Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 104 ... 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:49
Even een tussenstand van mijn waterontharder project. Ik bouw een huis, wat het grote voordeel heeft dat ik de techniek kan inrichtten zoals ik het graag wil. Op de foto links de technische ruimte in de kelder. De hoofdwaterleiding komt direct vanaf de watermeter naar beneden en loopt eerst door het aansluitblok van de ontharder. Alles met 1” aansluitingen.
Hier lijkt nog voldoende ruimte voor de ontharder zelf te zijn, maar links van de waterverdeling komt de regenwaterregeneratie. Daarom loopt ook alle het leidingwater door de ontharder, want o.a. de tuin wordt met regenwater gevoed. Rechts, komt nog andere techniek.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qBYnD9qL/KVL95.jpg

De ontharder is een Aqmos 40 CMX met los 75 kg vat. Het staat onder de betonnen keldertrap, dus straks compleet afgesloten. Op de achtergrond de vuilwater opvoerpomp. Naast de voeding van de Aqmos zitten sensor aansluitingen voor o.a. vlotternivo en de Clack-uitgang die vervolgens op het KNX-systeem uitkomen.

Alles is nu geïnstalleerd en eerste run is gedraad.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Conrado
Heb je nog gekeken bij de FILL fase, of de vlotter eerder aanspreekt dan de tijd is afgelopen?
Volgens mij stond die wat laag zoals ik gezien heb op de fotos?
Naast de voeding van de Aqmos zitten sensor aansluitingen voor o.a. vlotternivo en de Clack-uitgang die vervolgens op het KNX-systeem uitkomen.
Meer info?

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2024 22:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:49
AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:09:
@Conrado
Heb je nog gekeken bij de FILL fase, of de vlotter eerder aanspreekt dan de tijd is afgelopen?
Volgens mij stond die wat laag zoals ik gezien heb op de fotos?
Klopt, video van Aqmos gehad en alles aangepast.
Ik kom (later) nog bij je terug voor een Clack-print :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ximul
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-07 11:28
Vandaag de Aqmos-Less 15 in gebruik genomen. 1x een complete regeneratie cyclus laten uitvoeren. Is dat voldoende voor het gebruik of moet er nog iets gedaan worden?

Xiaomi 9T Pro PFKEUXM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ximul
Dat zou voldoende moeten zijn. Heb je hem zelf geinstalleerd?

Je kan deze nog even invullen: Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ximul
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-07 11:28
Heb je hem zelf geinstalleerd?
Ja zelf geïnstalleerd
Je kan deze nog even invullen:
Gedaan

Xiaomi 9T Pro PFKEUXM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:43

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Ik wil jullie toch even iets voorhouden, zijdelings aan het contact wat ik heb gezocht met Aqmos. Ik begin me namelijk steeds vaker te storen én ik maak me inmiddels ook zorgen over de roestvorming die ontstaat bij ons in de vaatwasser. Steeds vaker zie ik bestek, maar inmiddels ook een pan, met lichte roestplekjes uit de vaatwasser komen. We hebben een @AQMOS CMX-48 in gebruik met 25kg zoutvat. Capaciteit op 4500l en elke 10 dagen regeneratie.

We hebben geen zout toegevoegd aan de vaatwasser. We gebruiken Sun vaatwaspoeder (gewoon op gevoel, zo'n 3 à 4 theelepels). Onze vaatwasser gaat nadat 'ie klaar is ook direct open zodat het stoom eruit kan. Maar op één of andere manier komt het bestek gewoon met roestvorming uit de vaatwasser. De 1 erger dan de ander. Wat kan dit zijn? Ik hoor er niemand over. En er is, behalve een serieus geld-kostend onderzoek, geen goede manier om zout te meten in het water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbePijNrMgcjgRmiLxCQiCMuTXA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9c5oBIq5F1bKJlNrmO9Xrvr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPqu9jheZntWQjignP4DU1CTiSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMcepH8zUrhxS0giMzJBlPVO.jpg?f=fotoalbum_tile

(ook verschillend soort bestek)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:18
ViezeVis schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:05:
Ik wil jullie toch even iets voorhouden, zijdelings aan het contact wat ik heb gezocht met Aqmos. Ik begin me namelijk steeds vaker te storen én ik maak me inmiddels ook zorgen over de roestvorming die ontstaat bij ons in de vaatwasser. Steeds vaker zie ik bestek, maar inmiddels ook een pan, met lichte roestplekjes uit de vaatwasser komen. We hebben een @AQMOS CMX-48 in gebruik met 25kg zoutvat. Capaciteit op 4500l en elke 10 dagen regeneratie.

We hebben geen zout toegevoegd aan de vaatwasser. We gebruiken Sun vaatwaspoeder (gewoon op gevoel, zo'n 3 à 4 theelepels). Onze vaatwasser gaat nadat 'ie klaar is ook direct open zodat het stoom eruit kan. Maar op één of andere manier komt het bestek gewoon met roestvorming uit de vaatwasser. De 1 erger dan de ander. Wat kan dit zijn? Ik hoor er niemand over. En er is, behalve een serieus geld-kostend onderzoek, geen goede manier om zout te meten in het water.

[Afbeelding][Afbeelding]

Heb je de instellingen van de vaatwasser wel aangepast zodat deze "om kan gaan" met het ontharde water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ViezeVis
Er is een prima methode om zout te meten in het water en dat is met een TDS meter.
Links een glas uit de kraan na de ontharder (251)
Rechts een glas uit de kraan na de ontharder met wat water over een zoutblokje gespoeld (>2000)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5wRhvF0HCtZnYoh0Yz3fUk8Y7E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90aNa4pG88k9cWmUhsbJSP8u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gak0ilR-8fJLXyGnjOjN3SMq_Ng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RiSL3zWwgT8jgq7Ij69ZPo0.jpg?f=fotoalbum_tile

Zo meet ik ook het afvalwater of/en wanneer alle zout eruit is gespoelt tijdens brine

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik begin me namelijk steeds vaker te storen én ik maak me inmiddels ook zorgen over de roestvorming die ontstaat bij ons in de vaatwasser. Steeds vaker zie ik bestek, maar inmiddels ook een pan, met lichte roestplekjes uit de vaatwasser komen.
Ik herken dit niet echt, soms heb je dit wel als je per ongeluk een niet-RVS item mee wast in de vaatwasmachine. Dan heb je kans op losse ijzerdeeltjes en dus roestvlekjes op je RVS bestek en dergelijke. Zit er toevallig wat vast in je zeefje?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Deagle schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:13:
[...]

Heb je de instellingen van de vaatwasser wel aangepast zodat deze "om kan gaan" met het ontharde water?
Yup. Die staat op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ViezeVis
Heb je wel eens harscleaner gebruikt wat ijzer afbreekt in het hars?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:21:
[...]

Ik herken dit niet echt, soms heb je dit wel als je per ongeluk een niet-RVS item mee wast in de vaatwasmachine. Dan heb je kans op losse ijzerdeeltjes en dus roestvlekjes op je RVS bestek en dergelijke. Zit er toevallig wat vast in je zeefje?
Ik heb het nog even dubbelgecheckt maar alles wat in de vaatwasser gaat is van glas, keramiek of rvs dus ook dat is het niet. Zeefje maak ik vaak schoon, zit nu ook niks in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:25:
@ViezeVis
Heb je wel eens harscleaner gebruikt wat ijzer afbreekt in het hars?
Yup, nou moet ik zeggen dat de waterontharder de zuinig was afgesteld dus wij deden met 25kg bijna 8 maanden. Lag aan de instellingen van 10 dagen regeneratie en de capaciteit die te hoog was. Dat is bijgesteld. Ik denk dat dat nu een maand-2 maand geleden is ongeveer dat dat is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Contact met Aqmos levert op dat het wellicht wordt veroorzaakt door schommelingen in hoeveelheid kalk in het water of zuurtegraad. Eventueel bijmengen met 1 of 2dH valt dan nog te proberen. Baal er wel van want uiteindelijk wilde ik volledig kalkvrij water en dat behaal ik met bijmengen niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simnl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-07 07:55
Sinds vorige week donderdag zijn wij ook trotse bezitter van een waterontharder :D
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor de LESS-20 en installatie door Aqmos, ook hebben ze meteen een aantal vastzittende oude kranen in de meterkast (ligt direct achter de muur op de foto) vervangen door kogelkranen, we zijn er erg tevreden mee! De typische harssmaak is inmiddels ook aan het verdwijnen (deed me denken aan spa blauw ofzo, typisch smaakje).

Meteen ook maar het clack-reader-v4 bordje van @AUijtdehaag besteld en aangesloten, werkt perfect, alleen nog wachten tot het zout een keer op is zodat ik de afstandssensor goed af kan stellen.

