Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 110 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-09 13:41
Wat is überhaupt het nut van een grotere diameter van de sproeier? Nu gaat de pekelbak enkel sneller leeg en wordt direct nagespoeld met water? De 35 minuten is namelijk niet nodig met de paarse nozzle, eerder een kwartier ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Thomox
Waar baseer je dat kwartier op?
Dat de pekel dan opgezogen is in die tijd, wil niet zeggen dat er geen pekel meer in het harsbed aanwezig is.
Als je het precies wil weten of er geen pekel meer in zit kun je de TDS meten van het afvalwater.

Bij mijn less-15 is dat na 22 minuten weer zakkende naar normale waarden.

Stelregel is dat de brine tijd 4x de pekelopzuigtijd is (gevonden op internet)
Dus 8 minuten pekel opzuigtijd
= 32 minuten brinetijd.
Na 8 minuten wordt het zout er verder doorheen gedrukt (slow rinse)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-09 13:41
@AUijtdehaag

Ja precies, dat bedoelde ik ook, de tijd is stukken korter. Ik dacht dat die 35minuten tijd bedoeld was om de pekel op te zuigen en in de harskolom te stoppen, vandaar dat ik aangaf dat die tijd wellicht korter kon. Ik heb nooit iets gemeten en weet er sowieso niets van, dus ik geloof veel.

Maar de pekel moet dus na 25% van de tijd al opgezogen zijn. Dat zal vast niet lukken met die bruine injector, vandaar de grotere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Thomox
Brine bestaat dus uit de pekelopzuigtijd (25% van de brine tijd) en de rest is slow rinse (het doorheen drukken van de pekel)

Ik denk dat injector niet zo heel veel uitmaakt in de prestatie van het regenereren zolang je het verschil niet te groot maakt.

De reden dat met upflow er een kleinere injector in zit dan bij downflow, is dat het harsbed niet opgewerveld mag worden in de brine stap. Met downflow heb je daar geen last van.

Deze waarden zijn gemeten:
(black) V3010-1A nb
(brown) V3010-1B 0.75 L/min
(purple) V3010-1C 1.0 L/min
(red) V3010-1D 1.25 L/min
(white) V3010-1E 1.5 L/min

Verschil tussen brown en purple is maar 0.25 L/min (tijdens brine)
@AQMOS houdt het liefst 1.0 L/min aan voor alle less modellen.

Maar juist in die fase is tijd minder van belang vanwege het weinige waterverlies, dus bezuinigen op brine tijd is niet heel belangrijk. Eerder schadelijk als je dat te kort doet, want je spoelt het zout weer weg voordat het zijn werk volledig gedaan heeft, gedurende de 2e backwash en daarop volgend Rinse (functie is weer samendrukken/ kompakteren van het harsbed)

Je kan beter bezuinigen op Backwash (5-6 L/min) en Rinse (5-6 L/min), maar ook daar moet je mee oppassen dat je niet teveel bezuinigd om de goede werking niet in gevaar te brengen.
Ik heb al eerder vermeld dat ik liefst de 2e backwash erin houdt, zodat minder geregenereerd hars (die later pas zout ziet) weer gemixed wordt met beter geregenereerd hars (die als eerste zout ziet)
Dat kan uiteindelijk een (hele) kleine verbetering geven in capaciteit, zodat weer iets meer op zout bezuinigd kan worden.

Maar hou je niet in om zelf ook te experimenteren:
https://docs.google.com/s...nI4_Ikig/edit?usp=sharing

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2024 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaijer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-11-2024
Oke, heb zojuist de paarse injector geplaatst met de instructies hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnYHOIusgidKOw3rEh1HeLBEucA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDDix99qntSFKis5SuJ3TCC7.jpg?f=fotoalbum_large

De knoppen losdraaien was een hel, zaten heel erg strak. Het is me uiteindelijk gelukt met een platte kop schroevendraaier met een paar zachte tikjes met de hamer. En ook handig om te vermelden dat er wat water uitstroomt dus plaats een doek.

Enige wat ik me nu afvraag... Is het nog nodig om met de nieuwe injector en instellingen een handmatige regeneratie te forceren? Of business as usual?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kaaijer
Met een waterpomp tang is het anders ook wel te doen.
Maar wel even een doek eronder en eventueel een doek tussen waterpomp tang en knop, anders beschadig je het plastic wat makkelijk en komen er stukjes plastic af, als je niet voorzichtig bent

Er bestaat een speciale clack sleutel voor, specifiek voor die 2 doppen, maar ik heb hem nog niet kunnen vinden. Eens een keer een 3d print voor maken. (had deze al eens verkleind, maar de hoeveelheid tandjes komen niet overeen, jammer.

Ik zou hem altijd na de instellingen gedaan te hebben, even een reset geven (meest linker toets en meest rechtertoets ingedrukt houden tot de motor loopt en dan loslaten)

En eventueel kun je hem gewoon even doorstappen.
Regeneratie starten (meest rechtertoets ingedrukt houden) en dan telkens bij elke stap even kort indrukken)
Laat wel de RINSE stap aflopen ander heb je kans op zout in je leidingen.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2024 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaaijer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-11-2024
Ah dank voor je tips.
En een 3D print van een clack sleutel lijkt me een heel goed idee! @AQMOS lezen jullie mee? :)

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:03

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
kaaijer schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:50:
Ah dank voor je tips.
En een 3D print van een clack sleutel lijkt me een heel goed idee! @AQMOS lezen jullie mee? :)
Erg fan van Open-source, een 3D-model van de Clack sleutel maken lijkt me dan ook een goed idee.
(De Clack modellen zijn wel zo gemaakt dat je ook met een schroevendraaier af kan)

Maar we gaan onszelf niet in de poot schieten door een 3D ontwerp te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtentje
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 14:05
Bij mijn nieuwbouwwoning heb ik te weinig ruimte voor het plaatsen van een waterontharder in de meterkast (nagemeten op basis van de bouwtekeningen). De aannemer raadt het plaatsen van een waterontharder in de meterkast ook af (dit geven de nutsbedrijven aan is hun argument)

Ik krijg wel de optie om een 'lus' te leggen direct na de watermeter naar de technische van de woning met afvoer (2de verdieping) en welke daarna dan weer teruggaat naar de meterkast. (prijs heb ik me al overheen gezet wat hiervoor gevraagd wordt).
Het water dat nog niet onthard is moet best wel wat afstand afleggen, zouden jullie dit aanraden? Mocht jullie dit afraden, dan moet ik misschien toch Happy Drops of Watts Oneflow overwegen vanwege de ruimte/praktisch.

