T-Mobile gaat volgend jaar 4G op 900MHz uitrollen
. Dat worden spannende tijden. Ik denk dat de verschillen in kwaliteit tussen de netwerken steeds kleiner gaan worden.
Denk dat T-Mobile nog wel eens de snelste zou kunnen gaan worden. Wel hoop ik dat ze 1800Mhz overal zullen blijven uitrollen en niet zoals Vodafone en KPN alleen in de grote steden.MarcoC schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:36:
T-Mobile gaat volgend jaar 4G op 900MHz uitrollen. Dat worden spannende tijden. Ik denk dat de verschillen in kwaliteit tussen de netwerken steeds kleiner gaan worden.
900Mhz als aanvulling klinkt erg interessant.
Volgend jaar maar eens kijken waar ze staan wie weet dat ik dan overstap van KPN naar T-Mobile.
Vodafone gaat eruit. Maanden lang al onverklaarbare rekeningen. Nu echt klaar ermee. Dan maar een prepaid sim kopen van Vodafone voor testdoeleinden.
[ Voor 13% gewijzigd door markiebiboy op 09-09-2014 12:21 ]
Het is jammer dat in het frequentiereregister niet vermeld staat hoeveel bandbreedte een component carrier is... Nu wordt blijkbaar aangenomen dat alle 3G en 4G carriers 5 MHz zijn.
Het gaat natuurlijk ook de capaciteit aan zendmasten die T-Mobile zal gaan uitrollen. Enkele jaren terug was het bij T-Mobile onmogelijk om op Utrecht Centraal station op 3G netwerk data te verzenden of ontvangen, ondanks alle streepjes bereik. Ik ben dan niet vergeten, en zit met volle tevredenheid op Vodafone ever since.MarcoC schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:36:
T-Mobile gaat volgend jaar 4G op 900MHz uitrollen. Dat worden spannende tijden. Ik denk dat de verschillen in kwaliteit tussen de netwerken steeds kleiner gaan worden.
Vodafone is het meest slechtste netwerk dat ik heb gehad. Ik woon in Noord-holland boven de randstad en heb nooit 4g, terwijl de site wel aangeeft dat ze dekking hebben in mijn gebied. Heb al meerdere keren contact gehad met de helpdesk en kom niet verder met ze.
Ze blijven volhouden dat ze in dat gebied 4g hebben, heb vandaag een test gedaan met een HI simkaart en heb vol 4g! dus ga overstappen.
Ze blijven volhouden dat ze in dat gebied 4g hebben, heb vandaag een test gedaan met een HI simkaart en heb vol 4g! dus ga overstappen.
Dat is ook zo, in ieder geval voor 3G, die werkt met blokken van 5 MHz. DC-HSPA is 2x 5 MHz, je hebt zelfs de mogelijkheid tot de combinatie van 3 of 4 5 MHz carriers.robertwebbe schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:28:
Het is jammer dat in het frequentiereregister niet vermeld staat hoeveel bandbreedte een component carrier is... Nu wordt blijkbaar aangenomen dat alle 3G en 4G carriers 5 MHz zijn.
Bij 4G is het idd anders, dat kan variëren van 1,4 tot 20 MHz blokken.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Zojuist toch een downloadsnelheid gehaald in Akkrum (1800 band)

Upload blijft helaas wel erg achter. Voor de vakantie daar overigens alleen 4G op de 800 gehad met mijn oude telefoon. Huidige doet alleen 1800.

Upload blijft helaas wel erg achter. Voor de vakantie daar overigens alleen 4G op de 800 gehad met mijn oude telefoon. Huidige doet alleen 1800.
[ Voor 24% gewijzigd door RobertowNL op 10-09-2014 15:14 ]
Geplande dekking op hun nieuwe kaartje is volgens mij iets afgenomen. Meen me te herinneren dat Zeeland helemaal gevuld was.
Het lijkt erop dat hun geplande dekking bijna bereikt is als je ervanuit gaat dat het bereik per mast straks nog wat groter wordt voor alle masten. Als je heen en weer klikt tussen huidige en geplande dekking dan zie je dat dit bijna gelijk is; alleen worden de plekken waar nu grote witte vlekken zitten veel kleiner; worden kleine witte vlekjes op dezelfde plekken (op een paar uitzonderingen na waar nog wel flink extra dekking wordt toegevoegd). Dit effect is het meest duidelijk te zien op Texel en Ameland en langs de rest van de kustlijn.
Ben heel benieuwd naar de komende paar weken.
Het lijkt erop dat hun geplande dekking bijna bereikt is als je ervanuit gaat dat het bereik per mast straks nog wat groter wordt voor alle masten. Als je heen en weer klikt tussen huidige en geplande dekking dan zie je dat dit bijna gelijk is; alleen worden de plekken waar nu grote witte vlekken zitten veel kleiner; worden kleine witte vlekjes op dezelfde plekken (op een paar uitzonderingen na waar nog wel flink extra dekking wordt toegevoegd). Dit effect is het meest duidelijk te zien op Texel en Ameland en langs de rest van de kustlijn.
Ben heel benieuwd naar de komende paar weken.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Edit: oorspronkelijk was mijn bedoeling om de uitspraak van Apple "150 Mbps dankzij carrier aggregation" te nuanceren. Al eerder werd in dit forum geroepen dat de Snapdragon 800 met MDM9625 carrier aggregation ondersteunt maar er zitten beperkingen aan. Dat probeerde ik uit te leggen.
Echter... De modem chip ondersteunt ook gewoon LTE, zonder carrier aggregation. In dat geval kun je ook het theoretisch maximum halen van 150 Mbps als je 20 MHz biedt. Vodafone doet dat straks in de 4G+ gebieden op 1800 MHz. Daar was ik misschien niet helemaal duidelijk in en wil ik via deze edit even recht zetten.
Het artikel op de frontpage was ook gestoeld op mijn onvolledige uitleg, ik heb Arnoud zojuist gebeld, het toegelicht en hij gaat het aanpassen. Ook zal ik mijn eigen onderstaande bijdrage nog wijzigen zodat het wat duidelijker wordt.
Gisteravond was de iPhone 6 introductie en voor degenen die het gezien hebben, daar werd vol trots geroepen dat de iPhone 6 nu tot 150 Mbps over LTE ondersteunt dankzij carrier aggregation. Precies hetzelfde verhaal als smartphones met een Snapdragon 800 processor. Ik ben er even wat verder ingedoken en heb het volgende ontdekt.
Allereerst, wat is carrier aggregation? Eigenlijk het "bundelen" van de capaciteit van meerdere frequentiebanden, bijvoorbeeld de 800 en 1800 MHz:

Uitgebreidere technische uitleg over carrier aggregation is hier te vinden:
http://www.3gpp.org/techn...ier-aggregation-explained.
De iPhone 6 en Snapdragon 800 toestellen hebben een Qualcomm MDM9625 modem chip. Deze ondersteunt carrier aggregation categorie 4. Bij deze categorie kun je 2 verschillende banden koppelen maar van iedere band kun je maar 1 component carrier gebruiken (een component carrier is een frequentieblok, standaard is dat 5 MHz maar als je aansluitende frequenties hebt kun je er ook één blok van 10 of 20 MHz van maken). Echter, de MDM9625 kan in het geval van carrier aggregation maar 1 of 2 component carriers van elke 10 MHz aan:

(bron: https://www.qualcomm.com/...gregation-infographic.pdf).
Vodafone wil met 4G+ 200 Mbps kunnen halen, dit gebeurt via carrier aggregation met categorie 6. Op de 800 MHz zal het spectrum dan van 2x 5 MHz worden samengevoegd tot 1 component carrier van 10 MHz en op de 1800 MHz zal het spectrum van 4x 5 MHz dan worden samengevoegd tot 1 component carrier van 20 MHz (althans, in de gebieden waar 4G+ beschikbaar zal zijn).
De iPhone 6 en Snapdragon 800 smartphones kunnen dan (in het geval van carrier aggregation) alleen maar de 10 MHz van de 800 MHz band gaan gebruiken, ze kunnen niets met de 20 MHz component carrier op 1800 MHz. De volgende generatie modem chip kan dat pas, de MDM9635, deze ondersteunt wel LTE categorie 6 welke wel 10 + 20 kan bundelen.
Waarom zit er dan geen MDM9635 in de iPhone 6? Vermoedelijk omdat de deze op 20nm wordt gebakken, net als Apple's nieuwe A8 chip voor de iPhone 6. En laten beide fabrikanten nu dezelfde leverancier hebben: TSMC. En die heeft nog maar beperkte capaciteit voor 20nm en Apple heeft het grootste deel hiervan geclaimd voor de productie van de A8. Zeer waarschijnlijk zit deze wel in de volgende iPhone 6. Of misschien is de de MDM9640 dan al beschikbaar in grote aantallen.
Maar.... tot nu ging het alleen maar over het stapelen van de capaciteit van verschillende frequentiebanden. De MDM9625 heeft ook nog een "gewone" LTE modus. Volgens de specificaties van de modem chip zou deze ook een aansluitend frequentieblok van 20 MHz moeten ondersteunen:

Dat betekent dan dat als je in een Vodafone 4G+ gebied zit (waar dus 20 MHz op 1800 MHz beschikbaar is) dat je dan ook het theoretisch maximum van 150 Mbps kunt krijgen. De praktische snelheid zal natuurlijk lager liggen.
Conclusie: jammer dat de iPhone 6 geen categorie 6 ondersteunt, je zult dus niet het theoretisch maximum van 200 Mbps kunnen halen (zoals de nieuwe Samsung modellen wel gaan doen).
Echter... De modem chip ondersteunt ook gewoon LTE, zonder carrier aggregation. In dat geval kun je ook het theoretisch maximum halen van 150 Mbps als je 20 MHz biedt. Vodafone doet dat straks in de 4G+ gebieden op 1800 MHz. Daar was ik misschien niet helemaal duidelijk in en wil ik via deze edit even recht zetten.
Het artikel op de frontpage was ook gestoeld op mijn onvolledige uitleg, ik heb Arnoud zojuist gebeld, het toegelicht en hij gaat het aanpassen. Ook zal ik mijn eigen onderstaande bijdrage nog wijzigen zodat het wat duidelijker wordt.
Gisteravond was de iPhone 6 introductie en voor degenen die het gezien hebben, daar werd vol trots geroepen dat de iPhone 6 nu tot 150 Mbps over LTE ondersteunt dankzij carrier aggregation. Precies hetzelfde verhaal als smartphones met een Snapdragon 800 processor. Ik ben er even wat verder ingedoken en heb het volgende ontdekt.
Allereerst, wat is carrier aggregation? Eigenlijk het "bundelen" van de capaciteit van meerdere frequentiebanden, bijvoorbeeld de 800 en 1800 MHz:

Uitgebreidere technische uitleg over carrier aggregation is hier te vinden:
De iPhone 6 en Snapdragon 800 toestellen hebben een Qualcomm MDM9625 modem chip. Deze ondersteunt carrier aggregation categorie 4. Bij deze categorie kun je 2 verschillende banden koppelen maar van iedere band kun je maar 1 component carrier gebruiken (een component carrier is een frequentieblok, standaard is dat 5 MHz maar als je aansluitende frequenties hebt kun je er ook één blok van 10 of 20 MHz van maken). Echter, de MDM9625 kan in het geval van carrier aggregation maar 1 of 2 component carriers van elke 10 MHz aan:

