i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;
Ik snap dat er mogelijk wel dingen te doen zijn om het minder te maken. Maar volgens mij verschilt het per kaart. En ik betaal geen 500 euro om eerst dagen lang te moeten klooien. Die tijd heb ik gehad daar heb ik geen zin meer in
Ik ga het wel zien. Vanmiddag die kaart maar eens terug sturen.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
De kaart is eigenlijk redelijk geflopt door slechte timing. Uitgebracht in de tijd dat het frametime verhaal onder een vergrootglas lag en net piekte, tja, dan kom je niet echt goed uit de bus met een dual gpu kaart. De beloofde driver-updates zijn er dan wel, maar heeft vrij lang geduurd (logisch, die heb je niet zo even klaar). En nu komen de nieuwe kaarten er al aan wat de HD7990 nog minder interessant maakt. Dumpen zonder marge lijkt het devies te zijn van AMD...Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 18:27:
Heeft iemand enig idee hoe dat ineens zo is gekomen? Snap werkelijk waar niet hoe die kaart van zo'n 900 euro naar 470 kan droppen in het tijdsbestek wat we nu hebben gezien.
|2600k|Asus 290|
Bedankt voor je hint.-The_Mask- schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:12:
Sneller dan een HD7990 gaat niet gebeuren, zet hem maar tussen de GTX 780 en Titan in.
En als de 290X dan rond de 550,00 Euro zou gaan kosten, dan zou de AMD kaart behoorlijk concurrerend zijn t.o.v. de GTX780.
[ Voor 30% gewijzigd door Indy91 op 02-10-2013 11:03 ]
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
De timings was niet ideaal. Maar geflopt is denk ik ook een groot woord. Zeker nu er drivers zijn met Frame Pacing. De meeste shops verkopen hem ook voor meer dan 470. (550 is nog steeds een hele goede deal)Verwijderd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:47:
[...]
De kaart is eigenlijk redelijk geflopt door slechte timing. Uitgebracht in de tijd dat het frametime verhaal onder een vergrootglas lag en net piekte, tja, dan kom je niet echt goed uit de bus met een dual gpu kaart. De beloofde driver-updates zijn er dan wel, maar heeft vrij lang geduurd (logisch, die heb je niet zo even klaar). En nu komen de nieuwe kaarten er al aan wat de HD7990 nog minder interessant maakt. Dumpen zonder marge lijkt het devies te zijn van AMD...
Maar er komen ook gewoon nieuwe kaarten en het was al langer bekend dat hij EOL zou gaan.
Het heeft denk ik ook iets te maken met de nieuwe prijs van de 7970.
Maar ik vraag me wel af waarom Alternate tot nu toe de enige is die hem zo goedkoop heeft aangeboden.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik snap dat gezeur niet zo tenzij je iemand bent die altijd impuls aankopen doet. Op het moment dat jij besloten hebt en overwogen hebt die kaart voor de prijs van toen 650 euro te kopen vond je het dat toch waard? Anders had je hem niet moeten kopen.
Je weet dat als je wacht dat hij uiteindelijk goedkoper wordt.
En we weten hier al langer dat de nieuwe generatie er aan zat te komen omdat het nu al bijna 2 jaar geleden is dat er nieuwe kaarten uitkwamen. Dus dan is de kans gewoon groter dat er nieuwe komen en dat de prijs van de huidige zal dalen.
Dit is overigens niet specifiek voor jou bedoelt maar in het algemeen. Zo werkt het ook met Telefoons enz. Zodra de nieuwe komt wordt de oude een stuk goedkoper. Wil je goedkoper uit zijn is het nodig om onderzoek te doen naar de ontwikkelingen van dit soort producten. Wanneer de opvolgers komen en wat de prijzen doen als die komen. Doe je dat sta je niet voor verassingen.
Wil je dat niet doen zul je de prijs gewoon voor lief moeten nemen. Of beter nooit nieuwe hardware kopen. Want het wordt altijd goedkoper
En? GTX 680 eigenaren (ik dus ook) zijn nog veel harder genaaid. Nvidia zet een 770 in op een prijs niveau *ruim* onder wat de 680 op dat moment nog kostte. En omdat ze daar iets andere firmware op hebben geknald met iets andere clocks, is de 680 ineens "oud". Dankzij de 770 kelderden de 680 prijzen ook met 200 Euro, alleen was 200 daar niet 30, maar 50%.CedricD schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 11:28:
Ik zou mij wel zwaar gefucked voelen moest ik die kaart gekocht hebben voor pakweg €650 als hij een paar weken later voor haast €200 minder de deur uitgaat.
Welkom in de wereld der grafische kaarten, zo gaat het al 20 jaar en zo zal het ook blijven gaan
8000 stuks gebundeld met BF4 bedoel je toch? Lijkt me dat er wel wat meer dan 8000 kaarten beschikbaar komen...Phuncz schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:40:
Heeft iemand nog nieuws opgevangen van de pre-order van de R9-290X morgen ? Het is hier verdacht stil rond, ze zeiden toch echter dat er maar 8000 kaarten beschikbaar waren, dus ik wil wel weten waar ik moet zijn als ik op de eerste rij wil zitten...
rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)
Het laatste gerucht wat ik gehoord heb is dat pre orders vanaf morgen helemaal nog niet doorgaan.westergas schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:42:
[...]
8000 stuks gebundeld met BF4 bedoel je toch? Lijkt me dat er wel wat meer dan 8000 kaarten beschikbaar komen...
http://videocardz.com/461...with-battlefield-4-bundle
Snap ik, maar een prijsdaling van pakweg 30% is wel erg veel in mijn ogen.Astennu schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 12:18:
Maar dat is altijd. Op die manier kun je blijven wachten.
Ik snap dat gezeur niet zo tenzij je iemand bent die altijd impuls aankopen doet. Op het moment dat jij besloten hebt en overwogen hebt die kaart voor de prijs van toen 650 euro te kopen vond je het dat toch waard? Anders had je hem niet moeten kopen.
Je weet dat als je wacht dat hij uiteindelijk goedkoper wordt.
En we weten hier al langer dat de nieuwe generatie er aan zat te komen omdat het nu al bijna 2 jaar geleden is dat er nieuwe kaarten uitkwamen. Dus dan is de kans gewoon groter dat er nieuwe komen en dat de prijs van de huidige zal dalen.
Dit is overigens niet specifiek voor jou bedoelt maar in het algemeen. Zo werkt het ook met Telefoons enz. Zodra de nieuwe komt wordt de oude een stuk goedkoper. Wil je goedkoper uit zijn is het nodig om onderzoek te doen naar de ontwikkelingen van dit soort producten. Wanneer de opvolgers komen en wat de prijzen doen als die komen. Doe je dat sta je niet voor verassingen.
Wil je dat niet doen zul je de prijs gewoon voor lief moeten nemen. Of beter nooit nieuwe hardware kopen. Want het wordt altijd goedkoper
Stel dat je hem koopt op 10 september voor €650 en op 11 september staat hij plots €470 dan zouden ze van mij zeker de kaart terug mogen verwachten
Ik heb de HD7990 gekocht en daar krijg je in de doos van de kaart zelf de Never Settle Reloaded bundel (8 games)bkvwijnen schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:39:
Krijg je alleen bij Alternate een Never Settle code als je een AMD kaart besteld?
Daarnaast krijg je van Alternate zelf nog eens Never Settle Gold (3 games)
http://www.alternate.nl/html/themeworld.html?docId=6548
Mja dat had ik dus ook al gezien vorige week, daarom dat ik de vraag stel. Het is dat ik ook al twee winkels aangesproken heb die me geen antwoord kunnen geven, dus het lijkt erop dat het een sisser wordt morgen. Als ze nog lang wachten, kunnen ze mij als klant vergeten, voor BF4 heb ik echt wel een nieuwe GPU nodig, heb geen zin in alweer 1366x768 op Low op mijn HD 7770 om niet kannonenvoer te zijn.Lord Maximus schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:57:
[...]
