Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 105 ... 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:09

DropjesLover

Dit dus ->

AUijtdehaag schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:34:
@DropjesLover
Ik ben ook voor meer ervaringen dan alleen maar Aqmos.
Maar waarschijnlijk omdat ze aantrekkelijk zijn qua prijs tov anderen

Wat is de hardheid van je drinkwater, anders is de capaciteit lastig te bepalen
Breda, hardheid 8 - 10,5 volgens BrabantWater.
Als de gasmeter weg is heb je prima ruimte.
Gisteren nog een geplaatst bij kenissen incl bwt airgap sifon onder de aanrecht.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zo'n manier van installeren zat ik ook aan te denken :)

Hierin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPr3DWKA4mW7DrmV07TmLXyOkXU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocGTcOsLolAkOsDRoxw1fw3Q.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 14-08-2024 10:12 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:34:
@DropjesLover
Ik ben ook voor meer ervaringen dan alleen maar Aqmos.
Maar waarschijnlijk omdat ze aantrekkelijk zijn qua prijs tov anderen

Wat is de hardheid van je drinkwater, anders is de capaciteit lastig te bepalen

Als de gasmeter weg is heb je prima ruimte.
Gisteren nog een geplaatst bij kenissen incl bwt airgap sifon onder de aanrecht.

Waar heb je de terug stroom beveiliging geplaatst ? :o

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@xoror Ik wist dat ik iets vergeten was O-)
Zit die niet in de watermeter al? :+

@DropjesLover
Kun je wel ergens een afvoer maken?
Keuken die er naast ligt of een kruipruimte?
Edit:
100 m3 / 365 = 273 ltr per dag x 10dg = 2730 ltr, een aqmos LESS-15 zou moeten volstaan.
https://docs.google.com/s...1251210344#gid=1251210344

[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2024 10:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:09

DropjesLover

Dit dus ->

AUijtdehaag schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:14:
@xoror Ik wist dat ik iets vergeten was O-)
Zit die niet in de watermeter al? :+

@DropjesLover
Kun je wel ergens een afvoer maken?
Keuken die er naast ligt of een kruipruimte?
In de kruipruimte er onder ligt de hoofd afvoer prima bereikbaar :)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-06 12:33
DropjesLover schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:01:
Het topic gaat over waterontharders in het algemeen, maar toch gaat het eigenlijk alleen over Aqmos ontharders. Ik kan in het topic niet echt vinden waarom precies. Heeft iemand daar een antwoord op?
Aqmos vertegenwoordigers zitten actief in het forum, andere blijkbaar niet. Geen verwijt aan Aqmos overigens.

Ik heb zelf een 'Boshuis 150', zeer tevreden mee & na wat fine-tuning in de afstelling heb ik ook het water/zout verbruik genormaliseerd. Het spoelen/vullen gaat op 'tijd' wat met hogere waterdruk vanuit het net teveel water in het reservoir gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-07 20:36

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Aanbod heeft ook een goede prijs/kwaliteit verhouding. Andere partijen vragen gerust meer dan 2000 euro en bij Aqmos was ik de helft kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
AndereKoekoek schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:54:
Aanbod heeft ook een goede prijs/kwaliteit verhouding. Andere partijen vragen gerust meer dan 2000 euro en bij Aqmos was ik de helft kwijt.
Dat kan zeker waar zijn, maar er zijn ook genoeg 'andere' die ook geen 2.000 Euro kosten, heb ik ook niet uitgegeven ;) Daarbij installeert de 1 zelf en de ander laat het doen ...dus alleen een prijs roepen zegt niet alles.

Maar het zou opzich best een idee zijn om aparte 'Aqmos' gebruikersgroep te maken, want 90%+ van alle berichten gaan daarover en bijna elke andere ervaring word gecounterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Erik-1978 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:06:
[...]

Dat kan zeker waar zijn, maar er zijn ook genoeg 'andere' die ook geen 2.000 Euro kosten, heb ik ook niet uitgegeven ;) Daarbij installeert de 1 zelf en de ander laat het doen ...dus alleen een prijs roepen zegt niet alles.

Maar het zou opzich best een idee zijn om aparte 'Aqmos' gebruikersgroep te maken, want 90%+ van alle berichten gaan daarover en bijna elke andere ervaring word gecounterd.
Gecounterd? Waar zie je dat dan precies? Kun je dat eens quoten?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:31
Erik-1978 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:06:
[...]

Welke aanbieder heb je het dan over? Ik heb rond de 1.000 aangegeven voor een AQMOS met het beste regelventiel....inclusief installatie. Noem maar eens een aanbieder die daarmee concurreert.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Tanuki schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Gecounterd? Waar zie je dat dan precies? Kun je dat eens quoten?
Allicht word er hier verwezen naar de filters/magneten/andere opties die geen hars gebruiken?
Daar zijn de meningen hier wel goed duidelijk over.

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
We gebruiken al jaren een op hars gebaseerde waterontharder. Werkt perfect! Uit luiheid en onwetendheid hebben we ook al die jaren de douchedeur niet nagetrokken. Hoewel er geen kalkaanslag op zit hebben de overige aanwezige zouten wel langzaam maar zeker een witte waas achtergelaten. Ook op de tegels overigens.

Heeft iemand hier wellicht dè tip om die aanslag te verwijderen? Vrijwel alle huishoudmiddeltjes werken niet, aangezien die gebaseerd zijn op zuren om kalk te verwijderen..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Recoil
Aangemoedigd door jou post, heb ik eens een experiment gedaan.

Ik heb een tijd geleden (kerst) een aantal koffie glazen gekocht welke ook telkens in de vaatwasser gaan.
Die kregen na verloop van tijd last van een witte aanslag aan de binnenkant (silica? of wat anders misschien)
Moet er bij zeggen dat sommige glazen die ik al veel langer heb, daar helemaal geen last van hebben.

Nu heb ik er wat harscleaner in gedaan en even een paar minuten laten staan.
Daarna even met een afwasborstel nog eens na gewreven.
Let wel op: dit is een zuur, fosforzuur om precies te zijn, dus wees er erg voorzichtig mee (ogen en huid)

Was wel verbaasd van het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2g_M25phirhESUyN_7Tp3jwpbQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViArDHMmbBrKKbg8IUgKTYIf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeSKEb76ALf6LYHlHzdOZK-_Jh4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQd8jY2vCy9Pd1QgRYIAdUy4.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook even op het chroom van de douchekraan geprobeerd, en de welbekende vlekjes werden ook minder.
(ik droog het ook nooit na)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2024 14:22 ]

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:13:
@Recoil

Ik heb een tijd geleden (kerst) een aantal koffie glazen gekocht welke ook telkens in de vaatwasser gaan.
Die kregen na verloop van tijd last van een witte aanslag aan de binnenkant (silica? of wat anders misschien)
Moet er bij zeggen dat sommige glazen die ik al veel langer heb, daar helemaal geen last van hebben.

Let wel op: dit is een zuur, fosforzuur om precies te zijn, dus wees er erg voorzichtig mee (ogen en huid)

[Afbeelding][Afbeelding]

Ook even op het chroom van de douchekraan geprobeerd, en de welbekende vlekjes werden ook minder.
Dus de conclusie die hier uit te halen is, is dat een reiniging van de hars cilinder eerder had moeten plaatsvinden en er nu eigenlijk "vies" water gebruikt wordt/werd?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:05

HaTe

haat niet

Recoil schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:07:
We gebruiken al jaren een op hars gebaseerde waterontharder. Werkt perfect! Uit luiheid en onwetendheid hebben we ook al die jaren de douchedeur niet nagetrokken. Hoewel er geen kalkaanslag op zit hebben de overige aanwezige zouten wel langzaam maar zeker een witte waas achtergelaten. Ook op de tegels overigens.

