[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.271 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
krakendmodem schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:24:
[...]

Noem mij een azijnzeiker; maar ik heb m'n vraagtekens bij dit soort tests.

Normaal gesproken staat er bij veel (tech)websites meestal wel een berichtje over dit soort tests/artikelen. Zelfs Tweakers bericht er niet over dat Vodafone nu als beste uit de test komt.

Wat mij bij de afgelopen tests van P3 ook al opviel is dat de grotere steden (eigenlijk de gehele Randstad) + een paar grote steden daarbuiten, en een paar snelwegen/spoorwegen gemeten zijn. Complete buitengebieden (Achterhoek, heel Zeeland, en 85% van Noord Nederland werden "overgeslagen/niet gemeten" en dat zijn nou net die gebieden waar nog de winst te behalen valt voor de providers. De dekking is meestal wel op orde, maar met band 20 sites op 10mhz (voornamelijk Vodafone en hier en daar ook KPN) ga je nooit die extreme snelheden halen die je in stedelijke gebied wel aantikt.

Ik denk eerlijk gezegd ook dat als er in buitengebieden /kleine gehuchten wordt gemeten, dat de dekking dan ook nog wel eens voor alle providers tegen kan gaan vallen en dus inleveren op die puntenscore.

We zijn inderdaad wel flink verwend met de dekking hier. Met lange ritten door het halve land stream ik soms continu op 320Kbps radio, maar blijf ik overal nog steeds op 4G verbonden. Geen wegvallende verbinding of gaten zonder dekking.
Terechte opmerking.
Voor de nieuw te veilen vergunningen moeten de operators gelukkig aan nieuwe voorwaarden voldoen waaronder minimale snelheden en dekking van het landoppervlak. Voorheen was er geen minimum en de dekkinksverplichting was iets van 98% van de bevolking ipv landoppervlak, en water-snel-spoor-weg.
Met de randstad zat je al aardig in de richting van de verplichting in de vergunning....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zantiath
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-06 09:48
Sinds de afgelopen paar maanden heb ik problemen met mijn 4G verbinding. In en om het huis is de 4G+ berbinding prima tot ik ga bellen en de telefoon gaat over. Dan swicthed het netwerk naar het E netwerk en is de kwaliteit echt heel belabberd. Zodra ik weer ophang knalt 4G direct weer aan.

Iemand een idee?

Motorola One Vision op de laastet android 10 update van 1 april 2020. QSAS30.62-24-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:56
Zantiath schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:10:
Sinds de afgelopen paar maanden heb ik problemen met mijn 4G verbinding. In en om het huis is de 4G+ berbinding prima tot ik ga bellen en de telefoon gaat over. Dan swicthed het netwerk naar het E netwerk en is de kwaliteit echt heel belabberd. Zodra ik weer ophang knalt 4G direct weer aan.

Iemand een idee?

Motorola One Vision op de laastet android 10 update van 1 april 2020. QSAS30.62-24-6
Klinkt alsof je telefoon geen VoLTE (bellen over 4G) ondersteunt. Dan val je terug naar 2G/3G. En aangezien 3G nu uitstaat bij vodafone wordt dat dus 2G.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10 17:19
Zantiath schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:10:

Iemand een idee?

Staat 4G bellen wel bij jouw aan?
https://forum.vodafone.nl...en-4g-volte-vowifi-274646
Ik zie dat jouw toestel niet officieel ondersteund wordt, is dit het geval kan je in dat topic navraag doen hoe het zit met de ondersteuning van jouw toestel. De kans bestaat dat ze het wel kunnen implementeren, dit is de enige effectieve optie die ik je kan aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe zit het met bellen via 5G bij Vodafone eigenlijk? Werkt dat of ga je dan toch weer via 4G?
Ben ook benieuwd of er nog mensen in de buurt van Maastricht zijn die al dan niet op de 3.5 MHz kunnen komen daar met een SGS20 :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:40:
Hoe zit het met bellen via 5G bij Vodafone eigenlijk? Werkt dat of ga je dan toch weer via 4G?
Ben ook benieuwd of er nog mensen in de buurt van Maastricht zijn die al dan niet op de 3.5 MHz kunnen komen daar met een SGS20 :)
Geen idee. Technisch verschilt het niet heel erg volgens mij, is gewoon sip over ipsec. 3500MHz in maastricht is alweer offline volgens het antenneregister, maar daar staat nog wel een mmwave testlicentie. Zou leuk zijn als iemand dat in actie kan zien, maar de kans is klein.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:48:
[...]

Geen idee. Technisch verschilt het niet heel erg volgens mij, is gewoon sip over ipsec. 3500MHz in maastricht is alweer offline volgens het antenneregister, maar daar staat nog wel een mmwave testlicentie. Zou leuk zijn als iemand dat in actie kan zien, maar de kans is klein.
Technisch misschien niet maar de hoeveelheid bandbreedte etc. wel, vandaar :)
Of Eindhoven anders. Als die er wel nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zantiath
jk-5 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:11:
[...]

Klinkt alsof je telefoon geen VoLTE (bellen over 4G) ondersteunt. Dan val je terug naar 2G/3G. En aangezien 3G nu uitstaat bij vodafone wordt dat dus 2G.
aiiiii Voor een telefoon die slechts 1 jaar uit is, is dit wel echt te betreuren... Nu val ik constant weg of ben ik niet te verstaan...Belachelijk eigenlijk dat dit kan.
dutchnltweaker schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:08:
[...]

Staat 4G bellen wel bij jouw aan?
https://forum.vodafone.nl...en-4g-volte-vowifi-274646
Ik zie dat jouw toestel niet officieel ondersteund wordt, is dit het geval kan je in dat topic navraag doen hoe het zit met de ondersteuning van jouw toestel. De kans bestaat dat ze het wel kunnen implementeren, dit is de enige effectieve optie die ik je kan aanraden.
Helaas werkt dit niet en sta ik ook niet in de bijlage van het bericht. Ziet er naar uit dat als ik met mijn klanten goed wil kunnen communiceren mijn 1 jaar oude telefoon (mei 2019 correctie juni 2019 uitgebracht) de prul in kan doen. Zou toch eigenlijk niet moeten mogen.

Vodafone ook nog maar eens over gepolst.

Beiden erg bedankt voor de reply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:48

knakworst

Get more sats!

Zantiath schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:48:
[...]

aiiiii Voor een telefoon die slechts 1 jaar uit is, is dit wel echt te betreuren... Nu val ik constant weg of ben ik niet te verstaan...Belachelijk eigenlijk dat dit kan.

Helaas werkt dit niet en sta ik ook niet in de bijlage van het bericht.
Probeer eens:
It is actually possible that you have a VoLte supported phone but you are not able to use it because you haven't enabled it yet.

Following is the universal method to enable Volte for all android phone:
Dial *#*#4636#*#*
Select Volte Provisioned flag under Phone Information
Restart your phone.
The other simple way includes enabling from call setting:

Open Dialer app.
Click on three dots for Settings.
Go in Sim & Network.
Look for Volte option.
Enable the radio button
You are good to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zantiath
Super bedankt voor deze tip, helaas kan ik deze ook hier niet instellen. Dat word een nieuwe telefoon halen ben ik bang wat heel geforceerd aan voelt mede omdat dit een prima ding is en voor de rest prima functioneerd. Vind het wel een bizar kleine lijst van Vodafone die 4G en of wifi bellen ondersteund. De meest recente telefoons staan er niet eens tussen. Of mag je daar van uit gaan dat die dit standaard hebben? Begin nu letterlijk aan alles te twijfelen haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwW6xY6j4zGxZQXnoEmMHaX0iCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hxK9Cc4puRoymsLcLIKWG2Kq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10 07:31
Zantiath schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:18:
[...]

