[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.266 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:58
Da.Rock schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:37:
Is het iemand al gelukt om naar esim te wisselen via de hierboven genoemde website?
Ik heb net mijn contract en nummerbehoud bevestiging ontvangen voor een eSIM sim-only abonnement na telefonisch contact met de verkoop voor particulieren. Dus niet via de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21

robertwebbe

Robert Webbe

MailMan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:18:
[...]

Ik dacht vrijdag bij een AMac Reseller een iPhone 11 Pro (max) te hebben gezien met dual sim. Daarbij kon je aan beide kanten van de simhouder een sim plaatsen.

https://support.apple.com/en-au/HT209086

Alleen dat lijkt dan specifiek voor een aantal landen in Azië te zijn. Dus vraag me af of die jongen bij AMac op die manier aan de telefoon is gekomen of dat de nieuwe modellen wel zo'n houder hebben maar het niet altijd ondersteunen?
Niet iedereen begrijpt helemaal goed wat dual-sim inhoud. Bij Apple betekent dit dat je een fysieke sim kunt combineren met een eSIM. Alleen voor China is een variant gemaakt met 2 fysieke sims en die ziet er uit zoals eerder gepost. Deze Chinese variant heeft dan weer geen eSIM.

Ik kan met niet voorstellen dat er een oplossing is met 2 simkaartjes op elkaar waarbij beide zijden de kaarten worden uitgelezen, anders had ik hier vast wel van geweten.

Vergeet daarnaast niet dat een eSIM ook (nog) een nadeel heeft: niet ieder toestel ondersteunt het. Ik tst regelmatig andere apparatuur en nu is het een kwestie van even simkaartje swappen. Maar als je overgestapt ben naar eSIM, dan kun je niet meer switchen naar niet eSIM toestellen.

[ Voor 21% gewijzigd door robertwebbe op 22-06-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:58
robertwebbe schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:46:
[...]

Niet iedereen begrijpt helemaal goed wat dual-sim inhoud. Bij Apple betekent dit dat je een fysieke sim kunt combineren met een eSIM. Alleen voor China is een variant gemaakt met 2 fysieke sims en die ziet er uit zoals eerder gepost. Deze Chinese variant heeft dan weer geen eSIM.

Ik kan met niet voorstellen dat er een oplossing is met 2 simkaartjes op elkaar waarbij beide zijden de kaarten worden uitgelezen, anders had ik hier vast wel van geweten.
Ik denk dat die verkoper toch gewoon een variant had die uit/voor de Chinese markt was, want hij liet me duidelijk zien hoe er 1 sim-houder in zat waar je aan beide kanten een fysieke sim kon plaatsen. Ik zag volgens mij ook twee verschillende contouren aan beide kanten om de sim in te plaatsen.

Exact zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5nzsfEeWWudC22o03skObEWHgg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O5LFAUfx7M8VZXrfIsF6eyEy.jpg?f=user_large
Vergeet daarnaast niet dat een eSIM ook (nog) een nadeel heeft: niet ieder toestel ondersteunt het. Ik tst regelmatig andere apparatuur en nu is het een kwestie van even simkaartje swappen. Maar als je overgestapt ben naar eSIM, dan kun je niet meer switchen naar niet eSIM toestellen.
Zou je niet gewoon weer een fysieke sim kunnen aanvragen en daar je nummer op laten zetten (evt. voor een eigen bijdrage)?

[ Voor 28% gewijzigd door MailMan op 22-06-2020 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Je hebt gelijk, ik zie nu dat nieuwe toestellen een andere simtray gebruiken dan voorheen.
Weer iets nieuws geleerd :)

Dit is overigens de Apple eSIM pagina voor Nederlandse toestellen:
https://support.apple.com/nl-nl/HT209044
MailMan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:53:
[...]
Zou je niet gewoon weer een fysieke sim kunnen aanvragen en daar je nummer op laten zetten (evt. voor een eigen bijdrage)?
Uiteraard kun je weer een simwissel doen naar een fysieke sim maar dan krijg je simwissel kosten (€20).

[ Voor 112% gewijzigd door robertwebbe op 22-06-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJohn
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:33
robertwebbe schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:55:
Je hebt gelijk, ik zie nu dat nieuwe toestellen een andere simtray gebruiken dan voorheen.
Weer iets nieuws geleerd :)

Dit is overigens de Apple eSIM pagina voor Nederlandse toestellen:
https://support.apple.com/nl-nl/HT209044

[...]

Uiteraard kun je weer een simwissel doen naar een fysieke sim maar dan krijg je simwissel kosten (€20).
Op de website van Vodafone zie ik staan dat de Fold en de S20 series worden ondersteund. Is er ook ondersteuning voor de Z Flip? Deze heeft ook ondersteuning voor esim.

Galaxy Z Fold6 | S25 Ultra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@CyberJohn Ik vermoed van wel, eSIM is namelijk gewoon een GSMA standaard. Er is geen extra certificering ofzo nodig van Vodafone.

Er staan er nog wel meer niet bij zoals de Google Pixels.

[ Voor 19% gewijzigd door robertwebbe op 22-06-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31
MailMan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Ik denk dat die verkoper toch gewoon een variant had die uit/voor de Chinese markt was, want hij liet me duidelijk zien hoe er 1 sim-houder in zat waar je aan beide kanten een fysieke sim kon plaatsen. Ik zag volgens mij ook twee verschillende contouren aan beide kanten om de sim in te plaatsen.

Exact zoals dit:

[Afbeelding]

[...]

Gewoon zoals alle telefoons tegenwoordig hebben, waar je soms kan kiezen tussen MicroSD + Sim1 of Sim 1 + Sim2. (Behalve apple natuurlijk). Het is natuurlijk groot nieuws straks dat Apple innovatief is en twee simkaarten aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJohn
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:33
robertwebbe schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:31:
@CyberJohn Ik vermoed van wel, eSIM is namelijk gewoon een GSMA standaard. Er is geen extra certificering ofzo nodig van Vodafone.

Er staan er nog wel meer niet bij zoals de Google Pixels.
Bedankt voor je reactie (y)

De Pixels staan er wel bij :)
Geschikte smartphones
Voor iOS:

iPhones vanaf 2018 en later: XS, XS Max, XR, 11, 11 Pro, 11 Pro Max, SE 2020
iPads Pro vanaf 2018 en later: 11" (1e en 2e generatie), 12,9" (3e en 4e generatie)
Voor Android:

Alle Google Pixel smartphones vanaf Google Pixel 2
Samsung Fold
Samsung S20

Galaxy Z Fold6 | S25 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
"Vodafone introduceert eSIM voor alle postpaid klanten"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0h5KzsLq7ZFORGhi3iRuro3Rrd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFKgKtnfkAOIgqpIdUdInBPu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:48
trankilo schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:39:
"Vodafone introduceert eSIM voor alle postpaid klanten"

[Afbeelding]
Ehhh, hier gaat het de afgelopen 2 pagina's al over...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Da.Rock schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:37:
Is het iemand al gelukt om naar esim te wisselen via de hierboven genoemde website?
Ik heb via de website een activatie SMS gekregen voor het activeren van een eSIM, maarin MyVodafone lukt het niet om een nieuwe SIM te activeren:
eSIM overzetten
We kunnen je gegevens op dit moment niet ophalen. Probeer het later nog eens.
neeecht schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:42:
[...]

Leuk filmpje erbij, maar helaas nog steeds waardeloos.
Alle telefoons die nu eSIM kunnen, kunnen/doen al DUAL sim.
Dus dat hele verhaal dat je nu 2 sims kan is grote bull shit.

Echte innovatie zou zijn:
eSIM + SIM1 + SIM2, dan hoe ik niet steeds meer een sim te wisselen om te testen.
Sterker nog, eSIM limiteert de boel nu zwaar.

Zal wel om drugsdealers tegen te houden zijn, als je straks 100 abonnementen op een eSIM kan zetten, ideaal. Plank en mis, helaas.
Misschien moet je jouw edge case niet op de heel Nederland toepassen. Het aantal mensen dat met smart zit te wachten op het kunnen gebruiken van 3 sim-kaarten tegelijk is heel beperkt.

Voor de meeste mensen is 1 SIM sowieso al genoeg, de meer veeleisende gebruiker kan nu Vodafone op de e-SIM zetten en dan nog de optie hebben een zakelijke SIM of een vakantie-SIM te gebruiken.

[ Voor 49% gewijzigd door fsfikke op 22-06-2020 12:58 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da.Rock
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:51:
[...]

