U kunt kiezen voor de AQMOS LESS-serie (LESS-15 is qua capaciteit vergelijkbaar met CMX48). De LESS-serie gebruikt ook ongeveer 100 g zout per liter hars.RikMeLeet schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:50:
@AQMOS
Toch ben ik een beetje aan het twijfelen geslagen helaas, en dan vooral vanwege het zoutverbruik van de CMX48.
Als mijn berekening klopt:
Digisofter DS 900
900 gram zout per regeneratie
3600 liter capaciteit
9 liter Hars
100 gr zout verbruik per liter hars
220.000 liter waterverbruik
Betekent:
Een zak van 25.000 gr zout : 900 gram per regeneratie = 27x regenereren per zak van 25 kg.
27x regenereren x 3600 liter capaciteit = 97.000 liter per zak van 25 kg.
220.000 liter verbruik : 97.000 liter = 2,2 zakken van 25 kg.
2,3 x 25 kg = 57,5 kg zout per jaar
57,5 kg zout : 12 kilo zoutvat = 4,8 = 5 keer zout bijvullen per jaar.
1 zak van 25 kg regenit zout a 16,50 = 0,66 euro per kilo zout. 16,50 euro : 25kg = 0,66 euro)
57,5 kg zout per jaar = 57,5 kg x 0,66 = 37,95 euro aan zout per jaar.
CMX 48
2400 gram zout per regeneratie
4800 liter capaciteit
12 liter hars
200 gr zout verbruik per liter hars
220.000 liter waterverbruik
Betekent:
Een zak van 25.000 gr zout : 2400 gram per regeneratie = 10x regenereren per zak van 25 kg.
10x regenereren x 4800 liter capaciteit = 48.000 liter per zak van 25 kg.
220.000 liter vebruik : 48.000 liter = 4,6 zakken van 25 kg.
4,6 x 25 = 115 kg zout per jaar
115 kg zout : 25 kilo zoutvat = 4,6 = 5 keer zout bijvullen per jaar.
1 zak van 25 kg regenit zout a 16,50 = 0,66 euro per kilo zout (16,50 euro : 25 kg = 0,66 euro)
115 kg zout per jaar = 115 kg x 0,66 = 75,90 euro aan zout per jaar.
Volgens mijn berekening is de Digisofter dus veel voordeliger in gebruik, ik hoef bij beide apparaten 5x zout bij te vullen ondanks het grotere vat van de CMX48.
Het enige "nadeel" is dat de Digisofter 3x zo vaak moet regenereren, maar aangezien hij exact 2x zo voordelig is om te gebruiken dan de CMX 48 is de Digisofter toch een aantrekkelijke keuze.
Ik ben een leek op dit gebied dus ik weet niet of bovenstaande berekening correct is. Maar waarom zou ik voor de CMX48 kiezen in plaats van de Digisofter 900? Zie ik iets over het hoofd?
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de CMX 48 meer liter per minuut kan ontharden omdat hij een grotere hars cilinder heeft maar die informatie kan ik dus nergens terug vinden dus die vergelijking kan ik niet maken.
We hebben recent een nieuwbouwhuis gekocht in Drenthe dat volgend jaar (waarschijnlijk in juni 2025) wordt opgeleverd. Nu kijken we ook naar een waterontharder. We zijn een gezin met nu 3 personen (mogelijk uiteindelijk 4 personen).
Na verschillende offertes opgevraagd te hebben, kom ik op de volgende, in mijn ogen, meest interessante offerte:
- WTR Ceramic Premium 15L
- Installatie
- 2 zakken onthardingszout a 10 kg.
Vragen:
- Raden jullie de WTR Ceramic Premium 15 L voor mijn doeleinden?
- Hoe zit het met geluidsproductie?
- Is de offerte een beetje reëel?
- Nog tips of aandachtspunten waar we mogelijk niet aan hebben gedacht?
Ik heb al e.e.a. opgezocht in dit forum en daar ben al wel wat wijzer van geworden, maar het zijn ook posts die soms al verouderd zijn. De ontwikkelingen staan ongetwijfeld niet stil, vandaar als nog even deze vraag. Via Google kom ik vooral op websites van WTR zelf, niet echt onafhankelijke reviews o.i.d.
Alvast hartelijk dank!
Na verschillende offertes opgevraagd te hebben, kom ik op de volgende, in mijn ogen, meest interessante offerte:
- Installatie
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Vragen:
Ik heb al e.e.a. opgezocht in dit forum en daar ben al wel wat wijzer van geworden, maar het zijn ook posts die soms al verouderd zijn. De ontwikkelingen staan ongetwijfeld niet stil, vandaar als nog even deze vraag. Via Google kom ik vooral op websites van WTR zelf, niet echt onafhankelijke reviews o.i.d.
Alvast hartelijk dank!
@Perzikvrucht
Waar je het niet over hebt, maar wat wel belangrijk is: zorg dat er vlak bij de watermeter voldoende ruimte is voor een waterontharder (in of net buiten de meterkast) EN zorg voor een afvoer daar. In de bouwfase is dat makkelijk te realiseren, daarna ee stuk lastiger.
En als het mogelijk is laat je je waterleiding vanaf de meter meteen lopen via die beoogde plek voor de ontharder, met een kogelkraan erin en een T-stuk vóór en na die kogelkraan met daarin ook elk een kogelkraan. Zo heb je je eigen bypass, ook als er geen waterontharder is.
Waar je het niet over hebt, maar wat wel belangrijk is: zorg dat er vlak bij de watermeter voldoende ruimte is voor een waterontharder (in of net buiten de meterkast) EN zorg voor een afvoer daar. In de bouwfase is dat makkelijk te realiseren, daarna ee stuk lastiger.
En als het mogelijk is laat je je waterleiding vanaf de meter meteen lopen via die beoogde plek voor de ontharder, met een kogelkraan erin en een T-stuk vóór en na die kogelkraan met daarin ook elk een kogelkraan. Zo heb je je eigen bypass, ook als er geen waterontharder is.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik heb zo'n ding. Wij verbruiken 75 m3 per jaar. Hij regenereert elke 2 weken, en verbruik 25 kg zout per 5 maanden. Ook met zijn 3en thuis, binnenkort 4.Perzikvrucht schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:21:
We hebben recent een nieuwbouwhuis gekocht in Drenthe dat volgend jaar (waarschijnlijk in juni 2025) wordt opgeleverd. Nu kijken we ook naar een waterontharder. We zijn een gezin met nu 3 personen (mogelijk uiteindelijk 4 personen).
- Installatie
***members only***
Vragen:
Alvast hartelijk dank!
- Raad ik hem aan? Ben er wel tevreden over, maar er zijn inmiddels concurrerende A-merken die voor hetzelfde geld langs komen. WTR gebruikt een Chinese stuurkop.
- Ding maakt wel veel lawaai. Ik regenereer overdag, want 's nachts zou hij ons wakker houden. De snelle spoeling maakt een hoog fluitend geluid.
- Offerte lijkt me prima. Maar zie ook punt 1.
- Zoals gemeld, afvoer (niet hemelwater) in de meterkast. En hij heeft ook stroom nodig.
Mijn 0.02.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat
Wij hebben nu ongeveer een half jaar een waterontharder van waterLuxe, deze bevalt over het algemeen goed. Het water is echt zachter, dat merk je met douchen, koffie en thee. Waar ik nu wel last van begin te krijgen is vlekken op de douche kraan en strepen op de tegels in de douche. Het vervelende is ook dat deze vlekken en strepen er niet meer af gaan. De tester geeft netjes groen aan in de douche dus het water bevat ook echt geen kalk.
Weet iemand waar deze vlekken vandaan komen, hoe je deze alsnog kan schoonmaken.
Weet iemand waar deze vlekken vandaan komen, hoe je deze alsnog kan schoonmaken.
knipknip: .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 24-10-2024 20:56 ]
<John O`Mill>
Dat is het eerste wat ik gedaan heb, zoeken in in topic op vlekken of strepen zonder echt antwoord.Hippe Lip schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:04:
[...]
Heb je al gezocht op ‘vlekken’ in dit topic? Dan vind je het antwoord en weet je waarom je die vlekken er niet af krijgt…
Het wordt hier erg gewaardeerd als je ook een beetje eigen werk doet door te zoeken, i.p.v. alleen maar vragen.
Dan weet ik niet hoe jij zoekt. Als je de zoekbalk bovenaan deze pagina gebruikt en je zoekt op ‘vlekken’(zonder quotes uiteraard) en links daarvan ‘in dit topic’, dan is het bij de eerste hit al BINGO! In de eerste post van dit topic. Op die manier kom je bij een zeer volledige uitleg.rorie schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:35:
[...]