Plaatsen van de 'lus' in de trapkast heb ik overwogen, maar vanaf gezien. Reden is dat het een vrij smalle woning is in de breedte en ik daardoor liever geen trapkast laat plaatsen omdat het dan nog smaller wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 18:00
Beste mensen,
Ik ga binnenkort een aqmos r2d2-48 plaatsen en ben het benodigde leidingwerk bij elkaar aan het sprokkelen.
Een van de opties voor de locatie van de aqmos is in een hoge keukenkast. Maar…past hij wel in de diepte?
De kast is 58cm diep en ik denk dat ik nog wel een paar cm kan winnen door in de achterwand te zagen maar doe dat liever niet. De r2d2 is 46cm diep,maar ik vermoed dat dit zonder het aansluitblok en slangen is. Wie kan even opmeten of wie weet hoe veel inbouw diepte nodig is?
Ik weet dat de vraag hier eerder is gesteld maar ik ben geen antwoord tegen gekomen.
Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 16:35
Hallo,

ik had mijn zinnen gezet op een AQMOS CMX-60.
Maar deze komt in een kruipruimte te staan met een hoogte van 1,145.
Nu de harscilinder zelf 1,096 hoog is, vraag ik me af of ik het display nog wel goed kan lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timbe
Waarom geen LESS-20, dan heb je 5 ltr hars meer dan de CM-60 en maar 75 cm hoogte nodig.
Iets wat ruimte erboven is wel fijner met aflezen en het display van de LESS heeft verlichting in tegenstelling tot de WS1.

Zo dus weinig ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsCfXk6Focsk5H19TU2i7D9tW9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mYl7Q74Ga7RlIZTwesHmt99.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATDi43iW-OPU2oc7AHingeEbnWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bcxcc5aXJKP1U5Ue2wUQOy3H.jpg?f=fotoalbum_tile

Het losse zoutvat staat in de meterkast (de less zout reservoir zelf is gewoon leeg)

@aanzee
Ik heb onlangs een less-15 in een aanrechtkastje gezet.
Diepte is 500 met gebogen 3/4" slangen. Wel een 1' montageblok ook nog gemonteerd voor de slangen te koppelen. (deze zat in een achterwand uitsparing op de muur gemonteerd in hetzelfde kastje

[ Voor 77% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-11-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 18:00
@AUijtdehaag , dank je wel voor de moeite! Dat moet gaan passen. Ik was bang dat de slangen recht achteruit de waterontharder zouden komen maar ze blijken haaks naar beneden te gaan dus dat scheelt weer een paar cm. Hopelijk heb ik dinsdag m henco buis in huis en dan kan ik weer verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 16:35
@AUijtdehaag AUijtdehaag

Bedankt voor je reactie.
Eingelijk puur op gevoel, CM-60 heeft bewezen een top apperaat te zijn.
En daar naast het grote zout vat, maar dat is op telossen om de LESS om te laten bouwen.
Hij komt in een kruipruimte te staan en wil er gewoon zo min mogelijk bij.
Ook maakt de Less volgens velen meer lawaai, en dat is naast een slaapkamer niet handig.
Of moet hem overdag laten spoelen.
AUijtdehaag schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:16:
@timbe
Waarom geen LESS-20, dan heb je 5 ltr hars meer dan de CM-60 en maar 75 cm hoogte nodig.
Iets wat ruimte erboven is wel fijner met aflezen en het display van de LESS heeft verlichting in tegenstelling tot de WS1.

Zo dus weinig ruimte
[Afbeelding][Afbeelding]

Het losse zoutvat staat in de meterkast (de less zout reservoir zelf is gewoon leeg)

@aanzee
Ik heb onlangs een less-15 in een aanrechtkastje gezet.
Diepte is 500 met gebogen 3/4" slangen. Wel een 1' montageblok ook nog gemonteerd voor de slangen te koppelen. (deze zat in een achterwand uitsparing op de muur gemonteerd in hetzelfde kastje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@timbe
Een groter zoutvat naast de ontharder is een kwestie van een 3/8 slangetje ergens anders in pluggen.
Je hoeft niet perse het zoutvat van de less-20 zelf te gebruiken.
Er gaat ongeveer net 25 kg in de less-20 reservoir, maar is wel lastiger te reinigen dan een losstaand
verplaatsbaar zoutvat. Niet onbelangrijk voor een kruipruimte.
Ik heb in bovenstaande situatie de LESS-20 in de kruipruimte gezet en 3/8 slang naar de MK en daar een 28 x 45 cm zoutvaatje geplaatst. Met 3/8 x 3/8 haakse push fitting om gemakkelijker los te koppelen.
Kleiner vaatje zal dan vaker gevuld moeten worden met zout, maar is wel goed bereikbaar in de MK.

Ik heb wel de indruk (maar ik heb geen goede prestatie metingen van een CM) dat de LESS wat zuiniger is af te stellen dan een CM qua zoutverbruik.
We houden hier de prestaties bij van de LESS, en voorzichtige conclusie is dat 115 gr per liter hars wel moet kunnen. De CM zit daar boven (standaard ingesteld) in ieder geval.
Maar dat zijn metingen met max belaste capaciteit door tweakers zelf.

Geluid maken ze beide wel, daarom staat het hier ook overdag te regenereren.

Edit: ik heb er bij een nichtje voor gekozen om de ontharder NIET in de kruipruimte te zetten.
Ipv daarvan wil ik een losse LESS-15 fles gaan plaatsen incl montageblok ivm diepte, met daarboven het zoutvat in de MK.

Er is in de kruipruimte zoveel vocht (gezien aan de druppels aan de bestaande waterleidingen) dat ik het niet verantwoord vind (ook ivm electronica van de printplaat van de ontharder)
Gaat misschien toch goed omdat de print wat warmer is, maar voorkomen is beter dan genezen.

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 19:42
Heeft iemand een adresje om een watertest te laten uitvoeren?

Hoor graag wat tips

Browny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@brownyster
Waarop zou je willen testen?
De samenstelling is wel via je waterleverancier website te vinden, die publiceren regelmatig uitslagen.

Deze is al eens voorbij gekomen hier:
https://www.watertesten.nl/

En misschien kan @AQMOS er ook wat in betekenen?

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-11-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 14:42
Dit voelt een beetje een AQMOS topic te worden, na lezen van veel pagina's ;)

Ik heb aanbiedingen liggen nu van MooiWater en van Kalkvrijhuis.nl. Ik heb in het verleden altijd Sensorsoft gehad, daar was ik erg tevreden mee (deze bestaat eigenlijk niet meer - is AquaCell geworden). Wel een te groot apparaat voor de nieuwe woning.
Voor de nieuwe woning moet er iets compacts komen en ben dus nog niet zeker wat ik ga doen. Twee personen, 80m3 per jaar verbruik. Een kleine installatie zou dus al genoeg zijn, eigenlijk dus los zoutvat en unit. Het "probleem" is dat de meeste ontharders echt foeilelijk zijn. En dan denk je, waar heb jij het nou over - lekker belangrijk, ding staat in je meterkast of kruipruimte. Sja. Ik weet het maar ik ben daar helaas heel gevoelig voor.

