Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Vodafone heeft EDGE op nagenoeg alle omgebouwde sites aangezet intussen (was voorheen nog niet zo). GPRS draait voornamelijk nog op oude niet-omgebouwde sites (zijn er nog enkele honderden van in Nederland nu, soms op verrassend drukke locaties).

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Raider095
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 11:23
quote:
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:15:
Vodafone heeft EDGE op nagenoeg alle omgebouwde sites aangezet intussen (was voorheen nog niet zo). GPRS draait voornamelijk nog op oude niet-omgebouwde sites (zijn er nog enkele honderden van in Nederland nu, soms op verrassend drukke locaties).
Exact, omdat het omzetten naar IP pas na de ombouw is gebeurd. Dat geeft weer extra capaciteit wat EDGE mogelijk (lees: rendabel) maakt.
quote:
Raider095 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:46:
[...]

Exact, omdat het omzetten naar IP pas na de ombouw is gebeurd. Dat geeft weer extra capaciteit wat EDGE mogelijk (lees: rendabel) maakt.
Zal dat trouwens ook de reden zijn dat bepaalde sites minder voorrang krijgen? Een flink aantal van de niet-omgebouwde sites zijn vlak vr de introductie van LTE gebouwd, dus eind 2012 / begin 2013. Het lijkt erop (maar kan ook inbeelding zijn) dat die wat minder voorrang krijgen, wellicht omdat ze wel al helemaal op IP konden, ook al waren ze nog niet LTE-ready. Of is dat heel raar gedacht? Ik kan er zo een paar aanwijzen iig...

Trouwens, locaties die in de 4G+-planning eerst op december en daarna op januari stonden zijn nu nog steeds niet omgebouwd. 3562GJ is nu al intussen een jaar verschoven bijvoorbeeld; de kale plek in juli verraadt dat daar dan gewoon 4G is, niet eens 4G+... en je zult zien dat ze een half jaar later weer aan de bak moeten om dan 4G+ toe te voegen :+

Maartensdijk, waar je 3G en 4G nog steeds wegvalt in de trein tussen Utrecht en Hilversum, is nu ook alweer verschoven, deze keer naar april (was december). Maar dan wel gelijk 4G+ deze keer :+

Nog wel meer punten die niet opschieten: 3972LB bijvoorbeeld, gepland voor juli 2017, en dan is er nog niet eens 4G+ gepland. KPN, T-Mobile n Tele2 hebben overal nu minimaal 30 MHz bandbreedte, maar Vodafone heeft in de planning van over een half jaar nog steeds plekken in stedelijk gebied waar ze alleen 800 MHz uitrollen blijkbaar.

Hoewel hun capacity management prima is vraag ik me toch af of de dekking niet al een stuk sneller gerealiseerd was geweest als ze gelijk 4G+ zouden uitrollen in stedelijke gebieden, zonder overal uitzonderingen (die ook funest zijn voor je accu trouwens). Uiteindelijk worden die plekken een jaar later dan toch naar 4G+ uitgebreid (weer extra inplannen, weer een kraan neergooien om kabels naar boven te takelen, etc.). Echt dure en tijdrovende grap die voorkomen had kunnen worden waardoor men had kunnen focussen op nieuwe sites ipv weer de bestaande aanpakken. Gewoon overal gelijk 4G+! Maar het lijkt er dus op dat ze nog steeds die fout maken :{

Dat nog even los van het strategisch oogpunt dat Vodafone nu minder dan de andere 3 in staat is om op korte termijn onbeperkt internet cq zeer grote bundels aan te bieden zoals T-Mobile.

Tot zo ver mijn rant ;)

• Jassy
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:25
Ik heb bij Vodafone nog nooit 4G+ gezien, terwijl ik bij KPN zo langzaamaan vaker 4G+ zie dan 4G, om nog maar te zwijgen van T-Mobile.. Vodafone wordt aan alle kanten ingehaald op dit moment. Op plekken GPRS (Nog niet eens UMTS!) aanbieden waar de rest 4G+ doet, inclusief Tele2, geeft mij te denken..

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Ik heb anders wel bijna overal 4G+ met Vodafone (ben 90% van de tijd in de Randstad), maar de uitzonderingen + de huidige uitbouwstrategie geven me wel twijfels. Overigens zijn er ook best wel wat locaties waar eerst 4G+ draaide maar waar nu 1800+800 los van elkaar draaien, op het Mediapark is dat bijvoorbeeld al minstens een half jaar zo. Voorheen haalde ik daar ruim 200 Mbps...

Heb nog niet het gevoel dat ze heel hard ingehaald zijn want een hoop dingen doen ze ook echt heel goed. In de Adam-toren in Amsterdam is Vodafone volgens mij de enige met dekking in de parkeergarage om maar wat te noemen, da's echt prettig dat je gesprek dan niet wegvalt, T-Mobile heeft dat bijna nergens bijvoorbeeld, KPN ook veel minder. Heb je niets aan als je met de trein reist, maar dat doe ik dan bijna nooit :+ Echter dat inhalen zou wel heel snel kunnen gebeuren door met name KPN en T-Mobile. Een onbeperkt-abo aanbieden zou om capaciteitsredenen nu wel tricky zijn voor ze vermoed ik.

Maar wie weet broeden ze nu wel op vanalles en is straks ineens landelijk LTE2100 live met 4G+ op veel plekken 800+2100 en op andere plekken 800+1800+2100. Zou me niets verbazen. Maar ergens ook weer wel ;) Moeten ze Hollandsnieuwe misschien ook een keer toegang geven tot LTEom 3G te ontlasten, want da's ook drama nu, google maar op klachten :X

• Raider095
quote:
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:53:
Zal dat trouwens ook de reden zijn dat bepaalde sites minder voorrang krijgen? Een flink aantal van de niet-omgebouwde sites zijn vlak vr de introductie van LTE gebouwd, dus eind 2012 / begin 2013. Het lijkt erop (maar kan ook inbeelding zijn) dat die wat minder voorrang krijgen, wellicht omdat ze wel al helemaal op IP konden, ook al waren ze nog niet LTE-ready. Of is dat heel raar gedacht?
4G-sites worden standaard voorzien van een soort router. Diezelfde router wordt gebruikt om de andere systemen ook op IP te zetten. Staat er geen 4G, dan staat er ook geen router; geen IP mogelijk. Wel zijn er situaties (geen idee waarop die sites geselecteerd worden) dat er bij locaties zonder 4G een router wordt bijgebouwd zodat er toch IP (en EDGE) mogelijk is.

Simpel gezegd ligt de basis voor EDGE dus bij de aanwezigheid van 4G, uitzonderingen daar gelaten, aangezien 2G/3G niet altijd op IP gezet zal zijn. Andersom; als je EDGE ziet, dan zal dat in het gros van de gevallen dus een site met 4G zijn. Heeft dus niets met Single RAN te maken, in uitzonderlijke gevallen is zo'n router ook in zo'n oude kast ingebouwd (aparte kasten voor 2G en 3G).

• ReneX
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 20:39
quote:
Sorcerer8472 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:18:
Maar wie weet broeden ze nu wel op vanalles en is straks ineens landelijk LTE2100 live met 4G+ op veel plekken 800+2100 en op andere plekken 800+1800+2100
Wat mij opviel is dat eind 2015 de 4G+ verwachting veel uitgebreider was dan nu gerealiseerd. Mogelijk heeft eea te maken met de fusie met Ziggo, en is in afwachting daarvan de 4G+ uitrol op een lager pitje gezet.
Nu het VodafoneZiggo geworden is, kan men ook de 2600MHz (20MHz bandbreedte) van Ziggo gaan gebruiken voor 4G+.

In principe heeft VodafoneZiggo daarmee de meeste bandbreedte beschikbaar, en is het waarschijnlijk interessanter om 800+1800+2600 in te gaan zetten (met in totaal 50MHz bandbreedte) en de 2100MHz nog even voor 3G te blijven gebruiken.
In theorie ja, ware het niet dat ze dan ontzettend veel antennesystemen moeten gaan vervangen. Ik denk dat ze uiteindelijk 2600 gaan inzetten als capaciteitsuitbreidingen op de echt drukke plekken, maar dat 800+1800+2100 de basis gaat worden. De capaciteit voor 3G is straks gewoon echt niet meer nodig.

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19:02
Gisteravond nog maar eens even gekeken naar het bellen via Wi-Fi. Eerst lopen kloten met allerlei instellingen in mijn router (port forwarding, ipsec, DMZ) waarna het nog steeds niet bleek te werken.

