CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 126 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 26 Laatste
Acties:
  • 109.318 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:06
Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:30:
[...]

Dat gebeurt nu ook al, maar dan op basis van individuele features (verschillende vormen van AA, shader versies, tesselation, etc, etc). Het hele punt met Mantle is niet dat engines specifiek voor hardware geschreven moeten gaan worden, want dat worden ze nu ook al. Het hele punt van Mantle is nou juist om dat makkelijker te maken en door dichter op de hardware te gaan zitten een hogere performance op dezelfde hardware mogelijk te maken. Dat levert wat meer werk op voor devs, maar de resultaten zijn er dan ook naar.
Dat is nog best generiek hoor, en DirectX 9 / 11 is nog redelijk te doen.... Dat is nog een gigantisch verschil met Mantle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is waar, het is ontegenzeggelijk meer werk. Maar, optimaliseren voor hardware specifiek is bij DirectX een pain in the butt (;)) en de resultaten zijn niet geweldig. Mantle is meer werk, maar er is meer mogelijk en de resultaten zijn een stuk beter. Dat het meer werk is, is zeker een nadeel, maar bedenk je wel dat dat alleen opgaat voor devs die hun eigen engine bouwen i.p.v. een bestaande engine als Unreal of CryEngine te gebruiken. Die kiezen er toch al voor om meer werk te verzetten om betere resultaten te behalen, Mantle lijkt mij dan persoonlijk niet onoverkomelijk. Voor DICE was dat in elk geval het geval, we zullen moeten gaan zien hoe andere devs daar over denken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:06
True, maar bij de Unreal Engine kun je ook wel stellen dat klagen over DirectX een beetje het geval 'De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet' is. Immers is de Unreal Engine toch wel de grootste wrapper ever. :p 90% van alle ASM code is daarbij bij ieder spel hetzelfde (met de overhead die daardoor ontstaat), en classes hebben gewoon ongebruikte data, omdat deze generiek is voor het framework.
Ik weet niet hoe applicaties op basis van de CryEngine uiteindelijk uit komen te zien, dus dat kan ik niet beoordelen.

We zullen zien of BF4 die 9x haalt, al zou 1.2x natuurlijk al aardig zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

TomasH schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:01:
Ik heb me even lekker uitgeleefd: Overzicht van alle partnermodellen AMD Radeon R7 240, R7 250, R7 260X, R9 270X en R9 280X. Gigabyte heeft nog niks laten weten en de links naar datasheets in MSI's persberichten zijn nog niet van hun password afgehaald.
Netjes en handig !
TomasH schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:01:NDA op de partnerkaarten verloopt trouwens vrijdag, dat is ook de on-sale-date. Reviews van partnerkaarten die er nu zijn worden veroorzaakt doordat AMD zelf ook modellen van partners opstuurt i.p.v. referentiekaarten. Het idee van AMD is om hun 'vernieuwde' referentiemodellen een push in de markt te geven, maar op deze manier maakt het 't alleen maar verwarrender. Een site die een MSI R9 280X heeft gekregen van AMD mocht de review vandaag publiceren, een site die 'm van MSI zelf heeft niet. Handig :p
Wil je daarmee zeggen dat er vrijdag ineens "reference"-designed kaarten naar boven gaan komen ? Hmm, dan is er toch nog kans op een R9-280X voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katmi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 15:15
http://www.overclockers.c...d=701&catid=56&subid=1842

Sommige zijn op stock, andere komen rond 15/10/2013, Overclockers verstuurd ook naar Mainland EU voor wie ongeduldig is, ik dacht dat ik het maar even liet weten :)

Zit ook een Windforce model van Gigabyte tussen en een Toxic OC model van Sapphire en een Asus Matrix model voor wie lekker los wilt gaan :P

[ Voor 24% gewijzigd door Katmi op 08-10-2013 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 13:59
Paprika schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 18:53:
[...]

Wil je dan dat ontwikkelaars voor iedere GPU architectuur die ooit uitkomt andere render code schrijven? Anders krijg je uiteindelijk wel weer DirectX-2 (als code Doe X uiteindelijk resulteert in 100 verschillende varianten van code, om zo iedere GPU te ondersteunen) en zit je weer met een bloated API...

Consoles werken juist zo goed omdat alles bij die systemen hetzelfde is. Dat DirectX niet de meest snelle oplossing zal zijn die men kan maken na al die jaren lijkt me niet al te vreemd, maar dat Mantle de holy grail zal zijn voor alle platformen en ook nog eens volledig future-proof is? Lijkt mij ontzettend sterk.

Ik kan bijvoorbeeld niet wachten om te zien hoe backwards-compatible dit zal zijn mochten GPUs nieuwe technieken krijgen die niet op oude GCN-gebaseerde kaarten draait.
Sorry, ik heb het wellicht wat slecht verwoord. Even vooraf: Mantle is _niet_ als vervanging van D3D en OpenGL bedoeld. Het is bedoeld om die twee te omzeilen voor veel eenvoudige bewerkingen die heel snel verlopen; denk aan een simpele pixel flip die via D3D/OGL eerst door een hoop onzin lagen moet die een hoop extra calls uitvoeren terwijl het met 1 call kan.

Mantle zit dusdanig dicht bij de hardware dat je in principe gewoon shaders zit te programmeren. AMD zal er [in de Mantle API] echter vast wel iets in hebben zitten dat specifiek voor AMD bedoeld is; dat wil niet zeggen dat Nvidia dat niet uit kan voeren. Denk bijvoorbeeld aan PRT een jaar of twee geleden. Dat kon voor Nvidia ook gewoon, zit nu ook in D3D. En id deed hetzelfde in Tech 4.5 (nou ja, ze probeerden het, maar ze waren niet in staat om dicht genoeg bij de hardware te komen om het soepel te laten lopen *kuch*). Daar had AMD geen aparte hardware voor, dat was gewoon een combinatie van een stel shader bewerkingen. De shaders zijn dusdanig flexibel dat je er vrijwel alles mee kunt - als je er maar aan kunt komen. Mijn idee is niet dat er bijvoorbeeld iets in zou moeten zitten als tessellation als dat speciale hardware vergt; 7 jaar geleden had AMD dat al, Nvidia nog niet. Dat is dan jammer, hoort niet in zoiets als Mantle thuis want het is niet iets dat algemene berekeningen zijn, zoals dat met het grootste deel van D3D/OGL calls het geval is.

