CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 126 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 26 Laatste
Acties:
  • 109.317 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-05 23:12
Toettoetdaan schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 15:56:
Maar bespaar gewoon wat meer en koop er een 2e hands:
(Pressies de kaart die je bij Alternate wilde halen volgens mij)
Ik vind 20maanden oud en dan zo dichtbij de laagste MSI 7970 prijs eigenlijk te weinig verschillen om hem tweedehands te adviseren. Besparen komt hier op mij over als meer risico nemen maargoed is geheel aan de koper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 15:16
steff85 schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 16:05:
[...]

Ik vind 20maanden oud en dan zo dichtbij de laagste MSI 7970 prijs eigenlijk te weinig verschillen om hem tweedehands te adviseren. Besparen komt hier op mij over als meer risico nemen maargoed is geheel aan de koper!
Mwua, beetje afdringen dat je hem voor 200 hebt en dan gewoon plezier er van hebben.

Je weet in iedere geval dat er geen problemen mee zijn als iemand anders (een mede Tweaker) er geen problemen mee heeft gehad. Je kunt ook zeggen denken dat als hij het de afgelopen 20 maanden goed heeft gedaan, dan zullen de komende 20 maanden ook geen probleem zijn ;)
(Als in: als je het badkuipmodel/de badkuipkromme volgt dan is het in ieder geval geen kaart uit de eerste fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik koop liever geen tweedehands kaart, zeker niet zo'n oude. Ik wacht tot 15 oktober om dan te beslissen wat het gaat worden. Toch bedankt voor de tip !

[ Voor 9% gewijzigd door Phuncz op 05-10-2013 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toettoetdaan schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 13:39:regelrechte rampenplan van Anand in de prullenbak
Ja , en dus op consoles zitten devs nog steeds niet direct op de hardware er is daar ook een thin layer API .
Het blijft niet zo dat je alle registers binneste buiten moet kennen op consoles zoals het "vroeger" wel het geval was. Dat was al stukken anders op de PS3 ten opzichte van de PS2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beelzebassie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:25
"(...) [I]t’s widely considered a good thing that Glide died out and that Direct3D took over as the reigning king of PC graphics APIs. Developers stopped utilizing multiple rendering paths, and their single rendering path was better for everyone as a result. Having games written exclusively in a common, industry standard API was better for everyone."
http://www.anandtech.com/...evel-graphics-api-for-gcn

De tijd zal het leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Op zich hebben ze wel een punt maar AMD's API is platform-onafhankelijk maar wel GPU-afhankelijk, terwijl DirectX dat dan doodleuk omdraait. Momenteel ben ik van mening dat AMD's API meer voordeel heeft omdat het ook voor consoles kan gebruikt worden waardoor goede ports makkelijker worden.

Uiteindelijk zijn er ook geen Glide-only games geweest buiten een handjevol "promo"-games dus zo erg was het allemaal ook niet. Echter is DirectX een MS-only techniek waar Linux, Mac, Playstation, Nintendo, Android, iOS en nog een handjevol andere platformen of merken dus geen gebruik van kunnen maken rechtstreeks. Ze hebben misschien wel een zeer groot deel van de desktop markt in handen met Windows, maar op het gebied van gaming zijn die andere platformen een pak meer vertegenwoordigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Verwijderd schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 18:40:
[...]

Ja , en dus op consoles zitten devs nog steeds niet direct op de hardware er is daar ook een thin layer API .
Het blijft niet zo dat je alle registers binneste buiten moet kennen op consoles zoals het "vroeger" wel het geval was. Dat was al stukken anders op de PS3 ten opzichte van de PS2.
Ja dat zeg ik toch ook? En hoe kun je nou Anand niet serieus nemen?
Toettoetdaan schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 18:07:
Console devs hebben Mantle niet nodig. Het enige wat zij van Mantle willen is dat het compatibel is met de API-call's die ze ook op de console gebruiken. (De API calls die in samenwerking met AMD zijn gemaakt voor de APU's die ze gebruiken)
'On the metal' hoeft geen assembly te zijn hoor, hoewel het af en toe nog wel gebruikt wordt.

Maar we wijken af van wat ik nou probeer duidelijk te maken, uit jouw opmerkingen maak ik op:
'Mantle is een vervanging van DirectX op de consoles waardoor console devs met minder bottlenecks de hardware kunnen aansturen.'

Terwijl ik in het kort bedoel:
'Mantle is een vervanging van DirectX op de PCs waardoor console devs met minder bottlenecks GCN kaarten kunnen aansturen, zoals ze dat op de console doen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
Het is natuurlijk een beetje van beide. Mantle maakt gewoon pc en console meer een geheel. Ik bedoel mantle zal er ook voor zorgen dat porten van console naar console ook heel makkelijk word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09 16:13
(Side note)
Er is op pagina 40 blijkbaar een afbeelding die niet meer door mijn android telefoon vertrouwd wordt.

Ot.
Het enige waar ik mijn vragtekens bij zet mrt mantle is:
Hoe gaan ze het aanpakken als er nieuwere functies aan de gpu's worden toegevoegd?
Breiden ze mantle uit? Ditchen ze de oude kaarten?
Ik denk niet dat zoiets over 2 generaties al zal gebeuren, maar 3 jaar lijkt mij plausibel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Die functies aanspreken lijkt me eerder noodzakelijk voor de driver en de renderer, niet de low-level API. Sowieso kan dit alles via een firmware update voorzien worden die toch op regelmatige basis gebeurt.

[ Voor 32% gewijzigd door Phuncz op 06-10-2013 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 22:18

sphere

Debian abuser

Zit er op de R7/R9 een extra audio chip geintegreerd, of alleen DSP om de softstack te ontlasten? Dus bijv. als ik een R9 zou doorgeven aan een guest in vmware heeft hij dan met die ene kaart beeld EN geluid of moet je nog steeds de onboard controller doorgeven?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
sphere schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 10:13:
Zit er op de R7/R9 een extra audio chip geintegreerd, of alleen DSP om de softstack te ontlasten? Dus bijv. als ik een R9 zou doorgeven aan een guest in vmware heeft hij dan met die ene kaart beeld EN geluid of moet je nog steeds de onboard controller doorgeven?
Dat tweede, je hebt nogsteeds een geluidskaart nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik vermoed ook dat de TrueAudio DSP meer een rendering engine is die afhankelijk is van de integratie van de software om het te gebruiken, waardoor het wel eens problemen kan gaan geven bij het "doorgeven". Voorlopig nog zeer wazig om te weten of dit effectief gaat werken onder VMware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 22:18

sphere

Debian abuser

Geeft niet ik koop wel een usb audio ding om te testen voor windows in domu. Radeon heeft een goede naam met Xen, dus ik vroeg me af of ik op deze kaarten moest wachten. Kennelijk niet.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 13:59
Ben ik trouwens de enige die zich ergert aan videocardz.com? Afgrijselijk stelletje amateurs, die het gewoon doen voor de hits. Die gasten kopiëren zonder er bij na te denken en hun speculaties slaan als een tang op een varken maar ze worden tegenwoordig zo veel gelinkt op allerlei forums.

Vanuit de nieuwste post: http://videocardz.com/463...c2-top-noise-tests-leaked
On the other hand both R9 270X and 260X were delivered with reference design, that’s because both feature new GPUs: Curacao and Bonaire respectively.
Bonaire is sowieso al geen nieuwe chip.

Dan ga je verder en krijg je eerst dit:
AMD Radeon R9 270X
The AMD Radeon R9 270X is based on Curacao XT GPU. Currently we cannot confirm the number of Stream Processors on this graphics card, so I will just leave it as a mystery. It’s no secret thought that we all think this is just a pure rebrand of Pitcairn GPU, for that reason 1280 Stream processors is quite possible. The other rumor is that Curacao is Tahiti LE derivative, which would result in 1536 SPs. Card is using 2GB GDDR5 memory across 256-bit interface. This card will retail at $199.
Een rebrand krijgt geen nieuwe chip naam. Dat gebeurt gewoon niet. Hebben AMD en Nvidia nooit gedaan, zullen ze ook nooit doen. En al zou dit de eerste keer zijn, waarom deze dan wel en Tahiti niet?

Vervolgens krijg je dan dit:
AMD Radeon R9 260X
This small graphics card is a a reason why NVIDIA will have to rethink their whole entry-level segment. In fact NVIDIA will introduce a price cuts on its GTX 650 TI Boost, just because AMD solution is cheaper.