Super bedankt voor deze tip, helaas kan ik deze ook hier niet instellen. Dat word een nieuwe telefoon halen ben ik bang wat heel geforceerd aan voelt mede omdat dit een prima ding is en voor de rest prima functioneerd. Vind het wel een bizar kleine lijst van Vodafone die 4G en of wifi bellen ondersteund. De meest recente telefoons staan er niet eens tussen. Of mag je daar van uit gaan dat die dit standaard hebben? Begin nu letterlijk aan alles te twijfelen haha

[Afbeelding]
Probeer eens in jou dailer te bellen naar *#*#86583#*#*? Misschien heb je geluk en triggert dit VoLTE...

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zantiath
Jassy schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:31:
[...]

Probeer eens in jou dailer te bellen naar *#*#86583#*#*? Misschien heb je geluk en triggert dit VoLTE...
Helaas werkte ook dit niet. Toch bedankt voor de kennis, de codes en de voor mijn gevoel deze bizar random tips. hahaha voel me echt opeens een verschrikkelijke leek op het gebied van telefoons 8) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De meest recente telefoons die een beetje mainstream zijn ondersteunen het wel allemaal, zeker als ze ze ook verkopen. Vodafone ondersteunt volgens mij meer dan KPN en T-Mobile, vorige keer dat ik checkte iig.

Maar op 2G zou je op zich prima moeten kunnen bellen, als dat niet zo is dan is het een idee om een netwerkklacht aan te maken. Het kan zijn dat er iets mis is met de 2G-configuratie in jouw omgeving en dat ze er wat aan kunnen doen. Kan ergens op de Vodafone-website.

Een toestel dat op 4G kan bellen zou nog beter zijn natuurlijk, er zijn plekken (indoor) waar Vodafone alleen 4G-cellen heeft hangen en geen 2G, dus daar heb je dan alleen data als het signaal van buiten niet toereikend is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:52
Band 1 is hier nu ook EARFCN 74, 2117.40 MHz:
http://x264.nl/dump/band1-2020-05-20-vodafone-2117.40mhz.jpg

Binnenkort 15 MHz vermoed ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:15:
De meest recente telefoons die een beetje mainstream zijn ondersteunen het wel allemaal, zeker als ze ze ook verkopen. Vodafone ondersteunt volgens mij meer dan KPN en T-Mobile, vorige keer dat ik checkte iig.

Maar op 2G zou je op zich prima moeten kunnen bellen, als dat niet zo is dan is het een idee om een netwerkklacht aan te maken. Het kan zijn dat er iets mis is met de 2G-configuratie in jouw omgeving en dat ze er wat aan kunnen doen. Kan ergens op de Vodafone-website.

Een toestel dat op 4G kan bellen zou nog beter zijn natuurlijk, er zijn plekken (indoor) waar Vodafone alleen 4G-cellen heeft hangen en geen 2G, dus daar heb je dan alleen data als het signaal van buiten niet toereikend is.
Als je precies tussen een aantal sites in zit en daardoor continu handovers maakt dan kunnen gesprekken vrij snel onverstaanbaar worden over 2G. Zit thuis in dezelfde situatie waardoor enkel bellen over 3G en 4G goed werkt (heb er zakelijk zelfs een nieuw toestel voor gekocht die VOLTE ondersteunt nadat 3G uitgeschakeld werd). De dekking is an sich prima (-90dBm op 2G) maar toch geeft het issues.

Vooral vroeger bij T-Mobile was handoveren echt een issue op het Nokia/Siemens netwerk. Door de hoge dichtheid van sites maakte je op sommige plekken op 2G elke 5sec een handover en verloor je een halve seconde het gesprek. Onbruikbaar gewoon en dat met -65 dBm.

[ Voor 3% gewijzigd door MensionXL op 20-05-2020 22:42 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is in principe mogelijk om je 2G handovers minder trigger-happy in te stellen, zeker als meerdere zo'n hoge signaalsterkte hebben. Moet men alleen wel doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-10 21:16
Ik heb net een OnePlus 8 gekocht. Nu blijkt dat 5g ondersteuning nu Vodafone snel live is gegaan op de meeste 5g toestellen nog helemaal niet actief te zijn. Toestellen moeten eerst nog voorzien worden van software updates voordat deze overweg gaan kunnen met het Vodafone 5g netwerk/5g in het algemeen. Dat had ik niet verwacht.

Er zijn veel klachten over de Samsung S20 serie telefoons met eigen Samsung processor, maar die hebben als het goed is wel een update met 5g ondersteuning gehad. Bij bijvoorbeeld OnePlus op de 8 en 8 pro komt 5g in het netwerk menu nog niet een voor! Zitten we toch weer in het WAP tijdperk blijkbaar (Where Are the Phones). ;)

Hier nog een interessant linkje: https://androidworld.nl/nieuws/5g-telefoons-5g-netwerk/

Edit: In dit artikel staat voor het moedermerk van Oneplus oftewel Oppo dat de find X2 en Neo serie in augustus 2020 van een software update voor 5g wordt voorzien. Ik hoop toch echt dat dat bij de One plus 8 en 8 pro eerder zal zijn. Zeker nu Vodafone 5g actief heeft zou dit een versnelling moeten kunnen brengen toch. Hoopgevend is het topic op het Vodafone forum: https://forum.vodafone.nl...5g-gaat-dit-werken-301197 . Er wordt dus samengewerkt.

En de 5g netwerken updates lopen gelukkig op de OnePlus 8 stuk voor stuk en om de paar dagen binnen. Vandaag weer een firmware opdate met verbeteringen van de camera’s en de stabilliteit en een update om 5g aan te zetten voor voor Telia 5g in Noorwegen.

.....en als de 5g update voor Nederland straks binnen komt, let er dan ook even op dat voorlopig eerst simslot 1 de 5g ondersteunt. Later komt er een software update die ook simslot 2 voor 5g geschikt gaat maken.

[ Voor 40% gewijzigd door ucsdcom op 23-05-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wonderwout
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-10 15:23
ucsdcom schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:57:
Ik heb net een OnePlus 8 gekocht. Nu blijkt dat 5g ondersteuning nu Vodafone snel live is gegaan op de meeste 5g toestellen nog helemaal niet actief te zijn. Toestellen moeten eerst nog voorzien worden van software updates voordat deze overweg gaan kunnen met het Vodafone 5g netwerk/5g in het algemeen. Dat had ik niet verwacht.

Er zijn veel klachten over de Samsung S20 serie telefoons met eigen Samsung processor, maar die hebben als het goed is wel een update met 5g ondersteuning gehad. Bij bijvoorbeeld OnePlus op de 8 en 8 pro komt 5g in het netwerk menu nog niet een voor! Zitten we toch weer in het WAP tijdperk blijkbaar (Where Are the Phones). ;)

Hier nog een interessant linkje: https://androidworld.nl/nieuws/5g-telefoons-5g-netwerk/
Zelfde frustratie hier, OnePlus 8 gekocht, vooral voor 5G, maar OnePlus heeft 5G uit staan in huidige firmware. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Telefoonmerken willen tegenwoordig graag de 5G-netwerken certificeren voordat je er gebruik van mag maken. Lekker handig allemaal :+

Heb zelf nog geen telefoon gekocht die 5G ondersteunt, laat het eerst maar zinnig zijn qua extra voordelen, m.a.w. echt snelheidsverschil merken in het dagelijks leven, los van het feit dat ik nog bij KPN zit (hoe lang nog, geen idee..). Duurt hoe dan ook nog zeker een paar maanden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Het grote voordeel van een 5G toestel voor mij is dat het de kans op een verbinding verhoogd. Hoe meer banden en technieken het toestel ondersteunt, hoe groter de kans is dat ik mijn werk kan doen overdag.
En als in de komende maanden de nieuwe banden geactiveerd worden in Nederland neemt de manier waarop mij toestel verbinding kan maken dus behoorlijk toe.

