De schaalbaarheid van Crossfire lijkt met XDMA zeer goed te zijn. Hoe valt het met de lag mee ? Deze zou rond de 12 of 16 ms zijn, maar wel stabiel, uitgaande van PCIe 3.0.
Kan ik dat ergens mee meten? Dan test ik dat even.
Persoonlijk is het voor mij al goed als je het verschil niet "voelt" tussen Crossfire en single-card, als de framerate hoger is dan je scherm en met V-sync uit, maar dan moet je waarschijnlijk die 8x MSAA lager zetten naar 4x vermoed ik.
Dat heeft mij ook ongeveer een paar maanden gekost voordat ik daar achter was.Bullus schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:58:
[...]
Thanks, het werkte meteen met standaard weergave
Even een ander vraagje : Zou ik met een 10% overclock het geheugen van mijn R9 290x kunnen beschadigen of valt dat wel mee?
Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567
Heel vet! Volgens mij ben je de eerste met crossfire 290X. Speel je op 1 scherm? Zoiets vraagt om EyeFinitykmichael schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:43:
Ik ben verbaast hoe goed Xfire nu werkt!
Ik heb een stukje Crysis 3 getest (in het begin op de boot )
Settings: 1080P Alles Very High / AA MSAA High 8X
Op PCI-E 2.0 Dual 16X
Waar ik op een bepaalde stuk met 1 kaart 28-34 FPS haal, haal ik met 2 kaarten 55-60 FPS met piekjes boven de 60 FPS.
Met 1 kaart getest Club3D R9 290X (in uber modes):
[afbeelding]
Met 2 kaarten getest Club3D R9 290X (in uber modes):
[afbeelding]
Bijna het dubbele, zal wel niet met alle spellen zijn..
P.S. Ik zie geen verschil in Quit mode.
Ik merk dat op alternate en 1 merk (club3d) na er geen enkele winkel in NL in staat is te leveren. Er verschijnen wel reference kaarten van allerlei merken in allerlei webshops, maar deze zijn allemaal 'levertijd onbekend' of 'leverbaar vanaf eind november'. Is dit normaal of zijn dit gewoon wilde speculaties van webshops en zouden ze bij wijze van ineens morgen op voorraad kunnen zijn?
Ja ik speel op 1 scherm, ik wou gaan gamen op 2K of 4K als de 4K scherm uit is en de prijs niet te bond is..Versteegrob schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 13:53:
[...]
Heel vet! Volgens mij ben je de eerste met crossfire 290X. Speel je op 1 scherm? Zoiets vraagt om EyeFinity
Als ik wachtte tot het scherm er is, bestaat deze versie van de 290x waarschijnlijk niet meer dan moet ik alsnog 2 kaarten kopen.
Ik denk niet dat we versteld moeten staan als volgend jaar een degelijk 4K scherm gekocht kan worden voor ~1000€. Het gaat altijd hard met de prijzen zodra de eerste stap gezet is.
Ze zijn wel erg groot:
Niet op voorraad.
LOL
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Geforce FX all over again xD
HD2900 en GTX480 idemdito.
Ik heb vandaag ook wat idle tests gedaan. Idle 1 scherm gebruikt hij 3 watt meer dan de 7970.
Met 2 schermen is het verschil wel groter.
Dat komt omdat AMD met 2 schemen de geheugen snelheid vol uit zet. En dan stijgt het verbruik (ik zal nog wat preciezere resultaten posten).
Maar een 2e profiel aan maken is sowieso een oplossing voor het hoge idle verbruik. Die performance heb je toch niet nodig voor 2d weergave.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
28-34 FPS... Dat is toch niet zo super goed voor zo'n goede GPU?kmichael schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:43:
Op PCI-E 2.0 Dual 16X
Waar ik op een bepaalde stuk met 1 kaart 28-34 FPS haal, haal ik met 2 kaarten 55-60 FPS met piekjes boven de 60 FPS.
[afbeelding]
[afbeelding]
Edit: Op bepaalde stukken? Voor de rest heb je wel een hogere fps met 1 kaart?
[ Voor 4% gewijzigd door disturbedmind op 26-10-2013 17:24 ]
Ben benieuwd wat jij haalt met 8x msaa.disturbedmind schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:18:
[...]
28-34 FPS... Dat is toch niet zo super goed voor zo'n goede GPU?
|2600k|Asus 290|
Dan is het ook interessant om je geheugen te overclocken. Dan heb je best kans dat je FPS behoorlijk stijgt.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Dat is juist een best hoge FPS, het begin stuk is echt zwaar. Op alle setting low haal ik met een HD5870 30fps dacht ik. Nu is de 290x een stuk sneller (+/- 2 keer zo snel) dus 30fps op ultra lijkt mij oke.disturbedmind schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:18:
[...]
28-34 FPS... Dat is toch niet zo super goed voor zo'n goede GPU?
Edit: Op bepaalde stukken? Voor de rest heb je wel een hogere fps met 1 kaart?
Ja klopt. Ik heb 2 x een HD6950 en het was net een slideshow. Ik ben daarna ook maar gestopt. Heb ondertussen wel een 290x besteld.Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:56:
[...]
Dat is juist een best hoge FPS, het begin stuk is echt zwaar. Op alle setting low haal ik met een HD5870 30fps dacht ik. Nu is de 290x een stuk sneller (+/- 2 keer zo snel) dus 30fps op ultra lijkt mij oke.
Voor iedereen met een R9 290X:
Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als je in PowerTune de Power Limit en GPU Clock maximaal verlaagd.
- Wat is de invloed hiervan op de idle en load temperaturen?
- Maakt dit het mogelijk om de Max Fan Speed op de minimale 20% in te stellen of blijft de temperatuur te hoog?
- Wat is de invloed hiervan op de performance?
Is er iemand die hier naar zou kunnen kijken? Mijn dank is groot
Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als je in PowerTune de Power Limit en GPU Clock maximaal verlaagd.
- Maakt dit het mogelijk om de Max Fan Speed op de minimale 20% in te stellen of blijft de temperatuur te hoog?
Als je je Core clock maar ver genoeg verlaagd kan dat maar waarom zou je dat doen? dan wordt hij trager dan een R9 280X.l1m1t schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 18:44:
Het beste kun je dan de voltages verlagen en clocks verlagen. Of een betere stillere cooler kopen.
Ik heb nog even met Eyefinity getest. Het loopt echt super met deze kaart. Even BF3 gedaan met behalve AA (die stond op 2x geloof ik). Ik weet niet hoe de map heet maar het was in ieder geval in een metro en daar was de FPS de hele tijd rond de 60 (v-Sync). Geen idee wat er gebeurd als je een hele open map hebt. Ik gok dat hij dan wel een stuk lager zou kunnen zijn.
2D idle draait hij netjes 300-150 clocks. Echt raar dat hij dat met 2 schermen niet deed als het met Eyefinity wel kan.