The R9 260X is using Oland GPU with 896 cores, 56 TMUs and 16 ROPs. Card is equipped with 2GB GDDR5 memory across 128-bit bus. This model is expected to cost around $139.
Eerst claimen dat het Bonaire is, vervolgens spreken ze zichzelf tegen en zeggen ze dat het Oland is |:(

Maar ondertussen krijgen ze wel de hits omdat jan en alleman er in trapt. Verdomd slim van ze, maar ik vind ze alleen maar vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:12
Ik heb gewacht met het kopen van een nieuwe videokaart (te vervanging van mijn Crossfire 6950 setup), tot aan de release van BF4.
Nu is het bijna zover en ik heb een budget gereserveerd voor een kaart, echter ben ik niet van plan om 600 euro uit te geven, 400 is wel een beetje mijn max (als ik BF4 maar op max kan spelen).

Uiteraard volg ik het nieuws van dag tot dag, en ben ik vooral geïnteresseerd in de R9 280X (past het best in mijn budget).
Zoals hier boven genoemd is deze kaart niet meer dan een rebrand van de 7970.

Wat kan ik dan het best doen?
Wachten tot deze nieuwe kaart op de markt komt?
Of gewoon nu voor een 7970 gaan (goed geprijsd), en zoja welke?

Hopelijk kan iemand mijn voorzien van een goed advies!

[ Voor 3% gewijzigd door Protax op 07-10-2013 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:24
dx5314 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:28:
...
Wat kan ik dan het best doen?
Wachten tot deze nieuwe kaart op de markt komt?
Of gewoon nu voor een 7970 gaan (goed geprijsd), en zoja welke?
...
Ik zit met hetzelfde dilemma, nu gaan voor een 250-280€ HD7970 of wachten op de rebrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Laatst online: 12-09-2024
Ik zou nog even wachten, als eenmaal de nieuwe series uit zijn , zullen de oude series nog goed geprijsd zijn of misschien nog goedkoper.?Weet je ook meteen hoe de nieuwe series presteren tov de oude en kun je je keuze maken.

Ik draai sinds kort 7950 cfx en heb bij bf3 op ultra settings rond de 200fps (sp) , speelt gewoon soepel. Voor ong. €400,- kun je evt ook daarvoor kiezen. In december zou mantle ondersteunt worden in bf4 en zullen de prestaties nog beter worden.

In bf4 beta zit ik rond de 50-60 fps op ultra (1920x1080)

[ Voor 6% gewijzigd door Bullus op 07-10-2013 11:15 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk wat nieuws over de R9 290 inderdaad. Die voor mij persoonlijk interessanter is dan de X-versie.

Hier een linkje naar site met bijbehorend artikel:

http://www.techpowerup.co...pecifications-leaked.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 22:54
Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 11:38:
Eindelijk wat nieuws over de R9 290 inderdaad. Die voor mij persoonlijk interessanter is dan de X-versie.

Hier een linkje naar site met bijbehorend artikel:

http://www.techpowerup.co...pecifications-leaked.html
:^

Zit te twijfelen tussen een R9 290 en een R9 280X
Heb nou een 7950 ,niet BOOST dus of een 280X dan het geld waard is om te veranderen :?

Alleen de 290/290X komen pas 15 oktober uit en de 280X en trager 8 oktober (weet iemand of die release tijd ook voor Nederland geld :? )

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-09 21:36

edward2

Schieten op de beesten

Zo zo, 5,6 TFlops. Ik ben benieuwd of er ook sprake is van 64 ipv 44 ROP's

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Ik moet zeggen dat ik Mantle persoonlijk nog interessanter vind dan nieuwe kaartjes.

Ben door omstandigheden een tijdje "weggeweest" trouwens (divorced), dus moet me weer een beetje inlezen hier en daar, maar pak het nu weer een beetje op de komende maanden. ;)

Als het zo is dat je een MEGA boost krijgt op games die Mantle ondersteunen heeft AMD goud in handen.

Zeer zeer interessant! : :)

[ Voor 34% gewijzigd door Format-C op 07-10-2013 13:36 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Format-C schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:27:
Als het zo is dat je een MEGA boost krijgt op games die Mantle ondersteunen heeft AMD goud in handen.

Tenzij Nvidia hetzelfde van plan is en AMD het doet omdat zij het gaan doen.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Format-C schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:27:
Ik moet zeggen dat ik Mantle persoonlijk nog interessanter vind dan nieuwe kaartjes.

Ben door omstandigheden een tijdje "weggeweest" trouwens (divorced), dus moet me weer een beetje inlezen hier en daar, maar pak het nu weer een beetje op de komende maanden. ;)

Vind ik ook veruit het interessantst, wat zal de performance winst zijn en wat voor een impact zal het hebben op de markt?
Voor alsnog wordt de performance winst omschreven als 'signifikant':
http://fudzilla.com/home/...should-end-up-much-faster
Maar ik denk dat de meeste winst te halen is in CPU limited games, als de game GPU limited is, denk ik niet dat het helpt. Sowieso heb ik een beetje de indruk dat AMD de CPU heftig aan het ontlasten is. (Ook met TrueAudio)

Een beetje oud, maar interessant om te lezen http://forums.tripwireint...m/showthread.php?p=936338 (origineel van: http://folding.rage3d.com...1336533197#post1336533197)
Ook interessant is: http://www.bit-tech.net/h...3/16/farewell-to-directx/
En een iets uitgebreider interview over Mantle: http://translate.google.c...aja-koduri.html&sandbox=1
enchion schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:16:
[...]

Nvidia heeft het al: https://developer.nvidia.com/nvapi
En het wordt zelfs al gebruikt in BF3:
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/754ffelnl/nvidia.jpg

Daarnaast wil AMD Mantle een industrie standaard maken en dus zelfs openstellen voor derden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 15:01
Nvidia lijkt wel een kat in het nauw gedreven..
http://semiaccurate.com/2...a-pay-origin-pc-drop-amd/
If one was really cynical they might suspect that this is nothing more than a desperate ploy to bump the stock up a bit before it gets hammered early next week for reasons we can’t talk about yet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
enchion schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:16:
[...]

Oh ja, en hoe wist AMD dan dat zij dit deden? nVidia heeft nu waarschijnlijk nog niet eens een alternatief uitgedacht. Dit is niet even iets dat ze met drivers kunnen fixen. Daarnaast vraag ik me eigenlijk wel af of ze überhaupt met een alternatief kunnen komen (dat levensvatbaar is).

Tja dat krijg je als de competitie wel innovatief en open is.

[ Voor 11% gewijzigd door madmaxnl op 07-10-2013 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
madmaxnl schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:07:
[...]

nVidia heeft nu waarschijnlijk nog niet eens een alternatief uitgedacht.
jawel man, Nvidia heeft toch al jaren de Physx API :+ (dat niemand daarin geinteresseerd is, is een tweede)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
No shit dat niemand daar in geïnteresseerd is. Het is gewoon zo ontzettend kansloos, we hebben het hier al zo vaak over gehad. Ik ga niet meer herhalen waarom het zo ontzettend kansloos is als dat het is.

Nu zul jij je misschien afvragen waarom Mantle dan niet kansloos is, maar dat komt door de console design wins die nVidia absoluut niet wilde hebben. Integendeel, doordat AMD alle consoles in da pocket heeft zal Mantle vrijwel zeker een succes worden idem dito met True Audio (dat waarschijnlijk ook in beiden consoles ingebouwd zit).

Nvidia gave AMD the PS4 because console margins are terrible

[ Voor 14% gewijzigd door madmaxnl op 07-10-2013 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Nvidia heeft een vergelijkbaar programma, of dit net zo low level is als Mantle weet ik niet.
https://developer.nvidia.com/nvapi

Maar of ze hier een counter voor hebben in zo'n korte tijd of er iets van wisten weet ik niet. Zeker niet als je in gedachten neemt dat Eyefinity a.k.a. SunSpot ook tot in de laatste stadia geheim is gebleven.
Nu is het wel zo dat Dice ook aan het Mantle project werkt dus de kans op leaks lijkt mij groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ja heel leuk dat zij dat ook hebben, maar waarom zou iemand in godsnaam daar gebruik van maken? Bij het maken van een game voor een console (PS4 en X1) is het een fluitje van een cent om het draaiende te krijgen d.m.v. Mantle. Geen of niet bijzonder veel extra werk terwijl het werk toch gedaan moet worden (optimaliseren voor GCN architectuur).

