen https://github.com/fonske...0programming%20manual.pdf

Voor en na gemeten met de druppel hardheidstest (goed schudden!) van 8dH naar 2dH gegaan nog even wachten of dit zich nog naar 0dH beweegt.

Ik ben heel benieuwd of de Quooker zich hersteld. Die geeft nu lauw water.

Ik heb ook nog een vraag aan jullie: Moet er na de initiële (test) regeneratie geen water staan in het zoutvat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
oostr048 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:32:

Waarschijnlijk is het inlaattraject dicht gekalkt. Dit hadden wij ook. Kwam bijna geen kokend water meer uit, en ook lauw water als “heet” water.
Inlaat pijpje zat zo dicht dat ik deze heb moeten doorboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@oostr048
Dat gaat even duren voordat het opgelost is in de quooker vermoed ik
ericplan in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Beter zelf even een revisie op uitvoeren.

In een post-fill (standaard instelling) situatie staat er na de handmatige regeneratie water in de zoutbak.
Is dat niet het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:56

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Vandaag de Aqmos Less 15 geïnstalleerd. Quooker was aan het verkalken en vrouwlief heeft een espressomachine gekocht welke gevoelig is voor kalk, dus die wilde ze nog niet gebruiken. Mevrouw zonder koffie 's ochtends bleek ook geen succes...

Ik had mijzelf niet echt ingelezen, behalve dat ik hier wat meningen had opgezocht en ik het belangrijk vind dat een dergelijk apparaat ook op HA geïnstalleerd kan worden.

Even graven en riolering aansluiten gelukkig was deze dichtbij de kelder waar de ontharder komt.

Installatie viel mij toch wat tegen.
De ontharder staat bij mij in de kelder hier kan ik niet rechtop staan. Zoeken naar en in de handleidingen was onhandig en niet compleet.

Opmerkingen:
1. op het apparaat staat een QR code met een link naar de handleiding, maar ondertussen zijn er dingen gewijzigd (AQMOS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?") Dit gaf verwarring een meegeleverde handleiding had dit duidelijk gemaakt.

2. De kunststof water aansluitingen op de Clauk hebben speling na aandraaien +-3mm. In de handleiding staat dat ze handvast moeten en de aandraairingen lopen dan ook op een nokje. Het kwam voor mij over alsof ik iets niet goed deed, maar het lekt niet.

3. De opstart procedure was onduidelijk, omdat niet alle nieuwe termen worden uitgelegd en het knoppenpaneel niet beschreven staat in de handleiding. Hier ben ik later achter gekomen https://github.com/fonske...0programming%20manual.pdf

Voor en na gemeten met de druppel hardheidstest (goed schudden!) van 8dH naar 2dH gegaan nog even wachten of dit zich nog naar 0dH beweegt.

Ik heb ook nog een vraag aan jullie: Moet er na de initiële (test) regeneratie geen water staan in het zoutvat?
De Quooker setjes moeten zonder waterontharder wel elke 5-8 jaar vervangen worden.
(Draai maar eens open, dan zie je hoeveel kalk er uit komt!)
https://www.quooker.nl/maintenance-set-onderhoudsset-1.html

Kost volgens mij ~€180.

Edit: En we zijn overigens bezig met een nieuwe handleiding. De standaard meegeleverde handleiding is erg gebrekkig. Deze feedback is bekend bij ons!

[ Voor 3% gewijzigd door AQMOS op 16-12-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-07 11:54
(jarig!)

Inhakend op die 0 dB. Ik heb wel eens gesproken met een leverancier en service partner van Profitec (tevens branderij etc zie https://dewisent.nl/assor...gebruik-of-klein-zakelijk)

Dit bedrijf, (en misschien ook anderen) adviseren de ontharder vooral niet op 0dH te zetten, voor het behoud van je espresso machine ..

Iets om eens na te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
martinus83 schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:05:
[...]

Inhakend op die 0 dB. Ik heb wel eens gesproken met een leverancier en service partner van Profitec (tevens branderij etc zie https://dewisent.nl/assor...gebruik-of-klein-zakelijk)

Dit bedrijf, (en misschien ook anderen) adviseren de ontharder vooral niet op 0dH te zetten, voor het behoud van je espresso machine ..

Iets om eens na te gaan.
Dit is een beetje een discussie die altijd 2 kanten op kan vallen.

Een waterhardheid van 0dH kan 'agressief' zijn (plat gezegd; het kan andere mineralen 'opnemen' of oplossen. Dat zie je hier wel eens voorbij komen waarbij ineens de wasmachinekraan vol met kalk zit. Een andere vorm is 'corrosief' (plat gezegd: het kan metalen aantasten) alleen is daarvoor 0dH niet voldoende. Dat hangt o.a. af van de zuurtegraad en type materiaal waarmee het water in aanmerking komt. Ik ben in ieder geval nog nergens tegengekomen dat 0dH 'altijd' een risico vormt. Volgens mij is vooral een te lage pH een risico waarbij het water zuur wordt. Eerder in het topic had ik gemeten met de tool van @AUijtdehaag dat mijn pH juist steeg na gebruik van de ontharder dus dat leek al helemaal geen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-07 14:02

TiMMieJ

PSN: Orixez

Leuk topic! Hier al meer dan 5 jaar een tevreden gebruiker van een BWT Aquadial 10. In ons oude en nieuwe huis hebben we deze laten plaatsen en dit bevalt ons prima. Persoonlijk vind ik het water lekkerder (smaakt meer zoals bronwater) en alle wasmiddelen e.d. zijn meer dan gehalveerd in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
AQMOS schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:36:
[...]

De Quooker setjes moeten zonder waterontharder wel elke 5-8 jaar vervangen worden.

Kost volgens mij ~€180.