Fan speed op 20% betekent dat je behoorlijk in zal moeten leveren qua performance. Waarom zou je dat willen? Neem dan een non-ref model of zet er een MK-26 op. Ik heb de voorganger daarvan op een 5870 gehad en dat werkte geweldig. De hele opstelling was wel kolossaal. Punt is gewoon, met fan speed op 20% zul je behoorlijk in moeten leveren en ik verwacht dat het 's zomers gewoon onmogelijk is. Wat verwacht je er zelf van?l1m1t schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 18:44:
Het lijkt me dat je d.m.v. PowerTune de grote nadelen van de R9 290X (warmte en geluidsproductie) kunt beperken door dit zo aan te passen. Ik vraag me gewoon af wat voor invloed dat heeft op de performance. Voltages verlagen is ook een optie, maar dit is zo veel makkelijker. Ik was gewoon benieuwd wat hier mee mogelijk is... is er misschien iemand die dit in de praktijk wil testen?
Het ideale plaatje voor mij is om BF4 met max settings op 1080p te draaien met minimaal 60fps en zo min mogelijk geluid. De R9 280X zou een optie kunnen zijn, dat zal uit de benchmarks moeten blijken of dit uberhaupt daarmee mogelijk is. Dat is gewoonweg afwachten tot volgende week.
Het ideale plaatje voor mij is om BF4 met max settings op 1080p te draaien met minimaal 60fps en zo min mogelijk geluid. De R9 280X zou een optie kunnen zijn, dat zal uit de benchmarks moeten blijken of dit uberhaupt daarmee mogelijk is. Dat is gewoonweg afwachten tot volgende week.
Heb zelf sinds gisteren de R9 290x. Windows 8.1 ook opnieuw geinstalleerd.
Wat me opviel is dat hij soms niet wil terugklokken.
Ene keer blijft de Core clock volle bak 1000mhz staan en een andere keer de Memclock op 1250.
Dit gebeurt voornamelijk als ik GPU-Z start. Zelfs na het afsluiten blijft er altijd een van de twee clockspeeds volle bak gaan.
Open ik GPU-Z weer dan reset alles weer.
Zal hoogstwaarschijnlijk een driver probleem zijn of een bug in GPU-Z.
Wat me opviel is dat hij soms niet wil terugklokken.
Ene keer blijft de Core clock volle bak 1000mhz staan en een andere keer de Memclock op 1250.
Dit gebeurt voornamelijk als ik GPU-Z start. Zelfs na het afsluiten blijft er altijd een van de twee clockspeeds volle bak gaan.
Open ik GPU-Z weer dan reset alles weer.
Zal hoogstwaarschijnlijk een driver probleem zijn of een bug in GPU-Z.
Ja maar de impact op de prestaties zijn dan gigantisch. het kan maar dan moet je ook het voltage verlagen naar 1,0v op die manier kunnen de clocks hoger blijven. en blijft het verbruik goed genoeg.l1m1t schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:47:
Het lijkt me dat je d.m.v. PowerTune de grote nadelen van de R9 290X (warmte en geluidsproductie) kunt beperken door dit zo aan te passen. Ik vraag me gewoon af wat voor invloed dat heeft op de performance. Voltages verlagen is ook een optie, maar dit is zo veel makkelijker. Ik was gewoon benieuwd wat hier mee mogelijk is... is er misschien iemand die dit in de praktijk wil testen?
Ik denk dat het dan ook beter naar een R9 290 kan kijken. die heeft lagere voltages en een lager verbruik met dezelfde cooler.
maar voor 20% fan moet je echt heel laag. Ik denk dat 30% ook niet hoorbaar is als je aan het gamen bent.
Net ook even getest met mijn systeem en haal maar 35fps op het zelfde punt....7950cfx@1100/1500kmichael schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 12:43:
Op PCI-E 2.0 Dual 16X
[afbeelding]
[afbeelding]

[ Voor 7% gewijzigd door Bullus op 26-10-2013 22:12 ]
|2600k|Asus 290|
Zelfde instellingen?
Anders dan is jou kaart toch 7 FPS sneller dan die van mij met singel kaart... of zie ik het verkeerd ?
Anders dan is jou kaart toch 7 FPS sneller dan die van mij met singel kaart... of zie ik het verkeerd ?
KaartENkmichael schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:20:
Zelfde instellingen?
Niet op voorraad.
Allemaal leuk en aardig in theorie, maar als het zo simpel was dan was er bij AMD ook wel iemand slim genoeg geweest om dat even te doen. Als je dezelfde performance op, zeg, 80% van het verbruik zou kunnen halen zou daar echt wel voor gezorgd zijn. Wellicht kun je ermee spelen en kun je met sommige kaarten meer voor minder bereiken. Maar dat is bij elke serie, GPU, CPU of geheugen hetzelfde verhaal.l1m1t schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:47:
Nee niet elke GPU zal zal een even hoge spanning nodig hebben voor een bepaalde kloksnelheid en om een zo hoog mogelijke yield te halen zal de spanning echt niet heel laag staan. Dus met geluk kun je misschien wel eens heel wat winnen, eventueel met wat mindere performance.Fid3lity schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:48:
[...]
Allemaal leuk en aardig in theorie, maar als het zo simpel was dan was er bij AMD ook wel iemand slim genoeg geweest om dat even te doen.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Nee inderdaad, maar dat zei ik daarna toch ook? Al verwacht ik zelf wel dat het verschil kleiner zal zijn omdat ze nu niet ook nog op een nieuw procede zitten.-The_Mask- schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:04:
[...]
Nee niet elke GPU zal zal een even hoge spanning nodig hebben voor een bepaalde kloksnelheid en om een zo hoog mogelijke yield te halen zal de spanning echt niet heel laag staan. Dus met geluk kun je misschien wel eens heel wat winnen, eventueel met wat mindere performance.
Verwijderd
Ik zie een hele boel posts die toch echt in een ervaringentopic thuishoren, en niet hier. Hoog tijd dus dat iemand een dergelijk topic opent. Ik zou het zelf doen, maar ik heb nog geen nieuwe kaart dus er zijn meer geschikte kandidaten te vinden lijkt me zo.
Van wat ik tot nu toe heb gezien is de R290X ongeveer 50% sneller dan een 7970 en de 7970 was/is zo snel als 2x 5870 dus de R290X is net zo snel als 3x 5870Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:56:
Dat is juist een best hoge FPS, het begin stuk is echt zwaar. Op alle setting low haal ik met een HD5870 30fps dacht ik. Nu is de 290x een stuk sneller (+/- 2 keer zo snel) dus 30fps op ultra lijkt mij oke.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Over verbruik gepraat, blijkbaar heeft AMD eindelijk de FurMark abuse aangepakt:-The_Mask- schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:04:
[...]
Nee niet elke GPU zal zal een even hoge spanning nodig hebben voor een bepaalde kloksnelheid en om een zo hoog mogelijke yield te halen zal de spanning echt niet heel laag staan. Dus met geluk kun je misschien wel eens heel wat winnen, eventueel met wat mindere performance.
Power consumption:

Temperature:

Op Tweakers staan er nog amper prijzen van de 290x, maar op HWI weer een hele hoop. Raar eigenlijk.
Het viel me wel op dat bij MyCom, een fysieke retail winkel die over het algemeen niet de goedkoopste is, ze het goedkoopst zijn... Dus daar maar besteld
Ik wacht wel een maandje als me dat €60+ bespaart.
Wat ik me afvraag, welke versie van Battlefield 4 krijg je bij zo'n kaart? Is dat de versie MET China Rising erbij en wat Gold packs (zoals de Pre-order versie), of krijg je enkel de key en dat is het?