Dan ook; de installatie in het huis is van Itho Daalderop en deze geven aan dat je niet onder de 3dH mag gaan voor de installaties. De mensen bij de waterontharders geven zelf aan niet te weten waarom dit is en dit te negeren - ik ook eigenlijk niet. Waarom zou een installatie geen volledig onthard water mogen hebben?
In de vorige woning was het heerlijk, 0dH. De systemen en vloerverwarming e.d. hebben daar 7 jaar probleemloos gewerkt (en nu nog maar wij wonen er niet meer).

Er zijn in relatie tot 2017 zoveel meer aanbieders gekomen, echt tientallen. En allemaal hetzelfde principe. Zout, hars - veel spannender wordt 't niet, al zie je hier en daar andere technieken opkomen die niet werken met zout en hars, zoals de keramische ontharders die met parels werken.

Keuzes keuzes! Ik dacht, ik gooi het even neer hier, niet per se op zoek naar reacties overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

brownyster schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:14:
Heeft iemand een adresje om een watertest te laten uitvoeren?

Hoor graag wat tips

Browny
Op welke parameters wil je testen?
Wij laten de wateranalyses extern uitvoeren door AgroLab, maar doorgaans is de meeste informatie al te vinden bij je waterleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Soeski schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:20:
Dit voelt een beetje een AQMOS topic te worden, na lezen van veel pagina's ;)

Ik heb aanbiedingen liggen nu van MooiWater en van Kalkvrijhuis.nl. Ik heb in het verleden altijd Sensorsoft gehad, daar was ik erg tevreden mee (deze bestaat eigenlijk niet meer - is AquaCell geworden). Wel een te groot apparaat voor de nieuwe woning.
Voor de nieuwe woning moet er iets compacts komen en ben dus nog niet zeker wat ik ga doen. Twee personen, 80m3 per jaar verbruik. Een kleine installatie zou dus al genoeg zijn, eigenlijk dus los zoutvat en unit. Het "probleem" is dat de meeste ontharders echt foeilelijk zijn. En dan denk je, waar heb jij het nou over - lekker belangrijk, ding staat in je meterkast of kruipruimte. Sja. Ik weet het maar ik ben daar helaas heel gevoelig voor.

Dan ook; de installatie in het huis is van Itho Daalderop en deze geven aan dat je niet onder de 3dH mag gaan voor de installaties. De mensen bij de waterontharders geven zelf aan niet te weten waarom dit is en dit te negeren - ik ook eigenlijk niet. Waarom zou een installatie geen volledig onthard water mogen hebben?
In de vorige woning was het heerlijk, 0dH. De systemen en vloerverwarming e.d. hebben daar 7 jaar probleemloos gewerkt (en nu nog maar wij wonen er niet meer).

Er zijn in relatie tot 2017 zoveel meer aanbieders gekomen, echt tientallen. En allemaal hetzelfde principe. Zout, hars - veel spannender wordt 't niet, al zie je hier en daar andere technieken opkomen die niet werken met zout en hars, zoals de keramische ontharders die met parels werken.

Keuzes keuzes! Ik dacht, ik gooi het even neer hier, niet per se op zoek naar reacties overigens :)
De keramische waterontharders werken ook volgens hetzelfde principe hoor.
Verschil is dat het grootste slijtageonderdeel (afdichtingskooi) is vervangen met een keramische schijf of 2 schijven.
Alle waterontharders met het Runxin regelventiel (zoals Boshuis, WTR) hebben 1 keramische schijf en een plastic schijf.
De https://www.ecosoft.com/show/pink heeft 2 keramische schijven, maar werkt hetzelfde als de rest.

Mooiste design moet ik geven aan Omega waterontharders en natuurlijk de Aquacell. (En natuurlijk vind ik de LESS/Pink serie prachtig ;)) Echter zou ik voor thuis geen Aquacell aanraden aangezien deze stroomloos is en dus geen beveiliging tegen bacteriegroei heeft bij afwezigheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb een 3D print gemaakt van een soort montageschroef om de 4 stuks "carbumper rivets" te vervangen, voor eenvoudigere toekomstige demontage (schoonmaken zoutreservoir) van de LESS ontharder.

Linkje naar de stl

Op verzoek kan ik wel een setje van 4 printen in ASA zwart (tegen kleine vergoeding)
Opm: niet te vast draaien het is nogal stevig grijpend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_E3XHxB3CnQS17NnGWz9N3j5us=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sy2yKDOzCAOAyFgVKaRO0nvs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZTjaEplke402HgE8KN-147khdY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcJDTpbOlBSSirGTmrFTOkE8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0wQ_Q6srJOgEbaDjf3aMzuABdE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNWiDuAUofWWUjrUldxLZQ8w.jpg?f=fotoalbum_tile

• Cobraa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 19:05
Zojuist de Aqmos Less 15 besteld op vele aanraden van jullie.

Moet deze bij het aansluiten nu ook aangepast worden. Of is de laatste aanpassing dan al toegepast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Cobraa
Die is al aangepast, echter gebruiken we als tweakers testers ook weer wat aangepaste instellingen.
ZIe link in dit document naar instelkaart

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2024 14:04 ]

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:18
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:45:
@Calypsooo
Je kan het vaak wel opvragen via internet wat de waarden zijn
https://www.brabantwater....aliteit-en-samenstelling/
https://www.brabantwater....evens/2023/Q4/Helmond.pdf

Dan is het vaak nog lastig om er een conclusie aan te hangen.

Maar ben wel benieuwd naar je instellingen ook inderdaad.
Heeft iets langer geduurd...

Buren hebben geen last, wel een ontharder ook. Een r2d2.

Ik heb een CM60. Waarschijnlijk overkill maar werd toen aangeraden vanwege volume regendouche...

Instellingen via regelknop:
- hardheid 12
- resthardheid 2
- back 5
- brine 50
- rinse 5
- fill 2
- capacity 30

Een zak zout meer of minder vind ik geen issue. Water meer of minder ook niet (qua duurzaamheid minder natuurlijk, maar voor die paar euros boeit het niet). Benieuwd of ik wat moet aanpassen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-09 08:49
Calypsooo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:53:
[...]

Dat is wel een interessante. Daar jullie dezelfde bron voor het water gebruiken en allebei een zoutontharder hebben, zou je dan bij beide dezelfde vlekken verwachten.

Hebben de buren en jij een zelfde woning? En dan voornamelijk hetzelfde leidingwerk?
Wellicht heb jij voornamelijk (oude) koperen leidingen en de buren kunstof?

