dearn schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:28:
Ik vraag het hier ook even, gezien ik in het algemene topic helaas geen antwoord krijg:
Ik ben mij aan het inlezen over de diverse mogelijkheden van diverse systemen. Wat ik even zo snel niet vinden kan is het verschil in de praktijk tussen een open source systeem (domoticz) t.o.v. een commercieel systeem (homewizard).
Wat kan ik nou niet met een HomeWizard wat met bijv. Domoticz wel kan? Ik wil het voornamelijk gebruiken om bijvoorbeeld lampen te dimmen als ik een film start. (Film modus aan: Lampen dimmen / enkele uit) & Een foto + melding ontvangen in iOs als er op de deurbel gedrukt wordt.
Ik gebruik nu enkele KAKU dimmers en schakelaars met een losse KAKU afstandsbediening.
Is er daarnaast er nog een groot verschil in signaalsterktes en reikwijdte? (Nieuwbouw, beton

)
Ik heb een HW en Domoticz draaiend op een Raspberry Pi
De HW heb ik op één maand na twee jaar in gebruik, de Domoticz 8 maanden.
Oh ja ik heb ook nog een ICS-1000 :-)
De Homewizard werkt zoals hij is niet meer niet minder, je moet het doen met de apparaten die door de fabrikant ondersteund worden, op het ontbreken van een netwerkaansluiting na is het een prima apparaat. Wifi is niet de sterkste kant van de Homewizard. Ga je voor gemak en een simpele app waar alles overzichtelijk in zit dan is het een apparaat z'n geld meer dan waard.
De Domoticz is wat meer voor de Hobbyist / Tweaker. Veel meer merken en protocollen werken er mee samen, maar is een stuk lastiger allemaal om te koppelen en te installeren.
Als je de Homewizard gebruikt zonder extra antenne dan wint de Domoticz met een RFCcom het qua bereik duidelijk, maar als je de HW voorziet van een losse antenne, dan is het bereik exact gelijk.
Notificaties werken goed, al heb ik (maar ik schijn een uitzondering te zijn) wel last op Android van meldingen die veel te laat aankomen. De Domoticz (NMA) roept Voordeur open direct als de deur open gaat en de piepjes van de Homewizard doen dat bij mij 30 seconde tot 5 minuten later, zo ook de deurbel.
Ik heb op de HW geen camera aangesloten omdat ik Arecont camera's gebruik die niet worden ondersteund, maar van de Domoticz krijg ik 5 Beelden gemaild nadat de bel wordt ingedrukt.
De Homewizard heeft een technische ondersteuning als je er even niet meer uit komt je kan ze bellen of mailen. Voor Domoticz moet je het zelf uitzoeken. Ik heb twee keer met een update (Beta) van Domoticz gehad dat alle apparaten verdwenen waren, en dan ben je niet blij! een mega klus om alles weer in te lezen. Nu maak ik eerst een (Image) backup van de SD kaart voor ik update.
Prijs verschil is ook niet zo heel groot;
De Raspberry Pi + kastje + geheugenkaart + Adapter en RFCCOM Antenne zit zo rond de 165 Euro
De HW met thermometer en 2 schakelaar 239 Euro
Ik hoop dat je er wat mee kan.
Pascal....