Het viel me wel op dat bij MyCom, een fysieke retail winkel die over het algemeen niet de goedkoopste is, ze het goedkoopst zijn... Dus daar maar besteld
Wat ik me afvraag, welke versie van Battlefield 4 krijg je bij zo'n kaart? Is dat de versie MET China Rising erbij en wat Gold packs (zoals de Pre-order versie), of krijg je enkel de key en dat is het?
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Tweakers zijn PriceWatch houdt rekening met levertijd. Meer dan 14 dagen = geen prijsvermelding. De kaarten die bij HWI staan, zijn allemaal out of stock / onbekende levertermijn, terwijl de enige drie kaarten in-stock bij Afuture zijn die er de hoofdprijs voor vragen.
Dat zorgt er dan wel voor dat ik vaker bij de concurent ga kijken voor info.. dat kan toch niet de bedoeling zijn, ook niet omdat 14 dagen wel heel kort is. Er zijn mensen genoeg die wat verder vooruit plannen dan dat.Tweakers zijn PriceWatch houdt rekening met levertijd. Meer dan 14 dagen = geen prijsvermelding.
Bovendien is het juist voor het plannen van aankopen belangrijk om af te stemmen welke onderdelen voor welke (waarschijnlijke prijs) bij dezelfde winkel te koop zullen zijn. Wie weet wil ik wel een week of wat langer wachten voor een bepaalde prijs bij mijn eigen voorkeurswinkel, dan haal ik die informatie nu niet van Tweakers. Ik vind de huidige redenering van Tweakers dan ook wat kortzichtig. Maarja, laten we niet verder afdwalen van het topic.
Mwa, MyCom gaf een harde datum en ervaring leert dat die heel vaak klopt bij ze. Ik heb liever dat ik weet dat het nog een maand kan duren dan dat ik helemaal niks weet. Nu heb ik exact gepland wat ik koop, waar, wanneer en hoeveel tijd ik heb om mijn oude spullen te slijten.De kaarten die bij HWI staan, zijn allemaal out of stock / onbekende levertermijn, terwijl de enige drie kaarten in-stock bij Afuture zijn die er de hoofdprijs voor vragen.
En ja, ik realiseer mij ook dat als ik een maand fijn vind dat een ander dan zegt 'waarom geen twee'...
Doe het dan zo dat je enkel prijzen vermeld als er een levertermijn voor bekend is en laat de 'onbekend' dan wel buiten beschouwing.
(al had ik dan ook niet geweten waar de waterblokken ervoor te koop waren.. want die zijn uiteraard ook nergens in stock).
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Paradigit geeft 11 dagen levertijd aan, bovendien biedt mycom de kaarten zonder bf4 aan. AMD heeft zelf gemeld dat eerst de BF4 edities komen en pas als die op zijn de normale editie. Waterblokken zijn trouwens te bestellen bij highflow en freezinghardware met een levertijd van 3-5 werkdagen.Tijgert schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 12:24:
[...]
Mwa, MyCom gaf een harde datum en ervaring leert dat die heel vaak klopt bij ze. Ik heb liever dat ik weet dat het nog een maand kan duren dan dat ik helemaal niks weet. Nu heb ik exact gepland wat ik koop, waar, wanneer en hoeveel tijd ik heb om mijn oude spullen te slijten.
En ja, ik realiseer mij ook dat als ik een maand fijn vind dat een ander dan zegt 'waarom geen twee'...
Doe het dan zo dat je enkel prijzen vermeld als er een levertermijn voor bekend is en laat de 'onbekend' dan wel buiten beschouwing.
(al had ik dan ook niet geweten waar de waterblokken ervoor te koop waren.. want die zijn uiteraard ook nergens in stock).
[ Voor 7% gewijzigd door tobitronics op 27-10-2013 12:40 ]
Vooruitplannen heeft er weinig mee te maken, ik ben mijn PC al sinds april dit jaar aan het plannen.Tijgert schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 12:24:
Dat zorgt er dan wel voor dat ik vaker bij de concurent ga kijken voor info.. dat kan toch niet de bedoeling zijn, ook niet omdat 14 dagen wel heel kort is. Er zijn mensen genoeg die wat verder vooruit plannen dan dat.
Het gaat erom dat er veel winkels zijn die lage prijzen aanbieden op producten die niet leverbaar zijn. Vroeger voor de maximum levertijd waren de eerste 3-5 prijzen van winkels die geen stock hadden of konden leveren, maar ze verknoeien wel het hele systeem doordat de aangeduide laagste prijs nooit realiteit was.
Sowieso is 14 dagen toch best lang voor webshops, in die tijd kunnen de prijzen er weer anders uitzien, bijvoorbeeld aangezien met de aankomende GTX 780Ti en Radeon R9 290. Als een product effectief niet binnen de 5 werkdagen te krijgen is, wil dit zeggen dat het zich waarschijnlijk buiten de EU bevindt. Dat kan betekenen dat het nog weken, zoniet maanden opgehouden wordt (denk aan douane, uitladen van de boot, interne distributie, beschadigde levering,...). Op zo'n momenten kunnen ze wel proberen een richtdatum voor te stellen, maar het is geen garantie.
Op zich geef ik je er gelijk in, behalve dat je dit toch op de dag van de aankoop moet bekijken. Heb al vaak genoeg 2 weken op een volledige PC moeten wachten omdat er één onbelangrijk onderdeel er niet was en je daardoor door langzame communicatie veel tijd mee verliest.Bovendien is het juist voor het plannen van aankopen belangrijk om af te stemmen welke onderdelen voor welke (waarschijnlijke prijs) bij dezelfde winkel te koop zullen zijn.
Met de lage verzendkosten van tegenwoordig is het ook geen probleem om bij twee webshops te bestellen als het over meer dan 100€ aan onderdelen gaat. Laatst wou ik ook bij Alternate een GPU, case en CPU koeler kopen, dit was 25€ duurder dan de GPU bij Alternate en de case + koeler bij Azerty, verzendkosten waren samen 12€ dus ik heb zelfs 13€ uitgespaard.
Niet helemaal waar.. eigenlijk helemaal niet waar. De Sapphire is MET BF4. Is wel de enige daar, dat dan wel weer.Paradigit geeft 11 dagen levertijd aan, bovendien biedt mycom de kaarten zonder bf4 aan.
Kijk, 3 tot 5 daar heb ik wat aan. Op hun site en die van Ek zelf staat dus 'onbekend' heel irritant.Waterblokken zijn trouwens te bestellen bij highflow en freezinghardware met een levertijd van 3-5 werkdagen.
Altijd leuk als iemand zichzelf tegen spreekt in dezelfde zinVooruitplannen heeft er weinig mee te maken, ik ben mijn PC al sinds april dit jaar aan het plannen.
Dubbele reden dus om bij MyCom te kopen, je reserveerd zonder te betalen. Een maand vooruit betalen doe ik natuurlijk niet.Sowieso is 14 dagen toch best lang voor webshops, in die tijd kunnen de prijzen er weer anders uitzien,
Dit is waar ervaring om de hoek komt kijken. Als een bepaalde winkel een goede trackrecord heeft met aangekondigde data dan is dat vaak waar en kan men er redelijkerwijs van uit gaan dat het + of - zal kloppen.Als een product effectief niet binnen de 5 werkdagen te krijgen is, wil dit zeggen dat het zich waarschijnlijk buiten de EU bevindt. Dat kan betekenen dat het nog weken, zoniet maanden opgehouden wordt (denk aan douane, uitladen van de boot, interne distributie, beschadigde levering,...). Op zo'n momenten kunnen ze wel proberen een richtdatum voor te stellen, maar het is geen garantie.
