Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PWA777
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 11:09
quote:
robertwebbe schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:19:
Kent iemand een plek in Nederland waar geen 2G, geen 3G en geen 4G ontvangst is van geen enkele provider (binnenlands en buitenlands)? De ultieme white spot dus? Ik wil daar graag iets gaan testen maar ik heb tot nu toe nog niet zo'n plek kunnen vinden.
Groene Hart tunnel op de HSL.
Ik wil graag testen wat er gebeurd als je wel via WiFi verbonden bent (via Vodafone's WiFi bellen) en je 112 belt en er geen enkel macro netwerk beschikbaar is. Volgens de theorie zou dat niet moeten werken.

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Wat is jullie ervaring van bellen/gebeld worden vanaf een Vodafone aansluiting naar een ander netwerk? Ik werd gisteren gebeld, maar de verbinding was zo slecht dat ik haar niet eens kon verstaan, terwijl we beide goed bereik hadden (ze had 2G bereik, geen 3g ontvangst daar bij VF). Ik had als kpn klant daar wel redelijk 3G signaal. (op de locatie waar ik later moest wezen)

Uiteindelijk maar naar de vaste lijn gebeld om toch nog een gesprek voeren.

Dit valt me trouwens vaker op van mensen die klant zijn bij Vodafone. Ik versta ze amper terwijl ze wel dekking hebben. Of gaat het bij de koppeling KPN - VF mis?

krakendmodem wijzigde deze reactie 07-11-2016 18:16 (3%)

• Schrudde
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21-09 19:54
Traditionele GSM is ook geen denderend geluid. Bii weinig capaciteit kan men knijpen tot halve capaciteit, misschien doen ze dat. Voor nieuwere technologien is er HD voice, dan is er veel beter geluid door meer bandbreedte. Edoch wordt dat ook niet altijd tussen providers doorgeschakeld, dan heb je tussen dezelfde provider beter geluid dan met een anderen.

• krakendmodem
  • Nu online
Ik ben bekend met het traditionele gsm "geluid". Maar dit was erg blikkerig. Je kon er eigenlijk weinig tot niets van verstaan. Ik denk dat het daar dan ook door het bereik komt. Vodafone heeft daar geen goeie dekking. KPN gaat nog, maar dat is ook omdat die 3G900 heeft, dus betere dekking.

Ik verneem direct wanneer ik iemand bel met HD voice. Dat is een verademing.

• PWA777
quote:
robertwebbe schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:05:
Ik wil graag testen wat er gebeurd als je wel via WiFi verbonden bent (via Vodafone's WiFi bellen) en je 112 belt en er geen enkel macro netwerk beschikbaar is. Volgens de theorie zou dat niet moeten werken.
1) Flight modus aan
2) Wifi aan
3) Testen maar
quote:
HvanderT schreef op maandag 07 november 2016 @ 18:15:
Wat is jullie ervaring van bellen/gebeld worden vanaf een Vodafone aansluiting naar een ander netwerk? Ik werd gisteren gebeld, maar de verbinding was zo slecht dat ik haar niet eens kon verstaan, terwijl we beide goed bereik hadden (ze had 2G bereik, geen 3g ontvangst daar bij VF). Ik had als kpn klant daar wel redelijk 3G signaal. (op de locatie waar ik later moest wezen)

Dit valt me trouwens vaker op van mensen die klant zijn bij Vodafone. Ik versta ze amper terwijl ze wel dekking hebben. Of gaat het bij de koppeling KPN - VF mis?
Nou, ik heb de laatste tijd een aatal gesprekken gevoerd via Vodafone 2G en daarbij viel het mij ook al op dat de geluidskwaliteit wel heel erg bedompt was. Dat bij volle ontvangst trouwens. Ik heb geen 3G ontvangst, dus bellen deed ik altijd al via 2G. Maar zo beroerd als dat het nu was heb ik GSM bellen nog niet eerder in Nederland meegemaakt.

De verstaanbaarheid voor mij was ook niet al te goed. Bij KPN en T-Mobile klonk 2G lang niet zo bedompt. Kan het te maken hebben gehad met de 3G frequentie swap? Tijdens die opwratie was bellen over 3G mogelijk beperkt beschikbaar, waardoor op 2G tijdelijk half rate of iets dergelijks geactveerd was?

ucsdcom wijzigde deze reactie 09-11-2016 12:53 (7%)

Mooi nieuwtje op de tweakers frontpage: nieuws: Vodafone schaft roamingkosten af voor klanten met Red- en Black-abonn...

Geen roaming kosten meer voor de nieuwe en recente Vodafone Red en Black abonnees.. Gezien de uitgebreide internationale EU dekking die Vodafone heeft, vind ik dit wel heel prettig nieuws!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:21

Hmmbob

CISSP

Hmm, had eigenlijk al wel een linkje naar dit bericht verwacht:

nieuws: Vodafone begint met overzetten klanten naar bellen via 4g en wifi

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Ik zag hem net ook, blijkbaar zijn de testen boven verwachting verlopen en staat nu niets de introductie in de weg. De testperiode met de Samsung S6 met consumenten waten blijkbaar kort maar krachtig!

Ik ben benieuwd wanneer de eerste tweakers met een unbranded toestel er gebruik van kunnen gaan maken.

NB.: kunnen prepaid of Vodafone You klanten er ook gebruik van gaan maken?

ucsdcom wijzigde deze reactie 21-11-2016 20:24 (31%)

Alleen de Samsung Galaxy S7 en de S7 edge kunnen WiFi bellen en 4G bellen zonder Vodafone branded software, het zit standaard in alle softwareversies. Mogelijk in de toekomst zal dit ook bij andere / huidige toestellen gaan komen.

En prepaid klanten kunnen hier pas later (2017) gebruik van gaan maken.

• timmie1
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11:19
Stuurt Vodafone vandaag de nog steeds ASID mee met je dataverkeer?
quote:
HvanderT schreef op maandag 07 november 2016 @ 18:15:

Ik kan helaas bevestigen dat dit voorkomt. Vroeger, voordat T-Mobile met 4G begon, was T-Mobile de provider met de enorm slechte geluidskwaliteit en het zwakke signaal. Nu is dat helaas Vodafone geworden.
Ik heb eens wat getest(in mijn regio):
KPN 3G - KPN 3G = prima geluid.
KPN 3G - Vodafone 3G = gaat wel, maar stem van bekenden soms moeilijk te herkennen.
T-Mobile 2G / T-Mobile 3G - Vodafone 2G = vreselijk vervormd geluid en soort geruis op achtergrond.
KPN 3G - Vodafone 2G = ronduit slecht te noemen. Slecht verstaanbaar.
Vodafone 2G - Vodafone 2G = beter dan KPN 3G - Vodafone 2G maar alsnog redelijk vervormd en op de een of andere manier zachter dan normaal?!
quote:
robertwebbe schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:37:
Alleen de Samsung Galaxy S7 en de S7 edge kunnen WiFi bellen en 4G bellen zonder Vodafone branded software, het zit standaard in alle softwareversies. Mogelijk in de toekomst zal dit ook bij andere / huidige toestellen gaan komen.
Waarom is dit zo(voor VoLTE)? Veel van de wat oudere 4G telefoons zijn technisch geschikt voor VoLTE, en er wordt in sommige landen al gewoon mee gebeld met deze toestellen.
quote:
En prepaid klanten kunnen hier pas later (2017) gebruik van gaan maken.
Mag ik vragen wat je bron is?

Het is toch totaal niet handig om dat onderscheid te gaan maken? Ze zouden juist blij moeten zijn als prepaid klanten van VoLTE gebruik zouden gaan maken, dat verlicht de druk op 2G/3G - verkeer en verdeelt het verkeer beter over de verschillende generaties netwerken.
Prepaid klanten zitten op een ander platform. Er is gewoon een keuze gemaakt wie eerst en prepaid staat later op de lijst.

robertwebbe wijzigde deze reactie 22-11-2016 09:23 (5%)

• PWA777
quote:
robertwebbe schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:02:
Prepaid klanten zitten op een ander platform. Er is gewoon een keuze gemaakt wie eerst en postproductie staat later op de lijst.
Lijkt me volkomen logisch - aantal prepaid klanten met VoLTE enabled toestel zal ook geen enorme aantallen betreffen.

