[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.273 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-10 15:57
Ze rollen het uit waar het kan op de daar beschikbare frequenties. Niet elke site is 5G-ready en de sites die dat wel zijn hebben soms 800/1800, soms 800/1800/2100, soms 800/1800/2100/2600. Zoals al eerder geschreven overigens. Waar geen 4G2600 is kunnen ze ook niet via DSS 5G2600 maken.
dat doen ze dus niet.. ze doen het niet op beschikbare frequenties. maar alleen op 1800
Ik snap als ze op die site alleen maar 1800 hebben dat ze dan alleen maar het kunnen aanzetten op 1800
maar als die site waar ze 1800 kunnen aanzetten en ook andere frequenties hebben op die site zou je verwachten dat ze het dan ook voor die aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joco schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:17:
[...]

dat doen ze dus niet.. ze doen het niet op beschikbare frequenties. maar alleen op 1800
Ik snap als ze op die site alleen maar 1800 hebben dat ze dan alleen maar het kunnen aanzetten op 1800
maar als die site waar ze 1800 kunnen aanzetten en ook andere frequenties hebben op die site zou je verwachten dat ze het dan ook voor die aan zetten.
Daar zijn waarschijnlijk redenen voor die wij nu nog niet kennen. Gaat ooit vast wel gebeuren :)
En wellicht op sommige locaties stiekem al live ;)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:13
Ik had stille hoop dat de dekkingskaart inmiddels een stuk beter zou functioneren, maar het is nog steeds net zo crappy als eerst. De kaart wil vaak niet goed laden na in of uitzoomen, browser maakt niet uit.

Verder vraag ik mij af; men geeft aan snelheid tot 1 Gbit alleen dat is nu toch nog nergens mogelijk?
Aangezien het bestaande 4G frequenties zijn.

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
Megapaul schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:55:
Ik had stille hoop dat de dekkingskaart inmiddels een stuk beter zou functioneren, maar het is nog steeds net zo crappy als eerst. De kaart wil vaak niet goed laden na in of uitzoomen, browser maakt niet uit.

Verder vraag ik mij af; men geeft aan snelheid tot 1 Gbit alleen dat is nu toch nog nergens mogelijk?
Aangezien het bestaande 4G frequenties zijn.
Als het alleen om snelheid gaat dan kan je op 4G (LTE-A) ook snelheden boven de 1Gb halen. Ik heb pasgeleden in Amsterdam op een net omgebouwde KPN site op 4G een speedtestje gedaan van >400Mb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSUn5xqM5LMIlUvrbQ3Vxp5-hqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gc2LoYuV87B8n36CCsYPWlx5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petert87
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-10 20:05
RSB schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:12:
[...]

Oh bij mij op m'n mobiel doet ie 't wel..
Rode kaart met onder in de legenda "5G DSS"

[Afbeelding]
Hij blijkt het mij mij nog steeds niet te doen. Als ik het kaartje zo zie, zou er in mijn plaatst 5G moeten zijn. Nu is wachten op OnePlus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
joco schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:17:
Wat je niet ziet, dat is er niet? Geloof me, het is 1 DSS controller voor alle frequenties. De D staat voor dynamisch. Dus het kan zomaar zijn dat op basis van vraag en aanbod in de basis uitsluitend 1800 actief is. Kan een kwestie van instellingen zijn en wellicht verandert dat weer in de loop der tijd.

Alle 4G-frequenties staan op zo'n site ter beschikking voor DSS. De basis blijft voorlopig bij 4G liggen ivm non-Standalone. Vodafone wil gewoon dat er 5G in de schermen verschijnt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand speedtests? Van het 5g?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJohn
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:33
Wellicht dat iemand het antwoord op deze vraag weet:

Volgens de website van Vodafone zijn de Red abonnementen 5G ready, nu heb ik een Red Special. Deze kreeg ik aangeboden toen ik van Ziggo Mobiel overstapte naar Vodafone.

Nu zou ik volgens de dekkingskaart 5G moeten kunnen ontvangen, maar heb ik dit nog niet kunnen vinden. Vandaar dat ik een bezoekje heb gebracht aan de Vodafone klantenservice. Hier kreeg ik te horen dat de Red Specials niet 5G ready zijn. En zou ik een nieuw abonnement moeten nemen. Dan zou ik 3 euro per maand meer moeten betalen en mijn maandelijks opzegbaarheid verliezen.

Is er wellicht iemand die weet of ik inderdaad met mijn Red Special geen 5G zal kunnen krijgen?

Galaxy Z Fold6 | S25 Ultra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raoulj
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-10 15:59
CyberJohn schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:55:

Volgens de website van Vodafone zijn de Red abonnementen 5G ready, nu heb ik een Red Special. Deze kreeg ik aangeboden toen ik van Ziggo Mobiel overstapte naar Vodafone.

Nu zou ik volgens de dekkingskaart 5G moeten kunnen ontvangen, maar heb ik dit nog niet kunnen vinden. Vandaar dat ik een bezoekje heb gebracht aan de Vodafone klantenservice. Hier kreeg ik te horen dat de Red Specials niet 5G ready zijn. En zou ik een nieuw abonnement moeten nemen. Dan zou ik 3 euro per maand meer moeten betalen en mijn maandelijks opzegbaarheid verliezen.

Is er wellicht iemand die weet of ik inderdaad met mijn Red Special geen 5G zal kunnen krijgen?
CyberJohn, de Ziggo Mobile abonnementen (omgezet in speciale Red variant) hebben doorgaans ook 5G inbegrepen. Ik zou wellicht toch nog eens een dubbelcheck laten doen op het Vodafone Forum óf via de webcare kanalen. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempietje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-10 15:10
CyberJohn schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:55:

Ook een Red Special klant hier. Heb gisteren een sms gehad van Vodafone waarin staat:

...Jou Vodafone abonnement is in de loop van de komende dagen klaar voor 5G, voor je telefoon zul je een software update ontvangen vanuit Samsung.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJohn
Willempietje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:46:
[...]

Ook een Red Special klant hier. Heb gisteren een sms gehad van Vodafone waarin staat:

...Jou Vodafone abonnement is in de loop van de komende dagen klaar voor 5G, voor je telefoon zul je een software update ontvangen vanuit Samsung.....
Had ik eigenlijk moeten vermelden, die SMS heb ik ook ontvangen. Ben helemaal vergeten die te benoemen bij de klanten service. Zal vanmiddag nog eens contact opnemen. Wellicht dat ik dan iets anders te horen krijg. Thx!

Update:
Net een vriendelijke jongen via de telefoon gesproken, deze heeft het even dubbel nagevraagd en het zou geen probleem moeten zijn met een Red Special. Ik wacht geduldig af 8)

Update2:
Krijg nu via de live chat een notificatie dat het weer niet gaat werken. Ik word hier niet veel wijzer van 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door CyberJohn op 30-04-2020 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je moet ook niet continu via 20 middelen tegelijkertijd Vodafone gaan benaderen. Wacht eerst die update af, en wacht af totdat Vodafone alle abo's heeft vrijgezet om hier gebruik van te laten maken (weet niet zeker of het nodig is maar lijkt me logisch).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:53

robertwebbe

Robert Webbe

Red Specials zijn ook 5G ready. Het duurt alleen even voordat alle Red abonnementen toegang krijgen tot 5G, dit gaat in batches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJohn
robertwebbe schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:20:
Red Specials zijn ook 5G ready. Het duurt alleen even voordat alle Red abonnementen toegang krijgen tot 5G, dit gaat in batches.
Bedankt voor de bevestiging d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ben nog steeds benieuwd naar screenshotjes van de snelheid en vanuit het Samsung-menu. Er stond er hierboven eerst eentje, maar die is weggehaald nu.

Klopt het nou dat band 20 als basisband en ook als uploadband wordt ingezet, met band 3 voor NR en daarnaast weer CA met band 1 en evt. 7?

Vodafone geeft aan vanaf juli 5G in heel het land aan te bieden. Ben heel benieuwd in hoeverre ze dat bijvoorbeeld met de 700 MHz-band waar kunnen maken straks, aangezien @jk-5 aangeeft dat er nog geen Vodafone-locaties gespot zijn die dat aankunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:10
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:40:
Ben nog steeds benieuwd naar screenshotjes van de snelheid en vanuit het Samsung-menu. Er stond er hierboven eerst eentje, maar die is weggehaald nu.

Klopt het nou dat band 20 als basisband en ook als uploadband wordt ingezet, met band 3 voor NR en daarnaast weer CA met band 1 en evt. 7?

