Terechte opmerking.krakendmodem schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:24:
[...]
Noem mij een azijnzeiker; maar ik heb m'n vraagtekens bij dit soort tests.
Normaal gesproken staat er bij veel (tech)websites meestal wel een berichtje over dit soort tests/artikelen. Zelfs Tweakers bericht er niet over dat Vodafone nu als beste uit de test komt.
Wat mij bij de afgelopen tests van P3 ook al opviel is dat de grotere steden (eigenlijk de gehele Randstad) + een paar grote steden daarbuiten, en een paar snelwegen/spoorwegen gemeten zijn. Complete buitengebieden (Achterhoek, heel Zeeland, en 85% van Noord Nederland werden "overgeslagen/niet gemeten" en dat zijn nou net die gebieden waar nog de winst te behalen valt voor de providers. De dekking is meestal wel op orde, maar met band 20 sites op 10mhz (voornamelijk Vodafone en hier en daar ook KPN) ga je nooit die extreme snelheden halen die je in stedelijke gebied wel aantikt.
Ik denk eerlijk gezegd ook dat als er in buitengebieden /kleine gehuchten wordt gemeten, dat de dekking dan ook nog wel eens voor alle providers tegen kan gaan vallen en dus inleveren op die puntenscore.
We zijn inderdaad wel flink verwend met de dekking hier. Met lange ritten door het halve land stream ik soms continu op 320Kbps radio, maar blijf ik overal nog steeds op 4G verbonden. Geen wegvallende verbinding of gaten zonder dekking.
Voor de nieuw te veilen vergunningen moeten de operators gelukkig aan nieuwe voorwaarden voldoen waaronder minimale snelheden en dekking van het landoppervlak. Voorheen was er geen minimum en de dekkinksverplichting was iets van 98% van de bevolking ipv landoppervlak, en water-snel-spoor-weg.
Met de randstad zat je al aardig in de richting van de verplichting in de vergunning....
/f/image/hxK9Cc4puRoymsLcLIKWG2Kq.png?f=fotoalbum_large)