Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 107 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Er staat hier in de buurt iemand die drie zakken voor 30 euro gratis thuisbezorgd.

Maar net niet tot mijn woonplaats. Om nou te gaan verhuizen voor goedkoop zout is ook weer zo wat. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:15
Ik heb recent 5 zakken van 25kg bij Hornbach gekocht en het bevalt mij prima. 25kg is wel aan de zware kant maar zo vaak moet je ze niet handelen. Check wel even de voorraad bij de Hornbach waar je de zakken op wilt halen en ik wilde er 6, voorraad was 8 maar toen ik in de winkel kwam waren het er nog 5.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 21:48
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:49:
[...]

En dan de no-name zoutkristallen?
Ik wilde die ook eens gaan proberen.
Na een aantal maanden gebruik toch wat zout drap van regenit gevonden in de LESS reservoir
(heb hem helemaal uit elkaar gehad omdat het kan en ik nieuwsgierig was )

Ik haal de regenit zakken via MP voor 12 euro in de buurt. Benzine kost ook geld.
@AUijtdehaag ik heb 'Soft Sel' zakken geleverd gekregen, bij mijn beste herinnering kocht ik ze op de site inderdaad als "no-name".

Ik heb m.n. op de kwaliteitskenmerken (EN973 et cetera) gelet ...zout is verder immers zout.
Kristallen zijn mooi van grote, heb weinig gruis et cetera. Kan vervuiling nog niet beoordelen, te kort in gebruik.
Ik heb net even in de opzuigkolom gekeken ...die is brandschoon en glashelder.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:34
Is die van de Hornbach een beetje goed? Wil voorkomen dat de ontharder straks vol zit met prut omdat ik te goedkoop zout heb gebruikt. De Hornbach zit in de buurt, dus dat is wel te doen.

Online zoals @Erik-1978 schiet niet op, verzendkosten zijn bijna hoger dan de kosten van het product :'(

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Erik-1978
Drardollan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:38:
Is die van de Hornbach een beetje goed? Wil voorkomen dat de ontharder straks vol zit met prut omdat ik te goedkoop zout heb gebruikt. De Hornbach zit in de buurt, dus dat is wel te doen.

Online zoals @Erik-1978 schiet niet op, verzendkosten zijn bijna hoger dan de kosten van het product :'(
@Drardollan ...ik had 4 zakjes (25kg) en toen was verzending gewoon gratis ;)

• corsat

ik heb na jaren gebruik geen vervuiling, alleen de toplaag drijft soms een heel klein beetje vuil. Verder ziet alles er schoon en helder uit en dat moet ook wel want er kan tenslotte altijd iemand water pakken om te drinken.
Ik heb overigens mijn keukenkraan en buitenkraan op het gewone water laten staan, de rest zit achter de ontharder.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

• Drardollan
Erik-1978 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:53:
[...]

@Drardollan ...ik had 4 zakjes (25kg) en toen was verzending gewoon gratis ;)
Ik heb met de vorige 45 kilo ongeveer 3 jaar gedaan _O-

Iets staat mij tegen om voor 6 jaar zout in de schuur te leggen 8)

• Drardollan
corsat schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:32:
[...]

ik heb na jaren gebruik geen vervuiling, alleen de toplaag drijft soms een heel klein beetje vuil. Verder ziet alles er schoon en helder uit en dat moet ook wel want er kan tenslotte altijd iemand water pakken om te drinken.
Ik heb overigens mijn keukenkraan en buitenkraan op het gewone water laten staan, de rest zit achter de ontharder.
In principe komt het zout niet in aanraking met het drinkwater lijkt mij. De cilinder wordt ermee gespoeld, maar die wordt ook nagespoeld om al het zout eruit te krijgen zover ik weet.

Maar dank voor de bevestiging dat het prima kwaliteit is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Beekforel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:57:
Er staat hier in de buurt iemand die drie zakken voor 30 euro gratis thuisbezorgd.

Maar net niet tot mijn woonplaats. Om nou te gaan verhuizen voor goedkoop zout is ook weer zo wat. :')
Afspreken op een parkeerplaatsje :P

• Drardollan
corsat schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:03:
Ik heb recent 5 zakken van 25kg bij Hornbach gekocht en het bevalt mij prima. 25kg is wel aan de zware kant maar zo vaak moet je ze niet handelen. Check wel even de voorraad bij de Hornbach waar je de zakken op wilt halen en ik wilde er 6, voorraad was 8 maar toen ik in de winkel kwam waren het er nog 5.
Haha daar doe ik 7 tot 9 jaar mee hier :o

45 kilo gekregen in maart 2021, de laatste zak is nu voor iets meer dan de helft op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erik-1978
Drardollan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:04:
[...]

Ik heb met de vorige 45 kilo ongeveer 3 jaar gedaan _O-

Iets staat mij tegen om voor 6 jaar zout in de schuur te leggen 8)
@Drardollan ik heb grote kelder ;) het heeft miljoenen jaren onder de grond gelegen ...dus die tijd in mijn kelder overleefd het ook wel :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:04
Hallo allen,

Gisteren heb ik mijn Aqmoss LESS-15 geïnstalleerd.

Mijn water komt binnen in de meterkast maar daar pastte de LESS-15 helaas niet dus heb ik deze geplaatst onder mijn trap. Het was nogal een klusje, door 3x beton heen boren in een hoekje waar weinig ruimte is is best intensief. Waar ik van te voren nog had bedacht van er zou vast geen andere leiding liggen want dat zou best onlogisch zijn, bleek niets minder waar.. het was de waterleiding naar de buitenkraan in de tuin. Achteraf kwam het wel goed uit want deze wilde ik toch aanpassen zodat ik hier hardwater op bleef houden. (Schijnt beter te zijn voor de planten volgens internet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73Ri4cu6p0yCkQMfeGJtDDGppMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Jop42dE4JNLiOxVkmSHmcQC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4LOVhiy461IXgqRmjgSWdemH5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14bJcsK0YYYjFLucin8opfkN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-qDnMyo9lJ5RzGOMW-vCEwXrOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DJ3WtJvriuJ45lJON66EwcK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAEkKwhVcsdiTA6tMOEHEuO6EY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYQIWnKobthiGL9XPwSfZFhK.jpg?f=fotoalbum_large

Enige puntje wat ik achteraf toch anders had willen doen zijn de knie-koppelingen bij de waterontharder, rechte koppelingen waren verstandiger geweest. Maar al met al ben ik tevreden met het resultaat :).

Ik heb nu mijn ontharder nog ge-bypassed omdat ik nog wel een vraag heb over het in gebruik nemen:
Gisteren heb ik de waterontharder ingesteld met de instellingen van de instelkaart "Instelkaart LESS-Serie Droge zoutbak en proportioneel" en heb ik de ontharder gevuld met zout.

Welke actie moet ik nu doen om het in gebruik te nemen? Ik lees in de handleiding het volgende:
"Start manual regeneration of the system. Scroll regeneration to backwash if it isn’t the 1st step of
the sequence. When the control valve starts the backwash, turn on mains water supply slightly at
first. Air will be displaced from the system via drain line while the pressure tank is being filled with
water. When the tank is full, water will start flowing down the drain line. At this point, fully open
mains water supply.
Let the system complete regeneration, then perform one more manual regeneration."

Kan ik na deze actie de uitgaande afsluiten openen? Ik lees dit namelijk niet in de handleiding maar ik ga er eigenlijk wel van uit. But rather safe than sorry.

Als ik nog iets mis dan hoor ik het natuurlijk ook graag, bedankt!

• corsat
Drardollan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:07:
[...]