Heeft iemand hier wellicht dè tip om die aanslag te verwijderen? Vrijwel alle huishoudmiddeltjes werken niet, aangezien die gebaseerd zijn op zuren om kalk te verwijderen..
Wat hier het beste werkte was The Pink Stuff. Kreeg het er niet helemaal mee weg, maar van alle chemicaliën en schroonmaakmiddelen was dit zo'n beetje het enige wat iets deed. Is denk ik voornamelijk een schuurmiddel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• AUijtdehaag
  • Niet online
Tanuki schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:26:
[...]

Dus de conclusie die hier uit te halen is, is dat een reiniging van de hars cilinder eerder had moeten plaatsvinden en er nu eigenlijk "vies" water gebruikt wordt/werd?
Dat lijkt me wat een te snelle conclusie gezien sommige glazen nergens last van hebben denk ik eerder kwaliteit van het glas. Maar goed ik drink ook meer koffie dan bier of wijn :+

Heb ook net de ontharder gewisseld (omdat het kan) dus die heeft nog geen harscleaner nodig gehad.

@Tanuki
Net met wat schoonmaakazijn geprobeerd en dat heeft hetzelfde effect als de harscleaner.
Toch sporen van natrium dan misschien, wat achterblijft op het glas?
Ik gebruik verder sun classic vaatwaspoeder.

De ontharder staat hier nu op proportioneel bezouten, dus minder zout, ben benieuwd of het dan nog terugkomt.
En anders kunnen we nog gaan mengen naar 1 dH. Weer wat te doen de komende tijd.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2024 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-07 22:01

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
HaTe schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:31:
[...]

Wat hier het beste werkte was The Pink Stuff. Kreeg het er niet helemaal mee weg, maar van alle chemicaliën en schroonmaakmiddelen was dit zo'n beetje het enige wat iets deed. Is denk ik voornamelijk een schuurmiddel.
Volgens mij is het niet de bedoeling dat je die gebruikt op chroom. Dat krast namelijk.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:32
ViezeVis schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

Volgens mij is het niet de bedoeling dat je die gebruikt op chroom. Dat krast namelijk.
Ligt er aan welke je gebruikt, die bathroom foam werkt perfect op chroom. Scrub Daddy erbij en je weet zeker dat je geen krassen maakt :+

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Rembock schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

Ligt er aan welke je gebruikt, die bathroom foam werkt perfect op chroom. Scrub Daddy erbij en je weet zeker dat je geen krassen maakt :+
Ik zag op Social Media wel eens die potjes met pasta voorbij komen. Nadien zag het er goed bekrast uit op het chroom. Ik wist niet dat ze nog aanvullende sprays hadden.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07 09:37
Recoil schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:07:

Bij mij is het meer shampoo en vet resten (huidschilfers?) op de douche wand, even iedere paar maanden met een droge doek de wand op poetsen en het kan er weer een tijdje tegen.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:05

HaTe

haat niet

ViezeVis schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

Heb ik niet zo ervaren! Ik bedoel wel de pot pink stuff met de korrels erin.
Tegenwoordig hebben we alles gun metal, maar dat drogen we goed af na het douchen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-05 22:10
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:13:
@Recoil

[Afbeelding][Afbeelding]

Nuttige info!

Ik heb last van bruine/gele sporen in de porseleinen wc potten en wasbakken, met name op de plaatsten waar het water wat blijft staan. In de wasbak kan ik het met nagel beetje wegkrassen. In de wc is het echt hardnekkig, niet weg te krijgen. Ik erger me er kapot aan; nieuwbouwhuis en zodoende pas 3 jaar oud. Altijd waterontharder gehad en bijna altijd op c. 3/4 dH resthardheid gezeten (ook vanwege dat leverancier van de zwarte kranen en waterpomp dat in hun garrantievoorwaarden heeft staan).

Als iemand hier de oplossing voor heeft, eeuwige dank en een zak zout! ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-07 17:44

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Erik-1978 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Aqmos vertegenwoordigers zitten actief in het forum, andere blijkbaar niet. Geen verwijt aan Aqmos overigens.

Ik heb zelf een 'Boshuis 150', zeer tevreden mee & na wat fine-tuning in de afstelling heb ik ook het water/zout verbruik genormaliseerd. Het spoelen/vullen gaat op 'tijd' wat met hogere waterdruk vanuit het net teveel water in het reservoir gaf.
Er zijn veel goede waterontharders op de markt. Boshuis met het Runxin F79B regelventiel is betrouwbaar en goed. Mezutec maakt gebruik van Clack. Remon BNT..

Wij leveren naast ons normale assortiment ook Runxin etc. Verschil is de prijs.
In Nederland zijn wij relatief nieuw op de markt, dus om de markt te doorbreken, gooien we het op transparantie en goede prijzen. Ik vind dat dit überhaupt de standaard zou moeten zijn.

Ik heb met @ViezeVis en @AUijtdehaag een tijd geleden een website opgezet waar wij uiteindelijk alle informatie over waterontharders transparant willen clusteren (buiten ons beheer om).
Ben nu nog druk met onze eigen website, maar ik hoop daar tijd voor te hebben binnenkort.

Wij hebben simpelweg baat bij transparantie van de markt. We hebben de producten, de prijs en de service. Alleen het advertentietegoed van de concurrent niet :9

Dit account wordt overigens alleen door mij (Matthew) beheerd en ik beantwoord geen vragen hier over welke waterontharder mensen moeten nemen. Alleen generieke vragen of troubleshooting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:33:
[...]

Dat lijkt me wat een te snelle conclusie gezien sommige glazen nergens last van hebben denk ik eerder kwaliteit van het glas. Maar goed ik drink ook meer koffie dan bier of wijn :+

Heb ook net de ontharder gewisseld (omdat het kan) dus die heeft nog geen harscleaner nodig gehad.

@Tanuki
Net met wat schoonmaakazijn geprobeerd en dat heeft hetzelfde effect als de harscleaner.
Toch sporen van natrium dan misschien, wat achterblijft op het glas?
Ik gebruik verder sun classic vaatwaspoeder.

De ontharder staat hier nu op proportioneel bezouten, dus minder zout, ben benieuwd of het dan nog terugkomt.
En anders kunnen we nog gaan mengen naar 1 dH. Weer wat te doen de komende tijd.
Mocht je wateranalyses willen doen, dan kunnen wij dat regelen.
De kosten rekenen we 1-op-1 door. Heb alleen de parameters die je wilt meten nodig.

Mocht de uitkomst eventueel interessant voor ons kunnen zijn, dan kunnen wij mogelijk bijdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Om even in te gaan op de discussie over glas aanslag;

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan specifiek met mijn Bodum dubbelwandige glazen die ik voor koffie gebruik. Dit probleem bij mij staat volledig los van de waterontharder, want ik ervaarde het al voordat ik de waterontharder had.

Het kan liggen aan het type glas of aan het product dat erin wordt gedronken (koffie).

Nog een andere vraag, gewoon ter dubbele controle: lijken de volgende duraties correct?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCd13qco2nKkCCewhL5nyGxhuf0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TVZ0Alit02Ndi5F9u9nGnK7N.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:00
Ik zit nog steesd met het geluidsniveau van de Less, die best hoog is.
Hoe zijn de ervaringen hier nu mee?

Na het aanleggen van vloer, doorlooptapijt over het waterluik etc concludeer ik dat het zout vat op de vloer moet staan. In de meterkast, of evt er naast in het bankje oid.

Moet dus een split systeem worden.

Water aanvoer, stroom, afvoer, alles is ondertussen voorzien. Nu nog een systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Nu online
martinus83 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:31:

Na het aanleggen van vloer, doorlooptapijt over het waterluik etc concludeer ik dat het zout vat op de vloer moet staan. In de meterkast, of evt er naast in het bankje oid.