Ik kan het niet genoeg benadrukken dat het hele punt is dat je dusdanig dicht bij de hardware zit dat je helemaal niet hoeft te controleren of iets ondersteunt wordt juist omdat je alleen relatief simpele dingen uit voert. Het enige verschil dat je kunt krijgen is dat de shaders van de ene bepaalde dingen sneller kunnen dan anderen. Dat is echter iets dat je áltijd zult behouden. Zelfs al heb je Mantle met daarnaast een Nvidia-specifieke API, dan nog zullen daar verschillen in zitten simpelweg omdat elke shader anders is. De bewerkingen die je uit voert zijn echter wel gewoon dezelfde, bij de een heb je gewoon twee cycles nodig in plaats van 1. Denk even aan VLIW5 vs Fermi; voor Bitmining was VLIW5 geweldig omdat het veel in 1 cycle kon doen, terwijl voor andere dingen je juist 2-3 van de ALUs in VLIW5 niet kon gebruiken en dus een deels ongebruikte shader had. Dat is het geval of je nu D3D, OGL of Mantle gebruikt. Het verschil is dat je zelf controle hebt over welke bewerkingen worden uitgevoerd en dat je maar door 2 lagen heen hoeft (API > Mantle driver) in plaats van godweethoeveel (zelfs vanuit vogelvlucht is dat al D3D/OGL API > API interpreter > OS driver > GPU driver);

En ja, ik wil dat ontwikkelaars dat doen. Sterker nog, dat doen ze al. UE3+ heeft verschillende render paths voor verschillende generaties chips. FrostBite 2+ gaat nog een kilometertje verder door dus ook nu al gebruik te maken van non-D3D dingen waar ze kunnen. Alle grote engine bouwers hebben al meerdere render paths; de kleintjes blijven toch bij D3D en OGL en hebben Mantle ook niet direct nodig. Ga maar eens een jaar of twee terug, toen Tahiti er aan zat te komen. Bleek Tahiti beter te lopen op het Fermi codepath in BF3. De enige uitzondering is eigenlijk CryTek, die gewoon D3D gebruiken en verder niet veel naar optimalisatie kijken, de hardware moet het maar trekken :D

[ Voor 6% gewijzigd door Werelds op 08-10-2013 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 18:16

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Phuncz schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 21:01:
[...]

Wil je daarmee zeggen dat er vrijdag ineens "reference"-designed kaarten naar boven gaan komen ? Hmm, dan is er toch nog kans op een R9-280X voor mij.
Nope, maar dan zullen veel meer reviews van kaarten met een alternatieve koeler online komen. Alle fabrikanten kunnen hun HD 7000-koelers meteen op de 'nieuwe' videokaarten schroeven, daarom zie je bijna geen referentiemodellen. Als je het referentiemodel gaaf vindt, moet je nog even afwachten of er toch referentiemodellen beschikbaar komen die niet in de persberichten van de grote merken stonden, of je geld inzetten op een kleinere OEM die alleen referentiekoelers gebruikt.

EDIT: De R9 290X komt er voorlopig alleen als referentiemodel, dus die kun je zeker weten wel scoren met de AMD-koeler :p

[ Voor 11% gewijzigd door Tomas Hochstenbach op 08-10-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
dat kan toch nooit kloppen?
een gat van 280 tot 520 euro is gewoon zelfmoord
het aantal 500+ kaarten is eerder klein en tweakers kiezen toch al snel voor een 300+ kaart (als het de moeite is natuurlijk)
een kaart van 375 à 425 euro lijkt mij echt noodzakelijk, maar door de huidige naamgeving lijkt er geen ruimte meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39
Mwua, waarom niet? Alles sub-290 is eigenlijk niet echt "nieuw" dus aan R&D kosten is er niets extra. De 290 en 290X zijn daarentegen wel nieuw en daar worden de meeste extra kosten deze serie gemaakt. Je kunt ook niet zeggen van "dan spreiden we die kosten toch over de hele lineup", want daar schiet je als AMD zijnde alleen jezelf maar mee in de voet. De 7970 is bijvoorbeeld nu al een betere deal, laat staan als de prijzen van de 280X en de 270X nog hoger uit zouden vallen door het uitsmeren van de kosten.

Ik sta er in ieder geval niet van te kijken. Zeker niet als je bedenkt dat de 290 straks de concurrentie met de GTX 780 aan moet gaan, die voor een prijs van zo'n 550 euro in de PW te vinden is. De 290X zou daar een schepje bovenop moeten doen en over de 780 heen gaan (?), maar dan nog is de prijsstelling prima. Premium he, betaal je extra voor. En de Never Settle bundels zullen de "pijn" ook nog wat verzachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop toch dat de non x 290 tussen de 400-500 euro komt te liggen. We shall see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het komt van Videocardz natuurlijk klopt het niet, die veranderen elke dag totaal van standpunt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT888
  • Laatst online: 24-09 13:08
westergas schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:57:
[...]

Denk dat een 2e 7950 de meeste bang4buck geeft. Heb zelf nu ook één 7950 en zit te twijfelen over een tweede. Alleen de extra herrie staat me tegen en 2x een waterblok à €95 op een verouderde kaart gaat ook niet gebeuren.

keuzes...keuzes.....
Versteegrob schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:26:
Zou altijd een tweede halen, super goedkoop en de kaart kan je straks goed gebruiken met alle zware games. Geluid valt toch wel mee en als je aan eht gamen bent hoor je het toch niet, tenminste ik niet.
Klopt ik hoor mijn GPU ook niet en daarbij ik speel 99% van de tijd met een headset 8)

[ Voor 31% gewijzigd door JT888 op 09-10-2013 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 05:21
[H] heeft geprobeerd om een 7970 + R9 280X in Crossfire te draaien, en dat werkte 100%.

Goed nieuws dus voor de 7970 eigenaren die ooit Crossfire willen draaien, die hoeven niet meer persé op zoek naar een 2e 7970.

www.hardforum.com/showthread.php?t=1784907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je net zo goed nu 2x een 7970 kopen voor 500 Euro en je bent sneller dan een X290 of GTX780.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het scenario waar Hadespuiter het over heeft is als je al een 7970 hebt en er daar later nog een bij zou willen kopen. Dat zou dus ook met een 280X moeten kunnen en wat dat betreft hoeven mensen zich daar niet meteen zorgen over te maken. Maar voor zover ik weet wordt dat niet door AMD gegarandeerd.

Maar het is wel een interessant punt. Het wordt interessant om te zien hoe de performance en prijs van twee 280X kaarten zich verhouden ten opzichte van de 290X. Als de 290X flink langzamer is dan zou 600 euro te duur zijn, aangezien je dan voor dat geld veel meer performance koopt met twee 280X kaarten. Ik ben benieuwd of we die vergelijking terug zullen zien in een review volgende week, ik hoop van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Dat scenario heb je bij Nvidia al langer en is blijkbaar geen reden om de prijs van een GTX780 te doen laten zakken.
GTX760 in Sli is veelal sneller én een stuk goedkoper dan één 780.