Haha daar doe ik 7 tot 9 jaar mee hier :o

45 kilo gekregen in maart 2021, de laatste zak is nu voor iets meer dan de helft op.
Bij mij spoelt de ontharder om de 3500l of 2 weken, hoe is dit bij andere ontharders ingesteld en kun je dat wijzigen?

• Drardollan
corsat schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:47:
[...]

Bij mij spoelt de ontharder om de 3500l of 2 weken, hoe is dit bij andere ontharders ingesteld en kun je dat wijzigen?
Ik heb geen idee, die van mij regelt alles zelf op basis van sensoren. Als de hars ver genoeg verzadigd is wordt er gespoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
corsat schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:47:
[...]

@corsat de hoeveelheid beschikbaar water na spoeling hangt sterk af van de hardheid van het binnenkomend water, 7dH of 13dH maakt enorm verschil. Daarbij verschilt het van merk (of zelfs type) ...de meeste 'meten' de verzadiging niet echt maar word vanuit tabel ingesteld. Daarbij spoelt hij op volume of maximaal (ingesteld) aantal dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:55
Drardollan schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:06:
[...]

Ik heb geen idee, die van mij regelt alles zelf op basis van sensoren. Als de hars ver genoeg verzadigd is wordt er gespoeld.
Wat heb jij voor ding? Wist niet dat het bestond, verzadigheid van het hars meten.

• Drardollan
g00gle schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:36:
[...]

Wat heb jij voor ding? Wist niet dat het bestond, verzadigheid van het hars meten.
SensorSoft. Weet niet of ze nog te koop zijn na overname door AquaCell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Drardollan schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 07:09:
[...]

SensorSoft. Weet niet of ze nog te koop zijn na overname door AquaSoft.
Bedoel je geen aquacell?
Ik krijg dit bij bezoek aan de website van sensorsoft

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTQvSD9IkQFRnqIMrqXXB2YsB0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bTidtGub2abjz5CDf7klND7g.jpg?f=user_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
AUijtdehaag schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:34:
[...]

Bedoel je geen aquacell?
Ik krijg dit bij bezoek aan de website van sensorsoft

[Afbeelding]
Typefout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als mensen downflow brining en droge zoutbak willen proberen met een LESS:
https://github.com/fonske...en%20downflow%20brine.pdf
De injector en de plug moet dan wel fysiek om gewisseld worden in de besturingskop

Ik "denk" dat de instellingen zo wel kloppen, anders hoor ik het graag als het niet zo is.
Disclaimer: Voor downflow heb je het liefst een maatje grotere zwaardere injector (1,0 L/min ipv 0,75 L/min) maar zo werkt het ook wel "denk" ik.

Ik kom zelf met mijn LESS-15 op:
brown: 0,75 l/min
purple: 1 L/min
red: 1,25 L/min
white: niet bemeten
in positie downflow en tijdens brine gemeten uiteraard

Is ook afhankelijk van de waterdruk.

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2024 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-05 12:36

Hippe Lip

+ + + NL + + +

JoKo schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:12:
Vandaag eens in de kruipruimte een verstopping opgelost veroorzaakt door de waterontharder.
Door opeenhoping van zoutresten zat de boel verstopt.
Daardoor heeft ie 2 x gespoeld in de meterkast waar gelukkig een gat naar beneden in zit naar de kruipruimte.
Ben geschrokken van de hoeveelheid zout.
Ondanks dat er warm water van de vaatwasser en de keukenafvoer passeert wordt het zout niet weggespoeld/opgelost.
Gebeurd het nog een keer dan ga ik rechtstreeks naar buiten lossen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien wat late reactie (ik kom nu pas voor het eerst op dit topic), maar dit lijkt helemaal geen zout in die afvoer. Daarom spoelt het ook niet weg.

Ik heb (ca. 20 jaar geleden) precies hetzelfde gehad, nog veel erger zelfs, en dat waren zeepresten! Ik ben er nog niet achter waarom die neerslaan, maar ik meen me van onderzoek destijds te herinneren dat het kan komen door zowel teveel als te weinig zeep. Daar moet je zelf maar eens op zoeken.
Bij mij was dit een afvoer waar zowel de vaatwasser als de wasmachine op zaten. Ik had toen geen waterontharder, dus het kon geen neergeslagen zout zijn. Het zag er precies zo uit.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

En de reden dat ik hier kom kijken is dat ik ergens een probleem in mijn ontharder heb. Ik heb een ontharder met losse zoutbak. In het begin werkte het prima, maar de laatste tijd zie ik de zoutbak steeds voller met water komen. Hij loopt nu ws over via de overloop.

Er wordt dus wel water toegevoegd, maar niet of bijna geen zout water afgenomen. Het eerste waar ik aan dacht was een verstopte injector, maar bij openmaken kwam ik nix bijzonders tegen.
Iemand suggesties?

Het gaat om een Fleck 5600 SXT.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
Zuigt die misschien lucht aan?
Ik zou even kijken of de knelkoppeling op de pekel vlotter constructie nog goed sluit. Of de slang niet scheef is afgesneden.
Of airlock balletje wat drijft is lek ofzo.
Haal de vlotter constructie er eens uit om te bekijken.
Dat het zoutvat overloopt is ook niet goed, de vlotter hoort de watertoevoer af te sluiten voordat dat gebeurt.
Voel tijdens brine of de pekelslang wel aanzuigt door vinger op te houden of in een glas water houden

Maar met dat model heb ik al vaker problemen gehad.
Van spontane lekkages tot continue drainen

@Hippe Lip
Mocht er een probleem zijn met de Fleck, kan je hem ook vervangen voor Clack WS1. Voordeel is degelijker en uitleesbaar met mijn V4 printje.

[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2024 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Dank je @AUijtdehaag voor de tips.

Nu ik nog eens doorlees hier krijg ik de indruk dat er regelmatig onderhoud geplaagd moet worden. Ik heb de ontharder zelf gemonteerd in januari 2016 en er daarna eigenlijk nix aan gedaan.

Wat is nu wijsheid:
  1. Kan ik het geheel beter vervangen door een andere ontharder zodat ik weer een betrouwbaar geheel krijg?
  2. En is het wijs om er een serviceabonnement bij af te sluiten en wat zou daar dan onder moeten vallen?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
1. Ik kan de situatie vanuit mijn toetsenbord niet beoordelen. Normaliter gaat hars een 10 a 15 jaar mee.
Maar kan vervuild zijn.
Een en ander is ook wel los verkrijgbaar in onderdelen. Maar ik heb het niet zo op Fleck, met name dat model, dus die zou ik persoonlijk preventief vervangen voor een Clack (besturing). Welke ook wel onderhouds vriendelijker is.

2. ja onderhoud is wel nodig, om de 2 jaar eens de zoutbak reinigen. Een keer per jaar harscleaner.
controle van de werking van de vlotter constructie.
Maar een onderhouds abonnement is nou ook niet nodig tenzij je twee linkerhanden hebt.
Verder staan er tips in de TS.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 16:38

Ik zou ook bij Hornbach halen maar de vele reviews over veel poeder in de zak, papvorming en verstoppingen in je waterontharder schrikten mij af.. nu op zoek naar een alternatief..

• Jazco2nd
Bedoel je dan deze? https://www.huchem.nl/ont...or-budget-or-25-kg-o.html
Want daar staat juist geen EN973 op..

