Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 103 ... 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:28

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Bergie schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:21:
[...]

Het een fabriek ipv brouwerij noemen blijft een mooie manier om Enschedeers/achterhoekers/whatever op de kast te jagen >:)
Oeps :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:53
[...]

Het een fabriek ipv brouwerij noemen blijft een mooie manier om Enschedeers/achterhoekers/whatever op de kast te jagen >:)
Ik denk juist eerder dat je de Twentenaren op de kast jaagt om te zeggen dat ze uit de achterhoek komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-07 10:33
AQMOS schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Zacht water is geweldig voor pils, juist omdat pils zo'n delicaat smaakprofiel heeft dat je misschien calcium en magnesium geen invloed wilt laten hebben.

Voor speciaalbier en pils kan je zelfs omgekeerde osmose gebruiken om volledige controle te hebben over de smaak. Zo weet je altijd wat voor mineralen en hoeveel in je pils/speciaalbier zitten.

Bij de Grolsch fabriek brouwerij gebruiken ze water uit gebergtes van Duitsland. Dat water heeft zo'n hoge mineraleninhoud dat het als water met prik voelt. Daarna wordt het water nog enigzins bewerkt. Zo kan je gigantisch spelen met het effect van mineralen in je water en je eindproduct :9B
Dat is dan waarschijnlijk waarom ik Grolsch zo smerig vind 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-07 10:33
[...]

Ik vind het ook echt een fabriek. Davo in Deventer vind ik dan wel weer een brouwerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:11
AQMOS schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:12:
[...]

….

De Ecosoft Less kan omgebouwd worden naar een meterkastmodel (alleen op aanvraag). Dan betaal je iets extra voor de zoutbak (zelfde zoutbak als bij z8-water).

….
Wat is het voordeel om de Ecosoft Less om te bouwen naar een meterkastmodel ten opzichte van Aqmos CM(X) model? De CM(X) model is toch ook een clack klep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Just_a_Gamer schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:21:
[...]

Wat is het voordeel om de Ecosoft Less om te bouwen naar een meterkastmodel ten opzichte van Aqmos CM(X) model? De CM(X) model is toch ook een clack klep.
Het bevat keramische schijven in plaats van een kooi met rubbers voor de afdichting. Rubber slijt, keramiek haast niet.

Ook heeft de Less een upflow configuratie. Dat maakt het veel zuiniger in zoutverbruik. (80gr per liter hars)
De CMX doet circa 250-350gr per liter hars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:52
AQMOS schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:12:
[...]

De Combi 4 van Z8-water lijkt een Fleck kop te hebben (5800SXT). Hun andere afbeeldingen lijken echter weer een ander model, dus ik vind het lastig te vergelijken. (Ik denk een Run-xin regelventiel met een ander kapje er omheen).

De Ecosoft Less kan omgebouwd worden naar een meterkastmodel (alleen op aanvraag). Dan betaal je iets extra voor de zoutbak (zelfde zoutbak als bij z8-water). Uit mijn hoofd €95 extra. Dan heb je in ieder geval keramische schijven en 50% minder zoutverbruik ten opzichte van hun model, als de specificaties correct zijn.

Korting doen wij verder niet aan. Wel gratis producten bij collectief inkopen of mensen aanraden.
Dan moet je wel exact weten hoeveel zouten er over blijven in je water. Dan moet je dus een volledige drinkwater analyse doen om te weten hoeveel zouten erin zitten zodat je voor bierstijlen kunt compenseren.

Ik brouw zelf ook bier en heb recent een Aqmos laten installeren. De planning is wel om voor de nu bypass te gebruiken, dan kan ik op basis van mijn drinkwater leverancier in ieder geval een degelijke schatting maken hoeveel er in mijn water zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

timmert26 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:11:
[...]

Dan moet je wel exact weten hoeveel zouten er over blijven in je water. Dan moet je dus een volledige drinkwater analyse doen om te weten hoeveel zouten erin zitten zodat je voor bierstijlen kunt compenseren.

Ik brouw zelf ook bier en heb recent een Aqmos laten installeren. De planning is wel om voor de nu bypass te gebruiken, dan kan ik op basis van mijn drinkwater leverancier in ieder geval een degelijke schatting maken hoeveel er in mijn water zit.
Bypass hoeft niet persé, aangezien het ionenwisseling betreft, dus kan je gemakkelijk redeneren welke mineralen er ongeveer in zitten. Dit zal niet 100% accuraat zijn aangezien er ook storende ionen zijn, maar ik verwacht dat dit een klein effect heeft op het eindresultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:27
Jeroenon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:21:
[...]

Ik denk juist eerder dat je de Twentenaren op de kast jaagt om te zeggen dat ze uit de achterhoek komen
Andersom is erger :+

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-07 18:58
Domme vraag wellicht, maar vandaag mijn zoutvat schoon gemaakt. Het ‘cupje’ van de vlotter zit bij mij bovenin, daaronder zit nog zo’n 3-poot mechanisme aan het pijpje geklemd. In de handleiding van goedkopewaterontharders.nl zit dit juist andersom. Enfin, heb het maar zo gelaten.
Verder kwam ik een dekseltje tegen in het zoutvat van de vlotterbuis. Bovenop zit al een dekseltje. Nu vermoed ik dat dit de deksel van de bodem is, klopt dat? Of zit er aan de onderzijde van de vlotterbuis geen deksel?

Heb nu het zoutvat weer helemaal volzitten maar bewaar het dekseltje maar. Zal geen kwaad kunnen al had ie er op gezeten lijkt mij :)

Onderin mijn zoutvat zaten hele plakkaten zout overigens en het water was ook wat brownish toen ik dat zout los trok en wat omwoelde enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:16
Loei123 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Dit hebben wij thuis ook.
Ondanks de ontharder is een douchekop uiteindelijk aardig dicht gaan zitten, dit zou eigenlijk toch niet mogen?
Het is ook geen ontharder maar een ionenwisselaar, ketelsteen (kalk) wordt uitgewisseld voor andere ionen. (Uit natriumcloride) Echter de hoeveelheid materialen in het water blijft hetzelfde.
Bij de start van de cyclus zijn de ionen (het hars) volledig opgeladen en klaar om Ca-, Mg-, Fe- en Mn-ionen uit te wisselen. Het water wordt over een met harsbolletjes gevulde kolom geperst. De ongewenste calcium-, magnesium-, ijzer- en mangaanionen in de vloeistof wisselen met de natrium-ionen die op het hars gehecht zijn. Het zuiveringsrendement is sterk afhankelijk van het type ionenwisselaar en de gebruikte harssoorten.
Onderstaande figuur (hier met Ca-ionen) geeft schematisch het verloop weer van de ionenwisseling die plaatsvindt rond het harsmedium.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8xZo6YgCeM42nUMYm1wpXahFQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3p3dOgaKfdI4ZrKHzyqYUeG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Technician- op 22-06-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-07 21:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dn_3DXAxlCnKrMSUzhbRDaHzcY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eCXdF5QvWWsOu1rhm5JPLEf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8Fu4TGR-l7BltIZqPyCAPgOeDk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cI5ArdAM42PKiWrEkQj2sCXe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKD3dHSS8eAVfc--1E70Y--kh5s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTR8bfaS4Zet51aDXRGjCxOs.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_-QC5TT0Y47XL0POzjS5tF7sAc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGzSJXhy71azwOOvIpEuFaIK.jpg?f=fotoalbum_tile