Uiteindelijk maar een bericht naar Vodafone gestuurd. Wat blijkt: abonnement komt er helemaal niet voor in aanmerking. Je mag pas gebruik maken van bellen over Wi-Fi als je het abonnement na 4 maart 2013 hebt afgesloten en 4G hebt.
quote:
Om te bellen via 4G of wifi heb je een 4G abonnement nodig aangesloten na 4 maart 2013.
Ze doen daar bij Vodafone ook alles om een nieuw abonnement te laten nemen. Best wel jammer eigenlijk, want zo ga je als klant toch ook eerder naar een andere provider kijken dan dat je blijft. Zal binnenkort met het samengaan van Vodafone en Ziggo ook wel zo zijn, dat je dan een recent abonnement moet hebben...

• TripleQ
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Maar dat is toch ook 'logisch'?
Jij hebt 4 jaar geleden (of langer) iets met vodafone afgesproken (contract) waar wifi bellen geen onderdeel vanuit maakte. Waarom zou vodafone jou dat dan moeten geven?

• carnager
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08:01

carnager

AmsterdamVideo

quote:
TripleQ schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:37:
Maar dat is toch ook 'logisch'?
Jij hebt 4 jaar geleden (of langer) iets met vodafone afgesproken (contract) waar wifi bellen geen onderdeel vanuit maakte. Waarom zou vodafone jou dat dan moeten geven?
In de meeste gevallen zou ik je wel gelijk geven.
In het geval van VoWiFi echter niet.
Feitelijk bespaart Vodafone gewoon capaciteit op de site waar je normaal op verbonden bent doordat het verkeer geoffload word naar een WiFi verbinding.
Als ze dat met meerdere mensen doen levert dat een besparing op op de capaciteit van een site, waardoor deze niet of pas later geupgrade hoeft te worden.
Stel dat een site hierdoor maar een maand later hoeft te worden geupgrade dan dat het geval zou zijn als je niet via VoWiFi liet offloaden, dan spaart Vodafone hiermee al dermate veel geld uit dat dat een hogere winst is dan dat jij en alle anderen met jou zouden kosten als ze je niet lieten offloaden.
Want effektief heb je VoWiFi niet cht nodig: je kan altijd nog je voice via 2G doen als het echt moet zijn.
Dat het prettig is als het is geaktiveerd, tuurlijk. Maar het is niet dermate belangrijk om er een nieuw abonnement voor af te sluiten.
Dus de beslissing om mensen VoWiFi te weigeren kost ze alleen maar geld.
En over de goodwill die ze kweken als ze mensen wl gewoon toegang verlenen tot VoWiFi zwijgen we dan verder maar..

Iedere dag nieuwe videos op AmsterdamVideo ||| Overal ter wereld gratis mobiel internet: FonNederland.nl

Mogelijk komt dit door een technische reden en heb je last van dezelfde blokkade waardoor je ook geen 4G kunt gebruiken. Dus is het een bij-effect daarvan.

Overigens heb ik bij VoLTE alleen gesprekken van 4G -> 3G/2G zien switchen, nog niet terug. Weet iemand daar meer over?

• wonderwout
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 22-06 18:40
quote:
Sorcerer8472 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 15:49:
Mogelijk komt dit door een technische reden en heb je last van dezelfde blokkade waardoor je ook geen 4G kunt gebruiken. Dus is het een bij-effect daarvan.

Overigens heb ik bij VoLTE alleen gesprekken van 4G -> 3G/2G zien switchen, nog niet terug. Weet iemand daar meer over?
Volgens mij doet niemand dit nog. Het heet Reverse SR-VCC en is sinds 3GPP release 11 gestandariseerd. De 'gewone' VoLTE naar 3G handover heet Single Radio Voice Call Continuity (SR-VCC). Ik denk niet dat veel operators die Reverse SR-VCC gaan implementeren, het is complex en/dus extra risico op problemen. Wat zie jij als voordeel van de handover terug naar VoLTE?
quote:
oohh schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:43:
Gisteravond nog maar eens even gekeken naar het bellen via Wi-Fi. Eerst lopen kloten met allerlei instellingen in mijn router (port forwarding, ipsec, DMZ) waarna het nog steeds niet bleek te werken.

Uiteindelijk maar een bericht naar Vodafone gestuurd. Wat blijkt: abonnement komt er helemaal niet voor in aanmerking. Je mag pas gebruik maken van bellen over Wi-Fi als je het abonnement na 4 maart 2013 hebt afgesloten en 4G hebt.

[...]

Ze doen daar bij Vodafone ook alles om een nieuw abonnement te laten nemen. Best wel jammer eigenlijk, want zo ga je als klant toch ook eerder naar een andere provider kijken dan dat je blijft. Zal binnenkort met het samengaan van Vodafone en Ziggo ook wel zo zijn, dat je dan een recent abonnement moet hebben...
Kijk eerst even naar de maandprijs die je nu betaalt in vergelijking met een nieuw abonnement. Bel ze desnoods even voor een betere aanbieding dan ze online geven. Levert dat niets acceptabels op, weeg dan af hoeveel meer je wilt betalen voor 4G bellen en WiFi bellen. Heb je dit echt nodig? Stem anders met je voeten zou ik zeggen!

Mijn ervaring met WiFi bellen is dat je hier op dit moment nog niet zoveel aan hebt. Je er zelden op terecht komt. Alleen als er geen 4G is, dan schakelt je toestel pas heel laat naar WiFi bellen. Je belt dan haperend via 4G of met soms blikkerig geluid via WiFi. Fantastisch en onmisbaar is het zeker nog niet. Toch verwacht ik er in de nabije toekomst wel veel van als aanvulling op plaatsen met matige binnenhuisdekking. Ik ben blij dat Vodafone in ieder geval op moeilijke plaatsen nu een alternatief biedt voor het mobiele netwerk.

En dat het goedkope verkeers offloading is, is nu slechts zeer beperkt tot niet het geval. Er zijn weinig geschikte toestellen en weinig van de klanten hebben een geschikte bundel, dus het aandeel is nog bijna 0. De rest van de klanten verwacht toch gewoon binnen en buiten goede dekking. VoLTE bellen via het mobiele 4G netwerk heeft in de settings de voorkeur, dus alleen als het Vodafone netwerk echt niet kan leveren, of als je lang op een plek bent met mindere dekking, dan ga je over naar WiFi bellen. Ik zie dat nog niet snel door Vodafone in een advies veranderen naar "voorkeur voor bellen via WiFi" in de toestelsettings.

• connos
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:25
quote:
ucsdcom schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 20:49:
[...]
Mijn ervaring met WiFi bellen is dat je hier op dit moment nog niet zoveel aan hebt. Je er zelden op terecht komt. Alleen als er geen 4G is, dan schakelt je toestel pas heel laat naar WiFi bellen. Je belt dan haperend via 4G of met soms blikkerig geluid via WiFi.

Er zijn weinig geschikte toestellen en weinig van de klanten hebben een geschikte bundel, dus het aandeel is nog bijna 0.
Da's niet mijn ervaring. Ik zit zeer regelmatig op vo-WiFi, De kwaliteit is prima en handovers naar het macro netwerk gaan meestal goed. Als ik minder dan 3 bolletjes 4G heb schakelt de telefoon vanzelf over. Alle recente iPhones ondersteunen het, enige nadeel is dat 't standaard niet aan staat. Dus veel gebruikers weten niet eens dat ze 't kunnen gebruiken.

connos wijzigde deze reactie 26-01-2017 21:57 (17%)

quote:
wonderwout schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 17:52:
[...]

Volgens mij doet niemand dit nog. Het heet Reverse SR-VCC en is sinds 3GPP release 11 gestandariseerd. De 'gewone' VoLTE naar 3G handover heet Single Radio Voice Call Continuity (SR-VCC). Ik denk niet dat veel operators die Reverse SR-VCC gaan implementeren, het is complex en/dus extra risico op problemen. Wat zie jij als voordeel van de handover terug naar VoLTE?
Ik meen te hebben gelezen dat het wel zou gebeuren, maar goed...