• Jazco2nd
Al gevonden, Broxo onthardingszout, EN973, 25KG/€11.50 ex en gratis verzenden vanaf 5 zakken, €69.58 in totaal en scheelt een rit naar een bouwmarkt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Jazco2nd op 28-09-2024 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:30:
Al gevonden, Broxo onthardingszout, EN973, 25KG/€11.50 ex en gratis verzenden vanaf 5 zakken, €69.58 in totaal en scheelt een rit naar een bouwmarkt :)
Bij Bauhaus met laagste prijs garantie. :) zoek eens in dit topic op Bauhaus.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tanuki
Ik kan geen zout tabletten kristallen vinden bij Bauhaus
(afgezien het een pokke eind rijden is voor mij ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:57:
@Tanuki
Ik kan geen zout tabletten kristallen vinden bij Bauhaus
(afgezien het een pokke eind rijden is voor mij ;) )
Kom met regelmaat in de Bauhaus en enigste zout die ze verkopen is:
Regenit zouttabletten 25kg voor 10.80 ongeveer en idd geen kristallen

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Oeps, niet zo goed gelezen. Ik ben benieuwd of zoutkristallen de betere zout vulling zijn dan.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• g00gle
Vandaag de clack reader van @AUijtdehaag binnengekregen! Mooi printje zeg kudos!!

Het installeren zat ik nog een beetje over in, maar @AUijtdehaag heeft me eigenlijk met alle stappen geholpen, heb hem nu in HA staan en kan mooi zien wat het zoutniveau is (daar ging mij het voornamelijk om) aangezien de ontharder bij mij in de kruipruimte staat is het een mooie toevoeging, en scheelt me onnodig het kruipruim open maken. Ook de herinneringen voor de resin clean is handig!

Ben er blij mee! Dankjewel @AUijtdehaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:34:
@Hippe Lip
1. Ik kan de situatie vanuit mijn toetsenbord niet beoordelen. Normaliter gaat hars een 10 a 15 jaar mee.
Maar kan vervuild zijn.
Een en ander is ook wel los verkrijgbaar in onderdelen. Maar ik heb het niet zo op Fleck, met name dat model, dus die zou ik persoonlijk preventief vervangen voor een Clack (besturing). Welke ook wel onderhouds vriendelijker is.
@AUijtdehaag
Wordt dat dan een vervanging van de hele ontharder, of kun je de kop apart vervangen?
En in dat laatste geval: hoe krijg ik die eraf? Dat zal toch goed dicht moeten zitten, want staat continu onder druk…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
Of je de hele ontharder vervangt dat ligt aan jezelf
(kan ik hier niet beoordelen nogmaals, ik heb ook geen glazen bol, maar dat is ook een optie natuurlijk)

De Fleck besturings kop kan je 1:1 vervangen met een Clack kop.
Beide hebben dezelfde diameter stijgbuis.
Een rubberen oring tussen hars cylinder en besturingskop sluit het geheel waterdicht af.
De besturingskop kan je zo losdraaien met de hand. (hars cylinder tussen je knieen als je zit)
(1 foto van een Aqmos LESS kop erbij, maar het gaat om de CLACK WS1 besturingskop)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rdq--u95g8rWwUabkfUuYxN1O-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fILX0omxCCrlQfWW4ZKXnH5v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nE9XSDUiYro081riAgVQ2rTbOrQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWt48ue8bECJJfF7ch5pcmO8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2EcCY2RjGy70jGHtecZY-qNrXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1cExpBH0NX9sFPmPh9dfZyD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kllEcPwHKUBUhXVlNIFDQa2S6Ag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyR14AUi17W50r2m6P35MXzq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUW6dq2dMLdqaAifHZI1MnpQeOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQdY6xBpg2kd48XLLJvXbHqi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Na23a2OhO2ody1SVnt4FV_CUeto=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCSH09ELsOo9YwOTTs5uaelu.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_hkfkZiS0Q-6t9f0Q-lc_uU0GE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xL2hBR1hCJiE708ROIgxI2GN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFajNBQ9w8giT3jBp-F5jI-1Z8Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1vNtMVmr06qMalMRMpRuMmx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTm-pfZnxViNdcsFLAEmyXoqrKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LVIK7Y3a2EHGTV0nQZ8ISfI.jpg?f=fotoalbum_tile

Verstandig is om ook de pekel slang (3/8") en afvalwater slang 12x 16 mm ook te vervangen.

Staat er iets op de cylinder die je nu hebt (maatvoering: 1016 = B=10" x h=16" )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Om de hars te reinigen, is dan dit product een goede optie? https://www.strooizoutgig...soft-sel-resin-cleaner-5l
Het is iig goed geprijsd en als je er 2 bestelt heb je gratis verzenden.

Ik gebruik zelf geen broxo zout, maar regenit.

Maar ik ga er vanuit dat een hars cleaner van merk A hetzelfde doet als die van merk B?

En dit zouden we dan gewoon in de zoutbak gooien en een regeneratie starten, lijkt me. Moet nog even opzoeken hoeveel dan precies. En daarnaast natuurlijk hoe je dan weet of het heeft gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tanuki
10 ml per liter hars, dus met 10.000 ml doe je wel even.

In de pekelbuis gooien en niet over het zout.
Fosfor zuur = fosfor zuur dus dat zal allemaal hetzelfde zijn verwacht ik

@Tanuki Hier staat ook een uitleg

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@AUijtdehaag
Dit is het label op mijn cylinder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yht52qdZ4gOIH7ZecJfzU-FIbEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpVJGyK9FK5RjRWNjJhiMDRD.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
11 liter inhoud, dan zal er 8 ltr hars in zitten (~80%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

AUijtdehaag schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:15:
@Hippe Lip
11 liter inhoud, dan zal er 8 ltr hars in zitten (~80%)
Ja en dus … ?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
Belangrijke info om de injector te bepalen die de brineflow regelt.
En wat de ingestelde waarden/tijden horen te zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2024 03:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-05 12:18

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Jazco2nd schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:19:
[...]

Ik zou ook bij Hornbach halen maar de vele reviews over veel poeder in de zak, papvorming en verstoppingen in je waterontharder schrikten mij af.. nu op zoek naar een alternatief..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8cDqA2PdDrAfwdvNsofkid8XGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/URDvWY1YHJ2r8PB495CpLpY8.png?f=fotoalbum_large

Kwaliteit kan nog wel wat verschillen. Op 4 zakken per jaar toch één kilo rotzooi bij dit voorbeeld (ik zal het merk niet noemen).

Onze laatste batch ontharderzout (Ciech/Qemetica) was 100% NaCl 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wonkbonko
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-11-2024
@AQMOS ik zie dat jullie de prijzen vandaag hebben aangepast. Verwacht je nog een kortingsactie tijdens black friday?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:45:
@AQMOS
Mooi printje.

Ben nu bezig met een V2 print met een wemos d1 mini V4.
Die past toch net wat makkelijker dan de brede ESP32 in de behuizing van de clack
Moet je wel de http://clack.local webserver missen als je de wemos d1 erin zet.

En voor de ultrasone sensor te verlengen gebruik ik deze
https://www.digikey.nl/en...gy-co-ltd/A034-E/16370064
tot 6 mtr getest met verlengstukjes (connectors) ertussen.
Nou heb ik een aantal pagina’s teruggelezen maar kan hier toch niet helemaal wijs uit worden.

Inmiddels meer info gevonden, maar nog net niet alles:

1. Wat doet dat printje? Welke functies heb je dan allemaal?

2. Begrijp ik nou dat er standaard een http://clack.local webserver in zo’n Clack zit? Welke functies zitten dáár dan op?

3. Wat mis je als die http://clack.local webserver er niet meer op zit?

4. De genoemde ultrasone sensor (zoutniveau neem ik aan), is die onderdeel van dat printje, zit die erop aangesloten?

Sorry voor de vragen, maar ik kom er niet uit…

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 05-10-2024 01:18 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

En nog een bijkomende vraag: op hoeveel dH stellen jullie (de uitgang van) je ontharder in?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
ik denk dat de meeste 0dH zullen zeggen. Daarom neem je een ontharder, maar dat is een persoonlijke keuze.