Al een tijdje een waterluxe ontharder in gebruik. Het is een mooi systeem met 2 bakken. Helaas ging het eerst fout, omdat de monteur per ongeluk door de afvoerslang boorde. Daarna in bypass gezet en met tape afgeplakt. Dit is netjes opgelost en de afvoerslang is later vervangen. (Ik zag dit pas nadat ik foto's had gemaakt en deze later bekeek. Ik ging toen snel terug en ja hoor)

Nu hebben ze in de meterkast een legplank / dragers geinstalleerd. De plank van de meterkast zelf is niet zo dik en ik vermoed dat ze er schroeven in hebben geboord van 5CM zonder plugs. Dus ~2 a 3 CM in de muur erachter. 1 schroef is afgebroken zag ik vandaag en de constructie voelt niet meer stevig aan. Heb een melding gemaakt en zal morgen even kijken of ik iets van houten pootjes kan monteren om de constructie te versterken. Het weegt nogal wat.

Kon vandaag met de hand nog een schroefkopje weghalen. Zat gewoon los. Net een melding gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door TumTum op 23-06-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:00
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:39:
@sidhu
Wat is het probleem met een LESS-20? (tov een LESS-15)
Als die ook gewoon past in de MK?

Ik heb een LESS-15 en krijg zelfs een melding als resinclean weer toegepast dient te worden.
Kwestie van zelf programmeren in de ESP. :P
Heb er ook een zoutniveau sensor in zitten nu.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Wat voor sensor heb je gebruikt? Zou je daarnaast je ESPHome code kunnen delen?

Mijn Less-15 wordt a.s. maandag geïnstalleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@wouter.N
Code heeft nog een finishing touch nodig en ik krijg vrijdag nieuwe printjes binnen. Had een foutje gemaakt in ontwerp.

Zit nu in dublin voor het werk.
Als je interesse hebt heb ik ze liggen.
Clack reader v4 wordt dat dan en code komt op github
Gebruikte afstandsensor is een m5stack tof sensor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZnWIVuu8g1TeT2gVZC8ehj_l_4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXEL6L93cMHutMBl3GHt3SEl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wLc4zxga4AonId8HAyZ5iblL4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbJN06jtbZhlbAIgcTdC3CTh.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2024 21:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-06 14:39
sidhu schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:47:
Dag Allemaal,

Ik heb een dilemma met betrekking tot het bestellen van de waterontharder. Als iemand van jullie dit al eerder heeft beantwoord, neem me dan niet kwalijk :) Ik kon het niet vinden.

Gebruiksscenario -

Wij zijn een gezin van 4, 2 volwassenen en 2 peuters. Het waterverbruik van het afgelopen jaar bedraagt ​​gemiddeld 469 liter per dag(vitens - utrecht, waterhardheid - 8 dH). We hebben een familiebijeenkomst tijdens de vakantie (meestal Kerstmis) en gedurende een paar dagen zal er wat waterverbruik zijn, aangezien er 6-7 volwassenen thuis zullen zijn en ook af en toe familieleden (blijft meestal 2 maanden bij elkaar omdat van een ander land). Dus af en toe wat meer watergebruik (betekent meer regeneratie, dat is het, denk ik). We zijn bezig met het renoveren van de badkamer, dus er komt een regendouche (nog niet bepaald welke). Wij hebben ook een bad. Wij zijn een huishouden met één badkamer. Waterafvoer is dus mogelijk via keukenkraan, toiletkraan, wastafel in badkamer, douche, wasmachine en vaatwasser (misschien niet relevant maar dat is de volledige lijst). De grootste mogelijkheid van waterproductie zou zijn dat de vaatwasser en de wasmachine tegelijkertijd draaien en dat iemand aan het douchen is en tegelijkertijd iemand de keukenkraan gebruikt om iets af te wassen (overdreven geval :)).

Ik heb bij meerdere installateurs een offerte aangevraagd. (Schrijf het hier ook om iemand in een soortgelijke situatie te helpen en om een ​​indicatie te geven van het budget voordat u een offerte aanvraagt) -

Remon - aanbevolen Tara 16L DW 15 jaar garantie - 1995 euro (inclusief installatie)
Emysoft - aanbevolen ASC 105 15 jaar garantie - 1845 euro (inclusief installatie)

Remon en Emysoft adviseerden allebei om het apparaat onder de trap te installeren, wat ik netjes vind en daar heb ik ruimte. Maar dit is inclusief boren in meterkast en onder de trap, leidingwerk van meterkast naar onder trap en montage (circa 550 cm). Beide hebben een grote zoutcapaciteit en worden misschien één keer per jaar gevuld.

Aqmos - aanbevolen LES-15, 1400 euro inclusief installatie in meterkast

Mooiwater - Excellent compact, 1690 inclusief installatie, 6liter hars en 20kg zouttank. installatie in meterkast

Uniek - Smart Duo 15, 1575 euro. (15 liter hars) 30 kilo zoutreservoir. Maar deze is slim en stuurt ook een melding naar de telefoon wanneer het zout op is en kan ook zien wanneer de regeneratie plaatsvindt. Deze functie bestaat in geen van de bovenstaande functies.

Waterontharders - WTR keramiek high end 20L - Ik heb deze jongens gevraagd om het onder de trap te installeren en ze stuurden mij een offerte van 1577 euro inclusief de koperen leiding van meterkast naar onder de trap (specifiek aangevraagd voor installatie onder de trap). 70 liter zoutcontainer en 20 liter hars.

Ik vond de slimme functie van uniek maar geen specificatieblad leuk en ook niet zo veel mening over tweakers en ik weet niet welke regelklep ze gebruiken. Nu neig ik meer naar WTR en Aqmos. De ondersteuning van Aqmos is verbluffend en ze hebben veel vragen beantwoord. Ze zeggen dat ik alleen LES-15 nodig heb. Maar wat ik niet leuk vind, is dat ze een heel klein zoutreservoir hebben van slechts 15 kilo. Hieronder staat de lijst die ze mij hebben gestuurd. Ik vroeg hen om de LES-20 die ook in mijn meterkast past, maar ze zeggen dat dit niet nodig is. Ze installeren niet onder mijn trap en alleen in meterkast.

MINDER-10: 12,5 kg 150 dagen
MINDER-15: 15 kg 125 dagen
MINDER-20: 25 kg 150 dagen

Waarom ik in de war ben, is wat de onthardingscapaciteit van deze apparaten is in liters per uur. WTR vermeldde duidelijk dat voor hun model - WTR High End Ceramic -20 met 20 liter hars, hun onthardingscapaciteit 1000 liter per uur is, wat 16,6 liter per minuut is, en dat hun door hen genoemde stroomsnelheid 2000 liter per uur is. Dus ik denk dat wat Emy Soft en Remon noemen, gaat over de stroomsnelheid en niet over het verzachtende vermogen? dat is echt vreemd waarom ze het verzachtende vermogen niet vermelden.