Voordeel is dat VoLTE in mijn ervaring stabieler werkt dan bellen via 2G in de auto. Als de geluidskwaliteit ook terug kan springen naar HD Voice bij terugschakeling dan zou dat ook geweldig zijn! Ook helpt het qua capaciteit. Kan 2G misschien eens uit, of een stukje naar 4G900 ofzo, of 3G900 inschakelen zodat 4G2100 extra veel ruimte heeft ;)

VoLTE werkt echt heel erg goed bij Vodafone. Hoge geluidskwaliteit, stabiele verbinding. In de A2-tunnel vandaag tijdens een call naar 3G geswitcht, daarna al door de stad Utrecht rijdend naar 2G. Weg HD Voice, direct weer afhankelijk van het 2G-netwerk van voor de millenniumwissel ;)

• AMD and INTEL
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 17:39
Hey, denken jullie dat vodafone nog een upgrade naar 1800 4g ofzo gaat uitvoeren? want vodafone vind ik nu wel erg achterlopen ivm de andere 3 kwa qua capaciteit dus?

• Marco250
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 06:43
quote:
AMD and INTEL schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:22:
Hey, denken jullie dat vodafone nog een upgrade naar 1800 4g ofzo gaat uitvoeren? want vodafone vind ik nu wel erg achterlopen ivm de andere 3 kwa qua capaciteit dus?
Met de huidige prijzen van Vodafone zal het met de capaciteit wel los lopen ;)

• AMD and INTEL
quote:
Marco250 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:35:
[...]

Met de huidige prijzen van Vodafone zal het met de capaciteit wel los lopen ;)
Ja ;) maar ik zou toch graag zien dat zij het netwerk verbeteren en onbeperkt gaan aanbieden :)

• Marco250
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 06:43
quote:
AMD and INTEL schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:39:
[...]

Ja ;) maar ik zou toch graag zien dat zij het netwerk verbeteren en onbeperkt gaan aanbieden :)
Begrijp ik, maar ik denk dat dat bij Vodafone er op de kortere termijn echt niet in gaat zitten. Hopelijk zit ik er volledig naast ;-)

• AMD and INTEL
quote:
Marco250 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:47:
[...]

Begrijp ik, maar ik denk dat dat bij Vodafone er op de kortere termijn echt niet in gaat zitten. Hopelijk zit ik er volledig naast ;-)
Tja :( maar ze hebben nu wss wel het geld ivm samengaan met Ziggo dus ik heb nog hoop! ;)

• Lekker Ventje
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 20:10
quote:
AMD and INTEL schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:39:
[...]

Maar dan wel de extra simkaart voor data behouden. T Mobile is er alweer mee gestopt en ik vind het enorm handig.

Switch - XBox One - PS4- Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

• AMD and INTEL
quote:
Lekker Ventje schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:53:
[...]

Maar dan wel de extra simkaart voor data behouden. T Mobile is er alweer mee gestopt en ik vind het enorm handig.
Tja zou een een goede concurerende stap dan zijn tegen T-Mobile!

• Lekker Ventje
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 20:10
Al zouden ze vast beginnen met de databundels te verhogen voor hetzelfde geld. Wellicht gebeurt dat pas als ze het mobiele gebeuren met Ziggo samen gaan voegen.

Switch - XBox One - PS4- Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Vodafone introduceert 4G bellen met iPhones

Zojuist heeft Apple een nieuwe versie van de aanbieder instellingen beschikbaar gesteld voor Vodafone klanten. Met deze versie (vf nl 27.2) wordt het mogelijk om te bellen over 4G, ook wel bekend als VoLTE. Tot op heden konden klanten het 4G netwerk alleen nog gebruiken voor een dataverbinding, op het moment dat men gebeld werd of zelf ging bellen, werd er terug geschakeld naar 3G of 2G. Dat is nu niet meer het geval, men kan nu ook over het 4G netwerk bellen.

Bellen via 4G heeft een aantal voordelen ten opzichte van 3G en 2G:
- snellere verbindingsopbouw
- snelle 4G internetverbinding blijft gelijktijdig beschikbaar tijdens het bellen
- betere verstaanbaarheid vanwege HD Voice
- nog betere dekkingservaring

Op 21 november vorig jaar introduceerde Vodafone al 4G bellen echter konden de iPhones hier nog geen gebruik van maken. De nieuwe versie aanbieder instellingen maakt dit nu mogelijk. Vodafone klanten met een iPhone kunnen sinds 12 december vorig jaar al wel gebruik maken van WiFi bellen echter dienen klanten dit nog wel zelf te activeren in de telfooninstellingen. Nu 4G bellen is geactiveerd werkt WiFi bellen nog beter, telefoongesprekken kunnen vice versa overgeschakeld worden tussen 4G en WiFi. Dit is bijvoorbeeld het geval als men naar binnen of naar buiten loopt in een goed geisoleerd gebouw.

Nog niet alle Vodafone klanten kunnen gebruik maken van 4G en WiFi bellen. Prepaid klanten, corporate klanten en klanten met 'Vast-Op-Mobiel' volgen later. Het toestel dient ook geschikt te zijn, dat is vanf nu het geval bij de iPhone 6 of nieuwer met iOS 10.2.1 en aanbieder instellingen 27.2. Andere geschikte merken en modellen staan vermeld op de Vodafone website (https://www.vodafone.nl/4gbellen/).

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

quote:
Vodafone heeft een erg goede capaciteitsmanagement; ze zien het snel aankomen als het ergens te druk gaat worden. Ik woon en werk in de Randstad en zit eigenlijk altijd op 4G+ / 4G1800.

Verder sta ik wel nog steeds achter wat ik een paar posts hoger zei; ik vind dat het ng sneller en beter moet, die laatste 2G/3G-locaties moeten snel om! ;)

• alwaysleft
  • Registratie: april 2006
  • Nu online
quote:
robertwebbe schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 20:20:
Vodafone introduceert 4G bellen met iPhones

Zojuist heeft Apple een nieuwe versie van de aanbieder instellingen beschikbaar gesteld voor Vodafone klanten. Met deze versie (vf nl 27.2) wordt het mogelijk om te bellen over 4G, ook wel bekend als VoLTE. Tot op heden konden klanten het 4G netwerk alleen nog gebruiken voor een dataverbinding, op het moment dat men gebeld werd of zelf ging bellen, werd er terug geschakeld naar 3G of 2G. Dat is nu niet meer het geval, men kan nu ook over het 4G netwerk bellen.

Bellen via 4G heeft een aantal voordelen ten opzichte van 3G en 2G:
- snellere verbindingsopbouw
- snelle 4G internetverbinding blijft gelijktijdig beschikbaar tijdens het bellen
- betere verstaanbaarheid vanwege HD Voice
- nog betere dekkingservaring

Op 21 november vorig jaar introduceerde Vodafone al 4G bellen echter konden de iPhones hier nog geen gebruik van maken. De nieuwe versie aanbieder instellingen maakt dit nu mogelijk. Vodafone klanten met een iPhone kunnen sinds 12 december vorig jaar al wel gebruik maken van WiFi bellen echter dienen klanten dit nog wel zelf te activeren in de telfooninstellingen. Nu 4G bellen is geactiveerd werkt WiFi bellen nog beter, telefoongesprekken kunnen vice versa overgeschakeld worden tussen 4G en WiFi. Dit is bijvoorbeeld het geval als men naar binnen of naar buiten loopt in een goed geisoleerd gebouw.

Nog niet alle Vodafone klanten kunnen gebruik maken van 4G en WiFi bellen. Prepaid klanten, corporate klanten en klanten met 'Vast-Op-Mobiel' volgen later. Het toestel dient ook geschikt te zijn, dat is vanf nu het geval bij de iPhone 5c of nieuwer met iOS 10.2.1 en aanbieder instellingen 27.2. Andere geschikte merken en modellen staan vermeld op de Vodafone website (https://www.vodafone.nl/4gbellen/).

[afbeelding]
En je abo moet na 4 maart 2013 zijn afgesloten, anders lukt het ook niet. Zie https://www.vodafone.nl/4gbellen/#panel2

• AMD and INTEL
quote:
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 20:25:
[...]

Vodafone heeft een erg goede capaciteitsmanagement; ze zien het snel aankomen als het ergens te druk gaat worden. Ik woon en werk in de Randstad en zit eigenlijk altijd op 4G+ / 4G1800.