[ Voor 3% gewijzigd door Hadespuiter op 09-10-2013 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:43
R9 280X = 289 euro

http://maxict.nl/product/...campaign=prijsvergelijker

Brengt me toch weer aan het twijfelen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 15:16
Hadespuiter schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 00:53:
[H] heeft geprobeerd om een 7970 + R9 280X in Crossfire te draaien, en dat werkte 100%.

Goed nieuws dus voor de 7970 eigenaren die ooit Crossfire willen draaien, die hoeven niet meer persé op zoek naar een 2e 7970.

www.hardforum.com/showthread.php?t=1784907
Ons eigen Tweakers ook hoor ;)
Uiteraard hebben we geprobeerd Crossfire te draaien op ons testsysteem met de R9 280X en de 'oude' HD 7970. In theorie zijn de bruggetjes niet nodig, maar de driver wilde Crossfire niet activeren zonder aangesloten bruggetjes. Gek genoeg was het wel mogelijk om ons testsysteem in hibernate te zetten, de bruggetjes van de videokaarten af te peuteren en vervolgens weer aan te zetten. De driver zeurde over de niet aangesloten bruggetjes, maar Crossfire bleek wel te werken.

Bruggetjes of niet, het was onmogelijk om benchmarks te draaien met de Crossfire set-up op een resolutie van 5760x1080 pixels. In verschillende games, zoals DiRT en Crysis 3, halveerde de minimale framerate steeds na de derde run van een test. In DiRT gingen we van minimaal 111 naar 61fps en Crysis 3 ging van 35 naar 19fps. De gpu's bleven gedurende die tijd nog wel op hun maximale frequentie tikken en klokten zich niet terug, dus een warmteprobleem kan het niet zijn geweest. Vooralsnog verdenken we de driver van het veroorzaken van de framedrops. Het is te hopen dat AMD's definitieve driver dit probleem niet ondervindt.
Bron: reviews: AMD Volcanic Islands: R9 280X en 270X getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Alleen bij tweakers hebben ze iets duidelijk niet goed gedaan. Daar werkt het voor geen meter.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:53
Bij [H] zeggen ze ook dat Crossfire nog niet werkt op resoluties hoger dan 1600p. Staat ergens tussen de comments. Hij wilt daar namelijk nog een crossfire review doen, maar hij wilt nog wachten tot de drivers goed werken op 1600+ resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Stel dat je nu in de markt bent voor een 7970 of een R9 280X, zijn er redenen te bedenken om €40,- meer te betalen voor de 280X of is een 7970 voor €250 gewoon een top deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hadespuiter schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:05:
Stel dat je nu in de markt bent voor een 7970 of een R9 280X, zijn er redenen te bedenken om €40,- meer te betalen voor de 280X of is een 7970 voor €250 gewoon een top deal?
In mijn ogen niet. Ik denk ook niet dat het straks super veel scheel qua verkoop prijs als je hem over 1-2 jaar weg doet.

Bij de 7970 krijg je gratis games bij de R9 280X op dit moment niet. Dus de 7970 GHz is een betere deal.
Maar dan moet je wel voor een 7970 GHz gaan met een clock van rond de 1GHz. Maar die zijn te vinden voor 250-280 euro.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke R9 280X spreek jullie tot nu toe het meest aan?
Er zijn een aantal reviews online gekomen van verschillende reviewers die allemaal een andere kaart gekregen hebben van partners zoals sapphire, asus, msi en gigabyte.

Ik wil een R9 280X gaan kopen maar twijfel erg veel tussen deze producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 16:27
ik ga voor de Twin Frozr versie van MSI, heb nu de HD 6950 met die cooler en bevalt goed

http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/R9_280X_Gaming/

[ Voor 24% gewijzigd door Tiduz op 09-10-2013 11:19 ]

CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dat prijs gat is wel heel erg groot. Of de prestaties moeten er ook naar zijn (HD7990 prestaties)
Maar dat verwacht ik niet. Maar we gaan het zien het zijn allemaal geruchten. Iedereen kan zo'n plaatje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik wilde eerst ook voor de MSI twin frozer gaan. Maar de review die ik daar van gelezen geeft echt dramatische temps aan under load. 87 zonder OC en 94 met OC. Dat is mij toch echt veel te veel. De Vapor-X editie doet het goed van sapphire en hier bleven temps rond de 70 graden

http://www.techpowerup.co...SI/R9_280X_Gaming/30.html.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2013 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:17:
Welke R9 280X spreek jullie tot nu toe het meest aan?
Er zijn een aantal reviews online gekomen van verschillende reviewers die allemaal een andere kaart gekregen hebben van partners zoals sapphire, asus, msi en gigabyte.

Ik wil een R9 280X gaan kopen maar twijfel erg veel tussen deze producten.
Als het een R9 280x moet zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.ru/images/assets/GV-R928XOC-3GD_CandB.jpg

Gigabyte Windforce R9 280X.

Of een kaart met de standaard cooler.
Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:22:
Ja ik wilde eerst ook voor de MSI twin frozer gaan. Maar de review die ik daar van gelezen geeft echt dramatische temps aan under load. 87 zonder OC en 94 met OC. Dat is mij toch echt veel te veel. De Vapor-X editie doet het goed van sapphire en hier bleven temps rond de 70 graden

http://www.techpowerup.co...SI/R9_280X_Gaming/30.html.
Ook nice. Zo te zien een nieuwe versie van de Twin Frozr IV want hij is veel stiller dan de versie op de Lightning kaart. Ook een goede keuze dus! Hij is load stiller dan een HD7770:

Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/MSI/R9_280X_Gaming/images/fannoise_load.gif

[ Voor 38% gewijzigd door Astennu op 09-10-2013 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja is inderdaad een goede, alleen ze hebben de oude koeler er weer opgezet..jammer. Vind de windforce cooler die op de 770 zit mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Inderdaad. Misschien heeft Gigabyte een 1:1 rebrand gedaan? nieuwe bios er in andere stikker en klaar.
Maar het is wel een hele goede cooler. Dus als looks je niet zo veel uitmaken prima keuze.

Al vind ik die R9 280X gaming nu ook wel heel interessant. Temps zijn wel wat hoger maar heerlijk stil!