Dat is het eerste wat ik gedaan heb, zoeken in in topic op vlekken of strepen zonder echt antwoord.
alstublieft: Mad Wally in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
behulpzamer is leuker

[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 24-10-2024 20:59 ]
<John O`Mill>
Das waar, maar ik heb liever een goed apparaat wat het beste past bij ons verbruik. Die paar honderd euro verschil wordt al binnen een paar jaar teniet gedaan door het hoge zoutverbruik van de CMX48.Wonkbonko schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:00:
[...]
Snelle search geeft aan dat de CMX48 zon 300-400 euro goedkoper is?
En ik zie nu net pas dat die capaciteit van 4600 liter bij de CMX48 is bij een hardheid van 7,5DB.
Tegenover de 3600 liter van de DS900, maar die is met een hardheid van 10 DB.
Dus het verschil met zoutverbruik wordt alsmaar groter in het voordeel van de DS.
Is daar een formule voor om die met elkaar te vergelijken? Dus als de capaciteit van 4600 liter bij een DB van 7,5 is. Wat zou de capaciteit zijn bij een DB van 10?
Die klinkt inderdaad ook goed, al zal die niet in onze meterkast passen.kalpik schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:01:
[...]
U kunt kiezen voor de AQMOS LESS-serie (LESS-15 is qua capaciteit vergelijkbaar met CMX48). De LESS-serie gebruikt ook ongeveer 100 g zout per liter hars.
Heel erg bedankt voor de link met uitleg, duidelijk verhaal over waar deze vlekken en strepen vandaan komen. Wat minder duidelijk is, hoe kom je van de bestaande vlekken af. We gaan in ieder geval de waterontharder iets anders afstellen zodat hij eerder gaat spoelen. Alleen lost dat ook bestaande vlekken op?Hippe Lip schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:06:
[...]
Dan weet ik niet hoe jij zoekt. Als je de zoekbalk bovenaan deze pagina gebruikt en je zoekt op ‘vlekken’(zonder quotes uiteraard) en links daarvan ‘in dit topic’, dan is het bij de eerste hit al BINGO! In de eerste post van dit topic. Op die manier kom je bij een zeer volledige uitleg.
alstublieft: Mad Wally in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
[mbr]behulpzamer is leuker :Y[/mbr]
@RikMeLeet
In de topicstart staat een aqmos capaciteit berekenings tabel excelsheet
Daarmee kan je kijken en vergelijken naar/met de verschillende hardheden
Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?
Aqmos komt volgens mij ook met een gescheiden systeem van de less
De fles is 10” breed wat 25,4 cm is.
Komen natuurlijk nog wat slangen aan met 90 graden bochten aan de besturing.
Zoek even een post van @glatch op.
Wauw, dus ik heb de R2D2-48 even gepakt omdat de cmx48 er niet in staat maar die heeft dezelfde capaciteit bij 7.5DH.AUijtdehaag schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 02:47:
@RikMeLeet
Blijkt dat de CMX48 ook gewoon een opgegeven capaciteit heeft van maar 3600 liter bij 10DH. Net als de DS900.
Dus ze zullen beide evenvaak moeten regeneren.
Een losse Less variant zou eigenlijk wel heel interessant worden! Als je puur naar de data kijkt is de CMX48 niet heel erg interessant.
@RikMeLeet Volgens mij kan je de LESS al los krijgen. Alleen moet je dit even vragen per mail bij Aqmos. Zij kunnen hem voor je uitbouwen dacht ik.
klopt, Ik heb een LESS-10 met separate zoutbak van 70 ltr. de LESS wordt dan met een kunststof voetje geleverd.g00gle schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:54:
@RikMeLeet Volgens mij kan je de LESS al los krijgen. Alleen moet je dit even vragen per mail bij Aqmos. Zij kunnen hem voor je uitbouwen dacht ik.
(nog alleen) mogelijk op speciaal verzoek bij Aqmos.
:strip_exif()/f/image/UaPoD9cVqDRnnTnTuqt2LnZa.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb dit gedaan zodat er gemakkelijk een helezak zout in kan (ik schat dat er in totaal net geen 3x25kg in kunnen?)
Mooie oplossing als je die ruimte toch hebt! Dus zoals je ziet @RikMeLeet is het wel een mogelijkheid.
In een ver verleden heb ik in dit topic eens de tip gekregen om mijn douchekraan te herstellen met polijstmiddel, zoals voor de auto.rorie schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:58:
[...]
Heel erg bedankt voor de link met uitleg, duidelijk verhaal over waar deze vlekken en strepen vandaan komen. Wat minder duidelijk is, hoe kom je van de bestaande vlekken af. We gaan in ieder geval de waterontharder iets anders afstellen zodat hij eerder gaat spoelen. Alleen lost dat ook bestaande vlekken op?
Dat deed ik met de hand en was echt monnikenwerk, maar werkte uiteindelijk wel redelijk goed.
Voor een vloer zou je het eventueel kunnen proberen met zo'n polijstschijf op een accuboor, wederom net zoals met een auto.
Uiteraard goed opletten wat je doet en eventueel testen in een hoekje waar normaal iets bovenop staat (wasmand ofzo)?
Het komt dan met dezelfde zoutbak als de CMX-48.RikMeLeet schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:37:
[...]
Wauw, dus ik heb de R2D2-48 even gepakt omdat de cmx48 er niet in staat maar die heeft dezelfde capaciteit bij 7.5DH.
Blijkt dat de CMX48 ook gewoon een opgegeven capaciteit heeft van maar 3600 liter bij 10DH. Net als de DS900.
Dus ze zullen beide evenvaak moeten regeneren.
Een losse Less variant zou eigenlijk wel heel interessant worden! Als je puur naar de data kijkt is de CMX48 niet heel erg interessant.
Voor de beeldvorming, wij rekenen gewoon de losse onderdelen door wat het vereist om het om te bouwen:
/f/image/hIl1JQpVxPM2I0gIKWaT7KVF.png?f=fotoalbum_large)
Een "officiële" variant van de LESS duurt nog wel een half jaar. Verwacht het eerste pilot model in een maand of 3-4.
Werkt natuurlijk hetzelfde, maar zal er in de toekomst wat gelikter uit zien
Dat ik nu last heb van silicium ipv kalk aanslag op mijn douchekraan, na het plaatsen van een waterluxe waterontharder valt eerlijk gezegd nogal tegen. Zeker omdat deze niet te verwijderen is, kalk daar in tegen was nog te verwijderen.
Nou lees ik twee oplossingen, mijn vraag is nu wat de beste hiervan is, wat is julie ervaring?
- Waterhardheid hoger instellen waardoor de tijd tussen regeneratie korter is en de harsbolletjes minder verzadigd zijn waardoor de silicium niet meer vrij komt in het gebruikte kraanwater
- Bijmengen van kalk, resthardheid hoger dan 0 instellen zodat de aanwezige silicium wordt vastgehouden door aanwezige kalk.
Mijn laatste vraag is of de bestaande silicium aanslag hierdoor ook uiteindelijk weer verdwijnt?
Nou lees ik twee oplossingen, mijn vraag is nu wat de beste hiervan is, wat is julie ervaring?
- Waterhardheid hoger instellen waardoor de tijd tussen regeneratie korter is en de harsbolletjes minder verzadigd zijn waardoor de silicium niet meer vrij komt in het gebruikte kraanwater
- Bijmengen van kalk, resthardheid hoger dan 0 instellen zodat de aanwezige silicium wordt vastgehouden door aanwezige kalk.
Mijn laatste vraag is of de bestaande silicium aanslag hierdoor ook uiteindelijk weer verdwijnt?
Ik denk dat bestaande aanslag niet verdwijnt.rorie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:20:
Dat ik nu last heb van silicium ipv kalk aanslag op mijn douchekraan, na het plaatsen van een waterluxe waterontharder valt eerlijk gezegd nogal tegen. Zeker omdat deze niet te verwijderen is, kalk daar in tegen was nog te verwijderen.
Enige manier om silicium residentieel te verwijderen is dus hardheid bijmengen of RO toepassen.
Maar RO is eigenlijk alleen reëel voor kranen.
Zie mijn eerdere reactie over polijsten.rorie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:20:
Zelf heb ik sinds een half jaar mijn resthardheid op 3 staan en heb niet écht het idee dat het veel uitmaakt. Op het (kunststof) aanrechtblad van mijn nieuwe keuken zie ik bij bepaalde lichtinval nog steeds overduidelijk een heleboel watervlekken zitten, terwijl ik er nooit druppels op laat liggen.
Mijn keuken en wastafelkraan 'groeien' trouwens ook helemaal dicht met een groenige harde aanslag, maar ik weet niet of dat ook terug te brengen is naar de waterontharder.
Is er ook een theorie over wat dan een geschikte resthardheid is waarbij je niet alsnog veel kalk krijgt, maar ook niet teveel van die andere vlekken? Mijn testkit zegt momenteel 3. (R2D2-32).AQMOS schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:53:
[...]