Het enige minpuntje wat ik me later besefte is dat de afvoer direct op de standleiding van het riool is aangesloten door de monteur. Nu ff opgelost doot een losse pvc slang te kopen en deze in de garage 5 meter verderop in de wasbak uit te laten komen, dit moet ik later nog eens netjes doen.

Ook moet ik nog een verwarmingsband en/of isolatie om de leidingen en de ontharder leggen in de garage. Als het buiten rond de -10*C begint te worden kan het aan de grond in de garage net gaan vriezen. (in de afgelopen 3 jaar is het koudste wat ik gemeten heb ik de garage rond de -0,7*C. Lijkt me niet zo handig, of zou dit meevallen denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5TnnU7MErRngonEE_O7YipYvVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCjsCpGUNavoIaNvBuf85Dad.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-07 17:44

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
ViezeVis schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:28:
[...]

Ik heb het nog even dubbelgecheckt maar alles wat in de vaatwasser gaat is van glas, keramiek of rvs dus ook dat is het niet. Zeefje maak ik vaak schoon, zit nu ook niks in.
Misschien een tijdje testen met minder aggresief schoonmaakmiddel?
Of veel minder in ieder geval? De effectiviteit van deze middelen is groter door een waterontharder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houthy
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-07 19:31

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik gebruik zelf maar 1 theelepel (vaatwas poeder van de Jumbo). Mogelijk kan je dat proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 14:54
AQMOS schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Wat je kan proberen is wat harsreiniger toevoegen. In een waterontharder kan residu vormen van ijzer- & mineraalresten wat ten koste gaat van je capaciteit.

Het is dan ook wijsheid om je capaciteit terug te schroeven.

Dus:
Voeg harsreiniger toe (soort anti-roest)
Controleer de instellingen van je apparaat en verklein de capaciteit.
Voer een handmatige regeneratie uit.
Ik quote even een oud bericht. Ook ik heb de ontharder nu een dik jaar staan maar merk dat de waterdruk duidelijk minder aan het worden is. Al helemaal als je 2 waterpunten tegelijk gebruikt.

Ik heb jullie harsreiniger en die gebruik ik ook. Wat bedoel je met capaciteit verlagen? Hij regen nu iedere 10 dagen / 3200Ltrs

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
Twee vraagjes over de standaard instellingen van de LESS-15;
  1. Wat is de standaard instelling voor 'time of regeneration'?
  2. Wat is de standaard instelling voor 'Regeneration Type Option (Step 3S)'? Staat er ingesteld 'dat de regeneratie zal plaatsvinden op het vooraf ingestelde regeneratietijdstip wanneer de berekende reservehoeveelheid is bereikt.' ?

[ Voor 9% gewijzigd door wouter.N op 26-07-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@ViezeVis ik heb dat in 3 jaar nog niet gezien. is je bestek misschien verchroomd en een deel van het chrome weg

Hier gaat bij ons de vaatwasser vanzelf open om de stoom te laten ontsnappen wanneer hij klaar is, en daardoor is alles droog. Verder ook poeder gebruikt, in het begin veels te veel, en nu ongeveer 1/2 van wat voorheen erin ging.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wouter.N
1. je bedoelt de tijd waarbij de regeneratie wordt gestart? Die staat standaard op 02:00 snachts.
Gezien wat geluid tijdens de regeneratie zou ik die naar overdag zetten. Staat hier op 14:00 smiddags
(ook niet later ivm PRE insteling van 240 minuten inweken zout, dus 18:00 regeneratie)
2. Step 4S - rES inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:21:
@wouter.N
1. je bedoelt de tijd waarbij de regeneratie wordt gestart? Die staat standaard op 02:00 snachts.
Gezien wat geluid tijdens de regeneratie zou ik die naar overdag zetten. Staat hier op 14:00 smiddags
(ook niet later ivm PRE insteling van 240 minuten inweken zout, dus 18:00 regeneratie)
2. Step 4S - rES inderdaad.
@AUijtdehaag Bedankt! :)

Bij punt 1 bedoel ik dat inderdaad.

Het lijkt erop dat ik de juiste maat waterontharder heb gekozen. Het waterverbruik loopt mooi gelijk met de tijd tot de volgende regeneratie, waardoor onnodige regeneraties worden voorkomen. Ik heb je dashboardje een beetje aangepast @AUijtdehaag.

Aanstaande maandag zal ik handmatig een regeneratie uitvoeren om te controleren of de vlotter goed is ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6MuPZI1b4RGWoIvEL2QsAzLh_g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/npypjlAhbdddCBUzdxP5XYnY.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter

[Afbeelding][Afbeelding]

Even een update hierover. Op basis van wat informatie van @AUijtdehaag heb ik zijn apparaatje even mogen lenen om zowel de pH als de PPM te testen om uit te sluiten dat er wellicht een defect in de kop van de Clack zou zitten. Dat is niet het geval gelukkig.

Hard water:
dH (druppeltest): 8dH
PPM: 140
pH: 7.2-7.5

Onthard water:
dH (druppeltest): 0dH
PPM: 130-140
pH: 7.9-8.2

Watermeting na regenratie:
Geen significante verschillen t.o.v. onthard water

Ook heb ik eens de Fill-fase eens nagemeten a.d.h.v. een 5L maatbeker en 3/8 pekelslang. Er staat nu 3KG voor de Fill-fase wat zorgt voor ongeveer 10 liter water. In de 25kg bak van Aqmos gaat 'maar' 6.5L water. Voor de CMX-48 zou een Fill van 2.25kg - 2.4kg genoeg moeten zijn om op de 6L water uit te komen. Anders zou ik de vlotter moeten aanpassen (die manier is hier eerder besproken).

Eerst maar eens minder vaatwasserpoeder te gebruiken en bestek even te wassen voordat het in de mand gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRKxGQmS9n4XeMzloMqptD6dW8c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtudqv7EB93qnP8Ml3eYApNz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAtG_IDHFFn9qNNlVOU_G8lKoCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWmsrOrRF0X54UL4qs2gHQFg.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:05

icecreamfarmer

en het is

Zijn er nog specifieke merken die aan te bevelen zijn of die je moet mijden?
Voor mijn nieuwbouw laat ik alle aansluitingen al voor de waterontharder maken en heb wel iets op het oog maar ben benieuwd naar de ervaringen hier.

Liefst heb ik er zo min mogelijk omkijken naar.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

icecreamfarmer schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:58:
Zijn er nog specifieke merken die aan te bevelen zijn of die je moet mijden?
Voor mijn nieuwbouw laat ik alle aansluitingen al voor de waterontharder maken en heb wel iets op het oog maar ben benieuwd naar de ervaringen hier.

Liefst heb ik er zo min mogelijk omkijken naar.
In ieder geval hoe groter het zoutvat hoe minder omkijken ernaar.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfing
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-07 08:38
Snapt iemand waarom er ogenschijnlijk veel verschil in opvoerhoogte is tussen Fleck en Aqmos Clack?

Wij willen graag een ontharder plaatsen en de aangewezen plek daarvoor is de kelder. Dit betekent dat vanaf de kleppen, het water ~1.5 meter omhoog zal moeten. Bij vrienden staat een Fleck naar tevredenheid geïnstalleerd, maargoed ik ben een nerd en zie hier fijne ervaring met die Aqmos Clack installaties waarvan ik de data naar Home Assistant kan krijgen :)

Echter, bij hydrotense geeft men aan dat hun HighFlow modellen echt geen moeite hebben met 2 a 3m opvoer van de afvoer. Ik kan me dit voorstellen want er zal vast iets van druk van de waterleiding achter zitten, dus waarom niet? Bij Aqmos lees ik duidelijk die 1.2m vanaf de kop. Als ik de unit op een plank tegen de muur zet, gaat dit wellicht lukken. De unit zal ook nog via een terugslagklep op het riool moeten om te voorkomen dat er water terug stroomt. Vandaar dat ik wat terughoudend om zomaat voor de Aqmos te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@somfing
Uit de handleiding van een Fleck 5800 SXT (Hydrotense Highflow)
De afvoerleiding kan omhoog worden gevoerd tot 1,8 m, op voorwaarde dat de lengte niet groter is
dan 4,6 m is en de waterdruk bij de ontharder niet minder dan 2,76 bar bedraagt.
De hoogte mag toenemen met 61 cm voor elke extra 0,69 bar waterdruk bij de afvoeraansluiting.
Pagina 48 PDF
Ligt dus ook aan je waterdruk.
(moet je al geen CA beveiliging monteren waarbij je flink drukverlies hebt)

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:02
ViezeVis schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:04:
[...]

Even een update hierover. Op basis van wat informatie van @AUijtdehaag heb ik zijn apparaatje even mogen lenen om zowel de pH als de PPM te testen om uit te sluiten dat er wellicht een defect in de kop van de Clack zou zitten. Dat is niet het geval gelukkig.