Edit: En we zijn overigens bezig met een nieuwe handleiding. De standaard meegeleverde handleiding is erg gebrekkig. Deze feedback is bekend bij ons!
Onze was binnen 3 jaar volledig dicht gekalkt. (zonder waterontharder)
Maar met waterontharder zou deze toch schoon moeten blijven? Enkel het filter zou "minder" moeten zijn. Maar ons water is verder niet heel vies, dus dat zou niet zo heel veel verschil moeten maken lijkt me.
Alleen het filter vervangen en het kalk "even" verwijderen (ook uit het buisje dus) zou genoeg moeten zijn. Maar helaas verkopen ze het simpele onderhoudssetje niet meer in NL.

Niet meer over de Quooker, want dat is een ander topic :-)

@AQMOS Hebben jullie ook grotere ontharders, maar dan niet in de lengte? We hebben namelijk 70cm vrij.
Incl. stuurkop zou de ontharder dus max 70cm zijn. (69 is beter denk ik)

[ Voor 3% gewijzigd door cmderks93 op 16-12-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
(jarig!)
Ik zit al tijden mee te lezen, en heb ook al eens met Koen van Aqmos contact gehad.
Dit ter voorbereiding van de verbouw, ontharder etc.

Nu is alles af, badkamer keuken etc etc., maar rest de waterontharder nog.

Ik hoop hier ondanks de vele posts hier op een goed advies.

Ik heb een waterput, 80x50, ca 60 hoog max met bodem grind.
Kruipruimte, en 1,5 meter van de put een meterkast zonder ruimte voor een vat.
Ik kan in de de gang een leuk bankje maken, met evt een zoutvat. Of ik moet dat zoutvat hoger in de meterkast bouwen. Dan heb je al snel 4 meter aan leiding naar de ontharder..

Of, de hele ontharder met zout, in de put.

WIe kan mij nu een goed advies geven?

Put is nooit nat, wel wat koud weer condens.
Stroom zit in de put. Waterafvoer (sifon) zit er naast in de kruipruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tW_N_n8qQNkHyWiE_HEeJ6O0MTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vzxKgVzON3yiW3TDPCJOj8M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

martinus83 schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:05:
Ik zit al tijden mee te lezen, en heb ook al eens met Koen van Aqmos contact gehad.
Dit ter voorbereiding van de verbouw, ontharder etc.

Nu is alles af, badkamer keuken etc etc., maar rest de waterontharder nog.

Ik hoop hier ondanks de vele posts hier op een goed advies.

Ik kan in de de gang een leuk bankje maken, met evt een zoutvat. Of ik moet dat zoutvat hoger in de meterkast bouwen. Dan heb je al snel 4 meter aan leiding naar de ontharder..

WIe kan mij nu een goed advies geven?

Put is nooit nat, wel wat koud weer condens.
Stroom zit in de put. Waterafvoer (sifon) zit er naast in de kruipruimte.

[Afbeelding]
Bij mij staat de hele bende in de kruipruimte.
Wel irritant als je zout moet bijvullen, maarja, das ook maar 4x per jaar.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@martinus83
In de put past denk ik wel een LESS-15
B=27 cm (naast de watermeter?) H= 57 cm D= afhankelijk wat je eraan hang van een bypass ofzo)

En past er in de MK niet het ronde zoutvaatje van D=28 H=45 (kan dan het deksel er nog af om bij te vullen?)
en anders wegwerken.

LESS (compleet met eigen behuizing, staat net wat steviger in een put) met los zoutvaatje kan ook prima en is makkeljker bij te vullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oostr048
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:38:
@oostr048
Dat gaat even duren voordat het opgelost is in de quooker vermoed ik
ericplan in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Beter zelf even een revisie op uitvoeren.

In een post-fill (standaard instelling) situatie staat er na de handmatige regeneratie water in de zoutbak.
Is dat niet het geval?
AQMOS schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:36:
[...]

Kost volgens mij ~€180.

De bak bevat inderdaad water, na de 2e initiele regeneratie was het wel zichtbaar.

Gisteravond toch maar eens de Quooker open gehaald. Dat was inderdaad feest...
Boel schoongemaakt, ontkalkt De Quooker werkt nu weer fantastisch!
@AQMOS bedankt voor de terugkoppeling. Weet je of de kunststof aansluitingen ook iets horen te bewegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bK1hSRwpHPCZBiAgp5vOhRQpwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGLioWceSQFghktRJTZ7O6Dl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jdIQoH6n9awgqxXx4GtVcpxZYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tg3anx1oQJ7VAmEj4AdQn1Jx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xG4jJ6YgZ_yU4vkUkjlI2tXTAuo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lE3Y6rc5ltb7XSXZtYjPGR8r.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog twee andere vragen:
1. Vannacht ging het apparaat in regeneratie terwijl ik dit die middag nog had uitgevoerd. Is dat normaal gedrag? De tijd kan ik aanpassen dat begrijp ik, maar het was zo snel.

2. De Less-15 geeft een error (E104) "Valve unable to find home position". Stroom eraf en erop zorgt voor veel herrie en dezelfde foutmelding. Wat zou een goede stap zijn wat ik zelf kan doen zonder garantie te verliezen?
martinus83 schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:05:
[...]

Iets om eens na te gaan.
Met de druppeltest is het testbuisje nu met 1 druppel groen, dus ergens tussen 0-1dH.
De espressomachine is van hetzelfde merk, dus we vragen het inderdaad nog even. Thnx!

[ Voor 10% gewijzigd door oostr048 op 16-12-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@oostr048
De kunststof aansluitingen kunnen gewoon bewegen. De o-ringen dichten wel af.
Dat voorkomt dat er dingen afbreken.
De grote moeren mogen gewoon handvast gezet worden zonder gereedschap

Je hebt waarschijnlijk de rechtertoets even kort ingedrukt gehad. Dat initieert een handmatige regeneratie.
Er staat dan wat te knipperen in het display.
Als je vervolgens de rechtertoets ingedrukt houdt, start de regeneratie direct.
MAAR, de 1e initiatie is nog steeds aktief (staat te knipperen), dus zal hij snachts NOG een keer regenereren op de ingesteld tijd.

