7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Ja klopt, sommige drukkere gebieden komen nog niet lekker uit de verf...Henkie schreef op donderdag 07 november 2013 @ 22:24:
heb nu ook 4g.. red super, maar in rotterdam centrum scoor ik nog niet meer dan 8 tot 9 mbit.. evenveel als ik haalde met 3g, beetje een tegenvaller!
Vaak is zelfs de upload 2x zo hoog als de download.
Ook het bereik is nog niet je van het wat mij betreft bij o.a. de Kuip. In de bios daar nog steeds matig 4G.
Grootste verschil zit hem in upload en ping, daar zal je wel grote verschillen in zien.
Wellicht op termijn dat de download ook hoger zal gaan worden als het netwerk uitbreid maar als ik overal rond de 10Mbit download zit zou ik al blij zijn.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Waarschijnlijk combinatie van instellingen nog niet helemaal goed en de enige op de mast zijn.
KPN test in Delft met 20 MHz-kanalen, daar is het theoretische maximum 150 down en 75 up.
Arjant2 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:20:
Groot verschil in download tussen 4g en 3G/H+ zal er in meeste gevallen ook niet zijn.
Grootste verschil zit hem in upload en ping, daar zal je wel grote verschillen in zien.
Wellicht op termijn dat de download ook hoger zal gaan worden als het netwerk uitbreid maar als ik overal rond de 10Mbit download zit zou ik al blij zijn.
Klopt. 3G zal daarom in de praktijk bijna altijd langzamer aanvoelen dan wifi, terwijl 4G/wifi eigenlijk geen verschil is.GWashington schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 10:29:
Yup. Het grote verschil met 4G is de ping en dat de verbinding in standby gaat ipv geheel uit waardoor hij weer sneller op te zetten is.
Zodra bij de instellingen de optie 'gsm/wcdma/LTE automatisch' aan staat kan ik niet meer gebeld worden en erg traag uitbellen.
ALs ik hem dan weer op 'gsm/wcdma automatisch' zet werkt alles weer.
Het bereik zakt ook in van vol naar 1 streepje.
Ik weet niet 100% zeker of het voor die 4.3 update wel werkte?
Erg jammer, want 4g is wel zo leuk.
Canon Digital Ixus V2
Je kunt niet bellen of gebeld worden op 4G je telefoon zal dus eerst moeten terugschakelen naar 3G of gsm om te bellen, dit kost tijd.
Dit blijft zo tot vodafone VoLTE (Voice over LTE) aanzet/ingebruik neemt en zelfs dan moet je telefoon het ondersteunen.
Maar ik mag toch wel aannemen dat ik technisch bereikbaar blijf wanneer 4G actief is?GWashington schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 22:03:
Het nadeel met 4G is idd het bellen.
Je kunt niet bellen of gebeld worden op 4G je telefoon zal dus eerst moeten terugschakelen naar 3G of gsm om te bellen, dit kost tijd.
Dit blijft zo tot vodafone VoLTE (Voice over LTE) aanzet/ingebruik neemt en zelfs dan moet je telefoon het ondersteunen.
nvm.GWashington schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 22:03:
[ Voor 30% gewijzigd door Mizojojo op 08-11-2013 22:34 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Sorcerer8472 op 09-11-2013 13:47 ]
Dus het aanzetten van 4g op Vodafone is totaal nutteloos, omdat gebeld worden dan niet meer werkt. Lekker handig.GWashington schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 22:03:
Canon Digital Ixus V2
Misschien helpt dit.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 13:42:
Hoe weet de telefoon dat hij gebeld wordt en hoe bepaalt hij of hij naar 2G of 3G terugschakelt? (en naar welke cel)
http://www.youtube.com/watch?v=9gKbyJiZlF4
Dit is niet helemaal waar. Je kunt nog steeds gebeld worden maar omdat Vodafone (en elke andere 4G provider in nederland) nog CSFB (Circuit Switch Fall Back) gebruikt kan het voorkomen dat je tijdelijk niet gebeld kan worden omdat je hierbij dus moet terug schakelen op 3G of GSM, dit kost tijd en gaat ook niet altijd goed. Zie ook het filmpje._MB_ schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 14:01:
[...]
Dus het aanzetten van 4g op Vodafone is totaal nutteloos, omdat gebeld worden dan niet meer werkt. Lekker handig.
Ik heb een Xperia Z met CyanogenMod 10.2 (4.3.1) en ervaar ook problemen._MB_ schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 19:20:
Zijn er meer mensen met de HTC One met Android 4.3 die problemen hebben met bellen en gebeld worden zodra 4g aan staat? Vodafone Red abonnement.
Zodra bij de instellingen de optie 'gsm/wcdma/LTE automatisch' aan staat kan ik niet meer gebeld worden en erg traag uitbellen.
ALs ik hem dan weer op 'gsm/wcdma automatisch' zet werkt alles weer.
Het bereik zakt ook in van vol naar 1 streepje.
Ik weet niet 100% zeker of het voor die 4.3 update wel werkte?
Erg jammer, want 4g is wel zo leuk.
Eigenlijk precies hetzelfde zoals jou, gisteren zei iemand ineens "moeilijk he opnemen?" en uitgaande gesprekken duren vaak min. 5 sec. voordat hij overgaat of wat dan ook. Ook had ik helemaal geen dataverbinding meer terwijl ik aan het bellen was...
Lekker brak dus weer allemaal...
I.p.v. een techniek uitwerken en zorgen dat alles direct goed functioneert is het vandaag de dag de standaard om mensen met "beta-zooi" op te schepen (en dan bedoel ik niet alleen de telecombranche).
Edit:
Thx voor het filmpje, net even gekeken
[ Voor 14% gewijzigd door BDHowner op 09-11-2013 17:28 ]
Filmpje zal ik straks eens kijken, ben benieuwd!
http://rachid.nl/2013/10/...niet-kan-op-een-iphone-5/
Combinatie bellen op 2G/3G met data op 4G is volgens niet mogelijk, aangezien er maar 1 radio module is. 4G wordt in een sluimerstand gezet wanneer je belt. Je kunt ook niet bellen over 2G en dan een dataverbinding opzetten op 3G.
Zover ik weet ondersteunt Vodafone NL dit op 2G en 3G. Eigenlijk hebben we weer dezelfde problematiek maar dan met een hele andere technische achtergrond.