Het laatste gerucht wat ik gehoord heb is dat pre orders vanaf morgen helemaal nog niet doorgaan.
http://videocardz.com/461...with-battlefield-4-bundle
Maar de NDA eindigt 15 oktober, dat is nogal short notice voor BF4 die 2 weken later zijn release heeft...
Verwijderd
Dit is wel een iets andere situatie... Met de GTX680 mag je (mits je 'm bijv. in de eerste maanden na into hebt gekocht) helemaal niet zo klagen. Dat ding is vrijwel een jaar lang redelijk waardevast gebleven. Dat daar na een jaar een opvolger voor komt is sowieso te verwachten.Werelds schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:26:
[...]
En? GTX 680 eigenaren (ik dus ook) zijn nog veel harder genaaid. Nvidia zet een 770 in op een prijs niveau *ruim* onder wat de 680 op dat moment nog kostte. En omdat ze daar iets andere firmware op hebben geknald met iets andere clocks, is de 680 ineens "oud". Dankzij de 770 kelderden de 680 prijzen ook met 200 Euro, alleen was 200 daar niet 30, maar 50%.
Welkom in de wereld der grafische kaarten, zo gaat het al 20 jaar en zo zal het ook blijven gaan
De HD7990 van AMD zelf is in ~mei DIT jaar uitgekomen voor ~900,-. Drie maanden later ging daar ~150,- vanaf en nu zit je rond de 500,- nog geen half jaar later! Dat is echt wel sneller dan normaal het geval is...
Ben het echter wel met je eens dat je dit soort zaken altijd in acht moet nemen als je high-end grafische kaarten in huis haalt, maar de HD7990 is wel een beetje een extreem gevalletje.
Verwijderd
Die kaart is te extreem voor de meeste mensen, de lengte is al een probleem in veel kasten.Verwijderd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:17:
maar de HD7990 is wel een beetje een extreem gevalletje.
Verwijderd
Dat was niet waar ik op doelde...Verwijderd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 17:43:
[...]
Die kaart is te extreem voor de meeste mensen, de lengte is al een probleem in veel kasten.
Dit dus. Die van mij hebben een jaar lang dezelfde waarde gehad, en hebben nog altijd zat (en zo te zien zal dat ook wel zo blijvenVerwijderd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:17:
[...]
Dit is wel een iets andere situatie... Met de GTX680 mag je (mits je 'm bijv. in de eerste maanden na into hebt gekocht) helemaal niet zo klagen. Dat ding is vrijwel een jaar lang redelijk waardevast gebleven. Dat daar na een jaar een opvolger voor komt is sowieso te verwachten.
De HD7990 van AMD zelf is in ~mei DIT jaar uitgekomen voor ~900,-. Drie maanden later ging daar ~150,- vanaf en nu zit je rond de 500,- nog geen half jaar later! Dat is echt wel sneller dan normaal het geval is...
Ben het echter wel met je eens dat je dit soort zaken altijd in acht moet nemen als je high-end grafische kaarten in huis haalt, maar de HD7990 is wel een beetje een extreem gevalletje.
Ik zou dan eerder de GTX 280 als voorbeeld nemen. Toen was je echt de sjaak
Verwijderd
Kaart verkoopt voor geen meter voor de oorspronkelijke prijs, met nieuwe generatie in aantocht gaat de oude voorraad in de uitverkoop.
De prijsdaling van de 7970 is ook veelzeggend.
Ik heb dik 3 jaar gedaan met mijn ATI Radeon 4890 voordat ik een GTX670 haalde.
De Gtx670 zit er alweer anderhalf jaar in maar kan alles nog vol draaien.
Hij wordt echter wel verkocht als blijkt dat Mantle waanzinnig is. Dan wil ik wel een R9 290
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
http://videocardz.com/463...bundle-available-preorder
inclusief final specs
De pre order prijs bij onze zweedse vrienden is wel een beetje jammer. 7299,- kronen is +/- $770 .
7299 Swedish kronor =
841.063738 Euros
Veel te duur naar mijn gedacht
Ik ga straks maar een GTX 780 bestellen denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 03-10-2013 09:00 ]
Ik vraag het me af of deze specs klopen. AMD gaf aan dat de kaart 5TFlop haalt. Nu zegt dat niet alles maar met 2816 shaders en 1000 MHz zit je rond de 6Tflop.
Een 7970 met 2048 shaders op 925 zit namelijk op 3,9 en de GHz edition met 1000-1050 boost zit op 4,3TFlop.
Daarnaast vind ik 2816 shaders wel erg veel.
Als je kijkt naar Tahiti met 2048 shaders en de blok size die daar wordt gebruikt zou je eerder 2560 verwachten. In het geval van de blok size die Bonaire gebruikt (HD7790 SI chip) zou je 3x die shader count kunnen pakken kom je op 2688.
Tahiti is opgebouw uit shader clusters van 64 shaders. Daar heeft deze er 32 van en Pitcairn 20 (1280).
Bonaire heeft er 14 en cape verde 10.
In het geval van 2816 shaders zou je op 44 komen. Het kan wel. Maar ik vind het een beetje een rare verhouding als je kijkt hoe AMD het tot nu toe gedaan heeft.
Het is een hele nieuwe samenstelling. Aan de andere kant is dit wel de 2e generatie GCN.
Maar dan zou ik in dat geval ook 6TFlop verwachten anders zou hij minder efficient zijn dan zijn voorganger. Of de clocks kloppen niet. Bij 800-850 zou je dan rond de 5TFlop zitten.
Maar we kunnen hier ook voor 500 euro een 7990 krijgen. Dus zo goed is dat perspectief dan niet.Phuncz schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 08:59:
Om het in perspectief te zetten kost bij diezelfde website een Asus Radeon HD 7990 € 795,- en hier op Tweakers pricewatch: Asus Radeon HD 7990 6GB iets meer dan € 800,-
Ik ga straks maar een GTX 780 bestellen denk ik.
Ik weet niet hoe het in zweden is. Maar in noorwegen is PC hardware veel duurder dan hier. Dus het zou kunnen dat het hier aanzienlijk goedkoper is.
[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 03-10-2013 09:29 ]
Verwijderd
Als flamen je ding is moet je eens bij de laatste 2 sites op de forums naar deze onderwerpen kijken haha.
Ik denk dat deze hoge pre-order prijs te maken heeft met de 'exclusiviteit' van deze deal.
Zelf verwacht ik na 15 oktober prijzen van 550-599 euro voor de 290x (gokje).
Naast de topkaart, ben ik zelf ook erg benieuwd naar de R9 290. Deze zal waarschijnlijk in de buurt komen te liggen van de gtx780, met een prijs van rond de 400 euro?
Dat is dan ook de baseclock, dus lijkt wel te kloppen.Astennu schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 09:27:
Maar dan zou ik in dat geval ook 6TFlop verwachten anders zou hij minder efficient zijn dan zijn voorganger. Of de clocks kloppen niet. Bij 800-850 zou je dan rond de 5TFlop zitten.
De prijs is nog niet bekend. 1 shop heeft wat geleaked. Maar het zou me niet verbazen als die BF4 edition heel duur is vanwegen de "exclusiviteit".
Ik denk dat je met je prijzen wel aardig goed zit. 500-600 range voor de 290X en 400-500 range voor de 290.
Maar het is gewoon even afwachten. Ik koop zelf wel een normale versie en BF4 er los bij. Of de prijs moet heel redelijk zijn.
