Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 106 ... 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
dotcom87 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Beschikbaar water: 1059 liters (83%)
Gem dagelijks waterverb.: 283 liters
Waterverbruik vandaag: 49 liters
Totaal waterverbruik: 425842 liters
Debiet: 0.0l/min
Dagen in werking: 1600 dagen
Laatste regeneratie: 1 Dagen geleden
Totaal aantal regeneraties: 417
Max dagen tussen regeneraties: Automatisch
Handig...
266 liter per dag (425842 / 1600)
3.8 dagen per regeneratie (1600/ 417)
1275 liter capaciteit (1059 = 83%)
4.6 dagen capaciteit bij huidig verbruik (1275/266)

Uitgaande dat 3.8 dag = 4 of soms 3 dagen per regeneratie zit het allemaal wel strak op elkaar en dus kans dat de dH eens doorschiet.
Wellicht een grotere capaciteit ontharder zou beter geweest zijn met deze cijfers (eens in de 6 dagen regeneratie)
Dan zit je niet zo kort erop met verbruik.

Tot zover snelle conclusie ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:03
AUijtdehaag schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:02:
[...]

Handig...
266 liter per dag (425842 / 1600)
3.8 dagen per regeneratie (1600/ 417)
1275 liter capaciteit (1059 = 83%)
4.6 dagen capaciteit bij huidig verbruik (1275/266)

Uitgaande dat 3.8 dag = 4 of soms 3 dagen per regeneratie zit het allemaal wel strak op elkaar en dus kans dat de dH eens doorschiet.
Wellicht een grotere capaciteit ontharder zou beter geweest zijn met deze cijfers (eens in de 6 dagen regeneratie)
Dan zit je niet zo kort erop met verbruik.

Tot zover snelle conclusie ;)
Bedankt alvast om mee te kijken/denken! :) Ben er zelf nog niet zo in thuis :P

Zijn er tips qua instellingen die jij zou veranderen moest je in mijn situatie zijn? We willen er uiteindelijk gewoon voor zorgen dat onze toestellen/douche kalkvrij blijven :) Als er dan wat meer zout/water verbruikt moet worden, dan is dat voor nu maar zo helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-07 23:38

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Fethoz69 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:50:
@AUijtdehaag Top zeg! Super bedankt.
Wat betreft die sleutel, je woont vast niet in het oosten van ons kikkerlandje?
Dat is die grote zwarte sleutel toch? Anders bestel ik even een revisiesetje.
Wij zitten in Oldenzaal, daar kan je een sleutel van ons lenen/kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dotcom87
Als je al een verbetering hebt gemaak door de ingestelde dH te verhogen (wat betekend dat de ontharder eerder aan de max capaciteit zit en eerder zal regenereren, dan zou ik het even aankijken en iedere dag even meten op 1 week tijd.
De ontharder zit gewoon krap in zijn jasje.

Controleer ook of de afvoer van pekelwater vrij is. Een knik in de slang kan ook zorgen voor een verstoorde regeneratie.
Heb je veel last van ijzer in je drinkwater, dan een keer een harscleaner gebruiken.
Controleer ook of er geen zoutbrug zit in het zoutreservoir waardoor er onvoldoende zout wordt opgenomen.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
AUijtdehaag schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:17:
@dotcom87
Als je al een verbetering hebt gemaak door de ingestelde dH te verhogen (wat betekend dat de ontharder eerder aan de max capaciteit zit en eerder zal regenereren, dan zou ik het even aankijken en iedere dag even meten op 1 week tijd.
De ontharder zit gewoon krap in zijn jasje.

Controleer ook of de afvoer van pekelwater vrij is. Een knik in de slang kan ook zorgen voor een verstoorde regeneratie.
Heb je veel last van ijzer in je drinkwater, dan een keer een harscleaner gebruiken.
Controleer ook of er geen zoutbrug zit in het zoutreservoir waardoor er onvoldoende zout wordt opgenomen.
Ik had gemerkt toen ik de laatste keer bijgevuld heb dat er onderaan in de bodem van de ontkalker wel een soort van "zoutkoek" was, is dat dat een zoutbrug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dotcom87
Dat kan er een zijn inderdaad. Dat lost meestal niet op ook, dus gewoon af en toe eens reinigen en verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
AUijtdehaag schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:23:
@dotcom87
Dat kan er een zijn inderdaad. Dat lost meestal niet op ook, dus gewoon af en toe eens reinigen en verwijderen
Effectief kapot steken en de brokken er uit halen? Ik heb er nu wel al 25kg zout bijgegooid, dus dat wordt nu wel even moeilijk :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dotcom87
Volgende keer eruit halen. Ik ga nu weer wat doen hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
AUijtdehaag schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:25:
@dotcom87
Volgende keer eruit halen. Ik ga nu weer wat doen hier ;)
Bedankt voor de hulp alvast! Ik heb nu precies wel het gevoel dat ik best de dH waarde op de ontkalker lager zet, op 18dH (om te matchen met mijn meting van 18 dH van het water voor het door de ontkalker gaat) en de regeneratie misschien wat vaker laat gebeuren (manueel instellen ipv automatisch).

Ook omdat er met een lager ingestelde dH waarde in de ontkalker meer liter water beschikbaar is?

[ Voor 14% gewijzigd door dotcom87 op 26-08-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8r_JoOSsak5akcMP1xN40WcEAjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWHi4ABZdixbMH0TiiGS96wK.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een zoutbank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
dotcom87 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:29:
[...]
Ook omdat er met een lager ingestelde dH waarde in de ontkalker meer liter water beschikbaar is?
Een lager ingestelde dH waarde, heeft het effect dat de ontharder "denkt" dat hij meer capaciteit heeft.
Dus zal hij pas later gaan regenereren.

Het is dus andersom dan dat jij veronderstelt.

Met een andere instelling in dH komt er niet ineens meer hars in (= meer onthardings capaciteit)
Een te hoge dH ingesteld = eerder regenereren = minder oplopende dH aan het eind

Dat is een laag die waarschijnlijk niet oplost.
Doet niet zoveel aan de werking omdat deze ONDER het niveau ligt van het aanzuig mechanisme in de pekelbuis. (de uitsparingen in de pekelbuis zijn ook vrij, dus geen belemmering).
Maar voorkeur is gewoon jaarlijks het weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
AUijtdehaag schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:15:
[...]

Een lager ingestelde dH waarde, heeft het effect dat de ontharder "denkt" dat hij meer capaciteit heeft.
Dus zal hij pas later gaan regenereren.

Het is dus andersom dan dat jij veronderstelt.

Met een andere instelling in dH komt er niet ineens meer hars in (= meer onthardings capaciteit)
Een te hoge dH ingesteld = eerder regenereren = minder oplopende dH aan het eind

Dat is een laag die waarschijnlijk niet oplost.
Doet niet zoveel aan de werking omdat deze ONDER het niveau ligt van het aanzuig mechanisme in de pekelbuis. (de uitsparingen in de pekelbuis zijn ook vrij, dus geen belemmering).
Maar voorkeur is gewoon jaarlijks het weg te halen.
Ik heb deze laag weggehaald.

Ik snap de redenering, maar als ik deze nu bv op 18 dH instel, en het regeneren manueel op 3 dagen zet ipv automatisch, dan zou het ook ok moeten zijn?

Of heeft een hogere dH waarde instellen dan toch de voorkeur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dotcom87
Een vaste regeneratietijd ziet niet hoeveel water je verbruikt. Maar probeer het gewoon en meet de dH iedere dag.

Flowmeter methode (= capaciteit ontharder in verbruikte liters) is meer besparend dan een vaste regeneratietijd instelling, echter met vaste tijden regenereren kan je voorkomen dat het doorschiet.
Mits dat ook tijdig gebeurt natuurlijk

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2024 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotcom87
AUijtdehaag schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:38:
@dotcom87
Een vaste regeneratietijd ziet niet hoeveel water je verbruikt. Maar probeer het gewoon en meet de dH iedere dag.

Flowmeter methode (= capaciteit ontharder in verbruikte liters) is meer besparend dan een vaste regeneratietijd instelling, echter met vaste tijden regenereren kan je voorkomen dat het doorschiet.
Mits dat ook tijdig gebeurt natuurlijk
Ik zal nu inderdaad elke avond (omdat het dikwijls 's avonds is dat er veel water verbruikt wordt hier) rond 22u de hardheid meten. De regeneratie gebeurt altijd om 2u 's nachts. Bedankt voor alle hulp en advies! 🙏🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:44

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

DaWizza schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:53:
[...]