[ Voor 93% gewijzigd door robertwebbe op 10-11-2013 11:07 ]
Nou, 2 dagen geleden had ik een vriend aan de lijn die mij iets via WhatsApp stuurde (en dus door de telefoon zei: bekijk je WhatsApp eens) en toen zag ik ineens geen data-icoontje meer...Chris.nl schreef op zondag 10 november 2013 @ 11:52:
Ik snap dat het beter is om beiden tegelijkertijd te kunnen. Maar ik zie het probleem (voor mijzelf) niet zo. Terwijl ik de telefoon aan mijn oor houd hoef ik geen youtube video te kijken oid. In dagelijks gebruik verwacht ik er dus vrijwel geen last van te hebben.
Kan me net zoals hiervoor genoemd toch wel wat gevallen bedenken dat je even iets op wilt zoeken...
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Wat is het verband tussen het feit dat je edge ontving en er binnenkort 4g komt?Telfordia schreef op zondag 10 november 2013 @ 19:33:
Vanmiddag in Zutphen kreeg ik het edge icoontje op mijn toestel. Zal me niet verbazen als 4g hier snel aan gaat.
Hoi!
Het is natuurlijk nergens op gestaafd of dit altijd het geval is...
[ Voor 16% gewijzigd door Paul01 op 10-11-2013 20:17 ]
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Hoi!
Dit hoeft echter niet door de aanleg van glasvezel te komen, maar met het feit dat de antenne vervangen is door een singleRAN antenne, welke het activeren van bijvoorbeeld 4G of edge versimpelt.
Er hoeft echter geen verband te zijn, hier in Amstelveen bijvoorbeeld is er bij Vodafone al ruim 2 jaar edge, maar pas sinds 5 augustus 4G.
Dit komt weer omdat het bij Vodafone ook zo was dat een aantal niet-singleRAN antenne's met een simpele software-update ook geschikt waren voor edge.
[ Voor 6% gewijzigd door AlesT op 10-11-2013 20:25 ]
Niet helemaal hoor, in wat je zegt zit wel degelijk een kern van waarheid.
Het is echter niet zo dat dit met glasvezel te maken heeft, voor edge of 4G is het niet noodzakelijk
dat er glasvezel ligt, een straalverbinding is bij de meerderheid van de antenne's nu nog wel gebruikelijk.
Dit zal geleidelijk wel vervangen worden door glasvezel, aangezien je daarmee een veel hogere capaciteit hebt.
Dit is bij Vodafone zo, bij KPN is het volgens mij zo dat ze allereerst de antenne ombouwen naar een singleRAN antenne, waardoor dus bijvoorbeeld edge mogelijk is, daarna zorgen ze voor de aanleg van glasvezel naar de antennelocatie en ze dán pas 4G op de antenne activeren.
Dan klopt het dus wél wat je zegt
Hmm, ik heb toch vrij goede 3G dekking in de Zwolse binnenstad? Tenzij in winkels enzo, maar dat is overal.EWK schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:19:
In een groot deel van de binnenstad van zwolle is er geen 3G maar edge, dat is al een paar jaar zo en hierin lijkt dus geen verband te zijn met 4g . Vandaar ;-)
Verder is er denk ik idd geen verband tussen Edge en 4g, niet bij Vodafone tenminste. Er zijn al best veel locaties waar er Edge is onderhand, daar zijn ze al mee begonnen voordat ze bezig gingen met de SingleRAN antennes.
zie ook: nieuws: Vodafone begint met nieuw edge-netwerk in Nederland
[ Voor 12% gewijzigd door P.K. op 10-11-2013 20:39 ]
Zeker weten dat die oude antennes niet ook al SingleRAN zijn trouwens? Hier foto's ervan bij dit nieuwsartikel, misschien herkent iemand het type BSC
nieuws: Vodafone begint met nieuw edge-netwerk in Nederland
Dat weet ik niet zeker, maar geloof dat in het meerendeel van de gevallen het slechts een software update was. (Edge is ook al vrij oud, dat is niet iets wat alleen kan met 4G apparatuur)Sorcerer8472 schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:42:
Bij KPN willen ze juist glasvezel voordat ze ombouwen volgens mij. Bij Vodafone gebeurt het onafhankelijk van elkaar. Voor beide strategieën is wat te zeggen; de een zorgt voor een snelle en volledige uitrol van 4G, de ander zorgt voor een minder volledige uitrol maar wel een stabiele ervaring van gebruikers (altijd soortgelijke snelheden).
Zeker weten dat die oude antennes niet ook al SingleRAN zijn trouwens? Hier foto's ervan bij dit nieuwsartikel, misschien herkent iemand het type BSC
Verder lijkt het mij onwaarschijnlijk, omdat ze op heel veel plekken EDGE hebben. Als die masten ook allemaal al 4G zouden kunnen doen, zou het 4G netwerk al veel groter moeten zijn dan het nu is.
Als ik VF was dan zou ik ipv gepland regulier onderhoud gewoon gelijk masten vervangen door het nieuwste type vanaf het moment dat de juiste apparatuur beschikbaar was. Als ze dat hebben gedaan dan is het mogelijk dat er in heel het land op allerlei plekken al hardware hangt die geschikt is (software-defined radio enzo, LTE toevoegen met een update).
Dat je nu EDGE hebt ineens kan echter wel betekenen dat Vodafone met die mast aan de haal gaat en dus binnenkort wellicht 4G installeert of activeert...
Ik vind EDGE overigens echt verschrikkelijk. GPRS lijkt bij mij altijd sneller aangevoeld te hebben dan EDGE...
Ik heb nu maar even 4G uitgezet, ik heb maar 1 balke bereik en zit de hele dag thuis binnen Wi-Fi-bereik. Mijn batterij is iets waar ik totaal niet over te spreken ben op het moment. Mijn telefoon lijkt net een Lamborghini, zodra je hem aanzet begint hij juice te gebruiken...
Zelfs midden in de nacht is het brak. Iets sneller, dat wel, dan haal je misschien nog 3 kByte/s met EDGE
De max. snelheid die ik gezien heb ('s ochtends vroeg) is 100 Kbps down o.i.d.Sorcerer8472 schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:56:
Op veel plekken werkt dat EDGE bij mij ook brak. Lijkt wel alsof er vanalles qua settings niet klopt ofzo. Uploadsnelheid is wel normaal bij speedtests (iig sneller dan bij GPRS) maar downloadsnelheid is dramatisch (2 kByte/s ofzo?).
Zelfs midden in de nacht is het brak. Iets sneller, dat wel, dan haal je misschien nog 3 kByte/s met EDGE
Webpagina's zijn dan niet eens zo extreem langzaam, maar het voelt echt alsof er totaal niets meer mogelijk is zodra er ook maar een paar mensen op zitten...
Echt hooguit WhatsApp probeer ik te openen als ik een E zie staan.