Vodafone geeft aan vanaf juli 5G in heel het land aan te bieden. Ben heel benieuwd in hoeverre ze dat bijvoorbeeld met de 700 MHz-band waar kunnen maken straks, aangezien @jk-5 aangeeft dat er nog geen Vodafone-locaties gespot zijn die dat aankunnen.
Ja klopt, band 20 is voor zover ik tot nu toe gezien heb altijd de basis band, en daarmee automatisch ook de upload band. b3 voor NR en LTE CA voor de andere banden. Ik heb nog maar 1 speedtest gezien op telegram, daar op 5G 60/5 vs 50/5 op 4G. Ik weet de details daar niet van, of dat op dezelfde mast is of dat soort dingen. Zelfs op 4G is dat niet heel erg snel.

En inderdaad, ze hebben nog geen 700MHz uitgerold (of ze zijn er wel op plekken waar ik niet ben geweest). In ieder geval niet in de noordelijke helft van het land. Het zou kunnen dat ze dan dus ook DSS activeren op band 20, maar dan is de vraag alleen hoe dat werkt met de LTE anchor op 800MHz-only sites. Dat weet ik niet dus daar kan ik niks over zeggen. Ericsson heeft nog maar vrij recent een 3-band zender aangekondigd met 700+800+900 in 1, zoals t-mobile en kpn bij huawei al gebruiken.

Wel hebben ze bij elke mast in het land nog de 2100MHz zenders hangen die voor 3G gebruikt werden, waar ze waarschijnlijk bij een groot deel door het verwisselen van een baseband wel 5G in kunnen schakelen. Misschien hebben ze dat zelfs wel al op veel plekken gedaan, dat is voor ons nu nog onzichtbaar. De kans is in ieder geval groot dat de 2100MHz hier een rol in gaat spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door jk-5 op 01-05-2020 13:55 ]

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raider095
jk-5 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:53:
En inderdaad, ze hebben nog geen 700MHz uitgerold
Hoe lang en hoeveel weet ik niet, maar er wordt wel degelijk 700MHz gebouwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Raider095 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:57:
[...]

Hoe lang en hoeveel weet ik niet, maar er wordt wel degelijk 700MHz gebouwd ;)
Ja kijk, dat is het risico van in een landelijke provincie wonen, dan krijg je niet alle leuke ontwikkelingen in de bevolkte delen van het land mee ;). Sowieso is het onderscheiden van de types ericsson RRUs erg lastig. Bij huawei kun je door de plaatsing van het klepje voor de aansluitingen wel al bijna zeker zeggen welke het is, bij ericsson heb je eigenlijk alleen het formaat en het wel of niet hebben van ribbels, dus dat zegt helaas niet zo veel.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook heel nieuwsgierig wat Vodafone nu bied via de "5g" de snelheid

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ja klopt, band 20 is voor zover ik tot nu toe gezien heb altijd de basis band, en daarmee automatisch ook de upload band. b3 voor NR en LTE CA voor de andere banden. Ik heb nog maar 1 speedtest gezien op telegram, daar op 5G 60/5 vs 50/5 op 4G. Ik weet de details daar niet van, of dat op dezelfde mast is of dat soort dingen. Zelfs op 4G is dat niet heel erg snel.

En inderdaad, ze hebben nog geen 700MHz uitgerold (of ze zijn er wel op plekken waar ik niet ben geweest). In ieder geval niet in de noordelijke helft van het land. Het zou kunnen dat ze dan dus ook DSS activeren op band 20, maar dan is de vraag alleen hoe dat werkt met de LTE anchor op 800MHz-only sites. Dat weet ik niet dus daar kan ik niks over zeggen. Ericsson heeft nog maar vrij recent een 3-band zender aangekondigd met 700+800+900 in 1, zoals t-mobile en kpn bij huawei al gebruiken.

Wel hebben ze bij elke mast in het land nog de 2100MHz zenders hangen die voor 3G gebruikt werden, waar ze waarschijnlijk bij een groot deel door het verwisselen van een baseband wel 5G in kunnen schakelen. Misschien hebben ze dat zelfs wel al op veel plekken gedaan, dat is voor ons nu nog onzichtbaar. De kans is in ieder geval groot dat de 2100MHz hier een rol in gaat spelen.
Band 20 DSS wordt niet ondersteund door de Galaxy S20 volgens deze informatie: https://www.pcmag.com/new...cked-all-carrier-5g-phone
Enkel n1/n3/n5/n7/n28/n40/n41/n77/n78.

Ik zie nog op heel veel plekken in mijn omgeving Ericsson AIR-antennes waar vaak alleen de antenne voor de hoge banden is vervangen ivm band 7. Dus dan moeten ze wel redelijk opschieten om het landelijk uit te rollen ;)

Weet iemand trouwens of 5G SA en NSA door elkaar kunnen werken? Zodat de ene site bijv. 700 MHz SA is en de andere 1800 MHz DSS/NSA?

Want het klinkt alsof je met 5G nu altijd een lagere upload hebt dan met 4G, tenzij UL-CA ook netjes werkt nu in een 5G+4G mix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:15:
[...]

Band 20 DSS wordt niet ondersteund door de Galaxy S20 volgens deze informatie: https://www.pcmag.com/new...cked-all-carrier-5g-phone
Enkel n1/n3/n5/n7/n28/n40/n41/n77/n78.

Ik zie nog op heel veel plekken in mijn omgeving Ericsson AIR-antennes waar vaak alleen de antenne voor de hoge banden is vervangen ivm band 7. Dus dan moeten ze wel redelijk opschieten om het landelijk uit te rollen ;)

Weet iemand trouwens of 5G SA en NSA door elkaar kunnen werken? Zodat de ene site bijv. 700 MHz SA is en de andere 1800 MHz DSS/NSA?

Want het klinkt alsof je met 5G nu altijd een lagere upload hebt dan met 4G, tenzij UL-CA ook netjes werkt nu in een 5G+4G mix.
Door elkaar gebruiken van SA en NSA is geen enkel probleem, maar op het moment dat je core is omgebouwd hoeft daar geen verschil in te zitten. ULCA is ook gewoon mogelijk in NSA, alleen is het dan wel 4G ULCA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raider095
jk-5 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:00:
Bij huawei kun je door de plaatsing van het klepje voor de aansluitingen wel al bijna zeker zeggen welke het is, bij ericsson heb je eigenlijk alleen het formaat en het wel of niet hebben van ribbels, dus dat zegt helaas niet zo veel.
Het is niet zo dat dat bij Vodafone per definitie minder makkelijk is, maar Vodafone gebruikt nogal wat verschillende generaties apparatuur door elkaar heen. Functioneel maakt dat geen barst uit, wat je in de praktijk vooral ziet is dat ze kleiner (en lichter!) worden. Hierdoor heb je op generatieniveau al verschillende apparatuur, laat staan op niveau van frequentieband.
Ericsson heeft nog maar vrij recent een 3-band zender aangekondigd met 700+800+900 in 1, zoals t-mobile en kpn bij huawei al gebruiken.
Oh dat zou kunnen, geen idee welk type er gebruikt wordt. Wel dat er al enige tijd een combi is voor 1800/2100. Scheelt weer een RRU in de mast, op het dak, of waar dan ook :)
Ja en nee. Op sommige plekken is de UMTS "de baas" in de kast en er moet dan wat meer gebeuren voordat alles daadwerkelijk overgezet kan worden voor LTE. In veel gevallen werd het radiodeel reeds gebruikt als combi voor zowel 3G als 4G. Waar dat nog niet het geval is daar is de kans groot dat er meteen meer wordt verwisseld/toegevoegd. Immers, zonde om nu de RRU's om te bouwen voor 4G/5G en over een paar maanden terug te komen voor 700, 2600 of welke band dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:15:
Band 20 DSS wordt niet ondersteund door de Galaxy S20 volgens deze informatie:
Wat bedoel je met "band 20 DSS"?

De UE heeft niets met DSS te maken. Ik denk dat jij dat ook wel weet, maar het leest wat verwarrend zo voor mensen die kunnen denken dat een telefoon DSS-capable moet zijn ofzo. Ik zie dat band n20 mist, dus hij zal inderdaad geen 5G kunnen op 800MHz. Wellicht met een firmwareupdate? Als B20 er wel in zit dan is het RF deel capable :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:17:
[...]

Door elkaar gebruiken van SA en NSA is geen enkel probleem, maar op het moment dat je core is omgebouwd hoeft daar geen verschil in te zitten. ULCA is ook gewoon mogelijk in NSA, alleen is het dan wel 4G ULCA.
En als je kijkt naar door elkaar gebruiken van SA + DSS? Dus dedicated 5G-banden gecombineerd met DSS op 4G-banden? Kan dat in een SA-modus (omdat de core 5G is?) of is het dan per definitie NSA omdat 4G betrokken is? Vind de termen nog altijd een beetje vaag.

Het is me dus niet 100% duidelijk wanneer het nou wel of niet SA is, en of DSS en gebruik van de combinatie 4G-5G daar wel of niet volledig los van staat. Wat ik lees is enigszins conflicterend. Want gaat het nou om een 5G network core (in de kern van het netwerk), of gaat het om een 5G carrier waar geen 4G op zit?