Doordat zowel de PS4 als X1 gebruik maken van de GCN architectuur zal een game hoe je het ook wendt of keert daarvoor geoptimaliseerd moeten worden. Nu kunnen deze optimalisatie ook voor een PC van pas komen d.m.v. Mantle. Geen of minimale hoeveelheid extra werk dus.

Iets soortgelijks voor nVidia betekent altijd extra werk wat alleen nVidia gebruikers in het voordeel zal zijn. Developers staan te springen hoor! not -O-

Gewoon boem pats luchtdicht.

[ Voor 57% gewijzigd door madmaxnl op 07-10-2013 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

madmaxnl schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:07:
[...]

Oh ja, en hoe wist AMD dan dat zij dit deden? nVidia heeft nu waarschijnlijk nog niet eens een alternatief uitgedacht. Dit is niet even iets dat ze met drivers kunnen fixen. Daarnaast vraag ik me eigenlijk wel af of ze überhaupt met een alternatief kunnen komen (dat levensvatbaar is).

Tja dat krijg je als de competitie wel innovatief en open is.
Nou Mantle is imho niet per definitie "open", en innovatief is het ook al niet.

Natuurlijk ben ik uiteraard ook geinteresseerd in performancewinst maar ben er nog niet uit of ik hier nou heel gelukkig mee moet zijn. Het is een beetje "misbruik' maken van de console designwins wat een wankel evenwicht op de GPU markt potentieel flink verstoord.

Het is voor mij nog maar de vraag of je als gamer, die keus wil hebben, hier uiteindelijk echt beter van wordt.

En niet om te trollen hoor, maar als nvidia dit had gedaan........ :o

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:17:
Nvidia heeft een vergelijkbaar programma, of dit net zo low level is als Mantle weet ik niet.
https://developer.nvidia.com/nvapi
Ik heb dit al eerder langs zien komen, maar dat is absoluut niet hetzelfde. Via NVAPI kun je geen rendering taken uitvoeren, het is geen graphics API.

Je kunt P-states veranderen, clocks/temps/voltages uitlezen, zulke dingen, maar het is voor de rest nutteloos. Bestaat ook al ruim 10 jaar dus nee, dat is echt niet hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Help!!!! schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:26:
[...]

Nvidia heeft het al gedaan en het word gebruikt in BF3 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Toettoetdaan schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:28:
[...]

Nvidia heeft het al gedaan en het word gebruikt in BF3 ;)
Bel de krant!!! ;)
Help!!!! schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:26:
[...]
Hadden ze eerst even minimaal één van de next gen console design wins binnen moeten slepen, maar dat hebben ze bewust niet gedaan.

Als nVidia dit had gedaan was de reactie inderdaad anders geweest, maar dat komt mede door het imago dat nVidia heeft. Tesselation onder de map bijvoorbeeld, hillarisch toch.

[ Voor 58% gewijzigd door madmaxnl op 07-10-2013 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

@Werelds
Ah duidelijk :P.
Weet jij waar hij op doelt met small improvements? Ik ga eigenlijk automatisch uit van performance wat misschien dus niet eens het geval is.

[ Voor 1% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 07-10-2013 18:32 . Reden: @ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:31:
Weet jij waar hij op doelt met small improvements? Ik ga eigenlijk automatisch uit van performance wat misschien dus niet eens het geval is.
NVAPI is meer een set van extra libraries boven op het huidige aanbod. Je kunt er misschien een beetje performance winst mee halen, maar het is volgens mij voornamelijk bedoeld als hulpmiddel.

Ook ligt bij Mantle de focus op low-level terwijl NVAPI er juist is om meer (hardware/vendor specifieke)mogelijkheden te bieden naast de bestaande tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Toettoetdaan schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:42:
[...]

NVAPI is meer een set van extra libraries boven op het huidige aanbod. Je kunt er misschien een beetje performance winst mee halen, maar het is volgens mij voornamelijk bedoeld als hulpmiddel.

Ook ligt bij Mantle de focus op low-level terwijl NVAPI er juist is om meer (hardware/vendor specifieke)mogelijkheden te bieden naast de bestaande tools.
Wat NVAPI (momenteel in elk geval) heeft waar je in games iets mee kunt zijn vooral dingen om timing problemen met SLI en dergelijke af te handelen. Ook zitten er dingen als Surround en dergelijke in verwerkt - het is vooral bedoeld om een aantal Nvidia-specifieke technologiën aan te sturen. Maar het is gewoon geen graphics API. Shaders aansturen doe je niet via NVAPI, wel via Mantle.

Deze dingen zitten overigens niet in de publieke DLL, met de publieke DLL kun je alleen temperaturen uitlezen en dergelijke. Voor het bovenstaande moet je een NDA tekenen ( O-) ) waar ze niet bijzonder makkelijk mee zijn. Sterker nog, als je af gaat op hoe sterk ze het beschermen zou je denken dat het god weet wat is, maar dat valt vies tegen :)

Edit: dit was uiteraard óók een reactie op Sp3ci3s8472, om het wat verder te verduidelijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Werelds op 07-10-2013 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien de 7970 en 7950 ook een Tahiti chip hebben, krijgen deze kaarten ook Mantle? Of is dit nog niet bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

madmaxnl schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:29:
[...]

Bel de krant!!! ;)

[...]

Hadden ze eerst even minimaal één van de next gen console design wins binnen moeten slepen, maar dat hebben ze bewust niet gedaan.
Zou nVidia dat "bewust" niet gedaan hebben of hebben ze gewoon verloren vooral vanwege de APU en proberen ze zich met dat soort uitspraken groot te houden...
Als nVidia dit had gedaan was de reactie inderdaad anders geweest, maar dat komt mede door het imago dat nVidia heeft. Tesselation onder de map bijvoorbeeld, hillarisch toch.
Tja, je zal van mij geen positieve geluiden horen over dat soort dingen maar dan nog. Ik ben er niet van overtuigd dat dit een goede ontwikkeling is op de iets langere termijn.

Best wat reacties hier lijken vooral ingegeven door rancune.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 19:11:
Aangezien de 7970 en 7950 ook een Tahiti chip hebben, krijgen deze kaarten ook Mantle? Of is dit nog niet bekend?
Alle GCN kaarten, dus ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.overclock.net/...i-won-t-be-the-bottleneck

Misschien ook leuk om even te lezen totdat er wat hardere cijfers zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Help!!!! schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 19:24:
[...]

Zou nVidia dat "bewust" niet gedaan hebben of hebben ze gewoon verloren vooral vanwege de APU en proberen ze zich met dat soort uitspraken groot te houden...

[...]

Tja, je zal van mij geen positieve geluiden horen over dat soort dingen maar dan nog. Ik ben er niet van overtuigd dat dit een goede ontwikkeling is op de iets langere termijn.

Best wat reacties hier lijken vooral ingegeven door rancune.
Ik was bewust sarcastisch ;)

Hoezo? Mantle is een extra, waarmee optimalisaties die developers voor consoles hebben gemaakt ook gebruikt kunnen worden voor PC. Dat nVidia daar niet van profiteert zijn ze zelf debet aan. Ze kunnen v.z.i.w. ook Mantle gaan gebruiken, maar daar ligt het probleem niet. Het probleem zit hem dan in het extra werk dat developers hebben om Mantle ook goed te laten werken met nVidia hardware. Dus dat wordt flink dokken voor nVidia.

Rancune, rancune, ik vind het wel ironisch. nVidia is begonnen met TWIMTBP. TWIMTBP is een mes dat letterlijk en figuurlijk aan twee kanten snijdt. Zowel het bewerkstelligen van nVidia optimalisaties als het bewerkstelligen van inefficiënties voor AMD. Dat eerste is helemaal niks mis mee. Dat tweede daarentegen heeft niemand iets aan. nVidia gebruikers hebben daar ook niets aan. In sommige gevallen hebben zowel nVidia als AMD gebruikers performance verlies, maar nVidia gebruikers verhoudingsgewijs minder (tesselation onder de map bijvoorbeeld). Hier verliest iedereen dus.

Met Mantle verliest niemand, waarschijnlijk hebben alleen AMD gebruikers voordeel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Zoals ik het begrijp kan nVidia mantle niet makkelijk gebruiken en er niet makkelijk een groot voordeel uithalen omdat hun hardware gewoon te anders is.