Vodafone wil met 4G+ 200 Mbps kunnen halen, dit gebeurt via carrier aggregation met categorie 6. Op de 800 MHz zal het spectrum dan van 2x 5 MHz worden samengevoegd tot 1 component carrier van 10 MHz en op de 1800 MHz zal het spectrum van 4x 5 MHz dan worden samengevoegd tot 1 component carrier van 20 MHz (althans, in de gebieden waar 4G+ beschikbaar zal zijn).
De iPhone 6 en Snapdragon 800 smartphones kunnen dan (in het geval van carrier aggregation) alleen maar de 10 MHz van de 800 MHz band gaan gebruiken, ze kunnen niets met de 20 MHz component carrier op 1800 MHz. De volgende generatie modem chip kan dat pas, de MDM9635, deze ondersteunt wel LTE categorie 6 welke wel 10 + 20 kan bundelen.
Waarom zit er dan geen MDM9635 in de iPhone 6? Vermoedelijk omdat de deze op 20nm wordt gebakken, net als Apple's nieuwe A8 chip voor de iPhone 6. En laten beide fabrikanten nu dezelfde leverancier hebben: TSMC. En die heeft nog maar beperkte capaciteit voor 20nm en Apple heeft het grootste deel hiervan geclaimd voor de productie van de A8. Zeer waarschijnlijk zit deze wel in de volgende iPhone 6. Of misschien is de de MDM9640 dan al beschikbaar in grote aantallen.
Maar.... tot nu ging het alleen maar over het stapelen van de capaciteit van verschillende frequentiebanden. De MDM9625 heeft ook nog een "gewone" LTE modus. Volgens de specificaties van de modem chip zou deze ook een aansluitend frequentieblok van 20 MHz moeten ondersteunen:

Dat betekent dan dat als je in een Vodafone 4G+ gebied zit (waar dus 20 MHz op 1800 MHz beschikbaar is) dat je dan ook het theoretisch maximum van 150 Mbps kunt krijgen. De praktische snelheid zal natuurlijk lager liggen.
Conclusie: jammer dat de iPhone 6 geen categorie 6 ondersteunt, je zult dus niet het theoretisch maximum van 200 Mbps kunnen halen (zoals de nieuwe Samsung modellen wel gaan doen).
[ Voor 71% gewijzigd door robertwebbe op 11-09-2014 15:40 ]
Die chip van Qualcomm wordt op 20nm gebakken. Daar is beperkte capaciteit (nieuwe node) en Apple's A8 chip krijgt hierbij de meeste capaciteit toegewezen.robertwebbe schreef op woensdag 10 september 2014 @ 17:02:
Eigenlijk was ik wel enigszins teleurgesteld in Apple dat ze niet de volgende generatie radiochip hadden gekozen (MDM9635), deze ondersteunt wel cat6. Waarschijnlijk was deze niet op tijd beschikbaar, onvoldoende beschikbaar of is er een andere reden zoals hoger energieverbruik. Ongetwijfeld zal deze dan wel in de volgende iPhone zitten.
Robert: volgens mij klopt het niet helemaal wat je zegt. Vodafone zal 1x10 MHz LTE800 koppelen aan 1x15 of 1x20 MHz LTE1800 (waarschijnlijk voorlopig 15, later 20). Dit is Cat6.
iPhone 6 ondersteunt net als bijv. de Galaxy S5 en HTC One M8 maximaal 2 carriers van 10 MHz. Is één van de carriers groter, dan kan het niet. Zover ik het begrijp dan. Als ze 2x10 zouden ondersteunen dan was het Cat4 en dan is het "maar" ongeveer even snel als T-Mobile's gewone 1x20 carrier op LTE1800.
iPhone 6 ondersteunt net als bijv. de Galaxy S5 en HTC One M8 maximaal 2 carriers van 10 MHz. Is één van de carriers groter, dan kan het niet. Zover ik het begrijp dan. Als ze 2x10 zouden ondersteunen dan was het Cat4 en dan is het "maar" ongeveer even snel als T-Mobile's gewone 1x20 carrier op LTE1800.
Ik ga dagelijks van Amsterdam met de tram naar N centraal. Dan met de trein naar Hoorn en van Hoorn met de bus naar Opmeer.ydgy schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:55:
Vodafone is het meest slechtste netwerk dat ik heb gehad. Ik woon in Noord-holland boven de randstad en heb nooit 4g, terwijl de site wel aangeeft dat ze dekking hebben in mijn gebied. Heb al meerdere keren contact gehad met de helpdesk en kom niet verder met ze.
Altijd goed 4G op telefoon. Ook op veel andere plaatsen.
Gek dat jij nooit 4g heb....
Jamesbond007uk
Ik was ondertussen nog even aan het editten om het verhaal nog beter begrijpelijker te maken voor de minder technische onderlegden onder ons. Misschien stond het toen niet helemaal logisch. Volgens mij klopt het verhaal nu zoals het nu staat.Sorcerer8472 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 17:18:
Robert: volgens mij klopt het niet helemaal wat je zegt. Vodafone zal 1x10 MHz LTE800 koppelen aan 1x15 of 1x20 MHz LTE1800 (waarschijnlijk voorlopig 15, later 20). Dit is Cat6.
[ Voor 63% gewijzigd door robertwebbe op 10-09-2014 17:29 ]
Toch ben ik niet helemaal met je eensrobertwebbe schreef op woensdag 10 september 2014 @ 17:02:
Gisteravond was de iPhone 6 introductie en voor degenen die het gezien hebben, daar werd vol trots geroepen dat de iPhone 6 nu tot 150 Mbps over LTE ondersteunt dankzij carrier aggregation. Precies hetzelfde verhaal als de Snapdragon 800. Ik ben er even wat verder ingedoken en heb het volgende ontdekt.
Vodafone wil met 4G+ 200 Mbps kunnen halen. Dit gebeurt via carrier aggregation met categorie 6.
Op de 800 MHz zal het spectrum dan van 2x 5 MHz worden samengevoegd tot 1 component carrier van 10 MHz en op de 1800 MHz zal het spectrum van 4x 5 MHz dan worden samengevoegd tot 1 component carrier van 20 MHz (althans, in de gebieden waar 4G+ beschikbaar zal zijn).
De iPhone 6 en Snapdragon 800 kunnen dan dus alleen nog maar de 800 MHz band gaan gebruiken (met 75 Mbps als maximale snelheid), ze kunnen niets met de 20 MHz component carrier op 1800 MHz.
Eigenlijk was ik wel enigszins teleurgesteld in Apple dat ze niet de volgende generatie radiochip hadden gekozen (MDM9635), deze ondersteunt wel cat6. Waarschijnlijk was deze niet op tijd beschikbaar, onvoldoende beschikbaar of is er een andere reden zoals hoger energieverbruik. Ongetwijfeld zal deze dan wel in de volgende iPhone zitten.
Volgens mij worden die carriers dynamisch toegekend, onafhankelijk van de gebruikte techniek. Maar die info is juist niet te vinden...
Dat is niet helemaal waar trouwens, de iPhone 5 (en 5c/5s) ondersteunt de maximale breedte van 'gewone' LTE, welke 20 MHz is.The Wizard schreef op woensdag 10 september 2014 @ 19:41:
[...]
Toch ben ik niet helemaal met je eens. Volgens mij staan die blok grootte niet vast. Want dan zou de de iPhone 5 ook niet kunnen werken op het 1800 MHz netwerk, die modem kan immers maar 15 MHz aan.
Volgens mij worden die carriers dynamisch toegekend, onafhankelijk van de gebruikte techniek. Maar die info is juist niet te vinden...
Dit is ook goed te zien op de iPhone 5 in de 'Field Test' app.
Bij T-Mobile staat hier dan een Channel Width van 20 MHz.
Zie ook deze post van Carnager in het T-Mobile 4G topic van een tijdje geleden.
In de post erboven vraag ik zelf trouwens ook wat er nu precies weergegeven staat bij T-Mobile gebruikers, aangezien bij Vodafone de maximale breedte (op dit moment) 15 MHz is, simpelweg vanwege het feit dat Vodafone nog 5 MHz reserveert voor GSM1800.
Edit: Volgens mij is het inderdaad wel zo dat de carriers dynamisch toegewezen kunnen worden, afhankelijk van wat de UE ondersteund, alhoewel ik dit niet met 100% zeker kan zeggen.
Misschien dat WCDMA hier meer over weet?
[ Voor 9% gewijzigd door AlesT op 10-09-2014 20:08 ]
WCDMA bestaat niet meer. Heeft zijn profiel gewist en een andere nickname genomen.AlesT schreef op woensdag 10 september 2014 @ 19:59:
[...]
Dat is niet helemaal waar trouwens, de iPhone 5 (en 5c/5s) ondersteunt de maximale breedte van 'gewone' LTE, welke 20 MHz is.
Dit is ook goed te zien op de iPhone 5 in de 'Field Test' app.
Bij T-Mobile staat hier dan een Channel Width van 20 MHz.
Zie ook deze post van Carnager in het T-Mobile 4G topic van een tijdje geleden.
In de post erboven vraag ik zelf trouwens ook wat er nu precies weergegeven staat bij T-Mobile gebruikers, aangezien bij Vodafone de maximale breedte (op dit moment) 15 MHz is, simpelweg vanwege het feit dat Vodafone nog 5 MHz reserveert voor GSM1800.
Edit: Volgens mij is het inderdaad wel zo dat de carriers dynamisch toegewezen kunnen worden, afhankelijk van wat de UE ondersteund, alhoewel ik dit niet met 100% zeker kan zeggen.
Misschien dat WCDMA hier meer over weet?
Iemand vroeg namelijk ''Zo heel veel voeten heeft CA aanzetten niet in de aarde toch?''
Waarop hij woest werd en de benen nam.
Oh jeetje, dat is dan toch wel jammer...
Had altijd wel het idee dat hij altijd wel wat 'inside information' had of is het alleen maar al de uitgebreide kennis die hij leek te hebben over alles omtrent mobiele communicatie, wat hem vaak wel een waardevolle toevoeging gaf aan dit topic.
Wat betreft het aanzetten van CA; het lijkt mij op zich ook niet zo'n ingrijpende kwestie, maar aangezien Vodafone op een of andere reden al een veel kleinere dekkingsgebied laat zien van de (toekomstige) 4G+ dekking, dan dat het dekkingsgebied van LTE1800 groot is.
Dan moet dus betekenen dat er blijkbaar wel wat bij komt kijken om CA in te schakelen..
Wat wordt daarnaast trouwens nog als 4G+ aangemerkt?
Is een netwerk alleen 4G+ als het CA aanbiedt?
Aangezien er bij LTE-Advanced (wat KPN&Vodafone nu dus 4G+ noemen) veel meer verbeteringen/nieuwe technieken zijn dan alleen CA, wat wel een onderdeel is van LTE-Advanced.
Iemand die hier meer inzicht op kan bieden?
Had altijd wel het idee dat hij altijd wel wat 'inside information' had of is het alleen maar al de uitgebreide kennis die hij leek te hebben over alles omtrent mobiele communicatie, wat hem vaak wel een waardevolle toevoeging gaf aan dit topic.
Wat betreft het aanzetten van CA; het lijkt mij op zich ook niet zo'n ingrijpende kwestie, maar aangezien Vodafone op een of andere reden al een veel kleinere dekkingsgebied laat zien van de (toekomstige) 4G+ dekking, dan dat het dekkingsgebied van LTE1800 groot is.
Dan moet dus betekenen dat er blijkbaar wel wat bij komt kijken om CA in te schakelen..
Aangezien er bij LTE-Advanced (wat KPN&Vodafone nu dus 4G+ noemen) veel meer verbeteringen/nieuwe technieken zijn dan alleen CA, wat wel een onderdeel is van LTE-Advanced.
[ Voor 4% gewijzigd door AlesT op 10-09-2014 21:09 ]
4G+ is een marketingterm. Volgens mij voortgevloeid uit CA in combinatie met categorie 6 (tot 200 Mbps).
Kun je hier iets dieper op ingaan misschien?SooK schreef op woensdag 10 september 2014 @ 17:09:
[...]
Die chip van Qualcomm wordt op 20nm gebakken. Daar is beperkte capaciteit (nieuwe node) en Apple's A8 chip krijgt hierbij de meeste capaciteit toegewezen.
[ Voor 95% gewijzigd door robertwebbe op 11-09-2014 07:31 ]
Het design van die MDM9635 chip is op 20nm net als de A8, terwijl de Qcom chip die uiteindelijk in de iPhone zit is op 28nm gedesigned. De foundry van zowel Qcom als Apple is vanaf de iPhone 6: TSMC. Zij hebben net hun 20nm productie opgestart met als belangrijkste klant Apple (for the obvious reasons). Qualcomm zal meer 20nm capaciteit krijgen in de loop van de tijd, maar dat is voor de iPhone 6 launch niet genoeg.robertwebbe schreef op woensdag 10 september 2014 @ 21:51:
[...]
Kun je hier iets dieper op ingaan misschien?
Ahhhh, nu is he duidelijk. Bedankt voor de toelichting.
Je kunt trouwens op de iPhone 6 bij Vodafone (in de 1800 MHz-gebieden) iets meer dan 100 Mbps halen in theorie, als er niemand anders op de mast zit en je er niet té ver vanaf zit. Het dingetje kan 1 carrier van 20 MHz namelijk wel gewoon aanrobertwebbe schreef op woensdag 10 september 2014 @ 17:28:
[...]
Ik was ondertussen nog even aan het editten om het verhaal nog beter begrijpelijker te maken voor de minder technische onderlegden onder ons. Misschien stond het toen niet helemaal logisch. Volgens mij klopt het verhaal nu zoals het nu staat.
Verhaal op de FP klopt op dat detail na wel btw, hoewel het klinkt alsof het de schuld van KPN/Voda is dat het trager is:
nieuws: 'IPhone 6 heeft bij KPN en Vodafone trager 4g dan recente Samsungs'
[ Voor 13% gewijzigd door Sorcerer8472 op 11-09-2014 09:48 ]
Robert,robertwebbe schreef op woensdag 10 september 2014 @ 17:02:
Gisteravond was de iPhone 6 introductie en voor degenen die het gezien hebben, daar werd vol trots geroepen dat de iPhone 6 nu tot 150 Mbps over LTE ondersteunt dankzij carrier aggregation. Precies hetzelfde verhaal als de Snapdragon 800. Ik ben er even wat verder ingedoken en heb het volgende ontdekt.
Ten eerste, wat is carrier aggregation? Hier is een goede (technische) uitleg te vinden:
De iPhone 6 en Snapdragon 800 toestellen gebruiken een Gobi modem van Qualcomm (met MDM9625 chipset). Deze ondersteunt carrier aggregation categorie 4. Bij deze categorie kun je 2 verschillende banden koppelen maar van iedere band kun je maar 1 component carrier gebruiken. Een component carrier is een frequentieblok, standaard is dat 5 MHz maar als je aansluitende frequenties hebt kun je er ook één blok van 10 of 20 MHz van maken. De Gobi modems kunnen dus maar 1 of 2 component carriers van elke 10 MHz aan:
[afbeelding]
Vodafone wil met 4G+ 200 Mbps kunnen halen. Dit gebeurt via carrier aggregation met categorie 6.
Op de 800 MHz zal het spectrum dan van 2x 5 MHz worden samengevoegd tot 1 component carrier van 10 MHz en op de 1800 MHz zal het spectrum van 4x 5 MHz dan worden samengevoegd tot 1 component carrier van 20 MHz (althans, in de gebieden waar 4G+ beschikbaar zal zijn).
De iPhone 6 en Snapdragon 800 kunnen dan dus alleen nog maar de 800 MHz band gaan gebruiken (met 75 Mbps als maximale snelheid), ze kunnen niets met de 20 MHz component carrier op 1800 MHz.
bedankt voor dit mooie stukje speurwerk! Jammer dat ze geen cat6 hebben ingebouwd. KPN en Vodafone hadden dit wel verwacht. Heel erg jammer! Apple heeft vaker LTE blunders. Met de Iphone 5 idem dito. Daar ontbrak zoals jullie weten band 20 800Mhz.
''Volgens de CEO van Vodafone Nederland zal Apple daar verandering in brengen met de iPhone 6. De topman verwees in een toelichting naar zijn "vrienden uit Californië", waarmee ongetwijfeld op Apple gedoeld wordt. Die vrienden zullen volgens de CEO binnen enkele maanden een toestel met LTE-Advanced uitbrengen.''
http://www.techzine.nl/ni...vanced-in-iphone-6-a.html
"KPN noemde specifiek dat er 'geruchten' zijn dat de iPhone 6 het zal ondersteunen.""
nieuws: KPN begint vanaf 1 juli met sneller 4g -update
Ik dacht ook dat het niet zoveel voeten in aarde zou hebben. Men heeft altijd gesteld dat met de komst van single ran makkelijk dingen kunnen worden toegevoegd en gemodificeerd. Voor een leek kan zo het idee ontstaan dat het allemaal makkelijk is en zo erg is dat niet.AlesT schreef op woensdag 10 september 2014 @ 21:08:
Oh jeetje, dat is dan toch wel jammer...
Ik vind het ook jammer dat ie weg is, want hij heeft ook zeker zeer waardevolle bijdragen geleverd. Alleen snap ik zijn laatste over geëmotioneerde reactie totaal niet. Heb nog geprobeerd een bericht te sturen maar zn profiel is weg en heeft zijn nickname veranderd. Bovendien is de messaging uitgezet dus hem bereiken is niet mogelijk. Ik hoop dat we het hier gezellig houden en ''domme'' vragen moeten ook gewoon gesteld kunnen worden, zolang dat met respect gaat.
Ik vind de netwerktopics allemaal erg interessant, ze staan met snelkoppelingen op mijn desktopje :-)
Oorspronkelijk was mijn bedoeling om de uitspraak van Apple "150 Mbps dankzij carrier aggregation" te nuanceren. Al eerder werd in dit forum geroepen dat de Snapdragon 800 met MDM9625 carrier aggregation ondersteunt maar er zitten beperkingen aan. Dat probeerde ik uit te leggen.
Echter... De modem chip ondersteunt ook gewoon LTE, zonder carrier aggregation. In dat geval kun je ook het theoretisch maximum halen van 150 Mbps als je 20 MHz biedt. Vodafone doet dat straks in de 4G+ gebieden op 1800 MHz. Daar was ik niet helemaal duidelijk in en wil ik nog even recht zetten.
Het artikel op de frontpage was ook gestoeld op mijn onvolledige uitleg, ik heb Arnoud zojuist gebeld, het toegelicht en hij gaat een update toevoegen. Ook zal ik mijn eigen oorspronkelijke bijdrage nog wijzigen zodat het wat duidelijker wordt.
Echter... De modem chip ondersteunt ook gewoon LTE, zonder carrier aggregation. In dat geval kun je ook het theoretisch maximum halen van 150 Mbps als je 20 MHz biedt. Vodafone doet dat straks in de 4G+ gebieden op 1800 MHz. Daar was ik niet helemaal duidelijk in en wil ik nog even recht zetten.
Het artikel op de frontpage was ook gestoeld op mijn onvolledige uitleg, ik heb Arnoud zojuist gebeld, het toegelicht en hij gaat een update toevoegen. Ook zal ik mijn eigen oorspronkelijke bijdrage nog wijzigen zodat het wat duidelijker wordt.
Graag gedaan.robertwebbe schreef op donderdag 11 september 2014 @ 08:32:
Ahhhh, nu is he duidelijk. Bedankt voor de toelichting.
Andere discussie: wat moeten we in vredesnaam met snelheden boven de 50Mbit?! Kijk ik snap de voordelen van LTE-A, want het maakt handovers makkelijker en je kunt de traffic over meer banden verdelen (minder congestie). Maar dat kan met cat 4 net zo goed als cat 6 toch?
Zelf zit ik regelmatig een filmpje te streamen via 4G, maar al zou je dat op kabel tv kwaliteit doen dan is een stream 'maar' 12Mbps. Oftewel: zal ik er in de dagelijkse praktijk ook maar iets van merken? Ik denk eigenlijk van niet namelijk.
Als je dezelfde data in een kortere tijd kunt overdragen bespaar je energie.
Sowieso merk je bij 2 gebruikers op dezelfde mast al een snelheidsdrop. Het gaat dus ook om de totale capaciteit van de mast, niet alleen die van 1 gebruiker. En door toename van gebruik is er ook steeds meer capaciteit nodig.
[ Voor 23% gewijzigd door Sorcerer8472 op 11-09-2014 11:16 ]
Ik ben al ruim 10 jaar klant bij Vodafone, en ik woon 20 km boven Amsterdam waar ik 4G zou moeten hebben. Dit is dus niet het geval. Af en toe zag ik het 4G logo op mijn telefoon staan maar hij ging al heel gauw weer over op 3G.ydgy schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:55:
Sinds 1 week overgestapt naar KPN en heb nu overal vol 4G bereik. Ook merk ik een behoorlijk verschil in gesprekskwaliteit. Het lijkt alsof het bij KPN veel beter en scherper te horen is zonder ruis.
Telefoon: Google Nexus 5.
Dat frontpagebericht gaat z'n eigen leven lijden trouwens:
http://www.iphoned.nl/nieuws/iphone-6-4g/ .....
Terwijl de iPhone 6 gewoon precies hetzelfde is als zowat alle Android-toestellen die te koop zijn. Alleen zijn de allernieuwste Androids sneller... behalve op T-Mobile 4G (tot zomer 2015, dan haal je de hoogste T-Mo-snelheid ook alleen op een Cat6+ telefoon).
Terwijl de iPhone 6 gewoon precies hetzelfde is als zowat alle Android-toestellen die te koop zijn. Alleen zijn de allernieuwste Androids sneller... behalve op T-Mobile 4G (tot zomer 2015, dan haal je de hoogste T-Mo-snelheid ook alleen op een Cat6+ telefoon).
Wat een prutartikel...Sorcerer8472 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:06:
Dat frontpagebericht gaat z'n eigen leven lijden trouwens:
Heeft iemand eigenlijk ervaring met het kiezen van een 'alternatieve buitenlandprovider'? Die keuze is nou al een tijdje aanwezig in de My Vodafone app maar het doet niet veel