Dan zou Vodafone een 700 MHz pure 5G NR core kunnen doen (non-DSS), met daarnaast CA/DSS op andere frequenties (allemaal puur 5G-DSS idealiter, dus geen 4G CA gemixt). Eventueel later andere banden ook naar puur 5G overzetten voor hogere efficiëntie, bijv. 2100 MHz en later nog 2600 MHz.
Raider095 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:27:
[...]

Wat bedoel je met "band 20 DSS"?

De UE heeft niets met DSS te maken. Ik denk dat jij dat ook wel weet, maar het leest wat verwarrend zo voor mensen die kunnen denken dat een telefoon DSS-capable moet zijn ofzo. Ik zie dat band n20 mist, dus hij zal inderdaad geen 5G kunnen op 800MHz. Wellicht met een firmwareupdate? Als B20 er wel in zit dan is het RF deel capable :)
Ik bedoel inderdaad dat de meest gebruikte 5G-telefoon dit niet ondersteunt op deze band. Of dat toe te voegen is weet ik niet, het zou kunnen dat er andere beperkingen zijn die wij niet kennen waardoor het toch problematisch is, geen idee.

[ Voor 28% gewijzigd door Sorcerer8472 op 01-05-2020 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:28:
[...]

En als je kijkt naar door elkaar gebruiken van SA + DSS? Dus dedicated 5G-banden gecombineerd met DSS op 4G-banden? Kan dat in een SA-modus (omdat de core 5G is?) of is het dan per definitie NSA omdat 4G betrokken is? Vind de termen nog altijd een beetje vaag.

Het is me dus niet 100% duidelijk wanneer het nou wel of niet SA is, en of DSS en gebruik van de combinatie 4G-5G daar wel of niet volledig los van staat. Wat ik lees is enigszins conflicterend. Want gaat het nou om een 5G network core (in de kern van het netwerk), of gaat het om een 5G carrier waar geen 4G op zit?

Dan zou Vodafone een 700 MHz pure 5G NR core kunnen doen (non-DSS), met daarnaast CA/DSS op andere frequenties (allemaal puur 5G-DSS idealiter, dus geen 4G CA gemixt).
Op dit moment is er geen 5G core. De gNB (5G equivalent aan de eNB in 4G, de site controller dus) verbindt dan met de eNB, en de eNB verbind met de core. Hiermee is 5G niet standalone, want er is een eNB nodig, dus NSA.

Als er een 5G core is kan de gNB direct verbinden met de core, dan is het dus standalone.

In de praktijk zijn de gNB en de eNB gewoon dezelfde doos in de kast, het is gewoon een functionele benaming in de referentiearchitectuur.

Dit alles staat los van DSS. DSS is (zoals je weet) een manier om dezelfde frequentieband voor meerdere technieken te gebruiken door de resource blocks (12 subcarriers van 15kHz, dus 180kHz totaal) om te schakelen tussen 4G en 5G. Dit kan beide kanten op en is niet afhankelijk van NSA of SA 5G.

Edit: Het hoeft trouwens niet zo te zijn dat je 4G en je 5G signaal van dezelfde zendmast komen, ondanks dat denk ik dat Vodafone dit in de praktijk wel doet. Een voorbeeld hiervan in andere landen is waar providers gewoon hun LTE basisnetwerk hebben, met dan een mast waar alleen n78 (3500MHz) hangt, of n78 met een stukje 4G erbij. Je kunt dan op 4G verbonden zijn met een zendmast ver weg, en op 5G verbinden met de lokale n78 mast, zo lang deze twee verbonden zijn met de X2 interface. Ik denk niet dat vodafone dit soort constructies nu in de praktijk gebruikt, maar dat weet ik niet zeker.

X2 is een interconnect onderling tussen zendmasten waarover ze data kunnen uitwisselen. In 4G wordt die bijvoorbeeld ook al gebruikt voor snelle handovers zonder dat de core van het netwerk daaraan te pas komt. De zendmast waar je op zit bepaalt aan de hand van de metingen van je telefoon een 'sterkere' cell is. Dan neemt de controller direct contact op met de controller van de sterkere cell, meldt je daar aan, stuurt je telefoon het signaal om over te schakelen en geeft daarna pas de core het signaal dat je bent overgeschakeld.

[ Voor 29% gewijzigd door jk-5 op 01-05-2020 14:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ^LuKKie^
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:31
Sinds vanmorgen geen tot slecht bereik. Kijkend in CellMapper zat ik met 1 streepje 5G op een mast ver van m'n woning. Telefoon geherstart en nu volle bak 5G. Uurtje erna een SMS van Vodafone dat 5G nu geactiveerd is.

I'm no impressed ...
5G: https://www.speedtest.net/result/a/6023059455
4G+ (LTE-A): https://www.speedtest.net/result/a/6023052497

Albumpje met screenshots van CellMapper en *#0011# van zowel m'n 4G+ als 5G verbinding. Beide zijn dus dezelfde paal.
https://photos.app.goo.gl/ePPCd6JQtarBy1uQ9
(ook twee screenshots van Speedtest toegevoegd voor tits and giggles)

[ Voor 4% gewijzigd door ^LuKKie^ op 01-05-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^LuKKie^ schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:34:
Sinds vanmorgen geen tot slecht bereik. Kijkend in CellMapper zat ik met 1 streepje 5G op een mast ver van m'n woning. Telefoon geherstart en nu volle bak 5G. Uurtje erna een SMS van Vodafone dat 5G nu geactiveerd is.

I'm no impressed ...
5G: https://www.speedtest.net/result/a/6023059455
4G+ (LTE-A): https://www.speedtest.net/result/a/6023052497

Albumpje met screenshots van CellMapper en *#0011# van zowel m'n 4G+ als 5G verbinding. Beide zijn dus dezelfde paal.
https://photos.app.goo.gl/ePPCd6JQtarBy1uQ9
(ook twee screenshots van Speedtest toegevoegd voor tits and giggles)
ik had toch beter verwacht maar dit is wel bagger voor ''neppe 5g''

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
Verwijderd schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:43:
[...]

ik had toch beter verwacht maar dit is wel bagger voor ''neppe 5g''
Tja, heel veel anders was er ook niet te verwachten met de hoeveelheid spectrum die beschikbaar is. Iedereen heeft bijna al zijn spectrum al ingezet op 4G, dus 5G gaat per definitie niet sneller zijn dan dat (op een minimale tijdswinst na, tenzei er wat mimo truukjes worden gedaan). Pas over een paar jaar als er grote nieuwe blokken spectrum komen wordt het sneller dan dit.

Daarnaast is dit niet 'de 5G', 5G is een evolutie net als 4G was. Daar werden aan het begin ook honderden megabits beloofd die we nu pas in de laatste 2 jaar echt kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben ook heel benieuwd naar 5G op de nieuwe locaties die nu 20+3+1+7+7 doen trouwens, heel benieuwd hoe het zich daar tot elkaar verhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:11:
Ik ben ook heel benieuwd naar 5G op de nieuwe locaties die nu 20+3+1+7+7 doen trouwens, heel benieuwd hoe het zich daar tot elkaar verhoudt.
Die locaties hebben nog een extra geheimpje, namelijk b1, b3 en b7 doen daar 4T4R, dus dat is onder perfecte omstandigheden de dubbele snelheid/capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:32:
[...]

Op dit moment is er geen 5G core. De gNB (5G equivalent aan de eNB in 4G, de site controller dus) verbindt dan met de eNB, en de eNB verbind met de core. Hiermee is 5G niet standalone, want er is een eNB nodig, dus NSA.

Als er een 5G core is kan de gNB direct verbinden met de core, dan is het dus standalone.

In de praktijk zijn de gNB en de eNB gewoon dezelfde doos in de kast, het is gewoon een functionele benaming in de referentiearchitectuur.

Dit alles staat los van DSS. DSS is (zoals je weet) een manier om dezelfde frequentieband voor meerdere technieken te gebruiken door de resource blocks (12 subcarriers van 15kHz, dus 180kHz totaal) om te schakelen tussen 4G en 5G. Dit kan beide kanten op en is niet afhankelijk van NSA of SA 5G.

Edit: Het hoeft trouwens niet zo te zijn dat je 4G en je 5G signaal van dezelfde zendmast komen, ondanks dat denk ik dat Vodafone dit in de praktijk wel doet. Een voorbeeld hiervan in andere landen is waar providers gewoon hun LTE basisnetwerk hebben, met dan een mast waar alleen n78 (3500MHz) hangt, of n78 met een stukje 4G erbij. Je kunt dan op 4G verbonden zijn met een zendmast ver weg, en op 5G verbinden met de lokale n78 mast, zo lang deze twee verbonden zijn met de X2 interface. Ik denk niet dat vodafone dit soort constructies nu in de praktijk gebruikt, maar dat weet ik niet zeker.