Verwijderd
Er zijn ook posters op die sites die met goede onderbouwingen komen, sommige posters ook nietAstennu schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 09:55:
Dan laat ik die sites graag links liggen. Discussie met goede onderbouwing vind ik wel leuk. Flamen niet.
De prijs is nog niet bekend. 1 shop heeft wat geleaked. Maar het zou me niet verbazen als die BF4 edition heel duur is vanwegen de "exclusiviteit".
Ik denk dat je met je prijzen wel aardig goed zit. 500-600 range voor de 290X en 400-500 range voor de 290.
Maar het is gewoon even afwachten. Ik koop zelf wel een normale versie en BF4 er los bij. Of de prijs moet heel redelijk zijn.
Waarom ik nieuwsgierig ben naar de 'gewone' 290, is omdat ik mijn pc wil upgraden. Ga iig voor Sabertooth 990fx r2.0 i.c.m. fx8350.
Nu dus even de nieuwe kaarten van AMD afwachten. Voor mezelf vind ik de 290x overkill, aangezien ik gewoon op 1080p ga gamen en ook geen eyefinity ga gebruiken.
De gewone 290 zal ook zat power hebben om het een tijdje aan te kunnen. Mijn huidige hd 5850 heb ik al een aantal jaren.
Ik ga de gok nemen om een systeem te bouwen die gebruik kan maken van Mantle, ook al is daar nog niet heel veel bekend over (ik zie het als een veelbelovende evolutie voor pc gaming).
Mocht Mantle minder presteren dan ik nu in gedachten heb, dan heb ik zowieso nog een prima game pc.
Verwijderd
Aangezien meeste games weer meer van de cpu afhankelijk zijn is dat een inkoppertje
Verwijderd
Nog 2 weekjes en we weten meer, ben toch wel erg benieuwd naar de reviews/benchmarks en de uiteindelijke prijzen van de nieuwe kaarten.
Verwijderd
Dan heb je weinig aan DX benchmarks het zal wel zo zijn dat als de prijs bij de 600 euri zit R9-290x dichtbij de GTX 780 zal komen maakt het wat uit of de een sneller is dan de ander bij een of 2 spelen , je zal weinig mensen hebben die dan beide kopen
Verwijderd
hier staan onderaan de pagina iig wat benches van de R9 290x voor degene die het interessant vinden
Of ze betrouwbaar zijn blijft natuurlijk altijd de vraag.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2013 10:58 ]
Maakt niet uit, er is meer om naar te kwijlen:Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 10:58:
http://wccftech.com/amd-r...confirmed-benched-3dmark/
hier staan onderaan de pagina iig wat benches van de R9 290x voor degene die het interessant vinden

Als de benches kloppen, dan duikt hij nét onder de GTX Titan in FireStrike
De afgelopen generaties was het al zo (5850 en 6950) dat de xx50 meer bang for buck gaf dan de xx70.Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 10:12:
[...]
Er zijn ook posters op die sites die met goede onderbouwingen komen, sommige posters ook niet![]()
Waarom ik nieuwsgierig ben naar de 'gewone' 290, is omdat ik mijn pc wil upgraden. Ga iig voor Sabertooth 990fx r2.0 i.c.m. fx8350.
Nu dus even de nieuwe kaarten van AMD afwachten. Voor mezelf vind ik de 290x overkill, aangezien ik gewoon op 1080p ga gamen en ook geen eyefinity ga gebruiken.
De gewone 290 zal ook zat power hebben om het een tijdje aan te kunnen. Mijn huidige hd 5850 heb ik al een aantal jaren.
Ik ga de gok nemen om een systeem te bouwen die gebruik kan maken van Mantle, ook al is daar nog niet heel veel bekend over (ik zie het als een veelbelovende evolutie voor pc gaming).
Mocht Mantle minder presteren dan ik nu in gedachten heb, dan heb ik zowieso nog een prima game pc.
Bij nVidia is dat ook. Je betaalt toch een soort van "premium" voor de snelste kaart.
Bij de 6950 was het helemaal mooi want die kon je met een bios flashen naar een Full 6970 gpu had geen laser cut's.
Dus met een R9 290 zit je qua prijs performance veel beter. Maar de R9 280X is denk ik een nog betere keuze. Alleen die is weer niet helemaal next gen.
Het is niet echt een gok. de R9 linup zal gewoon meer dan prima zijn vergeleken met de HD79xx en de Geforce 7xx serie.
De enige gok is je CPU. Die is al wat ouder en het is de vraag of AMD nog met een nieuwe FX gaat komen. De performance van die FX 8350 is opzich meer dan prima. Alleen in CPU limited games zoals Starcraft 2 kun je veel voordeel hebben met een Intel CPU.
Games die goede optimalisaties hebben voor 4-8 cores laten zien dat AMD prima kan mee komen met de snelste intel chips. Maar helaas zijn dat er niet zo veel. Maar nu de consoles ook 8 cores hebben denk ik dat er meer games gaan komen die het kunnen benutten.
Voordeel is dat de prijs aanzienlijk lager is. Dus mocht het na een half jaar nog niet bevallen kun je het verkopen bijleggen en iets anders kopen.
Er staat in fout in dat artikel, in de ene tabel heeft de kaar 4gig en in de andere 3 gig geheugen.Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 10:58:
http://wccftech.com/amd-r...confirmed-benched-3dmark/
Tja met 1080p kom je met een 5870 nog een heel eind. Maar je kunt niet alles max zetten in de nieuwste games. Als je dat wil moet je toch wel iets snellers hebben.Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 10:18:
uberhaupt heb je niet een nieuwe kaart nodig voor meeste spelen kan je gewoon nog steeds met een 5870 of iets beter goed uit de voeten op 1080p.
Aangezien meeste games weer meer van de cpu afhankelijk zijn is dat een inkoppertje.
Ah, dus mijn Cooler Master V1000 is goed genoeg voor 290X CFToettoetdaan schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 11:06:
[...]
Maakt niet uit, er is meer om naar te kwijlen:
[afbeelding]
Als de benches kloppen, dan duikt hij nét onder de GTX Titan in FireStrike
En één gpu kabel is ook gewoon veilig te gebruiken
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16814202042
[ Voor 4% gewijzigd door Bullus op 03-10-2013 11:51 ]
|2600k|Asus 290|
Ik heb zelf een 860 Watt seasonic. Die kan ook makkelijk twee kaarten in CF aan. 3 kaarten wordt wel te krap.
Taint3dBulge schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 8:42:
Hilbert you got one in the lab yet?
(Hilbert = eigenaar Guru3D)Hilbert Hagedoorn schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 8:45:
AMD shipped everything except the R9-290X to press. Should be next week I hope. Other then that I really can't share anything else as you can understand.
http://www.guru3d.com/new...listed_for_pre_order.html
Dit wil dus zeggen dat we in de komende week gelekte reviews kunnen verwachten en pas tegen 15 oktober de officiële review. Ik vrees ervoor dat als ik met de BF4 release een nieuwe GPU wil gebruiken, ik best ga wachten.
Verwijderd
Zat ook te twijfelen tussen een i5 en de 8350. Echter zoals aangegeven in een van mijn posts gok ik op Mantle. Volgens de verhalen op internet (zo noem ik het eerst maar even) zal Mantle de workload per core (verdeling) verbeteren voor de AMD multicore cpu's.Astennu schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 11:16:
[...]
knip..
De enige gok is je CPU. Die is al wat ouder en het is de vraag of AMD nog met een nieuwe FX gaat komen. De performance van die FX 8350 is opzich meer dan prima. Alleen in CPU limited games zoals Starcraft 2 kun je veel voordeel hebben met een Intel CPU.