• SafariFlow
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 00:51
quote:
timmie1 schreef op maandag 21 november 2016 @ 23:17:
Stuurt Vodafone vandaag de nog steeds ASID mee met je dataverkeer?

[...]

Ik kan helaas bevestigen dat dit voorkomt. Vroeger, voordat T-Mobile met 4G begon, was T-Mobile de provider met de enorm slechte geluidskwaliteit en het zwakke signaal. Nu is dat helaas Vodafone geworden.
Ik heb eens wat getest(in mijn regio):
KPN 3G - KPN 3G = prima geluid.
KPN 3G - Vodafone 3G = gaat wel, maar stem van bekenden soms moeilijk te herkennen.
T-Mobile 2G / T-Mobile 3G - Vodafone 2G = vreselijk vervormd geluid en soort geruis op achtergrond.
KPN 3G - Vodafone 2G = ronduit slecht te noemen. Slecht verstaanbaar.
Vodafone 2G - Vodafone 2G = beter dan KPN 3G - Vodafone 2G maar alsnog redelijk vervormd en op de een of andere manier zachter dan normaal?!

[...]

Waarom is dit zo(voor VoLTE)? Veel van de wat oudere 4G telefoons zijn technisch geschikt voor VoLTE, en er wordt in sommige landen al gewoon mee gebeld met deze toestellen.

[...]

Mag ik vragen wat je bron is?

Het is toch totaal niet handig om dat onderscheid te gaan maken? Ze zouden juist blij moeten zijn als prepaid klanten van VoLTE gebruik zouden gaan maken, dat verlicht de druk op 2G/3G - verkeer en verdeelt het verkeer beter over de verschillende generaties netwerken.
Er is nu ook HD voice op de VF<>KPN interconnect. Zou dus vanaf nu beter moeten zijn. :)

• Jassy
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:30
quote:
SafariFlow schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:33:
[...]

Er is nu ook HD voice op de VF<>KPN interconnect. Zou dus vanaf nu beter moeten zijn. :)
Ik kan dit bevestigen. Dit klinkt een heel stuk beter!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• krakendmodem
  • Nu online
Ook de kwaliteit op een 2G verbinding van VF-KPN is nu stukken beter. Tenminste, het gesprek was voor 2G begrippen erg goed.
Inderdaad dezelfde positieve ervaring: zowel vanaf Vodafone 2G als vanaf Vodafone 3G klinken de gesprekken opeens weer flink beter. Wel prettig, dan is het verschil met VoLTE tenminste ook iets minder groot geworden.
Eerste dubbeldeks tunnel van Nederland voorzien van mobiele dekking

Vandaag heeft Vodafone het mobiele netwerk aangezet in de Maastrichtse Koning Willem-Alexandertunnel, de eerste dubbeldeks tunnel van Europa die in de nacht van 15 op 16 december in gebruik genomen wordt. Dankzij 24 antenne-opstelpunten en 3,3 kilometer aan ‘signaal lekkende’ coaxbekabeling is er in de gehele tunnel 2G-, 3G- Ún 4G-dekking. In de afgelopen weken is in goede samenwerking met bouwer Avenue2, Rijkswaterstaat en telecomproviders KPN, T-Mobile en Tele2, met man en macht gewerkt om de installatie tijdig gereed te hebben.

Mede vanwege de beperkte ruimte in de tunnelbuizen is gekozen voor een ‘signaal lekkende’ coaxbekabeling. Deze kabels fungeren als antenne en kunnen radiosignalen zenden en ontvangen door ‘gaatjes’ in de kabelmantel. Daarnaast zijn er verschillende versterkers (zogenaamde Remote Radio Units) ge´nstalleerd, die de radiosignalen actief door de kabels verspreiden.

Eben Albertyn, CTO Vodafone Nederland: “Wij willen onze klanten in hun dagelijks leven een goede klant- en netwerkervaring bieden, ook in tunnels, waar adequate mobiele dekking in noodsituaties van levensbelang kan zijn. Snelle en ongestoorde communicatie is dan essentieel. We vonden het daarom belangrijk om nog vˇor de ingebruikname van de tunnel de vier afzonderlijke tunnelbuizen van 2G-, 3G- en 4G-dekking te voorzien. Een netwerk dat we hebben aangelegd namens alle providers. Het was een complex project, maar ik ben erg trots dat we deze oplossing als eerste provider in gebruik kunnen nemen”.

Bron: https://www.vodafone.nl/o...ieuws.html?post_id=275210

quote:
robertwebbe schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 16:08:
Eerste dubbeldeks tunnel van Nederland voorzien van mobiele dekking

Vandaag heeft Vodafone het mobiele netwerk aangezet in de Maastrichtse Koning Willem-Alexandertunnel, de eerste dubbeldeks tunnel van Europa die in de nacht van 15 op 16 december in gebruik genomen wordt. Dankzij 24 antenne-opstelpunten en 3,3 kilometer aan ‘signaal lekkende’ coaxbekabeling is er in de gehele tunnel 2G-, 3G- Ún 4G-dekking. In de afgelopen weken is in goede samenwerking met bouwer Avenue2, Rijkswaterstaat en telecomproviders KPN, T-Mobile en Tele2, met man en macht gewerkt om de installatie tijdig gereed te hebben.

Mede vanwege de beperkte ruimte in de tunnelbuizen is gekozen voor een ‘signaal lekkende’ coaxbekabeling. Deze kabels fungeren als antenne en kunnen radiosignalen zenden en ontvangen door ‘gaatjes’ in de kabelmantel. Daarnaast zijn er verschillende versterkers (zogenaamde Remote Radio Units) ge´nstalleerd, die de radiosignalen actief door de kabels verspreiden.

Eben Albertyn, CTO Vodafone Nederland: “Wij willen onze klanten in hun dagelijks leven een goede klant- en netwerkervaring bieden, ook in tunnels, waar adequate mobiele dekking in noodsituaties van levensbelang kan zijn. Snelle en ongestoorde communicatie is dan essentieel. We vonden het daarom belangrijk om nog vˇor de ingebruikname van de tunnel de vier afzonderlijke tunnelbuizen van 2G-, 3G- en 4G-dekking te voorzien. Een netwerk dat we hebben aangelegd namens alle providers. Het was een complex project, maar ik ben erg trots dat we deze oplossing als eerste provider in gebruik kunnen nemen”.

Bron: https://www.vodafone.nl/o...ieuws.html?post_id=275210
Mooi dat Vodafone deze keer het voortouw heeft genomen om dit samen met de andere providers in hun thuisstad te realiseren. Als het verkeer eenmaal door de tunnels raast, dan wordt het een groot probleem om alles zonder al te veel hinder nog te installeren. Goed dat het vanaf dag 1 na de opening werkt. Het vorige gezamelijke project was de spoortunnel in Delft, waar KPN de kar trok voor alle providers gezamelijk. Daar werd de installatie helaas pas achteraf gedaan.

Heeft de leaking coax wel zoveel capaciteit? En alle providers + alle technologieen doorgeven is toch best een uitdaging?
Zolang je geen overlappende frequenties gebruikt zie ik geen problemen. Om meerdere sectoren te creŰren zou je meerdere separate stukken coax kunnen gebruiken. Wellicht een andere per tunnelbuis, en/of verschillende achter elkaar voor verschillende segmenten binnen ÚÚn tunnelbuis. Dat eerste lijkt mij het slimst. Het gaat ook over 24 antenne-opstelpunten dus dat zal ook wel wat betekenen.

Dit soort projecten wordt trouwens meestal aanbesteed en er wordt dan ÚÚn provider uitgekozen die ook voor de anderen de weg moet banen. Ik neem aan dat de rest nu wel snel ook apparatuur toevoegt en dat bij opening alles live is :)

In Delft is men gewoon vergeten om een mobiel netwerk te bouwen in de nieuwe spoortunnel, konden de providers niets aan doen :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• PWA777
quote:
Sorcerer8472 schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:51:

In Delft is men gewoon vergeten om een mobiel netwerk te bouwen in de nieuwe spoortunnel, konden de providers niets aan doen :+
Net als bij de HSL tunnels heeft Prorail in eerste instantie tegengehouden dat er apparatuur van de providers in de tunnels komt te hangen uit angst voor storingen met ERTMS / Rail-GSM. In Delft is hier nu actie op genomen, op de HSL nog steeds 0,0 beweging.