Water aanvoer, stroom, afvoer, alles is ondertussen voorzien. Nu nog een systeem.
Hij is vrij luid, maar wij en onze baby die boven de ontharder slaapt worden er niet wakker van dus voor ons geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

martinus83 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:31:

Wij hebben een demper in bestelling!
Hoe effectief dit is, zal nog even moeten blijken.

Wanneer het binnen is, zal ik hier even een melding maken.

Edit: Levertijd ca. 3 weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
wouter.N schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:31:
Om even in te gaan op de discussie over glas aanslag;

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan specifiek met mijn Bodum dubbelwandige glazen die ik voor koffie gebruik. Dit probleem bij mij staat volledig los van de waterontharder, want ik ervaarde het al voordat ik de waterontharder had.

Het kan liggen aan het type glas of aan het product dat erin wordt gedronken (koffie).

Nog een andere vraag, gewoon ter dubbele controle: lijken de volgende duraties correct?

[Afbeelding]
Ik mis de bovenste 2 gegevens, werkingstijd en verbruikt, dus hoe lang heeft die in bedrijf gestaan en hoeveel water verbruikt.

Ik heb de LESS-15 op
1.2 Kg fill staan ipv 1,5 kg
60 min brine orig 60 min (tds is nog steeds max in afvalwater aan het eind)
3 min backwash ipv 2 min backwash (tds max)
6 min rinse ipv 8 min rinse (tds zakt na 4 minuten in afvalwater)
pre (en proportioneel brine) ipv post (pre = droge zoutbak)

Morgen gaat die na 10 dagen regenereren met geschat een 800 liter verbruik (peanuts dus)
Eens vergelijken of de FILL tijd dan ook daadwerkelijk aangepast wordt (=minder zout)

Edit: na 1000 ltr verbruik heb ik hem maar voor een aantal seconden gehoord met vullen.

@AQMOS
Hoe staat het met de chloor module voor de LESS?
Ik kwam deze nog tegen: https://duttonlainsonwhol...ddetail.php?prod=302-5529
Lijkt op een clack passend model? Van de firma water right

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-08-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

Ik mis de bovenste 2 gegevens, werkingstijd en verbruikt, dus hoe lang heeft die in bedrijf gestaan en hoeveel water verbruikt.

Ik heb de LESS-15 op
1.2 Kg fill staan ipv 1,5 kg
45 min brine ipv 60 min
3 min backwash ipv 2 min backwash
6 min rinse ipv 8 min rinse
pre (en proportioneel brine) ipv post (pre = droge zoutbak)

Morgen gaat die na 10 dagen regenereren met geschat een 800 liter verbruik (peanuts dus)
Eens vergelijken of de FILL tijd dan ook daadwerkelijk aangepast wordt (=minder zout)

@AQMOS
Hoe staat het met de chloor module voor de LESS?
Ik kwam deze nog tegen: https://duttonlainsonwhol...ddetail.php?prod=302-5529
Lijkt op een clack passend model? Van de firma water right
@AUijtdehaag Ik ben eerlijk gezegd niet bekend met deze ontsmettingsmodule. Ik zal je op de hoogte stellen als ik een update heb.

Vraag aan Tweakeraars die contact hebben gehad met Remon-waterontharders:
Wij krijgen meerdere signalen dat Remon slecht over onze systemen praten.
Zo zou de LESS-serie direct kapot gaan en onze R2D2 serie zou rommel zijn (wat uit dezelfde fabriek komt :P)

Heeft iemand ervaringen met Remon en hoe ze over ons of andere partijen praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Nu online
Sinds ik een waterontharder (LESS-15) heb geïnstalleerd, is de aardlekschakelaar al drie keer gesprongen. Ik had al bijna alle apparaten die op deze drie groepen zijn aangesloten gecontroleerd door de weerstand tussen de live-draad en de aarde te meten, maar ik kon niets afwijkends vinden. Alle apparaten hadden een oneindige weerstand naar de aarde.

De ontharder had ik niet gecontroleerd omdat deze geen aarderdraad heeft.

Toevallig bedacht ik me dat de waterontharder misschien geen aarddraad heeft, maar mogelijk via het water in contact komt met de aarde. Dit leek me onwaarschijnlijk, omdat ik dacht dat het apparaat niets anders dan plastic aanraakt. Toch besloot ik het even te meten.

Met een gewone multimeter (fluke 175) (met een officiële isolatietester zou de weerstand waarschijnlijk nog lager zijn) meet ik 0,8 MΩ. Volgens mij zou dit met een officiële isolatietester minstens 2 MΩ moeten zijn (voor een klasse 2-apparaat).

Ik zal zometeen @AQMOS mailen, maar heeft iemand een idee waar deze elektrische verbinding mogelijk zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wouter.N
Ik meet met een Fluke 75 ongeveer 8 MΩ tussen koperen waterleiding en de fase en ook naar de nul toe op de stroomadapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Nu online
Ik wilde een foto maken voor Aqmos van de isolatieweerstand, maar ik krijg het niet meer gereproduceerd. Nu meet ik een oneindige weerstand, wat ik eigenlijk ook zou verwachten. Ik vrees dat ik mijn eerdere bevindingen moet herzien en per ongeluk de weerstand van mijn eigen lichaam heb gemeten. Dit betekent dat ik nog steeds geen idee heb wat de oorzaak van mijn probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

wouter.N schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:02:
Ik wilde een foto maken voor Aqmos van de isolatieweerstand, maar ik krijg het niet meer gereproduceerd. Nu meet ik een oneindige weerstand, wat ik eigenlijk ook zou verwachten. Ik vrees dat ik mijn eerdere bevindingen moet herzien en per ongeluk de weerstand van mijn eigen lichaam heb gemeten. Dit betekent dat ik nog steeds geen idee heb wat de oorzaak van mijn probleem is.
Heb je je aardedraad zo bevestigd? (Voor en na ontharder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYq5PhOGsgymrB1xx3ce9_fa1Gc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dBiy76JdEd12dI6qHKs05PJR.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Nu online
AQMOS schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:34:
[...]

Heb je je aardedraad zo bevestigd? (Voor en na ontharder)
[Afbeelding]
Nee, hoewel dat een heel goed punt is. Maar jullie hebben de ontharder geïnstalleerd; hadden jullie dit dan niet moeten doen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-07 21:34
Het was een (grote) klus om in een uitdagende omgeving een LESS-15 aan te sluiten. Boven de grond was allemaal prima te doen, maar in de kruipruimte is het nogal krap, plus er staat meestal veel water. Eerst leeggepompt om vervolgens als een soort spiderman overal onderdoor te kruipen. Elektrisch gereedschap in drijvende vlootjes mee, etc :+

Hier is te zien hoe ik het in de meterkast heb opgelost, een knietje en een flexibele slang met haakse koppeling na de meter en een flexibele slang met een gewoon puntstukje het huis weer in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vxg2Gudzp3WoFADyN0-S2h_5WDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1O5Ee9nrkXEyIvMcSpndxwR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNLcQHVPeHQvbH8-iZ0gahm9Ig4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i99EoGcdTkthMxrrlaBlrTOH.jpg?f=fotoalbum_large

Onderin de trapkast heb ik de LESS neergezet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1forv2d0jii_WrmYmOD-haCeWL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6yZoLB9oltc7HVl6WMcE7vG.jpg?f=fotoalbum_large

Vorige week de aansluiting op het riool gemaakt, vandaag de rest gedaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euIpqX6M9POBJHcmupSKV3S_tIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4ou3mvLaZB7SJj4D7KI57kI.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder aangesloten onder de grond, ik zit lekker in een waadpak 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5As_VktqySmz985_Mffp068H5a0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlNqAiJzCyXD88BJKuQHMgGU.jpg?f=fotoalbum_large

