Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 108 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:15
Hippe Lip schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:35:
[...]

Nee, idd. Daar had ik geen weet van.
Hoe weet ik of (wanneer) ik harsreiniger moet gebruiken?

En andere vraag: wat als ik geen harsreiniger gebruik?

Sorry voor mss domne vragen, naar ik heb werkelijk geen idee…
Harsreiniger pas ik ongeveer elke 120 dagen toe.
Hier staat wat informatie over wat het doet:
https://www.zoutvoordeel....-1-l/#pdp-product-details
Zie vooral punt 5, daar heb jij last van.
Dan nog zo’n domme vraag:
En wat zou een reden kunnen zijn om de hele ontharder -dus ook de behuizing- te vervangen? Slijt zo’n fles?
Je hoeft denk ik niet de hele ontharder te vervangen, maar goed schoonmaken lijkt me geen overbodige luxe, gezien deze er al 9 jaar staat en waarschijnlijk deze 9jaar ook geen onderhoud heeft gehad.

De levensduur van hars is ongeveer 15 jaar lees ik op internet, maar aangezien het geen onderhoud heeft gehad (harsreiniger) is het misschien geen overbodige luxe om het hars te vervangen voor nieuw hars:
https://www.waterontharde...%20waterontharder%20halen.
Ja, die smurrie zal er niet thuis horen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waaruit die bestaat en wat het effect ervan is. Ik heb het niet geanalyseerd.
Dat is een biofilm, of een andere samenkomst van bacterie. Iets wat je niet wil zien bij je drinkwater, en daar dus steeds mee in aanraking komt. Daarom moet je het echt goed schoon maken. Of wat @AUijtdehaag je adviseerde, is die korf volledig vernieuwen.

Hopelijk kun je met bovenstaande info wat, maar eigenlijk heb ik al deze vragen met een korte google search kunnen beantwoorden, dus veel info staat gewoon op internet en is vrij gemakkelijk te vinden.

Succes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hippe Lip schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:41:
En dan nog een laatste domme vraag:
Hoe meten jullie de hardheid van het water ná de ontharder? Ik ken de flesjes met druppeltjes, waarbij het aantal druppels waarbij de kleur omslaat het aantal graden dH aangeeft.

Maar jullie ontharden tot NUL. Hoe zit dat dan met dat omslagpunt van de kleur?

Omslagpunt is er niet bij 0 dH, het water is meteen (licht) groen

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-10-2024 11:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Waar moet ik op letten als ik een 2 jaar oude waterontharder wil kopen via marktplaats?

Of beter helemaal niet aan beginnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Ik zou dat niet zo snel doen, omdat je niet weet hoe er mee omgegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:00
Ik heb thuis weinig ruimte voor een waterontharder en kom nu overal een systeem tegen dat in de watermeterput past. Geen stroom nodig, geen zout..Happydrops. het riekt bijna naar oplichting zoals die welbekende magneet dingetjes.

Iemand ervaring mee? Zie wel een aantal berichten in dit topic. Of iemand suggesties voor waterontharder bij weinig plek? Ik hen eigenlijk alleen de watermeterput en kruipruimte. Zie hier ook een aantal keer Watts TAC voorbij komen

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 12-10-2024 00:18 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@pentaw1nz
Lees even goed de beschrijving van dat ding, wat die precies doet. Want er zijn ontharders en er zijn dingen die ervoor zorgen dat de kalk zich niet hecht (zeggen ze), maar dan zit de kalk dus nog steeds in het water.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Hippe Lip schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 00:19:
@pentaw1nz
Lees even goed de beschrijving van dat ding, wat die precies doet. Want er zijn ontharders en er zijn dingen die ervoor zorgen dat de kalk zich niet hecht (zeggen ze), maar dan zit de kalk dus nog steeds in het water.
Dat zag ik idd. Vandaar mijn verwijzing naar die magneet scam dingen. Maar wat is dan wel een leuke optie voor beperkte ruimte?
Zo'n watts filter werkt volgens mij vergelijkbaar. Ook zonder zout of hars, en zorgt dat kalk zich niet hecht.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

@pentaw1nz Wat een goede keuze is hangt nogal af van je wensen en eisen, wat je wil bereiken.

Ik heb geen ervaring met dingen die claimen dat ze voorkomen dat de kalk zich hecht, maar mijn onderbuik zegt dat ik daar niet aan moet beginnen…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@pentaw1nz misschien is beginnen met wat afmetingen, wat kun je wel kwijt? Ik heb zelf bijvoorbeeld een lus gelegd in de kruipruimte, waardoor ik een LESS15 kwijt kan. Ook liever iets in de meterkast gehad maar dat kan ik ook echt niet kwijt. Ik denk dat er in veel gevallen best een optie is.

En in de zogenaamde ontharder die kalk niet laten hechten geloof ik persoonlijk niet zo. Eruit of het werkt niet ben ik meer van 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
Wat zijn op dit moment de beste waterontharders ook qua functionaliteit en gemak ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dalma
Wat versta je onder functionaliteit en gemak?

Als tweaker versta ik daaronder, volledig naar eigen hand instelbaar, via domotica uitleesbaar en 24/7 monitoring.
Maar dat kan voor jouw beleving anders zijn natuurlijk.

Net de USA versie afgerond voor de clack reader V4.1 :P

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-10-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

g00gle schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:59:
[...]
[...]
Je hoeft denk ik niet de hele ontharder te vervangen, maar goed schoonmaken lijkt me geen overbodige luxe, gezien deze er al 9 jaar staat en waarschijnlijk deze 9jaar ook geen onderhoud heeft gehad.

De levensduur van hars is ongeveer 15 jaar lees ik op internet, maar aangezien het geen onderhoud heeft gehad (harsreiniger) is het misschien geen overbodige luxe om het hars te vervangen voor nieuw hars:
https://www.waterontharde...%20waterontharder%20halen.
[...]
Dat is een biofilm, of een andere samenkomst van bacterie. Iets wat je niet wil zien bij je drinkwater, en daar dus steeds mee in aanraking komt. Daarom moet je het echt goed schoon maken. Of wat @AUijtdehaag je adviseerde, is die korf volledig vernieuwen.

Hopelijk kun je met bovenstaande info wat, maar eigenlijk heb ik al deze vragen met een korte google search kunnen beantwoorden, dus veel info staat gewoon op internet en is vrij gemakkelijk te vinden.

Succes
Dank voor uitgebreid antwoord1 (y)

Ik heb net een fles reiniger plus een testkit (flesje druppels) besteld. Medio komende week binnen, hoop ik.

Dan zal ik eerst eens testen of ik op 0º dH zit en daarna de reiniger erin + geforceerde regeneratiecyclus.
Daarna nog eens meten.

Als ik dan op of rond de nul uitkom zal ik er toch vanuit mogen gaan dat alles in orde is?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Die smurrie zit nog steeds in je korf denk ik? Kreeg je niet schoon toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
AUijtdehaag schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:37:
@Dalma
Wat versta je onder functionaliteit en gemak?

Als tweaker versta ik daaronder, volledig naar eigen hand instelbaar, via domotica uitleesbaar en 24/7 monitoring.
Maar dat kan voor jouw beleving anders zijn natuurlijk.

Net de USA versie afgerond voor de clack reader V4.1 :P
Dat ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
g00gle schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 02:25:
@pentaw1nz misschien is beginnen met wat afmetingen, wat kun je wel kwijt? Ik heb zelf bijvoorbeeld een lus gelegd in de kruipruimte, waardoor ik een LESS15 kwijt kan. Ook liever iets in de meterkast gehad maar dat kan ik ook echt niet kwijt. Ik denk dat er in veel gevallen best een optie is.

En in de zogenaamde ontharder die kalk niet laten hechten geloof ik persoonlijk niet zo. Eruit of het werkt niet ben ik meer van 😆
Als mijn gasmeter is verwijderd kan ik 28 diepte x 60 breedte in de meterkast kwijt. Weet niet of je daar een fatsoenlijk apparaat voor vindt.
In de waterput is amper ruimte. Enkel dus voor zo'n apparaat zonder stroom,hars,zout

Nu ik all electric ben leek een waterontharder me ook wel slim. En anders natuurlijk ook. Al lees ik wel weer dat bijv. Mij Atlantic Explorer werkt met een bepaalde minimale hardheid. Dat er zelfs gebruikers zijn die foutcodes hebben gekregen bij te lage hardheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@pentaw1nz
Voor een LESS-xx heb je 270mm x 500mm (500 mm is incl de haakse rvs slangen die eraan komen) nodig,
Dus dat past.

