In Enschede blijft het hier haken op 15 Mbit, vraag me dus af of de snelheidsverhoging hier ook effect gaan hebbenSMSfreakie schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 21:33:
[...]
mja dat haal ik hier ook wel elke keer
[afbeelding]
Gratis Netflix bij Vodafone
http://www.totaaltv.nl/mobiel/?id=17223&lastID=0
http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/19369
En als je al klant bent dan val je mooi buiten de boot.
Ja als je al klant bent dan kan je een 1GB abonnement nemen, maar dat hoef ik niet, ik heb al 2GB waar ik genoeg aan heb.
Ja als je al klant bent dan kan je een 1GB abonnement nemen, maar dat hoef ik niet, ik heb al 2GB waar ik genoeg aan heb.
[ Voor 84% gewijzigd door WhySoSerious? op 01-09-2014 01:03 ]
De geplande dekkingskaart is vandaag uitgebreider geworden, onderaan zie je nu ook de 4G+ dekking voor oktober, december en april.
@The Wizzard: Wanneer ga je de 4G+ layer toevoegen op 4Gmasten.nl?
En ik ben benieuwd naar de speedtest resultaten van vandaag
Laat maar komen die 50 Mbp+ shots.
En ik ben benieuwd naar de speedtest resultaten van vandaag
[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 01-09-2014 10:14 ]
Hm, ik weet niet of het aan m'n telefoon ligt, het buitenlands netwerk of Vodafone, maar in België had ik problemen in gebieden met 4G: daar klapperde de hele verbinding met het netwerk er soms uit voordat hij weer terugkwam met HSPA. In gebieden zonder 4G geen last van. Voor Vodafone-gebruikers is het helaas nog niet mogelijk om in te loggen op Proximus LTE. Anybody?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Had hier ook altijd een mooie cap op 14-15 (ze zullen wel op 14.4 uit willen komen) met 4G. De speedtest begon dan hoger maar zag je mooi dalen tot die waarde. Had dus eigenlijk ook wel verwacht dat er vandaag weinig zou veranderen maar dat viel erg mee, haal nu onderstaande waarde (binnenshuis, heb hier sowieso geen extreem goed bereik). Wellicht dat het in een grote stad nóg beter is maar voor nu erg tevreden weerCyleo schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 23:12:
In Enschede blijft het hier haken op 15 Mbit, vraag me dus af of de snelheidsverhoging hier ook effect gaan hebben

<twee testjes, 120MB data verstookt, gaat ook hard zo (heb gelukkig zo'n 4GB Vodafone F&F abo
Nickname does not reflect reality
Staat erop!robertwebbe schreef op maandag 01 september 2014 @ 10:07:
De geplande dekkingskaart is vandaag uitgebreider geworden, onderaan zie je nu ook de 4G+ dekking voor oktober, december en april.
En ik ben benieuwd naar de speedtest resultaten van vandaagLaat maar komen die 50 Mbp+ shots.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Leuk dat je nu kunt zien waar/wanneer ze LTE1800 ergens activeren in de toekomst, want daar komt het hele 4G+-verhaal op neer 
Ziet eruit alsof de LTE1800-dekking in de toekomst ongeveer dezelfde dekking krijgt als de LTE800-dekking nu.
WCDMA: ok, veel meer antennes vervangen komende weken, maar dat verklaart nog steeds niet waarom in mijn wijk waar alle omliggende antennes zijn vervangen indoor geen LTE-dekking heeft maar wel GSM-dekking. Puur omdat Vodafone ermee kapt rond de -116 dBm. Robert, kun jij eens navragen hoe dat zit, aangezien je er werkt?
Ziet eruit alsof de LTE1800-dekking in de toekomst ongeveer dezelfde dekking krijgt als de LTE800-dekking nu.
WCDMA: ok, veel meer antennes vervangen komende weken, maar dat verklaart nog steeds niet waarom in mijn wijk waar alle omliggende antennes zijn vervangen indoor geen LTE-dekking heeft maar wel GSM-dekking. Puur omdat Vodafone ermee kapt rond de -116 dBm. Robert, kun jij eens navragen hoe dat zit, aangezien je er werkt?
Dat dacht ik ook meteenSorcerer8472 schreef op maandag 01 september 2014 @ 11:32:
Leuk dat je nu kunt zien waar/wanneer ze LTE1800 ergens activeren in de toekomst, want daar komt het hele 4G+-verhaal op neer
Ik haalde gisteren 39 mbps download en 25 mbps upload met een 30/15 Red abonnement, op 1800MHz in Papendrecht.
Op 800Mhz 32 mbps download en 9.7 upload. Zeer tevreden dus
Vandaag nog geen test gedaan, ik zit nu bij een 4G mast in de buurt waar ik altijd lage snelheden op
haal ( max 10 mbps download ).
Op 800Mhz 32 mbps download en 9.7 upload. Zeer tevreden dus
Vandaag nog geen test gedaan, ik zit nu bij een 4G mast in de buurt waar ik altijd lage snelheden op
haal ( max 10 mbps download ).
https://www.dropbox.com/s...4-09-01-18-33-50.png?dl=0Sorcerer8472 schreef op maandag 01 september 2014 @ 11:32:
Heb je dit alleen op je thuis locatie? Wellicht is het iets specifiek voor de site waar je thuis op zit of houdt je toestel er gewoon op bij -116?
Gewoon indoor aan de Oudegracht in Utrecht zie je het ook, café België bijvoorbeeld. Houdt er gewoon mee op, ook als hij op LTE Only staat, en anders ga je naar GPRS/EDGE. Op een HTC One M8 is dit (heb jij de M7 of M8?). Bij -116 is hij ook pas net van 2 streepjes naar 1 streepje overgeschakeld.
Misschien is dit iets dat speelt in deze regio? Zal zometeen eens kijken wat er gebeurt zonder dataverbinding bij lage signaalwaarden.
Misschien is dit iets dat speelt in deze regio? Zal zometeen eens kijken wat er gebeurt zonder dataverbinding bij lage signaalwaarden.
Gaat wel aardig zonder cap hier (Capelle Schollevaar):
_██_
(ಠ_ృ)
Dataverbinding actief: -116 dBm overgang naar EDGE, bij LTE Only -118 dBm zendmast wil niks meer met m'n mobiel en datasessie verbroken. RSRQ is om en nabij de -8. EDGE is op die momenten circa -96 dBm of iets in die richting.
Dataverbinding uit op LTE Only: blijft ontvangen tot -125 dBm en lager... Dataverbinding uit op mixed modus: ook hier rond -116 dBm handover naar EDGE.