En hieronder de 3D prints, handig zo'n ding... _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSCsEJWkLZfdcSykTnJwM4d061c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJZtWlcalAGNPAAIYsgb6C45.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngL7P1iCLOXre6015wD2qBpVnlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCt9HJchEBX4KHGvly8ayLv8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1Sa-7E0nBO7dIgx70krBWGli1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDqVvzPpOThau1dNyrAKIFfC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKME4LDFfWsC_FzLqwu0pWPBm_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efaBph2dZxKlMLhJkDuXLINC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEqLhjur0h0uJrpUKECcV0zkUoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZcIrGOgoA82d1zV2kyIcFbx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtdAi0kRtQRKcVZUv43qoiJTTGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iswknQDdBQIHIsOZtwqyGaUK.jpg?f=fotoalbum_large

Naar wie kan ik de STL files sturen zodat ze in de startpost komen? (of fusion 360 mag ook uiteraard)

De airgap is gemaakt voor buis 40, 3mm dik. De afronding is gemaakt voor boven op de sifon, die is 44mm geloof ik ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Thomox
Ik kan de STL"s eventueel op mijn github zetten dan kan iedereen er bij.
Dan maak ik een linkje in de startpost.
Stuur anders even een wetransfer naar mijn DM

Goed opgelost zo met de aanslutingen.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-08-2024 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomox
@AUijtdehaag de files staan in je DM :) ik zie het wel een keer in de startpost haha. Zoals beschreven behoeft het wel enige uitleg voordat je 'm in de printer slingert. Voor wie er ooit tegenaan loopt, laat het me weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Thomox
Dank je
Linkje naar de bestanden heb ik hier geplaatst:

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2024 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomox
@AUijtdehaag
Super, thnx voor het faciliteren. Wie weet heeft er iemand ooit baat bij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

wouter.N schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:43:
[...]

Nee, hoewel dat een heel goed punt is. Maar jullie hebben de ontharder geïnstalleerd; hadden jullie dit dan niet moeten doen?
Dit is niet iets wat binnen ons takenpakket valt.

Verouderde installaties zoals gebrek aan aardpen, loden leidingen of andere loodgieterwerkzaamheden voeren wij niet uit. In overleg kunnen wij een leiding verleggen of iets dergelijks, maar over het algemeen proberen wij te focussen op waterontharders plaatsen.
(Wij moeten ons personeel dan ook voor bijvoorbeeld aarding opleiden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AQMOS schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:03:
[...]

Dit is niet iets wat binnen ons takenpakket valt.

Verouderde installaties zoals gebrek aan aardpen, loden leidingen of andere loodgieterwerkzaamheden voeren wij niet uit. In overleg kunnen wij een leiding verleggen of iets dergelijks, maar over het algemeen proberen wij te focussen op waterontharders plaatsen.
(Wij moeten ons personeel dan ook voor bijvoorbeeld aarding opleiden)
Dit triggert mij wel, want deze post is voor mij wel nieuw. Ik ging er idd vanuit dat, op het moment dat jullie werkzaamheden uitvoeren aan de waterleidingen, deze nadien ook weer correct geaard wordt. Tenminste, de afbeelding uit jouw post lijkt van een boiler o.i.d. te zijn maar ik neem aan de hot/cold ook in/out had kunnen zijn van de ontharder. Nu hoeft dat niet altijd een probleem te veroorzaken maar ik had het wel fijn gevonden als ik dat had geweten dat er zelf nog geaard moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ViezeVis schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:08:
[...]

Dit triggert mij wel, want deze post is voor mij wel nieuw. Ik ging er idd vanuit dat, op het moment dat jullie werkzaamheden uitvoeren aan de waterleidingen, deze nadien ook weer correct geaard wordt. Tenminste, de afbeelding uit jouw post lijkt van een boiler o.i.d. te zijn maar ik neem aan de hot/cold ook in/out had kunnen zijn van de ontharder. Nu hoeft dat niet altijd een probleem te veroorzaken maar ik had het wel fijn gevonden als ik dat had geweten dat er zelf nog geaard moet worden.
De aarding wordt wel teruggeplaatst, alleen bij kunststofleidingen zou je, zoals op de afbeelding, het moeten aansluiten. Of eigenlijk.. gelijk helemaal goed doen en aarden met een aardpen.

Maar dit onderwerp hebben wij het ook nog niet specifiek over gehad, dus ik zal het meenemen om hier wat duidelijker beleid over te maken bij ons. (En het communiceren naar de monteurs, zodat deze gedeeltelijk kunnen adviseren)

edit: Ik ga het even overleggen hoe we dit gaan aanlopen. Advies voor nu is om een aardpen te laten slaan.

[ Voor 4% gewijzigd door AQMOS op 19-08-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AQMOS schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

De aarding wordt wel teruggeplaatst, alleen bij kunststofleidingen zou je, zoals op de afbeelding, het moeten aansluiten. Of eigenlijk.. gelijk helemaal goed doen en aarden met een aardpen.

Maar dit onderwerp hebben wij het ook nog niet specifiek over gehad, dus ik zal het meenemen om hier wat duidelijker beleid over te maken bij ons. (En het communiceren naar de monteurs, zodat deze gedeeltelijk kunnen adviseren)

edit: Ik ga het even overleggen hoe we dit gaan aanlopen. Advies voor nu is om een aardpen te laten slaan.
Doorgaans hebben waterleidingen een aarding die de grond in loopt en je heel eenvoudig kunt aftakken d.m.v. een koper/vertind draad naar een soort 'lasklem' met een aardpen die de grond in loopt. Dus ik verwacht ook wel dat een deel van de aarding er nog wel zit. Maar, zoals je op de afbeelding ziet, zul je een 2e aftakking krijgen op de waterleiding. Volgens mij wordt dat met een 1/2 flex slang aangesloten 2x. En één van die 2 trajecten zal geaard zijn vanwege de bestaande aarding.

Voor het geld hoeven we het niet te laten, want een aardklem kost maar een paar euro.
https://www.hornbach.nl/p/aardklem-1-2-21-22mm/4116277/

En een meter aardedraad kost ook nog geen euro per meter.

[ Voor 8% gewijzigd door ViezeVis op 19-08-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wanneer schakelt een aardlekschakelaar uit?
Een aardlekschakelaar schakelt uit als hij merkt dat er een verschil is tussen de elektriciteit die de schakelaar binnenkomt en de elektriciteit die weer naar buiten gaat. Dit kan gebeuren als er ergens in het elektrische circuit een lek is, bijvoorbeeld doordat iemand een elektriciteitsdraad aanraakt of als er kortsluiting ontstaat. De aardlekschakelaar beschermt tegen elektrische schokken en brand door de stroom direct af te sluiten als er zo'n verschil wordt gedetecteerd. Dit helpt ongelukken te voorkomen.
https://www.c.technischeu...er-aardlekschakelaar.html
YouTube: Aardlekschakelaar (technische werking)

Aarding heeft er dan weinig mee van doen toch?

@wouter.N
Kan je de ontharder eens zetten op andere groepen met andere aardlekschakelaar?
Desnoods met een verlengsnoertje?

De som van alle aardlekstromen kan ook net te veel zijn met meerdere apparaten.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Hoe bedoel je @AUijtdehaag ? Die heeft er toch juist alles mee te maken, hij meet het potentiaal verschil (Lekstroom) t.o.v. aarde. Dus zonder aarding geen aardlekbeveiliging.

Een andere aardlekschakelaar is dus zinloos ...tenzij je hem verplaatst naar een kapotte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Zie ook de uitleg incl. verschil Aardlek en Alamat (Aardlekautomaat): https://nlshop.se.com/ins...0dan%20dat%20eruit%20komt.