We moeten onze kaarten combineren... Mijn core gaat gewoon naar 1100 (nog niet verder geprobeerd) maar geheugen niet veel verder dan 1500.Astennu schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:07:
Ik ben al een beetje aan het spelen met de kaart.
Core OC wil niet echt 1100 haalt die van mij niet. 1050 wel. Hij zal wel tot iets van 1070 kunnen.
Mem daar in tegen van 1050-1250 MHz 37 FPS in Furmark 1080p AA naar 1050-1625 MHz 44 FPS.
met 1500 Mem zat ik rond de 42 FPS.
Niet dat het veel uitmaakt, ik laat hem voorlopig toch stock draaien. Maar ter info:
i5 4670K @ 4,6GHz + R9 290X @ 1100/1500 = 3DMark Fire Strike 10149
Verwijderd
http://videocardz.com/473...on-r9-290-pictured-tested
Info over de r9 290 begint ook binnen te rollen, zal weer een interessante week worden met nog meer nieuwtjes over de r9 290
Info over de r9 290 begint ook binnen te rollen, zal weer een interessante week worden met nog meer nieuwtjes over de r9 290
ook een club3d? ik denk wel dat ik een andere wil. of de voltages moeten bij mij lager zijn. maar ik vind de core oc nu te laag.Propane schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 17:07:
[...]
We moeten onze kaarten combineren... Mijn core gaat gewoon naar 1100 (nog niet verder geprobeerd) maar geheugen niet veel verder dan 1500.
Niet dat het veel uitmaakt, ik laat hem voorlopig toch stock draaien. Maar ter info:
i5 4670K @ 4,6GHz + R9 290X @ 1100/1500 = 3DMark Fire Strike 10149
Zodra de 290 leverbaar is, komt die in mijn PC
Ga er maar van uit van niet. Hooguit de voltages en de clocks.ChrisdeW schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:18:
Ik ben echt zo benieuwd of het mogelijk is om de 290 te flashen naar 290X!
Ik ga zelf eens proberen een non X bios in de X te flashen in de hoop de standaard voltages te verlagen. toch alle shader units actief maar gewoon een lager verbruik.
Maar eerst maar eens reviews afwachten en zien of die 290 wel lagere voltages heeft.
Volgens de geruchten is het clockspeed verschil zeer klein. En door dat de 290X niet altijd 1000 MHz haalt zou het performance verschil mogelijk minder dan 10% zijn.
Iemand van OC UK is dat al gelukt.ChrisdeW schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:18:
Ik ben echt zo benieuwd of het mogelijk is om de 290 te flashen naar 290X!
Klopt, is inderdaad hier al voorbij gekomen!
Jup, Club3D. Nog even verder gespeeld gisteren. Vanaf core 1140 krijg ik artifacts, ik kon tot 1125/1130 benchmarken en gamen. Dit was met power +10% en mem op 1500. Max fan op 60%.Astennu schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 07:31:
[...]
ook een club3d? ik denk wel dat ik een andere wil. of de voltages moeten bij mij lager zijn. maar ik vind de core oc nu te laag.
Ik ben er niet heel uitgebreid mee bezig geweest, het was puur even voor de benchmarks. Uiteindelijk een Firestrike run op 1125/1500 met resultaat 10292 (met 4670K op 4,6GHz).
Damm nice. Jaloers..... 
Ik ga eens goed kijken wat normale scores zijn qua Core oc op stock volts. Als de meeste hoger komen koop ik er over een tijdje nog een in de hoop dan een betere te pakken te hebben.
Edit:
Nog even opnieuw getest max is nu 1070-1625.
Ik kan wel hogere core speeds halen (1090) maar dan moet de temp lager blijven (100% fan speed en onder de 70c)
Ik ga eens goed kijken wat normale scores zijn qua Core oc op stock volts. Als de meeste hoger komen koop ik er over een tijdje nog een in de hoop dan een betere te pakken te hebben.
Edit:
Nog even opnieuw getest max is nu 1070-1625.
Ik kan wel hogere core speeds halen (1090) maar dan moet de temp lager blijven (100% fan speed en onder de 70c)
[ Voor 28% gewijzigd door Astennu op 28-10-2013 19:35 ]
Voor alle ervaringen omtrent de R9 kaarten; heb even een topic geopend.
Ook maar even bij mycom gereserveerd, zowel de ASUS als MSI versie. Weet iemand of daar verschil in gaat zitten (garantie m.b.t. waterblok?)Tijgert schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:33:
Dubbele reden dus om bij MyCom te kopen, je reserveerd zonder te betalen. Een maand vooruit betalen doe ik natuurlijk niet.
Ik heb er zelf ook twee, de MSI omdat ie zo cheapie cheapie is (479,- en het zijn toch allemaal reference kaarten met stock coolers... Ze nemen niet eens de moeite om er een andere sticker op te plakken..) en de Sapphire omdat BF4 er bij zit voor 3 tientjes, die wou ik toch al kopen en Sapphire is helemaal zo slecht niet.
13.11 beta 7
Feature Highlights of The AMD Catalyst 13.11 Beta7 Driver for Windows
:Includes all Feature Highlights of the AMD Catalyst 13.11 Beta6
Increases AMD CrossFire™ scaling up to an additional 20% for Battlefield 4
Ook op de amd site plus changelogs
http://support.amd.com/en...atalyst-windows-beta.aspx
Feature Highlights of The AMD Catalyst 13.11 Beta7 Driver for Windows
:Includes all Feature Highlights of the AMD Catalyst 13.11 Beta6
Increases AMD CrossFire™ scaling up to an additional 20% for Battlefield 4
Ook op de amd site plus changelogs
http://support.amd.com/en...atalyst-windows-beta.aspx
[ Voor 15% gewijzigd door Bullus op 28-10-2013 22:42 ]
|2600k|Asus 290|
hebben die van jou coil whine? die van mij wel bij Diablo 3 en StarCraft 2.Tijgert schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:16:
Ik heb er zelf ook twee, de MSI omdat ie zo cheapie cheapie is (479,- en het zijn toch allemaal reference kaarten met stock coolers... Ze nemen niet eens de moeite om er een andere sticker op te plakken..) en de Sapphire omdat BF4 er bij zit voor 3 tientjes, die wou ik toch al kopen en Sapphire is helemaal zo slecht niet.
Mijn kaart heeft het ook. Ach ja, hadden we maar een Titan moeten kopen
Ik las dingen dat de GTX780 kaarten het soms ook hebben.
Ik vind het wel erg jammer. Zit er nu sterk over te denken hem toch weer terug te sturen. Ze zien me aan komen bij alternate....
Eerst een HD7990 terug voor extreme coil whine. Bijbetaald voor een Gigabyte HD7990 (ze hadden de C3D niet meer) Krijg ik die binnen zit er qua games niets bij vs 11 bij de Club3D dus ook die weer terug.
En dan zou ik de R9 290X ook terug gaan sturen voor Coil Whine.
Ik voel me wel een beetje bezwaard maar aan de andere kant kan ik er ook niets aan doen. En ik erger me hier kapot aan.
Ik vind het wel erg jammer. Zit er nu sterk over te denken hem toch weer terug te sturen. Ze zien me aan komen bij alternate....
