Ok, dat klinkt op zich goed. Zou ik dan nog wat vragen mogen afvuren ?

Zijn jullie verstokte waterdrinkers, of alleen sporadisch ?
Heeft de Cube nog zijn waterfilter, of is deze vervangen voor de dummy filter ?
Welke ontharder hebben jullie in gebruik ?
ViezeVis schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:40:
[...]
Wasmiddelverbruik/wasmachine:
- Maar omdat er geen kalk meer in het water zit, kan de zeep in de wasmachine zich niet meer hechten aan de kalk en daardoor niet meer goed uitgespoeld worden.
- Men gaat dan dus minder zeep gebruiken met als gevolg dat de was niet meer schoon wordt en de wasmachine kan gaan stinken.
Vooral die 2e zin vind ik wat tegenstrijdig. Hoe minder zeep je gebruikt, des te effectiever het resultaat. Ik heb dat zelf mogen ondervinden met mijn bestek wat een beetje roestig uit de vaatwasser kwam. Nadat ik sterk ben gaan minderen in poeder, werd de vaat écht schoon. Dus 'minder wasmiddel' gebruiken zie ik niet direct als nadeel. Dan is er immers ook weinig zeep om vast te hechten aan de macine.
De 1e zin kan ik mij wel wat bij voorstellen. Ik ben geen natuurkundige, maar de hoeveelheid kalk verminderd doorgaans de effectiviteit van shampoo of poeder. Ws omdat kalk dus zorgt voor het 'kleven' van de elementen waaruit shampoo bestaat.
My 2 cents: was je wasmachine soms even op 90 graden. 100% katoen handdoeken kunnen eens per keer prima op 90 graden. Een trommelreiniging van 70 graden (Samsung) is te weinig. Draai anders zo nu en dan eens een programma op 90 graden met een schepje vaatwasserpoeder. Dat werkt bij ons heel goed en houd de machine goed schoon. Stinken doet 'ie niet nu 1 jaar later.
Ja, dat is dus een beetje het lastige. Iedere ontharder verkoper prijst natuurlijk het product aan, en noemt stevast dat wasmachines hier voordeel uit halen. Echter, de fabrikant van onze wasmachine is daar dus duidelijk minder positief over. Ze raden eigenlijk dus aan om niet lager dan 5dH te gaan.
De wasmachine zelf heeft een automatisch doseersysteem, een dosering dat werkt op een aantal parameters die je zelf moet instellen, zoals waterhardheid, maximale afgifte in ml en wat je per was kunt aangeven hoe vuil de was is. Hiernaast heeft dat ding ook nog sensoren zodat het uiteindelijk met de parameters en metingen met een zo slim mogelijke dosering komt.
Afaik werkt dat eigenlijk best prima, eens in de zoveel tijd gooi ik er een nieuwe cartridge(s) in en kijken we er verder niet naar om. Omgerekend naar kosten per gedraaide was, ligt dat iets lager dan dat je zelf je wasmiddel in het bakje doet.
Wasjes op 90 graden komt regelmatig voor, minstens 1x in de maand wassen we zo de handdoeken, en ieder jaar doen we een machinereiniging met de originele Miele wasmachinereiniger die dat ook op 90 graden doet.
Machine (en de was!) ruikt nu nog altijd fris, maar als ik de website moet geloven is er kans dat dit dus niet meer zo zal zijn met 0dH (?)
ViezeVis schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:40:
[...]
Smaak
Dit is heel persoonlijk. Het water smaakte wat vlakker bij ons na de ontharder maar daar stoorde ik mij niet aan. Koffie smaakte wel beter. Maar ik mag niet klagen. Water uit Zwolle vind ik niet te drinken bijvoorbeeld (maar van de heide weer wel). In het koffie-topic wordt overigens wel eens gesproken over kalkwater (waarom je het juist wel moet doen meende ik). Water gaat iig niet zout of 'zilt' smaken is mijn ervaring.
Zeker heel persoonlijk, dat maakt het ook zo lastig. Van de koffie geloof ik wel, tegenwoordig drinken we meestal Latte's, en daar zal het niet op uitmaken.
Maar we drinken wel relatief veel kraanwater. Die moet echt lekker blijven, zo'n Quooker met Cube was al een aardige investering, met een ontharder komt er dan nog een schepje bovenop, als het water daarna niet meer zo lekker is dan zou ik daar best heel verdrietig van kunnen worden

Erik-1978 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:56:
[...]
@
Madshark minder hard water zou best enig effect op de huid kunnen hebben, maar
het probleem van het uitdrogen pak je daarmee niet aan. Je wast nl. simpelweg 1 tot 2x per dag de natuurlijke huidvetten er af die de huid soepel houden. Loei dure shampoos, conditioners of smeersels voor na het douchen lossen dat niet op.
Yep, heb je helemaal gelijk in. Maar die discussie gaat niemand op aarde winnen van mijn vrouw, die moet en ZAL minstens 1x per dag douchen. En jah, schijnbaar werkt die halve apotheek aan shampoo's en smeersels prima bij haar, want ze gaat er stug mee door.
Erik-1978 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:56:
[...]
Smaak: ja het word in onze beleving wat 'zachter', mijn zoontje vond het minder lekker (na 4 mnd gewend).
Kalk: voorheen 13°DH en nu nergens aanslag meer en schoonmaken badkamer e.d. is simpel.
Wasmiddel: op gewoonte word er vaak nog steeds te veel ingedaan, maar kan idd met minder uit.
CV: ik heb systeem wel gevuld met 'normaal' water alvorens de ontharder er tussen te zetten.
Dat is dan weer tegenstrijdig met een reactie hierboven,
geen veschil vs.
4 maanden wennnen.
Smaken verschillen inderdaad, de een ontwikkeld een smaak voor een specifiek product (zie bijv. wijn), de ander heeft zo zijn eigen voorkeuren.
Al denk ik dat we 'zachter' water wel zullen waarderen, Eindhoven heeft zachter water dan Rotterdam, en het kraanwater van Eindhoven is eigenlijk gewoon prima imho.
Maar bijsmaakjes, nasmaakjes of geuren, dat is echt een no-go.
dunDaan schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:14:
Sinds afgelopen maart zijn we ons nieuwe huis in getrokken, een ontkalker stond hoog op het verlanglijstje, en sinds afgelopen weekend staat er een AQMOS Less 15 in de meterkast te stralen. Twee vraagjes hierover:
1) De vrouw des huizes zegt dat ze het water echt vies vind smaken nu (dat terwijl ik zelf niet of nauwelijks verschil proef). Hebben meer mensen dit meegemaakt, dat de één een gigantisch verschil proeft, en de ander nauwelijks?
Dat is dus precies waar ik achter probeer te komen, de nogal wisselende ervaringen met de smaak van het drinkwater. Kan jouw vrouw omschrijven waarom het vies smaakt ?
[
Voor 5% gewijzigd door
Madshark op 27-08-2024 00:31
]