[ Voor 13% gewijzigd door Erik-1978 op 19-08-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978

Dat lijkt me goed bedoeld maar heel fout advies ...je verondersteld dat er dus al meerdere apparaten met (kleine) sluitingen ...dus lekstromen zijn en dat de optelsom over je 30mA Lekstroom heen gaat. In dat geval is enige juiste advies je installatie door een vakman laten controleren en de sluitingen (laten) verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Erik-1978 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

Hoe bedoel je @AUijtdehaag ? Die heeft er toch juist alles mee te maken, hij meet het potentiaal verschil (Lekstroom) t.o.v. aarde. Dus zonder aarding geen aardlekbeveiliging.

Een andere aardlekschakelaar is dus zinloos ...tenzij je hem verplaatst naar een kapotte ;)
Het verschil tussen de fase en de nul noem ik geen potentiaal verschil tov aarde.
Dat kan :"bij wijze van" ook tov een hoger voltage zijn, als je ergens doorheen boort met je boormachine (3-fase kookplaat bijvoorbeeld). Dan heb je ook een lekkage...en potentiaalverschil en zal de aardlek uitgaan.
In het youtube flimpje komt zelfs het woordje aarde niet in voor. Behalve in de naam van "aard"lek schakelaar.
Ze zouden het beter potentiaal verschil schakelaar kunnen noemen. Of zoals in belgie: Differentieelschakelaar

Maar lets agree to disagree

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Nee, je verward allerlei zaken... maar goed laat maar.

[ Voor 19% gewijzigd door Erik-1978 op 19-08-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:04
Erik-1978 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

Je kunt niet een verschil relatief aan een 3e constante meten .. :).
De aardlekschakelaar meet de verschilstroom tussen L en N. Of dat netjes via een stalen pen de grond in gaat is niet heel relevant. De testknop werkt bijvoorbeeld ook zonder aarde.
Zoals @AUijtdehaag aangeeft is een betere naam een differentieel schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:38:
[...]

https://www.c.technischeu...er-aardlekschakelaar.html
YouTube: Aardlekschakelaar (technische werking)

@wouter.N

Ik ben van plan om binnenkort het stopcontact in mijn meterkast op een eigen aardlekautomaat aan te sluiten, maar ik moet er nog tijd voor vrijmaken. Waarschijnlijk komt het er door de vakantie en een drukke periode pas in oktober van. Een tijdelijke oplossing zou idd een verlengsnoer kunnen zijn, maar het probleem is dat de aardlekschakelaar slechts eens in de ongeveer twee weken problemen geeft. Dat zou betekenen dat ik lange tijd een verlengsnoer door de gang heb liggen, wat niet echt ideaal is.

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-07 13:41
Wat is jullie ervaring qua drukverlies met een Aqmos Clack WS1 ?

Bij de watermeter zie ik 3 bar, maar dat haal ik blij lange na nooit in huis. Ik gebruik 1" slangen naar de ontharder toe en heb een ''bypass' van clack zelf er tussen (zo'n zwart ding met rode knoppen).

Als ik de waterontharder in bypass of niet in bypass zet en vervolgens de buitenkraan aanzet met een sproeier in de tuin.. nah echt om te huilen, een gazonsproeier heeft nagenoeg geen druk.
Dacht eerst dat het aan de sproeiers lag.. maar welk merk/model ook.. tis allemaal veel te weinig :?
Ook verder in huis niet echt indrukwekkend.. qua douche hebben we overal waterbesparende koppen etc hangen, dus dan sowieso niet heel veel druk. Maar herkend iemand dit?

[ Voor 7% gewijzigd door Fethoz69 op 22-08-2024 11:39 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fethoz69
En heb je er een CA beveiliging voor zitten?

• Fethoz69
AUijtdehaag schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:42:
@Fethoz69
En heb je er een CA beveiliging voor zitten?
nee :$ Juist ook om de verhalen die ik las mbt drukverlies.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 14:54
Hoe heb je de druk gemeten?
Ik heb het idee ook minder druk te hebben na een jaar nu. Maar als ik de bypass uit zet (dus geen ontharder) merk ik eigenlijk geen verschil.

p.s ik merk het vooral als er een tweede waterverbruiker water vraagt.

Water-Escape

• Fethoz69
water_escape schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:47:
Hoe heb je de druk gemeten?
Ik heb het idee ook minder druk te hebben na een jaar nu. Maar als ik de bypass uit zet (dus geen ontharder) merk ik eigenlijk geen verschil.

p.s ik merk het vooral als er een tweede waterverbruiker water vraagt.
Hmm niet gemeten met meetapparatuur. Ik merk gewoon een enorm druk verschil tov mn vorige woning. Er komt nu echt een pis straaltje uit de tuinslang / sproeier.

Heb een nieuwbouw woning, staat nu 2 jaar, direct een ontharder er tussen gezet, aangezien we best hard water hebben hier (13dh).
Bedenk me net dat ik nog ergens een stukje koperbuis heb liggen.. die zou ik er natuurlijk nog wel even tussen kunnen zetten, dus de hele ontharder loskoppelen.
Al ben ik altijd huiverig om aan koppelingen te draaien ivm lekkage nadien :X
Kan ik iig uitsluiten of het de ontharder is die voor het probleem zorgt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fethoz69
Theoretisch als het hars zou vergruisen, kun je wel verstoppingen krijgen elders.
Een kraan zonder zeefje stroomt ook niet goed door?

Het is vrij eenvoudig de kop los te draaien en de stijgbuis eruit te halen om te kijken of er in de distributors "zeefjes" los gruis zit tussen de spleten.
Doet dit wel met water in de cylinder anders krijg je het ook niet goed terug,
Ik heb eventueel een speciale trechter als je het spul zou willen vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-08-2024 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:38

Mr-D.

interpunctie? no hero here

dit zijn mijn drukken, heb mijn waterontharder nu bijna een jaar

en zie weinig verschil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMamrr5uaFNPgSP2CyoORCMttYs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7dIQJDyiWmaJUJVVzp5kFKS3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjtDHkbkdPxwMgllKgZ-Dk6Jq18=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6p6QPIPeZvKyHjlL623sXS5C.jpg?f=user_large

en ik gebruik deze ontharder
https://www.aquasoft.ie/1/water-softeners/clack-m-series/m3

sneller usenet? tips en tricks

• Fethoz69
AUijtdehaag schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:21:
@Fethoz69
Theoretisch als het hars zou vergruisen, kun je wel verstoppingen krijgen elders.
Een kraan zonder zeefje stroomt ook niet goed door?

Het is vrij eenvoudig de kop los te draaien en de stijgbuis eruit te halen om te kijken of er in de distributors "zeefjes" los gruis zit tussen de spleten.
Doet dit wel met water in de cylinder anders krijg je het ook niet goed terug,
Ik heb eventueel een speciale trechter als je het spul zou willen vervangen.
Qua kraan maakt het inderdaad niets uit. Heb de zeefjes uit de kraan tijdje terug al even bekeken. Maar nu je dit zegt.. ik heb helemaal in het begin wel van die kleine balletjes in het toilet zien liggen.. zou dat hars geweest kunnen zijn?

Jou advies zou zijn, ding loskoppelen, kop eraf draaien en kijken of er in de distributors iet zit? Heb je toevallig een foto van hoe zoiets eruit ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Fethoz69 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

Qua kraan maakt het inderdaad niets uit. Heb de zeefjes uit de kraan tijdje terug al even bekeken. Maar nu je dit zegt.. ik heb helemaal in het begin wel van die kleine balletjes in het toilet zien liggen.. zou dat hars geweest kunnen zijn?

Jou advies zou zijn, ding loskoppelen, kop eraf draaien en kijken of er in de distributors iet zit? Heb je toevallig een foto van hoe zoiets eruit ziet?
Afbeeldingslocatie: https://www.verbouwkosten.com/wp-content/uploads/De-hars-in-een-waterontharder-1-scaled.jpg

het lijkt wel kaviaar

Zag het er zo uit?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fethoz69
YouTube: WATER SOFTENER RESIN or Media REPLACEMENT

Als er bij een nieuwe niet netjes gewerkt is met vullen, dan kan er hars in de buis zitten
Of de bovenste of onderste zeefkorf is defect of o-ringen vergeten (die de bovenste afdicht) of buis te kort of iets dergelijks.