Games die goede optimalisaties hebben voor 4-8 cores laten zien dat AMD prima kan mee komen met de snelste intel chips. Maar helaas zijn dat er niet zo veel. Maar nu de consoles ook 8 cores hebben denk ik dat er meer games gaan komen die het kunnen benutten.
Voordeel is dat de prijs aanzienlijk lager is. Dus mocht het na een half jaar nog niet bevallen kun je het verkopen bijleggen en iets anders kopen.
Als het tegenvalt, zit ik met een cpu die nog prima mee kan komen.
Verwijderd
Hilbert doet best wel aardige reviews van tijd tot tijd
Verwijderd
Misschien herkent 3dmark de r9 290x nog niet goed door beta driver o.i.d.?ArgantosNL schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 11:29:
[...]
Er staat in fout in dat artikel, in de ene tabel heeft de kaar 4gig en in de andere 3 gig geheugen.
Is al zo goed als bevestigd dat de r9 290x 4gb geheugen heeft.
Verwijderd
Het is best wel gokken als je naar de FX8300 kijkt zou je zeggen dat eventueel FM2+ ook een pure CPU van Steamroller zou kunnen draaien.Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:03:
[...]
Zat ook te twijfelen tussen een i5 en de 8350. Echter zoals aangegeven in een van mijn posts gok ik op Mantle. Volgens de verhalen op internet (zo noem ik het eerst maar even) zal Mantle de workload per core (verdeling) verbeteren voor de AMD multicore cpu's.
In Azië vallen de iPhones ook maanden van te voren ook "van de band" dus dat lijkt me niet zo vreemdVerwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:04:
Het is eigenlijk wel dubbel want in Azië zit je met chiphell en die lui hebben gewoon een kaart al getest dan moet de pers nog zeuren om er een binnen te krijgen.
Hilbert doet best wel aardige reviews van tijd tot tijd
Maar op echte reviews moeten we toch nog een tijdje wachten.
Dat klopt. Daarnaast krijg je door de nieuwe consoles ook betere optimalisaties voor 8 cores.Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:03:
[...]
Zat ook te twijfelen tussen een i5 en de 8350. Echter zoals aangegeven in een van mijn posts gok ik op Mantle. Volgens de verhalen op internet (zo noem ik het eerst maar even) zal Mantle de workload per core (verdeling) verbeteren voor de AMD multicore cpu's.
Je moet vooral kijken naar de games die je wilt spelen. Draaien die nu goed genoeg op een FX 8350 dan kun je er gewoon voor gaan
Het is nog niet zeker dat AMD een FX versie van Steamroller uit gaat brengen. Ik hoop zelf dat ze dat wel doen. Want zoals het er nu uit ziet zou steamroller best 10-25% sneller kunnen zijn dan zijn voorganger. Dit is een grote stap.Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:07:
[...]
Het is best wel gokken als je naar de FX8300 kijkt zou je zeggen dat eventueel FM2+ ook een pure CPU van Steamroller zou kunnen draaien.
Het kan ook zijn dat je hier een nieuw moederbord voor nodig hebt. In steamroller worden aardig wat zaken aangepast het is de vraag of AMD het nog steeds compaible kan houden.
Het moet ze ook niet in de weg gaan zitten qua performance. Want in dat geval zou ik de compatibility deze keer maar laten schieten. AM3 heeft al een lang leven gehad.
FM2+ steamroller is Kaveri en dat is een 2 module 4 Thread chip. Tenzij ze ook nieuwe FX chips gaan uitbrengen voor FM2+ maar dat zie ik nog niet meteen gebeuren.
FX chips hebben geen gpu maar ipv daar van 2x zo veel cores en L3 cache voor extra CPU performance. Die moederborden hebben allemaal voorbereiding voor video.
Het zou wel mooi zijn als AMD ook een 8 core voor FM2+ uit zou brengen. Eventueel met een kleinere GPU en wat L3 cache. Dan kun je kiezen of een krachte GPU en 4 cores. Of L3 cache en 8 cores met een minder krachtige GPU.
Verwijderd
voor AM3+ komt het er niet van kijk naar het aantal nieuwe FM2+ de APU wordt het stokpaardje van AMDAstennu schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:22:
Het is nog niet zeker dat AMD een FX versie van Steamroller uit gaat brengen. Ik hoop zelf dat ze dat wel doen. Want zoals het er nu uit ziet zou steamroller best 10-25% sneller kunnen zijn dan zijn voorganger. Dit is een grote stap.
Er komt geen nieuw moederbord uit omdat het slechts voor 1 cpu generatie gaat gelden en met de komst van DDR4 in 2014 zou dit erg raar zijn tenzij ze al de nodige aanpassingen maken. Excavetor zou niet meer op AM3+ verschijnen als de oude roadmaps dat tenminste goed hebben.Het kan ook zijn dat je hier een nieuw moederbord voor nodig hebt. In steamroller worden aardig wat zaken aangepast het is de vraag of AMD het nog steeds compaible kan houden.
Het moet ze ook niet in de weg gaan zitten qua performance. Want in dat geval zou ik de compatibility deze keer maar laten schieten. AM3 heeft al een lang leven gehad.
Klopt wel, maar het verschil is dat toen deze uitkwam dat duidelijk niks meer was dan Nvidia's marketing trein even een beetje af te remmen. Mensen die hem tegen die prijs gekocht hebben, wisten ook echt wel dat ze te veel betaalden; geldt overigens ook voor Titan kopers.Verwijderd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:17:
[...]
Dit is wel een iets andere situatie... Met de GTX680 mag je (mits je 'm bijv. in de eerste maanden na into hebt gekocht) helemaal niet zo klagen. Dat ding is vrijwel een jaar lang redelijk waardevast gebleven. Dat daar na een jaar een opvolger voor komt is sowieso te verwachten.
En hij wordt nu omlaag gehaald door een nieuwe generatie, niet door een rebrand
> 5TF is wat ze zeiden; net zoals de grafiek bij 8000 punten in Fire Strike stopten. Ze zijn heel bewust ontzettend vaag geweest, waarschijnlijk omdat ze nog niet zeker waren van de clocks waar ze mee gaan draaienAstennu schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 09:27:
AMD gaf aan dat de kaart 5TFlop haalt.
We zullen het snel genoeg zien. Ik word alleen maar nieuwsgieriger van alle geruchten en speculatie
Toettoetdaan schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 11:06:
Maakt niet uit, er is meer om naar te kwijlen:
[afbeelding]
Maar ja wat ik ook zeg FM sockets zijn tot nu toe niet geschikt voor 8 core CPU's dat is allemaal 2 Module 4 Core met GPU.Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:28:
[...]
voor AM3+ komt het er niet van kijk naar het aantal nieuwe FM2+ de APU wordt het stokpaardje van AMD
[...]
Er komt geen nieuw moederbord uit omdat het slechts voor 1 cpu generatie gaat gelden en met de komst van DDR4 in 2014 zou dit erg raar zijn tenzij ze al de nodige aanpassingen maken. Excavetor zou niet meer op AM3+ verschijnen als de oude roadmaps dat tenminste goed hebben.
En dat kan qua performance niet op tegen de 4 Module 8 Core met L3 Cache. Het is een heel ander segment.
Of ze moeten de 4 Module 8 Core CPU's naar FM2 gaan brengen.
Qua ICP wordt steamroller beter. Maar multithreaded performance zal je dan nog steeds beter af zijn met het AM3 platform. En Multithreaded is juist de toekomst.
Dus ik ben benieuwd hoe AMD dit gaat doen.
Als het meer dan 5TF is zou het kunnen. Misschien 5,9 of zo xD zou een mooie grap zijn. Aan de andere kant wil je dan maar al te graag met 6TF marketen als je dat kunt halen.Werelds schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:56:
[...]