Grtz Mark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb eens de LESS-15 opgemeten als los vrijstaande cylinder (voor de krappe meterkastjes)
Ik kom met (extra) hoek adapters (V3191-01) minder diep uit dan met een gebogen 3/4" slang dus dat is gunstig.
Verder geen bypass erop maar een montageblok elders plaatsen..

Diepte = ~31.5 cm
Breedte = ~27 cm
Hoogte= ~57.5

Met de gebogen 3/4" slang zonder hoek adapters is het zeker een 5 cm dieper

Ook nog even met een bypass erop die naar beneden hangt, dan is het ~37 cm diepte.
Echter is dat niet aan te raden, het past maar dan staat de bypass wel behoorlijk schuin door dikke fles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fd2YrJnZB8siu0WI8HfHH3iz2TE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2txOW5oQgBvNN4gyXTTYAFmi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z7XdKAwE1S7vK0HiJfO7d-vYTA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkvymVW8IIPaeYNSyHmPcfQ9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/677_ae1V9tKoyNgLUqjHU7EP7IY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ml0cXpZAsY8X1sKlHnqLdEZO.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor wat fotos zie hier

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-11-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Al_Dodge_Bundy schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:32:
[...]

Dat is wel een interessante. Daar jullie dezelfde bron voor het water gebruiken en allebei een zoutontharder hebben, zou je dan bij beide dezelfde vlekken verwachten.

Hebben de buren en jij een zelfde woning? En dan voornamelijk hetzelfde leidingwerk?
Wellicht heb jij voornamelijk (oude) koperen leidingen en de buren kunstof?

Grtz Mark
Ja zelfde woning. Allemaal gelijktijdig gebouwd 3 jaar terug; kunstof leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 19:05
Ik heb inmiddels de LESS 15 ontvangen. Iemand in regio Rotterdam die hem voor me kan aansluiten?

Tegen vergoeding uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTRuser
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 25-11-2024
AQMOS schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:06:
[...]

Op welke parameters wil je testen?
Wij laten de wateranalyses extern uitvoeren door AgroLab, maar doorgaans is de meeste informatie al te vinden bij je waterleverancier.
bij watertesten.nl kan je teststrip bestellen . hier nog wat info:
https://normecbiobeheer.n...iegetal-in-water-bij-22c/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Cobraa schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:45:
Ik heb inmiddels de LESS 15 ontvangen. Iemand in regio Rotterdam die hem voor me kan aansluiten?

Tegen vergoeding uiteraard.
DM @AUijtdehaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
gisteren is de less-20 bij me geinstalleerd. ik zie kleine witte vlokjes (of iets anders?). lastig te omschrijven. er zweeft iets in het water. is dit normaal? ik weet niet of ik dit voorheen had overigens. nooit gecheckt.

er hangt ook een licht smaakje aan het water. is dit wat ze 'harssmaak' noemen? gaat dit weg?

[ Voor 65% gewijzigd door Farabi op 26-11-2024 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:15
Nee is niet normaal voor zover ik weet, misschien los kalk uit de leidingen vandaan?

Hars smaak inderdaad, gaat vanzelf weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:58:
gisteren is de less-20 bij me geinstalleerd. ik zie kleine witte vlokjes (of iets anders?). lastig te omschrijven. er zweeft iets in het water. is dit normaal? ik weet niet of ik dit voorheen had overigens. nooit gecheckt.

er hangt ook een licht smaakje aan het water. is dit wat ze 'harssmaak' noemen? gaat dit weg?
Het water smaakt altijd wat anders na het plaatsen van een waterontharder. Dit went na een weekje vaak al.
Mocht je het na een aantal weken niet lekker vinden, kan je altijd overwegen om bij je drinkwaterkraan remineralisatie toe te passen. Dat kan in combinatie met een RO of 1 remineralisatie filter er tussen plaatsen.
Dit filter voegt dan weer calcium en/of magnesium toe.

Gelijk na de installatie kan het water wit-troebel lijken. Dit komt door lucht wat in water is geperst, maar zou na een paar minuten de kraan open zetten al weg moeten zijn. Bestaande kalk laat ook los, dus het kan zijn dat de vlokken kalk zijn. Schroef het kraanstuk eens van je kraan en kijk of er losse brokken kalk in zitten.
Daarna weer je kraan schoonmaken bij het mondstuk om bacterievorming te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AQMOS schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:11:
[...]

Het water smaakt altijd wat anders na het plaatsen van een waterontharder. Dit went na een weekje vaak al.
Mocht je het na een aantal weken niet lekker vinden, kan je altijd overwegen om bij je drinkwaterkraan remineralisatie toe te passen. Dat kan in combinatie met een RO of 1 remineralisatie filter er tussen plaatsen.
Dit filter voegt dan weer calcium en/of magnesium toe.

Gelijk na de installatie kan het water wit-troebel lijken. Dit komt door lucht wat in water is geperst, maar zou na een paar minuten de kraan open zetten al weg moeten zijn. Bestaande kalk laat ook los, dus het kan zijn dat de vlokken kalk zijn. Schroef het kraanstuk eens van je kraan en kijk of er losse brokken kalk in zitten.
Daarna weer je kraan schoonmaken bij het mondstuk om bacterievorming te voorkomen.
Hoe kan ik een remineralisatie instellen? En hoe voeg ik deze filter toe? Waar kan ik deze kopen?

Heeft het dan geen effect op de gehele werking van de ontharder bij alle andere kranen? Komt het effect van kalk dan niet terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:22:
[...]

Hoe kan ik een remineralisatie instellen? En hoe voeg ik deze filter toe? Waar kan ik deze kopen?

Heeft het dan geen effect op de gehele werking van de ontharder bij alle andere kranen? Komt het effect van kalk dan niet terug?
Remineralisatie voeg je alleen bij je kraan -of indien gewenst- kranen toe.
https://www.ecosoft.com/product-ecosoft/dom-pd2010eco

Je zou dan een verloop van 3/8" schroefdraad naar 1/4" push-in fitting moeten maken (meest voorkomende maten) https://www.landefeld.com...-inch/IQSG%2038-1/4%20NPT

Al zou ik het eerst even afwachten, het is een kwestie van gewenning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Het is inderdaad gewoon wennen! Kijk het zoals @AQMOS zegt even een paar weken aan voordat je verdere conclusies trekt

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Meterkastje 32,5 cm diep. Kruipruimte te vochtig naar mijn zin.
Met de haakse adapters (clack V3191-01) valt de diepte voor de LESS mee. (zie hierboven voor de maatvoering.
Ernaast liep een standleiding van het toilet boven. Dus daar afvoer maar op aansluiten.
Reciprozaag doet wonderen in hout.
Alles bij elkaar kunnen houden. Zoutvaatje met haakse push fitting 3/8 zodat het eenvoudig eraf zou kunnen.
Groepenkast had ik al vervangen, dus kon er al rekening mee houden met de ruimteindeling.

