Het viel mij op dat ik in België tijdens het roamen op Proximus gebruik kon maken van VoLTE met mijn Vodafone abonnement.
Is dit nieuw, of was dit al een tijdje actief?
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Viel mij ook op inderdaad. En zelfs met HD-voice naar Nederlandse nummers. Ideaal.Jeffrey87 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:20:
Het viel mij op dat ik in België tijdens het roamen op Proximus gebruik kon maken van VoLTE met mijn Vodafone abonnement.
Ook dat ja!Naafkap schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:52:
[...]
Viel mij ook op inderdaad. En zelfs met HD-voice naar Nederlandse nummers. Ideaal.
Zie PBnemmiesis29 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:40:
Is er misschien iemand die voor mij een F&F code heeft?
Alvast bedankt
Jamesbond007uk
[ Voor 43% gewijzigd door ernstoud op 28-07-2023 19:21 ]
Ik begrijp het ook wel, maar niet dat het al om 21:30 uur in gezet wordt. Van zeg 01:00 tot 07:00 lijkt me ok.Ruben279 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:08:
Volgens dit artikel (nieuws: Tele2 schakelt 2600MHz op masten 's nachts uit om stroom te besparen ...) schakelt T-Mobile de 2600 MHz band af als het rustig is op de mast, en schakelt weer bij zodra dat nodig is.
Vodafone zal hetzelfde wel doen, want er zullen maar (relatief) weinig mensen zijn die er gebruik van maken.
En voor die enkele telefoon maakt het weinig uit, dat merk je niet.
Ergens wel logisch om het te doen, want dat scheelt gewoon stroomkosten en 'rotzooi' in de lucht, maar als je thuisaansluiting ervan gebruik maakt is het wel een ander verhaal ja.
Verwijderd
Weet wat je doet, enige wat ik ga zeggen dat ik niet blij was me Vodafone, en zeker dat performance verschil gaat merken met de netwerkenMiki schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:34:
Hoe zijn tegenwoordig de ervaringen met Vodafone Together? Binnen ons gezin loopt binnenkort het thuis abonnent van KPN (internet+nlziet) af waardoor ik weer aan het rekenen waar ik een goede deal kan vinden. We hebben nu alles bij KPN lopen maar de combinatie Ziggo + Vodafone is wel interessant zeker met Together en 3 gezinsleden loopt de korting aardig op.
Zijn er dingen die ik nog in overweging moet nemen? Ik had begrepen dat EU bundel 40Gb per per persoon is en dat je de kosten in de hand kunt houden met de blox beperkt internet aan te zetten al vraag ik me af of we überhaupt zoveel data er doorheen jagen.
Ik heb er verder geen verstand van maar ons is het prima! Wij zijn geen groot gebruikers aan data maar als we data nodig hebben werkt het. En idd tijdens vakanties lekker veel data 40Gb pp dus dat is fijn.Miki schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:34:
Hoe zijn tegenwoordig de ervaringen met Vodafone Together? Binnen ons gezin loopt binnenkort het thuis abonnent van KPN (internet+nlziet) af waardoor ik weer aan het rekenen waar ik een goede deal kan vinden. We hebben nu alles bij KPN lopen maar de combinatie Ziggo + Vodafone is wel interessant zeker met Together en 3 gezinsleden loopt de korting aardig op.
Zijn er dingen die ik nog in overweging moet nemen? Ik had begrepen dat EU bundel 40Gb per per persoon is en dat je de kosten in de hand kunt houden met de blox beperkt internet aan te zetten al vraag ik me af of we überhaupt zoveel data er doorheen jagen.
Zou het nog wat uitmaken als ik in Amsterdam woon?Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:58:
[...]
Weet wat je doet, enige wat ik ga zeggen dat ik niet blij was me Vodafone, en zeker dat performance verschil gaat merken met de netwerken
Ik had twee weken geleden in Amsterdam in de Bijenkorf maar ook in een restaurant waar ik aan het raam zat belabberd internet, als in wel 5G icoon maar niets dat laadt. Dit was op een iPhone 12 Pro. Ook al meerdere malen in Rotterdam en Den Haag meegemaakt. Op straat is het prima, maar in gebouwen is het vreselijk. Kan niet wachten tot het abonnement verloopt en ik terug kan naar KPN. Veel beter netwerk.Miki schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:24:
[...]
Zou het nog wat uitmaken als ik in Amsterdam woon?
Oef dat is niet best, zo erg zou het niet mogen zijn zeker niet in en rondom de Bijenkorf. Met KPN heb ik heel af en toe van die vage spots waar ik wel 5 streepjes heb met 5G maar geen internet. Mijn iPhone 12 even in flight modus zetten en weer uit verlost mij er vaak van. Het komt gelukkig maar op enkele plaatsen voor in Amsterdam.Kartmans1 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:33:
[...]
Ik had twee weken geleden in Amsterdam in de Bijenkorf maar ook in een restaurant waar ik aan het raam zat belabberd internet, als in wel 5G icoon maar niets dat laadt. Dit was op een iPhone 12 Pro. Ook al meerdere malen in Rotterdam en Den Haag meegemaakt. Op straat is het prima, maar in gebouwen is het vreselijk. Kan niet wachten tot het abonnement verloopt en ik terug kan naar KPN. Veel beter netwerk.