Het test nogal onhandig aangezien het signaal thuis eigenlijk net te sterk is om weg te vallen. Soms gebeurt het tijdens actieve datasessie als ik door de hal loop bij mij thuis, dat hij ineens op EDGE staat...
Wat is jouw locatie, SafariFlow? Wellicht zijn op verschillende plekken in het land verschillende settings actief (handover-grenzen zijn op BSC-niveau geregeld?)
Dataverbinding uit op LTE Only: blijft ontvangen tot -125 dBm en lager... Dataverbinding uit op mixed modus: ook hier rond -116 dBm handover naar EDGE.
Het test nogal onhandig aangezien het signaal thuis eigenlijk net te sterk is om weg te vallen. Soms gebeurt het tijdens actieve datasessie als ik door de hal loop bij mij thuis, dat hij ineens op EDGE staat...
Wat is jouw locatie, SafariFlow? Wellicht zijn op verschillende plekken in het land verschillende settings actief (handover-grenzen zijn op BSC-niveau geregeld?)
[ Voor 12% gewijzigd door Sorcerer8472 op 01-09-2014 20:03 ]
Met de blox of een red abonnement? Bij mij gaat die 30+ en dan weer strak naar 30. Upload ligt op 15/20.Atomsk schreef op maandag 01 september 2014 @ 19:57:
Gaat wel aardig zonder cap hier (Capelle Schollevaar):
[afbeelding]
Van het weekend nog onderstaande snelheid gehaald:

Bel+Web+SMS abo met 4G Blox.
Ik ben dan ook benieuwd naar de snelheden zonder cap.

Bel+Web+SMS abo met 4G Blox.
Ik ben dan ook benieuwd naar de snelheden zonder cap.
Ik heb dit getest met een M7 in de autogarage (kelder) op kantoor en tijdens mijn treinreis tussen Maastricht en Sittard.
Vreemd. Dit kan zeer zeker locatie gebonden zijn en dat is het waarschijnlijk ook. Voor LT E wordt dit geregeld door de MME (zoals de BSC voor 2G en RNC voor 3G). Maar dit kan wel op site niveau getweaked worden.
Waar heb je dit tot nu toe geconstateerd? (Stedelijk gezien). Leg ik dat morgen eens naast de MME regio's.
Vreemd. Dit kan zeer zeker locatie gebonden zijn en dat is het waarschijnlijk ook. Voor LT E wordt dit geregeld door de MME (zoals de BSC voor 2G en RNC voor 3G). Maar dit kan wel op site niveau getweaked worden.
Waar heb je dit tot nu toe geconstateerd? (Stedelijk gezien). Leg ik dat morgen eens naast de MME regio's.
Red SuperUntouchablezz20 schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:19:
[...]
Met de blox of een red abonnement? Bij mij gaat die 30+ en dan weer strak naar 30. Upload ligt op 15/20.
_██_
(ಠ_ృ)
Op mn werk vlakbij een mast zit ik op 29/15mbit, mijn mobiele verbinding is nu officieel sneller dan mijn vdsl lijn thuis
maar verder in Gouda nog wat getest, veel plekken nog niet voorbij de 15mbit.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Denk het niet, sowieso geen CA, want een paar tests waren in gebied met alleen LTE800.Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 14:16:
[...]
[...]
[...]
Is die lagere snelheid niet de standaard LTE en de hogere snelheid LTE-CA ?
Dan lijkt 50mbps echt de max te zijn trouwens.
Waar zie je dat? Als ik nu die dekkingskaart van 4G+ in april bekijk is dat vrij karig iig, zeker niet vergelijkbaar met LTE800 nu. Misschien kaart aangepast sinds vanmorgen?Sorcerer8472 schreef op maandag 01 september 2014 @ 11:32:
[ Voor 50% gewijzigd door P.K. op 01-09-2014 23:20 ]
Verwijderd
Hoe weet je dat zo zeker? Wat ik nu ga zeggen weet ik ook niet 100% zeker, maar ik kan me zomaar voorstellen dat als de systemen gekoppeld worden, dat een van de twee leidend is. Dan hoef je de ander helemaal niet te zien omdat je je telefoon zich aanmeldt op 800 en de bandbreedte op 1800 onder de motorkap wordt bijgeschakeld. Misschien zit ik er volledig naast, maar ik zou echt niet weten waarom je 1800 *moet* zien om er zeker van te zijn dat er sprake is van CAP.K. schreef op maandag 01 september 2014 @ 23:11:
Denk het niet, sowieso geen CA, want een paar tests waren in gebied met alleen LTE800.
Dan lijkt 50mbps echt de max te zijn trouwens.
De stad Utrecht. En dan eigenlijk overal in de stad. Ben benieuwd of je wat kunt vinden!SafariFlow schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:40:
Ik heb dit getest met een M7 in de autogarage (kelder) op kantoor en tijdens mijn treinreis tussen Maastricht en Sittard.
Wat betreft CA: volgens mij zijn er geen telefoons in omloop die dat met 10 + 15 MHz kunnen, dus je moet toch echt wachten op Cat6 voordat dat kan, als ik het goed begrijp.
En wat betreft LTE1800-dekking: 4G+ December op de kaart is wel degelijk gelijk aan LTE1800 op dit moment ongeveer. Geeft aan dat ze nog even flink doorwerken aan LTE800-intensivering, daarna weer vrolijk door met capaciteit in LTE1800-vorm.
[ Voor 24% gewijzigd door Sorcerer8472 op 02-09-2014 08:04 ]
Wat kut van ze dat ze dat niet bij bestaande klanten doen... Zou dit wel fijn vinden. Heb een datalimiet van 6GB, maar met een paar films verstook ik dat zo.WhySoSerious? schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 23:32:
Gratis Netflix bij Vodafone
Omdat er gewoon geen LTE1800 is op een aantal plekken.Verwijderd schreef op maandag 01 september 2014 @ 23:26:
[...]
Hoe weet je dat zo zeker? Wat ik nu ga zeggen weet ik ook niet 100% zeker, maar ik kan me zomaar voorstellen dat als de systemen gekoppeld worden, dat een van de twee leidend is. Dan hoef je de ander helemaal niet te zien omdat je je telefoon zich aanmeldt op 800 en de bandbreedte op 1800 onder de motorkap wordt bijgeschakeld. Misschien zit ik er volledig naast, maar ik zou echt niet weten waarom je 1800 *moet* zien om er zeker van te zijn dat er sprake is van CA
Als een iPhone5 geen 4G oppakt daar zegt dat volgens mij wel genoeg.
Ben wel benieuwd hoe je telefoon dat gaat weergeven, lijkt mij sterk als het niet terug te zien is straks...