> 5TF is wat ze zeiden; net zoals de grafiek bij 8000 punten in Fire Strike stopten. Ze zijn heel bewust ontzettend vaag geweest, waarschijnlijk omdat ze nog niet zeker waren van de clocks waar ze mee gaan draaien
We zullen het snel genoeg zien. Ik word alleen maar nieuwsgieriger van alle geruchten en speculatie
Op dit moment is het gewoon afwachten. Maar als de specs die hierboven staan kloppen kan hij het denk ik wel opnemen tegen Titan. Ik ging nog steeds van 2560 shaders uit. Met 2816 heb je er toch aardig wat meer. Dat scheelt weer een paar % in performance op gelijke clocks.
[ Voor 30% gewijzigd door Astennu op 03-10-2013 13:21 ]
Verwijderd
Dat kan je dan ook zeggen van de HD7950 en de HD7970, die worden straks ook gerebrand door de 280 serie en pik je nu ook op voor dumpprijzen (HD7950 voor ~170,- (!)). Enfin, ik snap niet helemaal waarom Nvidia het in dit geval weer eens 'erger' moet doen dan AMD. Het is bij beide gewoon het geval.Werelds schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:56:
[...]
En hij wordt nu omlaag gehaald door een nieuwe generatie, niet door een rebrand
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2013 13:50 ]
Damm dat is echt cheap zeg!peakaboo schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 13:40:
CF 7950 is momenteel echt wel de beste bang for buck... al vanaf 166eu te krijgen per stuk....
Excuseer, had niet door dat het zo extreem was, jezus. Dacht dat de 7950 hoger dan dat stond. Wat de 7990 betreft blijf ik er echter bij dat degenen die er over janken gewoon ontzettend dom waren en als Titan eenmaal zakt, idem dito.Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 13:47:
[...]
Dat kan je dan ook zeggen van de HD7950 en de HD7970, die worden straks ook gerebrand door de 280 serie en pik je nu ook op voor dumpprijzen (HD7950 voor ~170,- (!)). Enfin, ik snap niet helemaal waarom Nvidia het in dit geval weer eens 'erger' moet doen dan AMD. Het is bij beide gewoon het geval.
Vorige week de MSI TF3 OC/BE gekocht voor 199,- , maar kreeg je wel 3 games erbij, dus dan laat ik maar zo. Kon zo snel niet vinden of je bij die club3d ook spellen erbij krijgt? (alleen bij Alternate, die is dan weer duurder dan 199,-)peakaboo schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 13:40:
CF 7950 is momenteel echt wel de beste bang for buck... al vanaf 166eu te krijgen per stuk....
[ Voor 6% gewijzigd door Bullus op 03-10-2013 14:32 ]
|2600k|Asus 290|
Verwijderd
Eerst hadden ze ook al een goede prijs stelling. De 7970 GHz was goedkoper dan de GTX770 en sneller. Dus daar zaten ze opzich al goed. De 7990 was ook een stuk goedkoper met een prijs van 650-700 euro vs Titan en de GTX690 die duurder zijn.Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 14:37:
Nou, met de recente prijsdalingen heb ik de stap naar het rooie kamp toch weer gemaakt, en een 7990 gepikt. GTX780 gaat naar familielied, dus die krijgt ook een goed 'tehuis'. Wat me wel erg opvalt is dat AMD vooral ook door de aankomende 'nieuwe' generatie opeens enorm prijscompetitief is met de 7XXX serie - voor het geld wat ze nu vragen is er geen enkele optie beter, en is zelfs de 7990 voor mij dus berijkbaar.
Nu is het alleen nog veel beter geworden
Verwijderd
Als je kijkt naar pure power en verbruik, zou de titan misschien nog de overhand kunnen hebben.
Daarnaast is het ook interessant om de overclock mogelijkheden vd r9 290x af te wachten om te zien hoe dat gaat.
Verwijderd
Bezopen video nou we kopen dit omdat het leuk staat bij het andere en ja we geven gewoon $1400 uit aan ram omdat het kan.
Het ging gewoon helemaal nergens over
Dat het inhoudelijk niets toevoegt ?Versteegrob schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 15:36:
Jaloers? Als je het geld hebt. Mensen kopen ook duren huizen, auto's, boten, wat is je punt?
Die prijs hoop ik ook voor maar daar lijkt het niet naartoe te gaan of toch niet voor de BF4 Edition, die zit ergens boven de 600€ (eerste tip was 730€).Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 15:18:
Misschien dat de r9 290x rond hetzelfde niveau als de titan zit (soms wat langzamer, soms wat sneller), maar als we de prijzen mogen geloven die op internet staan (rond de 550-600 euro) dan is de prijs/performance een stuk aantrekkelijker van de r9 290x.
Hoeft niet: Nieuwe architectuur. Lagere base clocks hogere turbo.Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 15:18:
Misschien dat de r9 290x rond hetzelfde niveau als de titan zit (soms wat langzamer, soms wat sneller), maar als we de prijzen mogen geloven die op internet staan (rond de 550-600 euro) dan is de prijs/performance een stuk aantrekkelijker van de r9 290x.
Als je kijkt naar pure power en verbruik, zou de titan misschien nog de overhand kunnen hebben.
Daarnaast is het ook interessant om de overclock mogelijkheden vd r9 290x af te wachten om te zien hoe dat gaat.
AMD geeft zelf al aan dat de efficiency beter geworden is. Ze hebben de core aardig aangepast tov Tahiti. Hij is nu langwerpig ipv vierkant. Wie weet wat ze allemaal aangepast hebben en wat voor een impact dat gehad heeft op het verbruik.
Zie ook Titan. Die is veel groter dan Tahiti en qua verbruik doet hij het echt niet slecht. Dus ik denk dat er veel verbetering te halen is voor AMD. Dus het zou mij niet verbazen als hij zich qua verbruik prima met Titan kan meten.
En ik ben inderdaad ook benieuwd naar de OC mogelijkheden. En naar de standaard voltages.
Dat is met alles. Wat iemand anders ook al zij. Je hebt auto's in alle prijs classes. Met horloges hetzelfde.Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 15:25:
[...]
Bezopen video nou we kopen dit omdat het leuk staat bij het andere en ja we geven gewoon $1400 uit aan ram omdat het kan.
Het ging gewoon helemaal nergens over"Bragging rights" video van iemand die graag newegg.com wil spammen op youtube.
Er zijn gewoon mensen die graag meer betalen voor dat beetje extra. De meeste mensen niet.
Verwijderd
Zelfs al zou ik het geld hebben, dan zou ik nog niet een dergelijk systeem bouwen, daar ben ik niet hardcore of "bragging" genoeg voorVersteegrob schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 15:36:
Jaloers? Als je het geld hebt. Mensen kopen ook duren huizen, auto's, boten, wat is je punt?
Wow, dat is inderdaad een koopje. Heb nu een tweetal HD6870's in CF draaien, maar wil nu eigenlijk overstappen naar een single kaart. Dan wordt m'n kaart (ene hele PC case) hopelijk wat minder warm en heb ik ook geen CF compatibality problemen meer ('t is nu gelukkig beter met de nieuwe drivers, maar toch).peakaboo schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 13:40:
Ben nu alleen zwaar aan het twijfelen of ik nu al upgrade, en zo ja naar een 7950 of een 7970, of toch even wachten op misschien de R9 serie en een 280 of misschien zelfs een 290(non X) halen. Ik vind de performance per buck ten op zichte van die lagere kaarten echter altijd te laag. Uuggh, wat een luxe problemen allemaal.
Verwijderd
Oja? Misschien alleen op 1600p reso of triple minitor, anders niet zover ik weet... Maar met de huidige prijsstelling is de HD7970 (Ghz) sowieso een betere deal...Astennu schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 15:11:
[...]