Wat ik altijd doe als ik handmatig wil regenereren is eerst de linkertoets bedienen, display licht dan op.
En daarna de rechtertoets ingedrukt houden. Dan heb je meteen handmatig regeneratie te pakken ipv kort ingedrukt.

De E104 kan er mee te maken hebben dat je de kabeltjes van de LESS CLACK READER niet netjes in de sleufjes hebt gelegd. Edit: ik hoor net dat de clack reader nog niet binnen was via postnl.

De "kap" die over de tandwielen zit, terug zetten luistert heel nauwkeurig. Er zit namelijk een kijkoogje achter het display.
Iets of wat scheef van de kap terug zetten, kan leiden tot die foutmelding. Met draaiende motor tot gevolg.
Kijk nog eens naar: de 2 uitsparingen aan de voorkant (zwarte puntjes) en de 2 click dingen aan de zijkanten. Eventueel een lampje erbij als je de puntjes niet ziet.
Ook de kabeltjes netjes in de sleufjes drukken vooraleer de kap terug te zetten (die over de tandwielen vallen, niet de behuizing kap)

Sorry, ik praat voor mijn beurt.
Maar been there done that en iets met valkuilen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VB7DHCre5tCbVsVZdf27SaXyOEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VdUkj45aahYJyCbLTKgSdIZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFODEiXf4StNaf75XhtJA-V_fE8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q29HUQlIMffghdNBGrskBGp0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVTn4Gbdq0FdIKq_addbhE5bQcU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUq3v6oCm4iXOzwtU9Sceeiy.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-12-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
oostr048 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:56:
[...]

[...]

De bak bevat inderdaad water, na de 2e initiele regeneratie was het wel zichtbaar.

Gisteravond toch maar eens de Quooker open gehaald. Dat was inderdaad feest...
Boel schoongemaakt, ontkalkt De Quooker werkt nu weer fantastisch!
@AQMOS bedankt voor de terugkoppeling. Weet je of de kunststof aansluitingen ook iets horen te bewegen?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Nog twee andere vragen:
1. Vannacht ging het apparaat in regeneratie terwijl ik dit die middag nog had uitgevoerd. Is dat normaal gedrag? De tijd kan ik aanpassen dat begrijp ik, maar het was zo snel.

2. De Less-15 geeft een error (E104) "Valve unable to find home position". Stroom eraf en erop zorgt voor veel herrie en dezelfde foutmelding. Wat zou een goede stap zijn wat ik zelf kan doen zonder garantie te verliezen?

[...]

Met de druppeltest is het testbuisje nu met 1 druppel groen, dus ergens tussen 0-1dH.
De espressomachine is van hetzelfde merk, dus we vragen het inderdaad nog even. Thnx!
wat zijn die dingen in de middelste foto? komt dat van de quooker af? hoe lang heb je hem al gebruikt zonder schoon te maken?

de mijne komt van 2021 en tot nu toe nooit gekeken eigenlijk. ik heb sinds een maand een waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Mijn Quooker is ca 10 jaar oud en nog nooit opengemaakt. Dat gaat ook niet makkelijk door de inbouw. Dan moet ik het halve spoeleiland uit elkaar halen helaas.

Wel heb ik vanaf vrijwel het begin een ontharder gehad. Betekent dit dat ik die Quooker dan niet open hoef te maken om schoon te maken?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oostr048
AUijtdehaag schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:29:
@oostr048
De kunststof aansluitingen kunnen gewoon bewegen. De o-ringen dichten wel af.
Dat voorkomt dat er dingen afbreken.
De grote moeren mogen gewoon handvast gezet worden zonder gereedschap

Je hebt waarschijnlijk de rechtertoets even kort ingedrukt gehad. Dat initieert een handmatige regeneratie.
Er staat dan wat te knipperen in het display.
Als je vervolgens de rechtertoets ingedrukt houdt, start de regeneratie direct.
MAAR, de 1e initiatie is nog steeds aktief (staat te knipperen), dus zal hij snachts NOG een keer regenereren op de ingesteld tijd.

Wat ik altijd doe als ik handmatig wil regenereren is eerst de linkertoets bedienen, display licht dan op.
En daarna de rechtertoets ingedrukt houden. Dan heb je meteen handmatig regeneratie te pakken ipv kort ingedrukt.

De E104 kan er mee te maken hebben dat je de kabeltjes van de LESS CLACK READER niet netjes in de sleufjes hebt gelegd.
De "kap" die over de tandwielen zit, terug zetten luistert heel nauwkeurig. Er zit namelijk een kijkoogje achter het display.
Iets of wat scheef van de kap terug zetten, kan leiden tot die foutmelding. Met draaiende motor tot gevolg.
Kijk nog eens naar: de 2 uitsparingen aan de voorkant (zwarte puntjes) en de 2 click dingen aan de zijkanten. Eventueel een lampje erbij als je de puntjes niet ziet.
Ook de kabeltjes netjes in de sleufjes drukken vooraleer de kap terug te zetten (die over de tandwielen vallen, niet de behuizing kap)

Sorry, ik praat voor mijn beurt.
Maar been there done that en iets met valkuilen
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik had alleen de bovenste kap verwijderd maar nu ook de kap met de tandwielen. Helaas blijkt er schade te zijn aan een van de tandwielen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qF2U0cDDTehnvBiwlCGmJK9nScI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlI4ARc5avaMxcpqoDqydWVS.jpg?f=fotoalbum_large

Vanavond Het encoder wiel eens schoonmaken daar zitten wat pluisjes/ draadjes aan.
De error blijkt namelijk actief na 3 keer proberen.
Helaas toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oostr048
Farabi schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:51:
[...]

wat zijn die dingen in de middelste foto? komt dat van de quooker af? hoe lang heb je hem al gebruikt zonder schoon te maken?

de mijne komt van 2021 en tot nu toe nooit gekeken eigenlijk. ik heb sinds een maand een waterontharder.
Dat is dus kalk wat losgekookt is.
We gaan ervanuit dat het kalk probleem met de ontharder uit de wereld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

oostr048 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:50:
[...]