[ Voor 49% gewijzigd door Astennu op 09-10-2013 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
Astennu schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:24:

Ook nice. Zo te zien een nieuwe versie van de Twin Frozr IV want hij is veel stiller dan de versie op de Lightning kaart. Ook een goede keuze dus! Hij is load stiller dan een HD7770:
Beetje jammer dat ie de VRMs schijnbaar niet goed koelt

"MSI's new cooler doesn't seem to be such a great implementation for this card. While it only runs pretty hot under gaming, reaching up to 87°C, which is no problem by itself, we also see very high VRM temperatures, well above 115°C. This suggests that the cooler does not properly cool the voltage regulation circuitry despite having a baseplate that should do so. Its lack of proper VRM cooling caused the card to throttle in many of our non-gaming stress tests, though gaming performance seems unaffected."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar kijk maar even in de review. Hij word zo heet dat hij zelfs throttled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Zeara schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:31:
[...]

Beetje jammer dat ie de VRMs schijnbaar niet goed koelt

"MSI's new cooler doesn't seem to be such a great implementation for this card. While it only runs pretty hot under gaming, reaching up to 87°C, which is no problem by itself, we also see very high VRM temperatures, well above 115°C. This suggests that the cooler does not properly cool the voltage regulation circuitry despite having a baseplate that should do so. Its lack of proper VRM cooling caused the card to throttle in many of our non-gaming stress tests, though gaming performance seems unaffected."
Niet zo raar met Furmark. VRM cooling heeft veel airflow nodig. En dan gaan de kaarten veel herrie maken.
De vraag is of je je daar druk om moet maken. Het gebeurd niet bij games alleen bij stress tests zoals furmark. Maar ga je dat veel met een kaart doen? de meeste mensen niet.

Het is een keuze. Of lage temps en veel meer herrie. Of lekker stil maar hoge temps.
Zolang je bij games gewoon goede performance hebt en de componenten er tegen kunnen heb ik er geen enkel probleem mee dat de temps hoger zijn.
Idle noise levels are great, making the card barely audible. During gaming, we measured 34 dBA, but that result is lower than its actual noise level because the card kept running into the VRM temperature limit before clocking down during our noise testing. Subjective noise levels during gaming are more likely in the 38 dBA range, which is alright but not quiet.
Toch niet zo stil als in het plaatje. Maar goed nog steeds erg stil.

Ik denk dat je dan toch maar naar de Gigabyte Windforce moet gaan kijken :)

http://www.guru3d.com/art...c_windforce_review,8.html

[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 09-10-2013 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hiervoor een 7950 Vapor-X gehad en hier waren de temps altijd goed net als het geluid. Wellicht ga ik voor de nieuwere versie van deze kaart. Mooie backplate toegevoegd deze keer ook.

http://www.kitguru.net/co...r9-280x-vapor-x-review/2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
De nieuwe Twin Frozr IV presteert juist heel goed in games en benchmarks. Stil en uiterst koel. Mensen die testen met Furmark moet je niet serieus nemen. Slechtste GPU test ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:39:
Ik heb hiervoor een 7950 Vapor-X gehad en hier waren de temps altijd goed net als het geluid. Wellicht ga ik voor de nieuwere versie van deze kaart. Mooie backplate toegevoegd deze keer ook.

http://www.kitguru.net/co...r9-280x-vapor-x-review/2/
Ziet er goed uit.

Ik heb nu zelf een 7970 Dual-X maar die vind ik niet zo heel stil. MAar het is ook zeker niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De temps die ik hierboven aangaf, dus die van de MSI editie. 87 graden en 94 graden zijn temps die gemeten zijn tijdens het gamen, niet tijdens furmark. Daar werd de kaart zo heet dat ie ging throttelen en daardoor niet boven de 80 kwam. Dit noem ik alles behalve uiterst koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
Astennu schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:34:
[...]

Niet zo raar met Furmark. VRM cooling heeft veel airflow nodig. En dan gaan de kaarten veel herrie maken.
De vraag is of je je daar druk om moet maken. Het gebeurd niet bij games alleen bij stress tests zoals furmark. Maar ga je dat veel met een kaart doen? de meeste mensen niet.
Ze testen niet eens met furmark

"Temperatures during gaming are kind of high. We measured these temperatures with an actual game, not a stress test. The card will not go beyond 80°C when a stress test (not even Furmark) is used, because it throttles as the voltage regulator circuitry gets too hot."

Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/MSI/R9_280X_Gaming/images/temp.gif

Als jij hem wilt aanraden prima, maar dat ding wordt gewoon gloeiend heet. Dat kun je misschien zelf oplossen door een custom fanprofile. Maar een kaart die met standaard settings al zo heet wordt zal ik nooit kopen/aanraden.

[ Voor 4% gewijzigd door Zeara op 09-10-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ik zie het inderdaad, een andere stress test is gebruikt. Maak het nog erger dus. Aangezien die minder stressvol is dan furmark als ik deze keer goed lees.

De kaarten van Asus lijken mij ook wel wat. De Asus R9 280X Direct CU 2 bijvoorbeeld. Die Asus Matrix editie van de R9 280X ziet er ook wel beestig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Laatst pricewatch: MSI R7950 TF 3GD5/OC BE gekocht en ben er zeer tevreden mee. Hij draait op 1.15v @1100/1500 en temps komen niet boven de 60-70grd uit tijdens gamen, fan is ook nauwelijks hoorbaar. De vrm heb ik nog niet gechecked..

Mijn andere 7950 is watergekoeld en wou de msi ook doen, maar is niet nodig.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-09 07:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die VRMs echt zo heet worden onder Furmark is het juist een goeie test om te zien hoe goed de koeler is. Vreemde is dat ik dacht dat juist de twin frozr beter koelde dan bijvoorbeeld de Artic Accelero's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:43:
De temps die ik hierboven aangaf, dus die van de MSI editie. 87 graden en 94 graden zijn temps die gemeten zijn tijdens het gamen, niet tijdens furmark. Daar werd de kaart zo heet dat ie ging throttelen en daardoor niet boven de 80 kwam. Dit noem ik alles behalve uiterst koel.
94c is niet erg. Max tcase ligt hoger. Notebooks drukken ook tegen die max temps aan. Als ene kaart goed gemaakt is kan hij daar gewoon tegen. Tegenwoordig zal hij niet meer door branden zitten genoeg beveiligingen in.

Maar dat is wat ik zeg. Temps zijn hoger maar hij is wel stiller. Of hij maakt veel herrie en de temps zijn lager. Het is maar wat je wilt.
Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 12:32:
Als die VRMs echt zo heet worden onder Furmark is het juist een goeie test om te zien hoe goed de koeler is. Vreemde is dat ik dacht dat juist de twin frozr beter koelde dan bijvoorbeeld de Artic Accelero's.
Beter dan een Twin turbo ja. Maar niet beter dan de Extreem. Maar die laatste haalt ook wel hoge VRM temps. Dat blijft moeilijk met dit soort coolers. Mijn Sapphire Dual X heeft er ook last van.