Ik heb via de website een activatie SMS gekregen voor het activeren van een eSIM, maarin MyVodafone lukt het niet om een nieuwe SIM te activeren:

[...]
Het lijkt er op dat je de qr code (de eerste keer) per post opgestuurd krijgt. We wachten even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:33

rammes

koekebakker 1e klas

Ik heb zojuist geprobeerd een ESIM aan te vragen bij Vodafone, maar tijdens het aanvraag proces kon ik alleen maar een fysieke sim selecteren. Heeft iemand al een ESIM kunnen aanvragen?

update: heb een aanvraag via Twitter gedaan, kreeg er ook nog 3maanden AppleMusic gratis bij.

[ Voor 20% gewijzigd door rammes op 22-06-2020 14:58 ]

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud0012
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-10 06:31
Ja, gewoon via 1201 in mijn geval. Krijg de code binnenkort via de post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:04
neeecht schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:42:
[...]

Leuk filmpje erbij, maar helaas nog steeds waardeloos.
Alle telefoons die nu eSIM kunnen, kunnen/doen al DUAL sim.
Dus dat hele verhaal dat je nu 2 sims kan is grote bull shit.

Echte innovatie zou zijn:
eSIM + SIM1 + SIM2, dan hoe ik niet steeds meer een sim te wisselen om te testen.
Sterker nog, eSIM limiteert de boel nu zwaar.

Zal wel om drugsdealers tegen te houden zijn, als je straks 100 abonnementen op een eSIM kan zetten, ideaal. Plank en mis, helaas.
Op een iPhone kun je best meer dan één eSIM tegelijk opslaan, je moet alleen wel handmatig wisselen.
Valt me alles mee voor een telefoon die "alles maximaal probeert te limiteren" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plisson
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-10 13:23
rammes schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:43:
Ik heb zojuist geprobeerd een ESIM aan te vragen bij Vodafone, maar tijdens het aanvraag proces kon ik alleen maar een fysieke sim selecteren. Heeft iemand al een ESIM kunnen aanvragen?

update: heb een aanvraag via Twitter gedaan, kreeg er ook nog 3maanden AppleMusic gratis bij.
Klopt, was nog niet zichtbaar via de website. Had maar een bestelling geplaatst maar is dus inderdaad een fysieke kaart.

Inmiddels is de site ge-update met een e-sim optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ^LuKKie^
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19
Vanmorgen gelijk aangevraagd. Volgens mij rolt er wat van de printer af.
Jammer dat je moet wachten op de ePIN per post.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8hRL7jEYGoiFruqTT8A4gpebPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZORlYr5hEkBCASriaBL21XIb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:49
Vodafone heeft weer een update geplaatst in het antenneregister. Zoals verwacht deze maand weer veel ombouw naar 1-3-20 4G (71) om b20-only locaties te laten verdwijnen. Er zijn ook 311 nieuwe 5G locaties op b3.

https://antennekaart.nl/k...2.14191683&lng=4.97131348

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:39
1-3-20 en geen B7.
Hiermee bewijst Vodafone dat het totaal niet om bandbreedte geeft.
En ook dat 5G blijkbaar voorlopig, voor Vodafone, een leuke benaming is, maar totaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-10 14:42
neeecht schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:16:
1-3-20 en geen B7.
Lekker kort door de bocht. Er zijn veel locaties van alleen band 20 naar 1-3-20 gegaan, waardoor er 4,5x zoveel capaciteit en snelheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10 16:51
Ja en ja. Bij NSA 5G ben je per definitie met een primaire 4G carrier verbonden. Dus inderdaad ga je een low-band 4G carrier nodig hebben om met 5G op 700MHz te kunnen verbinden. Pas bij standalone 5G kun je direct primair met de 700MHz band verbinden. Dat is ook de reden dat Vodafone op elke zendmast minimaal 2 frequenties moet hebben om uberhaupt 5G aan te kunnen bieden. Eentje voor de primaire 4G anchor, en eentje als 5G band
dus landelijk dekkend 700Mhz verplichting (wat ik denk de overheid wil?)
kan in NSA mode niet echt, want je bent altijd afhankelijk of je daar ook de 4G band kunt ontvangen?

Dus stel je gebruikt 1800 als je main, en dan 700 als ee 5G band. maar 700 zal wat verder komen dan de 1800 (denk ik) maar dan heb je dus niks aan de 700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
joco schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:12:
[...]

dus landelijk dekkend 700Mhz verplichting (wat ik denk de overheid wil?)
kan in NSA mode niet echt, want je bent altijd afhankelijk of je daar ook de 4G band kunt ontvangen?

Dus stel je gebruikt 1800 als je main, en dan 700 als ee 5G band. maar 700 zal wat verder komen dan de 1800 (denk ik) maar dan heb je dus niks aan de 700.
Ja klopt inderdaad. Je kunt dan ook 800MHz gebruiken als LTE anchor, met 5G op 700MHz. Die zijn qua dekking vergelijkbaar (zit maximaal 50MHz tussen de twee banden). Op dit moment zijn er nog weinig telefoons die deze b20+n28 combinatie ondersteunen, maar dat is een kwestie van tijd.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
neeecht schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:16:
1-3-20 en geen B7.
En ook dat 5G blijkbaar voorlopig, voor Vodafone, een leuke benaming is, maar totaal niet nodig.
Geeft niet om bandbreedte, echter wel de provider die op basis van forumervaringen de minste problemen met responsiveness heeft gehad de afgelopen jaren met haar beleid, even los van maximale doorvoersnelheid...

En straks heb je er bij KPN en T-Mobile ook niets aan, want hun 5G kan ook net zo goed 4G zijn straks. Dat geldt voor alle providers totdat de 3.5 GHz-band eind 2022 beschikbaar is (100 MHz carrier!). Er wordt maar 10 MHz geveild op de 700 MHz-band per provider straks. Daarmee ga je niet de oorlog winnen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joco
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:55:
Daarmee ga je niet de oorlog winnen.
dan moeten we even de definitie bepalen van wanneer je wint ;)

voor mij: dekking, dekking, dekking

Het maakt mij niet uit of ik soms 100Mb/s of 300Mb/s of 1Gb/s heb
ik wil het liefst overal minimaal 10Mb/s met een goeie ping hebben en als de max dan maar 75 of zo is, prima, voor mij heb je gewonnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joco schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:38:
[...]

dan moeten we even de definitie bepalen van wanneer je wint ;)

voor mij: dekking, dekking, dekking

Het maakt mij niet uit of ik soms 100Mb/s of 300Mb/s of 1Gb/s heb
ik wil het liefst overal minimaal 10Mb/s met een goeie ping hebben en als de max dan maar 75 of zo is, prima, voor mij heb je gewonnen :)
Wat dat betreft is het echt afwachten of de 700 MHz-band heel veel uitmaakt. Er zijn relatief weinig plekken waar je 800 MHz ontvangt en dan niet nog bijv. ook 1800 MHz (iig rx-only indoors).

Eerlijk gezegd denk ik dat als je Vodafone 5G als "nep-5G" beoordeelt, dat dan KPN en T-Mobile dat net zo goed zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:35
Hier inmiddels ook een esim aangevraagd via de site. Iemand enig idee wanneer de qr. ode per post komt en of deze ook via mail doorkomt? Ik begreep dat de activeringspin via de post komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-10 21:48
austin_77 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:22:
Hier inmiddels ook een esim aangevraagd via de site. Iemand enig idee wanneer de qr. ode per post komt en of deze ook via mail doorkomt? Ik begreep dat de activeringspin via de post komt?
Ik had het binnen een dag al :)
Maar mag nog niet 'migreren' gezien mijn opgezegde bundel nog loopt tm eind juni, dus woensdag kan ik pas activeren.... :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:35
sderooij schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:43:
[...]

Ik had het binnen een dag al :)
Maar mag nog niet 'migreren' gezien mijn opgezegde bundel nog loopt tm eind juni, dus woensdag kan ik pas activeren.... :(
Hier nu net mail binnen dat per post nl de esim verzonden is. Dus ik verwacht morgen te kunnen migreren.
Ik had eigenlijk verwacht dat esim te dowloaden en activeren was via de myvodafone app, maar dat is wellicht iets te hoog qua verwachting 😇

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:06
Hier een eSIM swap gedaan bij de lokale Vodafone winkel, was in 5 min gepiept! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
henk_dh schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:38:
[...]

Lekker kort door de bocht. Er zijn veel locaties van alleen band 20 naar 1-3-20 gegaan, waardoor er 4,5x zoveel capaciteit en snelheid is.
Juist! Compleet mee eens.
Maar als er nog meer bandbreedte nodig was, had B7 er ook bij gezeten.
B7 = 10 + 20 MHz bandbreedte!
Dus voorlopig genoeg.

Update:
Ohja, daar hebben we zo'n mooie site voor:
https://antennekaart.nl/k...rier-combinations=279,282

B7 wordt puur inzet op echt drukke plekken.

We gaan denk ik echt schrikken wanneer KPN na de veiling alles gaat aanzetten (en T-Mobile misschien ook gauw daarna updaten met B32 en/of B7) en dan vergelijken met Vodafone.