X2 is een interconnect onderling tussen zendmasten waarover ze data kunnen uitwisselen. In 4G wordt die bijvoorbeeld ook al gebruikt voor snelle handovers zonder dat de core van het netwerk daaraan te pas komt. De zendmast waar je op zit bepaalt aan de hand van de metingen van je telefoon een 'sterkere' cell is. Dan neemt de controller direct contact op met de controller van de sterkere cell, meldt je daar aan, stuurt je telefoon het signaal om over te schakelen en geeft daarna pas de core het signaal dat je bent overgeschakeld.
Thanks voor de uitleg!

Overigens schijnt er wel SA 5G te zijn inmiddels, zie hier dit zeer recente berichtje :)
https://www.mobileworldli...5g-first-with-sa-upgrade/ (ook Ericsson)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:11:
Hier 2 van dat soort sites.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGuXY7rrVpAErCwDSimSFtFb1kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42marLJr62wSHujViVJbDgag.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste. 4-band Huawei antennes, 2x low-band, 2x high-band, 3 RRUs per sector. De middelste is een 2T2R 800MHz zender, 900MHZ voor 2G komt vanaf de grond met coax feeders. De bovenste en de onderste zijn een dual-band 4T4R 1800+2100MHz zender en een 4T4R 2600MHz zender. Die worden via een setje diplexers gecombineerd naar de 4 high-band poorten in de antennes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWF6prByU53uGa0G8hYwK22Dlm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtwsxfDHGu2yw2WHJWG2c0aK.jpg?f=fotoalbum_large

Nummer 2, ook een 1-3-7-7-20. Hier komt 800+900MHz vanaf de grond en gaan direct de low-band antennes in (dit zijn oude dual-band antennes, met 1x low-band en 1x high-band. Deze high-band poort wordt dus niet gebruikt (zie de missende RET motor)).
De 4 zenders die er hangen zijn 4T4R 1800MHz, 4T4R 2100MHz en 4T4R 2600MHz. Via een setje triplexers naar de dual-high-band antennes.

Ze zenden exact hetzelfde uit, maar de configuratie is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
nu KPN en TMobile beide zeggen dat ze geen DSS gaan doen ben ik zo benieuwd wat zij dan wel gaan doen...

de enige band de we er echt bij krijgen is de 700mhz (voor de komende 2 misschien 3 jaar?)
en dat is misschien maar 10mhz block per provider?
Dat is dus niks, dus wat gaan zij doen dan?
Dat een 5G only band maken en dan de rest gewoon 4G CA?

Maar dat zou vodafone ook gewoon kunnen doen maar dan in combinatie met DSS op de andere banden (of 700mhz ook 4G/5G maken)

Lijkt me toch sterk dat een provider echt bestaande frequenties 5G only maken... Dat gaat toch echt wel een paar jaar duren...
En als ze dat niet gaan doen dan kunnen tmobile en kpn toch bijna geen "echte" 5G aanbieden voor de komende jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@joco , ik verwacht dat ook 2600TDD dedicated 5G gaat worden bij zowel KPN als T-Mobile. Vodafone gaat wellicht ook dedicated 5G op 700 MHz combineren met DSS op alle andere frequenties. Deze zetten zouden logisch zijn gezien de frequentiepakketten die de drie providers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
heeft vodafone daar ook nog ruimte?
(hadden ze ook niet extra ruimte van Ziggo gekregen? of moesten ze die "terug" geven?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
joco schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:49:
heeft vodafone daar ook nog ruimte?
(hadden ze ook niet extra ruimte van Ziggo gekregen? of moesten ze die "terug" geven?)
Ze hebben van ziggo een 20MHz blok in de 2600MHz band gekregen. Die hebben ze ook al op veel plekken actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-10 10:43

SebasFM

BOFH

joco schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:15:

de enige band de we er echt bij krijgen is de 700mhz (voor de komende 2 misschien 3 jaar?)
Band 32 (1400 MHz) gaat ook nog worden geveild als ik mij niet vergis. Volgens mij doen veel (alle?) eerste generatie 5G telefoons geen 5G op deze band, dus deze zal dan kunnen worden ingezet voor 4G. Mogelijk kan dan een bestaande 4G band zonder al te veel impact worden ingezet voor alleen 5G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
SebasFM schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:03:
[...]

Band 32 (1400 MHz) gaat ook nog worden geveild als ik mij niet vergis. Volgens mij doen veel (alle?) eerste generatie 5G telefoons geen 5G op deze band, dus deze zal dan kunnen worden ingezet voor 4G. Mogelijk kan dan een bestaande 4G band zonder al te veel impact worden ingezet voor alleen 5G.
De band 32 zoals die in 4G bestaat bestaat in 5G niet inderdaad, daar heet dezelfde frequentieruimte als een groter blok band n50. Hoewel ik ook nog geen telefoons heb gezien die die ondersteunen.

Het is ook een lastige band. b32 in 4G is niet voor niks een SDL band (download-only). Deze band ligt erg dicht in de buurt van GPS. Wanneer telefoons hier zelf op gaan zenden oversturen ze hun GPS ontvangers. n50 in 5G is een TDD band, dus in theorie zou uplink mogelijk zijn, maar daar zouden om de zelfde reden wel wat restricties aan kunnen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

Het lijkt er op dat vodafone nu ook iets in het netwerk heeft aangepast qua upload snelheid. Voorheen kwam ik niet boven de 50 Mbps uit, nu haal ik 82 Mbps. En dat op een 2CA site. Meer mensen die dit is opgevallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_I9fz6HuxF5V44b0TqFksTCX6CI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rru8uKO3LFunV6Cu4Heq647J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:52
@SebasFM was dat een B7+B7 2CA verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

neeecht schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 04:49:
@SebasFM was dat een B7+B7 2CA verbinding?
Nee, die site doet sinds het begin van 4G alleen maar B20+B3. Waar mijn telefoon eerst de 5CA zendmast 950m verderop prefereerde, heb ik nu moeite om op die zendmast terecht te komen. Telefoon prefereert nu toch echt de langzamere 2CA mast 250m verderop. Met wifi aan zat de nieuwere 5CA mast primair op 2600 MHz en de 2CA mast op 1800 MHz, maar nu zie ik in NetStumbler primair 800 MHz staan.

[ Voor 45% gewijzigd door SebasFM op 02-05-2020 11:11 . Reden: Typo en toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@SebasFM apart die upload dan, moet toch echt ook 2CA UL geweest zijn.
Meestal B7+B7 kom je aardig in de richting van die snelheid.

Ik heb nog een 5CA site waar ik ook 5CA krijg.

De andere site die altijd:
B3+1+20 of B7+7 was. Doet nu alleen nog B3+1+20 of bij goede SNR, B1+3+20.
B7+B7 zie ik voorlopig nog niet gebeuren.
Ook niet PCI nummers op laatste genoemde site, ze zullen druk met settings bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-10 22:02
Ik ben wel benieuwd: maakt het uit in welke volgorde je de speedtests doet?
offtopic:
Oh en het linkje naar de foto's is kapot, zo lijkt het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theblindman schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:46:
[...]

offtopic:
Oh en het linkje naar de foto's is kapot, zo lijkt het :)
Linkje naar google photos is kapoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^LuKKie^
Verwijderd schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:30:
[...]

Linkje naar google photos is kapoet
Oeps. Gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^LuKKie^
theblindman schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:46:
[...]

Voor m'n gevoel niet. Vandaag weer even buiten de deur en links en rechts nog wat aan het testen. Hier op het station van Haarlem ziet het er wel weer goed uit. Mooi stabiel ook.
https://www.speedtest.net/my-result/a/6027307827

Screenshots toegevoegd aan het album.

[ Voor 4% gewijzigd door ^LuKKie^ op 02-05-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-10 09:55
^LuKKie^ schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:33:
[...]

Voor m'n gevoel niet. Vandaag weer even buiten de deur en links en rechts nog wat aan het testen. Hier op het station van Haarlem ziet het er wel weer goed uit. Mooi stabiel ook.
https://www.speedtest.net/my-result/a/6027307827

Screenshots toegevoegd aan het album.
Die snelheden haal ik op veel locaties ook gewoon via 4G+. Die ping is dan wel weer heel erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5 , maar die 4T4R Huawei-antennes die Vodafone op die plekken gebruikt, die ondersteunen geen 700 MHz nog en moeten dus weer vervangen worden straks? Of misschien wel (maar nog niet aangesloten)?

En wat is in theorie de max. snelheid op die locaties waar alles met 4T4R is aangesloten dan? Dichtbij de Gbps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:16:
@jk-5 , maar die 4T4R Huawei-antennes die Vodafone op die plekken gebruikt, die ondersteunen geen 700 MHz nog en moeten dus weer vervangen worden straks? Of misschien wel (maar nog niet aangesloten)?