Twee kennissen van mij hebben al jaren een ontharder op 0 dH en een atlantic en ik heb nog geen problemen gehoord. Maar met het montageblok kan je vrij nauwkeurig wat hardheid bij mengen mocht je dat nodig achten.

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-10-2024 18:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
AUijtdehaag schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:19:
@pentaw1nz
Voor een LESS-xx heb je 270mm x 500mm (500 mm is incl de haakse rvs slangen die eraan komen) nodig,
Dus dat past.

Twee kennissen van mij hebben al jaren een ontharder op 0 dH en een atlantic en ik heb nog geen problemen gehoord.
Nette installatie hoor. Als de wind vanuit Den Haag richting twente staat, laat je gerust deze kant op waaien :p

Ik zal me eens verdiepen in dit type. Moet ook nog bepalen wat ik precies nodig heb. Volgens Vitens is de hardheid hier 7.5

Fijn om te weten dat het in ieder geval past in de meterkast. Wel even wachten tot mijn gasmeter weg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

pentaw1nz schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:31:
[...]
Fijn om te weten dat het in ieder geval past in de meterkast. Wel even wachten tot mijn gasmeter weg is...
Al besloten hoe je dat gaat aanpakken?

Als je de meter sneller weg wilt hebben dan kun je daartoe opdracht geven, maar dan ben je dus opdrachtgever (inclusief de risico’s) én gaat het je flink geld kosten.

Als je alleen een melding doet van geen gasverbruik, dan is het aan de netbeheerder of en wanneer die je meter weg gaan halen. Dat kan in een paar weken gedaan zijn (in mijn geval toevallig), maar dat kan ook meer dan een half jaar duren.

Keuzes, keuzes, keuzes … :X

Sorry, da’s off topic hier. Je weet de weg naar het juiste topic 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 13-10-2024 22:33 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Hippe Lip schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:32:
[...]

Al besloten hoe je dat gaat aanpakken?

Als je de meter sneller weg wilt hebben dan kun je daartoe opdracht geven, maar dan ben je dus opdrachtgever (inclusief de risico’s) én gaat het je flink geld kosten.

Als je alleen een melding doet van geen gasverbruik, dan is het aan de netbeheerder of en wanneer die je meter weg gaan halen. Dat kan in een paar weken gedaan zijn (in mijn geval toevallig), maar dat kan ook meer dan een half jaar duren.

Keuzes, keuzes, keuzes … :X

Sorry, da’s off topic hier. Je weet de weg naar het juiste topic 8)
Ik zit inderdaad in dat andere topic en ben nog bij stap 1: gascontract en ATO opzeggen. Daar zit de leverancier nu te miepen.

Had al even stiekem gekeken op MijnAansluiting en daar was de indicatie voor verwijdering eind februari.
In de tussentijd oriënteer ik me even op een waterontharder die hopelijk in de meterkast past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:03
Hippe Lip schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:32:
[...]

Ik heb toevallig een paar weken geleden opdracht gegeven voor het verwijderen van mijn Gasmeter, in Stedin gebied, via Mijnaansluitingen.nl. Is gratis. Alleen als je een bepaalde datum gelijk bij de aanvraag wilt vastleggen, kost het geld. Als je het door hen wilt laten inplannen in een door hen voorgestelde week en met de aannemer tzt een preciezere afspraak wilt maken voor exacte datum en tijd, is het gratis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Laatst online: 26-09 15:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Aangezien harsreiniger in feite puur fosforzuur is in 5% concentratie, is het niet een idee om foodgrade (E338) fosforzuur à 75% te kopen en deze zelf te verdunnen?

Bij reguliere harsreiniger heb je per spoelbeurt één glas à 200ml nodig. Met een 15x concentratie zou dat dus ongeveer 13ml zijn. Een literfles zou dus goed zijn voor ruim 75 spoelbeurten, ofwel voor ruim 6 jaar aan onderhoud. En dat voor een prijs van rond de €12,50. Reguliere harsreiniger is 10-12x zo duur als je rond de 9 euro per fles rekent (en dat is een van de goedkoopste prijzen die ik kon vinden).

Mis ik iets hier? Los van het feit dat fosforzuur in deze concentratie natuurlijk wel voorzichtigheid betracht.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:49
DexterDee schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:36:
Aangezien harsreiniger in feite puur fosforzuur is in 5% concentratie, is het niet een idee om foodgrade (E338) fosforzuur à 75% te kopen en deze zelf te verdunnen?

Bij reguliere harsreiniger heb je per spoelbeurt één glas à 200ml nodig. Met een 15x concentratie zou dat dus ongeveer 13ml zijn. Een literfles zou dus goed zijn voor ruim 75 spoelbeurten, ofwel voor ruim 6 jaar aan onderhoud. En dat voor een prijs van rond de €12,50. Reguliere harsreiniger is 10-12x zo duur als je rond de 9 euro per fles rekent (en dat is een van de goedkoopste prijzen die ik kon vinden).

Mis ik iets hier? Los van het feit dat fosforzuur in deze concentratie natuurlijk wel voorzichtigheid betracht.
Interessante vraag!

Mijn broer werkt op een chemisch lab en gaat er morgen ook eens even naar kijken.

Heb hem deze link ook gestuurd naar een sds van resin cleaner: https://coloradowaterpuri...-na-safety-data-sheet.pdf

Het valt me op dat er niet alleen fosforzuur in zit, maar ook een beetje Quaternary ammonium compounds, benzyl-C12-16-alkyldimethyl, chlorides
Zegt mij verder helemaal niets, maar wellicht dienen deze ook voor "ontsmetten" oid.

Zal het hier ff delen wat mijn broer nog teruggekoppeld.

Grtz Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Al_Dodge_Bundy schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:28:
Het valt me op dat er niet alleen fosforzuur in zit, maar ook een beetje Quaternary ammonium compounds, benzyl-C12-16-alkyldimethyl, chlorides
Zegt mij verder helemaal niets, maar wellicht dienen deze ook voor "ontsmetten" oid.

Zal het hier ff delen wat mijn broer nog teruggekoppeld.
Ik ben benieuwd naar de uitkomst. Voor zover ik kan beredeneren is benzyl-C12-16-alkyldimethyl een conserveringsmiddel. Ik kom het tegen als actief ingrediënt in oogdruppels. De chlorides zullen een ontsmettend effect hebben.

De meeste harsreinigers waarbij online ingrediënten genoemd worden bestaan uit fosforzuur, conserveermiddel en kleurstof. Ik vraag me af in hoeverre een 75% oplossing ook conserveermiddel nodig heeft. En de kleurstof is denk ik met name visueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeLeet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-07 07:32
Degene die onze badkamer komt installeren volgend jaar gaat ook een waterontharder plaatsen.

Het gaat waarschijnlijk om de Digisofter 900 HE.

Merk enzo zal allemaal prima zijn, het enige puntje is dat :

" De waterontharder is geschikt voor een waterverbruik per jaar 0-190 m3 "

Nu zitten wij daar nog net onder, maar onze kinderen (nu 4 en 6) worden ook ouder en zullen ook meer water gaan verbruiken de komende jaren.

Ik snap niet zo waarom je water verbruik per jaar mee telt? Ik neem aan dat hij dan per jaar vaker moet regeneren, maar is dat erg?

Wat als je bijvoorbeeld 250 cbm per jaar gaat verbruiken???

[ Voor 14% gewijzigd door RikMeLeet op 14-10-2024 22:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:36
Ook wij hebben een less20 laten plaatsen door auijtdehaag icm een danfoss up15-90 drukverhoger. Wij zijn er zeer blij mee. Ook opgenomen in Home assistant via een printje van Alphons. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU5ONGFT7yCes21qY7mQAHXpMxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODhfWsl7HjGupkqQZQ3tqi1a.jpg?f=fotoalbum_large

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:43

Als je dit doet dan moet je wel voorzichtig zijn, 75% fosforzuur is niet ongevaarlijk. En NOOIT water toevoegen aan geconcentreerd zuur! Altijd het zuur toevoegen aan water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
bbn_ldp schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:27:
Ook wij hebben een less20 laten plaatsen door auijtdehaag icm een danfoss up15-90 drukverhoger. Wij zijn er zeer blij mee. Ook opgenomen in Home assistant via een printje van Alphons. [Afbeelding]
Ziet er goed uit.