Nee voorheen met mijn KPN abonnement ook zelden last van gehad. Vriendin met Tele2 (tmobile netwerk) ook zelden. Nu allebei bij Vodafone vanwege de ziggo korting waar jij ook over schreef, en allebei dit gezeur. Had niet verwacht dat dit tegenwoordig nog zou spelen, maar het netwerk van Vodafone is gewoon een stuk minder dekkend dan die van de andere twee. Dat is in ieder geval mijn ervaring in de grote steden. Gelukkig maar een jaarabonnement genomen.Miki schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:38:
[...]
Oef dat is niet best, zo erg zou het niet mogen zijn zeker niet in en rondom de Bijenkorf. Met KPN heb ik heel af en toe van die vage spots waar ik wel 5 streepjes heb met 5G maar geen internet. Mijn iPhone 12 even in flight modus zetten en weer uit verlost mij er vaak van. Het komt gelukkig maar op enkele plaatsen voor in Amsterdam.
Als je in Amsterdam woont kan je het beste kiezen voor T-Mobile als dat mogelijk is. T-Mobile heeft daar de meeste mobiele capaciteit en ze hebben paar weken geleden bijna alle masten geüpgraded naar Ericsson.Miki schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:24:
[...]
Zou het nog wat uitmaken als ik in Amsterdam woon?
Ik heb altijd HD+ met mijn Vodafone simkaart naar nummers van Hollandsnieuwe. Dit gaat dan wel over een nieuw nummer bij Hollands ieuwe, niet geporteerd.Sirhc_95 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:33:
Heeft iemand hier misschien ook problemen met bellen in HD+ voice na het porteren van een nummer?
Zelf heb ik een Vodafone sim en heb gisteren mijn moeders nummer laten porteren van Simpel naar hollandsnieuwe. Op de hollandsnieuwe sim had ze een tijdelijk nummer gehad, wanneer ik dat belde kreeg ik HD+ te zien en was de gesprekskwaliteit echt bijzonder goed. Wanneer ik nu haar inmiddels geporteerde eigen nummer bel krijg ik alleen HD te zien en klinkt het minder goed.
Ik heb Vodafone op Twitter benaderd, volgens hen werkt HD(+) voice niet richting hollandsnieuwe, maar ik heb zelf ervaren dat dit wel degelijk werkt. Ook als ik mijn vader met hollandsnieuwe bel is het altijd in HD+ kwaliteit. Weet iemand misschien waar dit aan ligt?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
In welke postcode gebied ervaar je dit?AOC schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:37:
Sinds twee weken heb ik nu op diverse locaties te Amsterdam, binnen een gebouw, enorm slecht tot geen bereik. Dit met een Android s21fe van Samsung. Is er onlangs iets veranderd? Op deze locaties kwam ik regelmatig en nooit problemen ervaren
Met name in 1054ikbenjoeri schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:51:
[...]
In welke postcode gebied ervaar je dit?
Ik ervaar ditzelfde probleem rondom de mast in Amstelveen-Stadshart.AOC schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:37:
Sinds twee weken heb ik nu op diverse locaties te Amsterdam, binnen een gebouw, enorm slecht tot geen bereik. Dit met een Android s21fe van Samsung. Is er onlangs iets veranderd? Op deze locaties kwam ik regelmatig en nooit problemen ervaren
[ Voor 16% gewijzigd door Miki op 02-09-2023 12:26 ]
Ik zou bellen voor opheldering. Misschien ook schriftelijk een klacht aanmaken, met link en uitleg dat de praktijk niet congruent is.Smittie78 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:07:
Op 19 juli het abo van mijn partner verlengt. Nu op de factuur de aankondiging van 10% inflatiecorrectie.
Dacht dat dit bij het afsluiten na 1 juli niet zou gebeuren. Geldt dat alleen bij nieuwe abonnementen?
En dus over het bedrag zonder korting he, bij mij komt er dus ruim 15% bij. Ben bij dat ik maar met een jaar had verlengd, dan moet ik alleen nog even uitzitten tot april.
Hoi!
Jezus 15% is wel een beste!EWK schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:43:
[...]
En dus over het bedrag zonder korting he, bij mij komt er dus ruim 15% bij. Ben bij dat ik maar met een jaar had verlengd, dan moet ik alleen nog even uitzitten tot april.
25% verhoging bij mijEWK schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:43:
[...]
Niet alleen procentueel, ook absoluut. Ze zijn dan echt te duur.herrieschopper schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:37:
[...]
25% verhoging bij mij
Ben erg tevreden met het netwerk maar dit gaat procentueel gezien helemaal nergens over.
Hoi!
Ik weet vrij zeker dat het niet toegestaan is om de inflatiecorrectie niet over de korting te berekenen. Dat is namelijk een verkapte manier van het doorvoeren van een grotere prijsverhoging en in strijd met consumentenrecht, zeker als het niet mogelijk is om op te zeggen.EWK schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:43:
[...]
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
"De berekening wordt gemaakt over de abonnementskosten zonder kortingen, zoals bijvoorbeeld de factuurkorting of de extra korting die u krijgt als u ook Ziggo klant bent."Sorcerer8472 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:47:
[...]