Ik had alleen de bovenste kap verwijderd maar nu ook de kap met de tandwielen. Helaas blijkt er schade te zijn aan een van de tandwielen.
[Afbeelding]

Vanavond Het encoder wiel eens schoonmaken daar zitten wat pluisjes/ draadjes aan.
De error blijkt namelijk actief na 3 keer proberen.
Helaas toch
Stuur mij even persoonlijk een mailtje (mp@aqmos.nl), dan stuur ik een nieuw tandwieltje op!

Na installeren van het nieuwe tandwieltje, kan je even de buitenste 2 knoppen inhouden (Next + Regen).
Dan gaat de ontharder de juiste positie zoeken door middel van de sensoren zoals @AUijtdehaag aangaf.

Mag ik je foto's gebruiken voor marketingsuitingen?
Hippe Lip schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:15:
Mijn Quooker is ca 10 jaar oud en nog nooit opengemaakt. Dat gaat ook niet makkelijk door de inbouw. Dan moet ik het halve spoeleiland uit elkaar halen helaas.

Wel heb ik vanaf vrijwel het begin een ontharder gehad. Betekent dit dat ik die Quooker dan niet open hoef te maken om schoon te maken?
Het zou voor dit forum wel interessant zijn om te zien wat het verschil is met 10 jaar gebruik + waterontharder!
cmderks93 schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:35:
[...]

Onze was binnen 3 jaar volledig dicht gekalkt. (zonder waterontharder)
Maar met waterontharder zou deze toch schoon moeten blijven? Enkel het filter zou "minder" moeten zijn. Maar ons water is verder niet heel vies, dus dat zou niet zo heel veel verschil moeten maken lijkt me.
Alleen het filter vervangen en het kalk "even" verwijderen (ook uit het buisje dus) zou genoeg moeten zijn. Maar helaas verkopen ze het simpele onderhoudssetje niet meer in NL.

Niet meer over de Quooker, want dat is een ander topic :-)

@AQMOS Hebben jullie ook grotere ontharders, maar dan niet in de lengte? We hebben namelijk 70cm vrij.
Incl. stuurkop zou de ontharder dus max 70cm zijn. (69 is beter denk ik)
De R2D2-32 is ~ 65CM, de CM-40 ~67cm en de LESS-15 ~54cm.

Eventueel ook de Arctic Blue 120 op bestelling beschikbaar (70cm). Bevat Ecomix hars wat ook ijzer verwijdert https://ecosoft.com/product-ecosoft/ecosoft-fu1018cabce

De CM-40 is dan een wat grotere waterontharder. Hier past circa 40kg zout in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:51:
[...]

Ik zou het even schoonmaken. Bestaande kalk verdwijnt wel met een ontharder, maar niet als het in 'vlokken'-vorm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
AQMOS schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:32:

De R2D2-32 is ~ 65CM, de CM-40 ~67cm en de LESS-15 ~54cm.

Eventueel ook de Arctic Blue 120 op bestelling beschikbaar (70cm). Bevat Ecomix hars wat ook ijzer verwijdert https://ecosoft.com/product-ecosoft/ecosoft-fu1018cabce

De CM-40 is dan een wat grotere waterontharder. Hier past circa 40kg zout in.
Dank! Is het met 10 liter hars niet zo dat deze dan best vaak gaat regenereren? (verbruik ongeveer 130 - 140m3) Een losse zoutbak zou mij ook kunnen trouwens, die ruimte is er wel (onder de wasbak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

martinus83 schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:05:
[…]

Als je je ontharder direct na de watermeter aansluit vervalt die hele leiding aan de linker kant in de put. Heb je dan niet een heleboel ruimte voor de ontharder en mss zelfs zoutvat?
Zeker als je de doorgang door het muurtje naar rechts verplaatst?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
(jarig!)
Hippe Lip schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:34:
[...]

Als je je ontharder direct na de watermeter aansluit vervalt die hele leiding aan de linker kant in de put. Heb je dan niet een heleboel ruimte voor de ontharder en mss zelfs zoutvat?
Zeker als je de doorgang door het muurtje naar rechts verplaatst?
Klopt, ik kan de hele indeling aanpassen hoor als het moet. Dan bevries ik de leiding en zet ik de meter om. Waar de meerlagen buis uit de ruimte gaat is de nieuwe uitgang, die zat voorheen aan de andere zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

cmderks93 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:26:
[...]

Dank! Is het met 10 liter hars niet zo dat deze dan best vaak gaat regenereren? (verbruik ongeveer 130 - 140m3) Een losse zoutbak zou mij ook kunnen trouwens, die ruimte is er wel (onder de wasbak)
De ruimte die je hebt heeft voorrang. Ik houd elke 6 dagen regenereren als de ondergrens aan.
Bij een hardheid van ~8dH zit je ruim boven die ondergrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
AQMOS schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:51:
[...]

De ruimte die je hebt heeft voorrang. Ik houd elke 6 dagen regenereren als de ondergrens aan.
Bij een hardheid van ~8dH zit je ruim boven die ondergrens.
Zou mooi zijn als het beneden de 70cm kan blijven, maar is niet perse noodzakelijk. Dan moeten we wat schuiven, en kunnen we wel wat hoger kwijt. In principe zelfs tot 2 meter wel
Onze hardheid is 14, wat zou je dan adviseren?
Wat mij betreft is zo’n goedkope stuurkop oké.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

cmderks93 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:20:
[...]