Emysoft en Remon ik kan geen enkel specificatieblad vinden. Maar wat ze adverteren is Capaciteit per uur - 1,9 m³ (Amysoft), Remon - Max. debiet m³/u: 3,0. Met Unique kan ik niets vinden.

Voor Aqmos wordt het hieronder vermeld: betekent het bedrijfsdebiet het onthardingsvermogen? In dat geval hebben LES-15 en LES-20 veel meer capaciteit (1,5m3 en 1,8m3 vergeleken met 1m3) vergeleken met WTR cermaic one. Maar ik vraag me af waarom het slechts 1000 liter onthardingscapaciteit heeft als er 20 liter hars in zit. Mijn grootste zorg is het zo nu en dan bijvullen van het zout en ik zou graag voor LES-20 willen gaan omdat de regenbui een enorm waterverbruik kan hebben en ik zie met de stroomsnelheid en ik vraag me af dat 16,6 liter genoeg zou zijn om dit aan te pakken. Idealiter denk ik dat ik voor de LES-20 wil gaan met een grotere zouttank en ook een grotere capaciteit (ik weet dat meer hars ook meer zoutgebruik betekent, maar misschien kan ik minder vaak regenereren en is dan langzamer bijvullen nodig?). Maar Aqmos weet zeker dat ik het niet nodig heb. Ook enige uitleg over waarom de WTR slechts 1 m3/u bedraagt ​​in vergelijking met LES is ook interessant om te weten. Alle advies is welkom. Sorry voor het lange bericht overigens.

Voor LES-15
Bedrijfsdebiet — 1,5 m³/u
Hoeveelheid media — 15 L
Volumecapaciteit* — 3 m³
Zoutverbruik per regeneratie** — 1,2 kg

Voor LES-20
Bedrijfsdebiet — 1,8 m³/u
Hoeveelheid media — 20 L
Volumecapaciteit* — 5 m³
Zoutverbruik per regeneratie** — 2 kg

(vertaald van Engels naar Nederlands, sorry voor eventuele vertaalfouten :*) )
Made any progress in your research?
Started an overview myself, far from complete
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yz9AKU6T3qKMm6EjMPEBzx-iLE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0pXFwM4c5Q5lP3SVgkAbKTt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand ervaring met de “ Waterontharder - WTR Ceramic premium - 20 (Klein zoutvat)” ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:12
@Ferra Ik wel. Wat wil je weten?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Bij de Welkoop regenit voor 11,50.
Niet goedkoopste, maar wel een goede deal.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bevalt ie? Hoeveel geluid maakt ie? Gezeur met RVS kranen en wasbakken? Hoeveel kg zout per jaar gaat erdoorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Ferra schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:50:
[...]

Bevalt ie? Hoeveel geluid maakt ie? Gezeur met RVS kranen en wasbakken? Hoeveel kg zout per jaar gaat erdoorheen?
- Ja
- Best veel. Ik regenereer overdag. Maar tussen de meterkast en de slaapkamer zit ook niet heel veel dat het geluid tegen houdt.
- Geen gezeur. Wel andere vlekken op RVS, maar die veeg je met een droge doek nog gewoon weg.
- Tussen de 60 en 65 kg per jaar. Ongeveer 5 maanden met 25 kg. Op een verbruik van 73 m3 per jaar. Maar dat hangt natuurlijk van je hardheid af.

[ Voor 3% gewijzigd door s020506 op 28-06-2024 16:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor wie de capaciteit van de aqmos less zoekt bij verschillende hardheden, ik heb een excel sheet gekregen.
https://github.com/fonske...20AQMOS%20LESS-serie.xlsx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Narro
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-07 13:28
Sjapmeister schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:51:
Hoi,

Ik zoek een waterontharder voor ons huis. We zijn met 4 personen, maar we wonen nog niet zo lang hier dus mijn verbruik weet ik niet precies. Ik doe maar even een ruimte schatting van 200m3 per jaar. Ik woon in Soest met een waterhardheid van 6.7 volgens Vitens. Ik heb op waterontharderkiezen.nl gekeken, maar dan krijg ik tientallen hits.

Ik zoek het volgende:
- 100% ontharding
- geen gezeik. Dus lange levensduur, lang garantie, simpel bijvullen, geen gedoe, geen verrassingen.
- liefst zo min mogelijk afhankelijkheid van één leverancier, want dan wordt ik op enig moment gepakt. Zout wordt extreem duur of ze gaan failliet of wat dan ook. Dus het liefst een apparaat die ik met algemeen zout kan bijvullen of iets dergelijks en geen unieke onderdelen (Van Moof effect).
- ik hoef geen fancy features. Geen app, ik hoef mijn verbruik niet te kunnen inzien. Enzovoorts. Hij moet het gewoon doen.

Kan iemand mij een top 3 geven van apparaten waar ik dan naar moet kijken?

En nog een vraag: wil ik een apparaat die stroom nodig heeft? Of niet? Wat zijn de verschillen in werking?

Alvast bedankt voor de hulp.

Jasper.
:)

Bij een hardheid van 6,7 van het water wat het huis binnenkomt, moet je geen waterontharder hebben. De ideale waterhardheid moet liggen tussen de 4 en 8'DH. Dus geld in je knip houden en lekker gaan leven

Oh ja, 100% onthard water dus 0' DH is voor een huishouden niet gezond. Als je dan ook nog koperen of metalen waterleidingen hebt, is de volgende waterschade snel nabij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
El-Narro schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:53:
[...]

:)

Bij een hardheid van 6,7 van het water wat het huis binnenkomt, moet je geen waterontharder hebben. De ideale waterhardheid moet liggen tussen de 4 en 8'DH. Dus geld in je knip houden en lekker gaan leven

Oh ja, 100% onthard water dus 0' DH is voor een huishouden niet gezond. Als je dan ook nog koperen of metalen waterleidingen hebt, is de volgende waterschade snel nabij.
Knap dat je zoveel fabels weet te posten in één post :z
Ik zie uit naar je onderbouwing.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:58:
Voor wie de capaciteit van de aqmos less zoekt bij verschillende hardheden, ik heb een excel sheet gekregen.
https://github.com/fonske...20AQMOS%20LESS-serie.xlsx
Toevoeging: Vergeet niet de operating capacity te wijzigen bij de Less-10 en Less-15. Die kan je aan de rechterzijde vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS
Wellicht vergt de excelsheet iets meer uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:38:
@AQMOS
Wellicht vergt de excelsheet iets meer uitleg.
Ik zal morgen even kijken of ik de Excel sheet wat duidelijker kan maken en zal dan gelijk andere populaire series toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS
Dank voor de aangepaste excelsheet.
Inmiddels nieuw linkje toegevoegd aan de TS.
Tevens ook de "snelle" instellkaart voor de LESS

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-07-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-07 22:24
Zijn de extra kosten voor de Aqmos Less-15 t.o.v de R2D2 (€1.069 tov €799) het waard?
Ben even benieuwd naar jullie mening/ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:49
Ben toch weer aan het kijken of er niets iets mogelijk is bij ons qua waterontharder. Ik had dus een Aqmos besteld, maar toen de monteur kwam zei hij dat het niet mogelijk was om vanuit de kruipruimte naar de garage te boren. Ik snap nog steeds niet helemaal waarom niet, er zit ook een kraan in de garage, maar goed.