Wat betreft de clack reader, dat is een product van @AUijtdehaag heb hem intussen hier ook, super handig!

[ Voor 62% gewijzigd door g00gle op 05-10-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@g00gle Niet snappen is wat kort door de bocht. Er is nogal een verschil tussen niet snappen en niet weten.
Een heleboel termen ken ik nog niet en overzie de samenhang en gevolgen van keuzes (nog) niet. Daarom ben ik aant inlezen en vragen stellen.

Wat die resthardheid betreft zat ik nog met de schadelijkheid can 0 dH int hoofd, maar weet inmiddels dat dit niet klopt.

Maar sorry dat ik hier vragen stel, hoor…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
Ik heb hier wat uitleg staan over de clack reader V4
Is gemaakt voor home assistant eigenlijk.
De webserver (clack.local) kan je ook dingen uitlezen en instellen maar dat is geen fancy weergave vind ik persoonlijk

Ik heb een tijdje weer eens 1 dH gemengd met het montageblok, maar ik mis toch het olie achtige gevoel van het 0 dH onthard water. Dus weer op 0 dH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:15:
@Hippe Lip
Ik heb hier wat uitleg staan over de clack reader V4
@AUijtdehaag
Ja, die github-pagina’s had ik intussen gezien. Dank.
Veel leeswerk.
Is gemaakt voor home assistant eigenlijk.
Dat zou het idd wel leuk maken, al heb ik langzamerhand ZO veel aan HA hangen dat ik meldingen krijg als ‘teveel items’.
Keuzes, keuzes, keuzes. 8)
De webserver (clack.local) kan je ook dingen uitlezen en instellen maar dat is geen fancy weergave vind ik persoonlijk
En over clack.local kon ik nou net helemaal nix vinden. Heeft iemand een linkje waar een beschrijving staat?
En daarmee is het ook zomaar aan HA te koppelen?
Ik heb een tijdje weer eens 1 dH gemengd met het montageblok, maar ik mis toch het olie achtige gevoel van het 0 dH onthard water. Dus weer op 0 dH
Inmiddels is me duidelijk dat 0 dH toch wel het doel moet zijn. Tenzij iemand toch nog met een reden komt om er 1-3 dH van te maken?

Helaas gaan mijn vorderingen aangaande de waterontharder hier traag helaas. Mede vanweg beperkingen door mijn gezondheid; er zijn meer dingen die tijd, aandacht en energie vragen en ik neem de stof niet meer zo snel op. Ik ben technisch goed onderlegd, dus dat is het probleem niet, maar tijd en zo wel.
Dan snappen jullie waarom het hier wat langer duurt en waarom ik wat hulp nodig heb om dit nieuwe vakgebied uit te zoeken en te begrijpen.

Maar de aanhouder wint! :) 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

[quote]g00gle schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:56:
Wat betreft de clack reader, dat is een product van @AUijtdehaag heb hem intussen hier ook, super handig!
[/quote]
Wat was voor jou de reden om niet de ‘standaard’ clack.local te gebruiken maar die van @AUijtdehaag ?
[list]
• Welke dingen kun je méér uitlezen (R/O of R/W)?
• Welke dingen kun je mínder uitlezen (wel op clack.local, niet op dat andere printje)?
• Zijn er dingen die je nu wel kunt aansturen (R/W), wat niet lukt met clack.local?
[/list]

Ik probeer me een beeld te vormen.

Vervalt, ik zag het kennelijk verkeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 05-10-2024 16:43 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
Er is wat onduidelijk denk ik.
Clack.local is de webserver van het printje dat ik gemaakt heb.

Clack heeft zelf geen webserver of kontakt met de buitenwereld of wat dan ook.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@AUijtdehaag
Dan heb ik deze post van jou verkeerd geïnterpreteerd.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:45:
Ben nu bezig met een V2 print met een wemos d1 mini V4.
Die past toch net wat makkelijker dan de brede ESP32 in de behuizing van de clack
Moet je wel de http://clack.local webserver missen als je de wemos d1 erin zet.
De samenhang van een en ander waar je het hier over hebt is me niet duidelijk.

Wanneer heb je die webserver wel en wanneer niet (en waarom niet)?

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 05-10-2024 16:44 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
De wemos d1 had geen webserver want dat kon die allemaal niet goed aan.
En de ESP32 (atom s3 ) heeft daar geen problemen meer mee.
Maar dat is V2 he? We zitten inmiddels op V4.1
Gebruik ook geen ultrasone sensor meer. maar een TOF afstand sensor.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@AUijtdehaag
… dus alles is beschikbaar. Fijn!

Dan las ik ergens nog over keramische schijven in de ‘kleppen’ van de ontharder.
Zijn die exemplaren van AQMOS (BMX, CM(X)) uitgerust met twee keramische schijven die tegen elkaar liggen of is het één keramische + kunststof of helemaal kunststof? Daarover kan ik nix vinden op hun site.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Het is jammer dat AQMOS niet duidelijker is op hun website, maar mss kan iemand me vertellen wat het verschil is tussen de BMX en de CMX?
Er staat een tabelletje op de site, maar daarbij zijn er geen technische of functionele verschillen tussen die twee te zien… :?

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 05-10-2024 17:05 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip BMX en CMX hebben beide geen keramische schijven
BMX is BNT (Chinees) en CMX is Clack (Amerikaans)
BNT: YouTube: BNT - Wartungskit tauschen
Clack: YouTube: Wechsel eines Kolben- und Dichtsatzes, Clack Ventil

Clack WS1 DV (discvalve) ecosoft LESS hebben wel keramische schijven.
Dat is te zien in deze post van Aqmos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@AUijtdehaag
OK, dus voor mijn losse systeem (fles + zoutbak) geen keramische schijven.
Mss moet ik ook niet per se voor het hoogste segment willen gaan….

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:04:
@Hippe Lip BMX en CMX hebben beide geen keramische schijven
Jammer dus
BMX is BNT (Chinees) en CMX is Clack (Amerikaans)
BNT: YouTube: BNT - Wartungskit tauschen
als ik dit filmpje bekijk dan zie ik precies hetzelfde als wanneer ik mijn fleck openmaak.
Zoals ik al meer las: er zijn kennelijk maar een paar fabrieken die (koppen voor) waterontharders maken.
Tja, dat ziet er iets beter uit…
Clack WS1 DV (discvalve) ecosoft LESS hebben wel keramische schijven.
Dat is te zien in deze post van Aqmos
Ja, door die post kwam ik op dat onderwerp, maar het was me niet duidelijk in welke apparaten dat zit.
Voor zo’n alles-in-een-apparaat heb ik in mijn meterkast geen ruimte.
Lijkt me ook een vrij kleine zoutbak hebben.

Ik hoop binnenkort tijd en energie te vinden om mijn zoutbak aan een grondige inspectie te onderwerpen. Kijken of ik het goed aan de praat kan krijgen. Anders moet er wat anders gaan komen. Nog geen idee hoe en wat ik dan ga kiezen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:29

OMX2000

By any means necessary...

