PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
je kan uiteraard blijven shader modules toevoegen, maar de chips worden dan alsmaar groter en dus ingewikkelder, duurder,...
als je dan de performace/watt wil verhogen zijn er 2 opties:
- maak de chip efficiënter, wat blijkbaar nog heel moeilijk is
- verbeter de software aansturing
AMD heeft duidelijk op het 2de gegokt
je moet er namelijk mee rekening houden dat als Mantle 20% winst zou opleveren (pure gok), dan is dat een zeer mooie verbetering
ondanks de prijs vind ik bijvoorbeeld de GTX7xx reeks zwaar tegenvallen omdat ze weer flink meer verbruiken en dus eigenlijk gewoon hoger geklokte evoluties zijn van de GTX6xx reeks
nu alleen maar hopen dat Mantle snel opgenomen wordt door de industrie, waar ik wel op hoop als de X1 deze ook zou gebruiken
Ik denk dat je niet snapt wat Mantle is, wij als consument zullen Mantle nooit "installen" of "updaten", het is een API die developers gebruiken. Wat ik begrepen heb is Mantle al een tijdje klaar en zou het al door een aantal ontwikkelaars geintegreerd zijn.Hadespuiter schreef op zondag 29 september 2013 @ 10:37:
[...]
Als ik AMD was dan zou ik hoe dan ook voor een beta Mantle driver hebben gezorgd bij launch. Niet voor het publiek, maar voor de review sites. Met de nadrukkelijke vermelding dat het nog buggy kan zijn en een verbeterde versie voor het publiek in december komt.
Als AMD op 1 november nog geen Mantle driver heeft wat een korte benchmark kan doorstaan (=voldoende voor de review sites), hebben ze in december ook nog geen driver die geschikt is voor het grote publiek.
Ik blijf het dus vaag vinden allemaal en zet m'n vraagtekens bij "+30%". Als dit werkelijk zo is moet je dit commercieël uitbuiten bij de launch, en niet 1-2 maanden later. Dan is Battlefield al weer een beetje oud nieuws.
http://www.anandtech.com/...evel-graphics-api-for-gcn
[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 29-09-2013 11:01 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Hadespuiter op 29-09-2013 11:06 ]
Beyond3D o.a., maar eigenlijk elke hardware site waar een wat meer "hardcore" groep zit zie je dezelfde discussie m.b.t. drawcalls, hoe zich dat gaat vertalen, enzovoorts.Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 20:29:
Oh kan je mij een voorbeeld geven? Heb wel interesse om die dingen te lezen. Ik heb jammergenoeg maar 2 vakken gevolgt die over game engine programming/graphics gingen kan dus ook niet super diep op dingen in gaan.
co2301 schreef op zondag 29 september 2013 @ 11:20:
Nogmaals: Er is meerdere keren voorbij gekomen dat BF4 in de never settle bundel zal komen, waar komt die info vandaan? Ik kan er niks over vinden..

Was gewoon 1 van de slides tijdens het Hawaii evenement. Is misschien niet de bevestiging die jij wilt, dat hij bij Never Settle Gold of iets dergelijks komt, maar hij komt in elk geval al als pre-order en je mag er toch wel van uit gaan dat hij ook bij andere kaarten gaat komen als de nieuwe naamgeving en kaarten te koop zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Werelds op 29-09-2013 11:27 ]
Precies, ga er maar niet vanuit. De games die momenteel wel bij de bundel zitten zijn oudere (momenteel goedkope) games.Freaky Maus schreef op zondag 29 september 2013 @ 11:30:
Die slide laat volgens mij juist zien dat BF4 alleen bij de R9 290X zal zitten? En dus niet verkrijgbaar via de Never Settle Gold bundel, lijkt me een vrij sterk aanbod ook. BF4 is een toptitel van een game (€50) die ze niet zomaar weg gaan geven bij een videokaart van €250 (7970)? Die prijs voor de 7970 is al laag, en dan nog meer er af wegens BF4 zie ik niet gebeuren. BF4 zal in mijn optiek dus alleen gebundeld zitten met de R9 290X en verder niet.
drvinnie schreef op zondag 29 september 2013 @ 11:27:
Ik zie (de poster boven mij bevestigt het nog maar weer eens) inderdaad nergens op internet dat BF4 in de never settle bundle komt. Veel bloggers en forum posters nemen het aan, maar het wordt nergens gezegd.
Bron: De Buurtjes / HeiseNadat we een aantal dagen geleden konden lezen dat AMD het spel SimCity mee gaat leveren met A8- en A10-processors, laat de fabrikant nu weten dat men voornemens is om in de volgende ‘Never Settle’ bundel de game Battlefield 4 op te nemen. Dit liet Roy Taylor van Advanced Micro Devices aan Heise weten.
Ik verwacht niet dat hij direct bij launch aan de Never Settle bundel zal worden toegevoegd, maar de echte vraag is of mensen die nu nog even snel een HD7990 of HD7970 hebben gekocht ervoor in aanmerking komen.