Eerst hadden ze ook al een goede prijs stelling. De 7970 GHz was goedkoper dan de GTX770 en sneller. Dus daar zaten ze opzich al goed.
Pff, ben nu zelf in dubio om zo'n HD7950 op te pikken, kan ik wel weer 2 jaar vooruit, aangezien ik het nu nog steeds 'red' met een HD5850...
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2013 17:27 ]
Voor € 250,- heb je nu een HD 7970 GE die toch niet onaardig is en ik heb weinig voeling om meer dan 2x zoveel uit te geven voor 10% hogere performance (in mijn geval).
[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 03-10-2013 17:32 ]
Als je die paar extra games niet wilt wel ja, anders kom je bij Alternate uit voor de NSG deal, scheelt toch weer ~ 50 euro.peakaboo schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 13:40:
Vanaf 1920x1080 al. Met AA niet. Maar daar boven ook met AA:Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 17:26:
[...]
Oja? Misschien alleen op 1600p reso of triple minitor, anders niet zover ik weet... Maar met de huidige prijsstelling is de HD7970 (Ghz) sowieso een betere deal...
Pff, ben nu zelf in dubio om zo'n HD7950 op te pikken, kan ik wel weer 2 jaar vooruit, aangezien ik het nu nog steeds 'red' met een HD5850...
http://www.computerbase.d...eforce-gtx-770-im-test/4/
Op lagere resoluties dan 1080p doet de 79xx het niet zo goed. Maar dat is in mijn ogen helemaal niet interessant want dat is het segment van de HD78xx kaarten:
http://www.techpowerup.co...c/GeForce_GTX_770/26.html
Het gaat imo om 1080p en hoger.
Werkt hier prima. maar ik gebruik verder ook geen DPI scaling of zo.Neverwinterx schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 19:01:
Nog iemand die sinds upgrade van 13.10 beta driver naar beta2 last heeft van de font settings in Windows? Het lijkt hier alsof tekst waziger is, alsof er is geknoeid met de ClearType settings (die ik al opnieuw heb ingesteld, maar ik vind nu geen instelling meer die er degelijk uitziet).
[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 03-10-2013 20:16 ]
Familielid van me in Finland (wat ook een verdomd duur land is) die in een hardware zaak werkt zegt dat zij hem -de BF4 uitvoering- aan net iets minder dan de 780 gaan verkopen. Dat is dus ergens tussen de 550 en 600.
Zijn er al developers of andere lui binnen de industrie die hier wat over gezegd hebben?
[ Voor 12% gewijzigd door Janus Bier op 03-10-2013 22:16 ]
Anand vermoedt dat AMD's nieuwe Mantle API ook op de Xbox One draait en daarom porten makkelijk moet maken. Voor de rest niet echt, beide consoles zullen 5+ cores gebruiken maar die zijn relatief zwak waardoor een echte octacore niet noodzakelijk is, Intels quadcores zullen naar verwachting snel genoeg zijn.Janus Bier schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 22:14:
Ik vroeg mij af of amd gpu's en/of cpu's een prestatie voordeel gaan hebben bij games die tegelijk voor de pc, ps4 en xbox one ontwikkeld worden.
Zijn er al developers of andere lui binnen de industrie die hier wat over gezegd hebben?
Anandtech: Choosing a Gaming CPU October 2013: i7-4960X, i5-4670K, Nehalem and Intel Update:
Binnenkort wordt ook AMD weer getest.
[ Voor 71% gewijzigd door Help!!!! op 03-10-2013 23:21 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Verwijderd
Dat is toch wel een open deur. Xbox1 zal eens vast houden aan DirectX hebben ze toch een behoorlijke kluif aan optimaliseren terwijl AMD dat doet met MANTLE , dat kan wel maar niet aan het begin als ze titels uitbrengen en opeens veel sneller zijn op de PS4 slaan ze toch wel een flater.SpankmasterC schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 22:40:
[...]
Anand vermoedt dat AMD's nieuwe Mantle API ook op de Xbox One draait en daarom porten makkelijk moet maken. Voor de rest niet echt, beide consoles zullen 5+ cores gebruiken maar die zijn relatief zwak waardoor een echte octacore niet noodzakelijk is, Intels quadcores zullen naar verwachting snel genoeg zijn.
Wat is het probleem met AMD cpu is dat er te weinig spelen zijn de gewoon bruut veel data sturen naar de CPU als dit wel het geval is en MANTLE zorgt voor minder bottlenecks zal er wel duidelijk verschil zijn maar het zou erg raar zijn als het in eens Intel compleet wegvaagt.
Verwijderd
Het scheelt developpers ook veel moeite, want kaarten met GCN doen automatisch mee, toekomstige consoles dus ook. Hopelijk wordt die standaard door ontwikkelaars opgepakt. AMD zou hiermee wel eens serieuze voet aan de grond kunnen krijgen met hun ATI / AMD tak.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
wat me ook opvalt is dat de HD69xx het nu wel erg moeilijk krijgt. de 78xx serie is nu zelfs veel.sneller. zou ook kunnen dat die nog niet geoptimaliseerd is b want ook de GeForce GTX580 is veel sneller. en de HD 5870 is zo goed als even snel.
daarnaast mis ik de HD 7790.
[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 04-10-2013 06:57 ]
SpankmasterC schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 22:40:
[...]
Anand vermoedt dat AMD's nieuwe Mantle API ook op de Xbox One draait en daarom porten makkelijk moet maken. Voor de rest niet echt, beide consoles zullen 5+ cores gebruiken maar die zijn relatief zwak waardoor een echte octacore niet noodzakelijk is, Intels quadcores zullen naar verwachting snel genoeg zijn.
Ik kon het niet helemaal uit jullie opmerkingen halen, maar zoals ik jullie opmerkingen lees schijven jullie dat de XboxOne/PS4 Mantle heeft.Verwijderd schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 00:20:
[...]
Dat is toch wel een open deur. Xbox1 zal eens vast houden aan DirectX hebben ze toch een behoorlijke kluif aan optimaliseren terwijl AMD dat doet met MANTLE , dat kan wel maar niet aan het begin als ze titels uitbrengen en opeens veel sneller zijn op de PS4 slaan ze toch wel een flater.
Wat is het probleem met AMD cpu is dat er te weinig spelen zijn de gewoon bruut veel data sturen naar de CPU als dit wel het geval is en MANTLE zorgt voor minder bottlenecks zal er wel duidelijk verschil zijn maar het zou erg raar zijn als het in eens Intel compleet wegvaagt.
Anand zegt dus dat Mantle een copy is van de low level API voor de APU op de Xbox One.If our suspicions are right and AMD is bringing over the Xbox One low level API, then this means AMD isn’t just merely exploiting the similarities to Microsoft’s forthcoming console, but they are exploiting the very heart of their console connection.
Mantle zelf draait dus niet op de console(s) het is slechts een software laag die de console API calls kan afhandelen op een reguliere PC met Windows of Linux.
De Xbox One en de PS4 hebben dus weinig belang bij Mantle, echter game ontwikkelaars die eerst voor de console programmeren en dan poorten naar de PC kunnen met een klein beetje moeite een gratis performance boost krijgen op de PC.
(Volgens mij is er wel een gedeelte van Mantle dat op de consoles kan draaien, maar dat is de high-level API die ze er bij hebben ontwikkeld)
In december gaan we het zien
Verwijderd
Dit is de link naar het Mantle-artikel van Anandtech. Als je meer over Mantle wilt weten is dit een leuk artikel om te lezen.
Mja, ik verwacht eigenlijk niet dat de drivers voor VLIW4/5 nog geoptimaliseerd gaan worden, ze hebben imo al genoeg te doen aan de GCN drivers.Astennu schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 06:49:
wat me ook opvalt is dat de HD69xx het nu wel erg moeilijk krijgt. de 78xx serie is nu zelfs veel.sneller. zou ook kunnen dat die nog niet geoptimaliseerd is b want ook de GeForce GTX580 is veel sneller. en de HD 5870 is zo goed als even snel.