Ik weet vrij zeker dat het niet toegestaan is om de inflatiecorrectie niet over de korting te berekenen. Dat is namelijk een verkapte manier van het doorvoeren van een grotere prijsverhoging en in strijd met consumentenrecht, zeker als het niet mogelijk is om op te zeggen.
Heb ook bij het nieuwsbericht @Hayte gehighlight in de hoop dat hij er achteraan wil gaan. Mooi als ze door Tweakers worden teruggefloten uiteindelijk.
Bij sommige abo's staat het abo als bijv. 40 euro op de factuur en krijg je maandelijks -7,50 korting. Los van de Ziggo-korting en zakelijke factuurkortingen.Jeffrey87 schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:24:
[...]
"De berekening wordt gemaakt over de abonnementskosten zonder kortingen, zoals bijvoorbeeld de factuurkorting of de extra korting die u krijgt als u ook Ziggo klant bent."
https://www.vodafone.nl/s...ekening/inflatiecorrectie
Mijn Red SIM only uit 2021 kost volgens mijn facturen €36,00 per maand en dan krijg ik apart op de factuur nog €12,00 contractskorting én €5,00 Ziggo korting.Sorcerer8472 schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:59:
[...]
Bij sommige abo's staat het abo als bijv. 40 euro op de factuur en krijg je maandelijks -7,50 korting. Los van de Ziggo-korting en zakelijke factuurkortingen.
Als dat zo is, dan moet ook de 7,50 per maand korting worden geïndexeerd. Bij "vaste kortingen" van bijv. 5 euro per maand hoeft dat niet.
Als dit idd de manier van Vodafone is ga ik netto ruim 20% meer betalen!! 3,25 verhoging per persoon! Ik wacht het maar rustig af maar zou het wel wanzinnig vinden als dit de waarheid wordt.Jeffrey87 schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:35:
[...]
Mijn Red SIM only uit 2021 kost volgens mijn facturen €36,00 per maand en dan krijg ik apart op de factuur nog €12,00 contractskorting én €5,00 Ziggo korting.
De inflatiecorrectie zou dan dus over de €36,00 worden berekend, oftewel een verhoging van €3,60.
Beetje vreemde gang van zaken dit.
Andere providers indexeren de prijs inclusief de korting (vaak exclusief eventuele combi kortingen).
Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
Volgens mij is het alleen bij een nieuw contract, bij verlenging heb je helaas wel gewoon te maken met inflatie correctie.Megapaul schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:02:
Bij mij stond op de factuur van september ook de vooraankondiging van de inflatiecorrectie.
Ik heb op 4 augustus mijn abonnement verlengd, de inflatiecorrectie zou dan niet van toepassing zijn:[Afbeelding]
Ik hou sowieso de volgende factuur nauwlettend in de gaten.
Exact. Zo doet KPN het ook. Ben heel benieuwd of Vodafone het dan inderdaad niet doet en contractkorting níet indexeert (van Ziggo-korting verwacht ik het ook niet).Jeffrey87 schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:35:
[...]
Mijn Red SIM only uit 2021 kost volgens mijn facturen €36,00 per maand en dan krijg ik apart op de factuur nog €12,00 contractskorting én €5,00 Ziggo korting.
De inflatiecorrectie zou dan dus over de €36,00 worden berekend, oftewel een verhoging van €3,60.
Beetje vreemde gang van zaken dit.
Andere providers indexeren de prijs inclusief de korting (vaak exclusief eventuele combi kortingen).
Een verlenging is ook een nieuw contract, ik zou niet weten waarom daar andere regels gelden.Roy Tollenaar schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:34:
[...]
Volgens mij is het alleen bij een nieuw contract, bij verlenging heb je helaas wel gewoon te maken met inflatie correctie.
Ik heb even gekeken naar mijn facturen van vorige keren, en daar zie ik dat de indexatie inderdaad werd gebaseerd op de prijs exclusief kortingen, maar dat de korting die apart vermeld staat daarin mee steeg.Sorcerer8472 schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:48:
[...]
Exact. Zo doet KPN het ook. Ben heel benieuwd of Vodafone het dan inderdaad niet doet en contractkorting níet indexeert (van Ziggo-korting verwacht ik het ook niet).
[ Voor 4% gewijzigd door Jeffrey87 op 11-09-2023 21:53 ]
https://www.vodafoneziggo...naar-marokko-beschikbaar/moose... schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 00:41:
Vodafone laat klanten gratis naar Marokko bellen.
Als reactie op de aardbeving in Marokko van afgelopen vrijdagnacht bieden we Vodafone- en hollandsnieuwe-klanten die in Marokko verblijven, kosteloos mobiel bellen, mobiele data en sms-verkeer aan. Dit geldt vanaf zaterdag 9 september tot en met zaterdag 16 september.
Voor Vodafone-, hollandsnieuwe- en Ziggo-klanten in Nederland verzorgen wij voor dezelfde periode kosteloos bellen (vast en mobiel) en sms-verkeer naar Marokko.
Dit geldt voor zowel consumenten als zakelijke klanten met een abonnement, klanten hoeven hiervoor zelf niets te doen.
De Marokkaanse nieuwszender '2M' is bij Ziggo voor alle klanten beschikbaar op kanaal 77 in alle digitale tv-pakketten. Via de Ziggo GO-app is de zender ook te zien op mobiele telefoons en tablets.