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11:06
quote:
PWA777 schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:19:
[...]

Net als bij de HSL tunnels heeft Prorail in eerste instantie tegengehouden dat er apparatuur van de providers in de tunnels komt te hangen uit angst voor storingen met ERTMS / Rail-GSM. In Delft is hier nu actie op genomen, op de HSL nog steeds 0,0 beweging.
Ik snap niet dat ze dat dan niet testen ofzo :P

• PWA777
quote:
Vinnienerd schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:32:
[...]

Ik snap niet dat ze dat dan niet testen ofzo :P
Geen idee. De Willemsspoortunnel (Rotterdam) wordt deze winter voorzien van mobiel bereik.
Men doet dit tijdens een periode dat de tunnel sowieso al gesloten is voor onderhoud (ook vaak de reden dat het na opening heel moeilijk is om dit nog te realiseren, er kan niet in die tunnels gewerkt worden als het treinverkeer gewoon door moet gaan).

• Schrudde
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21-09 19:54
Het wordt wel steeds erger met dat Prorail zo. GSM-R is nodig bij ERTMS en zit net onder de Vodafone2g band op 900 Mhz.

Als ze bang zijn voor storing doen ze toch lekker de niet 900 Mhz banden in de tunnel, kan je ook prima 2g/3g/4g

• PWA777
quote:
Schrudde schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:27:
Het wordt wel steeds erger met dat Prorail zo. GSM-R is nodig bij ERTMS en zit net onder de Vodafone2g band op 900 Mhz.
Sinds het debacle met de Spoortunnel Delft is er wel wat veranderd hoor. Rijkswaterstaat en Prorail moeten nu voor alle nieuwbouwtunnels verplicht 1 van de mobiele providers meenemen in de ontwerpfase. Die provider legt dan namens de 4 mobiele netwerk een tunnelinstallatie aan die alle providers kunnen gebruiken.

Op het spoor geldt dit momenteel niet (er zijn geen spoortunnels in planning of aanbouw in Nederland momenteel) maar op de weg heeft Vodafone dit dus net gedaan voor de A2 in Maastricht, komt er nog voor einde van het jaar een installatie in de 'nieuwe' A4 tunnels bij Schiedam en voor de nieuw aan te leggen A24 (Europoort - Vlaardingen) is er ook in de ontwerpfase van de Blankenburgtunnel al een tunnelinstallatie tbv mobiel bereik opgenomen.

Dit is deels vanuit consumenten perspectief (gemak van niet wegvallende verbinding) maar deels ook omdat geacht wordt dat de tunnelveiligheid stijgt als er contact met de hulpdiensten gelegd kan worden in noodsituaties.
In Zwitserland is dat ook al superlang verplicht, zelfs mini-tunneltjes in afgelegen gebieden hebben er dekking. Zwitserland is ÚÚn van de weinige landen waar men dat doet.

• awenger
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19-09 16:31
Ik heb momenteel een Sim-only abonnement wat me prima past. Ik heb 300 bel minuten en 2GB aan data in de maand voor Ą22,20 per maand (via een oud Red Essential abonnement).
Echte noodzaak om te verlengen of van provider te wisselen heb ik niet. De huidige abonnementen zijn wat dat betreft minder value for money.

Het enige wat me doet twijfelen is het feit dat je de nieuwe Red abonnementen in heel Europa kan gebruiken. Hoe zit dat met de nieuwe regelgeving per 15 juni? Kan ik dan ook mijn huidige abonnement dan zonder extra kosten in Europa gebruiken? Of geldt dat dan nog steeds voor de abonnementen die na 21 november zijn afgesloten?
Dat is nog steeds niet helemaal duidelijk, maar het lijkt er wel op. Even snel rekenen wat de oude situatie bij je verwachte roamingpatroon zou kosten vs de nieuwe en dan de keuze maken lijkt me.

Goede 4G-dekking overal is ook een reden om voor Vodafone te gaan. Hoewel KPN daar nu ook goed en breed van voorzien is op zich :)

Maar KPN heeft weer geen WiFi bellen actief.

• krakendmodem
  • Nu online
Ik zie het voordeel er niet van in. Vodafone heeft helaas geen 3G900 waar KPN dat wel heeft. Dat betekent vooral hier op het Friese platteland dat er met VF een stuk minder bereik is vergeleken met KPN. Ook op veel plekken alleen gprs terwijl de rest echt overal al EDGE heeft. Tja..

WiFi bellen is leuk, maar als je op het platteland al zo traag adsl hebt, gaat dat waarschijnlijk ook niet lekker werken.

Mijn moeder heeft sinds deze week VF van haar werk. Ik ben benieuwd naar haar ervaringen.
Ik heb echt al heel erg lang geen G of E meer gezien bij Vodafone. Wel zo nu en dan 3G, en dat blijft dan een beetje hangen als je actief data gebruikt en da's irritant :+ Maar ik moet toegeven dat ik bijna nooit in Friesland kom.

@robertwebbe, jij nog meer nieuws over LTE2100? Het wordt drukker en drukker op het netwerk met meer 4G-telefoons en steeds meer dataverbruik bij iedereen, op sommige plekken merk je dat wel een beetje :o

Sorcerer8472 wijzigde deze reactie 08-12-2016 07:59 (7%)

• stijnec1
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08:24
quote:
Sorcerer8472 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 07:58:
Ik heb echt al heel erg lang geen G of E meer gezien bij Vodafone. Wel zo nu en dan 3G, en dat blijft dan een beetje hangen als je actief data gebruikt en da's irritant :+ Maar ik moet toegeven dat ik bijna nooit in Friesland kom.
doe anders eens een weekendje Brabant (buiten de steden)

• Erik1805
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11:37
ben zelf ook laatste overgestapt naar Vodafone en woon in Friesland. Heb toch overal waar ik kom en werk 4G of 4G+. Bevalt prima

• Jeffrey87
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 09:44
quote:
Jassy schreef op zondag 27 november 2016 @ 08:22:
[...]

Ik kan dit bevestigen. Dit klinkt een heel stuk beter!
Ik heb dit nog niet kunnen bevestigen tussen 2 iPhones VF<>KPN.

• krakendmodem
  • Nu online
quote:
Sorcerer8472 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 07:58:

@robertwebbe, jij nog meer nieuws over LTE2100? Het wordt drukker en drukker op het netwerk met meer 4G-telefoons en steeds meer dataverbruik bij iedereen, op sommige plekken merk je dat wel een beetje :o
In de polder (regio Zeewolde) is het binnenshuis alleen maar 2G bij Vodafone. Iedereen met VF zit dan op G. Buiten ook trouwens. Bij kpn blijf ik daar nog op 3G hangen, dankzij die 900mhz. Dat scheelt dus wel.

Ook op het platteland in Drenthe probeer ik wel eens te bellen naar een VF klant zonder 4G toestel, heel vaak heeft ie geen bereik en bel ik maar via WhatsApp.

Nu zijn er natuurlijk ook plekken waar KPN het minder doet. Maar valt me op dat als ik ergens met een groepje ben, de VF klanten het vaakst naar de langzame G/E gaan.

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:22
quote:
HvanderT schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 09:29:
[...]

In de polder (regio Zeewolde) is het binnenshuis alleen maar 2G bij Vodafone. Iedereen met VF zit dan op G. Buiten ook trouwens. Bij kpn blijf ik daar nog op 3G hangen, dankzij die 900mhz. Dat scheelt dus wel.
De noordkant van Zeewolde (kern) zal binnenkort verbeterd worden, ze zijn bezig met een mast te plaatsen, tenminste, de fundering ligt er al :P.

5490 kWp, 3 subsystemen (15x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:51

The_Wireless_Guy

Cool icon still not found

quote:
The Wizard schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:20:
[...]

De noordkant van Zeewolde (kern) zal binnenkort verbeterd worden, ze zijn bezig met een mast te plaatsen, tenminste, de fundering ligt er al :P.
Interessant, welke locatie is dat?