En wat is in theorie de max. snelheid op die locaties waar alles met 4T4R is aangesloten dan? Dichtbij de Gbps?
Ja die grote lompe huawei antennes hebben poorten die tot 690MHz gaan.

Met de huidige frequentieverdeling, op 4x4 mimo, 256QAM en super gunstige omstandigheden heb je 1300Mbps capaciteit per sector

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:44:
[...]

Ja die grote lompe huawei antennes hebben poorten die tot 690MHz gaan.

Met de huidige frequentieverdeling, op 4x4 mimo, 256QAM en super gunstige omstandigheden heb je 1300Mbps capaciteit per sector
Hoeveel hangen er al van die grote door het land? En moet er dan een losse poort/kabel worden aangesloten of kan dit mee op een bestaande RRU?

Vraag me af hoeveel sites er ook genoeg uplink hebben. Vaak kun je zakelijk (non-wholesale, non-bespoke) maar tot 1 Gbps krijgen op veel plekken. Dus je hebt óf dikkere verbindingen nodig óf je moet bundelen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Tot 20Gb is een aan/uit verbinding (licht is aan of licht is uit). Dus een 1Gb vervangen voor een 20Gb is geen rocket science.
En, iets dat KPN nu veel doet, je kan ook 10Gb BiDi (bidirectional) doen. Die SFP+ modules zenden en ontvangen over één vezel ipv een dedicated TX en RX vezel. Iets wat al jaren 'normaal' is bij FttH verbindingen. Winst is dat je dan ineens een vezel 'over' hebt.
Gratis redundantie of dubbele capaciteit. Maar net hoe je het wil verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:51:
[...]

Hoeveel hangen er al van die grote door het land? En moet er dan een losse poort/kabel worden aangesloten of kan dit mee op een bestaande RRU?

Vraag me af hoeveel sites er ook genoeg uplink hebben. Vaak kun je zakelijk (non-wholesale, non-bespoke) maar tot 1 Gbps krijgen op veel plekken. Dus je hebt óf dikkere verbindingen nodig óf je moet bundelen oid.
Hoeveel er hangen weet ik zo niet. Op de nieuwere locaties met meer belasting kom ik ze nu al vaak tegen. Ze moeten wel een aparte RRU bijhangen, of de bestaande low-band RRUs vervangen door een triple-lowband model om eventueel meteen 2T4R of 4T4R te doen op de lage banden.

KPN gebruikt in ieder geval vaak zijn eigen glasnetwerk, op alle huawei locaties hebben ze 10Gbps glas. Als ze glas hebben is het allemaal dark fiber / dedicated wavelength, dus dan heb je zelf controle over wat de snelheid is. De straalverbindingen van tegenwoordig zijn ook snel genoeg. Allemaal op frequenties rond 30GHz of tegenwoordig zelfs nog hoger dan dat. Wat de exacte kanaalbreedte die ze gebruiken is weet ik niet, maar dat is zeker honderden megahertz. Dan doet een straalverbinding niet onder voor een glaslijntje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
hier hebben we natuurlijk ook al weer die discussie:

nieuws: Kortgedingrechter doet op 25 mei uitspraak in zaak van Stop5GNL tegen...

ik heb een vriend van mij al uit den treure moeten uit leggen dat het belachelijk is dat ze zo zitten te hameren nu op 5G.. in mijn ogen is er bijna geen verschil tussen 4G zeker natuurkundig niet met de sub 6ghz.

Misschien dat mmWave echt wel iets anders is (en dan met massive mimo). Maar daar denk ik weer, op die frequenties als ik niet op 1 meter sta komt mijn huid nog niet eens door...

Maar goed mijn vriend (en daar een vriend van) zijn bang voor het gerichte 5G, dat ze dus echt kunnen pinpointen (1 meter?) en dat met de energie waar ze normaal misschien mee lopen te rond stralen.
Nu lijkt mij dat totale onzin. Maar weten mensen hier iets meer hoe dat werkt? Wat betekend dat gerichte ? Dat is toch nog steeds ik stuur het naar noord,oost via die ene antenne? Zodat ik energie spaar om het signaal helemaal rond te sturen naar iets waar het toch niet wordt ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
joco schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:11:

nieuws: Kortgedingrechter doet op 25 mei uitspraak in zaak van Stop5GNL tegen...

ik heb een vriend van mij al uit den treure moeten uit leggen dat het belachelijk is dat ze zo zitten te hameren nu op 5G.. in mijn ogen is er bijna geen verschil tussen 4G zeker natuurkundig niet met de sub 6ghz.

Misschien dat mmWave echt wel iets anders is (en dan met massive mimo). Maar daar denk ik weer, op die frequenties als ik niet op 1 meter sta komt mijn huid nog niet eens door...

Maar goed mijn vriend (en daar een vriend van) zijn bang voor het gerichte 5G, dat ze dus echt kunnen pinpointen (1 meter?) en dat met de energie waar ze normaal misschien mee lopen te rond stralen.
Nu lijkt mij dat totale onzin. Maar weten mensen hier iets meer hoe dat werkt? Wat betekend dat gerichte ? Dat is toch nog steeds ik stuur het naar noord,oost via die ene antenne? Zodat ik energie spaar om het signaal helemaal rond te sturen naar iets waar het toch niet wordt ontvangen?
Ja de normale frequenties verschillen in de lucht niet van 4G. De modulatietechniek is namelijk hetzelfde. mmWave is wel nieuw en daar zijn minder onderzoeken naar tot nu toe, maar in essentie verschilt dit ook amper van de huidige technieken. Door de lagere demping lijkt het risico nu juist kleiner.
Dit spectrum gaan we in de eerste paar jaar zeker nog niet zien in nederland. De veiling is daarvoor nog niet gepland, maar zal in ieder geval na de veiling voor 3500MHz spectrum zijn (en die is in 2022). Maar ook hierop is de modulatietechniek grotendeels hetzelfde. Het verschil is dat de kanalen veel groter zijn waardoor je in theorie ook meer elektromagnetische straling uitzendt.

Ik lees wel vaker dat mensen heel bang zijn voor massive mimo omdat ze daarmee 'gericht' kunnen zenden, maar dat betekent echt niet dat ze heel gericht op een deel van je lichaam kunnen zenden. Zo klein zijn die stralen niet. Dat zal er in de praktijk op neerkomen dat er een straal wordt gezonden specifiek voor jou telefoon en een aantal telefoons in de buurt, met een aantal tientallen meters doorsnede. De exacte details van deze techniek moet ik me nog verder op inlezen, maar met een 64x64 antenne waarmee t-mobile test op het leidseplein (dezelfde als die KPN uitrolt voor 2600TDD) kunnen ze maar 8 stralen tegelijk zenden.

Met massive mimo zal de gemiddelde veldsterkte juist lager uitkomen dan met 'normale' antennes. De 'normale' antennes zenden namelijk in een gebied van grofweg 120graden, terwijl die massive mimo pannelen gerichter bepaalde plekken van een gebied kunnen aanstralen.

Deze noemde ze vandaag ook nog in die rechtszitting: Het AT heeft ook metingen gedaan bij een mimo antenne met statische stralen, en heeft daar een veldsterkte van ongeveer 3V/m^2 gemeten. Dat ligt dus nog onder de limiet van 6V/m^2 in nederland. Zelfs met dat soort beamforming technieken blijven de strenge regels voor veldsterktes nog steeds gelden. Ze kunnen dus gerichter data sturen en jou signaal isoleren van die van anderen, en daarmee de algemene veldsterkte verlagen, waardoor het hele systeem efficienter werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door jk-5 op 04-05-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
joco schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:11:

Ja, jemig...
Beamforming klinkt voor niet geleerde 'eng' ofzoow?
Grappige is dat deze techniek geheel los staat van de modulatieform en gebruikt hij waarschijnlijk al jaren in zijn WiFi router. Beamforming of niet, er is een ERP limiet opgenomen in de vergunning waaraan voldaan moet worden. Dus de maximaal uitgestraalde vermogen, in een beam of omnidirectioneel mag daar niet overheen. punt.

Maarja, hoe leg je 4 jaar studie in 4 zinnen uit :?
Vind het al moedig dat je probeert _/-\o_

[edit]
Ik zie dat jk-5 mijn stelling ook al had aangehaald.
sorry, beetje dubbel :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laatst stond ergens op Tweakers een heel mooie foto over hoe beamforming er nou echt uitziet in de praktijk qua veldsterktes.

En als je dat ziet dan snap je dat het eigenlijk niet zo veel voorstelt. Door een combinatie van meerdere antennes + aangepaste fases kun je ervoor zorgen dat een bepaald signaal sterker binnenkomt op een bepaalde plek. Daarmee bespaar je feitelijk energie omdat het minder sterk op de andere plekken aankomt.

