[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 86 Laatste
Acties:
  • 618.288 views

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:33
Was ook al verbaasd

• Cihan1988
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-09 08:52
@Raymond P

En heb je al spijt van je overstap naar vodafone? :)

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:47
Cihan1988 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:49:
@Raymond P

En heb je al spijt van je overstap naar vodafone? :)
De verbinding is ok, m'n downloadsnelheid is praktisch gehalveerd (naar +/-70 Mbit/s) op de plekken waar ik kom maar voor mij ruim voldoende en stabiel.
Administratief is het wat rommelig, maar de klantenservice is behulpzaam.

Spijt? Neen, ik heb in het verleden goede ervaringen gehad met Vodafone. Vooral in het buitenland werkte het bij KPN een stuk minder soepel.

De gezamenlijke datapot vind ik ook wel erg handig, iets waar ik niet meer naar om hoef te kijken.

- knip -

• Cihan1988
@Raymond P Oke ben blij voor je dat je tevreden bent ondaks hen verlies in snelheid. Al merk je het nauwlijks waarschijnlijk. Ik heb ook wel in het verleden goede ervaringen met Vodafone gehad. Maar zoals jij het ook zegt ging er administratiefs wel wat mis. En moest ik er achteraan.

Nu twijfel ik om weer naar Vodafone te gaan of gewoon te kiezen voor KPN voor mijn gevoel is KPN qwa netwerk en administratie wel het beste. Maar zoals je ook zei is Vodafone in het buitenland weer beter. Keuze keuzes keuzes....

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:03
Cihan1988 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:38:
@Raymond P Oke ben blij voor je dat je tevreden bent ondaks hen verlies in snelheid. Al merk je het nauwlijks waarschijnlijk. Ik heb ook wel in het verleden goede ervaringen met Vodafone gehad. Maar zoals jij het ook zegt ging er administratiefs wel wat mis. En moest ik er achteraan.

Nu twijfel ik om weer naar Vodafone te gaan of gewoon te kiezen voor KPN voor mijn gevoel is KPN qwa netwerk en administratie wel het beste. Maar zoals je ook zei is Vodafone in het buitenland weer beter. Keuze keuzes keuzes....
Is T-Mobile geen optie om te overwegen?

• Cihan1988
@ikbenjoeri T-Mobile is inderdaad ook een hele goeie mischien wel het beste wat ook uit tests naar voren komt. Maar voor het prijs hoef je KPN niet meer te laten. Bij heeft KPN toch altijd het beste imago en betrouwbaarheid. Vroeger moest ik niks van ze hebben door hun absurde prijzen maar nu krijg je gewoon voor het zelfde bedrag als bij concurrenten alles onbeperkt. En vaak is de prijs ook nog een ex kortingen met kortingen zijn ze zelfs goedkoper.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-12 13:19
Ik zit zelf bij KPN mobiel en ben dus enigszins gekleurd ;)

Toch heeft T-Mobile in maar een paar jaar tijd een mooi netwerkje neergezet. Het is dat we voor DSL (en straks glasvezel) nog bij KPN zitten, anders had ik T-Mobile echt wel een kans gegeven. Alleen de dekking van T-Mobile is hier iets minder door minder gunstige plaatsing van die antennes tov KPN en Vodafone. Dat zou misschien nog kunnen veranderen als T-Mobile de mast van Tele2 zou willen gebruiken, die staat hier midden in het dorp.

We hebben ook een Vodafone abonnement, maar daar merk je wel dat die op het platteland nog veel band 20 only sites hebben. De snelheden zijn daar dan ook niet echt denderend meer. Het werkt wel gewoon prima voor browsen/Facebook/appen en de verbinding is prima, maar daar hebben KPN en T-Mobile nog wel een (forse) voorsprong qua snelheid. Dekking van Vodafone is door de gebruikte band 20 (800mhz) wel uitstekend.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:40
krakendmodem schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:33:
We hebben ook een Vodafone abonnement, maar daar merk je wel dat die op het platteland nog veel band 20 only sites hebben. De snelheden zijn daar dan ook niet echt denderend meer. Het werkt wel gewoon prima voor browsen/Facebook/appen en de verbinding is prima, maar daar hebben KPN en T-Mobile nog wel een (forse) voorsprong qua snelheid. Dekking van Vodafone is door de gebruikte band 20 (800mhz) wel uitstekend.
Niet alleen op het platteland hoor, veel stukke hier in een best grote stad die nog gewoon 800mhz zijn na 4 jaar... onbegrijpelijk want er woont toch een aantal mensen in dat gebied en de snelheid is niet denderend.

Je zou toch denken dat Vodafone snel hun 2100mhz frequentie van 3G in gaat zetten voor het 4G netwerk, helaas zie je er nog maar weinig van.

• Zxui
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-10 16:36
Ik vermoet dat Vodafone de 2100mhz niet voor 4G inzet omdat deze frequentie binnenkort geveild zal gaan worden. Er is een grote kans dat ze niet dezelfde frequenties weer winnen en dan zou de investering weggegooid geld zijn. Dus lijkt me logischer om de frequentieveiling af te wachten. En die is toch binnenkort?

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-12 20:22
Ze kunnen deze frequentie (2100) nog niet inzetten voor 4G omdat bij een overgroot deel van de masten 3G-only zenders of basebands hangen. Alleen de nieuwere generaties ericsson apparatuur kunnen dit makkelijk omschaken, en waar dat mogelijk is is dat al gebeurd. Ze zullen dus echt fysiek apparatuur moeten swappen om deze ruimte in te zetten voor 4G.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

jk-5 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:15:
Ze kunnen deze frequentie (2100) nog niet inzetten voor 4G omdat bij een overgroot deel van de masten 3G-only zenders of basebands hangen. Alleen de nieuwere generaties ericsson apparatuur kunnen dit makkelijk omschaken, en waar dat mogelijk is is dat al gebeurd. Ze zullen dus echt fysiek apparatuur moeten swappen om deze ruimte in te zetten voor 4G.
Je bedoelt enkel op oude hardware toch? In principe moet de 4G2100-frequentie nu wel van 10 naar 15 MHz kunnen gaan toch? Ik kan niet zo snel en makkelijk meer zien welke wijzigingen er zijn doorgevoerd nu ik bij KPN zit :)
Tja, beter dan bij KPN waar ik echt hier in de buurt ruim meer locaties heb waar ik terugval naar 2G, naar vliegtuigmodus moet, moet wachten, vliegtuigmodus weer uit, om überhaupt iets te kunnen doen. Bij Vodafone op al deze plekken in en rond Utrecht geen probleem. Dan heb ik liever maar een paar Mbps 4G dan helemaal geen 4G zoals met KPN. Zo rond het einde van m'n abo zal ik dan ook weer terugverhuizen naar Vodafone, het verschil vind ik echt groot.

