Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 102 ... 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-07 14:52
tomdh76 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:20:
Ik heb al jaren een waterontharder en behalve vlekken op mijn douche raam geen problemen met kalk lijkt het. Maar nu ging ik mijn espresso apparaat is openmaken om ringen te vervangen en in te vetten en kwam ik dit tegen. Ook op andere plekken wat groenige aanslag. Het lijkt groene kalk te zijn? Iemand dit ooit eerder gezien? Wel wat zorgelijk vind ik dat het normaal chroom zou moeten zijn, dus het bijt ook door chroom heen. Ik weet niet of kalk dat ook doet.

[Afbeelding]
Misschien een beetje offtopic, maar is inmiddels al bekend wat die groene aanslag is en hoe je het weg krijgt?
Het grappig is; we hebben 2 identieke kranen in de badkamer, de één heeft deze aanslag wel en de ander niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 14:11
plofkip schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:00:
[...]

Misschien een beetje offtopic, maar is inmiddels al bekend wat die groene aanslag is en hoe je het weg krijgt?
Het grappig is; we hebben 2 identieke kranen in de badkamer, de één heeft deze aanslag wel en de ander niet 8)7
Weet bijna zeker dat dit (koper)corrosie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:47
wouter.N schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:21:
[...]

Denk het ook, klinkt iig als dezelfde kleur als de brok kalk die uit mijn kapotte Grohe Red boiler kwam vorig jaar. Was ook geroest koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-07 14:52
En hebben we daar al een oplossing voor gevonden? B)

[ Voor 5% gewijzigd door plofkip op 07-05-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:47
Ik niet, mijn boiler was lek en moest vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-07 14:01
wouter.N schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:21:
[...]

Is het iets wat door onthardwater dan veroorzaak wordt/versneld wordt?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX3080 10G, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold6 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-07 15:50

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Wacht op toestemming voor post

[ Voor 174% gewijzigd door AQMOS op 07-05-2024 17:57 . Reden: Tijdelijk verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-07 13:22
plofkip schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:00:
[...]

Ik heb deze knop weggegooid en vervangen door rvs. Hopelijk daar geen probleem. In de rest van het huis geen idee wat er achter de kranen allemaal gebeurd ...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-07 07:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7mKcmhHxSXMC6HGyEp87SAYL98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rswOiwrtNWqNKYFEXKLM63sR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog een 1.5m met 90 graden eraan + 1m slang over. Mocht iemand dit nodig hebben om aan te sluiten, stuur dan een PB. Er zitten geen pakkingen bij.

3/4”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jugger naut
Wellicht handig om de maat erbij te zetten. 3/4" ?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Yellowneck schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:37:
[...]

Bij Hornbach is de laagste prijsgarantie 10% korting extra bovenop, bij Bauhaus zelfs 12%. Heb daar al meerdere keren handig gebruik van gemaakt. echter om aanspraak hier te kunnen maken moet het product identiek zijn (zelfde EAN nummer). De Bauhaus vermeldt geen EAN nummer, maar als ik de posts hier mag geloven gaat het vaak (niet altijd) om die van Regenit. Hornbach een ander merk, dus de laagste prijs garantie is dan niet geldig helaas.

Edit: Oh wacht, zou het natuurlijk bij Bauhaus wel kunnen proberen icm link van De Groot Diervoerders :D :+ . Helaas vermelden die geen EAN, maar de beschrijving en plaatjes zijn hopelijk voldoende. Weet dat bij de Hornbach er perse een EAN code vermeld moet zijn.

Edit2: Nou, het werkt. Regenit 25KG zak voor 8.77 euro met de laagste prijs garantie bij Bauhaus icm De Groot Diervoeders :*) d:)b

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan is de prijsverhoging van Bauhaus toch eerder een zegen :+
Ik ben zojuist bij Bauhaus geweest om de laagste prijs garantie te claimen voor de 4 zakken die ik laatst had gedaan. Ik was in de veronderstelling dat je dat makkelijk online kon doen achteraf, maar dat moest fysiek in de winkel blijkbaar.

Had toevallig nog wat andere dingetjes nodig en ik had de zakken zout minder dan 14 dagen geleden gehaald.

Nou, dat ging niet zo soepel, de dame die mij "hielp" was ook absoluut niet in een goede bui. Ze bleef maar roepen dat het allemaal niet kon en dat ze een code moest hebben van mij, maar welke code (ik had al gevraagd: ean code? Product code? Artikelnummer? ...) wilde ze me niet vertellen.
Ze was moeite aan het doen om me weg te jagen.

Als je zo een lage prijs garantie hebt, dan moet je m.i. ook niet mopperen als iemand dat komt claimen, lijkt me.

Uiteindelijk kwamen we er niet helemaal lekker uit, waarop haar antwoord was "dan bel ik Paul wel", dat bleek de filiaal manager te zijn. Ze dacht waarschijnlijk dat ze dan te horen zou krijgen "je hebt gelijk, kan allemaal niet", maar ik zag aan haar gezicht dat het het tegenovergestelde antwoord was. :D

Dus ik had mijn eerder gekochte 4 zakken voor 8,75 EUR per stuk (9,95 - 12%).
En gelijk nog 8 zakken meegenomen voor 8,75 EUR per stuk. :D De mevrouw was niet blij, maar Bauhaus zelf (de manager enz) vonden het allemaal heel normaal.

Nu heb ik dus 300 kg zout klaar liggen, waarvan er 2-3 binnenkort al de zoutbak in gaan.

Wel vraag ik me af hoe lang ik het zout kan houden / opslaan, ik neem aan zo ongeveer voor altijd. Als het niet mega vochtig o.i.d. wordt.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-07 07:56
AUijtdehaag schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:34:
@jugger naut
Wellicht handig om de maat erbij te zetten. 3/4" ?
Ja klopt 😄 Passen in ieder geval op een Aqmos R2D2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is er ergens een vergelijk te maken tussen de verschillende merken? Collega kwam met boshuis, lees hier veel Aqmos. Ben een beetje zoekende wat past in onze situatie.

Wij hebben stadsverwarming en daardoor geen ruimte in de meterkast. Daarnaast staat er water in de kruipruimte. Dus enige optie lijkt onder de trap (direct grenzend aan de meterkast). En ben wel benieuwd of het ook kan met stadsverwarming voor zowel koud als warm water ontkalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ferra schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:41:
Is er ergens een vergelijk te maken tussen de verschillende merken? Collega kwam met boshuis, lees hier veel Aqmos. Ben een beetje zoekende wat past in onze situatie.

Wij hebben stadsverwarming en daardoor geen ruimte in de meterkast. Daarnaast staat er water in de kruipruimte. Dus enige optie lijkt onder de trap (direct grenzend aan de meterkast). En ben wel benieuwd of het ook kan met stadsverwarming voor zowel koud als warm water ontkalken.
Zo lang na de meter de buis kan aftakken en 2 buizen door de muur kan halen zou het geen probleem moeten zijn.

Maar een foto zegt meet dan 1000 woorden is het gezedge ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Tanuki hoelang doe je er wel niet over om 300kg zout weg te werken joh. Hier een gezin van 5 met een Amysoft waterontharder en ik heb in de afgelopen 5 jaar gemiddeld 30kg zout per jaar nodig en normaal is het water hier 7dH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:48

duderuud

Sliden is koel

Tanuki schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:32:
[...]

Dus ik had mijn eerder gekochte 4 zakken voor 8,75 EUR per stuk (9,95 - 12%).
En gelijk nog 8 zakken meegenomen voor 8,75 EUR per stuk. :D De mevrouw was niet blij, maar Bauhaus zelf (de manager enz) vonden het allemaal heel normaal.

Nu heb ik dus 300 kg zout klaar liggen, waarvan er 2-3 binnenkort al de zoutbak in gaan.

Wel vraag ik me af hoe lang ik het zout kan houden / opslaan, ik neem aan zo ongeveer voor altijd. Als het niet mega vochtig o.i.d. wordt.
Sjezus, waar laat je zo veel zakken :X Ik heb er 1 of 2 op voorraad en dat vind ik al meer dan genoeg :+

Zout kan je eeuwig opslaan...als je het inderdaad maar droog houdt.

PS.
Jaar of 2/3 geleden kocht ik zakken bij de Welkoop voor €8-€10, nu zijn die €16,50 :X In 2 jaar tijd 2 keer zo duur geworden, is toch ook niet normaal...