Die 1 maakt een wereld van verschil.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 07:58:
[...]
En wat betreft LTE1800-dekking: 4G+ December op de kaart is wel degelijk gelijk aan LTE1800 op dit moment ongeveer. Geeft aan dat ze nog even flink doorwerken aan LTE800-intensivering, daarna weer vrolijk door met capaciteit in LTE1800-vorm.
[ Voor 19% gewijzigd door P.K. op 02-09-2014 10:10 ]
Ik heb de 4G BloX, gisteren door België gereden naar NL en bij Gent 4G gehad, daarna niet meer gezien, maar ook niet heel vaak gekeken. Ik blijf het wel raar vinden dat Sky Radio tussen Gent en Antwerpen zo goed te ontvangen is op 101.9FM trouwens..Sorcerer8472 schreef op maandag 01 september 2014 @ 10:28:
Hm, ik weet niet of het aan m'n telefoon ligt, het buitenlands netwerk of Vodafone, maar in België had ik problemen in gebieden met 4G: daar klapperde de hele verbinding met het netwerk er soms uit voordat hij weer terugkwam met HSPA. In gebieden zonder 4G geen last van. Voor Vodafone-gebruikers is het helaas nog niet mogelijk om in te loggen op Proximus LTE. Anybody?
Verwijderd
Sorry, maar daar ben ik echt niet van overtuigd. GSM heeft ook maar 1 BCCH kanaal, de rest van de kanalen hoef je niet te zien, de BCCH geeft jouw telefoon (via de BSC) commando's om andere kanalen te gebruiken dan je standaard ziet. Lijkt mij persoonlijk juist sterk dat je 1800 daadwerkelijk te zien gaat krijgen, anders gaan beide systemen een eigen leven leiden. Een van de twee moet leidend zijn en voor zover ik weet is dat 800. LTE800 gebruikt de 1800 ruimte als extended capaciteit. Het maakt dan helemaal niet uit dat het een andere frequentieband is, maar voor de telefoon maakt dat wel uit. Die moet multiband duplexing ondersteunen.P.K. schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:03:
Omdat er gewoon geen LTE1800 is op een aantal plekken.![]()
Als een iPhone5 geen 4G oppakt daar zegt dat volgens mij wel genoeg.
Als je 1800 ook apart gaat zien dan kan je telefoon zich ook op 1800 aanmelden. Volgens mij gaan er dan dingen gebeuren die je niet moet willen, aangezien 1800 de slave is van 800.
@P.K.: deels bedoelde ik dat trouwens wel. Het servicegebied van LTE1800 per mast lijkt ongeveer even groot straks als bij LTE800 (zie Ameland). Hopelijk kunnen SafariFlow of RobertWebbe nog erachterkomen waarom daar überhaupt verschillen in zijn nu en in de toekomst.
Wat betreft LTE-Advanced: volgens mij kun je zowel in LTE-A-modus gebruik maken van de 1800-band als in gewone LTE-modus. Het zou zomaar kunnen dat bij LTE-A juist 800 de slave is omdat LTE-A (CA) niet bruikbaar is als 1800 niet te ontvangen is.
Wat betreft LTE-Advanced: volgens mij kun je zowel in LTE-A-modus gebruik maken van de 1800-band als in gewone LTE-modus. Het zou zomaar kunnen dat bij LTE-A juist 800 de slave is omdat LTE-A (CA) niet bruikbaar is als 1800 niet te ontvangen is.
Tot nu toe heb ik alleen 4G gezien in Frankrijk (SFR), niet in België (Proximus) en Duitsland (Vodafone). En in België dus juist problemen in 4G-gebieden omdat ik er niet op mocht ofzo maar m'n telefoon het eens in de zoveel tijd toch probeerde. In Frankrijk trouwens ook soms wegvallende verbinding in 4G-gebieden. Als het werkt dan werkt het ook heel snel en goed trouwens.tha_bulldog schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:09:
[...]
Ik heb de 4G BloX, gisteren door België gereden naar NL en bij Gent 4G gehad, daarna niet meer gezien, maar ook niet heel vaak gekeken. Ik blijf het wel raar vinden dat Sky Radio tussen Gent en Antwerpen zo goed te ontvangen is op 101.9FM trouwens..
Het is niet gedefinieerd welke freq de master is:Sorcerer8472 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:25:
Het is dus echt een dynamisch iets.There is no definition of which carrier should be used as a primary component carrier - different terminals may use different carriers. The configuration of the primary component carrier is terminal specific and will be determined according to the loading on the various carriers as well as other relevant parameters.
In addition to this the association between the downlink primary carrier and the corresponding uplink primary component carrier is cell specific. Again there are no definitions of how this must be organised. The information is signalled to the terminal of user equipment as part of the overall signalling between the terminal and the base station.
Dus mijn iPhone 5 zal nooit LTE1800 oppakken?Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:35:
[...]
Sorry, maar daar ben ik echt niet van overtuigd. GSM heeft ook maar 1 BCCH kanaal, de rest van de kanalen hoef je niet te zien, de BCCH geeft jouw telefoon (via de BSC) commando's om andere kanalen te gebruiken dan je standaard ziet. Lijkt mij persoonlijk juist sterk dat je 1800 daadwerkelijk te zien gaat krijgen, anders gaan beide systemen een eigen leven leiden. Een van de twee moet leidend zijn en voor zover ik weet is dat 800. LTE800 gebruikt de 1800 ruimte als extended capaciteit. Het maakt dan helemaal niet uit dat het een andere frequentieband is, maar voor de telefoon maakt dat wel uit. Die moet multiband duplexing ondersteunen.
Als je 1800 ook apart gaat zien dan kan je telefoon zich ook op 1800 aanmelden. Volgens mij gaan er dan dingen gebeuren die je niet moet willen, aangezien 1800 de slave is van 800.
Mbt buitenland: 4G werkte bij mij al in Spanje en Griekenland deze zomer.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:57:
[...]
Tot nu toe heb ik alleen 4G gezien in Frankrijk (SFR), niet in België (Proximus) en Duitsland (Vodafone). En in België dus juist problemen in 4G-gebieden omdat ik er niet op mocht ofzo maar m'n telefoon het eens in de zoveel tijd toch probeerde. In Frankrijk trouwens ook soms wegvallende verbinding in 4G-gebieden. Als het werkt dan werkt het ook heel snel en goed trouwens.
Andere opmerking: de smsjes van Vodafone mbt buitenlandverbruik kloppen (nog steeds?) niet. Volgens het smsje bij binnenkomst van het land heb ik een Alles-in-1 op Reis XL bundel met oa 100MB. Vervolgens krijg ik al smsjes bij 24MB (80%) en 30MB (100%) verbruik. Oftewel hun systeem mbt buitenlandbundels is nog niet op orde...