Ik denk dat bestaande aanslag niet verdwijnt.
Enige manier om silicium residentieel te verwijderen is dus hardheid bijmengen of RO toepassen.
Maar RO is eigenlijk alleen reëel voor kranen.
Ik heb hier geen onderzoek over kunnen vinden. Heel veel in de watersector is ook trial-and-error door de gigantische schommeling in waterkwaliteit. Er zijn simpelweg te veel factoren vaak.Tralapo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:04:
[...]
Zie mijn eerdere reactie over polijsten.
Zelf heb ik sinds een half jaar mijn resthardheid op 3 staan en heb niet écht het idee dat het veel uitmaakt. Op het (kunststof) aanrechtblad van mijn nieuwe keuken zie ik bij bepaalde lichtinval nog steeds overduidelijk een heleboel watervlekken zitten, terwijl ik er nooit druppels op laat liggen.
Mijn keuken en wastafelkraan 'groeien' trouwens ook helemaal dicht met een groenige harde aanslag, maar ik weet niet of dat ook terug te brengen is naar de waterontharder.
[...]
Is er ook een theorie over wat dan een geschikte resthardheid is waarbij je niet alsnog veel kalk krijgt, maar ook niet teveel van die andere vlekken? Mijn testkit zegt momenteel 3. (R2D2-32).
Klinkt goed! Eerst maar even kijken of het allemaal pastAQMOS schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:19:
[...]
Het komt dan met dezelfde zoutbak als de CMX-48.
Voor de beeldvorming, wij rekenen gewoon de losse onderdelen door wat het vereist om het om te bouwen:
[Afbeelding]
Een "officiële" variant van de LESS duurt nog wel een half jaar. Verwacht het eerste pilot model in een maand of 3-4.
Werkt natuurlijk hetzelfde, maar zal er in de toekomst wat gelikter uit zien
Wat vervelend, wel dus iets om blijkbaar rekening mee te houden...rorie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:20:
Mag ik vragen wat de capaciteit van je ontharder is en hoevaak hij regenereert?
Hij heeft een Harsinhoud van 12 liter en regenereerd elke 3000 liter.RikMeLeet schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:10:
[...]
Wat vervelend, wel dus iets om blijkbaar rekening mee te houden...
Mag ik vragen wat de capaciteit van je ontharder is en hoevaak hij regenereert?
@rorierorie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:20:
Waterhardheid hoger instellen en dus vaker regenereren zal (volgens mijn eigen, persoonlijke interpretatie) minder silicium in het water geven. NUL zal het niet zijn, verwacht ik. Het zal daardoor langer duren voordat je die siliciumaanslag ziet, maar je zal het er denk ik niet mee voorkomen.
Als ik dat stuk over silicium lees, dan lijkt een resthardheid instellen ervoor te zorgen dat je aanslag niet puur silicium is, maar gemengd met kalk, waardoor die verwijderbaar is. Dat lijkt dus de beste oplossing.
Als ik dat stuk goed begrijp komt je silicium niet meer los. Het is namelijk niet oplosbaar, dat is het vervelende.Mijn laatste vraag is of de bestaande silicium aanslag hierdoor ook uiteindelijk weer verdwijnt?
Je kunt gaan polijsten, zoals @Tralapo voorstelt, maar daar zou ik mee oppassen. Polijsten is het verwijderen van een laagje. Een verchroomde kraan is van messing met een heel dun laagje chroom erop. Daar kun je met dat polijsten ook doorheen gaan, waarna het messing boven komt. Dat is dan onbeschermd. Messing (of eigenlijk het koper daarin) kleurt groen als het corrodeert. Zou dat die groene aanslag zijn die hierboven genoemd wordt?
<John O`Mill>
@rorie Je zou ook eventueel je kranen kunnen bewerken met een anti rain.
*Tuurlijk nadat die vlekken weg zijn
Ofwel wat eigenlijk voor auto's is smeer ik hier al 1x per jaar op de glazen douche cabine en kraan.
Gevolg druppels lopen er af en zit een coating op.
*Betreft wel Glas coating....
Gebruikte spul: RainX van 10jaar geleden..
Maar is volgens mij voldoende te vinden kwa glas coatings in de online omgeving.
Wel eigen risico.
Wellicht dat dit een oplossing is voor jou kranen zonder die aanslag te krijgen.
En tuurlijk als mooie tip voor andere, met name de glazen douche cabine
*Tuurlijk nadat die vlekken weg zijn
Ofwel wat eigenlijk voor auto's is smeer ik hier al 1x per jaar op de glazen douche cabine en kraan.
Gevolg druppels lopen er af en zit een coating op.
*Betreft wel Glas coating....
Gebruikte spul: RainX van 10jaar geleden..
Maar is volgens mij voldoende te vinden kwa glas coatings in de online omgeving.
Wel eigen risico.
Wellicht dat dit een oplossing is voor jou kranen zonder die aanslag te krijgen.
En tuurlijk als mooie tip voor andere, met name de glazen douche cabine
Op basis van alle informatie in dit topic heb ik ook een waterontharder aangeschaft. De keus is gevallen voor de Aqmos less15. Deze is afgelopen donderdag geinstalleerd en alles paste in de meterkast. Idee was eerst om de zoutbak in de kruipruimte te doen, maar tijdens de installatie gaf de monteur aan dat alles wel zou passen. Erg tevreden met alles 👌
:strip_exif()/f/image/PstoF5WyyiRhOKbOwViVW4Dv.jpg?f=fotoalbum_large)
@JenteTJenteT schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:29:
Op basis van alle informatie in dit topic heb ik ook een waterontharder aangeschaft. De keus is gevallen voor de Aqmos less15. Deze is afgelopen donderdag geinstalleerd en alles paste in de meterkast. Idee was eerst om de zoutbak in de kruipruimte te doen, maar tijdens de installatie gaf de monteur aan dat alles wel zou passen. Erg tevreden met alles 👌[Afbeelding]
Dat ziet er keurig aangelegd uit!
Eén opmerking (van een ervaringsdeskundige) wil ik hier toch wel bij plaatsen. Het zoutvat staat een stuk hoger dan de ontharder. Wanneer er nu een lek in de leiding tussen die twee ontstaat door bijvoorbeeld een slechte koppeling of iemand die er achter blijft hangen (maar de leiding nete niet helemaal losschiet, dan lekt er zout water in je meterkast. Dat dringt de vloer in en kan zo aardige schade aanrichten.
Let wel: het is niet mijn bedoeling je angst aan te jagen, maar risico = kans x gevolg. En de gevolgen kunnen erg vervelend zijn, weet ik inmiddels…
<John O`Mill>
@Hippe Lip Ach, elke lekkage is vervelend en hoort er niet te zijn. Dit is zoals je zelf al zegt een keurige installatie. Als ik moet nadenken bij alles wat ik achter m'n muren heb gesoldeerd of geperst doe ik geen oog meer dicht. Een beetje vertrouwen in de montage is goed. Maar controleren is beter 😜 en al helemaal als je er goed bij kunt. Maar ik denk dat dit wel los loopt.
En als je bang ben voor lekkage koop een homewizard watermeter! Daarmee heb ik een lekkende inlaat combinatie kunnen tackelen. Gelukkig zoiets simpels en geen lekke leiding.. Achteraf..
En als je bang ben voor lekkage koop een homewizard watermeter! Daarmee heb ik een lekkende inlaat combinatie kunnen tackelen. Gelukkig zoiets simpels en geen lekke leiding.. Achteraf..
[ Voor 20% gewijzigd door g00gle op 26-10-2024 00:52 ]
Correct, daarom gaf ik ook aan het eerst te proberen op een verborgen hoekje.Hippe Lip schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:43:
Je kunt gaan polijsten, zoals @Tralapo voorstelt, maar daar zou ik mee oppassen. Polijsten is het verwijderen van een laagje. Een verchroomde kraan is van messing met een heel dun laagje chroom erop. Daar kun je met dat polijsten ook doorheen gaan, waarna het messing boven komt. Dat is dan onbeschermd. Messing (of eigenlijk het koper daarin) kleurt groen als het corrodeert. Zou dat die groene aanslag zijn die hierboven genoemd wordt?
Maar omdat de vlekken min of meer een harde laag vormen, is polijsten (en dus klein laagje schuren) wel het enige wat helpt.
Op mijn mengkraan werkt dat heel goed met polish + een microvezeldoek. Op mijn douchedeur is het nooit gelukt, ik overweeg dat nog eens te proberen met een polijstmachine. Of het glas nou lelijk bevlekt is of dof gekrast maakt me uiteindelijk niet meer uit
Hoe groot is dat probleem met die silicium vlekken? Hebben hier veel mensen last van?
Bij een bepaald soort merk/type hars?