Maar inderdaad zoals als vaker besproken en zoals @Sorcerer8472 zegt: Met 3500 MHz gaat er pas echt data komen en zeker Vodafone denkt de komende 2 jaren meer dat zat te hebben aan B3+1+20.

B28, 700 MHz, heel nieuwsgierig wat Vodafone gaat doen.

[ Voor 44% gewijzigd door neeecht op 23-06-2020 23:54 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jk-5
Ik ben vandaag in Zandvoort geweest, en heb daar eens op het circuit gekeken, omdat we laatst in het antenneregister al zagen dat Vodafone en T-Mobile flink hebben zitten voorbereiden op de Formule1. Zie het zelf:

2 multi-beam antennes met 6 sectoren van 15 graden per stuk, en nog een los 'normaal' sector naar links. 1800+2100+2600+2600. Check alleen die combinators al.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gtW-K7eUavFXGNzYfY_8Nr9H34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uMAtQp7GfotV1pnlwPWHU4zt.png?f=fotoalbum_large

Maar dat is nog niet alles van Vodafone. Nog een multi-beam panneel gericht op de hoofdtribune, ook 6 sectoren van 15 graden, ook 1800+2100+2600+2600. En bovenaan 3 'normale' sectorantennes voor low-band 800MHz en 900MHz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FW8KAh0QhzlFzm-E_s3h-hwCGXM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qzxbIjVSq7Dt5Bqwz1R9iS47.png?f=user_large

In totaal 19 sectoren high-band en 3 sectoren low-band. Ik had helaas geen Vodafone sim bij me om te testen. T-Mobile heeft een vergelijkbare setup met 'maar' 2 multi-beam antennes, met 1800+1800+2100. KPN had 3 normale 1-3-20-32 Huawei antennes hangen. De lichtste setup, geen multi-beam antennes. Die gaan dus waarschijnlijk tijdelijke palen plaatsen, of wachten tot volgend jaar voor de upgrade.

Edit: Nu ik de laatste foto beter bekijk lijkt ook nog aan de achterkant iets te hangen, in ieder geval hangt daar nog een zender en een aantal combinators

[ Voor 4% gewijzigd door jk-5 op 28-06-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@jk-5 is dat 1 of 2 masten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
1 mast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqVXyI2RxnWtFpCeLyXVstx8718=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eT53YoaorU0joUUZhKdBZzO3.jpg?f=fotoalbum_large

Onderaan 2x T-Mobile multi-beam
Daarboven multi-beam setup voor Vodafone
Daarboven lichte KPN Huawei setup
Daarboven 2 sectoren T-Mobile low-band, 1 sector low-band+8T8R 1800+2T2R 2100+8T8R 2600TDD.
Daarboven nog een Vodafone multi-beam setup
Daarboven 3 sectoren Vodafone low-band

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Damn son!
Met 7G krijg je staks complete water torens omringt met antenne panelen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 27-10 03:05

SebasFM

BOFH

Ik ben voor nieuwe tech enzo. Maar het zou wel mooi zijn als ze die masten eens mooier zouden integreren in het landschap. Dat die dingen niet zo opvallen. Zeker nu er steeds meer bekabeling en antennes in een mast komen te hangen. Kunnen ze niet een kunststof koker om die mast heen zetten zodat je de losse antennes niet ziet?

Ik was vorig jaar in Londen en het viel mij op dat je in de stad bijna nergens antennes zag hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
SebasFM schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:00:
Ik ben voor nieuwe tech enzo. Maar het zou wel mooi zijn als ze die masten eens mooier zouden integreren in het landschap. Dat die dingen niet zo opvallen. Zeker nu er steeds meer bekabeling en antennes in een mast komen te hangen. Kunnen ze niet een kunststof koker om die mast heen zetten zodat je de losse antennes niet ziet?

Ik was vorig jaar in Londen en het viel mij op dat je in de stad bijna nergens antennes zag hangen.
SSSSSSSSSSSST
Dat willen wij toch niet! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 27-10 03:05

SebasFM

BOFH

Oh wacht dan zien we de configuraties niet meer. >:)
Nou ja, vermom het anders als een boom, zoals bij Bloemendaal en ergens langs de A2 in Limburg als ik mij niet vergis. Kunnen we tussen de neptakken vast nog wel iets zien van de antenne configuraties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Ik kan van de layout van de onderste twee nog weinig maken. Er hangen 10 setjes combinators, er zijn 12 sectoren. Het antenneregister bevestigt dat, dus er zouden maar 5 sectoren actief zijn op de onderste 2 antennes. De 2 sectoren die niks doen zijn dus wel aangesloten in de antenne maar waarschijnlijk ergens afgedopt. Ook gebruiken ze mooie fiberdoosjes omdat het onpractisch is om zoveel fiber stuk voor stuk naar de grond te trekken. Dus gewoon een paar enkele kabels met veel paren erin, en dan in zo'n doosje uitsplitsen.

De bovenste is simpel, die heeft 6 sectoren actief. Voorop 3x2 combinators, achterop 3x2 combinators. Voor 3x2 zenders, achter 3x2 zenders, dus dat vult de antenne mooi. De grote zenders zijn 1800+2100, de kleine zenders zijn 2600. Maar er staat nog wel een vage extra hoek bij met een enkele 2630 frequentie. Misschien een foutje, maar hij staat bij een lager sector ook met exact dezelfde hoek offset.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y58hh6pEDiYjqPwY3e5XEmpy7Pw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h5cf60j3gSk3KtDcuZFHb6gn.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Antenne 3 (Hoog). Hoogte 32m

- 264
  - 1835
  - 2117
  - 2630
  - 2644
- 266 <-- Die is raar
  - 2630
- 279
  - 1835
  - 2117
  - 2630
  - 2644
- 293
  - 1835
  - 2117
  - 2630
  - 2644
- 307
  - 1835
  - 2117
  - 2630
  - 2644
- 321
  - 1835
  - 2117
  - 2630
  - 2644
- 336
  - 1835
  - 2117
  - 2630
  - 2644

De onderste zijn iets raarder. 5 sectoren actief, waarvan 1 maar b1+b7 en eentje maar b3+b1+b7, de rest heeft b3+b1+b7+b7. Er hangen links en rechts ook een rare hoeveelheid zenders. Aan de achterkant hangen nog meer zenders, geen extra combinators. De regel met grote/kleine zender gaat hier niet op, maar ze hebben ook niet in elk sector een 1800+2100 nodig, omdat in 2 sectoren geen 1800 lijkt te zitten, dus 2x een 2100-only.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gtW-K7eUavFXGNzYfY_8Nr9H34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uMAtQp7GfotV1pnlwPWHU4zt.png?f=fotoalbum_large

Antenne 4 is de losse sectorantenne naar links, die heeft 1800+2100 en een grote 2600MHz zender, die zendt waarschijnlijk wat harder.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Antenne 1 (Laag Rechts). Hoogte 20m

- 124
  - 1835
  - 2117
  - 2630
  - 2644
- 139
  - 1835
  - 2117
  - 2630
  - 2644
- 153
  - 1835
  - 2117
  - 2630
  - 2644
- 167
  - 1835
  - 2117
  - 2630
- 181
  - 2117
  - 2630

Antenne 2 (Laag Links). Hoogte 20m

- 194
  - 1835
  - 2117
  - 2630
  - 2644
- 196 <-- Deze is ook raar, net als sector 3
  - 2630
- 209
  - 1835
  - 2117
  - 2630
  - 2644
- 223
  - 1835
  - 2117
  - 2630
  - 2644
- 237
  - 1835
  - 2117
  - 2630
- 251
  - 2117
  - 2630

Antenne 4 (Laag enkel), Hoogte 20m

- 60
  - 1835
  - 2117
  - 2630
  - 2644

4x 1800+2100 per antenne, 5x 2600 per antenne, en dan nog een losse 2100 per antenne. Dan moeten er per antenne 4 grote 1800+2100 hangen, en 6 kleine (voor de 2600 en losse 2100). Alles is 2T2R. Ik tel links en rechts bij de lage dubbele setup 5 grote en 10 kleine zenders, dus er moeten achter nog 3 grote en 2 kleine hangen, mits mijn theorie klopt. Dan hebben we alleen die 2 rare losse 2630 sectoren nog niet verklaard. Ziet iemand iets wat ik niet zie?

[ Voor 9% gewijzigd door jk-5 op 28-06-2020 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jk-5 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:42:
[...]