Ja maar nee, check de link van @AUijtdehaag met de aflevering over die tent.
TLDR: failliet en verkoopt nog steeds terwijl er 1.1miljoen schuld open staat.
Bah. Stiekeme kerel zeg. Moet zich kapot schamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:25
Weet iemand hoe je handmatig een regeneratie start van de Aqmos LESS serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Flappie
De meest rechterknop ingedrukt houden.

Als dat niet meteen lukt, kort de knop indrukken (en dan nog een keert kort, anders volgt er vanacht nog een regeneratie, been there done that)

En dan weer lang ingedrukt houden dan zal hij starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKo6d000MSQnHlAVyFub3k8cWQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cNcEuixValXOasiPdTvmFYn.jpg?f=fotoalbum_large

RTFM :+

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunDaan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-03 12:35
Sinds afgelopen maart zijn we ons nieuwe huis in getrokken, een ontkalker stond hoog op het verlanglijstje, en sinds afgelopen weekend staat er een AQMOS Less 15 in de meterkast te stralen. Twee vraagjes hierover:

1) De vrouw des huizes zegt dat ze het water echt vies vind smaken nu (dat terwijl ik zelf niet of nauwelijks verschil proef). Hebben meer mensen dit meegemaakt, dat de één een gigantisch verschil proeft, en de ander nauwelijks?
2) Gerelateerd aan de 1e vraag is wellicht het volgende: in de handleiding van het apparaat staat eigenlijk helemaal niet uitgelegd wat je moet doen om het apparaat in gebruik te nemen. Ik heb 'm dus maar handmatig op een initiële regeneratie gezet, en vervolg de kraan een minuut of 5 open gezet om te spoelen. Als dit echter niet de juiste manier is kan ik me voorstellen dat het water toch niet de kwaliteit heeft die het zou moeten hebben. Heb ik iets gemist of is zou dit OK moeten zijn?

PS. De meting van de waterhardheid laat trouwens wel een duidelijk verschil zien: van 13 naar 0 dH :)

Kompjoeternurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunDaan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-03 12:35
AUijtdehaag schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:18:
@Flappie
De meest rechterknop ingedrukt houden.

Als dat niet meteen lukt, kort de knop indrukken (en dan nog een keert kort, anders volgt er vanacht nog een regeneratie, been there done that)

En dan weer lang ingedrukt houden dan zal hij starten.

[Afbeelding]

RTFM :+
Dank voor de link naar de manual; die zit niet standaard bij het apparaat, en de standaard handleiding is, naja, niet helemaal duidelijk zullen we maar zeggen

Kompjoeternurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:32:
Bij ons was er geen merkbaar verschil in smaak via de Cube (of direct uit de kraan).
Ok, dat klinkt op zich goed. Zou ik dan nog wat vragen mogen afvuren ? ;)
Zijn jullie verstokte waterdrinkers, of alleen sporadisch ?
Heeft de Cube nog zijn waterfilter, of is deze vervangen voor de dummy filter ?
Welke ontharder hebben jullie in gebruik ?
ViezeVis schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:40:
[...]

Wasmiddelverbruik/wasmachine:
- Maar omdat er geen kalk meer in het water zit, kan de zeep in de wasmachine zich niet meer hechten aan de kalk en daardoor niet meer goed uitgespoeld worden.
- Men gaat dan dus minder zeep gebruiken met als gevolg dat de was niet meer schoon wordt en de wasmachine kan gaan stinken.

Vooral die 2e zin vind ik wat tegenstrijdig. Hoe minder zeep je gebruikt, des te effectiever het resultaat. Ik heb dat zelf mogen ondervinden met mijn bestek wat een beetje roestig uit de vaatwasser kwam. Nadat ik sterk ben gaan minderen in poeder, werd de vaat écht schoon. Dus 'minder wasmiddel' gebruiken zie ik niet direct als nadeel. Dan is er immers ook weinig zeep om vast te hechten aan de macine.
De 1e zin kan ik mij wel wat bij voorstellen. Ik ben geen natuurkundige, maar de hoeveelheid kalk verminderd doorgaans de effectiviteit van shampoo of poeder. Ws omdat kalk dus zorgt voor het 'kleven' van de elementen waaruit shampoo bestaat.

My 2 cents: was je wasmachine soms even op 90 graden. 100% katoen handdoeken kunnen eens per keer prima op 90 graden. Een trommelreiniging van 70 graden (Samsung) is te weinig. Draai anders zo nu en dan eens een programma op 90 graden met een schepje vaatwasserpoeder. Dat werkt bij ons heel goed en houd de machine goed schoon. Stinken doet 'ie niet nu 1 jaar later.
Ja, dat is dus een beetje het lastige. Iedere ontharder verkoper prijst natuurlijk het product aan, en noemt stevast dat wasmachines hier voordeel uit halen. Echter, de fabrikant van onze wasmachine is daar dus duidelijk minder positief over. Ze raden eigenlijk dus aan om niet lager dan 5dH te gaan.

De wasmachine zelf heeft een automatisch doseersysteem, een dosering dat werkt op een aantal parameters die je zelf moet instellen, zoals waterhardheid, maximale afgifte in ml en wat je per was kunt aangeven hoe vuil de was is. Hiernaast heeft dat ding ook nog sensoren zodat het uiteindelijk met de parameters en metingen met een zo slim mogelijke dosering komt.
Afaik werkt dat eigenlijk best prima, eens in de zoveel tijd gooi ik er een nieuwe cartridge(s) in en kijken we er verder niet naar om. Omgerekend naar kosten per gedraaide was, ligt dat iets lager dan dat je zelf je wasmiddel in het bakje doet.

Wasjes op 90 graden komt regelmatig voor, minstens 1x in de maand wassen we zo de handdoeken, en ieder jaar doen we een machinereiniging met de originele Miele wasmachinereiniger die dat ook op 90 graden doet.
Machine (en de was!) ruikt nu nog altijd fris, maar als ik de website moet geloven is er kans dat dit dus niet meer zo zal zijn met 0dH (?)
ViezeVis schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:40:
[...]
Smaak
Dit is heel persoonlijk. Het water smaakte wat vlakker bij ons na de ontharder maar daar stoorde ik mij niet aan. Koffie smaakte wel beter. Maar ik mag niet klagen. Water uit Zwolle vind ik niet te drinken bijvoorbeeld (maar van de heide weer wel). In het koffie-topic wordt overigens wel eens gesproken over kalkwater (waarom je het juist wel moet doen meende ik). Water gaat iig niet zout of 'zilt' smaken is mijn ervaring.
Zeker heel persoonlijk, dat maakt het ook zo lastig. Van de koffie geloof ik wel, tegenwoordig drinken we meestal Latte's, en daar zal het niet op uitmaken.
Maar we drinken wel relatief veel kraanwater. Die moet echt lekker blijven, zo'n Quooker met Cube was al een aardige investering, met een ontharder komt er dan nog een schepje bovenop, als het water daarna niet meer zo lekker is dan zou ik daar best heel verdrietig van kunnen worden ;)
Erik-1978 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

@Madshark minder hard water zou best enig effect op de huid kunnen hebben, maar het probleem van het uitdrogen pak je daarmee niet aan. Je wast nl. simpelweg 1 tot 2x per dag de natuurlijke huidvetten er af die de huid soepel houden. Loei dure shampoos, conditioners of smeersels voor na het douchen lossen dat niet op.
Yep, heb je helemaal gelijk in. Maar die discussie gaat niemand op aarde winnen van mijn vrouw, die moet en ZAL minstens 1x per dag douchen. En jah, schijnbaar werkt die halve apotheek aan shampoo's en smeersels prima bij haar, want ze gaat er stug mee door.
Erik-1978 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:56:
[...]
Smaak: ja het word in onze beleving wat 'zachter', mijn zoontje vond het minder lekker (na 4 mnd gewend).
Kalk: voorheen 13°DH en nu nergens aanslag meer en schoonmaken badkamer e.d. is simpel.
Wasmiddel: op gewoonte word er vaak nog steeds te veel ingedaan, maar kan idd met minder uit.
CV: ik heb systeem wel gevuld met 'normaal' water alvorens de ontharder er tussen te zetten.
Dat is dan weer tegenstrijdig met een reactie hierboven, geen veschil vs. 4 maanden wennnen.
Smaken verschillen inderdaad, de een ontwikkeld een smaak voor een specifiek product (zie bijv. wijn), de ander heeft zo zijn eigen voorkeuren.
Al denk ik dat we 'zachter' water wel zullen waarderen, Eindhoven heeft zachter water dan Rotterdam, en het kraanwater van Eindhoven is eigenlijk gewoon prima imho.
Maar bijsmaakjes, nasmaakjes of geuren, dat is echt een no-go.
dunDaan schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:14:
Sinds afgelopen maart zijn we ons nieuwe huis in getrokken, een ontkalker stond hoog op het verlanglijstje, en sinds afgelopen weekend staat er een AQMOS Less 15 in de meterkast te stralen. Twee vraagjes hierover:

1) De vrouw des huizes zegt dat ze het water echt vies vind smaken nu (dat terwijl ik zelf niet of nauwelijks verschil proef). Hebben meer mensen dit meegemaakt, dat de één een gigantisch verschil proeft, en de ander nauwelijks?
Dat is dus precies waar ik achter probeer te komen, de nogal wisselende ervaringen met de smaak van het drinkwater. Kan jouw vrouw omschrijven waarom het vies smaakt ?