Redacteur 4Gmasten.nl

We kunnen stemmen voor de Tweakers Award voor beste mobiele provider: https://tweakers.net/awards/stemmen/443/Mobiele-provider-NL

• Jordyz
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07:40
quote:
awenger schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:53:
Ik heb momenteel een Sim-only abonnement wat me prima past. Ik heb 300 bel minuten en 2GB aan data in de maand voor Ą22,20 per maand (via een oud Red Essential abonnement).
Echte noodzaak om te verlengen of van provider te wisselen heb ik niet. De huidige abonnementen zijn wat dat betreft minder value for money.

Het enige wat me doet twijfelen is het feit dat je de nieuwe Red abonnementen in heel Europa kan gebruiken. Hoe zit dat met de nieuwe regelgeving per 15 juni? Kan ik dan ook mijn huidige abonnement dan zonder extra kosten in Europa gebruiken? Of geldt dat dan nog steeds voor de abonnementen die na 21 november zijn afgesloten?
Dit is nog niet helemaal duidelijk zoals ook al eerder verteld is.

Wat ik zou doen is mooi even wachten tot dat er exact zekerheid voor is.

Ik heb twee weken geleden een abonnement afgesloten bij Vodafone waar de bundel ook geldig is in Europa. Die abonnementen biedt Vodafone namelijk wel aan.
Inmiddels heeft Vodafone weer een update in het Antenneregister gedaan. Wellicht deze keer met 4G2100 erin?

Helaas gisteren dan toch G/E gezien omdat de locatie op de Nieuwmarkt in Amsterdam (1011MA) nog niet is omgebouwd. 4G+-snelheden zijn er 15 Mbps down / 7 up. Komt van ergens verderop dus... Dit stukje Amsterdam is niet voorzien van small cells, en dat merk je gelijk.

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

quote:
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 12:25:
Inmiddels heeft Vodafone weer een update in het Antenneregister gedaan. Wellicht deze keer met 4G2100 erin?

Helaas gisteren dan toch G/E gezien omdat de locatie op de Nieuwmarkt in Amsterdam (1011MA) nog niet is omgebouwd. 4G+-snelheden zijn er 15 Mbps down / 7 up. Komt van ergens verderop dus... Dit stukje Amsterdam is niet voorzien van small cells, en dat merk je gelijk.
Ik ga weer eens een download doen! Ik weet niet niet wanneer ik de update kan plaatsen, ik heb nogal druk weekend.

Redacteur 4Gmasten.nl

• timmie1
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11:19
Weet iemand hier of Vodafone deze maand weer dagen met onbeperkt dataverkeer heeft vanwege de feestdagen? Of doen ze misschien extra data cadeau, net als KPN?

Ik kan niet wachten om het 4g+ netwerk uit te testen. :)

timmie1 wijzigde deze reactie 10-12-2016 22:31 (15%)

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:22

5490 kWp, 3 subsystemen (15x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

quote:
Dus weer een mast erbij terwijl er aan de andere kant van het industrieterrein een mast staat en ook op enkele honderden meters een KPN mast aan de Groenewoudse weg staat. De gemeente Zeewolde doet blijkbaar niet zo moeilijk over een mast meer in het buitengebied.

Redacteur 4Gmasten.nl

Zojuist is de iOS 10.2 update voor de iPhone, iPad en iPod. En daar zit voor Vodafone klanten nog een aardigheidje in: WiFi bellen (VoWIFI). Je moet het wel zelf nog even aanzetten: Instellingen > Telefoon > Bellen via wifi > Bel via wifi op deze iPhone > Schakel in.

Let op: alleen particuliere en klein zakelijke klanten zijn geprovisioned in het netwerk. Prepaid, corporate en klanten met Vast-Op-Mobiel volgen later in 2017.

robertwebbe wijzigde deze reactie 12-12-2016 19:35 (51%)

• PWA777
quote:
robertwebbe schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:22:
Zojuist is de iOS 10.2 update voor de iPhone, iPad en iPod. En daar zit voor Vodafone klanten nog een aardigheidje in: WiFi bellen (VoWIFI). Je moet het wel zelf nog even aanzetten: Instellingen > Telefoon > Bellen via wifi > Bel via wifi op deze iPhone > Schakel in.

Let op: alleen particuliere en klein zakelijke klanten zijn geprovisioned in het netwerk. Prepaid, corporate en klanten met Vast-Op-Mobiel volgen later in 2017.
Cool!! Wat mooi dat Vodafone hiermee de eerste is in NL. Hopelijk volgen de andere providers nu ook (eindelijk).

• STING
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 19-09 20:10
quote:

[afbeelding]
Goed initiatief!
Ik heb gisterenavond echter mijn iPhone geupdate naar iOS 10.2, maar zie de optie 'Bellen via wifi' nog niet terug bij de optie Telefoon. (ik heb een SO Vodafone Red-3 Essential abonnement)

• Erik1805
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11:37
jammer dat het alleen voor IOS is. Vodafone klanten met Android vallen dus buiten de boot ;(

• davidoffm
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19-09 07:18
quote:

[afbeelding]
Hi robert,

Geldt dit voor alle iPhones (ik heb een iPhone 5s) Of alleen vanaf een bepaald model?

(Ik moet sowieso nog even wachten denk ik?? Ik heb een OT2010 abonnement)

Gr David

• cymox
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19-08 12:37
Helaas nog niet met OT2010, maar 5s is wel ondersteund.

• slijkie
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 08:59
Iphone 7 plus, net geupdate... niks te zien onder de instellingen...

https://tweakers.net/ext/f/G7sYjelbK37ocOp88VxghBEb/thumb.png

slijkie wijzigde deze reactie 13-12-2016 09:55 (53%)

• cymox
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19-08 12:37
Wel de laatste carrier update? (27.1)

• slijkie
quote:
cymox schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:54:
Wel de laatste carrier update? (27.1)
Aha dus naar General --> about gaan en dan updatie ie de carrier... handig om te vermelden. Nu is het er inderdaad wel. Cheers

• mgizmo
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
quote:

[afbeelding]
Hallo Robert,
Wat zijn de ip adressen/ranges en UDP/TCP poorten die ik moet toestaan in mijn thuis network?
quote:
Erik1805 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:04:
jammer dat het alleen voor IOS is. Vodafone klanten met Android vallen dus buiten de boot ;(
Nee, dat klopt niet. Op 21 november is er juist gestart met Android, weliswaar nog met een klein aantal. Op dit moment zijn de volgende Android's geschikt:
- Samsung Galaxy S7
- Samsung Galaxy S7 edge
- Samsung Galaxy S6
- Samsung Galaxy S6 edge
- Samsung Galaxy S6 edge+
- Samsung Galaxy A3 (2016)
- Samsung Galaxy A5 (2016)
Let wel op dat er Vodafone branded software op het toestel moet staan, alleen in die versies is WiFi bellen namelijk toegevoegd. Alleen de S7 en S7 edge heeft het standaard in alle softwareversies.
De verwachting is dat het Samsung het in komende updates ook gaat toevoegen aan de alle softwareversies van andere modellen. Maar dat is een kwestie van tijd. Het netwerk is er nu in ieder geval klaar voor. De komende tijd zullen er steeds meer toestellen aan de lijst worden toegevoegd, ook van andere Android merken.

quote:
mgizmo schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:21:
[...]
Hallo Robert,
Wat zijn de ip adressen/ranges en UDP/TCP poorten die ik moet toestaan in mijn thuis network?
Geen idee, ik heb niets specifiek open hoeven te zetten, het werkte gewoon.

robertwebbe wijzigde deze reactie 13-12-2016 11:24 (30%)

• blaCkduSt
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 15-09 23:55
Bij mij heeft het gisteravond prima gewerkt op mijn thuisnetwerk; Op mijn bedrijfsnetwerk (KPN) functioneert het alleen niet?
Kan het zijn dat het zo'n hotspot netwerk is? In die gevallen dien je eerst op de startpagina akkoord te gaan met voorwaarden alvorens je internet krijgt. Dat is bijvoorbeeld ook het geval bij Wifi in de trein. Als je buiten de spits reist en akkoord bent gegaan met de NS voorwaarden, dan kun je ook via Wifi in de trein bellen.