Mission accomplished ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOJggUoDKUlQh1gFuXpZziw4xxM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKI0MHQWsFZLgEiWFUhl7Ifz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYNxtOx8FtOA7-MPT7T2hhw58BU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICdWrqmpxogVDt3iMEdwclmx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GpSfySTYJcPPqUNhSWLz8vA7e0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7jNLOz2f8bmRoLJRvkEIsQ7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LQNh-kVnrf4_4uMnMfse5A_Y2Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQ7tKb00Lm63E712UNorsgIj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X52pQpFbTz8ZZir_aKqKNt7BvzE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLZZOzijMIzfIu4G3gsUlsu1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BECGKCMDDvmUYeOYJeRliCFJk6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mY40gZf4Zev45Vin0GbddjYW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AQMOS schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:31:
[...]

Remineralisatie voeg je alleen bij je kraan -of indien gewenst- kranen toe.
https://www.ecosoft.com/product-ecosoft/dom-pd2010eco

Je zou dan een verloop van 3/8" schroefdraad naar 1/4" push-in fitting moeten maken (meest voorkomende maten) https://www.landefeld.com...-inch/IQSG%2038-1/4%20NPT

Al zou ik het eerst even afwachten, het is een kwestie van gewenning :)
Ik ga eerst wachten inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:43

yay

AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:49:
Meterkastje 32,5 cm diep. Kruipruimte te vochtig naar mijn zin.
Met de haakse adapters (clack V3191-01) valt de diepte voor de LESS mee. (zie hierboven voor de maatvoering.
Ernaast liep een standleiding van het toilet boven. Dus daar afvoer maar op aansluiten.
Reciprozaag doet wonderen in hout.
Alles bij elkaar kunnen houden. Zoutvaatje met haakse push fitting 3/8 zodat het eenvoudig eraf zou kunnen.
Groepenkast had ik al vervangen, dus kon er al rekening mee houden met de ruimteindeling.

Mission accomplished ;)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Netjes! Zeker met het aansluitblok achter de gasmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Mijn zoutbak zit in de kruipruimte. Is het normaal dat de buitenkant vochtig is? (Condens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Ja is normaal, wat voor ontharder is het? Je kan misschien met droge zoutbak werken.

• Farabi
  • Niet online
g00gle schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:40:
Ja is normaal, wat voor ontharder is het? Je kan misschien met droge zoutbak werken.
Less-20.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Heb hier de link voor een droge zoutbak in te stellen
https://github.com/fonske...en%20downflow%20brine.pdf

Noteer eerst je eigen instellingen.

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:25:
@Farabi
Heb hier de link voor een droge zoutbak in te stellen
https://github.com/fonske...en%20downflow%20brine.pdf

Noteer eerst je eigen instellingen.
De mijne zit in de kruipruimte. Is niet echt nodig volgens mij? Droge zoutbak is meer als het binnen zit denk ik? Wat is het voordeel?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Minder/geen gespetter van water met bijvullen zout. Geen koude overdracht via water van de cylinder naar de buitenkant.
Hoge luchtvochtigheid en koud water(oppervlak) = condens

Maar er hangen ook druppels aan je waterleidingen neem ik aan?

[ Voor 75% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2024 10:46 ]

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:37:
@Farabi
Minder/geen gespetter van water met bijvullen zout
De buitenkant is vochtig. Dat heeft er toch geen betrekking op?

Sorry ben een leek op dit gebied. Wil het leren van jullie.

[ Voor 12% gewijzigd door Farabi op 28-11-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Had mijn post wat aangepast

• Farabi
  • Niet online
@AUijtdehaag niet gekeken naar de waterleidingen. Hoe moet ik mijn instellingen noteren? Ik wil niet aan dat apparaat komen omdat ik er geen verstand van heb eigenlijk.

Moet ik van sommige knoppen afblijven? Of kan ik ermee spelen?

[ Voor 16% gewijzigd door Farabi op 28-11-2024 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Volgens mij staat er op de instelkaart welke toetsen je moet bedienen.
Maar als je er niet aan wilt komen houdt het op.

Zodra je hem van post naar pre fill zet ben je de originele instellingen kwijt.
Vandaar eerst bekijken

Next en pijltje naar beneden voor 3 sec.
Daarna telkens op next voor de volgende instelling te zien (met de pijltjes verander je de instelling)

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2024 10:59 ]

• glatch
  • Laatst online: 26-09 13:18
Farabi schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:58:

Ik moet zegge dat de harssmaak er ook af gaat naar mijn idee.
In het begin merkte is veel meer smaak verschil tussen het water van mijn werk en thuis (woon dichtbij dus het zelfde water). Wellicht komt het omdat ik het intusse gewent ben maar normaal ben ik wel iemand die dit soort verschillen opmerk. Mijn beleving is dat het verschil wel merkbaar is maar het typische harssmaakje is er bij mij af gegaan.

• Farabi
  • Niet online
glatch schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:59:
[...]

Ik moet zegge dat de harssmaak er ook af gaat naar mijn idee.
In het begin merkte is veel meer smaak verschil tussen het water van mijn werk en thuis (woon dichtbij dus het zelfde water). Wellicht komt het omdat ik het intusse gewent ben maar normaal ben ik wel iemand die dit soort verschillen opmerk. Mijn beleving is dat het verschil wel merkbaar is maar het typische harssmaakje is er bij mij af gegaan.
Hoe lang heeft het geduurd voordat die smaak weg was? Ik merkte gisteren ook minder.

Merk je het verschil in een positieve zin of negatieve met dat water op je werk?

[ Voor 6% gewijzigd door Farabi op 28-11-2024 14:15 ]

• glatch
  • Laatst online: 26-09 13:18
Farabi schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:04:
[...]

Hoe lang heeft het geduurd voordat die smaak weg was? Ik merkte gisteren ook minder.

Merk je het verschil in een positieve zin of negatieve met dat water op je werk?
heeft een maandje of anderhalf geduurt denk ik.

Het water op het werk smaakt iets "stoffiger" tov thuis en het thuis was smaakt iets "zoeter" tov werk. (zover dat een smaak uit te leggen valt)

• Farabi
  • Niet online
glatch schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:29:
[...]

heeft een maandje of anderhalf geduurt denk ik.

Het water op het werk smaakt iets "stoffiger" tov thuis en het thuis was smaakt iets "zoeter" tov werk. (zover dat een smaak uit te leggen valt)
Oke, heb jij ook de less-20?