[ Voor 35% gewijzigd door Astennu op 09-10-2013 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:02
Bullus schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:54:
Laatst pricewatch: MSI R7950 TF 3GD5/OC BE gekocht en ben er zeer tevreden mee. Hij draait op 1.15v @1100/1500 en temps komen niet boven de 60-70grd uit tijdens gamen, fan is ook nauwelijks hoorbaar. De vrm heb ik nog niet gechecked..

Mijn andere 7950 is watergekoeld en wou de msi ook doen, maar is niet nodig.
Ik heb dezelfde kaart. Maar ff een vraag. Heb jij de voltage naar beneden gedaan? Want ik ben nog niet bezig geweest met overclocken, maar stock voltage bij mij onder gamen met boost is 1.18v.

Draait de kaart continue op 1.15v of wordt dat in idle nog minder?

[ Voor 4% gewijzigd door Ruben0s op 09-10-2013 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Je kan verschillende bins hebben. Er zijn ook 7970's geweest de op 1.093v draaide ipv 1.175v. Die hadden een hogere lekstroom. Je kon ze weer op 1.175 zetten maar dan had je een heel hoog verbruik. Ze clockte wel hoog met die voltages. Maar het verbruik was er ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Ruben0s schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 12:50:
[...]

Ik heb dezelfde kaart. Maar ff een vraag. Heb jij de voltage naar beneden gedaan? Want ik ben nog niet bezig geweest met overclocken, maar stock voltage bij mij onder gamen met boost is 1.18v.

Draait de kaart continue op 1.15v of wordt dat in idle nog minder?
Stock draait ie ook op 1.18v. Mijn 1e heb ik op 1.15v draaien@1100/1500 en in cfx toen getest opdezelfde voltage en geen problemen ermee.

Ulps staat uit en draait dus zonder powerplay.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Laatst online: 09:33

fynrd1

Fooled by Randomness

Astennu schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 13:02:
Je kan verschillende bins hebben. Er zijn ook 7970's geweest de op 1.093v draaide ipv 1.175v. Die hadden een hogere lekstroom. Je kon ze weer op 1.175 zetten maar dan had je een heel hoog verbruik. Ze clockte wel hoog met die voltages. Maar het verbruik was er ook naar.
Ja die heb ik ook :-(

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Why :-( ?
Omdat hij op het standaard voltage niet echt lekker clockt? want als je op dat voltage 1075-1100 kan halen is het opzich prima. Is hij nog iets zuiniger ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een 7970 die nu nieuw 250 euro kost is het wel heel verleidelijk om er nog eentje te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Astennu schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 13:59:
[...]

Why :-( ?
Omdat hij op het standaard voltage niet echt lekker clockt? want als je op dat voltage 1075-1100 kan halen is het opzich prima. Is hij nog iets zuiniger ook.
Nee dat kan die niet, met de standaard bios haalde ik max 1015/1435 (std. 1000/1400). Voltage is gelocked dus het richtte niks uit. Momenteel draai ik een andere bios erop en op 1.3V doe ik 1250/1700. Voor de zuinigheid doe ik het niet :)

Wat is trouwens de normale fix voor het probleem?

[ Voor 4% gewijzigd door fynrd1 op 09-10-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Zeara schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:47:
[...]
"Temperatures during gaming are kind of high. We measured these temperatures with an actual game, not a stress test. The card will not go beyond 80°C when a stress test (not even Furmark) is used, because it throttles as the voltage regulator circuitry gets too hot."

[afbeelding]
Wut????
Ik weet niet wat een reference koeler doet, maar deze temps doen me eerder denken aan GTX 480 dan aan een brand-new AMD.
Als de VRM koeling dan ook nog eens matig is, dan is deze kaart juist een echte afrader in mijn ogen aangezien koeling de voornaamste onderscheidende eigenschap is tussen fabrikanten onderling.
(fancy shit als meetpunten, GPU-reactoren en X-fases zijn voor de meeste gebruikers minder interessant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
eL_Jay schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:57:
[...]

Wut????
Ik weet niet wat een reference koeler doet, maar deze temps doen me eerder denken aan GTX 480 dan aan een brand-new AMD.
Als de VRM koeling dan ook nog eens matig is, dan is deze kaart juist een echte afrader in mijn ogen aangezien koeling de voornaamste onderscheidende eigenschap is tussen fabrikanten onderling.
(fancy shit als meetpunten, GPU-reactoren en X-fases zijn voor de meeste gebruikers minder interessant)
Ik heb nog een XFX gevonden, wel van een andere site dus er zal wel verschil zitten tussen methode maar toch.

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/R9280X-REVIEW/R9280X-REVIEW-55.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/R9280X-REVIEW/R9280X-REVIEW-54.jpg

http://www.hardwarecanuck...9-280x-3gb-review-13.html

Hij maakt iets meer lawaai vergeleken met de MSI, maar de koeling is zoveel beter. Of MSI speelt op stilte en heeft dus fan profile gewoon daarop aangepast of er is iets serieus mis met de koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-09 21:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Update, 9 oktober, 10:15: In een reactie op onze Crossfire-problemen laat AMD weten dat alleen de Radeon R7 260X Crossfire zonder bridges kan draaien. Alle HD7000-videokaarten en de videokaarten van de nieuwe generatie, behalve de 260X, hebben nog steeds Crossfire-bruggen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:02
Bullus schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 13:34:
[...]

Stock draait ie ook op 1.18v. Mijn 1e heb ik op 1.15v draaien@1100/1500 en in cfx toen getest opdezelfde voltage en geen problemen ermee.

Ulps staat uit en draait dus zonder powerplay.
Bedankt! Heb hem zelf nu @ 1.13v @1100/1500.

Zijn er naast stability issues ook nog andere gevaren voor undervolting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Ruben0s schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 17:12:
[...]

Bedankt! Heb hem zelf nu @ 1.13v @1100/1500.

Zijn er naast stability issues ook nog andere gevaren voor undervolting?
Boze energie leverancier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 15:08
Volgens mij is er een ervaringen topic......

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Astennu schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:34:
[...]