Zal het hier op een nabijgelegen EDGE-mast nog eens uitproberen binnenkort
Nee, het verhaal klopt precies, eerst ombouwen, EDGE activeren, daarna glas (evt. simultaan, maar duurt over het algemeen een stuk langer ivm vergunningen en graafwerkzaamheden), en daarna pas 4G.Sorcerer8472 schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:42:
Bij KPN willen ze juist glasvezel voordat ze ombouwen volgens mij. Bij Vodafone gebeurt het onafhankelijk van elkaar. Voor beide strategieën is wat te zeggen; de een zorgt voor een snelle en volledige uitrol van 4G, de ander zorgt voor een minder volledige uitrol maar wel een stabiele ervaring van gebruikers (altijd soortgelijke snelheden).
Meestal is dat alleen bij de locaties die nog een koper verbinding hebben, de meeste locaties met straalzenders worden wel geactiveerd, er is immers redelijk veel bandbreedte vrij omdat 4G nog niet echt gemeengoed is.
KPN heeft al bijna overal glas liggen dus die kunnen heel snel bouwen. 4G kan ook wel met een straalverbinding maar dan is de ervaring niet zo goed. Met name de pingtijden zijn dan beroerd en je hebt niet zoveel capaciteit.Sorcerer8472 schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:42:
Maar goed, liever dat Vodafone het zo doet dan helemaal niet.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
http://www.telegraaf.nl/d...oenen_in_Nederland__.html
270 miljoen de komende 3 jaar. Dat kan dus betekenen dat we uiterlijk december 2016 landelijk 4G netwerk hebben aangesloten op Vodafone's eigen Glasnetwerk?
Even snel gegoogled:
Tele2 verwacht: http://www.simonlyvergeli...30-miljoen-in-4g-netwerk/ met 330 miljoen klaar te zijn. Niet helemaal te verglijken natuurlijk i.v.m. hun constructie met T-Mobile.. Echter knallen ze direct VoLTE erop?;
T-mobile "honderden miljoenen" http://www.4gmast.nl/nieu...t-mobile-4g-netwerkupdate;
KPN's investering kan ik zo snel niet vinden.
Ben benieuwd of Vodafone dus een goed netwerk kan neerzetten de komende 3 jaar, nu Apeldoorn en Heereveen erbij lijkt enigszins onlogisch
Nouja ook weer wel. Als zij in gebieden waar KPN nog geen 4G heeft wel 4G aanbieden dan kunnen ze daar natuurlijk wel mee schermen.Hoowgii schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 20:13:
Ben benieuwd of Vodafone dus een goed netwerk kan neerzetten de komende 3 jaar, nu Apeldoorn en Heereveen erbij lijkt enigszins onlogischmaar uiteraard mooi.
Het valt me trouwens op dat er op de Vodafone dekkingskaart ook staat dat er 4G is in Eindhoven, was dit al zo?
Nope. Zelfs als ik maar 1 streepje 4G heb is het nog snel.Enes_81 schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 23:33:
Hartstikke fijn dat 4G op m'n iPhone 5, maar nou heb ik al meerdere keren meegemaakt dat ik 1 streepje 4G heb wat blijkbaar niet genoeg is om gebruik te kunnen maken van het internet. Op die momenten wordt er ook niet teruggeschakeld naar 3G, meer mensen die dit wel eens hebben meegemaakt?
Heb ik ook in Leeuwarden.Enes_81 schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 23:33:
Hartstikke fijn dat 4G op m'n iPhone 5, maar nou heb ik al meerdere keren meegemaakt dat ik 1 streepje 4G heb wat blijkbaar niet genoeg is om gebruik te kunnen maken van het internet. Op die momenten wordt er ook niet teruggeschakeld naar 3G, meer mensen die dit wel eens hebben meegemaakt?
Hoi!
Ik vraag me af wanneer Vodafone eens weer een groot deel van hun 4G netwerk gaat uitbreiden, ze beginnen achter te lopen.
Ik heb trouwens de afgelopen weken gemerkt dat in Maastricht de 1800Mhz-dekking lichtelijk is verbeterd, heb nu op iets meer plekken bereik op mijn iPhone 5.
Dat stukje Heerenveen staat er nog steeds niet bij. Goede kans dat alleen gedeelten erin staan die in hun systemen genoteerd staan als "definitief geactiveerd". Het blijft even afwachten dus...
Ik denk nog steeds dat ze rond de 18e met nieuws gaan komen, vlak voor of na T-Mobile.
Dat stukje in Apeldoorn is ook maar 1 mast. Het is mij een raadsel waarom ze maar 1 mast activeren. Onderhand zouden ze al minimaal 4 grote plaatsen volledig gedekt kunnen hebben. KPN past ongeveer 90 locaties per week aan (http://www.4gmast.nl/2013-06-16-07-20-28/onderhoud-kpn), de andere providers moeten toch minimaal op 40/50 locaties per week komen.Gastje8 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 17:03:
De dekkingskaart is vandaag geüpdatet, klein stukje van Amersfoort erbij gekomen.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
nieuws: Vodafone-klanten nemen steeds goedkopere abonnementenVodafone Nederland maakte bekend dat het in de komende jaren 270 miljoen euro extra in zijn netwerken investeert. "Dat bedrag komt boven op de investeringen die we al zouden doen", zegt woordvoerder Joost Galema tegen Tweakers. Vodafone maakt in de komende weken bekend wat het met dat geld gaat doen.
Hoi!
Dat is ook voor het glasvezel gedeelte, er is alleen niet bekend welk deel voor de 4G uitrol is. Ik vraag me af wat ze met het extra geld doen, meer teams inhuren? De apparatuur en personeel is als het goed is al lang meegenomen in de begroting van de uitrol.EWK schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:24:
Zo fast forward gaat t allemaal niet nee. Hopelijk gaat dit nog meehelpen...
[...]
nieuws: Vodafone-klanten nemen steeds goedkopere abonnementen
T-Mobile heeft nu echt véél meer locaties actief dan Vodafone; circa 3x zo veel zelfs (via ltemasten.nl, ervanuitgaand dat er bijna geen 800-only locaties zijn op dit moment). Ik denk zelfs dat de kans om 4G te hebben ondanks het 1800-spectrum groter is bij T-Mobile dan bij Vodafone nu, als je binnen het T-Mobile-gebied zit.The Wizard schreef op donderdag 14 november 2013 @ 09:33:
[...]
Dat stukje in Apeldoorn is ook maar 1 mast. Het is mij een raadsel waarom ze maar 1 mast activeren. Onderhand zouden ze al minimaal 4 grote plaatsen volledig gedekt kunnen hebben. KPN past ongeveer 90 locaties per week aan (http://www.4gmast.nl/2013-06-16-07-20-28/onderhoud-kpn), de andere providers moeten toch minimaal op 40/50 locaties per week komen.