In mijn supermarkt geen KPN, plek waar ik regelmatig uitging indoor geen KPN, tuincentrum waar ik laatst was geen KPN, bij m'n ouders telkens terugvallen naar 3G/2G. En op het platteland ook zat vaak alleen band 20, of een signaal dat zo zwak is dat je uiteindelijk alleen van band 20 gebruik maakt. Op al die plekken doet Vodafone het gewoon.

Maar misschien ligt het aan mij dat ik liever een verbinding van 8 Mbps heb dan dat ik terugval naar 2G/3G hoor. En dat ik liever een Whatsapp-gesprek heb dat door blijft lopen en niet gaat stokken omdat m'n dataverbinding ineens over 3G gaat lopen. Heb trouwens alweer even niet rijdend gebeld in de regio waar dat telkens misging, misschien is het nu beter.

Na het vervangen van diverse apparatuur met Huawei is het grotendeels hetzelfde gebleven trouwens. Leek eerst even verslechterd te zijn maar daarna verbeterd (toch stukje configuratie/tuning?)

Heb dit al eerder gezegd maar de andere verhalen heb ik ook al eerder gehoord dus ik herhaal het mijne ook nog eens, met een update dat het nog steeds grotendeels hetzelfde is ;)

[ Voor 65% gewijzigd door Sorcerer8472 op 18-04-2020 16:06 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• krakendmodem
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:53:
[...]

Je bedoelt enkel op oude hardware toch? In principe moet de 4G2100-frequentie nu wel van 10 naar 15 MHz kunnen gaan toch? Ik kan niet zo snel en makkelijk meer zien welke wijzigingen er zijn doorgevoerd nu ik bij KPN zit :)

[...]

Tja, beter dan bij KPN waar ik echt hier in de buurt ruim meer locaties heb waar ik terugval naar 2G, naar vliegtuigmodus moet, moet wachten, vliegtuigmodus weer uit, om überhaupt iets te kunnen doen. Bij Vodafone op al deze plekken in en rond Utrecht geen probleem. Dan heb ik liever maar een paar Mbps 4G dan helemaal geen 4G zoals met KPN. Zo rond het einde van m'n abo zal ik dan ook weer terugverhuizen naar Vodafone, het verschil vind ik echt groot.

In mijn supermarkt geen KPN, plek waar ik regelmatig uitging indoor geen KPN, tuincentrum waar ik laatst was geen KPN, bij m'n ouders telkens terugvallen naar 3G/2G. En op het platteland ook zat vaak alleen band 20, of een signaal dat zo zwak is dat je uiteindelijk alleen van band 20 gebruik maakt. Op al die plekken doet Vodafone het gewoon.

Maar misschien ligt het aan mij dat ik liever een verbinding van 8 Mbps heb dan dat ik terugval naar 2G/3G hoor. En dat ik liever een Whatsapp-gesprek heb dat door blijft lopen en niet gaat stokken omdat m'n dataverbinding ineens over 3G gaat lopen. Heb trouwens alweer even niet rijdend gebeld in de regio waar dat telkens misging, misschien is het nu beter.

Na het vervangen van diverse apparatuur met Huawei is het grotendeels hetzelfde gebleven trouwens. Leek eerst even verslechterd te zijn maar daarna verbeterd (toch stukje configuratie/tuning?)

Heb dit al eerder gezegd maar de andere verhalen heb ik ook al eerder gehoord dus ik herhaal het mijne ook nog eens, met een update dat het nog steeds grotendeels hetzelfde is ;)
En het is hier weer precies andersom. Hier vrijwel overal 4G, 3G kom ik amper tegen (alleen gebouw tegenover een 3G mast soms) en Edge echt nooit. Zowel bij KPN en Vodafone is overal prima 4G te ontvangen, alleen is het bij KPN hier op het platteland van Groningen fors sneller. En bij T-Mobile nog sneller :+

Er zijn natuurlijk hier ook gebouwen zonder dekking, maar dat probleem speelt bij alle providers. (Oude diepe gebouwen in de stad)

Sure, soms kom ik ook alleen band 20 tegen, maar het verschil in het Noorden is behoorlijk groot tussen Vodafone en KPN. Opzich niet heel vreemd; KPN heeft in het buitengebied veel DSL+4G aansluitingen en dan moet je netwerk wel de capaciteit hebben ;)

Dekking is bij beide providers hier in ieder geval in orde; alleen snelheid/capaciteit is bij KPN in dit geval hoger.

De problemen met wegvallende verbinding en beperkte dekking ervaar ik niet; of in ieder geval zo weinig dat ik er geen punt van maak.

Bellen via Whatsapp doe ik niet. Ik ken hier niemand die dat doet en ik heb onbeperkt bellen. Dus daarover kan ik niet oordelen. Die ene keer dat ik via Whatsapp naar de USA belde ging verder ook prima.

Discord gesprekken volg ik trouwens wel als ik onderweg in de auto zit. En dat loopt soepel door. Geen haperingen te merken. Het kan dus wel :)

[ Voor 5% gewijzigd door krakendmodem op 18-04-2020 18:16 ]

Bellen via Whatsapp doe ik met iemand in het buitenland regelmatig, vooral vanwege geluidskwaliteit en vertraging die veel beter is zo. Problemen daarmee heb ik in de trein, en ook in de auto in omgeving Mijdrecht. Zo nu en dan zakelijk ook calls via Slack. Mijn telefoon staat dan rechtop in de center console, dus het is niet zo dat ik vanuit m'n broekzak bel. En ik heb ook geen Audi A8 met dubbel glas ... :+

In Groningen kom ik heel zelden, ben daar al ruim een jaar niet geweest dus daar kan ik weinig over zeggen. Bij T-Mobile en Vodafone val je inmiddels respectievelijk nauwelijks of niet meer op 3G terug, en KPN lijkt ook aan het tweaken te zijn ermee nu. Blijft toch allemaal in ontwikkeling.

Straks met de lancering van 5G zullen KPN en T-Mobile wel ver voorliggen gok ik. Weet iemand überhaupt hoe 5G-compatible de installaties van Vodafone inmiddels zijn?

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
jk-5 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:15:
Ik mis hier even de logica. Het gaat er niet om waar ze het niet in kunnen zetten, maar waar ze het wél in kunnen zetten. Waar nu 4G2100 aanwezig is, kan dit gewoon met 1 druk op de knop (remote) uitgebreid worden. Dat ze geen 4G kunnen maken op een plek waar nog geen 4G is dat lijkt me enigszins overduidelijk...