Via de chat contact gehad met Vodafone.Megapaul schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:02:
Bij mij stond op de factuur van september ook de vooraankondiging van de inflatiecorrectie.
Ik heb op 4 augustus mijn abonnement verlengd, de inflatiecorrectie zou dan niet van toepassing zijn:[Afbeelding]
Ik hou sowieso de volgende factuur nauwlettend in de gaten.
Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
Eerste oplossing: werkt VoWIFI niet?petertje30 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:43:
Sinds begin dit jaar heb ik een red together abonnement met 4 extra abonnementen voor het hele gezin. Al vanaf het begin al slecht bereik in en om het huis. Op alle 5 de nummers, verschillende toestellen. Voorheen met de vorige provider geen problemen gehad.
Dit inmiddels al vaak gemeld bij Vodafone maar deze klacht wordt afgedaan als dat zij niet overal dekking kunnen garanderen. En ze verder in mijn regio geen klachten krijgen. De laatste keer zelfs dat een nieuwe klacht niet in behandeling wordt genomen. De 4 extra abonnementen zijn maandelijks opzegbaar en inmiddels al terug bij de oude provider. Mijn (hoofd) abonnement heeft een 2 jarig abonnement maar deze willen ze niet vrijgeven om over te kunnen stappen.
Iemand een idee wat ik hier nog mee kan?
Inderdaad al geprobeerd, net als meerdere opties die Vodafone heeft aangedragen. Helaas geen effect. Op alle 5 de nummers niet.
Het probleem zit hem dat andere providers niet op Vodafone NL kunnen roamen. Het probleem speelt sinds een paar dagen.Ruben279 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:35:
Ik heb dit weekend nog op Proximus gezeten.
M’n iPhone 13 Pro stond op automatische providerselectie maar meer dan een half uur na de grenspassage was ie nog niet over dus toen maar handmatig op Proximus gezet en dat werkte prima!
-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)
I intend to live forever. So far, so good.
I don't have dreams, I have goals!!
[ Voor 31% gewijzigd door austin_77 op 18-09-2023 10:27 ]
[ Voor 18% gewijzigd door austin_77 op 18-09-2023 19:40 ]
Verwijderd
OverstappenapNia schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:49:
Vraagje, ik rijd met de trein veel op het traject Amsterdam CS > Utrecht CS. Op veel plekken heb ik geen mobiel internet langs dit traject, waar ik vroeger volgens mij normaal bereik had. Gezien het steeds dezelfde plekken zijn verdenk ik niet mijn telefoon specifiek, maar Vodafone zelf. Maar zou het toch kunnen?
- If so, wat moet ik doen?
- Zo niet, is het iemand hier ook opgevallen dat het bereik van Vodafone's mobiel internet achteruit is gegaan?
Ja, herkenbaar. Er zijn een aantal factoren die mee kunnen spelen in mijn ervaring. Zelf gebruik een KPN (prive) en Vodafone (werk) sim in mijn telefoon. Welke provider het beste werkt verschilt, hoewel KPN vaak net iets stabieler blijft in de trein.apNia schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:49:
Vraagje, ik rijd met de trein veel op het traject Amsterdam CS > Utrecht CS. Op veel plekken heb ik geen mobiel internet langs dit traject, waar ik vroeger volgens mij normaal bereik had. Gezien het steeds dezelfde plekken zijn verdenk ik niet mijn telefoon specifiek, maar Vodafone zelf. Maar zou het toch kunnen?
- If so, wat moet ik doen?
- Zo niet, is het iemand hier ook opgevallen dat het bereik van Vodafone's mobiel internet achteruit is gegaan?
Oost west 127.0.0.1 best
Een andere trein gaat niet help, die rijd via de zelfde rails
Everything is better with Bluetooth
Verwijderd
Nee overstappen van provider..jeanj schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:04:
[...]
Pffffffrrrrttttt….thnx, al mijn frisdrank over mijn ipad heen geproestjeanj schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:04:
[...]
Ik gebruik nu al een tijdje een eSIM op mijn Apple Watch via Odido. Betaal ik €5 per maand extra voor. Ik vind het vooral handig als ik ga hardlopen. Push notificaties komen nog steeds binnen, terwijl mijn telefoon thuis ligt. Ik kan nog steeds gebeld worden/bellen. Mijn locatie wordt gedeeld via Find My, dus mijn vrouw kan zien waar ik uithang. En ik kan muziek streamen (Spotify/Podcast) naar mijn Bluetooth oordopjes als deze niet lokaal is opgeslagen.austin_77 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:39:
Als vervolg op mijn voorgaande post, ik ben zelf niet van plan om voor de cellular versie van de Apple Watch series 9 te gaan. Denk dat ik er te weinig mee zal doen aangezien ik ook op mijn werk (Ziekenhuis) niet constant kan dragen.
Beetje op zoek ook naar de use case in de praktijk ervan. Iemand die daar iets concreets over kan delen?
De dekking verschilt per locatie. Je hebt er zelf al ervaring mee schrijf je. Wat je ook mee kunt wegen is dat Vodafone de laagste netwerk capaciteit heeft. Als ik voor ziggo een provider erbij zou kiezen is het Hollandsnieuwe (ook Vodafone).MaarWaarom schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:42:
Kan iemand mij vertellen hoe de snelheid en dekking van Vodafone is, want ik wil overstappen van Odido. Eigenlijk was mijn plan om naar Tele2 te gaan met maandelijks opzeggen, maar helaas is dat allemaal weg, behalve budgetmaatschappijen.