[ Voor 9% gewijzigd door duderuud op 11-05-2024 11:15 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:43
@Ferra @vormulier hier een vergelijkbare situatie, de meterkast https://imgur.com/QFdBJie en de naast gelegen hal kast https://imgur.com/On1RsUL

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
duderuud schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:12:
[...]

Sjezus, waar laat je zo veel zakken :X Ik heb er 1 of 2 op voorraad en dat vind ik al meer dan genoeg :+

Zout kan je eeuwig opslaan...als je het inderdaad maar droog houdt.
Je kan ze opstapelen :p Heb nu 2 stapels van 6 zakken elk. Dan neemt het niet zoveel ruimte in horizontaal gezien. :D

En inderdaad, vooral gedaan ivm de prijsstijgingen overal, zitten we toch weer even goed.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-06 14:39
Toch weer tien terrasbiertjes verdient, dat ze moge smaken! :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Na informeren bij Ecosoft, ivm opvragen informatie over zout capaciteit werd ik voor informatie doorverwezen naar https://iwswater.nl/

Daar kaarte ik de vraag aan, kreeg geen antwoord maar een bezoeksvoorstel.
Baat het niet, schaad het niet dus was wel benieuwd naar het advies op maat.

Eenmaal hier raade de vertegenwoordiger (van Aquamundas, dealer van Kinetico en blijkbaar Ecosoft) de Ecosoft pink af. Elektrisch zou niet handig zijn, de keramische schijven maken erg veel herrie en het appraaat verbruikt erg veel zout.

Aangeraden werd hun Premier External 2020, een duo systeem met 2x4,5 liter filtermateriaal, verbruik 340 gr zout per spoelbeurt na elke 1320 liter.
Hun site, ze zouden de uitvinder van de drukgestuurde ontharder zijn: https://aquamundas.nl/waterontharders/

Dit komt neer op 57 kg per jaar bij ca 220m3
Dat is erg zuinig!
Prijs 1800,- all-in.

De Ecosoft doet 88 kg per jaar bij ca 220m3

Specs: 0,8 kg per 3000 liter, 12,5 kg zou voorraad, 1 cilinder a 10 liter bij de Pink 10 uiteraard.
Ecosoft bij Aquamundas, een 1600,-. Ze verkopen ze niet graag want dat is echt een stuk duurder (40%!) dan bij Aqmos.

@AQMOS , jullie iets bekend met geluidsproductie van deze Ecosoft?

[ Voor 19% gewijzigd door martinus83 op 13-05-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

martinus83 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:41:
Na informeren bij Ecosoft, ivm opvragen informatie over zout capaciteit werd ik voor informatie doorverwezen naar https://iwswater.nl/

Daar kaarte ik de vraag aan, kreeg geen antwoord maar een bezoeksvoorstel.
Baat het niet, schaad het niet dus was wel benieuwd naar het advies op maat.

Eenmaal hier raade de vertegenwoordiger (van Aquamundas, dealer van Kinetico en blijkbaar Ecosoft) de Ecosoft pink af. Elektrisch zou niet handig zijn, de keramische schijven maken erg veel herrie en het appraaat verbruikt erg veel zout.

Aangeraden werd hun Premier External 2020, een duo systeem met 2x4,5 liter filtermateriaal, verbruik 340 gr zout per spoelbeurt na elke 1400 liter.
Hun site, ze zouden de uitvinder van de drukgestuurde ontharder zijn: https://aquamundas.nl/waterontharders/

Dit komt neer op 53 kg per jaar bij ca 220m3
Dat is erg zuinig!
Prijs 1800,- all-in.

De Ecosoft doet 88 kg per jaar bij ca 220m3

Specs: 0,8 kg per 3000 liter, 12,5 kg zou voorraad, 1 cilinder a 10 liter bij de Pink 10 uiteraard.
Ecosoft bij Aquamundas, een 1600,-. Ze verkopen ze niet graag want dat is echt een stuk duurder (40%!) dan bij Aqmos.

@AQMOS , jullie iets bekend met geluidsproductie van deze Ecosoft?
De Ecosoft Less/Pink verbruikt 80gr zout per liter hars. Voor het grootste model dus (15L x 80gr) 1,2kg per regeneratie. Die kan circa 5000L uitgaande van een hardheid van 7,5dH.
Bij 220m3 betekend dit 44 regeneraties per jaar. 44x 1,2kg = 52,8kg.

Minder regeneraties = minder slijtage hars. De stroomloze van Kinetico heeft zijn voordelen met formaat en ook zacht water in het uurtje wat het moet spoelen. Let wel op als je keuze valt op de Kinetico, dat het zichzelf niet kan spoelen als je langer op vakantie bent. Goed laten spoelen en eventueel reinigen als je terug komt.

Ik zal de Ecosoft Pink zometeen even aansluiten en een decibelmeting uitvoeren. (Wel met een appje, zo'n apparaat heb ik helaas niet liggen :P)

Verwachting is dat het wel luider is. Echter spoelt (in jouw situatie) de Ecosoft elke 10 dagen, waarbij de Kinetico dat elke 2-3 dagen doet.

Je hoort over een paar uur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:45

Bergie

Lekker belangrijk...

@AQMOS verkopen jullie die Ecosoft al? Ik zie ze nog niet op de website terug.

Ben onlangs verhuist (naar het pittoreske Borne :)) en wil ook hier een waterontharder laten plaatsen dus was even benieuwd hoe deze zich verhoud tot de andere modellen.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Decibel test spoelcyclus Ecosoft Pink/LESS

Opstelling
Simpele meting van het geluid van de spoelcyclus (versneld) met mobiele app. (App getest met geluid van onze compressor, het niveau kwam overeen met geadverteerde niveau)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTc_CDl4DmzjphNTV_KEMWAEaOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JSHsl07RUG9SrxAtu9gDQd8.jpg?f=fotoalbum_large

-
Resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUn2Lt5XqllYh98Mp56juCFJhwc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SzPLnhLIsMGSvSricx85z5yS.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZxYzkG7jt4QvMPSGJRvRJD8F-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0MuV9jK5rKEef5L84Qm4zWh7.png?f=fotoalbum_large

-
Conclusie
Korte geluidspieken bij draaien van keramische schijven. (Vergelijkbaar met centrifugestand van een wasmachine).
Gebeurt dus alleen tijdens het regenereren (elke 10 dagen of als de capaciteit is bereikt).

-
Audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Bergie schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:20:
@AQMOS verkopen jullie die Ecosoft al? Ik zie ze nog niet op de website terug.

Ben onlangs verhuist (naar het pittoreske Borne :)) en wil ook hier een waterontharder laten plaatsen dus was even benieuwd hoe deze zich verhoud tot de andere modellen.
Borne, een thuiswedstrijd voor ons :)
De Ecosoft moet op (vrijblijvende) pre-order basis. DM me voor de link.
Op DM (of bellen) kan ik ook wat meer informatie verschaffen (zonder een boete te krijgen van Tweakers :D )

[ Voor 3% gewijzigd door AQMOS op 13-05-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
AQMOS schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:11:

Decibel test spoelcyclus Ecosoft Pink/LESS

Opstelling
Simpele meting van het geluid van de spoelcyclus (versneld) met mobiele app. (App getest met geluid van onze compressor, het niveau kwam overeen met geadverteerde niveau)
[Afbeelding]

-
Resultaat
[Afbeelding]
[Afbeelding]

-
Conclusie
Korte geluidspieken bij draaien van keramische schijven. (Vergelijkbaar met centrifugestand van een wasmachine).
Gebeurt dus alleen tijdens het regenereren (elke 10 dagen of als de capaciteit is bereikt).

-
Audio
[YouTube: Ecosoft LESS Spoelcyclus audio]
Dank voor de meting. Dat is inderdaad behoorlijk luidruchtig. De vraag is of het hinderlijk is in een waterput achter de voordeur. Of dat dat doorklinkt in de woning.

Een ontharder op waterdruk hoor je praktisch niet (ca 35 dB lees ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

martinus83 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:32:
[...]

Dank voor de meting. Dat is inderdaad behoorlijk luidruchtig. De vraag is of het hinderlijk is in een waterput achter de voordeur. Of dat dat doorklinkt in de woning.