[ Voor 5% gewijzigd door Madshark op 27-08-2024 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Madshark schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 00:27:
[...]

Ok, dat klinkt op zich goed. Zou ik dan nog wat vragen mogen afvuren ? ;)
Zijn jullie verstokte waterdrinkers, of alleen sporadisch ?
Heeft de Cube nog zijn waterfilter, of is deze vervangen voor de dummy filter ?
Welke ontharder hebben jullie in gebruik ?
We drinken niet extreem veel, maar wanneer dan wel bruisend water. Ik heb een 2kg CO2 cilinder erop aangesloten. Ik zou zeggen meerdere glazen p.p. per dag. De Cube (oud model) heeft nog een filter (Quooker raadt het tegenwoordig af deze weg te laten). Dit alles ism een Aqmos CMX-32. Iets noordelijker in het Haagsche btw.

Maar dit alles is natuurlijk geen garantie voor hoe jullie het zullen ervaren. Als je je nu extreem focust op een veranderende smaak kan het ook zijn dat je straks door een placebo effect overtuigd bent dat het water anders smaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 27-08-2024 08:25 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:21
fsfikke schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:13:
[...]

We drinken niet extreem veel, maar wanneer dan wel bruisend water. Ik heb een 2kg CO2 cilinder erop aangesloten. Ik zou zeggen meerdere glazen p.p. per dag. De Cube (oud model) heeft nog een filter (Quooker raadt het tegenwoordig af deze weg te laten). Dit alles ism een Aqmos CMX-32. Iets noordelijker in het Haagsche btw.
Het stukje over het filter begrijp ik niet helemaal.
Moet ik het lezen als Quooker raadt het tegenwoord af om bij het oude model het filter weg te laten? Of bedoel je dat quooker het tegenwoordig bij het nieuwe model afraadt om het filter weg te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
fsfikke schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:13:
[...]

Maar dit alles is natuurlijk geen garantie voor hoe jullie het zullen ervaren. Als je je nu extreem focust op een veranderende smaak kan het ook zijn dat je straks door een placebo effect overtuigd bent dat het water anders smaakt.
Thnxs voor de info!
Neem aan dat de Cube er al stond voordat de ontharder was aangesloten ?
Wel een opvallende uitspraak van Quooker overigens. Zo'n 3 maanden geleden is onze Cube (ook oud model) onder garantie vervangen voor een nieuwe. Bij deze nieuwe zat naast het filter ook een dummy unit, waarvan de monteur aangaf dat we deze dan over 1 a 2 jaar konden plaatsen als het apparaat aangeeft dat het filter vervangen moet worden. Ons leidingwater heeft eigenlijk geen filter nodig, aldus zijn letterlijke woorden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BulMi schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:25:
[...]

Het stukje over het filter begrijp ik niet helemaal.
Moet ik het lezen als Quooker raadt het tegenwoord af om bij het oude model het filter weg te laten? Of bedoel je dat quooker het tegenwoordig bij het nieuwe model afraadt om het filter weg te laten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-edlxeaSEHVsfaeNJ-EqKSpEUaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZPjZWzVtndfBOctFRmS7BXW.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-07 12:52
@Madshark de reactie op smaak was niet tegenstrijdig, ik gaf aan dat mijn zoontje (10jr) 4 maanden nodig had om er aan te wennen. Wat meer het gevolg was van 'ons' aangezien wij hem vroegen of hij verschil proefde ...foute vraag aan pre-puber. Toen was water natuurlijk niet lekker meer ...afijn na 4 maanden drink meneer weer net zoveel water als ervoor.

Geen bijsmaken, geuren etc.

Ter info mijn ervaring is i.c.m. de 'Boshuis 150' welke werkt met zoutkristallen (geen zouttabletten).

[ Voor 12% gewijzigd door Erik-1978 op 27-08-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
@dotcom87 overweeg het gebruik van zoutkristallen i.p.v. zouttabletten, elimineer je ook het risico van de zoutbrug, Wel even checken of jouw waterontharder dat kan / mag ...is overigens grote onzin als het niet zou mogen aangezien kristallen zuiverder zijn ;)
https://www.zoutman.com/n...atief-zijn-voor-tabletten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Erik-1978 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:02:
[...]

@dotcom87 overweeg het gebruik van zoutkristallen i.p.v. zouttabletten, elimineer je ook het risico van de zoutbrug, Wel even checken of jouw waterontharder dat kan / mag ...is overigens grote onzin als het niet zou mogen aangezien kristallen zuiverder zijn ;)
https://www.zoutman.com/n...atief-zijn-voor-tabletten
Dat zal ik inderdaad eens bekijken. We hebben nu ook Regenit ipv Axal tabletten gekocht, omdat Regenit volgens sommigen toch beter zou zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dotcom87
Je hebt volgens mij ook een droge zoutbak (geen idee van hoeveel tijd er uit getrokken wordt om het zout op te lossen?)

De kristallen lossen eerder op dan de tabletten in kontakt met water (volgens de kristal zout producent), dus dat kan ook gunstiger zijn, als die tijd erg kort staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:23:
@dotcom87
Je hebt volgens mij ook een droge zoutbak (geen idee van hoeveel tijd er uit getrokken wordt om het zout op te lossen?)

De kristallen lossen eerder op dan de tabletten in kontakt met water (volgens de kristal zout producent), dus dat kan ook gunstiger zijn, als die tijd erg kort staat.
Bedoel je daarmee hoe lang een regeneratie duurt? Ik heb gisteren na het verwijderen van die zoutpap op de bodem een manuele regeneratie gestart, die duurde +- 80 minuten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dotcom87
Ik vond hier dat er een droge zoutbak was, dus ging ik daar van uit.
Bij een droge zoutbak volgt eerst een FILL daarna moet het zout nog een lange tijd inweken (oplossen) en daarna pas een regeneratie.

Maar ik denk dat die info misschien verkeerd is, gezien ik er in de handleiding niets van kan vinden
De foto die je plaatste laat geen water zien, wellicht heb je dat er ook uit gehaald?
Vandaar ook dat ik dacht droge zoutbak (of er komt echt geen nieuw water in dan is dat je probleem)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:00:
@dotcom87
Ik vond hier dat er een droge zoutbak was, dus ging ik daar van uit.
Bij een droge zoutbak volgt eerst een FILL daarna moet het zout nog een lange tijd inweken (oplossen) en daarna pas een regeneratie.

Maar ik denk dat die info misschien verkeerd is, gezien ik er in de handleiding niets van kan vinden
De foto die je plaatste laat geen water zien, wellicht heb je dat er ook uit gehaald?
Vandaar ook dat ik dacht droge zoutbak (of er komt echt geen nieuw water in dan is dat je probleem)
Er komt wel degelijk water in als hij aan het regenereren is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrtN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-07 22:17
Ik overweeg een AQMOS LESS-10 of R2D2-32 te installeren, maar de plaatsing is een uitdaging: hij past niet in of rondom de meterkast (waar de watermeter zit), dus ik wil hem verderop in de trapkast zetten. Maar dat betekent dat er 6 meter extra leidingwerk moet komen voor de aanvoer van het harde water en 6 meter voor het zachte water. Wat zal het effect zijn op de druk? Zal ik (veel) druk verliezen door deze 12 meter extra pijp? Ik heb het proberen op te zoeken in dit topic en elders, maar krijg geen eenduidig antwoord.

Er komt een 22mm buis mijn huis in, dus de verlenging wil ik ook 22mm maken. De ontharder komt op de begane grond, gelijk aan de watermeter. Maar de verlening moet wel een deur over, dus zal ~2,2 meter in de hoogte gaan (en weer terug). Ik verwacht per buis 4x 90 graden knietjes nodig te hebben. Maar er is ruimte van één van deze bochten een flauwe bocht te maken/buigen, heeft dat zin?