Nu dat operators een techniek toepassen die nog geen 6 maanden geleden is gelanceerd is het niet verwonderlijk dat toestel fabrikanten even nodig hebben om (indien mogelijk) hun software op aan te passen. Maar dat zal zich in de loop van de maanden wel uitkristalliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Raider095 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:06:
De voorbereidingen voor de uitbreiding van LTE op 2100MHz naar 15MHz zijn in elk geval in volle gang.
Waarom nu eigenlijk naar 15 MHz toe? (Ik zie nog niets).
Is dit een test voor de 2100 MHz veiling herindeling? Stel ze passen morgen alles aan, dan kan het over iets meer dan een maand weer anders zijn, na de veiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
neeecht schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:45:
Waarom nu eigenlijk naar 15 MHz toe? (Ik zie nog niets).
Is dit een test voor de 2100 MHz veiling herindeling? Stel ze passen morgen alles aan, dan kan het over iets meer dan een maand weer anders zijn, na de veiling.
Geen idee, misschien gewoon een gok :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jk-5
Vodafone heeft zojuist voor het eerst dit jaar een update geplaatst in het antenneregister. Door een fout aan hun kant kwamen geen veranderingen door sinds begin 2020 (iets met een filtertje op 201* ofzo).

Ze hebben begin dit jaar zo'n 300 locaties omgebouwd van b20-only of b3-b20 naar b1-b3-b20 en 30 omgebouwd naar de zwaarste 1-3-7-7-20. Verder hebben ze de b1 carrier verplaatst van 2115MHz naar 2117MHz. Op rustigere plekken bouwen ze om naar 1-20 of 3-20. Waarom ze niet gewoon standaardiseren op een bepaalde layout ipv onderscheid maken tussen 1-20 en 3-20 weet ik niet. Mogelijk hergebruiken ze de b1 zenders die al aanwezig waren door 3G, welke door een baseband swap bruikbaar zijn geworden voor 4G.

https://antennekaart.nl/k...53-41a1-991a-72e837d0a3ff

[ Voor 23% gewijzigd door jk-5 op 27-05-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Vodafone heeft rond Zandvoort ook flink zitten upgraden:

Afbeeldingslocatie: https://jk-5-media.fra1.digitaloceanspaces.com/public/zandvoort-vodafone.png

20 sectoren met b1-b3-b7-b7. 60MHz aan spectrum per sector. Waarschijnlijk 3 high-density antennes met 6 sectoren per stuk. Lijkt op 15 graden per sector. T-Mobile heeft ook een soortgelijke deployment gedaan met 2 high-density antennes met ook 6 sectoren per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben wel nieuwsgierig of er nu al een 5G-strategie is, of dat straks ineens weer alles heel anders moet als 5G eraan komt.

Ben benieuwd of er nog een verhaal komt rondom wat ze bij Zandvoort aan het doen zijn.

Edit: bij nader inzien heb ik het vermoeden dat men nu vooral op allerlei plekken band 1 en 3 aan het uitrollen is om DSS uit te kunnen rollen. Ze hebben het namelijk over landelijke dekking in juli dus dat zal wel allemaal band 3 (en 1?) DSS worden. Meerdere band 20-only plekken op centrale punten zijn vervangen door iets met 1 of 3 erbij, dus ik gok dat dat de reden is. Tja...

Edit 2: ik zie ook op allerlei plekken dat bepaalde sectoren van een band20-only antenne zijn uitgeschakeld, in Limburg bijvoorbeeld. Heel bizar gedacht misschien, maar zou dat zo zijn zodat de kans groter is dat een 5G-telefoon op een andere band 20 connect waar wel DSS 5G mogelijk is? Ik zie dit alleen bij band20-only locaties namelijk. Ik denk dus dat dit echt de reden is. Een klein beetje slecht vind ik dat wel :+

[ Voor 73% gewijzigd door Sorcerer8472 op 27-05-2020 13:02 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jk-5
Zojuist is de 5G laag in het antenneregister live gegaan. Inmiddels ook op antennekaart.nl. Zie hier: https://antennekaart.nl/kaart/5g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-10 21:45

RSB

Is er hier iemand met een Oneplus 8 Pro?
Heeft iemand dit toestel met voLTE of voWIFI icm vodafone actief?

[ Voor 14% gewijzigd door RSB op 30-05-2020 19:19 ]

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-10 13:44
RSB schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:18:
Is er hier iemand met een Oneplus 8 Pro?
Heeft iemand dit toestel met voLTE of voWIFI icm vodafone actief?
Bij mij werkt in ieder geval VoLTE op de OnePlus 8 Pro, out of the box.

[ Voor 3% gewijzigd door henk_dh op 31-05-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-10 21:45

RSB

henk_dh schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:28:
[...]

Bij mij werkt in ieder geval VoLTE op de OnePlus 8 Pro, out of the box.
Thanks! Ben van plan ook eentje te halen :)
Maar heb zeker geen zin om weer met voice op 2G te gaan zitten :+

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:34
Ik heb zelf een OnePlus 8 pro en VoWiFi werkt bij mij regelmatig niet.
Tenminste dat denk ik want de ene keer staat het icoontje wel in beeld en de andere keer niet.
Mijn vrouw heeft de "gewone" oneplus 8 en daar is het precies hetzelfde.
Is dit een Oneplus ding of is ligt het aan mij WiFi netwerk? Of een instelling in de telefoon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Vanmiddag wat speedtestjes gedaan, best out of 3:
Xiaomi Poco F2 Pro met '5G' 143,5Mbps download
Xiaomi Poco F2 Pro met '4G+' 147,7Mbps download

OnePlus 8 Pro met '5G', vooralsnog niet standaard mogelijk
OnePlus 8 Pro met '4G+' 206,9Mbps download

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:43
ComTech schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:44:
Tenminste dat denk ik want de ene keer staat het icoontje wel in beeld en de andere keer niet.
Is dit een Oneplus ding of is ligt het aan mij WiFi netwerk? Of een instelling in de telefoon?
Zou een instelling op het netwerk van Vodafone kunnen zijn, T-Mobile activeert VoWIFI bijvoorbeeld pas bij onvoldoende signaal van het netwerk.
Wellicht zou je in de instellingen kunnen zoeken naar voorkeur bellen via WiFi/mobiele netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-10 10:43

SebasFM

BOFH

ComTech schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:44:
Ik heb een 8 Pro met Vodafone. Je kan in de instellingen kiezen waar de voorkeur naar uitgaat. VoLTE of VoWiFi. Als je de laatste kiest zal de telefoon, indien je met WiFi bent verbonden , gebruik maken van VoWiFi. Werkt hier perfect.

Met een Nokia 9 kon ik dit bij Vodafone wel instellen, maar bij T-Mobile bijvoorbeeld weer niet. Dus dat zal per provider afhangen of je een voorkeur kan opgeven.

[ Voor 4% gewijzigd door SebasFM op 02-06-2020 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 28-10 10:43

SebasFM

BOFH

CLB schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:51:
Vanmiddag wat speedtestjes gedaan, best out of 3:
Xiaomi Poco F2 Pro met '5G' 143,5Mbps download
Xiaomi Poco F2 Pro met '4G+' 147,7Mbps download

OnePlus 8 Pro met '5G', vooralsnog niet standaard mogelijk
OnePlus 8 Pro met '4G+' 206,9Mbps download
Ik heb de indruk dat de Xiaomi telefoons niet alle banden tegelijk willen aggregeren die in de EU voorkomen. Op mijn Xiaomi Mi 9T Pro kreeg ik op een 5CA site van Vodafone niet meer dan 3CA.