Een ontharder op waterdruk hoor je praktisch niet (ca 35 dB lees ik)
Even een meting aanvragen bij hun. De pieken in de grafiek zijn de schijven, het constante is de waterstroom.
Aangezien dit hetzelfde functioneert, is de vraag of die 35dB - 41dB (Aquacell) wel klopt.

Maar ze zullen absoluut iets stiller zijn.
Persoonlijk nog nooit last gehad van mijn waterontharder en nog geen klachten over gehoord. Maarja, wij van WC eend.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

martinus83 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:41:

..
Kleine correctie nog, geen 40%, maar zeker 50%+ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
AQMOS schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:57:
[...]

Even een meting aanvragen bij hun. De pieken in de grafiek zijn de schijven, het constante is de waterstroom.
Aangezien dit hetzelfde functioneert, is de vraag of die 35dB - 41dB (Aquacell) wel klopt.

Maar ze zullen absoluut iets stiller zijn.
Persoonlijk nog nooit last gehad van mijn waterontharder en nog geen klachten over gehoord. Maarja, wij van WC eend.. :+
Je had me eens moeten zien schrikken de eerste regeneratie om 2.00uur ;) (Ja, gevoelig voor irritante geluiden en slaap met slaapkamerdeur open.) Doet hier sindsdien lekker overdag zn runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
AQMOS schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:09:
[...]

Kleine correctie nog, geen 40%, maar zeker 50%+ ;)
Incl bypass, montage en 50 kg zout.
Wel balen van t geluid toch.

[ Voor 6% gewijzigd door martinus83 op 13-05-2024 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 15:27

Japser

Jeej!

@AQMOS misschien een stomme vraag maar mijn unit is half Feb geinstalleerd. Nu dacht ik na 3 maanden eens te checken of het zout moet worden aangevuld maar de bak ziet er nog heel schoon/helder uit en zit nog halfvol met zout (volgens mij hoefde die bak ook niet helemaal vol). Ik had ergens de verwachting dat al het zout wel op zou zijn gebruikt maar dat heb ik dus behoorlijk verkeerd?

Nu heb ik er een paar cm aan zout bijgedaan en wat hars en een regen gestart, dat zou toch voldoende moeten zijn voor de komende 3 maanden weer? Of moet de zoutbak echt tot het randje vol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Japser schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:37:
@AQMOS misschien een stomme vraag maar mijn unit is half Feb geinstalleerd. Nu dacht ik na 3 maanden eens te checken of het zout moet worden aangevuld maar de bak ziet er nog heel schoon/helder uit en zit nog halfvol met zout (volgens mij hoefde die bak ook niet helemaal vol). Ik had ergens de verwachting dat al het zout wel op zou zijn gebruikt maar dat heb ik dus behoorlijk verkeerd?

Nu heb ik er een paar cm aan zout bijgedaan en wat hars en een regen gestart, dat zou toch voldoende moeten zijn voor de komende 3 maanden weer? Of moet de zoutbak echt tot het randje vol?
Hey Japser,
om zeker te zijn is het beste om je waterhardheid te meten.
De zoutbak mag je vullen tot maximaal de vlotterdeksel, dus niet tot de rand vol.
Wanneer de zoutbak te vol wordt gegooid, heb je kans op een onvolledige regeneratie.

Je mag me wel even DM-en als de waterhardheid inderdaad is gestegen. Dan kunnen wij even meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-07 13:26

Rzaan

Altijd zoekende

Door gedoe in de persoonlijke omstandigheden was ik vergeten om te zorgen voor voldoende zout in mijn apparaat. Vanmorgen helemaal bijgevuld.
Kan het kwaad dat het apparaat misschien een paar weekjes zonder zout heeft gezeten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:03:
Door gedoe in de persoonlijke omstandigheden was ik vergeten om te zorgen voor voldoende zout in mijn apparaat. Vanmorgen helemaal bijgevuld.
Kan het kwaad dat het apparaat misschien een paar weekjes zonder zout heeft gezeten?
Dan heb je wss eens geregenereerd zonder zout en is je hars dus niet schoon,

Persoonlijk zou ik even een hars cleaner gebruiken en hem even extra regenereren om de boel weer op orde te krijgen voor dat je potentieel tegen problemen gaat aanlopen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

vormulier schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:07:
[...]

Dan heb je wss eens geregenereerd zonder zout en is je hars dus niet schoon,

Persoonlijk zou ik even een hars cleaner gebruiken en hem even extra regenereren om de boel weer op orde te krijgen voor dat je potentieel tegen problemen gaat aanlopen :)
+1

en ~6 uur wachten tussen regeneraties door zodat het zout kan oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-07 21:52
Hoi,

Mijn aquastar she 800 plus wil een servicebeurt. Prima natuurlijk maar ik wil niet het hele weekend in het gepiep van de servicebeurt zitten.

Is er toevallig iemand die mij kan vertellen hoe ik hem reset?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devedse
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-07 01:03
Hallo allemaal, wij zijn op zoek naar een waterontharder die minimaal 20L per minuut kan leveren. (Dit in verband met de (vrij forse) regendouche).

Ik ben zelf wat aan het zoeken geweest en vond bijvoorbeeld AQMOS of Mooiwater wel als interessante merken naar voren komen. Echter zie ik in de specificaties niet terug hoeveel liter water deze per minuut kunnen leveren.

Verder zag ik dat nu ook de "Aqmos LESS-serie" op de website staat. Dit is toch de Ecosoft?
Ben wel benieuwd hoe die compared met de water ontharders van Mooiwater.

[ Voor 18% gewijzigd door Devedse op 17-05-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Devedse schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:37:
Hallo allemaal, wij zijn op zoek naar een waterontharder die minimaal 20L per minuut kan leveren. (Dit in verband met de (vrij forse) regendouche).

Ik ben zelf wat aan het zoeken geweest en vond bijvoorbeeld AQMOS of Mooiwater wel als interessante merken naar voren komen. Echter zie ik in de specificaties niet terug hoeveel liter water deze per minuut kunnen leveren.

Verder zag ik dat nu ook de "Aqmos LESS-serie" op de website staat. Dit is toch de Ecosoft?
De LESS serie is inderdaad van Ecosoft.

Debieten Ecosoft LESS:
LESS-10 = 1,2m³
LESS-15 = 1,5m³
LESS-20 = 1,8m³

Als je deze waardes overschrijd, dan gebeurt er in de praktijk niet zoveel. De hardheid zal minimaal stijgen.

De waterontharders van Mooiwater zijn vergelijkbaar met de LESS-serie. Hun hadden nagenoeg de zuinigste waterontharder op de markt. Nu is de Ecosoft iets zuiniger met het zout.

Eigenlijk het enige verschil (naast de prijs) is dat de Ecosoft zonder zoutmelder komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Devedse schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:37:

Van Mooiwater doet de: Excellent MiniPlus - 45L / minuut ( 1,8m3 /uur.)
Van Aqmos heb je al netjes antwoord verkregen ;)

Btw. Spul van mooiwater ziet er goed uit maar nu ook vergelijkbaar met Aqmos de LESS model van Ecosoft.
Prijs van Aqmos is zeker zeer gunstig.

1. Enigste verschil wat ik mij nog kan bedenken is dat mooiwater bij de Comfort en Excellent een vakantie stand bij zit.
Ofwel Comfort zelf indrukken als je weg gaat van huis en Excellent gaat automatisch na 3 dagen water spoelen om doorstroming te creëren.
2. Excellent afneembaar display (ofwel een luxer uitstraling, maar staat toch in een kast)
3. Excellent 1 afvoerslang (2 in 1 systeem) en LESS 2x
4. Mooiwater heeft een extra terugslagklep + filter zeefje/ring bij toevoer water. + Airgap bij levering

En wellicht nog iets extra of niet, kan niet 123 opnoemen.
Maar puntje voor paaltje waar kies je voor?
Prijs van Aqmos is zeker gunstig voor een upflow systeem.
Dan maar geen vakantie stand als je weg bent,
*Ach je kunt ook de stopkraan 1% openzetten van je fontein in je wc om minimale flow te verkrijgen als je weg bent _O-

Dus hier ook nog in dubio....