Hard water:
dH (druppeltest): 8dH
PPM: 140
pH: 7.2-7.5

Onthard water:
dH (druppeltest): 0dH
PPM: 130-140
pH: 7.9-8.2

Watermeting na regenratie:
Geen significante verschillen t.o.v. onthard water
Ik vind de pH waarde toch behoorlijk afwijken. Bovendien had ik verwacht dat de zuurgraad juist 0,1-0,2 omhoog zou gaan (dus lager pH en ‘zuurder’ water) maar het tegendeel lijkt waar te zijn. De zuurgraad gaat bij jou omlaag, en best flink ook imho.

Ik denk dat er ook een (significant) effect kan zijn op alle andere mineralen in je water. Dit kan eventueel ook problemen geven, net zoals dat sommigen last hebben van witte waas/vlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfing
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-07 08:38
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:30:
@somfing
Uit de handleiding van een Fleck 5800 SXT (Hydrotense Highflow)

[...]

Pagina 48 PDF
Ligt dus ook aan je waterdruk.
(moet je al geen CA beveiliging monteren waarbij je flink drukverlies hebt)
Ja bedankt voor deze info! Daar was ik ook net doorheen aan het gaan. Ik lees dat de watermaatsshappij minimaal 1.5 bar druk garandeert, maar dat het kan oplopen tot 4. Los van het feit hoe verstandig dat het is, zal de opvoerhoogte toch ongeveer gelijk zijn bij beide merken?!

Naast de plek waar hij moet komen te hangen hangt wel een condenspomp voor de CV, dus ik heb overwogen om de afvoer daarbij te steken. Maar ik las dat er behoorlijk wat water doorheen gaat bij een re-generatie en of ik die pomp 1 uur in de nacht wil laten ratelen en met alle risico's van dien als deze uitvalt. Ben er nog niet uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@somfing
Je kan ook een 150 ltr opvang vat plaatsen en daar de dompelpomp in?
150 ltr is wel genoeg voor 1 regeneratie met een aqmos LESS 20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHe-f2z0P9kdaC2npX4bzsL6lCs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JqkHdN1GLZxpI995qtprhSoc.jpg?f=user_large
Features
• Material: HDPE (high density polyethylene)
• Moulding: rotomoulding
• Suitable to contain potable water

150lit. Model (cod. 15015502-04)
• Dimensions in cm (HxØ) 75x51

300lit. Model (cod. 15015502-06)
• Dimensions in cm (HxØ) 106x71
• Capacity (1st fill)* kg: 150
• Conical tank with graduated capacity scale

520lit. Model (cod. 15015502-07)
• Dimensions in cm (HxØ) 113x91
• Capacity (1st fill)* kg: 250
• Conical tank with graduated capacity scale

850lit. Model (cod. 15015502-08)
• Dimensions in cm (HxØ) 109x109
• Capacity (1st fill)* kg: 450
• Cylindrical tank with graduated scale of capacity

1000lit. Model (cod. 15015502-09)
• Dimensions in cm (HxØ) 105x121
• Capacity (1st fill)* kg: 550
• Cylindrical tank with graduated scale of capacity

Application
• Storage of brine for softener's regeneration
• Storage of hypochlorite, max.conc. 13% - room temperature

* Capacity of salt is indicated for first fill, and is subjected to variation
Er kunnen 2 TOF sensoren op mijn printje (heb een i2c poortje over) 8)
Meet je ook het water in het vat maar.

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
remzor schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:40:
[...]

Ik vind de pH waarde toch behoorlijk afwijken. Bovendien had ik verwacht dat de zuurgraad juist 0,1-0,2 onhoog zou gaan (dus lager pH en ‘zuurder’ water) maar het tegendeel lijkt waar te zijn. De zuurgraad gaat bij jou omlaag, en best flink ook imho.

Ik denk dat er ook een (significant) effect zal zijn al alle andere mineralen in je water. Dit kan eventueel ook problemen geven, net zoals dat sommigen last hebben van witte waas/vlekken.
Als je de hoogste meting van hard water en laagste meting van onthard water pakt, dan is het verschil minimaal in pH. De pH waarden stabiliseren zich wanneer ik de meting even 20 seconden in het glas laat zitten. Mogelijk voer ik dan een verkeerde meting uit. Volgens Vitens (onze waterbeheerder) is een pH van 7,8-8,3 ideaal. En dat is waar de waarden nu op uitkomen.

Toch voor de 1e meting wel grote verschillen. @AUijtdehaag ; misschien kan jij dit eens nameten met hard en onthard water? Ben wel benieuwd wat jouw conclusies zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door ViezeVis op 27-07-2024 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:13:

Er kunnen 2 TOF sensoren op mijn printje (heb een i2c poortje over) 8)
Meet je ook het water in het vat maar.
Er kunnen meerdere devices op een i2c bus (127 dacht ik). Dus je kan nog wel even vooruit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
ViezeVis schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:39:
[...]
Toch voor de 1e meting wel grote verschillen. @AUijtdehaag ; misschien kan jij dit eens nameten met hard en onthard water? Ben wel benieuwd wat jouw conclusies zijn.
Ik had destijds dezelfde conclusie wat betreft de pH:
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Lichte verhoging na ontharden.

Je TDS (ppm) ligt wel een stuk lager dan bij mij.

Als ik hem terug heb nog eens meten en door de kalibratie vloeistof halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
wouter.N schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:49:
[...]

Het lijkt erop dat ik de juiste maat waterontharder heb gekozen. Het waterverbruik loopt mooi gelijk met de tijd tot de volgende regeneratie, waardoor onnodige regeneraties worden voorkomen. Ik heb je dashboardje een beetje aangepast @AUijtdehaag.

Aanstaande maandag zal ik handmatig een regeneratie uitvoeren om te controleren of de vlotter goed is ingesteld.

[Afbeelding]
Ik was vergeten de instellingen van @AUijtdehaag zijn printje aan te passen aan de instellingen van mijn Clack. Hierdoor begon hij onverwacht afgelopen vrijdag al met regenereren.

Bij het controleren van de instellingen viel mij het volgende op:
  1. De interval tussen reinigingen staat op 10 dagen. Moet dit niet 14 dagen zijn?
  2. De capaciteit staat op 42. Moet dit niet 37 zijn voor een LESS-15?
  3. De waterhardheid staat op 11. Dit is hoger dan wat het waterbedrijf aangeeft, maar ik zal dit nog even controleren.
Op basis van bovenstaande gegevens, hoe bereken ik de capaciteit in liters (interval in liters)? Of is dit een instelling ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wouter.N

1. 10 of 14 dagen is een afweging.
Je wilt het liever niet te lang -niet laten regenereren- ivm eventuele kans op bacterie groei
Als je in 10 dagen het net red met de capaciteit, zou ik hem op 10 dagen laten staan.
Er is met de less een keuze om hem proportioneel te laten bezouten. Ik ben er nog mee aan het experimenteren.
Hier staat hij op 14 dagen regeneratie, maar als ik met 10 dagen ook net zoveel zout bespaar, gaat daar mijn voorkeur naar uit.
Hoewel ik er nu een chlorinator in heb zitten met wat aanpassingen (haakse pushfitting 3/8") ben ik niet zo bang voor bacteriegroei. Maar ik kan me zo voorstellen als je hem naast je stadsverwarming hebt staan, dat je hierin wat voorzichtiger dient te zijn.

2.
Heb je deze gegevens bij C ingevoerd voor de LESS-15?
https://github.com/fonske...telkaart%20LESS-Serie.pdf

3.
Ik zou de juiste hardheid gewoon instellen, maar meten = weten (dH druppelsetje)

Aqmos heeft een excelsheet gegeven voor de capaciteit bij bepaalde hardheid
https://github.com/fonske...OS%20Waterontharders.xlsx
Staat in de TS

Heb nu ook l/min geprogrammeerd, nog even testen inclusief lekkage alarm bij langdurig continu verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
AUijtdehaag schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:18:
@wouter.N

1. 10 of 14 dagen is een afweging.
Je wilt het liever niet te lang -niet laten regenereren- ivm eventuele kans op bacterie groei
Als je in 10 dagen het net red met de capaciteit, zou ik hem op 10 dagen laten staan.
Er is met de less een keuze om hem proportioneel te laten bezouten. Ik ben er nog mee aan het experimenteren.
Hier staat hij op 14 dagen regeneratie, maar als ik met 10 dagen ook net zoveel zout bespaar, gaat daar mijn voorkeur naar uit.
Hoewel ik er nu een chlorinator in heb zitten met wat aanpassingen (haakse pushfitting 3/8") ben ik niet zo bang voor bacteriegroei. Maar ik kan me zo voorstellen als je hem naast je stadsverwarming hebt staan, dat je hierin wat voorzichtiger dient te zijn.