Ik heb het eens gevraagd via Twitter aan Vodafone maar dat was een pijnlijke conversatie. Op de klantenservice bij Vodafone zitten alleen maar robots die niet onafhankelijk na kunnen denken volgens mij.MensionXL schreef op donderdag 11 september 2014 @ 16:29:
[...]
Wat een prutartikel...![]()
Heeft iemand eigenlijk ervaring met het kiezen van een 'alternatieve buitenlandprovider'? Die keuze is nou al een tijdje aanwezig in de My Vodafone app maar het doet niet veel![]()
[afbeelding]
Het probleem is volgens mij vooral dat er amper (of zelfs geen?) providers zijn die LBO of ARP aanbieden.
Gaat dat nog komen denk je of is het gewoon een faalproject?P.K. schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 11:33:
Het probleem is volgens mij vooral dat er amper (of zelfs geen?) providers zijn die LBO of ARP aanbieden.
Faalwetgeving van de EU als je het mij vraagt. Het is ingewikkelder dan een buitenlands simmetje in je telefoon steken, dus tja...MensionXL schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 21:01:
[...]
Gaat dat nog komen denk je of is het gewoon een faalproject?
Verder ben ik erachter gekomen dat ik buiten de stad Utrecht op allerlei plekken LTE kan ontvangen tot onder de -130 dBm (da's even goed als 3G ongeveer, dus netjes). Dan werkt het dus nog. Maar in Utrecht valt het signaal weg bij -116 dBm ongeveer? Meerdere locaties, met als gevolg matige indoor dekking op allerlei plekken!
Reed gisteren langs Schiphol en ik dacht laat ik nog eens een testje doen. Waar ik thuis niet boven de 20Mbit uit kom, had ik hier 63Mbit down en ik meen iets van 22 up. Zou dat een site zijn die ook geüpgraded is naar 4G+? Getest met een 5S.
Het zijn niet bepaald de meest gebruiksvriendelijke oplossingen inderdaad. ARP is administratief nogal omslachtig en LBO vereist het aanpassen van instellingen... Bovendien zijn providers verplicht om het te faciliteren, maar niet om een ARP/LBO aanbod te hebben.Sorcerer8472 schreef op zondag 14 september 2014 @ 09:03:
[...]
Faalwetgeving van de EU als je het mij vraagt. Het is ingewikkelder dan een buitenlands simmetje in je telefoon steken, dus tja...
Roaming is voor providers (nog) een flinke cashcow, als ik een provider was zou ik niet m'n eigen inkomsten kannibaliseren door dit soort constructies aan te bieden zolang er nog flink verdiend kan worden aan roaming. Van de grote providers met netwerken in meerdere landen zou ik geen ARP/LBO aanbod verwachten, zeker niet tot eind volgend jaar.
Wellicht dat het afschaffen van roamingkosten de zaak veranderd en dat het daarna voor providers wel interessant wordt om bijv. internetbundels aan te bieden waarmee ze weer een vorm van inkomsten genereren. Kan me ook voorstellen dat providers zodra roaming afgeschaft is liever hebben dat de consument zelf bundels regelt, ipv dat ze roaming per mb "faciliteren" zonder dat ze er aan verdienen.
Dat heet vooruitgang :-) Ik ben maar wat blij met 4G en de hoge snelheden die de komende jaren zullen gaan komenSooK schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:00:
[...]
Graag gedaan.![]()
Andere discussie: wat moeten we in vredesnaam met snelheden boven de 50Mbit?! Kijk ik snap de voordelen van LTE-A, want het maakt handovers makkelijker en je kunt de traffic over meer banden verdelen (minder congestie). Maar dat kan met cat 4 net zo goed als cat 6 toch?
Zelf zit ik regelmatig een filmpje te streamen via 4G, maar al zou je dat op kabel tv kwaliteit doen dan is een stream 'maar' 12Mbps. Oftewel: zal ik er in de dagelijkse praktijk ook maar iets van merken? Ik denk eigenlijk van niet namelijk.
Dit filmpje uit 1999 moet je maar eens bekijken:) YouTube: Mobiel Bellen in 1999
[ Voor 3% gewijzigd door markiebiboy op 14-09-2014 12:32 ]
Als de snelheid van je verbinding twee keer zo hoog is, is de data twee keer zo snel binnen. Dat scheelt de helft in energieverbruik
. Volgens deze denkwijze zou het verhogen van de snelheid altijd zin hebben. Ik weet alleen niet wat het aandeel van de daadwerkelijke dataoverdracht in het totale energieverbruik van het modem is.
*net iets minder dan de helft. De tweede helft standby verbruikt ook nog wat.
En het verhogen van de snelheid is leuk, maar CA op twee banden zal wel een stuk meer verbruiken. Dus ergens houdt het op als je het via CA of andere techniek doet die meer verbruikt wanneer actief. Om nog maar te zwijgen dat de meeste applicaties/websites/streaming diensen waarschijnlijk due hogere snelheden niet halen.
En het verhogen van de snelheid is leuk, maar CA op twee banden zal wel een stuk meer verbruiken. Dus ergens houdt het op als je het via CA of andere techniek doet die meer verbruikt wanneer actief. Om nog maar te zwijgen dat de meeste applicaties/websites/streaming diensen waarschijnlijk due hogere snelheden niet halen.
@MarcoC; en je bundel 2x zo snel leeg 
Dat is volgens mij dik cashen voor de providers. Tot nu toe iedereen die ik ken met 4G heeft een dikkere bundel moeten nemen, of gebruikt de bundel nu ook daadwerkelijk terwijl ze die eerst niet op kregen.
Dat is volgens mij dik cashen voor de providers. Tot nu toe iedereen die ik ken met 4G heeft een dikkere bundel moeten nemen, of gebruikt de bundel nu ook daadwerkelijk terwijl ze die eerst niet op kregen.
Mensen gaan door 4G mobiel internet intensiever gebruiken hierdoor neemt het data gebruik toe. Als je hetzelfde doet als voorheen is de bundel niet eerder op.UltraSub schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:25:
@MarcoC; en je bundel 2x zo snel leeg
Ik moet wel zeggen dat ik sinds 4G in mijn geval veel meer data gebruik. Wifi gebruik ik niet meer, backups gaat automatisch, etc.
LTE-CA zorgt ook voor betere dekking, minder vaak retries nodig, soepelere handovers, en data sneller binnen, waardoor je scherm eerder uit mag, je toestel minder lang actief hoeft te luisteren naar de zendmast, etc. Capaciteit wordt ook optimaler verdeeld. In de hogere LTE-categorieën wordt hier nog meer winst behaald.
Kan iemand eens toelichten waardoor LTE-CA kan zorgen voor betere dekking? Treedt er minder storing op in de signaalkwaleteit of speelt daar wat anders?
Ik denk dat de logica achter de betere dekking is dat bij LTE-CA het sterkste signaal primair wordt als het andere signaal te zwak wordt. In plaats van de huidige dalen in de signaalsterkte bij verplaatsing, zijn er op de andere band dus allicht masten actief binnen die dalen, waardoor netto het dal opgevuld wordt met signaal uit de andere band en je een minimale fluctuatie krijgt in signaalsterkte indien beide banden voldoende gelijkmatig vertegenwoordigd zijn op onafhankelijke locaties.
Binnen dezelfde frequentieband kun je maar beperkt zendmasten tussenplaatsen omdat er bij teveel overlap storing op elkaar optreedt, de beide zenders drukken elkaar dan in overlappend gebied uit de lucht zegmaar.
Door een secundaire frequentieband in te zetten kun je dus toch veel dichter bij elkaar masten 'tussenplaatsen.'
Binnen dezelfde frequentieband kun je maar beperkt zendmasten tussenplaatsen omdat er bij teveel overlap storing op elkaar optreedt, de beide zenders drukken elkaar dan in overlappend gebied uit de lucht zegmaar.
Door een secundaire frequentieband in te zetten kun je dus toch veel dichter bij elkaar masten 'tussenplaatsen.'
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
In theorie heb je straks meer 1800-masten en minder 800-masten en wordt de capaciteit optimaal verdeeld tussen die twee frequentiebanden zodat ze allebei even druk zijn ongeveer.
Vodafone heeft in ieder geval in centrum Den Haag zijn zaakjes nog niet voor elkaar.
Met de drukte van Prinsjesdag ligt het netwerk van Vodafone plat, bellen is onmogelijk.
Data werkt wel prima over 4G, over 3G geen verbinding of zeeer traag.
Wordt toch tijd dat bellen over 4G ook mogelijk wordt.
Met de drukte van Prinsjesdag ligt het netwerk van Vodafone plat, bellen is onmogelijk.
Data werkt wel prima over 4G, over 3G geen verbinding of zeeer traag.
Wordt toch tijd dat bellen over 4G ook mogelijk wordt.
[ Voor 19% gewijzigd door Arjant2 op 16-09-2014 13:26 ]
Ja, ook hier al een keer meegemaakt met onweer: 4G deed het nog (en snel ook!) met 1 streepje, 2G/3G waren verdwenen (3G) of onbruikbaar (2G).
Moet zeggen dat de dekking van 4G wel echt lekker toeneemt nu ze meer en meer ombouwen. Alleen blijft indoor dekking een issue. Dit zie ik op meerdere locaties door heel Utrecht. Vreemd genoeg gaat het op het platteland in de trein vaak wel goed en blijf ik veel langer het signaal vasthouden. Iemand van Vodafone zou een kijkje nemen naar de eventuele oorzaak van wat ik ervaar (en of het bedoeld is of een storing / probleem met mijn telefoon oid), maar ik heb alweer even niets gehoord...
Hoe dan ook opvallend dat ik in een weiland wel nog data kan gebruiken met -131 dBm en dat het in de stad wegvalt op -116 dBm, want dat zijn nogal grote verschillen.
Moet zeggen dat de dekking van 4G wel echt lekker toeneemt nu ze meer en meer ombouwen. Alleen blijft indoor dekking een issue. Dit zie ik op meerdere locaties door heel Utrecht. Vreemd genoeg gaat het op het platteland in de trein vaak wel goed en blijf ik veel langer het signaal vasthouden. Iemand van Vodafone zou een kijkje nemen naar de eventuele oorzaak van wat ik ervaar (en of het bedoeld is of een storing / probleem met mijn telefoon oid), maar ik heb alweer even niets gehoord...
Hoe dan ook opvallend dat ik in een weiland wel nog data kan gebruiken met -131 dBm en dat het in de stad wegvalt op -116 dBm, want dat zijn nogal grote verschillen.
Waarschijnlijk omdat het gewoon veel drukker is op die antenne in de stad dan op de gemiddelde antenne op het platteland?Sorcerer8472 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 17:54:
Ja, ook hier al een keer meegemaakt met onweer: 4G deed het nog (en snel ook!) met 1 streepje, 2G/3G waren verdwenen (3G) of onbruikbaar (2G).
Om hier nog even op in te haken: vorige week hebben ze in Zwolle een oude UMTS-only locatie vervangen, daar staat nu een dubbele AIR-antenne waar heel even 4G800 afkwam. Gezien de werkwijze van Vodafone zal 4G ergens deze week wel definitief 'aan' gaan.Sorcerer8472 schreef op zondag 14 september 2014 @ 14:53:
In theorie heb je straks meer 1800-masten en minder 800-masten en wordt de capaciteit optimaal verdeeld tussen die twee frequentiebanden zodat ze allebei even druk zijn ongeveer.
Vind het wel opvallend, dat er op een UMTS-only locatie 4G800 bij komt, gebeurt dit op meer plaatsen?
[ Voor 4% gewijzigd door P.K. op 16-09-2014 19:42 ]
Misschien is dat hetvwel wat de verdichting gaat geven, waardoor de binnenhuisdekking op 4G straks veel beter kan worden: eerst zijn de oudste 2G en gecombineerde 2G en 3G stations aangepakt. De 3G only stations zijn mogelijk van latere datum om aanvulling in de 3G dekking te leveren. Als hier nu aanvullende Air antennes komen met 3G en 4G, dan belooft dat veel goeds! Of Vodafone gaat hier 3G en 4G 1800 aanvulling bijnzetten voor hoge snelheden. Er gaat nog een hoop gebeuren!
Klopt, maar het gaat hier om een extreem groot verschil dat ook bij UMTS zeker niet zo groot is!MensionXL schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:09:
[...]
Waarschijnlijk omdat het gewoon veel drukker is op die antenne in de stad dan op de gemiddelde antenne op het platteland?Dat geeft een stuk meer noise natuurlijk
In Heerlen heb ik het ook ergens gezien. Wel opvallend dat het daar niet 4G1800 is inderdaad. Dat zou ik eerder verwachten. Kan betekenen dat er op termijn een GSM900-locatie in de buurt gaat verdwijnen, of dat de 4G-dekking op 4G800 dichter/fijnmaziger wordt (zoals ook bij KPN nu al het geval is). De LTE-techniek leent zich daar ook beter voor dan de GSM-techniek (waar het je gelijk capaciteit kost).P.K. schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:38:
[...]
Om hier nog even op in te haken: vorige week hebben ze in Zwolle een oude UMTS-only locatie vervangen, daar staat nu een dubbele AIR-antenne waar heel even 4G800 afkwam. Gezien de werkwijze van Vodafone zal 4G ergens deze week wel definitief 'aan' gaan.
Vind het wel opvallend, dat er op een UMTS-only locatie 4G800 bij komt, gebeurt dit op meer plaatsen?
[ Voor 53% gewijzigd door Sorcerer8472 op 17-09-2014 14:04 ]
Inmiddels door observeren erachter gekomen dat het erop lijkt dat RSRQ een belangrijke waarde is bij het wel of niet verbreken van een verbinding door Vodafone. In een gebied met veel aangrenzende masten lijkt dit bijzonder agressief te zijn ingesteld waardoor je verbinding snel wordt gedropt. Daar lijkt het tenminste op. Maar het is waarschijnlijk voor een flink deel ook de sterkte/interferentie die de mast ontvangt van het mobieltje. Daar lijkt het tenminste op. Maargoed, -12 RSRQ bij -115 RSRP vind ik nou niet zo dramatisch klinken dat de verbinding verbroken zou moeten worden 
In een landelijke omgeving waar je ver van de mast bent kun je heel lang verbonden blijven (tot waarden tot -130 dBm gezien, maar dan wel -3 RSRQ). Echter in stedelijke gebieden is RSRQ door aangrenzende masten vaak fors minder. Hoewel dat inderdaad invloed heeft op signaalkwaliteit en downloadsnelheden heeft Vodafone haar netwerk zo ingesteld dat je in stedelijk gebied je 4G800-signaal in sommige gevallen kwijtraakt voordat je een 3G2100-signaal van dezelfde mast kwijtraakt, terwijl 3G grotendeels dezelfde issues heeft met storingen van aangrenzende masten, maar je dit bij Vodafone typisch kunt gebruiken tot waarden van -110 dBm RSSI.
Bij 4G kan dit echter niet met als gevolg het droppen van het signaal naar 3G en 2G. Terwijl die technieken vaak van dezelfde antenne af komen, maar je er puur naar terugvalt vanwege netwerkinstellingen van Vodafone. Ik zou graag weten waarom deze instellingen zo zijn zoals ze nu zijn, want in de stad in een café in een gebied waarbij elke mast 4G uitzendt, val je gewoon terug van 4G naar 4 streepjes 2G van dezelfde mast, terwijl technisch gezien 4G gewoon bruikbaar is. Het lijkt puur een netwerkinstelling.
Hopelijk kan iemand van Vodafone uitleg bieden, en aangeven of dit nog gewijzigd wordt. Want die reclames van Tijl Beckand waar KPN op de hak wordt genomen worden wel heel irritant aangezien KPN indoor dekking van 4G wel goed op orde heeft... en trouwens over het algemeen ook betere snelheden biedt dan Vodafone; zelfs tegenover het Vodafone-hoofdkantoor in Maastricht kwam ik niet hoger dan 25 Mbps midden in de nacht laatst. Terwijl ze schermen met 75 en ik bij KPN op veel plekken hogere snelheden zie!
In een landelijke omgeving waar je ver van de mast bent kun je heel lang verbonden blijven (tot waarden tot -130 dBm gezien, maar dan wel -3 RSRQ). Echter in stedelijke gebieden is RSRQ door aangrenzende masten vaak fors minder. Hoewel dat inderdaad invloed heeft op signaalkwaliteit en downloadsnelheden heeft Vodafone haar netwerk zo ingesteld dat je in stedelijk gebied je 4G800-signaal in sommige gevallen kwijtraakt voordat je een 3G2100-signaal van dezelfde mast kwijtraakt, terwijl 3G grotendeels dezelfde issues heeft met storingen van aangrenzende masten, maar je dit bij Vodafone typisch kunt gebruiken tot waarden van -110 dBm RSSI.
Bij 4G kan dit echter niet met als gevolg het droppen van het signaal naar 3G en 2G. Terwijl die technieken vaak van dezelfde antenne af komen, maar je er puur naar terugvalt vanwege netwerkinstellingen van Vodafone. Ik zou graag weten waarom deze instellingen zo zijn zoals ze nu zijn, want in de stad in een café in een gebied waarbij elke mast 4G uitzendt, val je gewoon terug van 4G naar 4 streepjes 2G van dezelfde mast, terwijl technisch gezien 4G gewoon bruikbaar is. Het lijkt puur een netwerkinstelling.
Hopelijk kan iemand van Vodafone uitleg bieden, en aangeven of dit nog gewijzigd wordt. Want die reclames van Tijl Beckand waar KPN op de hak wordt genomen worden wel heel irritant aangezien KPN indoor dekking van 4G wel goed op orde heeft... en trouwens over het algemeen ook betere snelheden biedt dan Vodafone; zelfs tegenover het Vodafone-hoofdkantoor in Maastricht kwam ik niet hoger dan 25 Mbps midden in de nacht laatst. Terwijl ze schermen met 75 en ik bij KPN op veel plekken hogere snelheden zie!
[ Voor 7% gewijzigd door Sorcerer8472 op 22-09-2014 09:33 ]
De aangepaste 4G plus dekkingskaart is een lachertje geworden. Er komt bijna nergens die versnelde 4G+ dekking. Vodafone lanceert alleen een paar plukjes 4G+ dekking om in de marketing te kunnen roepen dat je bij Vodafone de hoogste snelheid kan halen (zou kunnen halen zouden ze moeten zeggen, maar de marketingmachine geeft daar een draai aan).
In de praktijk zal 4G+ dekking voorlopig in de praktijk toch niet zoveel nut hebben doordat bijna geen enkele klant nu al een geschikte handset heeft, maar het lijkt mij zo flauw als ze hier weer een nieuw misleidend Tijl Beckand spotje van gaan maken.
In de praktijk zal 4G+ dekking voorlopig in de praktijk toch niet zoveel nut hebben doordat bijna geen enkele klant nu al een geschikte handset heeft, maar het lijkt mij zo flauw als ze hier weer een nieuw misleidend Tijl Beckand spotje van gaan maken.
[ Voor 26% gewijzigd door ucsdcom op 21-09-2014 22:44 ]
Ook het verschil tussen de huidige dekking en de toekomstige dekking in oktober is nog altijd vrij fors.