----

@AQMOS : (MANUAL FOR ECOSOFT PINK SOFTENERS)- FU1013CABDVUPBT
In de datasheet van de LESS van ecosoft zelf staat:
Stroomverbruik - 30 W
Mogen wij dit aannemen dat het enkel bij regeneratie dit betreft en idl modus gewoon lager is?
Noch het de datasheet is het best vaag vermeld en uitgaande dat dit 30w nonstop is.
//////
AQMOS schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:42:
[...]
Wacht nog even 2 weekjes ;)
Zeker verrassend !
Ofwel een mooie twijfel tussen de Excellent van de concurrent en de LESS van Aqmos

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
PatRamon schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:44:
[...]

Van Mooiwater doet de: Excellent MiniPlus - 45L / minuut ( 1,8m3 /uur.)
Van Aqmos heb je al netjes antwoord verkregen ;)

Btw. Spul van mooiwater ziet er goed uit maar nu ook vergelijkbaar met Aqmos de LESS model van Ecosoft.
Prijs van Aqmos is zeker zeer gunstig.

1. Enigste verschil wat ik mij nog kan bedenken is dat mooiwater bij de Comfort en Excellent een vakantie stand bij zit.
Ofwel Comfort zelf indrukken als je weg gaat van huis en Excellent gaat automatisch na 3 dagen water spoelen om doorstroming te creëren.
2. Excellent afneembaar display (ofwel een luxer uitstraling, maar staat toch in een kast)
3. Excellent 1 afvoerslang (2 in 1 systeem) en LESS 2x
4. Mooiwater heeft een extra terugslagklep + filter zeefje/ring bij toevoer water. + Airgap bij levering

En wellicht nog iets extra of niet, kan niet 123 opnoemen.
Maar puntje voor paaltje waar kies je voor?
Prijs van Aqmos is zeker gunstig voor een upflow systeem.
Dan maar geen vakantie stand als je weg bent,
*Ach je kunt ook de stopkraan 1% openzetten van je fontein in je wc om minimale flow te verkrijgen als je weg bent _O-

Dus hier ook nog in dubio....

----

@AQMOS : (MANUAL FOR ECOSOFT PINK SOFTENERS)- FU1013CABDVUPBT
In de datasheet van de LESS van ecosoft zelf staat:
Stroomverbruik - 30 W
Mogen wij dit aannemen dat het enkel bij regeneratie dit betreft en idl modus gewoon lager is?
Noch het de datasheet is het best vaag vermeld en uitgaande dat dit 30w nonstop is.
//////

[...]

Zeker verrassend !
Ofwel een mooie twijfel tussen de Excellent van de concurrent en de LESS van Aqmos
https://www.goedkopewater...-wtr-ceramic-high-end-20/

Deze kan dan toch ook interessant zijn? Ik vind zelf alleen jammer dat het grote zoutvat zo hoog is.

Ik vind zelf moeilijk te vinden welke functionaliteiten de Less nu wel en niet heeft. Zeker in vergelijk met de Aqmos CM serie.

[ Voor 3% gewijzigd door MrBlueEyes op 19-05-2024 18:27 ]

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX3080 10G, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold6 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Unique smart duo 12 komt ook aardig in de buurt, machine met keramische schijven en elec aangestuurd.

25 kg zout, flow van 3600 Ltr per uur en een zout verbruik van 0,8 kg zout bij een hars fles van 12L
Is ca 100 euro duurder dan de Ecosoft pink (less) 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

martinus83 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:51:
Unique smart duo 12 komt ook aardig in de buurt, machine met keramische schijven en elec aangestuurd.

25 kg zout, flow van 3600 Ltr per uur en een zout verbruik van 0,8 kg zout bij een hars fles van 12L
Is ca 100 euro duurder dan de Ecosoft pink (less) 10
Alleen de bouwkwaliteit zit nog wel verschil in. Zelf bieden wij ook waterontharders aan met Run-Xin voor de liefhebbers, maar de kwaliteit laat nog te wensen over. Vooral het repareren is (economisch) niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devedse
Ik heb even contact gehad met AQMOS en Mooiwater en ben nog aan het twijfelen. In principe zou ik voor beide partijen voor het medium model kunnen gaan en die gewoon in mijn meterkast op de grond voor alle apparatuur zetten. (Aangezien ze met flexibele leidingen worden aangesloten kan ik die toch altijd wat verschuiven).

Mooiwater heeft echter ook de Minimax die dus uit twee delen bestaan en waarschijnlijk op een of andere manier wel direct opgehangen kan worden. Ik zie alleen dat die een hars inhoud van maar 6L heeft in vergelijking tot de Medium van Mooiwater met 15L of degene van AQMOS met ook 15L volgens mij.

Ik ga er van uit dat hierdoor meer regeneratie cycles nodig zijn, weet iemand hoe vaak je dat dan kan verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Devedse schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:26:
Ik ga er van uit dat hierdoor meer regeneratie cycles nodig zijn, weet iemand hoe vaak je dat dan kan verwachten?
Niet zonder je water verbruik te weten... dat zal je een weekje moeten bijhouden op de water meter :)

Daarnaast heb je om de 10 dagen gewoon een regen als je te weinig water gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Devedse schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:26:
Ik heb even contact gehad met AQMOS en Mooiwater en ben nog aan het twijfelen. In principe zou ik voor beide partijen voor het medium model kunnen gaan en die gewoon in mijn meterkast op de grond voor alle apparatuur zetten. (Aangezien ze met flexibele leidingen worden aangesloten kan ik die toch altijd wat verschuiven).

Mooiwater heeft echter ook de Minimax die dus uit twee delen bestaan en waarschijnlijk op een of andere manier wel direct opgehangen kan worden. Ik zie alleen dat die een hars inhoud van maar 6L heeft in vergelijking tot de Medium van Mooiwater met 15L of degene van AQMOS met ook 15L volgens mij.

De Ecosoft Less 15 heeft een capaciteit van 3000L bij 250mg/L CaCO3. (=14dH)

Het is lastig te vergelijken, aangezien er geen opgave van onthardingscapaciteit door Mooiwater wordt meegeleverd. Als ik waterontharderkiezen.nl moet geloven, dan kan het 1200L bij 14dH.

Vaker spoelen is in de basis niet een probleem, alleen je hars slijt sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Devedse
In een vorig bericht heb je het over een stortdouche van 20 l/min
Wat moet je dan met een ontharder met maar 6 ltr hars?
Lees dit eens door: https://waterontharderkiezen.nl/doorstroomcapaciteit
En dan zoek je waterhardheid eens op: Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

De kans is erg groot dat je met hard water staat te douchen, omdat het ding (vaak) staat te regenereren vanwege te kleine capaciteit.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devedse
@AUijtdehaag , dat is dan weer wat anders dan wat ze mij bij Mooiwater vertelden. Die gaven aan dat het met de minimax geen probleem zou moeten zijn. Maar daarom ook blij dat ik hier nog even extra check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:08

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Weet iemand of het nummer in de Aqmos CMX-serie ook gelijk staat met het aantal liters hars? Ik kijk er dwars overheen bij de specsheet denk ik.

Dus CMX48 = 48 liter hars (of 40)?

Gevonden.

Harzinhalt is bij de 40 10L :)

[ Voor 13% gewijzigd door ViezeVis op 22-05-2024 18:20 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ViezeVis
Staat voor de liters bij 10 dH
48 = 4800 liter.

In een CM-32 zit 8 liter hars = 400
Dan zal een 48 wel 12 liter hars zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:19:
@ViezeVis
Staat voor de liters bij 10 dH
48 = 4800 liter.

In een CM-32 zit 8 liter hars = 400
Dan zal een 48 wel 12 liter hars zijn
Thnx. Klopt idd. Ik heb n.a.v. jouw linkje van deze post ook eens wat uitgerekend. Mijn stortdouche doet ~ 8 liter per minuut = 0,48 m3/uur. In de CMX-40 (ik heb 48 maar kon de specsheet niet vinden) staat een 'nenndurchfluss van 0,4 m3/h (von 20°dH auf 0,5°dH (40 BV/h)). Maar omdat ik van 8 naar 0 ga, heb ik daarmee dan automatisch een hogere doorstroming?