Ga hetzelfde doen denk! Is bf4 goedkoper bij de Wehkamp dan wanneer je 'm bij origin als digital download koopt?Ruben0s schreef op zondag 29 september 2013 @ 11:39:
Klopt. Ik denk ook niet dat het bij de gold bundel gaat zitten. Heb hem gisteren daarom zelf ook maar geactiveerd en de games verkocht voor +35 euro en vandaag bij wehkamp BF4 voor 32 euro gepreordered.
Niet dus. Never Settle Forever heeft gewoon Saint's Row 4 er in; werd binnen een maand na de release van de game toegevoegd.co2301 schreef op zondag 29 september 2013 @ 11:37:
Precies, ga er maar niet vanuit. De games die momenteel wel bij de bundel zitten zijn oudere (momenteel goedkope) games.
Tomb Raider, Far Cry 3: Blood Dragon, Bioshock: Infinite, Crysis 3 en Devil May Cry werden allemaal toegevoegd voordat de games uit waren.
Ik heb met mijn nieuwe MSI 7950 ook coilwhine. Maar alleen in bepaalde testjes/benchmark. ATiTool en 3dmark bijvoorbeeld. In games of met films geen enkel probleemco2301 schreef op zondag 29 september 2013 @ 10:37:
[...]
productreview: MSI R7970 TF 3GD5/OC BE review door Bernhardnmgn
Dit dus, maar las ook klachten op andere fora.
[ Voor 97% gewijzigd door co2301 op 29-09-2013 14:52 ]
Loopt die bundel al zo lang dan?Werelds schreef op zondag 29 september 2013 @ 12:39:
[...]
Niet dus. Never Settle Forever heeft gewoon Saint's Row 4 er in; werd binnen een maand na de release van de game toegevoegd.
Tomb Raider, Far Cry 3: Blood Dragon, Bioshock: Infinite, Crysis 3 en Devil May Cry werden allemaal toegevoegd voordat de games uit waren.
Hmm, voor dat bedrag vind ik het niet netjes, ook al had ik er zelf amper last van gehad, had ik de kaart ook gewoon terug gestuurd..Avalaxy schreef op zondag 29 september 2013 @ 13:58:
[...]
Ik heb met mijn nieuwe MSI 7950 ook coilwhine. Maar alleen in bepaalde testjes/benchmark. ATiTool en 3dmark bijvoorbeeld. In games of met films geen enkel probleemAls ik het dan ook zou hebben had ik de kaart zeker teruggebracht, maar het treedt dus eigenlijk nooit op, tenzij je gekke dingen met je PC gaat doen. Games zijn sowieso FPS limited.
Ja. Augustus 2012 begon het met Gaming Evolved, Oktober met Never Settle, Februari Never Settle Reloaded (en die hebben ze in de maanden daarna 3 of 4 keer geupdate met nieuwe games om uit te kiezen) en afgelopen augustus met Never Settle Forever.co2301 schreef op zondag 29 september 2013 @ 14:52:
Loopt die bundel al zo lang dan?
Ik twijfel er dus ook echt niet aan dat BF4 gewoon in een nieuwe Never Settle bundel komt. Wellicht alleen voor de high-end kaarten zoals dat met de silver/gold niveaus het geval is, maar hij komt vast wel.
Hmm okay. Hoe zit het met die code, als je 'm invoert moet je meteen alle games kiezen? Dus als ik wil wachten op nieuwere games, zoals misschien bf4, moet ik de code gewoon laten liggen?Werelds schreef op zondag 29 september 2013 @ 14:57:
[...]
Ja. Augustus 2012 begon het met Gaming Evolved, Oktober met Never Settle, Februari Never Settle Reloaded (en die hebben ze in de maanden daarna 3 of 4 keer geupdate met nieuwe games om uit te kiezen) en afgelopen augustus met Never Settle Forever.
Ik twijfel er dus ook echt niet aan dat BF4 gewoon in een nieuwe Never Settle bundel komt. Wellicht alleen voor de high-end kaarten zoals dat met de silver/gold niveaus het geval is, maar hij komt vast wel.
Sommige sapphires hebben er ook last van. Ik heb het bij een kaart een keer gehad. Was inderdaad een Sapphire. Maar ik heb er nu ook een Dual X die het niet heeft. En ik heb in totaal wel iets van 7 7970's en 7950's gehad maar eentje had het last van.co2301 schreef op zondag 29 september 2013 @ 10:37:
[...]
productreview: MSI R7970 TF 3GD5/OC BE review door Bernhardnmgn
Dit dus, maar las ook klachten op andere fora.
Maar je kunt pech hebben.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Daar zit ik dus niet op te wachtenAstennu schreef op zondag 29 september 2013 @ 15:45:
[...]
Sommige sapphires hebben er ook last van. Ik heb het bij een kaart een keer gehad. Was inderdaad een Sapphire. Maar ik heb er nu ook een Dual X die het niet heeft. En ik heb in totaal wel iets van 7 7970's en 7950's gehad maar eentje had het last van.