Die landelijke dekking is een lachertje! Gaat alleeen over buitendekking!MarcoC schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:52:
Ook het verschil tussen de huidige dekking en de toekomstige dekking in oktober is nog altijd vrij fors.
Hmm ze denken wel aan binnendekking in elk gevalmarkiebiboy schreef op maandag 22 september 2014 @ 13:55:
[...]
Die landelijke dekking is een lachertje! Gaat alleeen over buitendekking!
BronWat zijn de belangrijkste uitdagingen voor het komende jaar?
“We moeten zorgen dat we vier dingen kunnen waarmaken: onze 4 C’s. Ten eerste moeten we onze ‘Customer’ een nog betere belevenis bieden. Ten tweede ‘Coverage’: een dikke deken met 4G-dekking. Zowel binnenshuis als buitenshuis.
[ Voor 3% gewijzigd door MensionXL op 22-09-2014 13:58 ]
Wij van wc eend bevelen wc eend aan:)MensionXL schreef op maandag 22 september 2014 @ 13:58:
[...]
Hmm ze denken wel aan binnendekking in elk geval
[...]
Bron
Ik vind de dekking teleurstellend buiten de randstad.
Dekking buiten de randstad vind ik juist best goed. Ik was laatst in Limburg en had daar bijna overal waar ik was 4G. Binnendekking zag er ook prima uit daar op zich. Snelheden niet heel astronomisch hoog (zelfs niet naast Vodafones hoofdkantoor, waar ze LTE800/2600 hebben volgens Antenneregister) maar alles was snel en snappy, dus niks te klagen.
Hier stond trouwens dat per 1 oktober LTE-Advanced wordt geactiveerd op het netwerk:
http://4gmasten.nl/nieuws...weken-actief-in-amsterdam
Dan kun je er dus ook als klant op. Veel locaties zijn al omgebouwd. Wellicht veranderen er nog wat andere dingen per 1 oktober. Blijft even spannend
Misschien ook wel een goede dag om m'n abonnement dan eindelijk te verlengen? Maar dat hangt een beetje af van waar ze op 1 oktober allemaal mee komen. 
Overigens staat hier ook dat Vodafone experimenteert met extra zenders bij de landsgrenzen:
http://over.vodafone.nl/n...uitengebieden?from_search
Er loopt een pilot in Limburg. Het lijkt alleen 3G te betreffen. Locatie die ik heb gevonden is een locatie in Rimburg (Landgraaf, oostzijde tegen Duitsland aan). Daar is praktisch op de grens een mast gezet met 2 sectoren die Nederland in zenden (3G2100). Je moet dus wel een 3G-telefoon hebben om hier gebruik van te maken, da's wel een belangrijk punt. De eenzame zendmast is te vinden aan de Palenbergerweg.
Hier stond trouwens dat per 1 oktober LTE-Advanced wordt geactiveerd op het netwerk:
Dan kun je er dus ook als klant op. Veel locaties zijn al omgebouwd. Wellicht veranderen er nog wat andere dingen per 1 oktober. Blijft even spannend
Overigens staat hier ook dat Vodafone experimenteert met extra zenders bij de landsgrenzen:
Er loopt een pilot in Limburg. Het lijkt alleen 3G te betreffen. Locatie die ik heb gevonden is een locatie in Rimburg (Landgraaf, oostzijde tegen Duitsland aan). Daar is praktisch op de grens een mast gezet met 2 sectoren die Nederland in zenden (3G2100). Je moet dus wel een 3G-telefoon hebben om hier gebruik van te maken, da's wel een belangrijk punt. De eenzame zendmast is te vinden aan de Palenbergerweg.
[ Voor 27% gewijzigd door Sorcerer8472 op 23-09-2014 15:09 ]
Ik haal toch wel lekkere snelheden in de buurt van het hoofdkantoor. Zo goed als altijd boven de 50Mbps.
Ik woon in het groene gedeelte van het groene hart, maar de 4G dekking binnenshuis is waardeloos. De dekkingskaart van Vodafone liegt dat het gedrukt staat. En niet alleen over 4G.
Mijn ervaring is dat de dekking van Vodafone 4G niet denderend is. Vandaag van Harderwijk naar Den Haag gereden. T-Mobile gaf bijna altijd volledige 4G bereik, KPN idem, maar Vodafone zat vaak op 1/2 streepjes. Uiteraard zegt het aantal streepjes niks over de kwaliteit v/d verbinding, maar geeft wel aan hoe fijnmazig het netwerk is. Vodafone is nu bezig met de landelijke dekking, en zal uiteraard daarna het netwerk verdichten.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:06:
Dekking buiten de randstad vind ik juist best goed. Ik was laatst in Limburg en had daar bijna overal waar ik was 4G. Binnendekking zag er ook prima uit daar op zich. Snelheden niet heel astronomisch hoog (zelfs niet naast Vodafones hoofdkantoor, waar ze LTE800/2600 hebben volgens Antenneregister) maar alles was snel en snappy, dus niks te klagen.
Dan kun je er dus ook als klant op. Veel locaties zijn al omgebouwd. Wellicht veranderen er nog wat andere dingen per 1 oktober. Blijft even spannendMisschien ook wel een goede dag om m'n abonnement dan eindelijk te verlengen? Maar dat hangt een beetje af van waar ze op 1 oktober allemaal mee komen.
Ik stoor me iedere keer weer aan de vergelijkingen die gemaakt worden. Het is echt appels met peren vergelijken. KPN en T-mobile hebben een heel andere uitrolstrategie (gehad).
Het is dan ook niet fair om hier conclusies aan te verbinden. Wat denk je van de mensen in het Noord/Zuid-Oosten van Nederland. Daar is nu op de meeste plaatsen (buiten)dekking van Vodafone 4G maar niet van T-mobile 4G. Dat maakt T-mobile toch niet veel slechter dan Vodafone, of Vodafone veel beter dan T-mobile?
T-mobile heeft er nu eenmaal voor gekozen om de 'olievlek' methode toe te passen met fijnmazige dekking en Vodafone heeft er voor gekozen om zo snel mogelijk het grootste gedeelte van Nederland dekking te geven om dit vervolgens fijnmaziger te maken.
Er valt dus vanalles voor te zeggen: Veel t-mobile klanten kunnen nog (lang) niet gebruik maken van 4G
De meeste Vodafone klanten kunnen bijna altijd/regelmatig gebruik maken van 4G.
Ik persoonlijk heb weinig te klagen. Bijna overal waar ik ben geweest in Nederland is 4G dekking met af en toe een stukje waar mindere dekking is of 2G/3G. Ik zie bijna geen plaatsen meer waar alleen nog maar GPRS of EDGE is. Dus wat mij betreft is Vodafone erg goed bezig
Het is dan ook niet fair om hier conclusies aan te verbinden. Wat denk je van de mensen in het Noord/Zuid-Oosten van Nederland. Daar is nu op de meeste plaatsen (buiten)dekking van Vodafone 4G maar niet van T-mobile 4G. Dat maakt T-mobile toch niet veel slechter dan Vodafone, of Vodafone veel beter dan T-mobile?
T-mobile heeft er nu eenmaal voor gekozen om de 'olievlek' methode toe te passen met fijnmazige dekking en Vodafone heeft er voor gekozen om zo snel mogelijk het grootste gedeelte van Nederland dekking te geven om dit vervolgens fijnmaziger te maken.
Er valt dus vanalles voor te zeggen: Veel t-mobile klanten kunnen nog (lang) niet gebruik maken van 4G
Ik persoonlijk heb weinig te klagen. Bijna overal waar ik ben geweest in Nederland is 4G dekking met af en toe een stukje waar mindere dekking is of 2G/3G. Ik zie bijna geen plaatsen meer waar alleen nog maar GPRS of EDGE is. Dus wat mij betreft is Vodafone erg goed bezig
Sluit ik me bij aan. Waar ik voorheen alleen 2/3 bolletjes GPRS had, heb ik nu 3 bolletjes 4G met een snelheid van 20/9. Ben daar ontzettend tevreden over gezien het feit dat ik van GPRS af kom.
Laatst nog even een speedtest uitgevoerd toen ik zag dat ik 5 streepjes 4G had, maar helaas kwam de snelheid niet boven de 35Mbit uit. Toch jammer omdat ik elke dag op de radio wel hoor dat Vodafone de snelste is met max 75Mbit.
Tuurlijk kun je vergelijken, als je aangeeft dat je (bijna) landelijke dekking hebt, dan moet je dat ook kunnen waarmaken. Er komen veel klachten van mensen die slechte 4G dekking hebben met Vodafone. Dat klopt ook als je naar de uitrol kijkt, zeer willekeurig. Vodafone maakt veel reclame over 4G, dus dan verwacht je ook wat als klant.tcf schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 21:36:
Ik stoor me iedere keer weer aan de vergelijkingen die gemaakt worden. Het is echt appels met peren vergelijken. KPN en T-mobile hebben een heel andere uitrolstrategie (gehad).
T-Mobile heeft een duidelijke uitrol strategie, net zoals KPN dat had. Dat is prettig, aangezien de klanten dan ook weten waar ze aan toe zijn. Daarnaast vervangt T-Mobile alle locaties en worden alle locaties standaard 2G1800 / 3G900-2100 / 4G1800 en straks 4G900.
Ik heb zelf ook een Vodafone abbo, dus heb ook echt belang bij een goede (4G) dekking.
Ik hoop echt dat Vodafone de dekking sterk gaat verbeteren de komende tijd, en niet stil blijft staan.
Regio Alphen a/d Rijn? Vodafone is hier inderdaad een lachertje als je het vergelijkt met KPN en T-Mobile, binnendekking bestaat niet voor 4G, en 3G is ook niet om over naar huis te schrijven.3raser schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:05:
Ik woon in het groene gedeelte van het groene hart, maar de 4G dekking binnenshuis is waardeloos. De dekkingskaart van Vodafone liegt dat het gedrukt staat. En niet alleen over 4G.
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Dan hoor je ook elke dag op de radio dat dat de theoretische snelheid is.Dj-sannieboy schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 22:38:
Laatst nog even een speedtest uitgevoerd toen ik zag dat ik 5 streepjes 4G had, maar helaas kwam de snelheid niet boven de 35Mbit uit. Toch jammer omdat ik elke dag op de radio wel hoor dat Vodafone de snelste is met max 75Mbit.
@netblade ik woon ook in Alphen, ik heb nimmer problemen met de 3g dekking en heb binnenshuis 4g. Die laatste moet nog wel verbeteren maar toch.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Dat laatste is in verhouding met KPN en T-Mobile gewoonweg slecht, in winkels en supermarkten ga je terug naar het onwerkbare GPRS of EDGE, ik weet niet waar Vodafone in deze regio mee bezig is maar ik hoop dat ze er snel wat aan doen. Nieuwbouwwijk Kerk en Zanen (en dan met name burggooi heeft niet eens 3G indoor waar KPN en T-Mobile dit wel aan bieden, Vodafone doet niks met de klachtenOmeJoyo schreef op woensdag 24 september 2014 @ 21:42:
@netblade ik woon ook in Alphen, ik heb nimmer problemen met de 3g dekking en heb binnenshuis 4g. Die laatste moet nog wel verbeteren maar toch.
Nieuwbouw huizen worden doorgaans van HR++ glas voorzien, waar een opgedampte metaallaag in zit. Houdt de warmte binnen en de kou en radiosignalen buiten.....het ligt dus niet 100% aan Vodafone in de gemiddelde nieuwbouwwijk. De provider met een mast in de wijk is vaak ook de enige provider die binnenshuis dekking biedt.
3G op 900 MHz of fatsoenlijke 4G dekking op 800 MHz zou een hoop schelen in dit soort situaties.ucsdcom schreef op woensdag 24 september 2014 @ 23:20:
Nieuwbouw huizen worden doorgaans van HR++ glas voorzien, waar een opgedampte metaallaag in zit. Houdt de warmte binnen en de kou en radiosignalen buiten.....het ligt dus niet 100% aan Vodafone in de gemiddelde nieuwbouwwijk. De provider met een mast in de wijk is vaak ook de enige provider die binnenshuis dekking biedt.
Waar ik het heb kunnen checken, heeft in nieuwbouwhuizen KPN wel altijd dekking en Vodafone heel vaak niet. Puur door 3G op 900 MHz denk ik.
Hmm hier ligt het er ook aan dat Vodafone bijna de helft minder masten/antennes heeft dan KPN en T-Mobile, http://ltemasten.nl/4g-netwerk/uitrol/alphen (wel even 3g/2g aanklikken, 4g masten zijn naar mijn weten van Vodafone al tijden niet bijgewerkt).ucsdcom schreef op woensdag 24 september 2014 @ 23:20:
@TMC, dat was ik even vergeten inderdaad, 3G900 wordt door Vodafone (nog) niet toegepast. dat zou al een hoop helpen.
[ Voor 7% gewijzigd door netblade op 24-09-2014 23:53 ]
Nee, alleen maximaal 75Mbit terwijl dat bij andere slechts maximaal 50Mbit is. Reclame maken is prima, maar de marketingmachine draait momenteel wel een beetje voor op de werkelijkheid.midego schreef op woensdag 24 september 2014 @ 21:27:
[...]
Dan hoor je ook elke dag op de radio dat dat de theoretische snelheid is.
Die reclames zijn inderdaad nogal irritant. Zou echt wel wat minder mogen. Ook al zeggen ze "tot 75 Mbit".
Maar goed, op 1 oktober wordt LTE-Advanced geactiveerd op het netwerk, in meerdere steden tegelijkertijd geloof ik zelfs. Mogelijk worden er dan ook nog wat andere instellingen aangepast die indoor dekking verbeteren op omgebouwde plekken.
Ben heel benieuwd of er ook een aankondiging over VoLTE komt!
Maar goed, op 1 oktober wordt LTE-Advanced geactiveerd op het netwerk, in meerdere steden tegelijkertijd geloof ik zelfs. Mogelijk worden er dan ook nog wat andere instellingen aangepast die indoor dekking verbeteren op omgebouwde plekken.
De laatste update van 4G van Vodafone is 31 juli, in augustus heeft Vodafone geen wijzigingen doorgegeven aan het Antenneregister.netblade schreef op woensdag 24 september 2014 @ 23:50:
[...]
Hmm hier ligt het er ook aan dat Vodafone bijna de helft minder masten/antennes heeft dan KPN en T-Mobile, http://ltemasten.nl/4g-netwerk/uitrol/alphen (wel even 3g/2g aanklikken, 4g masten zijn naar mijn weten van Vodafone al tijden niet bijgewerkt).
@TMC, dat was ik even vergeten inderdaad, 3G900 wordt door Vodafone (nog) niet toegepast. dat zou al een hoop helpen.
Waarschijnlijk gaat 3G900 niet op korte termijn uitgerold worden door Vodafone. Vodafone gebruikt 20 MHz op de 1800 MHz, dus hun hele spectrum, voor 4G. Dan blijft er 10 MHz op de 900 MHz over, als je dan 5 MHz gebruikt voor 3G900 blijft er weinig over voor 2G.
T-Mobile heeft de luxe van 30 MHz in de 1800 MHz, er blijft 10 MHz over voor 2G, daarnaast gebruiken ze 10 MHz in de 900 MHz voor 2G (later voor 4G).
Daarnaast is de reclame al achterhaald aangezien KPN ook de limieten verwijderd heeft.Dj-sannieboy schreef op donderdag 25 september 2014 @ 00:03:
[...]
Nee, alleen maximaal 75Mbit terwijl dat bij andere slechts maximaal 50Mbit is. Reclame maken is prima, maar de marketingmachine draait momenteel wel een beetje voor op de werkelijkheid.
Door de toepassing van LTE-A (cat 6) komen er idd wel wat voordelen erbij, in de cat 6 zijn namelijk ook optimalisaties ingevoerd. Dus het kan zijn dat de dekking licht verbeterd.Sorcerer8472 schreef op donderdag 25 september 2014 @ 00:36:
Die reclames zijn inderdaad nogal irritant. Zou echt wel wat minder mogen. Ook al zeggen ze "tot 75 Mbit".
VoLTE zal zeer waarschijnlijk nog niet aangekondigd worden, zowel KPN als T-Mobile geven aan dat het erg complex is om een goede overgang mogelijk te maken van het 4G naar het 2G/3G netwerk zonder dat de verbinding verbroken wordt.
Daarnaast zijn veel telefoons nog niet geschikt voor VoLTE.
Sinds wanneer gebruikt Vodafone 20 MHz voor LTE1800? Niet zo lang geleden was het nog 15 MHz. Op een aantal plekken werd GSM1800 nog redelijk intensief door ze gebruikt een tijdje geleden.
VoLTE wordt nog in geen enkel Vodafone-netwerk wereldwijd gebruikt geloof ik, hoewel Vodafone Duitsland een tijd geleden al succesvolle tests heeft laten zien. Er zijn überhaupt maar een paar netwerken wereldwijd die het gebruiken. Maar je moet ergens beginnen toch?
Volgens mij ondersteunen bijna alle LTE-telefoons het (evt. na firmware-upgrade). En Vodafone gaf wel aan dat het niet zo heel ontzettend ver weg zou zijn geloof ik... zou me niks verbazen als er intern al wordt getest. In stedelijke omgevingen en op snelwegen in de Randstad is de dekking zowat 100% nu, dus begint het mogelijk te worden om erover te bellen zonder dat je continu fallback nodig hebt. Persoonlijk gok ik dat ze het in Q2 2015 gaan activeren, als de dekking vrijwel 100% is, ook indoor als het goed is.
VoLTE wordt nog in geen enkel Vodafone-netwerk wereldwijd gebruikt geloof ik, hoewel Vodafone Duitsland een tijd geleden al succesvolle tests heeft laten zien. Er zijn überhaupt maar een paar netwerken wereldwijd die het gebruiken. Maar je moet ergens beginnen toch?
Volgens mij ondersteunen bijna alle LTE-telefoons het (evt. na firmware-upgrade). En Vodafone gaf wel aan dat het niet zo heel ontzettend ver weg zou zijn geloof ik... zou me niks verbazen als er intern al wordt getest. In stedelijke omgevingen en op snelwegen in de Randstad is de dekking zowat 100% nu, dus begint het mogelijk te worden om erover te bellen zonder dat je continu fallback nodig hebt. Persoonlijk gok ik dat ze het in Q2 2015 gaan activeren, als de dekking vrijwel 100% is, ook indoor als het goed is.
Excuses, je hebt gelijk. Ik dacht dat in het T-Mobile topic een screenshot geplaatst was van een Vodafone netwerk 20 MHz bandbreedte, maar dat bleek van T-Mobile te zijn.Sorcerer8472 schreef op donderdag 25 september 2014 @ 10:24:
Sinds wanneer gebruikt Vodafone 20 MHz voor LTE1800? Niet zo lang geleden was het nog 15 MHz. Op een aantal plekken werd GSM1800 nog redelijk intensief door ze gebruikt een tijdje geleden.
T-Mobile gaf aan dat Nederland wel een testgebied is voor Deutsche Telecom, dus het kan ook zijn dat Vodafone NL dat ook zo ziet
idd kunnen de meeste LTE telefoons wel VoLTE aan, maar de meesten alleen na een update, dus niet out-of-the-box.
Je hoeft geen excuses aan te bieden hoor 
Anyway, de Vodafone-kaart is weer geüpdate. Lijkt nu vrijwel 1:1 de kaart van oktober, maar dan met per zendmast een minder groot bereik dan over een paar dagen.
Anyway, de Vodafone-kaart is weer geüpdate. Lijkt nu vrijwel 1:1 de kaart van oktober, maar dan met per zendmast een minder groot bereik dan over een paar dagen.
Het antenneregister heeft een grote update gehad! Helaas is nu niet meer te achterhalen welke frequenties gebruikt worden
. Een groot gemis... Blijkbaar te vroeg met mijn conclusie, vermoedelijk is de database nog aan het inladen, de freq. en overige info staat er nu wel bij 