Dus ja, het kan gewoon ingezet worden. Vanaf elke site? Nee, nog niet. Dat is heel wat anders dan "het kan nog niet".

• jk-5
Raider095 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:44:
[...]

Ik mis hier even de logica. Het gaat er niet om waar ze het niet in kunnen zetten, maar waar ze het wél in kunnen zetten. Waar nu 4G2100 aanwezig is, kan dit gewoon met 1 druk op de knop (remote) uitgebreid worden. Dat ze geen 4G kunnen maken op een plek waar nog geen 4G is dat lijkt me enigszins overduidelijk...

Dus ja, het kan gewoon ingezet worden. Vanaf elke site? Nee, nog niet. Dat is heel wat anders dan "het kan nog niet".
Ja dat bedoelde ik inderdaad. Op bestaande plekken is het natuurlijk zonder moeite uit te bereiden, maar waar ze nu nog geen 4G op 2100 doen zullen ze eerst 3G-only apparatuur moeten verwisselen.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• jk-5
Op cellmapper zijn in eindhoven en maastricht sinds vorige week in totaal een stuk of 20 locaties die "5G ENDC capable: yes" adverteren. Dat is al een interessante eerste zichtbare stap naar werkende 5G verbindingen, maar betekent zeker niet dat je als consument op 5G komt. ENDC staat voor e-utran new radio dual connectivity, oftewel, naast je primaire 4G verbinding kan een 5G carrier worden gekoppeld voor extra snelheid.

Het zegt eigenlijk helemaal niks dat dit geadverteerd wordt, behalve dat ze bezig zijn met 5G. In het speciaal dus in ieder geval in eindhoven en in maastricht.

• Zxui
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-10 16:36
Waarschijnlijk de test licenties:

https://www.emerce.nl/nie...ar-experimenten-eindhoven
https://www.bright.nl/nie...p-testtelefoon-maastricht

[ Voor 8% gewijzigd door Zxui op 22-04-2020 16:50 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Kwam van de week een app tegen die band selection op Samsung telefoons mogelijk maakt. Lijkt goed te werken op mijn S9 :)

https://www.reddit.com/r/...msung_band_selection_app/

Goedkoop bellen via VoIP

• krakendmodem
MensionXL schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:32:
Kwam van de week een app tegen die band selection op Samsung telefoons mogelijk maakt. Lijkt goed te werken op mijn S9 :)

Werkt ook op een Note 10.

Goed gevonden!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:58

Helaas Fail op mijn S10+.
Maar ik deed het altijd handmatig via *#2683662#, maar ik denk dat de providers mijn telefoon op de blacklist gezet hebben. :P

• jk-5

Nice! Bij mij op de S9 werkt het ook perfect. Dit is erg fijn om te kunnen testen

• neeecht
jk-5 schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:05:
[...]

Nice! Bij mij op de S9 werkt het ook perfect. Dit is erg fijn om te kunnen testen
Nou laat maar weten dan!
KPN B38... werkt?

• jk-5
neeecht schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:05:
[...]

Nou laat maar weten dan!
KPN B38... werkt?
Haha, ik ben helaas niet in de buurt van een huawei mast. Gisteren nog wel in dronten gekeken, daar viel de brandschade enorm mee. Misschien vandaag of morgen nog even testen in kerkenveld, die is het dichtste bij voor mij.

• krakendmodem
neeecht schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:05:
[...]

Nou laat maar weten dan!
KPN B38... werkt?
Ik zou dit eventueel in Leeuwarden kunnen testen.

Ik ben er even een tijdje tussen uit geweest en heb niet alle ontwikkelingen op de voet gevolgd. Er zijn wel wat B38 locaties te vinden in Friesland, maar zoek je dan de nieuwe Huawei masten? Daarvan heb ik nog niet kunnen zien of die in Groningen/Friesland al staan. Waarschijnlijk lees ik er te snel overheen.
neeecht schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:02:
[...]

Helaas Fail op mijn S10+.
Maar ik deed het altijd handmatig via *#2683662#, maar ik denk dat de providers mijn telefoon op de blacklist gezet hebben. :P
Hoe werkt dat? Is een leeg menu op mijn S9.

• fl2001
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:05
Vodafone bied sinds vandaag 5G aan, volgens telecompaper: https://www.telecompaper....ft-van-nederland--1336204

• Dave1988
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-12 22:50
Vodafone start dinsdagavond met uitrol van 5G-netwerk in Nederland https://www.nu.nl/tech/60...netwerk-in-nederland.html (via @NUnl)

Zou Vodafone met de eer ervandoor gaan?
Ik dacht dat T-Mobile altijd schreeuwde de eerste te willen zijn in NL?

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:57
Gaan ze de 2100Mhz van 3G inzetten voor 5G, omdat ze ineens zo'n vaart maken?

https://www.telecompaper....ft-van-nederland--1336204

EDIT: 1800Mhz ;-)

[ Voor 47% gewijzigd door stormfly op 28-04-2020 08:25 ]

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-12 21:47

SebasFM

BOFH

Verklaart waarom ik al een week geen 4CA (totaal 60MHz) meer krijg maar 3CA (totaal 50MHz) volgens NetStumbler. Desondanks dat ik nu op 3CA zit haal ik met 4G wel hogere snelheden, tot 300 Mbps op een mast 950m verderop. Voorheen bleef ik steken rond de 240 Mbps... Als Oneplus nog even 5G op de 8 serie activeert...

• jk-5
SebasFM schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:02:
Verklaart waarom ik al een week geen 4CA (totaal 60MHz) meer krijg maar 3CA (totaal 50MHz) volgens NetStumbler. Desondanks dat ik nu op 3CA zit haal ik met 4G wel hogere snelheden, tot 300 Mbps op een mast 950m verderop. Voorheen bleef ik steken rond de 240 Mbps... Als Oneplus nog even 5G op de 8 serie activeert...
Welke band miste er dan? De tweede (kleinere) band 7? Het was mij wel al opgevallen dat die ineens overal een ander eNB nummer hadden gekregen. Je kon wel op die kleine band 7 komen zonder CA, maar dan werd het door de telefoon gezien als compleet andere zendmast.

• SebasFM

SebasFM

BOFH

jk-5 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:05:
[...]

Welke band miste er dan? De tweede (kleinere) band 7?
Volgens NetStumbler (welke ik niet 100% betrouwbaar vind) gebruikte ik met 4CA op een 5CA mast eerst 800, 1800, 2100 en 2600MHz. Nu gebruik ik met 3CA alleen 1800 en (2x ?) 2600 MHz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZj570gdPZUZThLGU9QtcAaM8bM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TWn7IUI2OXO14OSPf5R9UYP.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: wel grappig dat mijn telefoon al tijden de mast 950m verderop prefereert i.p.v. de mast 250m verderop. Die doet hooguit 2CA.