Wellicht wat offtopic, maar;
-zit die drukverhoger voor- of na de ontharder?
-is de reden deze te plaatsen de lage waterdruk in huis, of compensatie van de keerklep?

Hier wat lage waterdruk, dus vandaar de vragen :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Mis ik nu iets? Ik doe 2 spoelbeurten per jaar, waarbij 1 ook voldoende zou moeten zijn volgens de installateur.

Maar bij 75 spoelbeurten kom je dus bijna op 40 jaar uit?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

EWK schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:01:
Mis ik nu iets? Ik doe 2 spoelbeurten per jaar, waarbij 1 ook voldoende zou moeten zijn volgens de installateur.

Maar bij 75 spoelbeurten kom je dus bijna op 40 jaar uit?
Ik ging even uit van het meest pessimistische scenario op basis van de harsreiniger die @g00gle hierboven postte: https://www.zoutvoordeel....leaner-74500-est-0-6-1-l/

Op die website staat één keer in de maand. Nu heb ik pas net 'n maand een waterontharder dus weet nog niet echt of dat "normaal" is. Maar een snelle Google leert me inderdaad dat de overgrote meerderheid het op 1x per jaar houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DexterDee
Of je koopt een Resup-feeder
https://www.amazon.com/Re...aner-Feeder/dp/B007LZ0CT6

Maar een druk op de virtuele pushknop (clack reader) laat het je ook weten wanneer het weer tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

bbn_ldp schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:27:
Ook wij hebben een less20 laten plaatsen door auijtdehaag icm een danfoss up15-90 drukverhoger. Wij zijn er zeer blij mee. Ook opgenomen in Home assistant via een printje van Alphons. [Afbeelding]
@bbn_ldp
Die Grundfos-pomp is je drukverhoger? Slaat die dan niet om de haverklap aan, of heb je nog ergens een drukvat in het circuit zitten?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

g00gle schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:59:
[...]

@g00gle
Ik heb harsreiniger besteld en verwacht die vandaag of morgen hier.
Heeft het zin om daar nu een dubbele dosis voor te gebruiken omdat ik er zoveel jaren nix aan gedaan heb? Of maakt dat niet uit?
De korf heb ik goed uit kunnen spoelen. Die flubber die erin zat lag er vrij los in. Daar maak ik me gelukkig geen zorgen over.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

g00gle schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:57:
Die smurrie zit nog steeds in je korf denk ik? Kreeg je niet schoon toch?
@g00gle
Gelukkig wel. Dat schoonmaken was eenvoudig en ging prima. Geen nieuwe korf nodig gelukkig.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Laatst online: 08:49
Tinkerer84 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:59:
[...]

Als je dit doet dan moet je wel voorzichtig zijn, 75% fosforzuur is niet ongevaarlijk. En NOOIT water toevoegen aan geconcentreerd zuur! Altijd het zuur toevoegen aan water.
Hahaha, blijkt maar weer dat ik niet opgelet heb bij scheikunde op school. Mijn broer vertelde mij hetzelfde.

Alleen fosforzuur verdunnen is waarschijnlijk ook geen goed alternatief voor de in de handel zijnde resin-cleaner. Daar zitten duidelijk meer stoffen in om de hars te reinigen en ontsmetten.

Grtz Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
henkNL schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

Ziet er goed uit.

Wellicht wat offtopic, maar;
-zit die drukverhoger voor- of na de ontharder?
-is de reden deze te plaatsen de lage waterdruk in huis, of compensatie van de keerklep?

Hier wat lage waterdruk, dus vandaar de vragen :)
Hij zit voor de ontharder en is geplaatst omdat de laatste jaren de waterdruk erg schommelt.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
Hippe Lip schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:38:
[...]

@bbn_ldp
Die Grundfos-pomp is je drukverhoger? Slaat die dan niet om de haverklap aan, of heb je nog ergens een drukvat in het circuit zitten?
Zover wij hebben ervaren slaat hij alleen bij de vraag van water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

bbn_ldp schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:28:
[...]
Zover wij hebben ervaren slaat hij alleen bij de vraag van water.
@bbn_ldp
Van iemand anders met een drukpomp hoorde ik dat je beter een drukvat kunt gebruiken. Met een druppelende kraan, een half kopje water, een beetje lek terug de pomp in of zo zal de pomp anders vaak en heel kort aanslaan. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

@AUijtdehaag en @g00gle
Ik heb de bestelde harsreiniger binnen.
Heeft het zin om daar nu een dubbele dosis voor te gebruiken omdat ik er zoveel jaren nix aan gedaan heb? Of maakt dat niet uit?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
@Hippe Lip Ik stoor me een beetje aan je als ik eerlijk ben. Je vraagt wel heel makkelijk alles wat je te binnenschiet, een beetje logisch nadenken lukt je niet? Om je vraag toch maar te beantwoorden want de 1e keer dat je het vroeg negeerde ik hem bewust in de hoop dat je er zelf over na zou gaan denken.

Maar ik weet niet of het schadelijk is om een dubbele dosis harsreiniger te gebruiken, dus wat ik zelf zou doen is een dubbele regeneratie met 2x de juiste dosis harsreiniger om zo voor de zekerheid inderdaad dubbel te spoelen, zonder dat je teveel harsreiniger concentratie krijgt in je cilinder. Doe er je voordeel mee, ik weet het juiste antwoord ook niet. Maar logisch nadenkt lijkt me dit een prima oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

g00gle schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:34:
@Hippe Lip Ik stoor me een beetje aan je als ik eerlijk ben. Je vraagt wel heel makkelijk alles wat je te binnenschiet, een beetje logisch nadenken lukt je niet? Om je vraag toch maar te beantwoorden want de 1e keer dat je het vroeg negeerde ik hem bewust in de hoop dat je er zelf over na zou gaan denken.
@g00gle
Dank dat je dat wel meedeelt.
Zeker heb ik er zelf over nagedacht (anders kwam ik niet op het idee), maar jullie zitten mss al jaren in deze materie en ik kom net kijken. Geen ervaring en kan daardoor ook niet inschatten wat de gevolgen van handelingen kunnen zijn. :?

Sorry als het ‘domme’ vragen zijn, maar domme vragen bestaan niet, wordt nogal eens gezegd. Ik kon het me zelf niet bedenken, heb erop gezocht en nix gevonden en kom daarom hier met de vraag. 🤷‍♂️
Maar ik weet niet of het schadelijk is om een dubbele dosis harsreiniger te gebruiken, dus wat ik zelf zou doen is een dubbele regeneratie met 2x de juiste dosis harsreiniger om zo voor de zekerheid inderdaad dubbel te spoelen, zonder dat je teveel harsreiniger concentratie krijgt in je cilinder. Doe er je voordeel mee, ik weet het juiste antwoord ook niet. Maar logisch nadenkt lijkt me dit een prima oplossing.
Kijk, zo’n overweging heb ik wat aan. En klinkt me plausibel. (y)
Dank dat je tóch reageerde.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb nog wat beeldmateriaal gekregen van @bbn_ldp
Met en zonder ontharder erachter met de Grundfos UPA 15-90(N)

Zonder ontharder (volledig buitengesloten)

Met ontharder

Er zit natuurlijk een 25 ltr reservoir tussen, die ook druk op moet bouwen.
Ik heb hem bewust voor de ontharder gezet (je weet niet of de zuigende werking de regeneratie gaat verstoren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Heb je toevallig nog een filmpje ontvangen als de pomp uit staat? Ben erg benieuwd naar het verschil in druk met en zonder pomp eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@g00gle
Nee dat niet helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
g00gle schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:41:
Heb je toevallig nog een filmpje ontvangen als de pomp uit staat? Ben erg benieuwd naar het verschil in druk met en zonder pomp eigenlijk.
Die zal ik dit weekend maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

@AUijtdehaag en @bbn_ldp
Wat me in het tweede filmpje vooral opvalt is de dip direct na het open doen van de kraan. Dat zal de drukval zijn, waarna de pomp in actie komt.

Je zegt dat het 25 liter reservoir (de ontharder?) druk op moet bouwen, maar die snap ik niet helemaal. Als het goed is zit daar toch geen lucht in? En in water kun je geen druk opbouwen want dat laat zich niet samenpersen. Daarom is het opvallend dat die dip in het eerste filmpje niet voorkomt…

Als je nu ergens na de pomp (maakt niet zo heel veel uit wáár in het circuit) een drukvat opneemt, dan heb je een veel constanter resultaat. Bovendien zou het totaalresultaat ook hoger kunnen zijn.