1 mast

[Afbeelding]

Onderaan 2x T-Mobile multi-beam
Daarboven multi-beam setup voor Vodafone
Daarboven lichte KPN Huawei setup
Daarboven 2 sectoren T-Mobile low-band, 1 sector low-band+8T8R 1800+2T2R 2100+8T8R 2600TDD.
Daarboven nog een Vodafone multi-beam setup
Daarboven 3 sectoren Vodafone low-band
hoeveel capaciteit zit hier totaal aan? wilde gok 50gbps total? of zit ik hier dan compleet naast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2020 @ 01:10:
[...]

hoeveel capaciteit zit hier totaal aan? wilde gok 50gbps total? of zit ik hier dan compleet naast
Met 20MHz b3, 15MHz b1 en 30MHz b7 kom je uit op 636Mbps per sector, keer 19 is dan grofweg 12Gbps in het beste scenario, maar in de praktijk red je dat niet. Deze multi-beam dingen kunnen flink wat interferentie veroorzaken doordat er zoveel kleine sectoren zijn, die elkaar ook deels overlappen.

Op https://antennekaart.nl/tools/4g-speed-calculator heb ik de berekening die in de 3GPP specs staat geimplementeerd om mee te spelen, houd er wel rekening mee dat dat het allerbeste scenario is, in de praktijk zal het lager uitvallen

[ Voor 18% gewijzigd door jk-5 op 28-06-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:16
jk-5 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:12:
[...]

Met 20MHz b3, 15MHz b1 en 30MHz b7 kom je uit op 636Mbps per sector, keer 19 is dan grofweg 12Gbps in het beste scenario, maar in de praktijk red je dat niet. Deze multi-beam dingen kunnen flink wat interferentie veroorzaken doordat er zoveel kleine sectoren zijn, die elkaar ook deels overlappen.

Op https://antennekaart.nl/tools/4g-speed-calculator heb ik de berekening die in de 3GPP specs staat geimplementeerd om mee te spelen, houd er wel rekening mee dat dat het allerbeste scenario is, in de praktijk zal het lager uitvallen
Wat loopt er naar die mast toe aan glas netwerk? Is een reguliere glasvezelverbinding wel voldoende? Naast de antennes zit er namelijk ook nog eens een flink pakket aan straalzenders op. Daarbij ga ik er vanuit dat die straalzenders omliggende masten verbinding geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
ucsdcom schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:05:
[...]

Wat loopt er naar die mast toe aan glas netwerk? Is een reguliere glasvezelverbinding wel voldoende? Naast de antennes zit er namelijk ook nog eens een flink pakket aan straalzenders op. Daarbij ga ik er vanuit dat die straalzenders omliggende masten verbinding geven.
Als ik de straalverbindingen kaart bekijk zie ik 3 200MHz brede straalverbindingen naar de grote zendmast in Haarlem, alle drie op verschillende plekken. De kans bestaat dus dat ze daar helemaal geen fiber hebben, gezien hoe afgelegen het daar is, en het dus alle drie met een stevige straalverbinding doen. Als ze daar wel fiber hebben zijn het ongetwijfeld 10Gbps verbindingen, die worden tegenwoordig vrij standaard gebruikt.

Edit: Ik zie op de fotos nog maar 1 antenne die kant op gaan, dus het kan ook zijn dat ze met de upgrade naar deze multi-beam panelen ze de boel meteen verglaasd hebben

[ Voor 9% gewijzigd door jk-5 op 28-06-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
SebasFM schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:00:
Maar het zou wel mooi zijn als ze die masten eens mooier zouden integreren in het landschap. Dat die dingen niet zo opvallen. Zeker nu er steeds meer bekabeling en antennes in een mast komen te hangen. Kunnen ze niet een kunststof koker om die mast heen zetten zodat je de losse antennes niet ziet?
Haha, dat is wel heel erg 20 jaar geleden :)

https://www.camouflage.nl/projecten

Dit bedrijf bouwde destijds veel van die oplossingen. Leuk en aardig, maar als je steeds kokers moet verwijderen in geval van storingen en/of onderhoud, is niet erg handig. Of als je iets vervangt (antenne oid) moet dat ook weer in dezelfde kleur. Praktisch gezien zijn die 'mooie' oplossing zo onwerkbaar dat men in eerste instantie alles probeert om niet niet te hoeven camoufleren. Wel had je destijds echt hele leuke verborgen sites wat ook weer zo zijn charme had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Volgens mij wordt er alleen nog maar gecamoufleerd als er veel bezwaren zijn of verwacht worden. Dan gaat er een flinke koker overheen en lijkt het een schoorsteen. Sommige mensen worden al ziek van het kijken naar een mast, ook al staat die uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:06
Ja in de UK kom je vrijwel geen vakwerkmasten tegen waar antennes van mobiele operators in hangen. Alles heeft daar de vorm van dit soort buisconstructies:

Afbeeldingslocatie: https://c8.alamy.com/comp/KARH08/a-mobile-phone-mast-and-three-cabinets-occupying-space-on-a-footpath-KARH08.jpg

Hier en daar zie nog wel eens antennes op daken in volle glorie, maar over het algemeen is 'antennespotten' in de UK een stuk minder leuk. :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trankilo
Werk aan de winkel op een site in Zwolle

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlJhVFkJ-IeZA6hv6CROdMQPltA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufoPzTqUhGsBtpvDvaAGoXp5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dXqdppu-gta0rIcmJgb5dTCUnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jL8W47IEyOY7IbwQtx9sdqMU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyk4riXsSLN-WrMQqO2oZ9VpTQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bxmL2Y5Fjx0GbccMwEbIITy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Nice! Heb je zeer toevallig ook een foto van het typeplaatje van de antenne en/of het typenummer van de 1800/2100MHz RRU? Dit zijn nieuwe T-Mobile antennes met dubbele clusterpoorten voor 2600TDD en 3500MHz.

Edit: Hier blijkbaar geen nieuwe 4T4R gecombineerde 1800+2100 RRU, maar 2 losse oudere 2T2R 1800MHz en 2100MHz. Ik heb deze antennes nog nooit van dichtbij gezien, dus een foto van het typeplaatje zou geweldig zijn

[ Voor 9% gewijzigd door jk-5 op 30-06-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Ik dacht Voda
Ik zal eens kijken of ik er nog bij kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trankilo
RRU helaas niet.
Ze zijn aan het hijsen dus mag er niet meer bij nu. Ze begonnen al te roepen naar mij :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WSg-16pMwsQ5Yv1P7ixDLxH0C4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J97BTW6vUzj6sIucUsXKK2d3.jpg?f=fotoalbum_large

Is idd T-mo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtcPELI_z0tMDubUefZeIp7KGQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4QJvieZfgYRfFb8QBCYaJ3n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
trankilo schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:35:
RRU helaas niet.
Ze zijn aan het hijsen dus mag er niet meer bij nu. Ze begonnen al te roepen naar mij :)

[Afbeelding]

Is idd T-mo
[Afbeelding]
Deze is al heel erg nuttig. 4x 690-960. 4x 1427-2690. 4x 1695-2690, en 2 sets clusterpoorten voor tweemaal 8T8R 2300-3800MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@jk-5 wat is het verschil met de antennes hierboven en die ik op de foto had gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:43:
@jk-5 wat is het verschil met de antennes hierboven en die ik op de foto had gezet?
Die bij die nieuwe mast met gecombineerde 1800+2100 zenders? Niks. Enige verschil is dat we de frequenties bij de poorten nu zeker weten door de close-up fotos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@jk-5 ah dacht dat je die al wist. Anders kruip ik er nog wel een keer onder. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@jk-5 hmm die antennes 'van mij' zijn toch echt hele andere.
Daar zitten geen 2300-3800 MHz porten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:51:
@jk-5 hmm die antennes 'van mij' zijn toch echt hele andere.
Daar zitten geen 2300-3800 MHz porten op.
Welke bedoel je dan, die actieve antennes op het dak, of een andere? De oudere versie (die ze in stedelijk gebied vooral ophangen) hebben geen clusterpoorten, misschien bedoel je die dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
jk-5 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:52:
[...]

Welke bedoel je dan, die actieve antennes op het dak, of een andere? De oudere versie (die ze in stedelijk gebied vooral ophangen) hebben geen clusterpoorten, misschien bedoel je die dan
Ja actieve antenne lokatie op het dak.
Dat zijn andere antennes, zonder 2300-3500 MHz.
Dat maakt deze nieuwe inderdaad wel wel erg apart. :)

En blijkbaar dus oudere versies.
Wel nieuwe antennes, maar toch oudere. Heb ik toch geen weet van. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:54:
[...]

Ja actieve antenne lokatie op het dak.
Dat zijn andere antennes, zonder 2300-3500 MHz.
Dat maakt deze nieuwe inderdaad wel wel erg apart. :)

En blijkbaar dus oudere versies.
Wel nieuwe antennes, maar toch oudere. Heb ik toch geen weet van. :*)
Haha ja, er zijn idd twee soorten nieuwe, waar die actieve een van is en dit de andere. Alle locaties die zo'n actieve hebben komen in aanmerking voor massive mimo n78, of een losse 8T8R antenne zoals bij schiphol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
jk-5 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:55:
[...]