[ Voor 8% gewijzigd door SebasFM op 28-04-2020 09:51 . Reden: verkleinen plaatje ]

• jk-5
SebasFM schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:11:
[...]

Volgens NetStumbler (welke ik niet 100% betrouwbaar vind) gebruikte ik met 4CA op een 5CA mast eerst 800, 1800, 2100 en 2600MHz. Nu gebruik ik met 3CA alleen 1800 en (2x ?) 2600 MHz.

[Afbeelding]
Ja die app doet inderdaad dingen om te 'raden' welke CA combos worden gebruikt omdat de android APIs dat niet vrijgeven. Daarbij lijkt hij verschillende zendmasten te koppelen waardoor de resultaten een beetje scheef gaan.

Oproep aan iedereen hier: Mocht je een Vodafone 5G abonnement hebben met een werkende 5G verbinding, waar mogelijk gebruik de beta van Cellmapper om dit te scannen. De normale release versie van cellmapper heeft geen goede ondersteuning voor DSS, de beta wel. Vooral met Huawei telefoons werkt dit super goed, zonder root. Daarmee kunnen we in kaart brengen hoe het technisch in elkaar zit.

Link naar de beta: https://play.google.com/a...cellmapper.net.cellmapper

[ Voor 3% gewijzigd door jk-5 op 28-04-2020 11:28 ]

• krakendmodem
Dave1988 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:11:
Vodafone start dinsdagavond met uitrol van 5G-netwerk in Nederland https://www.nu.nl/tech/60...netwerk-in-nederland.html (via @NUnl)

Zou Vodafone met de eer ervandoor gaan?
Ik dacht dat T-Mobile altijd schreeuwde de eerste te willen zijn in NL?
Waarschijnlijk zitten ze nu bij T-Mobile in een spoedoverleg hoe ze dit gaan aanpakken :+.

Maar, ik krijg een beetje het gevoel alsof ze weer hetzelfde gaan doen als bij de 4G uitrol. Randstad en omgeving eerst, vervolgens hier en daar een paar plekken met 5G en de rest aan het eind van het jaar :P.

Voornamelijk de antennes hier in de omgeving zullen waarschijnlijk veel omgebouwd moeten worden. Veel doen alleen band 20 op dit moment.

[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 28-04-2020 09:42 ]

• jk-5
krakendmodem schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:41:
[...]

Waarschijnlijk zitten ze nu bij T-Mobile in een spoedoverleg hoe ze dit gaan aanpakken :+.

Maar, ik krijg een beetje het gevoel alsof ze weer hetzelfde gaan doen als bij de 4G uitrol. Randstad en omgeving eerst, vervolgens hier en daar een paar plekken met 5G en de rest aan het eind van het jaar :P.
Ja inderdaad. Het persbericht van vodafoneziggo zegt 'eind juli landelijk dekkend'. De belofte van T-mobile was om de eerste provider te zijn met een landelijk dekkend 5G netwerk. Deze belofde kunnen ze nog steeds nakomen, en het zal me dan ook weinig verbazen als zij binnen niet al te lange tijd hierop reageren. T-mobile kan nu al op elke zendmast DSS ondersteunen

• Upbeat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-09 16:40
Als Oneplus nog even 5G op de 8 serie activeert...
Is de hele serie niet 5G compatible dan?

• SebasFM

SebasFM

BOFH

Upbeat schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:21:
[...]

Is de hele serie niet 5G compatible dan?
Citaat van de officiele specificaties van de OnePlus site:
5G:n1, n3, n7, n28, n78
(Opmerking: het feitelijke gebruik van het netwerk en de frequentieband hangt af van de netwerkaanbieder. n1, n3, n7, n28 worden later ondersteund door upgrades
Wat dus zoveel betekent dat op dit moment alleen band 78 (3500 MHz) wordt ondersteund. En die gaan we de komende jaren nog niet kunnen gebruiken vanwege het afluisterstation in Burum. Het is dus wachten op een firmware update.

[ Voor 3% gewijzigd door SebasFM op 28-04-2020 10:29 ]

• Raider095
Verklaart waarom ik al een week geen 4CA (totaal 60MHz) meer krijg maar 3CA (totaal 50MHz) volgens NetStumbler.
Wat is die verklaring dan? Ze gaan gewoon precies dezelfde frequenties (gedeeld) gebruiken als voor 4G. Beide generaties draaien naast elkaar, dus wat is de impact op 4G als 5G nog niet aanstond (afgelopen week) en er de komende tijd nog weinig 5G gebruikers zullen zijn?

• Upbeat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-09 16:40
SebasFM schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:28:
[...]

Citaat van de officiele specificaties van de OnePlus site:

[...]

Wat dus zoveel betekent dat op dit moment alleen band 78 (3500 MHz) wordt ondersteund. En die gaan we de komende jaren nog niet kunnen gebruiken vanwege het afluisterstation in Burum. Het is dus wachten op een firmware update.
Hopelijk actieveren ze die snel, hij stond wel op mijn verlanglijstje icm mijn Vodafone abonnement.

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
krakendmodem schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:41:
[...]

De prioriteit ligt altijd bij de plekken met de hoogste bevolkingsdensiteit. Uiteindelijk zullen alle network operators 98% van het landoppervlak met minstens 100Mb/PS moeten uitrollen volgens de nieuwe vergunningen.

T-mo had in het verleden al ge-upgrade naar breedbandige antennes. Die moeten de uplink misschien nog omhoog trekken van 1 naar 10GB en wat radio's bij plaatsen op sommige plekken.
KPN heeft een behoorlijk aantal sites van Ericsson die ze in theorie kunnen inzetten voor 5G en hebben inmiddels >25% van de rest ge upgrade, en die sites zijn echt insane kwa capacity.
Voda heeft ook het voordeel dat sommige sites met niet al te veel fysieke poespas zijn te gebruiken. Maar ook hun zijn aan het upgraden en dat doe je nu eenmaal niet in een week.

Ik vind het eigenlijk wel tof dat Voda de aanwezige capaciteit alvast beschikbaar maakt aan haar klanten.
Heeft iemand zelf al screenshots hiervan? Ben wel benieuwd, ook naar de frequenties waarop dit live gaat. Zou niet raar zijn als ze 1800+2100+2600 doen waar mogelijk eigenlijk.

Ben ook wel benieuwd of ook de 3500 MHz-frequenties vanaf het Vodafone-hoofdkantoor (testlocatie Maastricht) te gebruiken zijn door mensen als het live gaat. De meeste huidige telefoons met 5G ondersteunen dat.

