Dag Allemaal,
Ik heb een dilemma met betrekking tot het bestellen van de waterontharder. Als iemand van jullie dit al eerder heeft beantwoord, neem me dan niet kwalijk

Ik kon het niet vinden.
Gebruiksscenario -
Wij zijn een gezin van 4, 2 volwassenen en 2 peuters. Het waterverbruik van het afgelopen jaar bedraagt gemiddeld
469 liter per dag(vitens - utrecht, waterhardheid - 8 dH). We hebben een familiebijeenkomst tijdens de vakantie (meestal Kerstmis) en gedurende een paar dagen zal er wat waterverbruik zijn, aangezien er 6-7 volwassenen thuis zullen zijn en ook af en toe familieleden (blijft meestal 2 maanden bij elkaar omdat van een ander land). Dus af en toe wat meer watergebruik (betekent meer regeneratie, dat is het, denk ik). We zijn bezig met het renoveren van de badkamer, dus er komt een regendouche (nog niet bepaald welke). Wij hebben ook een bad. Wij zijn een huishouden met één badkamer. Waterafvoer is dus mogelijk via keukenkraan, toiletkraan, wastafel in badkamer, douche, wasmachine en vaatwasser (misschien niet relevant maar dat is de volledige lijst). De grootste mogelijkheid van waterproductie zou zijn dat de vaatwasser en de wasmachine tegelijkertijd draaien en dat iemand aan het douchen is en tegelijkertijd iemand de keukenkraan gebruikt om iets af te wassen (overdreven geval

).
Ik heb bij meerdere installateurs een offerte aangevraagd. (Schrijf het hier ook om iemand in een soortgelijke situatie te helpen en om een indicatie te geven van het budget voordat u een offerte aanvraagt) -
Remon - aanbevolen Tara 16L DW 15 jaar garantie - 1995 euro (inclusief installatie)
Emysoft - aanbevolen ASC 105 15 jaar garantie - 1845 euro (inclusief installatie)
Remon en Emysoft adviseerden allebei om het apparaat onder de trap te installeren, wat ik netjes vind en daar heb ik ruimte. Maar dit is inclusief boren in meterkast en onder de trap, leidingwerk van meterkast naar onder trap en montage (circa 550 cm). Beide hebben een grote zoutcapaciteit en worden misschien één keer per jaar gevuld.
Aqmos - aanbevolen LES-15, 1400 euro inclusief installatie in meterkast
Mooiwater - Excellent compact, 1690 inclusief installatie, 6liter hars en 20kg zouttank. installatie in meterkast
Uniek - Smart Duo 15, 1575 euro. (15 liter hars) 30 kilo zoutreservoir. Maar deze is slim en stuurt ook een melding naar de telefoon wanneer het zout op is en kan ook zien wanneer de regeneratie plaatsvindt. Deze functie bestaat in geen van de bovenstaande functies.
Waterontharders - WTR keramiek high end 20L - Ik heb deze jongens gevraagd om het onder de trap te installeren en ze stuurden mij een offerte van 1577 euro inclusief de koperen leiding van meterkast naar onder de trap (specifiek aangevraagd voor installatie onder de trap). 70 liter zoutcontainer en 20 liter hars.
Ik vond de slimme functie van uniek maar geen specificatieblad leuk en ook niet zo veel mening over tweakers en ik weet niet welke regelklep ze gebruiken. Nu neig ik meer naar WTR en Aqmos. De ondersteuning van Aqmos is verbluffend en ze hebben veel vragen beantwoord. Ze zeggen dat ik alleen LES-15 nodig heb. Maar wat ik niet leuk vind, is dat ze een heel klein zoutreservoir hebben van slechts 15 kilo. Hieronder staat de lijst die ze mij hebben gestuurd. Ik vroeg hen om de LES-20 die ook in mijn meterkast past, maar ze zeggen dat dit niet nodig is. Ze installeren niet onder mijn trap en alleen in meterkast.
MINDER-10: 12,5 kg 150 dagen
MINDER-15: 15 kg 125 dagen
MINDER-20: 25 kg 150 dagen
Waarom ik in de war ben, is wat de onthardingscapaciteit van deze apparaten is in liters per uur. WTR vermeldde duidelijk dat voor hun model - WTR High End Ceramic -20 met 20 liter hars, hun onthardingscapaciteit 1000 liter per uur is, wat 16,6 liter per minuut is, en dat hun door hen genoemde stroomsnelheid 2000 liter per uur is. Dus ik denk dat wat Emy Soft en Remon noemen, gaat over de stroomsnelheid en niet over het verzachtende vermogen? dat is echt vreemd waarom ze het verzachtende vermogen niet vermelden.
Emysoft en Remon ik kan geen enkel specificatieblad vinden. Maar wat ze adverteren is Capaciteit per uur - 1,9 m³ (Amysoft), Remon - Max. debiet m³/u: 3,0. Met Unique kan ik niets vinden.
Voor Aqmos wordt het hieronder vermeld: betekent het bedrijfsdebiet het onthardingsvermogen? In dat geval hebben LES-15 en LES-20 veel meer capaciteit (1,5m3 en 1,8m3 vergeleken met 1m3) vergeleken met WTR cermaic one. Maar ik vraag me af waarom het slechts 1000 liter onthardingscapaciteit heeft als er 20 liter hars in zit. Mijn grootste zorg is het zo nu en dan bijvullen van het zout en ik zou graag voor LES-20 willen gaan omdat de regenbui een enorm waterverbruik kan hebben en ik zie met de stroomsnelheid en ik vraag me af dat 16,6 liter genoeg zou zijn om dit aan te pakken. Idealiter denk ik dat ik voor de LES-20 wil gaan met een grotere zouttank en ook een grotere capaciteit (ik weet dat meer hars ook meer zoutgebruik betekent, maar misschien kan ik minder vaak regenereren en is dan langzamer bijvullen nodig?). Maar Aqmos weet zeker dat ik het niet nodig heb. Ook enige uitleg over waarom de WTR slechts 1 m3/u bedraagt in vergelijking met LES is ook interessant om te weten. Alle advies is welkom. Sorry voor het lange bericht overigens.
Voor LES-15
Bedrijfsdebiet — 1,5 m³/u
Hoeveelheid media — 15 L
Volumecapaciteit* — 3 m³
Zoutverbruik per regeneratie** — 1,2 kg
Voor LES-20
Bedrijfsdebiet — 1,8 m³/u
Hoeveelheid media — 20 L
Volumecapaciteit* — 5 m³
Zoutverbruik per regeneratie** — 2 kg
(vertaald van Engels naar Nederlands, sorry voor eventuele vertaalfouten

)