Of alleen bij mensen die een te grote capaciteit waterontharder hebben?
Wij willen een waterontharder om onze nieuwe badkamer te beschermen die over 7 maanden geplaatst wordt, niet dat straks alles onder de vlekken gaat zitten omdat we bijvoorbeeld een te grote capaciteit waterontharder hebben gekozen...
Wij willen een waterontharder om onze nieuwe badkamer te beschermen die over 7 maanden geplaatst wordt, niet dat straks alles onder de vlekken gaat zitten omdat we bijvoorbeeld een te grote capaciteit waterontharder hebben gekozen...
Het ligt niet aan de grote van de waterontharder.RikMeLeet schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:28:
Hoe groot is dat probleem met die silicium vlekken? Hebben hier veel mensen last van?
Bij sommige mensen zit het in grotere getalen in het water. Of je nou een waterluxe neemt of een Aqmos, bij beiden zal hetzelfde probleem zijn.
Calcium en magnesium zijn pH verhogend waardoor het silica 'klontert'. Ook zou het makkelijker te verwijderen zijn als het aan wat kalk vastzit.
Enige wat je kan doen is dus de mogelijkheid behouden om bij te mengen. 3dH lijkt te werken voor de meeste mensen.
Wat is je waterhardheid?
Volgens Evides is onze waterhardheid 9.1 (Middelburg).AQMOS schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:33:
[...]
Het ligt niet aan de grote van de waterontharder.
Bij sommige mensen zit het in grotere getalen in het water. Of je nou een waterluxe neemt of een Aqmos, bij beiden zal hetzelfde probleem zijn.
Calcium en magnesium zijn pH verhogend waardoor het silica 'klontert'. Ook zou het makkelijker te verwijderen zijn als het aan wat kalk vastzit.
Enige wat je kan doen is dus de mogelijkheid behouden om bij te mengen. 3dH lijkt te werken voor de meeste mensen.
Wat is je waterhardheid?
Dan zou je aan het geïntegreerde mengventiel voldoende moeten hebben om bij te kunnen mengen tot ~4dH.RikMeLeet schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:22:
[...]
Volgens Evides is onze waterhardheid 9.1 (Middelburg).
Even aftasten of je ook met 2dH bijvoorbeeld af kan.
Een vraag die we vraag krijgen is of een waterontharder dan nog wel zin heeft als je bijvoorbeeld van 9 naar 4,5dH gaat. Het antwoord is eigenlijk heel simpel, aangezien duitse graden een verhoudingsgetal is hoeveel mg kalk per liter water je hebt. Van 9 naar 4,5 heb je dus 50% minder kalk in je water.
Ja last van, en nee ook niet het idee dat het minder is met hardheid 4. Helaas...RikMeLeet schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:28:
Heb inmiddels nu bijna 3 jaar een CM40 van Aqmos, maar waarschijnlijk binnekort loskoppelen. Ik ervaar zelf niet echt voordelen (koffie smaakt niet beter, zeep schuimt niet meer, heb niet perse minder zeep nodig, huid niet minder droog, etc.). Wél ervaar ik geen kalk, maar krijg er dus wel die silicium troep voor terug. En zoals iemand anders al mooi zei; kalk kan je nog redelijk makkelijk wegkrijgen in je apparatuur en badkamer, silicium gewoon totaal niet.
@Calypsooo
Kun je vertellen wat je woonplaats is?
Wellicht kan er gekeken worden naar de watersamenstelling?
Hebben buren zonder waterontharder ook last van die gele sporen waar je het eerder over had?
Hoeveel zout staat er ingesteld in het menu bij fill?
Hebben buren zonder waterontharder ook last van die gele sporen waar je het eerder over had?
Heb jij inmiddels al een keuze gemaakt? Wat gaf jou de doorslag?PatRamon schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:44:
[...]
Van Mooiwater doet de: Excellent MiniPlus - 45L / minuut ( 1,8m3 /uur.)
Van Aqmos heb je al netjes antwoord verkregen![]()
Btw. Spul van mooiwater ziet er goed uit maar nu ook vergelijkbaar met Aqmos de LESS model van Ecosoft.
Prijs van Aqmos is zeker zeer gunstig.
1. Enigste verschil wat ik mij nog kan bedenken is dat mooiwater bij de Comfort en Excellent een vakantie stand bij zit.
Ofwel Comfort zelf indrukken als je weg gaat van huis en Excellent gaat automatisch na 3 dagen water spoelen om doorstroming te creëren.
2. Excellent afneembaar display (ofwel een luxer uitstraling, maar staat toch in een kast)
3. Excellent 1 afvoerslang (2 in 1 systeem) en LESS 2x
4. Mooiwater heeft een extra terugslagklep + filter zeefje/ring bij toevoer water. + Airgap bij levering
En wellicht nog iets extra of niet, kan niet 123 opnoemen.
Maar puntje voor paaltje waar kies je voor?
Prijs van Aqmos is zeker gunstig voor een upflow systeem.
Dan maar geen vakantie stand als je weg bent,
*Ach je kunt ook de stopkraan 1% openzetten van je fontein in je wc om minimale flow te verkrijgen als je weg bent![]()
Dus hier ook nog in dubio....
----
@AQMOS : (MANUAL FOR ECOSOFT PINK SOFTENERS)- FU1013CABDVUPBT
In de datasheet van de LESS van ecosoft zelf staat:
Stroomverbruik - 30 W
Mogen wij dit aannemen dat het enkel bij regeneratie dit betreft en idl modus gewoon lager is?
Noch het de datasheet is het best vaag vermeld en uitgaande dat dit 30w nonstop is.
//////
[...]
Zeker verrassend !
Ofwel een mooie twijfel tussen de Excellent van de concurrent en de LESS van Aqmos
In hoeverre is die vakantiemodus belangrijk?
Het water in je leidingen staat normaal gezien toxh ook stil in je leidingen tijdens vakantie?
Je zou toch ook de regeneratie tijdens je vakantie even op 5 dagen ofzo kunnen zetten en als je weer terug bent op 10 dagen?
Na wat gesprekken met Digisofter neig ik heel erg naar de Less 15, maar de ontharders van mooiwater zien er ook erg mooi uit!
@RikMeLeet
Hoe kom je nou bij mooi water erachter welke capaciteit je nodig hebt?
Verder dan een aantal personen kom ik niet. Dat is lastig vergelijken van capaciteit zo en is wel erg vrijblijvend.
Mijn 0.02 euro.
Hoe kom je nou bij mooi water erachter welke capaciteit je nodig hebt?
Verder dan een aantal personen kom ik niet. Dat is lastig vergelijken van capaciteit zo en is wel erg vrijblijvend.
Mijn 0.02 euro.
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2024 18:34 ]
# - Heb jij inmiddels al een keuze gemaakt? Wat gaf jou de doorslag?RikMeLeet schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:37:
[...]
Heb jij inmiddels al een keuze gemaakt? Wat gaf jou de doorslag?
In hoeverre is die vakantiemodus belangrijk?
Het water in je leidingen staat normaal gezien toxh ook stil in je leidingen tijdens vakantie?
Je zou toch ook de regeneratie tijdens je vakantie even op 5 dagen ofzo kunnen zetten en als je weer terug bent op 10 dagen?
Na wat gesprekken met Digisofter neig ik heel erg naar de Less 15, maar de ontharders van mooiwater zien er ook erg mooi uit!
Mei 2024 een Excellent compact (9Liter hars) laten installeren.
Puur vanwege UP flow systeem en had geen zin om te wachten op de LESS
Zit ook een indicatie op als je zout bijna op is (Piepje bepaalde tijdstip)
Tevens de verlengende garantie op het systeem wat tot 20jaar een perfecte werking geeft voor maar een paar tientjes per jaar.
# - In hoeverre is die vakantiemodus belangrijk?
Met enig regelmaat een halve week tot week weg van huis of langere vakanties
Machine gaat automatisch na 4 dagen doorspoelen van harscilinder.
*excellent = automatisch... Comfort = zelf knop indrukken bij vertrekken.
# - Het water in je leidingen staat normaal gezien toch ook stil in je leidingen tijdens vakantie?
Klopt, maar gebruikelijke is dan dat je kraan even paar minuten laat doorstromen bij thuiskomst.
Maar de harscilinder blijft netjes tijdens de afwezige periode van spoelingen voorzien.
DH=is hier 9.. en op het display staat resterende liters tot regeneratie ~1750L
*Regenereren gebeurt hier om de 1,5 ~ 2,5 week - afhankelijk van verbruik.
*Bij lagere DH natuurlijk meer liters.
*Regelmaat worden de waardes getest en zijn prima in orde (DH/PH/TDS)
-
Regeneratie geeft nauwelijks herrie, enkel als de unit even omschakelt hoor je hem wel maar niet storend.