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:33:
Heeft iemand zelf al screenshots hiervan? Ben wel benieuwd, ook naar de frequenties waarop dit live gaat. Zou niet raar zijn als ze 1800+2100+2600 doen waar mogelijk eigenlijk.
800/1800/2100/2600. Het gehele 4G spectrum komt via DSS (ESS) beschikbaar voor 5G. Heeft een mast geen 5G-gebruikers, dan doet die mast uitsluitend 4G. Hoe meer 5G gebruikers zich op een mast melden, hoe meer spectrum er voor 5G geschaald zal worden. Of bepaalde frequenties dan prioriteit hebben, geen idee, dat zijn instellingen ver achter de schermen. Feitelijk kan dus het volledige 4G spectrum worden geschaald tussen 4G en 5G.

Dus verwacht niet dat je veel zult zien als men vanavond op bepaalde knoppen drukt. Er zullen geen andere signalen zichtbaar zijn, tot 5G telefoons daarom 'vragen'.

Puur 'on demand' dus. De basis blijft bij 4G liggen, non-Stand Alone NR.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik kreeg vandaag deze e-mail:

Onze Red abonnementen zijn vernieuwd.

De databundels van onze vernieuwde Red abonnementen zijn groter geworden. Upgrade je abonnement met nummer 06 - belmijeven en krijg krijg niet 6 maar 10 GB. Regel ’t met één druk op de knop.

Waarom krijg je deze upgrade?
Je krijgt deze upgrade zodat je net als onze nieuwe klanten helemaal up-to-date bent. Verder verandert er niets. De einddatum van je abonnement, je maandbedrag en de voorwaarden blijven hetzelfde.
Handige actie :)

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-12 19:49
5G wordt morgen in 60% van Nederland gelanceerd

• krakendmodem
trankilo schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:12:
[...]

De prioriteit ligt altijd bij de plekken met de hoogste bevolkingsdensiteit. Uiteindelijk zullen alle network operators 98% van het landoppervlak met minstens 100Mb/PS moeten uitrollen volgens de nieuwe vergunningen.
.
Ik kan me een periode herinneren dat Vodafone in Friesland een mast bij het Tjeukemeer met 4G had uitgerust terwijl er op dat moment helemaal niks te doen was in die omgeving en waar weinig mensen wonen.

Grotere plaatsen/dorpen werden eerst overgeslagen en kwamen later pas aan de buurt.

Zal die post eens opzoeken. :P. De werkwijze van Vodafone begreep bijna niemand toen. KPN rolde het als een olievlek uit en kon je heel mooi zien wanneer je ongeveer het kon verwachten.

The Wizard in "[Vodafone] Ervaringen & Discussie"

• ^LuKKie^
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51
Ik was 24 april tussen Anna Paulowna en Den Helder toen mijn telefoon (Samsung S20+) rechtsboven in ene 5G zei. Ik heb hierover contact gehad met Vodafone (https://twitter.com/lukkie/status/1253581499749863424) en die stelde mij nog enkele vragen over de software versie op mijn telefoon en beloofde er op terug te komen.
Vandaag het persbericht ... denk dat ze er op teruggekomen zijn? :D

• jk-5
^LuKKie^ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:49:
Ik was 24 april tussen Anna Paulowna en Den Helder toen mijn telefoon (Samsung S20+) rechtsboven in ene 5G zei. Ik heb hierover contact gehad met Vodafone (https://twitter.com/lukkie/status/1253581499749863424) en die stelde mij nog enkele vragen over de software versie op mijn telefoon en beloofde er op terug te komen.
Oh wat grappig. Daar staan inderdaad masten die DSS ondersteunen. Op cellmapper zijn eind vorige week ook al werkende DSS verbindingen gezien in maastricht en eindhoven.

^LuKKie^ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:49:
Gaaf :)
Als je dat nog eens ziet, maak dan eens een screenshot van wat je met *#0011# ziet op je telefoon! (bovenste menu-optie)

Daar ben ik benieuwd naar namelijk, bij actieve 5G-verbinding.

• ^LuKKie^
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:58:
[...]
Daar ben ik benieuwd naar namelijk, bij actieve 5G-verbinding.
Kan wel naar Anna Paulowna rijden maar denk dat ze na mijn Tweet het eea hebben uitgezet tot de launch vannacht ;)
^LuKKie^ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:01:
[...]

Kan wel naar Anna Paulowna rijden maar denk dat ze na mijn Tweet het eea hebben uitgezet tot de launch vannacht ;)
Of niet he, want waarom zouden ze het weer uitzetten?

• ^LuKKie^
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:18:
[...]

Of niet he, want waarom zouden ze het weer uitzetten?
Goeie en ik heb niets te doen dus ben in de trein gestapt richting Den Helder.
Reden net Alkmaar Noord uit en kort zag ik weer 5G in m'n scherm staan.
https://photos.app.goo.gl/8LcQnt1KHja4dMbX7 (output van *#0011#)

Waar zijn we naar op zoek?

[ Voor 21% gewijzigd door ^LuKKie^ op 28-04-2020 14:29 ]

• jk-5
^LuKKie^ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:29:
[...]

Nice! Is band n3 de enige 5G band of staan daaronder nog andere banden?

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:14

robertwebbe

Robert Webbe

Aan de schuifbalk te zien, is er nog meer informatie. Hoop dat @^LuKKie^ hier ook screenshots van heeft genomen.

• ^LuKKie^
robertwebbe schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:45:
Aan de schuifbalk te zien, is er nog meer informatie. Hoop dat @^LuKKie^ hier ook screenshots van heeft genomen.
Nee. Maar ik weet waar het is ongeveer dus eerst naar Den Helder en dan op de terugweg nog eens kijken :+

• jk-5
In je screenshot was je in ieder geval met het 4G deel verbonden met deze zendmast: https://antennekaart.nl/k...oom=17&providers=vodafone

[ Voor 4% gewijzigd door jk-5 op 28-04-2020 14:52 ]

• ^LuKKie^
Daar waar ik de 24ste 5G had heb ik dat nu niet meer. Dan maar even kijken in de buurt van de mast die @JK aangeeft 😊
jk-5 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:49:
In je screenshot was je in ieder geval met het 4G deel verbonden met deze zendmast: https://antennekaart.nl/k...oom=17&providers=vodafone
Bovenin staat iig wel 5G, dus als je connected bent met 4G als pilot en 5G direct beschikbaar via (al dan niet CA) DSS, dan geeft hij dus ook 5G aan. Op zich logisch en soort-van terecht.
^LuKKie^ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:00:
Daar waar ik de 24ste 5G had heb ik dat nu niet meer. Dan maar even kijken in de buurt van de mast die @JK aangeeft 😊
Als je een screenshot maakt kun je onderaan links de scrollknop indrukken (de 2 pijltjes die naar onderen wijzen), dan scrollt hij automatisch en maakt hij één grote screenshot van het hele scherm, hij stitcht het dan automatisch samen tot één langwerpige afbeelding. Zou je dat kunnen doen volgende keer? Wel gaaf dit nu te zien! :)

[ Voor 37% gewijzigd door Sorcerer8472 op 28-04-2020 15:02 ]

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-12 20:29
20MHz voor 5G op Band 3. Betekent dit dan ook dat 4G niet meer beschikbaar is?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Jassy schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:01:
Jawel, da's Dynamic Spectrum Sharing, waarin heel fijnmazig per gebruiker 4G of 5G gebruikt kan worden door elkaar heen. Dat kan doordat de blokjes waaruit 4G en 5G zijn opgebouwd even groot/lang zijn.