Haha ja, er zijn idd twee soorten nieuwe, waar die actieve een van is en dit de andere. Alle locaties die zo'n actieve hebben komen in aanmerking voor massive mimo n78, of een losse 8T8R antenne zoals bij schiphol
Duidelijk. Deze Actieve lokatie heeft dan geen extra stang voor 2600/3500 MHz TDD massive mimo.
Dus zal voorlopig wel blijven zo in de planning dank denk ik.
Mod misschien alles even moven naar T-Mobile thread? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:40

kraats

Ik rol

Of misschien naar een 'Het grote mobiele antenne'-topic? ;) Heeft natuurlijk allemaal niet veel te maken met de echte ervaringen met Vodafone of T-Mobile wat voor antennes er hangen en welke banden er gebruikt worden, hoe interessant ook.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Een topic over de netwerken en de technische kant van de zaak zou misschien wel een betere op plaats zijn om onze technospam te plaatsten.
Mijn bovenstaande posts waren idd behoorlijk off topic in dat licht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over dit artikeltje nog even:
https://antennekaart.nl/blog/de-5g-strategie-van-vodafone

Volgens mij kan upload ook via 5G gaan bij NSA. Anders zou uploaden via 4G significant sneller zijn dan via 5G (als je bij 5G aan de 800 MHz gebonden bent voor upload) en zouden bepaalde maxima niet gehaald kunnen worden.

Verder denk ik dat het verhaal klopt: lekker tijd rekken totdat de 3500 MHz erbij komt. Er komt nu immers ook maar een snippertje vrij op de 700 MHz, de vraag is of consumenten dat gaan merken t.o.v. de 20+3+1+7+7 setups die ze nu opzetten. Vraag me alleen af of het ze nou zo veel oplevert t.o.v. bijvoorbeeld KPN die er wel al klaar voor is op veel plekken en straks alleen nog maar wat 3500 MHz-antennes bij hoeft te hangen...

Maar goed, wie weet gaat Vodafone tegen die tijd nog andere spannende updates doen, eindelijk een keer iets nieuws doen met de 900 MHz-band bijvoorbeeld. Wie zal het zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:18:
Volgens mij kan upload ook via 5G gaan bij NSA.
Ja hoor, dat kan gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:18:
Over dit artikeltje nog even:
https://antennekaart.nl/blog/de-5g-strategie-van-vodafone

Volgens mij kan upload ook via 5G gaan bij NSA...
Ik was heilig overtuigd dat dat niet mogelijk was, maar ik heb me er vanavond op ingelezen en het is inderdaad mogelijk. Ik ga dat aanpassen, bedankt! Ik zag het meer als een secundaire carrier, net als hoe carrier aggregation werkt in standalone 4G/5G, maar dat klopt niet. Het heet niet voor niks Dual Connectivity, er zijn dus gewoon twee volwaardige verbindingen, waarbij alleen de 5G signalling in het 4G signalling bericht is gewrapt, maar de eNB/gNB overleggen onderling hoeveel upload je op 4G/5G krijgt toegekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joco
Even een vraagje werkt dat DDS ook de andere kant op?
nu doen ze 5g met NSA via 4G backend met DDS.

Maar kunnen ze ook de backend 5G maken en dan 4G als DDS daar over heen gooien?
(dus je krijgt eigenlijk 4G NSA)

nu kun je bv langzaam meer 5G banden via DDS aanbieden, zodat 4G en 5G telefoons nog mooi naast elkaar kunnen werken, maar als er langzaam eer 5G telefoons zijn dan 4G maar 4G heeft er nog wel vrij veel zeg maar 60/40 of 70/30 dan is het wel handig dat je nog steeds wel banden kunt delen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raider095
jk-5 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:28:
Het heet niet voor niks Dual Connectivity, er zijn dus gewoon twee volwaardige verbindingen, waarbij alleen de 5G signalling in het 4G signalling bericht is gewrapt, maar de eNB/gNB overleggen onderling hoeveel upload je op 4G/5G krijgt toegekend.
Yep, mooi verwoord zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
joco schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:30:

nu kun je bv langzaam meer 5G banden via DDS aanbieden, zodat 4G en 5G telefoons nog mooi naast elkaar kunnen werken, maar als er langzaam eer 5G telefoons zijn dan 4G maar 4G heeft er nog wel vrij veel zeg maar 60/40 of 70/30 dan is het wel handig dat je nog steeds wel banden kunt delen..
Jup dat werkt beide kanten op. Ze kunnen over een paar jaar als er standalone 5G aan wordt geboden alsnog via DSS 4G actief houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
joco schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:30:

Ja, dat kan... Maar wat is het nut? DSS is tweeledig. Enerzijds als oplossing voor NSA 5G, de controlling gaat via 4G. Efficiënter is altijd om alles via 1 systeem af te handelen, dus als het niet perse noodzakelijk is, dan liever niet. Anderzijds maak je wel optimaal gebruik van het frequentiespectrum, je kunt iets dedicated bieden, maar als het gebruik terug loopt (zoals met 4G in de toekomst) dan is niets mooier dan dat "het systeem" bepaalt hoeveel ruimte er is voor 4G en hoeveel voor 5G. Zo wordt er automatisch afgebouwd. Of DSS in die vorm dan ook blijft bestaan weet ik niet zeker, maar denk ik wel. Bandwidth on demand :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neeecht
jk-5 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:28:
[...]

[...]

Ik was heilig overtuigd dat dat niet mogelijk was, maar ik heb me er vanavond op ingelezen en het is inderdaad mogelijk. Ik ga dat aanpassen, bedankt! Ik zag het meer als een secundaire carrier, net als hoe carrier aggregation werkt in standalone 4G/5G, maar dat klopt niet. Het heet niet voor niks Dual Connectivity, er zijn dus gewoon twee volwaardige verbindingen, waarbij alleen de 5G signalling in het 4G signalling bericht is gewrapt, maar de eNB/gNB overleggen onderling hoeveel upload je op 4G/5G krijgt toegekend.
5G is sowieso wat vaag nu. Vanwege de modems.
'Echt 5G' zal met de volgende generatie telefoons pas echt komen.

https://www.qualcomm.com/products/snapdragon-x60-5g-modem
Lees hier vooral de Carrier Aggregation combinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
Raider095 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:48:
[...]

Ja, dat kan... Maar wat is het nut?
het nut is dat niet plotseling mensen met een 4G phone plotseling vele banden verliezen
op een gegeven moment zullen de providers denken wij willen bijna alle frequenties die we hebben in zetten voor 5G maar ze hebben ook nog xx% 4G..
Dan kun je zeggen we doen het nog niet (dus 5G blijft een beetje afgeknepen) of ze zeggen we doen het wel (dan gaat plotseling 4G flink er op achter uit)

Mijn lijkt het eigenlijk een mooie oplossing dat de hele infrastructuur 5G is (dus ook de backbone)
maar dat de huidige 4G frequenties allemaal zeker voor een paar jaar dus met DDS worden aangeboden.

Dat lijkt me toch het beste van beide werelden? behalve als de overhead van 4G op 5G echt ook heel veel invloed heeft op de 5G op die frequentie...
Geen idee wat dat is, als je bv 20Mhz stuk hebt waar je puur 5G over heen gooit of 5G en dan 4G met DDS wat kost dat kwa snelheid voor 5G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
joco schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:47:
het nut is dat niet plotseling mensen met een 4G phone plotseling vele banden verliezen
Dat is een aanname die je nu doet. Was dat zo bij de introductie van 3G of 4G? Vergeet nu niet dat het 5G-protocol an-sich al een stuk sneller is dan 4G en feitelijk minder spectrum nodig heeft dan 4G om echt stukken sneller te zijn.