Eerst een HD7990 terug voor extreme coil whine. Bijbetaald voor een Gigabyte HD7990 (ze hadden de C3D niet meer) Krijg ik die binnen zit er qua games niets bij vs 11 bij de Club3D dus ook die weer terug.
Ik voel me wel een beetje bezwaard maar aan de andere kant kan ik er ook niets aan doen. En ik erger me hier kapot aan.
[ Voor 82% gewijzigd door Astennu op 29-10-2013 07:38 ]
Ik denk dat iedere kaart kans heeft om het te hebben.
Mijn 2 660Ti's en mijn 660 hebben er geen last van overigens.
Mijn 2 660Ti's en mijn 660 hebben er geen last van overigens.
Ja dat is volgens mij ook zo. Ik krijg deze week een andere C3D HD7990 binnen. Ik ben benieuwd hoe erg die het heeft.
Maar een deel er van heeft ook met de componenten te maken.
Ik heb het ook bij moederborden een bepaalde load gehoord.
Er moeten natuurlijk grote vermogens geschakeld worden. Dus ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Als de load constant is is het geen probleem maar wisselende load geeft dan geluid.
Maar een deel er van heeft ook met de componenten te maken.
Ik heb het ook bij moederborden een bepaalde load gehoord.
Er moeten natuurlijk grote vermogens geschakeld worden. Dus ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Als de load constant is is het geen probleem maar wisselende load geeft dan geluid.
Dat klopt idd wel heb het ook al eens bij een moederbord (Asus) gehad in het verleden.
[ Voor 4% gewijzigd door calsonic op 29-10-2013 07:42 ]
AMD R9 290 benchmarks
Prestatie ligt tussen de 770 en de 780 in
http://www.chiphell.com/f...mod=viewthread&tid=887480
Allemaal geruchten/speculaties. Ik heb ook benshmarks gezien waar hij net iets sneller was dan de GTX780.calsonic schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:03:
AMD R9 290 benchmarks
Ik zou hier niet te veel waarde aan hechten en gewoon wachten tot de rechte reviews. Ik ben benieuwd of AMD nog een nieuwere performance driver mee levert.
[ Voor 18% gewijzigd door Astennu op 29-10-2013 08:06 ]
Misschien moet je meer doen aan de isolatie van de kast.... Ik kan me haast niet voorstellen dat als je aan het gamen bent en normaal je geluid aan hebt staan dat coil whine er bovenuit komt of je moet je er speciaal op focussen. Een onbekend piepje in een auto kan ook zo de aandacht trekken terwijl een passagier het totaal niet opvaltAstennu schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 07:36:
Ik las dingen dat de GTX780 kaarten het soms ook hebben.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Mijn oude kaart doet het niet. De kaarten die ik hier voor had ook niet. Dus het is niet nodig. En dan hoef ik niet mijn kast te isoleren dat vind ik echt onzin.winwiz schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:09:
[...]
Misschien moet je meer doen aan de isolatie van de kast.... Ik kan me haast niet voorstellen dat als je aan het gamen bent en normaal je geluid aan hebt staan dat coil whine er bovenuit komt of je moet je er speciaal op focussen. Een onbekend piepje in een auto kan ook zo de aandacht trekken terwijl een passagier het totaal niet opvalt
Als er actie is hoor ik het niet. Maar als het rustig is en ik bv in Diablo 3 rond loop is het duidelijk hoorbaar.
Dat vind ik in de auto ook irritant. Als er ergens iets in de deur los zit dan laat ik dat ook altijd repareren. Ik houd er helemaal niet van om tijdens het rijden continu kraak/tril geluiden te hebben.
En ik moet zeggen dat mijn vorige Volvo C30 het in dat opzich goed gedaan heeft. Er heeft maar 1x lopen trillen wat opgelost is. Voor 4 en half jaar 190.000km niet slecht.
Bij een Video kaart kan je dat helaas niet repareren. Dat kost zo veel dat een nieuwe veel goedkoper is.
[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 29-10-2013 08:16 ]
@Astennu
Heb ook coilwhine in mijn voeding als mijn PC in sleepstand staat en is zeker erg irritant. Ga hem zeker RMA sturen maar moet nog tijd en zin maken.
Dat hele coilwhine gebeuren is gewoon een ontwerpfout / verkeerde bezuiniging imho. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet te voorkomen is tegen relatief geringe kosten.
Dus ik zou zeggen, hoe meer mensen zulke kaarten terugsturen hoe eerder fabrikanten er meer effort in gaan steken om het te voorkomen.
Heb ook coilwhine in mijn voeding als mijn PC in sleepstand staat en is zeker erg irritant. Ga hem zeker RMA sturen maar moet nog tijd en zin maken.
Dat hele coilwhine gebeuren is gewoon een ontwerpfout / verkeerde bezuiniging imho. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet te voorkomen is tegen relatief geringe kosten.
Dus ik zou zeggen, hoe meer mensen zulke kaarten terugsturen hoe eerder fabrikanten er meer effort in gaan steken om het te voorkomen.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Het kan bij veel kaarten voorkomen, maar bij recente AMD kaarten hebben volgens mij wel structurele problemen mbt coil whine. Dat doet mij denken dat het wel beter moet kunnen, nu is het voornamelijk een loterij om een goede te bestellen.Astennu schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:15:
[...]
Mijn oude kaart doet het niet. De kaarten die ik hier voor had ook niet. Dus het is niet nodig. En dan hoef ik niet mijn kast te isoleren dat vind ik echt onzin.
Als er actie is hoor ik het niet. Maar als het rustig is en ik bv in Diablo 3 rond loop is het duidelijk hoorbaar.
Dat vind ik in de auto ook irritant. Als er ergens iets in de deur los zit dan laat ik dat ook altijd repareren. Ik houd er helemaal niet van om tijdens het rijden continu kraak/tril geluiden te hebben.
En ik moet zeggen dat mijn vorige Volvo C30 het in dat opzich goed gedaan heeft. Er heeft maar 1x lopen trillen wat opgelost is. Voor 4 en half jaar 190.000km niet slecht.
Bij een Video kaart kan je dat helaas niet repareren. Dat kost zo veel dat een nieuwe veel goedkoper is.
Een drupje lijm lost dit toch op? Of is dit tegenwoordig niet meer zo.
Ik denk dat als je zekerheid wil hebben dat dit niet gebeurt je moet wachten op de custom pcb's.
Ik denk dat als je zekerheid wil hebben dat dit niet gebeurt je moet wachten op de custom pcb's.
Overdrijven is ook een kunst, bij de HD7xxx serie hadden volgens mij alleen niet reference kaarten hier last van. Ik dacht te lezen dat dit met de MSI versie het geval was.PatrickH89 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:08:
[...]
Het kan bij veel kaarten voorkomen, maar bij recente AMD kaarten hebben volgens mij wel structurele problemen mbt coil whine. Dat doet mij denken dat het wel beter moet kunnen, nu is het voornamelijk een loterij om een goede te bestellen.
Jammergenoeg zijn het alleen 3dmark scores die vrij weinig zeggen.calsonic schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:03:
AMD R9 290 benchmarks
[ Voor 22% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 29-10-2013 09:42 ]
Tegenwoordig heb je geen echte spoelen meer zoals vroeger. Het zijn nu van die dichte blokjes. Dus zo ver ik weet werkt dat trucje niet meer.spNk schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:34:
Een drupje lijm lost dit toch op? Of is dit tegenwoordig niet meer zo.