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-08-2024 15:08 ]

• Fethoz69
DaWizza schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:00:
[...]

[Afbeelding]

het lijkt wel kaviaar

Zag het er zo uit?
Crap, precies dat inderdaad.

• Fethoz69
AUijtdehaag schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:00:
@Fethoz69
YouTube: WATER SOFTENER RESIN or Media REPLACEMENT

Als er bij een nieuwe niet netjes gewerkt is met vullen, dan kan er hars in de buis zitten
Of de bovenste of onderste zeefkorf is defect of o-ringen vergeten (die de bovenste afdicht) of buis te kort of iets dergelijks.
Bedankt voor alle input!
Klinkt wel typisch iets voor mij.. alles wat ik aanraak gaat stuk of product is defect bij aankomst 8)7
De onderste zeefkorf is dat ding helemaal onderin de harscilinder? De bovenste zit dan in de kop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fethoz69
Ja bovenste zit met een draai in de kop gedraaid (geborgd door de draai) en dan zit er nog een o-ring in dacht ik die om de buis klemt.
Ik verwacht morgen of maandag een Clack WS1 kop binnen te krijgen met zo een buis, dan kan ik wat fotos maken eventueel, maar het is geen rocket science.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-08-2024 15:24 ]

• Fethoz69
@AUijtdehaag okay ik zal kijken of ik zaterdag het ding eens uit elkaar kan schroeven.
Dus, cilinder vol met water, kop eraf en dan die buis er voorzichtig uit trekken en nadien weer voorzichtig erin duwen?

Nog een aanvullende vraag.. als ik de clack in bypass zet, kan ik dan nog steeds druk vermindering hebben doordat deze filters eventueel dichtzitten?
Want ook in de bypass modus weinig druk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fethoz69
Als jij korrels hebt gezien in het toilet dan zit het in je hele leidingnet verwacht ik.

In de bypass doet de ontharder niet meer mee, dus ook geen verstopping van de ontharder zelf.

Het water helpt om de buis met een rustig draaiende op en neer beweging in en uit het hars te krijgen.
Zonder water gaat je dat niet (eenvoudig) lukken.
Mooi klusje voor buiten.

Edit:
Als er een probleem is met harslekkage is het niet onverstandig de clack besturing ook helemaal te openen
https://www.clackcorp.com...gs_and_Service_Manual.pdf
pagina 24, maar dan heb je de service sleutel nodig (heb ik ook liggen :+ )

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-08-2024 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fethoz69
Vers van de pers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Na23a2OhO2ody1SVnt4FV_CUeto=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCSH09ELsOo9YwOTTs5uaelu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUW6dq2dMLdqaAifHZI1MnpQeOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQdY6xBpg2kd48XLLJvXbHqi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kllEcPwHKUBUhXVlNIFDQa2S6Ag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyR14AUi17W50r2m6P35MXzq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2EcCY2RjGy70jGHtecZY-qNrXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1cExpBH0NX9sFPmPh9dfZyD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nE9XSDUiYro081riAgVQ2rTbOrQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWt48ue8bECJJfF7ch5pcmO8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
@AUijtdehaag Top zeg! Super bedankt.
Wat betreft die sleutel, je woont vast niet in het oosten van ons kikkerlandje?
Dat is die grote zwarte sleutel toch? Anders bestel ik even een revisiesetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fethoz69
Nee helaas in het zuiden. (N-Br)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2024 08:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
Gelukkig in het zuiden zeg je dan ;).

Maar ik heb geen bolletjes gezien ergens. Druk is ook "prima" als je douched, maar pakt de wasmachine dan ook water, zwakt het direct flink af. Zet ik de bypass uit dan blijft dit hetzelfde vreemd genoeg.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-07 10:33
water_escape schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:41:
[...]

Gelukkig in het zuiden zeg je dan ;).

Maar ik heb geen bolletjes gezien ergens. Druk is ook "prima" als je douched, maar pakt de wasmachine dan ook water, zwakt het direct flink af. Zet ik de bypass uit dan blijft dit hetzelfde vreemd genoeg.
Bedoel je met de bypass "uit" dat je deze open zet zodat het water om de ontharder heen kan?
Zo ja dan ligt het natuurlijk niet aan de ontharder maar zit de beperking ergens anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb op verschillende aftappunten ook verschillende doorstromingen.
Keuken (grohe red) koud: 6 l/min
Zolder (na douchewtw en doorstroom buffer), gardena slang: 7 l/min
Zolder wasmachine aansluiting (na douchewtw en doorstroom buffer) zelfde punt dus als gardena: 12 l/min

Maar de wasmachine (oud beestje) zelf pakt bijna geen water (ligt aan de wasmachine inwendig ventiel blok waarschijnlijk)

Handig om te kunnen zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xe0UvKIjlgjgTlX3HkP98TdG4ZE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6fmjdUd7i51HjIgfA7dxpmsS.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:04:
...Maar de wasmachine (oud beestje) zelf pakt bijna geen water (ligt aan de wasmachine inwendig ventiel blok waarschijnlijk)...
Check eens het filtertje in de wateraansluiting op de wasmachine, die koekt gemakkelijk dicht.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
delete

[ Voor 98% gewijzigd door Mad Wally op 23-08-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Mad Wally schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Jullie lezen niet goed, wanneer de wasmachine water vraagt dan neemt de douchestraal flink af.
Oke, Maar als je douched en de keuken kraan openzet? of douched en de wc beneden doorspoelt?

Als in zijn het heel specifiek deze 2 verbruikers? en delen ze 1 waterbuis naar boven van 16mm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Mijn schoonvader heeft de al eerder besproken amfa4000 gekocht.
Dat is 100 euro per stuk de vuilnisbak in :'(

In de handleiding staat ook nog dat je er meerdere kunt (moet) gebruiken voor beter resultaat.

Ik heb gevraagd of ik er 1 open mocht maken, zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6J8fPlc_23WJhDtESd9-ZflC9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4QP1dhjURsULd1vXjYJY5LQ.jpg?f=fotoalbum_large

4 magneten, wat plastic en wat aluminium. Dat is snel verdient.

Eens kijken of ik hem kan overhalen tot een echte, met zn oude boerderij met hard water heeft hij er wel wat aan.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
DaWizza schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:19:
Mijn schoonvader heeft de al eerder besproken amfa400p gekocht.

In de handleiding staat ook nog dat je er meerdere kunt (moet) gebruiken voor beter resultaat.

[Afbeelding]

Eens kijken of ik hem kan overhalen tot een echte, met zn oude boerderij met hard water heeft hij er wel wat aan.
Met die dingen kun je gaan magneetvissen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DaWizza
Je schoonvader had de uitzending gemist dan…
YouTube: Voetbalsponsor verkoopt onzinproduct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Mijn schoonvader heeft de al eerder besproken amfa400p gekocht.

[Afbeelding]

Hahaha herkenbaar.
Buiten mijn weten om in 2020 had mijn schoonvader voor zijn dochter ook die "oplichter 4000" geinstaleerd in de meterkast zonder dat ik het wist.
Tot ik hem ging opruimen en gewoon open maakte en liet zien aan haar wat voor oplichting het was.
*Om de eer te behouden netjes terug gemonteerd en laten zitten en niks vermeld, maar meneer was heilig overtuigt dat dit kalk weg haalde 8)7

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Mad Wally schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Bedoel je met de bypass "uit" dat je deze open zet zodat het water om de ontharder heen kan?
Zo ja dan ligt het natuurlijk niet aan de ontharder maar zit de beperking ergens anders.
Klopt. Ontharder wordt dan ontzien. Dat is het vreemde, voor de ontharder was dit probleem er niet.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Laatste tijd speelt er hier de gedachten om een waterontharder te laten installeren. Mijn vrouw heeft regelmatig last van droge huid, douched minstens 1x per dag (op warme dagen 2x), gebruikt ook nog eens loei dure shampoo en conditioner (Olaplex), en had dus ergens gelezen dat zon ontharder wel eens een nuttige aanschaf kan zijn.