2.
Heb je deze gegevens bij C ingevoerd voor de LESS-15?
https://github.com/fonske...telkaart%20LESS-Serie.pdf

3.
Ik zou de juiste hardheid gewoon instellen, maar meten = weten (dH druppelsetje)

Aqmos heeft een excelsheet gegeven voor de capaciteit bij bepaalde hardheid
https://github.com/fonske...OS%20Waterontharders.xlsx
Staat in de TS

Heb nu ook l/min geprogrammeerd, nog even testen inclusief lekkage alarm bij langdurig continu verbruik.
Dank je voor je uitgebreide reactie!
  1. Dan laat ik het maar op 10 dagen staan, ik wil geen onnodig risico nemen.
  2. Aqmos heeft de waterontharder bij mij ingesteld, en ik ging ervan dat dit correct zou gebeuren.. Het is echter vreemd dat de instelling afwijkt van de handleiding die ze zelf hebben verstrekt. @AQMOS Kunnen jullie uitleggen waarom er een afwijking is?
Mooi om te zien dat er nog steeds ontwikkeling is qua code! Ik zal binnenkort de ESP even updaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

wouter.N schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:05:
[...]

Dank je voor je uitgebreide reactie!
  1. Dan laat ik het maar op 10 dagen staan, ik wil geen onnodig risico nemen.
  2. Aqmos heeft de waterontharder bij mij ingesteld, en ik ging ervan dat dit correct zou gebeuren.. Het is echter vreemd dat de instelling afwijkt van de handleiding die ze zelf hebben verstrekt. @AQMOS Kunnen jullie uitleggen waarom er een afwijking is?
Mooi om te zien dat er nog steeds ontwikkeling is qua code! Ik zal binnenkort de ESP even updaten.
Deze serie is relatief nieuw en wij hebben de instellingen gewijzigd om passender te zijn voor de hele markt.

Vooral met een lage druk is het belangrijk om je regeneratiedagen niet te hoog te zetten.

@AUijtdehaag Betreft de WS1 en WS1.25 omzetten naar upflow vanaf een downflow configuratie, zegt Clack het volgende: Dit is alleen mogelijk vanaf WS1.5 inch. Bij de kleinere modellen heb je last van lekkage. Een bleed-through van het harde water.

Dit is zo voor de CI (Clack international), CE (Clack Ecosoft) en andere modellen in de WS1 serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

somfing schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:04:
Snapt iemand waarom er ogenschijnlijk veel verschil in opvoerhoogte is tussen Fleck en Aqmos Clack?

Wij willen graag een ontharder plaatsen en de aangewezen plek daarvoor is de kelder. Dit betekent dat vanaf de kleppen, het water ~1.5 meter omhoog zal moeten. Bij vrienden staat een Fleck naar tevredenheid geïnstalleerd, maargoed ik ben een nerd en zie hier fijne ervaring met die Aqmos Clack installaties waarvan ik de data naar Home Assistant kan krijgen :)

Echter, bij hydrotense geeft men aan dat hun HighFlow modellen echt geen moeite hebben met 2 a 3m opvoer van de afvoer. Ik kan me dit voorstellen want er zal vast iets van druk van de waterleiding achter zitten, dus waarom niet? Bij Aqmos lees ik duidelijk die 1.2m vanaf de kop. Als ik de unit op een plank tegen de muur zet, gaat dit wellicht lukken. De unit zal ook nog via een terugslagklep op het riool moeten om te voorkomen dat er water terug stroomt. Vandaar dat ik wat terughoudend om zomaat voor de Aqmos te gaan.
De limieten zijn ongeveer 6 meter lang en 1,2m hoog. Echter hangt dit van de waterdruk af.
Als je een kortere slang hebt van 2 meter en een goede druk, kan je ook hoger pompen. Zorg er voor dat de slang niet recht omhoog loopt, maar geleidelijk stijgt.

En betreft Fleck vs Clack..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8JbGS5DusZ0sXNhdabmn2PfQdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOfnKTOQzRaWw0WjcP2C6xRb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
AQMOS schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:17:
[...]

Deze serie is relatief nieuw en wij hebben de instellingen gewijzigd om passender te zijn voor de hele markt.

Vooral met een lage druk is het belangrijk om je regeneratiedagen niet te hoog te zetten.

@AUijtdehaag Betreft de WS1 en WS1.25 omzetten naar upflow vanaf een downflow configuratie, zegt Clack het volgende: Dit is alleen mogelijk vanaf WS1.5 inch. Bij de kleinere modellen heb je last van lekkage. Een bleed-through van het harde water.

Dit is zo voor de CI (Clack international), CE (Clack Ecosoft) en andere modellen in de WS1 serie.
Bedankt voor de feedback! Dus als ik het goed begrijp is 42 als capaciteit correct voor de LESS-15, dit moet dus niet op 37 staan zoals per jullie instellingkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

wouter.N schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:36:
[...]

Bedankt voor de feedback! Dus als ik het goed begrijp is 42 als capaciteit correct voor de LESS-15, dit moet dus niet op 37 staan zoals per jullie instellingkaart?
Instelkaart is leidend! Als wij wijzigingen maken, stuur ik het gelijk door naar @AUijtdehaag om het hier te wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
AQMOS schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:59:
[...]

Instelkaart is leidend! Als wij wijzigingen maken, stuur ik het gelijk door naar @AUijtdehaag om het hier te wijzigen.
Ok, dat betekend dus dat het bij mij verkeerd is ingesteld door jullie. Ik zal het aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Vandaag eens in de kruipruimte een verstopping opgelost veroorzaakt door de waterontharder.
Door opeenhoping van zoutresten zat de boel verstopt.
Daardoor heeft ie 2 x gespoeld in de meterkast waar gelukkig een gat naar beneden in zit naar de kruipruimte.
Ben geschrokken van de hoeveelheid zout.
Ondanks dat er warm water van de vaatwasser en de keukenafvoer passeert wordt het zout niet weggespoeld/opgelost.
Gebeurd het nog een keer dan ga ik rechtstreeks naar buiten lossen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qc4_5EFfdRJoaVxoz5O1z2GdaIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ER1HPVbtSSBF41EEegTyTjoL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3w8RLNs1W_VpkYwAUcN-gfSsGcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvMwVzPDJUZWWygIjSielEMD.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:44
JoKo schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:12:
Vandaag eens in de kruipruimte een verstopping opgelost veroorzaakt door de waterontharder.
Daardoor heeft ie 2 x gespoeld in de meterkast waar gelukkig een gat naar beneden in zit naar de kruipruimte.
Ondanks dat er warm water van de vaatwasser en de keukenafvoer passeert wordt het zout niet weggespoeld/opgelost.
Gebeurd het nog een keer dan ga ik rechtstreeks naar buiten lossen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
:X

Misschien de spoeltijden verhogen? :?

Ik denk dat als het eenmaal opgedroogd is het moeilijk daarna nog wegspoelt..

[ Voor 3% gewijzigd door - J.W. - op 31-07-2024 12:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
wouter.N schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:49:
[...]

[Afbeelding]
Schaamteloos gekopieerd en L/min zit er nu ook in, incl water lekkage alarm via HA automation yaml
Mijn github zou weer up to date moeten zijn.
Er zijn wat entities bijgekomen. (lovelace_menu_x_x.yaml)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ribCkKAASu39EddxPLFx68cbKZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gSuXpx9pEFJEhXWOscxkxDE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
@AUijtdehaag
Heb je ook ergens een klein overzicht van de verschillen met V3 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vormulier
Grootste verschillen zijn

V3: geen flowmeting, wemos esp32s3, ina 219 alles tesamen, zoutniveau meting dom via HA yaml tijdens brine, RLY1 en RLY2 benodigd, meer instellen dus. Stappen niet herkend, tijden zelf instellen in yaml,
Mogelijkheid tot op afstand regeneratie starten/stoppen.
Enkel voor WS1

V4: wel flowmeting, atom S3, ina 3221 alles apart, zoutniveau meting slim, geen HA yaml meer nodig, enkel 2 alarmen naar foon, RLY1 en RLY2 niet meer benodigd, minder instellen dus, Stappen worden herkend.
Geen mogelijkheid tot op afstand regeneratie starten/stoppen (LESS heeft dat sowieso niet meer)
Voor WS1 en LESS

Omdat V4 ook regeneratie tijden registreert, wil ik die code nog gaan uitbreiden met het opslaan van die tijden van de laatste regeneratie icm het omschakelpunt van max tijd en/of max debiet registratie van de vorige ontharding cyclus en dat eventueel verwerken in een staafdiagram of taartdiagram. Vooral interessant als je proportioneel gaat bezouten (prefill met wisselende tijd/zout wat aangemaakt wordt) en niet de volledige capaciteit vd ontharder benut.