Het is een keuze. Of lage temps en veel meer herrie. Of lekker stil maar hoge temps.
Zolang je bij games gewoon goede performance hebt en de componenten er tegen kunnen heb ik er geen enkel probleem mee dat de temps hoger zijn.
Heb helaas ook foto's gezien van MSI kaarten waar de koeler niet goed gemonteerd zat op de kaart of juist te goed waardoor het PCB was gewarped ( zag dit bij een aantal 780 Lightnings ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 11:37

TheNephilim

Wtfuzzle

Astennu schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:24:
[...]

Als het een R9 280x moet zijn:
[afbeelding]

Gigabyte Windforce R9 280X.

Of een kaart met de standaard cooler.

[...]

[afbeelding]
Is er, of komt er, geen Asus DC2 versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:40
Zijn er al webshops met de R9 280X op voorraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Laatst online: 16-09 21:41
TheNephilim schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 19:59:
[...]

pricewatch: Asus R9280X-DC2-3GD5

Alleen benieuwd wanneer die uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R9 290 performance wordt dus >2 x 7870 op gelijke clock;

SP's = 2.2 x 7870 (2816 om 1280)
geheugenbandbreedte = 2 x 7870 (512bit om 256bit)
ROP's = 2 x 7870 (64 om 32)
Geheugen = 2 x 7870 (4Gb om 2Gb)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2013 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.fudzilla.com/h...arent-lack-of-mantle-devs
The real reason behind apparant lack of Mantle devs
Klein artikel m.b.t. Mantle, blijft leuk het giswerk :)
Ben zeer benieuwd naar de info die vrij gaat komen tijdens APU 13!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:39
wil deze vraag ook hier stellen.

Zal ik een 7970 halen of zal ik wachten op de nieuwe series? Ik blijf twijfelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 07:49
Meulendijks89 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 20:38:

Zal ik een 7970 halen of zal ik wachten op de nieuwe series? Ik blijf twijfelen..
Reviews afwachten en dan je keuze maken. Als je niet leuk vind wat je leest kun je wss een hele goedkope 7970 ergens vandaan halen :)

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
7970 is €40,- goedkoper én je krijgt er Never Settle Gold bij (3 spellen naar keuze). Ik zou zeggen, waar wacht je op?
Als je straks een potje Battlefield speelt met je nieuwe kaart dan merk je nul komma nul verschil of je nou een 280X of een 7970GE in je PC hebt zitten. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Hadespuiter op 10-10-2013 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hadespuiter schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 02:50:
7970 is €40,- goedkoper én je krijgt er Never Settle Gold bij (3 spellen naar keuze). Ik zou zeggen, waar wacht je op?
Ik persoonlijk heb op dit kaartje gewacht die een aantal posts geleden is genoemd : http://anandtech.com/show...0x-review-feat-asus-xfx/7 = 2x DVI + 1x DP en nog lekker stil ook _O_

Nou nog een review proberen te vinden waarbij er 4 stuks worden gebruikt dan ben ik helemaal blij, tenzij ze dan herrie gaan maken natuurlijk :+ :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
fynrd1 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:40:
[...]

Nee dat kan die niet, met de standaard bios haalde ik max 1015/1435 (std. 1000/1400). Voltage is gelocked dus het richtte niks uit. Momenteel draai ik een andere bios erop en op 1.3V doe ik 1250/1700. Voor de zuinigheid doe ik het niet :)

Wat is trouwens de normale fix voor het probleem?
Hoe bedoel je fix voor het probleem?
Want er is eigenlijk geen probleem. Hij haalt zijn standaard clocks en het verbruik is vergelijkbaar met kaarten die 1.175 draaien.

Wat voor een kaart is het? volgens mij geen refferenced ontwerp?
eL_Jay schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:57:
[...]

Wut????
Refferenced cooler heeft een van de beste VRM cooling door de hoge air flow van de blower fan.
R9 290x zal dan ook wel zonder bruggen kunnen? Wellicht toch iets wat ze in de hardware ingebakken hebben voor betere CF support.
TheNephilim schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 19:59:
[...]

Die is er ook maar vond ik niet zo interessant als deze :)
Meulendijks89 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 20:38:

Ligt er aan waar je op wacht. Als je in de markt bent voor een nog snellere Single card (R9 290 of 290X) dan zou ik zeker even wachten. Maar als je nu al weer dat je maar iets van 300-350 te besteden hebt kun je net zo goed een 7970 halen. Een R9 290 wordt dan waarschijnlijk te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Alternate is in ieder geval door de voorraad MSI's (7970) heen. Dus dáár hoeven de twijfelaars niet meer over te twijfelen. :)

Je kunt nu nog Club3D's scoren voor 250,-

[ Voor 16% gewijzigd door Hadespuiter op 10-10-2013 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
Ik denk dat ik maar een Club3D ga scoren en kijk of ik hem wat stiller kan krijgen met een mooi custom fan profiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
De Royal Ace en XT2 13 serie's zijn nu beiden even duur, laatstgenoemde heeft een bios switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:43
The R9 290X and 290 will be released next week. The expected price for 290X is $649/€649, while R9 290 should cost around €520/$499.

En dan dit commentaar:

R9 290 sounds like an awesome card. I cannot believe AMD increased texture mapping units & stream processors by nearly 40%, doubled the ROPs and went from a 384 to a 512-bit bus while increasing the die size less than 20% on the same 28nm node. That's very impressive. Cannot wait for benchmarks of overclocked R9 290/X vs. 780s.

What if R9 290 can be unlocked into the R9 290X aka 6950 into 6970? :)-

Denk dat ik toch maar even wacht op de 290! Dat kan echt een hele interessante kaart worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
Er is nog geen ETA voor de ASUS DC2 versie van de 280X, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
dx5314 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 09:01:
The R9 290X and 290 will be released next week. The expected price for 290X is $649/€649, while R9 290 should cost around €520/$499.

En dan dit commentaar:

R9 290 sounds like an awesome card. I cannot believe AMD increased texture mapping units & stream processors by nearly 40%, doubled the ROPs and went from a 384 to a 512-bit bus while increasing the die size less than 20% on the same 28nm node. That's very impressive. Cannot wait for benchmarks of overclocked R9 290/X vs. 780s.

What if R9 290 can be unlocked into the R9 290X aka 6950 into 6970? :)-

Denk dat ik toch maar even wacht op de 290! Dat kan echt een hele interessante kaart worden :)
Allemaal geruchte. En dat unlocken is helemaal wishfull thinking. Ik vond het extreem raar dat AMD dat bij de HD6950 serie toe liet. Na het al jaren niet meer te doen. Bij de HD7950 was het ook niet meer mogelijk. Dus ga er maar niet van uit.