• jk-5
Jassy schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:01:
4G is wel beschikbaar. Dit is DSS (Dynamic Spectrum Sharing). Dus als er geen enkele 5G telefoon is is het 100% in gebruik voor 4G, als er iemand zich aanmeldt op 5G schakelt hij een aantal subcarriers over voor 5G

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:01:
[...]

Bovenin staat iig wel 5G, dus als je connected bent met 4G als pilot en 5G direct beschikbaar via (al dan niet CA) DSS, dan geeft hij dus ook 5G aan. Op zich logisch en soort-van terecht.
Ja de Upper layer indicator bepaalt of je het '5G' icoon ziet of niet. Het kan dus ook dat je wel een actieve 5G carrier hebt maar dat ze vanuit het netwerk nog niet het 5G icoontje aanzetten. Die optie zie je ook in de screenshot als 'UpLayerInd: 1'

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-12 20:29
Dank jullie wel heren! Het spectrum wordt dus dynamisch voor 4G of 5G ingezet. Het kan dus best zijn dat er daadwerkelijk op een bepaald moment 5MHz 5G en 15MHz 4G beschikbaar is, afhankelijk van het dataverbruik?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• jk-5
Jassy schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:06:
Dank jullie wel heren! Het spectrum wordt dus dynamisch voor 4G of 5G ingezet. Het kan dus best zijn dat er daadwerkelijk op een bepaald moment 5MHz 5G en 15MHz 4G beschikbaar is, afhankelijk van het dataverbruik?
Ja het wordt niet zo zwart of wit omgezet. Er is gewoon een 20MHz LTE carrier en een 20MHz NR carrier, maar het netwerk gaat op resource block niveau (subcarrier van 160kHz breed) bepalen of hij voor 4G gebruikt wordt of bij 5G. Deze allocation kan heel snel wijzigen.

Maar omdat het NSA (Non-standalone) is heb je altijd een 4G carrier nodig voor je primaire verbinding voor signalling en upload, daarnaast kunnen dan 5G carriers gekoppeld worden.

[ Voor 13% gewijzigd door jk-5 op 28-04-2020 15:08 ]

• neeecht
^LuKKie^ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:29:
[...]

Hmm:
NR-AFRCN: 368410 > https://www.sqimway.com/nr_band.php > Downlink: 1842.05 MHz.
Hoe werkt dat dan weer?

• jk-5
neeecht schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:19:
[...]

Hmm:
NR-AFRCN: 368410 > https://www.sqimway.com/nr_band.php > Downlink: 1842.05 MHz.
Hoe werkt dat dan weer?
Daar durf ik niet meteen op te antwoorden. 1842.05MHz valt wel binnen de licentie van Vodafone maar de screenshot geeft wel gewoon een bandbreedte van 20MHz aan, maar 1842.05MHz zit niet in het midden van hun band. Geen idee hoe dat werkt met 5G

Raider095 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:00:
[...]

Puur 'on demand' dus. De basis blijft bij 4G liggen, non-Stand Alone NR.
Zal de 700 MHz-band ook als non-stand alone worden gebruikt dan, en dan ook beschikbaar komen voor 4G?

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:31:
[...]

Zal de 700 MHz-band ook als non-stand alone worden gebruikt dan, en dan ook beschikbaar komen voor 4G?
Dat verwacht ik wel, zo doen ze het in duitsland wel. Maar je zou hem ook vrij kunnen houden voor 5G-only, alleen dan is het risico dat hij grote delen van de tijd niks staat te doen, dus dan kun je hem net zo goed mee laten draaien in DSS.

Alle netwerken zijn NSA totdat de 5G core klaar is en 5G als leidende band kan gelden. Dan worden 2G, 3G en 4G ook aan deze nieuwe NR core gekoppeld

• wonderwout
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-11 20:24
jk-5 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:08:
[...]

Ja het wordt niet zo zwart of wit omgezet. Er is gewoon een 20MHz LTE carrier en een 20MHz NR carrier, maar het netwerk gaat op resource block niveau (subcarrier van 160kHz breed) bepalen of hij voor 4G gebruikt wordt of bij 5G. Deze allocation kan heel snel wijzigen.

Maar omdat het NSA (Non-standalone) is heb je altijd een 4G carrier nodig voor je primaire verbinding voor signalling en upload, daarnaast kunnen dan 5G carriers gekoppeld worden.
Volgens mij gaat uplink verkeer ook (deels) op de NR carrier

• ^LuKKie^
Helaas heen en terug op een sprankje 5G net na Alkmaar Noord na, niets meer tegen gekomen :'(
Terug nog even in de buurt van Alkmaar Noord gereden maar ook niets meer.
Zal morgen vast anders zijn daar er schijnbaar genoeg masten in de regio geschikt zouden moeten zijn.

Zeggen de 5G dingen van CellMapper trouwens nog iets zinnig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDskgT-RFlzppzcImttr6F5pReo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bg8aDlEK2f1AZCqE20k9NTdO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door ^LuKKie^ op 28-04-2020 16:18 ]

• trankilo
^LuKKie^ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:11:
[...]
uit een tweet van de ontwikkelaar van de cellmapper app begreep ik dat er in de beta release van de app verbeterde NR (5G) code zit. Maar hij kon die versie om een andere reden nog niet public zetten. Dus hopelijk komt er binnenkort meer info los.

[ Voor 26% gewijzigd door trankilo op 28-04-2020 16:54 ]

• jk-5
Helaas heen en terug op een sprankje 5G net na Alkmaar Noord na, niets meer tegen gekomen :'(
Zal morgen vast anders zijn daar er schijnbaar genoeg masten in de regio geschikt zouden moeten zijn.