Ook nu met luchtfoto's.

Ook nu met luchtfoto's.
[ Voor 17% gewijzigd door The Wizard op 29-09-2014 14:55 ]
Op het eerste gezicht lijkt het mij wel een verbetering, alhoewel ik d'r toch eventjes aan moet wennen..
Wel is het trouwens ook zo dat alle "mogelijke" Tele2 locaties nu ook echt frequentie-informatie bevatten!
Het valt me op hoe relatief veel locaties Tele2 heeft voorzien van LTE2600.
Op eigenlijk elk opstelpunt in een stedelijk gebied wordt ook LTE2600 uitgezonden.
Eigenlijk was ik toevallig vandaag al van plan om hier wat over te schrijven in het Tele2 topic, ook vanwege het feit dat het T-Mobile opstelpunt hier in de buurt onlangs is voorzien van maar liefst negen remote radio heads.
Ook is nu 204-02 hier beschikbaar, maar zodra ik het winkelcentrum er pal tegenover in loop valt dit weg, wat er volgens mij wel op duid dat op dit moment alleen vanaf 2600 MHz wordt uitgezonden.
Genoeg hierover nu, anders ga ik teveel off-topic.
Als je de rest van mijn ontdekkingen en bevindingen te weten wilt komen, lees dan het Tele2 4G topic
Wel is het trouwens ook zo dat alle "mogelijke" Tele2 locaties nu ook echt frequentie-informatie bevatten!
Het valt me op hoe relatief veel locaties Tele2 heeft voorzien van LTE2600.
Op eigenlijk elk opstelpunt in een stedelijk gebied wordt ook LTE2600 uitgezonden.
Eigenlijk was ik toevallig vandaag al van plan om hier wat over te schrijven in het Tele2 topic, ook vanwege het feit dat het T-Mobile opstelpunt hier in de buurt onlangs is voorzien van maar liefst negen remote radio heads.
Ook is nu 204-02 hier beschikbaar, maar zodra ik het winkelcentrum er pal tegenover in loop valt dit weg, wat er volgens mij wel op duid dat op dit moment alleen vanaf 2600 MHz wordt uitgezonden.
Genoeg hierover nu, anders ga ik teveel off-topic.
Als je de rest van mijn ontdekkingen en bevindingen te weten wilt komen, lees dan het Tele2 4G topic
Het handige van het nieuwe Antenneregister is dat je gewoon via een URL de mastinformatie kunt ophalen. Bijvoorbeeld: http://www.antenneregiste...k?f=json&pff_ID=353860127
Dat scheelt handmatig elke mast aanklikken
. Naar mijn weten kon dit met de oude versie niet en was alles server-side.
En met een beetje spelen met de URL kan je eenvoudig alle masten achterhalen: http://gisextern.dictu.nl...t&sr=28992&layers=all%3A7
Jammer dat hij er maar maximaal 1000 tegelijk laat zien.
Met een beetje spelen kun je eenvoudig een script maken dat alle locaties volgens het antenneregister ophaalt en uitsplitst per provider. Dus als iemand zich geroepen voelt...
Dat scheelt handmatig elke mast aanklikken
En met een beetje spelen met de URL kan je eenvoudig alle masten achterhalen: http://gisextern.dictu.nl...t&sr=28992&layers=all%3A7
Jammer dat hij er maar maximaal 1000 tegelijk laat zien.
Met een beetje spelen kun je eenvoudig een script maken dat alle locaties volgens het antenneregister ophaalt en uitsplitst per provider. Dus als iemand zich geroepen voelt...
[ Voor 53% gewijzigd door MarcoC op 29-09-2014 17:27 ]
Wat betreft Tele2: ik heb nog geen locatie gevonden waar géén 2600 MHz bij zit 
Overigens staat overal wel 800/2600, geen specifieke frequentie (verwacht is iig 796 MHz in de 800-band, 2600 weet ik even niet zeker). Overigens zijn er ook stedelijke Tele2-locaties die nog niet in het register staan (weet niet zeker of de betreffende locatie live is trouwens).
Vodafone is verder nog steeds niet geüpdate in het Antenneregister. Overmorgen is dan de grote dag dat de landelijke dekking zou moeten worden behaald. Ben benieuwd of er inderdaad settings in het netwerk gaan wijzigen in die dag zodat indoor dekking minder snel wegvalt
@SafariFlow ? Weet jij dingen?
Overigens staat overal wel 800/2600, geen specifieke frequentie (verwacht is iig 796 MHz in de 800-band, 2600 weet ik even niet zeker). Overigens zijn er ook stedelijke Tele2-locaties die nog niet in het register staan (weet niet zeker of de betreffende locatie live is trouwens).
Vodafone is verder nog steeds niet geüpdate in het Antenneregister. Overmorgen is dan de grote dag dat de landelijke dekking zou moeten worden behaald. Ben benieuwd of er inderdaad settings in het netwerk gaan wijzigen in die dag zodat indoor dekking minder snel wegvalt
Als je meer op het platteland kijkt kom je ook 800-only locaties tegen van Tele2. Dus de dubbele RRH's zijn wel voor de 800/2600 combo. Goed om te weten
.
Ik haal dat soort snelheden meestal ook niet, maar vandaag toch even aangenaam verrast:Dj-sannieboy schreef op donderdag 25 september 2014 @ 00:03:
[...]
Nee, alleen maximaal 75Mbit terwijl dat bij andere slechts maximaal 50Mbit is. Reclame maken is prima, maar de marketingmachine draait momenteel wel een beetje voor op de werkelijkheid.