1.4watt verbruik idl en 10sec 1,7watt voor werking regeneratie.
Systeem is extreem zuinig met zout en spoelwater en ben ik zeker tevreden mee.
Bij ingebruikname 12,5kg zout toegevoegd en ik denk dat wellicht pas volgende week na regenereren pas weer nieuw moet toevoegen.
*Waterverbruik ligt hier ook ver onder het gemiddelde dan NLD
Ofwel, Ben tevreden met de waterontharder van Mooiwater.
Voor al je vragen geven ze deskundig antwoord en de monteur denkt ook graag met je mee en heeft geen tijdsdruk.
Elke waterontharder doet wat die moet doen maar type/marketing speelt vaak een rol,
en ook de juiste instellingen voor het zuinig verbruik.
Ben zelf behoorlijk lang bezig geweest met onderzoeken,
vooral als je bedrijven gaat vragen naar verbruik tijdens regeneratie slaat ineens de toon om bij vele.
Bij hun niet en ook Aqmos was netjes en helder met hun systemen.
Woonplaats is Helmond. Hoe kom ik achter de samenstelling van het water? Of wordt dat een duur grapje door het naar laboratorium te sturen ofzo?AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 06:21:
@Calypsooo
Die gele sporen vraag ik deze week na bij buren, kom ik op terug. Alsmede instelling van waterontharder, zal ik deze week ook op terugkomen.
@Calypsooo
Je kan het vaak wel opvragen via internet wat de waarden zijn
https://www.brabantwater....aliteit-en-samenstelling/
https://www.brabantwater....evens/2023/Q4/Helmond.pdf
Dan is het vaak nog lastig om er een conclusie aan te hangen.
Maar ben wel benieuwd naar je instellingen ook inderdaad.
Je kan het vaak wel opvragen via internet wat de waarden zijn
https://www.brabantwater....aliteit-en-samenstelling/
https://www.brabantwater....evens/2023/Q4/Helmond.pdf
Dan is het vaak nog lastig om er een conclusie aan te hangen.
Maar ben wel benieuwd naar je instellingen ook inderdaad.
@wouter.N
Het wordt pas spannend bij 3400 liter (bij 10 dH ingaand) met de LESS-15, als die op downflow ingesteld staat.
Heb je hem al aangepast met positie van de injector?
Voor meetgegevens zie de excelsheet
Hier eens 5 minuten (van de 7 minuten brine opzuigen) een chloor probe aan gehad, maar ik merk niet zoveel van het verschil in tijdsduur dat de TDS weer zakt.
Met en zonder chloormodule is dat beide 22 minuten (voor zover daar een conclusie uitgetrokken kan worden)
Denk dat die er maar in blijft en kijken of dat nog effect heeft op de capaciteit met dezelfde zoutinstelling (maar ik verbruik te weinig water om die goed te meten)
Het wordt pas spannend bij 3400 liter (bij 10 dH ingaand) met de LESS-15, als die op downflow ingesteld staat.
Hier eens 5 minuten (van de 7 minuten brine opzuigen) een chloor probe aan gehad, maar ik merk niet zoveel van het verschil in tijdsduur dat de TDS weer zakt.
Met en zonder chloormodule is dat beide 22 minuten (voor zover daar een conclusie uitgetrokken kan worden)
Denk dat die er maar in blijft en kijken of dat nog effect heeft op de capaciteit met dezelfde zoutinstelling (maar ik verbruik te weinig water om die goed te meten)
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 86% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2024 09:42 ]
Ik heb nog niets veranderd, de ontharder is nog zoals geleverd door @AQMOS. Adviseer je de om de positie aan te passen? Zo ja, kan ik ergens een duidelijk uitleg vinden hoe ik dat moet doen?AUijtdehaag schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:29:
@wouter.N
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
@wouter.N
Ik zou het zowiezo doen.
Uit de testen is gebleken dat het een stuk constanter werkt met regeneratie downflow
Als je niet de ontharder volledig benut qua capaciteit, zal je het niet zo snel merken.
Maar het kan verslechteren qua capaciteit met upflow.
Heb je aan een paar plaatjes genoeg?
Leg er een handdoek onder zodat er ook geen plastic of ander vuil in de pekelbak kan komen
En dan de waterpomptang voorzichtig hanteren om ze los te draaien.
Wat links zit naar rechts en vice versa, met een paarse injector (heb je die? anders kan je voorlopig ook gewoon de bruine gebruiken)
De bruine injector kan je ook eruit trekken met de waterpomp tang (even voorzichtig er om heen en trekken)
Injector dus in DN positie (rechts) en plug in UP positie (links). UP en DN staat er in gegraveerd in de kop
Tweakers gebruiken deze instellingen
Je kan nog kiezen voor droge of natte zoutbak (PRE of POST keuze)
Je kan nog zoeken op @AQMOS zijn posts voor de Aqmos geadviseerde instellingen.
Eerlijk gezegd vind ik die wat ruim qua brine tijd en ik heb liever wel een korte 2e backwash om beter geregenereerd hars (wat het eerste zout ziet) te mengen met minder geregenereerd hars, maar dat is een persoonlijke afweging.
Mogelijk worden aan de hand van de komende ervaringen de tweakers instellingen nog wat bijgesteld.
Ik zou het zowiezo doen.
Uit de testen is gebleken dat het een stuk constanter werkt met regeneratie downflow
Als je niet de ontharder volledig benut qua capaciteit, zal je het niet zo snel merken.
Leg er een handdoek onder zodat er ook geen plastic of ander vuil in de pekelbak kan komen
Wat links zit naar rechts en vice versa, met een paarse injector (heb je die? anders kan je voorlopig ook gewoon de bruine gebruiken)
De bruine injector kan je ook eruit trekken met de waterpomp tang (even voorzichtig er om heen en trekken)
Injector dus in DN positie (rechts) en plug in UP positie (links). UP en DN staat er in gegraveerd in de kop
Eerlijk gezegd vind ik die wat ruim qua brine tijd en ik heb liever wel een korte 2e backwash om beter geregenereerd hars (wat het eerste zout ziet) te mengen met minder geregenereerd hars, maar dat is een persoonlijke afweging.
Mogelijk worden aan de hand van de komende ervaringen de tweakers instellingen nog wat bijgesteld.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2024 11:16 ]
We zijn ons aan het oriënteren op een waterontharder. Mijn oog is gevallen op twee opties: optie 1, de Pentair Foleo 15 Smart Waterontharder (€1073), en optie 2, de Lubron EasySoft SXT2 750 (€1175).
Beide lijken betrouwbare en degelijke keuzes te zijn. De Pentair heeft echter wat extra functies, zoals wifi en de mogelijkheid om de status via een app te bekijken, waardoor mijn voorkeur daar naartoe gaat.
Of zijn er nog andere opties die we moeten overwegen?
Huishouden 2 personen, regendouche, en een bad. in de toekomst wellicht een uitbreiding van het huishouden.
Beide lijken betrouwbare en degelijke keuzes te zijn. De Pentair heeft echter wat extra functies, zoals wifi en de mogelijkheid om de status via een app te bekijken, waardoor mijn voorkeur daar naartoe gaat.
Huishouden 2 personen, regendouche, en een bad. in de toekomst wellicht een uitbreiding van het huishouden.
Bedankt! Top!AUijtdehaag schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:57:
@wouter.N
Ik zou het zowiezo doen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zal dit binnenkort even doen, maar wil er wel even rustig voor zitten dus zal wel over een paar weken worden.
Tussen deze 2 heeft de Pentair een beter regelventiel. Er is geen reden om de Lubron te overwegen.jan011 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:06:
We zijn ons aan het oriënteren op een waterontharder. Mijn oog is gevallen op twee opties: optie 1, de Pentair Foleo 15 Smart Waterontharder (€1073), en optie 2, de Lubron EasySoft SXT2 750 (€1175).
ze komen over paar weken de less-20 installeren hier. welke zouttabletten gebruiken jullie? zit hier een verschil in? of kan je gewoon voor de goedkoopste gaan? waar bestellen jullie deze voor een mooi prijsje?
Ik zag vandaag voor het eerst roestpuntjes in de rvs wasbak en douchegoot. Zou dit te maken kunnen hebben met de ontharder? Ontharder staat op 185mg/L (dH10?) daarvoor een elektrische boiler met een anode. Het betreft nieuwbouw.
Kleine update; met meerdere partijen gebeld.
1. Advies is om het water niet te zacht te maken. Dit was bij mij 0-1. Ik heb via de bypass hardheid (dH) 8 gemeten. Apparaat stond op 11. Dit aangepast en daarna nog gespeeld met de resthardheid. Kwam uit op 4 dH na de aanpassing. Advies is vaak tussen de 4 en 8 voor normaal zacht water. Onder de 4 is kalkaanslag al veel minder tot niets.