Jawel. 1800 juist wel, 800 niet.Vinnienerd schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:41:
[...]
Dus mijn iPhone 5 zal nooit LTE1800 oppakken?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
WCDMA schrijft:
Lijkt mij persoonlijk juist sterk dat je 1800 daadwerkelijk te zien gaat krijgen, anders gaan beide systemen een eigen leven leiden.
Verwijderd
Kijk, op deze manier gaan vermoedens eigen levens leiden. Ik weet het ook niet zeker, het enige wat ik betwijfel is dat je 1800 *moet* zien om zeker te weten dat er sprake is van LTE-CA. Uiteraard alleen voor de telefoons die de band weer kunnen geven, al dan niet mbv een appje.
Zolang je op GSM ook niet alle frequentie kunt zien omdat de BCCH je van kanaal naar kanaal laat hoppen weet ik niet zeker in hoeverre LTE1800 (in de nieuwe situatie) daadwerkelijk zichtbaar wordt aangezien het in de nieuwe situatie (CA) gewoon extended capaciteit is niet langer een zelfstandige carrier.
Zolang je op GSM ook niet alle frequentie kunt zien omdat de BCCH je van kanaal naar kanaal laat hoppen weet ik niet zeker in hoeverre LTE1800 (in de nieuwe situatie) daadwerkelijk zichtbaar wordt aangezien het in de nieuwe situatie (CA) gewoon extended capaciteit is niet langer een zelfstandige carrier.
Zover ik weet is het wel de bedoeling dat de UE meer intelligentie krijgt en ook bijvoorbeeld adhv drukte op een carrier kan besluiten om een andere te gebruiken. Bijv. de 1800 gebruiken als de 800 heel erg druk/overbelast is op een bepaalde locatie. Dit was Cat 8, 10 of 12 geloof ik. Of misschien al onderdeel van Cat 6 (zie ook de excerpt die Wizard post).
Ik weet het ook niet, maar zeg ook nergens dat je LTE1800 moet gaan zien indien er CA is. Alleen lijkt het mij dat je bijvoorbeeld op je iPhone in het fieldtest menu straks wel ergens kan zien dat er gebruik gemaakt wordt van CA. Ongeacht of ie op dat moment aangeeft dat je op band 3 of band 20 zit.Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:05:
Kijk, op deze manier gaan vermoedens eigen levens leiden. Ik weet het ook niet zeker, het enige wat ik betwijfel is dat je 1800 *moet* zien om zeker te weten dat er sprake is van LTE-CA. Uiteraard alleen voor de telefoons die de band weer kunnen geven, al dan niet mbv een appje.
Wat ik wel 100% zeker weet is dat er geen LTE1800 is waar ik een paar van die tests gedaan heb en tegen de 50mbps uitkwam.
LTE800 kan ook gewoon dik 50 Mbps aan dus da's niet raar 
LTE1800 kan dik 75 Mbps aan. Carrier aggregation van de twee zou op ongeveer het dubbele moeten uitkomen. Echter, Vodafone geeft 200 Mbps aan, dus ze gaan óf GSM1800 opdoeken óf MIMO-trucjes uithalen op hun LTE1800-locaties (4x ipv 2x MIMO). Weet jij iets over de voorbereidingen daarvan @WCDMA? Want 4x MIMO kan niet zomaar op alle antennes toch?
LTE1800 kan dik 75 Mbps aan. Carrier aggregation van de twee zou op ongeveer het dubbele moeten uitkomen. Echter, Vodafone geeft 200 Mbps aan, dus ze gaan óf GSM1800 opdoeken óf MIMO-trucjes uithalen op hun LTE1800-locaties (4x ipv 2x MIMO). Weet jij iets over de voorbereidingen daarvan @WCDMA? Want 4x MIMO kan niet zomaar op alle antennes toch?
Vanmorgen heeft een collega in Amsterdam 2 speedtests gedaan, links een gewone iPhone 5S, rechts een Samsung Galaxy Alpha. De betreffende site is al geüpgrade naar 4G+.
In Frankrijk heb ik enkele speedtests gedaan op mijn Vodafone sim (SFR) en KPN sim (Orange). Al met al zag ik daar teleurstellende snelheden van zo'n 15 tot maximaal 20 Mbp/s. In Nederland zijn we dus al erg verwend met deze snelheidsstrijd tussen de netwerken. Best bizar: de landelijke concurrentie op dekking is nog niet klaar, of de concurrentie op snelheid gaat los. Ik heb toch echt het idee dat de operators dit anderhalf jaar terug toch echt nog niet voor nu hadden voorzien. De snelle KPN uitrol heeft de boel volgens mij wel op scherp gezet.
In het buitenland zou ik de huidige Vodafone 4G uitrol megagoed vinden. Naar Nederlandse maatstaven ben ik brommerig hier.
In het buitenland zou ik de huidige Vodafone 4G uitrol megagoed vinden. Naar Nederlandse maatstaven ben ik brommerig hier.
Inmiddels ook de blokkade eraf van de Blox 4G.
Robert zit ons niet eens zo lekker te makenrobertwebbe schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 18:17:
Vanmorgen heeft een collega in Amsterdam 2 speedtests gedaan, links een gewone iPhone 5S, rechts een Samsung Galaxy Alpha. De betreffende site is al geüpgrade naar 4G+.
[afbeelding] [afbeelding]
Ben benieuwd wat KPN de komende maanden gaat doen op dit gebied. Van T-Mobile is al bekend dat ze in theorie makkelijk hoger kunnen, al loopt de dekking achter op de anderen.
Verwijderd
Waarom niet? Is gewoon hetzelfde als met GSM en UMTS, meerdere signalen in 1 antenne zoals al langer gebeurt. Dat die signalen MIMO zijn maakt voor het radiodeel niet uit, het zijn gewoon hoogfrequente signalen die prima gecombineerd kunnen worden.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 18:12:
Echter, Vodafone geeft 200 Mbps aan, dus ze gaan óf GSM1800 opdoeken óf MIMO-trucjes uithalen op hun LTE1800-locaties (4x ipv 2x MIMO). Weet jij iets over de voorbereidingen daarvan @WCDMA? Want 4x MIMO kan niet zomaar op alle antennes toch?
TMobile kan meer ruimte op 1800 toewijzen aan LTE. Met 3G900 bij TM is er voorlopig geen plek voor LTE900. 1800 en 2100 kunnen niet gecombineerd worden vooralsnog. Dus CA bij TMobile lijkt erg ver weg. Of zie ik iets over het hoofd?markiebiboy schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 21:35:
[...]