Zou mooi zijn als het beneden de 70cm kan blijven, maar is niet perse noodzakelijk. Dan moeten we wat schuiven, en kunnen we wel wat hoger kwijt. In principe zelfs tot 2 meter wel
Onze hardheid is 14, wat zou je dan adviseren?
Wat mij betreft is zo’n goedkope stuurkop oké.
De modellen op deze pagina: https://www.aqmos.nl/shop...ib=&attrib=&attrib=80-429

Je hebt een capaciteit nodig van ongeveer 6500L. Hier berekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oostr048
AQMOS schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:32:
[...]

Stuur mij even persoonlijk een mailtje (mp@aqmos.nl), dan stuur ik een nieuw tandwieltje op!

Na installeren van het nieuwe tandwieltje, kan je even de buitenste 2 knoppen inhouden (Next + Regen).
Dan gaat de ontharder de juiste positie zoeken door middel van de sensoren zoals @AUijtdehaag aangaf.

Mag ik je foto's gebruiken voor marketingsuitingen?
Top ga ik doen.
De schoonmaak met reset was de trick, er zat daadwerkelijk iets van een haartje in.
Volgende regeneratie weten we het zeker.
Ja, geen probleem, foto's zijn vrij te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
AQMOS schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:22:
[...]

De modellen op deze pagina: https://www.aqmos.nl/shop...ib=&attrib=&attrib=80-429

Je hebt een capaciteit nodig van ongeveer 6500L. Hier berekend.
Dan heb ik nu het juiste :-) thanks
Doen jullie ook aan aanbiedingen bij afname van meerdere ontharders? (3) #durftevragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-07 16:19
Wij zijn op dit moment aan het verbouwen en onder de trap komt de verdeler van de vloerverwarming. Nu had ik bedacht dat daar dan op termijn ook een ontharder bij zou kunnen. Het lijkt mij dat de ontharder gewoon samen met de pomp van de vloerverwarming op 1 elektra groep kan, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Phoolie
Ja dat kan gewoon net als ieder ander huishoudelijk apparaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

cmderks93 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:12:
[...]

Dan heb ik nu het juiste :-) thanks
Doen jullie ook aan aanbiedingen bij afname van meerdere ontharders? (3) #durftevragen
Alleen in combinatie met installatie en als de installaties in dezelfde regio zijn.
Dan alsnog geen korting, maar wel gratis producten afhankelijk van de hoeveelheid installaties.
(Zout en harsreiniger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:57
Ik wil ook wel een water ontharder. Ik weet hoe veel water wij nu verbruiken. Maar ons 2e kind is op komst, dus we zullen wel meer water gaan verbruiken. Die kinderen zullen ouder worden en nog meer water verbruiken... Ook krijgen we binnenkort een bad, maar geen idee hoe vaak we die zullen gebruiken.
Hoe kan ik nou ooit een capaciteit inschatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
(jarig!)
Voggy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:46:
Ik wil ook wel een water ontharder. Ik weet hoe veel water wij nu verbruiken. Maar ons 2e kind is op komst, dus we zullen wel meer water gaan verbruiken. Die kinderen zullen ouder worden en nog meer water verbruiken... Ook krijgen we binnenkort een bad, maar geen idee hoe vaak we die zullen gebruiken.
Hoe kan ik nou ooit een capaciteit inschatten?
't komt niet zo nauw, wij zitten met drie kids op 180m3 p/j. Reken met 200 zit je altijd goed, is het iets meer regereneer je wat vaker etc. Let meer op gelijktijdig water verbruik. Douch en of bad, in ons geval 25 L/min dus 1500 L/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:13
Hallo,

Binnenkort ga ik eindelijk een waterontharder plaatsen.
Vermoedelijk een less-20 met los groot zoutvat, aangesloten op een Montageblok met een Aansluitset.

Maar moet eerst nog even riool aanleggen, want heb bij de hoofdaansluiting geen riool.
Ga dit denk ik maar doen met 40mm buis, er loopt verder toch niks doorheen.

Maar vroeg me af wat ik het beste als sifon kan gaan gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timbe
Je zou een BWT sifon kunnen gebruiken
De zij slang pilaar aansluiting is wel wat dikker maar met wat gewring is een 12x16 slang er wel overheen te krijgen voor de overloop van het zoutvat eventueel.
Heb je enkel de afvoer van de ontharder dan is de boven slangpilaar aansluiting prima om te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8Zjtei4Fs-1gUpCnnq6NG6teTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPS2m3ESEfHjmNirolTthbi1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXycznxVphJJIXxHifpKE5Ac0ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMJi2LQUULAnWz8IUroSRTwj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohOXU_KsfBrVu68Thrqs0WlRw4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvGZJNptafzRrK8GwyZOpJDS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbe
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:22:
@timbe
De zij slang pilaar aansluiting is wel wat dikker maar met wat gewring is een 12x16 slang er wel overheen te krijgen voor de overloop van het zoutvat eventueel.
Heb je enkel de afvoer van de ontharder dan is de boven slangpilaar aansluiting prima om te gebruiken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor je hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:22:
@timbe

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@AUijtdehaag Goh, dat is wel een heel nette opstelling!

Zijn die flexaansluitingen naar de ontharder niet wat aan de dunne kant? Veel waterweerstand?