Om nu al bang te zijn veel 4G-bandbreedte te verliezen is nogal voorbarig. Vergeet niet dat, hoe meer verkeer naar 5G verplaatst, hoe rustiger het zal zijn op het 4G spectrum...
joco schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:47:
op een gegeven moment zullen de providers denken wij willen bijna alle frequenties die we hebben in zetten voor 5G maar ze hebben ook nog xx% 4G..
Dan kun je zeggen we doen het nog niet (dus 5G blijft een beetje afgeknepen) of ze zeggen we doen het wel (dan gaat plotseling 4G flink er op achter uit)
Ik vraag me werkelijk af waar dit vandaan komt? Dit is allemaal 100% speculatief. Het is bovendien erg zwart wit, een soort alles of niets strategie. Nogmaals, dat was bij 3G en 4G ook niet ter sprake, dus ik snap echt niet waar je nu heen wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
Dat is een aanname die je nu doet. Was dat zo bij de introductie van 3G of 4G? Vergeet nu niet dat het 5G-protocol an-sich al een stuk sneller is dan 4G en feitelijk minder spectrum nodig heeft dan 4G om echt stukken sneller te zijn.
3G naar 4G is toch niet te vergelijken?
3G was altijd maar op 1 band en voor 4G kwamen er allemaal nieuwe banden er bij naast.

ok dat gebeurd ook voor 5G maar dan 700/1400 en 3500 (op termijn in NL)
en dan zijn die 700 en 1400 ook maar klein per provider max 10mhz? of zelfs niet eens een volledige stand alone band (1400)

zijn er sub6 nog meer dan er bij komt dan? (24 of 26ghz geloof ik voor gewone dekking toch niet in)
Want als we dus geen banden gaan in ruilen van de 4G dan gaat 5G niet heel veel doen denk ik, die moet het dan echt alleen maar hebben van de 3500

Dus ik denk dat providers vrij snel eigenlijk ook 4G banden zouden willen gebruiken. En dan is het toch veel beter zeker tot en met zeg maar 2024 of zo om te sharen? ipv 1 bandje over te houden voor 4G en de rest puur 5G?

ik denk dat dit jaar nog heel veel telefoons verkocht worden die geen 5G hebben en die zeker ong 3a4 jaar gebruikt gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Raider095 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:37:
[...]

Da's nog maar beperkt zo. Je ziet dat nu bij DSS bijvoorbeeld; het is nauwelijks sneller. Straks als 4G gestaakt wordt en 5G wel nog uitgebreid wordt gaan de grote veranderingen komen. Vergelijk het met toen ontwikkeling op HSDPA gestaakt werd; dat deed uiteindelijk ook circa 50 Mbps per 10 MHz op 3G (dual channel dus), nauwelijks langzamer dan de maximumsnelheid van 4G per 10 MHz. Zeker als je bedenkt dat deze HSDPA-modus er al zo'n 10 jaar is nu. 4G en 5G zijn met name veel beter qua signalling, qua meerdere clients tegelijkertijd, en omdat ze packet-switched zijn. In rauwe snelheid zitten de verbeteringen hem vooral in channel aggregation en bredere kanalen.

Ik zou me verder ook niet druk maken om vermindering van 4G-capaciteit. Vodafone is ontzettend pragmatisch in dit soort dingen. Capaciteit maken waar het nodig is ipv een heel gebied blanketen met mega hoge capaciteit sites wat met name KPN nu doet.

Ben heel benieuwd of straks de 700 MHz ook DSS zal zijn. Als ze er snel mee beginnen dan zou dat niet eens een rare keuze zijn, er zijn veel meer 4G-devices dan 5G-devices die die band ondersteunen nu. DSS is veel efficiënter dan dedicated banden inzetten en meer bruto capaciteit moeten realiseren om die reden. En efficiency en stroomverbruik op landelijke schaal vind ik wel relevant. Hoewel ik wel geloof dat sowieso KPN en Vodafone aan carbon offsetting doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
joco schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:20:
3G naar 4G is toch niet te vergelijken?
3G was altijd maar op 1 band en voor 4G kwamen er allemaal nieuwe banden er bij naast.
ok dat gebeurd ook voor 5G maar dan 700/1400 en 3500 (op termijn in NL)
en dan zijn die 700 en 1400 ook maar klein per provider max 10mhz? of zelfs niet eens een volledige stand alone band (1400)
joco schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:20:
Want als we dus geen banden gaan in ruilen van de 4G dan gaat 5G niet heel veel doen denk ik, die moet het dan echt alleen maar hebben van de 3500
Ook dat is weer een aanname. Nogmaals, als je niet gelooft dat het 5G protocol, lees; de modulatievorm, in de basis al sneller is dan 4G dan snap ik je scepsis wel. Misschien moet je je daar eerst eens in inlezen. Momenteel gebruikt Vodafone niet het volledige spectrum voor DSS. Wat er nu is, is een opstap naar wat wellicht nog meer gaat worden. Iedereen pint zich nu volledig vast aan de snelheid van 5G, die er (nog) niet is. Begrijpelijk, want 5G zou sneller moeten zijn. Marketingtechnisch gaat het erom wie als eerste 5G in het scherm laat verschijnen, ongeacht of dat nu sneller is.

Vergeet niet dat het eerste 4G feitelijk ook geen 4G genoemd mocht worden. Net als dat er nu discussie is over bepaalde telefoons die bij T-Mobile onterecht 5G laten zien zagen telefoons zoveel jaar geleden voor het eerst 'een' LTE signaal en LTE == 4G. Voor telefoons dan. Want volgens de strikte specificaties van 3GPP hangt daar een minimum throughput aan vast. Wordt die niet gehaald, dan is het 3,9G of 4G-. Vervolgens werd het wel echt 4G (dmv CA) en toen is men het maar 4G+ gaan noemen, ook weer een kwestie van marketing.

Telefoons zouden eigenlijk gewoon "NR" moeten laten zien. Voor de gemiddelde consument teveel technische informatie, maar dat is wel wat het is. 5G is het pas vanaf een bepaalde snelheid dus de geschiedenis herhaalt zich gewoon.

2G werd ook steeds sneller met GPRS, Edge, etc. 3G heeft ook diverse updates gekregen qua snelheid. Alles begint vrij basic, maar anno 2020 verwacht men blijkbaar direct 'the max' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
[b]Sorcerer8472 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:52:DSS is veel efficiënter dan dedicated banden inzetten en meer bruto capaciteit moeten realiseren om die reden.
Exact. Efficiënter gaat het niet worden. Vergeet ook niet dat dit "per site" is. Dus de verdeling 4G/5G kan in Groningen heel anders zijn dan in Den-Haag, of in Sexbierum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
ik heb het gevoeld dat we elkaar totaal niet begrijpen..
Dus we houden er maar mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joco schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:22:
ik heb het gevoeld dat we elkaar totaal niet begrijpen..
Dus we houden er maar mee op.
Dynamic Spectrum Sharing wordt door Vodafone sowieso al gebruikt. Het is even afwachten of ze dat bij de nieuwe frequenties ook gaan doen of dat deze dedicated 5G worden. Het lijkt er juist op dat Vodafone veel DSS zal inzetten wat een maximale efficiënte verdeling van capaciteit voor zowel 4G als 5G is (per gebruiker is dit zelfs). Mogelijk doen T-Mobile en KPN dat juist niet en zetten zij bepaalde frequentieruimte exclusief voor 5G in.

De nieuwste telefoons zijn op 5G nauwelijks sneller dan op 4G omdat ze ook zeer snelle nieuwe 4G-modussen (LTE categories) ondersteunen. En als DSS toch draait, dan is het ook logisch om het aan te laten staan, dat kost vooralsnog niets. En ja, 5G zal sneller zijn dan 4G straks als de 3500 MHz-band live is, maar vooralsnog is het handig en verstandig om 4G live te laten op veel banden met DSS. Ik gok dat Vodafone dat ook zal doen, en ben heel benieuwd naar T-Mobile en KPN straks. En zoals ik al zei dus benieuwd of Vodafone de 700 MHz-band straks ook met DSS live gooit zodat ook 4G-gebruikers erop kunnen.

Met al deze bovenstaande feiten vraag ik me af waar je je dan nu nog zorgen om maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
Met al deze bovenstaande feiten vraag ik me af waar je je dan nu nog zorgen om maakt?
ik maak me daar geen zorgen over, kijk naar mijn initiële vraag, dat was "kan het ook andersom?"
Dus pure 5g backend, met 5g over alle nieuwe (700 en 1400 en later 3500) en bestaande nu 4G banden (800,900,1800,2100,2500). maar dat ze dan wel 4G nog over die bestaande banden in DDS mode laten werken. Zodat bv een Samsung S10 tot zeker 2023/2024 nog prima 4G heeft ondanks dat het een core 5G netwerk als is geworden met 5g dus over alle banden heen die de provider heeft.

Ik was gewoon nieuwsgierig of dit gewoon kon en als we dat doen, wat dat voor negatief effect zou kunnen hebben op 5G over de gedeelde banden met 4G kost dat zeg maar 5% of zo (tov als je het een pure 5G band zou laten zijn)

Nu ben ik wel benieuwd wanneer providers echt een 5G core netwerk gaan opzetten.. zullen ze daar mee gaan wachten tot 2022/2023 wanneer ze de 3500 hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:08
Ben in dubio, vrouw en ik beide een sim only van Vodafone, in totaal betalen we nu 30,90 per maand voor Red Essential 6gb per maand data onbeperkt bellen. Nu komt onze dochter in de leeftijd van telefoon en dus ga ik kijken naar wat handig is.