[ Voor 6% gewijzigd door ViezeVis op 22-05-2024 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ViezeVis Klopt, er hoeft minder onthard te worden (kijk maar bij 20 dH naar 8 dH = 1.2 m3/h wat zo een 20 liter per minuut is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:39:
@ViezeVis Klopt, er hoeft minder onthard te worden (kijk maar bij 20 dH naar 8 dH = 1.2 m3/h wat zo een 20 liter per minuut is)
Ik wist niet of je die data zo kon interpreteren. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-07 16:24
Hoi,

Ik zoek een waterontharder voor ons huis. We zijn met 4 personen, maar we wonen nog niet zo lang hier dus mijn verbruik weet ik niet precies. Ik doe maar even een ruimte schatting van 200m3 per jaar. Ik woon in Soest met een waterhardheid van 6.7 volgens Vitens. Ik heb op waterontharderkiezen.nl gekeken, maar dan krijg ik tientallen hits.

Ik zoek het volgende:
- 100% ontharding
- geen gezeik. Dus lange levensduur, lang garantie, simpel bijvullen, geen gedoe, geen verrassingen.
- liefst zo min mogelijk afhankelijkheid van één leverancier, want dan wordt ik op enig moment gepakt. Zout wordt extreem duur of ze gaan failliet of wat dan ook. Dus het liefst een apparaat die ik met algemeen zout kan bijvullen of iets dergelijks en geen unieke onderdelen (Van Moof effect).
- ik hoef geen fancy features. Geen app, ik hoef mijn verbruik niet te kunnen inzien. Enzovoorts. Hij moet het gewoon doen.

Kan iemand mij een top 3 geven van apparaten waar ik dan naar moet kijken?

En nog een vraag: wil ik een apparaat die stroom nodig heeft? Of niet? Wat zijn de verschillen in werking?

Alvast bedankt voor de hulp.

Jasper.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjapmeister op 23-05-2024 10:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kijk wat dpd vandaag binnen gooide.

Past bijna 1:1 op mijn vorige “clack” aansluitingen.
Een keer geregenereerd maar ik moet alles nog nalopen.
De druppel meting toont groen na 1 druppel dus dat is goed :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qrpqwubsGewDnTZ1j8LqFv60nQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGMpSSMH5ANY0sFdSJtmIkjz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSL8h2R1Z37NBDQe4qg0nFYN4UQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7aWCqK78ppj2z1RLunjChVR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9ACJ0hyhuxKYK51eNe1IlRIwpE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dX0UJyAbt7N1RulSXVyZk29.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbPh1rwlz67HFtQRQn9iz6zOhMc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXtSWnn6l0IhuGC0TIGhIpHy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0nPJzhlaqt68ng_xwAkqgmh84g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQ1Y8j1tpyMtqTRop7eJAPaL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OY1__AKoTkPn3LzqPi_A0nefOmo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdzHF1o2UrBrhAFvy9YuL1Po.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-07 10:57
Icekiller2k6 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:13:
[...]

Ze komen het 17 april installeren - zal daarna proberen wat updates te geven.
Is alweer een tijdje geleden de installatie van de solucalc is incentie vlot gegaan, achter zijn ze weg gegaan en bleek er een nippel te lekken. Ze konden pas terug komen na 2 weken... dus zelf maar gedaan.
Was wel een oude galva nippel met vlas - dus zeker niet de makkelijkste om af te werken, maar toch.

De rest heb ik weinig over te klagen op dit moment. Er is wat vuil losgekomen afgelopen periode dus heb ik de kraan filtertjes moeten proper maken. Ik merk minder kalk aanslag op het glas in de douche en op kraanwerk.

Mijn vrouw is echter geen fan van de smaak (ze houdt niet van bruiswater... haar woorden).

De prijs was overigens een 1800 euro incl btw (6% Belgie). Hoelang we gaan doen met 1 fles - valt nog te bezien :).

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:43:
Kijk wat dpd vandaag binnen gooide.

Past bijna 1:1 op mijn vorige “clack” aansluitingen.
Een keer geregenereerd maar ik moet alles nog nalopen.
De druppel meting toont groen na 1 druppel dus dat is goed :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Nu ben ik heeel benieuwd naar jou geluidservaring want ik durf de kogel maar niet door de kerk te schieten met dit apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Sjapmeister schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:51:
Hoi,

Ik zoek een waterontharder voor ons huis. We zijn met 4 personen, maar we wonen nog niet zo lang hier dus mijn verbruik weet ik niet precies. Ik doe maar even een ruimte schatting van 200m3 per jaar. Ik woon in Soest met een waterhardheid van 6.7 volgens Vitens. Ik heb op waterontharderkiezen.nl gekeken, maar dan krijg ik tientallen hits.

Ik zoek het volgende:
- 100% ontharding
- geen gezeik. Dus lange levensduur, lang garantie, simpel bijvullen, geen gedoe, geen verrassingen.
- liefst zo min mogelijk afhankelijkheid van één leverancier, want dan wordt ik op enig moment gepakt. Zout wordt extreem duur of ze gaan failliet of wat dan ook. Dus het liefst een apparaat die ik met algemeen zout kan bijvullen of iets dergelijks en geen unieke onderdelen (Van Moof effect).
- ik hoef geen fancy features. Geen app, ik hoef mijn verbruik niet te kunnen inzien. Enzovoorts. Hij moet het gewoon doen.

En nog een vraag: wil ik een apparaat die stroom nodig heeft? Of niet? Wat zijn de verschillen in werking?

Jasper.
Top 3, volgt uit je eigen voorkeuren. Informatie die je vraagt kun je opzoeken, stroom, of stroomloos
Waarom 100% kalkvrij? wat weet je over de voor en nadelen daarvan?
Hij doet het in principe altijd, tot je zout op is, dan komt er alleen hard water uit. Zonder app kun je in al je onzekerheid elke week je reservoir checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@martinus83
Mijn mening:
Ik vind het net zo luid als de clack WS1 en zou het zeker niet om 02:00 smorgens doen.

Er was ook nog van iemand de vraag over het e-verbruik
Ik kom op 1- 1.4 watt in de rust stand
Zeker geen 30 watt, want dan brand de voeding door :+
Meet het verbruik continu, ben weer bezig met een printje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_DaXhsiHAAL1Rut3ZFQ3Hdqsto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zij4EHPvIDFAowvzpVn4zu9u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:29:
@martinus83
Mijn mening:
Ik vind het net zo luid als de clack WS1 en zou het zeker niet om 02:00 smorgens doen.
WS1 geluid zegt me niks helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@martinus83
Ik wordt er wakker van, bij mij staat hij onder de trap (in de trapkast, deur staat vaak gewoon open)

Oplossing is gewoon overdag regenereren.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:06
Sjapmeister schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:51:
Hoi,

Ik zoek het volgende:
- 100% ontharding

Jasper.
Geen top3 maar hier gekozen voor een Omega 400. Voldoet aan al je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:29:
@martinus83
Mijn mening:

Er was ook nog van iemand de vraag over het e-verbruik
Ik kom op 1- 1.4 watt in de rust stand
Zeker geen 30 watt, want dan brand de voeding door :+
Meet het verbruik continu, ben weer bezig met een printje.

[Afbeelding]
Klopt volgens fabrikant zelf is het 30watt in hun datasheet.
Voor "ons" gek vermogen, Dank u voor het door geven 1-1.4w is nihill

Geluid was ik ook benieuwd naar, maar idd regeneren gaat niet om 02:00 snachts hier zelfde issue met afstand van slaapkamer ect.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Gooien jullie de harsreiniger iedere 3 maanden erin zoals sommigen voorschrijven of eens per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 14:02
ViezeVis schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:30:
Gooien jullie de harsreiniger iedere 3 maanden erin zoals sommigen voorschrijven of eens per jaar?
Één keer paar jaar, zoals geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
royozzz schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Één keer paar jaar, zoals geadviseerd.
Idd, en juist dat advies wijzigt bij sommigen :P Aqmos zegt op de fles iedere 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
ViezeVis schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:42:
[...]

Idd, en juist dat advies wijzigt bij sommigen :P Aqmos zegt op de fles iedere 3 maanden.
Unique verteld me afgelopen week, elke 2 jaar m..:-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royozzz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 14:02
ViezeVis schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:42:
[...]

Als je twijfelt, dan check je tussendoor toch even de hardheid..... zolang die goed is, zou ik het op één keer per jaar houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
PatRamon schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:56:
[...]