Nee, juist andersom. De high level API's voor PC, XBO en PS4 zijn respectievelijk D3D, D3D-XBOX-EDITION (het is niet 1:1 identiek aan de desktop versieToettoetdaan schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 09:00:
(Volgens mij is er wel een gedeelte van Mantle dat op de consoles kan draaien, maar dat is de high-level API die ze er bij hebben ontwikkeld)
Vanuit een technisch oogpunt is het niet zo dat "een deel van" Mantle op de consoles "draait". De interface voor Mantle lijkt gewoon heel sterk op die van de consoles, wat betekent dat porten naar Mantle vooral een kwestie is van de stukken console-specifieke code er uit rippen. Echter gebruiken de meeste console games ook gewoon D3DXBOX en PSGL en dat zal nog steeds omgezet moeten worden D3D11 of OGL. Uiteraard is dat met D3DXBOX een stukje makkelijker en waarschijnlijker, wat helaas betekent dat wij wellicht vooral Xbox One ports gaan krijgen. Dat is met afstand de zwakkere console op alle vlakken en stemt mij een beetje somber
Dat verwacht ik ook niet meer. Die kaarten zijn nu zo oud. Nadeel van VLIW4 en 5 is dat je behoorlijk wat optimalisatie werk moet doen om alles er uit te kunnen halen. Meestal zijn instructie bloks maar 2-3 diep van de 4-5 die je aan kan.spNk schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 09:44:
[...]
Mja, ik verwacht eigenlijk niet dat de drivers voor VLIW4/5 nog geoptimaliseerd gaan worden, ze hebben imo al genoeg te doen aan de GCN drivers.
de HD5870 is echt een super snelle kaart als de code optimaal is.
En over dat mantle verhaal. Het zal gebaseerd zijn op de API die ook voor de XBox One en PS4 gebruik wordt. Maar het zal wel een aangepaste versie zijn aangezien de desktop hardware toch weer net even wat anders is. Daarnaast heb je nu al te maken met GCN 1.0 en dan de nieuwe versie van de R9 290X.
Maar het is veel meer low level dan DirectX en OpenGL zijn. Het lijkt meer op wat 3DFX vroeger met glide deed.
Verwijderd
Vanaf 1080p dus niet aangezien je in daarbij 9 van de 10 keer zeker AA zal gebruiken...Astennu schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 20:15:
[...]
Vanaf 1920x1080 al. Met AA niet. Maar daar boven ook met AA:
http://www.computerbase.d...eforce-gtx-770-im-test/4/
Enfin, R9 290 lijkt dus ~700,- te gaan kosten, dan mag ie ook wel ~10% sneller zijn de GTX780, maar het blijft nog een beetje gissen...
Verwijderd
Je begrijpt niet dat Mantle de manier is voor devs om op console de hardware aan te sturen met weinig bottlenecks. Mantle is iets wat uit de ontwikkel omgeving komt van beide consoles of denk jij dat iedereen nog steeds in assembly aanklooit?Toettoetdaan schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 09:00:
[...]
[...]
Ik kon het niet helemaal uit jullie opmerkingen halen, maar zoals ik jullie opmerkingen lees schijven jullie dat de XboxOne/PS4 Mantle heeft.
[...]
Anand zegt dus dat Mantle een copy is van de low level API voor de APU op de Xbox One.
Mantle zelf draait dus niet op de console(s) het is slechts een software laag die de console API calls kan afhandelen op een reguliere PC met Windows of Linux.
De Xbox One en de PS4 hebben dus weinig belang bij Mantle, echter game ontwikkelaars die eerst voor de console programmeren en dan poorten naar de PC kunnen met een klein beetje moeite een gratis performance boost krijgen op de PC.
In december gaan we het zien
Mantle is dus niet iets wat gemaakt is om op de PC te draaien maar met enige aanpassing wel, dat is waar de DICE developer het over had de laatste 15 minuten van de AMD GPU event livestream YouTube: DICE presentation at AMD's GPU '14 Tech Day event
True. Voor mij is het niet interessant ik kijk alleen naar 2560x1600. En daar is het in alle gevallen duidelijk.Verwijderd schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 10:49:
[...]
Vanaf 1080p dus niet aangezien je in daarbij 9 van de 10 keer zeker AA zal gebruiken...![]()
Enfin, R9 290 lijkt dus ~700,- te gaan kosten, dan mag ie ook wel ~10% sneller zijn de GTX780, maar het blijft nog een beetje gissen...
Maar die paar % meer of minder zijn het verschil ook niet. Beide kaarten presteren prima.
Die adviesprijs is al weer van de site af. En het gaat hier nog steeds om die BF4 pre orders (die plaatjes zijn te zien in de afbeeldingen op newegg en het staat er ook bij dat BF4 er bij zit)
Dus het zou zo maar kunnen dat hij toch goedkoper is als je de normale uitvoering hebt. Daarnaast zijn de prijzen de eerste 3 weken sowieso kunstmatig hoog.
Er staat op newegg nog wel dat de kaart 4GB heeft verder geen specs.
Het is veel directer naar de hardware toe. Je kunt heel direct de hardware aanspreken. Waar je voorheen tegen DX11 aan aan het programmeren was en dus tegen de beperkingen van de software/api aan liep.Verwijderd schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 11:35:
[...]
Je begrijpt niet dat Mantle de manier is voor devs om op console de hardware aan te sturen met weinig bottlenecks. Mantle is iets wat uit de ontwikkel omgeving komt van beide consoles of denk jij dat iedereen nog steeds in assembly aanklooit?
Mantle is dus niet iets wat gemaakt is om op de PC te draaien maar met enige aanpassing wel, dat is waar de DICE developer het over had de laatste 15 minuten van de AMD GPU event livestream YouTube: DICE presentation at AMD's GPU '14 Tech Day event
Nu kun je redelijk (niet helemaal) to the metal programmeren.
Dat maakt bv 9x zo veel draw calls mogelijk in vergelijking met DirectX.
ik kan echt niet wachten tot die patch uit komt om te zien wat de eerste resultaten zijn.
Ik kan me voorstellen dat het nog wel een tijd duurt voordat ze alles uit de hardware weten te halen. Er valt nu natuurlijk veel meer te optimaliseren.
Dit proces zie je bij consoles ook. De eerste games op de nieuwe generatie zijn wel veel mooier dan de vorige generatie. Maar als je het vergelijkt met games die aan het einde van het leven van de console uitkomen zijn ze aanzienlijk minder mooi. En dat terwijl de hardware identiek gebleven is.
En de PC heeft meer dan 2x zo veel power als de PS4 (in het geval van een 7970 GHz). Dat moet voor hele mooie beelden kunnen zorgen
[ Voor 44% gewijzigd door Astennu op 04-10-2013 11:48 ]
Verwijderd
We have spent some time talking to people close to the matter, both from EA/ DICA and AMD and we have learned that both parties anticipate a significant performance boost with the Mantle version of BF 4.
Hopelijk horen we in november meer over MantleDICE and EA have already said that the patch to enable mantle is expected in December timeframe and there might be a demo showcase a bit earlier. Have in mind that AMD has developer summit starting on November 11th and we would be surprised if we don't hear more details about Mantle.
Verwijderd
Wat "we" horen in November zal waarschijnlijk meer concrete informatie zijn over hoe het staat met de Mantle client en waar en wat er te behalen valt ten opzichte van OpenGL en DirectX.