Dit was met een iPhone 6 64GB in Den Haag (toevallig in een Vodafone winkel, dat wel
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Waar dan? (zie ook Tele2-topic voor locaties die ik al heb gecheckt)The Wizard schreef op maandag 29 september 2014 @ 19:20:
Als je meer op het platteland kijkt kom je ook 800-only locaties tegen van Tele2. Dus de dubbele RRH's zijn wel voor de 800/2600 combo. Goed om te weten.
Vodafone is sowieso sneller dan 75 MHz op de plekken waar ook 1800-dekking is, nu al. Straks met LTE-Advanced gaat 150 waarschijnlijk geen uitzondering zijn bij speedtests
Zie Tele2 topicSorcerer8472 schreef op maandag 29 september 2014 @ 19:28:
[...]
Waar dan? (zie ook Tele2-topic voor locaties die ik al heb gecheckt)
Vodafone is sowieso sneller dan 75 MHz op de plekken waar ook 1800-dekking is, nu al. Straks met LTE-Advanced gaat 150 waarschijnlijk geen uitzondering zijn bij speedtests
Mag ik een gokje wagen: per 1 oktober is alleen de weergave van dekking groter, zonder dat dit in werkelijkheid ook echt zo is. Grote billboards, advertenties en schreeuwerige reclames met de kreet landelijke dekking. Tenslotte zie je dan bij de kaartupdate in november dat de dekking weer afneemt.Sorcerer8472 schreef op maandag 29 september 2014 @ 19:10:
Zo deden ze het bij de uitrol van het GSM netwerk ook. En waarom zouden ze de strategievaanpassen als toen heel Nederland sprak over Vodafone met landelijke dekking.
Verwijderd
hulp gevraagd:
Ik heb problemen met het 4G netwerk van Vodafone icm Samsung Galaxy S5.
Als mijn verbinding op automatisch staat, probeert de S5 stug de 4G verbinding tot stand te houden, ook als ik op wifi zit. Dit zorgt ervoor dat mijn bereik soms weg valt. Ook al geeft hij streepjes weer bij ontvangst, krijg ik soms toch melding dat "voorkeursnetwerk niet beschikbaar" is.