Klopt volgens fabrikant zelf is het 30watt in hun datasheet.
Voor "ons" gek vermogen, Dank u voor het door geven 1-1.4w is nihill

Geluid was ik ook benieuwd naar, maar idd regeneren gaat niet om 02:00 snachts hier zelfde issue met afstand van slaapkamer ect.
Ik heb even een regeneratie gedaan en wat dingen bijgehouden
zie de excelsheet
https://docs.google.com/s...JTp2TZ8Q/edit?usp=sharing

Ook het elektrisch verbruik tijdens regeneratie bemeterd
Ik ga nog een chloormodule aansluiten denk ik, maar dan komt er hooguit 3 watt bij in de eerste 10 15 minuten.. (1 minuut per ltr hars)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvTOnV9v0IUIuC3KCbbWPY9HMLs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JjJkrMF3osrs1L6uCEo5RQ4Q.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:28:
[...]

Ik heb even een regeneratie gedaan en wat dingen bijgehouden
zie de excelsheet
https://docs.google.com/s...JTp2TZ8Q/edit?usp=sharing

Ook het elektrisch verbruik tijdens regeneratie bemeterd
Ik ga nog een chloormodule aansluiten denk ik, maar dan komt er hooguit 3 watt bij in de eerste 10 15 minuten.. (1 minuut per ltr hars)
[Afbeelding]
Mooi excel sheet van de gebruikers. (*Niet eens opgevallen bij de 1e topic post)
Ps. Zie dat je een LESS 15 hebt voor 1 persoon, niet overkill? tja voor die 30euro extra...

Maar verbruik = gewoon erg weinig en is zeker prima in tegenstelling van de fabrikant zijn datasheet wat verkeerd staat.

**

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@PatRamon
Deze is veel te groot voor 1 persoon, maar dat was de CM-32 ook voor mij.

Alleen valt het waterverbruik met 109 ltr per regeneratie me iets tegen, maar goed hier zit ook 15 ltr hars in en in de vorig 8 ltr.
En staat nu op 14 dagen ipv 10 dagen.
Heb alles standaard gelaten, echter levert aqmos.nl hem af op ingaand hardheid 340 mg/L CaCO3 en dan heb ik 1,94 m3
Dus die heb ik op 220 mg/L CaCO3 gezet en dan heb ik volgens specificatie 3 m3.

ter verduidelijking 250 mg/L CaCO3 = 14 dH

Next: nieuw uitleesprintje maken voor in home assistant
Heb al goed idee hoe ik het wil doen.

Over 4 maanden is er pas een nieuw ontwerp voor een chloormodule voor dit model (hoorde ik), dus waar wat komt in de behuizing is even gokken maar ik kan de oude chloormodule wel weer her gebruiken denk ik.

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2024 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:05
Oef, na twee jaar maar eens de zoutbak schoongemaakt, maar ik denk dat ik daar iets te lang mee had gewacht. Flinke stukken zout op de bodem die aan elkaar zaten. Wel weer makkelijk te verpulveren gelukkig.

Voorbeeldje van zo'n stuk. Gebruik gewoon Regenerit zout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQb0imjzZdIdYEtcf-Tu1vTmM-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3brHtoBPeK0DlhFOAZzYJBWb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatch
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07 09:42
vinom schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:08:
Oef, na twee jaar maar eens de zoutbak schoongemaakt, maar ik denk dat ik daar iets te lang mee had gewacht. Flinke stukken zout op de bodem die aan elkaar zaten. Wel weer makkelijk te verpulveren gelukkig.

[Afbeelding]
Zal dit ook gebeuren als je de bak pas heel laat bij vult?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
vinom schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:08:

[Afbeelding]
Wat een handig schepje :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sidhu
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-06-2024
Dag Allemaal,

Ik heb een dilemma met betrekking tot het bestellen van de waterontharder. Als iemand van jullie dit al eerder heeft beantwoord, neem me dan niet kwalijk :) Ik kon het niet vinden.

Gebruiksscenario -

Wij zijn een gezin van 4, 2 volwassenen en 2 peuters. Het waterverbruik van het afgelopen jaar bedraagt ​​gemiddeld 469 liter per dag(vitens - utrecht, waterhardheid - 8 dH). We hebben een familiebijeenkomst tijdens de vakantie (meestal Kerstmis) en gedurende een paar dagen zal er wat waterverbruik zijn, aangezien er 6-7 volwassenen thuis zullen zijn en ook af en toe familieleden (blijft meestal 2 maanden bij elkaar omdat van een ander land). Dus af en toe wat meer watergebruik (betekent meer regeneratie, dat is het, denk ik). We zijn bezig met het renoveren van de badkamer, dus er komt een regendouche (nog niet bepaald welke). Wij hebben ook een bad. Wij zijn een huishouden met één badkamer. Waterafvoer is dus mogelijk via keukenkraan, toiletkraan, wastafel in badkamer, douche, wasmachine en vaatwasser (misschien niet relevant maar dat is de volledige lijst). De grootste mogelijkheid van waterproductie zou zijn dat de vaatwasser en de wasmachine tegelijkertijd draaien en dat iemand aan het douchen is en tegelijkertijd iemand de keukenkraan gebruikt om iets af te wassen (overdreven geval :)).

Ik heb bij meerdere installateurs een offerte aangevraagd. (Schrijf het hier ook om iemand in een soortgelijke situatie te helpen en om een ​​indicatie te geven van het budget voordat u een offerte aanvraagt) -

Remon - aanbevolen Tara 16L DW 15 jaar garantie - 1995 euro (inclusief installatie)
Emysoft - aanbevolen ASC 105 15 jaar garantie - 1845 euro (inclusief installatie)

Remon en Emysoft adviseerden allebei om het apparaat onder de trap te installeren, wat ik netjes vind en daar heb ik ruimte. Maar dit is inclusief boren in meterkast en onder de trap, leidingwerk van meterkast naar onder trap en montage (circa 550 cm). Beide hebben een grote zoutcapaciteit en worden misschien één keer per jaar gevuld.

Aqmos - aanbevolen LES-15, 1400 euro inclusief installatie in meterkast

Mooiwater - Excellent compact, 1690 inclusief installatie, 6liter hars en 20kg zouttank. installatie in meterkast

Uniek - Smart Duo 15, 1575 euro. (15 liter hars) 30 kilo zoutreservoir. Maar deze is slim en stuurt ook een melding naar de telefoon wanneer het zout op is en kan ook zien wanneer de regeneratie plaatsvindt. Deze functie bestaat in geen van de bovenstaande functies.

Waterontharders - WTR keramiek high end 20L - Ik heb deze jongens gevraagd om het onder de trap te installeren en ze stuurden mij een offerte van 1577 euro inclusief de koperen leiding van meterkast naar onder de trap (specifiek aangevraagd voor installatie onder de trap). 70 liter zoutcontainer en 20 liter hars.

Ik vond de slimme functie van uniek maar geen specificatieblad leuk en ook niet zo veel mening over tweakers en ik weet niet welke regelklep ze gebruiken. Nu neig ik meer naar WTR en Aqmos. De ondersteuning van Aqmos is verbluffend en ze hebben veel vragen beantwoord. Ze zeggen dat ik alleen LES-15 nodig heb. Maar wat ik niet leuk vind, is dat ze een heel klein zoutreservoir hebben van slechts 15 kilo. Hieronder staat de lijst die ze mij hebben gestuurd. Ik vroeg hen om de LES-20 die ook in mijn meterkast past, maar ze zeggen dat dit niet nodig is. Ze installeren niet onder mijn trap en alleen in meterkast.

MINDER-10: 12,5 kg 150 dagen
MINDER-15: 15 kg 125 dagen
MINDER-20: 25 kg 150 dagen

Waarom ik in de war ben, is wat de onthardingscapaciteit van deze apparaten is in liters per uur. WTR vermeldde duidelijk dat voor hun model - WTR High End Ceramic -20 met 20 liter hars, hun onthardingscapaciteit 1000 liter per uur is, wat 16,6 liter per minuut is, en dat hun door hen genoemde stroomsnelheid 2000 liter per uur is. Dus ik denk dat wat Emy Soft en Remon noemen, gaat over de stroomsnelheid en niet over het verzachtende vermogen? dat is echt vreemd waarom ze het verzachtende vermogen niet vermelden.

Emysoft en Remon ik kan geen enkel specificatieblad vinden. Maar wat ze adverteren is Capaciteit per uur - 1,9 m³ (Amysoft), Remon - Max. debiet m³/u: 3,0. Met Unique kan ik niets vinden.