Ten slotte: wat is de meest ideale plek voor het bypass montageblok? In de meterkast, of dichtbij de ontharder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:25
TheMrtN schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:47:
Ik overweeg een AQMOS LESS-10 te installeren, maar de plaatsing is een uitdaging: hij past niet in of rondom de meterkast (waar de watermeter zit), dus ik wil hem verderop in de trapkast zetten. Maar dat betekent dat er 6 meter extra leidingwerk moet komen voor de aanvoer van het harde water en 6 meter voor het zachte water. Wat zal het effect zijn op de druk? Zal ik (veel) druk verliezen door deze 12 meter extra pijp? Ik heb het proberen op te zoeken in dit topic en elders, maar krijg geen eenduidig antwoord.

Er komt een 22mm buis mijn huis in, dus de verlenging wil ik ook 22mm maken. De ontharder komt op de begane grond, gelijk aan de watermeter. Maar de verlening moet wel een deur over, dus zal ~2,2 meter in de hoogte gaan (en weer terug). Ik verwacht per buis 4x 90 graden knietjes nodig te hebben. Maar er is ruimte van één van deze bochten een flauwe bocht te maken/buigen, heeft dat zin?

Ten slotte: wat is de meest ideale plek voor het bypass montageblok? In de meterkast, of dichtbij de ontharder?
Aqmos heeft bij mij de LESS-10 ook in de hoek in de gang geplaatst.
Ook daar was wat extra leidingwerk nodig vanaf de meter en weer terug.
Ik had echter alles 15mm leiding, al vanaf de meter.
Dat hebben ze netjes met 22mm meerlaagsbuis naar de waterontharder gebracht, en vanaf daar met 22mm terug naar de kruipruimte en daar gesplits naar de 15mm aansluitingen.

Ik heb trouwens de bypass op de LESS-10 zitten maar dat is de speciale Clack die bij dit model hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:11
Ik zat hier al wat mee te lezen, kijken wat voor ons zou werken. De douchehoek is inmiddels reddeloos verloren vwb kalk en eigenlijk staat er een complete verbouwing van de badkamer aan te komen. Nou zou het zonde zijn als die nieuwe badkamer weer begint te verkalken, dus wellicht bied een waterontharder een oplossing. Voor het wassen van de auto ken ik het voordeel al wel, daar gebruik ik een simpelere mobiele oplossing voor van unger.

Nou las ik echter iets over drukverlies door zowel de ontharder en door de officieel verplichte terugslagklep. We hebben al niet overdreven veel waterdruk, dus elk beetje minder is eigenlijk te veel. Wat zijn jullie ervaringen daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@gjcvro
De hars in je unger is een "mixed bed" hars, wat net wat anders is dan de hars in een normale waterontharder.
Echter is een mixed bed vaak niet te regenereren met zout, dus een wegwerp hars.

Je zal met een mixed bed hars, wat minder last van vlekjes gaan krijgen dan met een normale ontharder.
(noem het mineralen die ook in het water opgelost zitten naast het calcium en magnesium die dan vrijkomen)
Dus mixed bed is prima voor ramen en autos, maar ik zou het niet voor consumptie gebruiken.

Een "verplichte" CA beveiliging levert inderdaad drukverlies. Dat los je op met een drukverhogende pomp :+
Ik heb mijn CA vervangen door een EA (CA gedeeltje is 1:1 overzetbaar) en daardoor geen drukverlies meer. en dus geen pomp nodig
Ik heb een ontharder als consument en geen bedrijf, ik verwacht dan ook hier geen controle op juiste uitvoering van de regeltjes 8)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:49:
@gjcvro
De hars in je unger is een "mixed bed" hars, wat net wat anders is dan de hars in een normale waterontharder.
Echter is een mixed bed vaak niet te regeneren met zout, dus een wegwerp artikel.

Je zal met een mixed bed hars, wat minder last van vlekjes gaan krijgen dan met een normale ontharder.
(noem het mineralen die ook in het water opgelost zitten naast het calcium en magnesium die dan vrijkomen)
Dus mixed bed is prima voor ramen en autos, maar ik zou het niet voor consumptie gebruiken.

Een "verplichte" CA beveiliging levert inderdaad drukverlies. Dat los je op met een drukverhogende pomp :+
Ik heb mijn CA vervangen door een EA (CA gedeeltje is 1:1 overzetbaar) en daardoor geen drukverlies meer. en dus geen pomp nodig
Ik heb een ontharder als consument en geen bedrijf, ik verwacht dan ook hier geen controle op juiste uitvoering van de regeltjes 8)
Ja, een hydrofoor ken ik al wel, maar buiten de tuin sproeien vind ik het net wat overdreven voor in huis. Je moet me even helpen met EA? En de ontharder zelf levert weinig verlies op?

En nee, ik wilde de unger niet inbouwen, maar die was wel de aanleiding om eens beter te kijken naar ontharders, tot nog toe stonden ze voor mij in het onzinhoekje, maar dan vooral door die domme magneten of rare electrische frutsels.

[ Voor 8% gewijzigd door gjcvro op 27-08-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@gjcvro
Hier zie je wat fotos van de ombouw van CA naar EA
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Komt erop neer dat een CA een luchtkamer heeft die opent met een veer, die veer geeft een drukverlies, anders werkt de beveiliging niet goed.
Een EA is gewoon een terugslagklep met een balletje erin.

Hier staan ze allemaal op
https://www.watts.eu/nl-b...ntipollution-check-valves

Een ontharder geeft doorgaans geen drukverlies, mits je extreme verbruikers hebt.
Dan is dat weer een punt voor afweging welke ontharder je neemt

En hier waarom mixed bed niet geregenereerd kan worden
https://chatgpt.com/share...ac-4ef3-88f8-2cd27d9474d6
Dat is dus een ander hars dan in de waterontharders

@Fethoz69
Heb je nog een en ander gedemonteerd afgelopen weekend? Ivm drukverlies?

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
@AUijtdehaag Bedankt voor je antwoorden.
Is er nog een reden om voor een kleinere ontharder te gaan ipv de grotere versie?

Prijsverschil tussen een 1600 en 5000 is 40 euro f zo, maar zou wel betekenen dat hij minder vaak regenereert en minder vaak zout hoeft bij te vullen? Ding komt onder in de kelder te staan, en daar kom ik zo ongeveer 2x per jaar 1x om de cv installatie te vullen en 1x om de meterstand op te nemen, dus minder onderhoud = beter ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@gjcvro
Hij moet precies passen (met een klein beetje overschot, vind ik persoonlijk)
Vind dit wel een mooie uitleg daarover:
https://waterontharderkie...dagen-tussen-regeneraties

Ik kijk altijd eerst naar jaarverbruik. m3 naar liters = x1000
Dat delen door 365 = liters per dag
Dat vermenigvuldigen met 10 (dagen) en dan daar iets boven gaan zitten
Dan weet je de capaciteit die je nodig hebt bij 10 dH (meeste opgave van capaciteit gegevens - maar niet allemaal! - is gebaseerd op 10 dH inkomende hardheid) en om de 10 dagen regenereren.

Dan kan je daarmee rekenen
In de excel zie je wat de hardheid er toe doet.
https://docs.google.com/s...1251210344#gid=1251210344

Ik ga ervan uit dat je de tuin sproeit met de ontharder gebypassed of een aftakking maakt zonder onthard water daarvoor? Ook een zwembad vullen buiten de ontharder om?
Dus die m3 hoef je niet mee te rekenen.

Ik weet niet wat je bedoelt met 1600 of een 5000 ? ZIjn dat bepaalde modellen?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:29:
@gjcvro
Hij moet precies passen (met een klein beetje overschot, vind ik persoonlijk)
Vind dit wel een mooie uitleg daarover:
https://waterontharderkie...dagen-tussen-regeneraties

Ik kijk altijd eerst naar jaarverbruik. m3 naar liters = x1000
Beetje lastig, ik spoei de tuin niet, daar heb ik een puls voor, maar gooi wel wekelijks een x aantal m3 in de vijver. Buitenkraan krijgt een bypass (daar zit ook het vulsysteem van de vijver op). Geen idee wat we zelf verbruiken, een fractie van ons totale verbruik.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:29:
Ik weet niet wat je bedoelt met 1600 of een 5000 ? ZIjn dat bepaalde modellen?
ik keek naar de Aqmos CM-serie, die begint bij 1600l en loopt tot 5000l op met 10 euro per stap. Dan denk ik simpel, voor 40 euro meer, doe maar de grote 8) maar blijkbaar moet je iets langer nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@gjcvro
Een te kleine gaat vaker regenereren -> kost meer water en zout
Een te grote verbruikt meer water en zout dan een kleine en zal je toch ook moeten laten regenereren op max tijd -> kost meer water en zout.