Je kunt het je ook voorstellen alsof er heel veel antennes allemaal in een kleine horizontale openingshoek uitzenden, ipv 1 grote. Zo boeiend is het niet. Onderzoek blijven doen naar effecten van zeer hoge frequenties is desalniettemin wel verstandig.

De frequenties die nu worden geveild zijn allemaal lager dan wat er al in gebruik is, er is geen enkele reden om hier zorgen over te hebben. Pas in 2022 komen de dingen die nu nog niet in gebruik zijn in NL, waarvan eigenlijk alleen 26 GHz echt spannend is, 3.5 GHz ligt nog vrij dicht bij wat we in het dagelijks leven al gebruiken, inclusief 5 GHz wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Richt effect door fase verschuiving is eigenlijk een zeer oude techniek. Een jaar of 10 geleden was ik onderdeel van een drie koppijn team dat voor defensie de bruikbaarheid van een voormalig AM station in kaart moest brengen.
Dan hebben we het over iets dat 50 jaar geleden is gebouwd. En ik kon heel makkelijk de antennes (die op hoogspanningsmasten lijken) naar ieder gewenst continent 'draaien' door gebruik te maken van fase verschuiving.

En 26Ghz is ook niet echt spannend hoor. Wij gebruiken al wat jaartjes 24Ghz verbinding van Ubnt (airfiber) en 60Ghz verbindingen van Mikrotik. Er is al veel ervaring op die grote hoogte. Een jaar of 10 geleden noemde we die banden nog vaak griezel-hertz banden door de gevoeligheid van de apparatuur die nog wel eens de geest gaf.
Ik persoonlijk moet nog maar zien hoe bruikbaar die band in praktijk gaat zijn voor deze toepassing. Ik hoorde van een collega die voor KPN hier in iets doet dat als iemand een 'te dik' hoesje heeft het niet zou werken op 26Ghz
5G geschikt hoesje, gat in de markt? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10 17:19
trankilo schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:12:
5G geschikt hoesje, gat in de markt? :D
Misschien 1 die in het hoesjes soort van antenne geleiders heeft, Zou dat mogelijk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er zijn vast materialen voor hoesjes die transparant zijn voor 26 GHz, maar het komt idd best nauw en het zou ook nog weleens een probleem kunnen zijn voor de meest gebruikte materialen idd!

En ja @trankilo , op zich zijn het niet ontzettend nieuwe technieken nee. Wel op deze frequenties in zulke kleine hardware. Ik weet nog van vroeger (denk vorige millennium) dat men het had over dat het zo moeilijk was om boven de 1 GHz te zenden. De hardware werd moeilijker en kostbaarder, zelfde voor antennes, propagatie, alles. En inmiddels hebben we simpele telefoontjes die met het grootste gemak 5 GHz wifi gebruiken en in de VS op tientallen GHz 5G doen :+

[ Voor 55% gewijzigd door Sorcerer8472 op 05-05-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
Ik moet zeggen, ben nog niet echt onder de indruk van Vodafones 5G..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAwsTxSJmEdz1oOjcDwUMbuZNrA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tqoR28cCsJwEwRecZy63aC2Q.jpg?f=user_large

met een S20 die ik net binnen heb op dezelfde plek vrij snel achter elkaar een paar speedtest runs gedaan, soms met 4G soms met 5G. 4G is eigenlijk consequent sneller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joco schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:52:

[Afbeelding]

met een S20 die ik net binnen heb op dezelfde plek vrij snel achter elkaar een paar speedtest runs gedaan, soms met 4G soms met 5G. 4G is eigenlijk consequent sneller...
Fake 5g*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
joco schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:52:
Zie je wel betere ping tijden op 5G of is dat ook nog één pot nat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Chris.nl schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:52:
[...]

Zie je wel betere ping tijden op 5G of is dat ook nog één pot nat?
Die zul je nu nog niet zien, achter de zendmasten gaat alles nog over het 4G corenetwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit toch een flink verschil in de snelheden van Vodafone en T-Mobile gewoon op 4g Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SF6sp810bRdNKIf3PqFQDg7PP4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p2uVOzm88HVTreYcAuTDWlK2.png?f=user_large

Via fast.com 250mbps en 18ms latency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

Het is maar net in welke omgeving je zit, hoeveel banden de site (mast) kan aggregeren waar je telefoon op is aangemeld en hoe druk het op de site is. Afgelopen koningsdag heb ik met Vodafone 's nachts bijna de 300 Mbps aangetikt waar T-Mobile niet verder komt dan ~270 Mbps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_b5OSyPn5v9BqxH8b9ZN_1k1_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7AW3zjbo7OOxBSUh3ooBBOT5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:53

robertwebbe

Robert Webbe

Eens, deze speedtest heb ik gedaan op de kruising A15 en A27 bij Gorinchem:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49865203633_fc8b805142.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij win ik met KPN nu, test is ook niet midden in de nacht gedaan ofzo :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sg1tmHRLkN_ZGnc7PGsatQe7JY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ilbknQ7DCVm4onmSmCnY4SBn.png?f=user_large

Met Vodafone wel zat vaak 200+ gehaald, gewoon op 4G+. In Amsterdam zijn de snelheden bijvoorbeeld over het algemeen vrij hoog. Het hangt echt van je locatie af.

edit: ok, Robert wint sowieso :+
edit2: blijft slecht dat Speedtest 100% kijkt naar geografische locatie bij het bepalen welke host er wordt gekozen. In NL bij volgens mij alle providers is een host in Amsterdam altijd het snelste omdat alle verkeer via Amsterdam verloopt. Echter in Limburg pakt hij al gauw een Duitse of Belgische host, meh.

[ Voor 38% gewijzigd door Sorcerer8472 op 07-05-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqcN52V2_W6DJRb7358eBf3j_no=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jM6duimVN3fTLWa0ulbYndBv.jpg?f=user_large
Nou volgens mij niet hoor @Sorcerer8472 ;)

In Rotterdam haalde ik best vaak hoge snelheden, maar buiten de randstad zijn er veel 4G only masten (vreemd genoeg anno 2020). Snelheden waren nooit zo denderend maar het bereik was wel goed.
Op mijn huis adres schommelde het vaak tussen de 20mbps en 50 a 60mbps download, upload vaak 3 a 5 mbps... en soms eens een uitschieter naar 15mbps :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

Sorcerer8472 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:29:

edit2: blijft slecht dat Speedtest 100% kijkt naar geografische locatie bij het bepalen welke host er wordt gekozen. In NL bij volgens mij alle providers is een host in Amsterdam altijd het snelste omdat alle verkeer via Amsterdam verloopt. Echter in Limburg pakt hij al gauw een Duitse of Belgische host, meh.
Ik test altijd tegen Glasnet in Den Haag. Daar haal ik de hoogste snelheden mee. Ik kan mij niet herinneren dat Amsterdamse testlocaties betere resultaten opleveren. Zal het laat in de avond eens testen.

Liggen de upgrade werkzaamheden aan de sites helemaal stil bij Vodafone? Laatste update in het antenneregister dateert al weer van 20 februari (slechts 1 zendmast aangepast) en die daarvoor is van 21 januari. Zouden ze wachten totdat de veiling van o.a. 2100 MHz is voltooid voordat ze weer grootschalig wijzigingen gaan doorvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
SebasFM schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:18:
[...]

Ik test altijd tegen Glasnet in Den Haag. Daar haal ik de hoogste snelheden mee. Ik kan mij niet herinneren dat Amsterdamse testlocaties betere resultaten opleveren. Zal het laat in de avond eens testen.

Liggen de upgrade werkzaamheden aan de sites helemaal stil bij Vodafone? Laatste update in het antenneregister dateert al weer van 20 februari (slechts 1 zendmast aangepast) en die daarvoor is van 21 januari. Zouden ze wachten totdat de veiling van o.a. 2100 MHz is voltooid voordat ze weer grootschalig wijzigingen gaan doorvoeren?
Vodafone heeft een probleem waardoor de updates die ze uploaden geen veranderingen bevatten. Ze hebben toevallig vorige week nog een 'lege' update geplaatst. Ik heb hier contact over gehad met agentschap telecom en ook met vodafone, en ze gaan het oplossen.

Edit: Ze zijn ook wel degelijk aan het bijplaatsen/ombouwen. Vorige week is bij knooppunt holsloot nog een nieuwe vodafone mast gebouwd

[ Voor 7% gewijzigd door jk-5 op 07-05-2020 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-10 20:47
Sorcerer8472 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:29:
Volgens mij win ik met KPN nu, test is ook niet midden in de nacht gedaan ofzo :+
[Afbeelding]

Met Vodafone wel zat vaak 200+ gehaald, gewoon op 4G+. In Amsterdam zijn de snelheden bijvoorbeeld over het algemeen vrij hoog. Het hangt echt van je locatie af.

edit: ok, Robert wint sowieso :+
Beat me :+

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/android/5752852509.png

Beetje flauw, is van februari. De test ging over de 400 trouwens, maar net aan het eind zakte die een beetje in.