En waar komt die sifon vandaan? Die zou hier wel eens een geschikte oplossing voor mijn ruimteprobleem in de meterkast kunnen zijn…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
Dat zijn 3/4" flex slangen, gebruik ik vaker en geeft niet echt weerstand.
Het beeld vertekend een beetje door de vrij dikke Clack verticale adapters

Die BWT sifon bestel ik meestal zelf in het buitenland.
Bij interesse kan ik die wel opsturen, stuur even een DM

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-12-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
hoe snel elimineert het ontharde water, gekalkte water? wordt bestaande kalk in je apparaten goed weggespoeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Niet snel, kan jaren duren. Maar het gaat wel weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Farabi schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:25:
hoe snel elimineert het ontharde water, gekalkte water? wordt bestaande kalk in je apparaten goed weggespoeld?
Het kalk lost weer op in je ontharde water. Dat duurt wel even, afhankelijk van een heleboel factoren

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
welke zouttabletten raden jullie aan voor een losse zoutbak (less-20). wat gebruiken jullie hier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:26
Farabi schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:23:
welke zouttabletten raden jullie aan voor een losse zoutbak (less-20). wat gebruiken jullie hier?
https://www.welkoop.nl/re...hardingszout-25kg_1110231

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
heb je er goede ervaringen mee? geen restjes of verpapte stukken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Ik heb net het zoutvat met deze gevuld.
Dat eens een tijdje uitproberen. Voorheen Regenit gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:37:
@Farabi
Ik heb net het zoutvat met deze gevuld.
Dat is een tijdje uitproberen. Voorheen Regenit gebruikt
Mag ik vragen wat het verschil is tussen deze zouten?
Of zijn er verschillen in kwaliteit tussen zouten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timbe Bij het proces van het maken van het zout wordt er minder bindmiddel gebruikt volgens mij dan bij regenit en broxo is wat zuiverder dan regenit, waardoor er minder kans bestaat op pap vorming (in der loop der tijd)

Ik had geen problemen met regenit, maar wilde eens wat anders proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2024 16:28 ]

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-08 14:22
Hallo allemaal,

Even jullie advies gevraagd;
Ik overweeg een waterontharder maar moet eigenlijk aan wat eisen voldoen.
-Er moet bij voorkeur een softwarematige bypass op komen die aan te sturen is via Home Assistant (of een fysieke bypass naar de beregening)
- Het afvoeren van het zoutwater moet omhoog gepompt worden.
- En hij moet uit te lezen zijn (voorkeur lokaal) via Home Assistant.

Iemand hier een suggestie voor?

Thanks
Gr Michel

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mijansen1987 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 18:08:
Hallo allemaal,

Even jullie advies gevraagd;
Ik overweeg een waterontharder maar moet eigenlijk aan wat eisen voldoen.
-Er moet bij voorkeur een softwarematige bypass op komen die aan te sturen is via Home Assistant (of een fysieke bypass naar de beregening)
- En hij moet uit te lezen zijn (voorkeur lokaal) via Home Assistant.

Iemand hier een suggestie voor?

Thanks
Gr Michel
Ik denk dat @AUijtdehaag deze allemaal kan beantwoorden. :D

In afwachting van het uitgebreide antwoord:
1. Ball valve actuators, je hebt ze in verschillende soorten en maten. Duurder alternatief: gemotoriseerde kogelkranen. Bijvoorbeeld die van Honeywell (de typische zone kleppen van ze).
2. Venturi effect. :) je hebt wel wat mogelijkheden daarmee, maar het is natuurlijk niet zonder limiet.
3. Clack reader, zoek eens op GitHub en in dit topic. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
1. https://www.amazon.nl/gp/product/B07CWMNF7B/ref=sw_img_1 (op de chlorinator aansluiting aansluiten, die levert 15 VDC uit de clack voedingadapter. Eerst kijken of de voeding het wel aan kan (7,5 W?)
of anders de DP-SW aansluiting op de clack reader met een externe voeding.
2. dompelpomp https://www.waterpompshop.nl/t-i-p-flatone-6000-inox
3. clack reader V4 idd (CM(X) of LESS ontharder)

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2024 19:26 ]

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@mijansen1987 Ik zou trouwens je buiten kraan / bewatering gewoonweg voor de waterontharder aftakken. Dan heb je geen bypass nodig die je continue moet bedienen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:49

yay

AUijtdehaag schreef op donderdag 26 december 2024 @ 18:29:
1. https://www.amazon.nl/gp/product/B07CWMNF7B/ref=sw_img_1 (op de chlorinator aansluiting aansluiten, die levert 15 VDC uit de clack voedingadapter. Eerst kijken of de voeding het wel aan kan (7,5 W?)
of anders de DP-SW aansluiting op de clack reader met een externe voeding.
2. dompelpomp https://www.waterpompshop.nl/t-i-p-flatone-6000-inox
3. clack reader V4 idd (CM(X) of LESS ontharder)
Een oplossing als een condenswaterpomp ipv de dompelpomp moet hiervoor ook werken, toch? Iets als de https://product-selection...983026&tab=variant-curves pompt tot 0,17 liter/seconde max. Dat is 10l/min of 600l/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:07
mijansen1987 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 18:08:

Kan het zijn dat je met "het afvoeren van zoutwater" eigenlijk het spoel water bedoeld?
Dit komt onder redelijke druk uit de ontharder, en kan dus zonder extra pomp oid gerust een stuk omhoog lopen hoor. Ik vermoed dat een verdieping hoger ook nog wel moet lukken.

Mvg Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-07 10:42
Hoi,

Ik wil een ontharder gaan plaatsen en denk aan de Aqmos LESS serie. Echter nog een paar vragen.

Parameters:
- hardheid: ~ 13°F / 7.3 °D zelf getest. volgens website watermaatschappij zou het tussen 14-17 °F moeten liggen.
- 100m³ per jaar / stabiel 8000 a 8500 liter per maand. Dagverbruik tussen 250l en 400l (piek) => ik meet al lang via Grohe sense
- inkomende druk: 3.2 bar
- plaatsing: waterleiding komt in de kelder toe - ik heb er veel plaats (zie foto)
- debiet van 40 liter/minuut moet te behalen zijn => in het geval de 2 regendouches in werk zijn is (heel soms).

Ik twijfel nog om volledig te ontharden of een resthardheid van bvb 4°F aan te houden. Ik heb hier nog geen ervaring mee qua gevoel van het water bij douchen en zou vervelende vlekken willen vermijden.
Hoofddoel is wel om kalkaanslag op het kraanwerk/regendouchekop te vermijden.