Maar je kunt pech hebben.
Afhankelijk van welke bundle het betreft, zit er wel een limiet aan (stond op een van de vorige pagina's; Astennu?), maar tot die tijd mag je je voucher gewoon bewaren ja.co2301 schreef op zondag 29 september 2013 @ 15:03:
[...]
Hmm okay. Hoe zit het met die code, als je 'm invoert moet je meteen alle games kiezen? Dus als ik wil wachten op nieuwere games, zoals misschien bf4, moet ik de code gewoon laten liggen?
"AMD: 3D stereoscopisch gamen behoort tot verleden"
Ik weet niet hoe groot de 3D stereoscopische game markt is maar door deze markt te verlaten zal nVidia, als ze slim zijn, dit extra goed op pakken. Hierdoor zal nVidia op het gebied van 3D stereoscopisch game een voorsprong nemen die AMD daarna denk ik nog maar moeilijk zal kunnen inhalen. nVidia ligt nu al voor met 3D stereoscopisch gamen.Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

[ Voor 43% gewijzigd door madmaxnl op 29-09-2013 19:02 ]
Kijk, dat beantwoord de openstaande vraag vd missende CF bridge...
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Mmmh interessant. Ben benieuwd hoe het werkt.
En wat de voor en nadelen zijn.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Heb net een 7970 besteld, dus het zal gaan om never settle gold. Maar wat ik bedoel, omdat net iemand zei "ik bewaar m'n code tot bf4 erbij komt", je kan niet 1 game redeemen en dan een maand later nog 1?Werelds schreef op zondag 29 september 2013 @ 17:21:
[...]
Afhankelijk van welke bundle het betreft, zit er wel een limiet aan (stond op een van de vorige pagina's; Astennu?), maar tot die tijd mag je je voucher gewoon bewaren ja.
Je moet dus alle 3 games tegelijk redeemen?
Dit gaat zeker alleen op voor de nieuwe r9 290x? Of wordt het een softwarematige update?

Verwijderd
Ik vraag me ook af of dit niet veel PCI-E bandbreedte op snoept. met 16x 3.0 zal het wel geen issue zijn. Maar met 8x of zelfs 4x kan je er wellicht iets van merken?
AMD geeft in de slide aan geen performance penalty dus we zullen het wel gaan zien.
Ik ben benieuwd of dit nog voordelen heeft voor dat frame pacing verhaal.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
@co2301
Wat ik een paar post terug gelezen had, moet je idd meteen alle games redeemen.
[ Voor 41% gewijzigd door Bullus op 29-09-2013 22:51 ]
|2600k|Asus 290|
Ik denk dat dit wel meevalt, hier en hier een review over bandbreedte en de invloed hiervan op de performance. Kijk je dan naar 8 van de 10 games is er vrijwel geen invloed of je nu op PCI-E 3.0 8x of 16x speelt. In de 2 andere games is het verschil groter, maar om nou gelijk bang te worden dat het dan niet meer speelbaar is? Niet echt, uiteraard is meer/overhead beter maar verschil doordat nu crossfire er ook bijkomt.. ik denk het niet. Mag aannemen dat AMD wel hiernaar heeft gekeken en getest aangezien ze dit ook zo vermelden in die slide (no penalty).fast-server schreef op zondag 29 september 2013 @ 22:50:
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat je op een z77 of z87 toch wel een performance drop gaat krijgen met crossfire aangezien die maar 1 volledig 16x slot kunnen aansturen (bij 2 kaarten is het maximaal 2x8)
AMD heeft h.w.s. die test gedaan op de 990FX met 38 beschikbare pci-e lanes, op die config heb je dan sowieso geen probleem.
De Z77 en de Z87 hebben echter maar 16 pci-e lanes en daar gaat de NIC, Audio, USB en Firewire reservering ook nog vanaf.
Ondanks dat de Intel chipset pci-e 3.0 is kom je dan nog 3 volledige pci-e 3.0 lanes te kort t.o.v. de 990FX in bandbreedte.
Denk dus dat de mensen die de volledige performance in crossfire willen een 990FX of X79 moeten gaan gebruiken.
Maar goed, de reviews zullen het moeten gaan uitwijzen, die zouden dus single x2 moeten zijn.
Echte Tweakers hebben toch sowieso een van die tweefast-server schreef op maandag 30 september 2013 @ 00:13:
Denk dus dat de mensen die de volledige performance in crossfire willen een 990FX of X79 moeten gaan gebruiken.
Dat is lang geledenmadmaxnl schreef op zondag 29 september 2013 @ 18:59:
SuperstrakEn dan te bedenken dat er vroeger z'n onhandige kabel buiten je kast om van kaart naar kaart ging waarbij je een master- en een slavekaart nodig had.