De enige optie is dan nog de trapkast, maar dat wil ik dan zo klein mogelijk houden en ook zo stil mogelijk, desnoods tegen een hogere prijs.

Heeft iemand op basis daarvan zoiets van; dan moet je eens hier of daar naar kijken?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Quito schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:43:
Zijn de extra kosten voor de Aqmos Less-15 t.o.v de R2D2 (€1.069 tov €799) het waard?
Ben even benieuwd naar jullie mening/ervaring.
Ik heb de LESS-15 nu een kleine maand en ben me nog aan het verdiepen.

Maar de mogelijkheid van proportioneel bezouten (zout verbruik voor aankomende regeneratie berekend aan de hand van je huidig waterverbruik in voorgaande periode) is in mijn geval wel gunstig omdat ik nooit de maximale capaciteit nodig heb van de ontharder (is te groot gekozen alweer).
Maar of dit veel zout gaat schelen is kwestie van tijd.
Daarmee zou je dus kosten kunnen besparen.
En nog een verschil is dat de LESS, tegenstroom regenereert, alsook minder zout nodig dan een conventionele ontharder.

Op termijn zal het verbruikskosten vs aanschafkosten de afweging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:01

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Is de vergelijking tussen de R2D2 en de LESS-15 wel eerlijk? Ik zat zelf meer tussen de CM-40 en de LESS-15 te kijken/twijfelen en dan is dat qua prijs bijna gelijk. Zit wel degelijk verschil in maar wat is nu 'beter'? Ik nijg naar de LESS-15 omdat het keramische schijven heeft i.p.v. plastic pistons en het zoutverbruik zou minder moeten zijn.

Wat ik hier wel lees is dat de LESS meer geluid zou produceren en aangezien hij bij ons in de trapkast zal komen maak ik me daar nog wat zorgen om maar ik weet niet of en hoeveel dat meer is dan een CM-40.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:43:
maar toen de monteur kwam zei hij dat het niet mogelijk was om vanuit de kruipruimte naar de garage te boren. Ik snap nog steeds niet helemaal waarom niet, er zit ook een kraan in de garage, maar goed.
Geen idee van jou situatie hoe het er bij staat wat voor muren/afstand/installatie het allemaal is.

En kan mij best indenken van welk dan ook willekeurig installatie bedrijf voor een ontharder langs komt ineens met bijvoorbeeld een diamantboor door een betonnen muur heen moet boren of het risico niet aandurft.

Plaats eens een paar willekeurige foto's zou ik zeggen en de meesten helpen je best hier.
En wellicht zelf een voorbereiding treffen zodat je ontharder in de garage kan gemonteerd worden.

Maar iets in text vertellen dat het niet lukt ect ect, kunnen wij ook vrij weinig mee.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Mr.Viper schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:35:
Is de vergelijking tussen de R2D2 en de LESS-15 wel eerlijk? Ik zat zelf meer tussen de CM-40 en de LESS-15 te kijken/twijfelen en dan is dat qua prijs bijna gelijk. Zit wel degelijk verschil in maar wat is nu 'beter'? Ik nijg naar de LESS-15 omdat het keramische schijven heeft i.p.v. plastic pistons en het zoutverbruik zou minder moeten zijn.

Wat ik hier wel lees is dat de LESS meer geluid zou produceren en aangezien hij bij ons in de trapkast zal komen maak ik me daar nog wat zorgen om maar ik weet niet of en hoeveel dat meer is dan een CM-40.
De LESS serie heeft meer voordelen. Zuiniger in zout (over 10 jaar wel minimaal €250 goedkoper), geen kunststof pistons, compacter.

Wij raden de CM-serie alleen nog aan wanneer de capaciteit van de LESS niet voldoet.
Waarschijnlijk gaan wij de CM-series ombouwen in de toekomst naar een upflow configuratie, zodat deze ook minder zout gaan verbruiken. Dan is het verschil kleiner.

De R2D2-serie is erg goedkoop in aanschaf, onze adviezen zijn dus nu ook meestal beperkt tot de R2D2-serie of de LESS-serie (en de meterkastmodellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:00
Wij zitten met de remon waterontharder, 4 pers huishouden ( 2 kleine kinderen ) al op een verbruik van 50kg zout de eerste 3.5 maand. Is dat niet extreem veel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Draakje5 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:51:
Wij zitten met de remon waterontharder, 4 pers huishouden ( 2 kleine kinderen ) al op een verbruik van 50kg zout de eerste 3.5 maand. Is dat niet extreem veel?
Lijkt veel. Maar ligt eraan hoeveel kuub water je hebt verbruikt en je hardheid (ingesteld vs wat er binnenkomt)

Wat je nu zegt is eigenlijk, 'we hebben met een volvo 50 liter bezine gebruikt, met 4 inzittenden in 3,5 maand'. Zonder te zeggen wat je snelheid en afgelegde afstand was.

[ Voor 23% gewijzigd door EWK op 06-07-2024 14:37 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Draakje5
Inderdaad. Welk model, regio en wat is je verbruik per jaar?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
De hardheid was dacht ik 12.5 ( vond ik erg hoog, want vitens geeft aan dat ie 7 is ) gemeten door de remon installateur. Hardheid na ontharding:0.

M3 water op de waterontharder zegt 32.35m3.

Remon Neva voor 4-5 pers.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 06-07-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Draakje5
Zelf even de ingaande hardheid nameten met een druppelsetje

https://waterontharderkie...emon_waterontharders/neva
Bij 7 dH kun je 5000 ltr doen voordat je gaat regenereren
Bij 12 dH nog maar 2915 liter.

Wellicht heeft de monteur hem verkeerd afgesteld en dan verbruik je veel te veel zout door te vaak regenereren.

1.6 kg zout = 4,5 ltr water, ook dat zou je kunnen meten tijdens de FILL fase (met een maatbeker).

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2024 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dankjewel. Ik heb nog zo'n setje. Dus even de bypass aanzetten en dan testen?

De 1.6kg zout = 4.5l water begrijp ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Draakje5
Even de bypass en dan even spoelen voordat je een monster neemt.

Afhankelijk van de waterdruk en de instellingen van de monteur zou je kunnen meten hoeveel water er gevuld wordt voor het bezouten. Dat bepaalt uiteindelijk ook het zoutverbruik.
in 1 ltr water zit 350 gr zout opgelost.
1.6 Kg (instelling in de ontharder waarschijnlijk) kan dus in 4,5 ltr opgelost zitten.
Maar dit meten vergt wat demontage handelingen in je ontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:04:
@Draakje5

Afhankelijk van de waterdruk en de instellingen van de monteur zou je kunnen meten hoeveel water er gevuld wordt voor het bezouten. Dat bepaalt uiteindelijk ook het zoutverbruik.
1.6 Kg (instelling in de ontharder waarschijnlijk) kan dus in 4,5 ltr opgelost zitten.
Ik meet al jaren het verbruik van water tijdens de regeneratie en daarmee ook het zout gebruik, zonder demontage van leidingen.

Het vraagt enige tijd en dat regeneratie overdag plaats vind.

Je eigen water meter is dan het beste instrument.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
wizzopa schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:46:
[...]