Verder sta ik wel nog steeds achter wat ik een paar posts hoger zei; ik vind dat het ng sneller en beter moet, die laatste 2G/3G-locaties moeten snel om! ;)
Maar ze kunnen nog steeds geen onbeperkt aanbieden, waarmee ze nu wel achterlopen :(
quote:
Die capaciteit bij Vodafone wordt sinds het unlimited aanbod bij T-Mobile dagelijks beter :)

De omzetting van 3G-2100 naar 4G-2100 zal vast flink wat verbetering gaan brengen. In de echt superdrukke gebieden wordt dit tijdelijk al opgevangen door de smallcells. Je merkt helaas de achterstand van Vodafone steeds sterker in de dagelijkse vergelijking. Heb je geen vergelijkingsmateriaal, dan presteert het Vodafone netwerk best nog aardig. Maar ook de gemiddelde klant begint nu wakker te worden. Het activeren van VoLTE leek mij eerst voor Vodafone niet direct de juiste volgende start met zo weinig 4G capaciteit. Anderzijds kan je het ook zien als eerste stap op weg naar het vrijmaken van 3G spectrum.

Kort gezegd: de verbindingen zijn werkbaar, de uitbreiding van VoLTE naar Iphones maakt opeens dat ze vrij snel flink wat klanten op 4G hebben bellen. Dit kost weinig capaciteit, dus dat gaan we niet merken in de 4G internet speed, maar wel in de ontlasting van 3G. Laat dit een reden zijn om nog snel 4G bij te bouwen/om te bouwen.

De prijs die men nog wil betalen voor een abonnement daalt de komende tijd als men er niet voldoende voor terug kan krijgen. Misschien over een maand of 2 a 3 de inhoud van de databundels wat opkrikken. Verder geen reden voor paniek bij Ziggofone.
Hoe kom jij erbij dat de gemiddelde klant wakker zou worden? Bij gewoon dagelijks gebruik presteert het netwerk gewoon net zo goed als wifi?

Hoewel ik wel moet zeggen dat snelheden steeds verder inkakken hier in de buurt op Speedtests, maar mijn locatie t.o.v. zendmasten is dan ook niet heel geweldig.

Ben nog steeds van mening dat het een domme zet is om nog steeds locaties met 800-only te bouwen in drukke gebieden, want dat doen ze dus nog steeds, daar waar alle concurrentie om eoa reden toch direct 3x zo veel capaciteit bouwt. Moet je overal 2x langs om het op te zetten, veel duurder uiteindelijk...

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik ben Tweaker, maar ook gewone consument. Ik wil gewoon 4G bereik. Of dit nu 800, 1800 of 2600Mhz zal mij een zorg zijn, dat is Vodafone zijn probleem.

Behalve een Speedtest gebruik ik de 100Mbit nooit op mijn iPhone 7 of iPad met LTE. Ik wil gewoon snel internet dat werkt. Aan 10Mbit heb ik eigenlijk altijd al genoeg.

De discussie hier boven volg ik dan ook niet, draaien jullie continue speedtests en bepalen daarop of je weg gaat?

Al jaren ben ik tevreden Vodafone klant en zie zelf de recente VoLTE en VoWiFI alleen maar redenen om niet weg te gaan. Nu alleen nog IPv6 er bij ;)

Energie verbruik thuis - Ceph, CloudStack en ZFS consultancy: 42on B.V. - "NAT maakt meer kapot dan je lief is"

• Raider095
quote:
Snow_King schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 10:59:
De discussie hier boven volg ik dan ook niet, draaien jullie continue speedtests en bepalen daarop of je weg gaat?
Dat vraag ik mij ook wel eens af :)

Voor de doorsnee klant maakt het niet zoveel uit, dat zie ik ook in mijn eigen omgeving en in de laatste plaats, bij mezelf. Voor die ene keer dat ik een groot bestand wil versturen/ontvangen vind ik het allemaal wel prima hoor. De verschillen tussen de netwerken zijn in de praktijk (bij gemiddeld gebruik) zo klein dat het de acties zoals nu bij T-Mobile (Unlimited) zijn die het verschil kunnen maken. De netwerken zelf ontlopen elkaar niet zoveel en veel verschillen zijn simpelweg gebaseerd op tijd, locatie en persoonlijke ervaringen.
quote:
Snow_King schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 10:59:
Ik ben Tweaker, maar ook gewone consument. Ik wil gewoon 4G bereik. Of dit nu 800, 1800 of 2600Mhz zal mij een zorg zijn, dat is Vodafone zijn probleem.

Behalve een Speedtest gebruik ik de 100Mbit nooit op mijn iPhone 7 of iPad met LTE. Ik wil gewoon snel internet dat werkt. Aan 10Mbit heb ik eigenlijk altijd al genoeg.

Al jaren ben ik tevreden Vodafone klant en zie zelf de recente VoLTE en VoWiFI alleen maar redenen om niet weg te gaan. Nu alleen nog IPv6 er bij ;)
Da's precies wat ik bedoel ja. In mijn dagelijkse praktijkgebruik heb ik werkelijk nooit last van lage snelheden. Deze maand heb ik er ook al iets van 600 belminuten op zitten en daar heb ik zeker sinds VoLTE eigenlijk bijna nooit meer dropped calls bij. Inclusief gewoon door kunnen bellen in een paar parkeergarages (zoals bij de A'dam Toren) waar geen enkele andere provider bereik heeft. Dus als je kijkt naar mijn gebruik voor in ieder geval januari dan kan geen enkele andere provider dat matchen vanwege de dekking in die parkeergarage.

Los van de manier waarop ik als consument ermee omga vind ik de keuzes die ze maken qua netwerkbouw dan wel twijfelachtig en onefficint. Speedtests geven lagere resultaten langzaamaan, en ze bouwen op veel plekken eerst LTE800 (AIR plaatsen, kraan huren, parkeerverboden, verkeersregelaars), om vervolgens een jaar later weer LTE1800 toe te voegen (kraan huren, kabels/kabelgoten naar boven takelen, parkeerverboden, verkeersregelaars)...

• AMD and INTEL
quote:
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 12:08:
[...]

Da's precies wat ik bedoel ja. In mijn dagelijkse praktijkgebruik heb ik werkelijk nooit last van lage snelheden. Deze maand heb ik er ook al iets van 600 belminuten op zitten en daar heb ik zeker sinds VoLTE eigenlijk bijna nooit meer dropped calls bij. Inclusief gewoon door kunnen bellen in een paar parkeergarages (zoals bij de A'dam Toren) waar geen enkele andere provider bereik heeft. Dus als je kijkt naar mijn gebruik voor in ieder geval januari dan kan geen enkele andere provider dat matchen vanwege de dekking in die parkeergarage.

Los van de manier waarop ik als consument ermee omga vind ik de keuzes die ze maken qua netwerkbouw dan wel twijfelachtig en onefficint. Speedtests geven lagere resultaten langzaamaan, en ze bouwen op veel plekken eerst LTE800 (AIR plaatsen, kraan huren, parkeerverboden, verkeersregelaars), om vervolgens een jaar later weer LTE1800 toe te voegen (kraan huren, kabels/kabelgoten naar boven takelen, parkeerverboden, verkeersregelaars)...
Bij mij dus haal ik helaas maar max 10 mbps en bij tmobile 80 er is ook maar een 4g 800 mast maar ik verwacht toch echt dat 4g 4g is en geen 3g snelheden heeft.
quote:
AMD and INTEL schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:14:
[...]

Bij mij dus haal ik helaas maar max 10 mbps en bij tmobile 80 er is ook maar een 4g 800 mast maar ik verwacht toch echt dat 4g 4g is en geen 3g snelheden heeft.
Ik begrijp je punt, maar weet wel dat 4G (over het algemeen) ook een betere ping / latency heeft dan 3G. De downloadsnelheid zegt niet alles over de snelheid die je ervaart in het gebruik.
Als je veel onderweg op laptop werkt met grote bestanden zal het wel merkbaar zijn gok ik, maar da's bij mij bijvoorbeeld al niet echt van toepassing.

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22:05

Mrjraider

De mannelijke zuster

Stomme vraag misschien, maar sinds de overstap van de Xperia SP naar de S6 is mijn simkaart geknipt van micro naar nano (alleen dat goude blokje) kan dit een oorzaak zijn van onnodige drains (want verbinding is ontstabiel?).

At the end of the line a survivor will be born

Als je daar last van hebt kun je beter even in het S6-topic kijken aangezien er meerdere vaker voorkomende redenen zijn voor drains op de S6/S7. Als je verbinding het gewoon doet zoals die het zou moeten doen lijkt me niet dat dit de reden is (maar je weet nooit...)

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Ik heb daar een discussie lopen maar een concreet antwoord is er niet.

Ik zie altijd wel veel verspringing van 4G naar 4G+ in mijn statusbalk. Daarnaast is deze SIM kaart al een aantal jaar oud en ik zie dat er een klein hoekje ontbreekt (waarschijnlijk weggeknipt)

• AMD and INTEL
quote:
Chris.nl schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:18:
[...]