2. Bij te zacht water kan er troep op een anode komen. Ik kreeg daarbij het advies om niet zachter dan 3dH te gaan.
3. De boiler zou in deze geen rol spelen. Het antikalk systeem ook niet direct naar verwachting. Daar krijg ik nog terugkoppeling van.
Vermoeden is dat het komt omdat het nieuwbouw is. Dit schijnt vaker voor te komen. Roest uit de leidingen komt dan op een rvs oppervlak.
1. Advies is om het water niet te zacht te maken. Dit was bij mij 0-1. Ik heb via de bypass hardheid (dH) 8 gemeten. Apparaat stond op 11. Dit aangepast en daarna nog gespeeld met de resthardheid. Kwam uit op 4 dH na de aanpassing. Advies is vaak tussen de 4 en 8 voor normaal zacht water. Onder de 4 is kalkaanslag al veel minder tot niets.
2. Bij te zacht water kan er troep op een anode komen. Ik kreeg daarbij het advies om niet zachter dan 3dH te gaan.
3. De boiler zou in deze geen rol spelen. Het antikalk systeem ook niet direct naar verwachting. Daar krijg ik nog terugkoppeling van.
Vermoeden is dat het komt omdat het nieuwbouw is. Dit schijnt vaker voor te komen. Roest uit de leidingen komt dan op een rvs oppervlak.
Die moet je even uitleggen.AUijtdehaag schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:11:
@TumTum
Iedereen gebruikt Chatgpt tegenwoordig zo lijkt het.
Ah, ja. Maar daar kan ik helaas niet 100% vanuit gaan. Dat heb ik uiteraard ook gedaan. Na wat zoekwerk begon ik te twijfelen en ben ik toch gaan informeren. Maar de antwoorden komen wel redelijk overeen met mijn vorige reactie :-)AUijtdehaag schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:12:
De link even aanklikken en je antwoord wat je verkregen hebt vergelijken
Af en toe had ik ook schuim en voelde het idd glad aan. Maar ik weet niet of ik dat heel prettig vind. Ik ga dit een tijdje proberen en wie weet ooit terug of een stapje omlaag.AUijtdehaag schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:21:
@TumTum
Ik zou ook vooral minder zeep gaan gebruiken.
Teveel zeep kan ook resten achter laten.
Ontharden naar 2 a 3 dH geeft mij toch een andere beleving, het water schuimt gewoon ook minder.
Daarom ben ik weer naar 0 dH gegaan.
Volgens mij is het punt van @AUijtdehaag juist dat de antwoorden die je hebt gekregen een erg hoge overeenkomst hebben met wat ChatGPT uitkraamtTumTum schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:16:
[...]
Ah, ja. Maar daar kan ik helaas niet 100% vanuit gaan. Dat heb ik uiteraard ook gedaan. Na wat zoekwerk begon ik te twijfelen en ben ik toch gaan informeren. Maar de antwoorden komen wel redelijk overeen met mijn vorige reactie :-)
Zonder een standpunt hierin te willen innemen kun je je afvragen wat kip en ei is. Zit ‘iedereen’ ChatGPT na te praten of verzamelt ChatGPT informatie en komt die (in dit geval) met de juiste informatie naar voren?plofkip schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:01:
[...]
Volgens mij is het punt van @AUijtdehaag juist dat de antwoorden die je hebt gekregen een erg hoge overeenkomst hebben met wat ChatGPT uitkraamt
Onafhankelijk daarvan kan ik uit eigen ervaring wel zeggen dat er veel informatie op internet te vinden is, ook zonder ChatGPT, maar dat je er allerminst van kunt uitgaan dat die informatie juist is. Dan kun je wel bij anderen gaan informeren, maar dan is het maar de vraag of die hun ‘kennis’ hebben uit eigen ervaring, opleiding of van …..
internet!
Dit maar even terzijde, want offtipic.
<John O`Mill>
@AQMOS , ik zie dat de LESS-10 in een korte tijd meer dan 100 euro in prijs is gestegen. Wat neerkomt op meer dan 20% prijsverhoging, zijn hier specifieke redenen voor? Het maak voor mij wel weer uit qua afweging welke het meest geschikt is.
Op onze website?Wonkbonko schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:49:
@AQMOS , ik zie dat de LESS-10 in een korte tijd meer dan 100 euro in prijs is gestegen. Wat neerkomt op meer dan 20% prijsverhoging, zijn hier specifieke redenen voor? Het maak voor mij wel weer uit qua afweging welke het meest geschikt is.
Wij hebben geen prijswijziging recentelijk doorgevoerd. Alleen op Bol.com, maar daar betalen we 12% commissie.
Ong anderhalf jaar heb ik een WTR Ceramic high end laten installeren mede door de reacties en ervaringen op dit forum. Nu ontdekte ik recent zwarte aanslag in mijn zoutvat. De installatie is net gereinigd maar het lijkt me niet gezond Herkent iemand dit?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/31yARlWFixznTbJqlMrn2caC.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/31yARlWFixznTbJqlMrn2caC.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k0t5ZqSDx6CzIH21GylO3YhH.jpg?f=user_large)
ja, even schoonmaken...
ik doe het zoutvat ongeveer elke 3 maanden als hij gevuld moet worden.
Nu heb ik een aparte zout ton, dus ik leg de filter op zijn kant en spoel hem uit nadat ik hem schoongeschobt heb. vergeet de stijgbuis niet, dat slangetje zal ook wel vies zijn
Nu heb ik een aparte zout ton, dus ik leg de filter op zijn kant en spoel hem uit nadat ik hem schoongeschobt heb. vergeet de stijgbuis niet, dat slangetje zal ook wel vies zijn
The problem with communication is the illusion it has taken place.
@WTRuser
Maar waar komt het vandaan?
Toch niet uit het drinkwater mag ik hopen? Dan zou ik een voorfilter (en misschien ook wel een nafilter) plaatsen.
Enkele vragen:
- Staat het zoutvat continue open zonder deksel?
- Is de overloop van het zoutvat ergens op aangesloten?
- Is er op de afvoer van de ontharder een airgap of terugslagklep gemonteerd?
- Wat bedoel je met: installatie is net gereinigd? Besturing, harscylinder en zoutvat?
- Is het organisch of platsic/rubberachtig?
Ik heb hier nog nooit vuil zien drijven in het zoutvaatje.
Toch niet uit het drinkwater mag ik hopen? Dan zou ik een voorfilter (en misschien ook wel een nafilter) plaatsen.
Enkele vragen:
- Wat bedoel je met: installatie is net gereinigd? Besturing, harscylinder en zoutvat?
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-11-2024 20:08 ]
Ik heb nu een tijdje een LESS15 (2.5 maand). Ik dacht, laat ik eens een keertje gaan meten, blijk ik gewoon 10 dH te meten. Er staat nog 1.5kuub resterend van de 3.4kuub.
Enig idee waar ik in de settings moet beginnen?
Ik ga nu even een handmatige regen starten en meet daarna nog eens
Enig idee waar ik in de settings moet beginnen?
Ik ga nu even een handmatige regen starten en meet daarna nog eens
@Thomox
Daar is nog niks aan omgebouwd zoals naar downflow aangepast inclusief het wisselen van injector en plug?
Zie Update AQMOS/ Ecosoft LESS-serie FIX
Heb hierboven ook wat uitgelegd
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Daar is nog niks aan omgebouwd zoals naar downflow aangepast inclusief het wisselen van injector en plug?
Zie Update AQMOS/ Ecosoft LESS-serie FIX
Heb hierboven ook wat uitgelegd
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-11-2024 19:24 ]
Ik heb nog niks omgebouwd, was me er ook niet bewust van.
Indien dit klopt, dan vind ik eigenlijk dat Aqmos dit hoort op te lossen.
Gaan we regelen! Je kan mij even persoonlijk mailen mp@aqmos.nl of wachten totdat wij contact met je opnemen. Dan kan het wat langer duren, want we hebben nu nog circa ~100 klanten te gaan.Thomox schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:41:
Ik heb nog niks omgebouwd, was me er ook niet bewust van.
ik heb een apart zoutvat ( zou droog moeten zijn maar staat een paar centimeter water in. Ik denk dat ik dat ook maar elke zoutvulling ga reinigen . Maar de installateur die ook de onderhoudsbeurt deed na 18 mnd zei eerst dat hij dit niet eerder had gezien..? later zei hij is "normaal".. ??jack zomer schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:48:
ja, even schoonmaken...
- Geen idee waar t vandaan komt maar vreemd is t wel . Lijkt geen schimmel heeft een "vastere structuur"AUijtdehaag schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:36:
@WTRuser
Enkele vragen:
- Zoutvat zit altijd deksel op en is een "droog zout voorraad" volgens de specs van WTR maar er staat wel een paar centimeter water in, dit schijnt gebruikelijk te zijn maar hoor graag van anderen die ook een Ceramic High end hebben hoe het bij hen is.