Ik meet al jaren het verbruik van water tijdens de regeneratie en daarmee ook het zout gebruik, zonder demontage van leidingen.

Het vraagt enige tijd en dat regeneratie overdag plaats vind.

Je eigen water meter is dan het beste instrument.
Kun je dit verder toelichten? Hoe weet je hoeveel liter in welke fase wordt gebruikt en dus het uiteindelijke zout verbruik? Ik verbruik bijv 90L tijdens regeneratie, maar geen idee hoeveel zout daarbij hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Vendetta_X schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:49:
[...]

Kun je dit verder toelichten? Hoe weet je hoeveel liter in welke fase wordt gebruikt en dus het uiteindelijke zout verbruik? Ik verbruik bijv 90L tijdens regeneratie, maar geen idee hoeveel zout daarbij hoort.
De regeneratie gebeurt hier om 12 uur overdag,
belangrijk dat je tijdens de regeneratie geen water in huis gebruik.

Noteer / maak een foto van je watermeter voor de start van de regeneratie, maak een foto na de
Backwash, na de brine stap, na de rinse stap https://i.imgur.com/qavggpp.jpeg na de refill https://i.imgur.com/x2Z8WSs.jpeg hier kan je zien hoeveel water er in de zoutbak is gegaan in dit geval 4,93 liter, in een liter water kan je ca 350 gram zout oplossen,

De zout concentratie is nu 4,93x350= 1725 gram / hars inhoud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bij clack zijn het push-in fittingen die zich heel gemakkelijk losmaken.
Even een 3/8” brine slang erin, aftappen en de besturing doorstappen naar Fill.
Dan hoef je niet tot 12 uur te wachten. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5pgGy4kHHnnmL1jbzhWRsSsl70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UACVYQksM5JdsY7a97xBnqqf.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kan ik ook mooi mijn clack_reader_v4 watermeter kalibreren.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-07-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:58:
Bij clack zijn het push-in fittingen die zich heel gemakkelijk losmaken.
Even een 3/8” brine slang erin, aftappen en de besturing doorstappen naar Fill.
Dan hoef je niet tot 12 uur te wachten. ;)

[Afbeelding]

Nu kan ik ook mooi mijn clack_reader_v4 watermeter kalibreren.
Kan natuurlijk ook, ben waarschijnlijk vast geroest "door het zoute water" in de manier waarop ik het al bijna 4 jaar doe en daar mee een shit-load aan data heb verzamelt waar in ik zie dat niet iedere regeneratie dezelfde hoeveelheid water verbruikt en daar mee ook een verschil in zout concentratie geeft. ( Aqmos R2D2-32 )

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De LESS maar eens op PRE (droge zoutbak) gezet en PROP (ortioneel) bezouten.
Advies: schrijf je originele instellingen (brine, backwash, rinse, fill in kg) even op, want je moet het opnieuw invoeren in een andere volgorde.

Ben benieuwd.
Heel het weekend weer bezig geweest met programmering aan te passen voor de LESS softener in HA. :D
Auto detectie van de stappen en een slimme zoutmeting (geen water meten maar zout niveau)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDc530ynbQs9H_nXclUMXTv0xyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9IChIo5tRlvnuEFLUMFH52h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-07-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Ik had 2 houten pootjes gemaakt en die zijn er vandaag onder geschoven voor extra stevigheid. Daarnaast nieuwe schroeven naast de afgebroken schroeven. Zo is de stevigheid in ieder geval in orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkYJfqwwWlSZW1ajx0X2gHoQsXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ENwQlJUnqGyNVSODAzDSXAm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet zeggen dat ik liever zelf (of zij) iets van een tafeltje had moeten maken. Wat ze nu doen is de plank bevestigen aan de muur met iets langere schroeven. Die gaan dus door het hout de kalkzandsteenmuur in. Daar ben ik zelf niet zo kapot van en had het liever anders gezien.

--

Over het systeem:
Erg stil en doet wat het moet doen. Mochten jullie iets willen weten, let me know.

[ Voor 6% gewijzigd door TumTum op 08-07-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Hoe bevestigen jullie de plank in de meterkast? Waarschijnlijk ook deels door de muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
@TumTum
Plaats nog een extra balk achter de watermeter (In het midden dus)
Je ziet de plank al licht buigen en zal later erger worden.
*Met plak filt kun je hem iets strakker spannen, en hoef je de boel niet los te halen.

Btw, slechte zaak hoe dat is opgehangen aan het begin door het bedrijf zelf.
Had op zijn minst houtdraadbout gebruikt voor de planken dragers en geen schroeven...

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
PatRamon schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:40:
@TumTum
Plaats nog een extra balk achter de watermeter (In het midden dus)
Je ziet de plank al licht buigen en zal later erger worden.
*Met plak filt kun je hem iets strakker spannen, en hoef je de boel niet los te halen.

Btw, slechte zaak hoe dat is opgehangen aan het begin door het bedrijf zelf.
Had op zijn minst houtdraadbout gebruikt voor de planken dragers en geen schroeven...
Dank voor de tip. Ik zal dit in de gaten houden. Ik zie het ook op de foto.

De beste manier was geweest (in mijn ogen) om een gat te boren, plug erin en dan sterke schroeven of bouten ipv direct schroeven erin. Maar het zal wel met tijd te maken hebben. Ben er niet blij mee hoe het is gegaan, maar goed. Dat krijg je blijkbaar met een AH aanbieding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:04:
@Draakje5

Ik meet 9dh ipv 12 waar de installateur m op gezet had.
Tenminste, dit is groen genoeg toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pyx47uHVFdsrYGbinFQTMp_-uE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDiy0fvlJzZ0uCdYWCF94nw3.jpg?f=fotoalbum_large
Instellingen op 9 zetten (of 10 is dat zinvol?) Moet zoutverbruik verminderen tov 12? Of is er nog meer dat ik moet doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 08-07-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Draakje5
Dat lijkt me ook.
9 druppeltjes en groen met 0.5 flesje (1e maatstreepje) = 9 dH

Morgen ff bellen..

Edit: ik vind geen handleiding dus kan er niets over zeggen.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-07-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
AUijtdehaag schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:50:
@Draakje5
Dat lijkt me ook.
9 druppeltjes en groen met 0.5 flesje (1e maatstreepje) = 9 dH

Morgen ff bellen..

Edit: ik vind geen handleiding dus kan er niets over zeggen.
Ik heb dit gevolgd, spoelvolume gewijzigd naar 3,36.
Verder zie ik niets dat nog aangepast hoeft te worden nav de hardheid. Stond dus op 2.52.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6K-9jKyVFKSJcknZ7us7p7nWICI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsodYbip0VmQxQJPi82CocRC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Draakje5
De ontharder zal nu pas na 3360 liter gaan regenereren ipv 2520 liter dus dat is een besparing

Kijk ook even naar de max ingestelde dagen. (dagen van regeneratie ?)
Als dit 7 dagen is, en je hebt nog maar 2520 liter verbruikt of minder na 7 dagen, kan je die ook wat verhogen naar 10 ofzo. Anders heeft het geen nut.
Ik zou het niet langer zetten dan 14 dagen

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-07-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavio
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 11:33
Wat is de levensduur van een Aquacell?