Ik had jaren geleden ook een Vodafone-abonnement afgesloten, maar uiteindelijk toch opgezegd omdat de verbinding zo slecht was. KPN is de beste, maar aangezien ik al Ziggo thuis heb en KPN twee keer zo duur is, vind ik het niet de moeite waard.
I intend to live forever. So far, so good.
Ruk, ik had direct spijt. In december stap ik weer terug over naar KPN, veel beter netwerk.MaarWaarom schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:42:
Kan iemand mij vertellen hoe de snelheid en dekking van Vodafone is, want ik wil overstappen van Odido. Eigenlijk was mijn plan om naar Tele2 te gaan met maandelijks opzeggen, maar helaas is dat allemaal weg, behalve budgetmaatschappijen.
Ik had jaren geleden ook een Vodafone-abonnement afgesloten, maar uiteindelijk toch opgezegd omdat de verbinding zo slecht was. KPN is de beste, maar aangezien ik al Ziggo thuis heb en KPN twee keer zo duur is, vind ik het niet de moeite waard.
Het ligt er écht aan waar je komt. Ik kom het meest in Eindhoven, Den Bosch en voornamelijk in Tilburg en heb van alle 3 de netwerken sims in mijn telefoon zitten.MaarWaarom schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:42:
Werkt die eigenlijk wel? Ik heb hierop de iPad en op PC’s met diverse browsers geprobeerd. Wat ik ook doe, na invullen PC en klik op Zoek, gebeurt er niets.
[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 23-09-2023 15:56 ]
Zit op hele korte afstand van een mast. Toch maar rond de 120Mbps, en 5G modem (Oppo T1a) gaf geen verbetering. En na plm. 21:30 gaat vanwege stroombesparing de snelheid naar 30Mbps. Lager dan mijn 50 jaar oude VDSL telefoonlijn.MaarWaarom schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:42:
Dat klopt, ik had al ervaring, maar ik had het slechts 30 dagen gebruikt omdat ik mijn geld kon terugkrijgen via de netwerkgarantie. Maar dat is echt al jaren geleden, dus ik had misschien gehoopt dat de situatie inmiddels verbeterd is. Daarnaast, als ik Vodafone neem, krijg ik voor dezelfde abonnementskosten Red Unlimited, terwijl ik nu maar 20 GB heb.stormfly schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:49:
[...]
De dekking verschilt per locatie. Je hebt er zelf al ervaring mee schrijf je. Wat je ook mee kunt wegen is dat Vodafone de laagste netwerk capaciteit heeft. Als ik voor ziggo een provider erbij zou kiezen is het Hollandsnieuwe (ook Vodafone).
Heb je ook echt last van de "lagere" snelheid of stoort het je gewoon tijdens een speedtest?ernstoud schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:58:
[...]
Zit op hele korte afstand van een mast. Toch maar rond de 120Mbps, en 5G modem (Oppo T1a) gaf geen verbetering. En na plm. 21:30 gaat vanwege stroombesparing de snelheid naar 30Mbps. Lager dan mijn 50 jaar oude VDSL telefoonlijn.
Dekking weet ik niet veel over, maar snelheid is ruk.
Dat laatste, maar meest storend is dat helemaal nergens vermeld staat dat Vodafone dit verlagen van de snelheid ‘s-nachts doet (door delen van de antenne arrays dynamisch uit te zetten). En er geadverteerd wordt over het geweldige 5G met snelheden tot wel 1Gbps., terwijl we weten dat - zeker bij Vodafone - dat de snelheidswinst van 5G t.o.v. 4G marginaal is. Bij mij is upload bij 5G zelfs langzamer.herrieschopper schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:13:
[...]
Heb je ook echt last van de "lagere" snelheid of stoort het je gewoon tijdens een speedtest?
Dit lijkt toch niet op alle sites van toepassing te zijn, want ik heb hier in Utrecht toch gewoon 24/7 een snelheid van 250-300 Mbps met een upload die piekt op 110 Mbps.ernstoud schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:49:
[...]
Dat laatste, maar meest storend is dat helemaal nergens vermeld staat dat Vodafone dit verlagen van de snelheid ‘s-nachts doet (door delen van de antenne arrays dynamisch uit te zetten). En er geadverteerd wordt over het geweldige 5G met snelheden tot wel 1Gbps., terwijl we weten dat - zeker bij Vodafone - dat de snelheidswinst van 5G t.o.v. 4G marginaal is. Bij mij is upload bij 5G zelfs langzamer.
Kortom; geen eerlijke marketing (als zoiets al bestaat). En dat stoort.
Ik heb begrepen van iemand bij Vodafone dat die snelheidsverlaging dynamisch is. Is de bezetting van de mast boven een grens, loopt de snelheid op en andersom. Ik woon in buitengebied, ik denk dat er ‘s-avonds en in de nacht dus nauwelijks bezetting is. Zou ik een lange download starten zou je de snelheid ook op moeten zien lopen. Met een SpeedTest, ook meerdere achter elkaar, zie ik dat nog niet.Jeffrey87 schreef op maandag 25 september 2023 @ 06:11:
[...]