Robert zit ons niet eens zo lekker te maken![]()
Mooie snelheden hoor! Dat smaakt naar meer.
Ben benieuwd wat KPN de komende maanden gaat doen op dit gebied. Van T-Mobile is al bekend dat ze in theorie makkelijk hoger kunnen, al loopt de dekking achter op de anderen.
Van KPN zou ik in principe niet gelijk heel veel verwachten, tuurlijk zal er wel 4G+ kopen, maar bij 3g deden ze niet echt mee in die snelheidsrace van Vodafone.
[ Voor 15% gewijzigd door P.K. op 02-09-2014 22:20 ]
Wellicht valt de 1800 en 2600 te combineren?
Natuurlijk blijft dergelijke uitrol kleinschalig, denk met name aan stadscentra en zakelijke hotspots (dit zou bijvoorbeeld de Amsterdamse Zuidas of een conventiecentrum kunnen zijn) maar juist door die kleinschaligheid die de 2600MHz biedt kan op de plekken waar het wel geboden wordt een netwerk van ongekende snelheid en capaciteit geleverd kunnen worden.
Natuurlijk blijft dergelijke uitrol kleinschalig, denk met name aan stadscentra en zakelijke hotspots (dit zou bijvoorbeeld de Amsterdamse Zuidas of een conventiecentrum kunnen zijn) maar juist door die kleinschaligheid die de 2600MHz biedt kan op de plekken waar het wel geboden wordt een netwerk van ongekende snelheid en capaciteit geleverd kunnen worden.
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Volgens mij worden dit de komende tijd de gebruikelijke Carrier Aggregation combinaties voor inter-band waar fabrikanten ondersteuning voor gaan geven:
1800 MHz(B3) + 800 MHz(B20)
2600 MHz(B7) + 800 MHz(B20)
1800 MHz(B3) + 2600 MHz(B7)
En voor intra-band:
1800 MHz(B3) + 1800 MHz(B3)
2100 MHz(B1) + 2100 MHz(B1)
2600 MHz(B7) + 2600 MHz(B7)
2600 MHz(B38) + 2600 MHz(B38)
Intra-band heb je volgens mij nodig als je spectrum hebt dat niet aangrenzend is zoals in Nederland op 2100 MHz het geval is.

Daarnaast is er volgens mij bij veel toestellen nog een beperking dat er maar maximaal 30 MHz gestapeld kan worden. In de toekomst zal dat meer worden en waarschijnlijk kunnen er dan ook nog meer banden gestapeld worden (bijvoorbeeld 800+1800+2600 MHz). Maar dat is dus nu nog niet het geval.
1800 MHz(B3) + 800 MHz(B20)
2600 MHz(B7) + 800 MHz(B20)
1800 MHz(B3) + 2600 MHz(B7)
En voor intra-band:
1800 MHz(B3) + 1800 MHz(B3)
2100 MHz(B1) + 2100 MHz(B1)
2600 MHz(B7) + 2600 MHz(B7)
2600 MHz(B38) + 2600 MHz(B38)
Intra-band heb je volgens mij nodig als je spectrum hebt dat niet aangrenzend is zoals in Nederland op 2100 MHz het geval is.

Daarnaast is er volgens mij bij veel toestellen nog een beperking dat er maar maximaal 30 MHz gestapeld kan worden. In de toekomst zal dat meer worden en waarschijnlijk kunnen er dan ook nog meer banden gestapeld worden (bijvoorbeeld 800+1800+2600 MHz). Maar dat is dus nu nog niet het geval.
[ Voor 109% gewijzigd door robertwebbe op 03-09-2014 08:32 ]
T-Mo heeft maar 5 MHz 2600FDD. Dus daar kunnen ze niet zo heel veel mee. Heel klein beetje snelheid bij de 20 MHz 1800FDD die ze op veel plekken gebruiken ja.
1800+2100 is ook geen optie omdat 2100 te intensief gebruikt wordt nog. Op 900 zou logischer zijn, maar dan wil je toch echt graag 10 MHz gebruiken, en daarvoor zou GSM900 uit moeten. Ik denk dat dit een langetermijnpad kan zijn, maar voorlopig zijn ze snel zat met hun 20 MHz standaarddekking.
Vodafone kan straks trouwens inderdaad 800+1800+2600 gebruiken, wat vanaf Cat8 of Cat10 kan. 2600 is tuurlijk leuk voor small cells, en LTE-CA kan ook aggregeren van meerdere zendmasten, bijv. een 2600 small cell + 800-basisstation in de buurt.
@WCDMA: voor MIMO zijn toch meerdere antennes nodig? Of meerdere elementen in 1 antenne? (waarbij het overigens wel zo is dat meer spacing meer performance kan opleveren, zie bijv. de spacing in de oude modellen Vodafone-antennes langs snelwegen, die hingen meters uit elkaar, was ook een vorm van MIMO denk ik?)
1800+2100 is ook geen optie omdat 2100 te intensief gebruikt wordt nog. Op 900 zou logischer zijn, maar dan wil je toch echt graag 10 MHz gebruiken, en daarvoor zou GSM900 uit moeten. Ik denk dat dit een langetermijnpad kan zijn, maar voorlopig zijn ze snel zat met hun 20 MHz standaarddekking.
Vodafone kan straks trouwens inderdaad 800+1800+2600 gebruiken, wat vanaf Cat8 of Cat10 kan. 2600 is tuurlijk leuk voor small cells, en LTE-CA kan ook aggregeren van meerdere zendmasten, bijv. een 2600 small cell + 800-basisstation in de buurt.
@WCDMA: voor MIMO zijn toch meerdere antennes nodig? Of meerdere elementen in 1 antenne? (waarbij het overigens wel zo is dat meer spacing meer performance kan opleveren, zie bijv. de spacing in de oude modellen Vodafone-antennes langs snelwegen, die hingen meters uit elkaar, was ook een vorm van MIMO denk ik?)
[ Voor 14% gewijzigd door Sorcerer8472 op 03-09-2014 09:15 ]
Verwijderd
Nee hoor, aan de zijde van het basisstation merk je er eigenlijk niets van, daar heeft elke cel/sector altijd al 2 antennes (lees: 2 aansluitingen per antenne).Sorcerer8472 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 08:49:
@WCDMA: voor MIMO zijn toch meerdere antennes nodig?
Het grote verschil is dat de UE ook 2x moet kunnen zenden en ontvangen om van multiplexing te kunnen spreken.
http://www.sonlte.com/wp-...oads/2011/04/MIMO_LTE.jpg
Hier in centrum den haag valt me op dat de download nog steeds prima is, rond de 50, maar dat de upload hapert en regelmatig niet boven de 10 uitkomt.