Voor Aqmos wordt het hieronder vermeld: betekent het bedrijfsdebiet het onthardingsvermogen? In dat geval hebben LES-15 en LES-20 veel meer capaciteit (1,5m3 en 1,8m3 vergeleken met 1m3) vergeleken met WTR cermaic one. Maar ik vraag me af waarom het slechts 1000 liter onthardingscapaciteit heeft als er 20 liter hars in zit. Mijn grootste zorg is het zo nu en dan bijvullen van het zout en ik zou graag voor LES-20 willen gaan omdat de regenbui een enorm waterverbruik kan hebben en ik zie met de stroomsnelheid en ik vraag me af dat 16,6 liter genoeg zou zijn om dit aan te pakken. Idealiter denk ik dat ik voor de LES-20 wil gaan met een grotere zouttank en ook een grotere capaciteit (ik weet dat meer hars ook meer zoutgebruik betekent, maar misschien kan ik minder vaak regenereren en is dan langzamer bijvullen nodig?). Maar Aqmos weet zeker dat ik het niet nodig heb. Ook enige uitleg over waarom de WTR slechts 1 m3/u bedraagt ​​in vergelijking met LES is ook interessant om te weten. Alle advies is welkom. Sorry voor het lange bericht overigens.

Voor LES-15
Bedrijfsdebiet — 1,5 m³/u
Hoeveelheid media — 15 L
Volumecapaciteit* — 3 m³
Zoutverbruik per regeneratie** — 1,2 kg

Voor LES-20
Bedrijfsdebiet — 1,8 m³/u
Hoeveelheid media — 20 L
Volumecapaciteit* — 5 m³
Zoutverbruik per regeneratie** — 2 kg

(vertaald van Engels naar Nederlands, sorry voor eventuele vertaalfouten :*) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@sidhu
Wat is het probleem met een LESS-20? (tov een LESS-15)
Als die ook gewoon past in de MK?

Ik heb een LESS-15 en krijg zelfs een melding als resinclean weer toegepast dient te worden.
Kwestie van zelf programmeren in de ESP. :P
Heb er ook een zoutniveau sensor in zitten nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzQHzjBb9VINa9WAbjZxgYgXV7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ng496fPEJz5QOpxEJInqdaEp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YO-6Oo8lInQsCGd-b2d0C3_Wd-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6S7Q4aDOJ2hAUoTiJPhkV9W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidhu
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-06-2024
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:39:
@sidhu
Wat is het probleem met een LESS-20? (tov een LESS-15)

Is die te hoog voor in de meterkast?

Ik heb een LESS-15 en krijg zelfs een melding als resinclean weer toegepast dient te worden.
Kwestie van zelf programmeren in de ESP. :P
Heb er ook een zoutniveau sensor in zitten nu.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoogte is geen probleem. LESS-20 past er ook in. Aqmos bevestigde het, maar ze zeiden ook dat het niet nodig is en MINDER-15 is alleen nodig, maar voor mij zou het fijn zijn als ik het zout niet vaker hoef bij te vullen. Dat is een mooie opstelling die je daar hebt en ik wil hetzelfde doen :) Denk je dat het overdreven zou zijn om voor een LESS-20 te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@sidhu
Qua zout vulling is de LESS-15 aan de krappe kant.
Dit komt ook door de redelijk dikke hars cylinder en 15 ltr hars. Maar daar tegenover staat wel een redelijk laag apparaat, tov mijn Clack WS1 besturing die een stuk hoger is.

Als LESS-20 past, kan ik geen nadelen bedenken (behalve dat het iets meer zout verbruikt en regeneratiewater dan de LESS-15 per regeneratie)

Edit: Let wel de totale diepte is iets van 505 mm met 2 flex (1") slangen eraan (met bocht) (meegeleverd is 3/4", maar de 1" had ik al hangen naar het aansluitblok)
In de datasheet staat 430 maar er komt dus wel wat bij nog. (tenzij je de cylinder kwart slag draait)

Ik heb in de startpost linkje gepost naar de manuals.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:22
Ik heb de hoofdaansluiting in de kelder, Ik kan daar relatief makkelijk een omleiding maken. De leiding splitst in 3 aparte aftakkingen.

Is het aan te raden een bypass te maken? Zodat ik de installatie volledig kan ontkoppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jantje112
Ik vind van wel.

Dan kan je de ontharder ook gemakkelijk ontkoppelen om eens een keer de zoutbak schoon te maken (indien geintegreerd met ontharder)

Of bij andere calamiteiten buiten werking stellen zonder dat je zonder water komt te zitten
(heb al 2x een lekkende fleck gehad bij een vriend, daar zit nu een clack met montageblok)

Ook handig met verbouwing :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcSRS7c1o_aLjSy__RMXEjnldbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aR9NEFJMpIzDevOzwR7E4OJN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2024 11:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Ik heb een aantal vragen gekregen over de zoutinhoud van de Ecosoft Less-serie.

Het is iets meer dan geschetst in de volgende tabel, aangezien wij het droog hebben getest. Maar dat verschil is circa 1~2kg.

ModelnummerZoutvoorraadCapaciteit bij 7dH*Zoutconsumptie per regeneratie
LESS-1012,5 kg3.700L0,8 kg
LESS-1515 kg5.600L1,2 kg
LESS-2025 kg9.350L1,6 kg

* andere mineralen in je water hebben invloed op de onthardercapaciteit

[ Voor 7% gewijzigd door AQMOS op 13-06-2024 14:56 . Reden: Extra data toegevoegd voor overzicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxility
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-06 22:15
Hi,

Ik twijfel tussen de verschillende modellen van aqmos:

BMX-32 - ???€
R2D2-32 - 739€
LESS10 - 1039€

Exclusief opties als montageblok en afvalwater set, is dit aan te raden?

Iemand advies? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Voxility Is dat excl montage? Dan misschien ergens anders kijken. Dat scheelt een paar 100 euro.

Een montageblok is handig voor het aansluiten. Verder heb ik er weinig meerwaarde aan.

Afvalwaterset heb ik geen ervaring mee, hier is er een aparte slang naar het riool geplaatst met zwanenhals en dat werkt prima.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Voxility
BMX-32 en R2D2-32 zijn chinese kleppen en hebben 8 ltr hars
LESS10 is een amerikaanse clack en qua aansluitingen en inwendig net zo degelijk als het vorige model de Clack WS1
En heeft 10 ltr hars. Dus meer capaciteit.
Bovendien upflow regenereerd welke iets gunstiger is voor de regeneratie van het hars.

Ik vraag me ook af of dat incl montage is, want er staan lagere prijzen op de website voor de less-10

Montageblok is niet alleen voor makkelijke montage, maar ook om af en toe makkelijk de bypass te openen bij het vullen van een zwembad of tuin besproeien. Of bij bier brouwen. :9
Ook is de ontharder makkelijk te verwijderen als je een keer de zoutbak wilt reinigen.

Die afvalwater set is duur en aqmos gebruikt zelf gewoon keerklep in de afvoer. incl boorzadel en t-klep kost dan hooguit een tientje bij wildkamp.
Of een bwt siphon aanschaffen voor 29 43 euro. (incl verz en btw)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-06-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:09:
Of een bwt siphon aanschaffen voor 29 43 euro. (incl verz en btw)
Dan kan je ook deze overwegen:
https://www.installand.nl...-o-10-16-mm-x-1-1-2-bu-dr
Die past op een goedkope bekersifon als deze:
https://www.installand.nl...et-beluchter-1-1-2-x-40mm

Werkt hier naar behoren.
(Er is ook een terug keer klep: https://www.installand.nl/mcalpine-keerklep-40-mm-klem )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vormulier
Die wil nogal eens wat spetteren volgens mij?
edit: link verwijderd vanwege onduidelijke aansluiting

Maar bij wildkamp is afvoer spul ook te krijgen voor een ~tientje
keerklep met slangtule, pimtas aanboorzadel, 1/2" slangtule en 3 rvs slangklemmen

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-06-2024 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
@AUijtdehaag
Spettert alleen als de afvoer slang lucht bevat (dus alleen bij ingebruikname de eerste keer)

Wat ik mis aan de airgap die je linkt is wat de aansluiting naar je rioool is, die van installand is 40MM en daar mee kan je bijwijze van bij de lokale bouwmarkt verder alles vinden!

