Ik weet niet of het hier al eens is benoemd maar in het Verenigd Koninkrijk werkt VoLTE Roaming op Vodafone UK met een Vodafone NL sim nu ook, sinds enige tijd
Toch zie ik nergens iets op Vodafone NL's website staan over VoLTE Roaming, daar wordt zelfs op meerdere plekken genoemd dat 4G Bellen
nog niet werkt in het buitenland (outdated dus).
Behalve dan in een
forumpost van een Vodafone medewerker uit oktober 2021, waarin werd aangegeven dat ze bezig waren met VoLTE Roaming op Vodafone DE en IT.
Maar het werkt dus ook al met Vodafone UK, zowel 4G als 5G. VoWiFi heb ik nog niet werkend gekregen, in tegenstelling tot wat hier een aantal maanden geleden werd geschreven door iemand die VoLTE-roaming én VoWiFi werkend had op Telenor (in Noorwegen neem ik aan?)
Ik neem trouwens ook (terecht?) aan dat het ook vice versa zal werken voor Vodafone UK klanten als ze roamen in Nederland op Vodafone NL?
Het lijkt er dus in ieder geval op dat Vodafone NL volop bezig is om (in ieder geval in de EU) overal VoLTE-Roaming werkend te krijgen (plus natuurlijk de VS waar praktisch geen 2G/3G meer is).
Is het misschien een idee om een lijstje te maken van de landen waar VoLTE-Roaming nu werkt met Vodafone NL? In het Verenigd Koninkrijk lijkt het enkel te werken op Vodafone UK (logisch ook ergens), dus ik vermoed dat Vodafone als groep zijnde prioriteit geeft aan het werkend krijgen van VoLTE roaming op hun eigen 'Group netwerken'.
Hoe ver zijn KPN en T-Mobile NL hierin eigenlijk? Het is best wel jammer dat in ieder geval KPN en Vodafone hier totaal niets over schrijven op hun website en eigenlijk alleen T-Mobile volgens mij op hun
roaming webpagina bijhoudt per land op welk netwerk je mag roamen en wat er dan ondersteunt wordt (3G/4G/5G), al vraag ik me af hoe up-to-date dat is, aangezien er niks wordt gerept over VoLTE-Roaming. Ik weet ook van een aantal buitenlandse providers in de EU die ook een soortgelijk lijstje bijhouden, in ieder geval voor binnen de EU/EEA.
Voor sommigen kan dit best wel van belang zijn als ze van plan zijn om een nieuw abonnement te nemen, je kan soms echt een kat in de zak hebben zonder dat je het door hebt, zoals die Tele2 ongein een paar jaar terug met enkel 3G roaming in de EU, waar de ACM ze ook voor heeft teruggefloten.
Is hier geen regelgeving voor dat ze hier openheid over moeten geven? (in ieder geval wat betreft roaming binnen de EU/EEA).