Als "neutrale" gamer moet ik nog maar zien of deze weg uiteindelijk in het belang vd pc gamer gaat zijn.

Daarnaast vind ik het dus een beetje slap om zaken die imo nogal op de terecht verguisde "nvidia praktijken" lijken nu te gaan zitten goedpraten.

Ben uiteraard heel benieuwd naar de prestatiewinsten in het bijzonder en de totaaleffecten in het algemeen.
Tevens interessant om te zien of en waar nVidia eventueel mee gaat proberen te counteren.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Help!!!! schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:32:
Zoals ik het begrijp kan nVidia mantle niet makkelijk gebruiken en er niet makkelijk een groot voordeel uithalen omdat hun hardware gewoon te anders is.
Dit klopt dus niet. Onder de Mantle API laag zit een driver om die vertaalslag van API naar hardware te maken (zie de eerder geposte slides, staan ook op Anandtech); AMD heeft dat zelf ook nodig omdat ze anders voor "eeuwig" aan GCN vast zitten. Nu kunnen ze dat ook wel in Mantle inbakken, maar elke programmeur zal je zeggen dat een driver toch de netste oplossing is :)

In theorie hoeft Nvidia (of Intel) dus alleen maar een Mantle driver te schrijven die de vertaalslag van Mantle naar hardware maakt. Nu zal Mantle uiteraard wel op GCN toegespitst zijn met bepaalde API calls, maar als ze daadwerkelijk open staan voor andere partijen willen ze daar best nog wel extra's aan toevoegen en vervolgens die partijen hun eigen drivers laten maken ;)

En nee, dit maakt het nog steeds niet zo complex als D3D. Daar zitten veel meer lagen tussen en de API is niet op hardware toegespitst; die is juist op software bewerkingen toegespitst. Een bewerking in D3D kan best 25 calls naar de onderliggende lagen als gevolg hebben; het punt van Mantle is juist dat jij die calls zelf maakt en daarbij weg laat wat je niet nodig hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Werelds op 07-10-2013 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
-The_Mask- schreef op donderdag 26 september 2013 @ 00:48:
[...]

R9 290X Hawaii
R9 280X Tahiti
R9 270X Pitcairn
R7 260X Bonaire
Dit lijkt mij duidelijk.
R5 250 mist een X dus kan Cape Verde Pro zijn in plaats van Cape Verde XT, maar Oland XT met 384 streamprocessors en zo'n 1GHz komt op ongeveer dezelfde performance uit als Cape Verde Pro dus zou ook tot de mogelijkheden behoren.
R5 250 is dus Oland XT, Sapphire had het op hun website staan.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-09 16:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

-The_Mask- schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 23:18:
[...]

R5 250 is dus Oland XT, Sapphire had het op hun website staan.
Dus eigenlijk worden alle GPU's van de huidige generatie gewoon gerebrand en komt er alleen een nieuw topmodel?
Als dat zo is vind ik dat redelijk beschamend, ze hebben ik weet niet hoe lang erover gedaan om een nieuwe GPU reeks te lanceren en dan alleen met een topkaart aankomen die dan wel met de Titan kan concurreren maar verder weinig invloed heeft.

Nee, ik ben een grote AMD fan, getuige mijn AMD PC's, maar hier vind ik nVidia toch een stukje beter.
Natuurlijk is de Titan vuil spel door een servergrade GPU wat in te korten en dan voor een hoofdprijs verkopen, maar ja...

8)7

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
De 7XX serie van Nvidia zijn ook op de 780 en Titan na rebrands helaas. Is sowieso gebruikelijk in GPU land. Wat wel een verschil is dat de rebrands niet echt sneller zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

kuusj98 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 23:31:
[...]

Dus eigenlijk worden alle GPU's van de huidige generatie gewoon gerebrand en komt er alleen een nieuw topmodel?
Als dat zo is vind ik dat redelijk beschamend, ze hebben ik weet niet hoe lang erover gedaan om een nieuwe GPU reeks te lanceren en dan alleen met een topkaart aankomen die dan wel met de Titan kan concurreren maar verder weinig invloed heeft.

Nee, ik ben een grote AMD fan, getuige mijn AMD PC's, maar hier vind ik nVidia toch een stukje beter.
Natuurlijk is de Titan vuil spel door een servergrade GPU wat in te korten en dan voor een hoofdprijs verkopen, maar ja...

8)7
Volgens mij heeft Nvidia hetzelfde gedaan met de 7xx serie dus ik snap je punt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

8)7
nVidia deet met de 700 serie precies hetzelfde. :p Maar zo veel keuze is er niet, TMSC heeft het kleinere productieproces nog niet klaar en een nieuwe architectuur zit er gewoon niet in, GCN is net nieuw.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-09 16:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

-The_Mask- schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 23:35:
[...]

nVidia deet met de 700 serie precies hetzelfde. :p Maar zo veel keuze is er niet, TMSC heeft het kleinere productieproces nog niet klaar en een nieuwe architectuur zit er gewoon niet in, GCN is net nieuw.
Oeps, ik ben nog aan de 6xx serie aan het denken.

Jullie hebben wel gelijk, eigenlijk toch wel bezijkte boel, zou iemand zich 350 euro gaan neerleggen voor de R9 280X waar deze dus eigenlijk een rebrand is van de 7970 welke op het moment op 250 ligt...

Och ja, of het nu weg A, B of C is, uitmelken doet ieder bedrijf.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Was de R9 280X nou niet wél een nieuwe chip?

Enfin, rebranden en optimaliseren-en-dan-onder-een-nieuwe-naam-uitbrengen is niet nieuw, niet bedoelt als rant richting nvidia, maar de 9000 serie was grotendeels een aangepaste 8000 serie en een flink deel van de 200 serie was een aangepaste 9000 serie.

Daardoor hebben 9000 en sommige 200 serie kaarten trouwens hetzelfde probleem als de 8800GT heeft...

En AMD heeft dit trouwens ook al gedaan, maar vooral op low-end kaartjes, 5450 die gewoon 6450 werd ofzo.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles onder de HD6850 waren rebrands, een 6770 was gewoon een 5770.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
VasZaitsev schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 23:43:
Was de R9 280X nou niet wél een nieuwe chip?
Volgens mij enkel de 290/x.
Het erge is dat de 8xxx serie al een OEM rebrand was en nu weer de line-up, muv de meest exotische, rebrands/reposition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
VasZaitsev schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 23:43:
En AMD heeft dit trouwens ook al gedaan, maar vooral op low-end kaartjes, 5450 die gewoon 6450 werd ofzo.
Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 23:48:
Alles onder de HD6850 waren rebrands
Beide is niet waar.
[...]

Nee niet helemaal. Bonaire en Oland vindt je niet terug in de retail HD7000 kaarten en R9 280X en R9 270X zijn niet volledig identiek.

[ Voor 32% gewijzigd door -The_Mask- op 07-10-2013 23:57 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, de Open GL versie verschilt.
Verder zoek de verschillen: http://www.game-debate.co...-vs-radeon-hd-5770-1024mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Of je kijkt gewoon op wikipedia. :P OpenGL-versie verschilt volgens mij niet, trouwens.

Anyway, een beetje rebranden lijkt er inmiddels bij te horen. Nou ja, als het dan maar de bijbehorende prijsverlaging krijgt en een segment lager wordt verkocht... Een GTX780 of HD7970 voor een leuk prijsje kan ik ook wel accepteren.

[ Voor 61% gewijzigd door bwerg op 08-10-2013 00:03 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Laatst online: 21-05-2022
in het algemeen zijn bij amd kaarten van de nieuwe generatie die de zelfde performance bieden als kaarten van de vorige generatie vergelijkbaar geprijsd rond launch, misschien wat voordeliger en daarmee na alle price drops die een kaart in de loop van zijn levensduur krijgt.