En wordt de stroomsnelheid uit de kraan bepaald door de capaciteit van die pomp? Ik had een veel hogere druk (uitstroomsnelheid) verwacht, maar misschien is het beeld van het filmpje wat misleidend?
(En voor ik op/aanmerkingen krijg: nee, dit is géén aanmerking op die pomp!)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
Water geen druk opbouwen? Staat je water niet op druk als het je huis binnen komt?

Ik heb heel wat hydrotesten gedaan op drukvaten vanwege TUV keuring.
Dat ging op 12 bar waterdruk, door simpelweg meer water erin te pompen.
Water laat zich niet samenpersen, dat klopt, daarom is het ook zo geschikt als druktestvloeistof
Perslucht is veel gevaarlijker om op zo een hoge druk te zetten.
Maar dat wil niet zeggen dat je geen druk kan maken met water?
Een leiding van 15 mm en 1 mtr lang, staat sneller op druk dan een vat van 1000 liter, dat komt door het volume en daar is dus meer water voor nodig, vandaar de grotere vertraging bij de keukenkraan met 25 ltr vat ertussen.

Verder heb ik geen kennis van dit soort pompen dus laat ik het erbij.

(ik kan chatgpt.com ook van harte aanbevelen voor vragen of controle op antwoorden O-) )

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-10-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

@AUijtdehaag
Met ‘geen druk opbouwen’ bedoelde ik slechts dat het zich niet laat samenpersen.

Ik zou verwachten dat drukval aan de uitgang van een vat (kraan open) ook onmiddellijk die zelfde drukval aan de ingang van het vat zou geven, zonder vertraging, omdat water zich niet samen laat persen. Dat is waarom die dip in het tweede filmpje me verbaast.

Maar ik wil jouw ervaring met druktesten niet in twijfel trekken, het is meer dat ik het niet helmaal begrijp vanuit natuurkundig oogpunt. Vertraging door massa die in beweging komt kan ik me wel voorstellen. Is dat het misschien wat je bedoelt?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
Hoe groter het volume is na de pomp, des te trager gaat het op druk brengen wat resulteert in een tragere druk opbouw bij de kraan.

Zet die pomp direkt voor de kraan zonder volume erachter en je hebt geen vertraging.
De pomp gaat pas wat doen na doorstroming en dan gaat pas de druk omhoog.

Filmpje laat dat toch mooi zien? Wel of geen volume er tussen.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-10-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

AUijtdehaag schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:52:
Filmpje laat dat toch mooi zien? Wel of geen volume er tussen.
Jazeker, filmpje laat die vertraging zien, alleen probeer ik te verklaren waar dat door komt. En je schrijft al dat dit komt door het vast dat er tussen zit. Neem ik direct aan, zeker door je ervaring in dit vak.

Natuurkundig lijkt het me te komen door de grotere massa die op gang moet komen. Een kleine massa krijg je sneller in beweging dan een grotere masse, uitgaande van dezelfde hoeveelheid energie die je erin stopt. En die is gelijk, want die wordt met name door de pomp geleverd.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
Massa of volume het is allebei meer.
Dus denk dat we redelijk op 1 lijn liggen.
https://chatgpt.com/share...e0-8007-b45f-12d37f9241c3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Laatst online: 25-09 01:17

BLN

Het hars vat is van kunststof, de leidingen van koper/aluminium/kunststof over vele meters. Alles opgeteld zit er wel enigszins "rek" in alles. De drukval die we zien is het aflaten van de opgebouwde druk en het opnieuw opbouwen van druk.

Belangrijkste wat die video laat zien, is dat die drukverhoger er niet voor niets zit. Ik vraag mij ook af of het bij ons thuis zonder kan, maar daarvoor zou ik het eens moeten laten meten.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeLeet
Goedemorgen,

Bij de specs van een waterontharder staat dat deze geschik is voor een jaarlijks vebruik van 0 tot 190 cbm.

Wij verwachten rond de 220-250 cbm te gaan zitten, misschien nog wel meer.

Waar is die max 190 cbm per jaar op gebasseerd? Is het niet gewoon zo dat je dan gewoon vaker moet regenereren? Is de doorstroom van de waterontharder belangrijker? De doorstroom capaciteit zou 1500 liter per uur moeten zijn.

Dat komt neer op 25 liter per minuut. Onze douchekop geeft straks als het goed is max 9 liter per minuut.

Dan heb je nog 14 liter capaciteit per minuut over. Kraantje badmeubel is 6 liter per minuut, dan houd je nog ongeveer 8 liter per minuut over.

Het zal dan wel eens voorkomen dat we over de capaciteit heen gaan? Wat dan? Ik neem aan dat je water iets harder is wat uit de kraan komt?

Het gaat trouwens om de digisofter DS 900 HE.

Ik heb een beperkte ruimte in mijn meterkast, anders had ik voor de DS 1200 gegaan.

Aqmos heeft een losse hars cilinder en een los zoutvat. Hierdoor misschien ook wat meer mogelijkheden in onze meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 22:42
Ik merk dat onze Fleck al een tijdje erg weinig zout verbruikt en het lijkt erop dat het water vrij snel niet meer op de 0dH zit.
Tijdens de BD fase maakt hij ook een vreemd geluid, althans, dat is mijn mening, maar misschien hoort het wel zo?
Kan één van jullie verifiëren of dit geluid normaal is tijdens de BD fase (er wordt nog steeds water uit het zoutvat aangezogen, deze staat nog niet leeg).

https://drive.google.com/...5sATx1sK/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@plofkip
Dat geluid lijkt me wel normaal. Er kan een beetje lucht bij komen als het water eruit is gezogen, doordat het balletje niet helemaal mooi de pekelbuis afsluit. Er zit ook een injector in die dat geluid kan veroorzaken.

Werkt je flowmeter wel goed?
Een kennis van me kwam erachter dat hij bijna niet regenereerde, omdat de flowmeter haperde soms en de ontharder dacht dat die niet hoefde te regenereren..
Heb je een homewizard watermeter eventueel? Dan kan je vergelijken.

@RikMeLeet
Met 9 liter hars van de DS 900 HE en 600 liter verbruik per dag bij 10 dH, ga je om de 5 dagen regenereren (grof gezegd)

Ik zou persoonlijk minimaal een cylinder met 12 ltr hars weg zetten zodat het wat langer duurt voor er weer een regeneratie komt. (7-10 dagen)
Een CMX-48 heeft 12 ltr
Als @AQMOS de LESS-15 met lostaand zoutvat verkoopt heb je 15 ltr hars. Maar die cylinders zijn een stuk dikker dan de CMX

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 22:42
AUijtdehaag schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:43:
@plofkip
Dat geluid lijkt me wel normaal. Er kan een beetje lucht bij komen als het water eruit is gezogen, doordat het balletje niet helemaal mooi de pekelbuis afsluit. Er zit ook een injector in die dat geluid kan veroorzaken.

Werkt je flowmeter wel goed?
Een kennis van me kwam erachter dat hij bijna niet regenereerde, omdat de flowmeter haperde soms en de ontharder dacht dat die niet hoefde te regenereren..
Heb je een homewizard watermeter eventueel? Dan kan je vergelijken.
Daar heb je toch geen watermeter voor nodig? :D Kwestie van de meterstand bijhouden en vergelijken met de resterende capaciteit van de ontharder lijkt me?
Ik zal het eens in de gaten houden!
Ook bedacht ik me dat ik sinds een tijdje andere zouttabletten gebruik, van de Hornbach. Misschien lossen die minder goed op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeLeet
AUijtdehaag schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:43:

@RikMeLeet
Met 9 liter hars van de DS 900 HE en 600 liter verbruik per dag bij 10 dH, ga je om de 5 dagen regenereren (grof gezegd)

Ik zou persoonlijk minimaal een cylinder met 12 ltr hars weg zetten zodat het wat langer duurt voor er weer een regeneratie komt. (7-10 dagen)
Een CMX-48 heeft 12 ltr
Als @AQMOS de LESS-15 met lostaand zoutvat verkoopt heb je 15 ltr hars. Maar die cylinders zijn een stuk dikker dan de CMX
Dank voor je bericht.
Ik ga vanavond nog eens met mijn meetlint aan de slag.

En die max verbruik per jaar voor de ds 900 is eigenlijk niet zo boeiend? Het gevolg is alleen als je dagelijks veel water verbruikt dat je vaak moet regeneren. En regenereren wil je uiteraard zo min mogelijk doen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:03

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.