Mijn Refferenced 7970 had er geen last van. Ik heb iets van 3 van die kaarten getest.Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:40:
[...]
Overdrijven is ook een kunst, bij de HD7xxx serie hadden volgens mij alleen niet reference kaarten hier last van. Ik dacht te lezen dat dit met de MSI versie het geval was.
[...]
Jammergenoeg zijn het alleen 3dmark scores die vrij weinig zeggen.
[ Voor 35% gewijzigd door Astennu op 29-10-2013 09:48 ]
http://forums.overclocker...p?p=25174108&postcount=71Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:40:
Jammergenoeg zijn het alleen 3dmark scores die vrij weinig zeggen.
http://forums.overclocker...p?p=25171636&postcount=37
Mijn grote vraag is hoe ver ze het verbruik en de hitte terug kunnen dringen op de 290; een cluster minder om te voeden, dus dat zou wel eens een aardig verschil kunnen maken
Dat + lagere clocks + eventueel lager voltage. Dat helpt allemaal mee. op 40% fan kan hij dan veel langer en meer de max speed halen. Bij Uber zou hij in het geval van 950 MHz altijd op die snelheid moeten kunnen werken (behalve furmark. Voor Furmark had ik 60 nodig)Werelds schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:37:
[...]
http://forums.overclocker...p?p=25174108&postcount=71
http://forums.overclocker...p?p=25171636&postcount=37
Mijn grote vraag is hoe ver ze het verbruik en de hitte terug kunnen dringen op de 290; een cluster minder om te voeden, dus dat zou wel eens een aardig verschil kunnen maken
30/40watt minder is genoeg om een groot verschil te maken.
Hoeveel reference kaarten denk jij dat er van de HD7xxx serie verkocht zijn tegenover non-reference kaarten? Bij HD7970's is het aantal coil whiners gewoon erg groot (groot is natuurlijk subjectief, ik vind het aantal hoog en ook te hoog).Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:40:
[...]
Overdrijven is ook een kunst, bij de HD7xxx serie hadden volgens mij alleen niet reference kaarten hier last van. Ik dacht te lezen dat dit met de MSI versie het geval was.
Bovendien zijn er ook behoorlijk wat HD7990 (die bijna altijd reference zijn?) aangetroffen met coil whine. De MSI HD7970's hebben toch ook een reference PCB overigens (muv Lightning versies)?
[ Voor 15% gewijzigd door PatrickH89 op 29-10-2013 10:53 ]
Het is zoals gebruikelijk weer bar met de levertijden van AMD's nieuwste telg. Na de eerste minimale batch, nu nergens stock in de Benelux en zo te zien komt daar op korte termijn weinig verandering in...
Niet op voorraad.
Daar lijkt het inderdaad op.edward2 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:51:
Het is zoals gebruikelijk weer bar met de levertijden van AMD's nieuwste telg. Na de eerste minimale batch, nu nergens stock in de Benelux en zo te zien komt daar op korte termijn weinig verandering in...
Ik heb mijn R9 290X op V&A gezet. Voor de prijs die ik betaald heb.
Maar tot nu toe krijg ik veel reacties: Elders is hij 480 en binnen 2 weken leverbaar.
Ik geloof daar persoonlijk weinig van. Maar ik kan de kaart ook altijd nog terug sturen naar de winkel. Ik heb 14 dagen bedenk tijd.
Ik denk dat ik voorlopig mijn HD7990 houd. En wacht op aftermarket OC versies met 1100+ core speeds. En speciale PCB's.
Heb je nog dingen gemerkt, zoals betere AF( minder shimmering), lagere frametimes etc?Astennu schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:59:
[...]
Daar lijkt het inderdaad op.
Maar tot nu toe krijg ik veel reacties: Elders is hij 480 en binnen 2 weken leverbaar.
Ik geloof daar persoonlijk weinig van. Maar ik kan de kaart ook altijd nog terug sturen naar de winkel. Ik heb 14 dagen bedenk tijd.
Ik denk dat ik voorlopig mijn HD7990 houd. En wacht op aftermarket OC versies met 1100+ core speeds. En speciale PCB's.
Dat je dat kan, eenmaal in bezit zou ik niet gelijk meer afstand kunnen doen van zo'n nieuw speeltje
Dat kan je idd ook doen, ik zit zelf te twijfelen om 2 R290x's te nemen en met water te koelen.
Stel dat ik ze op 1150-1200 core mhz krijg, dan heb je een dijk van een performance en dat heb je toch nodig voor een paar games in 2560x1440 met SSAA en /of downsampling.
Niet op voorraad.
Waarom verkoop je hem?Astennu schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:59:
[...]
Daar lijkt het inderdaad op.
Nope ik vond het erg soepel lopen. AF shimmering niet gezien. Maar heb nog niet veel games gespeeld.edward2 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:07:
[...]
Heb je nog dingen gemerkt, zoals betere AF( minder shimmering), lagere frametimes etc?
Dat je dat kan, eenmaal in bezit zou ik niet gelijk meer afstand kunnen doen van zo'n nieuw speeltje
Dat kan je idd ook doen, ik zit zelf te twijfelen om 2 R290x's te nemen en met water te koelen.
Stel dat ik ze op 1150-1200 core mhz krijg, dan heb je een dijk van een performance en dat heb je toch nodig voor een paar games in 2560x1440 met SSAA en /of downsampling.
Tja ik kan het nog een week uitstellen maar of dat heel netjes is
Coil Whine. niet erg maar het is er wel. Veel mensen zullen het niet eens horen. Maar ik ben er erg gevoelig voor. Daarnaast heb ik ook een HD7990 en een HD7970.
Dus het was meer voor de lol dan een noodzaak
Mijn HD7970 1100-1600 hoor ik helemaal niet. Dus dan houd ik die liever als ik de FPS niet direct nodig heb. Anders had ik de R9 290X wel gehouden.
Desnoods gaat hij gewoon terug naar Alternate.
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 29-10-2013 14:29 ]
Het rotte is dat ik nergens een duidelijke vergelijking kan vinden tussen 2x HD7970 en een 290X
ik heb momenteel een HD7970 van XFX en plan er 1tje bij te nemen voor crossfire.
Dit moet mij vlekkeloos eyefinity op 6050x1200 aan kunnen sturen, ben ik dan beter af met crossfire HD7970 of kan ik beter voor 1maal 290X gaan?
Wellicht een wat simpele vraag maar kan niet echt het goede antwoord vinden.
ik heb momenteel een HD7970 van XFX en plan er 1tje bij te nemen voor crossfire.
Dit moet mij vlekkeloos eyefinity op 6050x1200 aan kunnen sturen, ben ik dan beter af met crossfire HD7970 of kan ik beter voor 1maal 290X gaan?
Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje
Ik ben trouwens benieuwd waarom er gekozen is voor die hardwareschakelaar om naar 'uber mode' te schakelen. Alsof je voor het gamen even je kast open schroeft om een schakelaartje om te zetten.
Voor zover ik tot nu toe heb gezien is het een waardeloze gimmick die (voor zover ik weet) in het meest ideale profiel hooguit 3% verbetering op leverd. Ik zou 'm zelf permanent in uber zetten en het fan/power profiel handmatig tweaken naar mijn wensen. Idealiter automatisch aan de hand van temperatuur en prestaties, maar desnoods via een simpele sneltoets in ccc.