[ Voor 28% gewijzigd door tomcatha op 08-10-2013 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
De mensen die niet op de R9 280X gewacht hebben zullen wel blij zijn :)
de 7970 GHz is net ietsjes sneller door de hogere base clock. En je krijgt daar een never settle bundle bij en bij de R9 280X in het begin niet. Die komen later pas zodra de HD7xxx voorraden weg zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39
Reviews!
AnandTech's R9 280X Review
TPU's R9 280X Review
En inderdaad, de 280X zit dankzij de core clock net tussen de 7970 en 7970GE in, 1000MHz stock tov. 925 en 1050. Met een launchprijs van $300 zijn de "oudere" modellen dus definitief nog een betere koop. Geen verrassing natuurlijk, maar het wordt even bevestigd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja was inderdaad verwacht. Huidige kaarten moeten ook een keer verkocht worden. Dus logisch dat die wat interessanter geprijsd worden.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Ok, duidelijk dat wordt dus een 7970!
Onzin om meer te gaan betalen voor dezelfde of misschien nog wel betere prestaties.
Welke 7970 raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Stroom verbruik onder game load is wel iets lager:

Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/MSI/R9_280X_Gaming/images/power_peak.gif

Max load is wel een stuk hoger:

Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/MSI/R9_280X_Gaming/images/power_maximum.gif

En @ dx5314

Ik zou zelf denk ik voir deze gaan: Gigabyte GV-R797OC-3GD

Maar de MSI en de Club3D zien er ook mooi uit en die zijn maar 250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Astennu schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:04:
En @ dx5314

Ik zou zelf denk ik voir deze gaan: Gigabyte GV-R797OC-3GD

Maar de MSI en de Club3D zien er ook mooi uit en die zijn maar 250.
Ok, en met die kaarten kan ik alles op zijn hoogst spelen in BF4 op 1920x1080?
Of beter iets meer uitgeven en voor betere kaart gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 19:37:
http://www.overclock.net/...i-won-t-be-the-bottleneck

Misschien ook leuk om even te lezen totdat er wat hardere cijfers zijn :-)
Heel erg interessant!
Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/1688944/width/600/height/1000/flags/LL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
dx5314 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:34:
[...]

Ligt er aan hoe zwaar BF4 wordt. Dat weet niemand.
Maar op 1980x1080 zou je een heel eind moeten kunnen komen als het een beetje lijkt op hoe zwaar BF3 is. BF3 draait helemaal soepel op die resolutie.

Met Mantle zou dat helemaal makkelijk moeten gaan. De Mantle patch voor BF4 komt in Dec uit.
Mmmh ik ben erg benieuwd. Dus die performance is ook met OpenGL te behalen. Dat zou erg mooi zijn!
Ik ben benieuwd hoe dit allemaal gaat werken. OpenGL kan dus dingen van Mantle gebruiken?
Halverwegen Nov zullen we het wel weten. Dan gaat AMD alles vertellen op de dev summit.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 08-10-2013 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Pff, ik vind die R9 280x wel een tegenvaller hoor. Waarom zou je een product lanceren welke trager is als zijn voorganger (met een identieke chip)? Nouja, zal vast te maken hebben met de performance van de R9 290(non-x)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Astennu schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:48:
[...]

Ligt er aan hoe zwaar BF4 wordt. Dat weet niemand.
Maar op 1980x1080 zou je een heel eind moeten kunnen komen als het een beetje lijkt op hoe zwaar BF3 is. BF3 draait helemaal soepel op die resolutie.

Met Mantle zou dat helemaal makkelijk moeten gaan. De Mantle patch voor BF4 komt in Dec uit.
Ik moet het nog zien hoor, 100% GPU belasting is 100% ;)
Misschien dat je met Mantle wel efficiëntere berekeningen kunt doen, maar ik denk toch dat het vooral op trage CPU's een boost gaat geven. Misschien zorgt het ook voor minder spikes.
Astennu schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:48:
[...]

Mmmh ik ben erg benieuwd. Dus die performance is ook met OpenGL te behalen. Dat zou erg mooi zijn!
Ik ben benieuwd hoe dit allemaal gaat werken. OpenGL kan dus dingen van Mantle gebruiken?
Halverwegen Nov zullen we het wel weten. Dan gaat AMD alles vertellen op de dev summit.
Ja of die OpenGL extensie staat er weer los van dat is niet helemaal duidelijk, het is wel duidelijk dat AMD zijn kansen spreid om het helle 'low-level' programmeren te laten slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
spNk schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:50:
Pff, ik vind die R9 280x wel een tegenvaller hoor. Waarom zou je een product lanceren welke trager is als zijn voorganger (met een identieke chip)? Nouja, zal vast te maken hebben met de performance van de R9 290(non-x)..
Dan snap je het duidelijk niet. PCB heeft wel degelijk aanpassingen gehad. Nu heb je 3x TDMS voor het aansturen van beelschermen. En daarnaast zijn deze PCB's ontworpen voor een lagere prijs range.

De 7970 wordt nu veel te goedkoop verkocht. Dat is alleen maar om voorraad kwijt te raken. De nieuwe 7970's zijn ontworpen om met de nieuwe prijs nog winstgevend te zijn.

Daarnaast zijn de base clocks lager vanwegen het verbruik. Met de turbo boost mogelijkheden is hogere performance dan de 7970 GHz nog steeds mogelijk. Zo zijn er genoeg merken die met een versie komen die wel sneller is dan de 7970 GHz. Maar ook een aantal die wat lager geclockt zijn.

Dus je hebt kaarten die langzamer zijn dan de voorganger maar ook kaarten die sneller zijn. Voor iedereen wat.
Toettoetdaan schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:54:
[...]

Ik moet het nog zien hoor, 100% GPU belasting is 100% ;)
Misschien dat je met Mantle wel efficiëntere berekeningen kunt doen, maar ik denk toch dat het vooral op trage CPU's een boost gaat geven. Misschien zorgt het ook voor minder spikes.

[...]

Ja of die OpenGL extensie staat er weer los van dat is niet helemaal duidelijk, het is wel duidelijk dat AMD zijn kansen spreid om het helle 'low-level' programmeren te laten slagen.
Klopt maarje kunt de hardware optimaler aansturen waardoor je wel degelijk meer FPS uit de GPU kan persen terwijl de GPU load hetzelfde blijft.
Het zal de CPU ook wel minder zwaar belasten maar ik denk dat je ook echt meer uit de GPU zelf kan halen.

Ja dat zou ook kunnen. In ieder geval wel mooi dat ze ook op het OpenGL vlak meer mogelijkheden gaan bieden.

[ Voor 33% gewijzigd door Astennu op 08-10-2013 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:43
spNk schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:50:
Dat heeft alles te maken met markt positionering. De adviesverkoopprijs van de R9 280X is flink lager dan die van de HD 7970 GHz edition. Wat introductie prijs betreft komt de R9 280X op de positie van de HD 7870.

Daarnaast geeft dat fabrikanten ook nog eens meer "ruimte" om naast versies met stock speeds ook verschillende OC modellen op de markt te zetten.

De R9 290 (non X) zal straks vermoedelijk het marktsegment (qua prijs) van de 7970 GHz edition overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Astennu schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:54:
Daarnaast zijn de base clocks lager vanwegen het verbruik. Met de turbo boost mogelijkheden is hogere performance dan de 7970 GHz nog steeds mogelijk
De base clocks zijn lager vanwege het gebruik? Bedoel je nou dat de baseclocks verlaagd zijn om het verbruik te verminderen of?
Want volgens de review van Anandtech is het verbruik helemaal niet afgenomen, het kan alleen wel hoger worden dmv de extra boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
spNk schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:27:
[...]

De base clocks zijn lager vanwege het gebruik? Bedoel je nou dat de baseclocks verlaagd zijn om het verbruik te verminderen of?
Want volgens de review van Anandtech is het verbruik helemaal niet afgenomen, het kan alleen wel hoger worden dmv de extra boost.
Bij techpowerup was het verbruik bij games lager maar max load hoger. Zie ook de plaatjes hier boven.
Ik denk dat ze de fabrikanten meer speel ruimte willen geven door ze zelf te laten kiezen welke base clocks enz ze willen gebruiken.

Bij anandtech zeggen ze ook dat de lage base clock er is om een bepaald verbruik bij bepaalde belasting te halen.
Het ligt er natuurlijk ook aan welke voltages frabrikanten gebruiken in boost mode en welk TDP ze pakken. Daar zit nog al wat verschil in.

Maar het zal mij allemaal een worst wezen. Het is gewoon +- een 7970. Voor mij bied hij niets extra's wat ik wil gebruiken. Ik wacht vrolijk op de R9 290X :)

Edit:

Ik zie hier dat alleen die Asus meer verbruikt dan de 7970 GHz. Maar de XFX is zuiniger:

http://www.anandtech.com/...x-review-feat-asus-xfx/20

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 08-10-2013 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 21:08

Bever!