• Farabi
  • Niet online
Tijdens het douchen lijkt het wel of de shampoo niet van mijn handen afgaat, terwijl er geen shampoo meer is. Mijn handen blijven glad. komt dat door het zachte water?

[ Voor 22% gewijzigd door Farabi op 28-11-2024 19:32 ]

• Soeski
Farabi schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:31:
Tijdens het douchen lijkt het wel of de shampoo niet van mijn handen afgaat, terwijl er geen shampoo meer is. Mijn handen blijven glad. komt dat door het zachte water?
Ja, alles blijft soepeler en gladder. Je huid, je haar, maar ook de materialen zelf zoals de douchevloer e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Soeski schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:47:
[...]

Ja, alles blijft soepeler en gladder. Je huid, je haar, maar ook de materialen zelf zoals de douchevloer e.d.
Oke die shampoo en zeep is er echt af dus. Ik bleef maar spoelen😀

• Soeski
Farabi schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:48:
[...]

Oke die shampoo en zeep is er echt af dus. Ik bleef maar spoelen😀
Niet teveel gebruiken. Wij zijn over naar de helft maximaal omdat je anders de tent uitschuimt...

• Farabi
  • Niet online
Soeski schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:49:
[...]

Niet teveel gebruiken. Wij zijn over naar de helft maximaal omdat je anders de tent uitschuimt...
Ik bedoel dat ik mijn handen bleef spoelen omdat het zo glad voelde na de shampoo😀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Speciale actie voor Tweakeraars: Korting op Ecosoft RO-systemen!

Beste Tweakeraars,

Ik had nog beloofd om iets terug te doen voor de hulp die we hier hebben gekregen en de feedback die wij hebben ontvangen met het testen van producten. Helaas kunnen we geen speciale actie doen op onze waterontharders, omdat we onze vaste prijslijn willen behouden om de beste prijs-kwaliteitverhouding te garanderen. Bovendien hebben de meesten van jullie waarschijnlijk al een waterontharder in huis! 😊

Om toch iets leuks te doen, hebben we een speciale actie op kwalitatieve omgekeerde osmose (RO) systemen van Ecosoft, de producent van de LESS-serie.

De actie:
Bij aankoop van een Pure-serie RO-systeem krijg je 1,5 jaar aan gratis filters cadeau. Daarnaast ontvangen Tweakeraars met de code 044b-e0e9-4d7b een extra 10% korting op de Pure Standard, Pure Balance, en Cross90 modellen.

Met deze combinatie van filters en korting komen de prijzen echt op een bodemniveau, en zo hopen we toch een beetje wat terug te kunnen geven aan de community.

Initiatief van Ecosoft: Informatiedag - Schrijf je in voor updates

Ecosoft heeft met veel interesse naar de testdata van de community gekeken, en ze zijn erg onder de indruk van de resultaten en de betrokkenheid. Dit onderzoek loopt nog steeds, en om deze samenwerking verder uit te bouwen, kwamen zij met het idee om een informatiemoment te organiseren.

Tijdens dit moment kunnen jullie niet alleen al je vragen stellen, maar zullen er ook producten van Clack worden getoond. Het programma is nog vrij in te vullen, dus we horen graag wat jullie zouden willen weten over waterontharders of andere gerelateerde onderwerpen. Alle suggesties zijn welkom!

Heb je interesse om deel te nemen? Laat het ons weten door je in te schrijven via deze link:
Inschrijfformulier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 18:19
Even een vraagje, onze waterontharder is zijn instellingen kwijt en moet deze opnieuw erin zetten,nu wet ik niet exact meer wat deze waren, het gaat om een Fleck 5800 sxt.

Ik moet de hardheid instellen op °tH,maar de hardheid hier in de gemeente is 6,40° DH,op welke parameter moet ik instellen?

En de reserve capaciteit hoe bepaal ik die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DoubleDutch
Volgens manual pag 28 is °tH gelijk aan Franse Hardheid

zie:
https://www.lenntech.com/calculators/hardness/hardness.htm
Dus 12 °tH,= 6,7 dH
12 instellen dus

RC (reserve capaciteit) staat hier allemaal op 350

Hoeveel liter hars zit er in? Want daar is C weer van afhankelijk
Typeplaatje of afmetingen van de cylinder is ook wel de hoeveeheid liters hars te bepalen (meestal voor 80% gevuld)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:28:
@DoubleDutch
Volgens manual pag 28 is °tH gelijk aan Franse Hardheid

zie:
https://www.lenntech.com/calculators/hardness/hardness.htm
Dus 12 °tH,= 6,7 dH
12 instellen dus

RC (reserve capaciteit) staat hier allemaal op 350

Hoeveel liter hars zit er in? Want daar is C weer van afhankelijk
Typeplaatje of afmetingen van de cylinder is ook wel de hoeveeheid liters hars te bepalen (meestal voor 80% gevuld)
Top dankjewel, die 12 kan ind wel kloppen wat er nu weer in het schermpje komt te staan. 👍🏻

Poeh hoe kom ik erachter hoeveel L de cylinder is,het is niet de originele maar een grotere met een hoogte van 90 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DoubleDutch
Wat is de breedte van de cylinder? (doorsnede buitenkant)
Dan is het wel op te zoeken bij een cylinderfabrikant hoeveel liter inhoud die heeft.
Maar soms zit er ook gewoon een stikker op.

Maten zijn vaak in inches.
1013 cylinder is 10 inch breed en 13 inch hoog (zonder voet en hoogte tot de 2 1/2" kraag, dus zonder besturing)
1 inch = 2,54 cm

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Wilde hem opmeten en zag daar een sticker,zo te zien 25L.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/io7xmKWoGq-37HO1VyxyBCixtss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Et0FTcktz7Vh4cJQ51Oava2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DoubleDutch
25 ltr inhoud x 0,8 = 20 liter hars.
C = 56 (pagina 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Top,nu zit ik met het volgende, sorry voor de vele vragen. 🫣

Als ik de twee pijltjes ingedrukt hou dan kom ik in de instellingen.

1. DO staat op 5
2. RT staat op 2:00
3. H staat op 12
4. RC staat op 325

Maar daarna kan ik niks meer instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DoubleDutch
Ik zou DO op 10 zetten (tijd tussen de regeneraties, minimaal 10 dagen, tenzij je heel veel water verbruik hebt)

Ik google ook maar wat, mischien via het mastermenu (tijd op 12:01)
https://www.goedkopewater...handleiding-2021-1.00.pdf

In de TS staat ook de NL handleiiding van de 5800 SXT

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waterverbruik valt mee hier.