Het is nu vooral de vraag welke developers dit nog meer gaan oppakken. Als het alleen bij Dice blijft kom je niet ver. Om het een succes te laten zijn moet je een breed draagvlak zien te krijgen.Verwijderd schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 17:21:
Aan de ene kant is het toch wel duidelijk? Je gaat als bedrijf toch niet de beste programmeurs zetten op iets wat amper 10% verbetering oplevert ?
Wat "we" horen in November zal waarschijnlijk meer concrete informatie zijn over hoe het staat met de Mantle client en waar en wat er te behalen valt ten opzichte van OpenGL en DirectX.
Verwijderd
Het zal nooit verder komen dan titles die het "nodig" hebben, voor dezelfde reden als hiervoor genoemd je moet er wel geld aan verdienen als bedrijf als je er geen voordeel uit kan halen gaat er geen bedrijf mee aan de gang.Astennu schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 17:40:
[...]
Het is nu vooral de vraag welke developers dit nog meer gaan oppakken. Als het alleen bij Dice blijft kom je niet ver. Om het een succes te laten zijn moet je een breed draagvlak zien te krijgen.
DICE zegt frostbite 3 Mantle is voor ons belangrijk er zijn natuurlijk wel meerdere die hier iets mee willen doen omdat ze waarschijjnlijk ook een aardige vinger in de pap hebben op het console gebeuren dan loont het namelijk wel. 1 keer ontwikkelkosten en 3 keer betaalt worden (xbox1,PS4 en PC) terwijl het vorige model een ander team nodig had voor het een of het ander.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 11:35:
[...]
Je begrijpt niet dat Mantle de manier is voor devs om op console de hardware aan te sturen met weinig bottlenecks. Mantle is iets wat uit de ontwikkel omgeving komt van beide consoles of denk jij dat iedereen nog steeds in assembly aanklooit?

Devs kunnen console hardware al jaren direct/'on the metal' benaderen, hoe denk je anders dat de PS3 en de Xbox360 zo lang mee kunnen? Console devs hebben Mantle niet nodig. Het enige wat zij van Mantle willen is dat het compatibel is met de API-call's die ze ook op de console gebruiken. (De API calls die in samenwerking met AMD zijn gemaakt voor de APU's die ze gebruiken)
Op die manier kunnen ze goedkoop die prestatie winst die Mantle met zich mee brengt realiseren.
Echter moeten ze nog steeds de game poorten naar DirectX of OpenGL anders werkt het niet op kaarten die geen Mantle ondersteunen/door ondersteund worden. (Lees: <HD7000/nVidia/Intel)
Natuurlijk heeft AMD wel er voor gezorgd dat als je shaders direct aanspreekt in DirectX, (en dus geen DirectX specifieke functies gebruikt) deze code ook compatibel is met Mantle (door middel van de High Level Shader Language/HLSL). Zodat het werken van en naar DirectX minder moeite kost.
Deze HLSL laag is ook voor consoles beschikbaar en op die manier draait de bovenste schil van Mantle dus mogelijk ook op de consoles. Maar dat betekent niet dat Mantle zelf op de consoles draait, die hebben dat niet nodig.
Lekker cheap
[ Voor 4% gewijzigd door madmaxnl op 04-10-2013 19:58 ]
Verwijderd
Het heet geen Mantle op consoles maar denk je dat Mantle uit de lucht is komen vallen ?Toettoetdaan schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 18:07:
[...]
Maar dat betekent niet dat Mantle zelf op de consoles draait, die hebben dat niet nodig.
Verwijderd schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 02:21:
[...]
Het heet geen Mantle op consoles maar denk je dat Mantle uit de lucht is komen vallen ?
Toettoetdaan schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 09:00:
Anandtech: http://www.anandtech.com/...evel-graphics-api-for-gcnToettoetdaan schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 18:07:
Het enige wat zij van Mantle willen is dat het compatibel is met de API-call's die ze ook op de console gebruiken. (De API calls die in samenwerking met AMD zijn gemaakt voor de APU's die ze gebruiken)
Mantle right now is merely the toolset to realize the possibility of bringing over existing low level code to the PC.
Mantle exists because it’s faster than high level APIs, it makes porting low level console code to the PC easier, and as it turns out, because it’s something developers have been telling AMD they want. More than anything else about Mantle, this is the point AMD has been trying to drive home, as they are well aware of the potential controversy Mantle would bring. Mantle doesn’t just exist because AMD wants to leverage their console connection, but Mantle exists because developers want to leverage it too, and indeed developers have been coming to AMD for years asking for such a low level API for this very reason. As such the impression we're getting from AMD – or at least the impression they're trying their best to give off – is that Mantle was created to satisfy these requests, rather than being something AMD created and is trying to drum up interest for after the fact.
Zeker met Linux is het buitengewoon interessant om tussenlagen zoals DirectX volledig te kunnen bypassen. (misschien gaat dit de definitieve doorbraak van linux op de pc betekenen ?)
En daardoor misschien dat AMD (overhaast misschien) een zelfde soort idee heeft geopperd om daar aan mee te doen, of tenminste de "Thunder te Stealen". (daarom dat er nog maar 1 spel is dat er gebruik van gaat maken en er niks anders dan 2 slides van te zien zijn)
Dan zou Nvidia daar misschien nog onder NDA (in het geheim) mee bezig zijn. (ze hebben zowiezo al de tech van 3dfx in handen die dat allang had met Glide)
AMD zal dan zolang de poot afgehouden hebben van de gamemakers omdat ze de interne specs niet willen opgeven vanwege concurrentie belang. (maar nu moeten ze wel)
Kan dan ook zijn dat MicroSoft de restricties op de overeenkomst met AMD heeft opgeheven, dat voor AMD niet meer alles per definitie via de DX laag moet omdat MS dat zegt.
(Zal die medewerker die van Valve naar MS is verhuisd wel iets meer van weten)
(t`is maar een spontane gedachte)
[ Voor 12% gewijzigd door enchion op 05-10-2013 15:41 ]
How do you save a random generator ?
Het is al niet makkelijk om een Radeon 7970 GE te vinden met een reference cooler, daar gaat weer een leuke deal. Ik had graag wat meer uitgegeven voor de R9-290X maar daar weten we over 10 dagen pas feiten over, om dan nog eens een poos te wachten tot hij leverbaar is, als hij niet belachelijk duur wordt. Dan maar hopen dat de R9-280X vlot leverbaar wordt binnenkort of het zal een GTX 780 worden.
De kaart die jij wouw kopen is geen GE hoorPhuncz schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 15:29:
Geweldig, had een pricewatch: Club3D Radeon HD 7970 (Dirt 3) bij Alternate besteld want deze had een blower-fan (nodig voor de mITX case die ik in de toekomst haal), bestel hem toen hij nog "direct leverbaar" was, ik schrijf het geld over en dan niets. Ik vraag of ik er zeker eentje krijg want hij staat niet meer op de site: "nee deze is niet meer leverbaar".
Het is al niet makkelijk om een Radeon 7970 GE te vinden met een reference cooler, daar gaat weer een leuke deal. Ik had graag wat meer uitgegeven voor de R9-290X maar daar weten we over 10 dagen pas feiten over, om dan nog eens een poos te wachten tot hij leverbaar is, als hij niet belachelijk duur wordt. Dan maar hopen dat de R9-280X vlot leverbaar wordt binnenkort of het zal een GTX 780 worden.

Maar bespaar gewoon wat meer en koop er een 2e hands:
(Pressies de kaart die je bij Alternate wilde halen volgens mij)
V&A aangeboden: Club3D Radeon HD 7970
Die heeft er zelfs twee voor als je toch besluit om hem in een mATX kast te stoppen en CF wilt
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Denk eraan: vragen over levertijden, 'ik heb hem al!!1', etc. horen niet in dit topic!~~~[/html]