3

dx5314 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:34:
[...]

Beta draait hier met alles op het ultra en 4xaa helemaal soepel, zelfde als bf3 eigenlijk.. 7970 ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Werelds schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:39:
[...]

Dit klopt dus niet. Onder de Mantle API laag zit een driver om die vertaalslag van API naar hardware te maken (zie de eerder geposte slides, staan ook op Anandtech); AMD heeft dat zelf ook nodig omdat ze anders voor "eeuwig" aan GCN vast zitten. Nu kunnen ze dat ook wel in Mantle inbakken, maar elke programmeur zal je zeggen dat een driver toch de netste oplossing is :)

In theorie hoeft Nvidia (of Intel) dus alleen maar een Mantle driver te schrijven die de vertaalslag van Mantle naar hardware maakt. Nu zal Mantle uiteraard wel op GCN toegespitst zijn met bepaalde API calls, maar als ze daadwerkelijk open staan voor andere partijen willen ze daar best nog wel extra's aan toevoegen en vervolgens die partijen hun eigen drivers laten maken ;)

En nee, dit maakt het nog steeds niet zo complex als D3D. Daar zitten veel meer lagen tussen en de API is niet op hardware toegespitst; die is juist op software bewerkingen toegespitst. Een bewerking in D3D kan best 25 calls naar de onderliggende lagen als gevolg hebben; het punt van Mantle is juist dat jij die calls zelf maakt en daarbij weg laat wat je niet nodig hebt.
Oh ok dat wist ik niet, ik had het anders begrepen. Blijf dessalniettemin erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Uit het Nvidia topic
Als Nvidia echt op deze manier werkt is het echt een triest zooitje daar. Waarom kunnen ze niet gewoon mooie producten maken zodat ze daardoor meer marktaandeel krijgen in plaats van de concurentie op deze manier te dwarsbomen ;w.

offtopic:
Kon het kots smiley niet vinden

[ Voor 5% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 08-10-2013 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schijnbaar heeft Nvidia op dit moment geen ander antwoord op Mantle en de R9 290
(x)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Maximus
Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:13:
Schijnbaar heeft Nvidia op dit moment geen ander antwoord op Mantle en de R9 290
(x)..
Het antwoord op Mantle zou heel eenvoudig kunnen zijn. Omarmen en er direct in mee gaan.
Het is de intententie (van AMD) om er een open standaard van te maken.

Alleen zal het Nvidia ego waarschijnlijk in de weg gaan zitten.

De R9 290 zouden ze overigens ook wel kunnen counteren denk ik. Een kleine refresh op basis van de GK110 icm met een prijsaanpassing bijvoorbeeld.

GTX 780 & TITAN in prijs naar beneden. Om de concureren met de R9 290X en er een GTX 770 Ti op basis van GK110 onder tegenover de R9 290. Uiteindelijk is het een gevalletje prijs/prestatie.

[ Voor 28% gewijzigd door Lord Maximus op 08-10-2013 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lord Maximus schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:17:
[...]

Het antwoord op Mantle zou heel eenvoudig kunnen zijn. Omarmen en er direct in mee gaan.

Alleen zal het Nvidia ego waarschijnlijk in de weg gaan zitten.

De R9 290 zouden ze overigens ook wel kunnen counteren denk ik. Een kleine refresh op basis van de GK110 icm met een prijsaanpassing bijvoorbeeld.

GTX 780 & TITAN in prijs naar beneden. Om de concureren met de R9 290X en er een GTX 770 Ti op basis van GK110 onder tegenover de R9 290. Uiteindelijk is het een gevalletje prijs/prestatie.
Gaat niet zo makkelijk als je architectuur helemaal anders is. De optimalisaties maken direct gebruik van de mogelijkheden van de architectuur. De architectuur van nVidia is helemaal anders. Op dit moment werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord Maximus schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:17:
[...]

Nvidia kan niet direct meegaan met Mantle, aangezien Mantle alleen op AMD's GCN architectuur werkt.
Zo eenvoudig zal het antwoord van Nvidia dus niet zijn m.b.t. Mantle.

Verder denk ik dat je gelijk hebt wat ego betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Maximus
Astennu schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:29:
[...]

Gaat niet zo makkelijk als je architectuur helemaal anders is. De optimalisaties maken direct gebruik van de mogelijkheden van de architectuur. De architectuur van nVidia is helemaal anders. Op dit moment werkt dat niet.
Ik mag hopen dat AMD de Mantle API wel voldoende "Generiek" houdt om andere GPU bouwers (Nvidia, Intel) de kans te geven ook mee te doen met Mantle.

Anders is het open karakter van Mantle een wassen neus en zijn de overlevingskansen drastisch minder.

Volgens mij is het idee achter Mantle om een API te leveren die de overhead die huidige bloated API als Direct X voor de ontwikkelaars wegneemt. En niet om een AMD specifieke API te leveren.

[ Voor 14% gewijzigd door Lord Maximus op 08-10-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Help!!!! schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:31:
Oh ok dat wist ik niet, ik had het anders begrepen. Blijf dessalniettemin erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken.
Ik denk dat dat voor ons allemaal wel geldt. De theorie en het idee achter Mantle zijn beide briljant en precies wat de industrie wilt/nodig heeft. Nu de praktijk nog. Ongeacht wat er van Mantle terecht komt, er is wel een nieuwe vonk overgesprongen binnen de industrie. Iedereen is nu toch na aan het denken :)

Zelf wil ik in elk geval een 290 om met TrueAudio en Mantle aan te kunnen klooien. Nu nog m'n 680 kwijt zien te raken :P

En om even verder te speculeren, ik ben toevallig momenteel bezig een budget game systeem voor een familie lid te bouwen. Daar ben ik dan toch voor AMD gegaan qua CPU. Tweaker benne tweaker, dus uiteraard heb ik dat ook eens willen vergelijken met m'n inmiddels bejaarde CPU. Specs staan in de resultaten; enige verschil is dat het AMD systeem op CAS8 in plaats van CAS9 zit (8-8-8-24 ipv 9-9-9-24). Het is wel 3DMark, enige all-round benchmark die ik zo 1-2-3 kon draaien, dus het is helaas wel synthetisch. De overklok op de 8320 is ook maar mild, dit ging zo zonder problemen maar ik laat hem hier wel op hangen (niet m'n eigen systeem); Seidon 120M houdt hem onder de 53 graden, wat gewoon netjes is.

GPU in beide gevallen is mijn eigen 680 (DC2), +150/+224 op core/mem met Boost uitgeschakeld.

Fire Strike: http://www.3dmark.com/compare/fs/957572/fs/953096
Cloud Gate: http://www.3dmark.com/compare/cg/862763/cg/859925
Ice Storm: http://www.3dmark.com/compare/is/969519/is/966353

Let op de physics score in Fire Strike. Daar komen die 8 cores ineens van pas; moet ik ook bij vermelden dat zonder die vaste overclock op 4.4 (dus 3.5 GHz met turbo na 4) diezelfde score maar liefst 1500 punten lager uit valt!

Hij loopt vervolgens toch eerder tegen een CPU bottleneck aan dan de i5 in de combined test; Mantle kan in zo'n situatie wel eens de doorslag geven. Wat er in Ice Storm gebeurde weet ik niet, het hele systeem gaat daar keihard op z'n bek.

Cloud Gate daarentegen is weer heel erg interessant; het AMD systeem neemt daar een stevige voorsprong en nu is het juist de i5 die tegen een muur aan loopt. Ook hier denk ik dat Mantle best wel iets uit zou kunnen maken; niet dat het zinnig zou zijn met zulke framerates, maar dit is duidelijk een keiharde CPU bottleneck. Neem wat van de overhead weg en je krijgt er zomaar meer draw calls doorheen gepusht. Dit geldt uiteraard voor beide systemen (waarbij AMD dankzij de core count waarschijnlijk beter uit de bus zou komen) en bij deze framerates is het niet zinnig - maar ga eens op de helft zitten en dan kijk je ineens naar net wel of net geen 120 ;)

Ik ben ineens heel erg benieuwd naar wat we de komende maanden gaan zien, AMD's CPU's zouden ook wel eens erg interessant kunnen worden puur voor gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord Maximus schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:51:
[...]