Van mij mogen ze zulke onnozelheden wegbezuinigen en iets meer besteden aan spul dat er wel toe doet... Degelijke, niet resonerende, spoeltjes bijvoorbeeld.
Voor zover ik tot nu toe heb gezien is het een waardeloze gimmick die (voor zover ik weet) in het meest ideale profiel hooguit 3% verbetering op leverd. Ik zou 'm zelf permanent in uber zetten en het fan/power profiel handmatig tweaken naar mijn wensen. Idealiter automatisch aan de hand van temperatuur en prestaties, maar desnoods via een simpele sneltoets in ccc.
Van mij mogen ze zulke onnozelheden wegbezuinigen en iets meer besteden aan spul dat er wel toe doet... Degelijke, niet resonerende, spoeltjes bijvoorbeeld.
Op 4K, of met downsampling, is de R290(x) the GPU to get (al scheelt het natuurlijk ook nog geen wereld, maar voor een kleine 500 eur. niet slecht):

Plak daarbij de winst die ongetwijfeld nog bereikt zal worden met volgende drivers en mantle (niet voor deze geteste games).
En stel je voor, water gekoeld op 1150-1200 mhz, kijken we tegen minimaal 35% verbetering aan.
http://www.hardware.fr/ar...awaii-sors-ses-watts.html

Plak daarbij de winst die ongetwijfeld nog bereikt zal worden met volgende drivers en mantle (niet voor deze geteste games).
En stel je voor, water gekoeld op 1150-1200 mhz, kijken we tegen minimaal 35% verbetering aan.
http://www.hardware.fr/ar...awaii-sors-ses-watts.html
[ Voor 38% gewijzigd door edward2 op 29-10-2013 19:03 ]
Niet op voorraad.
Een GTX 780 Uber, het kan niet gekker. Dat ze het al op de R9 290X zo durven noemen vind ik al erg: het kan beter "OC" of "Performance"-mode genoemd worden.
pricewatch: Club3D Radeon R9 290X 4GB bijna de 480 euro, in Duitsland zit de minimale prijs zelfs rond de 464 euro.
[ Voor 14% gewijzigd door -The_Mask- op 29-10-2013 19:38 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Hoe bedoel je vlekkeloos? Zou je je 7970 verkopen en gaan voor 2 x 290X. Heb zelf 2 x 7970 en ik kan alles prima spelen alleen soms kom ik FPS te kort.ikbengoofy schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:56:
Het rotte is dat ik nergens een duidelijke vergelijking kan vinden tussen 2x HD7970 en een 290X
nu de R9 290 X. maar met de frame pacing fix de 2X7970'sikbengoofy schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:56:
nog beter even die sparen en over een maand 2X R9 290 non X kaarten en die overclocken
En waar in NL alleen Club3D verkrijgbaar is zijn in duitsland ook de sapphire, gigabyte en ASUS reference kaarten verkrijgbaar, hetzij voor soms absurde prijzen. En nu hopen dat ze snel naar NL komen!-The_Mask- schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:37:
pricewatch: Club3D Radeon R9 290X 4GB bijna de 480 euro, in Duitsland zit de minimale prijs zelfs rond de 464 euro.
Ik zit nu toch een beetje in dubio, vrijdag wil ik een nieuwe kaart kopen.
Zat heel de tijd te denken aan een 290, maar gezien de voorraden van de 290x zal dit knap lastig worden.
Wat moet ik doen
Zat heel de tijd te denken aan een 290, maar gezien de voorraden van de 290x zal dit knap lastig worden.
Wat moet ik doen
Non-reference Design Radeon R9 290X to Be Available From Late November.
Volgensmij was dit nog niet voorbij gekomen.
Ben heel benieuwd naar de non-ref. designs met custom koeling en hopelijk zonder coilwhine.
Volgensmij was dit nog niet voorbij gekomen.
Ben heel benieuwd naar de non-ref. designs met custom koeling en hopelijk zonder coilwhine.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Ik ben ook wel benieuwd. Ik dacht wel geruchten gelezen te hebben over half december.
Nog even geduld hebben dus
Ik ben zelf heel benieuwd naar de Gigabyte Windforce. Dat was bij de HD7970 ook een top kaart met een top cooler. En ze hebben nu een nieuwere versie van de Windforce cooler op Gefroce kaarten en de R9 270 kaarten zitten.
Nog even geduld hebben dus
Ik ben zelf heel benieuwd naar de Gigabyte Windforce. Dat was bij de HD7970 ook een top kaart met een top cooler. En ze hebben nu een nieuwere versie van de Windforce cooler op Gefroce kaarten en de R9 270 kaarten zitten.
[ Voor 49% gewijzigd door Astennu op 30-10-2013 10:04 ]
Ik ben benieuwd naar de 290X Lightning, zeker gezien de nieuwe koeler van MSI op de 780 Lightning geweldig presteert. Iets wat de 290X wel kan gebruiken
Heb nu ook windforce cooler en die bevalt erg goed. Maar sta open voor alle ontwerpen met goede stille koeler en zonder coilwhine.
PC Specs
Werelds in "CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 126"
In a nutshell:
- VA panel
- 1080p
- 120 Hz refresh rate
- 240 Hz backlight strobing; beter bekend als de LightBoost hack, nu zonder LightBoost en zonder hack
Ik heb dat ding dus mogen testen en ik kan niet wachten tot ik een permanent exemplaar heb. Even afgezien van het feit dat het gewoon eindelijk een non-TN panel op 120 Hz is, werkt de 240 Hz mode ook. Enige ghosting die je nog zag op 120 Hz verdwijnt gewoon als sneeuw voor de zon. En in tegenstelling tot andere "gaming" monitors, hebben ze hier daadwerkelijk gamers bij de ontwikkeling betrokken. Zo kun je hem ook aansluiten via USB op je PC; via software kun je dan *alles* regelen. Sterker nog, diezelfde software heeft ook game detectie in gebakken, dus je kunt kleur profielen en dergelijke automatisch om laten schakelen als jij een game op start. Of je kunt hotkeys instellen.
Qua beeldkwaliteit is het gewoon wat je van Eizo mag verwachten. Zelfs als "standaard" 120 Hz monitor steekt hij met hoofd en schouders boven de concurrentie uit. Die draaien immers vrijwel allemaal op TN
Omdat het een VA panel is is het contrast en zijn de zwart waarden ook echt idioot goed. Ik heb zelf de "oude" modellen (2332 en 2333), deze ziet er beter uit. En die werden al overal erg goed beoordeeld. Het is gewoon de Eizo kwaliteit die ze op de professionele markt handhaven.
Als AMD nu eens even opschiet met de 290 zodat ik die aan kan schaffen, want ik ga wel 120 FPS nodig hebben
Bij deze: http://www.eizo.com/global/products/foris/fg2421/index.htmlWerelds schreef op donderdag 19 september 2013 @ 11:10:
Er komt binnen 6 weken wel een nieuwe monitor op de markt die naar mijn mening een nieuwe standaard zet voor wat hij doet (ik heb hem mogen testen, daar laat ik het voor nu even bij, NDA), maar de resolutie zit nog steeds op 1080p.