[Afbeelding]
Thanks. Zulke screenshots zijn altijd welkom, in dit geval niet heel veel spannende informatie. Blijf vooral cellmappen, dat geeft echt enorm mooie data! Heb je je hele ritje gemapt? Ik weet dat cellmapper beta heel goed werkt voor NSA met huawei telefoons, als ik dit zo zie detecteert hij op samsung ook goed dat 5G actief is, maar zal hij het niet op de kaart van cellmapper tonen als 5G, maar nog steeds als 4G. Dat is in de beta voor huawei inderdaad gefixt, voor samsung weet ik het niet.

• jk-5

[Afbeelding]
In deze screenshot zat je trouwens op een andere mast, namelijk deze: https://antennekaart.nl/k...oom=17&providers=vodafone

• ^LuKKie^
jk-5 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:23:
[...]

In deze screenshot zat je trouwens op een andere mast, namelijk deze: https://antennekaart.nl/k...oom=17&providers=vodafone
Nog 1 of 2 datapoints en je weet waar m'n huis woont 8)7
Ik heb nog rond gereden bij de mast die je eerder posten (https://antennekaart.nl/k...oom=16&providers=vodafone) maar dat gaf ook geen 5G signaal meer.
Ik dacht dat de Galaxy S20 geen NR op band 20 ondersteunde trouwens!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:40:
Ik dacht dat de Galaxy S20 geen NR op band 20 ondersteunde trouwens!
Hij doet ook geen NR op band 20. De cellmapper screenshot geeft aan dat hij LTE doet op die band. Daarnaast kan in de Cellmapper beta voor Huawei dan je secondary cells worden uitgelezen, en daarbij ook de NR cells. Cellmapper ziet helaas dus nog niet verder dan dat er 5G actief is, maar hoe en op welke manieer weet hij niet.

Je zult op cellmapper daardoor ook alleen je groene signaalstippen zien en (nog) geen prikkertjes voor de plekken van 5G masten

[ Voor 23% gewijzigd door jk-5 op 28-04-2020 17:43 ]

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:31:
Geen flauw idee, da's nog te ver weg. Kan zomaar zijn dat dat ivm de lage frequentie en hoge penetratie de basisfrequentie wordt. Maar misschien wordt 3500 dat juist wel als een soort mediaan tussen UHF en mmWave. Al zou men al iets in de pen hebben dan kan dit alsnog veranderen tegen de tijd dat de frequenties daadwerkelijk beschikbaar komen. Time will tell..

• trankilo
^LuKKie^ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:27:
[...]

Nog 1 of 2 datapoints en je weet waar m'n huis woont 8)7
I[...]
bij de settings van Cellmapper kan je geofencing aan zetten zodat hij in een straal van [zelf in te stellen meters] rond je huis geen gegevens doorstuurt ;)

• jk-5
trankilo schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:20:
[...]

bij de settings van Cellmapper kan je geofencing aan zetten zodat hij in een straal van [zelf in te stellen meters] rond je huis geen gegevens doorstuurt ;)
Ik keek niet naar zijn data op de cellmapper site. Op de screenshots zie je de eNB id staan waarmee je bent verbonden, die zoek ik dan op op de site. Daarmee heb ik dus ook alleen de locatie van de masten en totaal niet zijn huisadres

• ^LuKKie^
jk-5 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:42:
[...]

Ik keek niet naar zijn data op de cellmapper site. Op de screenshots zie je de eNB id staan waarmee je bent verbonden, die zoek ik dan op op de site. Daarmee heb ik dus ook alleen de locatie van de masten en totaal niet zijn huisadres
Ik was ook maar wat sarcastisch.
In CellMapper heb ik nog geen account gemaakt dus data dit m'n telefoon verlaat weet mogelijk wel waar ik ben maar dan nog ... ze weten nog niet wie ik ben.

Anyhoes, het is dinsdagavond. Zet maar aan dat 5G O-)

• ^LuKKie^
Twee screenshots van vanmorgen met een plukje 5G (volgens icoontje van telefoon) tussen Alkmaar Noord en Alkmaar.
Ja, heb twee SIMs aanstaan (tweede is KPN) maar dat lijkt geen invloed te hebben.

https://photos.app.goo.gl/7iDELcNqRsFzUgmG6

• dutchnltweaker
jk-5 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:33:
[...]

Dat verwacht ik wel, zo doen ze het in duitsland wel. Maar je zou hem ook vrij kunnen houden voor 5G-only, alleen dan is het risico dat hij grote delen van de tijd niks staat te doen, dus dan kun je hem net zo goed mee laten draaien in DSS.

Alle netwerken zijn NSA totdat de 5G core klaar is en 5G als leidende band kan gelden. Dan worden 2G, 3G en 4G ook aan deze nieuwe NR core gekoppeld
Goh dat zou wel een opluchting zijn als de 700mhz live is in Duitsland, qua dekking hebben ze al goede stappen gezet met 4G maar de 700mhz voor 5G kan net die boost geven van nog betere bereik.

• dutchnltweaker
^LuKKie^ schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:48:
Twee screenshots van vanmorgen met een plukje 5G (volgens icoontje van telefoon) tussen Alkmaar Noord en Alkmaar.
Ja, heb twee SIMs aanstaan (tweede is KPN) maar dat lijkt geen invloed te hebben.

Snelheid niet kunnen testen toevallig?

• jk-5
^LuKKie^ schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:48:

Nice! LTE band 20 als primaire band, dan band 3 als NR band en daarnaast band 1 nog als LTE CA band. Wat dat betreft klopt het dus wel met wat tweakers en telecompaper zeiden dat ze vooralsnog alleen op 1800MHz DSS aan hebben staan.

• RSB
  • Registratie: Augustus 2015

RSB

En 5g vodafone dekking kaart is ook online..

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

• jk-5
Hij doet het alleen niet, als je op het 5G knopje drukt deselecteert hij zichzelf weer. Ik ga er vanuit dat dat zo wel wordt opgelost.

Vodafone is ook een update aan het plaatsen in het antenneregister, die zie je zo tegen de middag terug op antennekaart.nl. Helaas nog wel zonder 5G informatie, want dat is er nog niet in het AR

• RSB

RSB

jk-5 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:10:
[...]

Hij doet het alleen niet, als je op het 5G knopje drukt deselecteert hij zichzelf weer. Ik ga er vanuit dat dat zo wel wordt opgelost.

Vodafone is ook een update aan het plaatsen in het antenneregister, die zie je zo tegen de middag terug op antennekaart.nl. Helaas nog wel zonder 5G informatie, want dat is er nog niet in het AR
Oh bij mij op m'n mobiel doet ie 't wel..
Rode kaart met onder in de legenda "5G DSS"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ColM8tOGzCSMDgxWKeJWZcFTHLA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzFAewndWGy7JCWdTD1Io0Mn.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 25% gewijzigd door RSB op 29-04-2020 09:13 ]

• jk-5
RSB schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:12:
[...]