Ik mag hopen dat AMD de Mantle API wel voldoende "Generiek" houdt om andere GPU bouwers (Nvidia, Intel) de kans te geven ook mee te doen met Mantle.

Anders is het open karakter van Mantle een wassen neus en zijn de overlevingskansen drastisch minder.

Volgens mij is het idee achter Mantle om een API te leveren die de overhead die huidige bloated API als Direct X voor de ontwikkelaars wegneemt. En niet om een AMD specifieke API te leveren.
Je zit er flink naast , Mantle is er omdat de console ontwikkel omgeving nu compleet X86 is, het open gedeelte is het OS/platform dus alles wat X86 is kan Mantle draaien met aanpassingen (linux mac)

Het is nooit anders bedoelt je kan niet verwachten van AMD dat ze Nvidia gaan helpen met wat dan ook als je kijkt naar http://semiaccurate.com/2...c-dump-amd-called-tier-0/

Daar begin AMD dus nooit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Naargelang hoe de R9-280X geprijsd is én voorzien is van een blower-fan (case heeft daar nut bij), zal ik deze kopen. Anders wordt het de GTX 770 of GTX 780. Slecht is de kaart niet maar wel geen echte verbetering tov. de HD 7970 GE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lord Maximus schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:51:
[...]

Wat jij benoemt heet DirectX en OpenGL. Op die manier kun je een code laten draaien op verschillende hardware. Consoles gaan al jaren veel verder en daar wordt echt geprogrammeerd naar de mogelijkheden van de hardware ipv tegen de software laag aan. Mantle gaat hetzelfde doen.

Ja het is een open standaard. Maar dan moet nVidia zijn chips geschikt maken.
nVidia was zelf een grote egoisch door te zeggen dat de console deals helemaal niet belangrijk zijn. Mocht Mantle een succes worden dan hebben ze een groot probleem bij nVidia. En als het geen succes wordt dan heeft AMD er toch nog een leuk bedrag aan verdient en meer naams bekendheid gekregen.

Dus het is niet wat je denkt. En op dit moment heeft AMD er het meeste baat bij. console dev's optimaliseren voor de Xbox One en de PS4. En die archtectuur is identiek aan die van de desktop kaarten. Dus optimalisaties kunnen na genoeg 1:1 over. En die optimalisaties werken dus niet op nVidia en Intel kaarten omdat die architectuur andere componenten heeft.

Sommige dingen zullen wel werken maar veel optimalisaties niet.
Dus wat je straks krijgt:

Intel: DirectX of OpenGL
nVidia: DirextX of OpenGL
AMD: DirectX, OpenGL of Mantle.

Het wordt net als vroeger een keuze die je kan maken. Unreal Tournament 1 bv kon je ook in Software, DirectX, Glide Of OpenGL render Mode spelen. Tegenwoordig is het of DirectX of OpenGL (weinig games die nog beide kunnen) Maar straks krijg je weer meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Wat ik had gelezen krijg je bij bf4 dadelijk een keuze tussen dx11 en mantle ingame setting. Zo kun je ook mooi een vegelijking doen met dezelfde hardware.
Eindelijk wordt de gpu dan goed benut, anders zat je nog steeds met "brakke dx" performance mocht het echt zo zijn dat bf4 met mantle ridicule performance krijgt.

Edit
Iemand de 13.11 drivers al gevonden wat ze bij de reviews hebben gebruikt?

[ Voor 11% gewijzigd door Bullus op 08-10-2013 14:12 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Maximus
Astennu schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:55:
[...]
Dus wat je straks krijgt:

Intel: DirectX of OpenGL
nVidia: DirextX of OpenGL
AMD: DirectX, OpenGL of Mantle.

Het wordt net als vroeger een keuze die je kan maken. Unreal Tournament 1 bv kon je ook in Software, DirectX, Glide Of OpenGL render Mode spelen. Tegenwoordig is het of DirectX of OpenGL (weinig games die nog beide kunnen) Maar straks krijg je weer meer opties.
Ik zelf hoop niet dat de werkelijkheid gaat worden. Dan is het namelijk alleen maar interessant voor grote titels die ook op console uit komen en waar voldoende budget is om een PC port te maken die zowel Mantle als DirectX of OpenGL ondersteunt. Voor PC exclusive titels zou Mantle dan ook niet echt interessant zijn.

Voor developers zou Mantle pas echt interessant kunnen zijn als ze naast Mantle niet nog steeds DirectX of OpenGL hoeven te ondersteunen.

DirectX en OpenGL hebben veel overhead doordat ze heel veel hardware met verschillende featureset moeten ondersteunen. (Daarom heeft DirectX ook een HAL tussen de DirectX API en de Device driver.)

Ik hoop dat Mantle een API word waarbij hardware gewoon een vaste featureset moet ondersteunen en niet een API voor een specifieke architectuur. GCN & Kepler mogen dan verschillend zijn qua architectuur.

Daarbij zou het voor AMD zelf ook niet slim zijn om het specifiek voor GCN te maken. Want dan kunnen ze zelf ook moeilijker overstappen op een andere architectuur.

Onderstaande plaatje laat trouwens ook duidelijk zien dat Mantle uit twee componenten bestaat.
De API en een Mantle driver.

De API consumeert volgens mij gewoon de features die door driver beschikbaar worden gesteld. De driver abstraheert de specifieke architectuur.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/7371/MantleDate.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Lord Maximus op 08-10-2013 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lord Maximus schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:12:
[...]

Ik zelf hoop niet dat de werkelijkheid gaat worden. Dan is het namelijk alleen maar interessant voor grote titels die ook op console uit komen en waar voldoende budget is om een PC port te maken die zowel Mantle als DirectX of OpenGL ondersteunt. Voor PC exclusive titels is Mantle dan ook niet echt interessant.

Voor developers zou Mantle pas echt interessant kunnen zijn als ze naast Mantle niet nog steeds DirectX of OpenGL hoeven te ondersteunen.

DirectX en OpenGL hebben veel overhead doordat ze heel veel hardware met verschillende featureset moeten ondersteunen. (Daarom heeft DirectX ook een HAL tussen de DirectX API en de Device driver.)

Ik hoop dat Mantle een API word waarbij hardware gewoon een vaste featureset moet ondersteunen en niet een API voor een specifieke architectuur. GCN & Kepler mogen dan verschillend zijn qua architectuur.

Daarbij zou het voor AMD zelf ook niet slim zijn om het specifiek voor GCN te maken. Want dan kunnen ze zelf ook moeilijker overstappen op een andere architectuur.

Onderstaande plaatje laat trouwens ook duidelijk zien dat Mantle uit twee componenten bestaat.
De API en een Mantle driver.

De API consumeert volgens mij gewoon de features die door driver beschikbaar worden gesteld. De driver abstraheert de specifieke architectuur.

[afbeelding]
De grote AAA titels worden op dit moment voor de consoles gemaakt en daar na wordt er als laatste een PC versie van gemaakt. Waarom? omdat er meer verdient wordt aan de console versies. (oa door minder illegale downloads)

Wat je zegt klopt deels. Het is zo dat de developers die toch als voor de Consoles ontwikkelen makkelijk een mantle port kunnen maken. Daarnaast moeten ze meer werk steken in een DX versie voor nVidia en Intel.

PC only games hebben er weinig baat bij. Ik die die dev's inderdaad niet snel mantle gebruiken. Tenzij ze misschien in de toekomst toch de stap naar de console willen maken met die Engine.

Allemaal wel leuk waar je op hoopt maar dat gaat niet gebeuren. Het zijn de developers die gevraagd hebben om zo'n low level api. Dus echt dicht op de hardware. En dat is er nu gekomen voor de AMD kaarten.

Wat jij wil is iets wat MS maar moet realiseren met een nieuwe versie van DX maar ik zie daar niet snel beweging in komen.
Wat jij wil is er al. Wil je alle kaarten compatible houden en ook alle oude hardware ondersteunen is dit wat je krijgt. Of je moet bijna alle legacy hardware support schappen. Wederom zie ik niet snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT888
  • Laatst online: 24-09 13:08
Tegenwoordig komt alles toch ook uit op console behalve games zoals WOW dan. Maar dat kan natuurlijk veranderen met de komst van Next Gen consoles met meer Multiplayer online worlds georienteerde games zoals Destiny en die game van Ubisoft The Division.