Voorheen haalde ik upload altijd netjes rond de 30.
Edit: net nog een test gedaan en verrek, download nu 78Mbit., upload blijft weer ver achter met 9,97Mbit.
Die hoge download is wel echt een uitschieter, zal wel door drukte komen, want de test er na zit weer rond de 54/11.
Edit: net nog een test gedaan en verrek, download nu 78Mbit., upload blijft weer ver achter met 9,97Mbit.
Die hoge download is wel echt een uitschieter, zal wel door drukte komen, want de test er na zit weer rond de 54/11.
[ Voor 36% gewijzigd door Arjant2 op 03-09-2014 11:36 ]
Dat is wel gek, ik haal hier regelmatig uploads die hoger zijn dan 20 Mbit. Download daarintegen nooit hoger dan 15 gezien.Arjant2 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 11:34:
Hier in centrum den haag valt me op dat de download nog steeds prima is, rond de 50, maar dat de upload hapert en regelmatig niet boven de 10 uitkomt.
De kaartjes zijn weer aangepast vandaag. Verwachte 4G+-dekking is fors afgenomen, nu een stuk minder dan de huidige LTE1800-dekking ook. Logischer dekkingspatroon, dat wel, bijna geen dekking meer in the middle of nowhere nu, of op Ameland
Niemand in Rotterdam vandaag proberen?
Ik had dit vandaag namelijk in mn mailbox;
Vodafone Limited Service ongoing till 18:00 PM today
Dear All,
Vodafone informed us that the limited service (since 02-09) is currently still ongoing. Today at 18:00 Vodafone expects that the issue is resolved.
The issue is caused by the hardwired line connecting the antenna at the "Blaak" Railway station. This Antenna does not receive the proper signals from the landline.
Unfortunately this antenna is a central HUB for the Rotterdam City area and therefore causing limited service in the whole city centre of Rotterdam.
A temporarily solution can be to switch your phone to GSM mode network only (no 3G or 4G). However this does not guarantee complete restore of the service.
Ik had dit vandaag namelijk in mn mailbox;
Vodafone Limited Service ongoing till 18:00 PM today
Dear All,
Vodafone informed us that the limited service (since 02-09) is currently still ongoing. Today at 18:00 Vodafone expects that the issue is resolved.
The issue is caused by the hardwired line connecting the antenna at the "Blaak" Railway station. This Antenna does not receive the proper signals from the landline.
Unfortunately this antenna is a central HUB for the Rotterdam City area and therefore causing limited service in the whole city centre of Rotterdam.
A temporarily solution can be to switch your phone to GSM mode network only (no 3G or 4G). However this does not guarantee complete restore of the service.
Even in mijn geheugen graven hoor. Owja ik herinner mij ietsSorcerer8472 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 18:33:
De kaartjes zijn weer aangepast vandaag. Verwachte 4G+-dekking is fors afgenomen, nu een stuk minder dan de huidige LTE1800-dekking ook. Logischer dekkingspatroon, dat wel, bijna geen dekking meer in the middle of nowhere nu, of op Ameland
"Vodafone rolt LTE Advanced (4G+) nog dit jaar uit in meer dan 50 steden"
Toegegeven de dekkingskaart is wel eerlijk. Maar ik vind het opeens niet zo spectaculair meer.
[ Voor 4% gewijzigd door swv op 04-09-2014 19:03 ]
Verwijderd
Nu ken ik aardig wat locaties in Rotterdam-Centrum maar vind dit echt een heel vaag verhaal...mb1 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 18:45:
Hoog van de toren blazen en dan tot eind dit jaar op een paar plekjes in de Randstad 4G+ aanbieden... Beetje jammer van Vodafone.sww89 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 18:54:
[...]
Even in mijn geheugen graven hoor. Owja ik herinner mij iets
"Vodafone rolt LTE Advanced (4G+) nog dit jaar uit in meer dan 50 steden"![]()
Toegegeven de dekkingskaart is wel eerlijk. Maar ik vind het opeens niet zo spectaculair meer.
Vraag me af waarom het zo terug geschroefd is. Zo heel veel voeten heeft CA aanzetten niet in de aarde toch?
Zag juist vanmiddag dat ze op een UMTS-only locatie aan het werk waren, met een hijskraan, had de hoop dat ze nu in de fase waren aangekomen waarbij LTE1800 verder uitgebreid werd, maar die vlieger gaat zo te zien niet op.
Verwijderd
Kijk, ook weer makkelijk gezegd. Waar baseer jij op dat dit zo eenvoudig is?P.K. schreef op donderdag 04 september 2014 @ 20:22:
[...]
Vraag me af waarom het zo terug geschroefd is. Zo heel veel voeten heeft CA aanzetten niet in de aarde toch?
Één van onze kantoren zit in Rotterdam centrum.Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2014 @ 20:11:
[...]
Nu ken ik aardig wat locaties in Rotterdam-Centrum maar vind dit echt een heel vaag verhaal...
Schijnbaar is dit door Vodafone doorgegeven aan onze ict afdeling, welke dit bericht naar alle NL medewerkers heeft gemaild.
Ik kan het niet controleren want ik zit aan de andere kant van het land........
Waar zeg ik dat het eenvoudig is?Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2014 @ 20:23:
[...]
Kijk, ook weer makkelijk gezegd. Waar baseer jij op dat dit zo eenvoudig is?
Het lijkt mij alleen dat een ombouw waarbij veel hardware wordt vervangen en waarbij er een compleet nieuw netwerk wordt opgebouwd relatief meer voeten in de aarde heeft, dan CA activeren op plekken waar dat allemaal al geregeld is (en waar zowel LTE800 als LTE1800 reeds actief zijn).
Vodafone werkt daar aan mee door van de toren te blazen dat ze wel even in 50 steden 4G+ gaan activeren en met kaarten te komen waarbij het huidige LTE1800 dekkingsgebied gelijk staat aan 4G+ eind dit jaar...
Verwijderd
Het lijkt, ik vermoed, ik denk, waarschijnlijk, het zal, toch?P.K. schreef op donderdag 04 september 2014 @ 20:33:
Het lijkt mij alleen dat een ombouw waarbij veel hardware wordt vervangen en waarbij er een compleet nieuw netwerk wordt opgebouwd relatief meer voeten in de aarde heeft, dan CA activeren op plekken waar dat allemaal al geregeld is (en waar zowel LTE800 als LTE1800 reeds actief zijn).