Grrr. Ik check nu mijn zoutvat. Zit dat ding op water… Lijkt me niet de bedoeling. Wat kan/moet ik daaraan doen?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@OMX2000
Wabbedoel je met ‘zit dat ding op water’?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Hippe Lip schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:41:
@OMX2000
Wabbedoel je met ‘zit dat ding op water’?
Sorry, ik snap de verwarring. Maar hij zit vol water en onderaan een bodem met zout. Blijkbaar weer eens vergeten bij te vullen. Maar ik had nog nooit eerder gezien dat er zo hoog water in zat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@OMX2000
Zolang er onderin nog een bodem(pje) zout zit lijkt me dat in orde; ben je nog niet te laat, want in de bak zit nu een 100% zoutoplossong. Toch?

Maar dat je bak vol water staat, dat overkwam mij kortgeleden ook. Ik ga nu het vlottersysteem eruit halen en schoonmaken. Kennelijk heeft de vlotter de watertoevoer niet afgesloten.

Laten we onze ervaringen hier delen. Ik ben wel benieuwd wat er mis is gegaan bij mij en bij jou.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Hippe Lip schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:17:
@OMX2000
Zolang er onderin nog een bodem(pje) zout zit lijkt me dat in orde; ben je nog niet te laat, want in de bak zit nu een 100% zoutoplossong. Toch?

Maar dat je bak vol water staat, dat overkwam mij kortgeleden ook. Ik ga nu het vlottersysteem eruit halen en schoonmaken. Kennelijk heeft de vlotter de watertoevoer niet afgesloten.

Laten we onze ervaringen hier delen. Ik ben wel benieuwd wat er mis is gegaan bij mij en bij jou.
Goede! Ik heb hier nu even de bypass “aangezet”. Dan kan ik morgenochtend even rustig kijken wat er aan de hand is.

Sowieso vind ik dat er best wat troep ronddrijft. Dus het liefst haal ik de zouttank leeg en maak hem goed schoon en check ook hoe het met de vlotter staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:47:
@AUijtdehaag
OK, dus voor mijn losse systeem (fles + zoutbak) geen keramische schijven.
Mss moet ik ook niet per se voor het hoogste segment willen gaan….
Het kan wel los verkocht worden volgens mij. Ik heb een plaatje voorbij zien komen.
Maar alle less zijn 10” cylinders dus dezelfde “dikte” in alle modellen.
Voordeel is de hoeveelheid hars en lagere besturing.
Maar je moet zo een cylinder wel kwijt kunnen.

Wellicht wordt de DV besturing in de toekomst los verkrijgbaar
* disclaimer: ik werk niet voor Aqmos, al lijkt het er soms wel op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HRkDhPj7vOmcQ9gJyRPVVLfhK4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4eaBWHDKjiDnLS1nwuwMjED.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iM8pS-qV8ni_xmrv-DZNJZhA4c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beUdUQ0p5rlgalrjkYAtRrAm.jpg?f=fotoalbum_tile

Zoutvat vol water hoeft niet perse aan de vlotter constructie te liggen.
@OMX2000 @Hippe Lip
Jullie hebben beiden Fleck 5600 sxt volgens mij.
Als de venturi werking in de besturing niet goed meer functioneert dan zuigt die niets meer aan.
Doorstappen van de besturing stappen zou ik doen. En tijdens brine voelen aan de pekelslang of deze “zuigt”
De vlotter constructie heeft 3 functies:
Water stoppen als deze te hoog komt dmv vlotter
Water doorlaten als drijvend balletje nog op water drijft
Lucht blokkeren als drijvend balletje geen water meer ziet.

Pas beiden op.
De twee u-clipjes die de boel bij mekaar houdt is bij een vriend wel eens los geklapt. Met waterballet tot gevolg.
Was meteen een reden om daar en bij mezelf er een clack ws1 op te schroeven.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2024 04:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

AUijtdehaag schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 03:39:
[...]
Die snap ik ff niet. Als de vlotter goed werkt dan sluit die de toevoer van het water toch volledig af als het beoogde waterniveau bereikt is?
Te hoog niveau kan dan toch uitsluitend en alleen dáár aan liggen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
De vlotter is een beveiliging dat het zoutvat niet overloopt.
Denk aan een maximaal thermostaat in een boiler, die regelt ook niet de aan/uit hysterese van de verwarmingselementen maar dient er uitsluitend voor verdere schade te voorkomen.
Als de aan/uit thermostaat faalt, is er altijd nog de maximaal thermostaat (die nooit belast wordt door te vaak schakelen en dus veiliger wordt geacht. Maar misschien draaf ik door ;-) )

Maar wat is de echte reden dat er zoveel water in zit?
Dat heeft een andere oorzaak.

Denk aan
- lucht aanzuigen (pekelslangetje wat niet luchtdicht afsluit tijdens brine draw). Dan komt er alleen maar water bij tijdens de FILL fase en wordt er geen water aangezogen tijdens de brine draw (pekel opzuigen).
- inwendig lekkende Fleck kop of verkeerde instellingen (teveel hoeveelheid zout of zout tijd ingesteld)
- verstopping in de pekel aanzuig, waardoor de venturi werking teniet wordt gedaan, maar er wel water doorkomt tijdens FILL fase.

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

AUijtdehaag schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:40:
@Hippe Lip
De vlotter is een beveiliging dat het zoutvat niet overloopt.
Nou, dan is die vlotter in elk geval niet in orde, want het water stond totaan de overloop van het vat. Een waterballet zoals je hierboven beschreef kon het dus niet worden, tenzij ook de overloop verstopt zit, maar dan heb je te maken met fout op fout op fout. Echte rampen zijn nooit 100% te voorkomen…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip

Ik bemerk helaas dat mijn uitleg niet helemaal overkomt of je begrijpt me niet goed omdat ik het niet goed omschrijf.
Als deze clipjes niet goed vastzitten, dan klapt de slang met flowmeter en al, los en dan is het dweilen met de kraan open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kPA_4zY4Qg7nrL3at9ohnJzHwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/moWnJWA6yMgYwCJVOKsylQR7.jpg?f=fotoalbum_large

En haal de vlotter er eens uit om te bekijken
YouTube: How to remove brine safety float from Rainfresh Water Softener
YouTube: Genesis Brine Tank Safety Float - Discount Water Softeners

Clack is 200% degelijker dan Fleck
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0Qa1SuLUAtXo3vllX2g7kMk9R4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbmxtEMzzQhsnODQBarZg4Q9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAx91r5tdIDENOlf6NNcVBPhxlI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBKr2ujLKMgy7GeZDyCfDNPH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9PKRkkKoHCALYQW2130zzuqoDI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9xCdAF8VhJWH29LfR4LoOmx.jpg?f=fotoalbum_tile

YouTube: Fleck 5600 sxt leakage

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Dit is hoe het zoutvat er bij mij nu uitziet. Ik vind dit SMERIG. Ik ga zo mbo filmpje wat @AUijtdehaag postte de vlotter checken. En daarna het vat leegmaken, losmaken en schoonmaken.

Trouwens, als ik in de buis kijk waar de vlotter in staat, dan zie ik dat er alleen onderin water zit. Lijkt me niet dat de vlotter op water drijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYiz1BEiuoIxbm0gH1ftVQm7IyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCx1UTPJAwrdRg2QDT5YxFnF.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het verder inspecteren zag ik dat de transparante buis, op de plek bij de buis vernauwd is in de bocht. Ik weet niet hoe erg dat is? Oh, dit plaatje komt uit de installatiehandleiding van goedkope waterontharders. Ik heb de Ceramic High End.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQrqd9aURo8r6aj784JjWq1mPog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w5f6graMH9gyuAnKKSAelqFv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door OMX2000 op 06-10-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Update! Ik ben een blind rund!!! Dat “zwarte” randje is niet hoe hoog jet water staat. Terwijl ik echt dacht dat te zien…

Vlotter gecheckt, ziet er goed uit. Maar ik heb wel zout vat losgekoppeld om hem schoon te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@OMX2000
Voor makkelijker los koppelen kan je er ook een insteek koppeling tussen zetten van 3/8"
https://tapclean.nl/steek...-bocht-3-8/a-819-20000158
https://tapclean.nl/steek...2s-sok-3-8/a-637-20000160

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 15:37
OMX2000 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:40:
Dit is hoe het zoutvat er bij mij nu uitziet. Ik vind dit SMERIG. Ik ga zo mbo filmpje wat @AUijtdehaag postte de vlotter checken. En daarna het vat leegmaken, losmaken en schoonmaken.