Een losse sim only erbij voor dochter is minimaal 10 per maand (150 minuten + 2gb). Met name de data zit ik mee, wil eigenlijk niet veel gedoe en 2gb jagen die jongelui er natuurlijk zo doorheen (ook al is er veel wifi). We zouden dan 30,90 + 10 = 40,50

Red Together zou betekenen dat we 30+12,50+12,50 = 55,- per maand zouden gaan betalen voor alles bij elkaar, onbeperkt bellen en 200gb data. Dan heb ik zeker geen gezeur, maar eigenlijk is dat ook wel weer overkill voor data en is toch ook 25,- per maand meer dan we nu betalen.

Dusja wat te doen, een mega bundel waar ik nooit naar om hoef te kijken, of toch iets meer passen en meten en de data in de gaten blijven houden?
Wat hebben jullie gedaan toen jullie wellicht voor een zelfde keuze stonden?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinusz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:14:
Ben in dubio, vrouw en ik beide een sim only van Vodafone, in totaal betalen we nu 30,90 per maand voor Red Essential 6gb per maand data onbeperkt bellen. Nu komt onze dochter in de leeftijd van telefoon en dus ga ik kijken naar wat handig is.

Een losse sim only erbij voor dochter is minimaal 10 per maand (150 minuten + 2gb). Met name de data zit ik mee, wil eigenlijk niet veel gedoe en 2gb jagen die jongelui er natuurlijk zo doorheen (ook al is er veel wifi). We zouden dan 30,90 + 10 = 40,50

Red Together zou betekenen dat we 30+12,50+12,50 = 55,- per maand zouden gaan betalen voor alles bij elkaar, onbeperkt bellen en 200gb data. Dan heb ik zeker geen gezeur, maar eigenlijk is dat ook wel weer overkill voor data en is toch ook 25,- per maand meer dan we nu betalen.

Dusja wat te doen, een mega bundel waar ik nooit naar om hoef te kijken, of toch iets meer passen en meten en de data in de gaten blijven houden?
wat handig is bij de jeugd? uhm een tele2 of tmobile offff kpn Unlimited sim only of met toestel simple as that

tele2 is netjes 25euro permaand en tmobile netwerk, kpn is gelijk een stapje duurder 35 of vodafone dan uiteraard de duurste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:51

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Martinusz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:14:

Ik ben onlangs naar Vodafone gegaan, omdat ik inmiddels 4 abonnementen nodig had (m'n zoon gaat naar het VO na de vakantie) Voor m'n dochter had ik eerst een Simpel abonnement, iets anders voor m'n vrouw en ik weer een andere provider. Het overschrijden van data / belminuten zorgt bij een goedkope provider (in ons geval Simpel) direct voor forse extra kosten, dat was ik dat al snel zat en heb nu het Red Together abonnement gekozen. Wel wat meer geld, maar geen financiële verrassingen meer en ook geen gedoe meer tijdens vakanties.

We hebben ook Ziggo, dat scheelt en een Friends& Family code gekregen. Dan kom ik uit op € 15,37 pp/pm voor een datapot van 200Gb en onbeperkt bellen.
Misschien komt er nog een schoonouder bij, dan zakt het nog een beetje naar € 14,60 met 5 personen.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Verwijderd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:20:
[...]

wat handig is bij de jeugd? uhm een tele2 of tmobile offff kpn Unlimited sim only of met toestel simple as that

tele2 is netjes 25euro permaand en tmobile netwerk, kpn is gelijk een stapje duurder 35 of vodafone dan uiteraard de duurste
Unlimited data lijkt mij zeker voor nu nog helemaal to much, ik vind de 200GB al erg overdreven eigenlijk :P mijn vrouw en ik verbruiken nauwelijks iets, dochter nog geen idee natuurlijk, maar als die er 200gb doorheen weet te jagen terwijl ze bijna overal op wifi kan, dan is het gewoon pech na 200gb ;)
janvanduschoten schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:33:
[...]

Ik ben onlangs naar Vodafone gegaan, omdat ik inmiddels 4 abonnementen nodig had (m'n zoon gaat naar het VO na de vakantie) Voor m'n dochter had ik eerst een Simpel abonnement, iets anders voor m'n vrouw en ik weer een andere provider. Het overschrijden van data / belminuten zorgt bij een goedkope provider (in ons geval Simpel) direct voor forse extra kosten, dat was ik dat al snel zat en heb nu het Red Together abonnement gekozen. Wel wat meer geld, maar geen financiële verrassingen meer en ook geen gedoe meer tijdens vakanties.

We hebben ook Ziggo, dat scheelt en een Friends& Family code gekregen. Dan kom ik uit op € 15,37 pp/pm voor een datapot van 200Gb en onbeperkt bellen.
Misschien komt er nog een schoonouder bij, dan zakt het nog een beetje naar € 14,60 met 5 personen.
Ja ik neig ook erg naar red together, ik had nog niet aan de friends & family korting gedacht, die heb ik ooit gehad op mijn huidige sim, maar kan ik dat gewoon doortrekken naar red together of moet je dan weer een friends & family nieuwe code krijgen of iets dergelijks?

Als die korting behoorlijk is, dan is het bijna een no brainer. (uitgaande van jouw maandbedrag zou het uitkomen op ongeveer 3x 15,37 = 46,11 per maand. Scheelt 9 euro per maand)
Dan zijn we eigenlijk net zo duur uit als huidige 2 sims + een nieuwe van een andere provider met veel minder data etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:51

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Martinusz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Unlimited data lijkt mij zeker voor nu nog helemaal to much, ik vind de 200GB al erg overdreven eigenlijk :P mijn vrouw en ik verbruiken nauwelijks iets, dochter nog geen idee natuurlijk, maar als die er 200gb doorheen weet te jagen terwijl ze bijna overal op wifi kan, dan is het gewoon pech na 200gb ;)

[...]

Ja ik neig ook erg naar red together, ik had nog niet aan de friends & family korting gedacht, die heb ik ooit gehad op mijn huidige sim, maar kan ik dat gewoon doortrekken naar red together of moet je dan weer een friends & family nieuwe code krijgen of iets dergelijks?

Als die korting behoorlijk is, dan is het bijna een no brainer. (uitgaande van jouw maandbedrag zou het uitkomen op ongeveer 3x 15,37 = 46,11 per maand. Scheelt 9 euro per maand)
Dan zijn we eigenlijk net zo duur uit als huidige 2 sims + een nieuwe van een andere provider met veel minder data etc.
Ik zit nu even te kijken op de F&F site en zie dat met Ziggo en 3 sim's, je € 16,66 per maand gaat betalen. En tieners kunnen verbazingwekkend veel data verbruiken :p Kun je via de app ook op pauze zetten trouwens, kun je het een beetje beheersen mocht het nodig zijn.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:48
Mijn zoon krijgt ook zijn eerste telefoon (nog op basisschool) en krijgt 1 GB en 150 minuten bellen. Jammer dan als het op is, dan gaat hij in snelheid omlaag en zoekt ie maar een wifi punt voor sneller internet. Dan straks naar de middelbare school misschien iets van 5GB maar op = op, dan maar bewust mee omgaan, is ook een levensles.

Als je goedkoop wilt kun je ook een Simpel simonly nemen met 4GB en onb. bellen voor 10euro per maand (en dan eventueel voor 50cent een limiet dat je niet na die 4GB enorme kosten kunt maken). Zijn prima abonnementen en ken meerdere mensen die er zeer tevreden mee zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
janvanduschoten schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:50:
[...]

Ik zit nu even te kijken op de F&F site en zie dat met Ziggo en 3 sim's, je € 16,66 per maand gaat betalen. En tieners kunnen verbazingwekkend veel data verbruiken :p Kun je via de app ook op pauze zetten trouwens, kun je het een beetje beheersen mocht het nodig zijn.
Ja het is gelukt via de chat :) kom inderdaad uit op 27+11.50+11.50 = 50,- per maand (oftewel 16.67 per persoon). Vind ik erg schappelijk, zeker voor wat je krijgt :)

Dus ook weer opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinusz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:38:
[...]

[...]

Ik kwam van 10gb naar unlimited, ik zelf dacht ook niet dat ik zoveel zou gebruiken,,... Maar je weet dat je unlimited heb dan ging ik althans automatisch meer verbruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janvanduschoten schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:50:
[...]

Jup verassend veel hier ook, sommige zitten hier aan de 80gb permaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joco schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:38:
[...]

ik maak me daar geen zorgen over, kijk naar mijn initiële vraag, dat was "kan het ook andersom?"
Dus pure 5g backend, met 5g over alle nieuwe (700 en 1400 en later 3500) en bestaande nu 4G banden (800,900,1800,2100,2500). maar dat ze dan wel 4G nog over die bestaande banden in DDS mode laten werken. Zodat bv een Samsung S10 tot zeker 2023/2024 nog prima 4G heeft ondanks dat het een core 5G netwerk als is geworden met 5g dus over alle banden heen die de provider heeft.