Als de specs kloppen is het inderdaad een indrukwekkende prestatie. Het is dan nog indrukwekkender als de prestaties ook meer dan 20% stijgen :) tijd zal het leren.

Edit:
En voor de discussie over welke kaart HD7xxx of R9 280x wie zou moeten kopen, Misschien kunnen we die beter verplaatsen naar het ervaringen topic: Astennu in "AMD Radeon HD7XXX Ervaringen - Deel 1"

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 10-10-2013 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
als ik nu een 7970(280x) koop, kan ik het later crossfire met een 290(x)???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nee want dat is een andere chip en andere architectuur.

7970 en R9 280x gaat denk ik wel samen. Aangezien dat beide Tahiti is.

Maar een 7870 met 7970 samen laten werken werkt ook niet. 7950 en 7970 kan wel maar is niet aan te raden. Dan houd de ene kaart de andere op.

Het kan wel ook 7970 met GTX780. Maar dan moet je een moederbord met Lucid Hydra chip hebben. Maar zo ver ik heb gezien werkt dat niet altijd even lekker.
Dus ik raad het je niet aan. Gewoon twee dezelfde kaarten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Astennu schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 09:17:
Nee want dat is een andere chip en andere architectuur.

7970 en R9 280x gaat denk ik wel samen. Aangezien dat beide Tahiti is.

Maar een 7870 met 7970 samen laten werken werkt ook niet. 7950 en 7970 kan wel maar is niet aan te raden. Dan houd de ene kaart de andere op.

Het kan wel ook 7970 met GTX780. Maar dan moet je een moederbord met Lucid Hydra chip hebben. Maar zo ver ik heb gezien werkt dat niet altijd even lekker.
Dus ik raad het je niet aan. Gewoon twee dezelfde kaarten gebruiken.
thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HWI heeft de MSI 280X Gaming kaart nu ook meegenomen in een review en 'm naast de Asus gezet en hier zijn de temperaturen weer prima in orde;
- http://nl.hardware.info/r...oductie-en-stroomverbruik

60 graden tijdens de game Metro 2033, welke een kaart toch wel behoorlijk onder load zet.

Lijkt er toch op dat Techpowerup een brak exemplaar heeft gehad? Het is toch ook vreemd dat deze koelers op tal van andere kaarten prima presteren en alleen op de 280X erg hoge temps geeft?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Astennu schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 08:12:
[...]

R9 290x zal dan ook wel zonder bruggen kunnen? Wellicht toch iets wat ze in de hardware ingebakken hebben voor betere CF support.
Dat dacht ik wel, zo is het in ieder geval door AMD wel naar buiten gebracht. Dan zal het wel iets nieuws op de 290(X)'s zijn. Wel vreemd dat AMD het dan zo overbrengt naar Tweakers.

Afbeeldingslocatie: http://www.evetech.co.za/blog/wp-content/uploads/2013/10/Radeon-R9-290X-CrossFireX-635x357.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 09:50:
HWI heeft de MSI 280X Gaming kaart nu ook meegenomen in een review en 'm naast de Asus gezet en hier zijn de temperaturen weer prima in orde;
- http://nl.hardware.info/r...oductie-en-stroomverbruik

60 graden tijdens de game Metro 2033, welke een kaart toch wel behoorlijk onder load zet.

Lijkt er toch op dat Techpowerup een brak exemplaar heeft gehad? Het is toch ook vreemd dat deze koelers op tal van andere kaarten prima presteren en alleen op de 280X erg hoge temps geeft?
Wat me wel opvalt is dat die ASUS koeler echt supergoed is, zou het voor mij zomaar waard kunnen zijn om even te wachten (ipv het kopen van een HD7970). Twijfel, twijfel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Fid3lity schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:28:
[...]

Dat dacht ik wel, zo is het in ieder geval door AMD wel naar buiten gebracht. Dan zal het wel iets nieuws op de 290(X)'s zijn. Wel vreemd dat AMD het dan zo overbrengt naar Tweakers.

Heb ergens gelezen dat dit alleen met PCI-E 3.0 werkt, en dat de bruggen eigenlijk te weinig bandbreedte konden bieden, mede daardoor schijnt ook het probleem met frametimes te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
spNk schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:37:
[...]

Heb ergens gelezen dat dit alleen met PCI-E 3.0 werkt, en dat de bruggen eigenlijk te weinig bandbreedte konden bieden, mede daardoor schijnt ook het probleem met frametimes te zijn.
http://anandtech.com/show...ng-r9290x-desktop-systems

Staat hier o.a. beschreven in de comments :)

http://anandtech.com/comm...0x-desktop-systems/333223

Specifiek die comment snijdt wel hout imo

[ Voor 13% gewijzigd door Nefiorim op 10-10-2013 10:41 ]

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
PatrickH89 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:32:
[...]

Wat me wel opvalt is dat die ASUS koeler echt supergoed is, zou het voor mij zomaar waard kunnen zijn om even te wachten (ipv het kopen van een HD7970). Twijfel, twijfel :+
Mits je em voor een vergelijkbare prijs kan krijgen wel. Ik zou er zeker geen 50 euro meer voor betalen. Die Club3D dual fan coolers zijn ook niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Dus met een club3d 7970 zit ik voorlopig nog goed? Ik ben nu vooral van plan BF4 te spelen verder speel ik geen andere spellen.. ik kan geen tweede kaart kwijt in mijn itx systeem dus wil 1 goede kaart waarmee ik even vooruit kan

[ Voor 28% gewijzigd door DM89 op 10-10-2013 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
Meulendijks89 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:25:
Dus met een club3d 7970 zit ik voorlopig nog goed? Ik ben nu vooral van plan BF4 te spelen verder speel ik geen andere spellen.. ik kan geen tweede kaart kwijt in mijn itx systeem dus wil 1 goede kaart waarmee ik even vooruit kan
7950 OC versie kon ik alles zo goed als maxed out spelen met BF3 op 1080p. 7970 kan je BF4 makkelijk mee spelen en hoogstwaarschijnlijk op goed mooie kwaliteit :)

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Google is je vriend.... Daar kun je vast vinden hoe een 7970 de BF4 beta draait.
Prestaties kunnen bij de final versies van het spel alleen maar beter worden. (of ze blijven gelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Astennu schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:59:
[...]

Google is je vriend.... Daar kun je vast vinden hoe een 7970 de BF4 beta draait.
Prestaties kunnen bij de final versies van het spel alleen maar beter worden. (of ze blijven gelijk)
Die had ik al gevonden, max 54 fps in beta op ultra .. lijkt me goed genoeg. Twijfel zelf erg tussen de 7970 of 770 van nvidia.. maar de 7970 is stuk goedkoper en bijna gelijk aan de 770 dus wordt de keus een stuk makkelijker :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meulendijks89 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:36:
[...]