Als ik dan de snelheid van de Mi 9T Pro vergelijk met mijn OnePlus 8 Pro waarbij er alleen van 2CA gebruik gemaakt kan worden (B20+B3), dan zit daar toch best verschil in: 40/15 voor de Xiaomi vs. 90/60 voor de OnePlus. Waar dit verschil vandaan komt...? Slechter ontwerp antennes? Geen idee.
(Meerdere metingen op beide telefoons in een tijdsbestek van een kwartier.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@SebasFM https://www.gsmarena.com/xiaomi_mi_9t_pro-9791.php
Die telefoons besparen op: Aantal antennes, aantal banden (dus ook minder antennes) en rekenkracht.
Meestal is dit 2CA/3CA max in de praktijk.

"4G bands 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 20, 28, 38, 40"
Je hebt gelukkig wel alle banden, maar max CA kun je helaas vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-10 16:04
Ik ben wel benieuwd, ik krijg binnenkort een Mi 10 binnen om het uit te proberen, maar ik denk dat deze '5G light' nog niet aanstaat bij hollandsnieuwe? Of is dit wel het geval 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
J0kerNL schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:22:
Ik ben wel benieuwd, ik krijg binnenkort een Mi 10 binnen om het uit te proberen, maar ik denk dat deze '5G light' nog niet aanstaat bij hollandsnieuwe? Of is dit wel het geval 8)7
Het wordt wel 5G light enzo genoemd, maar KPN geeft inmiddels op haar website ook aan dat 5G niet veel sneller zal zijn dan 4G totdat de overheid in 2022 de hogere frequenties veilt.

Verwacht dus geen extreem snel 5G hier tot 2022. Het zal een klein stukje sneller zijn dan 4G en als je pech hebt op bepaalde locaties iets langzamer, hoewel ik denk dat dat nog wel snel opgelost zal worden.

NB: is er een insider hier die al iets weer over 5G roaming? In bepaalde andere landen hebben providers (bijv. Vodafone UK) wel snellere versies van 5G draaien, zou gaaf zijn als je daar als Nederlandse abonnee ook al iets mee kan. Hoewel daar natuurlijk wel keihard de beperkingen van die roaming-tunneling voelbaar gaan worden. Of komt daar ook nog een oplossing voor? @SafariFlow, weet jij meer en kun jij al wat zeggen? ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Sorcerer8472 op 03-06-2020 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-10 12:59
Vanaf vandaag is 5G Roaming live met Vodafone Duitsland, zowel in- als outbound. Daarnaast is inbound ook live met Vodafone Ierland en FarEastTone Taiwan.

Het tunneling dingetje zul je altijd blijven houden (tenzij je local breakout gaat doen, maar dat zie ik niet gebeuren). Je gaat altijd via de Packet Gateway in het thuis-netwerk het internet op. Binnen Europa is het verschil in snelheid verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SafariFlow schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:37:
Vanaf vandaag is 5G Roaming live met Vodafone Duitsland, zowel in- als outbound. Daarnaast is inbound ook live met Vodafone Ierland en FarEastTone Taiwan.

Het tunneling dingetje zul je altijd blijven houden (tenzij je local breakout gaat doen, maar dat zie ik niet gebeuren). Je gaat altijd via de Packet Gateway in het thuis-netwerk het internet op. Binnen Europa is het verschil in snelheid verwaarloosbaar.
Ah nice, nog een primeur, dus daar zouden al zeer hoge snelheden mogelijk zijn geloof ik! :)

Zou een andere optie niet evt. zijn dat je een cloud-based netwerk core opzet? Bijv. dat Vodafone NL ook in de VS connect met bijvoorbeeld de Amerikaanse providers. Bij een inkomend telefoongesprek vanuit de VS kan dit in de VS het netwerk van Vodafone NL op. Heb je dan iemand die ook roamt in de VS, dan kan het lokaal worden doorgeschakeld ipv dat het naar NL gaat en weer terug. Hetzelfde geldt voor data; die gaat niet meer de hele wereld over. Bepaalde walled garden content kan alsnog via NL gaat, gebaseerd op bepaalde business rules. Is zoiets in theorie niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Laatst online: 27-10 17:19
SafariFlow schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:37:

Heb je hier eem bron van? Kon deze namelijk niet 123 vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10 07:31
dutchnltweaker schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:18:
[...]

Heb je hier eem bron van? Kon deze namelijk niet 123 vinden.
Ik denk dat in dit geval de user de bron is.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Vodafone is begonnen met 15 MHz op Band 1 in Amsterdam en omgeving:
http://x264.nl/dump/2100mhz-2020-06-05-vodafone-15mhz.jpg

Update:
Ook in de telefoon nu 15 MHz.
Muur 1: 15 MHz
Muur 2: 10 MHz

Zo ook te zien in het spectrum screenshot, grappig.

@jk-5 Mja, 10MHz en 15 MHz masten staan door elkaar aan. :)
@jk-5 update voor jou: Dus niet het moment van inschakelen, maar nog steeds dezelfde situatie; 2 bandbreedtes staan door elkaar aan.

[ Voor 61% gewijzigd door neeecht op 05-06-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:33:
Grappig dat je het moment van inschakelen hebt gevangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Laatst online: 21:34
SebasFM schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:27:
[...]

Ik heb een 8 Pro met Vodafone. Je kan in de instellingen kiezen waar de voorkeur naar uitgaat. VoLTE of VoWiFi. Als je de laatste kiest zal de telefoon, indien je met WiFi bent verbonden , gebruik maken van VoWiFi. Werkt hier perfect.
Dat heb ik dus ingesteld maar VoWiFi doet het maar af en toe.
Meestal staat er nog gewoon VoLTE of gewoon helemaal niks ondanks dat ik een WiFi verbinding heb.
Misschien is het een OnePlus ding want de 8 van m'n vrouw heeft het ook regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-10 08:45

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

ComTech schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:53:
[...]

Dat heb ik dus ingesteld maar VoWiFi doet het maar af en toe.
Meestal staat er nog gewoon VoLTE of gewoon helemaal niks ondanks dat ik een WiFi verbinding heb.
Misschien is het een OnePlus ding want de 8 van m'n vrouw heeft het ook regelmatig.
In VoWiFi heb je onder Android vaak nog de keuze tussen Voorkeur Mobiel netwerk en Voorkeur WiFi. Bij voorkeur Mobiel netwerk schakelt toestel terug naar 4G als dat goed is.
Ik zou dan Voorkeur WiFi instellen als het kan.
Kan het niet dan is Voorkeur Mobiel netwerk waarschijnlijk de default net als bij iPhones.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
neeecht schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:33:

Update:
Ook in de telefoon nu 15 MHz.
Muur 1: 15 MHz
Muur 2: 10 MHz

Zo ook te zien in het spectrum screenshot, grappig.

@jk-5 Mja, 10MHz en 15 MHz masten staan door elkaar aan. :)
@jk-5 update voor jou: Dus niet het moment van inschakelen, maar nog steeds dezelfde situatie; 2 bandbreedtes staan door elkaar aan.
Nog steeds twee carriers door elkaar.
Heeft misschien met 4G/5G te maken?
Anders slaat het weer helemaal nergens op. Het is zelfs een mega nieuwe site die niet 15 MHz is. Vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neeecht schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:01:
[...]

Nog steeds twee carriers door elkaar.
Heeft misschien met 4G/5G te maken?
Anders slaat het weer helemaal nergens op. Het is zelfs een mega nieuwe site die niet 15 MHz is. Vaag.
Is gewoon nog niet overal aangepast, op zich heeft het geen negatieve gevolgen voor de dekking dus zo spannend is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:35:
[...]