- geen idee of er een terugslag klep op zit, de installatie is door WTR zelf gedaan dus neem aan dat t goed zit.
- zoutvat is gereinigd door gewoon leegmaken en schoonmaken, in de stijgbuis is de harsreiniger toegevoegd. de onderehoudsmonteur heeft ook enkele filters gecheckt en gereinigd
- vervuiling lijkt niet organisch maar meer plastic rubberachtig indd, herken jij dit?
dank voor je reactie btw
Welk zout gebruik je?WTRuser schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:38:
[...]
- Geen idee waar t vandaan komt maar vreemd is t wel . Lijkt geen schimmel heeft een "vastere structuur"
- Zoutvat zit altijd deksel op en is een "droog zout voorraad" volgens de specs van WTR maar er staat wel een paar centimeter water in, dit schijnt gebruikelijk te zijn maar hoor graag van anderen die ook een Ceramic High end hebben hoe het bij hen is.
- geen idee of er een terugslag klep op zit, de installatie is door WTR zelf gedaan dus neem aan dat t goed zit.
- zoutvat is gereinigd door gewoon leegmaken en schoonmaken, in de stijgbuis is de harsreiniger toegevoegd. de onderehoudsmonteur heeft ook enkele filters gecheckt en gereinigd
- vervuiling lijkt niet organisch maar meer plastic rubberachtig indd, herken jij dit?
dank voor je reactie btw
Wettelijke norm is zuiverheidsgraad hoger dan 98,5% uit mijn hoofd.
Dat betekent 1,5kg ongewenste materialen per 100kg zout.
ik druf niet te zeggen of het normaal is.WTRuser schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:33:
[...]
ik heb een apart zoutvat ( zou droog moeten zijn maar staat een paar centimeter water in. Ik denk dat ik dat ook maar elke zoutvulling ga reinigen . Maar de installateur die ook de onderhoudsbeurt deed na 18 mnd zei eerst dat hij dit niet eerder had gezien..? later zei hij is "normaal".. ??
het is normaal voor mij, mijn zoutton staat onder een afdak buiten.
en is niet 100% geseald op de rand.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
@WTRuser
Plastic/rubberachtig zou ik eerder het inwendige van een waterontharder verdenken wat los laat.
Denk aan o-ringen of delen die te snel versleten raken (wat niet de bedoeling is).
Ik heb geen ervaringen met de besturingen die WTR gebruikt, dus durf daar geen uitspraken over te doen
Plastic/rubberachtig zou ik eerder het inwendige van een waterontharder verdenken wat los laat.
Denk aan o-ringen of delen die te snel versleten raken (wat niet de bedoeling is).
Ik heb geen ervaringen met de besturingen die WTR gebruikt, dus durf daar geen uitspraken over te doen
Ik heb zo'n 3 jaar een WTR 15 High-end staan en dit heb ik nog nooit gezien.WTRuser schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:38:
[...]
- Geen idee waar t vandaan komt maar vreemd is t wel . Lijkt geen schimmel heeft een "vastere structuur"
dank voor je reactie btw
Bij het bijvullen van het zout haal ik een papiertje door de bak, met name waar het het water een tijdje staat tijdens het pekelwater maken wil wat hele lichte "vervuiling" zitten.
Zou ik hem één jaar niet schoonmaken dan is er nog niets aan de hand.
Dat de onderhoudsmonteur zegt dat dit normaal is daar sta ik wel van te kijken.
Waarom heb je trouwens een onderhoudsmonteur?
Of kwam deze speciaal voor de verontreiniging?
Stuurventiel is de Runxin F79BAUijtdehaag schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:55:
@WTRuser
Keramische schijven, dus rubber lijkt me niet plausibel. De keramische schijf draait over plastic heen, dus dat zou het wel eventueel kunnen zijn (1 schijf keramiek, 1 plastic)
Wat voor merk zout gebruik je?
regenit, die bekende 25 kg zakkenAQMOS schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:40:
[...]
Welk zout gebruik je?
Wettelijke norm is zuiverheidsgraad hoger dan 98,5% uit mijn hoofd.
Dat betekent 1,5kg ongewenste materialen per 100kg zout.
Daar lijkt t idd op.. maar ja dan moet alles uit elkaar..ik ga dat zelf niet doen en als de installateur zegt dat dit normaal is, wordt t touwtrekken..AUijtdehaag schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:55:
@WTRuser
Ja ik wilde de WTR onderhouds monteur het kon zien en onderzoeken. Ik dacht de eerste keer doe ik n beurt door de expert, want ik lees overal dat onderhoud niet nodig zou zijn alleen zout bij vullen en af n toe de harsreiniger. ik ben nu toch wel wat onzekerder of dit normaal is en wat de impact is voor mijn drinkwater. Heb dus voor de zekerheird een water bacterien test besteld bij watertesten.nl kijk wat dat oplevert. Van WTR heb ik nog geen bevredigend antwoord op mijn vraag of de waterkwaliteit wel ok is.Suicide schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:49:
[...]
Ik heb zo'n 3 jaar een WTR 15 High-end staan en dit heb ik nog nooit gezien.
Bij het bijvullen van het zout haal ik een papiertje door de bak, met name waar het het water een tijdje staat tijdens het pekelwater maken wil wat hele lichte "vervuiling" zitten.
Zou ik hem één jaar niet schoonmaken dan is er nog niets aan de hand.
Dat de onderhoudsmonteur zegt dat dit normaal is daar sta ik wel van te kijken.
Waarom heb je trouwens een onderhoudsmonteur?
Of kwam deze speciaal voor de verontreiniging?
vraag me af als het slijtage is of het afneemt of zo blijft.. maar liever ben ik ervan af . Als ik het blijf zien en er geen duidelijke oorzaak aan t licht komt gaat deze installatie eruit. ik wil niet gokken op drinkwaterAQMOS schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:49:
[...]
Stuurventiel is de Runxin F79B
Keramische schijven, dus rubber lijkt me niet plausibel. De keramische schijf draait over plastic heen, dus dat zou het wel eventueel kunnen zijn (1 schijf keramiek, 1 plastic)
Wat voor merk zout gebruik je?
Aqmos heeft netjes woord gehouden! De nieuwe paarse injector is nu al binnen. Dit weekend even proberen om te bouwen naar downflowAQMOS schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:19:
[...]
Gaan we regelen! Je kan mij even persoonlijk mailen mp@aqmos.nl of wachten totdat wij contact met je opnemen. Dan kan het wat langer duren, want we hebben nu nog circa ~100 klanten te gaan.
Ah, ik heb geen wateranalyse van Regenit, kan ik dus weinig over zeggen.WTRuser schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:37:
[...]
vraag me af als het slijtage is of het afneemt of zo blijft.. maar liever ben ik ervan af . Als ik het blijf zien en er geen duidelijke oorzaak aan t licht komt gaat deze installatie eruit. ik wil niet gokken op drinkwater
In de basis komt het pekelwater eigenlijk niet in contact met je drinkwater. Maar vraag blijft dan natuurlijk nog wel waar het vandaan komt.
Misschien eens wat van dat zwarte spul verzamelen en een vuurtje er bij houden.. Kijken of het smelt
Ik heb de "tweakers" instelkaart voor de LESS wat aangepast: (droge zoutbak en downbrine)
https://github.com/fonske...en%20downflow%20brine.pdf
Ik kom op 115 (116) gr zout per liter hars als je maximale capaciteit verbruikt voor een less-15 (mijn eigen recente metingen)
En 2 uur (120 min) inweken (4 uur is erg lang), genaamd SERVICE bij een droge zoutbak)
Alles is nog proefondervindelijk en kan nog wat aangepast worden naderhand in de instelkaart
Voor de less-15 is met 1,75 kg zout de vlotter hoogte net te laag, zie deze post voor aanpassing
https://github.com/fonske...en%20downflow%20brine.pdf
Ik kom op 115 (116) gr zout per liter hars als je maximale capaciteit verbruikt voor een less-15 (mijn eigen recente metingen)
En 2 uur (120 min) inweken (4 uur is erg lang), genaamd SERVICE bij een droge zoutbak)
Alles is nog proefondervindelijk en kan nog wat aangepast worden naderhand in de instelkaart
Voor de less-15 is met 1,75 kg zout de vlotter hoogte net te laag, zie deze post voor aanpassing
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-11-2024 15:02 ]
En ook minder kans op een zoutbrug. Dat is tenminste wat ik lees.AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:19:
@Thomox
Geen gespetter met het bijvullen van zout
Bleek een kleine interne lekkage te zijn, waardoor het waterpeil in de ontharder zelf te hoog kwam en de harskolom met te veel zout water werd gespoeld. Dit zou niet allemaal weggespoeld worden door een normale naspoeling, aldus de monteur. We houden het in de gaten._Brake_ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:57:
We hebben nu last van zout water, en achteraf gezien hebben we dit vaker gehad. Het schuimt namelijk ook, en dit heb ik in het recente verleden eerder gezien. Ook hebben we een keer eerder dit zoute water geproefd. Toen heb ik in de buurtapp nog gevraagd of de buren er ook last van hadden maar dit bleek niet het geval.