Update AQMOS/ Ecosoft LESS-serie FIX

Wat was de situatie?
Oplettende Tweakeraars hebben opgemerkt dat de LESS serie niet de capaciteit behaald in upflow configuratie. Hiervoor hebben wij contact opgenomen met Ecosoft. Deze update dient als verklaring en geeft de nieuwe standaard voor de configuratie.

Een aantal problemen zijn naar boven gekomen:
  • Ontharders worden met verschillende injectoren geleverd (de injector heeft een gat die de pekelstroom knelt. De grootte van dit gat en je ingangsdruk, bepaalt hoeveel liter pekelwater per minuut door de harskern stroomt.
  • Sommige pekelleidingen zijn schuin afgesneden, waardoor de waterontharder lucht aanzuigt wat resulteert in een slechtere bezouting
  • De upflow configuratie geeft mindere constante resultaten, de ingangsdruk en tijd voor bezouting beïnvloeden de onthardings effecientie
Reactie Ecosoft / BWT
Ecosoft heeft de waterontharders getest in hun lab en ze kwamen tot de conclusie dat downflow regeneratie constanter is. De keuze om toch voor upflow te gaan is door de potentiële zoutbesparing van proportioneel bezouten.
Bij proportioneel bezouten is de capaciteit van een waterontharder niet heel relevant. (Of je nou 5000L water verbruikt of 2000L, het zoutniveau wordt aangepast naar verbruik)
Het enige nadeel is dat je vaker spoelt, wat meer water kost.
Wat nu?
De waterontharders die in vervolg worden verstuurd, worden naar aanleiding van de tests van Tweakeraars, naar downflow geconfigureerd.
Huidige ontharders kunnen omgebouwd worden naar downflow. Echter kan ook gebruik gemaakt worden van de proportionele bezoutingsfunctie.

Voordeel upflow
  • 80 gram per liter hars bezouting in plaats van 100 gram
  • Alleen zoutverbruik voor daadwerkelijk verbruikte liters
Nadeel upflow
• Spoelt vaker (dus meer waterverbruik)
• Gevoeliger voor factoren zoals ingangsdruk en waterkwaliteit (bijv. ijzer)
Instellingen DOWNFLOW
De injector moet in de rechter behuizing zitten en de grijze plug in de linker
Officiële instellingen vanuit AQMOS/Ecosoft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soSrJyiZsOea8FX0AoXuFYVzpn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4xYlrn1HafuWKRikEM20MCAW.png?f=fotoalbum_large
Instellingen vanuit Tweakers (optimalisatie)
Placeholder- suggestie wordt door @AUijtdehaag aangeleverd
Instellingen UPFLOW
De injector moet in de linker behuizing zitten en de grijze plug in de rechter
  • Deze instellingen zijn nog niet volledig getest. De capaciteit is geschat op basis van eerdere testdata van tweakeraars. Deze informatie wordt puur als basis gedeeld om op te testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Rm9GMiayU4BXikX3gknq5HfwFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M2iG0iole1nCaNDYEzTqppkl.png?f=fotoalbum_large
Slotwoord
Wij zijn ontzettend dankbaar dat er een community bestaat die enthousiast aan het testen is :)
Door deze feedback kunnen wij de producten aanpassen en optimaliseren.
Een welgemeende bedankt van mij (Matthew) en mijn collega's! Ook Ecosoft/BWT is dankbaar voor de aandacht en de feedback over hun waterontharders. Ze zeggen dat het ideeën geeft voor productverbetering.
In het bijzonder wil ik testers @AUijtdehaag , @kalpik , @simnl , @g00gle , @glatch , @bbn_ldp bedanken O+. Hun testen kan je blijven volgen via de volgende link:
https://docs.google.com/s...1750572997#gid=1750572997

Hoewel wij nooit aan acties doen, willen wij dan toch misschien een uitzondering maken.. Black Friday bij AQMOS exclusief voor Tweakeraars? :*). Suggesties? Zijn er mensen geïnteresseerd in bijvoorbeeld RO waterfilters? Of liever Harsreiniger?

[ Voor 1% gewijzigd door AQMOS op 17-10-2024 17:36 . Reden: Correction from Kalpik- Prefill also possible with downflow ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:25
AQMOS schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:02:
...
Voordeel upflow
  • Minder stilstaand water. De zoutbak vult 4 uur voor de regeneratie aan met water
...
Dit kan ook met downflow, als je het op "pre" instelt in plaats van "post", dus dit is niet exclusief voor upflow :)

Maar ik ben blij dat dit goed is getest en gevalideerd. Ik heb nog steeds de bruine injector, maar ga dan over op violet met downflow :)

[ Voor 10% gewijzigd door kalpik op 17-10-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongbj
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-09 18:12
RikMeLeet schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:33:
Goedemorgen,

Bij de specs van een waterontharder staat dat deze geschik is voor een jaarlijks vebruik van 0 tot 190 cbm.

Wij verwachten rond de 220-250 cbm te gaan zitten, misschien nog wel meer.

Waar is die max 190 cbm per jaar op gebasseerd? Is het niet gewoon zo dat je dan gewoon vaker moet regenereren? Is de doorstroom van de waterontharder belangrijker? De doorstroom capaciteit zou 1500 liter per uur moeten zijn.

Dat komt neer op 25 liter per minuut. Onze douchekop geeft straks als het goed is max 9 liter per minuut.

Dan heb je nog 14 liter capaciteit per minuut over. Kraantje badmeubel is 6 liter per minuut, dan houd je nog ongeveer 8 liter per minuut over.

Het zal dan wel eens voorkomen dat we over de capaciteit heen gaan? Wat dan? Ik neem aan dat je water iets harder is wat uit de kraan komt?

Het gaat trouwens om de digisofter DS 900 HE.

Ik heb een beperkte ruimte in mijn meterkast, anders had ik voor de DS 1200 gegaan.

Aqmos heeft een losse hars cilinder en een los zoutvat. Hierdoor misschien ook wat meer mogelijkheden in onze meterkast.
Houdt niet alleen rekening met de doorstroomcapaciteit maar ook met de onthardingcapaciteit. Dat zijn soms 2 verschillende dingen. Wij merkten dat ons water minder zacht werd bij hoog verbruik omdat de doorstroomcapaciteit voldoende was, maar de onthardingscapaciteit lager en dus onvoldoende was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatch
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 13:18
AQMOS schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:02:

Update AQMOS/ Ecosoft LESS-serie FIX

Wat was de situatie?
Oplettende Tweakeraars hebben opgemerkt dat de LESS serie niet de capaciteit behaald in upflow configuratie. Hiervoor hebben wij contact opgenomen met Ecosoft. Deze update dient als verklaring en geeft de nieuwe standaard voor de configuratie.

Een aantal problemen zijn naar boven gekomen:
  • Ontharders worden met verschillende injectoren geleverd (de injector heeft een gat die de pekelstroom knelt. De grootte van dit gat en je ingangsdruk, bepaalt hoeveel liter pekelwater per minuut door de harskern stroomt.
  • Sommige pekelleidingen zijn schuin afgesneden, waardoor de waterontharder lucht aanzuigt wat resulteert in een slechtere bezouting
  • De upflow configuratie geeft mindere constante resultaten, de ingangsdruk en tijd voor bezouting beïnvloeden de onthardings effecientie
Reactie Ecosoft / BWT
Ecosoft heeft de waterontharders getest in hun lab en ze kwamen tot de conclusie dat downflow regeneratie constanter is. De keuze om toch voor upflow te gaan is door de potentiële zoutbesparing van proportioneel bezouten.
Bij proportioneel bezouten is de capaciteit van een waterontharder niet heel relevant. (Of je nou 5000L water verbruikt of 2000L, het zoutniveau wordt aangepast naar verbruik)
Het enige nadeel is dat je vaker spoelt, wat meer water kost.
Wat nu?
De waterontharders die in vervolg worden verstuurd, worden naar aanleiding van de tests van Tweakeraars, naar downflow geconfigureerd.
Huidige ontharders kunnen omgebouwd worden naar downflow. Echter kan ook gebruik gemaakt worden van de proportionele bezoutingsfunctie.