Ergens wel grappig dat 4G zo snel kan. Mijn DSL lijntje thuis geeft momenteel max 50Mbit (en is voor mijn gebruik voldoende).

[ Voor 10% gewijzigd door krakendmodem op 07-05-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

krakendmodem schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:21:
[...]

[Afbeelding]

Beetje flauw, is van februari. De test ging over de 400 trouwens, maar net aan het eind zakte die een beetje in.

Ergens wel grappig dat 4G zo snel kan. Mijn DSL lijntje thuis geeft momenteel max 50Mbit (en is voor mijn gebruik voldoende).
Beetje hoge ping niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Mwoah, zie hier meerderen rond die 25-30ms zitten.

Maar het kan wel lager, verschilt zelfs per testserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

Da's ook een Galaxy S10 toch? Die kan volgens mij wat sneller dan mijn S9. S20 kan nog sneller op een moderne Huawei-mast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:57
[...]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTHnblYENWaAyI2spGORY9EU2U0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7twQvB4ZlHTJ2ptIOH2HeSde.png?f=user_large

Dit was in Februari met T-Mobile op de Afsluitdijk mijn record met T-Mobile maar 200+ is meestal wel te halen bij een mast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Sorcerer8472 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:13:
[...]

Da's ook een Galaxy S10 toch? Die kan volgens mij wat sneller dan mijn S9. S20 kan nog sneller op een moderne Huawei-mast.
Note 10. Zit volgens mij nog een klein verschil in de modems tussen de S10 en Note 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
robertwebbe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:29:
Eens, deze speedtest heb ik gedaan op de kruising A15 en A27 bij Gorinchem:

[Afbeelding]
Op die locatie staat een belangrijke site die sinds jaar en dag wordt gebruikt voor allerlei testen en waar vaak de nieuwste apparatuur met de meeste capaciteit staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
SebasFM schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:18:
Liggen de upgrade werkzaamheden aan de sites helemaal stil bij Vodafone?
Nee hoor gaat gewoon op volle toeren door. Behoudens locaties waar men tijdelijk niet welkom is ivm Corona maar die zijn vooralsnog op 1 hand te tellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transferno
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-08 00:39
Iemand de laatste resultaten van de P3 (nu Umlaut) EK tests al gezien?
Qua gemiddelde scoort het Nederlandse netwerk het best!
https://www.connect.de/ve...laender-3200746-8739.html

Dat van Vodafone NL staat zelfs op de 2e plaats.
https://www.connect.de/ve...pa-2020-3200746-8740.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Transferno schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:35:
Absoluut. Mensen klagen nogal snel, maar feitelijk zijn we enorm verwend als Nederlanders. Er zijn zat landen waar je op bepaalde plekken totaal geen dekking hebt, vaak omdat het volstrekt niet rendabel is in bepaalde gebieden. Nederland is zo relatief dichtbevolkt dat de dekking daar ook naar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meer gespecificeerde resultaten kan ik nergens vinden helaas, ben wel benieuwd, want in de laatste test liep T-Mobile NL nog voorop. En nu is Vodafone volgens hen dus het beste netwerk van NL. Een paar jaar terug was het nog KPN.
Raider095 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:51:
[...]

Op die locatie staat een belangrijke site die sinds jaar en dag wordt gebruikt voor allerlei testen en waar vaak de nieuwste apparatuur met de meeste capaciteit staat ;)
Da's op die flats die ook helemaal vol staan met antennes voor straalverbindingen toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transferno
Sorcerer8472 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:31:
[...]

Meer gespecificeerde resultaten kan ik nergens vinden helaas, ben wel benieuwd, want in de laatste test liep T-Mobile NL nog voorop. En nu is Vodafone volgens hen dus het beste netwerk van NL. Een paar jaar terug was het nog KPN.
Ze zaten natuurlijk altijd erg kort op elkaar, dus dat haasje over is vrij logisch. Wat hier opvalt is dat KPN nu even een heel stuk lager hangt.
Maar t.o.v. de andere landen scoren ze gewoon alle drie erg goed.

De netwerken evolueren uiteraard erg snel. Vodafone heeft ook 3G uitgeschakeld. En wellicht bereiden ze zich alle drie voor op 5G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
De voorbereidingen voor de uitbreiding van LTE op 2100MHz naar 15MHz zijn in elk geval in volle gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Raider095 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:51:
[...]

Absoluut. Mensen klagen nogal snel, maar feitelijk zijn we enorm verwend als Nederlanders. Er zijn zat landen waar je op bepaalde plekken totaal geen dekking hebt, vaak omdat het volstrekt niet rendabel is in bepaalde gebieden. Nederland is zo relatief dichtbevolkt dat de dekking daar ook naar is :)
Ben wel benieuwd hoe Vodafone hoger heeft gescoord dan T-Mobile, https://www.connect-testlab.com/the-netherlands-2019-results vorig jaar stond T-Mobile eerste, kpn tweede en Vodafone derde. In het hele jaar (net overgestapt van vodafone) heb ik geen verbetering in het netwerk ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:26
dutchnltweaker schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:47:
[...]

Ben wel benieuwd hoe Vodafone hoger heeft gescoord dan T-Mobile, https://www.connect-testlab.com/the-netherlands-2019-results vorig jaar stond T-Mobile eerste, kpn tweede en Vodafone derde. In het hele jaar (net overgestapt van vodafone) heb ik geen verbetering in het netwerk ondervonden.
Inderdaad opmerkelijk. Mijn ervaring (Vodafone zakelijk en T-Mobile privé) is dat ik met T-Mobile vrijwel altijd aanzienlijk hogere snelheden behaal. Op zich ook logisch, gezien het aantal masten met 800MHz only. Toch scoort Vodafone volgens de test hoger op snelheid.

Neemt niet weg dat dit een mooi compliment is voor alle netwerken in Nederland :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dutchnltweaker schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:47:
[...]

In dat jaar heeft Vodafone langzaam steeds verder zitten upgraden en zijn er in de topics van KPN en T-Mobile meerdere klachten over een verstopt en soms onbruikbaar netwerk te lezen geweest. Bij Vodafone heb ik dat niet echt gezien. Correct me if I'm wrong.

Wellicht geeft dat in zo'n geval dan toch doorslag. Ook het uitschakelen van 3G kan belangrijk zijn geweest (niet per ongeluk op 3G blijven hangen wat soms ook nadelig kan zijn).

Maar goed, het zijn altijd momentopnames zoals je duidelijk ziet. Benieuwd of er meer informatie bekend wordt ergens binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-10 08:45

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Ik heb dit nog eens goed zitten lezen maar dit is niet de officiele P3/Umlaut netwerktest. Dit is als ik het goed lees een soort van vergelijking op basis van samples van een bepaalde app oid en richt zich alleen op data.
Das überarbeitete Bewertungsraster nutzt für jedes Land Millionen von Samples, die Smartphone-Nutzer im Zeitraum vom 14. Oktober 2019 bis zum 29. März 2020 beigetragen haben.
De normale P3(nu blijkbaar Umlaut) test is een test waarbij auto's van P3 diverse routes rijden door heel het land en ook lopend testen uitvoeren. Voor zover ik weet is die dit jaar vanwege Corona in Nederland nog niet uitgevoerd. Deze test duurt gewoonlijk enkele weken en word in Nederland meestal in het voorjaar gedaan.

Dit is dus een andere test.Omdat je individuele resultaten niet kan zien weet ik ook niet hoe representatief de gebruikte samples zijn.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transferno
The_Wireless_Guy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:22:
[...]

Dit is dus een andere test.Omdat je individuele resultaten niet kan zien weet ik ook niet hoe representatief de gebruikte samples zijn.
Ja het idee van deze test was om te kijken hoe goed de netwerken voorbereid waren op het EK. Jammer genoeg is geen enkel evenement overeind gebleven behalve het WK Thuiswerken. ;) Ze geven ook zelf aan dat ze enkel met deze methode dit grote aantal (94!) netwerken konden vergelijken over zo'n periode.

Maar als je hetzelfde onderzoekt maar met een andere methode en je eindresultaat komt redelijk overeen, dan kun je wel stellen dat het betrouwbaar is. Waar de andere testen echte momentopnames zijn over enkele weken in een jaar, zijn deze dan weer over een veel langere periode (6 maanden).
Wat zie je in deze test maar ook in de andere:
- Alle 3 de netwerken scoren Uitstekend (Sehr Gut).
- De scores liggen vrij dicht bij elkaar, af en toe veranderd de rangschikking.

Deze keer heeft Vodafone goud en T-mobile zilver. Vorige keer had T-mobile goud.