Naar alle waarschijnlijkheid vermoed ik dat ik er maar even niet op in ga, de mening ligt toch al klaar, denk ik...
Kan ook een foutje op de kaart zijn hè... zeker als die geautomatiseerd wordt uitgedraaid. Als LTE-Advanced heel simpel uit te rollen was dan zouden alle LTE1800-gebieden het nu al hebben hèP.K. schreef op donderdag 04 september 2014 @ 20:22:
[...]
Hoog van de toren blazen en dan tot eind dit jaar op een paar plekjes in de Randstad 4G+ aanbieden... Beetje jammer van Vodafone.
Zag juist vanmiddag dat ze op een UMTS-only locatie aan het werk waren, met een hijskraan, had de hoop dat ze nu in de fase waren aangekomen waarbij LTE1800 verder uitgebreid werd, maar die vlieger gaat zo te zien niet op.
Maargoed, er stonden sowieso een paar rare plekken op dat kaartje. Ik snap Ameland nog steeds niet (bedoeld voor hoge capaciteit op zee?) ... en Eygelshoven (Kerkrade-noord) ook niet... ze draaien daar 1 carrier UMTS, maar wel LTE800+LTE1800 en er zou ook 4G+ komen. Ik weet niet wat voor enorme groei ze daar verwachten... en ook is het geen gebied dat slecht bedekt is met vast internet (zou een reden kunnen zijn om het in the middle of nowhere ook uit te rollen)...
Vodafone heeft meerdere locaties waar UMTS2100 en LTE800 gemixt zijn, maar waar geen GSM draait, dus het is ook weer niet heel erg raar. Eén voorbeeldje is te vinden in Heerlen, stukje ten noorden van het centraal station aldaar. Heb helaas geen idee welk type antenne daar wordt gebruikt, of het bijv. 2 AIR-units zijn of een gecombineerde unit van een heel ander type.
Overigens las ik vanalles hier en op 4gmasten.nl over Snapdragon 800/801 en dat die er ook op kunnen, maar volgens mij kan het niet omdat in ieder geval Vodafone 10+15 MHz gebruikt, en die telefoontjes maximaal 10+10 aankunnen en dus niet overweg kunnen met een carrier van 15 MHz of groter. Volgens mij is het niet zomaar mogelijk om maar 10 van de 15 MHz te gebruiken
[ Voor 13% gewijzigd door Sorcerer8472 op 04-09-2014 21:42 ]
Ik begrijp de reactie van WCDMA wel. We moeten elkaar geen dingen aanpraten die niet waar hoeven te zijn. In het KPN topic zette WCDMA laatst nog uiteen dat het activeren van 4G+ geen kwestie is van de 'knop even omzetten'. Laten we ons daarom alleen richten op de feiten, dan wordt dit topic ook wat overzichtelijker.
Dus:
Feit 1 is dat de dekkingskaart van Vodafone is bijgewerkt en de verwachtingen wat betreft de 4G+ uitrol zijn bijgesteld, zo lijkt het, t.o.v. de kaart die eerder online stond en deze niet meer matcht met deze lijst:
Uiteraard hoeven beide feiten niks met elkaar maken te hebben.
Edit: Ik was zo lang aan het klungelen op mijn iPad dat Sorcerer8472 mij sneller af was
Dus:
Feit 1 is dat de dekkingskaart van Vodafone is bijgewerkt en de verwachtingen wat betreft de 4G+ uitrol zijn bijgesteld, zo lijkt het, t.o.v. de kaart die eerder online stond en deze niet meer matcht met deze lijst:
Feit 2 is dat de dekkingskaart meerdere keren in het verleden voor een aantal dagen foute dekkingsinformatie heeft getoond. Zo kan ik mij herinneren dat op een gegeven moment bijna in heel Nederland 3G 42Mbps was te 'ontvangen'robertwebbe schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 07:35:
Vanaf oktober zijn Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Schiphol, Leiden, Delft, Maastricht, Den Bosch en Eindhoven als eerst aan de beurt voor 4G+.
Daarna (uiterlijk 1 april 2015):
Almelo
Almere
Amersfoort
Amstelveen
Apeldoorn
Arnhem
Assen
Breda
Capelle aan den IJssel
Deventer
Doetinchem
Dordrecht
Ede
Emmen
Enschede
Gouda
Groningen
Haarlem
Haarlemmermeer
Hardenberg
Heerlen
Helmond
Hengelo
Hilversum
Hoorn
Leeuwarden
Leidschendam-Voorburg
Lelystad
Nieuwegein
Nijmegen
Oss
Purmerend
Roermond
Roosendaal
Schiedam
Sittard-Geleen
Smallingerland
Spijkenisse
Tilburg
Velsen
Venlo
Vlaardingen
Westland
Zaanstad
Zoetermeer
Zwolle
Uiteraard hoeven beide feiten niks met elkaar maken te hebben.
Edit: Ik was zo lang aan het klungelen op mijn iPad dat Sorcerer8472 mij sneller af was
[ Voor 3% gewijzigd door swv op 04-09-2014 21:54 ]
Ik denk dat de uitrol ook wel bemoeilijkt wordt door de vele verschillende combinaties van apparatuur/masten die Vodafone gebruikt. KPN gebruikt haar oude antennes en lijkt alleen de BTS aan te passen T-Mobile vervangt nagenoeg alles wat te vervangen is. Vodafone doet dit laatste op sommige plekken waar ze op andere plekken hun oudere antennes van een nieuwe BTS voorzien. (of in sommige gevallen zoals naast mijn huis ze zowel de oude als de nieuwe mast naast elkaar laten staan).
Al met al zien de snelheden er erg goed uit die ik hier voorbij zag komen. 100Mbit is niet mis, nu nog databundels waarbij dat daadwerkelijk nut gaat hebben
Al met al zien de snelheden er erg goed uit die ik hier voorbij zag komen. 100Mbit is niet mis, nu nog databundels waarbij dat daadwerkelijk nut gaat hebben
offtopic:
Ik hoop ook dat ze de indoordekking hier in het centrum nog aan gaan pakken, die is helaas niet al te best in vergelijking met KPN/T-Mobile
Ik hoop ook dat ze de indoordekking hier in het centrum nog aan gaan pakken, die is helaas niet al te best in vergelijking met KPN/T-Mobile
[ Voor 25% gewijzigd door netblade op 04-09-2014 21:58 ]
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Verwijderd
Nou ja en nee. Vodafone heeft toch op best veel sites reeds 1800 hangen. Of dat al dan niet 'live' is, is een ander verhaal. KPN daarentegen heeft niet op elke site 1800 (DCS), de vraag is of dat wel gaat komen? Voorts gebruiken zij 1800 niet alleen voor DCS, maar straks ook voor LTE (bandbreedtedeling). Vodafone doet dat sporadisch ook, maar gebruikt 1800 toch voornamelijk voor LTE. Ik zie eerlijk gezegd geen probleem in de wirwar van apparatuur. Op de oude apparatuur is simpelweg geen LTE mogelijk. Op de nieuwe kasten wel, welk type dat ook is. Het is echter minder transparant, dat dan weer welnetblade schreef op donderdag 04 september 2014 @ 21:55:
Ik denk dat de uitrol ook wel bemoeilijkt wordt door de vele verschillende combinaties van apparatuur/masten die Vodafone gebruikt. KPN gebruikt haar oude antennes en lijkt alleen de BTS aan te passen T-Mobile vervangt nagenoeg alles wat te vervangen is. Vodafone doet dit laatste op sommige plekken waar ze op andere plekken hun oudere antennes van een nieuwe BTS voorzien. (of in sommige gevallen zoals naast mijn huis ze zowel de oude als de nieuwe mast naast elkaar laten staan).