Is gewoon nog niet overal aangepast, op zich heeft het geen negatieve gevolgen voor de dekking dus zo spannend is het ook niet.
Je hebt gelijk gekregen, overal nu 15 MHz.
Ik ga mijn screenshots updaten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 28-10 13:42

Wailing_Banshee

You're Next

Het lijkt erop dat vodafone een grote storing heeft... Erg lastig als je de telefoonverbinding nodig hebt voor 2FA!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:43
Wailing_Banshee schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:03:
Het lijkt erop dat vodafone een grote storing heeft... Erg lastig als je de telefoonverbinding nodig hebt voor 2FA!
In Midden-Limburg nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-10 14:27
Zuid-Holland ook geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apeldoorn ligt plat.
hun portal ligt er uit ( https://portal.vodafone.nl/ )
zakelijke support werkt ook niet.

en volgens alle storingen punt nl hebben ze ook issues.

Twitter van Vodafone is ook wakker

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnarlkin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-10 13:58
In Braband zijn er ook problemen in ieder geval. Mobiele nummers kunnen niet gebeld worden en onze telefooncentrale heeft ook problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlanderqp
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:19
Ditzelfde is in Limburg. Momenteel telefonisch niet bereikbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Highlanderqp op 11-06-2020 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb gelukkig nu regelmatig verbinding met vodafone.de, dus kon uiteindelijk wel inloggen :D (die zender aan de andere kant van de Eems is zo sterk dat ik daar zelfs een goede verbinding mee heb, 2 van de 4 streepjes gevuld!) Ik krijg soms midden in de nacht wel eens sms'jes "welkom in Duitsland"....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodhisatva
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 00:48
Amersfoort hier - Data werkt prima, bellen echter niet - een ingesproken bericht van een dame die meldt: "Dit toestel is niet aangemeld"

OU812?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-10 09:55
Hier in Utrecht geen problemen met bellen via VoLTE en VoWiFi.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeffrey87 op 11-06-2020 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 22:30

derx666

mecker ende blaet

In omgeving Venlo ligt Vodafone (zakelijk one abbo) er helemaal uit. Geen telefonie, geen data.

Van mijn werkgever kreeg ik de melding dat ook onze Vodafone telefooncentrale "in de cloud" offline is op dit moment.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-10 09:19
derx666 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:42:
In omgeving Venlo ligt Vodafone (zakelijk one abbo) er helemaal uit. Geen telefonie, geen data.

Van mijn werkgever kreeg ik de melding dat ook onze Vodafone telefooncentrale "in de cloud" offline is op dit moment.
Same in Rijen (NB).
Zowel vast al mobiel zijn we niet bereikbaar. Zelfs de nooddoorschakeling van het hoofdnummer werkt niet door de omvang vd storing.

Update: 10.00 uur.
Het lijkt weer te werken!

[ Voor 4% gewijzigd door DarkAllMan op 11-06-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Op twitter geven ze nu in reacties al toe dat er iets speelt, maar dat ze er nog niet achter zijn wat het probleem is. Als ik zo lees dat er vooral problemen zijn in omgeving limburg en brabant zouden er wel eens problemen kunnen zijn in het vodafone datacenter in Eindhoven.

Normaal loopt mijn 4G verkeer ook via Eindhoven naar Amsterdam, dat loopt nu via Arnhem naar Amsterdam. Dat bevestigt het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 27-10 22:30

derx666

mecker ende blaet

derx666 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:42:

Hier omgeving Venlo lijkt nu alles weer online te komen. Ik wordt iig gebombardeerd door een hele berg smsjes :)

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-10 08:09
Werkt intussen ook weer hier.
Zo'n 500 netlijnen en een paar duizend man die niet meer kon bellen/gebeld worden, vaste telefonie.
Normaliter activeren we dan ERS maar de Vodafone-portal lag er ook uit dus dat kon niet.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

jk-5 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:17:
Op twitter geven ze nu in reacties al toe dat er iets speelt, maar dat ze er nog niet achter zijn wat het probleem is. Als ik zo lees dat er vooral problemen zijn in omgeving limburg en brabant zouden er wel eens problemen kunnen zijn in het vodafone datacenter in Eindhoven.

Normaal loopt mijn 4G verkeer ook via Eindhoven naar Amsterdam, dat loopt nu via Arnhem naar Amsterdam. Dat bevestigt het bovenstaande.
Ik woon nou niet echt in de buurt van Eindhoven... Maar ik heb ook weer verbinding met vodafone.nl, ipv vodafone.de!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wonderwout
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-10 15:23
Ora et Labora schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:22:
Werkt intussen ook weer hier.
Zo'n 500 netlijnen en een paar duizend man die niet meer kon bellen/gebeld worden, vaste telefonie.
Normaliter activeren we dan ERS maar de Vodafone-portal lag er ook uit dus dat kon niet.
ERS = Emergency Routing System?

PDF: https://www.vodafone.nl/_...ns/brochure-one-fixed.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• routier_lub
  • Laatst online: 07-09 22:33
Toch jammer dat er in geval van storing nog steeds geen roaming mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:58
routier_lub schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:44:
Hoe vaak is er een storing en wat zijn de kosten om roaming (en wanneer zet je dat aan, het netwerk was gewoon beschikaar) mogelijk te maken?
Als je dit echt zo belangrijk vind, dan koop je een simonly/prepaid van een ander merk om te kunnen uitbellen met die ene storing per 2a3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

routier_lub schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:44:
Ik neem aan dat je roaming naar een andere Nederlandse provider bedoelt. Want ik was gewoon aan het roamen :p Maar je hebt wel een punt. Waarom switch je wel automatisch als je geen verbinding met je provider kunt krijgen met een buitenlandse provider (wat gelukkig tegenwoordig niet meer zo'n grote impact heeft op je telefoonrekening als je het niet door hebt...) maar niet naar een andere Nederlandse provider...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-10 08:09
Klopt. We gebruiken Vodafone netlijnen op basis van SIP achter een Avaya PBX. Daarnaast nog wat backuplijnen van een andere provider.
Mocht Vodafone uitvallen kunnen we via de Vodafone Portal, via ERS, de nummers doorschakelen naar deze backuplijnen.
Alleen het hele ERS systeem lag er ook uit bij Vodafone dus we konden niets, alleen uitbellen over de backuplijnen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:11:
[...]

Ik neem aan dat je roaming naar een andere Nederlandse provider bedoelt. Want ik was gewoon aan het roamen :p Maar je hebt wel een punt. Waarom switch je wel automatisch als je geen verbinding met je provider kunt krijgen met een buitenlandse provider (wat gelukkig tegenwoordig niet meer zo'n grote impact heeft op je telefoonrekening als je het niet door hebt...) maar niet naar een andere Nederlandse provider...
Daar zijn zviw wel voorzieningen voor door de providers, maar die worden niet zomaar ingezet. Als ze al worden ingezet dan zal dat ws niet voor data zijn ook, maar alleen voor voice en sms vanwege restricties qua capaciteit. Zelfs voice/sms op landelijke schaal van een hele provider roamen lijkt me vrij spannend qua limieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Upbeat
  • Laatst online: 27-09 16:40
Vanaf 22 juni gaat Vodafone ook eSim ondersteunen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
Upbeat schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:07:
Interessant! Heb je daar een bron bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Upbeat
Naafkap schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:16:
[...]

Interessant! Heb je daar een bron bij?
Ik kan geen link geven maar ik heb interne info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-10 21:16
Upbeat schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:07:
De eerste provider die ook e-sim voor de Apple watch og Samsung Galaxy watch LTE gaat voeren? (Ik verwacht weer van niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat
ucsdcom schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 23:25:
[...]