[ Voor 5% gewijzigd door Transferno op 07-05-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-10 08:45

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Transferno schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:32:
[...]

Ja het idee van deze test was om te kijken hoe goed de netwerken voorbereid waren op het EK. Jammer genoeg is geen enkel evenement overeind gebleven behalve het WK Thuiswerken. ;) Ze geven ook zelf aan dat ze enkel met deze methode dit grote aantal (94!) netwerken konden vergelijken over zo'n periode.

Maar als je hetzelfde onderzoekt maar met een andere methode en je eindresultaat komt redelijk overeen, dan kun je wel stellen dat het betrouwbaar is. Waar de andere testen echte momentopnames zijn over enkele weken in een jaar, zijn deze dan weer over een veel langere periode (6 maanden).
Wat zie je in deze test maar ook in de andere:
- Alle 3 de netwerken scoren Uitstekend (Sehr Gut).
- De scores liggen vrij dicht bij elkaar, af en toe veranderd de rangschikking.

Deze keer heeft Vodafone goud en T-mobile zilver. Vorige keer had T-mobile goud.
Het zijn hele verschillende onderzoeken dus je kan de resultaten niet met elkaar vergelijken.
Doet niets af aan de kwaliteit van dit onderzoek.

De gewone P3 test is een zeer intensieve test van het netwerk m.b.t. tot alle aspecten van een netwerk, spraak, data, sms, dekking etc. En deze test focust alleen op data.

Van dit onderzoek is er geen vorige keer geweest en van de P3 netwerktest in Nederland is er nog geen 2020 versie geweest.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vodafone heeft overigens zo te zien de carrier op band 1 verplaatst om hierna naar 15 MHz te kunnen verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:05:
Vodafone heeft overigens zo te zien de carrier op band 1 verplaatst om hierna naar 15 MHz te kunnen verhogen.
Klopt:
Raider095 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:06:
De voorbereidingen voor de uitbreiding van LTE op 2100MHz naar 15MHz zijn in elk geval in volle gang.
Wordt stapsgewijs gedaan als het goed is, niet in 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:03
Bekijk mijn resultaat van de Speedtest! Hoe snel is jouw internetverbinding? https://www.speedtest.net/my-result/a/6057745076

Rotterdam airport 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-10 09:55
Ben de laatste tijd toch wel onder de indruk van Vodafone, getuige deze speedtest.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/android/6066944817.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
The_Wireless_Guy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:44:
[...]

Het zijn hele verschillende onderzoeken dus je kan de resultaten niet met elkaar vergelijken.
Doet niets af aan de kwaliteit van dit onderzoek.

De gewone P3 test is een zeer intensieve test van het netwerk m.b.t. tot alle aspecten van een netwerk, spraak, data, sms, dekking etc. En deze test focust alleen op data.

Van dit onderzoek is er geen vorige keer geweest en van de P3 netwerktest in Nederland is er nog geen 2020 versie geweest.
Noem mij een azijnzeiker; maar ik heb m'n vraagtekens bij dit soort tests.

Normaal gesproken staat er bij veel (tech)websites meestal wel een berichtje over dit soort tests/artikelen. Zelfs Tweakers bericht er niet over dat Vodafone nu als beste uit de test komt.

Wat mij bij de afgelopen tests van P3 ook al opviel is dat de grotere steden (eigenlijk de gehele Randstad) + een paar grote steden daarbuiten, en een paar snelwegen/spoorwegen gemeten zijn. Complete buitengebieden (Achterhoek, heel Zeeland, en 85% van Noord Nederland werden "overgeslagen/niet gemeten" en dat zijn nou net die gebieden waar nog de winst te behalen valt voor de providers. De dekking is meestal wel op orde, maar met band 20 sites op 10mhz (voornamelijk Vodafone en hier en daar ook KPN) ga je nooit die extreme snelheden halen die je in stedelijke gebied wel aantikt.

Ik denk eerlijk gezegd ook dat als er in buitengebieden /kleine gehuchten wordt gemeten, dat de dekking dan ook nog wel eens voor alle providers tegen kan gaan vallen en dus inleveren op die puntenscore.

We zijn inderdaad wel flink verwend met de dekking hier. Met lange ritten door het halve land stream ik soms continu op 320Kbps radio, maar blijf ik overal nog steeds op 4G verbonden. Geen wegvallende verbinding of gaten zonder dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
krakendmodem schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:24:
[...]
Noem mij een azijnzeiker; maar ik heb m'n vraagtekens bij dit soort tests.

Normaal gesproken staat er bij veel (tech)websites meestal wel een berichtje over dit soort tests/artikelen. Zelfs Tweakers bericht er niet over dat Vodafone nu als beste uit de test komt.
Voor alle duidelijkheid, er is geen P3-test geweest dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yes, deze was crowdsourced. En Vodafone zou er bijvoorbeeld al beter uit kunnen komen door het verdwijnen van 3G: dat haalt datasnelheden omhoog op het moment dat je lang op 3G vast blijft zitten. Op 2G terechtkomen is nu zeldzaam, plus je telefoon wordt actief gestimuleerd om toch maar weer naar 4G te gaan.

Als deze crowdsourced test verder representatief is voor de bevolking en Vodafone hier qua snelheid wint, dan betekent dat dus dat ze hun netwerk qua capaciteit waar mensen zijn gemiddeld beter op orde heeft (cq het minder druk is) dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Raider095 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:34:
[...]

Voor alle duidelijkheid, er is geen P3-test geweest dit jaar.
Dat had ik begrepen. Ik doelde ook op de voorgaande tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Na twee maanden getest/gewacht te hebben:
Mijn Vodafone sim-only van toen 9 eur/maand.
Nu met inflatie verhoging 9.15 eur/maand.

Samen met Ziggo korting, is na 1 jaar nu elke maand nog hetzelfde.
Dus geen verhoging omdat abonnement is afgelopen. Positief voor het blijven testen.
Nu alleen nog 5G voor de lage abo's. Gelukkig kunnen we per maand omhoog/laag. Maar de basis blijft dus 'laag' met korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:26
Heeft iemand een idee wanneer Vodafone de netwerknaam gaat terugzetten naar vodafone NL? Ik erger me aan het gescroll van de nieuwe naam Stay Connected op mijn iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-10 21:16

Bijgaand als aanvulling nog de weging van de metingen in tabel vorm vanuit de papieren versie van het rapport.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkIFHkdpb09fXcam_dxjx45mWac=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkcKNaY7ZXd8CZ43ivElSSoQ.jpg?f=fotoalbum_medium
De toelichting in de begeleidende tekst is alsvolgt:

Er is bij de app gebruikers die toestemming gaven gemeten in een periode van 24 weken De periode liep van 14 oktober 2019 tot en met 29 maart 2020.

Er is getest op dekking, hoeveelheid tijd dat je met breedband mobiel verbonden bent, de data snelheid in 3 snelheidsklassen, de latentie waarden van je verbinding. Er is daarbij onderscheid gemaakt in waarden voor data bellen en die belangrijk zijn voor gaming.

Vodafone Nederland scoorde hoog door de grote hoeveelheid “breedband dekking”. De snelheid scoorde ten opzichte van Telia Zweden lager, dus daarom de 2e plek. (De netwerk uitbouw die Vodafone als laatste provider heeft uitgevoerd werpt meteen zijn vruchten af.)

Bij de test in dekking zijn landen opgedeeld in vierkanten/tegels van 2 bij 2 km. Heb je in dit vierkant dekking, dan scoor je een punt. Hebben je collega providers in een vierkant geen dekking dan krijg je per concurrent zonder dekking 3 extra punten toebedeeld.

Swisscom die 3e is krijgt extra eer, omdat zij in een bergrijke regio even goede resultaten neerzetten als in Zweden en Nederland. Alleen de latency is bij Telia Zweden en Vodafone Nederland net iets beter.

Overall zijn de Nederlandse netwerken nummer 1. Gezien de vlakke geografie en de dichte bevolking, waarvoor veel masten lonen, vind men de scores super goed, maar niet zo’n grote prestatie als in landen met bergen. Opvallend is dat Noord-Macedonië overall nummer 2 van alle landen is, Oostenrijk nummer 3 en Zwitserland nummer 4. Dat vind men gezien de bergen in die landen wel een indrukwekkende prestatie.

Voor alle aanbieders in de de met “zeer goed” beoordeelde netwerken, maar zeker in de top 10 geldt dat ze bijna gelijk presteren en de verschillen minimaal zijn. Het verschil tussen Vodafone Nederland en T-Mobile Nederland is zeer gering. (De afstand van KPN lijkt in de tabel groot, maar in werkelijkheid zijn de verschillen minimaal.)

[ Voor 26% gewijzigd door ucsdcom op 16-05-2020 15:04 ]

Pagina: 1 ... 71 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.