Ik begrijp je punt, maar weet wel dat 4G (over het algemeen) ook een betere ping / latency heeft dan 3G. De downloadsnelheid zegt niet alles over de snelheid die je ervaart in het gebruik.
Nja ping is hier ook niet best ( gemiddeld rond de 80/90 ) dus 4g heeft voor mij hier niet echt voordeel :'( daarnaast ontbreekt hier in de buurt nog 3g Vodafone masten...

• Raider095
quote:
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 12:08:
Daar mag je je twijfels bij hebben. Maar je roept dit zo vaak dat het een beetje vervelend begint te worden. Vodafone NL is ook maar afhankelijk van de hoeveelheid budget die zij krijgt van Vodafone Global en dan moet je soms prioriteiten stellen en minder logische keuzes maken.

Binnenkort is weer de jaarlijkse P3-meting. Het zal mij benieuwen.....

• AMD and INTEL
quote:
Raider095 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:33:
[...]

Daar mag je je twijfels bij hebben. Maar je roept dit zo vaak dat het een beetje vervelend begint te worden. Vodafone NL is ook maar afhankelijk van de hoeveelheid budget die zij krijgt van Vodafone Global en dan moet je soms prioriteiten stellen en minder logische keuzes maken.

Wanneer komt de p3 meting? 8)7

• Raider095
quote:
Vanaf 6 februari, 2 weken volgens mij :)
quote:
[...]

Wie sponsort de meting dit jaar? Weer T-Mobile of heeft Vodafone dit jaar zo'n rapport nodig voor de marketingafdeling? ;)

Het wordt dit jaar nog een opgave om een route te vinden waar Tele2 Vodafone niet mee passeert....

Bij KPN en bij T-Mobile is er dit jaar in dekking bijna niets gebeurd. KPN haalt zelfs 3G locaties weg. Alle providers hebben voldoende snelheid voor praktijkgebruik. De snelheden van KPN en T-Mobile zijn gemiddeld genomen wel flink omhoog gegaan, waar ze bij Vodafone gemiddeld weer iets verder dalen. Het percentage 4G dekking is bij Vodafone en Tele2 flink omhoog geschoten.

Dus alleen als je naar maximaal te behalen snelheden en de hoeveelheid snellere 4G+ dekking op zoek gaat zullen er flinke verschillen zijn. Deze verschillen zijn juist in het nadeel van Vodafone, terwijl een klant bij normaal smartphonegebruik nauwelijks de verschillen zal merken.

ucsdcom wijzigde deze reactie 29-01-2017 12:02 (38%)

quote:
ucsdcom schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:47:
Het wordt dit jaar nog een opgave om een route te vinden waar Tele2 Vodafone niet mee passeert....
Dat denk ik ook, ik ben van Vodafone naar Tele2 gegaan, en mijn ervaring is dat ik iets beter bereik heb met Tele2. Ik heb hem nog niet hoeven gebruiken, maar 'k heb nog altijd een prepaid Vodafone sim in m'n dual-sim toestel zitten, voor het geval dat...
quote:
[...]

Het gaat me ook om hoe ze met het budget omgaan, bijv. 2x een kraan in een jaar tijd terwijl het ook in 1x had gekund. En dat op meerdere plekken, en dan nog steeds hetzelfde blijven doen. En op zich is het ook wel irritant als je Vodafone hebt en tussen Utrecht en H'sum reist met de trein, dan merk je ook iedere dag dat je terugvalt naar 2G bij Hollandsche Rading.

Maar op zich heb je gelijk. Ik zal stoppen met mezelf herhalen, heeft helemaal niemand wat aan ;)
quote:
Chris.nl schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:38:
[...]

Dat denk ik ook, ik ben van Vodafone naar Tele2 gegaan, en mijn ervaring is dat ik iets beter bereik heb met Tele2. Ik heb hem nog niet hoeven gebruiken, maar 'k heb nog altijd een prepaid Vodafone sim in m'n dual-sim toestel zitten, voor het geval dat...
Je kunt toch maar met n toestel tegelijk op 4G in de meeste dualsim toestellen?

quote:
Sorcerer8472 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:02:
[...]

Het gaat me ook om hoe ze met het budget omgaan, bijv. 2x een kraan in een jaar tijd terwijl het ook in 1x had gekund. En dat op meerdere plekken, en dan nog steeds hetzelfde blijven doen. En op zich is het ook wel irritant als je Vodafone hebt en tussen Utrecht en H'sum reist met de trein, dan merk je ook iedere dag dat je terugvalt naar 2G bij Hollandsche Rading.

Maar op zich heb je gelijk. Ik zal stoppen met mezelf herhalen, heeft helemaal niemand wat aan ;)

[...]

Je kunt toch maar met n toestel tegelijk op 4G in de meeste dualsim toestellen?
Klopt, de Vodafone sim is niet eens actief. Maar als ik met Tele2 (+3G fallback op T-Mobile) tegen ontvangstproblemen aanloop kan ik de Vodafone SIM aanzetten.

• Raider095
quote:
ucsdcom schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:47:
[...]
Wie sponsort de meting dit jaar? Weer T-Mobile of heeft Vodafone dit jaar zo'n rapport nodig voor de marketingafdeling? ;)
Tsja... Elke operator stelt aardig wat in het werk om het netwerk op dat moment in optimale staat te krijgen. Je zou zeggen dat dat het hele jaar zo zou moeten zijn, maar gepland onderhoud vindt bijvoorbeeld niet plaats. Er wordt geen enkele site voor onderhoud, ombouw, uitbreiding of wat dan ook uit de lucht gehaald. Alles is gericht op het zo snel mogelijk (sneller dan normaal) oplossen van storingen en de organisatie die daarvoor wordt opgetuigd kost ook extra geld. Als de uitkomsten al bekend zouden zijn dan zou dat allemaal zonde van het geld en de moeite zijn.

Wel is bekend in welke omgeving P3 op bepaalde momenten gaat meten. Misschien niet helemaal eerlijk, maar aan de andere kant; alle operators weten dat. Dus linksom of rechtsom, verschillen of voordelen zijn er niet hoor :)
Om het overigens nog een beetje Vodafone-gerelateerd te houden: ik zie ineens in Utrecht op allerlei plekken dat LTE1800 van 20 MHz naar 15 MHz is gezet. Ben benieuwd wat de reden is! :o

quote:
Sorcerer8472 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 16:33:
Om het overigens nog een beetje Vodafone-gerelateerd te houden: ik zie ineens in Utrecht op allerlei plekken dat LTE1800 van 20 MHz naar 15 MHz is gezet. Ben benieuwd wat de reden is! :o
Hmmm, Je doelt daarmee vast niet op het nu al kunnen verminderen van capaciteit door de verwachtte positieve invloed van VoLTE en WiFi bellen...........Dus dan komt er 4G-1800 bij......
Kan de 4G-2100 test vanuit Eindhoven, dan niet beter eerst naar Utrecht worden uitgebreid? (Blijkbaar is er een hele snelle oplossing voor iets nodig ;)
quote:
ucsdcom schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:24:
[...]

Hmmm, Je doelt daarmee vast niet op het nu al kunnen verminderen van capaciteit door de verwachtte positieve invloed van VoLTE en WiFi bellen...........Dus dan komt er 4G-1800 bij......
Kan de 4G-2100 test vanuit Eindhoven, dan niet beter eerst naar Utrecht worden uitgebreid? (Blijkbaar is er een hele snelle oplossing voor iets nodig ;)
Waarom zou je dat verminderen? Als je al wil dat ik wild ga speculeren dan zou het zijn dat we wellicht 2G1800 weer deels aan gaan zetten, 2G900 verminderen, 3G900 activeren, 3G2100 verminderen. Even zeer wild gespeculeerd :p

• Raider095
quote:
Sorcerer8472 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 16:33:
Ik zie ineens in Utrecht op allerlei plekken dat LTE1800 van 20 MHz naar 15 MHz is gezet. Ben benieuwd wat de reden is! :o
Interferentie met 2G1800 indoor?
Bij mij werkt de Field Test mode (*3001#...) niet meer. Heeft iemand anders hier ook last van?