[afbeelding]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
http://videocardz.com/461...lly-released-october-15th
(Eyefinity slides)

[ Voor 28% gewijzigd door Paprika op 30-09-2013 07:52 ]
Dat kan gewoon in Windows hoor. Ik kan me wel voorstellen dat veel games er moeilijk mee om kunnen gaan, maar dat is niet de taak van AMDfast-server schreef op maandag 30 september 2013 @ 07:59:
Wel jammer as er geen portrait landscape portrait ondersteuning zou zijn, dit vind ik persoonlijk fijner voor het overzicht in games.
|2600k|Asus 290|
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

|2600k|Asus 290|
HDMI + DVI + DVI bijvoorbeeld.
Uiteraard ook wel apart om bij 6 monitoren wel gebruik te kunnen maken van HDMI + DVI + DVI en dat het bij 3 monitoren 't opeens niet meer kan
[ Voor 39% gewijzigd door Paprika op 30-09-2013 08:51 ]
[ Voor 9% gewijzigd door superwashandje op 30-09-2013 08:57 ]
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Thanks, kon het niet meer terug vinden! Hopelijk morgen m'n kaart binnen, wacht wel lekker met m'n code redeemenBullus schreef op zondag 29 september 2013 @ 22:50:
@co2301
Wat ik een paar post terug gelezen had, moet je idd meteen alle games redeemen.
In de TOS op de site van AMD zie ik dit:
Lijkt mij niet up-to-datePromotion Period: Promotion Period begins February 4, 2013 and ends on July 31, 2013 or when supply of Key Codes is exhausted, whichever occurs first. Eligible AMD Products must be purchased during Promotion Period. Key Codes must be used to obtain Free Game downloads by August 14, 2013, after which the Key Codes are void.
Hier een andere TOS waar dit in staat (gaat eigenlijk wel niet over NS Reloaded maar wel NS Forever):
Campaign Period: Campaign Period begins August 14, 2013 and ends on December 31, 2013 or when supply of Key Codes is exhausted, whichever occurs first. Eligible AMD Product must be purchased during Campaign Period. The AMD Unique ID must be redeemed during the Campaign Period to obtain Application downloads after which the AMD Unique ID is void.
[ Voor 33% gewijzigd door CedricD op 30-09-2013 09:42 ]
volgens mij is dit niet zo, de CPU heeft 16 PCI-E 3.0 lanes welke gekoppeld worden aan de fysieke x16 sloten (1x 16, 2x 8 of 8x4x4 config afhankelijk van het aantal gebruikte sloten) en dan heeft de chipset nog 8 PCI-E 2.0 lanes waar NIC, Audio en eventuele x1 sloten e.d. opzitten.fast-server schreef op maandag 30 september 2013 @ 00:13:
De Z77 en de Z87 hebben echter maar 16 pci-e lanes en daar gaat de NIC, Audio, USB en Firewire reservering ook nog vanaf.
Ondanks dat de Intel chipset pci-e 3.0 is kom je dan nog 3 volledige pci-e 3.0 lanes te kort t.o.v. de 990FX in bandbreedte.
Maar goed, de reviews zullen het moeten gaan uitwijzen, die zouden dus single x2 moeten zijn.
edit: Verkeerd gelezen.CedricD schreef op maandag 30 september 2013 @ 09:39:
Iemand die weet tot wanneer je die codes kunt redeemen?
[...]
Lijkt mij niet up-to-date
Hier een andere TOS waar dit in staat (gaat eigenlijk wel niet over NS Reloaded maar wel NS Forever):
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door co2301 op 30-09-2013 10:35 ]
Dat dacht ik idd ook, gebaseerd op de specs heb je gewoon 16 lanes voor de PCI-e 3.0Dennism schreef op maandag 30 september 2013 @ 10:30:
[...]
volgens mij is dit niet zo, de CPU heeft 16 PCI-E 3.0 lanes welke gekoppeld worden aan de fysieke x16 sloten (1x 16, 2x 8 of 8x4x4 config afhankelijk van het aantal gebruikte sloten) en dan heeft de chipset nog 8 PCI-E 2.0 lanes waar NIC, Audio en eventuele x1 sloten e.d. opzitten.
Daar staat dan tegenover dat de 990FX "maar" PCI-e 2.0 is, dus de helft van de effectieve bandbreedte heeft, dan zouden er "maar" 19 PCI-e 3.0 lanes mogelijk zijn.
Dus het bandbreedte verschil is kleiner dan geschetst wordt.
Maar ik weet niet of het zo wordt dat het alleen op AMD borden werkt...
CedricD schreef op maandag 30 september 2013 @ 09:39:
Iemand die weet tot wanneer je die codes kunt redeemen?
[...]
Lijkt mij niet up-to-date
[...]
Dit komt rechtstreeks van die kaarten dus die data zullen echt wel kloppen.fast-server schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 22:21:
[...]
Heb net even voor je op die kaart gekeken (die van de 8 games) "Key codes must be used by October 22, 2013"
Never settle gold is tot en met 31 december geldig.
Volgens mij is mijn 7970 aan het sterven (kan geen enkele Mhz meer overklokken, want dan komen er gelijk errors), dus een 2e 7970 lijkt mij onverstandig...
