Afgelopen week heeft Vodafone
bekend gemaakt dat er een update is geweest in het 4G netwerk waardoor in een aantal grote steden de maximale downloadsnelheid nu 1 Gbps is geworden. Dan vraag ik me natuurlijk af: hoe dan?
Bijna gelijktijdig was er ook een
bekendmaking dat Vodafone stopt met de 3G SignaalPlus femtocellen, dit kan niet anders dan dat dit samenhangt met een frequentie herindeling. En inderdaad, de 2100 MHz is sindsdien gewijzigd. Tijd voor een nieuw overzicht en berekening.
800 MHz: hier heeft Vodafone 10 MHz spectrum welke volledig voor 4G wordt gebruikt.
900 MHz: deze band wordt nog exclusief voor 2G gebruikt.
1800 MHz: hier heeft Vodafone 20 MHz spectrum welke volledig voor 4G wordt gebruikt.
2100 MHz: hier is het een en ander geschoven. Het eerste blok van 15 MHz wordt nu voor 4G gebruikt en het tweede blok van 5 MHz voor 3G.
2600 MHz: hier heeft Vodafone een blok van 10 MHz en Ziggo een blok van 20 MHz welke aansluitend zijn (totaal dus 30 MHz).
Maar… frequentiespectrum is maar 1 deel, wat ook van belang is, is de codering en de toegepaste MIMO-techniek.
- Op alle frequenties wordt nu 256 QAM modulatie gebruikt.
- Op alle frequenties wordt 4x4 MIMO gebruikt, behalve op de 800 MHz, daar wordt 2x2 MIMO toegepast omdat de toestellen op deze frequentie geen 4x4 ondersteunen.
Het theoretisch maximum per 10 MHz met 64 QAM en 2x2 MIMO is bruto 75 Mbps.
256 QAM heeft een spectrale efficiency die 8/6 maal beter is dan 64 QAM dus kom je uit op 100 Mbits/s voor 2x2 MIMO. En 4x4 MIMO heeft een dubbele datasnelheid ten opzichte van 2x2 MIMO dus dan kom je op 200 Mbps.
Dan kunnen we dus de volgende theoretische maxima berekenen:
800 MHz: 10 MHz spectrum – 256 QAM – 2x2 MIMO = 100Mbits/s
1800 MHz: 20 MHz spectrum – 256 QAM – 4x4 MIMO = 400Mbits/s
2100 MHz: 15 MHz spectrum – 256 QAM – 4x4 MIMO = 300Mbits/s
2600 MHz: 30 MHz spectrum – 256 QAM – 4x4 MIMO = 600Mbits/s
Totaal: 75 MHz - 1400 Mbps
Notes:
De gestelde 75 Mbps kan lager liggen afhankelijk van de ingestelde controle kanalen. Het is in ieder geval een waarde tussen de 60 en 75 maar aangezien ik het bruto theoretisch maximum wil berekenen heb ik de 75 aangehouden.
Op dit moment kunnen
de meeste toestellen deze snelheden niet halen. De oorzaak is de gebruikte modemchip, bijvoorbeeld de
Qualcomm Snapdragon of
Intel XMM. Per generatie zijn er beperkingen hoeveel banden er gecombineerd kunnen worden, combinaties met FDD en TDD spectrum, en wat er geaggregeerd kan worden (intraband en interband). Een voorbeeld is dat er momenteel nog maar maximaal 20 MHz spectrum gebruikt kan worden. Het Vodafone deel van 30 MHz op de 2600 MHz bestaat dus nu uit 2 carriers welke door middel van intra band carrier aggregation gekoppeld worden.
Je kunt dus wel stellen dat Vodafone dit keer voortuit loopt op de ontwikkelingen. Volgens mij een CAT18 5CA netwerk.