Als ik bij netwerkmodus mijn toestel zet op "WCDMA/GSM" in plaats van "LTE/WCDMA/GSM" is het probleem er niet, maarja dan is er ook geen 4G verbinding.
Dit was een dagje zonder 4G, zoals net beschreven:

Ik heb allereerst met de storingsdienst van Vodafone gebeld, de zaak is onderzocht en de conclusie was dat het aan het toestel ligt. Ik moest me wenden tot Samsung.
Vervolgens contact gehad met Samsung, deze hebben mijn toestel remote overgenomen en de instellingen bekeken. Support van Samsung verwijt het weer aan het 4G netwerk, dat soms wegvalt. Ook als ik aangeef dat de 3G/HSDA dekking prima is, maar het toestel niet omschakelt ligt het toch niet aan het toestel.
Ik kon nog langs een service punt gaan, maar ze verwijzen me naar The Phone House in Heerlen. Daar zou een Samsung medewerker aanwezig zijn.
Ik heb een andere Galaxy S5 van een collega getest, met mijn sim. Zelfde resultaat.
Maar met een Galaxy S4 is het probleem er niet, deze valt niet weg.
Wat is nu de oorzaak? Netwerk of toestel? Mijn vermoeden is de baseband-versie van de Galaxy S5 ( die wel op de laatste versie staat: G900FXXU1ANG8 )
Ik heb problemen met het 4G netwerk van Vodafone icm Samsung Galaxy S5.
Als mijn verbinding op automatisch staat, probeert de S5 stug de 4G verbinding tot stand te houden, ook als ik op wifi zit. Dit zorgt ervoor dat mijn bereik soms weg valt. Ook al geeft hij streepjes weer bij ontvangst, krijg ik soms toch melding dat "voorkeursnetwerk niet beschikbaar" is.

Als ik bij netwerkmodus mijn toestel zet op "WCDMA/GSM" in plaats van "LTE/WCDMA/GSM" is het probleem er niet, maarja dan is er ook geen 4G verbinding.
Dit was een dagje zonder 4G, zoals net beschreven:

Ik heb allereerst met de storingsdienst van Vodafone gebeld, de zaak is onderzocht en de conclusie was dat het aan het toestel ligt. Ik moest me wenden tot Samsung.
Vervolgens contact gehad met Samsung, deze hebben mijn toestel remote overgenomen en de instellingen bekeken. Support van Samsung verwijt het weer aan het 4G netwerk, dat soms wegvalt. Ook als ik aangeef dat de 3G/HSDA dekking prima is, maar het toestel niet omschakelt ligt het toch niet aan het toestel.
Ik kon nog langs een service punt gaan, maar ze verwijzen me naar The Phone House in Heerlen. Daar zou een Samsung medewerker aanwezig zijn.
Ik heb een andere Galaxy S5 van een collega getest, met mijn sim. Zelfde resultaat.
Maar met een Galaxy S4 is het probleem er niet, deze valt niet weg.
Wat is nu de oorzaak? Netwerk of toestel? Mijn vermoeden is de baseband-versie van de Galaxy S5 ( die wel op de laatste versie staat: G900FXXU1ANG8 )
Staat je download booster (of hoef dat ook alweer genoemd wordt) misschien aan? Zo ja, zet die eens uit.
Simkaart verwisselen kan ook helpen trouwens, lijkt me. Klinkt als een issue die ook door defecte sim kan komen... even bij Vodafonewinkel in Heerlen laten verwisselen ofzo?
@ucsdcom: ik heb nu ook dekking op plekken waar het kaartje aangeeft dat er geen dekking is. En de 4G800-dekking is een stuk minder dan de 2G900-dekking die van dezelfde antennes af komt (dat zie je o.a. bij de waddeneilanden). Op zich zou die 4G800-dekking vergelijkbaar moeten zijn met de 2G900-dekking mits het netwerk ook zwakke signalen accepteert (lijkt het bij 2G wel te doen, bij 4G niet).
@ucsdcom: ik heb nu ook dekking op plekken waar het kaartje aangeeft dat er geen dekking is. En de 4G800-dekking is een stuk minder dan de 2G900-dekking die van dezelfde antennes af komt (dat zie je o.a. bij de waddeneilanden). Op zich zou die 4G800-dekking vergelijkbaar moeten zijn met de 2G900-dekking mits het netwerk ook zwakke signalen accepteert (lijkt het bij 2G wel te doen, bij 4G niet).
Verwijderd
Nee, deze had ik al uit gezet inderdaad. Zou wel een logische verklaring zijnZxui schreef op maandag 29 september 2014 @ 22:41:
Staat je download booster (of hoef dat ook alweer genoemd wordt) misschien aan? Zo ja, zet die eens uit.
Verwijderd
Mijn collega heeft hetzelfde probleem met zijn Galaxy S5, ook Vodafone. Mijn sim is pas n jaar oud en ik heb m getest in de Galaxy S4Sorcerer8472 schreef op maandag 29 september 2014 @ 22:58:
Simkaart verwisselen kan ook helpen trouwens, lijkt me. Klinkt als een issue die ook door defecte sim kan komen... even bij Vodafonewinkel in Heerlen laten verwisselen ofzo?
Eén bepaalde locatie? Kan een fout in netwerkinstellingen zijn bij Vodafone in dat geval dan.Verwijderd schreef op maandag 29 september 2014 @ 23:13:
[...]
Mijn collega heeft hetzelfde probleem met zijn Galaxy S5, ook Vodafone. Mijn sim is pas n jaar oud en ik heb m getest in de Galaxy S4
Ik heb het probleem met mijn s4 dat hij niet automatisch switched naar 4g van e, h,h+ en 3g. Ik moet dit echt forceren door bijvoorbeeld voicemail te bellen. Zit dit in de telefoon of is dit iets van VF?
Lol, Vodafone claimt landelijke dekking met deze gatenkaas
.
Verwijderd
http://www.iculture.nl/vo...lijke-dekking-4g-netwerk/
Binnenshuis heb ik nog maar mondjesmaat 4G, maar ik moet zeggen buiten werkt het als een tierelier
Binnenshuis heb ik nog maar mondjesmaat 4G, maar ik moet zeggen buiten werkt het als een tierelier
Vodafone belazert de kluit. Ook waar wel 4g dekking is op veel plekken geen 4g dekking. De kaart is veel te rooskleurig. Mensen nog maar denken dat het een premium netwerk is. Straks met hevige regen kakt de zooi weer in, want ze gebruiken nog steeds het daisy chain principe om masten via microwaves aan elkaar te koppelen soms wel meerdere stuks. Andere providers gebruiken als ze microwave moeten gebruiken vaak single point microwave.MarcoC schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 09:07:
Lol, Vodafone claimt landelijke dekking met deze gatenkaas.
Dan moet je aan vodafone een stok vragen:) kan je op het dak gaan staan om te internetten en hem omhoog te houden volgens i culturre staat dat de iphone 6 4g+ heeft, dit klopt niet!Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 11:29:
http://www.iculture.nl/vo...lijke-dekking-4g-netwerk/![]()
Sinds kort heb ik ook de beschikking over 4G. Haal in Bolsward (8701WT) via Speedtest een schamele 4Mbps download met 1.3Mbps up terwijl er volgens de pagina volop 4G op 75Mbps zou moeten zijn. De praktische snelheid schatten ze op 10-15 Mbps, wat ze dus bij lange na niet halen. Valt me ook op dat er wat rode vlekken op Bolsward zitten terwijl er omheen alles blauw is. Kaart lijkt inderdaad erg rooskleurig te zijn.
SGS4, Red Essentials.
SGS4, Red Essentials.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
De kaart met geplande dekking is nu ook verdwenen. Op die kaart was de dekking veel optimistischer dan de huidige dekking. De uitrolstrategie van Vodafone was er één om zo snel mogelijk landelijke dekking te kunnen claimen, zodat het lijkt alsof ze net zo ver zijn als KPN. Jammer dat ze er niet bij vermelden dat het Vodafone-netwerk vol met gaten zitten en de dekking van KPN vele malen fijnmaziger is...
Bah. Ik vind dat Vodafone de klanten enorm misleidt.
Bah. Ik vind dat Vodafone de klanten enorm misleidt.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.