Voor de benodigde capaciteit zou ik dus wel met 14°F ontharding rekenen.

Mijn belangrijkste vraag is echter hoe dat zit met het debiet: ik gebruik dagelijks de regendouche met zo'n straal die 22 liter / minuut verbruikt. Mijn vrouw de andere douche die 18 liter verbruikt.
Meestal is dat niet gelijktijdig maar er zijn wel af en toe momenten dat het wel gelijktijdig is.

Ik zou dus toch ergens een kwartier een debiet van 40 l/min willen kunnen halen.
=> dit zou dus omgekerend 2.4 m³/u zijn op piekmomenten.
Meestal zal ik echter met 1.5 m³/u toekomen (22 liter van de douche + 3 liter buffer als iemand ergens water neemt aan de kraan).

In dit topic vond ik van @AQMOS dit terug:
Debieten Ecosoft LESS:
LESS-10 = 1,2m³
LESS-15 = 1,5m³
LESS-20 = 1,8m³

Zou ik dan voor de LESS-20 moeten gaan en ook die haalt de 2.4 m³ niet voor beide douches tegelijkertijd.
En die lijkt dan qua harscilinder wel serieus overgedimensioneerd, voor mijn verbruik lijkt de LESS-10 dan weer best te zijn.

Het grotere zoutreservoir vind ik dan weer een plus omdat ik zo weinig mogelijk wil bijvullen.

Is een opvoerhoogte van ongeveer 2m25 een probleem voor dit toestel?
vloer-plafond in de kelder is exact 2m50.
Ik zou het toestel op de grond plaatsen en de afvoer is de meest rechtse zware afvoerbuis waar ik destijds een aansluiting van 50mm doorsnede had op voorzien met nu nog een afdekplaatje in.
Dus de netto opvoerhoogte zal ongeveer zo'n 2m25 zijn afhankelijk van de locatie op het toestel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkaOctZPDWt0GwsDdNJq959dgH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gy7OUp5jx5dcNGDvBsp3Pknz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb bij de installatie zelf reeds een bypass met bolkranen voorzien.
Ik zou hieronder dus de Aqmos neerzetten. Mogelijks verplaats ik de Grohe Sense Guard (wit bakje rechts) nog zodat bij een lekkage/probleem dit ook de toevoer naar de ontharder afsluit.

Tips welke versie ik best neem in mijn situatie?

Groeten,
Nick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ndedecke
Je zou @AQMOS ook kunnen vragen naar deze (gezien hun relatie met ecosoft):
https://www.ecosoft.com/p...-azure-250-water-softener

Maar ik vermoed dat het aantal l/min ook wel gebaseerd is op het aantal liters hars, gezien alle LESS inwendig hetzelfde zijn (behalve de cylinderinhoud)

Verder is het wel aardig plug en play zo.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Even een vraagje,

Ik ga een less-20 bestellen maar twijfel over een extra groot zoutvat.

Helaas heb ik mijn water verbruik niet scherp ivm een grote vijver.( water wisselen)
Maar buiten loopt straks niet door de waterontharder.
We wonen met zen 3en in huis met een bad en 2 douches.
Alleen kan ik niet zo makkelijk bij de less straks in een kruipruimte straks.
Om de hoeveel tijd verwachten jullie dat ik bij de standaart less-20 zout moet bij vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timbe
Er gaat net geen 25 kg in (houd 24 kg aan)
2 kg per reneratie a 10 dagen
12 x 10 dg 120 dg, = om de 4 maanden zout bijvullen
maar dan is die ook wel helemaal leeg, wat ook niet de bedoeling is, dus houd om de 3 maanden aan.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2024 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-08 09:22
TumTum schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:59:
Ik had 2 houten pootjes gemaakt en die zijn er vandaag onder geschoven voor extra stevigheid. Daarnaast nieuwe schroeven naast de afgebroken schroeven. Zo is de stevigheid in ieder geval in orde.

[Afbeelding]
Om hierop terug te komen.
Gisteren druk geweest om dit recht te trekken.

Members only: Resultaat
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ah, de watermeter kantelen. Dat had ik zelf kunnen bedenken!

Ik heb de plank in de meterkast al klaar maar de ontharder er nog niet geplaatst (staat nu in een andere ruimte), maar vond de watermeter matig afleesbaar nu. Dit is een prima idee, ga ik ook doen!

O, en keurig hersteld zo! Jammer dat dat niet gelijk zo was.

[ Voor 10% gewijzigd door Beekforel op 28-12-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:56:
@timbe
Er gaat net geen 25 kg in (houd 24 kg aan)
2 kg per reneratie a 10 dagen
12 x 10 dg 120 dg, = om de 4 maanden zout bijvullen
maar dan is die ook wel helemaal leeg, wat ook niet de bedoeling is, dus houd om de 3 maanden aan.
Top super bedankt voor je snelle reactie.
1x in de 3 maanden mag geen probleem zijn.

Er is geen mogelijk toch om dit te monitoren via een app of zo he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timbe
Ja hoor eventueel via een zoutniveau sensor of de clack reader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Whooo super!! _/-\o_

Wat zou je adviseren?