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-07-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 14:54
@AUijtdehaag hiervoor zou ik ook nieuwe "hardware" bij je aan moeten schaffen? Heb nu de esp met ultrasone sensor. Maar esp update al lange tijd niet meer, gekke errors. Verder werkt alles wel nog gewoon.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
AUijtdehaag schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Schaamteloos gekopieerd en L/min zit er nu ook in, incl water lekkage alarm via HA automation yaml

[Afbeelding]
Bedankt @AUijtdehaag weer een hele mooie verbetering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@water_escape
Ja dat is beste inderdaad omdat ik niet meer met de ultrasone werk, ik vind de tof sensor wat nauwkeuriger en niet gevoelig voor geluid. (de ultrasone ging toch wat springerig worden tijdens regeneratie)

Ik heb wel een TOF sensor houder die dezelfde gaten heeft als de ultrasone, zodat je geen extra gaten hoeft te maken.

De TOF sensor is niet waterdicht, maar wel een stuk goedkoper dan de ultrasone, dus vervangen is ook niet zo een probleem als het een keertje misgaat met een spetter.

Kan je anders even een fototje maken? CM-60 had je toch? MAG ook via DM om niet teveel offtopic te gaan.
Ik maak ook sensorhouders voor op de pekelbuis te monteren als vast punt, maar dan moet ik de inwendige diameter weten van de pekelbuis. Heb ze al in 88 - 92 - 96 mm gemaakt

@wouter.N
Ben er ook wel blij mee inderdaad.
Reageert ook lekker snel.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
JoKo schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:12:
Gebeurd het nog een keer dan ga ik rechtstreeks naar buiten lossen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder, het zout komt er toch al opgelost in? Waarom slaat het dan neer, plakt het op die locatie?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simnl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-07 07:55
AUijtdehaag schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:49:
[...]

[Afbeelding]
Zelf heb ik 2 sensors toegevoegd om een percentage terug te geven om te gebruiken in de 2 bar-cards, zodat de bar altijd een max van 100 heeft ipv een handmatig in te voeren getal.

Voor resterende liters:
code:
1
2
3
4
waterontharder_percent_ltr_left:
      friendly_name: "Waterontharder percent of softening left"
      unit_of_measurement: "%"
      value_template: "{{ ((states('sensor.waterontharder_water_softener_ltr_left')|float) / (states('number.waterontharder_capacity_in_liters')|float) * 100) | round(1) }}"

En voor de tijd (deze kan nu makkelijker gezien uren resterend is toegevoegd):
code:
1
2
3
4
    waterontharder_percent_time_left:
      friendly_name: "Waterontharder percent time left"
      unit_of_measurement: "%"
      value_template: '{% set nextRegenHours = states("number.waterontharder_capacity_in_days")|int * 24 %}{% set regenLeft = strptime(states("sensor.waterontharder_time_to_regen"), "%dd %Hh", "") %}{% set regenLeftHours = (regenLeft.day * 24) + regenLeft.hour %}{{ (regenLeftHours / nextRegenHours * 100) | round(1) }}'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:42:
[...]

Bijzonder, het zout komt er toch al opgelost in? Waarom slaat het dan neer, plakt het op die locatie?
Zou het geen vet kunnen zijn uit de vaatwasser, waardoor het zout vastgehouden wordt en neerslaat?
Ik had begrepen dat het op dezelfde leiding zat?
Wat vaker aan de soda dan in de vaatwasser misschien @JoKo ?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

AUijtdehaag schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Zou het geen vet kunnen zijn uit de vaatwasser, waardoor het zout vastgehouden wordt en neerslaat?
Ik had begrepen dat het op dezelfde leiding zat?
Wat vaker aan de soda dan in de vaatwasser misschien @JoKo ?
Soda zou misschien een oplossing zijn. 1 x in de maand maar eens gaan doen.
Maar ben benieuwd of ik nou de enigste ben met dit probleem.
Ontharder (aqmos R2D2-32) 3 jaar in bedrijf, spoeling 1 x per 10 dagen bij 2 kuub verbruik.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Even een vraagje :)

Wij hebben sinds november een Aqmos CMX-serie 4800 via @AQMOS.
En als hij aan het einde van zijn capaciteit zit (3000l met dh13 als instelling) zitten we op een hardheid van +/- 3/4.

Nu kunnen we eerder regenereren, maar vroeg me af of er ergens een instelling niet goed staat, of dat de water ontharder toch te klein is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
vormulier schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:30:

En als hij aan het einde van zijn capaciteit zit (3000l met dh13 als instelling) zitten we op een hardheid van +/- 3/4.

Nu kunnen we eerder regenereren, maar vroeg me af of er ergens een instelling niet goed staat, of dat de water ontharder toch te klein is ?
Dit hadden wij ook. Alleen dan met een capaciteit van 5000l op 8dH. Inmiddels is dat 4500l Regenereren elke 10 dagen en de capaciteit verlagen heeft geholpen. Resulteert in hoger zoutverbruik.

(qua instellingen kan ik je dan niet helpen, maar ws zit het dus daar in)

[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 02-08-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N

Staat je capaciteit wel goed ingesteld? Bij mij stond dit onjuist (te hoog) terwijl de ontharder door Aqmos was geïnstalleerd. Dit zou het probleem kunnen verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ViezeVis
Met een volledig verzadigd hars bed (hardheid loopt op aan het eind) iedere keer, zou ik wel benieuwd zijn of de "double backwash" enige verbetering zou kunnen brengen in de capaciteit na een paar regeneraties..
Die mag korter zijn dan de eerste backwash, omdat het doel is, een betere mix te krijgen van goed en slechter regenereerd hars en het hars slechts opgeschud dient te worden na de brine.

https://www.appliedmembra...cy_in_water_softening.pdf
Pagina 9

Ik kan hier weinig testen, mijn verbruik is te laag.
Maar nu met een upflow regeneratie principe heeft die stap geen zin. Enkel bij downflow
Omdat de backwash na de brine komt met upflow.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:21:
@ViezeVis
Met een volledig verzadigd hars bed (hardheid loopt op aan het eind) iedere keer, zou ik wel benieuwd zijn of de "double backwash" enige verbetering zou kunnen brengen in de capaciteit na een paar regeneraties..
Die mag korter zijn dan de eerste backwash, omdat het doel is, een betere mix te krijgen van goed en slechter regenereerd hars en het hars slechts opgeschud dient te worden na de brine.

https://www.appliedmembra...cy_in_water_softening.pdf
Pagina 9

Ik kan hier weinig testen, mijn verbruik is te laag.
Maar nu met een upflow regeneratie principe heeft die stap geen zin. Enkel bij downflow
Misschien dat @AQMOS dit kan testen. Zij hebben vaker signalen gehad dat de cmx48 de capaciteit niet altijd haalt. En lees dat hier ook terug maar weet niet of @vormulier een 25kg bak heeft. Vgm kwam dat door de zoutbak van 25kg (er gaat minder water in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:10
Ik ben van plan binnenkort een waterontharder te installeren thuis, dat wil ik graag zelf doen. Ik twijfel nog over de extra kosten van een R2D2 t.o.v. een LESS. Iemand tips? Over de installatie heb ik ook nog een aantal vragen. Op onderstaande foto staat de watermeter, ik wil graag bij het rode pijltje de ontharder aansluiten, dat is een 22mm knel puntstuk in de keerklep. Gewoon een 3/4" x 3/4" (knietje)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWmpt7lUdvHxEZ_WTKcz8ZFK82w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KN2sZKCaTo6CdQEj9EIwJnsX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6uVeQ_if4gRPwkqjwHghkvzsRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cB8USM1DAyjRrqrD7D7EdYxk.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.warmteservice...tting-knie-3-4/p/41054823
https://www.warmteservice...bel-nippel-3-4/p/41051305

Hoe krijg ik het gemakkelijkst de flexibele slang naar de linkerkant? Ik heb gekeken naar messing 90graden bochtjes met twee keer 3/4inch draad, maar daar zitten vaak 'kraagjes' bij aan, het lijkt me dat je dan de moer van de flexibele slang niet volledig kunt aandraaien, omdat de kraag in de weg zit, klopt dat? Dus een knietje aan de watermeter en een flexibele slang met 90gr.

Kan ik de flexibele slang ook gewoon 180gr de hoek om leggen? Iemand enig idee wat die radius ongeveer is?