Het gaat om een aquacell van het laatste type, met daarvoor een dab mini3 op 4,5 bar. Op het moment dat ik de bypass van de aquacell omzet, is het water normaal. Als ik de bypass weer openzet en een tijdje de kranen laat lopen, is de zoute smaak weg.
Heb uiteraard een servicemelding gemaakt, maar wil graag weten wat er aan de hand kan zijn en of het zoute water schadelijk is.
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Ik heb zojuist de LESS15 omgebouwd naar downflow. Vervolgens de settings van een droge zoutbak gebruikt en handmatig een regen gestart.
Toen kwam ik erachter dat hij geen water vult tijdens 'fill'. Dat is mijn probleem denk ik. Zie ik iets over het hoofd?
Voor nu heb ik zelf water in de pekelbak gegooid zodat de regeneratie nu wel gaat lukken.
Toen kwam ik erachter dat hij geen water vult tijdens 'fill'. Dat is mijn probleem denk ik. Zie ik iets over het hoofd?
Voor nu heb ik zelf water in de pekelbak gegooid zodat de regeneratie nu wel gaat lukken.
@Thomox Bij een droge zoutbak is dat de eerste stap.
Je kan hem nog eens doorstappen om het zeker te weten.
Als je maar de laatste stap "rinse" laat aflopen want anders krijg je zout in de leidingen.
De vlotter grijpt in als er teveel water in staat, dan blokkeert hij de watertoevoer.
Bedoel je dat er helemaal geen water in komt?
Je kan hem nog eens doorstappen om het zeker te weten.
Als je maar de laatste stap "rinse" laat aflopen want anders krijg je zout in de leidingen.
De vlotter grijpt in als er teveel water in staat, dan blokkeert hij de watertoevoer.
Bedoel je dat er helemaal geen water in komt?
[ Voor 86% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-11-2024 21:30 ]
Ja, ik hoor ook totaal geen flow bij de eerste stap. Klinkt alsof de vlotter inderdaad de aanvoer dicht knijpt
Ondertussen de vlotter constructie eventjes uit de LESS gehaald, die was ook wel erg laag ingesteld.
Samen met downflow, een nieuwe injector en een juist pekelbak peil lijkt het voor nu weer in orde te zijn.
Dankjewel @AUijtdehaag en @AQMOS
Samen met downflow, een nieuwe injector en een juist pekelbak peil lijkt het voor nu weer in orde te zijn.
Dankjewel @AUijtdehaag en @AQMOS
mijn aanname was dat het water wat in t zoutvat blijft staan toch na langere tijd "ïets" kan ontwikkelen bij een "droog" zoutvat leek me dat minder maar nu heb ik dus toch een vreemde substantie in me zoutvatThomox schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:16:
Wat is het voordeel van een droge zoutbak ten opzichte van een natte?
je schrijft in de basis komt t pekelwater niet in contact met t drinkwater... indirect toch wel ?AQMOS schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:41:
[...]
Ah, ik heb geen wateranalyse van Regenit, kan ik dus weinig over zeggen.
In de basis komt het pekelwater eigenlijk niet in contact met je drinkwater. Maar vraag blijft dan natuurlijk nog wel waar het vandaan komt.
Misschien eens wat van dat zwarte spul verzamelen en een vuurtje er bij houden.. Kijken of het smelt
het pekelwater reinigt de hars en het drinkwater komt toch door contact met de hars aan de lagere hardheid? of heb ik t mis?
Hierbij mijn ervaring met een waterontharder.
We zijn één jaar verder na de installatie van de Aqmos waterontharder. De monteur heeft het plankje gemaakt en eigenlijk alles binnen een halve dag aangesloten. Complimenten hiervoor!
We hebben deze laten plaatsen vrijwel direct na oplevering van de woning. Ik ben nog in het proces om de meterkast wat op te schonen, maar gezien we een glaswand in de badkamer hebben was er nogal haast bij geboden. De foto is direct na plaatsing.
Ik kan persoonlijk dus niet zeggen of het allemaal 'beter' is. Behalve dat ik dus nul vlekken heb op mijn kranen of waar dan ook. Dus wat dat betreft zeg ik een top ding. Eens in de 3 maanden vul ik wat zout bij en twee kopjes hars. Verder doe ik er maar weinig mee.
Volgens mij heb ik op aanraden van hier dus de CM-40 versie met een grotere zoutvat.
We zijn één jaar verder na de installatie van de Aqmos waterontharder. De monteur heeft het plankje gemaakt en eigenlijk alles binnen een halve dag aangesloten. Complimenten hiervoor!
We hebben deze laten plaatsen vrijwel direct na oplevering van de woning. Ik ben nog in het proces om de meterkast wat op te schonen, maar gezien we een glaswand in de badkamer hebben was er nogal haast bij geboden. De foto is direct na plaatsing.
Ik kan persoonlijk dus niet zeggen of het allemaal 'beter' is. Behalve dat ik dus nul vlekken heb op mijn kranen of waar dan ook. Dus wat dat betreft zeg ik een top ding. Eens in de 3 maanden vul ik wat zout bij en twee kopjes hars. Verder doe ik er maar weinig mee.
Volgens mij heb ik op aanraden van hier dus de CM-40 versie met een grotere zoutvat.
:strip_exif()/f/image/bJn1IaU4hPoB0onZEJdV5mIg.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iedereen die zijn LESS heeft omgebouwd ook gemonitord of dit vebetering geeft?
Heb die van mij ongeveer 3 weken geleden omgebouwd. Inmiddels 2 x opnieuw geregenereerd. Zaterdag werd er geregenereerd met eigenlijk nog 500 liter te gaan. Had nog "maar" 2000 liter verbruik maar helaas, watertest gaf direct rood water en ik merkte het al met het wassen van mijn handen in de dagen ervoor.
Heb de LESS 10 met paarse plug in downflow. Brine 45 minuten, rinse 5, backwash 5, post fill, 1.5 kg zout.
Heb nu de Aqmos waarden ingesteld maar ik heb er momenteel niet zo veel vertrouwen meer in. Ga het nog een 2 weken aankijken.
Heb die van mij ongeveer 3 weken geleden omgebouwd. Inmiddels 2 x opnieuw geregenereerd. Zaterdag werd er geregenereerd met eigenlijk nog 500 liter te gaan. Had nog "maar" 2000 liter verbruik maar helaas, watertest gaf direct rood water en ik merkte het al met het wassen van mijn handen in de dagen ervoor.
Heb de LESS 10 met paarse plug in downflow. Brine 45 minuten, rinse 5, backwash 5, post fill, 1.5 kg zout.
Heb nu de Aqmos waarden ingesteld maar ik heb er momenteel niet zo veel vertrouwen meer in. Ga het nog een 2 weken aankijken.
@Flappie
@glatch heeft dezelfde als jouw en houdt ook de resultaten bij in de excel
Heb je hem wel op DN ingesteld in het menu ook?
Je verteld de volgorde verkeerd? (maar dat zal per ongeluk zijn)
Brine 45 minuten, rinse 5, backwash 5, post fill, 1.5 kg zout.
Hoort te zijn Backwash, Brine, (eventueel backwash2), Rinse, Fill, als die op DN staat ipv UP
En geen knik in de afvoerslang?
Hoort te zijn Backwash, Brine, (eventueel backwash2), Rinse, Fill, als die op DN staat ipv UP
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2024 20:44 ]
Zal mijn waarden ook eens bijhouden. Maar ik heb hem redelijk recent laten plaatsen en ben er tot op heden niet echt tevreden over. Nu geef ik niet zo maar op en wil er echt wel moeite voor doen om het opgelost te krijgen.AUijtdehaag schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:39:
@Flappie
Je verteld de volgorde verkeerd?
Zal tevens eens de waarden van mede-Tweakers in de Excel lijst bekijken.
Oh ja, waarden idd niet in de juiste volgorde. Wel de juiste tijden
+ Een 2e back was van 1 minuut op.jouw advies
Ik moet bekennen dat ik de zwarte nozzle pas net heb omgewisseld voor de paarse.AUijtdehaag schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:39:
@Flappie
Toch is het nu 3 regenatie cycle goed gegaan met de zwarte. Geen idee of dat dit aan te raden is.
Dus wat betreft paarse nozzle heb ik nog geen regeneratie gedaan.
Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.