Maar goed voor ieder wat wils dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxility
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-06 22:15
Ja, is allemaal inclusief montag a 300€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voxility schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:45:
Ja, is allemaal inclusief montag a 300€
Prima prijs *O* dan is de rest net wat je voorkeur heeft.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:58
Heb hier ook al een paar jaar een AquaCell, maar helaas nog wel vlekken.
Onlangs contact op genomen met AquaCell, het zou om vlekken van mineralen gaan i.p.v. kalk.
Bedankt voor uw e-mail. Naast kalk zitten er ook mineralen in het water wat er voor zorgt dat u kleine vlekjes krijgt. Dit filteren wij niet uit het water. Helaas kunt u hier niks aan veranderen en ook niets aan doen. Wanneer u dit ook uit het water filteren zal, dan is dat gevaarlijk voor de koperen drinkwaterleidingen. De zuurtegraad van het water raakt dan uit balans.
Ik las al eerder in dit topic dat anderen hier ook last van hadden
Mijn grootste ergernis zijn
1. De vlekken die op de vaat blijven zitten, dit oogt niet fris.
2. De vlekken in de gootsteen, douch en op de vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-k3Lr29H8FsWlewK2XmOaBMul5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26pVXesgnPzvi2qY8o9k3k7P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ssSJXhN0RZdtapvFcfrhntEvMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5EzqanmqYoR41FMPBzGKYRe.jpg?f=fotoalbum_large.

Hebben jullie tips om deze te voorkomen, dan wel te reinigen?
De vlekken op de vloer zijn relatief makkelijk weg te dweilen. Maar die in de gootsteen en douch zijn wat hardnekkiger.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFuo66bCt7G3X2BqD9K3Hn-82bU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKXniKgmg8yR73QKUITmVku6.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag is de LESS-20 van Aqmos geïnstalleerd. Ziet er allemaal goed uit. Ik kijk uit naar de voordelen van onthardwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Kwam er vanmorgen achter dat de Aqara watersensor die ik in m'n ontharder heb liggen niet meer werkt. Precies op tijd overigens, hij was aan bijvullen toe (sensor lag in het water). Maar wel jammer, voor niks automatisering gemaakt dus.

Toch goed dat ik het elke maand even bekijk...

De ontharder heeft vandaag ook zijn onderhoud gehad, was verder niets bijzonders. Ik had wat met de instellingen geprutst, dat heeft hij hersteld. Nog uitleg gekregen hoe ik resthardheid kan regelen (zit een vleugelknop op de bypass), die heb ik nu iets open gezet. Ik heb wat aanslag in de toiletten en gootsteen waar ik wel vanaf wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Beekforel
Ik lees dat jij ook wel eens bier brouwt.
Een vriend van me doet dat ook, maar hij gooit dan de bypass van de waterontharder open.

Brouw jij met onthard water?

@Gijs007
Je zou een tijdje kunnen proberen om naar 2-3 dH te mengen. Zodat bepaalde mineralen die nu zichtbaar zijn opgelost blijven in calcium.

Echter heeft de aquacell die mogelijkheid niet?
Eventueel een montageblok aansluiten van aqmos? Daar kan je hard bijmengen met een naaldsafsluiter in het blok.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2024 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:11:
@Beekforel
Ik lees dat jij ook wel eens bier brouwt.
Een vriend van me doet dat ook, maar hij gooit dan de bypass van de waterontharder open.

Brouw jij met onthard water?

@Gijs007
Je zou een tijdje kunnen proberen om naar 2-3 dH te mengen. Zodat bepaalde mineralen die nu zichtbaar zijn opgelost blijven in calcium.

Echter heeft de aquacell die mogelijkheid niet?
Eventueel een montageblok aansluiten van aqmos? Daar kan je hard bijmengen met een naaldsafsluiter in het blok.
Ja ik brouw inderdaad bier, maar dat doe ik niet bij mij thuis. Ik ben pas net begonnen maar heb geleerd dat zacht water alleen voor pils geschikt is, voor andere bieren liever geen onthard water inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-07 10:47
Bij ons in het dorp zijn ze van z8-water.nl aan het adverteren met collectiviteitskortingen.
Ik heb een offerte opgevraagd en er is iemand van hun bij mij thuis geweest om te kijken welk model geschikt was en of het past in de meterkast.

De aanbieding is een Combi 4 toestel.
doorstroom capaciteit van 2000l/u (handig voor de regendouche)
30 jaar garantie op het hars!
15 jaar all in garantie!
Regeneren op basis van volume en tijd.

Kosten inclusief installatie €1250 (normaal €1500 maar door de collectiviteit bieden ze extra korting)

Lijkt mij een prima deal. Heeft iemand ervaring met dit bedrijf en dit type ontharder??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@I-Lynx
Rzaan in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Maar met een aqmos Less-15 heb je meer capaciteit voor een vergelijkbare prijs vermoedt ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-07 10:47
Maar met een aqmos Less-15 heb je meer capaciteit voor een vergelijkbare prijs vermoedt ik.
Helaas is dat een enkele behuizing. Dat gaat hier niet passen in de meterkast. Ik zit helaas gebonden aan een aparte zouttank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

I-Lynx schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:59:
[...]

Helaas is dat een enkele behuizing. Dat gaat hier niet passen in de meterkast. Ik zit helaas gebonden aan een aparte zouttank.
De Combi 4 van Z8-water lijkt een Fleck kop te hebben (5800SXT). Hun andere afbeeldingen lijken echter weer een ander model, dus ik vind het lastig te vergelijken. (Ik denk een Run-xin regelventiel met een ander kapje er omheen).

De Ecosoft Less kan omgebouwd worden naar een meterkastmodel (alleen op aanvraag). Dan betaal je iets extra voor de zoutbak (zelfde zoutbak als bij z8-water). Uit mijn hoofd €95 extra. Dan heb je in ieder geval keramische schijven en 50% minder zoutverbruik ten opzichte van hun model, als de specificaties correct zijn.

Korting doen wij verder niet aan. Wel gratis producten bij collectief inkopen of mensen aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Beekforel schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:46:
[...]

Ja ik brouw inderdaad bier, maar dat doe ik niet bij mij thuis. Ik ben pas net begonnen maar heb geleerd dat zacht water alleen voor pils geschikt is, voor andere bieren liever geen onthard water inderdaad.
Zacht water is geweldig voor pils, juist omdat pils zo'n delicaat smaakprofiel heeft dat je misschien calcium en magnesium geen invloed wilt laten hebben.

Voor speciaalbier en pils kan je zelfs omgekeerde osmose gebruiken om volledige controle te hebben over de smaak. Zo weet je altijd wat voor mineralen en hoeveel in je pils/speciaalbier zitten.

Bij de Grolsch fabriek brouwerij gebruiken ze water uit gebergtes van Duitsland. Dat water heeft zo'n hoge mineraleninhoud dat het als water met prik voelt. Daarna wordt het water nog enigzins bewerkt. Zo kan je gigantisch spelen met het effect van mineralen in je water en je eindproduct :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-07 21:12
Gijs007 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:16:
Heb hier ook al een paar jaar een AquaCell, maar helaas nog wel vlekken.
Onlangs contact op genomen met AquaCell, het zou om vlekken van mineralen gaan i.p.v. kalk.

[...]

Ik las al eerder in dit topic dat anderen hier ook last van hadden
Mijn grootste ergernis zijn
1. De vlekken die op de vaat blijven zitten, dit oogt niet fris.
2. De vlekken in de gootsteen, douch en op de vloer.

[Afbeelding]

[Afbeelding].

Hebben jullie tips om deze te voorkomen, dan wel te reinigen?
De vlekken op de vloer zijn relatief makkelijk weg te dweilen. Maar die in de gootsteen en douch zijn wat hardnekkiger.
Dit hebben wij thuis ook.
Ondanks de ontharder is een douchekop uiteindelijk aardig dicht gaan zitten, dit zou eigenlijk toch niet mogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:45

Bergie

Lekker belangrijk...

AQMOS schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Bij de Grolsch fabriek gebruiken ze water uit gebergtes van Duitsland.
Het een fabriek ipv brouwerij noemen blijft een mooie manier om Enschedeers/achterhoekers/whatever op de kast te jagen >:)

Yamaha MT-09

Pagina: 1 ... 102 ... 121 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.