Dit lijkt toch niet op alle sites van toepassing te zijn, want ik heb hier in Utrecht toch gewoon 24/7 een snelheid van 250-300 Mbps met een upload die piekt op 110 Mbps.
Ja ze doen dynamische cell sleep waarmee cellen worden uitgeschakeld als de belasting van de mast heel laag is. De thresholds hiervoor zijn in de nacht anders dan tijdens de dag. Daarom zie je dat cellen worden uitgeschakeld. Gedurende de dag is vrijwel alles altijd wel online, tenzij het heel rustig is. In de nacht worden banden zoals b7 en b1 vaak uitgeschakeld. KPN en Odido doen dit overigens ook. Bij Odido staat 2100MHz in de nacht uit, maar kun je met een enkele speedtest weer aan krijgen. Bij Vodafone moet je hier meer moeite voor doenernstoud schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:35:
[...]
Ik heb begrepen van iemand bij Vodafone dat die snelheidsverlaging dynamisch is. Is de bezetting van de mast boven een grens, loopt de snelheid op en andersom. Ik woon in buitengebied, ik denk dat er ‘s-avonds en in de nacht dus nauwelijks bezetting is. Zou ik een lange download starten zou je de snelheid ook op moeten zien lopen. Met een SpeedTest, ook meerdere achter elkaar, zie ik dat nog niet.
In de stad zal er meer bezetting zijn denk ik, zoals bij jou, dan merk je de verlaging niet.
Ook zal de mast hier in buitengebied wellicht minder capaciteit hebben, ik heb nog nooit meer dan 130 Mbps. gemeten met nieuwe routers zoals de Oppo T1a.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Idd, in tegenstelling tot KPN en OD heeft VF heel wisselende capaciteit op masten.Antennekaart.nl is ideaal hiervoor om te kijken hoeveel banden beschikbaar zijn.ernstoud schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:35:
[...]
Ook zal de mast hier in buitengebied wellicht minder capaciteit hebben, ik heb nog nooit meer dan 130 Mbps. gemeten met nieuwe routers zoals de Oppo T1a.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Ik heb het idee dat Vodafone monitort wat de ratio 4G-5G verkeer is op hun netwerk, en daarom misschien de beslissing heeft genomen om de 700 MHz band nu in te gaan zetten voor 5G.jk-5 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:45:
Vodafone heeft vanmorgen weer een Antenneregister update geplaatst. Weer veel upgrades naar de nieuwe standaard site layout en hier en daar ook toevoeging van 2600MHz. Maar het echte interessante zien we deze update in de 5G kaart. Waar Odido en KPN 5G gebruiken op de 700MHz band doet Vodafone dit op de 1800MHz band met DSS, en zetten ze de 700MHz band juist in op 4G. Maar nu zijn er in regio Rotterdam een aantal sites opgedoken waar 4G700 is uitgezet, en 5G700 is aangezet. Voor het eerst dus dat we 5G in de 700MHz band zien bij Vodafone, en nu ook zonder DSS. Wie heeft als eerste een screenshot van het service menu van de telefoon waar dit actief is?
Ik verwacht dat dit de landelijke strategie gaat worden. 1800MHz 5G met DSS verdwijnt waarschijnlijk ook niet. In een groot deel van Drenthe mag Vodafone geen 700MHz gebruiken om de radiotelescopen die daar staan.
https://antennekaart.nl/k...23-4cef-b407-1ed5f18ad6c2
[ Voor 6% gewijzigd door Jeffrey87 op 28-09-2023 17:09 ]
Maar wel melden dat ze 1Gbps. bieden!Jeffrey87 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:06:
[...]
Ik heb het idee dat Vodafone monitort wat de ratio 4G-5G verkeer is op hun netwerk, en daarom misschien de beslissing heeft genomen om de 700 MHz band nu in te gaan zetten voor 5G.
Ik merk wel dat Vodafone niet inzet op maximale bandbreedte: compleet andere strategie dan die van de concurrentie.
Verwijderd
Nee maximaal 1gbiternstoud schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:14:
[...]
Maar wel melden dat ze 1Gbps. bieden!
1Gbps is 1Gbit
[ Voor 17% gewijzigd door krakendmodem op 28-09-2023 18:33 ]
Zie: https://www.vodafone.nl/daarom-vodafone/netwerkkrakendmodem schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:32:
[...]
1Gbps is 1Gbit
Maar maximaal op die handvol locaties, waarvan niemand het haalt.
Verwijderd
Op een goede locatie van Odido kom je echt al heel ver, pas geleden is 840mbits gemeten alst goed isernstoud schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:39:
[...]
Zie: https://www.vodafone.nl/daarom-vodafone/netwerk
Ik citeer:
“En met je 5G abonnement ontvang je automatisch een upgrade van je snelheid op ons 4G netwerk (met een maximum van 1 Gbps download en 112,5 Mbps upload snelheid).”
Jaja, in een lab waarschijnlijk. Ik durf te beweren dat er in NL, al sta je naast de zendmast met de allernieuwste router of smartphone helemaal nergens 1Gbps. te halen is.
Dus zetten ze er “maximum” voor. Zo doen telco’s dat. Gelegaliseerd liegen.