• swv
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20:30

swv

sww89 -> swv

quote:
robertwebbe schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:39:
Bij mij werkt de Field Test mode (*3001#...) niet meer. Heeft iemand anders hier ook last van?
Als ik mag gokken dan test je dat op een iPhone 7 right? Op een iPhone 7 werkt de field test modus niet omdat er in de EU modellen een Intel modem zit. Op Qualcomm iPhone 7's werkt het namelijk nog wel. In iOS 10.3 wordt dit gelijkgetrokken :)
Zo, Vodafone maakt met de actiekortingen een flinke en abonnements brede duik met de tarieven. Het was te verwachten dat er eerst actiekorting zou komen, maar ik ben er zeker van dat er nu veel klanten met een redelijke, maar niet torenhoge databehoefte (12GB) voor Red Super met gratis Multisim voor 27,- per maand gaan kiezen in plaats van unlimited voor 35,- bij T-Mobile. Slimme actie, waardoor klanten die bij T-Mobile Go de gratis Multisim gaan missen nu bij T-Mobile de discussie of de Multisim terug moet weer aanzwengelt (zie T-Mobile topic.)

Bij Black (van 90,- naar 66,-) zit er volgens mij geen gratis Multisim bij toch? Wel een behoorlijke daling.

[edit] ik zie nu in de Black prijslijst dat de Multisim daarbij wel is inbegrepen, zonder de 1GB extra data.

ucsdcom wijzigde deze reactie 31-01-2017 22:37 (7%)

• alwaysleft
  • Nu online
quote:
ucsdcom schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:37:
Zo, Vodafone maakt met de actiekortingen een flinke en abonnements brede duik met de tarieven. Het was te verwachten dat er eerst actiekorting zou komen, maar ik ben er zeker van dat er nu veel klanten met een redelijke, maar niet torenhoge databehoefte (12GB) voor Red Super met gratis Multisim voor 27,- per maand gaan kiezen in plaats van unlimited voor 35,- bij T-Mobile. Slimme actie, waardoor klanten die bij T-Mobile Go de gratis Multisim gaan missen nu bij T-Mobile de discussie of de Multisim terug moet weer aanzwengelt (zie T-Mobile topic.)

Bij Black (van 90,- naar 66,-) zit er volgens mij geen gratis Multisim bij toch? Wel een behoorlijke daling.

[edit] ik zie nu in de Black prijslijst dat de Multisim daarbij wel is inbegrepen, zonder de 1GB extra data.
Klopt. Prima deal.
En de Friends & Family aanbiedingen zijn zelfs nog beter alleen wil tweakers blijkbaar niet dat ik andere tweakers aan een bestelcode help :( En dat terwijl ik tegenwoordig onbeperkt aantal codes mag aanmaken. Toch jammer.

• alwaysleft
  • Nu online
Tele2 heeft sinds vandaag ook nieuwe abo's. 8GB bundel is 10GB bundel geworden, ook aantrekkelijk plus geen aansluitkosten. Lijkt wel prijzenoorlog op de sim only markt. Me like! :9

alwaysleft wijzigde deze reactie 01-02-2017 10:11 (7%)

• Coach4All
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 17:52

Coach4All

I'm a Coach 4 All

quote:
sww89 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:06:
[...]

Als ik mag gokken dan test je dat op een iPhone 7 right? Op een iPhone 7 werkt de field test modus niet omdat er in de EU modellen een Intel modem zit. Op Qualcomm iPhone 7's werkt het namelijk nog wel. In iOS 10.3 wordt dit gelijkgetrokken :)
In 10.3 beta nog niet...... :|

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

quote:
robertwebbe schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:24:
En de Friends & Family aanbiedingen zijn zelfs nog beter alleen wil tweakers blijkbaar niet dat ik andere tweakers aan een bestelcode help :( En dat terwijl ik tegenwoordig onbeperkt aantal codes mag aanmaken. Toch jammer.
Dan maken andere tweakers toch zelf een actiecode aan...

• swv

swv

sww89 -> swv

quote:
Coach4All schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:34:
[...]

In 10.3 beta nog niet...... :|
Interessant, want meerdere mensen maken er op MacRumors melding van.

• Coach4All
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 17:52

Coach4All

I'm a Coach 4 All

quote:
sww89 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:16:
[...]

Interessant, want meerdere mensen maken er op MacRumors melding van.
Ik heb europese 7+ 128GB via Vodafone.... :?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

quote:
Raider095 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:41:
[...]

Interferentie met 2G1800 indoor?
Inmiddels zie ik op die plekken weer 20 MHz. Tijdelijk dingetje dus blijkbaar.

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

quote:
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:32:
Als je daar last van hebt kun je beter even in het S6-topic kijken aangezien er meerdere vaker voorkomende redenen zijn voor drains op de S6/S7. Als je verbinding het gewoon doet zoals die het zou moeten doen lijkt me niet dat dit de reden is (maar je weet nooit...)
Even een update, ik heb dus een nieuwe simkaart en inmiddels zijn mijn drain problemen nagenoeg weg 8)

• Hugo__Boss
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 13:54
quote:
robertwebbe schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 11:18:
[...]

Nee, dat klopt niet. Op 21 november is er juist gestart met Android, weliswaar nog met een klein aantal. Op dit moment zijn de volgende Android's geschikt:
- Samsung Galaxy S7
- Samsung Galaxy S7 edge
- Samsung Galaxy S6
- Samsung Galaxy S6 edge
- Samsung Galaxy S6 edge+
- Samsung Galaxy A3 (2016)
- Samsung Galaxy A5 (2016)
Let wel op dat er Vodafone branded software op het toestel moet staan, alleen in die versies is WiFi bellen namelijk toegevoegd. Alleen de S7 en S7 edge heeft het standaard in alle softwareversies.
De verwachting is dat het Samsung het in komende updates ook gaat toevoegen aan de alle softwareversies van andere modellen. Maar dat is een kwestie van tijd. Het netwerk is er nu in ieder geval klaar voor. De komende tijd zullen er steeds meer toestellen aan de lijst worden toegevoegd, ook van andere Android merken.

[...]

Geen idee, ik heb niets specifiek open hoeven te zetten, het werkte gewoon.
Voor een Samsung Galaxy A3 2016 wilde ik dit werkend maken, maar helaas is me dit niet gelukt.

Hij draait nu op de laatst beschikbare PHN versie (deze is dat), dus ik wilde de VF branded versie erop zetten met Odin. en wel deze versie. Echter geeft hij in de download modus na het starten van de download een error zodra de hidden.img overgeladen gaat worden. Vervolgens is er een recovery nodig van de software, en dit is me alleen gelukt met de laatste PHN versie.

Weet iemand hoe dit komt? Is het versieverschil tussen de laatste PHN en de laatste VDF versie te groot? De VDF versie is namelijk bijna een half jaartje ouder. Dit zou betekenen dat het wachten wordt op een nieuwe VDF versie voordat 4G bellen en wifi bellen gebruikt kan worden.

• CrazY1985
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 06:32
Ik heb ooit gelezen dat de vdf versies van diverse Samsung toestellen een andere pit file nodig hebben dan een phn versie.

Heb zo ff geen bron, maar dit kwam als eerste in m'n gedachte naar boven.

MSI GS70 2PC Stealth | Xbox One | Samsung Galaxy S5 G900F

• Jordyz
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23-06 12:33
quote:
alwaysleft schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:06:
Tele2 heeft sinds vandaag ook nieuwe abo's. 8GB bundel is 10GB bundel geworden, ook aantrekkelijk plus geen aansluitkosten. Lijkt wel prijzenoorlog op de sim only markt. Me like! :9
Is alleen maar een goed teken voor de consument :D
Weet iedereen al dat 4G standaard aanstaat bij alle prepaids vanaf 9 februari?

• swv

swv

sww89 -> swv

quote:
Jordyz schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:03:
[...]

Is alleen maar een goed teken voor de consument :D
Ik begin mij af te vragen of prijzenoorlog wel een goede term is. Ik denk dat je zo door de jaren heen kunt stellen dat het absolute maximum van een Sim Only toch wel tegen de 35 p/mnd aanzit (Tel daar high end toestelkosten bij op van 25 en je zit op het plafond van 60). Ik zou zelf eigenlijk niet (meer dan) dat willen betalen, tenzij ik er veel voor terug krijg zoals nu met Unlimited bij T-Mobile. Toch voel ik mij comfortabeler bij een maandprijs van 20 a 25 voor een Sim Only.