Voordeel upflow
  • 80 gram per liter hars bezouting in plaats van 100 gram
  • Alleen zoutverbruik voor daadwerkelijk verbruikte liters
Nadeel upflow
• Spoelt vaker (dus meer waterverbruik)
• Gevoeliger voor factoren zoals ingangsdruk en waterkwaliteit (bijv. ijzer)
Instellingen DOWNFLOW
De injector moet in de rechter behuizing zitten en de grijze plug in de linker
Officiële instellingen vanuit AQMOS/Ecosoft
[Afbeelding]
Instellingen vanuit Tweakers (optimalisatie)
Placeholder- suggestie wordt door @AUijtdehaag aangeleverd
Instellingen UPFLOW
De injector moet in de linker behuizing zitten en de grijze plug in de rechter
  • Deze instellingen zijn nog niet volledig getest. De capaciteit is geschat op basis van eerdere testdata van tweakeraars. Deze informatie wordt puur als basis gedeeld om op te testen.
[Afbeelding]
Slotwoord
Wij zijn ontzettend dankbaar dat er een community bestaat die enthousiast aan het testen is :)
Door deze feedback kunnen wij de producten aanpassen en optimaliseren.
Een welgemeende bedankt van mij (Matthew) en mijn collega's! Ook Ecosoft/BWT is dankbaar voor de aandacht en de feedback over hun waterontharders. Ze zeggen dat het ideeën geeft voor productverbetering.
In het bijzonder wil ik testers @AUijtdehaag , @kalpik , @simnl , @g00gle , @glatch , @bbn_ldp bedanken O+. Hun testen kan je blijven volgen via de volgende link:
https://docs.google.com/s...1750572997#gid=1750572997

Hoewel wij nooit aan acties doen, willen wij dan toch misschien een uitzondering maken.. Black Friday bij AQMOS exclusief voor Tweakeraars? :*). Suggesties? Zijn er mensen geïnteresseerd in bijvoorbeeld RO waterfilters? Of liever Harsreiniger?
Hoeveel verschil zou een zwarte tov een violet injector schelen bij een LESS10? De meine is namelijk met een zwarte geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Hippe Lip schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:15:
@AUijtdehaag en @bbn_ldp
Wat me in het tweede filmpje vooral opvalt is de dip direct na het open doen van de kraan. Dat zal de drukval zijn, waarna de pomp in actie komt.
De dips heb ik over de afgelopen jaren onregelmatig last van, maar nooit een lekkage kunnen vinden, dus ga ik uut van wisselende druk in het netwerk buiten de woning of is dat niet mogelijk? Heb ook wel eens gedacht aan de watermeter, maar daar kan ik niet veel over vinden. Sommige spreken ook over lucht in het systeem.

Je zegt dat het 25 liter reservoir (de ontharder?) druk op moet bouwen, maar die snap ik niet helemaal. Als het goed is zit daar toch geen lucht in? En in water kun je geen druk opbouwen want dat laat zich niet samenpersen. Daarom is het opvallend dat die dip in het eerste filmpje niet voorkomt…

De dip is er wel maar korter.

En wordt de stroomsnelheid uit de kraan bepaald door de capaciteit van die pomp? Ik had een veel hogere druk (uitstroomsnelheid) verwacht, maar misschien is het beeld van het filmpje wat misleidend?

De pomp kan tot 10bar volgens de specs. Ik heb ook nog een drukmeter voor op kranen, dus die zal ik ook weer eens op diverse kranen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
glatch schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:48:
[...]

Hoeveel verschil zou een zwarte tov een violet injector schelen bij een LESS10? De meine is namelijk met een zwarte geleverd.
Ben ik ook benieuwd naar! Ik heb ook een LESS-10 met een zwartje injector!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Flappie @glatch
Ik heb verschillende injectors getest door de brineflow te meten en te timen en kom tot de volgende waardes;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54edvirhIms3R7vq1gY2rilTNJ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ttsCf8r4tAhK84Xc5dgLxwhi.jpg?f=user_large

De zwarte is dan gemakshalve 0,5 L/min
Het streven is naar 1 L/min voor alle less modellen
Maar “off-the-record” gezien de meetresultaten die we als tweakers uitvoeren maken de verschillen in grootte niet heel veel uit.
Het is meer de snelheid in regeneratie en kontaktijd van het zout met het hars, wat het verschil in grootte onderling bepaald.

Ben er al een tijdje mee bezig (samen met de anderen natuurlijk) dus kon het niet laten voor mijn beurt te spreken.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-10-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:35:
@Flappie @glatch
Ik heb verschillende injectors getest door de brineflow te meten en te timen en kom tot de volgende waardes;

[Afbeelding]

De zwarte is dan gemakshalve 0,5 L/min
Het streven is naar 1 L/min voor alle less modellen
Maar “off-the-record” gezien de meetresultaten die we als tweakers uitvoeren maken de verschillen in grootte niet heel veel uit.
Het is meer de snelheid in regeneratie en kontaktijd van het zout met het hars, wat het verschil in grootte onderling bepaald.

Ben er al een tijdje mee bezig (samen met de anderen natuurlijk) dus kon het niet laten voor mijn beurt te spreken.
Dank voor de info.
De vraag is nu: Wat is de officiële statement van EcoSoft en/of Aqmos hierin?
Moet dit de violet injector zijn? En hoe kom ik daar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Flappie
Dat is dan even afwachten op een reaktie van Aqmos.

Mocht je er snel een nodig hebben, ik heb ze ook liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Flappie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Dank voor de info.
De vraag is nu: Wat is de officiële statement van EcoSoft en/of Aqmos hierin?
Moet dit de violet injector zijn? En hoe kom ik daar aan?
Wij sturen de injectoren gratis op! (bij vermelding van ordernummer)
Mocht je nog wat anders nodig hebben, zoals harsreiniger of een meetset, dan is het fijn voor ons als je dat gelijk bij besteld :D

Graag DM met ordernummer! :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Wat Tweakeraars teweeg kunnen brengen, update van Ecosoft:
De productie van de LESS-serie wordt aangepast naar downflow configuratie volgende week! Fijn dat ze gelijk wat doen met feedback :)

Een groot applaus voor jullie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
Hier inmiddels harscleaner besteld, die had ik toch nog niet. Gevraagd of ik direct een paarse injector kan meekrijgen :)
Woonachtig in het mooie Oldenzaal dus ik haal het volgende week gewoon even af :)

Wat zijn nu dan de "officiele" instellingen voor de LESS-10 in downflow? Is daar nu een officieel document voor hoe je dit moet instellen? Heeft @AUijtdehaag daar wellicht een document voor? Of is er iets officieel vanuit @AQMOS
Denk dat het wel handig is als er een document zou zijn hoe je nu de juiste instellingen erin zet.

Oh ja, en @AQMOS echte blackfriday deals zijn altijd leuk natuurlijk, want echte deals bestaan niet meer bij de meeste winkels. Misschien een Tweakers-only deal maken? Wij laten ons verrassen >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Flappie op 18-10-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Kan ik de less-20 zonder hoofdpijn bestellen? Zijn de ziektes er nu uit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g00gle
Zeker, prima ontharders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AQMOS schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:03:
Wat Tweakeraars teweeg kunnen brengen, update van Ecosoft:
De productie van de LESS-serie wordt aangepast naar downflow configuratie volgende week! Fijn dat ze gelijk wat doen met feedback :)

Een groot applaus voor jullie _/-\o_
Wat houdt dit precies in? Ik wil binnenkort eentje bestellen. Maar is het dan beter nog te wachten? Is dat een onderdeel of iets softwarematigs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

bbn_ldp schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:09:
[...]
De pomp kan tot 10bar volgens de specs. Ik heb ook nog een drukmeter voor op kranen, dus die zal ik ook weer eens op diverse kranen proberen.
Het gaat niet zozeer om de (statische) druk, maar ook om het (dynamische) debiet (liters/min).

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
zover ik begrijp zijn de meeste mensen voor aqmos less gegaan hier. wat was exact de reden hiervoor? kwaliteit, prijs, onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Veel hars in een kleine compacte behuizing kan ook nog een reden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Farabi schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:11:
[...]

Wat houdt dit precies in? Ik wil binnenkort eentje bestellen. Maar is het dan beter nog te wachten? Is dat een onderdeel of iets softwarematigs?
Bestellen kan gewoon, wij bouwen onze huidige voorraad om in ons magazijn.

Er wordt veel voor de Less gekozen door het stuur ventiel WS1DV (1" Diamond Valve) van Clack.
  • Clack is een Amerikaans kwaliteitsmerk
  • Weinig onderdelen en slimme opbouw
  • Enige op de markt met 2 keramische schijven
  • Compact
  • Zoutbesparend
  • Voor Tweakers en de zakelijke markt: veel uitleesbaar en te koppelen met domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Hippe Lip schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 00:34:
[...]