Maar wat is er nu slimmer?
Nog even sparen voor een 7990, of voor een 290X gaan?
Ik vermoed dat een 7990 wel sneller zal zijn dan een enkele 290X en als de Frame latency issue's over zijn is dat ook geen issue meer.
Mantle werkt ook op de GCN en ik heb al een dedicated geluidskaart, dus tot nog toe zijn er niet echt toegevoegde functies

Kan je beter voor de 7990 gaan. Is beter en goedkoper.
Y'24
En een hogere temperatuur maakt redelijk weinig uit in mijn kamer....
Verwarming kent maar 2 standen: uit en full power

De 7970 lijkt wel kouder dan mijn oude 5870 V2, dus dat zou een "voordeel" zijn in de winter
Ik denk dat ik idd maar voor een 7990 ga.
Met mantle in aantocht, waar de performancewinst met games die het ondersteunen misschien wel 10-30% kunnen zijn, (wilde gok, maar het zou niet om een paar procenten gaan volgens AMD). Dan zou je met een normale HD game resolutie prima uit zijn met een 7970 als bijvoorbeeld BF4 je maingame is. In mijn geval wel, en wacht de benches af. Ik denk dat ik dan zelfs cheap overstap op een 7970.. (heb nu een 770 Lightning)
Alle nieuwe frostbite games worden ondersteund en schijnt wel een verrassende twist te kunnen geven aan de "strijd" tussen de 2 kampen.. Zeker als er meer engines toegevoegd gaan worden aan de Mantle API lijst.
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Het schijnt het dat de 5000-serie de laatste was waarop je fatsoenlijk EyeFinity kon draaien, omdat bij de 6000 en 7000 serie het scherm met de adapter een tear krijgt (wat blijkt, AMD vermeldt het op de support). Een duidelijk filmpje (even verderop is het het duidelijkst te zien). Zelfs Sapphire FleX kaarten hebben hier last van omdat die gewoon een interne adapter hebben.
Een optie was volledig Displayport gaan (een native displayport scherm met 2x DVI geeft ook dezelfde problemen. Dat kon alleen met erg dure kaarten (EyeFinity6 editions).
Andere optie was een dual-GPU kaart met meer klokgenerators.
Optie drie is een recentelijk geïntroduceerde dure MST Hub waar nog losse adapters bij moeten - voordeel is wel dat die niet actief hoeven zijn - maar die is bijvoorbeeld weer niet geschikt om drie schermen met een 5000-serie kaart te gebruiken.
Het vreemde was dat de meeste 'bronnen' (voornamelijk gebruikerservaringen) aangaven dat een 5000-serie wél werkte zonder tearing op het displaypoortscherm! Één dacht dat het door de oudere displayport versie kwam.
Een fix van AMD leek een half jaar terug (oid) geïntroduceerd, maar is volgens anderen later weer teruggedraaid, met de frame pacing fix. Ook dankzij verhalen over coil whine (juist op de prijstechnisch interessante MSI's en Sapphires) heb ik besloten om maar van AMD's 7000-serie af te zien.
Mijn huidige 5850 is ook niet zo geschikt. Ik geef niet zo heel veel om eyecandy en MSAA (meestal heb ik alleen FXAA aanstaan, vind ik eigenlijk goed genoeg), maar 1GB VRAM is me toch te weinig voor bijvoorbeeld Skyrim, aangezien ik daar met een enkele 1680x1050 monitor al in de knoei kom. En juist Skyrim lijkt me gaaf in surround.
Een 7950 leek me geen optie, door de tearing en eerlijk gezegd ook het andere negatieve nieuws over AMD's Crossfire en Eyefinity problemen. Niet dat ik Crossfire denk te gaan draaien, maar het is leuk de optie te hebben.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op nVidia's 600-serie, die wél gewoon drie schermen over DVI+DVI+HDMI kunnen aansluiten. Een GTX 660 Ti is vrij goedkoop in de V&A; nieuw ook, dan krijg je bovendien Batman: Arkham Origins als pre-order, maar dat is een mindere koeler (de goedkoopste MSI). Theoretisch gezien veel minder geschikt door 192-bits geheugenbus en 2 GB geheugen, maar zo slecht doet hij het niet in reviews - veel beter dan ik verwachtte zelfs! Nu zal de 7950 inmiddels wel wat beter zijn door driveraanpassingen, maar van 10% verschil lig ik niet wakker. Geklier met drivers wel.
Tot zover mijn research, nu maar afwachten...
TL;DR Het is heel fijn dat de 290x gewoon DVI+DVI+HDMI kan zonder fratsen, net zoals nVidia. Helaas voor mij een beetje een te dure kaart.
01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110
(dus met een dp aan een kant en DVI aan de andere)
@Jeroen.
Ik zal het vanavond even proberen.
Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat het aan de kaart zelf ligt....
Heb ook AB uit meerdere bronnen gebruikt.