Wat ik wil zeggen is: Er is een gemiddelde omzet per klant dat providers maandelijks garandeert van inkomsten. Volgens mij ligt dat gemiddelde ergens tussen de 25 en 30. Wat de providers dus willen is dat gemiddelde in stand houden. Anders verliezen ze inkomsten. Zie maar dat de grote providers jou een (data) abonnement proberen aan te smeren van tenminste 20. Lager wordt niet aangeboden of is onaantrekkelijk. Neem bijvoorbeeld die 1GB abonnementen van 15 a 20 8)7 Zo'n abonnement sluit je als slimme consument liever af bij een B-provider, en wordt dus alleen aangeboden om jou naar een hoger prijsplan te doen bewegen. Wat je dus ziet is dat er nu eindelijk een beetje beweging komt in het 20-35 segment, en wordt er niet zozeer geconcurreerd op prijs, maar op aanbod en voorwaarden.

En dat is ook het moraal van mijn verhaal: providers geven liever meer data weg dan dat ze de prijzen verlagen :) Uitgedrukt in geld is het enige dat telkens gunstiger wordt de /GB verhouding, wat natuurlijk ook geen slecht gegeven is. Maar ik bespaar er geen geld door; en dat zou een prijzenoorlog wel moeten doen lijkt me ;)

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20-06 15:53
quote:
robertwebbe schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:17:
Weet iedereen al dat 4G standaard aanstaat bij alle prepaids vanaf 9 februari?
4G is al behoorlijk lang gratis bij VF prepaid.
Of bedoel je nu dat je het zelf niet hoeft aan te zetten?
@ASW1

Inderdaad Frank. Ik was niet helemaal duidelijk, het is nu pro-actief voor iedereen standaard geactiveerd.

robertwebbe wijzigde deze reactie 13-02-2017 14:23 (4%)

• AMD and INTEL
quote:
Raider095 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:51:
[...]

Vanaf 6 februari, 2 weken volgens mij :)
Is er ook nog een andere datum mogelijk ;) duurt nu wel erg lang ;)
Het lijkt erop dat Vodafone is gepdate in het Antenneregister. 4G op de afsluitdijk!

Sorcerer8472 wijzigde deze reactie 17-02-2017 14:59 (28%)

• AMD and INTEL
quote:
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:58:
Het lijkt erop dat Vodafone is gepdate in het Antenneregister. 4G op de afsluitdijk!
Waar kan je dat zien? En weet iemand hoe je bijv 4g kan locken op een specifieke band op de samsung galaxy s6?

AMD and INTEL wijzigde deze reactie 17-02-2017 16:02 (16%)

• Raider095
quote:
AMD and INTEL schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:24:
Is er ook nog een andere datum mogelijk ;) duurt nu wel erg lang ;)
Klopt, het is 2 weken vertraagd. Men start in de week van 20 februari.
quote:
AMD and INTEL schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:54:
[...]

Waar kan je dat zien? En weet iemand hoe je bijv 4g kan locken op een specifieke band op de samsung galaxy s6?
Misschien kun je ergens banden uitschakelen, locken kan niet. Waarom zou je het willen ook?

• AMD and INTEL
quote:
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:49:
[...]

Misschien kun je ergens banden uitschakelen, locken kan niet. Waarom zou je het willen ook?
Ik wil graag het verschil testen ;)
Update: waneer komt update op 4gmasten.nl ?

AMD and INTEL wijzigde deze reactie 18-02-2017 21:57 (8%)

quote:
The_Wireless_Guy schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:53:
[...]

Heb je het al bij Vodafone nagevraagd? Ze kunnen bij elk gesprek zien wat er allemaal op de achtergrond gebeurt tussen netwerk en toestel.
Kunnen jullie nog een keer kijken wat er op het Antenneregister allemaal met Vodafone is gebeurd? ;)

Ben benieuwd naar de wijzigingen, wmb is Vodafone het spannendst nu met hun vorderingen aangezien het bij KPN en T-Mobile wel zo'n beetje af is ;)

De laatste keer dat ik GPRS/EDGE heb gezien bij Vodafone is nu wel echt heel lang geleden. Wel 3G trouwens, dat zie ik nog weleens zo nu en dan. Ze updaten nog steeds zowel locaties die 3G-only zijn (doet KPN ook nog steeds) als locaties die 2G+3G zijn.

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:10

The_Wireless_Guy

Cool icon still not found

quote:
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:35:
[...]

Kunnen jullie nog een keer kijken wat er op het Antenneregister allemaal met Vodafone is gebeurd? ;)

Ben benieuwd naar de wijzigingen, wmb is Vodafone het spannendst nu met hun vorderingen aangezien het bij KPN en T-Mobile wel zo'n beetje af is ;)

De laatste keer dat ik GPRS/EDGE heb gezien bij Vodafone is nu wel echt heel lang geleden. Wel 3G trouwens, dat zie ik nog weleens zo nu en dan. Ze updaten nog steeds zowel locaties die 3G-only zijn (doet KPN ook nog steeds) als locaties die 2G+3G zijn.
Volgende week zal ik in ieder geval de 4G kaarten weer updaten.misschien ook 3G of 2G, ik ben nu met vakantie.

Redacteur 4Gmasten.nl

• shameblaster
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18:25

shameblaster

BB4E^Cons

Krijg zojuist onderstaande aanbieding per mail van VF:

Red Super Sim Only
Red Super
Red Super Sim Only
• 12 GB internetten in Nederland en de EU
• Bellen en sms’en in Nederland en de EU
• Alleen bij Red en Black abonnementen
• 4G
• 3 maanden onbeperkt data
• Inclusief een accessoire voucher t.w.v. 50!
• Gratis aansluiten t.w.v. 25

25,- p/mnd

Denk dat ik mijn huidige abbo maar eens ga omzetten, ik betaal nu 18,71 per maand voor 225min / 4gb / 4g ("oud" F&F abbo)

Dit lijkt mij een nette aanbieding.

shameblaster wijzigde deze reactie 22-02-2017 22:29 (3%)

Cons:::BB4E

• Gijsj16
  • Laatst online: 20:53
Vodafone heeft nieuwe installatie ik Rhenen centrum nieuwe installatie op het dak. Deze staat nog niet in het register

• Hugo__Boss
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 13:54
quote:
CrazY1985 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 22:12:
Ik heb ooit gelezen dat de vdf versies van diverse Samsung toestellen een andere pit file nodig hebben dan een phn versie.

Heb zo ff geen bron, maar dit kwam als eerste in m'n gedachte naar boven.
En die PIT file kun je zeker niet zelf aanpassen? Kan die namelijk niet echt vinden als download. Het valt me ook op dat de VDF versie veel groter is dan de PHN.

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Volgens mij staan er tijdelijke masten van Vodafone in het centrum van Venlo vanwege de Carnaval/Vasteloavend. Heb hier normaal 2 tot 3 streepjes bereik, nu 5 bolletjes op mijn iPhone.

Is ook best druk hierzo ;)

Energie verbruik thuis - Ceph, CloudStack en ZFS consultancy: 42on B.V. - "NAT maakt meer kapot dan je lief is"

• Raider095
quote:
Gijsj16 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 17:45:
Vodafone heeft nieuwe installatie ik Rhenen centrum nieuwe installatie op het dak. Deze staat nog niet in het register
Hoe lang staat hij er al? Het kan enkele weken duren voordat hij 'aan' staat.
Tot die tijd heeft het weinig tijd om hem aan te melden bij het register.
quote:
AMD and INTEL schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:19:
[...]

Ik wil graag het verschil testen ;)
Update: waneer komt update op 4gmasten.nl ?
Ja, vorige keer was de update op 4gmasten.nl ook al weken na de antenneregister-update. Volgens mij vinden ze Vodafone niet zo boeiend daar? :+

De paar locatie-updates die ik heb gezien handmatig zijn plekken langs doorgaande wegen (op de afsluitdijk, tussen Ehv en Den Bosch), vraag me ook af of dat misschien met opzet is omdat men bij VoLTE daar dipjes / dropped calls / handovers naar 2G/3G ziet?

Wat mij opvalt is dat je echt heel veel moeite moet doen om van VoLTE terug te vallen naar 3G/2G. Het VoLTE-gesprek moet echt al aan het wegvallen zijn voordat hij switcht, bijv. je hebt eerst even hikjes als je de A2-tunnel inrijdt voordat je naar het 3G in die tunnel switcht.

Allemaal pure speculatie weer :p

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

quote:
Sorcerer8472 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:17:
[...]

Ja, vorige keer was de update op 4gmasten.nl ook al weken na de antenneregister-update. Volgens mij vinden ze Vodafone niet zo boeiend daar? :+
De laatste keer dat 4gmasten.nl een download van het AR heeft gedaan waren er nieuwe gegevens voor KPN, T-Mobile en Tele2. De aantallen van Vodafone na bewerking waren exact gelijk aan de keer daarvoor dus toen is er logischerwijs geen update geplaatst.