Nadat ik een pagina of 50 van dit topic heb doorgenomen, zit ik echter nog steeds met wat vragen.

We hebben hier stiekum best veel huishoudelijke apparatuur wat gebruikt maakt van kraanwater, dus een lagere kalk waarde zou dus positief uitpakken. Gaat om stoomoven, redelijk dure stroom strijkijzer, volautomaat espressomachine, Quooker met Cube, Wasdroger (stoomfunctie), Wasmachine (ook stoomfunctie), Vaatwasser en een CW5 CV ketel.

Volgens onze waterleverancier Evides hebben wij een hardheid van 7,8 ᵒdH.

Toch heb ik wat twijfels.
Ik lees veel over de verandering van smaak (8 paginas gelezen na zoekfunctie), men heeft het vaak over dat het anders is, soms negatief.
Ik probeer me dan voor te stellen in welke mate ?
Dan heb ik het over de smaak nadat de installatie dan enkele weken in gebruik is, dus niet de initiële smaak vanwege de 'nieuwigheid'.
Is dat dan een lichtziltige smaak vergelijkbaar met een hoog mineraal tafel water zoals bijvoorbeeld een San Pellegrino, of juist het tegenovergestelde, een platte flauw/muffige smaak ?
Voor.ons een heel belangrijk punt. Wij drinken zon 30 tot 40 liter gekoeld bruiswater uit de kraan per week (Quooker Cube), en we vinden Rotterdams (Zuid) kraanwater eigenlijk best lekker, met en zonder bruis.
Hier toevallig een ervaringsdeskundige met een ontharder en een Quooker Cube ?
Koffie uit een 19bar volautomaat schijnt echter bij iedereen wel beter te smaken, toch ?

Dan lees ik vrijwel overal het voordeel van minder wasmiddel gebruiken.
Echter op de webpagina van de fabrikant van onze wasmachine, lees ik:
0dH is te weinig. Voor het beste resultaat is een minimale waterhardheid van 5dH gewenst
. bron
Maar met 5dH verliezen we dan weer de voordelen tegen de droge huid van mijn vrouw?
Nu is de reductie van wasmiddelen niet zon prioriteit, machine verbruikt namelijk al erg weinig door zijn automatische dosering. Maar het verlengen van de levensduur, met name het warmteelement en stoomgenerator is wel interessant.

Eventueel de ontkalker exclusief alleen op de douche aansluiten gaat wel wat complex worden lijkt mij, dan moet alleen de CV ketel en de koud aanvoer van de douche aangesloten gaan worden, leidingen zitten in de muur.
En de rest van de apparatuur heeft dan ook geen voordeel meer.

Wat denken de ervaringsdeskundige hiervan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bij ons was er geen merkbaar verschil in smaak via de Cube (of direct uit de kraan).

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Wasmiddelverbruik/wasmachine:
- Maar omdat er geen kalk meer in het water zit, kan de zeep in de wasmachine zich niet meer hechten aan de kalk en daardoor niet meer goed uitgespoeld worden.
- Men gaat dan dus minder zeep gebruiken met als gevolg dat de was niet meer schoon wordt en de wasmachine kan gaan stinken.

Vooral die 2e zin vind ik wat tegenstrijdig. Hoe minder zeep je gebruikt, des te effectiever het resultaat. Ik heb dat zelf mogen ondervinden met mijn bestek wat een beetje roestig uit de vaatwasser kwam. Nadat ik sterk ben gaan minderen in poeder, werd de vaat écht schoon. Dus 'minder wasmiddel' gebruiken zie ik niet direct als nadeel. Dan is er immers ook weinig zeep om vast te hechten aan de macine.
De 1e zin kan ik mij wel wat bij voorstellen. Ik ben geen natuurkundige, maar de hoeveelheid kalk verminderd doorgaans de effectiviteit van shampoo of poeder. Ws omdat kalk dus zorgt voor het 'kleven' van de elementen waaruit shampoo bestaat.

My 2 cents: was je wasmachine soms even op 90 graden. 100% katoen handdoeken kunnen eens per keer prima op 90 graden. Een trommelreiniging van 70 graden (Samsung) is te weinig. Draai anders zo nu en dan eens een programma op 90 graden met een schepje vaatwasserpoeder. Dat werkt bij ons heel goed en houd de machine goed schoon. Stinken doet 'ie niet nu 1 jaar later.

Smaak
Dit is heel persoonlijk. Het water smaakte wat vlakker bij ons na de ontharder maar daar stoorde ik mij niet aan. Koffie smaakte wel beter. Maar ik mag niet klagen. Water uit Zwolle vind ik niet te drinken bijvoorbeeld (maar van de heide weer wel). In het koffie-topic wordt overigens wel eens gesproken over kalkwater (waarom je het juist wel moet doen meende ik). Water gaat iig niet zout of 'zilt' smaken is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik-1978
Madshark schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:22:
Laatste tijd speelt er hier de gedachten om een waterontharder te laten installeren. Mijn vrouw heeft regelmatig last van droge huid, douched minstens 1x per dag (op warme dagen 2x), gebruikt ook nog eens loei dure shampoo en conditioner (Olaplex), en had dus ergens gelezen dat zon ontharder wel eens een nuttige aanschaf kan zijn.
@Madshark minder hard water zou best enig effect op de huid kunnen hebben, maar het probleem van het uitdrogen pak je daarmee niet aan. Je wast nl. simpelweg 1 tot 2x per dag de natuurlijke huidvetten er af die de huid soepel houden. Loei dure shampoos, conditioners of smeersels voor na het douchen lossen dat niet op.

Smaak: ja het word in onze beleving wat 'zachter', mijn zoontje vond het minder lekker (na 4 mnd gewend).
Kalk: voorheen 13°DH en nu nergens aanslag meer en schoonmaken badkamer e.d. is simpel.
Wasmiddel: op gewoonte word er vaak nog steeds te veel ingedaan, maar kan idd met minder uit.
CV: ik heb systeem wel gevuld met 'normaal' water alvorens de ontharder er tussen te zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Erik-1978 op 26-08-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:10
Kleine vraag voor de ontharderexperts hier :)

We hebben een EcoWater Evolution Boost 300.

Ik heb online een test met druppels gekocht, en deze gaf initieel aan dat we 8 dH hadden (aan de mengkraan in de keuken). Ik heb op onze ontkalker de "hardheid van het inkomende water" dus wat opgekrikt, en een nieuwe test leert mij dat we nu 3 dH hebben.

Is het verstandig om nog lager (richting 0 dH) te gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door dotcom87 op 26-08-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dotcom87
Wanneer heb je de hardheid gemeten? Net voor een nieuwe regeneratie zou beginnen?
Willekeurig hardheid meten zegt eigenlijk niet zo veel.
Als deze net geregenereerd heeft zal je waarschijnlijk op 0 dH zitten (mits er een vaste mechanische instelling is gedaan)

Ik vond hier een handleiding

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
AUijtdehaag schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:49:
@dotcom87
Wanneer heb je de hardheid gemeten? Net voor een nieuwe regeneratie zou beginnen?
Als deze net geregenereerd heeft zal je waarschijnlijk op 0 dH zitten (mits er een vaste mechanische instelling is gedaan)

Wanneer je regeneratie correct is ingesteld dan zou je toch altijd volledig ontharden, ook net voor de nieuwe regeneratie plaats vindt? Doorbraak krijg je alleen als je regeneratie te laat plaats vindt?