Ik twijfel tussen een nieuwe of een gebruikte van 10 jaar oud. Het prijsverschil is toch als snel €1.500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
Flavio schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:18:

Ik twijfel tussen een nieuwe of een gebruikte van 10 jaar oud. Het prijsverschil is toch als snel €1.500.
Zou het niet doen.
Gezien de staat/onderhoud van de vorige eigenaar = geheel onbekend.
Plus 10jaar is wel vors voor een 2e hands.

Je drinkt er middels zelf van moet je maar denken,
en als je het zelf aanschaft of andere merk ben je zeker van de staat van je ontharder.
Maar dat is mijn opinie...

*Zou het uit eigen familie komen is het nog iets van te overwegen.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Flavio schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:18:

Stroomloze waterontharders zou ik alleen adviseren voor glazenbewassing en dergelijke. Toepassingen waarbij het niet voor drinkwater is bestemd. Bacteriën hebben vrij spel als je op vakantie bent.

Op de website van Culligan (leverancier en nu eigenaar van Aquacell) zie je ook alleen waterontharders op zoutbasis :)

Maar om je vraag te beantwoorden: Waarschijnlijk gaat het hars zo'n 20-30 jaar mee. De capaciteit zal elk jaar een klein beetje verminderen. Een mogelijkheid is om het oude hars weg te gooien, drukfles te reinigen (met bleekwater bijvoorbeeld) en nieuw hars toe te voegen. Kost een paar tientjes :*)

[ Voor 20% gewijzigd door AQMOS op 09-07-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:20
Vraagje, water voor de wc's, laten jullie die ook over de waterontharder lopen? Zit in een nieuwbouw traject dat ik dit (nog) kan aangeven. Weet alleen niet of het handig/verstandig is. Huis staat in Assen. WMD is het waterleiding bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:45
Epep schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:01:
Vraagje, water voor de wc's, laten jullie die ook over de waterontharder lopen? Zit in een nieuwbouw traject dat ik dit (nog) kan aangeven. Weet alleen niet of het handig/verstandig is. Huis staat in Assen. WMD is het waterleiding bedrijf.
Bij ons loopt alles over de waterontharder, dus ook de WC's.

Het lijkt me dat je ook in je WC geen kalkaanslag wilt, dus waarom zou je het niet doen :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:00
Ik heb alles via de ontharder, behalve de buitenkranen ivm sproeisysteem voor de tuin. En in de meterkast een kraan voor de ontharder voor het vullen van de aquariums.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-07 16:13
Erwin_83 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 06:51:
[...]

Ik heb alles via de ontharder, behalve de buitenkranen ivm sproeisysteem voor de tuin. En in de meterkast een kraan voor de ontharder voor het vullen van de aquariums.
Die voor het aquarium is wel een goede. Daar had ik niet aan gedacht. Wij gaan binnenkort verbouwen en wil dan vast voorbereidingen treffen voor een ontharder. Wellicht maar een extra kraantje laten maken dan.

Heb jij een verwarmd aquarium en vul je die dan gewoon bij met koud water? Nu pak ik namelijk altijd water uit de keukenkraan, die ongeveer de temperatuur van het aquariumwater heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:17
Ja, kalk zet ook op de pot af.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:00
Phoolie schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:13:
[...]

Heb jij een verwarmd aquarium en vul je die dan gewoon bij met koud water? Nu pak ik namelijk altijd water uit de keukenkraan, die ongeveer de temperatuur van het aquariumwater heeft.
Vroeger kwam het warm uit de keukenkraan voor het tropisch aquarium. Nu heb ik 3 20 liter emmers staan en die vul ik 24 uur voordat ik water ga verversen. Dan is het ongeveer op kamer temperatuur (hier 20 a 22 graden) en is het verschil met het het aquarium niet zo groot meer.

Ik heb wel een kraantje met hendel genomen, dan blijf je niet aan de knop draaien ;) slang eraan en emmer op de grond en tappen maar.

[ Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 10-07-2024 12:57 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor de LESS gebruikers:
Nog een voordeeltje van een droge zoutbak.
Het spettert niet met bijvullen.... _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6UgXa7GC0tniI3nrNkwDZ8HI10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuJZWAcpyjhNpMkVKFoz3eU5.jpg?f=fotoalbum_large

Maak eerst een notitie van je eigen instellingen, brine, backwash, rinse, fill
Droge zoutbak (PRE ipv POST) en proportioneel bezouten komt dan tevoorschijn indien gewenst (ProP ipv Std)
Instellingen in de PDF zijn mijn eigen, dus kunnen geen rechten aan ontleent worden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:31:
Voor de LESS gebruikers:
Nog een voordeeltje van een droge zoutbak.
Het spettert niet met bijvullen.... _/-\o_

[Afbeelding]

Maak eerst een notitie van je eigen instellingen, brine, backwash, rinse, fill
Droge zoutbak (PRE ipv POST) en proportioneel bezouten komt dan tevoorschijn indien gewenst (ProP ipv Std)
Instellingen in de PDF zijn mijn eigen, dus kunnen geen rechten aan ontleent worden 8)
Is dat de Clack module?! Slim verwerkt! 3D printje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS
Nee dat is enkel de afstandsensor in een 3d geprinte behuizing die mooi over de pekel buis past.
Zo hoeven er geen gaten geboord te worden in de behuizing.
Hier staan wat meer fotos.

Ben wel blij met de uitlezing, stappen worden automatisch herkend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-07 19:37
AQMOS schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:27:
[...]

Is dat de Clack module?! Slim verwerkt! 3D printje?
Ik ben een van de gelukkigen die de clack-module al heeft gekregen en deze werkt perfect 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
kalpik schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:34:
[...]

Ik ben een van de gelukkigen die de clack-module al heeft gekregen en deze werkt perfect 😄
Wat is de clack-module? Kon er niet echt iets op vinden in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalpik
Phusebox schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:38:
[...]

Wat is de clack-module? Kon er niet echt iets op vinden in dit topic.
Het is een module die je op de clack valve kunt installeren om deze te integreren in de home assistent.

https://github.com/fonske/clack-reader-v4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Clack-reader-V4 (klik link in eerdere post)
Een eigen ontwerp om de Clack WSPI (DV) oftewel LESS uit te lezen.
- meting van afstand van zout en procent berekening. Alarm mogelijk via de home assistant app
- slimme zoutmeting, water wat tijdens fill erbij komt wordt niet gemeten.
- meting van verbruikt onthard water
- bijhouden van de datum van en tot de regeneratie
- bijhouden van de datum van en tot de harscleaner
- bijhouden van de datum van het zout bijvullen

Ik ga deze versie ook geschikt maken voor de Clack WS1 en er is nog een model van clack waarvan ik denk dat het kan.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
AUijtdehaag schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:43:
Clack-reader-V4 (klik link in eerdere post)
Een eigen ontwerp om de Clack WSPI (DV) oftewel LESS uit te lezen.
- meting van afstand van zout en procent berekening. Alarm mogelijk via de home assistant app
- slimme zoutmeting, water wat tijdens fill erbij komt wordt niet gemeten.
- meting van verbruikt onthard water
- bijhouden van de datum van en tot de regeneratie
- bijhouden van de datum van en tot de harscleaner
- bijhouden van de datum van het zout bijvullen

Ik ga deze versie ook geschikt maken voor de Clack WS1 en er is nog een versie waarvan ik denk dat het kan.
Ah ok, gebruik helaas Homey ipv HA, dus daar heb ik zelf niks aan. (Eerst nog maar eens onderzoeken of en waar ik dat ding kan laten plaatsen). In de kruipruimte of trapkast bij de woonkamer is een no-go voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kalpik
Phusebox schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:47:
[...]