We hebben het hier over Vodafone. Met 5G op 1800 MHz., never nooit 1Gbps.Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:50:
[...]
Op een goede locatie van Odido kom je echt al heel ver, pas geleden is 840mbits gemeten alst goed is
112,5Mbps upload klopt niet, ik heb al paar keer 160Mbps upload gehaaldernstoud schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:39:
[...]
Zie: https://www.vodafone.nl/daarom-vodafone/netwerk
Ik citeer:
“En met je 5G abonnement ontvang je automatisch een upgrade van je snelheid op ons 4G netwerk (met een maximum van 1 Gbps download en 112,5 Mbps upload snelheid).”
Jaja, in een lab waarschijnlijk. Ik durf te beweren dat er in NL, al sta je naast de zendmast met de allernieuwste router of smartphone helemaal nergens 1Gbps. te halen is.
Dus zetten ze er “maximum” voor. Zo doen telco’s dat. Gelegaliseerd liegen.
Op 4G was dit theoretisch mogelijk. nieuws: Vodafone begint met aanbieden 1Gbit/s-4g en gebruikt Ziggo-frequentiesernstoud schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:58:
[...]
We hebben het hier over Vodafone. Met 5G op 1800 MHz., never nooit 1Gbps.
Helaas niet van het service menu. Dat heeft mijn Pixel niet geloof ik. Wel van Netmonsterjk-5 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:45:
Wie heeft als eerste een screenshot van het service menu van de telefoon waar dit actief is?
4 jaar terug op 4g in Rotterdam 450mbps gehaald, daarna bijna nog nergens met een andere provider hoger gehaalt. Dus het kan zeker wel.vandeven66 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:36:
Die snelheden zijn echt zwaar theoretisch bij Vodafone en toch wel misleidend. Ik heb nog nooit meer dan 350Mbps gehaald. Ook niet op die nieuwe sites met b7 en Commscope antennes. Sterker nog, meer dan 250Mbps halen is al vrij uniek hier in de omgeving.
Heeft iemand hier ooit flinke snelheden gehaald?
Overigens wel hoge upload idd zoals eerder gezegd. Flink hoger dan bij Odido.
Dat Odido adverteert met tot 1Gbps vind ik nog fair, bij Ericsson masten haal je al snel 500+ en soms 800+, wellicht kan je met het nieuwe 1Gbps abonnement bij die 800+ masten nog verder komen.
[ Voor 10% gewijzigd door Wouter op 03-10-2023 17:51 ]
Aai dat hadden we kunnen vertellen en dan zouden we je een blik hebben laten werpen op antennekaart.nl. Daarin is te zien dat Vodafone vaak de minste capaciteit per mast heeft. En dat lijkt over een te komen met jouw bevindingen.Wouter schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:31:
Ik ben sinds maandag overgestapt van Budget Mobiel (5 mbit cap, KPN netwerk) naar Vodafone Red Unlimited.
Eindelijk van die 5 megabit af. Eindelijk snel internet. Dacht ik....
Wat een absolute deceptie. Ik ben er op de meeste plekken waar ik de afgelopen twee dagen geweest ben enorm op achteruit gegaan qua snelheid en stabiliteit. Hoe is het mogelijk. Heb enkele tientallen keren Speedtest uitgevoerd op allerlei verschillende locaties met twee verschillende telefoons (Google Pixel 7 @ 5G en Xiaomi Mi 8 @ 4G).
Op de meeste plekken komt de downloadsnelheid niet boven de 10-20 megabit uit. De grootste uitschieter was bij de Vodafone winkel waar ik kwam om het probleem te melden. 150 megabit; zul je net zien natuurlijk. Maar vooral de uploadsnelheid is op veel plekken in mijn omgeving (Utrecht Noord) echt erbarmelijk. Mag blij zijn als ik 2 megabit haal, maar regelmatig red ik de 1 megabit niet eens. Op m'n werk (welliswaar binnen, maar niet in een bunker ofzo) schakelt m'n telefoon zelfs regelmatig terug naar 2G. Op straat ook meerdere keren gehad dat ik even helemaal geen verbinding meer had.
Het is echt alsof ik 15 jaar terug ben in de tijd.
En dan bel ik natuurlijk de helpdesk en ik geef aan dat de snelheid om te janken is. Dan wordt me gevraagd bij welke postcodes dit het geval is. En bij iedere postcode die ik noem blijkt dat ik toevallig vlakbij een gebied met slechte dekking zit. Dan hebben ze blijkbaar ook een andere kaart dan die ze publiekelijk ter beschikking stellen, want daarop is alles in dit gebied groen. Goed verhaal![]()
Al met al voel ik me behoorlijk misleid met dat "razendsnelle 5G internet" van ze. Ik zit nog binnen de 14 dagen maar m'n vorige abonnement ben ik natuurlijk al kwijt. Wat een teleurstelling dit.
Vodafone is ook wel even totaal wat anders, je komt van het beste netwerk af en gaat naar het slechtste netwerk. Ik zou contact opnemen met de klantenservice en aangeven dat je gebruik wilt maken van het bedenk termijn. Zodra je dit hebt aangegeven direct een abonnement met nummer behoud aanvragen bij (ik zou KPN kiezen) maar mocht geld belangrijk zijn zou je ook een 10mbps Odido abonnement kunnen afsluiten. Binnen een aantal dagen is je nummer dan weer overgezet en zit je weer op een perfect netwerl.Wouter schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:31:
Ik ben sinds maandag overgestapt van Budget Mobiel (5 mbit cap, KPN netwerk) naar Vodafone Red Unlimited.