[ Voor 24% gewijzigd door JT888 op 08-10-2013 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
JT888 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:22:
Tegenwoordig komt alles toch ook uit op console behalve games zoals WOW dan. Maar dat kan natuurlijk veranderen met de komst van Next Gen consoles met meer Multiplayer online worlds georienteerde games zoals Destiny en die game van Ubisoft The Division.
Nee lang niet alles. RTS bv ook na genoeg niet.
Trackmania ook niet. En zo zijn er nog wel meer.

Maar het wordt wel steeds minder. Steeds meer komt naar de console. Zie bv Diablo 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT888
  • Laatst online: 24-09 13:08
Klopt RTS games zijn schaars of niet bestaand op de huidige console. Maar deze zouden ook gewoon geport kunnen worden naar console zoals vroeger op de Playstation zoals de C&C series. Ja natuurlijk speelde het beter op de PC 8) Maar ik heb me op console ook reuze vermaakt ermee (d.m.v een link kabel, 2 tv's en 2 consoles). Dat zijn natuurlijk keuzes die de ontwikelaar zelf moet maken. Mantle zou die stap kleiner maken dus waarom zou men het niet gebruiken.

Ik hoop overigens niet dat het nog lang duurt voordat we de echte info incl. prijzen krijgen van de R9 290 (X) series. Ben zeer benieuwd heb nu een 7950 3GB maar die kosten nu ook al bijna niks meer dus of ik verkoop hem en stap over naar de R9 290 (X) of ik ga crossfire draaien wat is wijsheid.

[ Voor 25% gewijzigd door JT888 op 08-10-2013 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Maximus
Astennu schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:22:
[...]
Wat jij wil is er al. Wil je alle kaarten compatible houden en ook alle oude hardware ondersteunen is dit wat je krijgt. Of je moet bijna alle legacy hardware support schappen. Wederom zie ik niet snel gebeuren.
Dat is niet wat ik bedoelde te zeggen. Ik hoop beslist niet dat Mantle iets word wat oude hardware blijft ondersteunen. Juist niet. Dat is nu net waardoor API's als OpenGL & DirectX zo "bloated" zijn.

Laten we de developer summit (11 - 14 Nov) maar afwachten. Daarna zal vast duidelijker zijn wat Mantle wel en niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja tot die tijd blijft het inderdaad gokken wat ze pressies gemaakt hebben en wat er mogelijk is. Maar het in in ieder geval een interessante ontwikkeling om te volgen. Voor de voor en tegenstanders van deze API is het beide interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:44

westergas

rikkie_pc

JT888 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:35:
Ben zeer benieuwd heb nu een 7950 3GB maar die kosten nu ook al bijna niks meer dus of ik verkoop hem en stap over naar de R9 290 (X) of ik ga crossfire draaien wat is wijsheid.
Denk dat een 2e 7950 de meeste bang4buck geeft. Heb zelf nu ook één 7950 en zit te twijfelen over een tweede. Alleen de extra herrie staat me tegen en 2x een waterblok à €95 op een verouderde kaart gaat ook niet gebeuren.

keuzes...keuzes.....

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Zou altijd een tweede halen, super goedkoop en de kaart kan je straks goed gebruiken met alle zware games. Geluid valt toch wel mee en als je aan eht gamen bent hoor je het toch niet, tenminste ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord Maximus schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:12:
[...]

ijk eens maar naar DICE doet een "engine" aanpassen en je bent klaar. In November horen we meer over de verschillen en hoe makkelijk het wel niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bullus schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:09:
Wat ik had gelezen krijg je bij bf4 dadelijk een keuze tussen dx11 en mantle ingame setting. Zo kun je ook mooi een vegelijking doen met dezelfde hardware.
Eindelijk wordt de gpu dan goed benut, anders zat je nog steeds met "brakke dx" performance mocht het echt zo zijn dat bf4 met mantle ridicule performance krijgt.

Edit
Iemand de 13.11 drivers al gevonden wat ze bij de reviews hebben gebruikt?
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=382204

have fun :)

http://support.amd.com/us...st13-11WINBetaDriver.aspx

daar staat ook een link in

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2013 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Niks bijzonders dus, puur support voor de nieuwe series, toch bedankt

[ Voor 11% gewijzigd door Bullus op 08-10-2013 18:51 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:12
Werelds schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:39:

Wil je dan dat ontwikkelaars voor iedere GPU architectuur die ooit uitkomt andere render code schrijven? Anders krijg je uiteindelijk wel weer DirectX-2 (als code Doe X uiteindelijk resulteert in 100 verschillende varianten van code, om zo iedere GPU te ondersteunen) en zit je weer met een bloated API...

Consoles werken juist zo goed omdat alles bij die systemen hetzelfde is. Dat DirectX niet de meest snelle oplossing zal zijn die men kan maken na al die jaren lijkt me niet al te vreemd, maar dat Mantle de holy grail zal zijn voor alle platformen en ook nog eens volledig future-proof is? Lijkt mij ontzettend sterk.

Ik kan bijvoorbeeld niet wachten om te zien hoe backwards-compatible dit zal zijn mochten GPUs nieuwe technieken krijgen die niet op oude GCN-gebaseerde kaarten draait.

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
if (GPU->GetAPIVersion() == MANTLEAPI_200)
{
    if (GPU->GetBlabla() == Blabla_blabla)
    {
    }  
    else 
    {
    }
}
else if (GPU->GetAPIVersion() == MANTLEAPI_181)
{}
else if (GPU->GetAPIVersion() == MANTLEAPI_180)
{}
else if (GPU->GetAPIVersion() == MANTLEAPI_170)
{}
else if (GPU->GetAPIVersion() == MANTLEAPI_160)
{}
else if (GPU->GetAPIVersion() == MANTLEAPI_150)
{}
else if (GPU->GetVendorName() == VENDORS_NVIDIA)
   return ANTIENEMYENUM_NVIDIASUCKS

:+

[ Voor 50% gewijzigd door Paprika op 08-10-2013 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:50

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Ik heb me even lekker uitgeleefd: Overzicht van alle partnermodellen AMD Radeon R7 240, R7 250, R7 260X, R9 270X en R9 280X. Gigabyte heeft nog niks laten weten en de links naar datasheets in MSI's persberichten zijn nog niet van hun password afgehaald.

NDA op de partnerkaarten verloopt trouwens vrijdag, dat is ook de on-sale-date. Reviews van partnerkaarten die er nu zijn worden veroorzaakt doordat AMD zelf ook modellen van partners opstuurt i.p.v. referentiekaarten. Het idee van AMD is om hun 'vernieuwde' referentiemodellen een push in de markt te geven, maar op deze manier maakt het 't alleen maar verwarrender. Een site die een MSI R9 280X heeft gekregen van AMD mocht de review vandaag publiceren, een site die 'm van MSI zelf heeft niet. Handig :p

[ Voor 7% gewijzigd door Tomas Hochstenbach op 08-10-2013 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 18:53:
[...]

Wil je dan dat ontwikkelaars voor iedere GPU architectuur die ooit uitkomt andere render code schrijven?
[...]
Dat gebeurt nu ook al, maar dan op basis van individuele features (verschillende vormen van AA, shader versies, tesselation, etc, etc). Het hele punt met Mantle is niet dat engines specifiek voor hardware geschreven moeten gaan worden, want dat worden ze nu ook al. Het hele punt van Mantle is nou juist om dat makkelijker te maken en door dichter op de hardware te gaan zitten een hogere performance op dezelfde hardware mogelijk te maken. Dat levert wat meer werk op voor devs, maar de resultaten zijn er dan ook naar.

DirectX en OpenGL ondersteuning zal de komende jaren echt nog niet gaan verdwijnen, er zijn nog miljoenen PC's in gebruik met kaarten die niet de GCN architectuur gebruiken, de minimale systeemeisen gaan echt niet in een klap van HD5000 series naar HD7000 series. Maar ook dat is niks nieuws, de HD4000 series wordt nu pas voor het eerst niet meer ondersteund (5 jaar oud), het is dus heel normaal dat een paar generaties oude hardware nog ondersteund moet worden. Dat is een nadeel van het PC platform ten opzichte van consoles, maar dat is nog nooit anders geweest. Dat gaat devs echt niet tegenhouden om Mantle te gebruiken.
Pagina: 1 ... 11 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Denk eraan: vragen over levertijden, 'ik heb hem al!!1', etc. horen niet in dit topic!~~~[/html]