Het gaat niet zozeer om de (statische) druk, maar ook om het (dynamische) debiet (liters/min).
Zeg je hiermee dat ik bv het aantal liters per minuut moet meten en dan met pomp en zonder pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

bbn_ldp schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:59:
[...]

Zeg je hiermee dat ik bv het aantal liters per minuut moet meten en dan met pomp en zonder pomp?
Ik probeer duidelijk te maken dat die statische druk (bij stilstaand water dus) niet zoveel zegt. Zodra je een kraan open doet zakt die druk immers in elkaar.

Hoevéél die druk in elkaar zakt hangt af van hoeveel water je tapt (klein WC fonteintje of stortdouche) en hoeveel liters per minuut je pomp kan leveren.

Vraag je nooit veel watervtegelijk of vind je dat niet zo nodig, dan kun je met een kleine pomp toe. Wil je ook een stortdouche ten volke kunnen benutten, dan heb je een veel grotere pomp nodig.
En beide typen kunnen mss wel dezelfde druk opbouwen wanneer alle tappunten dicht staan. Dat zegt dus nix.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:23
We hebben nu last van zout water, en achteraf gezien hebben we dit vaker gehad. Het schuimt namelijk ook, en dit heb ik in het recente verleden eerder gezien. Ook hebben we een keer eerder dit zoute water geproefd. Toen heb ik in de buurtapp nog gevraagd of de buren er ook last van hadden maar dit bleek niet het geval.

Het gaat om een aquacell van het laatste type, met daarvoor een dab mini3 op 4,5 bar. Op het moment dat ik de bypass van de aquacell omzet, is het water normaal. Als ik de bypass weer openzet en een tijdje de kranen laat lopen, is de zoute smaak weg.

Heb uiteraard een servicemelding gemaakt, maar wil graag weten wat er aan de hand kan zijn en of het zoute water schadelijk is.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@_Brake_
Dat is zeker niet normaal.
Mijn broer met een aquacell heeft dat ook eens gehad, en de monteur heeft de aquacell maar omgewisseld ipv te repareren.
Bij de Lidl is een TDS meter te verkrijgen, dat is gezonder dan proeven.

Zout (natriumchloride) water veroorzaakt elektrolytische corrosie in je koperen leidingen en tast het aan, dus pas er mee op.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 16:54

Bergie

Lekker belangrijk...

@AQMOS Ik heb in juni een Less 20 laten plaatsen door jullie; moet ik daar nu ook iets mee?

Yamaha MT-09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Bergie schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:56:
@AQMOS Ik heb in juni een Less 20 laten plaatsen door jullie; moet ik daar nu ook iets mee?
Als je uberhaupt overcapaciteit hebt, dan is er niks aan de hand.
Controleer even je waterhardheid een dag voor de regeneratie aan en doe dit een paar keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Bergie schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:56:
Mijn ervaring is ook dat je inderdaad even een aantal keren moet testen vlak voor regeneratie. LESS-10 hier sinds juli 2024.
Vorige maand was alles nog prima met 150 liter te gaan.
Afgelopen week had ik nog 200 liter over. 1 druppeltje test vloeistof en het water kleurde direct rood, dus niet kalk vrij.

Mijn waterhardheid was al ingesteld op 1 dH hoger dan het eigenlijk was.

[ Voor 6% gewijzigd door Flappie op 21-10-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:23
AUijtdehaag schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:03:
@_Brake_
Dat is zeker niet normaal.
Mijn broer met een aquacell heeft dat ook eens gehad, en de monteur heeft de aquacell maar omgewisseld ipv te repareren.
Bij de Lidl is een TDS meter te verkrijgen, dat is gezonder dan proeven.

Zout (natriumchloride) water veroorzaakt elektrolytische corrosie in je koperen leidingen en tast het aan, dus pas er mee op.
Daar zeg je wat, ik heb een poollab 2. Maar het water is inmiddels weer normaal.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
AQMOS schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

Als je uberhaupt overcapaciteit hebt, dan is er niks aan de hand.
Controleer even je waterhardheid een dag voor de regeneratie aan en doe dit een paar keer.
Volgens mij is dit niet helemaal waar, voor zover ik weet is de ervaring namelijk dat de hars cilinder met upflow regeneratie vroeg of laat alsnog verzadigd, en daarmee het kalk niveau in het water omhoog gaat. De oorzaak hiervan is het verzadigen en niet goed regeneren van de hars cilinder. Wanneer deze nog in upflow configuratie staat. Correct me if I'm wrong 😄

[ Voor 3% gewijzigd door g00gle op 21-10-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:41
Ik ben net te laat met het testen van mijn Less-15, hij heeft afgelopen nacht geregenereerd. Over ongeveer 10 dagen zal ik ook het calciumgehalte van mijn water testen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wouter.N
Kun je er geen automatisering aan koppelen met het Clack reader printje?

Ik kreeg vandaag complimenten, de melding op de telefoon van een waterlekkage werkte via HA.
Er bleef een toilet reservoir hangen en na 700 ltr opgemerkt door de alarm melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:41
AUijtdehaag schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:17:
@wouter.N
Kun je er geen automatisering aan koppelen met het Clack reader printje?

Ik kreeg vandaag complimenten, de melding op de telefoon van een waterlekkage werkte via HA.
Er bleef een toilet reservoir hangen en na 700 ltr opgemerkt door de alarm melding.
@AUijtdehaag Zeker, goed idee! Zal ik even doen :-)
De waterflow notificatie gebruik ik ook, gelukkig heb ik hem nog niet ontvangen.

Had al tijdje niet meer in dit topic gelezen en lees nu pas over de problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door wouter.N op 21-10-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeLeet
Heb een bericht naar Aqmos gestuurd.
Hopelijk zien zij een manier om de cmx 48 in onze kleine meterkast te proppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-09 09:07
Ik wil hier als advies meegeven aan medetweakers dat het belangrijk is om de voorbereiding zelf te doen in sommige gevallen. Maak zelf een tafeltje met poten of regel zelf dat een plank op de juiste manier is gemonteerd in de meterkast.

Heb iemand gesproken die ook een plank had in de meterkast waarop het systeem staat. Dit is net als bij mij met normale schroeven door het hout en de muur geschroefd. Dit betekent dat de schroef niet vast zit in de muur, de schroeven kunnen breken en dat alles op de houten plaat leunt. Zeer amateuristisch, maar wel de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Ik lees een hoop technische dingen over de less-20. Ik ben maar een simpele gebruiker. Waarmee moet ik allemaal rekening houden buiten zout bijvullen? Ik wil het liefst helemaal niet mee liggen klooien. Ben een leek op dit gebied.

Ik ga hem binnenkort laten installeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Je zit op tweakers en op elk topic onderwerp zitten wel van die idioten net als ik die het niet kunnen laten iets volledig te willen doorgronden om te kijken of iets nog te verbeteren valt of dat het uit te lezen valt.
Dat informatie delen en discussieren met anderen is dan de kracht van Tweakers omdat er meer gelijkgestemden rondlopen. En dat kan veel informatie opleveren.
Ook de openheid van een leverancier helpt daarbij.

Neemt niet weg dat het voor een normale gebruiker wat veel info is.
Normaal gezien hoef je niet meer te doen dan op tijd zout bijvullen, 1 a 2x per jaar de juiste hoeveelheid harscleaner gebruiken.
En af en toe eens de hardheid controleren met een dH druppelsetje.
En na een of twee jaar eens kijken of er geen onoplossende zoutkoek in de zoutbak ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

AUijtdehaag schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 04:48:
@Farabi
Je zit op tweakers en op elk topic onderwerp zitten wel van die idioten net als ik die het niet kunnen laten iets volledig te willen doorgronden om te kijken of iets nog te verbeteren valt of dat het uit te lezen valt.
Dat informatie delen en discussieren met anderen is dan de kracht van Tweakers omdat er meer gelijkgestemden rondlopen. En dat kan veel informatie opleveren.
Ook de openheid van een leverancier helpt daarbij.

