RoseSolane schreef op donderdag 27 november 2014 @ 11:23:
Ik speel zelf ook veel minder GW2 dan een tijdje geleden. Dat ligt volgens mij niet zozeer aan GW2, maar aan mij. Ik heb het spel na ruim 2 jaar wel een beetje gezien. GW2 is het eerste spel ooit dat ik twee jaar lang elke dag heb gespeeld. Het is dus misschien wel niet zo raar dat ik het een beetje zat ben.
Dat ben ik niet met je eens. Imo is een goede MMO ook toekomstbestendig. Lineage 1 is nog altijd zeer populair, niet in westen maar wel in de Aziatische markt. Een spel uit 1998!
Volgens mij is ook everquest nog altijd erg populair 1999.
World of Warcraft is nog altijd de populairste mmo in het westen 2004
Als je een MMO goed maakt kan hij jaren mee. 2 tot 3 jaar is korte termijn voor een MMO.
Dit is ook waar ik ook zo vaak (tot ergernis toe.. sorry ik weet dat jullie er soms ook gek van werden) over klaagde. Dat het eigenlijk een goed spel is maar het dingen doet die slecht zijn voor de langere termijn. Dus na 2 / 3 jaar. En dan verwijs ik ook vaak naar de gem-store die weer resulteert in the gold grind enz.
Kijk bijvoorbeeld naar de instrumenten die je nu kunt kopen.. in de gem-store. Wat voegt dat toe aan het spel zelf. Iemand kan goud grinden en het dan kopen, iemand kan het met geld kopen (echt een ingame waarde heeft het dus niet) en dan heb je een speeltje waar je even mee kunt spelen.
Wel logisch als je weet dat ze geld verdienen op deze manier.
Nou stel je voor ze verdiende geld op een andere manier bv zoals bij GW1 dat voornamelijk geld verdiende met de expansions.
Dan hadden ze een extra craft kunnen toevoegen in hun eerste expansion (die er dan ondertussen al lang was geweest, mogelijk waren we al aan expansion 2). De craft muzikant. Daarmee kun je verschillende instrumenten leren spelen. Maar om die instrumenten te leren spelen moet je wel de hele wereld over. Ook wat quest doen, sommige benodigdheden vind je in een dungeon een andere gewoon bij een world boss, voor de ander heb je een event nodig en dus sommige via traditionele quest-lines. Tevens kun je het zelfe instrument ook nog meerdere malen (andere skin) in het spel verstoppen. Opnieuw zodat je er via specifieke manieren aan kunt kopen. Je kunt lietjes ervoor leren maar die bladmuziek moet je ook weer op speciale manieren verdienen enz enz.
Zo'n craft zou enorm veel speelplezier toevoegen, zou niet een saaie grind zijn, er zou geen een currency bij hoeven te komen. Het zou veel meer waarde aan zo'n item geven en het zou mensen met gemak een jaar bezig kunnen houden alleen om alle instrumenten te leren, verzamelen en vervolgens alle bladmuziek bij elkaar te krijgen.
En dat zelfde kun je ook doen voor andere dingen. Denk aan de mini's, toys eventueel mounts enz enz enz.
Dus als je het goed ontwerpt kun je wel degelijk mensen gemakkelijk jaren bezig houden, dat zien we ook bij veel andere games. Maar de manier die ArenaNet heeft gekozen die vormt een probleem hiervoor. Die zorgt ervoor dat mensen (zelfde de grootste fans) het spel ergens naar een jaartje of twee langzamerhand moe beginnen te worden.
Dit is ook waar ik het dan telkens als ik klaagde (hier of op de officiële forums) over had. Helaas heeft Anet wel dat beleid blijven voeren en komen we nu op het punt waar je dat ook echt begint te merken.
Ik hoop op een expansion maar als ze dan tegelijkertijd ook niet overstappen naar een andere aanpak waarbij ze niet via een gem-store (en dus eigenlijk buiten de spelwereld om) dingen blijven toevoegen in plaats van gewoon echt content toe te voegen die mensen bezig houd, dan ben ik bang dat zelfs een expansion niet heel veel zal helpen want als ook dat grind grind grind blijft dan zijn mensen daar ook weer heel snel op uitgekeken en dat is 3,5 jaar na release GW2 niet meer die andere goede MMO, dat mooie alternatief maar dan WAS het die andere leuke MMO waar je nog wel nog eens een kijkje kunt nemen maar niet meer wordt gezien als een alternatief voor de andere games die er op dat moment zijn.
Dus ik hoop niet alleen op een expansion maar ook dat ArenaNet tegelijkertijd overstapt op een hele andere manier van werken. We zullen zien.