De eerste provider die ook e-sim voor de Apple watch og Samsung Galaxy watch LTE gaat voeren? (Ik verwacht weer van niet).
Wel Galaxy Watch maar geen Apple Watch

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jk-5
Ik heb net een stukje geschreven over de 5G strategie van Vodafone. Vooral DSS op de bestaande banden, en de manier hoe ze het netwerk nu aan het ombouwen zijn. https://antennekaart.nl/blog/de-5g-strategie-van-vodafone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
jk-5 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:57:
Ik heb net een stukje geschreven over de 5G strategie van Vodafone. Vooral DSS op de bestaande banden, en de manier hoe ze het netwerk nu aan het ombouwen zijn. https://antennekaart.nl/blog/de-5g-strategie-van-vodafone
Puik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Cool!
De Locatie 3: 1-3-7-7-20 hier heeft twee antennes. Nieuwe lokatie is dit.
Die had ik al eens met je gedeelt dacht ik. Misschien ook oude antennes die herbruikt zijn?

Update:
Hmm dat is ook de site die B3+B1+B20 OF B7+B7 (en ULCA) doet.
Nu snap ik waarschijnlijk waarom. Nu wel nieuwsgierig of dit express is gedaan vanwege de drukke lokatie en zo de banden lokaal ontlasten via B7+B7 en de rest dan beschikbaar voor verderop...
Of oude antennes gebruiken en dit is dan de limitatie.

[ Voor 24% gewijzigd door neeecht op 21-06-2020 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op zondag 21 juni 2020 @ 01:23:
[...]

Cool!
De Locatie 3: 1-3-7-7-20 hier heeft twee antennes. Nieuwe lokatie is dit.
Die had ik al eens met je gedeelt dacht ik. Misschien ook oude antennes die herbruikt zijn?

Update:
Hmm dat is ook de site die B3+B1+B20 OF B7+B7 (en ULCA) doet.
Nu snap ik waarschijnlijk waarom. Nu wel nieuwsgierig of dit express is gedaan vanwege de drukke lokatie en zo de banden lokaal ontlasten via B7+B7 en de rest dan beschikbaar voor verderop...
Of oude antennes gebruiken en dit is dan de limitatie.
Ja twee losse antennes is een andere mogelijke layout voor die 1-3-7-7-20, die werd vroeger nog wel vrij veel gebruikt maar inmiddels doen ze het allemaal met een enkele multiband antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik kreeg net een sms dat Vodafone 5G heeft geactiveerd, weird...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goeie analyse, ik denk dat je grotendeels gelijk hebt. De brede uitrol van 4T4R (als ik me niet vergis in grotere mate dan KPN en T-Mobile ook?) wijst op dat men die frequenties lekker vol wil belasten, goeie kans dat dat straks met DSS op alle banden gebeurt.

Wat ik wel denk, is dat Vodafone wel degelijk meer 700 MHz-locaties zal uitrollen na de veiling, en niet alleen om aan de dekkingsverplichting te voldoen. De uitrol zal wel langzaam gaan, en wellicht heel erg op plekken waar toch een antenne vervangen moest worden (en idd plekken waar capaciteit nodig is) waardoor je dus een vreemde gatenkaas krijgt, maar het grote voordeel t.o.v. de 4G-lancering in 2013 is dat de snelheidswinst van 5G maar beperkt is t.o.v. 4G, zeker als je 4G weer met 3G vergelijkt.

Ben wel heel erg benieuwd of Vodafone überhaupt voor een hap in de 1400 MHz-band zal gaan of dat ze die toch links laten liggen. Het grootste probleem met capaciteit in mobiele netwerken zijn signalling storms, en die hebben te maken met uplink. Het extra spectrum van deze SDL-band lost dat probleem niet op. Als Vodafone dat als het grootste probleem ziet en daarop stuurt ipv zo hoog mogelijke downloadsnelheden dan is dat een gedegen technische keuze. De hoeveelheid spectrum is ook maar gering vergeleken met de 3500 MHz-band die in 2022 vrij komt, dus waarom gaan klooien daarmee voor die 2 jaar?

Weet je trouwens of er überhaupt al antennes in Nederland ophangen die 3.5 GHz ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:26:
[...]

Weet je trouwens of er überhaupt al antennes in Nederland ophangen die 3.5 GHz ondersteunen?
De nieuwe antennes die T-Mobile sinds begin dit jaar uitrolt hebben 2 sets clusterpoorten, die 8T8R 2600MHz en 3500MHz ondersteunen. De nieuwe KPN Huawei antennes hebben maar een setje hiervan, wat al wordt gebruikt voor 8T8R 2600MHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
jk-5 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:42:
[...]

De nieuwe antennes die T-Mobile sinds begin dit jaar uitrolt hebben 2 sets clusterpoorten, die 8T8R 2600MHz en 3500MHz ondersteunen. De nieuwe KPN Huawei antennes hebben maar een setje hiervan, wat al wordt gebruikt voor 8T8R 2600MHz
http://x264.nl/dump/kpn_5g_huawei.jpg

@Sorcerer8472 welke wel met een combiner en 3500 MHz RRU geupdate kunnen worden.
(Of misschien tegen die tijd wel een speciale 2300-3800 MHz TDD RRU die dit kan.)

Update:
En onder de 2600 MHz Massive Mimo antenne is nog ruimte voor een 3500 MHz Massive Mimo antenne:
http://x264.nl/dump/kpn_massive_mimo_setup_2600mhz_4.jpg

Vanaf nu tot 2023+ zullen leuke telecom jaren worden. :)

[ Voor 16% gewijzigd door neeecht op 21-06-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5, wat je niet noemt in je artikel maar wellicht wel weet: de nieuwe antennes die Vodafone nu alleen op nieuwe locaties inzet, ondersteunen die ook 3500 MHz?

En doen ze dit echt alleen op nieuwe locaties? Ik meen me te herinneren dat je hebt gezegd dat ze deze ook vervingen op locaties in Amsterdam.

@neeecht , goed dat die ruimte er is ja. De glasvezelverbinding die je nodig hebt om een 64x MIMO is wel extreem deftig. Stel dat je als provider een 100 MHz carrier draait op die band en dan dus grofweg 64x kunt doen, per sector. Reken maar uit wat voor glasvezel-verbinding er dan moet liggen. Heb het zelf uitgerekend maar de benodigde verbinding is zo extreem breedbandig dat ik me afvraag of ik geen rekenfout heb gemaakt :+. Bij de huidige 2600TDD Massive MIMO (64x toch?) is het nog steeds 1/5e daarvan trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:34:
@jk-5, wat je niet noemt in je artikel maar wellicht wel weet: de nieuwe antennes die Vodafone nu alleen op nieuwe locaties inzet, ondersteunen die ook 3500 MHz?

En doen ze dit echt alleen op nieuwe locaties? Ik meen me te herinneren dat je hebt gezegd dat ze deze ook vervingen op locaties in Amsterdam.
Ik heb nog geen antennes gezien met poorten voor 3500MHz, dus ik denk dat het antwoord daarmee nee is, het kan best zijn dat de situatie in de randstad anders is, maar daar is massive mimo voor die band eerder interessant.