Daarom is het beste een passende te nemen, aan de hand van je verbruik. Zodat onthardingscapaciteit en waterverbruik/zout op elkaar afgestemd is.

Er zijn afwijkende mogelijkheden, mijn ontharder is ook veel te groot voor mijn verbruik (less-15 met maar 34 m3 jaarverbruik)
Die laat ik ook elke 10 dagen regenereren. Ondanks dat het meer water kost, dan een kleiner model per regeneratie, is het zoutverbruik wel -min of meer- aan te passen, door proportioneel bezouten en upflow regeneratie (kan met wat minder zout af)

Maar als je al een groot verbruik hebt, kies dan gewoon een passende en downflow regeneratie is dan ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 14:54
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:21:
@gjcvro

Komt erop neer dat een CA een luchtkamer heeft die opent met een veer, die veer geeft een drukverlies, anders werkt de beveiliging niet goed.

Een ontharder geeft doorgaans geen drukverlies, mits je extreme verbruikers hebt.

@Fethoz69
Volgens mij heb ik geen CA of EA. Moet dat wel?
Ik zal zo even wat foto's plaatsen van de hele aansluiting. Ik kan niks vinden waardoor ik die drukverlies heb gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ccLEb4itMO6_sos3uhyUg6ZJik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQdhr9uvwLaKCmI9AlUUfwBV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzN9I_QYcwTF6_xvRO7nJGehTNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eX94bwGOxTRQvzMnbZt5Yiik.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxvZOij97Mv3w0-rZPyRBQzxEjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQWQFY2wm1BbRoe7A01kZOA0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHYf2On3SYNyteuJHBGaWqyc9-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwQSaJSPe3W95WbQzqV6dfv1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door water_escape op 28-08-2024 10:41 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:49:
@gjcvro
Echter is een mixed bed vaak niet te regenereren met zout, dus een wegwerp hars.

Unger hars wordt onterecht weggezet als wegwerp hars. hier verdient Unger simpelweg meer aan. Het hars is prima te regenereren.

Wij verzamelen het hars in een grote bak en laten het vervolgens extern regenereren.
Beter voor het milieau en goedkoper dan weggooien :)

Unger is waarschijnlijk ge-rebrand van het merk Pure:
https://www.aqmos.com/fil...wasservollentsalzung?c=88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:54
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:21:
@gjcvro

@Fethoz69
Sorry, nog helemaal vergeten te reageren, druk druk druk.
Ja gedaan, alles schoon. Nu zag ik dat je op de clack kop ook kunt zien hoeveel liter water er door stroomt wanneer een kraan open is.
Buitenkraan open -> 15l/m maar toch weinig druk 8)7

Snap het niet meer xD
Het is mij nog niet gelukt om de hele waterontharder tijdelijk af te koppelen, ff stukje koper er tussen om dan te testen. Maar heb niet het idee dat het in de ontharder zit.
zucht :'( Misschien hebben ze bij de bouw wel een mooi dun buisje gebruikt oid.. welke nu in de vloer ligt.. waar je nooit meer bij kan. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@water_escape
Ik zie zo ook niks geks.

De doorlaat van zo een alupex koppeling is vaak een stuk kleiner dan het equivalent (16 Up vs 15 mm viega)
Maar zo te zien is bij jouw allemaal 20 of 25 gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuFAplKsY798TMB-weDQwcMNMcA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkNLY013o8imHdtJoAxIE3bi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhExFmnRbSmPHnkP-YHvzfaXuu8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0mK5U1UEhSMSHXHQnXBW5pa.jpg?f=fotoalbum_tile

Je zou eventueel de boel kunnen bypassen door een tijdelijke leiding te maken tussen afsluiter watermeter en de leiding ernaast?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@water_escape waarom heb je hier 2x een sifon? Je heb zowel een bekersifon (met airgap) als een sifon in de buizen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
AQMOS schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

Unger hars wordt onterecht weggezet als wegwerp hars. hier verdient Unger simpelweg meer aan. Het hars is prima te regenereren.

Wij verzamelen het hars in een grote bak en laten het vervolgens extern regenereren.
Beter voor het milieau en goedkoper dan weggooien :)

Unger is waarschijnlijk ge-rebrand van het merk Pure:
https://www.aqmos.com/fil...wasservollentsalzung?c=88
Als je grote hoeveelheden gebruikt geloof ik dat wel, maar voor mij prive is het rendabeler om 1x per 2/3 jaar een nieuwe lading er in te kiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-07 10:33
gjcvro schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:11:
[...]
Ja, een hydrofoor ken ik al wel, maar buiten de tuin sproeien vind ik het net wat overdreven voor in huis. Je moet me even helpen met EA? En de ontharder zelf levert weinig verlies op?

En nee, ik wilde de unger niet inbouwen, maar die was wel de aanleiding om eens beter te kijken naar ontharders, tot nog toe stonden ze voor mij in het onzinhoekje, maar dan vooral door die domme magneten of rare electrische frutsels.
Een mixed bed hars is voor hele specifieke toepassingen waarbij je alle onzuiverheden wilt verwijderen. Het resultaat is te vergelijken met gedestilleerd water. Dit is ongeschikt voor thuis, niet alleen is de capaciteit heel erg beperkt, maar door de hele hoge zuiverheid van het water is het agressief en lost het je koperen leidingen op.

Een zoutontharder maakt het water niet zuiverder maar wisselt alleen kalk uit voor zout. Aangezien zout veel beter oplosbaar is krijg je geen witte aanslag meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
AUijtdehaag schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:15:
@water_escape
Ik zie zo ook niks geks.

De doorlaat van zo een alupex koppeling is vaak een stuk kleiner dan het equivalent (16 Up vs 15 mm viega)
Maar zo te zien is bij jouw allemaal 20 of 25 gebruikt.

[Afbeelding][Afbeelding]

Je zou eventueel de boel kunnen bypassen door een tijdelijke leiding te maken tussen afsluiter watermeter en de leiding ernaast?
Klopt, maten zouden meer dan prima moeten zijn.
Is een tijdelijk leiding bypass niet hetzelfde als die bypass kranen dicht draaien van de ontharder?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
timovd schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:17:
@water_escape waarom heb je hier 2x een sifon? Je heb zowel een bekersifon (met airgap) als een sifon in de buizen.
Het is de rioolbuis waar alles op uit komt. Ik wilde zeker geen geurtjes hebben of iets van terugslag of iets dergelijks naar de ontharder.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Mad Wally schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:44:
[...]

Een mixed bed hars is voor hele specifieke toepassingen waarbij je alle onzuiverheden wilt verwijderen. Het resultaat is te vergelijken met gedestilleerd water. Dit is ongeschikt voor thuis, niet alleen is de capaciteit heel erg beperkt, maar door de hele hoge zuiverheid van het water is het agressief en lost het je koperen leidingen op.

Een zoutontharder maakt het water niet zuiverder maar wisselt alleen kalk uit voor zout. Aangezien zout veel beter oplosbaar is krijg je geen witte aanslag meer.
Bedankt voor ce verdere uitleg, zoals gezegd was het niet de bedoeling hem in huis te gebruiken, maar het is wel geweldig om de auto mee af te spoelen en de ramen en zonnepanelen te wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:49

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb hier een Ceramic High end ontharder van Wtr. En in mijn zoutbak zie ik nu een “smurrie”, en ik wil die bak nu schoon maken. Gaat dat ontkoppelen eenvoudig? Ik wil wachten tot het grootste deel van het zout op is.

Verder vroeg ik me af of de “kop” te vervangen is door wat slimmers. Dus iets wat integreert met home assistant. Want hier in huis worden kinderen en mij vrouw toch wakker van het regenereren. Zou mooi zijn als ik het tijdstip van regeneren wat slimmer kan bepalen, dus op een tijdstip dat er niemand last van heeft en er geen vaatwassers of wasmachines draaien.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@OMX2000
Is het een losstaand zoutvat?
Dan is het vrij eenvoudig om in de vlotterbuis even de 3/8" slang los te draaien.
Let op de onderdelen in de slang, zoals een slangtule of zeefje.

De kant van de bestuiring ken ik zo niet dus kan er ook niks over vertellen.