Mocht het geen hotspot zijn dan zou het kunnen zijn dat bepaalde poorten of services geblokkeerd worden. Lijkt me toch niet dat ze bewust het IP nummer van Vodafone gaan blokkeren.

• RoelJewel
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 02-09 00:01
Hier thuis gisteravond 10.2 ge´nstalleerd en carrier settings update ge´nstalleerd. Daarna deed wifi calling het kort, maar sindsdien niet, terwijl verbinding op 2 bolletjes zit. Ook niet als ik het probeer af te dwingen via airplane mode en daarna wifi aanzetten. Reset van netwerk settings gedaan, net als restart iPhone (7 Plus) en router..

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
quote:
RoelJewel schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 11:49:
Hier thuis gisteravond 10.2 ge´nstalleerd en carrier settings update ge´nstalleerd. Daarna deed wifi calling het kort, maar sindsdien niet, terwijl verbinding op 2 bolletjes zit. Ook niet als ik het probeer af te dwingen via airplane mode en daarna wifi aanzetten. Reset van netwerk settings gedaan, net als restart iPhone (7 Plus) en router..
Hier werkt het ook nog niet. Nog maar even afwachten dan, zal over een paar dagen wel goed komen.

Wel jammer dat Vodafone WiFi-Calling via andere apparaten (nog) niet heeft toegestaan. Dan kun je namelijk ook bellen via je iPad, MacBook, iMac, etc. Misschien komt dat binnenkort nog :)

• davidoffm
quote:
cymox schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:42:
Helaas nog niet met OT2010, maar 5s is wel ondersteund.
Hi thx voor de info,
heb je ook een referentie, ik heb al zoveel verschillende dingen gehoord.... :'(

GR David

• mgizmo
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
quote:
robertwebbe schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 11:18:
[...]
Geen idee, ik heb niets specifiek open hoeven te zetten, het werkte gewoon.
Ik heb een firewall actief in mijn netwerk dat ook uitgaande connecties controleert. Dat is doorgaans niet gebruikelijk bij consumenten. De informatie zou wel beschikbaar moeten zijn, ook voor bedrijven die wel een groter network hebben en bijv hotspots aanbieden met een beperkt aantal toegelaten poorten.

Ik dacht dat je bij VF werkt en nauw betrokken bent, vandaar mijn directe vraag.
UDP poorten 500 en 4500.

Laat het nog even weten of het nu wel bij je werkt.

robertwebbe wijzigde deze reactie 13-12-2016 17:08 (53%)

• slijkie
Vraag mij af of met een packet sniffer de SIP credentials zichtbaar worden... Zal dat thuis eens gaan bekijken en of ik dat dan (met mijn sim) kan nabootsen op een ander device...

• mb1
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 07:04
Getest maar werkt voor geen meter dat WiFi bellen!
M'n Vodafone signaalplus gelijk uitgeschakeld toen ik bovenstaande berichten las, hoekje op de bank uitgezocht waar ik weet dat er geen binnendekking is en hoppa, de melding geen netwerk.
Nou gelijk maar een gesprek opzetten dan want ik ben verbonden via WiFi en m'n telefoon is up to date (IOS10.2 en WiFi bellen actief).
Helaas blijkt dit niet te werken, welkom in 2016!

• Hmmbob

Hmmbob

CISSP

Je valt niet toevallig in deze groep, right?
quote:

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
quote:
mb1 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:15:
Getest maar werkt voor geen meter dat WiFi bellen!
M'n Vodafone signaalplus gelijk uitgeschakeld toen ik bovenstaande berichten las, hoekje op de bank uitgezocht waar ik weet dat er geen binnendekking is en hoppa, de melding geen netwerk.
Nou gelijk maar een gesprek opzetten dan want ik ben verbonden via WiFi en m'n telefoon is up to date (IOS10.2 en WiFi bellen actief).
Helaas blijkt dit niet te werken, welkom in 2016!
Mwah, hier werkt het ook nog niet. Bij mijn vriendin (op hetzelfde Wi-Fi netwerk) ook niet, maar bij mij broertje bij zijn ouders weer wel. Ik denk toch dat het te maken heeft met het Wi-Fi netwerk. Heb je het al ergens anders geprobeerd?

• mb1
quote:
Hmmbob schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 20:57:
Je valt niet toevallig in deze groep, right?

[...]
Ehhh niet ver genoeg terug gelezen dus.....
Val onder grooooooooot zakelijk.

Maar goed ik vindt het eigenlijk gepruts dat ik als klant met een signaal plus of WiFi moet klooien om fatsoenlijke dekking te krijgen.

RobertWebbe loopt hier mooi reclame te maken voor alles wat Vodafone heet, ik merk nog maar mondjes maat vooruitgang en met name in het oosten van het land is het verschil met KPN GROOT!
@Robert, wees gerust, als je in het ziekenhuis in je woonplaats terecht komt dan komt het allemaal goed! Die zijn namelijk al jaren geleden weer overgestapt van Vodafone op KPN omdat ze anders de medewerkers mobiel vaak niet te pakken kregen.

• davidoffm
@ Robert, of iemand die het weet;

Is dit WiFi-Bellen gelijk aan VoLTE (Waarschijnlijk niet), maar betekend dat de toestellen die nu geschikt zijn voor WiFi-Bellen later ook geschikt zijn voor VoLTE?

• krakendmodem
  • Nu online
quote:
mb1 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:20:
[...]

Maar goed ik vindt het eigenlijk gepruts dat ik als klant met een signaal plus of WiFi moet klooien om fatsoenlijke dekking te krijgen.

RobertWebbe loopt hier mooi reclame te maken voor alles wat Vodafone heet, ik merk nog maar mondjes maat vooruitgang en met name in het oosten van het land is het verschil met KPN GROOT!
@Robert, wees gerust, als je in het ziekenhuis in je woonplaats terecht komt dan komt het allemaal goed! Die zijn namelijk al jaren geleden weer overgestapt van Vodafone op KPN omdat ze anders de medewerkers mobiel vaak niet te pakken kregen.
M'n moeders werkpersoneel is inmiddels ook over naar Vodafone, eerste klachten over dekking komen al binnen :+ (Friesland)

Buiten de randstad kun je beter KPN hebben inderdaad.
quote:
davidoffm schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:24:
@ Robert, of iemand die het weet;

Is dit WiFi-Bellen gelijk aan VoLTE (Waarschijnlijk niet), maar betekent dat de toestellen die nu geschikt zijn voor WiFi-Bellen later ook geschikt zijn voor VoLTE?
Nee, is niet hetzelfde, zijn twee verschillende dingen. Maar je 2e deel zal wel aardig stroken met de praktijk: als je toestel geschikt is voor WiFi bellen dan die zeer waarschijnlijk ook geschikt zijn voor 4G bellen.

quote:
[...]
RobertWebbe loopt hier mooi reclame te maken voor alles wat Vodafone heet...
Ik deel hier onderwerpen waarvan ik vind en denk dat ze hier goed passen in dit Vodafone 4G topic. Op bepaalde punten kan ik dan nog wat extra toelichting geven. Je kunt het zien als reclame maken maar de meesten die dit topic lezen zijn al klant. Ik zie het meer als onder de aandacht brengen van nieuwe ontwikkelingen. Op Tweakers ben ik voornamelijk Tweaker en geen medewerker van.

robertwebbe wijzigde deze reactie 13-12-2016 23:23 (5%)

quote:
[...]

Ik denk wel dat Vodafone echt een grote kans heeft laten liggen om het netwerk (de core van hun activiteiten) sneller te vernieuwen. Grote en belangrijke locaties in Nederland zijn nog steeds niet aangepakt, terwijl KPN nu in redelijk hoog tempo al haar 3G-only sites naar 2G/3G/4G aan het ombouwen is.

Op dit tempo zal bij Vodafone in 2018 pas de laatste niet-omgebouwde locatie zijn omgebouwd, en dan nog niet eens alle 3G-only locaties. Ik weet niet of het ligt aan budget/investeringsstrategie of dat men bij de netwerkplanning dit een goede strategie vond, maar het had wel echt beter gekund, met een perceptie dat Vodafone qua netwerk echt niet onderdoet voor KPN, gemiste kans!