Trouwens, als ik in de buis kijk waar de vlotter in staat, dan zie ik dat er alleen onderin water zit. Lijkt me niet dat de vlotter op water drijft.

[Afbeelding]

Bij het verder inspecteren zag ik dat de transparante buis, op de plek bij de buis vernauwd is in de bocht. Ik weet niet hoe erg dat is? Oh, dit plaatje komt uit de installatiehandleiding van goedkope waterontharders. Ik heb de Ceramic High End.

[Afbeelding]
Wij hebben hier hetzelfde (kleine) zoutvat. Volgens mij is het normaal dat het waterniveau in het vat op deze hoogte zit. Dus net onder de overloop.

Bij een groot vat zit er waarschijnlijk evenveel liters water in, maar zie je het niveau niet zo snel boven het zout uitkomen.

Die vervuiling heb ik ook na een tijdje. Ik probeer het vat 2x per jaar schoon te maken (en dan meteen ook uiteraard de"zout brug/koek" onderin te verwijderen.

Grtz Mark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Al_Dodge_Bundy schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:45:
[...]

Wij hebben hier hetzelfde (kleine) zoutvat. Volgens mij is het normaal dat het waterniveau in het vat op deze hoogte zit. Dus net onder de overloop.

Bij een groot vat zit er waarschijnlijk evenveel liters water in, maar zie je het niveau niet zo snel boven het zout uitkomen.

Die vervuiling heb ik ook na een tijdje. Ik probeer het vat 2x per jaar schoon te maken (en dan meteen ook uiteraard de"zout brug/koek" onderin te verwijderen.

Grtz Mark
Yep net de boel schoongemaakt, en die koek verwijderd. Viel me mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Wonkbonko schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:40:
@AQMOS ik zie dat jullie de prijzen vandaag hebben aangepast. Verwacht je nog een kortingsactie tijdens black friday?
Geen plannen voor. Wij doen eigenlijk nooit korting op het waterontharder assortiment.

Mogelijk een combinatie deal met waterontharder + RO kraan + installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 03:39:
[...]

Het kan wel los verkocht worden volgens mij. Ik heb een plaatje voorbij zien komen.
Maar alle less zijn 10” cylinders dus dezelfde “dikte” in alle modellen.
Voordeel is de hoeveelheid hars en lagere besturing.
Maar je moet zo een cylinder wel kwijt kunnen.

Wellicht wordt de DV besturing in de toekomst los verkrijgbaar
* disclaimer: ik werk niet voor Aqmos, al lijkt het er soms wel op.

[Afbeelding][Afbeelding]

@OMX2000 @Hippe Lip
Jullie hebben beiden Fleck 5600 sxt volgens mij.
Als de venturi werking in de besturing niet goed meer functioneert dan zuigt die niets meer aan.
Doorstappen van de besturing stappen zou ik doen. En tijdens brine voelen aan de pekelslang of deze “zuigt”
De vlotter constructie heeft 3 functies:
Water stoppen als deze te hoog komt dmv vlotter
Water doorlaten als drijvend balletje nog op water drijft
Lucht blokkeren als drijvend balletje geen water meer ziet.

Pas beiden op.
De twee u-clipjes die de boel bij mekaar houdt is bij een vriend wel eens los geklapt. Met waterballet tot gevolg.
Was meteen een reden om daar en bij mezelf er een clack ws1 op te schroeven.
Een meterkast variant van de Less-serie is in ontwikkeling. Heb hier geen tijdsaanduiding nog van, dit wordt gemaakt door Ecosoft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@AUijtdehaag en @OMX2000
Nou, gisteravond heb ik de klus eindelijk afgemaakt.

Zoutvat leeg laten lopen (hevel) en vlotter eruit. Die helemaal uit elkaar gehaald en alle randjes en aansluitingen schoongemaakt.
Zoutvat niet leeggemaakt maar even op z’n kant om er zeker van te zijn dat het ook onderin schoon is en er geen zoutkoek onderin zit. Dat zat gelukkig allemaal goed. Totaal geen vervuiling, ook geen vieze rand of zo.

De kop van de ontharder ook uit elkaar en alles schoongemaakt. De kleppen, valve of hoe je dat ook noemt uit elkaar en schoongemaakt, hoewel dat prima in orde leek.
De stijgbuis (heet dat zo?) uit de ontharder gehaald en de buis aan de bovenkant losgenomen. Die geperforeerde conus kreeg ik niet van het bovendeel af. Hoe moet dat? Daar bleek namelijk wel wat slijmerige troep in te zitten. Goed uitgespoeld.

Alles in elkaar en weer geïnstalleerd. Blijken de instellingen niet onthouden te zijn. @AUijtdehaag is dat normaal?
Ingesteld volgens handleiding, met een reserve van 200 liter.
De DO heb ik op 30 dagen gezet. Neem aan dat dit geen kwaad kan.

Daarna meteen een run gedraaid om de vulling van het zoutvat te volgen. Dat kwam tot mijn verrassing precies totaan de vlotter, nét zonder die te activeren.
En ervoor gezorgd dat er in de nacht op de standaardtijd van 02:00 uur nog een spoeling gedaan zou worden. Vanmorgen bleek het waterniveau in het vat iets lager. Dat ga ik de komende maanden maar eens in de gaten houden.

Alles lijkt nu weer in orde gelukkig.
Nu nog een testflesje ergens op de kop tikken en zien of ik op 0 dH zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuuRaZZohGTQQt_XBIcD1xBQtW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ijnpx0ezfmhLsKhdHBjhuDx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSmf6slpc_ycZsb2iY9LnvEzfUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xn7ZT9oZZ17cpwF6lYBXvraw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8p1p3s3FZ7HZUmArGfN_1-8Zj8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Pq7BiNSsgsHQ4hQKSFVWMuy.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-05 10:40

AndereKoekoek

Ping! Pong?

@AUijtdehaag (tag jou maar even als waterontharder expert. Je verdient een waterontharder expert schildje op Tweakers)
Dat ziet er wel ranzig uit zeg. Hoe vaak moet je zoiets schoonmaken?
Had eigenlijk verwacht dat er weinig onderhoud nodig zou zijn voor de waterontharder(BMX).
Behalve dan de zoutbak eens per jaar even schoonmaken.

Zit er sowieso wel over te denken om er toch nog een chloormodule tussenin te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
Ik zou de gedwongen spoeling op maximaal 14 dagen zetten (liever nog 10 dagen) ivm bacterie groei
Regenereren met zout ontsmet namelijk ook. 21 dagen is erg lang
Maar dan moet er wel zout aangezogen worden natuurlijk tijdens brine draw (BD)

En eens in een half jaar, 80 ml (8 liter hars x 10 ml) resin (hars) cleaner toepassen in de pekelbuis en dan handmatig een regeneratie starten.
Misschien voor de eerste keer gewoon eens 2x achter elkaar laten regenereren (met een uur pauze ertussen) en hars cleaner toepassen.
Hou dan tijdens de BD (brine draw) in de gaten of het water opgezogen wordt.