Tot slot, met de riolering aansluiting zie je echt 1000 soorten. Ik heb eigenlijk een redelijk gemakkelijke aansluiting in de kruipruimte te maken met een aanboorzadel, maar ik kan niet gemakkelijk een 32 of 40mm buis naar boven de vloer brengen. Dus ik zag een mooie oplossing met een sifon en airgap in de kruipruimte, zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjXJ18YLOVWxptj5IiyNEEeIYdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1myYIBnAIyDP5rFrYY8O9Jju.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe denken jullie daarover?

Dit is de huidige situatie, er staat altijd water in de kruipruimte, ik ben wel bezig met een dompelpomp installatie, dus het zou nooit hoger dan dit peil moeten komen. Het is geen grondwater trouwens, maar oppervlakte regenwater.

Is deze hoogte voldoende voor een sifon/airgap/keerklep? de riolering is 110mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovGNdh9CuaiZRUKby8vIry3642k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyBLcMc6dH3kgQkNUxOykegq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8E662qJzYWRG4tMKbNzrKUw27Wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QePdJgSnAqFZVOD71c6tdnQl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Thomox
Ik twijfel of het een 3/4" aansluiting binnen draad is op die raminex?
Is het niet gewoon een 22 mm knelkoppeling zoals op de volgende afbeelding?
https://pvcbuis.com/raminex-tbe-ae-messing-keerklep/

Ik pers alles, maar dan zou je een haakse bocht kunnen knellen in de raminex met een nieuw knelringetje
https://www.heima24.de/ro...iert-fuer-v-m-kontur.html
En als laatste een 3/4" x 22 mm pers, waar je de flex slang op aansluit

Uiteraard de losgesleutelde leidingen naast elkaar laten lopen door de watermeter wat te verzetten ivm de ruimte.

Al nagedacht over de bypass? Montage blok of op de unit zelf?

De sifon zou je met een aanboorzadel kunnen monteren in de 110.
Maar dan leidingwerk verlengen omhoog en dan pas een sifon.
Dus niet een zwanehals er direct op de 110 mm buis.. Dat is vragen om verstopping in de sifon.
(de bwt siphon wordt aan de bovenkant aangesloten dus wellicht minder geschikt ivm ruimte hier)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKzUXD_J1pro0OuIvsXSkHvAQsM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NqgXCpbSYXSctgI7MX04VUEr.jpg?f=user_large

Sterkte met het water in de kruipruimte

En LESS of R2D2?
Ik zou de LESS kiezen als je home asisstant gebruikt ;)

In de startpost staat een mooi tabelletje
https://docs.google.com/s...1251210344#gid=1251210344

Edit nog ter aanvulling
En de draad van 22 mm knel of 3/4” is niet dezelfde!
3/4” is ook kleiner.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0Ig5bVCgGrQ6cXDgTtU-6_Xs7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUiA20wRRVCEZO0tV1x8G476.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:53

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@AUijtdehaag als @Thomox jouw idee uitvoert op het deel vooraan in de foto is er meer ruimte voor wat lengte?

Ik overweeg zelf ook zoiets te doen, ik wil de ontharder verplaatsen en dan komt de sifon ook onder de vloer is mijn idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Beekforel op 04-08-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Beekforel
Ik weet niet goed wat je bedoelt
Verder dan de afsluiter mag je niet komen, dat is van de waterleiding maatschappij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

AUijtdehaag schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:58:
@Beekforel
Ik weet niet goed wat je bedoelt
Verder dan de afsluiter mag je niet komen, dat is van de waterleiding maatschappij
Ik doelde op deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKzUXD_J1pro0OuIvsXSkHvAQsM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NqgXCpbSYXSctgI7MX04VUEr.jpg?f=user_large

Het lagere stuk afvoerbuis wat je hier vooraan in beeld zit zou ik het aanboorzadel op zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:37
@Beekforel foto's ter inspiratie.https://imgur.com/JZY3xjq sifon onder de vloer, https://imgur.com/mJsVs3f plakzadel, https://imgur.com/JeWw3eg zelfbouw BWT ;) , https://imgur.com/On1RsUL bypass met leiding in hal kast, https://imgur.com/QFdBJie leiding naar en van ontharder.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Ik raad aan om met 13dH de waterontharder in te stellen op 2500L.
Je kan ook proberen de brine tijd naar 60 minuten te stellen. Dan heeft het pekelwater meer tijd om zijn werk te doen.

Zie het document op de eerste pagina van dit topic (berekenen capaciteit - hardheid) om de capaciteit instelling te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomox
@AUijtdehaag
Ja, ik twijfel ook op het puntstuk bij de Raminex hoort of niet. Anders kan ik altijd de 22mm koperbuis vervangen voor een 180graden koper buisje, daar een puntstuk 3/4 inch op knellen met daarop de flexslang van de ontharder.

Voor wat betreft de bypass, ik neem een standaard bypass op de ontharder (LESS), scheelt weer slangen en ik vind het voldoende. Enige is dat de versnijding wat minder nauwkeurig ingesteld kan worden, waarschijnlijk zet ik 'm op 1a2 DH.

Aanboorzadel heb ik al in huis, dus dat moet goedkomen, zat alleen nog even in gedachten met de sifon/airgap/terugslagklep in m'n hoofd.

Ik kwam met toeval achter die diameters, had nog een puntstukje liggen waar ik even met verbazing naar heb gekeken (overblijfsel warmtepomp install)

@Beekforel
Thanks, ik was inderdaad van plan het aanboorzadel bovenin de hoofdbuis te monteren.

@wizzopa
Thanks voor de voorbeelden.

Waar bestellen jullie allemaal onderdelen? nog een favoriete shop naast warmteservice?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Thomox
Heima24.de
Wildkamp.nl (handig voor pvc)
pvcvoordeel.nl
Bouwmaat.nl (ik heb pasje)

Als ik hier iets bestel bij de lokale warmteservice, krijg ik wat anders dan wat ik besteld heb, en dan zeggen ze ja dat kan ook hoor...
Dus niet mijn favoriete winkel.

@AQMOS
Zit er een versnijding op de less? Of op de standaard bypass die er wordt bijgeleverd?

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
Voor zover ik heb gezien kan dat op de €50 kostende bypass, maar een check-up zou fijn zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:59:
@Thomox
Heima24.de
Wildkamp.nl (handig voor pvc)
pvcvoordeel.nl
Bouwmaat.nl (ik heb pasje)

Als ik hier iets bestel bij de lokale warmteservice, krijg ik wat anders dan wat ik besteld heb, en dan zeggen ze ja dat kan ook hoor...
Dus niet mijn favoriete winkel.

@AQMOS
Zit er een versnijding op de less? Of op de standaard bypass die er wordt bijgeleverd?
De bypass bieden we los aan bij de LESS serie. Wanneer wij overgaan op de nieuwe website, zal dit voor alle Clack modellen gelden. Dit voor een stukje overzicht en om de prijsverhoging van de Clack wat te dempen. Sommige mensen hebben liever een lagere prijs en maken dan zelf wel een bypass met 3 kogelkranen.

Op de LESS zit versnijding. Je kan bij Clack modellen ook onderdeel V4099 bestellen voor extra versnijding (of het montageblok).
(https://www.ecosoft.com/product-ecosoft/v4099)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-07 10:40
Ik heb hier ook 3 kogelkranen, maar dat is meer omdat het met de krappe ruimte beter uit kwam.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:57
Erwin_83 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:20:
Ik heb hier ook 3 kogelkranen, maar dat is meer omdat het met de krappe ruimte beter uit kwam.
Ik ook, kwam bij mij ook beter uit. Zoiets: https://shop.mooiwater.nl...enset-3-4-inch-22mm-dn20/

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
AQMOS schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:16:
[...]

De bypass bieden we los aan bij de LESS serie. Wanneer wij overgaan op de nieuwe website, zal dit voor alle Clack modellen gelden. Dit voor een stukje overzicht en om de prijsverhoging van de Clack wat te dempen. Sommige mensen hebben liever een lagere prijs en maken dan zelf wel een bypass met 3 kogelkranen.

Op de LESS zit versnijding. Je kan bij Clack modellen ook onderdeel V4099 bestellen voor extra versnijding (of het montageblok).
(https://www.ecosoft.com/product-ecosoft/v4099)
Kan je aangeven waar dat standaard op de LESS zit? Ik kan het niet vinden in de handleiding namelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Thomox schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:04:
[...]