Ik heb hem gevonden thx. ☺️
De rest van de instellingen gewoon ongewijzigd laten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qh6-ZRTQSpVHMA80CS1bFXsJYmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbtnalEOiDR3uamLkdtFyOzG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DoubleDutch
C staat op 56 in het wtr manual (20 ltr hars)

Even kijken hoeveel liter hij aangeeft na een regeneratie gedaan te hebben..

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
Vraagje :)

Heeft de LESS, in dit geval de 10 ook nog iets van een reserve capaciteit?
Die van mij heeft 2500L volgens het display. Regenereren elke 10 dagen.

Nu zat ik net op nog 150 liter over. Na het douchen en het bad van de kids was ik door de capaciteit en begint deze nu te regenereren. Echt super onhandig tijdstip zo rond bedtijd van de kids.

Kan natuurlijk het aantal dagen omlaag zetten. Maar ik had verwacht dat er nog wel iets van een reserve zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Flappie
Ik denk dat je hem dan het beste op dELY kan zetten?
Pagina 12

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRoH8wjkUCCEeNCEX6n1wjSDKJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBWEoJ0r8Hq5Xql9XcrnmTpc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Calypsooo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:53:
[...]

Heeft iets langer geduurd...

Ik heb een CM60. Waarschijnlijk overkill maar werd toen aangeraden vanwege volume regendouche...

Instellingen via regelknop:
- hardheid 12
- resthardheid 2
- back 5
- brine 50
- rinse 5
- fill 2
- capacity 30

Een zak zout meer of minder vind ik geen issue. Water meer of minder ook niet (qua duurzaamheid minder natuurlijk, maar voor die paar euros boeit het niet). Benieuwd of ik wat moet aanpassen!
@AUijtdehaag had je hier nog feedback op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Calypsooo
Qua instellingen niks mis mee denk ik.
Voor 15 ltr hars zou ik eerder iets meer zout instellen met de CM bij fill
160 gr per liter -> 2,4 kg ipv 2 kg

Wel vreemd dat de buren geen last hebben met hetzelfde water.
Desnoods het hars eens vervangen voor een ecosoft ecomix (info bij aqmos vragen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecluse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-07 21:29
mrtentje schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:08:
Bij mijn nieuwbouwwoning heb ik te weinig ruimte voor het plaatsen van een waterontharder in de meterkast (nagemeten op basis van de bouwtekeningen). De aannemer raadt het plaatsen van een waterontharder in de meterkast ook af (dit geven de nutsbedrijven aan is hun argument)

Ik krijg wel de optie om een 'lus' te leggen direct na de watermeter naar de technische van de woning met afvoer (2de verdieping) en welke daarna dan weer teruggaat naar de meterkast. (prijs heb ik me al overheen gezet wat hiervoor gevraagd wordt).
Het water dat nog niet onthard is moet best wel wat afstand afleggen, zouden jullie dit aanraden? Mocht jullie dit afraden, dan moet ik misschien toch Happy Drops of Watts Oneflow overwegen vanwege de ruimte/praktisch.

Plaatsen van de 'lus' in de trapkast heb ik overwogen, maar vanaf gezien. Reden is dat het een vrij smalle woning is in de breedte en ik daardoor liever geen trapkast laat plaatsen omdat het dan nog smaller wordt.
Wij hebben nu ruim een jaar Happy Drops en zijn niet tevreden. Nog steeds witte aanslagdruppels op de douchewand, verstopte douchekop en een gevoelige huid na het douchen. Dus als je het doet, doe het meteen goed aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Wat gebeurt er als de teller op 0 komt? Gaat hij dan regeneren? Heb ik dan even geen ontkalkt water meer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q16zZWQB1kl4JKVkG2S5ig0os1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrLFHikwwbNkK6PK5DMNOILX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Farabi schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:00:
Wat gebeurt er als de teller op 0 komt? Gaat hij dan regeneren? Heb ik dan even geen ontkalkt water meer?

[Afbeelding]
Als je geen dubbele harscilinder hebt, heb je waarschijnlijk inderdaad even geen ontkalkt water.
Daarom zijn de meeste ontharders ingesteld om s nachts te regenereren

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
EWK schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:12:
[...]

Als je geen dubbele harscilinder hebt, heb je waarschijnlijk inderdaad even geen ontkalkt water.
Dit is een less-20. Zit hier een dubbele in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Farabi schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:28:
[...]

Dit is een less-20. Zit hier een dubbele in?
Staat vast wel in de specificaties of de handleiding.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Kijk even in de ontharder (daar waar het zout in gaat)
Hoeveel cylinders tel je?

Beetje tweaker ziet het in zijn home assistant hoe lang het nog duurt ;)
Het kan ook zijn dat de dagen eerder om zijn, dan de liters verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KotjJUaaSt2oMRPpIzq5PIFgOz0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e5oxNtkizMeclTeO4UX3tAd5.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:39:
@Farabi
Kijk even in de ontharder (daar waar het zout in gaat)
Hoeveel cylinders tel je?

Beetje tweaker ziet het in zijn home assistant hoe lang het nog duurt ;)
Het kan ook zijn dat de dagen eerder om zijn, dan de liters verbruikt.

[Afbeelding]
Ik.heb een meterkast model. Het zoutvat zit in de kruipruimte. Daarop kan je niets uitlezen als het goed is. ik weet niet wat home assistent is of hoe het werkt. hoe doe ik dat?

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 03-12-2024 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi Ik reageer even via DM anders teveel offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
EWK schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:12:
[...]

ik zie dat het aantal liter alweer is aangevuld.

@AQMOS op hoe laat stellen jullie monteurs de regeneratie tijd meestal in? in de nacht? vanaf welke hoeveelheid liter wordt geregenereerd? of heeft dat met een bepaalde datum te maken?

[ Voor 10% gewijzigd door Farabi op 03-12-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi Je bent dus nog niet in het menu geweest?
Ik heb de settings in geel gemarkeerd waar je het kan zien:
https://drive.google.com/...B7kfBYys/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:00:
@Farabi Je bent dus nog niet in het menu geweest?
Ik heb de settings in geel gemarkeerd waar je het kan zien:
https://drive.google.com/...B7kfBYys/view?usp=sharing
Kan je mij de knoppen vertellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q16zZWQB1kl4JKVkG2S5ig0os1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrLFHikwwbNkK6PK5DMNOILX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Ik zie het getal 10, 0 en de tijd staan als ik dit doe.

edit: SOF,DH,ES,63,POS,8,60,2/8,8,4.25,

Als het water aan staat gaat die 0 naar 5 daarna 2 en weer naar 0 als de kraan dicht is. Wat is deze instelling precies?

Is het normaal dat er een soort zachte bonkgeluid komt als het water aan staat? volgens mij was dit er voorheen niet.