En is dat simpel zelf toe te voegen aan de Less?
Want ben niet super technisch :$

[ Voor 3% gewijzigd door timbe op 28-12-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timbe
Ik ga er niet teveel op in vanwege offtopic.
Veel info en fotos op mijn github.
Maar de clack reader aansluiten is een kwestie van de voeding en de flowmeter aftakken met twee kabeltjes en een TOF sensor plaatsen met meegeleverde sensor houder die op de pekelbuis past.
Verder heb je Home assistent nodig voor de visualisatie.
Het draait wel een webserver maar dat is minder fraai natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2024 04:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
AUijtdehaag schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:41:
@DoubleDutch
20 ltr hars is bij 10 dH 5800 ltr zoals in het wtr manual (maar sommige fabrikanten geven het op bij 7,5 dH(
https://www.goedkopewater...handleiding-2021-1.00.pdf

Je hebt iets van 7 dh dus dan zou je meer capaciteit verwachten dan 5800 inderdaad.
Vergelijk je instellingen eens met dat manual?
En even in de gaten houden dat franse hardheid niet gelijk is aan duitse hardheid (zie calculator uit een vorige link van mij)
Eindelijk tijd gehad om de instellingen zoals in de handleiding stond in te stellen, nu had ik hem handmatig de regeneratie laten doorlopen en op het einde stond hij netjes op 5800 maar nu blijft hij op de achtergrond gewoon doorspoelen door het slangetje naar het riool. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DoubleDutch
Fleck?

Heb nog wel een Clack ws1 besturing liggen eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ja een Fleck 5800 sxt.

Heb de voorkant eraf gehaald en vergeten de voeding eruit te halen (stom) waardoor die weer begon te draaien,grote tandwiel en de kleine ernaast vielen eruit,enig idee in welke stand ze er weer in moeten? 🫣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCLYKV8CRpmnXy4KQVOTil4VKFU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IE3t3em3vZWnZz8kUdX6Ee0w.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door DoubleDutch op 29-12-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DoubleDutch
Ik heb met die geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Heb een filmpje gevonden hoe die weer in elkaar moet,maar helaas zonder resultaat hij blijft spoelen. 😞
Mijn gevoel zegt dat hij eindigd in een verkeerde stand na een regeneratie,als ik hem uit elkaar laat draaien en dan de stekker eruit haal stopt hij wel met spoelen.

Mocht ik het niet voor elkaar krijgen wat vraag je voor de Clack ws1 @AUijtdehaag ?

YouTube: Fleck 5800 Control Valve Tear Down

[ Voor 13% gewijzigd door DoubleDutch op 29-12-2024 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DoubleDutch
Heb even een DM gestuurd om niet teveel offtopic te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-08 11:46
Hallo allemaal,

Ik heb een waterverpachter van 20 jaar oud ongeveer met een fleck5600 klep op, nu is deze toch aan vervanging toe en heb bijna het hele topic al doorlezen en ipv terug een fleck lees ik toch dat een clack klep beter en eenvoudiger is.

Nu is het een ontharder met 7kg hars, het is voor 3 personen en ben nu aan het twijfelen tussen deze 2 modellen kan er iemand zeggen of er voordelen zijn bij een bepaald model ?

Amos less 10 of Amos CM-40, ik heb voldoende plaats om te plaatsen dus formaat doet er niet toe.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.a.r.t.i.n.
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-06 14:00
Ik heb een aqmos less 10 aangeschaft. Deze wordt van de week aangesloten. Dat zal wel gaan lukken maar een plaatje van de achterzijde met alle aansluitingen erop zou erg helpen. Iemand die dat wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@M.a.r.t.i.n.
https://www.ecosoft.com/nl/product-ecosoft/fu1013cabdvup

Voor de kijkers links: afvoerslang 12x16
Midden ingaand hard water 3/4
Rechts uitgaand zacht water 3/4

Dan zit er op het zoutvat nog een overloop voor 12x16 slang die vaak onaangesloten blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OxYf_mszKvNl3Lom79T299ZkI4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ty49mecAFVpHqZZ7KomNqN8q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-01-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.a.r.t.i.n.
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-06 14:00
A mooi! Dankjewel dat helpt. Dat is veel simpeler dan ik dacht haha. En @AUijtdehaag ik heb je een dm gestuurd op je advertentie.
Waarom sluit je de overloop niet aan?

[ Voor 12% gewijzigd door M.a.r.t.i.n. op 01-01-2025 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@M.a.r.t.i.n.
Mits de brine slang allemaal degelijk is aangesloten, heb ik er wel vertrouwen in dat de vlotter de toevoer van water blokkeert naar het zoutvat toe, mocht het ooit misgaan.

Soms is het ook niet makkelijk om twee afvoerslangen aan te sluiten maar dat is erg situatie afhankelijk.
Het afvoerpunt kan ook hoger liggen dan de ontharder zelf, dus dan is ook niet mogelijk het zoutreservoir afvoer aan te sluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-01-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Stinger01
De keuze zal ook afhangen van je inkomende hardheid en de resthardheid die je wilt bereiken.
Heb je bij de huidige ontharder ooit al eens zelf de resthardheid gemeten met een dH (of TH=frans) druppelset?

Of die uberhaupt goed functioneerd?
Ik vraag dit, omdat na een beetje research (tweaker) ik denk dat je hardheid 32 franse graden is, wat 18 dH is in je woonplaats

Dan is een 10 ltr harskern al vrij snel verzadigd met 3 personen (uiteraard afhankelijk van je verbruik en hoe vaak je wilt regenereren)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-01-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-08 11:46
AUijtdehaag schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:04:
@Stinger01
De keuze zal ook afhangen van je inkomende hardheid en de resthardheid die je wilt bereiken.
Heb je bij de huidige ontharder ooit al eens zelf de resthardheid gemeten met een dH (of TH=frans) druppelset?

Of die uberhaupt goed functioneerd?
Ik vraag dit, omdat na een beetje research (tweaker) ik denk dat je hardheid 32 franse graden is, wat 18 dH is in je woonplaats

Dan is een 10 ltr harskern al vrij snel verzadigd met 3 personen (uiteraard afhankelijk van je verbruik en hoe vaak je wilt regenereren)
Ik heb een test gedaan van de hardheid als die werkte en dat was toen 0 dh, nu de hardheid van het water zonder verzachten is 10 dh.

De huidige inhoud was 14kg hars, het hars is wel een paar jaar geleden vervangen geweest.
Pagina: 1 ... 111 ... 122 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.