Ah ok, gebruik helaas Homey ipv HA, dus daar heb ik zelf niks aan. (Eerst nog maar eens onderzoeken of en waar ik dat ding kan laten plaatsen). In de kruipruimte of trapkast bij de woonkamer is een no-go voor mij.
Dit zou voor jou kunnen werken. Omdat de clack-lezer uiteindelijk slechts een esphome-apparaat is.

https://homey.app/nl-nl/app/nl.inversion.esphome/ESPhome/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:33:
@AQMOS
Nee dat is enkel de afstandsensor in een 3d geprinte behuizing die mooi over de pekel buis past.
Zo hoeven er geen gaten geboord te worden in de behuizing.
Hier staan wat meer fotos.

Ben wel blij met de uitlezing, stappen worden automatisch herkend.
Ziet er strak uit!
Je meet de stappen nu op de hoeveelheid stroom die het trekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS
De motor in de besturing is de trigger inderdaad.
Esp en toekomstige chlorinator worden ook apart bemeten.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
AQMOS schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:13:
[...]

De LESS serie heeft meer voordelen. Zuiniger in zout (over 10 jaar wel minimaal €250 goedkoper), geen kunststof pistons, compacter.

Wij raden de CM-serie alleen nog aan wanneer de capaciteit van de LESS niet voldoet.
Waarschijnlijk gaan wij de CM-series ombouwen in de toekomst naar een upflow configuratie, zodat deze ook minder zout gaan verbruiken. Dan is het verschil kleiner.

De R2D2-serie is erg goedkoop in aanschaf, onze adviezen zijn dus nu ook meestal beperkt tot de R2D2-serie of de LESS-serie (en de meterkastmodellen).
Je moet goed tussen de regels doorlezen in de handleiding, maar de CM series kan je dus ook gewoon instellen op upflow regeneratie (piston V3011-01 ipv V3011 nodig) en droge zoutbak (combinatie fill + service).

Alleen proportioneel bezouten kan dan weer niet.

Maar als upflow bezouten gunstiger werkt/zuiniger is, waarom wordt dat zo niet standaard gedaan?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
Een jaar geleden heb ik een Aqmos CMX-40 gekocht met een los 75 liter vat, voor onze nieuwbouw, die ik nu heb geïnstalleerd.

De gebruiksaanwijzing van de CMX-40 is helder. Alleen voor het losse vat bestaat geen gebruiksaanwijzing, ook niet op de Duitse website gevonden. Er zit een vlotter in waarvan ik (nog) geen idee heb hoe je die moet afstellen. Ook de benodigde hoeveelheid water en zout heb ik geen idee.

Wie weet hoe dat zit of waar ik deze info kan terugvinden?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Conrado
Wat voor gebruiks aanwijzing zoek je?
De vlotter dient zo afgesteld te staan dat het zoutvat niet kan overstromen.

De vlotter constructie heeft 2 functies:
- aanvoer water afsluiten als het water te hoog komt in het zoutvat
- toevoer afsluiten (voorkomen dat er lucht aangezogen wordt) als er geen water meer in het vat staat (er staat altijd een bodempje water in)

De hoeveelheid water in het zoutvat is afhankelijk van de clack instelling van FILL ( in Kg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:04:
[...]

Je moet goed tussen de regels doorlezen in de handleiding, maar de CM series kan je dus ook gewoon instellen op upflow regeneratie (piston V3011-01 ipv V3011 nodig) en droge zoutbak (combinatie fill + service).

Alleen proportioneel bezouten kan dan weer niet.

Maar als upflow bezouten gunstiger werkt/zuiniger is, waarom wordt dat zo niet standaard gedaan?
Dat vereist een ander regelventiel. De bouw is iets anders. Upflow wordt ook in de recente tijd wat interessanter aangezien de energieprijzen zo omhoog zijn gegaan. En energieprijzen hoger = duurder zout.

Een paar jaar terug was het spotgoedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@AQMOS
Ik dacht in de handleiding gelezen te hebben dat het regelventiel niet veranderde.
Enkel de V3011-01 piston omwisselen en de injector verplaatsen van down naar up.
Maar kan het mis hebben uiteraard.

Op pagina 4 zie je de onderdelen en pagina 22 de verschillen tussen up en downflow stroming
https://www.clackcorp.com...gs_and_Service_Manual.pdf
en
Injector in “UP”
hole, Plug in
unlabeled hole

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvRXV7r7rZ0K2nNUyH_sK-pO1ck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcZqQlkNEmKuFhvingwv0BIu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKSgexRmR3LGpX4zAkqBttzoOFk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXqWT27gUJJhjF8ZDk8DRfzO.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: Meteen maar eens een paar van die V3011-01 pistons besteld om te proberen.
.
De less heeft met proportioneel bezouten mogelijkheid nog een streepje voor op de CM(x)
(nog 1 week 8d en 21h geduld dan ga ik weer meten aan de less)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncaVNeZ1BGjmdzN8GBlgSJFGbpA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9esFmclANUPruFbjhcbXSNZr.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 78% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
AUijtdehaag schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:02:
@Conrado
De vlotter constructie heeft 2 functies:
- aanvoer water afsluiten als het water te hoog komt in het zoutvat
- toevoer afsluiten (voorkomen dat er lucht aangezogen wordt) als er geen water meer in het vat staat (er staat altijd een bodempje water in)

De hoeveelheid water in het zoutvat is afhankelijk van de clack instelling van FILL ( in Kg)
Dank voor je reactie, maar ik heb de indruk dat het anders zit.
De overloop is simpelweg een tuitje naar buiten toe, dat ik op het riool heb aangesloten. De vlotter sluit de leiding naar de CMX af, als het zout nivo te laag is.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ryjTTRzS/KVL92.jpg

Maar hoe stel ik de vlotter nu af? Wat is de juiste zout/water hoeveelheid? Moet ik het zoutvat ook steeds met water aanvullen? Vragen, vragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Conrado
Als je de vlotter zo laag laat staan, dien je er inderdaad zelf water bij te gooien :+
Want dan komt er namelijk niets in via de ontharder, doordat de vlotter de pekelslang al direkt afsluit.

1- vlotter zo hoog als het overloop tuitje. Vlotter is de overloop beveiliging. Niet meer en niet minder.
2- controleer de instellingen bij FILL

Haal voorzichtig de vlotter konstruktie eruit en blaas aan de aansluiting bovenin.
Trek de vlotter omhoog. Je zal zien dat de buis afgesloten wordt

En anders zal @AQMOS het morgen nog eens uitleggen onder kantoortijd :+

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2024 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Conrado
Hier ook op gelet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eo2y7ATA9FxRbxLhj6qBmynbBXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wb1pW2iz35T3yTWFEdGV5YPG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ja, dank je wel. Het plaatje zat er niet bij, maar de aansluiting van dat onderdeel sprak voor zich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
Mijn LESS10 is voor het eerst aan het regenereren. Tjonge wat een kabaal, ik zat rechtop in bed ;)
Hij is nu al meer dan een uur bezig.