Verder schrijft hij dat hij de hardheid heeft "opgekrikt". Ik neem aan dat hij bedoelt dat hij met de bypass heeft opgemengd naar 3 Dh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mad Wally
Wanneer is de regeneratie correct ingesteld?
Is zijn verbruik hetzelfde gebleven?

Net voor een regeneratie heb je een beeld of er wat mis is of niet.
Of als je al twijfelt, honderden liters ervoor meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
AUijtdehaag schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:49:
@dotcom87

Beide keren om 8u 's morgens. Regeneratie staat op automatisch ingesteld.

Op het toestel heb ik de hardheid van 25 dH naar 29 dH ingesteld. Dit is de hardheid van het inkomende water (voor het door de ontkalker is gegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dotcom87
Je woont niet in nederland?

Je meet met je druppelset echt 29 dH van het inkomende water?
Wanneer vind er een regeneratie plaats? Iedere dag?
Er blijft denk ik weinig capaciteit over bij 29 dH
https://waterontharderkie...water/evolution-300-boost

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
AUijtdehaag schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:10:
@dotcom87
Je woont niet in nederland?

Je meet met je druppelset echt 29 dH van het inkomende water?
Wanneer vind er een regeneratie plaats? Iedere dag?
Ik woon in België.

Volgens de website van mijn waterleverancier is de hardheid in onze regio tussen 19 en 21 dH.

De leverancier van ons toestel heeft toen ook wat testen gedaan, en hij heeft het toestel ingesteld op 25 dH. We merken echter dat we nog steeds kalkafzetting hebben op de douchekop/doucheglas.

Daarom dat ik dus zelf wat metingen wou doen. Maar ik zou dus eerst moeten kijken om een meeting te doen op het water voor het door de ontkalker gaat? Dan moet ik eens kijken of er een kraantje voor zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dotcom87
Ah Belgie, daar liggen de waardes wat hoger inderdaad

Zit er geen bypass op? Even open zetten
Dan even spoelen en dan een meting doen aan je keukenkraan bijvoorbeeld.
En bypass weer dicht.

Maar probeer de ontharder eens uit te lezen?
Vogens de manual kan je best veel info eruit halen zoals laatste regeneratie.

dH (software) instelling verhogen in de ontharder zal leiden tot meer zoutverbruik vermoed ik en kortere onthard cyclus, waardoor deze het iets beter doet.
Maar je hebt geen goed beeld als je op willekeurige momenten de dH meet. (tijdsduur tot regeneratie is ook belangrijk)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik-1978
dotcom87 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Daarom dat ik dus zelf wat metingen wou doen. Maar ik zou dus eerst moeten kijken om een meeting te doen op het water voor het door de ontkalker gaat? Dan moet ik eens kijken of er een kraantje voor zit...
@dotcom87 anders even langs de buurman ;) bij mij was de initiele meting van de monteur ook te hoog (18 ipv 13! Controle meting gaf aan dat opgave waterbedrijf (in mijn geval) inderdaad correct was.

Meten = Weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:22

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Mijn schoonvader heeft de al eerder besproken amfa4000 gekocht.

[Afbeelding]

Die toko is toch failliet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
AUijtdehaag schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:22:
@dotcom87
Ah Belgie, daar liggen de waardes wat hoger inderdaad

Zit er geen bypass op? Even open zetten
Dan even spoelen en dan een meting doen aan je keukenkraan bijvoorbeeld.
En bypass weer dicht.

Maar probeer de ontharder eens uit te lezen?
Vogens de manual kan je best veel info eruit halen zoals laatste regeneratie.

dH (software) instelling verhogen in de ontharder zal leiden tot meer zoutverbruik vermoed ik en kortere onthard cyclus, waardoor deze het iets beter doet.
Maar je hebt geen goed beeld als je op willekeurige momenten de dH meet. (tijdsduur tot regeneratie is ook belangrijk)
Ik heb dus inderdaad een aftrapkraantje voor de ontkalker zitten. Even wat water opgevangen in een emmer, 5 ml in het proefbuisje gedaan, en 18 druppels later was het groen. Dus de dH van het water voor de ontkalker is 18 dH. Dit komt dan +- overeen met de dH die "de watergroep" aangeeft (19.04 - 21.28 °D).

De kalkafzetting die ik dan zie op onze douche zou dan misschien kunnen komen doordat we die dag veel water verbruikt hebben, en dat de inkomende dH op de ontkalker te hoog staat, waardoor hij niet genoeg zacht water meer gemaakt krijgt?

Stel ik de inkomende dH op de ontkalker nu gewoon in op 18 dH? Of liever iets meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
dotcom87 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Ik heb dus inderdaad een aftrapkraantje voor de ontkalker zitten. Even wat water opgevangen in een emmer, 5 ml in het proefbuisje gedaan, en 18 druppels later was het groen. Dus de dH van het water voor de ontkalker is 18 dH. Dit komt dan +- overeen met de dH die "de watergroep aangeeft (19.04 - 21.28 °D).

De kalkafzetting die ik dan zie op onze douche zou dan misschien kunnen komen doordat we die dag veel water verbruikt hebben, en dat de inkomende dH op de ontkalker te hoog staat, waardoor hij niet genoeg zacht water meer gemaakt krijgt?

Stel ik de inkomende dH op de ontkalker nu gewoon in op 18 dH? Of liever iets meer?
1 druppel op 5ml is toch 0,5dH of meet ik dan verkeerd? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotcom87
ViezeVis schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:41:
[...]

1 druppel op 5ml is toch 0,5dH of meet ik dan verkeerd? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se-jF7XkmqFjx93K8eUpb69zu6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7TE4BSlIeDU6WMv8EjOVLFV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ViezeVis
Je meet verkeerd

0.5 dH = 10 ml

@dotcom87
Het zou handig zijn wat gegevens te noteren voordat er conclusies getrokken kunnen worden zoals verbruik ed.
Als je op een dag veel water verbruikt kan het zijn dat de ontharder een langere tijd harder water doorlaat omdat deze pas om 02.00 uur regenereerd (normaal gezien)
Zie het als een vat met harskorrels, als de dH omhoog schiet is deze helemaal verzadigd.
Ik ken deze ontharder niet, maar soms kan je reserve capaciteit instellen. Zodat deze dan iets eerder regenereerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlXjQIEeFBaUYu8MWwdRseCk8Tk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eIAjj5obqu4e8jJBeO6vWqR9.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
AUijtdehaag schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:47:
@ViezeVis
Je meet verkeerd

0.5 dh = 10 ml

@dotcom87
Het zou handig zijn wat gegevens te noteren voordat er conclusies getrokken kunnen worden zoals verbruik ed.
Als je op een dag veel water verbruikt kan het zijn dat de ontharder een langere tijd harder water doorlaat omdat deze pas om 02.00 uur regenereerd (normaal gezien)
Zie het als een vat met harskorrels, als de dH omhoog schiet is deze helemaal verzadigd.
[Afbeelding]
Beschikbaar water: 1059 liters (83%)
Gem dagelijks waterverb.: 283 liters
Waterverbruik vandaag: 49 liters
Totaal waterverbruik: 425842 liters
Debiet: 0.0l/min
Dagen in werking: 1600 dagen
Laatste regeneratie: 1 Dagen geleden
Totaal aantal regeneraties: 417
Max dagen tussen regeneraties: Automatisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
ApC_IcE schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:34:
[...]

Die toko is toch failliet?
Ja maar nee, check de link van @AUijtdehaag met de aflevering over die tent.
TLDR: failliet en verkoopt nog steeds terwijl er 1.1miljoen schuld open staat.

Pagina: 1 ... 105 ... 121 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.