Dus óf Vodafone heeft grote uitrolproblemen óf ze houden bewust een groot deel van het 4G-netwerk inactief nu. Als we over een week of 2 nog niks hebben gehoord dan ben ik toch geneigd het eerste te denken
Dat is niet helemaal waar. Er is momenteel een probleempje op umts/ltemasten.nl, waardoor zo goed als bijna elke T-Mobile LTE mast 2x wordt meegeteld, hierdoor lijkt het dus alsof T-Mobile enorm veel masten heeft. Het is echter wel zo dat T-Mobile's LTE netwerk veel fijnmaziger is, maar dat moet wel, aangezien ze alleen LTE1800 uitrollen, in tegenstelling tot KPN's LTE800 en Vodafone's combinatie van LTE800 en LTE1800.Sorcerer8472 schreef op donderdag 14 november 2013 @ 13:56:
[...]
T-Mobile heeft nu echt véél meer locaties actief dan Vodafone; circa 3x zo veel zelfs (via ltemasten.nl, ervanuitgaand dat er bijna geen 800-only locaties zijn op dit moment). Ik denk zelfs dat de kans om 4G te hebben ondanks het 1800-spectrum groter is bij T-Mobile dan bij Vodafone nu, als je binnen het T-Mobile-gebied zit.
Dus óf Vodafone heeft grote uitrolproblemen óf ze houden bewust een groot deel van het 4G-netwerk inactief nu. Als we over een week of 2 nog niks hebben gehoord dan ben ik toch geneigd het eerste te denken
Daarbuiten is het ook zo dat T-Mobile's dekkingskaart ook niet helemaal eerlijk is, waar ze buiten de 4 steden in de randstad (Amsterdam, Utrecht, Rotterdam & Den Haag) zeggen dat ze ook dekking hebben, zoals Alphen a/d Rijn, is dit echter pas zo in Februari 2014...
Dit is op te maken aan het feit dat wanneer je kijkt op het antenneregister, dan zie je nog helemaal geen T-Mobile LTE masten in Alphen. Plus het feit dat wanneer je de postcodecheck op de t-mobile site doet, zegt die ook dat 4G pas in februari beschikbaar is.
T-mobile moet dus even zijn dekkingskaartje updaten
Vodafone is, voor zover ik het ingezien/gehoord heb, best wel ver met de uitrol van 4G.
Het is ook in 9 van de 10 gevallen zo dat waneer er ergens in het land werkzaamheden zijn aan de mast, deze ook geschikt wordt gemaakt voor 4G. Dat hoeft niet te betekenen dat deze ook meteen geactiveerd wordt, maar het is wel beschikbaar met één druk op een knop
Ik denk wel dat Vodafone iets aan gaat kondigen rond de 18de
Geen idee wat er onder "providers" valt, maar heel misschien is er dus toch een (klein) tekort aan personeel...
Wat mij vooral tegen het hoofd stoot, met mij velen vermoed ik, is het totale gebrek aan communicatie. Niet slechts montjesmaat, nee gewoon helemaal geen communicatie.
Alleen is het daar wel mee zo dat je eventueel mensen toch teleur kan stellen, wanneer er (onverwachts) vertraging ontstaat.
Of denk je dat bijvoorbeeld T-Mobile op 18 september daadwerkelijk overal 4G dekking heeft, op alle locaties waar het nu wel naar adverteert?
Misschien is het wel zo dat de communicatie van Vodafone niet hetzelfde is als van KPN of die roze concurrent, maar ik kan je wel verzekeren dat ze niet stilzitten bij Vodafone
Je moet er ook bij optellen dat Vodafone niet alleen de locatie geschikt maakt voor 4G, maar de gehele locatie ombouwt naar een SingleRAN omgeving én de daadwerkelijke antenne vervangt voor een Ericsson AIR antenne (RBS 6000).
Plus het feit dat op veel locaties ook nog eens glasvezel aangelegd moet worden in plaats van de veelal gebruikelijke straalverbinding, weet ik zeker dat hier nogal een hoop werk in zit
Maar het is zeker wel zo dat er binnenkort meer nieuws is omtrent 4G.
We moeten denk ik maar allemaal vodafone.nl/4g in de gaten houden
Bij bovenstaand bericht krijg ik de indruk dat je 'inside-information' hebt, zou je concreet kunnen aangeven wat je bronnen zijn?
De andere providers hebben dezelfde werkzaamheden, T-Mobile vervangt ook veel antennes, KPN een stuk minder, maar het zijn allemaal wel SingleRAN vervangingen.AlesT schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 00:53:
Een postcode checker was zeker een optie geweest en is ook zeker overwogen kan ik je verzekeren.
Alleen is het daar wel mee zo dat je eventueel mensen toch teleur kan stellen, wanneer er (onverwachts) vertraging ontstaat.
Of denk je dat bijvoorbeeld T-Mobile op 18 september daadwerkelijk overal 4G dekking heeft, op alle locaties waar het nu wel naar adverteert?
Misschien is het wel zo dat de communicatie van Vodafone niet hetzelfde is als van KPN of die roze concurrent, maar ik kan je wel verzekeren dat ze niet stilzitten bij Vodafone
Je moet er ook bij optellen dat Vodafone niet alleen de locatie geschikt maakt voor 4G, maar de gehele locatie ombouwt naar een SingleRAN omgeving én de daadwerkelijke antenne vervangt voor een Ericsson AIR antenne (RBS 6000).
Plus het feit dat op veel locaties ook nog eens glasvezel aangelegd moet worden in plaats van de veelal gebruikelijke straalverbinding, weet ik zeker dat hier nogal een hoop werk in zit
Maar het is zeker wel zo dat er binnenkort meer nieuws is omtrent 4G.
We moeten denk ik maar allemaal vodafone.nl/4g in de gaten houden
Het kan ook wel zijn dat ze druk bezig, dat moet ook wel om de claim van 2014 landelijke dekking te halen. Het gaat om de communicatie naar de klant toe. Die is er gewoon domweg niet. Ik snap niet dat veel bedrijven dat nog steeds niet door hebben. In deze tijd zijn mensen gewend om bijna realtime informatie verstrekt te krijgen. En met zulke projecten is de planning al lang bekend. Tuurlijk is het niet mogelijk om een exacte datum te geven met welke dekking waar is, maar een periode in de trend van een kwartaal is heel goed mogelijk en heel safe. Kijk maar naar de uitrol van KPN, bijna geen problemen (merkbaar voor de klant) behalve wat plekken zonder dekking maar dat komt doordat daar nog geen glasvezel ligt.