Kan je aangeven waar dat standaard op de LESS zit? Ik kan het niet vinden in de handleiding namelijk...
Achterop. Op de meeste Clack koppen aan de linkerzijde, maar de versnijding zit precies in het midden achter de kop bij de LESS serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik ga verhuizen en wil een ontharder aanschaffen. Nu heb ik lange tijd geleden al rondgekeken en toen had bijna iedereen hier een R2D2, maar nu is er ook de LESS. Wij zijn maar met 2 (en een baby) en de hardheid daar is ongeveer 7 tot 8. Ik ben ook niet van plan iets met home assistant te doen, dus ik denk dat de kleinste R2D2 voor ons prima is? Verder vroeg ik me af waar jullie die plaatsen, want het is geen meterkast model. Ik ben redelijk handig, maar gezien er bij een verhuizing altijd nog wel iets te doen is overweeg ik om het te laten doen. Dus moeilijkheid van installatie maakt dan niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:28
Ilya schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:16:
Ik ga verhuizen en wil een ontharder aanschaffen. Nu heb ik lange tijd geleden al rondgekeken en toen had bijna iedereen hier een R2D2, maar nu is er ook de LESS. Wij zijn maar met 2 (en een baby) en de hardheid daar is ongeveer 7 tot 8. Ik ben ook niet van plan iets met home assistant te doen, dus ik denk dat de kleinste R2D2 voor ons prima is? Verder vroeg ik me af waar jullie die plaatsen, want het is geen meterkast model. Ik ben redelijk handig, maar gezien er bij een verhuizing altijd nog wel iets te doen is overweeg ik om het te laten doen. Dus moeilijkheid van installatie maakt dan niet uit.
Misschien een tip om mee te nemen in het besluit qua capaciteit grootte, het is nu nog een baby maar ook die wordt groter en zal gaan douchen etc. (= meer waterverbruik). Misschien komt er in een toekomst nóg wel een kleine (geen idee). Maar wellicht dingen om ook mee te nemen in de keuze. Het zal zonde zijn als je over 4 jaar een grotere moet kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@clack_readers_v4

De historyie zit er nu ook in verwerkt van de laatste regeneratiecyclus.
Dus updaten maar incl lovelace menu. Voor zowel WS1 als LESS..
Vragen en opmerkingen graag via DM. Hier het hele plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51lcU1hp2ebsLL6r7eI5ffWA-Bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqqUgMZ6xoOL9v9Hiawg6sJX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-08-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-05 22:10
@AUijtdehaag Is dit een alternatief voor het bleekwater wat je in de startpost hebt gezet? BKE zegt namelijk c. 30 ml per keer, en vind 5 liter uit jouw post dan beetje overkill.

https://www.ah.nl/producten/product/wi648/ah-dikke-bleek

Ik zie dat die minder sterk is, maar werkt het dan nog wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Calypsooo
Ik gebruik zelf die middelen niet, dat was een tip van @bke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:22
Thomox schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:59:
Ik ben van plan binnenkort een waterontharder te installeren thuis, dat wil ik graag zelf doen. Ik twijfel nog over de extra kosten van een R2D2 t.o.v. een LESS. Iemand tips? Over de installatie heb ik ook nog een aantal vragen. Op onderstaande foto staat de watermeter, ik wil graag bij het rode pijltje de ontharder aansluiten, dat is een 22mm knel puntstuk in de keerklep. Gewoon een 3/4" x 3/4" (knietje)?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://www.warmteservice...tting-knie-3-4/p/41054823
https://www.warmteservice...bel-nippel-3-4/p/41051305

Hoe krijg ik het gemakkelijkst de flexibele slang naar de linkerkant? Ik heb gekeken naar messing 90graden bochtjes met twee keer 3/4inch draad, maar daar zitten vaak 'kraagjes' bij aan, het lijkt me dat je dan de moer van de flexibele slang niet volledig kunt aandraaien, omdat de kraag in de weg zit, klopt dat? Dus een knietje aan de watermeter en een flexibele slang met 90gr.

Kan ik de flexibele slang ook gewoon 180gr de hoek om leggen? Iemand enig idee wat die radius ongeveer is?

Tot slot, met de riolering aansluiting zie je echt 1000 soorten. Ik heb eigenlijk een redelijk gemakkelijke aansluiting in de kruipruimte te maken met een aanboorzadel, maar ik kan niet gemakkelijk een 32 of 40mm buis naar boven de vloer brengen. Dus ik zag een mooie oplossing met een sifon en airgap in de kruipruimte, zoiets:
[Afbeelding]

Hoe denken jullie daarover?

Dit is de huidige situatie, er staat altijd water in de kruipruimte, ik ben wel bezig met een dompelpomp installatie, dus het zou nooit hoger dan dit peil moeten komen. Het is geen grondwater trouwens, maar oppervlakte regenwater.

Is deze hoogte voldoende voor een sifon/airgap/keerklep? de riolering is 110mm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je aansluiting direct op je watermeter is gelijk knel 22.

Ik zou op je knie 22 van je waterleiding welke rechts de vloer in duikt een t stuk zetten na de maat welke je nu hebt voor je waterleiding buitenkraan? Of deze niet meenemen met je ontharder en hem er voor zetten. Dan zou je op dat t stuk al je ontharder aan kunnne sluiten.

Voor je afvoer onder de vloer, waar je nu je t stuk wilt maken, is dat de standleiding van boven of je toilet van beneden. Ik vraag dit omdat bij heel veel druk van rioolwater hij kan gaan borrelen omdat hij op de kortste plek lucht wil gaan pakken anders.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:28:
@clack_readers_v4

De historyie zit er nu ook in verwerkt van de laatste regeneratiecyclus.
Dus updaten maar incl lovelace menu. Voor zowel WS1 als LESS..
Vragen en opmerkingen graag via DM. Hier het hele plaatje

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, weer een mooie update! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Calypsooo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:54:
@AUijtdehaag Is dit een alternatief voor het bleekwater wat je in de startpost hebt gezet? BKE zegt namelijk c. 30 ml per keer, en vind 5 liter uit jouw post dan beetje overkill.

https://www.ah.nl/producten/product/wi648/ah-dikke-bleek

Ik zie dat die minder sterk is, maar werkt het dan nog wel goed?
Alleen bleek gebruiken als laatste oplossing in erg specifieke gevallen op advies van experts. Het kan het hars aantasten en is ook gevaarlijk in combinatie met harsreiniger.

Een chloormodule en harsreiniger zijn de veiligste methodes om de kern te ontsmetten en te ontdoen van zaken zoals ijzers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomox
LESS-15 besteld icm een standaard Clack bypass, we zien het wel :9~ De aansluiting op het riool wordt een beetje on-the-fly gedaan, ik moet eerst nog de kruipruimte leegpompen voordat ik aan de gang kan...

Edit: ondertussen mijn eigen (super sexy) airgap maar even getekend in fusion 360, is ondertussen al aan het printen in de bambu 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DSXSjZATBq4qKrhI34qEXMVFWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JKj1Vccr0MebusJQBrkxTGbe.png?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door Thomox op 07-08-2024 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Thomox
Ziet er mooi uit.
Kan ik de link naar de stl opnemen in de topicstart? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
AQMOS schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:29:
[...]

Alleen bleek gebruiken als laatste oplossing in erg specifieke gevallen op advies van experts. Het kan het hars aantasten en is ook gevaarlijk in combinatie met harsreiniger.

Een chloormodule en harsreiniger zijn de veiligste methodes om de kern te ontsmetten en te ontdoen van zaken zoals ijzers.
Thanks voor je antwoord! Spreekt alleen tegen wat @bke hier zegt:
bke schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:48:
[...]

1x per jaar 30 ML puur (ongeparfumeerd) bleekwater van huishoudelijke sterkte in de pekelschouw gieten :)

Indien er ijzerhoudend water (grondwater) of galvanisé leidingen gebruikt worden jaarlijks een oplossing van citroenzuur in de pekelschouw doen. 272 gram oplossen in 1 liter water en in de pekelschouw gieten of rechtstreeks in het pekelwater als het zoutniveau laag is.

Als je deze 2 middelen gebruikt, best om de 6 maand 1 methode uitvoeren. Anders kans op chloorgas.

Deze 2 onderhoudsproducten zijn veel effectiever dan die blauwe rommel.
Tevens heeft @AUijtdehaag in topic start een link naar een PDF waar gezegd wordt dat het geen kwaad kan: https://www.resintech.com..._Resins_WQP0306-pdf-1.pdf

Wat te doen, wat te doen...

[ Voor 4% gewijzigd door Calypsooo op 08-08-2024 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Calypsooo
Wat is eigenlijk de reden dat je bleekwater wilt gebruiken?
Heb je last van bacterie groei? Of is het preventief?

Normaliter is regelmatig regenereren voldoende, mits de tijd tussen de regeneraties niet te lang is.
Het zout ontsmet ook de harskern.