Die had ik al gevonden, max 54 fps in beta op ultra .. lijkt me goed genoeg. Twijfel zelf erg tussen de 7970 of 770 van nvidia.. maar de 7970 is stuk goedkoper en bijna gelijk aan de 770 dus wordt de keus een stuk makkelijker :*)
Vergeet ook niet dat er in december een patch voor BF4 Mantle uitkomt, die ook nog voor een nog niet bekende boost gaat zorgen. Deze patch zal ook werken op o.a. de 7970 :)

edit.
Lijkt me ook wel van belang als je hoofdzakelijk BF4 gaat spelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja voor BF4 lijkt AMD nu een veel betere keuze. Ze ontlopen elkaar al amper in BF kan alleen maar beter gaan worden voor AMD kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Dus met een club3d 7970 zit ik voorlopig nog goed? Ik ben nu vooral van plan BF4 te spelen verder speel ik geen andere spellen..
In het aankoopadvies forum heb jij een topic lopen met inmiddels 4 pagina's antwoorden compleet met BF4 beta benchmarks, en dan ga je het hier weer vragen? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Hadespuiter schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:14:
[...]

In het aankoopadvies forum heb jij een topic lopen met inmiddels 4 pagina's antwoorden compleet met BF4 beta benchmarks, en dan ga je het hier weer vragen? :o
:o 8)7

Heb zojuist de Radeon HD 7970 XT2 '13Series gekocht voor € 249,90 en met Never Settle Goud, 3 gratis games :) hoop dat ik een goede keuze gemaakt heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 15:16
Meulendijks89 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:37:
[...]

:o 8)7

Heb zojuist de Radeon HD 7970 XT2 '13Series gekocht voor € 249,90 en met Never Settle Goud, 3 gratis games :) hoop dat ik een goede keuze gemaakt heb :)
Denk eraan: vragen over levertijden, 'ik heb hem al!!1', etc. horen niet in dit topic!
OT: Radeon SteamMachines in 2014 :*)
http://www.forbes.com/sit...-steam-machines-for-2014/

[ Voor 9% gewijzigd door Toettoetdaan op 10-10-2013 13:41 . Reden: Fudzilla vervangen voor Forbes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja en nee. Iedereen kan een SteamMachine bouwen. En dan kun je zelf de hardware kiezen.
De vraag is of Valve ook AMD kaarten in hun steam config gaat aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Astennu schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:53:
De vraag is of Valve ook AMD kaarten in hun steam config gaat aanbieden.
Ja, dus. Dat is waar dat artikel over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dat gevoel had ik niet helemaal toen ik verder las.

Maar als je dit stuk pakt zie je inderdaad die er wel zouden moeten komen.
“Last week, we posted some technical specs of our first wave of Steam Machine prototypes. Although the graphics hardware that we’ve selected for the first wave of prototypes is a variety of Nvidia NVDA -1.56% cards, that is not an indication that Steam Machines are Nvidia-only. In 2014, there will be Steam Machines commercially available with graphics hardware made by AMD, Nvidia, and Intel. Valve has worked closely together with all three of these companies on optimizing their hardware for SteamOS, and will continue to do so into the foreseeable future.”

Valve’s statement may well generate some news stories, and perhaps sighs of relief from AMD fans. Picking apart that response, one could reasonably assume that future Steam Machines may also include Iris/Iris Pro graphics from Intel’s Haswell lineup of CPUs. It’s the necessity of the response, though, that’s puzzling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Dat is een statement van Doug Lombardi van Valve, staat toch heel duidelijk dat er machines met AMD hardware verkocht gaan worden, dus geen zelfbouw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het statement is wat vaag. Ik denk persoonlijk dat de verwarring niet is dat er geen Steam Machines met Radeon GPUs zullen komen, hij zegt heel duidelijk dat die er wel komen. Wat hij wel in het midden laat is wat Valve zelf gaat doen, dat is in lijn met alle aankondigingen die Valve tot nu toe over Steam Machines heeft gedaan. Ze hebben bevestigd dat hardware vendors Steam Machines gaan maken, maar nooit of zij dat zelf zullen gaan doen.

Ik denk persoonlijk dat als het aanbod van hun partners voldoet aan wat ze willen zien ze zelf geen Steam Machines gaan maken, aangezien Valve als filosofie heeft dat ze zich niet met dingen buiten hun core business bezig houden als anderen dat prima kunnen. Het concept van Steam Machines zien ze als noodzakelijk maar als ze het maken en verkopen van die dingen aan anderen over kunnen laten zullen ze dat graag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_De_B
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-02-2023
Mag ik ervan uitgaan dat 7970 kaarten met een clock van min. 1Ghz een 7970 Ghz zijn? Ik ben in de markt voor een nieuwe kaart en vraag mij af wat nou de Ghz varianten zijn. Sommige kaarten hebben Ghz in de titel staan, echter was dit niet het geval bij de MSI terwijl dit dus ook een Ghz edition bleek te zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
S_De_B schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 22:33:
Mag ik ervan uitgaan dat 7970 kaarten met een clock van min. 1Ghz een 7970 Ghz zijn? Ik ben in de markt voor een nieuwe kaart en vraag mij af wat nou de Ghz varianten zijn. Sommige kaarten hebben Ghz in de titel staan, echter was dit niet het geval bij de MSI terwijl dit dus ook een Ghz edition bleek te zijn. :P
1Ghz inderdaad, kijk ook naar het geheugen er zijn kaarten met 6,0ghz geheugen maar ook met 5,5 of 5.7ghz

[ Voor 5% gewijzigd door DM89 op 10-10-2013 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:41
Was dit al bekend?

http://videocardz.com/465...european-pricing-unveiled

MSI Radeon R9 and R7 pricing
Model Product Code Price
MSI Radeon R9 290X R9-290X-4GD5 649 EUR
MSI Radeon R9 290 R9-290-4GD5 519 EUR
MSI Radeon R9 280X Gaming R9-280X-Gaming 279 EUR
MSI Radeon R9 270X Hawk R9-270X-Hawk 219 EUR
MSI Radeon R9 270X Gaming R9-270X-Gaming 199 EUR
MSI Radeon R7 260X OC R7-260X-OC-2GD5 129 EUR
MSI Radeon R7 250 R7-250-OC-1GD5 95 EUR
Pagina: 1 ... 12 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Denk eraan: vragen over levertijden, 'ik heb hem al!!1', etc. horen niet in dit topic!~~~[/html]