En dat is waarschijnlijk het grootste manco van Vodafone, ze maken erg veel gebruik van straalverbindingen maar die zijn niet geschikt om de datahongerige 4G te voeden dus er moet veel glasvezel worden aangelegd/aangekocht/geleased worden. T-Mobile heeft het geluk dat ze samen met Tele2 het netwerk aanleggen, Tele2 heeft al een redelijke fijnmazige glasvezelnetwerk.
Het gaat dus puur om communicatie, ik snap niet dat Vodafone als bedrijf met duur betaalde PR mannetjes/vrouwtjes dit simpele en zeer eenvoudige probleem niet kan "oplossen".
De postcode checker werkt goed bij de andere bedrijven, dus Vodafone kan dit gewoon introduceren, dus desnoods met kwartaal informatie (Dekking in Q1-2014 bijv).
Om concurrentie tegen te gaan is geen argument, KPN heeft ruimschoots de helft van Nederland al dekkend, T-Mobile heeft zijn eigen plan al kenbaar gemaakt, en Tele2 volgt gewoon iets later dan T-Mobile maar zal dezelfde uitrol hebben.
AlesT: klopt het dat er locaties zijn met nieuwe antennes zónder 4G, locaties met 4G zonder EDGE (maar mét SingleRAN neem ik aan?), locaties mét 4G met oude antennes?
En AlesT, dat ze niet stil zitten geloof ik ook wel maar ze hebben nu in een aantal maanden tijd maar een paar steden 4G gegeven en dan gaat het vaak ook nog maar om de activatie van 1 enkele mast. Dat klopt natuurlijk van geen kant. Ze schakelen dus bewust geen 4G in nog op de omgebouwde masten of het gaat allemaal ontzettend traag.
Verder lijkt het mij ongeloofelijk sterk dat ze landelijke 4G dekking gaan halen in de komende anderhalve maand of ze moeten een hele andere definitie hebben van landelijke dekking dan ik.
Volgens mij heeft Vodafone z'n communicatie wel aardig op orde. O.a. met het webcare team. En dát vinden klanten denk ik echt 1000x belangrijker dan dat er informatie over de uitrol van een of ander nieuw netwerk gegeven wordt. Jammer in dit geval, maar dat is nou eenmaal zo.
Verder lijkt het mij sterk dat Tele2 precies de zelfde uitrol volgt als TM, ze werken op totaal andere frequenties en hebben andere belangen. Bovendien weet ik ook niet of dat glas van Tele2 een enorm voordeel is, tuurlijk zal het op termijn voordeel bieden qua kosten, maar het is echt niet zo dat er nu al glas van Tele2 naar elke mast van TM ligt. Daar zal ook veel gegraven moeten worden. Er ligt ook genoeg ander glas in de grond om gebruik van te maken, zeker in stedelijke gebieden.
Je kan het trouwens ook anders bekijken, Vodafone is al sinds de brand vorig jaar bezig met het verglazen van het netwerk. Tele2 had toen nog geen eens een licentie bemachtigd. De deal tussen TM en Tele2 is van afgelopen zomer. Misschien is Vodafone al wel veel verder dan je denkt?
[ Voor 8% gewijzigd door P.K. op 15-11-2013 14:09 ]
wellicht offtopic, maar dit ben ik zeker niet met je eens. Kijk maar eens op de facebook pagina, deze staat vol met klachten over problemen met de dekking en facturen die veel hoger uitvallen dan mensen denken, het webcare team komt echter niet verder dan wat standaard ontwijkende antwoorden, men kan helpen bij simpele dingen als een nieuwe simkaart aanvragen, maar bij echt problemen probeert men de klant zo lang mogelijk aan het lijntje te houdenP.K. schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 14:07:
Volgens mij heeft Vodafone z'n communicatie wel aardig op orde. O.a. met het webcare team. En dát vinden klanten denk ik echt 1000x belangrijker dan dat er informatie over de uitrol van een of ander nieuw netwerk gegeven wordt. Jammer in dit geval, maar dat is nou eenmaal zo.
Vodafone heeft zijn communicatie niet echt op orde, het begint al met een dekkingskaart die zeer onrealistisch is qua 2G/3G dekking.P.K. schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 14:07:
Niemand heeft het over een landelijk dekkend netwerk eind 2013...
Verder lijkt het mij sterk dat Tele2 precies de zelfde uitrol volgt als TM, ze werken op totaal andere frequenties en hebben andere belangen. Bovendien weet ik ook niet of dat glas van Tele2 een enorm voordeel is, tuurlijk zal het op termijn voordeel bieden qua kosten, maar het is echt niet zo dat er nu al glas van Tele2 naar elke mast van TM ligt. Daar zal ook veel gegraven moeten worden. Er ligt ook genoeg ander glas in de grond om gebruik van te maken, zeker in stedelijke gebieden.
Je kan het trouwens ook anders bekijken, Vodafone is al sinds de brand vorig jaar bezig met het verglazen van het netwerk. Tele2 had toen nog geen eens een licentie bemachtigd. De deal tussen TM en Tele2 is van afgelopen zomer. Misschien is Vodafone al wel veel verder dan je denkt?
Een netwerk waar veel reclame voor gemaakt wordt is zeker wel belangrijk voor de klant, hou er rekening mee dat de gros van de klanten niet eens contact opneemt met een helpdesk. Informatie voorziening is alles, ook negatieve berichtgeving (uitstel van uitrol bijv.) is ook informatie verstrekking.
Tele2 volgt dezelfde uitrol als T-Mobile, ze maken immers gebruik van dezelfde antennes/mast, ze delen in veel gevallen ook nog de glasvezelverbinding. Tele2 heeft alleen zijn eigen SingleRAN rek. Ze zenden alleen op 800 MHz uit ipv 1800 MHz. Dit heeft Tele2 zelf kenbaar gemaakt in de presentatie enkele maanden geleden.
Tele2 heeft een uitgebreid glasvezelnetwerk, bijna alle telefooncentrales in NL zitten aangesloten op dat netwerk. Het stamt nog uit de fiber bubbel, weet zo niet meer hoe het oude netwerk heette. En dan bedoel ik echt een eigen netwerk, geen ingehuurde capaciteit.
Tuurlijk ligt er nog niet overal glas naar de masten, KPN heeft redelijk wat masten ook niet eens aangesloten op glas, terwijl zij het meest fijnmazige net hebben. Een gedeelde mast van alle partijen zal uiteraard niet allemaal apart voorzien worden van glas, dat wordt gewoon gedeeld (in de breedste zin van het woord, of een eigen fiber of via andere constructies).
Als Vodafone veel verder is dan we denken, waarom communiceren ze dat dan niet? Ik lees veel problemen met (download)capaciteit in de nu bestaande gebieden, en die zijn al 3 maanden actief. Wat doet het netwerk dan wel niet als ze een veel groter gebied activeren?