Ik weet niet echt wat je bedoelt met de tweede vraag, in Amsterdam hebben ze vervangingen gedaan van 3-20 naar 1-3-7-7-20, waarvoor dus grotere antennes nodig waren en dus nieuwe Huawei antennes zijn ingezet.
Sorcerer8472 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:34:
@neeecht , goed dat die ruimte er is ja. De glasvezelverbinding die je nodig hebt om een 64x MIMO is wel extreem deftig. Stel dat je als provider een 100 MHz carrier draait op die band en dan dus grofweg 64x kunt doen, per sector. Reken maar uit wat voor glasvezel-verbinding er dan moet liggen. Heb het zelf uitgerekend maar de benodigde verbinding is zo extreem breedbandig dat ik me afvraag of ik geen rekenfout heb gemaakt :+. Bij de huidige 2600TDD Massive MIMO (64x toch?) is het nog steeds 1/5e daarvan trouwens.
Over het algemeen worden voor massive mimo inderdaad 32x32 of 64x64 antennes ingezet, maar dat betekent niet dat de snelheid x64 kan worden gedaan. Het gaat hier om een phased array met 32 of 64 antennes, maar je kunt nooit 64 stralen zenden om dus 64 aparte mimo lagen te laten ontstaan. De 64x64 antennes van tegenwoordig hebben allemaal een limitatie van 8 verschillende stralen, dus best-case kun je de snelheid x8 doen. Sowieso kunnen telefoons bij 5G maximaal 8 mimo layers tegelijk ondersteunen per carrier. Als je dan snel rekent kom je bij een subcarrier spacing van 30kHz, met 256QAM op 100MHz bandbreedte uit op 584.25Mbps per mimo layer, dat keer 8 is 4674Mbps per sector. Dus ga uit van 15Gbps totaal, en daar komen dan de andere banden nog overheen. Over het algemeen zetten providers nu glasvezelverbindingen van 10Gbps in. Voordat dat te weinig is zijn we een flink aantal jaren verder. Tegen die tijd zijn technieken als 25Gbps per lambda op fiber veel gangbaarder, dus is het upgraden daarheen vrij makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Wel grappig dat op mijn Samsung A8 Vodafone nu B7+B1+B3 = 55 MHz doet.
Met 3CA is dat meer dan bij T-Mobile 4CA en hetzelfde als met KPN 4CA. :)

Dat T-Mobile B7 nog niet inzet bewijst dat we voorlopig 5G echt nog niet nodig hebben.
Uiteraard is het wel goed om de banden te hebben straks.

Soms loopt het netwerk voor, soms loopt het netwerk achter. Straks loopt het voor, waardoor er weer nieuwe dingen uitgevonden kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neeecht schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:45:
Wel grappig dat op mijn Samsung A8 Vodafone nu B7+B1+B3 = 55 MHz doet.
Met 3CA is dat meer dan bij T-Mobile 4CA en hetzelfde als met KPN 4CA. :)

Dat T-Mobile B7 nog niet inzet bewijst dat we voorlopig 5G echt nog niet nodig hebben.
Uiteraard is het wel goed om de banden te hebben straks.

Soms loopt het netwerk voor, soms loopt het netwerk achter. Straks loopt het voor, waardoor er weer nieuwe dingen uitgevonden kunnen worden.
Wat doet b7 dan als ik vragen mag? Is dat dan nog meer capaciteit die ze hebben maar nog niet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:11:
[...]

Wat doet b7 dan als ik vragen mag? Is dat dan nog meer capaciteit die ze hebben maar nog niet gebruiken
Ja T-Mobile heeft 20 MHz B7 van Tele2 erbij gekregen.
Wel ombouwen naar 700/800/900 MHz, maar geen 2600 MHz B7 RRUs te bekennen.
Mogelijk met de volgende ronde ombouw naar 5G en misschien 1400 MHz.

Of zoals jk-5 zei: Net als Vodafone misschien pas ombouwen nadat de 3500 MHz veilig is geweest.
En nu de focus op 700 MHz omdat dekking nog steeds niet overal even best is.

En volgens mij zijn de paar 5 MHz (die hebben ze ook nog) B7 zenders die nu on air staan, genoeg om aan de dekkings eis te voldoen.
https://antennekaart.nl/k...rier-combinations=191,273

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:56:
[...]

Ik heb nog geen antennes gezien met poorten voor 3500MHz, dus ik denk dat het antwoord daarmee nee is, het kan best zijn dat de situatie in de randstad anders is, maar daar is massive mimo voor die band eerder interessant.

Ik weet niet echt wat je bedoelt met de tweede vraag, in Amsterdam hebben ze vervangingen gedaan van 3-20 naar 1-3-7-7-20, waarvoor dus grotere antennes nodig waren en dus nieuwe Huawei antennes zijn ingezet.
Okay, en die nieuwe zijn dus zonder 3500 MHz. Klinkt alsof Vodafone dan een grote operatie tegemoet gaat straks terwijl KPN en T-Mobile er al in een verregaand stadium voor klaar zijn. Maar goed, dan hebben we het over het einde van het jaar 2022.
Over het algemeen worden voor massive mimo inderdaad 32x32 of 64x64 antennes ingezet, maar dat betekent niet dat de snelheid x64 kan worden gedaan. Het gaat hier om een phased array met 32 of 64 antennes, maar je kunt nooit 64 stralen zenden om dus 64 aparte mimo lagen te laten ontstaan. De 64x64 antennes van tegenwoordig hebben allemaal een limitatie van 8 verschillende stralen, dus best-case kun je de snelheid x8 doen. Sowieso kunnen telefoons bij 5G maximaal 8 mimo layers tegelijk ondersteunen per carrier. Als je dan snel rekent kom je bij een subcarrier spacing van 30kHz, met 256QAM op 100MHz bandbreedte uit op 584.25Mbps per mimo layer, dat keer 8 is 4674Mbps per sector. Dus ga uit van 15Gbps totaal, en daar komen dan de andere banden nog overheen. Over het algemeen zetten providers nu glasvezelverbindingen van 10Gbps in. Voordat dat te weinig is zijn we een flink aantal jaren verder. Tegen die tijd zijn technieken als 25Gbps per lambda op fiber veel gangbaarder, dus is het upgraden daarheen vrij makkelijk.
Ik zat te denken aan physical paths o.a., dacht dat een physical path ook een extra laag kon bewerkstelligen maar ik moet duidelijk even bijlezen over dat type antennes.

Iig is het volgens mij zo dat als je al meer lagen hebt, dat dat hoe dan ook meerdere telefoons kan ondersteunen. Stel een telefoon kan er 8 aan en je hebt er 16, dan kunnen 2 telefoons op die locatie op hun maximum van 8 zitten tegelijkertijd. Correct me if I'm wrong! :)

Wat ik me trouwens ook nog afvraag in het algemeen over 5G: Vodafone doet straks als enige DSS, maar alle partijen doen NSA 5G. Is het echter zo dat je hoe dan ook in alle gevallen een 4G pilotfrequentie moet gebruiken om überhaupt 5G te gebruiken? Dus straks bij KPN heb je 800 MHz LTE nodig om 700 MHz 5G NR te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:33:
[...]

Ik zat te denken aan physical paths o.a., dacht dat een physical path ook een extra laag kon bewerkstelligen maar ik moet duidelijk even bijlezen over dat type antennes.