• mb1
quote:
HvanderT schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:10:
[...]

M'n moeders werkpersoneel is inmiddels ook over naar Vodafone, eerste klachten over dekking komen al binnen :+ (Friesland)

Buiten de randstad kun je beter KPN hebben inderdaad.
Van de zomer met vakantie oa. in zuid west Friesland geweest en vondt de Vodafone dekking daar opvallend goed, zeker vergeleken met de Veluwe!

• mb1
quote:
robertwebbe schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:20:
[...]

Ik deel hier onderwerpen waarvan ik vind en denk dat ze hier goed passen in dit Vodafone 4G topic. Op bepaalde punten kan ik dan nog wat extra toelichting geven. Je kunt het zien als reclame maken maar de meesten die dit topic lezen zijn al klant. Ik zie het meer als onder de aandacht brengen van nieuwe ontwikkelingen. Op Tweakers ben ik voornamelijk Tweaker en geen medewerker van.
Robert duidelijk, ik reageer wellicht wat fel en dat komt omdat ik er er slecht tegen kan dat Vodafone loopt te schreeuwen met grote reclame borden en commercials (recente verleden) over beste netwerk en ik op veel plaatsen waar ik veel kom met moeite verbinding heb...
Als jij dan ook nog eens speedtest resultaten post met die ene plek in Arnhem waar jij een super snelle verbinding hebt terwijl je thuis ook een signaalplus hebt om Řberhaupt te kunnen bellen dan vindt ik dat je het wel eens iets te veel ophemelt.

Even terug naar het WiFi bellen, mooi dat het kan maar jammer dat nodig is.

• PWA777
quote:
Sorcerer8472 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 08:58:
[...]

Ik denk wel dat Vodafone echt een grote kans heeft laten liggen om het netwerk (de core van hun activiteiten) sneller te vernieuwen. Grote en belangrijke locaties in Nederland zijn nog steeds niet aangepakt, terwijl KPN nu in redelijk hoog tempo al haar 3G-only sites naar 2G/3G/4G aan het ombouwen is.

Op dit tempo zal bij Vodafone in 2018 pas de laatste niet-omgebouwde locatie zijn omgebouwd, en dan nog niet eens alle 3G-only locaties. Ik weet niet of het ligt aan budget/investeringsstrategie of dat men bij de netwerkplanning dit een goede strategie vond, maar het had wel echt beter gekund, met een perceptie dat Vodafone qua netwerk echt niet onderdoet voor KPN, gemiste kans!
Natuurlijk zijn dit bewuste keuzes van Vodafone. Vodafone is gewoon ongelofelijk goed qua marketing; ze weten hun netwerk te verkopen als ware het top-of-the-bill. Tegelijkertijd is het veelzeggend dat Vodafone de enige provider is die zich geroepen voelt om een indoor oplossing aan te bieden. Ook administratief is het bij Vodafone niet opperbest geregeld. Toch zullen veel mensen het merk associeren met kwaliteit en betrouwbaarheid - ik vind dit heel knap. Vodafone investeert in zendmasten in bushokjes, daar waar omliggende masten nog 2G en 3G bieden en met straalverbindingen verbonden zijn met het netwerk. Die tegenstelling is kenmerkend - ze gaan aan de haal met die micro-sites, terwijl de macro-apparatuur om de hoek sterk verouderd is. Toch blijft bij de klant alleen dat imago van een fijnmazig netwerk hangen ('power to you') en betaalt hier duidelijk graag voor.
Dus helemaal eens met het technische verhaal, en knap dat de marketing machine dit zeer effectief weet te verbloemen. De klant aantallen van Vodafone postpaid zijn stijgend...

• krakendmodem
  • Nu online
quote:
mb1 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:30:
[...]

Van de zomer met vakantie oa. in zuid west Friesland geweest en vondt de Vodafone dekking daar opvallend goed, zeker vergeleken met de Veluwe!
even doorrijden naar Noord Oost :+

Veluwe heb ik bij KPN zeker beter bereik dan met VF.

krakendmodem wijzigde deze reactie 14-12-2016 15:17 (8%)

Ik moet wel herhalen dat ik zelf eigenlijk nergens problemen heb. Zeker niet qua telefonische bereikbaarheid trouwens. 4G vind je niet overal, maar 2G vind je echt wel duidelijk op meer plekken dan T-Mobile buiten de steden.

Wifi-bellen is echt wel nuttig hoor, zat plekken in grote steden waar je bijvoorbeeld in kelders zit (er zijn genoeg werfkelders in Utrecht waar je geen enkele provider ontvangt!), je kunt echt niet verwachten dat het overal in zo'n stad perfect werkt. In NL is dit al op een veel hoger niveau dan in het buitenland dus voor mij is het een extraatje.

Wat mij betreft gaat het bij Vodafone vooral om 4G wat wat langzamer gaat, 2G/3G doen het op de plekken waar ik kom (en dat is echt door heel NL, maar met name wel grotere steden) gewoon goed.

• Dennis1109
  • Laatst online: 05:24
Oei... Ik heb net mijn abo stop gezet bij tele2 omdat ik geen/nauwelijks bereik heb in/om mijn woning. Ik zag dat Vodafone het wifi bellen heeft. Dit was voor mij reden om te gaan overstappen. Als ik zo wat rondlees in dit topic is het niet de oplossing die ik zoek, want het lijkt niet goed te werken?
Ik heb nu tele2 en heb vrijwel overal waar ik kom (behalve thuis :P) een goed 4g netwerk. ZIjn de dekkingskaarten van Vodafone een beetje ok?

• Jeffrey87
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 09:44
quote:
Dennis1109 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:40:
Oei... Ik heb net mijn abo stop gezet bij tele2 omdat ik geen/nauwelijks bereik heb in/om mijn woning. Ik zag dat Vodafone het wifi bellen heeft. Dit was voor mij reden om te gaan overstappen. Als ik zo wat rondlees in dit topic is het niet de oplossing die ik zoek, want het lijkt niet goed te werken?
Ik heb nu tele2 en heb vrijwel overal waar ik kom (behalve thuis :P) een goed 4g netwerk. ZIjn de dekkingskaarten van Vodafone een beetje ok?
WiFi bellen is pas ge´ntroduceerd, dus het zal in het begin inderdaad niet vlekkeloos werken. Geef het wat tijd.
Beetje vroeg om nu al te roepen dat het niet de oplossing is die je zoekt.

• Dennis1109
  • Laatst online: 05:24
De oplossing die ik zoek is goed verstaanbaar telefoneren in/om mijn woning :)
Als dit nog niet vlekkeloos werkt is het (nog) niet de oplossing die ik zoek. Dan kan ik beter bij tele2 blijven waar ik op de dekking na op huisadres zeer tevreden over ben.
Er is hier overigens geen provider welke wel een goed bereik heeft :P

• PWA777
quote:
Sorcerer8472 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:34:
Ik moet wel herhalen dat ik zelf eigenlijk nergens problemen heb. Zeker niet qua telefonische bereikbaarheid trouwens. 4G vind je niet overal, maar 2G vind je echt wel duidelijk op meer plekken dan T-Mobile buiten de steden.
De kwaliteit van de Vodafone opstelpunten (dwz de masten) is natuurlijk ook wel echt dik in orde, vaak beter dan T-Mobile; vooral in het buitengebied. Ik wil niet zeggen dat T-Mobile slecht is, maar die willen nog wel eens gaan voor een wat pragmatischere oplossing op een dak of hoogspanningsmast, daar waar Vodafone historisch gezien wel een degelijke mastconstructie heeft met een antenne >30m hoogte.
Ik zie dat er een paar mensen zijn die nog geen optimale ervaring hebben met WiFi bellen in combinatie met een iPhone. Mogelijk heeft dat te maken met een verschil in de verwachting en de beleving. Bij iOS is dat op dit moment nog niet optimaal, dat zal het pas worden als 4G bellen ook geactiveerd is.

Ik denk dat een aantal mensen verwachten dat als WiFi bellen geactiveerd is in de telefooninstellingen, dat er dan direct en altijd Vodafone NL Wi-Fi bovenin het scherm van de iPhone komt te staan. Maar, dat zal alleen gebeuren als de 4G signaalsterkte onder de -116 dBm komt (proefondervindelijk uitgevonden). Het toestel heeft volgens mij al eerder een WiFi verbinding gelegd met de Vodafone switch, alleen wordt deze verbinding pas actief en zichtbaar onder de drempelwaarde. De iOS software bepaalt dus wanneer er overgeschakeld wordt. Helaas zit er geen WiFi prefered optie in, dat is bij de Samsung Galaxy's wel het geval. Nu staat 4G altijd als prefered, de reden hier achter is omdat het 4G macro netwerksignaal betrouwbaarder wordt geacht dan het WiFi signaal bij de klant.

Daarnaast, hand-over van WiFi naar het macro netwerk werkt nu nog niet, dat komt omdat 4G bellen nog niet actief is. Je kunt namelijk alleen de WiFi verbinding overdragen naar een 4G verbinding (vice-versa) en dat kan dus nog niet. Normaal gesproken wordt eerst 4G bellen geactiveerd en daarna pas WiFi bellen maar nu is dat dus andersom. De reden dat hand-over niet naar 2G en 3G kan is omdat dit nog niet gestandaardiseerd is bij de GSMA. Zal vast nog komen.

Edit: je kunt bellen over WiFi ook forceren door de vliegtuigmodus aan te zetten en vervolgens WiFi weer aan te zetten. Let wel, als je je toestel dan uit klikt dan ben je niet bereikbaar voor inkomend telefoonverkeer, iOS zet namelijk WiFi uit in slaapstand.

robertwebbe wijzigde deze reactie 14-12-2016 20:14 (8%)

• PWA777
quote:
robertwebbe schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:30:
Ik zie dat er een paar mensen zijn die nog geen optimale ervaring hebben met WiFi bellen in combinatie met een iPhone. Mogelijk heeft dat te maken met een verschil in de verwachting en de beleving. Bij iOS is dat op dit moment nog niet optimaal, dat zal het pas worden als 4G bellen ook geactiveerd is.
Mooie duidelijke uitleg. Enig idee wanneer VoLTE uitgerold gaat worden op iOS devices?
Vanuit concurrentie oogpunt mag deze informatie niet gedeeld worden.

• Hmmbob

Hmmbob

CISSP

quote:
Let wel, als je je toestel dan uit klikt dan ben je niet bereikbaar voor inkomend telefoonverkeer, iOS zet namelijk WiFi uit in slaapstand.
Dus eigenlijk heb je niet zo heel veel aan WiFi bellen dan? Want als je niet bereikbaar bent via WiFi bellen als je scherm uit staat, is het ook niet echt een alternatief voor slecht (macro) bereik...

Dit was slechts een test scenario. Normaal gesproken zul je nog wel een heel klein beetje 4G macro signaal krijgen, voldoende om het toestel weer wakker te pushen zodat WiFi aan gaat en het gesprek ontvangen kan worden.

• Hmmbob

Hmmbob

CISSP

Hmm, ok. Maar het is dus geen alternatief voor situaties zoals hierboven geschetst (onder in de Utrechtse kelders, kantoorpanden met gebrekkige (of afwezige) dekking, ....) waar je helemaal geen 4G (of 2/3G) hebt met het VF netwerk.Je hebt altijd een 2/3/4G verbinding nodig om de signalling voor een inkomend gesprek te ontvangen en dan over op WiFI te gaan.

Goed om te weten qua verwachtingsmanagement :)

De 4G dekking is in Nederland al heel erg goed in vergelijking met de rest van de wereld, al lijkt het hier in dit topic anders. En er wordt nog steeds bijgebouwd en uitgebreid. 0,0 dekking zal dus steeds moeilijker worden om te vinden.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

quote:
robertwebbe schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:12:
Vanuit concurrentie oogpunt mag deze informatie niet gedeeld worden.
We zullen 't niet doorvertellen aan T-Mobile en KPN…

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• PWA777
quote:
Hmmbob schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:59:
Hmm, ok. Maar het is dus geen alternatief voor situaties zoals hierboven geschetst (onder in de Utrechtse kelders, kantoorpanden met gebrekkige (of afwezige) dekking, ....) waar je helemaal geen 4G (of 2/3G) hebt met het VF netwerk.Je hebt altijd een 2/3/4G verbinding nodig om de signalling voor een inkomend gesprek te ontvangen en dan over op WiFI te gaan.

Goed om te weten qua verwachtingsmanagement :)
Zal wel een volwaardig alternatief moeten zijn hoor. Wat hier omschreven wordt is waar, je telefoon (Apple en Android) gaan in de slaapmodus naar een stand waarin ze niet meer actief luisteren naar het WiFi toegangspunt. Dat bespaart accu. Het wifi toegangspunt weet dit en herkent dit gedrag. Daarom zal deze pakketjes bedoelt voor het apparaat 'opsparen' en het apparaat eerst wakker schudden via een broadcast message. Je telefoon pakt dit op, en activeert nu weer de volledige wifi stand.
Als dit niet zou werken, dan zou je nooit notificatie berichten, emails, Whatsappjes etc kunnen ontvangen als je op wifi zit en je telefoon is in de slaapstand... sterker nog; bel iemand maar eens via whatsapp (of FaceTime) met zijn telefoon op louter wifi in de slaapstand - dit werkt gewoon.
Het zal ongetwijfeld in deze test fase nog moeizaam gaan, maar er komt echt wel op termijn een oplossing zodat ook wifi calls binnenkomen in de slaapstand van (iOS) apparaten. 2G/3G of 4G dekking is dan niet nodig.

• krakendmodem
  • Nu online
quote:
Sorcerer8472 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:34:

Wifi-bellen is echt wel nuttig hoor, zat plekken in grote steden waar je bijvoorbeeld in kelders zit (er zijn genoeg werfkelders in Utrecht waar je geen enkele provider ontvangt!), je kunt echt niet verwachten dat het overal in zo'n stad perfect werkt. In NL is dit al op een veel hoger niveau dan in het buitenland dus voor mij is het een extraatje.

Wat mij betreft gaat het bij Vodafone vooral om 4G wat wat langzamer gaat, 2G/3G doen het op de plekken waar ik kom (en dat is echt door heel NL, maar met name wel grotere steden) gewoon goed.
Qua 4G heb ik weinig ervaring met VF. Qua 2G/3G wel (handset dat geen 4G ondersteunt)

3G is gewoon ruk bij Vodafone. Platteland is altijd een probleem voor ze geweest. In de dorpen prima, maar buiten de bebouwde kom zit ik al snel weer op E/G. Dat is bij T-Mobile ook nog zo. Bij KPN heb ik nog wel 3G ontvangst, wat werkbaar is. Dankzij die lage 3G frequenties heb ik zelfs op het platteland met echt alleen weiland zelfs nog gewoon 3G wat werkt. 4G ontvang ik dan ook trouwens.

Jammer dat VF geen 3G op een lage frequentie levert, dat zou namelijk in heel veel huishoudens alsnog een betere dekking geven om te bellen ipv naar 2g te worden gedrukt en elkaar amper kan verstaan.

Ik heb verder niks tegen Vodafone maar zie vaak genoeg dat klanten van VF geen werkbaar signaal hebben, terwijl ik nergens last van heb. Tuurlijk kom ik wel eens op plekken dat ik ook niet altijd even bereik heb, maar dat is vaker andersom zo.

De wifi oplossing lijkt me zeer interessant, maar waarschijnlijk vallen de buitengebieden met traag adsl en slechte mobiele dekking alsnog buiten de boot. De adsl lijn is dan te traag om te bellen.

• epias
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
Edit: je kunt bellen over WiFi ook forceren door de vliegtuigmodus aan te zetten en vervolgens WiFi weer aan te zetten. Let wel, als je je toestel dan uit klikt dan ben je niet bereikbaar voor inkomend telefoonverkeer, iOS zet namelijk WiFi uit in slaapstand.
Dat laatste heb ik zojuist getest en blijkt zeker niet het geval. iPhone stuurt om de 20 seconden een keepalive packet, ook in standby (na 60 minuten). Als Wi-Fi de enige vorm van communicatie is, wat zo is in Airplane Mode, zal deze niet worden uitgeschakeld.