Versatel.The Wizard schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 15:26:
[...]
Tele2 heeft een uitgebreid glasvezelnetwerk, bijna alle telefooncentrales in NL zitten aangesloten op dat netwerk. Het stamt nog uit de fiber bubbel, weet zo niet meer hoe het oude netwerk heette. En dan bedoel ik echt een eigen netwerk, geen ingehuurde capaciteit.
Ja, daar heb ik ook wel eens last van dan kom ik via 4G gewoon niet boven de 12-13Mbit uit. Maar op hele sommige plekken is er echt rond de 30Mbit 4G. Upload zit wel altijd rond de 20Mbit.The Wizard schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 15:26:
[...]
Als Vodafone veel verder is dan we denken, waarom communiceren ze dat dan niet? Ik lees veel problemen met (download)capaciteit in de nu bestaande gebieden, en die zijn al 3 maanden actief. Wat doet het netwerk dan wel niet als ze een veel groter gebied activeren?
Natuurlijk kan het ook door het standaardriedeltje komen van; het aantel gebruikers, er is slecht bereik, het type telefoon, werkzaamheden, etc..
Ook hier is dat een tijdje zo geweest, de snelheid kwam niet boven de 10-15 mbit uit. 3G snelheden
Echter nu hier ook glasvezel ligt, zijn de snelheden wel meer in lijn van wat je van 4G mag verwachten

[ Voor 15% gewijzigd door AlesT op 15-11-2013 15:52 ]
Daar zijn die sites voor he, problemen. Bovendien heeft Vodafone idd een probleem met spookfacturen (heel erg offtopic dit). Anyway, ik merk toch echt dat mensen het meer over dit soort dingen hebben, en dan vaak best wel positief zijn over de snelle hulp van vodafone. Het is iig veel eerder een gesprekonderwerp dan 4G. Laat staan de uitrol van 4G...stijnec1 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 15:04:
[...]
wellicht offtopic, maar dit ben ik zeker niet met je eens. Kijk maar eens op de facebook pagina, deze staat vol met klachten over problemen met de dekking en facturen die veel hoger uitvallen dan mensen denken, het webcare team komt echter niet verder dan wat standaard ontwijkende antwoorden, men kan helpen bij simpele dingen als een nieuwe simkaart aanvragen, maar bij echt problemen probeert men de klant zo lang mogelijk aan het lijntje te houden
Houdt er nou maar vooral rekening mee dat het gros van de Nederlandse bevolking het geen zak kan schelen of Vodafone wel of geen informatie verstrekt over de uitrol van 4G... Die zien de reclame dat Vodafone 4G heeft, nemen dat aan en denken er verder niet heel erg lang bij na.The Wizard schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 15:26:
[...]
Vodafone heeft zijn communicatie niet echt op orde, het begint al met een dekkingskaart die zeer onrealistisch is qua 2G/3G dekking.
Een netwerk waar veel reclame voor gemaakt wordt is zeker wel belangrijk voor de klant, hou er rekening mee dat de gros van de klanten niet eens contact opneemt met een helpdesk. Informatie voorziening is alles, ook negatieve berichtgeving (uitstel van uitrol bijv.) is ook informatie verstrekking.
Tele2 volgt dezelfde uitrol als T-Mobile, ze maken immers gebruik van dezelfde antennes/mast, ze delen in veel gevallen ook nog de glasvezelverbinding. Tele2 heeft alleen zijn eigen SingleRAN rek. Ze zenden alleen op 800 MHz uit ipv 1800 MHz. Dit heeft Tele2 zelf kenbaar gemaakt in de presentatie enkele maanden geleden.
Tuurlijk ligt er nog niet overal glas naar de masten, KPN heeft redelijk wat masten ook niet eens aangesloten op glas, terwijl zij het meest fijnmazige net hebben. Een gedeelde mast van alle partijen zal uiteraard niet allemaal apart voorzien worden van glas, dat wordt gewoon gedeeld (in de breedste zin van het woord, of een eigen fiber of via andere constructies).
Ik heb die presentatie van Tele2 niet geheel bekeken toen (die staat gewoon op internet toch?). Ik kan mij alleen niet voorstellen dat ze op elke mast waar TMobile LTE1800 doet, LTE800 gaan uitrollen. Dat is totaal onnodig en een verspilling van geld. Zeker in landelijke gebieden.
Waarom ze het niet communiceren is gewoon een keuze. Zoiets kan ook juist klanten weghouden als ze zien dat er pas ergens eind 2014 4G dekking komt in hun dorp, zeker omdat je er bij VF extra voor moet betalen. Bij TMobile ligt dat anders omdat ze toch gratis 4G aanbieden, bij KPN omdat ze veel meer geld in 4G pompen op dit moment en het als een verkooppunt gebruiken. Marketingtechnisch gezien is het dan misschien juist wel weer 'handig' om het niet te communiceren.
En waar zie je die problemen met de snelheid dan? Ik merk er echt weinig van, bij vol bereik in Utrecht en Amsterdam haal je makkelijk 40+mb/s. Zodra het bereik wegzakt naar 3 of minder bolletjes daalt de snelheid idd, maar dat ligt denk ik meer aan de techniek. Ik zie daarin echt geen verband met eventuele capaciteitsproblemen bij Vodafone, als dat zo was waren de problemen veel groter.
Hier een van m'n snelste speedtests in Hilversum.P.K. schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:09:
[...]
En waar zie je die problemen met de snelheid dan? Ik merk er echt weinig van, bij vol bereik in Utrecht en Amsterdam haal je makkelijk 40+mb/s. Zodra het bereik wegzakt naar 3 of minder bolletjes daalt de snelheid idd, maar dat ligt denk ik meer aan de techniek. Ik zie daarin echt geen verband met eventuele capaciteitsproblemen bij Vodafone, als dat zo was waren de problemen veel groter.
En in de trein tussen Delft en Den Haag ook nooit hoger dan 20Mbit. Op station Den Haag Centraal dan weer wel rond de 20-30Mbit.
[ Voor 70% gewijzigd door GWashington op 15-11-2013 16:15 ]
4G:

3G:

[ Voor 11% gewijzigd door Gaston op 15-11-2013 16:41 ]
Ik heb zo'n heeeeeel flauw vermoeden dat Vodafone HQ in Maastricht zitGastje8 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:40:
Een vergelijking van de 3G- en 4G-snelheid in Maastricht. 3G in Maastricht is meestal extreem snel, als je je in de buitenwijken bevindt. Op een ander apparaat heb ik wel eens zelfs 25Mbit down gehaald.