@DCG909: De kabel is óf een actieve adapter waardoor je hem kunt gebruiken voor een derde scherm, óf hij is passief en heeft alsnog een klokgenerator (RAMDAC dacht ik, corrigeer me anders maar) nodig (geen adapter = geen beeld, als het je derde scherm is tenminste). Een DP scherm heeft uiteraard geen adapter nodig, maar nog steeds een andere timing en dus tearing.
[ Voor 153% gewijzigd door deraco96 op 30-09-2013 19:40 ]
01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110
http://anandtech.com/show...inity-frame-pacing-driver
Radeon R9 290X Clock Speeds Surface, Benchmarked
http://www.techpowerup.co...-surface-benchmarked.html
[ Voor 58% gewijzigd door Help!!!! op 01-10-2013 08:45 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
OKderaco96 schreef op maandag 30 september 2013 @ 19:34:
...óf hij is passief en heeft alsnog een klokgenerator (RAMDAC dacht ik, corrigeer me anders maar) ...
RAMDAC is voor je VGA signaal, deze zet het beeld uit je VRAM om naar het analoge VGA signaal (DAC = digital to analog converter).
Verwijderd
Wel erg lage clockspeeds...Help!!!! schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:38:
Radeon R9 290X Clock Speeds Surface, Benchmarked
http://www.techpowerup.co...-surface-benchmarked.html
800Mhz gpu clock en 1125Mhz memory i.c.m. 2816 (verwacht) shaders.
40% meer shaders, maar wel een 25% lagere gpu clock en langzamer geheugen (geheugen is nog wat voor te zeggen gezien de grote bus.) Maar dan wel volgens de benches een overhand op de Titan?
Het is natuurlijk wel alleen op 5760 x 1080, maar apart is het wel...
Als dit wel klopt en ze zijn nog eens leuk te overclocken, dan heeft AMD hier wel een mooie kaart in handen en kan Nvidia beginnen met price-cut's...
Denk AMD wederom de troef in handen heeft met performance per Buck.
Ik kijk nog even de kat uit de boom met Mantle maar anders hang ik mijn 670 aan de wilgen en komt er een 290X
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Het zou kunnen dat ze dit doen om het verbruik omlaag te krijgen. Als je voltage omhoog moet voor hogere clockspeeds gaat je verbruik exponentieel omhoog.Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 10:13:
[...]
Wel erg lage clockspeeds...
40% meer shaders, maar wel een 25% lagere gpu clock en langzamer geheugen (geheugen is nog wat voor te zeggen gezien de grote bus.) Maar dan wel volgens de benches een overhand op de Titan?
Als dit wel klopt en ze zijn nog eens leuk te overclocken, dan heeft AMD hier wel een mooie kaart in handen en kan Nvidia beginnen met price-cut's...
Ik heb mijn 7990 gister voor de grap geundervolt en kon er zo 1/3e van het verbruik af halen zonder de clocks te verlagen. Die stock voltages maakte wel 100 MHz hogere core clocks nodig. Maar is dat dat verbruik waard?
Met 800 Mhz kun je onder de 1.0v gaan zitten hierdoor zou de R9 290X zuiniger kunnen zijn dan een 7970 GHz en toch sneller. Al verwacht ik dat de final clocks wel iets hoger zijn. Het zou mij niet verbazen als deze onder de 1.0 GHz geclockt is.
Dan neem ik de hele post al met een flinke zak zout
[ Voor 24% gewijzigd door Werelds op 01-10-2013 10:53 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ben benieuwd wat Mantle hier bovenop gooit, want dat is wel nodig.
Tja, het zal niet de eerste leak zijn die niet klopt. Het komt wel erg rooskleurig over. Wellicht heeft AMD toch behoorlijk wat gpgpu opgeoffert voor game performance.Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 10:13:
[...]
Wel erg lage clockspeeds...
PC Specs
Niet op voorraad.
Dat zou ik sowieso doen gezien de scores tov de titan. Maar het is heel normaal dat Engineering Sample kaarten andere clocks hebben vaak aanzienlijk lager dan stock. Vaak hebben ze ook een PCB wat nog afwijkt van het design wat in de winkel komt te liggen.Werelds schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 10:52:
1125 kan eigenlijk al niet kloppen. AMD heeft heel duidelijk >300 GB/s gezegd, (1125*4)(512/8)/1000 = 288 GB/s
Dan neem ik de hele post al met een flinke zak zout
Gister stond de oude Beta 1 er nog op (had toevallig gekeken) Maar deze Beta 2 is nu ook via de officiele link te krijgen:
http://support.amd.com/us...st13-10WINBetaDriver.aspx
Ik wil het eerst van betrouwbare review sites zien voordat ik het geloof. Het is mij veel te mooi om waar te zijn gezien het verschil tussen de 7970 GHz en de Geforce Titan.edward2 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:36:
Die 800 mhz zal wel een ES zijn. Het is al bijzonder dat de Titan op deze kloksnelheid bijgehouden wordt. 10-20% verhoging van de kloksnelheid + toekomstige drivers zal het plaatje vermoedelijk nog wat verder opvrolijken. Zit je dadelijk toch op 20-30% sneller.