De Clack WS1 kop, kan je zelfs blokkeren of starten van regeneratie met een dp-sw kontakt
Zit ook weer (terug) op mijn clack reader V4 printje tegenwoordig.
En alles is uit te lezen in HA

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier nog eens wat metingen gedaan met een TDS meter
https://we.tl/t-Zz2a8Vq7aw

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2024 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 23:03

GerritGekke

Gamechanger

Wij gebruiken nu ruim een jaar een Aqmos R2D2-32. In onze regio heeft het water een hardheid van 7,4 °dH, relatief zacht te noemen. De waterontharder staat daarom op 3,04T ingesteld volgens het schema in de handleiding. Daarnaast staat de waterontharder in de regeneratiemodus kalender volume, waarbij de regeneratie rekening houdt met een vast geprogrammeerd watervolume en gespecificeerde aantal dagen (7).

Nu regenereert de waterontharder altijd op tijd, dus eens in de zeven dagen. M.a.w. ik kom niet aan het watervolume toe voor regeneratie. Om wat spaarzamer met het zout om te gaan zat ik te denken om de waterontharder in een andere regeneratiemodus te zetten, namelijk uitgestelde regeneratie. Ook hierin wordt een vast geprogrammeerd watervolume gehanteerd. Nu probeer ik te vinden hoeveel liter/kuub dit is, maar kan dit nergens terug vinden. Heeft iemand van jullie een idee hoeveel water er verbruikt moet worden voordat de waterontharder gaat regenereren? Mijn gemiddeld jaargebruik ligt op ca. 135 m3. O.b.v. dit watervolume kan ik een inschatting maken van de regeneratiemomenten.

@AQMOS
Op de website van aqmos staat het volgende geschreven over het zoutverbruik::
Eén zoutvulling is voldoende voor circa 3-4 maanden, afhankelijk van de waterhardheid / waterverbruik, waarna nieuw zout moet worden bijgevuld. Een geïntegreerde veiligheidsvlotterklep met boei beschermt de kastbehuizing tegen overstromend water.
Als ik 3-4 maanden wacht met bijvullen dan is mijn bak schoon leeg, ik vul nu maandelijks bij en dan mis ik ca. 2/3. Dus iedere twee maand is wel vereist. Verbruik ik met de huidige instellingen te veel zout?

Tips en advies altijd welkom.

 Karma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

@gekke-gerrit
ik zou het aantal dagen dan eerst eens verhogen na 14 dagen. Zodat het volume de kans heeft om regeneratie te triggeren en als je bv. op vakantie bent dat dan er in ieder geval elke 14 dagen regeneratie plaats vind om vervuiling ivm stilstand tegen te gaan.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-06 11:24
@Mad Wally Ik lees jouw posts over mogelijk kiezelzuur of Silica afzet bij het ontharden van kraanwater tot 0dH. Nu heb ik zelf ook interesse in een waterontharder, met name vanwege de kalkaanslag. Echter schrok ik wel van jouw verhaal, met name gezien het feit dat deze aanslag moeilijk te verwijderen valt, in tegenstelling tot normale kalkaanslag.

In een van jouw reacties zeg je dat Silica zwak wordt gebonden aan de hars en dat er een plotseling afgifte kan zijn wanneer de harskern verzadigd. Daarom adviseer je om de harskern niet te laten verzadigen en dus om eerder te regeneren.

Vroeg ik mij af, gezien de moderne waterontharders ook proportioneel kunnen regeneren, zou het werken om de regeneratie bijvoorbeeld al op de helft van verzadiging te laten plaatsvinden? Heb je enig inzicht in hoeverre het zout effectief is bij de verwijdering van Silica uit de harskern?

Daarnaast, is er iets te zeggen over een minimale hardheid in dH om dit probleem te verminderen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-07 10:33
SgtCaffran schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:44:
@Mad Wally Ik lees jouw posts over mogelijk kiezelzuur of Silica afzet bij het ontharden van kraanwater tot 0dH. Nu heb ik zelf ook interesse in een waterontharder, met name vanwege de kalkaanslag. Echter schrok ik wel van jouw verhaal, met name gezien het feit dat deze aanslag moeilijk te verwijderen valt, in tegenstelling tot normale kalkaanslag.

In een van jouw reacties zeg je dat Silica zwak wordt gebonden aan de hars en dat er een plotseling afgifte kan zijn wanneer de harskern verzadigd. Daarom adviseer je om de harskern niet te laten verzadigen en dus om eerder te regeneren.

Vroeg ik mij af, gezien de moderne waterontharders ook proportioneel kunnen regeneren, zou het werken om de regeneratie bijvoorbeeld al op de helft van verzadiging te laten plaatsvinden? Heb je enig inzicht in hoeverre het zout effectief is bij de verwijdering van Silica uit de harskern?

Daarnaast, is er iets te zeggen over een minimale hardheid in dH om dit probleem te verminderen?
Je hoort natuurlijk altijd te regenereren voordat het bed is verzadigt, dit heeft niks te maken met of dit al dan niet proportioneel gebeurt. Ik heb er zelf voor gekozen voor de zekerheid de marge op het volume door het bed wat ruimer te kiezen, met andere woorden ik regenereer eerder dan strikt noodzakelijk.

Ondanks dat had ik soms toch hardnekkige witte aanslag in de kookpannen wat met azijn niet te verwijderen was. Ik heb dit opgelost door toch een resthardheid in te stellen, in mijn geval 2,5° Dh. Laag genoeg zodat we geen last hebben van kalkaanslag, maar genoeg zodat wanneer er zich wat toch wat afzet dit een mengsel van kalk en silica is wat eenvoudig te verwijderen is. Sinds ik dit heb gedaan zien we echter geen aanslag meer in de kookpannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:38
Ik heb een LESS 15. En ik vroeg me af of je de hars cleaner van aqmos moet gebruiken, of dat er ook andere (goedkopere) merken zijn die hetzelfde doen en net zo goed zijn voor gebruik in deze ontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@g00gle
Zolang die nog in de garantie zit is het wel verstandig.

Maar fosforzuur = fosforzuur.
Soft-sel of blue resup is volgens mij allemaal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-07 21:30

Bergie

Lekker belangrijk...

Waar gooien jullie de harsreiniger eigenlijk in? In mijn vorige woning had ik een ontharder van Waterluxe en die hebben me geleerd het in de pekelbuis te gooien. Maar nu heb ik eentje van Aqmos (LESS 20) en daar zag ik op de verpakking staan dat het in het zoutvat moet.
Het zal onder aan de streep ook niet heel veel uitmaken misschien maar kan me voorstellen dat het vanuit de pekelbuis geconcentreerder blijft.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Bergie
Heb jij een andere verpakking dan mij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyqlkT7nbft5RhHWgb51k3WmuVU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gA2FBRmp8bbKR1wT0wnivwXW.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar die LESS is toch nog niet zo oud?
Ik zou zeggen 1x per half jaar is meer dan genoeg met het schone NL drinkwater wat we hebben. (weinig sporen van ijzer)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:02
Bergie schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:58:
Waar gooien jullie de harsreiniger eigenlijk in? In mijn vorige woning had ik een ontharder van Waterluxe en die hebben me geleerd het in de pekelbuis te gooien. Maar nu heb ik eentje van Aqmos (LESS 20) en daar zag ik op de verpakking staan dat het in het zoutvat moet.
Het zal onder aan de streep ook niet heel veel uitmaken misschien maar kan me voorstellen dat het vanuit de pekelbuis geconcentreerder blijft.
Waterluxe zegt daarover nu zelf dit op hun site bij de veelgestelde vragen https://waterluxe.nl/shop/waterluxe-harscleaner-100ml/:
Hoe gebruik ik harscleaner?
Voor gebruik van de harscleaner verwijzen we je naar het etiket voor specifieke instructies. Daar staan aanwijzingen voor alle types waterontharders.

Algemene aanwijzing:
1. Giet de vloeistof in de pekelbuis of tegen de pekelbuis aan. Dat is de ronde buis van acht à tien cm doorsnee in het zout.
2. Start een spoeling. Bij veel ontharders gaat dat op de volgende manier: houd de meest linker toets ingedrukt. Raadpleeg anders de handleiding van de waterontharder.
Maakt dus inderdaad niet zoveel uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Weer even een TDS meter geknutseld met een esp en in de BWT siphon geplaatst
Kalibratie is lastig maar gecontroleerd met de Milwaukee MW803 max. TDS (en kalibr. vloeistof) en komt aardig overeen, met wat bewerkingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEuhbtEQpv20AlpKvpLqAPcKhF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ne0IcirD21XXV4h2jl0bdkP0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC2TlPf3gJU6jPUAm0pVmrTpqxs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRXJRG6gGKD0IHoGMnlTWyxj.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: opmerking, dit is downflow test, dus niks overnemen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2024 15:55 ]

• AQMOS

AQMOS

Wij hebben de dempers voor de LESS waterontharders ontvangen.