Het is aardig wat werk om een update in het AR te downloaden( we moeten nl alle data downloaden) en daarna te bewerken. Normaal doen we dat 2 x per maand, aan het begin van de maand en en rond 15e-16e van de maand. Afgelopen maand is vanwege de voorjaarsvakantie geen download in het midden van de maand geweest.

Vanavond wordt er weer een download gedaan, ik verwacht van alle operators een update aan te treffen. Die moet dan verwerkt worden dus ik denk niet dat deze eerder dan morgen in de loop van de dag gepubliceerd kan worden. Even geduld nog even dus.

Redacteur 4Gmasten.nl

• AMD and INTEL
quote:
Snow_King schreef op zondag 26 februari 2017 @ 14:04:
Volgens mij staan er tijdelijke masten van Vodafone in het centrum van Venlo vanwege de Carnaval/Vasteloavend. Heb hier normaal 2 tot 3 streepjes bereik, nu 5 bolletjes op mijn iPhone.

Is ook best druk hierzo ;)
Zou best kunnen heb ik ook gemerkt :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

De langverwachtte update van Vodafone op 4gmasten.nl is geplaatst!

Redacteur 4Gmasten.nl

• AMD and INTEL
quote:
The_Wireless_Guy schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:54:
De langverwachtte update van Vodafone op 4gmasten.nl is geplaatst!
Vodafone is zowat ingehaald door tele2 kwa antennas );

• WiseDise
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19:56

WiseDise

IT'er op Texel.

quote:
AMD and INTEL schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:57:
[...]

Vodafone is zowat ingehaald door tele2 kwa antennas );
Ingehaald? 2983 zendlocaties voor Tele2 vs 4149 voor Vodafone. Of zie ik iets over het hoofd? :)

• AMD and INTEL
quote:
WiseDise schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:27:
[...]

Ingehaald? 2983 zendlocaties voor Tele2 vs 4149 voor Vodafone. Of zie ik iets over het hoofd? :)
Niet kwa zendlocaties ;) maar met hoeveelheid antennes ;)

• Raider095
quote:
AMD and INTEL schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:44:
Niet kwa zendlocaties ;) maar met hoeveelheid antennes ;)
Ook hier valt na deze aanvulling het kwartje nog niet helemaal?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 20:09
quote:
Raider095 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:07:
[...]

Ook hier valt na deze aanvulling het kwartje nog niet helemaal?
Hij doelt misschien op feit dat Tele2 vrijwel alle sites op 4G+ heeft (dus dan kun je er een verdubbeling opzetten qua aantallen), maar ik denk wel dat het te ver gaat om te zeggen dat Tele2 aan het inhalen is. Sterker nog: Tele2 is helemaal stil gevallen, sinds de prijzenslag van T-Mobile zitten die nu helemaal klem en ik denk niet dat daar op korte termijn nog geld is om in het netwerk te investeren.

• WiseDise

WiseDise

IT'er op Texel.

quote:
PWA777 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 08:18:
[...]

Sterker nog: Tele2 is helemaal stil gevallen, sinds de prijzenslag van T-Mobile zitten die nu helemaal klem en ik denk niet dat daar op korte termijn nog geld is om in het netwerk te investeren.
Waar baseer je dat op?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

quote:
PWA777 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 08:18:
[...]

Hij doelt misschien op feit dat Tele2 vrijwel alle sites op 4G+ heeft (dus dan kun je er een verdubbeling opzetten qua aantallen), maar ik denk wel dat het te ver gaat om te zeggen dat Tele2 aan het inhalen is. Sterker nog: Tele2 is helemaal stil gevallen, sinds de prijzenslag van T-Mobile zitten die nu helemaal klem en ik denk niet dat daar op korte termijn nog geld is om in het netwerk te investeren.
De prijzenslag waar jij op doelt is er helemaal niet. T-Mobile is maar met n abonnement goedkoper dan Tele2. Dat is een heel duur abonnement(wel zeer goede prijs kwaliteit verhouding), niet alle klanten zullen gaan voor een abonnement van deze prijs. Op alle andere abonnementen is Tele2 iets goedkoper.

Tele2 Nederland heeft sinds gisteren, met Jon James, een nieuwe CEO. Uit het persbericht blijkt dat Tele2 de groei in Nederland verder wil uitbouwen.

Het geld komt uit Zweden waar Tele2 een grote speler is dus dat is geen probleem. Tele2 is wel een kostenbewuste speler dus die zal zijn geld bewust inzetten. Dat is anders dan T-Mobile die grote sommen met geld heeft uitgegeven om hun netwerk in Nederland om te bouwen. Die moeten nu weer grote sommen investeren om klanten binnen te halen om dat dure netwerk te vullen met gebruikers. Of dat op de lange termijn voldoende winstgevend is zal moeten blijken.

Redacteur 4Gmasten.nl

Ik ben sinds gisteren terug bij Vodafone en heb een half jaartje tevreden bij Tele2 gezeten. Het netwerk van Tele2 gaf op voor mij veel voorkomende plekken een iets beter ontvangst dan Vodafone. Tele2 is bij speedtests ook iets sneller, voor zover ik getest heb. Daarnaast heb je bij Tele2 nog de fallback naar T-Mobile.

Toch maakt dat iets betere bereik wat ik bij Tele2 heb ervaren, hen voor mij niet de betere provider. Want iets beter bereik bij Tele2 betekent niet dat ik bij Vodafone totaal geen bereik heb. Vodafone biedt nu onbeperkt bel/sms + 12Gb voor 25 p/m bij een 2 jarig Friends and Family abonnement. Daarnaast heb je bij Vodafone nog gratis afgeknepen internet na verbruik databundel, naast VoLTE ook bellen via WiFi n gratis een 2e simkaart. Dat biedt Tele2 niet, dus is Vodafone de komende 2 jaar sowieso weer 'mijn provider'.

Kortom: Het kiezen voor een provider gaat voor mij iets verder dan antennes of streepjes ontvangst tellen.

• PWA777
quote:
Tele2 heeft nog geen 2500 4G locaties in Nederland, loopt daarmee ver achter op de concurrentie (die ook nog 3G sites hebben) en zit nu op een tempo van 19 sites per maand... Zelfs KPN en Vodafone (met meer sites) gaan sneller dan Tele2.
Vergeet niet dat de roaming met T-Mobile er deze zomer af gaat - dat worden een hoop teleurgestelde Tele2 klanten als ze in de tussentijd niet was significants doen met hun netwerk.

• WiseDise

WiseDise

IT'er op Texel.

quote:
PWA777 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 13:21:
[...]

Tele2 heeft nog geen 2500 4G locaties in Nederland, loopt daarmee ver achter op de concurrentie (die ook nog 3G sites hebben) en zit nu op een tempo van 19 sites per maand... Zelfs KPN en Vodafone (met meer sites) gaan sneller dan Tele2.
Vergeet niet dat de roaming met T-Mobile er deze zomer af gaat - dat worden een hoop teleurgestelde Tele2 klanten als ze in de tussentijd niet was significants doen met hun netwerk.
Eens. :) Maar dat roaming er deze zomer af gaat heb ik gemist. Bron?

• PWA777
quote:
The_Wireless_Guy schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 10:16:
[...]

Het geld komt uit Zweden waar Tele2 een grote speler is dus dat is geen probleem. Tele2 is wel een kostenbewuste speler dus die zal zijn geld bewust inzetten. Dat is anders dan T-Mobile die grote sommen met geld heeft uitgegeven om hun netwerk in Nederland om te bouwen. Die moeten nu weer grote sommen investeren om klanten binnen te halen om dat dure netwerk te vullen met gebruikers. Of dat op de lange termijn voldoende winstgevend is zal moeten blijken.
Uit de jaarverslagen van Tele2 en T-Mobile:

Winst voor T-Mobile NL in 2016: 358 miljoen euro
Verlies voor Tele2 NL in 2016: 172 miljoe euro

Sorry maar ik weet wel wie het op dit moment zwaarder heeft in de Nederlandse markt - echt complete waanzin om te denken dat Tele2 het in NL nu makkelijker heeft dan T-Mobile, zit een gat van een half miljard tussen!

• AMD and INTEL
quote:
PWA777 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 13:21:
[...]

Ehmmm ze hebben het laatst verlengt ;)
Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*