[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 01-10-2013 12:53 ]
MIsschien reageert Gibbo of caveman-jim hierop, anders wordt het gewoon wachtkamer werk..Astennu schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:52:
[...]
Ik wil het eerst van betrouwbare review sites zien voordat ik het geloof. Het is mij veel te mooi om waar te zijn gezien het verschil tussen de 7970 GHz en de Geforce Titan.
Niet op voorraad.
Als de benchmark klopt verkoop ik direct mijn 7970 en haal ik de 290X.Astennu schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:52:
[...]
Dat zou ik sowieso doen gezien de scores tov de titan. Maar het is heel normaal dat Engineering Sample kaarten andere clocks hebben vaak aanzienlijk lager dan stock. Vaak hebben ze ook een PCB wat nog afwijkt van het design wat in de winkel komt te liggen.
[...]
Gister stond de oude Beta 1 er nog op (had toevallig gekeken) Maar deze Beta 2 is nu ook via de officiele link te krijgen:
http://support.amd.com/us...st13-10WINBetaDriver.aspx
[...]
Ik wil het eerst van betrouwbare review sites zien voordat ik het geloof. Het is mij veel te mooi om waar te zijn gezien het verschil tussen de 7970 GHz en de Geforce Titan.
Inderdaad hell dan is de R9 290X net zo snel als een 7990. Ik kan me dat gewoon niet voorstellen. Maar ik zou het helemaal niet erg vinden als het zo isVersteegrob schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:13:
[...]
Als de benchmark klopt verkoop ik direct mijn 7970 en haal ik de 290X.
Zelf denk ik toch dat hij net onder de Titan uit zal komen. Maar we zullen het over 2-3 weken wel zien.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Y'24
Ik denk omdat zij de enige zijn die em zo goedkoop levert. En er nu best wat vraag is dus ze die kaarten mogelijk toch wel verkopen. Ook voor 30 euro meer.RvV schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:18:
Alternate heeft de prijs van de 7990 omhoog gedaan naar €500?Zouden ze de voorraad zo snel op hebben.
Verwijderd
Precies, de Titan is volgens mij algauw 25-30% sneller dan de HD7970Ghz naar mijn weten, dan is het wel heel knap dat ze met 40% meer shaders, maar aanzienlijk lagere clocks de Titan 'voorbij' zijn.Astennu schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:52:
[...]
Nee, tis toch gewoon afwachten, maar denk wel dat ie sneller is dan de GTX780 en zo nu en dan voorbij de Titan hikt. Kan me niet voorstellen dat deze kaart opeens gemiddeld 10% voorbij de Titan schiet.
Als hij niet sneller is dan een GTX780 kan AMD hem beter niet uitbrengen. Kost alleen maar veel geld en je schiet er na genoeg niets mee op. Dus ik gok zelf ook op tussen de GTX780 en de Titan in. Mooi alternatief en waarschijnlijk kan hij qua prijs heel goed concurreren met de GTX780 en de Titan.Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:48:
[...]
Precies, de Titan is volgens mij algauw 25-30% sneller dan de HD7970Ghz naar mijn weten, dan is het wel heel knap dat ze met 40% meer shaders, maar aanzienlijk lagere clocks de Titan 'voorbij' zijn.
Nee, tis toch gewoon afwachten, maar denk wel dat ie sneller is dan de GTX780 en zo nu en dan voorbij de Titan hikt. Kan me niet voorstellen dat deze kaart opeens gemiddeld 10% voorbij de Titan schiet.
Een R9 290 heeft 2x6 pins PCI-e aansluitingen terwijl een R9 290X één 6 en één 8 pins PCI-e aansluiting heeft. Het lijkt met dus sterk dat een R9 290X op 800MHz loopt.
Misschien loopt de R9 290 wel op 800MHz en heeft deze een geheugenbandbreedte van 288GB/s
[ Voor 38% gewijzigd door madmaxnl op 01-10-2013 15:14 ]
net ook een asus 7990 binnen voor 510 euro (was de aller eerste die zo extreem in prijs was gezakt) met 0 !!!! spellen
dus iets om op te letten als je een asus wilt kopen, die heeft er dus niet de (voor de 7990) standaard spellen bij zitten
Ik ben heel benieuwd of je last hebt van coil whine. Mijn kaart piept als een gek bij Diablo 3 en Mass effect zonder AA.WimLex schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 16:29:
net mn 7990 binnen van alternate (club 3d) met 11 spellen a 470 euro
net ook een asus 7990 binnen voor 510 euro (was de aller eerste die zo extreem in prijs was gezakt) met 0 !!!! spellen
dus iets om op te letten als je een asus wilt kopen, die heeft er dus niet de (voor de 7990) standaard spellen bij zitten
Als de load zwaar is zoals met Furmark of met SSAA op 4x in Mass Effect is het weg.