Heeft iemand een decibel meter die bereid is om dit te testen?
Één voorwaarde: de afvoer moet aflopen (geen opvoering)

edit: De reden dat ik dit vraag en niet zelf doe is omdat wij wat tijdgebrek hebben op dit moment door de lancering van onze nieuwe website. De komende weken zijn wij druk met alle producten online te zetten en de backend in te regelen.

[ Voor 39% gewijzigd door AQMOS op 05-09-2024 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS
Kan dat niet met een decibel meter app op de foon?

Ik wil er wel eens een proberen hoor.
Het is hier vrij luid soms.
Maar de afvoer loopt 10 cm omhoog (vanwege airgap), wat is de reden dat het niet mag?

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2024 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:01

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:28:
@AQMOS
Kan dat niet met een decibel meter app op de foon?

Ik wil er wel eens een proberen hoor.
Het is hier vrij luid soms.
Maar de afvoer loopt 10 cm omhoog, wat is de reden dat het niet mag?
Louter indicatief. Verschilt namelijk per telefoon/device hoe het geluid binnenkomt, welke frequenties het herkent etc.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:30:
[...]

Louter indicatief. Verschilt namelijk per telefoon/device hoe het geluid binnenkomt, welke frequenties het herkent etc.
Ik weet niet hoe goed de kwaliteit met een telefoon is.
Kunnen beiden testen.

@AUijtdehaag Reden voor de afloop ben ik niet bekend mee. Maar ik heb zo mijn ideeën als ik naar het hulpstukje kijk... Je kan het proberen of het alsnog werkt.
Ik stuur het je kant op.

[ Voor 19% gewijzigd door AQMOS op 05-09-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS
Dank je
Zal er eens mee testen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS
Pakketje ontvangen en meteen ingebouwd (DLFC rubbertje overgezet met de juiste kant naar voor (cijfertjes leesbaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZXA-62qIIJxlmr08HJWcW0P79I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7Dh4TZzxu2S48VosdrIzePK.jpg?f=fotoalbum_tile

Ben nu aan het regenereren, maar meten van de dB is lastig omdat de afvoer er bij mij er net naast zit maakt dat ook wel geluid tijdens backwash en rinse.

Ik kan wel ongeveer verwoorden wat er gebeurt.
De geluidsdemping komt van het extra onderdeel. Dit is een lucht-aanzuig met terugslagklepje
Tijdens backwash en rinse (meeste geluid) komt er dus lucht bij het afvalwater.
Met je vinger erop heb je het gewone geluid terug en dan hoor je wel wat verschil.

Je krijgt een wat egalere toon, als er lucht bij komt tov geen lucht.
Zal later nog wel een filmpje maken, maar meten van dB gaat hier te weiniig verschil maken vanwege de afvoer.

Het geluid is hier in de trapkast zowiezo harder dan diegene die ik onlangs heb geplaatst in een meterkast.
Daar zit de afvoer in de keuken dus die hoor je veel minder.
Daar zit ook 5 mtr slang aan en hier maar 30 cm.

@ViezeVis Het water in de BWT open afvoer overstemd hier ook wel beoordeel zelf maar
YouTube: Geluid silencer
Zeker nu ik de aansluiting van boven naar de zijkant heb geknutseld.

En omdat het kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKnfpMnnptw2dLMxMNEK9sJr1z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1OPKmfiXHHB4hs5LyIzNN3j.jpg?f=fotoalbum_large

disclaimer: downflow, met omgewisselde positie injector.
Dont follow me, i am lost too ;)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2024 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:01

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:49:
@AQMOS
Pakketje ontvangen en meteen ingebouwd (DLFC rubbertje overgezet met de juiste kant naar voor (cijfertjes leesbaar).

[Afbeelding]

Ben nu aan het regenereren, maar meten van de dB is lastig omdat de afvoer er bij mij er net naast zit maakt dat ook wel geluid tijdens backwash en rinse.

Ik kan wel ongeveer verwoorden wat er gebeurt.
De geluidsdemping komt van het extra onderdeel. Dit is een lucht-aanzuig met terugslagklepje
Tijdens backwash en rinse (meeste geluid) komt er dus lucht bij het afvalwater.
Met je vinger erop heb je het gewone geluid terug en dan hoor je wel wat verschil.

Je krijgt een wat egalere toon, als er lucht bij komt tov geen lucht.
Zal later nog wel een filmpje maken, maar meten van dB gaat hier te weiniig verschil maken vanwege de afvoer.

Het geluid is hier in de trapkast zowiezo harder dan diegene die ik onlangs heb geplaatst in een meterkast.
Daar zit de afvoer in de keuken dus die hoor je veel minder.
Daar zit ook 5 mtr slang aan en hier maar 30 cm.
Met of zonder afvoer zou voor de meting theoretisch niet uit mogen maken. Een verschil van, ik noem maar iets, 5dB kan al resultaat zijn.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-07 19:29
(jarig!)
Kent iemand Water van Joep? Kom nu reclames tegen, mogelijk door een Instagram fuik doordat ik wat teveel op waterontharders heb gezocht. Via LinkedIn lijken ze een maand of 4 te bestaan, maar AquaSens is het achterliggende bedrijf.
Is dit een rebrand oid van een reeds langer bestaande ontharder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Chriztiaan
Ze weten de technische gegevens in ieder geval goed geheim te houden. (ik denk dan meteen: next)
https://watervanjoep.nl/

kvk wijst naar sensor-soft bv wat weer verwijst naar aquacell

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2024 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-07 19:29
(jarig!)
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:49:
@Chriztiaan
Ze weten de technische gegevens in ieder geval goed geheim te houden. (ik denk dan meteen: next)
https://watervanjoep.nl/
Ja, veel meer info dan 15 kilo zout van allerbeste kwaliteit en het allerfijnste hars geven ze niet. Daarom dacht ik even hier rondvragen of iemand wat herkent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Het apparaat in kwestie:

https://www.amazon.co.uk/...er-Ultimate/dp/B08ZDHFTGW

Edit 1:
Hier voor 600 pond:
https://www.bathquest.co.uk/Monarch-Midi-HE

Zit dus zo een 1000 euro marge op...

Edit 2:
De officieele website:
https://monarchwater.co.u...ultimate-water-softeners/

[ Voor 53% gewijzigd door vormulier op 07-09-2024 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vormulier
Net zo vriendelijk geprijst als Harvey Crown en waar kennen we die van ;)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2024 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Het is ook allemaal een pot nat deze industie. Er zijn maar een X aantal fabrieken/merken en de rest is een rebrand met een fikse marge..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vormulier
Een pot nat en met een korreltje zout nemen inderdaad _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
#durftevragen
@AQMOS
Dat nummer op de flowmeters van Clack, zou dat met pulsen per liter te maken kunnen hebben, hoe ze gecalibreerd zijn?
Ik heb bij de WS1 met laagste nummer, 16.8 pulsen per liter en bij de LESS (de rechter), 27,8 pulsen per liter via mijn printje in moeten stellen. (gemeten met 2 maatbekers van 5 liter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7W3y8Toq66wYGJLQkvx0teikWI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l29WhVIs1f1m1d6NPtNpFVeG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zssWGd-nIPE1D3bTkb7Vj6_iSbU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48yYMryoqRHfpNj7AgCMDSlu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLzcXvjhJEisjp6yy4mE26z63jM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gawSED5tXxIk8IydzwkQUPdb.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Wat zijn de ervaringen met aqua star 1400? Deze werd aangeraden door een installateur voor mijn situatie met ons huidig waterverbruik. Ik ben net in de markt en zie het bos niet meer.

Waar kan ik het beste als beginneling naar kijken. Ik zoek eigenlijk eentje met een klein formaat dat in mijn meterkast past.

Deze aqua star moet anders in de kruipruimte.

[ Voor 7% gewijzigd door Farabi op 09-09-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Belangrijkste is je waterverbruik per jaar (zodat het per 10 dagen uitgerekend kan worden) en wat de inkomende hardheid is. De inkomende hardheid is ook weer een factor om te bepalen hoeveel hars je nodig hebt in de ontharder.
De inkomende hardheid kan je vinden bij je waterleveranciers website eventueel. Zie topic start voor linkjes.
Ook daar staat een (aqmos) excelsheet die kan uitrekenen wat de capaciteit is, bij een bepaalde hardheid en liters hars

Hier staat wat info over de capaciteit vd ontharder.