4G:
[afbeelding]
3G:
[afbeelding]
Je werknemers (en voor presentaties e.d.) voorzie je natuurlijk maar al te graag van een goede verbinding
(volgens ltemasten.nl, geen idee in hoeverre dit klopt)
[ Voor 21% gewijzigd door Gaston op 15-11-2013 16:59 . Reden: typo ]
Staat de 4G mast dan ook op de Avenue Ceramique?BDHowner schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:48:
[...]
Ik heb zo'n heeeeeel flauw vermoeden dat Vodafone HQ in Maastricht zit.
Je werknemers (en voor presentaties e.d.) voorzie je natuurlijk maar al te graag van een goede verbinding.
Echter staan die (nog) niet allemaal in het Antenneregister en blijkbaar ook niet op ltemasten.nl, welke volgens mij zijn informatie verkrijgt van het Antenneregister, maar wel alles handmatig in moet voeren.
Verder ook nog een 4-tal LTE800 only masten.
Een van de LTE800/1800 combi is ook nog eens LTE2600 en die staat, je raad het al, op de Avenue Ceramique
Ik merk trouwens dat het Agentschap Telecom de laatste tijd niet zo bezig is met het updaten van zijn Antenneregister, aangezien ook alle LTE800 only masten in regio Amsterdam er nog op staan (welke onlangs zo goed als allemaal uitgebreid zijn met LTE1800)
Het punt met die ombouwing was wel, dat er daarvoor aparte (passieve) antenne's voor zijn bijgeplaatst, veelal gebruikelijk zie je bij de AIR antenne's een langere antenne staan met daar bovenop (of ernaast) een iets kortere, de lange verzorgt de hoge frequenties (1800/2100) en de korte de lagere frequenties (800/900).
De losse passieve antenne's die nu bijgeplaatst zijn in Amsterdam staan veelal los van de AIR basis unit welke op de 800/900 Mhz frequenties uitzendt. De losse 'High Frequency' antenne's zijn wel ook Ericsson RBS 6000 antenne's
Of het nu zo is dat deze, aangezien ze soms wel een kleine 5 a 10 meter van de basisunit afstaan, ze apart in het Antenneregister worden opgenomen, of dat ze gewoon onder dezelfde antennelocatie blijven staan, blijft gissen.
Op dit plaatje (van Tweakers.net) is het goed te zien in het rechter plaatje. (Het linker plaatje toont nog de oude losse passieve antenne unit)
Je ziet dat de linker langer is dan de rechter, allebei zijn ze Ericsson AIR antenne's, de linker verzorgt de 'Low Frequency Band' en de rechter de 'High Frequency Band'.
Vodafone gebruikt voor de antenne, radio, RRU, etc.. apparatuur van Ericsson, het core netwerk is net zoals dat van KPN en T-Mobile van Huawei, het alom bekende SingleRAN

Voor de geïnteresseerden: Hier is nog een een afbeelding die min of meer uitlegt hoe een AIR antenne werkt. (ook hoe een eventuele passieve antenne werkt).
(edit: ik heb het maar als link geplaatst, aangezien de afbeelding anders veel te groot is)
http://i.imgur.com/fCENz.jpg
Sorcerer8472:
Voor zover ik weet klopt het inderdaad dat er nieuwe antenne's zijn waar 4G nog niet open staat voor consumenten of nog helemaal niet geactiveerd is. Zo goed als alle locaties waar de nieuwe SingleRAN apparatuur is geplaatst zijn technisch gezien wel gewoon in staat om 4G uit te zenden.
Locaties mét 4G, maar zonder EDGE komen ook zeker wel voor, de reden hiervoor is mij helaas onbekend. Ik meen dat EDGE eigenlijk alleen bedoeld was om in te schakelen in gebieden waar de 3G dekking niet zo optimaal is/was, maar het kan ook zomaar iets anders zijn.
Locaties mét 4G, maar zonder de nieuwe antenne's zijn in het begin, naar mijn weten, wél voorgekomen. Voornamelijk bij tests en ook bij de meeste LTE2600 locaties werd gewoon een nieuwe 4G RAN er bijgeplaatst en in sommige gevallen werd er ook een extra antenne bij gezet.
Het is goed om te weten dat in tegenstelling tot KPN en T-Mobile, Vodafone niet alleen de antenne locatie (het core network) gereed maakt voor 4G, maar ook de daadwerkelijk (passieve) antenne vervangt door een Ericsson AIR antenne.
Die nieuwe antenne is niet noodzakelijkerwijs nodig voor 4G, maar het wordt voor het gemak wel meteen vervangen. De nieuwe Ericsson antenne's bieden enorm veel nieuwe mogelijkheden, zijn makkelijker in onderhoud/vervanging, zijn veel efficiënter cq. bieden meer capaciteit én zijn veel energie zuiniger
[ Voor 154% gewijzigd door AlesT op 09-04-2014 14:36 ]
Daarbij nog een vergelijking hoe het ervoor staat met alle providers;

Bij KPN is de ervaring op 4G totaal anders. Daar viel het mij op dat de 4G verbindingen juist ook bij 1 blokje ontvangst nog rete stabiel en snel zijn.
Als ik alleen op basis hiervan een conclusie had moeten trekken, dan heeft Vodafone een probleem in zijn 4G netwerk. Op zich vond ik het een tegenvallende ervaring, vooral omdat ik de dekking ook wat mager vond. Vanavond was de dip weer verdwenen. Durf dus alsnog niets stelligs hierover te zeggen.
Volgens mij heb ik ook ver buiten het huidige 4G dekkingsgebied nieuwe installaties gezien die in ieder geval niet van KPN zijn. Ik zou niet verbaasd zijn als Vodafone zeer binnenkort 4G in alle wat grotere steden actief heeft. De extra plaatsen waar Vodafone nu 4G dekking heeft klinken mij niet onlogisch in de oren: (Apeldoorn Noord) = nieubouwwijk + bedrijfsterrein. Leeuwarden is bedrijfsterrein. Beide plaatsen zijn een aanvulling op de ervaring van dekking in de grote stad en plaatsen waar het KPN 4G netwerk nog in opbouw is of nog niet aanwezig is. Ook als Vodafone minder snel uitrolt dan wij nu gaan verwachten zijn dit 2 mooie locaties om ervaring op te doen met netwerk optimalisatie.