Ik mag de kaart terug sturen voor een andere. Maar ik hoor dat dit probleem vaker voor komt. Dus wil eerst weten of het nut heeft. Anders ga ik meteen voor de optie geld terug.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Heeft iemand enig idee hoe dat ineens zo is gekomen? Snap werkelijk waar niet hoe die kaart van zo'n 900 euro naar 470 kan droppen in het tijdsbestek wat we nu hebben gezien.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Scheelt enorm. Average in BF4 beta @ 1080p ultra gaat van 40 naar 60fps met deze driver op een 7950.
Hoe hard is de coil whine? Hoor je het door de behuizing heen? Ik vind online alleen maar filmpjes met test setups en open behuizingen. Heb je je kast op je bureau staan of eronder? Is het hoorbaar tijdens het gamen als het volume aanstaat?Astennu schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 16:49:
[...]
Ik ben heel benieuwd of je last hebt van coil whine. Mijn kaart piept als een gek bij Diablo 3 en Mass effect zonder AA.
Als de load zwaar is zoals met Furmark of met SSAA op 4x in Mass Effect is het weg.
Ik mag de kaart terug sturen voor een andere. Maar ik hoor dat dit probleem vaker voor komt. Dus wil eerst weten of het nut heeft. Anders ga ik meteen voor de optie geld terug.
Dat is de voorloper van true audioAstennu schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 16:49:
[...]
Ik ben heel benieuwd of je last hebt van coil whine. Mijn kaart piept als een gek bij Diablo 3 en Mass effect zonder AA.
Niet op voorraad.
Verwijderd
Verkeerde topic maar ik zou eerst maar eens gaan meten of die in je kast past.Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 18:37:
Maar eventjes een heel domme vraag - is een 7990 op dit moment niet een enorm goeie keuze, zelfs ALS je al een kaart als de GTX780 bezit?
Als je het mij vraagt niet. Een Dual GPU kaart is nooit een vervanger voor een goede single GPU kaart. Maar dat is mijn mening.Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 18:37:
Maar eventjes een heel domme vraag - is een 7990 op dit moment niet een enorm goeie keuze, zelfs ALS je al een kaart als de GTX780 bezit?
De R9 290X is wellicht een mooiere vervanger.
De HD7990 is wel sneller dan jou GTX780. Maar niet als CF niet werkt. Dat is het nadeel van Dual GPU. Je bent afhankelijk van SLI of CF profiles.
Je hoort het ook door de behuizing heen.JDeraGear schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 22:39:
[...]
Hoe hard is de coil whine? Hoor je het door de behuizing heen? Ik vind online alleen maar filmpjes met test setups en open behuizingen. Heb je je kast op je bureau staan of eronder? Is het hoorbaar tijdens het gamen als het volume aanstaat?
Ik kan het dan wel horen. Maar ik ben erg gevoelig voor geluid. Dus wellicht hebben anderen er geen last van. Ik ben heel kies keurig wat dit soort dingen betreft.
Haha in dat geval een implementatie die te wensen over laat
Even serieus ik hoop wel dat AMD dit de komende generatie beter gaat doen. Dit mag gewoon niet bij een kaart van toen de tijd 1000 euro.
Verwijderd
Daarom is die nu in de uitverkoop.Astennu schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 00:49:
Dit mag gewoon niet bij een kaart van toen de tijd 1000 euro.
Jouw kaart is dan ook gemaakt om dat soort spellen met 85 x AA te spelen.Astennu schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 16:49:
[...]
Als die coil whine enkel optreedt bij mega hoge non-AA framerates zou ik me totaal geen zorgen maken.
bij Diablo helpt aa niet voldoende om het weg te krijgen het wordt wel iets minder.Hadespuiter schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 02:25:
[...]
Jouw kaart is dan ook gemaakt om dat soort spellen met 85 x AA te spelen.
Als die coil whine enkel optreedt bij mega hoge non-AA framerates zou ik me totaal geen zorgen maken.
bij mass effect wel. daar hoor je het dan niet net op een afstand met de kast dicht.
Maar dat het bij sommige games niet weg te krijgen is vind ik onacceptabel voor deze prijs. dan heb ik nog liever een stille veel tragere 7870 dan dit.
mijn 7970 had helemaal geen issues.
Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig
Nee zo lang heb ik hem nog niet.batumulia schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 08:00:
Heb je al geprobeerd om je kaart 3 dagen zwaar intensief te laten zijn? Bij de MSI 7970 heeft dat de coil-whine effectief om zeep geholpen.
Geen idee of dat het zou kunnen oplossen. Ik vind eigenlijk dat het niet nodig zou moeten zijn. 3 dagen 100% load A 800 watt vind ik ook een beetje zonde als het niet nodig is.
Ik ga hem gewoon terug sturen en kijken of de volgende het beter doet. Zo niet gaat die ook terug en vraag ik me geld terug. Nu zit ik tenminste nog binnen de 7 dagen geld terug periode.
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Denk eraan: vragen over levertijden, 'ik heb hem al!!1', etc. horen niet in dit topic!~~~[/html]