De Aquastar is smal en hoog, niet iets wat in je kruipruimte past? Dan heb je liever laag en breed?
Of aan de gang met een aparte cylinder en zoutvaatje (duo opstelling)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:49:
@Farabi
Belangrijkste is je waterverbruik per jaar (zodat het per 10 dagen uitgerekend kan worden) en wat de inkomende hardheid is. De inkomende hardheid is ook weer een factor om te bepalen hoeveel hars je nodig hebt in de ontharder.
De inkomende hardheid kan je vinden bij je waterleveranciers website eventueel. Zie topic start voor linkjes.
Ook daar staat een (aqmos) excelsheet die kan uitrekenen wat de capaciteit is, bij een bepaalde hardheid en liters hars

Hier staat wat info over de capaciteit vd ontharder.

De Aquastar is smal en hoog, niet iets wat in je kruipruimte past? Dan heb je liever laag en breed?
Of aan de gang met een aparte cylinder en zoutvaatje (duo opstelling)
wat kan ik als laag en breed gebruiken die een beetje gelijk is aan de aquastar 1400? ik ben aan het rondneuzen maar echt resultaat heb ik nog niet. anders moet ik de aquastar 1400 ingraven in mijn kruipruimte.

is die Aquastar S-1000 van jouw linkje een beetje gelijk aan de 1400?

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 10-09-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Farabi schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:26:
[...]

wat kan ik als laag en breed gebruiken die een beetje gelijk is aan de aquastar 1400?
@Farabi mocht je niet merk/type gebonden zijn, dan is mogelijk de Boshuis 150 of 250 een optie, zie afmetingen in afbeelding. Kan naast elkaar of op elkaar worden geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wa0JKO3JU_LjDVjnXtSgdaA309k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RGv1iXOi5RotcTdxPU7ahnFH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Farabi
Als je nou eens bij het begin begint
Wat is je jaarvebruik en de hardheid?

De aquastar S-1000 heeft 10 liter hars ipv 14 en is kleiner.
dus minder capaciteit.

Ik heb verder geen ervaring mee hoor., maar er zijn goedkopere alternatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Erik-1978 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:35:
[...]

@Farabi mocht je niet merk/type gebonden zijn, dan is mogelijk de Boshuis 150 of 250 een optie, zie afmetingen in afbeelding. Kan naast elkaar of op elkaar worden geplaatst.

[Afbeelding]
Is dit een degelijk merk? Ik ben niet echt merkverbonden maar heb me laten vertellen dat de aquastar echt een goede is door gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:39:
@Farabi
Als je nou eens bij het begin begint
Wat is je jaarvebruik en de hardheid?

De aquastar heeft 10 liter hars ipv 14 en is kleiner.
dus minder capaciteit.

Ik heb verder geen ervaring mee hoor., maar er zijn goedkopere alternatieven
Hoe meet ik de hardheid? Dit is het verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6t8saIQ9NDqD51pJRRmZx2X6Cpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atLQpBh07kEF9f46x3cLBuRT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:28
Farabi schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:41:
[...]

[Afbeelding]
Daarvoor kan je in de topicstart kijken. Zoek op bij je leverancier.

De linkjes in de topicstart werken niet. Ga naar de website van je waterleverancier en daar wordt het a.d.h.v. je postcode ook opgegeven (tenminste, bij Vitens)

[ Voor 13% gewijzigd door Saint2Saint op 10-09-2024 12:49 . Reden: linkjes in de topicstart werken niet ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Farabi schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:41:
[...]

[Afbeelding]
Uitgaand van 600 ltr per dag kom je aan 4200 ltr per week. (tenzij de tuin sproeien en zwembad vullen hierin ook is meegenomen)

Dan ga je al 20 ltr hars nodig hebben vrees ik bij hardheid van 10 dH
https://docs.google.com/s...1251210344#gid=1251210344

Misschien nog een tip.
Als je hem in de kruipruimte zet is een losstaand zoutvat het handigste om eventeel eruit te halen om te reinigen, ipv een all-in-one model

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
@Farabi Boshuis is gewoon A-kwaliteit en heeft ook grote proffesionele installaties en klanten (zie hun website). Ik heb zelf de Boshuis 150 en ben zeer tevreden. Aquastar en andere merken zullen ook best goed zijn, zelf geen ervaring mee dus ook geen mening over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Erik-1978 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:35:
[...]

Men gaat er dus al vanuit dat je 3 dH bij gaat mengen voor die capaciteit berekening?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWyREu84vGB_5BXiUobY9YDd-SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIDGRMvBpSdsfImSrS6r9Enh.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina 13

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
[b]
Men gaat er dus al vanuit dat je 3 dH bij gaat mengen voor die capaciteit berekening?
@AUijtdehaag Ja zo lees ik het ook, staat eer helder verwoord toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Erik-1978 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:50:
[...]

@AUijtdehaag Ja zo lees ik het ook, staat eer helder verwoord toch?
Nou duidelijk.. Eerste regel op hun website: "Direct van kalkvrij, zacht water met uw waterontharder."
Wat ook een beetje een vreemde zin is :P

Boshuis gebruikt Runxin, wat zeker een bewezen stuurventiel is.

A-merk zou ik niet zeggen, want dan moet je het vergelijken met de concurrentie. En als je dat doet, komt de Runxin lager uit. Het is de koploper van het B-segment zou ik zeggen :)

Het grootste voordeel zijn de keramische schijven, maar daar gebruiken ze 1 deel plastic en 1 deel keramisch, bij de WS1DV zijn beide schijven keramisch en diamant gecoat.
Daarnaast is Runxin vrijwel onmogelijk om non-destructief te de-assembleren.

Clack WS1DV keramische schijven:

Runxin F79B keramische schijf:

Scratches at a level 6, with deeper grooves at level 7 :+

Alles wat tussen de Clack keramische schijven komt, wordt verbrijzeld. De keramische schijf van Runxin heeft ook geen schade, maar het plastic gedeelte uiteraard wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:06:
#durftevragen
@AQMOS
Dat nummer op de flowmeters van Clack, zou dat met pulsen per liter te maken kunnen hebben, hoe ze gecalibreerd zijn?
Ik heb bij de WS1 met laagste nummer, 16.8 pulsen per liter en bij de LESS (de rechter), 27,8 pulsen per liter via mijn printje in moeten stellen. (gemeten met 2 maatbekers van 5 liter)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik vermoed dat het een identificatie nummer is van RoHS. Alles wordt intensief getest bij Clack. Standaard wordt V3003 gebruikt als flowmeter en v3003-02 waar ook omgekeerde regeneratie nodig is. (Voor zakelijke toepassingen waar de outlet als inlet gebruikt moet worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Loos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-07 08:35
AUijtdehaag schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:06:
#durftevragen
@AQMOS

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
@AUijtdehaag : ik vermoed dat de getallen 2412 en 1939 de productiedatum betreft, dus week 12, 2024 en week 39, 2019.

Elitedesk 620 & Elitebook 820 G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Is er iemand die de silencer ook wil uitproberen?
Dan stuur ik hem wel op.

Op mijn LESS hangt de lucht opening op zijn kop en zie toch kleine (zout) sporen van lekkage dus dat is geen optie voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-09-2024 14:53 ]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:45
Iemand nog een tip voor goedkoop zout? Ik moet de eerste keer gaan kopen nu en bij de ontharder kreeg ik Axal Pro 15kg zakken. Dat waren fijne handzame zakken, maar ik zie ze nu enkel nog in bulk (per pallet) gaan. De 20kg zakken zie ik wel her en der online, maar zijn reteduur geworden. Toen ik de ontharder kocht in 2021 was het een tientje per zak, nu is het gerust het dubbele.

Via Marktplaats ook niks in de buurt. Beste wat ik kan vinden is Regenerit bij de Welkoop, die zit hier toevallig vlakbij. 25kg voor 16,50 is dan een prima prijs en het formaat van de zak maar even balen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Erik-1978
Onthardingszout koop ik bij https://www.huchem.nl/

• JimmyDeBoer2
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-07 18:31
Inderdaad bij de hornbach is meest handige.

• AUijtdehaag
  • Niet online
En dan de no-name zoutkristallen?
Ik wilde die ook eens gaan proberen.
Na een aantal maanden gebruik toch wat zout drap van regenit gevonden in de LESS reservoir
(heb hem helemaal uit elkaar gehad omdat het kan en ik nieuwsgierig was )

Ik haal de regenit zakken via MP voor 12 euro in de buurt. Benzine kost ook geld.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2024 09:57 ]

Pagina: 1 ... 106 ... 122 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.