En dan ook om de x aantal tijd harscleaner gebruiken om sporen van opgenomen ijzer in het harsbed te ontdoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomox
AUijtdehaag schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:58:
@Thomox
Ziet er mooi uit.
Kan ik de link naar de stl opnemen in de topicstart? ;)
Als daar belangstelling voor is, geen probleem :)
ik zal eerst even kijken of het allemaal past in de 40mm buis, anders doe ik eerst wat verbeteringen. De 1/2" moeren moesten al wat groter zag ik vanmorgen, ABS krimpt nogal. Ik heb ze 2.2% gecompenseerd voor de krimp, toen paste het. Dekseltje paste perfect op de bovenkant, geen lijm nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
AUijtdehaag schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:55:
@Calypsooo
Wat is eigenlijk de reden dat je bleekwater wilt gebruiken?
Heb je last van bacterie groei? Of is het preventief?

Normaliter is regelmatig regenereren voldoende, mits de tijd tussen de regeneraties niet te lang is.
Het zout ontsmet ook de harskern.

En dan ook om de x aantal tijd harscleaner gebruiken om sporen van opgenomen ijzer in het harsbed te ontdoen.
De jaarlijkse beurt. En o.b.v. info in de startpost kom ik op bleekwater i.p.v. harscleaner. Volgens de quotes van bke die in de startpost zijn gezet, is bleekwater beter dan harscleaner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Calypsooo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

De jaarlijkse beurt. En o.b.v. info in de startpost kom ik op bleekwater i.p.v. harscleaner. Volgens de quotes van bke die in de startpost zijn gezet, is bleekwater beter dan harscleaner.
Harscleaner verwijdert storende ionen/mineralen
ijzer, mangaan en werkt mild tegen sommige bacteriën.

De chloormodule geeft bacteriën geen kans. Zelfde is waar voor bleekwater wat (nogmaals voor toekomstige lezers) alleen op advies van experts gebruikt mag worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:28
Goedenavond allen,

Ik wil binnenkort mijn LESS-15 waterontharder installeren maar ik heb even een vraag of ik mijn afvoer correct heb bedacht:

Ik wil aansluiten op mijn afvoer in de kruipruimte en deze is 75mm. Ik heb een BWT Sifon besteld om hier de afvoer op aan te sluiten van de waterontharder.
Is mijn idee voldoende of mis ik iets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMbD0RjiMTt9Xq1yzgzBJyf93bE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iify0nDRIuGUFIT6a071OCvX.png?f=fotoalbum_large

Bedankt alvast voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Salvogs
Is zo een klemzadel niet makkelijker? (met verloop naar 40)
https://www.wildkamp.nl/p...grijs-75-x-50-mm/15001471

De bovenkant nippel van de BWT sifon past de slang wel op, echter de zijkant nippel is een stuk dikker.
Je kan er voor kiezen de overloop van het zoutvat niet aan te sluiten.
De vlotter zou prima moeten werken, anders zou je kunnen kijken naar een t-stuk of y-stuk slangpilaar waar beide slangen op kunnen en dan zo ver mogelijk naar de bwt sifon zodat het afvalwater niet in je zoutvat stroomt.

Op BWT sifon is ook handig om de TDS te meten tijdens brine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLGoJcoY8VjW4s5kK2eli0qXIK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGk6Y06ER1x10ibxuWUUmgsm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpiHYJDfX3I4wuKSMZNqFyxGNtI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zp1p36Ag4MoQEPXOdS6LDiQU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jz7ySkKDRPXrXdT8B1IR4WAgLsA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZurTkiLfjJIqSjaZHiY7MTg.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2024 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
AQMOS schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:47:
[...]

Harscleaner verwijdert storende ionen/mineralen
ijzer, mangaan en werkt mild tegen sommige bacteriën.

De chloormodule geeft bacteriën geen kans. Zelfde is waar voor bleekwater wat (nogmaals voor toekomstige lezers) alleen op advies van experts gebruikt mag worden :)
Ja nogmaals, ik geloof jou meteen en waardeer het antwoord, maar het contrasteert met de informatie in de startpost. Daar wordt vrij makkelijk gedaan over even wat bleekwater eens per jaar/half jaar in de pekelbuis gieten.

Dus of jij 'overdrijft' (bedoel het niet zo negatief als het klinkt, heb even geen ander woord) óf @AUijtdehaag moet die nuance aanbrengen in de startpost. Voor mij als leek komt het namelijk over dat het gewoon een kwestie is van eens per (half)jaar wat bleekwater in de pekelbuis doen (en dan heb ik het niet eens over dat citroenzuur). Des te meer er ook linkjes naar bleekwater met 15 chlorometrische graden staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Calypsooo
Heb enige nuance toegevoegd aan de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Gisteren mijn auto gewassen, tuinslang erbij, en afspuiten maar! Helaas kwam er een slap straaltje uit de slang... blijkbaar heb ik niet heel veel waterdruk. Was me verder nog niet opgevallen met douchen of kraanwater etc.

Kan dit door de ontharder komen? Ik heb wel een bypass achterop de ontharder, als ik die inschakel (dus de ontharder oversla), zou ik dan meer druk hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Borisvkr
Zit er wellicht zo een voor de ontharder?
Dan verlies je al 1 bar druk

Zo nee, dan even de bypass open om dingen uit te sluiten inderdaad.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-07 08:14
@AUijtdehaag Vandaag is Boshuis bij me langsgeweest voor onderhoud. Hem wat vragen gesteld omdat ik vind dat het zoutgebruik best hoog is. Hij gaf het advies dat een iQualq veel beter is dan mijn huidige kop en het zou waarschijnlijk € 450 gaan kosten om de kop te vervangen.

Daarbij maakte hij ook de opmerking dat de iQualq minder onderhoud nodig heeft, omdat mijn kop elastiek gebruikt.

Nu weet ik dat jij die koppen zelf los hebt gekocht in het verleden en je was altijd enthousiast over de Fleck.
Op deze site lees ik dat de Fleck last heeft van slijtage omdat hij kunststof schijven heeft i.p.v. keramische schijven: https://www.goedkopewaterontharders.nl/waterontharder-kopen/

Je zou dan beter de "Ceramic" variant kunnen kiezen volgens de website.

Waar haal jij de koppen vandaan?
En hoe denk jij over keramisch ten opzichte van kunststof?

[ Voor 3% gewijzigd door joenevd op 09-08-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@joenevd
Ik heb destijds (voor mezelf) een Clack WS1 besturingskop gekocht via Aqmos.de
Maar meer uit voorzorg, nadat er bij een kennis, de flowmeter van de Fleck was losgeklapt.
En een goed jaar later stond het versnijding kraantje te lekken.
Daar heb ik toen ook een Clack WS1 op gezet.
Bij mijn neefje bleef de fleck hangen in brine met veel waterverlies tot gevolg, dus ik ben niet echt fan van Fleck...

Er zit in de Clack WS1 ook rubber (elastiek?) in, maar wel degelijk en de korf is eenvoudig te vernieuwen mocht het ooit nodig zijn,

Keramisch lijkt me wel beter dan kunststof inderdaad.
Hier staat wel iets over de koppen van Boshuis. Een Runxin F79B

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2024 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

DropjesLover

Dit dus ->

Het topic gaat over waterontharders in het algemeen, maar toch gaat het eigenlijk alleen over Aqmos ontharders. Ik kan in het topic niet echt vinden waarom precies. Heeft iemand daar een antwoord op?

Ik ben op zoek naar een waterontharder, voor in de meterkast (geen gasmeter meer daar dus wat meer ruimte), voor een gezin van 4 en 100m3/jaar.
Inclusief installatie.

Houden we het bij Aqmos, dan kom ik uit op een BMX of LESS volgens mij. Correct?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DropjesLover
Ik ben ook voor meer ervaringen dan alleen maar Aqmos.
Maar waarschijnlijk omdat ze aantrekkelijk zijn qua prijs tov anderen

Wat is de hardheid van je drinkwater, anders is de capaciteit lastig te bepalen

Als de gasmeter weg is heb je prima ruimte.
Gisteren nog een geplaatst bij kenissen incl bwt airgap sifon onder de aanrecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbNEeiR_j_NsruzuPaGBETTXcSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZzNpqNHReUwchjSUeKsUzUz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkHUK64D_PrLZBUtTgIsK-546SI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wJtcDOkRKJil46nJcOeb2YP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IDpqU6XYBRxNhemP6LpTx4YtGQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saYPmj1LLjfnk7llsX4z51os.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15WCjiYGyn9RhoepbgaA0Cm79vU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuX8uaZ0CRDVpf83s1l12Kx5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K409I7jNvdDYkC-sLa4_WBrTvQ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoFDLxRrgUFNwYixHQrxI0u3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jClZ1ZIb_OwuBP1BaXt4FxyHVA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJkxe36HQsAOgrNJrxhMvscY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wauw ik wou dat mijn meterkast zo diep was. :D

Nette installatie weer!

[ Voor 22% gewijzigd door Beekforel op 14-08-2024 09:34 ]

Pagina: 1 ... 104 ... 121 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.