In a nutshell:
- VA panel
- 1080p
- 120 Hz refresh rate
- 240 Hz backlight strobing; beter bekend als de LightBoost hack, nu zonder LightBoost en zonder hack
Ik heb dat ding dus mogen testen en ik kan niet wachten tot ik een permanent exemplaar heb. Even afgezien van het feit dat het gewoon eindelijk een non-TN panel op 120 Hz is, werkt de 240 Hz mode ook. Enige ghosting die je nog zag op 120 Hz verdwijnt gewoon als sneeuw voor de zon. En in tegenstelling tot andere "gaming" monitors, hebben ze hier daadwerkelijk gamers bij de ontwikkeling betrokken. Zo kun je hem ook aansluiten via USB op je PC; via software kun je dan *alles* regelen. Sterker nog, diezelfde software heeft ook game detectie in gebakken, dus je kunt kleur profielen en dergelijke automatisch om laten schakelen als jij een game op start. Of je kunt hotkeys instellen.
Qua beeldkwaliteit is het gewoon wat je van Eizo mag verwachten. Zelfs als "standaard" 120 Hz monitor steekt hij met hoofd en schouders boven de concurrentie uit. Die draaien immers vrijwel allemaal op TN
Omdat het een VA panel is is het contrast en zijn de zwart waarden ook echt idioot goed. Ik heb zelf de "oude" modellen (2332 en 2333), deze ziet er beter uit. En die werden al overal erg goed beoordeeld. Het is gewoon de Eizo kwaliteit die ze op de professionele markt handhaven.
Als AMD nu eens even opschiet met de 290 zodat ik die aan kan schaffen, want ik ga wel 120 FPS nodig hebben
[ Voor 7% gewijzigd door Werelds op 30-10-2013 10:52 ]
Je bedoelt die met 3 fan's?t!n0 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:17:
Ik ben benieuwd naar de 290X Lightning, zeker gezien de nieuwe koeler van MSI op de 780 Lightning geweldig presteert. Iets wat de 290X wel kan gebruiken
De TwinFrozr Dual fan coolers waren altijd wel goed maar niet echt stil.
Ik weet niet hoe dat bij de nieuwste is.
Ik heb bij voorkeur wel liever een kaart die ook een beetje stil blijft. Het is geen must maar als ik toch aftermarket zonder blower ga wil ik ook wel echt een stille kaart hebben. Anders heb ik liever een blower die iets meer herrie maakt.
Inderdaad. Vooral Coil Whine is iets waar ik nu op ga letten. Eerst nooit problemen mee gehad maar recent 2 kaarten die er last van hadden. En ik merk duidelijk dat ik niet tegen dat soort geluiden kan.Help!!!! schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:44:
Heb nu ook windforce cooler en die bevalt erg goed. Maar sta open voor alle ontwerpen met goede stille koeler en zonder coilwhine.
En een review (nou ja, wat mij betreft DE review) van het ding: http://www.flatpanelshd.c...on=showfull&id=1383107475
Rasmus' conclusie:
Rasmus' conclusie:
'nuff saidBut most importantly: You’ll want this monitor if you’re a gamer! Even if you’re not a gamer the Eizo FG2421 offers great picture quality. We can highly recommend the Eizo FG2421.
[ Voor 48% gewijzigd door Werelds op 30-10-2013 10:58 ]
Mooi schermpje, als hij ook in 1440p uit komt dan is het MIJN MIJN MIJN!
Zijn er nou veel mensen die last hebben van coil whine? Ik wil mijn 290x gaan watercoolen en met dat mindere geluid is coil whine natuurlijk helemaal goed hoorbaar..
Zijn er nou veel mensen die last hebben van coil whine? Ik wil mijn 290x gaan watercoolen en met dat mindere geluid is coil whine natuurlijk helemaal goed hoorbaar..
Wel een mooi ding. Maar 1080p is bagger. Dat wil ik gewoon echt niet meer. Minimaal 2560xXXXX of hoger.Werelds schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:58:
En een review (nou ja, wat mij betreft DE review) van het ding: http://www.flatpanelshd.c...on=showfull&id=1383107475
Rasmus' conclusie:
[...]
'nuff said
1080p is voor mij zo 2006 (toen had ik mijn Dell 2405WFP met 1920x1200) Heb nu al 5 jaar een 2560x1600 scherm. En dan wil je niet meer anders. 1080p is dan zo lelijk.
Ik heb het nog niet veel gehoord. Misschien heeft ook niet iedere kaart het. Ik heb er zelf maar een zelf kunnen testen,.Tijgert schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:08:
Mooi schermpje, als hij ook in 1440p uit komt dan is het MIJN MIJN MIJN!
[ Voor 29% gewijzigd door Astennu op 30-10-2013 11:10 ]
Ik wil ook niet meer lager sinds mijn 1440p scherm. Maar 120 Hz op 1440p.... Daar heb je een flinke kaart voor nodig, alhoewel een 290x komt misschien een heel eind.Astennu schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:10:
[...]
Wel een mooi ding. Maar 1080p is bagger. Dat wil ik gewoon echt niet meer. Minimaal 2560xXXXX of hoger.
1080p is voor mij zo 2006 (toen had ik mijn Dell 2405WFP met 1920x1200) Heb nu al 5 jaar een 2560x1600 scherm. En dan wil je niet meer anders. 1080p is dan zo lelijk.
Maar het blijft wel een interessant scherm. Goede beeldkwaliteit + hoge refresh rate
Mooi scherm, maar ik denk dat ik de prijs niet wil zien
Mechwarrior Online: Flapdrol
Die gaat wel wat hoger liggen dan een TN modelletje ja 
En wat de resolutie betreft, zal het ze door geven. 1080p is vooral ook een marketing verhaal, Full HD valt bij de gemiddelde gamer gewoon goed
Ik zit er zelf niet zo mee; ik neem eerder genoegen met iets minder pixels per inch dan met die schijt kwaliteit van TN, of de hoge respons tijd van veel 2560x* schermen
En wat de resolutie betreft, zal het ze door geven. 1080p is vooral ook een marketing verhaal, Full HD valt bij de gemiddelde gamer gewoon goed
Ik zit er zelf niet zo mee; ik neem eerder genoegen met iets minder pixels per inch dan met die schijt kwaliteit van TN, of de hoge respons tijd van veel 2560x* schermen
[ Voor 29% gewijzigd door Werelds op 30-10-2013 11:28 ]
Dacht dat dit het Radeon nieuws topic was? Blijkt ineens een Eizo nieuws topic te zijn.
@Astennu, inderdaad het nieuwe design met 3 fans doel ik op. Zeer goed ontvangen.
Van wat ik tot nu toe heb meegekregen presteert een 290X op 1200mhz hetzelfde als een 780 op 1400mhz, dat beloofd mooie dingen voor de non-reference, factory OC kaarten.
@Astennu, inderdaad het nieuwe design met 3 fans doel ik op. Zeer goed ontvangen.
Van wat ik tot nu toe heb meegekregen presteert een 290X op 1200mhz hetzelfde als een 780 op 1400mhz, dat beloofd mooie dingen voor de non-reference, factory OC kaarten.
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Denk eraan: vragen over levertijden, 'ik heb hem al!!1', etc. horen niet in dit topic!~~~[/html]
~~~[html]Denk eraan: vragen over levertijden, 'ik heb hem al!!1', etc. horen niet in dit topic!~~~[/html]