Neemt niet weg dat het voor een normale gebruiker wat veel info is.
Normaal gezien hoef je niet meer te doen dan op tijd zout bijvullen, 1 a 2x per jaar de juiste hoeveelheid harscleaner gebruiken.
En af en toe eens de hardheid controleren met een dH druppelsetje.
En na een of twee jaar eens kijken of er geen onoplossende zoutkoek in de zoutbak ligt.
… en als je een beetje controlfreak bent (ahum O-) ), dan hang je er een papiertje bij waarop je telkens aantekent wanneer je wat hebt gedaan, zodat je altijd ziet of het niet vergeten is… 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:28

ViezeVis

Sample Text

TumTum schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 01:20:
Ik wil hier als advies meegeven aan medetweakers dat het belangrijk is om de voorbereiding zelf te doen in sommige gevallen. Maak zelf een tafeltje met poten of regel zelf dat een plank op de juiste manier is gemonteerd in de meterkast.

Heb iemand gesproken die ook een plank had in de meterkast waarop het systeem staat. Dit is net als bij mij met normale schroeven door het hout en de muur geschroefd. Dit betekent dat de schroef niet vast zit in de muur, de schroeven kunnen breken en dat alles op de houten plaat leunt. Zeer amateuristisch, maar wel de praktijk.
Dat is hier ook zo gedaan. 2 plankdragers. Stuk wit MDF hout. Schroeven er schots en scheef in. Dat kon idd stukken beter. Maar het breken van schroeven, dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-09 09:07
ViezeVis schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:00:
[...]

Dat is hier ook zo gedaan. 2 plankdragers. Stuk wit MDF hout. Schroeven er schots en scheef in. Dat kon idd stukken beter. Maar het breken van schroeven, dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Nou.. hier wel x) Die zitten nog vrolijk in het hout en de muur.

[ Voor 6% gewijzigd door TumTum op 23-10-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wonkbonko
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:40
Vraag aan de ervaren waterontharder gebruikers. In hoe verre is er bij jullie nog steeds kalkafzetting in de badkamer. Ik heb zelf messing kranen en donkere marmerlook tegels die ik steeds afdroog met een handdoek om kalkafzetting te voorkomen. Hoef ik dat niet meer te doen als ik een waterontharder neem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:05

The Legend

*Plop*

Wonkbonko schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:31:
Vraag aan de ervaren waterontharder gebruikers. In hoe verre is er bij jullie nog steeds kalkafzetting in de badkamer. Ik heb zelf messing kranen en donkere marmerlook tegels die ik steeds afdroog met een handdoek om kalkafzetting te voorkomen. Hoef ik dat niet meer te doen als ik een waterontharder neem?
Zoek maar ff op ‘vlekken’ in dit topic :P De korte versie is: je moet je kranen en tegels droog blijven maken om vlekken te voorkomen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:25
Wonkbonko schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:31:
Ik veeg nog steeds. Je moet begrijpen dat vegen niet alleen voor vlekken is. Als je veegt, droogt de badkamer ook sneller, waardoor er minder kans is op nare geurtjes en schimmel. Dus als je al gewend bent om te vegen, raad ik je aan om dat te blijven doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeLeet
@AQMOS

Toch ben ik een beetje aan het twijfelen geslagen helaas, en dan vooral vanwege het zoutverbruik van de CMX48.
Als mijn berekening klopt:

Digisofter DS 900
900 gram zout per regeneratie
3600 liter capaciteit
9 liter Hars
100 gr zout verbruik per liter hars
220.000 liter waterverbruik

Betekent:
Een zak van 25.000 gr zout : 900 gram per regeneratie = 27x regenereren per zak van 25 kg.
27x regenereren x 3600 liter capaciteit = 97.000 liter per zak van 25 kg.
220.000 liter verbruik : 97.000 liter = 2,2 zakken van 25 kg.
2,3 x 25 kg = 57,5 kg zout per jaar
57,5 kg zout : 12 kilo zoutvat = 4,8 = 5 keer zout bijvullen per jaar.
1 zak van 25 kg regenit zout a 16,50 = 0,66 euro per kilo zout. 16,50 euro : 25kg = 0,66 euro)
57,5 kg zout per jaar = 57,5 kg x 0,66 = 37,95 euro aan zout per jaar.

CMX 48
2400 gram zout per regeneratie
4800 liter capaciteit
12 liter hars
200 gr zout verbruik per liter hars

Betekent:
Een zak van 25.000 gr zout : 2400 gram per regeneratie = 10x regenereren per zak van 25 kg.
10x regenereren x 4800 liter capaciteit = 48.000 liter per zak van 25 kg.
220.000 liter vebruik : 48.000 liter = 4,6 zakken van 25 kg.
4,6 x 25 = 115 kg zout per jaar
115 kg zout : 25 kilo zoutvat = 4,6 = 5 keer zout bijvullen per jaar.
1 zak van 25 kg regenit zout a 16,50 = 0,66 euro per kilo zout (16,50 euro : 25 kg = 0,66 euro)
115 kg zout per jaar = 115 kg x 0,66 = 75,90 euro aan zout per jaar.

Volgens mijn berekening is de Digisofter dus veel voordeliger in gebruik, ik hoef bij beide apparaten 5x zout bij te vullen ondanks het grotere vat van de CMX48.

Het enige "nadeel" is dat de Digisofter 3x zo vaak moet regenereren, maar aangezien hij exact 2x zo voordelig is om te gebruiken dan de CMX 48 is de Digisofter toch een aantrekkelijke keuze.

Ik ben een leek op dit gebied dus ik weet niet of bovenstaande berekening correct is. Maar waarom zou ik voor de CMX48 kiezen in plaats van de Digisofter 900? Zie ik iets over het hoofd?

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de CMX 48 meer liter per minuut kan ontharden omdat hij een grotere hars cilinder heeft maar die informatie kan ik dus nergens terug vinden dus die vergelijking kan ik niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 23:42
iemand bekend met de green dolphin ontharders?

https://goverswaterservices.nl/producten/waterontharders/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wonkbonko
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:40
RikMeLeet schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:50:
@AQMOS

Toch ben ik een beetje aan het twijfelen geslagen helaas, en dan vooral vanwege het zoutverbruik van de CMX48.
Als mijn berekening klopt:

Digisofter DS 900
900 gram zout per regeneratie
3600 liter capaciteit
9 liter Hars
100 gr zout verbruik per liter hars

Betekent:
Een zak van 25.000 gr zout : 900 gram per regeneratie = 27x regenereren per zak van 25 kg.
27x regenereren x 3600 liter capaciteit = 97.000 liter per zak van 25 kg.
220.000 liter verbruik : 97.000 liter = 2,2 zakken van 25 kg.
2,3 x 25 kg = 57,5 kg zout per jaar
57,5 kg zout : 12 kilo zoutvat = 4,8 = 5 keer zout bijvullen per jaar.
1 zak van 25 kg regenit zout a 16,50 = 0,66 euro per kilo zout. 16,50 euro : 25kg = 0,66 euro)
57,5 kg zout per jaar = 57,5 kg x 0,66 = 37,95 euro aan zout per jaar.

CMX 48
2400 gram zout per regeneratie
4800 liter capaciteit
12 liter hars
200 gr zout verbruik per liter hars

Betekent:
Een zak van 25.000 gr zout : 2400 gram per regeneratie = 10x regenereren per zak van 25 kg.
10x regenereren x 4800 liter capaciteit = 48.000 liter per zak van 25 kg.
220.000 liter vebruik : 48.000 liter = 4,6 zakken van 25 kg.
4,6 x 25 = 115 kg zout per jaar
115 kg zout : 25 kilo zoutvat = 4,6 = 5 keer zout bijvullen per jaar.
1 zak van 25 kg regenit zout a 16,50 = 0,66 euro per kilo zout (16,50 euro : 25 kg = 0,66 euro)
115 kg zout per jaar = 115 kg x 0,66 = 75,90 euro aan zout per jaar.

Volgens mijn berekening is de Digisofter dus veel voordeliger in gebruik, ik hoef bij beide apparaten 5x zout bij te vullen ondanks het grotere vat van de CMX48.

Het enige "nadeel" is dat de Digisofter 3x zo vaak moet regenereren, maar aangezien hij exact 2x zo voordelig is om te gebruiken dan de CMX 48 is de Digisofter toch een aantrekkelijke keuze.

Ik ben een leek op dit gebied dus ik weet niet of bovenstaande berekening correct is. Maar waarom zou ik voor de CMX48 kiezen in plaats van de Digisofter 900? Zie ik iets over het hoofd?

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de CMX 48 meer liter per minuut kan ontharden omdat hij een grotere hars cilinder heeft maar die informatie kan ik dus nergens terug vinden dus die vergelijking kan ik niet maken.
Snelle search geeft aan dat de CMX48 zon 300-400 euro goedkoper is?
Pagina: 1 ... 108 ... 124 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.