[Afbeelding]
Oh ja, force refresh fixt het inderdaad. Ze lijken op alle zendmasten met ERS hardware DSS te doen, en met de screenshots die ik heb gezien en gezien de masten hier in de omgeving doen ze het hier nog alleen op 1800MHz. Daarnaast doen ze in ieder geval ook DSS op de ericsson air locaties, waar ze een ouder type 1800MHz RRU hebben hangen.

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:46

Hegeman

Weet van alles wat

Ik heb misschien een gekke vraag, maar hoe bepaalt Vodafone waar een zendmast komt te hangen?

Ben van Tele2 gekomen naar het Vodafone met een Samsung Galaxy S10e, maar ik heb binnenshuis enorm slechte verbinding. Volgens mij komt dit omdat er in mijn omgeving weinig zendmasten beschikbaar zijn (of ver weg).

• RSB

RSB

Hegeman schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:23:
Ik heb misschien een gekke vraag, maar hoe bepaalt Vodafone waar een zendmast komt te hangen?

Ben van Tele2 gekomen naar het Vodafone met een Samsung Galaxy S10e, maar ik heb binnenshuis enorm slechte verbinding. Volgens mij komt dit omdat er in mijn omgeving weinig zendmasten beschikbaar zijn (of ver weg).
Ik krijg altijd veel meer bereik als ik aan 't bellen / internetten ben via 4G dan wanneer ik idle ben..

• Raider095
jk-5 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:21:
Ze lijken op alle zendmasten met ERS hardware DSS te doen, en met de screenshots die ik heb gezien en gezien de masten hier in de omgeving doen ze het hier nog alleen op 1800MHz. Daarnaast doen ze in ieder geval ook DSS op de ericsson air locaties, waar ze een ouder type 1800MHz RRU hebben hangen.
Zoals ik ergens anders al schreef; in principe op alle locaties waar nu ook 4G beschikbaar is. Het hangt niet zozeer van de kast, de antennes of de RRU's af, maar de apparatuur in de kast, de controller. Die moet de mogelijkheid hebben om DSS te kunnen maken. Die staat nu al op veel sites en zal meer en meer geplaatst worden. Dat is de enige factor waar het vanaf hangt en is per site waar dit nog niet het geval is een relatief simpele aanpassing. Ongeacht of er 800/1800 of 800/1800/2100 of 800/1800/2100/2600 staat.
Sinds wanneer wordt de apparatuur geplaatst die dit aankan? De oudst geplaatste locaties vanaf 2013 hebben de optie niet gok ik?

• krakendmodem
RSB schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:12:
[...]

[Afbeelding]
Nice, m'n dorpje heeft volledige 5G dekking. Alleen heb ik het juiste abonnement niet :p

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:17:
Sinds wanneer wordt de apparatuur geplaatst die dit aankan? De oudst geplaatste locaties vanaf 2013 hebben de optie niet gok ik?
Ik denk dat ik snap waar je heen wilt maar van buitenaf zie je dat niet. Een kast uit 2013 kan ook intern een 'upgrade' krijgen. Dus je hoeft niet perse grote werkzaamheden met een hijskraan te zien om een site DSS-ready te maken. Maar om je vraag te beantwoorden, sinds 1 a 2 jaar. Zowel als onderdeel van een volledige site ombouw maar ook als 'oude controller eruit, nieuwe erin'. Dus nogmaals, dit zie je niet van buitenaf. Elke site met 4G komt hiervoor in aanmerking, of is mogelijk al geschikt of wordt binnenkort aangepast.

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 14:32

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

RSB schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:16:
[...]

Ik krijg altijd veel meer bereik als ik aan 't bellen / internetten ben via 4G dan wanneer ik idle ben..
Als je idle bent is het je toestel die kiest welke mast ie gebruikt. Als je actief bent is het netwerk welke bepaalt welke mast je toestel moet gebruiken.

Je zou dus kunnen concluderen dat je toestel zelf niet de mast kiest op basis van signaalsterkte.

Antenne en masten malloot

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:17

slaay

Natuurbeleven.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/299vQtMIMNhlntn2SFKGigJB2mM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QKjYmA8Axx0wkgV1hG6wNhCQ.png?f=fotoalbum_large
Heel toevallig of bewust dat er bij het T-Mobile hoofdkantoor (Den Haag) geen 5G dekking is? >:)

Dich bis echt unne foëzen haas

• RSB

RSB

slaay schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:45:
[...]

[Afbeelding]
Heel toevallig of bewust dat er bij het T-Mobile hoofdkantoor (Den Haag) geen 5G dekking is? >:)
:+

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-12 21:35
waarom rollen ze dit niet op alle frequenties uit?
nu kan het dus zijn dat je 3 of 4CA geconnect bent en je ziet 5G in je display maar 66 of 75% is gewoon 4G?

Ik dacht toch dat alle bestaande 4G fequenties ook gewoon 5G frequenties zijn?

• Raider095
joco schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:12:
nu kan het dus zijn dat je 3 of 4CA geconnect bent en je ziet 5G in je display maar 66 of 75% is gewoon 4G?

Ze rollen het uit waar het kan op de daar beschikbare frequenties. Niet elke site is 5G-ready en de sites die dat wel zijn hebben soms 800/1800, soms 800/1800/2100, soms 800/1800/2100/2600. Zoals al eerder geschreven overigens. Waar geen 4G2600 is kunnen ze ook niet via DSS 5G2600 maken.

• jk-5
joco schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:12:

Dat zal een kwestie van tijd zijn voordat ze DSS gaan activeren op meer banden waar deze aanwezig zijn bij de zendmasten. Tot nu toe doen ze het alleen op 1800MHz.

Maar zoals je zelf ook al opmerkt is dit nog maar iets als 4.9G, als je het in zulk soort termen mag gebruiken. Er is nu 1 carrier tussen de mast en je telefoon waarop 5G wordt gepraat, maar zonder 4G werkt dit allemaal niet. En achter de mast wordt ook gewoon het 4G corenetwerk gebruikt. Tot die tijd is het hele systeem nog volledig afhankelijk van 4G.

Dit is gewoon 5G, alleen een stuk langzamer dan het zou kunnen zijn. Zelfde geldt voor T-Mobile USA bijvoorbeeld, zij hebben ook heel veel 5GNR op 600 MHz, maar vaak niet of DSS op hogere frequenties, maar het is toch echt gewoon 5G en het is ook sneller dan 4G, vaak duidelijk sneller (vergelijkbaar met onze 4G-snelheden :+)

Pagina: 1 ... 70 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.