Ik moet even opzoek naar een ander tijdstip voor het regenereren. Wat houden jullie aan en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Flappie schreef op maandag 15 juli 2024 @ 03:12:
Mijn LESS10 is voor het eerst aan het regenereren. Tjonge wat een kabaal, ik zat rechtop in bed ;)

Ik moet even opzoek naar een ander tijdstip voor het regenereren. Wat houden jullie aan en waarom?
Onze Aqmos R2D2-32 regenereert om 12 uur s’middags, omdat ik het proces al jaren volg en de cijfers van water en zout verbruik in Excel zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506

Rond 15 uur. Teveel kabaal in de nacht, en rond die tijd verbruik ik weinig water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rond 18:00.

Heb op proportioneel gezet en droge zoutbak, even kijken de volgende keer wanneer die dan begint.
Zout moet toch een uur of 4 oplossen.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2024 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatch
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:51

Binnen kort zal mijn LESS ook aangesloten worden. is er een manuele mannier um regeneratie te starte om te kijken of ik het hoor? Die van mij komt in de kelder te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kalpik
glatch schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:47:
[...]

Binnen kort zal mijn LESS ook aangesloten worden. is er een manuele mannier um regeneratie te starte om te kijken of ik het hoor? Die van mij komt in de kelder te staan.
Ja, houd de regen knop (meest rechts) 3 seconden ingedrukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En daarna kort indrukken gaat hij een stap verder (kan verstorend werken op de ontharding/zout in je water uiteraard)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2024 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

kalpik schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:48:
[...]

Ja, houd de regen knop (meest rechts) 3 seconden ingedrukt.
Aanvullend: 1x indrukken schakelt uitgestelde regeneratie in/uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Is het normaal dat bij de Clack in de 'FILL' stap het vullen sneller is afgerond dan waar de timer op dat moment op staat? Dus de vlotter bereikt zijn niveau en watervullen stopt. Maar op de Clack loopt de timer dan nog wel af (nog +/- 2 minuten resterend). Bak vult zichzelf wel met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ViezeVis
Nee dat lijkt me niet in orde.

De vlotter is een maximaal beveiling en geen stop voor het vullen.

Dus of:
  • je zoutvat is te klein voor het formaat ontharder wat je hebt
  • je vlotter staat te laag
  • verkeerde afstelling van Fill in KG! (en dat zijn geen minuten daar)
Wat had je ook alweer? en welk formaat zout vaatje?
Hardheid en wat zijn de instellingen voor backwash, brine, rinse en fill ?

Edit: ik heb wat upflow pistons besteld, wellicht kun je hem dan zuiniger afstellen (minder zout)

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houthy
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:58
@AUijtdehaag /@ViezeVis
Bij mij is de fill ook eerder klaar doordat de vlotter geraakt wordt (vlotter staat op maximaal)

Begreep van @AQMOS dat het ook met je waterdruk te maken kan hebben, geen idee of de clack daar rekening mee houdt. Blijkbaar dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ViezeVis @Houthy
Ik zou even kijken of je de @wizzopa manier kan doen om de vlotter hoger af te stellen.
wizzopa in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Ben nu ook aan het tweaken geweest met de vlotter van de LESS-15.
Maar dat is allemaal eigen risico natuurlijk... ;)

Getest, afstand vanaf de bodem tot de overloop is ong. 32 cm
Water stopt automatisch met de vlotter, op maximaal 26 cm met de aangepaste positie van de vlotter (zie fotos)

Fill getest 1,2 kg is exact 3,4 ltr water, wat overeenkomt met 0,8 gram per liter hars bezouting (350 gr zout per liter water)
De originale vlotterstand zat er al dicht tegenaan te hikken met het vat vol zout.
Nu wat meer ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSPV868PaaqIN3qsFawq1c3kZMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOge9HJYmj6aHvKHZlgGAjHk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_lRUtikJ_vKX-NbxMujPEMcga4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xuIZWK3QGheZiZUfhWcTe8x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovLF1hDBWBxaEws9C25soX0_jSM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EplIBx15d4acliNN5KHfRGSZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYChhFx-aqSH6TXjQDAXm07Qxl8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTF28w79FYfof2MAydZlvD2E.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
@AUijtdehaag Ik heb niet zo'n uit/overloop wat @wizzopa heeft. Ik heb een CMX48 met 25kg zoutbak.

/e
Ik ga toch even checken via Aqmos Whatsapp. Ik had de laatste tijd wel wat gedoe met regeneraties waarbij de waterhardheid weer op +/- 7dH stond met ca. 1 à 2 m3 resterend. Hij leek sowieso wat te zuinig afgesteld. Ook regeneratie stond op 14 dagen i.p.v. 10. Toch maar even navragen. Plaatsing is door hun gedaan.

[ Voor 61% gewijzigd door ViezeVis op 17-07-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@AUijtdehaag Waarschijnlijk kan je er nog een vlotter-"kegel" afhalen, geeft dan nog iets meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
De 1e vlotter ligt helemaal in het water, de 2e is denk ik voor de extra veiligheid.

Maar het zou inderdaad wat schelen, maar ik heb het niet nodig, er is al reserve ruimte tussen werkelijk waterniveau na fill en "test" max waterniveau

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houthy
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:58
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:45:
@ViezeVis @Houthy
Ik zou even kijken of je de @wizzopa manier kan doen om de vlotter hoger af te stellen.
wizzopa in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Ben nu ook aan het tweaken geweest met de vlotter van de LESS-15.
Maar dat is allemaal eigen risico natuurlijk... ;)

Getest, afstand vanaf de bodem tot de overloop is ong. 32 cm
Water stopt automatisch met de vlotter, op maximaal 26 cm met de aangepaste positie van de vlotter (zie fotos)

Fill getest 1,2 kg is exact 3,4 ltr water, wat overeenkomt met 0,8 gram per liter hars bezouting (350 gr zout per liter water)
De originale vlotterstand zat er al dicht tegenaan te hikken met het vat vol zout.
Nu wat meer ruimte.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
@AUijtdehaag, bedankt voor de controle. Als ik het goed begrijp staat er dus via de regel unit 1,2kg ingesteld en dan vult hij dus 3,4 liter wat dus overeenkomt met de 1,2kg zout.

Ik zal de test ook een keer gaan uitvoeren. Ik heb nu een CMX-48 die is afgesteld door aqmos op basis van een iets grotere zoutbak (past nog in MK) en mijn water blijft nu keurig 0dh (+- 4.700 liter maximaal ontharden bij 8dh). Maar ben wel benieuwd hoeveel liter er nu in de bak gaat en of dat overeenkomt met de instellingen in de clack. Indien er te weinig water in komt kan ik mogelijk nog iets met de vlotter gaan tweaken. Hij staat nu zoals het eerst was bij @wizzopa
Pagina: 1 ... 103 ... 121 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.