Ik was gewoon nieuwsgierig of dit gewoon kon en als we dat doen, wat dat voor negatief effect zou kunnen hebben op 5G over de gedeelde banden met 4G kost dat zeg maar 5% of zo (tov als je het een pure 5G band zou laten zijn)

Nu ben ik wel benieuwd wanneer providers echt een 5G core netwerk gaan opzetten.. zullen ze daar mee gaan wachten tot 2022/2023 wanneer ze de 3500 hebben?
Ik denk dat er dan een 5G core moet komen met 4G fallback. Een 4G-telefoon moet altijd met een 4G-netwerk connecten natuurlijk. Dat kan wel DSS zijn.

Weet alleen niet zeker of je dit kunt mixen, maar worst case heb je een "basis 4G"-band en een "basis 5G (SA)"-band waarbij je verder op alle banden DSS blijft toepassen. Kan misschien zelfs op de 5G SA band. Maar de 5G core moet dan dus ook 4G ondersteunen. Op dit moment bestaat deze tech nog niet dus hoe het uiteindelijk zal worden... nobody knows :+

Sowieso vind ik het ergens bizar dat 5G niet op dezelfde core kan werken. Blijkbaar is de 4G-core zo problematisch voor 5G-gebruikers dat het echt niet kan en totaal onmogelijk is om een 5G netwerk op te zetten zonder dat mensen standaard op 4G moeten inloggen op dit moment. Ik vind dat een rariteit of gebrek dat te vergelijken is met het ontbreken van VoLTE bij het lanceren van LTE eerlijk gezegd. Kan me haast niet voorstellen dat hier geen goede en nette oplossing voor kon worden verzonnen. Maar ik zal wel een zeer essentieel puzzelstukje missen en nu hartstikke naïeve dingen zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@Sorcerer8472 toekomstige modems moeten dat gaan oplossen.
Misschien kan de X60 dat al. Dat gaan we meemaken.

Net als de nieuwe Ziggo kabel modem Docsis 3.0 en 3.1 signalen samen kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Die cores zijn gewoon backwards compatible, dus op het moment dat je een 5G core hebt staan kunnen al je oude dingen daar ook gewoon mee praten. Het zou technisch uiteraard mogelijk zijn om iets te bouwen waarmee je standalone 5G hebt op een 4G core, maar dan moet je een hele vertalingslaag bouwen tussen alle interfaces, die na verloop van tijd toch weer de prullenbak in kan. Dan is zo'n tijdsinvestering het gewoon niet waard. En dat gaat de term 'standalone' redelijk voorbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is niet mogelijk om een 5G core te bouwen, maar het is blijkbaar wel mogelijk om een systeem te bouwen waarbij 4G dus 5G NSA aanstuurt? Ik vind het een twijfelachtig verhaal iig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:26:
Het is niet mogelijk om een 5G core te bouwen, maar het is blijkbaar wel mogelijk om een systeem te bouwen waarbij 4G dus 5G NSA aanstuurt? Ik vind het een twijfelachtig verhaal iig :+
Het bouwen van een volwaardige 5G core kost heel veel tijd omdat deze architectureel erg verschilt ten opzichte van EPC. Voor die dual connectivity/NSA setup hebben ze informatie in de signalling van 4G ingebouwd voor 5G doeleinden. Als je telefoon via 4G verbind vertelt hij (via 4G) niet alleen welke 4G banden hij ondersteunt, maar ook welke 2G, 3G en 5G banden hij ondersteunt. In je reselection tables / measurement tables komen gewoon cellen voor uit andere netwerktechnieken. Dat is ook hoe handover tussen 3G/4G werkt, hij ziet het als een volwaardige neighbor cell waar hij naartoe kan overschakelen. Op diezelfde manier geeft je telefoon ook aan wat voor 5G banden hij ondersteunt. Dat wordt allemaal afgehandeld bij de mast zelf. De gNB en eNB zijn onderling verbonden en wisselen zo het 5G verkeer uit, via de eNB interfaces gaat het naar de core toe. eNB en gNB zijn gewoon architecturele functies. In de praktijk zit het gewoon in dezelfde doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-10 09:55
Ik heb nu Vodafone 5G op mijn Xiaomi Mi 10 Lite 5G, maar het valt wel tegen.
Met 5G haal ik hier in Utrecht gemiddeld 60-80 Mbit, maar via 4G+ zit ik makkelijk op de 250+ Mbit.

Voor nu is het inderdaad gewoon een gimmick, want er zijn geen voordelen ten opzichte van 4G(+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
Jeffrey87 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:46:
Met 5G haal ik hier in Utrecht gemiddeld 60-80 Mbit, maar via 4G+ zit ik makkelijk op de 250+ Mbit.

Voor nu is het inderdaad gewoon een gimmick, want er zijn geen voordelen ten opzichte van 4G(+).
ik ben ook wel benieuwd wie echt sneller is nu met 5G (ook al is het maar die 10%)
want mijn test met een S20 was het ook vaak zo dat het eerder trager was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

En hoe zit het met de latency ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:31:
[...]

Het bouwen van een volwaardige 5G core kost heel veel tijd omdat deze architectureel erg verschilt ten opzichte van EPC. Voor die dual connectivity/NSA setup hebben ze informatie in de signalling van 4G ingebouwd voor 5G doeleinden. Als je telefoon via 4G verbind vertelt hij (via 4G) niet alleen welke 4G banden hij ondersteunt, maar ook welke 2G, 3G en 5G banden hij ondersteunt. In je reselection tables / measurement tables komen gewoon cellen voor uit andere netwerktechnieken. Dat is ook hoe handover tussen 3G/4G werkt, hij ziet het als een volwaardige neighbor cell waar hij naartoe kan overschakelen. Op diezelfde manier geeft je telefoon ook aan wat voor 5G banden hij ondersteunt. Dat wordt allemaal afgehandeld bij de mast zelf. De gNB en eNB zijn onderling verbonden en wisselen zo het 5G verkeer uit, via de eNB interfaces gaat het naar de core toe. eNB en gNB zijn gewoon architecturele functies. In de praktijk zit het gewoon in dezelfde doos.
Je bedoelt dat de signalling van SA 5G nog aanzienlijk gaat veranderen t.o.v. die van 4G, en dat daar dus nu een soort 4G-signalling op zit? Anders begrijp ik het niet.

Da's niet de bedoeling. Hij zou bij 5G ook gewoon 4G+-banden moeten toevoegen en minimaal dezelfde snelheid halen. Ik neem aan dat dit kinderziektes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
Bart_GR schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:03:
[...]

En hoe zit het met de latency ? :)
16 ms met Ookla Speedtest, maar 'gewoon' 30 ms met een ICMP ping.
Dus nog niet baanbrekend snel.
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:43:
[...]

Da's niet de bedoeling. Hij zou bij 5G ook gewoon 4G+-banden moeten toevoegen en minimaal dezelfde snelheid halen. Ik neem aan dat dit kinderziektes zijn.
Ik denk dat het hier lokaal in Utrecht (3511) mis gaat, want was op kantoor in Amstelveen, en daar trok ik wel met gemak 350-400 Mbps met 5G.

[ Voor 23% gewijzigd door Jeffrey87 op 03-07-2020 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeffrey87 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:53:
[...]

Ik denk dat het hier lokaal in Utrecht (3511) mis gaat, want was op kantoor in Amstelveen, en daar trok ik wel met gemak 350-400 Mbps met 5G.
Ik vraag me af of dat komt doordat Vodafone altijd 4G800 als basis gebruikt voor 5G. Weet iemand of dat klopt? In dat geval kun je namelijk op de rand van het verzorgingsgebied van 2 masten (eentje 5CA, eentje 2CA) op een tragere mast komen met 5G dan wanneer je op 4G zit.

Als 5G echter ook vanuit andere 4G-frequenties (bijv. 2100, 2600) kan worden aangestuurd dan zou dit geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:08:
[...]

Ik vraag me af of dat komt doordat Vodafone altijd 4G800 als basis gebruikt voor 5G. Weet iemand of dat klopt? In dat geval kun je namelijk op de rand van het verzorgingsgebied van 2 masten (eentje 5CA, eentje 2CA) op een tragere mast komen met 5G dan wanneer je op 4G zit.

Als 5G echter ook vanuit andere 4G-frequenties (bijv. 2100, 2600) kan worden aangestuurd dan zou dit geen probleem moeten zijn.
Ik zit hier thuis (3511) tussen relatief veel masten in.
Op kantoor (1181) heb ik een directe line of sight met de mast, dus jouw theorie klinkt inderdaad aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toevallig ergens relatief dicht in de buurt van de mast op de Oudegracht vlakbij de Vollerbrug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:20:
Toevallig ergens relatief dicht in de buurt van de mast op de Oudegracht vlakbij de Vollerbrug?
Dat is gelijk achter mijn huis ja.
Pagina: 1 ... 73 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.