Op pagina 62 staat nog iets over ontsmetting
https://www.installatiewo...ndleidinginnederlands.pdf
Dat heb ik zelf nog niet toegepast ergens dus geen ervaring mee.
Onderhoud aan de ontharder

Dat slijm (bio film?) ziet er niet fris uit inderdaad.

En inderdaad eens een druppeltest uitvoeren.

De bovenste zeefkorf zit bij clack geborgd en eenmaal vast is het ook lastig te demonteren (clipjes die zich vast zetten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kllEcPwHKUBUhXVlNIFDQa2S6Ag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyR14AUi17W50r2m6P35MXzq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUW6dq2dMLdqaAifHZI1MnpQeOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQdY6xBpg2kd48XLLJvXbHqi.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-10-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

AUijtdehaag schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:29:
@Hippe Lip
Ik zou de gedwongen spoeling op maximaal 14 dagen zetten (liever nog 10 dagen) ivm bacterie groei
@AUijtdehaag Daar ga ik naar kijken. Dank voor de tip.
Maar dan moet er wel zout aangezogen worden natuurlijk tijdens brine draw (BD)
Daar heb ik na ja advies (kopje water proberen) aan gedacht. Tijdens de opzuigfase heb ik de brineleiding even losgemaakt en gezien dat er dan lucht aangezogen wordt. Bij vastmaken zie je onmiddellijk die buis weer vollopen.
En eens in een half jaar, 80 ml (8 liter hars x 10 ml) resin (hars) cleaner toepassen in de pekelbuis en dan handmatig een regeneratie starten.
Dat ga ik dan ook maar eens in huis halen.
Misschien voor de eerste keer gewoon eens 2x achter elkaar laten regenereren (met een uur pauze ertussen) en hars cleaner toepassen.
Dat had ik dan ook gedaan. Gisteravond direct nadat alles weer in elkaar zat plus vannacht op de reguliere spoeltijd van 02:00 uur.
Op pagina 62 staat nog iets over ontsmetting
https://www.installatiewo...ndleidinginnederlands.pdf
Dat heb ik zelf nog niet toegepast ergens dus geen ervaring mee.
Onderhoud aan de ontharder
(y)
En inderdaad eens een druppeltest uitvoeren.
(y)
De bovenste zeefkorf zit bij clack geborgd en eenmaal vast is het ook lastig te demonteren (clipjes die zich vast zetten)
Je kent dus geen methode om dat weer los te maken?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
Je zou de zaag erin kunnen zetten en een nieuwe kunnen bestellen als hij persee eruit moet
https://www.waterontharde...daard-pentair-voor-fleck/

Wellicht op de juiste punten wat kracht zetten en draaien als ik deze foto zo zie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUCAxz0UtbzUMKNWcN1u4ayqIQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5O0NYkOXIPNRcr7Crms77BZA.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als je hem beschadigd zou ik hem niet terugzetten. Het is toch een afdichting om te voorkomen dat er hars in je leidingnet komt.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-10-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Mijn vrouw en dochter hebben al een paar maanden heel regelmatig buikpijn. Nu heeft mijn vrouw bedacht dat het ongeveer begonnen nadat we de waterontharder hebben gekregen.

Nu wil ze dat ik de waterontharder 1-2 weken afsluit om te zien of ze zich beter voelt.

Heb er een montageblok bij laten zetten, dus het is eenvoudig af te sluiten. Maar de waterontharder zelf gaat natuurlijk na x dagen regenereren.

Hoe kan dit het beste aanpakken? Stekker eruit en over 2 weken stekker erin, regenten met harsrieniger ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@AndereKoekoek
Als je de stekker eruit trekt (en je bypass open zet) heb je dan niet gewoon dezelfde situatie als een niet-geïnstalleerde waterontharder? Mij lijkt dat een goede manier om te kijken of dat verschil maakt, zonder dat je ontharder gaat regenereren.

En hoe lang is die ontharder al in gebruik? Zou er een besmetting in kunnen zitten?

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 07-10-2024 22:08 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Hippe Lip schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:07:
@AndereKoekoek
Als je de stekker eruit trekt (en je bypass open zet) heb je dan niet gewoon dezelfde situatie als een niet-geïnstalleerde waterontharder? Mij lijkt dat een goede manier om te kijken of dat verschil maakt, zonder dat je ontharder gaat regenereren.

En hoe lang is die ontharder al in gebruik? Zou er een besmetting in kunnen zitten?
Dat waren inderdaad ook mijn gedachten. De waterontharder staat hier nu bijna een jaar.

Het slangetje tbv de afvoer naar de riolering zit pas een maand of 2 een terugslagklep op. Zit wel wat donkere aanslag aan de binnenkant van de slang, maar de leverancier heeft gezegd dat het geen kwaad kan gezien er ook een terugslagklep in de waterontharder zelf zit.

Verwacht eerlijk gezegd niet dat er een besmetting is van iets. Het water smaakt normaal en de zoutbak ruikt ook niet vreemd ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

AUijtdehaag schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:29:
@Hippe Lip
Wat is eigenlijk de reden dat dit moet gebeuren? Waarom de angst voor bacteriegroei? Die groeit immers ook niet in je leidingen?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
In je leidingen heb je goede doorstroming dus kleine kans op een biofilm te vormen waarop bacterien zich kunnen hechten en vermenigvuldigen.

Een leiding die niet doorstroomt is ook ongewenst. Denk aan een afgedopte stilstaande leiding warm water vanaf de CV ketel als men een quooker plaatst.

Ik weet niet hoe je de afgelopen jaren die ontharder gebruikt hebt qua zoutspoeling tijden of regelmaat van harscleaner.
Dus daaruit kan ik geen conclusies trekken

Maar eigenlijk geef je zelf een mooi voorbeeld voor die kans op bacteriegroei in je ontharder. De biofilm rand is duidelijk een niet goed doorstroomd stukje waar zich wat kan opbouwen mits je niet regelmatig genoeg ontsmet met zout of fosforzuur.
Maar ik ga er vanuit dat dit al meer dan 10? jaar niet is geopend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lch3h5uni_9bezmOTpXymftxOa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9DIynV5yZdf1zZxVcUM2257.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

AUijtdehaag schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 05:28:
@Hippe Lip
Maar ik ga er vanuit dat dit al meer dan 10? jaar niet is geopend.
Aardige gok: Het ding staat er nu 9 jaar. 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@Hippe Lip
Dus in 9 jaar geen harsreiniger gebruikt? Ik denk dat je misschien nog beter je hars kan vervangen. Of je hele ontharder. Ook gezien die smurry op de foto hierboven. Bah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

g00gle schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:43:
@Hippe Lip
Dus in 9 jaar geen harsreiniger gebruikt? Ik denk dat je misschien nog beter je hars kan vervangen. Of je hele ontharder. Ook gezien die smurry op de foto hierboven. Bah
Ik heb nog geen flesje op de kop getikt om mijn waterhardheid na de ontharder te meten, maar als die op of rond de 0% ligt lijkt me het vervangen van de hars toch niet nodig? Of vergeet ik iets?

En wat de hygiëne betreft: ik ben niet zo van de superhygiëne. Je moet ook een zekere weerstand opbouwen. Maar als er permanent een besmetting in zit, zou ik dat dan niet merken in het dagelijkse leven? We hebben hier voor zover ik weet nergens last van…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31
Vraagje voor de bezitters van een waterontharder.

Wij hebben sinds enkele weken een waterontharder maar nu heeft de stoomgenerator (strijkijzer) er de geest aan gegeven.
Hij lekt water en de stoom die eruit komt maakt bruine vlekken (en niet een klein beetje!).