[ Voor 60% gewijzigd door Farabi op 03-12-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Er blijkt een reset te zijn voorgevallen, dat zie ik aan je instellingen.
Dat kan gebeuren als er ingesteld wordt van UP naar DOWNflow.
edit: SOF,DH,ES,63,POS,8,60,2/8,8,4.25,
Maak daar van
edit: SOF,DH,rES,63,POS,3,40,2/2,6,2.00,

Daarna de buitenste twee toetsen indrukken voor 3 sec. (tot je de motor hoort lopen)
Dan geef je een reset. (die alleen de motor even aanstuurt, dus no worries)

Er staat wellicht nu al veel water in je zoutvat (vanwege de 4,25 kg instelling)
Op zich niet erg, maar het kan zijn dat de brine tijd daar dan nu iets te kort voor is.
Proef even of het water zout is, nadat er is geregenereerd met de nieuwe instellingen.
En anders voor een 2e keer een regeneratie starten, dan pakt hij maar 2 kg zout (liter water is 2000 / 350 = 5,7 ltr)

Zie Simnl instellingen, die ik hierboven heb opgegeven
Als het water aan staat gaat die 0 naar 5 daarna 2 en weer naar 0 als de kraan dicht is. Wat is deze instelling precies?
Dat is de flowmeter als je water pakt, dus geen instellingen maar een weergave
Is het normaal dat er een soort zachte bonkgeluid komt als het water aan staat? volgens mij was dit er voorheen niet.
Waterslag? (google even of maak een filmpje met geluid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:05:
@Farabi
Er blijkt een reset te zijn voorgevallen, dat zie ik aan je instellingen.
Dat kan gebeuren als er ingesteld wordt van UP naar DOWNflow.

[...]

Maak daar van
edit: SOF,DH,rES,63,POS,3,40,2/2,6,2.00,

Daarna de buitenste twee toetsen indrukken voor 3 sec. (tot je de motor hoort lopen)
Dan geef je een reset. (die alleen de motor even aanstuurt, dus no worries)

Er staat wellicht nu al veel water in je zoutvat (vanwege de 4,25 kg instelling)
Op zich niet erg, maar het kan zijn dat de brine tijd daar dan nu iets te kort voor is.
Proef even of het water zout is, nadat er is geregenereerd met de nieuwe instellingen.
En anders voor een 2e keer een regeneratie starten, dan pakt hij maar 2 kg zout (liter water is 2000 / 350 = 5,7 ltr)

Zie Simnl instellingen, die ik hierboven heb opgegeven

[...]

Dat is de flowmeter als je water pakt, dus geen instellingen maar een weergave

[...]

Waterslag? (google even of maak een filmpje met geluid)
Zal ik zo doen. Wat zijn de buitenste 2 knoppen? Welke precies? En hoe komt het dat er een reset is voorgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OD8ovJOzfBwu3oDlraUXmHJp-T8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x6etPvsDW6ODHmfQn2ujJkcK.jpg?f=user_large

Als je de LESS instelt van UP naar DOWNflow dan worden de instellingen die ik dikgedrukt heb in het vorige bericht, gereset naar fabrieks waarden
Ook als je van POST naar PRE fill gaat.

Hoe het kan weet ik niet, heb geen glazen bol.
Maar als je zelf daar niets heb veranderd, dan zal het de man geweest zijn die er DOWNflow van gemaakt heeft (voorheen werden de ontharders als UPflow geleverd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:14:
@Farabi
[Afbeelding]

Als je de LESS instelt van UP naar DOWNflow dan worden de instellingen die ik dikgedrukt heb in het vorige bericht, gereset naar fabrieks waarden
Ook als je van POST naar PRE fill gaat.

Hoe het kan weet ik niet, heb geen glazen bol.
Maar als je zelf daar niets heb veranderd, dan zal het de man geweest zijn die er DOWNflow van gemaakt heeft (voorheen werden de ontharders als UPflow geleverd)
Moet dit up of down zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct-1josADzyplM2guo3udKd59I0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFKVzKcujPJCpSqFuv7m5Boe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Die moet op DN staan.
Alle LESS ontharders die geleverd worden zijn allemaal gewijizgd naar DN
AQMOS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:23:
@Farabi
Die moet op DN staan.
Alle LESS ontharders die geleverd worden zijn allemaal gewijizgd naar DN
AQMOS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Thnx, nu alles gedaan en gereset. Gaat hij zo regenereren? Ik heb even het motortje gehoord nadat ik de buitenste knoppen had ingedrukt.

Moet hoorbaar zijn toch? (Regeneratie)

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 04-12-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Hij gaat pas regenereren als de tijd / liters op zijn
Er stond nog 6,11 (m3) op dus dat duurt nog even.

Handmatig een regeneratie starten is (zoals ik het doe) even kort de meest linkertoets indrukken, zodat het schermpje oplicht
En dan de meest rechtertoets ingedrukt houden totdat de motor gaat lopen en de regeneratie start dan.

Kijk eerst nog naar je instellingen voor de zekerheid.
Zoals ik al zei, veranderen van post of pre of up of dn "reset" weer de tijden en kg instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:30:
@Farabi
Hij gaat pas regenereren als de tijd / liters op zijn
Er stond nog 6,11 (m3) op dus dat duurt nog even.

Handmatig een regeneratie starten is (zoals ik het doe) even kort de meest linkertoets indrukken, zodat het schermpje oplicht
En dan de meest rechtertoets ingedrukt houden totdat de motor gaat lopen en de regeneratie start dan.

Kijk eerst nog naar je instellingen voor de zekerheid.
Zoals ik al zei, veranderen van post of pre of up of dn "reset" weer de tijden en kg instellingen
Klopt, ik heb nu handmatig geregenereerd. Ik zie een timer van 3 minuten erop staan. Hoe lang duurt het daarna?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Backwash: 3
Draw:40
Backwash2: 2
Rinse: 6
Fill: (afhankelijk van de kg, maar meestal +/-2min30 s)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2024 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:36:
@Farabi
Backwash: 3
Draw:40
Backwash2: 2
Rinse: 6
Fill: (afhankelijk van de kg, maar meestal 2:30 min)
Thnx voor alles man, was niet zo eng als ik allemaal dacht >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Gelukkig en graag gedaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Dus dit zijn de beste instellingen altijd? Dan sla ik het even op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Dit zijn tweakers instellingen waarmee er getest is door tweakers.
Die staan vrij strak
Nogmaals de link: https://docs.google.com/s...nI4_Ikig/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:33:
@DoubleDutch
C staat op 56 in het wtr manual (20 ltr hars)

Even kijken hoeveel liter hij aangeeft na een regeneratie gedaan te hebben..
Na de regeneratie staat de stand op 4700, voor mijn gevoel minder dan voorheen,is dat een normale stand voor zo een grote hars cylinder?
Pagina: 1 ... 110 ... 124 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.