Wat een absolute deceptie. Ik ben er op de meeste plekken waar ik de afgelopen twee dagen geweest ben enorm op achteruit gegaan qua snelheid en stabiliteit. Hoe is het mogelijk. Heb enkele tientallen keren Speedtest uitgevoerd op allerlei verschillende locaties met twee verschillende telefoons (Google Pixel 7 @ 5G en Xiaomi Mi 8 @ 4G).
Op de meeste plekken komt de downloadsnelheid niet boven de 10-20 megabit uit. De grootste uitschieter was bij de Vodafone winkel waar ik kwam om het probleem te melden. 150 megabit; zul je net zien natuurlijk. Maar vooral de uploadsnelheid is op veel plekken in mijn omgeving (Utrecht Noord) echt erbarmelijk. Mag blij zijn als ik 2 megabit haal, maar regelmatig red ik de 1 megabit niet eens. Op m'n werk (welliswaar binnen, maar niet in een bunker ofzo) schakelt m'n telefoon zelfs regelmatig terug naar 2G. Op straat ook meerdere keren gehad dat ik even helemaal geen verbinding meer had.
En dan bel ik natuurlijk de helpdesk en ik geef aan dat de snelheid om te janken is. Dan wordt me gevraagd bij welke postcodes dit het geval is. En bij iedere postcode die ik noem blijkt dat ik toevallig vlakbij een gebied met slechte dekking zit. Dan hebben ze blijkbaar ook een andere kaart dan die ze publiekelijk ter beschikking stellen, want daarop is alles in dit gebied groen. Goed verhaal![]()
Al met al voel ik me behoorlijk misleid met dat "razendsnelle 5G internet" van ze. Ik zit nog binnen de 14 dagen maar m'n vorige abonnement ben ik natuurlijk al kwijt. Wat een teleurstelling dit.
Ja ik kon me, naïef als ik ben misschien, eigenlijk niet voorstellen dat een van de grotere mobiele providers anno 2023 zo slecht kon zijn. Tuurlijk ging ik er niet van uit de 1 Gbps snelheid te halen, maar ik zit gemiddeld op 1-3% van het geadverteerde maximum en dat is toch wel fors minder dan je redelijkerwijs zou mogen verwachten denk ik. Maar ook de in de praktijk te verwachten snelheid staat op de dekkingskaartjes van ze op 60-80 megabit in de gebieden waar ik niet hoger dan 10 kom. Hoe komen ze hiermee weg dan? Dat is toch gewoon misleiding?stormfly schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:50:
[...]
Aai dat hadden we kunnen vertellen en dan zouden we je een blik hebben laten werpen op antennekaart.nl. Daarin is te zien dat Vodafone vaak de minste capaciteit per mast heeft. En dat lijkt over een te komen met jouw bevindingen.
Opzeggen en een andere provider kiezen.
[ Voor 12% gewijzigd door Wouter op 03-10-2023 17:58 ]
De marketing afdeling van VodafoneZiggo heeft meer budget dan de netwerk en LTE/radio afdelingen.Wouter schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:54:
[...]
Ja ik kon me, naïef als ik ben misschien, eigenlijk niet voorstellen dat een van de grotere mobiele providers anno 2023 zo slecht kon zijn. Tuurlijk ging ik er niet van uit de 1 Gbps snelheid te halen, maar ik zit gemiddeld op 1-3% van het geadverteerde maximum en dat is toch wel fors minder dan je redelijkerwijs zou mogen verwachten denk ik.
Maar wat is dan precies de use case van een Vodafone abonnement? Ik kreeg vandaag nauwelijks een paar foto's via WhatsApp doorgestuurd, dus dat is blijkbaar al te hoog gegrepen. Is het iets masochistisch?stormfly schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:57:
[...]
De marketing afdeling van VodafoneZiggo heeft meer budget dan de netwerk en LTE/radio afdelingen.
Tellen die 14 dagen vanaf het moment dat je online het abonnement afsluit, de SIM-kaart ontvangt of je nummer verhuisd?Wouter schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:31:
Op de meeste plekken komt de downloadsnelheid niet boven de 10-20 megabit uit. De grootste uitschieter was bij de Vodafone winkel waar ik kwam om het probleem te melden. 150 megabit; zul je net zien natuurlijk. Maar vooral de uploadsnelheid is op veel plekken in mijn omgeving (Utrecht Noord) echt erbarmelijk. Mag blij zijn als ik 2 megabit haal, maar regelmatig red ik de 1 megabit niet eens. Op m'n werk (welliswaar binnen, maar niet in een bunker ofzo) schakelt m'n telefoon zelfs regelmatig terug naar 2G. Op straat ook meerdere keren gehad dat ik even helemaal geen verbinding meer had. Wat me ook opvalt is dat de snelheid op 4G met de Xiaomi op de meeste locaties nog een stuk slechter is dan de Pixel op 5G. Denk aan 1-2 megabit download en upload.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq