Op de geplande kaart die er toen op stond was ook de dekking van -96 tot -101 zichtbaar. Op de huidige kaart zie je de dekking tot -96.
Dus eigenlijk was de oude kaart te optimistisch?
-96 dBm? Hoe wordt dan gemeten? Met mijn telefoon heb ik op bepaalde plekken waar dekking zou moeten zijn nog niet eens -130 dBm ontvangst (buiten, niet in de auto).
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik denk dat de huidige kaart een realistischer beeld geeft. Wat een site in theorie kan dekken, komt nooit overeen met wat je in de praktijk echt hebt (omgevingsfactoren). Het is en blijft een indicatie.
Neem het IJselmeer als voorbeeld. De VF kaart geeft aan dat daar geen dekking aanwezig is, maar in theorie zou die er wel kunnen zijn. Het wordt alleen niet weergegeven. KPN laat dit bijvoorbeeld wel zien. Hoogstwaarschijnlijk, omdat ze meer dekking per site laten zien (bijv tot -110).
@ The Wizard. Het wordt niet gemeten, maar het is een theoretische uitdraai van hoe ver een site kan zenden (rekening houdend met de hoogte, tilt en dergelijke). Daar binnen heb je verschillende lagen (signaalsterktes) per 5, 10 of 15 dBm. De lagen kun je zien als Deep indoor/Indoor/Outdoor zoals T-Mo dit laat zien op hun dekkingskaart.
Neem het IJselmeer als voorbeeld. De VF kaart geeft aan dat daar geen dekking aanwezig is, maar in theorie zou die er wel kunnen zijn. Het wordt alleen niet weergegeven. KPN laat dit bijvoorbeeld wel zien. Hoogstwaarschijnlijk, omdat ze meer dekking per site laten zien (bijv tot -110).
@ The Wizard. Het wordt niet gemeten, maar het is een theoretische uitdraai van hoe ver een site kan zenden (rekening houdend met de hoogte, tilt en dergelijke). Daar binnen heb je verschillende lagen (signaalsterktes) per 5, 10 of 15 dBm. De lagen kun je zien als Deep indoor/Indoor/Outdoor zoals T-Mo dit laat zien op hun dekkingskaart.
Ok, bedankt voor de uitleg
@SafariFlow: heeft de verminderde weergave op de kaart niet ook te maken met het niet accepteren van zwakke signalen door de Vodafone-sites? M.a.w. zelfs al ontvang je nog heel zwak een site, dan kun je er niks mee omdat de site dat niet wil? (evt. ook RSRQ-gerelateerd)
Heb in pm nog even een netwerkscan incl. cell-ID's gestuurd van een locatie waar ik er bij ongeveer -115 vanaf word gegooid terwijl ik vanaf dezelfde site nog "volle bak" 3G-ontvangst heb...
Heb in pm nog even een netwerkscan incl. cell-ID's gestuurd van een locatie waar ik er bij ongeveer -115 vanaf word gegooid terwijl ik vanaf dezelfde site nog "volle bak" 3G-ontvangst heb...
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Nee, dat heeft daar niet mee te maken. Dan zou de dekking per site nog kleiner moeten zijn.
Ik zag het. Heb nog geen tijd gehad om er naar te kijken, maar zal dat snel doen. Volledig 3G, maar geen 4G is heel vreemd.
Ik zag het. Heb nog geen tijd gehad om er naar te kijken, maar zal dat snel doen. Volledig 3G, maar geen 4G is heel vreemd.
Hallo, ik heb nu een iphone6 maar alleen op 3 hoog in Doetinchem-centrum 2/3 streepjes 4G bereik. In het centrum heb ik geen bereik en ook in een woning aan de overkant van de straat heb ik 3G. Als ik op "Serving Cell info" kijk staat daar alleen 3 (net als toen ik de 5C had). De medewerker van Vodafone beweerde eerder dat de 6 een beter 4G bereik had dan de 5C maar dat is helaas hier niet zo! Die 4G mast staat op de Verheulsweide hier in Doetinchem en dat is niet bepaald in het centrum. Contact met Vodafone gehad en die zeggen dat ik wel degelijk ook via 900 G4 ontvangst moet hebben in het centrum. (ook volgens de dekkingskaart is er 4G in het centrum van Doetinchem)
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong
Wat is precies je vraag?marcellux schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 20:12:
Hallo, ik heb nu een iphone6 maar alleen op 3 hoog in Doetinchem-centrum 2/3 streepjes 4G bereik. In het centrum heb ik geen bereik en ook in een woning aan de overkant van de straat heb ik 3G. Als ik op "Serving Cell info" kijk staat daar alleen 3 (net als toen ik de 5C had). De medewerker van Vodafone beweerde eerder dat de 6 een beter 4G bereik had dan de 5C maar dat is helaas hier niet zo! Die 4G mast staat op de Verheulsweide hier in Doetinchem en dat is niet bepaald in het centrum. Contact met Vodafone gehad en die zeggen dat ik wel degelijk ook via 900 G4 ontvangst moet hebben in het centrum. (ook volgens de dekkingskaart is er 4G in het centrum van Doetinchem)
Vodafone-medewerker haalt iPhone 5 en 5C door elkaar. 5C heeft precies even goed bereik als 6.
Dat je een nieuwe telefoon krijgt hoeft niet per se te zeggen dat je een beter bereik hebt.
Ik heb zelf de iPhone 6 Plus en heb iets beter bereik dan mijn oude Note 2.
Hoe hoger je in een gebouw zit, des te beter je bereik vaak wordt.
Het ligt er echt aan in welke omgeving je bevindt. Stel er zit veel bebouwing tussen mast/ locatie waar jij je bevindt. Dan kun je het vaak wel schudden met het bereik. En 4G wordt op 800/1800 MHz gezonden, niet op 900 MHz.
Er staat wel een Vodafone 3G mast in het centrum, wellicht hebben ze plannen om die mast te updaten naar 4G. Dat zou dan wel betekenen dat je 4G hebt in het centrum.
Ik heb zelf de iPhone 6 Plus en heb iets beter bereik dan mijn oude Note 2.
Hoe hoger je in een gebouw zit, des te beter je bereik vaak wordt.
Het ligt er echt aan in welke omgeving je bevindt. Stel er zit veel bebouwing tussen mast/ locatie waar jij je bevindt. Dan kun je het vaak wel schudden met het bereik. En 4G wordt op 800/1800 MHz gezonden, niet op 900 MHz.
Er staat wel een Vodafone 3G mast in het centrum, wellicht hebben ze plannen om die mast te updaten naar 4G. Dat zou dan wel betekenen dat je 4G hebt in het centrum.
[ Voor 4% gewijzigd door leroy98ecker op 02-10-2014 20:26 ]
Net antenneregister gevonden, nice 
Maareeh, is er een mogelijkheid om te zien welke provider op een mast zit?
Ja dat kun je zien aan de frequenties.UltraSub schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 20:26:
Net antenneregister gevonden, nice
In deze afbeelding kun je zien welke frequenties bij welke provider horen:
Er was geen vraag of mss hoe dat kan dat op de dekkingskaart van Doetinchem in het centrum wel 4G beschikbaar is. Ik heb contact gehad met de medewerker van Vodafone die mij zei dat ik een andere sim moest proberen. Het vreemde is dat op de dekkingskaart van Vodafone wel de iphone5 apart staat vermeld. Ik heb wel bereik op 1800 maar niet op 900 en dat moet wel kunnen. Er is dus geen directe vraag maar mss dat jullie weten waar dat aan kan liggen!
Ik weet niet hoe het centrum eruit ziet, maar ik weet wel dat in Zoetermeer min of meer hetzelfde speelt: daar ligt een soort verhoogd winkelcentrum en daar is ook geen 4G-dekking (mja, 1 streepje dat vaak wegvalt) terwijl de kaart het wel weergeeft.
Helaas komt dit doordat Vodafone nog niet alle masten heeft omgebouwd. De dekking is gewoon nog niet wat hij zou moeten zijn en ik verwacht dat het pas af is als in april(?) alle masten zijn omgebouwd. De kaart is een computermodel wat in mijn ervaring voor 4G redelijk klopt, maar op sommige plekken vanwege afwijkende of dichtere bebouwing dus niet. Kan in Doetinchem-centrum ook het geval zijn, dat die mast op het bedrijventerrein niet zo ver komt
Helaas komt dit doordat Vodafone nog niet alle masten heeft omgebouwd. De dekking is gewoon nog niet wat hij zou moeten zijn en ik verwacht dat het pas af is als in april(?) alle masten zijn omgebouwd. De kaart is een computermodel wat in mijn ervaring voor 4G redelijk klopt, maar op sommige plekken vanwege afwijkende of dichtere bebouwing dus niet. Kan in Doetinchem-centrum ook het geval zijn, dat die mast op het bedrijventerrein niet zo ver komt
Verwijderd
Overgestapt van een iPhone 5 naar een iPhone 6 en ik moet zeggen het bereik is een stuk beter (overal) en het netwerk voelt ook een stuk sneller aan
Dat ervaar ik ook. Als ik nu een gebied in rijd waarvan ik weet dat er 4G dekking is maar mijn toestel nog op 3G blijft hangen (omdat er nog een sessie actief is) ga ik nu via Instellingen, Mobiel netwerk en dan klik ik op Schakel 4G in. En dan binnen 1-2 seconden zie ik dat die al op 4G staat, bij de 5 duurde dat veel langer.
Verwijderd
Ja precies! Eigenlijk heb ik die 4G schakelaar altijd ingeschakeld, batterij is ook een stuk beter natuurlijkZxui schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 11:46:
Dat ervaar ik ook. Als ik nu een gebied in rijd waarvan ik weet dat er 4G dekking is maar mijn toestel nog op 3G blijft hangen (omdat er nog een sessie actief is) ga ik nu via Instellingen, Mobiel netwerk en dan klik ik op Schakel 4G in. En dan binnen 1-2 seconden zie ik dat die al op 4G staat, bij de 5 duurde dat veel langer.
Sterker nog: 4G (800/1800MHz) zit op lagere frequenties dan 3G (2100MHz). Je 4G bereik zou sowieso beter moeten zijn, zeker binnenshuis = beter voor je batterij.Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 12:07:
[...]
Ja precies! Eigenlijk heb ik die 4G schakelaar altijd ingeschakeld, batterij is ook een stuk beter natuurlijk
nieuwe simkaart gehaald op advies van Vodafone Webcare maar de verkoper in de Vodafone winkel zei al dat er geen 4G bereik was in het centrum van Doetinchem. En inderdaad heeft de nieuwe sim niet geholpen. Ik zou het fijn vinden als het dekkingskaartje op hun site wat nauwkeuriger was.
Nieuwe simkaart is volgens mij gewoon een exit script als de klantenservice ook geen oplossing meer weet. Voor de gekste problemen laten ze je een simwissel doen en vervolgens helpt het geen steek.
Alleen zijn er wel veel meer 3G-masten dan 4G-masten.SooK schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 15:46:
[...]
Sterker nog: 4G (800/1800MHz) zit op lagere frequenties dan 3G (2100MHz). Je 4G bereik zou sowieso beter moeten zijn, zeker binnenshuis = beter voor je batterij.
Het zou mij ook niet verbazen dat ze je een simwissel laten doen als myvodafone weer eens niet werkt
Ik zie vooral veel negatieve ervaringen, dus laat ik even een positieve ervaring toevoegen: als ik thuis binnen ben trek ik gewoon 50Mbit down en 30Mbit up via Vodafone 4G op een iPhone 5S. Zit op 3 hoog in een flat, dat kan dus een beetje uitmaken. 8031AT
Onderweg tot nu toe nog geen complete uitval gehad, op z'n ergst een keertje naar 3G geschakeld, dat is vooral in de trein en op de snelweg zo nu en dan een keer gebeurd. Over het algemeen in Utrecht, Amersfoort en Arnhem prima bereik, in Zwolle en omstreken (grootste stuk Overijssel eigenlijk gewoon) goed bereik. Laagste wat ik ooit ben tegen gekomen was 15Mbit down en 12Mbit up.
Onderweg tot nu toe nog geen complete uitval gehad, op z'n ergst een keertje naar 3G geschakeld, dat is vooral in de trein en op de snelweg zo nu en dan een keer gebeurd. Over het algemeen in Utrecht, Amersfoort en Arnhem prima bereik, in Zwolle en omstreken (grootste stuk Overijssel eigenlijk gewoon) goed bereik. Laagste wat ik ooit ben tegen gekomen was 15Mbit down en 12Mbit up.
Een iPhone 5 ondersteund alleen 4G op de 1800 band. Niet op de 800 band.marcellux schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 22:53:
Er was geen vraag of mss hoe dat kan dat op de dekkingskaart van Doetinchem in het centrum wel 4G beschikbaar is. Ik heb contact gehad met de medewerker van Vodafone die mij zei dat ik een andere sim moest proberen. Het vreemde is dat op de dekkingskaart van Vodafone wel de iphone5 apart staat vermeld. Ik heb wel bereik op 1800 maar niet op 900 en dat moet wel kunnen. Er is dus geen directe vraag maar mss dat jullie weten waar dat aan kan liggen!
Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
Verwijderd
Heerlen (Atrium Medisch Centrum) 4/10/2014 19:30
Download: 9.56 Upload 0.25
Met mijn T-Mobile 3G trek ik nog meer.
Download: 9.56 Upload 0.25
Met mijn T-Mobile 3G trek ik nog meer.
Is dat pas sindskort zo?johnkeates schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 23:10:
Ik zie vooral veel negatieve ervaringen, dus laat ik even een positieve ervaring toevoegen: als ik thuis binnen ben trek ik gewoon 50Mbit down en 30Mbit up via Vodafone 4G op een iPhone 5S. Zit op 3 hoog in een flat, dat kan dus een beetje uitmaken. 8031AT
Op dat rode spiegelende kantoor tussen Deltion en de Kwikfit is onlangs een air antenne geplaatst, waar nu 4G vanaf komt. Daarvoor was 4G niet zo snel in Holtenbroek, geloof ik?
Wel mooi om te zien dat ze zelfs binnen steden die al een half jaar 4G hadden, de dekking nog sterk aan het verbeteren zijn.
In Utrecht moeten nog steeds antennes worden omgebouwd. Volgens mij zelfs in Amsterdam nog genoeg zelfs. Dus dekking gaat sowieso nog verbeteren overal hoor.
Hier vanmorgen de abonnementen verlengd, binnen een uurtje was alles al geactiveerd en werkt 4G in Rotterdam met 45Mbit/s down erg lekker. Even kijken hoe het in de rest van Nederland werkt 
Wordt elke 2G site uiteindelijk omgebouwd eigenlijk?Sorcerer8472 schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 12:00:
In Utrecht moeten nog steeds antennes worden omgebouwd. Volgens mij zelfs in Amsterdam nog genoeg zelfs. Dus dekking gaat sowieso nog verbeteren overal hoor.
[ Voor 47% gewijzigd door MensionXL op 05-10-2014 21:08 ]
Dat zal wel zoveel mogelijk de doelstelling zijn van Vodafone.
Gister trouwens nog een flink stuk door de polder gereisd, wat een treurnis. Amper 4G te bekennen buiten de bewoonde gebieden. "Landelijke dekking"
Gister trouwens nog een flink stuk door de polder gereisd, wat een treurnis. Amper 4G te bekennen buiten de bewoonde gebieden. "Landelijke dekking"
Vaak is het er wel maar switcht je telefoon langzaam terug van 2G/3G naar 4G. Moet wel zeggen dat ik geen ervaring heb met Vodafone 4G in de polder.
Ik heb een tijdje geleden (1 maand geleden) een rit gemaakt tussen Almere, Lelystad en Zeewolde (100 km). Telefoons had ik geforceerd op 4G, Vodafone kwam op 55% beschikbaarheid en KPN 98%. Daar zit nog een behoorlijk verschil in helaas.
Ik was zaterdag in Oost Gouda (achterwillens), gewoon 2G verbindingP.K. schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:32:
Dat zal wel zoveel mogelijk de doelstelling zijn van Vodafone.
Dat hele verhaal 'er moeten nog torens worden omgezet', kom dan ook niet met nieuws naarbuiten dat je al landelijke dekking heb..
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Eigenlijk zou Tweakers (of een andere tech website) eens onderzoek moeten doen naar 4G bereik/kwaliteit door Nederland. Met als vermoedelijke uitkomst:
- KPN heeft verreweg het grootste gedeelte van NL gecovered met voldoende snelheid
- Vodafone heeft weliswaar in vele gedeeltes van NL bereik, maar ook in veel gevallen geen coverage
- T-Mobile heeft in de omgebouwde gedeeltes een kwalitatief vergelijkbaar netwerk met KPN en veel minder snel last van verstoppingen op het network. Alleen moet je niet buiten het omgebouwde gebied komen.
Daarnaast ben ik wel benieuwd welke percentages van de masten direct op glasvezel zitten, welke met één link naar een mast met glasvezel en welke met meerdere links tussen masten (daisychainen zoals het hier op het forum genoemd wordt).
- KPN heeft verreweg het grootste gedeelte van NL gecovered met voldoende snelheid
- Vodafone heeft weliswaar in vele gedeeltes van NL bereik, maar ook in veel gevallen geen coverage
- T-Mobile heeft in de omgebouwde gedeeltes een kwalitatief vergelijkbaar netwerk met KPN en veel minder snel last van verstoppingen op het network. Alleen moet je niet buiten het omgebouwde gebied komen.
Daarnaast ben ik wel benieuwd welke percentages van de masten direct op glasvezel zitten, welke met één link naar een mast met glasvezel en welke met meerdere links tussen masten (daisychainen zoals het hier op het forum genoemd wordt).
T-Mobile gaf aan dat 75% van de locaties op glas aangesloten zit (2x 1 Gbit/s redundantie), allemaal in een local loop. De overige 25% zijn microwave verbindingen van minimaal 300 Mbit/s. Ze gebruiken geen danst claim verbindingen (meer). Dit geldt uiteraard alleen voor het omgebouwde gebied.
KPN en Vodafone geven deze gegevens helaas niet prijs.
KPN en Vodafone geven deze gegevens helaas niet prijs.
Ik heb nu ook 4G van vodafone op mijn nexus 5 maar wat mij opvalt is dat het bereik maar mondjesmaat is. Op kantoor (zuidoost) is dit vaak 2 of 3 streepjes, thuis met mazzel een streepje. Ik heb op kantoor niet zoveel last want we hebben een erg goede wifi-dekking. Thuis idem dito maar ik ben toch wel benieuwd hoe het in de kroeg zit bijvoorbeeld. Als ik even op de kaart kijk zie ik gewoon dat KPN een shitload aan masten op 4G heeft en vodafone hier en daar een mast met 4g heeft.

Ik woon in de noordelijke cirkel, stappen doe ik meestal in de kleine cirkel. Nu verbaast het me niks dat het bereik indoor gewoon kut is. Binnen heb ik zelfs gewoon geen bereik regelmatig.
Iemand die weet of Vodafone hier nog wat aan gaat doen? Want zo heb ik niks aan dat 4g natuurlijk.
Daarnaast ben ik ook wel benieuwd waar de masten van vodafone en andere telco's staan voor umts, gsm, edge e.d.
Via het antenneregister kom ik er niet achter (wel antenne's, geen eigenaar) en via opensignal klopt de locatie volgens mij voor geen meter: http://opensignal.com/. Als ik nou weet dat er nog masten omgebouwd moeten worden op korte termijn dan ben ik wel benieuwd waar, als er een mast bij mij in de buurt is vind ik het prima om nog een of twee maanden te moeten wachten, maar als er niks in de buurt is en komt moet ik toch maar wat anders zoeken.

Ik woon in de noordelijke cirkel, stappen doe ik meestal in de kleine cirkel. Nu verbaast het me niks dat het bereik indoor gewoon kut is. Binnen heb ik zelfs gewoon geen bereik regelmatig.
Iemand die weet of Vodafone hier nog wat aan gaat doen? Want zo heb ik niks aan dat 4g natuurlijk.
Daarnaast ben ik ook wel benieuwd waar de masten van vodafone en andere telco's staan voor umts, gsm, edge e.d.
Via het antenneregister kom ik er niet achter (wel antenne's, geen eigenaar) en via opensignal klopt de locatie volgens mij voor geen meter: http://opensignal.com/. Als ik nou weet dat er nog masten omgebouwd moeten worden op korte termijn dan ben ik wel benieuwd waar, als er een mast bij mij in de buurt is vind ik het prima om nog een of twee maanden te moeten wachten, maar als er niks in de buurt is en komt moet ik toch maar wat anders zoeken.
[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 06-10-2014 20:39 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Deze website geeft alle antenne's weer van alle telco's.
www.ltemasten.nl
Ze zeggen ''landelijke'' dekking te hebben. Maar ze gaan nog vele locaties ombouwen zodat er een betere dekking ontstaat. Wanneer dit gaat gebeuren zie je vanzelf.
www.ltemasten.nl
Ze zeggen ''landelijke'' dekking te hebben. Maar ze gaan nog vele locaties ombouwen zodat er een betere dekking ontstaat. Wanneer dit gaat gebeuren zie je vanzelf.
Helaas klopt niet alles op ltemasten.nl, door de frequentiewissels zijn veel antennes bij de verkeerde providers geplaatst.leroy98ecker schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:46:
Deze website geeft alle antenne's weer van alle telco's.
www.ltemasten.nl
Het beste kun je op het antenneregister kijken en dan de bijbehorende frequenties vergelijken. Frequenties staan hier: http://4gmasten.nl/acht-inform/lte-banden-en-frequenties
Als er geen zichtbare frequentie staat is het een KPN locatie (Op de 900 en 1800 MHz GSM frequenties). KPN geeft een frequentiebereik door ipv 1 frequentie. En dat kan de nieuwe antenneregister niet goed aan.
@NoxiuZ: op dat kaartje ziet het er wel dramatisch uit ja, maar dat kaartje loopt ook al een paar maanden achter. Zou goed kunnen dat er nog wat bij is gekomen qua dekking. Ik ken een paar plekken die al 2 maanden geleden ofzo zijn omgebouwd én geactiveerd en die staan er nog niet op 
Maar binnen geen bereik, daarmee bedoel je alleen 4G dus? Wat betreft 2G-masten kun je kijken op ltemasten.nl (met wat foutjes erin inderdaad), door bijv. GSM + Vodafone aan te zetten en de rest uit te zetten. Dan zie je dat Vodafone inderdaad wel wat minder masten heeft dan KPN maar dat het ook niet zo heel enorm dramatisch minder is. Ze moeten alleen nog even flink aan de bak met ombouwen, alleen op hun forum zijn minder "netwerkverbeteringen" te zien dan vóór 1 oktober helaas...
Bij Android gaat berekening bij streepjes met 4G een beetje raar en incorrect voor m'n gevoel. Of juist veel correcter dan vroeger, dat kan ook
Hoe dan ook zie je nu vaak 3 streepjes bij dezelfde signaalsterkte waar je er bij 2G 5 ziet. Zie je 5 streepjes 4G, dan kun je de mast zo ongeveer zien (bij HTC One M8 iig).
Maar binnen geen bereik, daarmee bedoel je alleen 4G dus? Wat betreft 2G-masten kun je kijken op ltemasten.nl (met wat foutjes erin inderdaad), door bijv. GSM + Vodafone aan te zetten en de rest uit te zetten. Dan zie je dat Vodafone inderdaad wel wat minder masten heeft dan KPN maar dat het ook niet zo heel enorm dramatisch minder is. Ze moeten alleen nog even flink aan de bak met ombouwen, alleen op hun forum zijn minder "netwerkverbeteringen" te zien dan vóór 1 oktober helaas...
Bij Android gaat berekening bij streepjes met 4G een beetje raar en incorrect voor m'n gevoel. Of juist veel correcter dan vroeger, dat kan ook
[ Voor 28% gewijzigd door Sorcerer8472 op 07-10-2014 10:07 ]
Ennn... Antenneregister heeft weer een update gekregen
Maar ook van Vodafone?Sorcerer8472 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:32:
Ja, zowel Vodafone als KPN hebben een paar interessante nieuwe locaties erin staan zie ik
Merkte gisteren in de supermarkt (diep binnen een betonnen kolos) dat er nog steeds 4G wordt opgeschroefd. In de wijk was al 4G (matig signaal, redelijk vaak terug schakelend naar 3G), maar in de supermarkt had ik over het algemeen geheel geen signaal (geen data en vaak ook geen telefoon).
Gisteren had ik opeens volle bak 4G binnen de supermarkt in de betonnen kolos, dus zal wel ergens wat bijgeplaatst zijn.
Gisteren had ik opeens volle bak 4G binnen de supermarkt in de betonnen kolos, dus zal wel ergens wat bijgeplaatst zijn.
Hmm, jammer dat je niet op datum kan filteren in het Antenneregister. Dan maar wachten op een update van ltemasten.nlSorcerer8472 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:54:
Ja, zowel Vodafone als KPN hebben een paar interessante nieuwe locaties erin staan zie ik
Ik was trouwens gisteren op een locatie waar ik een jaar geleden 1 - 2 streepjes 3G had en dat het zelfs terugviel naar 2G maar nu na plaatsing van nieuwe AIR's lijkt het stabiel 2 - 3 streepjes 3G te zijn geworden, terwijl er geen nieuwe antennes in de omgeving zijn bijgeplaatst. Toch opmerkelijk
[ Voor 31% gewijzigd door MensionXL op 09-10-2014 12:34 ]
Ik heb ook afgelopen tijd een lichte verbetering indoor gemerkt. Lijkt wat minder snel weg te vallen, terwijl er niks extra is omgebouwd in de omgeving.
Wat sowieso opvalt is dat 4G héél snel terugvalt naar 2G of 3G, zelfs als het signaal maar heel kort wegvalt. Terugkomen naar 4G duurt vervolgens redelijk lang, vooral als het 4G-signaal zwak is.
Ik neem aan dat dit gedrag wordt aangepast als VoLTE actief is straks. Zou tenminste logisch zijn.
Wat sowieso opvalt is dat 4G héél snel terugvalt naar 2G of 3G, zelfs als het signaal maar heel kort wegvalt. Terugkomen naar 4G duurt vervolgens redelijk lang, vooral als het 4G-signaal zwak is.
Ik neem aan dat dit gedrag wordt aangepast als VoLTE actief is straks. Zou tenminste logisch zijn.
Ik ben bezig om een scriptje te maken dat semi-live (bijv. 1x per dag updaten, zou vaker kunnen maar dat heeft niet zoveel nut) het antenneregister op Google Maps laat zien op gebruiksvriendelijke wijze. Duurt nog wel even omdat ik niet zoveel tijd heb alleen. Maar de informatie is allemaal publiekelijk beschikbaar in .json-formaat.MensionXL schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:12:
[...]
Hmm, jammer dat je niet op datum kan filteren in het Antenneregister. Dan maar wachten op een update van ltemasten.nl
Helaas nog geen update van het excel document...Sorcerer8472 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:32:
Ik ken intussen alweer een site van Vodafone die vlak is omgebouwd na de update, handige manier om te zien wanneer hij de volgende keer weer is geupdate
De dekkingskaart is intussen weer aangepast. Je ziet nu "4G: Goed" en "4G: Redelijk Goed". Hier worden 2 lagen over elkaar heen gelegd; de oude laag en de nieuwe laag (die vergelijkbaar is met 2G).
Ik heb nog niet echt getest maar ben benieuwd of er nu ook netwerksettings zijn veranderd. Heb nog steeds het gevoel dat ik erg snel naar 2G/3G word gebonjourd. Moet trouwens zeggen dat ik het gevoel heb dat de latency en het opvragen van pagina's sterk is verbeterd sinds een paar weken. Voelt echt lekker snel en snappy aan allemaal nu! Ook speedtests zijn hoger.
Iemand trouwens foto's van deze? Heb er nog steeds geen gespot in het echt:
http://www.4gdekking.nl/n...tennes-vijf-grote-steden/
Ik heb nog niet echt getest maar ben benieuwd of er nu ook netwerksettings zijn veranderd. Heb nog steeds het gevoel dat ik erg snel naar 2G/3G word gebonjourd. Moet trouwens zeggen dat ik het gevoel heb dat de latency en het opvragen van pagina's sterk is verbeterd sinds een paar weken. Voelt echt lekker snel en snappy aan allemaal nu! Ook speedtests zijn hoger.
Iemand trouwens foto's van deze? Heb er nog steeds geen gespot in het echt:
http://www.4gdekking.nl/n...tennes-vijf-grote-steden/
[ Voor 13% gewijzigd door Sorcerer8472 op 10-10-2014 17:07 ]
Hahaha, dat is wel heel gemakkelijk, nou krijgen ze nog meer klachten. In de normale blauwe gebieden is de dekking vaak al optimistisch, en met deze wijziging is het helemaal absurd.
Als Vodafone nou gewoon eerlijk is, is er ook niks aan de hand. Gewoon zeggen: Landelijke dekking is het nog niet, maar we zijn druk bezig. Ze hadden beter april 2015 kunnen laten staan...
Als Vodafone nou gewoon eerlijk is, is er ook niks aan de hand. Gewoon zeggen: Landelijke dekking is het nog niet, maar we zijn druk bezig. Ze hadden beter april 2015 kunnen laten staan...
Toevallig wilde ik net een berichtje gaan sturen naar dit topic over mijn eerste ervaring met die 4G small-cells
.
Ik merkte vanaf woensdag opeens dat op een locatie waar ik vaak kom (metro/tram halte Vrije Universiteit), dat daar het 4G bereik opeens perfect was, waar dit voorheen misschien net 1 a 2 streepjes was.
Nadat ik meteen de field test app opende op m'n iphone
, kwam ik erachter dat ik verbonden was met band 7!
Daarnaast was het ook zo dat het bereik best redelijk snel weer minder weg, zodra ik een meter of 100 van het halte vandaan was.
Het moest dus wel een small cell zijn, echter heb ik de cell zélf nog niet kunnen spotten, maar het schijnt dat deze vrij goed weggewerkt zit in de abri.
Wel moet ik zeggen dat ze ongeveer een maandje geleden half naast/op de halte bezig waren met een glasvezel kabel aan te leggen, toen vroeg ik mij al af waarvoor..
Waarschijnlijk zal dat dus voor die small cell geweest zijn.
Verder heb ik nog geen andere gespot, richting Amstelveen zijn er in ieder geval geen andere haltes voorzien van een small-cell (of deze staat nog niet aan).
Richting Amsterdam heb ik nog niet goed kunnen uittesten, maar daar zullen er ongetwijfeld wel meerdere zijn.
Of dit ook in elke halte zit, durf ik niet te zeggen., maar Vodafone gaf al aan dat dit vooral op de drukke plekken zou zijn en dat de metro halte bij de VU in Amsterdam wél

Ook de snelheden zijn niet mis, ondanks dat de kanaalbreedte maar 10 MHz is.

Maandag ga ik denk ik even rondkijken waar die small-cell zich nou precies bevindt, of dit nu daadwerkelijk in een abri verwerkt zit daar of aan een lantaarnpaal bevestigt is in de buurt, zoals op de afbeelding op 4gdekking.nl te zien is.
Edit: excuses, blijkbaar werkte het toch niet helemaal via dropbox, alhoewel ik 't zelf wel kon zien.
Hoe zorgen jullie voor een werkende dropbox link?
On topic: dat dacht ik inderdaad ook, dus daarom weet ik ook niet 100% zeker dat die glasvezelkabel bedoeld was voor die small-cell.
Ik merkte vanaf woensdag opeens dat op een locatie waar ik vaak kom (metro/tram halte Vrije Universiteit), dat daar het 4G bereik opeens perfect was, waar dit voorheen misschien net 1 a 2 streepjes was.
Nadat ik meteen de field test app opende op m'n iphone
Daarnaast was het ook zo dat het bereik best redelijk snel weer minder weg, zodra ik een meter of 100 van het halte vandaan was.
Het moest dus wel een small cell zijn, echter heb ik de cell zélf nog niet kunnen spotten, maar het schijnt dat deze vrij goed weggewerkt zit in de abri.
Wel moet ik zeggen dat ze ongeveer een maandje geleden half naast/op de halte bezig waren met een glasvezel kabel aan te leggen, toen vroeg ik mij al af waarvoor..
Waarschijnlijk zal dat dus voor die small cell geweest zijn.
Verder heb ik nog geen andere gespot, richting Amstelveen zijn er in ieder geval geen andere haltes voorzien van een small-cell (of deze staat nog niet aan).
Richting Amsterdam heb ik nog niet goed kunnen uittesten, maar daar zullen er ongetwijfeld wel meerdere zijn.
Of dit ook in elke halte zit, durf ik niet te zeggen., maar Vodafone gaf al aan dat dit vooral op de drukke plekken zou zijn en dat de metro halte bij de VU in Amsterdam wél

Ook de snelheden zijn niet mis, ondanks dat de kanaalbreedte maar 10 MHz is.

Maandag ga ik denk ik even rondkijken waar die small-cell zich nou precies bevindt, of dit nu daadwerkelijk in een abri verwerkt zit daar of aan een lantaarnpaal bevestigt is in de buurt, zoals op de afbeelding op 4gdekking.nl te zien is.
Edit: excuses, blijkbaar werkte het toch niet helemaal via dropbox, alhoewel ik 't zelf wel kon zien.
Hoe zorgen jullie voor een werkende dropbox link?
On topic: dat dacht ik inderdaad ook, dus daarom weet ik ook niet 100% zeker dat die glasvezelkabel bedoeld was voor die small-cell.
[ Voor 17% gewijzigd door AlesT op 10-10-2014 20:19 ]
Je plaatjes werken niet... 
Ik dacht dat deze cellen direct communiceerden met het macro netwerk, en niet via glasvezel. Maar misschien zijn er meerdere varianten.
Ik dacht dat deze cellen direct communiceerden met het macro netwerk, en niet via glasvezel. Maar misschien zijn er meerdere varianten.
Inderdaad.The Wizard schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 18:33:
Hahaha, dat is wel heel gemakkelijk, nou krijgen ze nog meer klachten. In de normale blauwe gebieden is de dekking vaak al optimistisch, en met deze wijziging is het helemaal absurd.
Daarom hangt deze provider mij de strot uit! Dit doen ze al jaren! Mensen krijgen dit door en zo raken ze klanten kwijt. Waarom liegen? Denken ze dat we dom zijn? Wat een arrogante houding!
Ik moet ook meerdere keren per dag 1200 bellen en gelijk weer ophangen om m'n 5S weer op 4G te krijgen. Kan niet wachten tot 01-12. Doei Vodafone, hallo KPN. Dan maar wat meer betalen (kwam van 10GB), maar betaal liever iets meer voor échte 4G dekking.
Ik heb een Excel-bestand gemaakt van het Antenneregister met de frequenties per mast (alleen LTE). Best leuk vind ik: https://www.dropbox.com/s...x0afp/ltemasten.xlsx?dl=0
Zo kun je makkelijk kijken hoeveel wijzigingen KPN en Vodafone historisch gezien hebben doorgevoerd.
Deze grafiek net gemaakt van de 800MHz-uitrol:

Vodafone = 806MHz, KPN = 816 MHz. De grafiek laat het aantal in gebruik genomen masten per frequentie per maand zien.
De 1800MHz-uitrol ook maar even gedaan:

1815MHz = KPN, 1827.5MHz = Vodafone, 1860MHz = T-Mobile
.
Zo kun je makkelijk kijken hoeveel wijzigingen KPN en Vodafone historisch gezien hebben doorgevoerd.

Vodafone = 806MHz, KPN = 816 MHz. De grafiek laat het aantal in gebruik genomen masten per frequentie per maand zien.

1815MHz = KPN, 1827.5MHz = Vodafone, 1860MHz = T-Mobile
[ Voor 63% gewijzigd door MarcoC op 11-10-2014 02:25 ]
Hmm hier bij de plaatselijke pomp is een 3G-only antenne ook vervangen door AIR's maar die is nog niet te zien in het antenneregister.Sorcerer8472 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:17:
Ik ken intussen alweer een site van Vodafone die vlak is omgebouwd na de update, handige manier om te zien wanneer hij de volgende keer weer is geupdate
Dat zou wel cool zijn, ik vind je site erg prettig werkenMarcoC schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:40:
[...]
Ik ben bezig om een scriptje te maken dat semi-live (bijv. 1x per dag updaten, zou vaker kunnen maar dat heeft niet zoveel nut) het antenneregister op Google Maps laat zien op gebruiksvriendelijke wijze. Duurt nog wel even omdat ik niet zoveel tijd heb alleen. Maar de informatie is allemaal publiekelijk beschikbaar in .json-formaat.
Och, KPN is nog veel arroganter volgens mijmarkiebiboy schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:45:
[...]
Inderdaad.
Daarom hangt deze provider mij de strot uit! Dit doen ze al jaren! Mensen krijgen dit door en zo raken ze klanten kwijt. Waarom liegen? Denken ze dat we dom zijn? Wat een arrogante houding!
Interessante gegevens, leuk om te zien!MarcoC schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 01:18:
Ik heb een Excel-bestand gemaakt van het Antenneregister met de frequenties per mast (alleen LTE). Best leuk vind ik: https://www.dropbox.com/s...x0afp/ltemasten.xlsx?dl=0
[afbeelding]
[afbeelding]
1815MHz = KPN, 1827.5MHz = Vodafone, 1860MHz = T-Mobile.
Het gras is altijd groener bij de buren...tha_bulldog schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:53:
Ik moet ook meerdere keren per dag 1200 bellen en gelijk weer ophangen om m'n 5S weer op 4G te krijgen. Kan niet wachten tot 01-12. Doei Vodafone, hallo KPN. Dan maar wat meer betalen (kwam van 10GB), maar betaal liever iets meer voor échte 4G dekking.
Och het gras is altijd roder bij de buren:pMensionXL schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 08:59:
[...]
Hmm hier bij de plaatselijke pomp is een 3G-only antenne ook vervangen door AIR's maar die is nog niet te zien in het antenneregister.
[...]
Dat zou wel cool zijn, ik vind je site erg prettig werken
[...]
Och, KPN is nog veel arroganter volgens mij
[...]
Interessante gegevens, leuk om te zien!
Vanaf een afstandje gezien wel ja, maar in de gebieden waar ik ben (buiten de randstad) is KPN aantoonbaar beter. Was altijd heel erg pro-Vodafone maar na 13 jaar is het voor mij klaar
Ik heb geen site hoorMensionXL schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 08:59:
[...]
Dat zou wel cool zijn, ik vind je site erg prettig werken
Ook binnen de randstad hoor. Vrijwel in elke stad heeft KPN ~30% meer masten op 800MHz draaien. Vodafone heeft alleen 1800MHz-masten staan op locaties waar ook 800MHz staat voor extra capaciteit, dus die masten geven geen extra dekking.tha_bulldog schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 10:32:
[...]
Vanaf een afstandje gezien wel ja, maar in de gebieden waar ik ben (buiten de randstad) is KPN aantoonbaar beter. Was altijd heel erg pro-Vodafone maar na 13 jaar is het voor mij klaar
Open mijn Excel-bestand maar dat ik hierboven geplaatst heb, en filter eens een beetje op stad en frequentie. Zou me verbazen als je ook maar 1 stad vindt waar Vodafone het beter doet.
[ Voor 60% gewijzigd door MarcoC op 11-10-2014 11:29 ]
Wat mij vooral opvalt aan de grafieken is dat ondanks de grote wens van Vodafone om landelijke dekking te geven KPN en T-Mobile nog steeds harder bouwen. Vooral opvallend vind ik het dat de grafiekjes hierboven aantonen dat KPN ondanks de bereikte landelijke dekking in een bijna even hoog tempo doorbouwt aan verdichting van de 4G dekking op de 800 band.
Wat mij dan bij KPN weer tegenvalt is dat je ondanks de 4G+ wensen geen grote uitrol ziet op de 1800 band. Wat mij betreft nu toch wel een belangrijke prioriteit van KPN zou ik durven zeggen: met de landelijke dekking en het toenemende aantal 4G toestellen en simkaarten die toegang mogen tot het 4G netwerk zie je de 4G snelheden toch langzaamaan gaan dalen. Bij Vodafone zie je juist dat door de optimalisaties in het netwerk de snelheden stijgen.
Wat mij dan bij KPN weer tegenvalt is dat je ondanks de 4G+ wensen geen grote uitrol ziet op de 1800 band. Wat mij betreft nu toch wel een belangrijke prioriteit van KPN zou ik durven zeggen: met de landelijke dekking en het toenemende aantal 4G toestellen en simkaarten die toegang mogen tot het 4G netwerk zie je de 4G snelheden toch langzaamaan gaan dalen. Bij Vodafone zie je juist dat door de optimalisaties in het netwerk de snelheden stijgen.
Sinds juni gaat Vodafone wel een stuk harder dan KPN hoor.ucsdcom schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 12:07:
Wat mij vooral opvalt aan de grafieken is dat ondanks de grote wens van Vodafone om landelijke dekking te geven KPN en T-Mobile nog steeds harder bouwen. Vooral opvallend vind ik het dat de grafiekjes hierboven aantonen dat KPN ondanks de bereikte landelijke dekking in een bijna even hoog tempo doorbouwt aan verdichting van de 4G dekking op de 800 band.
Die nieuwe dekkingskaart van Vodafone is pure volksverlakkerij. Ze doen net alsof het in de donkerblauwe gebieden perfect werkt... Alles behalve dat is naar mijn ervaring waar. Blij dat ik naar de groene concurrent gegaan ben. Daar heb ik tenminste wel overal 4G dekking.... waar mijn Vodafone collega's het met GPRS moeten doen!
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
In de wat dunner bevolkte gebieden heeft Vodafone evenveel 900 MHz 2G-sites als KPN ongeveer. Dat geeft aan dat de uiteindelijke 4G-dekking ook ongeveer gelijk zal zijn waarschijnlijk. Als de laatste sites per stad zijn omgebouwd dus...
Overigens is mijn ervaring wel dat donkerblauw wel dekking is bij Vodafone. De kaart is vrij accuraat en ik heb ook op plekken buiten het donkerblauw dekking. Alleen valt het signaal indoor op mijn telefoon toch al weg rond de -116 dBm en duurt het ook vaak even voordat hij weer terugschakelt naar 4G vanaf 2G/3G. Bij slecht 4G-signaal (<110 ofzo?) gebeurt dat gewoon helemaal niet.
Vind het jammer dat ik niet makkelijk even met een KPN-prepaidsimmetje het verschil kan bekijken. KPN is trouwens verder ook niet zaligmakend. 3G is vaak toch wel duidelijk langzamer dan bij Vodafone, en het 3G900 is in sommige stedelijke gebieden ook niet ontzettend snel. Volgens mij doen ze ook niet gek veel met small cells.
Heb trouwens begrepen dat er vanwege call setup-tijden soms voor kan worden gekozen om telefoons bij zwak signaal eerder het netwerk te laten verlaten.
Hier is trouwens een leuk documentje over de beginfases van de uitrol bij KPN en Vodafone dat ik tegenkwam via Google:
http://www2.fhi.nl/teleco...013/images/eletrorent.pdf
Overigens is mijn ervaring wel dat donkerblauw wel dekking is bij Vodafone. De kaart is vrij accuraat en ik heb ook op plekken buiten het donkerblauw dekking. Alleen valt het signaal indoor op mijn telefoon toch al weg rond de -116 dBm en duurt het ook vaak even voordat hij weer terugschakelt naar 4G vanaf 2G/3G. Bij slecht 4G-signaal (<110 ofzo?) gebeurt dat gewoon helemaal niet.
Vind het jammer dat ik niet makkelijk even met een KPN-prepaidsimmetje het verschil kan bekijken. KPN is trouwens verder ook niet zaligmakend. 3G is vaak toch wel duidelijk langzamer dan bij Vodafone, en het 3G900 is in sommige stedelijke gebieden ook niet ontzettend snel. Volgens mij doen ze ook niet gek veel met small cells.
Heb trouwens begrepen dat er vanwege call setup-tijden soms voor kan worden gekozen om telefoons bij zwak signaal eerder het netwerk te laten verlaten.
Hier is trouwens een leuk documentje over de beginfases van de uitrol bij KPN en Vodafone dat ik tegenkwam via Google:
http://www2.fhi.nl/teleco...013/images/eletrorent.pdf
[ Voor 28% gewijzigd door Sorcerer8472 op 11-10-2014 12:31 ]
Als ik kijk hoe hard Vodafone nu bezig is, denk ik dat ze begin 2015 wel op het niveau van KPN zullen zitten. Ze zijn wel rijkelaat laat (een jaar later dan de concurrent), maar mijn abonnement loopt toch pas begin 2015 af, dus ze zijn net op tijd om mij als klant te behouden
.
Met behulp van MarcoC zijn deze gegevens in de Google Maps kaart verwerkt. Was nog wel een klusje, want de Lengte en Breedtegraad vertonen afwijkingen, dus eerst de RD punten omgezet naar de juiste waarden.MarcoC schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 01:18:
[afbeelding]
[afbeelding]
1815MHz = KPN, 1827.5MHz = Vodafone, 1860MHz = T-Mobile.
Voor de liefhebber: https://mapsengine.google...zO0DHqLdKkdI.kHd6s6iKM7FQ
Alle eer gaat naar MarcoC voor het verstrekken van de data
De GPS-coördinaten heb ik zelf berekend, dus als die afwijkingen vertonen zit er ergens een fout in mijn berekening
.
Hahaha, ok, dan zal het dat zijn
. Het is een kleine en altijd dezelfde afwijking.
[ Voor 41% gewijzigd door The Wizard op 11-10-2014 22:09 ]
hm sinds vandaag ook eindelijk 4G dekking in mn slaapkamer... waar mn S5 voorheen terug viel op 2G nu dus 4G
en netjes 30+ mbit downlink en 20+mbit uplink..
Way to go vodafone
Way to go vodafone
404 Signature not found
Sinds het antenneregister weer is bijgewerkt heb ik flink wat masten in mijn nabije omgeving (Kennemerland) gecheckt, en geconstateerd dat, in tegenstelling tot eerst, nu bijna alle masten in deze omgeving zijn omgebouwd. In alle gevallen ging het tot zover ik heb kunnen vinden om 4G800.
Helaas geen 4G-abonnement, maar merk wel dat het 2G-netwerk stukken beter presteert. Normaal switchte deze iPhone 5C hier in huis altijd tussen GPRS en EDGE (geen 3G...), welke beiden nooit goed werkten. In tegenstelling tot eerst (en toen ik zelf nog Vodafone had jaren terug) is de verbinding nu wél bruikbaar, en kun je er zelfs een speedtest op draaien. Zelfs Viber werkte tot mijn verbazing gewoon prima, de andere telefoon zat overigens op EDGE van KPN.
Helaas geen 4G-abonnement, maar merk wel dat het 2G-netwerk stukken beter presteert. Normaal switchte deze iPhone 5C hier in huis altijd tussen GPRS en EDGE (geen 3G...), welke beiden nooit goed werkten. In tegenstelling tot eerst (en toen ik zelf nog Vodafone had jaren terug) is de verbinding nu wél bruikbaar, en kun je er zelfs een speedtest op draaien. Zelfs Viber werkte tot mijn verbazing gewoon prima, de andere telefoon zat overigens op EDGE van KPN.
[ Voor 9% gewijzigd door Brad op 14-10-2014 01:57 ]
Ik merk hetzelfde. GPRS en EDGE zijn nog steeds niet top, maar af en toe is het zowaar mogelijk om te verbinden met bijv. Whatsapp of Telegram (ja dat gebruik ik veelBrad schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 01:54:
Sinds het antenneregister weer is bijgewerkt heb ik flink wat masten in mijn nabije omgeving (Kennemerland) gecheckt, en geconstateerd dat, in tegenstelling tot eerst, nu bijna alle masten in deze omgeving zijn omgebouwd. In alle gevallen ging het tot zover ik heb kunnen vinden om 4G800.
Ik heb overigens een Excel-bestand gemaakt van alle masten in het antenneregister. Misschien makkelijker dan zelf zitten speuren: https://www.dropbox.com/s/qfkw4xb36xpz90z/masten.xlsx?dl=0
Ik heb sinds een dag of 3 ineens in mijn woonplaats Houten geen 4G ontvangst meer in huis? Niks veranderd. Zie ook geen storing. Heb een Galaxy S5
Heel discutabel dat Vodafone de plekken waar geen 4g dekking is nu op de kaart zet als Redelijk goede dekking. Ik woon zelf toevallig in zo'n gebied
. In eerste instantie stond er steeds dekking in oktober 2014. Nu hebben ze er van gemaakt dat de dekking op 4G redelijk goed is. Nou, ik kom niet verder dan E, soms G en op bepaalde plekken in de straat is een streepje H te zien. Ze zullen het vast heel ruim meten en aan de kaart zijn geen rechten te ontlenen zoals er onder staat. Makkelijker indekken is dit.
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Vodafone heeft hun definities wat veranderd zodat ze sneller landelijke dekking kunnen claimen. Ik gok dat het nog een half jaar duurt voordat Vodafone echt ongeveer op hetzelfde niveau als KPN zit met 4G-dekking.Telfordia schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:03:
Heel discutabel dat Vodafone de plekken waar geen 4g dekking is nu op de kaart zet als Redelijk goede dekking. Ik woon zelf toevallig in zo'n gebied. In eerste instantie stond er steeds dekking in oktober 2014. Nu hebben ze er van gemaakt dat de dekking op 4G redelijk goed is. Nou, ik kom niet verder dan E, soms G en op bepaalde plekken in de straat is een streepje H te zien. Ze zullen het vast heel ruim meten en aan de kaart zijn geen rechten te ontlenen zoals er onder staat. Makkelijker indekken is dit.
Juist, maar die landelijke dekking klopt gewoon geen biet van. Wat denkt Vodafone hiermee te bereiken? Mensen voorliegen en dan daar klanten mee binnenharken en behouden? Ook de nieuwe posters op straat. Vodafone ''hét 4G netwerk'' hoe durven ze! Waar halen ze het lef vandaan! Ze belazeren de kluit.MarcoC schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:34:
[...]
Vodafone heeft hun definities wat veranderd zodat ze sneller landelijke dekking kunnen claimen. Ik gok dat het nog een half jaar duurt voordat Vodafone echt ongeveer op hetzelfde niveau als KPN zit met 4G-dekking.
Ik hoop dat ze heel veel klanten kwijtraken want dit is volksverlakkerij.
Wat ik vaak zie is dat er wel 4G-dekking is als ik m'n telefoon op LTE Only zet, alleen schakelt hij daar niet naar over als het signaal aan de lage kant is.Telfordia schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:03:
Heel discutabel dat Vodafone de plekken waar geen 4g dekking is nu op de kaart zet als Redelijk goede dekking. Ik woon zelf toevallig in zo'n gebied. In eerste instantie stond er steeds dekking in oktober 2014. Nu hebben ze er van gemaakt dat de dekking op 4G redelijk goed is. Nou, ik kom niet verder dan E, soms G en op bepaalde plekken in de straat is een streepje H te zien. Ze zullen het vast heel ruim meten en aan de kaart zijn geen rechten te ontlenen zoals er onder staat. Makkelijker indekken is dit.
Volgens SafariFlow in een post hierboven werd op de geplande kaart de dekking van -96 tot -101 weergegeven. Ik neem aan dat deze kaart dus ook een weergave tot circa -101 dBm (RSSI?) doet. Dat staat voor 4G800 gelijk aan circa -121 dBm RSRP. Maar ik word dus op veel plekken van het netwerk af geknikkerd bij ongeveer -115 dBm al. Aan de rand van het dekkingsgebied maakt dat best wel veel uit... Ook word je er al afgeknikkerd als het signaal heel kort laag is. Bij een idle 3G-signaal vindt mijn telefoon het prima om een paar seconden geen ontvangst te hebben, maar bij 4G lijkt een seconde al te lang te zijn.
Verder heb ik wel degelijk de ervaring dat het op straat gewoon werkt bij lichtblauw...
[ Voor 30% gewijzigd door Sorcerer8472 op 15-10-2014 12:42 ]
Misschien is dat een bewuste keuze om de gebruikerservaring van het 4G-netwerk hoog te houden.
Dan ben je echt 1 v/d weinigen... Ik woon op de grens van licht en donkerblauw, maar geforceerd en half uit het raam hangend op de 2e verdieping heb ik idd ontvangst, maar dat komt niet verder geen/1 streepje (-120 dBm). Met geforceerd op 4G.Sorcerer8472 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:30:
[...]
Verder heb ik wel degelijk de ervaring dat het op straat gewoon werkt bij lichtblauw...
Hetzelfde op het werk, volgens de kaart donkerblauw, maar geforceerd heb je pas 500 meter verderop ontvangst.
Hetzelfde op route woon-werk, wordt donkerblauw aangegeven, maar met een beetje geluk heb je 1 streepje GPRS (van een niet omgebouwde mast). Zelfs KPN heeft daar nauwelijks ontvangst, terwijl die de mast 3 km dichterbij heeft staan.
Ik verstedelijkt gebied zal de dekkingskaart best kloppen, maar in het buitengebied (met veel bebossing) is de kaart veel te positief.
Mijn ervaring is ook in het buitengebied in o.a. Brabant en Gelderland. Wat jij zegt klinkt wel redelijk dramatisch ja 
Overigens, dat ene streepje GPRS kan wel een omgebouwde mast zijn waarbij het 4G net niet sterk genoeg is om erop te mogen. Er zijn echt veel masten die wel zijn omgebouwd maar geen EDGE hebben bij Vodafone, maar da's vooral in stedelijk gebied zo volgens mij.
Overigens, dat ene streepje GPRS kan wel een omgebouwde mast zijn waarbij het 4G net niet sterk genoeg is om erop te mogen. Er zijn echt veel masten die wel zijn omgebouwd maar geen EDGE hebben bij Vodafone, maar da's vooral in stedelijk gebied zo volgens mij.
Wat is eigenlijk de reden dat Vodafone op omgebouwde masten geen EDGE aanzet direct? Zo heel spannend is dat toch niet?Sorcerer8472 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 14:08:
Mijn ervaring is ook in het buitengebied in o.a. Brabant en Gelderland. Wat jij zegt klinkt wel redelijk dramatisch ja
Toevallig is dat is de ontvangst van de mast die bij mij op het werk staat, die is nog niet omgebouwdSorcerer8472 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 14:08:
Bij KPN was het wel duidelijk of het een omgebouwde locatie betrof door de activatie van EDGE, bij Vodafone helaas niet. Zou wel handig zijn
Meerdere redenen denkbaar:MensionXL schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 15:24:
[...]
Wat is eigenlijk de reden dat Vodafone op omgebouwde masten geen EDGE aanzet direct? Zo heel spannend is dat toch niet?
- EDGE kost extra timeslots en dus schaarse capaciteit (GPRS moet altijd aanwezig zijn ivm backward compatibility)
- planning van capaciteit kost te veel tijd?
- Vodafone wil gebruik van 2G niet te veel stimuleren (users die hun device op 2G vastzetten)
Maar allemaal puur speculatie weer
Hmmm.. nadat ik eindelijk eerst zwak 4g op de 1800Mhz band (iPhone 5 woohoo) kreeg bij mijn huis, krijg ik nu bijna nergens in Nijmegen meer 4G.. lekker bezig Vodafone
Buiten Nijmegen geen problemen..
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Waardeloos,! Begint het niet eens tijd te worden om vodafone collectief de rug toe te keren? Ik vind de 4g dekking belabberd met name indoor. Heb prepaid sim. Waar halen ze het lef vandaan landelijke dekking te claimen. Wat zijn jullie redenen om vodafone nog aan te houden, want goedkoop zijn ze zeker niet. Kpn heeft zeer goede 4g dekking en nu ook landelijke 3g 900mhz. Vodafone is totaal niet premium, ze hebben minder antennes dan de concurrentie. Enige wat goed werkt is de marketing machine.Michael Knight schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 00:04:
Hmmm.. nadat ik eindelijk eerst zwak 4g op de 1800Mhz band (iPhone 5 woohoo) kreeg bij mijn huis, krijg ik nu bijna nergens in Nijmegen meer 4G.. lekker bezig VodafoneBuiten Nijmegen geen problemen..
markiebiboy schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:45:
[...]
Inderdaad.
markiebiboy schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:52:
[...]
Juist, maar die landelijke dekking klopt gewoon geen biet van. Wat denkt Vodafone hiermee te bereiken? Mensen voorliegen en dan daar klanten mee binnenharken en behouden? Ook de nieuwe posters op straat. Vodafone ''hét 4G netwerk'' hoe durven ze! Waar halen ze het lef vandaan! Ze belazeren de kluit.
Ik hoop dat ze heel veel klanten kwijtraken want dit is volksverlakkerij.
Waarom stap je niet gewoon over? Ik zie alleen maar geklaag...markiebiboy schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 05:24:
[...]
Waardeloos,! Begint het niet eens tijd te worden om vodafone collectief de rug toe te keren? Ik vind de 4g dekking belabberd met name indoor. Heb prepaid sim. Waar halen ze het lef vandaan landelijke dekking te claimen. Wat zijn jullie redenen om vodafone nog aan te houden, want goedkoop zijn ze zeker niet. Kpn heeft zeer goede 4g dekking en nu ook landelijke 3g 900mhz. Vodafone is totaal niet premium, ze hebben minder antennes dan de concurrentie. Enige wat goed werkt is de marketing machine.
niet iedereen kan zomaar overstappen, ik zit er zelf helaas ook zakelijk aan vastMensionXL schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:34:
[...]
[...]
[...]
Waarom stap je niet gewoon over? Ik zie alleen maar geklaag...
heb uit armoede maar zelf een kpn abbo afgesloten zodat ik in ieder geval goed bereik heb
Vodafone heeft minder omgebouwd tot nu toe ja, maar als je kijkt naar bijvoorbeeld 2G-masten dan is Vodafone vrijwel gelijk aan KPN in de meeste gebieden (en met name buitengebieden). Zelfde geldt voor 3G.markiebiboy schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 05:24:
[...]
Waardeloos,! Begint het niet eens tijd te worden om vodafone collectief de rug toe te keren? Ik vind de 4g dekking belabberd met name indoor. Heb prepaid sim. Waar halen ze het lef vandaan landelijke dekking te claimen. Wat zijn jullie redenen om vodafone nog aan te houden, want goedkoop zijn ze zeker niet. Kpn heeft zeer goede 4g dekking en nu ook landelijke 3g 900mhz. Vodafone is totaal niet premium, ze hebben minder antennes dan de concurrentie. Enige wat goed werkt is de marketing machine.
In bepaalde zeer dunbevolkte gebieden wil KPN nog weleens meer zendmasten hebben, maar in bepaalde zeer dichtbevolkte gebieden heeft Vodafone bijvoorbeeld weer meer 3G.
Uiteindelijk zal het elkaar niet veel ontlopen, mits settings e.d. in het netwerk ongeveer gelijk zijn. En wat betreft 3G900 van KPN: ik hoor signalen dat dat in steden enorm druk is soms, waardoor het ook niet altijd heel erg bruikbaar is. Dus 3G900 is ook niet zaligmakend.
Eigenlijk denk ik dat het elkaar niet ontzettend veel zal ontlopen in de toekomst. Wat bij Vodafone vooral jammer is, is de geslotenheid over het onderwerp en de uitrolmethode i.c.m. de reclamecampagne (met name radioreclames zijn gewoon slecht vind ik). Wat bijvoorbeeld weer heel goed is, is dat ze al op redelijk grote schaal LTE-Advanced hebben geactiveerd; in november zou dat in de grootste steden helemaal actief moeten zijn. Op hun site suggereren ze dat ze 20 + 10 MHz gaan gebruiken trouwens, daarmee zullen ze voorlopig dan ook sneller zijn dan KPN, als ze inderdaad direct 20+10 uitrollen.
Ook 4G in het buitenland hebben ze goed voor elkaar (overigens zie je daar vaak dezelfde uitrolmethode bij Vodafone-dochters).
Trouwens nog steeds nooit HDVoice gehoord bij Vodafone
[ Voor 4% gewijzigd door Sorcerer8472 op 17-10-2014 12:41 ]
Ik voer regelmatig gesprekken met HD voice (Rotterdam, iPhone).
Hier ook, zat gesprekken gevoerd met HD Voice.MarcoC schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 13:39:
Ik voer regelmatig gesprekken met HD voice (Rotterdam, iPhone).
Vind het soms heerlijk om lekker te klagen ik geeft het volmondig toe.MensionXL schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:34:
[...]
[...]
[...]
Waarom stap je niet gewoon over? Ik zie alleen maar geklaag...
Ik had een abonnement maar nu een 4G prepaid sim. Heb van alle providers simkaarten, ben nu eenmaal een tweaker en ik probeer alles uit. Ik hoor van veel mensen klachten over de veel te rooskleurige dekking, daar stoor ik me aan. Heb er moeite mee als men dingen beloofd die niet worden nagekomen. Zeg dan gewoon eerlijk dat er nog geen landelijke dekking is. Hoe zou je het vinden als je een gouden ring besteld en je krijgt een koperen?
Straks met tele2 4G zal ik ook zeker de boel scherp in de gaten houden hoe de dekking is, kan niet wachten op een simkaart.
[ Voor 4% gewijzigd door markiebiboy op 17-10-2014 15:21 ]
Klopt hun uitrol methode is nogal vreemd. In elke plaats paar antennes. Ik vind de intvlek methode interessant, maar eerlijk is eerlijk T-Mobile wijkt er nu ook van af. Opzich niet erg want Arnhem is een dezer weken aan de beurt.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 12:39:
[...]
Vodafone heeft minder omgebouwd tot nu toe ja, maar als je kijkt naar bijvoorbeeld 2G-masten dan is Vodafone vrijwel gelijk aan KPN in de meeste gebieden (en met name buitengebieden). Zelfde geldt voor 3G.
In bepaalde zeer dunbevolkte gebieden wil KPN nog weleens meer zendmasten hebben, maar in bepaalde zeer dichtbevolkte gebieden heeft Vodafone bijvoorbeeld weer meer 3G.
Uiteindelijk zal het elkaar niet veel ontlopen, mits settings e.d. in het netwerk ongeveer gelijk zijn. En wat betreft 3G900 van KPN: ik hoor signalen dat dat in steden enorm druk is soms, waardoor het ook niet altijd heel erg bruikbaar is. Dus 3G900 is ook niet zaligmakend.
Eigenlijk denk ik dat het elkaar niet ontzettend veel zal ontlopen in de toekomst. Wat bij Vodafone vooral jammer is, is de geslotenheid over het onderwerp en de uitrolmethode i.c.m. de reclamecampagne (met name radioreclames zijn gewoon slecht vind ik). Wat bijvoorbeeld weer heel goed is, is dat ze al op redelijk grote schaal LTE-Advanced hebben geactiveerd; in november zou dat in de grootste steden helemaal actief moeten zijn. Op hun site suggereren ze dat ze 20 + 10 MHz gaan gebruiken trouwens, daarmee zullen ze voorlopig dan ook sneller zijn dan KPN, als ze inderdaad direct 20+10 uitrollen.
Ook 4G in het buitenland hebben ze goed voor elkaar (overigens zie je daar vaak dezelfde uitrolmethode bij Vodafone-dochters).
Trouwens nog steeds nooit HDVoice gehoord bij VodafoneZelfs als ik naast iemand zit met Vodafone en we beiden onze telefoon op 3G forcen dan blijft het gewoon normaal klinken.
Ik heb bij VF ook nog geen HD voice ontdekt. Ook niet met twee geschikte toestellen. Ik hoop dat ze snel alles soepel maken en nog belangrijker dat het onderling tussen de providers werkt. HD voice is echt een verschil.
Het allernieuwst ben ik naar LTE-A hierover blijft het stil. Moet zeggen dat ik het allemaal wel een boeiende periode vind, met al die mooie nieuwe technieken.
Is er iemand die het percetage microwaves/ daisy chains weet bij VF? Ik zie dat ze ook in steden veelvuldig worden toegepast.
Hoe zie jij dat het wordt toegepast dan? Soms staan microwaves niet in het Antenneregister namelijk. Of er wordt gedaisychained (meerdere aan elkaar) zie je sowieso ook niet tenzij je er heel veel tijd in wil steken.
Heb wel een vaag idee hoe de Vodafone-uitrol in elkaar steekt. Het lijkt een combinatie tussen zo snel mogelijk groot geografisch gebied bedekken en met prioriteit de drukste gebieden voorzien van 4G; de meeste (maar niet alle) stedelijke sites waar ook 3 3G-carriers zitten, zijn nu voorzien.
LTE1800 lijkt vooral te worden uitgerold op drukke plekken, en een enkele keer op plekken die een groot geografisch gebied bedekken (zoals de oostelijke waddeneilanden).
Waarom ze bijvoorbeeld LTE1800 uitrollen in Eygelshoven (een wijk in Kerkrade die nogal vergrijsd is en waar maar 1 3G-carrier actief is), dat is me een totaal mysterie. Ook in the middle of nowhere in Groningen ergens... Misschien zijn dat testsites ofzo.
Heb wel een vaag idee hoe de Vodafone-uitrol in elkaar steekt. Het lijkt een combinatie tussen zo snel mogelijk groot geografisch gebied bedekken en met prioriteit de drukste gebieden voorzien van 4G; de meeste (maar niet alle) stedelijke sites waar ook 3 3G-carriers zitten, zijn nu voorzien.
LTE1800 lijkt vooral te worden uitgerold op drukke plekken, en een enkele keer op plekken die een groot geografisch gebied bedekken (zoals de oostelijke waddeneilanden).
Waarom ze bijvoorbeeld LTE1800 uitrollen in Eygelshoven (een wijk in Kerkrade die nogal vergrijsd is en waar maar 1 3G-carrier actief is), dat is me een totaal mysterie. Ook in the middle of nowhere in Groningen ergens... Misschien zijn dat testsites ofzo.
De prioriteit lag wel behoorlijk op geografische dekking, in mijn gemeente zijn er 3 omgebouwd, eentje langs de A27 (logisch) maar de andere 2 staan aan de grens van een bos en weiland. Hooguit 5 boerderijen hebben 4G dekking.
In het dorp zelf (20.000 inwoners) is niks omgebouwd. Zal wel mee te maken hebben dat alleen een 3G-only antenne locatie in het dorp is, 2G is een oude omnidirectionele antenne aan de ene kant en een oude menhir opstelling (een microwave en daisychain) aan de andere kant van het dorp. Ik vermoed dat beide locaties verdwijnen en de 3G-only omgebouwd wordt tot 2G/3G/4G locatie. Dit kan echter niet snel gebeuren, dus ik neem aan dat dat de reden is.
Kreeg trouwens een smsje van Vodafone dat ik nu 4G in mijn woonplaats heb. Met geluk idd uit het raam hangend op 2 hoog en met een oosten wind
In het dorp zelf (20.000 inwoners) is niks omgebouwd. Zal wel mee te maken hebben dat alleen een 3G-only antenne locatie in het dorp is, 2G is een oude omnidirectionele antenne aan de ene kant en een oude menhir opstelling (een microwave en daisychain) aan de andere kant van het dorp. Ik vermoed dat beide locaties verdwijnen en de 3G-only omgebouwd wordt tot 2G/3G/4G locatie. Dit kan echter niet snel gebeuren, dus ik neem aan dat dat de reden is.
Kreeg trouwens een smsje van Vodafone dat ik nu 4G in mijn woonplaats heb. Met geluk idd uit het raam hangend op 2 hoog en met een oosten wind
Op zich is het ook niet een heel erg vreemde uitrol methode ...voor landen die niet zo compact en dichtbevolkt zijn als Nederland. KPN heeft het geweldig gedaan, misschien is het niet helemaal eerlijk om het daarmee te vergelijken. Zou er ergens anders op de wereld op dit moment zo'n groot aaneengesloten 4G-gebied zijn, zoals KPN dat hier bij ons heeft?markiebiboy schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:20:
[...]
Klopt hun uitrol methode is nogal vreemd. In elke plaats paar antennes. Ik vind de intvlek methode interessant, maar eerlijk is eerlijk T-Mobile wijkt er nu ook van af. Opzich niet erg want Arnhem is een dezer weken aan de beurt.
Ik heb bij VF ook nog geen HD voice ontdekt. Ook niet met twee geschikte toestellen. Ik hoop dat ze snel alles soepel maken en nog belangrijker dat het onderling tussen de providers werkt. HD voice is echt een verschil.
Het allernieuwst ben ik naar LTE-A hierover blijft het stil. Moet zeggen dat ik het allemaal wel een boeiende periode vind, met al die mooie nieuwe technieken.
Is er iemand die het percetage microwaves/ daisy chains weet bij VF? Ik zie dat ze ook in steden veelvuldig worden toegepast.
In andere landen zijn het ook vaak alleen nog maar de grotere steden die 4G hebben.
Neemt niet weg dat Vodafone veel te hard van de mast blaast met landelijke dekking die ze gewoon niet hebben.
Omnidirectioneel? Hebben ze die nog? Maak er eens een foto van!The Wizard schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:16:
De prioriteit lag wel behoorlijk op geografische dekking, in mijn gemeente zijn er 3 omgebouwd, eentje langs de A27 (logisch) maar de andere 2 staan aan de grens van een bos en weiland. Hooguit 5 boerderijen hebben 4G dekking.
Overigens denk ik niet dat ze heel erg veel locaties gewoon weghalen hoor. Dat kan dekking behoorlijk verslechteren (ook in delen buiten het dorp) en qua 2G wil Vodafone een erg sterk netwerk houden, o.a. ivm m2m
Ben wel benieuwd wat er in jouw dorp gaat gebeuren dan. Zou vanalles kunnen zijn; de antenne in het centrum kan ook 3G/4G worden (bijv. Heerlen, iets ten noorden van het station), dus zonder 2G. De antennes aan de rand zullen wellicht wat later worden omgebouwd, en die kunnen nog 2G/4G worden (bijv. Vaals; vlakbij staat een 3G-only-locatie).
Nou, laten we dus vaststellen zoals je het hierboven schrijft, dat KPN het geweldig heeft gedaan en dat zij daarmee de 4G standaard voor vergelijking hebben neergezet. Met daaraan gekoppeld de keuze voor een enorme investering in 1 keer. Met daarbij alle risico's, voor en nadelen. Maar wel een krachtige onconventionele uitrol.
Volgens mij leeft bij iedereen hier gewoon wel in de gaten dat Vodafone zich heeft laten verrassen door KPN. Door maar snel overal wat neer te zetten en een flinterdunne brede 4G dekking te bouwen en nu hard schreeuwen en net doen of ze zo goed mee kunnen komen met KPN.
Volgens mij leeft bij iedereen hier gewoon wel in de gaten dat Vodafone zich heeft laten verrassen door KPN. Door maar snel overal wat neer te zetten en een flinterdunne brede 4G dekking te bouwen en nu hard schreeuwen en net doen of ze zo goed mee kunnen komen met KPN.
[ Voor 44% gewijzigd door ucsdcom op 17-10-2014 21:04 ]
Flinterdun is ook weer onzin vind ik. Of ik heb gewoon echt geluk met de plekken waar ik kom.
Vodafone timmert waar ik rond hang iig nog flink aan het netwerk..
op bepaalde plekken ineens 4G waar in eerder alleen 2G was.. plekken waar 3G ingeruild is voor 2G..
plekken waar al prima 4G dekking is wat inees niet verder komt dan 3G.. etc..
en een dag later is het weer compleet anders
op bepaalde plekken ineens 4G waar in eerder alleen 2G was.. plekken waar 3G ingeruild is voor 2G..
plekken waar al prima 4G dekking is wat inees niet verder komt dan 3G.. etc..
en een dag later is het weer compleet anders
404 Signature not found
In Rotterdam ken ik twee sites waar deze staan (bij Zuidplein/Ahoy en aan de Laan op Zuid) en in Zeeland heb ik hem ook gezien nog laatstSorcerer8472 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 20:40:
[...]
Omnidirectioneel? Hebben ze die nog? Maak er eens een foto van!
Overigens denk ik niet dat ze heel erg veel locaties gewoon weghalen hoor. Dat kan dekking behoorlijk verslechteren (ook in delen buiten het dorp) en qua 2G wil Vodafone een erg sterk netwerk houden, o.a. ivm m2m
Flinterdun valt wel mee inderdaad. In de afgelopen zomer is het aantal masten bijna verdubbeld. Kijk maar naar mijn grafiekjes. Als Vodafone op dit tempo doorgaat, dan hebben ze begin 2015 een heel redelijk netwerk.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 22:01:
Flinterdun is ook weer onzin vind ik. Of ik heb gewoon echt geluk met de plekken waar ik kom.
Het meest ergerlijke is dat ze inderdaad schreeuwen alsof hun netwerk net zo goed is als KPN. Dat is bij lange na niet het geval, ze zijn een jaar later dan KPN.
[ Voor 16% gewijzigd door MarcoC op 18-10-2014 10:18 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.