Philips geeft aan dat je geen "chemisch ontkalkt water" mag gebruiken (daar valt een ontharder ook onder denk ik?)
Reden is dat dit slecht zou zijn voor de koperen leidingen in het apparaat die onder hoge druk staan.

Wat is jullie ervaring?
Of zeggen ze dit gewoon zodat je toch weer "gewoon" water gebruikt waarbij je apparaat eens per x jaar stuk gaat en je dus een nieuwe moet kopen?

Zie ook: https://www.philips.nl/c-...oomstrijkijzer-of--stomer

[ Voor 8% gewijzigd door Flappie op 08-10-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Flappie schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:49:
Vraagje voor de bezitters van een waterontharder.

Wij hebben sinds enkele weken een waterontharder maar nu heeft de stoomgenerator (strijkijzer) er de geest aan gegeven.
Hij lekt water en de stoom die eruit komt maakt bruine vlekken (en niet een klein beetje!).

Philips geeft aan dat je geen "chemisch ontkalkt water" mag gebruiken (daar valt een ontharder ook onder denk ik?)
Reden is dat dit slecht zou zijn voor de koperen leidingen in het apparaat die onder hoge druk staan.

Wat is jullie ervaring?
Of zeggen ze dit gewoon zodat je toch weer "gewoon" water gebruikt waarbij je apparaat eens per x jaar stuk gaat en je dus een nieuwe moet kopen?

Zie ook: https://www.philips.nl/c-...oomstrijkijzer-of--stomer
Denk dat die bruine vlekken gewoon stukken kalk zijn die oplossen/loskomen door het ontharde water. Even goed doorspoelen en doorstomen en je bent er vanaf.

In landen als Oostenrijk strijken ze ook en kennen ze in veel ge eisen überhaupt geen kalk in het (berg) water. Vind het altijd raar als bedrijven hier achter schuilen.

[ Voor 8% gewijzigd door EWK op 08-10-2024 19:11 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
@Flappie
Vaak gebeurt dit ook zonder ontharder, "de vieze bruine druppels"
Na een tijd niet gebruiken ect.

Reinig even 2x je strijkijzer met simpel natuur azijn (Geen schoonmaak azijn)
Dan is het meeste kalk weg.

chemisch ontkalkt water.... Is denk ik waterontharder zonder zout, ofwel de na vul cilinders.

--
Begin 2024 kwam hier ook een waterontharder.
Bereid veel gerechten uit de stoomoven, en hier kwam ook met regel maat bruin water van af, ofwel oude kalk laag, in het vuil water reservoir

Nu geheel weg zonder azijn te hebben gebruikt.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31
PatRamon schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:11:
@Flappie
Vaak gebeurt dit ook zonder ontharder, "de vieze bruine druppels"
Na een tijd niet gebruiken ect.

Reinig even 2x je strijkijzer met simpel natuur azijn (Geen schoonmaak azijn)
Dan is het meeste kalk weg.

chemisch ontkalkt water.... Is denk ik waterontharder zonder zout, ofwel de na vul cilinders.

--
Begin 2024 kwam hier ook een waterontharder.
Bereid veel gerechten uit de stoomoven, en hier kwam ook met regel maat bruin water van af, ofwel oude kalk laag, in het vuil water reservoir

Nu geheel weg zonder azijn te hebben gebruikt.
Ik denk ook dat er oude kalk loskomt. Maar heb het inmiddels al wel 5 x doorgespoeld en het reservoir schoongemaakt maar hierna waren er toch weer witte shirts die zo bij de afval kunnen helaas.

Wordt dus toch maar een nieuwe kopen.
Het apparaat is van mijn vrouw ;) en die beslist er dus ook maar over :P

Maar jullie gooien er dus gewoon ontkalt water uit de ontharder in? Of strijken jullie niet? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Flappie schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:12:
[...]

Ik denk ook dat er oude kalk loskomt. Maar heb het inmiddels al wel 5 x doorgespoeld en het reservoir schoongemaakt maar hierna waren er toch weer witte shirts die zo bij de afval kunnen helaas.

Wordt dus toch maar een nieuwe kopen.
Het apparaat is van mijn vrouw ;) en die beslist er dus ook maar over :P

Maar jullie gooien er dus gewoon ontkalt water uit de ontharder in?
Dat doen we idd, al strijk ik meestal direct als het vochtig uit de was komt. Veel makkelijker :)

[ Voor 7% gewijzigd door EWK op 08-10-2024 21:49 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 09:58
[...]
Maar jullie gooien er dus gewoon ontkalkt water uit de ontharder in? Of strijken jullie niet? >:)
Nee, even geprobeerd met nieuw stoom strijkijzer, maar er zitten nog steeds andere mineralen in het ontkalkte water die residu achterlaten met strijken met stoom.
Terug naar gedemineraliseerd water uit de supermarkt a €0.74/liter en geen issues meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:43

Maar jullie gooien er dus gewoon ontkalt water uit de ontharder in? Of strijken jullie niet? >:)
Dat laatste :+ ik kan het aanraden. O-)
Maar kalk is inderdaad niet het enige mineraal in water. Daarom gebruiken glazenwassers ook nog vaak gedemineraliseerd water ipv onthard water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
@Flappie Geen issues met onthard water hier in de strijkijzer.
Maar een pak barleduc uit de super voor strijkapparaat zijn ook niet de kosten, idem gedemineraliseerd

@Waah
Veel raampartijen hier rondom huis, en ook gewoon met onthard water via de accu hogedrukreiniger.
Microvezel doek met een lichte spray voor de ramen en klaar.
Nog nooit zo snel klaar met de ramen door deze manier.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:52
@PatRamon waar heb je dat vandaan? Bar-le-Duc valt onder de categorie “zwak mineraalhoudend mineraalwater” met ten hoogste 500 mg/l, zoals de meeste mineraalwaters in Europa. (Bron: https://www.bar-le-duc.nl/veelgestelde-vragen/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
Rembock schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:11:
@PatRamon waar heb je dat vandaan? Bar-le-Duc valt onder de categorie “zwak mineraalhoudend mineraalwater” met ten hoogste 500 mg/l, zoals de meeste mineraalwaters in Europa. (Bron: https://www.bar-le-duc.nl/veelgestelde-vragen/)
Wellicht verkeerd verwoord.
Mits de gene problemen blijft aanhouden, is voor een strijkijzer dat ook prima.
Niet een bewering dat het kalkvrij/gezond water is ect.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

g00gle schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:43:
@Hippe Lip
Dus in 9 jaar geen harsreiniger gebruikt? Ik denk dat je misschien nog beter je hars kan vervangen.
Nee, idd. Daar had ik geen weet van.
Hoe weet ik of (wanneer) ik harsreiniger moet gebruiken?

En andere vraag: wat als ik geen harsreiniger gebruik?

Sorry voor mss domne vragen, naar ik heb werkelijk geen idee…
Of je hele ontharder.
Dan nog zo’n domme vraag:
En wat zou een reden kunnen zijn om de hele ontharder -dus ook de behuizing- te vervangen? Slijt zo’n fles?
Ook gezien die smurry op de foto hierboven. Bah
Ja, die smurrie zal er niet thuis horen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waaruit die bestaat en wat het effect ervan is. Ik heb het niet geanalyseerd.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

En dan nog een laatste domme vraag:
Hoe meten jullie de hardheid van het water ná de ontharder? Ik ken de flesjes met druppeltjes, waarbij het aantal druppels waarbij de kleur omslaat het aantal graden dH aangeeft.

Maar jullie ontharden tot NUL. Hoe zit dat dan met dat omslagpunt van de kleur?

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 107 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.