22:22:14.276256 192.168.1.105.4500 > 62.140.156.65.4500:NAT-T Keepalive
22:22:34.276527 192.168.1.105.4500 > 62.140.156.65.4500:NAT-T Keepalive
quote:
epias schreef op woensdag 14 december 2016 @ 22:23:
[...]
Dat laatste heb ik zojuist getest en blijkt zeker niet het geval. iPhone stuurt om de 20 seconden een keepalive packet, ook in standby (na 60 minuten). Als Wi-Fi de enige vorm van communicatie is, wat zo is in Airplane Mode, zal deze niet worden uitgeschakeld.

22:22:14.276256 192.168.1.105.4500 > 62.140.156.65.4500:NAT-T Keepalive
22:22:34.276527 192.168.1.105.4500 > 62.140.156.65.4500:NAT-T Keepalive
Op mijn SGS7 kan ik wel in vliegtuigmodus bellen via Vodafone Wi-Fi. Dus zonder dat 2G/3G/4G actief zijn.

• SafariFlow
VoWiFI Bellen/gebeld worden werkt gewoon zonder mobiele netwerk verbinding.

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11:31

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb het op mijn iPhone 7 nu al een paar dagen aan staan en werkt prima.

Ik zou geen Tweaker zijn als ik met tcpdump op mijn router niet even zou kijken wat ik aan verkeer zie.

Ik zag mijn telefoon verkeer sturen naar 62.140.156.66 (ehv.epdg.epc.mnc004.mcc204.pub.3gppnetwork.org).

Grappige daar aan is dat het IP-adres wel van Vodafone is, maar de domeinnaam is van GSM Association.

tcpdump liet mij tijdens het gesprek zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
09:49:53.218688 IP (tos 0x0, ttl 64, id 57446, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcb7), length 116
09:49:53.222688 IP (tos 0x0, ttl 64, id 0, offset 0, flags [DF], proto UDP (17), length 48)
    192.168.8.138.35786 > 192.168.1.10.7788: [udp sum ok] UDP, length 20
09:49:53.222688 IP (tos 0x0, ttl 64, id 0, offset 0, flags [DF], proto UDP (17), length 48)
09:49:53.226688 IP (tos 0x0, ttl 55, id 27971, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 128)
    62.140.156.66.4500 > 192.168.8.153.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x0e1898fe,seq=0x1556), length 100
09:49:53.238689 IP (tos 0x0, ttl 64, id 44997, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcb8), length 116
09:49:53.258691 IP (tos 0x0, ttl 64, id 44820, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcb9), length 116
09:49:53.266691 IP (tos 0x0, ttl 64, id 0, offset 0, flags [DF], proto UDP (17), length 48)
    192.168.8.133.37254 > 192.168.1.10.7788: [udp sum ok] UDP, length 20
09:49:53.266691 IP (tos 0x0, ttl 64, id 0, offset 0, flags [DF], proto UDP (17), length 48)
09:49:53.274692 IP (tos 0x0, ttl 64, id 0, offset 0, flags [DF], proto UDP (17), length 48)
09:49:53.274692 IP (tos 0x0, ttl 64, id 0, offset 0, flags [DF], proto UDP (17), length 48)
09:49:53.278692 IP (tos 0x0, ttl 64, id 2614, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcba), length 116
09:49:53.298694 IP (tos 0x0, ttl 64, id 49934, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcbb), length 116
09:49:53.318695 IP (tos 0x0, ttl 64, id 13985, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcbc), length 116
09:49:53.338697 IP (tos 0x0, ttl 64, id 53281, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcbd), length 116
09:49:53.358698 IP (tos 0x0, ttl 64, id 20723, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcbe), length 116

Verkeer lijkt dus gewoon encrypted te zijn, niet direct verder gekeken, maar de ESP laat wel blijken dat het encrypted is.

Energie verbruik thuis - Ceph, CloudStack en ZFS consultancy: 42on B.V. - "NAT maakt meer kapot dan je lief is"

• SafariFlow
quote:
Snow_King schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:31:
Ik heb het op mijn iPhone 7 nu al een paar dagen aan staan en werkt prima.

Ik zou geen Tweaker zijn als ik met tcpdump op mijn router niet even zou kijken wat ik aan verkeer zie.

Ik zag mijn telefoon verkeer sturen naar 62.140.156.66 (ehv.epdg.epc.mnc004.mcc204.pub.3gppnetwork.org).

Grappige daar aan is dat het IP-adres wel van Vodafone is, maar de domeinnaam is van GSM Association.

tcpdump liet mij tijdens het gesprek zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
09:49:53.218688 IP (tos 0x0, ttl 64, id 57446, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcb7), length 116
09:49:53.226688 IP (tos 0x0, ttl 55, id 27971, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 128)
    62.140.156.66.4500 > 192.168.8.153.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x0e1898fe,seq=0x1556), length 100
09:49:53.238689 IP (tos 0x0, ttl 64, id 44997, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcb8), length 116
09:49:53.258691 IP (tos 0x0, ttl 64, id 44820, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcb9), length 116
09:49:53.278692 IP (tos 0x0, ttl 64, id 2614, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcba), length 116
09:49:53.298694 IP (tos 0x0, ttl 64, id 49934, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcbb), length 116
09:49:53.318695 IP (tos 0x0, ttl 64, id 13985, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcbc), length 116
09:49:53.338697 IP (tos 0x0, ttl 64, id 53281, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcbd), length 116
09:49:53.358698 IP (tos 0x0, ttl 64, id 20723, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 144)
    192.168.8.153.4500 > 62.140.156.66.4500: [no cksum] UDP-encap: ESP(spi=0x04f50052,seq=0xcbe), length 116

Verkeer lijkt dus gewoon encrypted te zijn, niet direct verder gekeken, maar de ESP laat wel blijken dat het encrypted is.
3gppnetwork.org 'is inderdaad van de GSMA'. Alle LTE APN's en NAPTR records eindigen altijd met epc.mncXXX.mccXXX.(pub.)3gppnetwork.org. geldt voor alle providers wereldwijd.

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11:31

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
SafariFlow schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:24:
[...]

3gppnetwork.org 'is inderdaad van de GSMA'. Alle LTE APN's en NAPTR records eindigen altijd met epc.mncXXX.mccXXX.(pub.)3gppnetwork.org. geldt voor alle providers wereldwijd.
Duidelijk! Dat wist ik niet.

Wel jammer dat het APN IPv4-only is, zou leuker zijn geweest als dat APN al via IPv6 beschikbaar was geweest.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
; <<>> DiG 9.9.5-3ubuntu0.10-Ubuntu <<>> NS mnc004.mcc204.pub.3gppnetwork.org
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 40945
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 2, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 4096
;; QUESTION SECTION:
;mnc004.mcc204.pub.3gppnetwork.org. IN  NS

;; ANSWER SECTION:
mnc004.mcc204.pub.3gppnetwork.org. 86400 IN NS  dnsit02.vodafone.nl.
mnc004.mcc204.pub.3gppnetwork.org. 86400 IN NS  dnsit01.vodafone.nl.

Vodafone host daar dus de DNS voor. Wel zonde dat DNSSEC ook niet werkt op die hostname, dat zou een extra stuk goede beveiliging zijn geweest.

Energie verbruik thuis - Ceph, CloudStack en ZFS consultancy: 42on B.V. - "NAT maakt meer kapot dan je lief is"

quote:
timmie1 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 22:30:
Weet iemand hier of Vodafone deze maand weer dagen met onbeperkt dataverkeer heeft vanwege de feestdagen? Of doen ze misschien extra data cadeau, net als KPN?

Ik kan niet wachten om het 4g+ netwerk uit te testen. :)
Eerste en tweede kerstdag weer onbeperkt data *O*
Zowel abonnement als prepaid (mits je in de afgelopen 12 maanden een keer hebt opgewaardeerd).
Zie https://vodafone.nl/kerst

robertwebbe wijzigde deze reactie 19-12-2016 10:50 (10%)

Pagina: 1 ... 48 ... 54 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*