[ Voor 24% gewijzigd door ucsdcom op 16-11-2013 00:26 ]
Ik begin me i.d.d. toch onderhand hetzelfde af te vragen:ucsdcom schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 00:04:
Ik heb vandaag eens wat speedtestjes uitgevoerd op het 4G netwerk van Vodafone in Den Haag en Vlaardingen. Wat mij opviel is dat de download opbouwt in snelheid, halverwege afvalt omlaag en tenslotte weer flink toeneemt. De snelheden die je haalt zijn ongeveer de helft van de snelheden die je bij KPN haalt en bij KPN geen dip. (Op een sim die de huidige maximum speed van 4G aankan) Verder had ik bij Vodafone 4G enkele keren een snellere upload dan download. Ook verbindingen die wel ontvangst gaven, maar waar geen data liep bij 1 tot 2 blokjes ontvangst.
Bij KPN is de ervaring op 4G totaal anders. Daar viel het mij op dat de 4G verbindingen juist ook bij 1 blokje ontvangst nog rete stabiel en snel zijn.
Als ik alleen op basis hiervan een conclusie had moeten trekken, dan heeft Vodafone een probleem in zijn 4G netwerk. Op zich vond ik het een tegenvallende ervaring, vooral omdat ik de dekking ook wat mager vond. Vanavond was de dip weer verdwenen. Durf dus alsnog niets stelligs hierover te zeggen.
Volgens mij heb ik ook ver buiten het huidige 4G dekkingsgebied nieuwe installaties gezien die in ieder geval niet van KPN zijn. Ik zou niet verbaasd zijn als Vodafone zeer binnenkort 4G in alle wat grotere steden actief heeft. De extra plaatsen waar Vodafone nu 4G dekking heeft klinken mij niet onlogisch in de oren: (Apeldoorn Noord) = nieubouwwijk + bedrijfsterrein. Leeuwarden is bedrijfsterrein. Beide plaatsen zijn een aanvulling op de ervaring van dekking in de grote stad en plaatsen waar het KPN 4G netwerk nog in opbouw is of nog niet aanwezig is. Ook als Vodafone minder snel uitrolt dan wij nu gaan verwachten zijn dit 2 mooie locaties om ervaring op te doen met netwerk optimalisatie.
Situatie:
- NS station Barendrecht (800 + 1800 MHz apparatuur), waarschijnlijk glas, want het is een vrij nieuw station (volgens mij gebruikt de NS ook glas voor de chipkaart-palen)
- Vrij laat in de avond/nacht, dus in principe weinig capaciteit in gebruik
- 3 tot 4 v/d 4 balkjes bereik
De verbinding voelde totaal niet snappy aan. Eigenlijk precies zoals ik de afgelopen weken alleen nog maar mee lijk te maken op 4G. Een van mijn vrienden deed met KPN een speedtest: z'n telefoon lockte vrij snel op 20 Mbps+, stabiel. Mijn telefoon vertoonde echter weer hetzelfde gehaper in de trend van 5>10>15>20>10>7 Mbps, waarbij de "naald" van de meter dus ook echt zo schokkend heen en weer gaat. Hij lijkt totaal niet lekker door te lopen. Het is ook net of speedtest enthousiast de snelheid opvoert en vervolgens merkt dat het eigenlijk helemaal niet lukt.
Eigenlijk vind ik de combinatie van snel een lege accu (door de matige dekking bij mij thuis) + matige snelheden (bij goed bereik dus ook) + niet kunnen bellen over 4G (en dus weer met zo'n niet altijd functionerende fallback te maken hebben) mij langzaamaan richting de mening "4G is momenteel overrated" verplaatsen. De afgelopen dagen zet ik het ook af en toe maar uit. Even buiten dit verhaal om: elke keer als ik DC in mijn scherm zie loopt de snelheid wel aardig op. Ik vind die opgevoerde 3G-snelheden echt een stuk volwassener aanvoelen...
In Hilversum had ik 1 streepje paar speed tests -> ~10Mbit Down ~27 Mbit up (ping ~45ms);
Zelfde voor Heerenveen, Nyenrode(Breukelen) en Apeldoorn, 1 streepje en vergelijkbare snelheden (met een ping van 30 of lager).
Overigens ga je je wel afvragen waarom je altijd maar 1 streepje hebt
Ben overigens benieuwd dan naar die aankondiging van volgende week van Vodafone. Hoop dat ze in een keer de switch omzetten ofzo en dat er dan in een keer op een hele hoop plaatsen 4G, maar ik ben bang dat dit een droom is.
[ Voor 26% gewijzigd door GWashington op 16-11-2013 13:36 ]
Ja klopt, dat wel ja.GWashington schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 13:34:
Ik heb ook het gevoel dat het niet echt uit maakt hoeveel streepjes je hebt, het loopt gewoon nooit echt lekker. Het gaat bij mij eigenlijk altijd een beetje schokkerig en de snelheid is ook nooit echt om over naar huis te schrijven. Maar webpagina's laden overigens wel prima en voelen meestal ook vrij snappy aan.
Ben overigens benieuwd dan naar die aankondiging van volgende week van Vodafone. Hoop dat ze in een keer de switch omzetten ofzo en dat er dan in een keer op een hele hoop plaatsen 4G, maar ik ben bang dat dit een droom is.
Pagina's zoals nu.nl e.d. laden net of je op Wi-Fi zit. De echte rauwe snelheden zijn echter niet zo super...
Zolang dit soort acties probleemloos kunnen en 4G retesnel aanvoelt hoef ik mij niet druk te maken over de max haalbare snelheid. Maar desondanks zou ik ook wel uiteindelijk de snelheden van AlesT willen halen met mijn 4G blox. Glasvezel en daardoor met name bandbreedte zijn in de toekomst geen overbodige luxe
Ik kijk uit naar morgen en ben benieuwd naar wat Vodafone ons te melden heeft.
Ik kon gisteren niet eens een simpel online spelletje laden (welke ik op mijn vorige werk altijd op EDGE al kon spelen in de kantine).Beste Vodafone,
Ik sta nog weleens met vrienden op de oude maas, maar de dekking is daar echt verschrikkelijk.
Mijn telefoon stond gisteravond constant te wisselen tussen GPRS, EDGE, HSDPA, HSDPA+, Dual Carrier HSDPA en LTE (volgens mij heb ik alle mogelijke icoontjes gezien). Geen van deze technieken lijkt fijn te werken (ook niet als ik mijn toestel bijv. op 3G-only zet). Hooguit 4G een beetje als ik even mazzel heb (omdat daar het signaal te zwak van is zo nu en dan). Mijn toestel herstarten werkt ook niet, zodra ik weer naar huis rijd (paar km verderop) verdwijnen alle problemen weer.
Kunnen jullie die locatie eens bekijken?
Lijkt mij voor jullie een interessante locatie, 's avonds staan er redelijk veel auto's, het pannenkoekenhuis zit daar, en in de zomer zit het er vaak vol...
Alvast bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door swv op 18-11-2013 08:29 ]
Dit topic is gesloten.
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.