Iig is het volgens mij zo dat als je al meer lagen hebt, dat dat hoe dan ook meerdere telefoons kan ondersteunen. Stel een telefoon kan er 8 aan en je hebt er 16, dan kunnen 2 telefoons op die locatie op hun maximum van 8 zitten tegelijkertijd. Correct me if I'm wrong! :)
Nee, met een phased array van 64 antennes kun je de afzondelijke stralen beter richten dan met een phased array van 32 antennes, maar in de praktijk hebben deze dingen allemaal een limiet van 8 stralen. Het enige voordeel wat meer antennes dan heeft is een betere sturing. Ik weet niet of er al antennes zijn die meer dan 8 stralen kunnen zenden, vast wel. De complexiteit van de berekeningen in de antenne nemen per toegevoegde straal flink toe doordat alle 64 antennes worden gebruikt voor alle stralen, en je de constructieve/deconstructieve interferentie zo moet vormgeven dat alle signalen op de goede plek terechtkomen.
Sorcerer8472 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:33:
Wat ik me trouwens ook nog afvraag in het algemeen over 5G: Vodafone doet straks als enige DSS, maar alle partijen doen NSA 5G. Is het echter zo dat je hoe dan ook in alle gevallen een 4G pilotfrequentie moet gebruiken om überhaupt 5G te gebruiken? Dus straks bij KPN heb je 800 MHz LTE nodig om 700 MHz 5G NR te gebruiken?
Ja en ja. Bij NSA 5G ben je per definitie met een primaire 4G carrier verbonden. Dus inderdaad ga je een low-band 4G carrier nodig hebben om met 5G op 700MHz te kunnen verbinden. Pas bij standalone 5G kun je direct primair met de 700MHz band verbinden. Dat is ook de reden dat Vodafone op elke zendmast minimaal 2 frequenties moet hebben om uberhaupt 5G aan te kunnen bieden. Eentje voor de primaire 4G anchor, en eentje als 5G band

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trankilo
jk-5 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:56:
[...]

Over het algemeen zetten providers nu glasvezelverbindingen van 10Gbps in. Voordat dat te weinig is zijn we een flink aantal jaren verder. Tegen die tijd zijn technieken als 25Gbps per lambda op fiber veel gangbaarder, dus is het upgraden daarheen vrij makkelijk.
10, 20 en 40G is gangbaar. Op een hoger netwerk niveau 100G. Maar 10G (SFP+) zit overal standaard in tegenwoordig.
Ik heb meer 10G SFPs op de auto liggen dan suikerklontjes in de suikerpot zitten hier ;)

De switches die ik tot nu toe gezien heb van T-Mo en KPN hebben volgens spec SFP-Plus poorten (10G). En die kan je vervolgens "stapelen", een gebruikelijke methode om capaciteit uit te breiden (en redundantie in te bouwen). Dus als een doos 10st SFP+ poorten heeft kan je opschalen naar 100Gb. En door een techniek die xWDM heet kan je over één vezel meerdere van die 10G verbindingen transporteren waardoor er geen extra glasvezels hoeft worden aangelegd.

Aangezien Foda voor cheap as possible bezig is zullen ook hun een switch met een aantal SFP+ poortjes hebben geplaatst.
Die switch is niet enkel voor de uplink (de verbinding met het netwerk/core en niet te verwarren met een radio uplink ;) ) maar is ook verboden met de radio equipment. Daarmee bedoel ik te zeggen dat als je bijvoorbeeld een 12 poorts switch ziet dat niet alle poorten voor de uplink gebruikt zullen/kunnen worden.

Dus een tandje harder op het ETN (ethernet transport netwerk) is peanuts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:00

robertwebbe

Robert Webbe

https://www.vodafone.nl/esim

[ Voor 116% gewijzigd door robertwebbe op 22-06-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Leuk filmpje erbij, maar helaas nog steeds waardeloos.
Alle telefoons die nu eSIM kunnen, kunnen/doen al DUAL sim.
Dus dat hele verhaal dat je nu 2 sims kan is grote bull shit.

Echte innovatie zou zijn:
eSIM + SIM1 + SIM2, dan hoe ik niet steeds meer een sim te wisselen om te testen.
Sterker nog, eSIM limiteert de boel nu zwaar.

Zal wel om drugsdealers tegen te houden zijn, als je straks 100 abonnementen op een eSIM kan zetten, ideaal. Plank en mis, helaas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naafkap
neeecht schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:42:
[...]

Leuk filmpje erbij, maar helaas nog steeds waardeloos.
Alle telefoons die nu eSIM kunnen, kunnen/doen al DUAL sim.
Dus dat hele verhaal dat je nu 2 sims kan is grote bull shit.

Echte innovatie zou zijn:
eSIM + SIM1 + SIM2, dan hoe ik niet steeds meer een sim te wisselen om te testen.
Sterker nog, eSIM limiteert de boel nu zwaar.

Zal wel om drugsdealers tegen te houden zijn, als je straks 100 abonnementen op een eSIM kan zetten, ideaal. Plank en mis, helaas.
Vergis je niet. De iPhones ondersteunen alleen dual sim met 1 fysieke Sim en 1 Esim. Voor iPhone gebruikers is dit dus een welkome feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-10 23:58
Mocht je gebruik willen maken van Friends & Family korting bij een eSIM dan kan dat als je ze telefonisch belt :)

Mits je een kortingscode hebt natuurlijk :P Maar online kon ik de optie niet vinden om eSIM te bestellen met Friends & Family.

[ Voor 36% gewijzigd door MailMan op 22-06-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Naafkap schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Vergis je niet. De iPhones ondersteunen alleen dual sim met 1 fysieke Sim en 1 Esim. Voor iPhone gebruikers is dit dus een welkome feature.
Daar heb je gelijk in.
Maar op mobiele technieken loopt Apple altijd jaren achter.
Daar koop je ook geen iPhone voor. Maar inderdaad, ik ging uit van een normale telefoon.
Niet eentje die alles maximaal probeert te limiteren, mijn fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
[...]

Ik dacht vrijdag bij een AMac Reseller een iPhone 11 Pro (max) te hebben gezien met dual sim. Daarbij kon je aan beide kanten van de simhouder een sim plaatsen.

https://support.apple.com/en-au/HT209086

Alleen dat lijkt dan specifiek voor een aantal landen in Azië te zijn. Dus vraag me af of die jongen bij AMac op die manier aan de telefoon is gekomen of dat de nieuwe modellen wel zo'n houder hebben maar het niet altijd ondersteunen?

[ Voor 24% gewijzigd door MailMan op 22-06-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:08

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[...]

Nee hoor: https://support.apple.com/nl-nl/HT209086

.edit: oh da's dezelfde pagina als hierboven, maar dan in het Nederlands :P

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 22-06-2020 10:22 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:00

robertwebbe

Robert Webbe

Dat zijn alleen de Chinese varianten en die kun je hier niet kopen.
Zie https://www.iculture.nl/nieuws/iphone-dualsim-alleen-china/.

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/www.appletips.nl/wp-content/uploads/2018/08/iPhone-Xs-duals-sim-concept.jpg?resize=685%2C385&ssl=1

Daarnaast zou ik liever geen Chinese variant willen hebben, je weet maar nooit wat Apple er nog meer verplicht aan toe heeft moeten voegen...

[ Voor 33% gewijzigd door robertwebbe op 22-06-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
robertwebbe schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:23:
Dat zijn alleen de Chinese varianten en die kun je hier niet kopen.
Zie https://www.iculture.nl/nieuws/iphone-dualsim-alleen-china/.

[Afbeelding]

Daarnaast zou ik liever geen Chinese variant willen hebben, je weet maar nooit wat Apple er nog meer verplicht aan toe heeft moeten voegen...
Dat is toch echt een andere variant dan die ik afgelopen vrijdag met eigen ogen heb gezien bij een AMac verkoper. Die had maar 1 houder.

Maar goed, we dwalen af :P

Zojuist een eSIM abonnement afgesloten en verwacht aankomende dagen een voucher om de eSIM mee te activeren. Moet dan nog wel wachten op het juiste moment dat mijn oude provider het nummer overzet naar Vodafone. Lees net dat dat precies een maand is, dus dat wordt nog even wachten voordat hij bruikbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 22-06-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da.Rock
  • Niet online
Is het iemand al gelukt om naar esim te wisselen via de hierboven genoemde website?
Pagina: 1 ... 72 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.