Die bandbreedte kan dynamisch toegekend worden, volgens diverse whitepapers. De iPhone 5 is cat 3 en zou dus niet op 1800 kunnen werken volgens jou, cat 3 ondersteunt immers maar tot 10 MHz.Sorcerer8472 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 21:40:
[...]
Kan ook een foutje op de kaart zijn hè... zeker als die geautomatiseerd wordt uitgedraaid. Als LTE-Advanced heel simpel uit te rollen was dan zouden alle LTE1800-gebieden het nu al hebben hè
Vodafone heeft meerdere locaties waar UMTS2100 en LTE800 gemixt zijn, maar waar geen GSM draait, dus het is ook weer niet heel erg raar. Eén voorbeeldje is te vinden in Heerlen, stukje ten noorden van het centraal station aldaar. Heb helaas geen idee welk type antenne daar wordt gebruikt, of het bijv. 2 AIR-units zijn of een gecombineerde unit van een heel ander type.
Overigens las ik vanalles hier en op 4gmasten.nl over Snapdragon 800/801 en dat die er ook op kunnen, maar volgens mij kan het niet omdat in ieder geval Vodafone 10+15 MHz gebruikt, en die telefoontjes maximaal 10+10 aankunnen en dus niet overweg kunnen met een carrier van 15 MHz of groter. Volgens mij is het niet zomaar mogelijk om maar 10 van de 15 MHz te gebruiken
Ik denk dat de dekking terug geschroefd is omdat er wat verwarring was over de planning. Bij Vodafone werken ze met fiscale jaarplanning. Dus als men dan zegt "aan het einde van het jaar" dan bedoelen ze niet 31 december. Helaas wil dit nog wel eens fout gaan in de doorvertaling.
Betreft CA op huidige toestellen; volgens de 4G manager bij Vodafone gaan die niet bruikbaar zijn voor CA, uitsluitend cat6 toestellen zullen hier iets mee kunnen doen.
Betreft CA op huidige toestellen; volgens de 4G manager bij Vodafone gaan die niet bruikbaar zijn voor CA, uitsluitend cat6 toestellen zullen hier iets mee kunnen doen.
[ Voor 29% gewijzigd door robertwebbe op 05-09-2014 07:35 ]
Daarnaast: is er wel sprake van alleen CA bij de getoonde dekking Robbert? Er worden snelheden tot 200 Mbps genoemd namelijk. Die behaal je niet met alleen CA (100-nogwat haal je daarmee met 10+15 toch? Iets meer dan wat T-Mobile nu aanbiedt).
[ Voor 7% gewijzigd door Sorcerer8472 op 05-09-2014 09:48 ]
Dat lijkt me stug, alles is backwards compatible, Qualcomm cat 4 is gewoon geschikt volgens 3GGP release 10, wat de laatste versie is voor LTE-Advanced. Alleen de restrictie van 2x10 MHz in deze chipset.robertwebbe schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 07:30:
Heb je voor mij technische documentatie die dat bevestigd?
Wat wel mogelijk is dat je verplicht bent om een toestel met 8x8 MIMO te gebruiken. Dan heb je gelijk
Zó, heb een goede zendmast te pakken hier op metrostation Hoogvliet, denk niet dat het veel sneller kan met een iPhone 5!
Ik weet niet hoe het precies werkt, vandaar dat ik het plaats met vraagtekens. De reden dat ik dit topic volg is omdat ik interesse heb hoe het allemaal wel werkt.Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2014 @ 20:46:
[...]
Het lijkt, ik vermoed, ik denk, waarschijnlijk, het zal, toch?
Naar alle waarschijnlijkheid vermoed ik dat ik er maar even niet op in ga, de mening ligt toch al klaar, denk ik...
Dus als er weer iets is wat ik in jouw ogen verkeerd zie, hoop ik dat je met een inhoudelijk reactie komt, in plaats van zo'n neerbuigende reactie als dit.
Wel...The Wizard schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 07:28:
[...]
Die bandbreedte kan dynamisch toegekend worden, volgens diverse whitepapers. De iPhone 5 is cat 3 en zou dus niet op 1800 kunnen werken volgens jou, cat 3 ondersteunt immers maar tot 10 MHz.
Cat3 in de iPhone 5(s) doet wel gewoon 15MHz, met bijbehorende snelheden. (92-94Mbps max op een iPhone)Enes_81 schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 12:31:
Zó, heb een goede zendmast te pakken hier op metrostation Hoogvliet, denk niet dat het veel sneller kan met een iPhone 5!
[afbeelding]
http://www.speedtest.net/my-result/a/953436625 in Zwolle, Huizen zit ik meer op dit soort snelheden..(prima werkbaar overigens ) in ieder geval goed te zien dat op bepaalde plaatsen wel mooie snelheden behaald worden
.
[ Voor 6% gewijzigd door Hoowgii op 05-09-2014 14:23 ]
Ik krijg zojuist een mailtje dat de 4G+ dekkingskaarten die van de week op de website stonden niet goed waren, er wordt momenteel gewerkt aan de juiste versies.
Hoe is hij fout
? moet er meer of minder dekking op de kaart staan?
[ Voor 17% gewijzigd door RobertowNL op 05-09-2014 14:32 ]
Verwijderd
Ik ben op verschillende fora actief waar zowel profs als geïnteresseerden actief zijn en merk overal dat profs niet happig zijn om te reageren omdat er overal steevast een bepaalde groep geïnteresseerden is die hun eigen waarheid verzint en simpelweg (als de schoen niet past dan trek je hem niet aan) de klok heeft horen luiden. Enthousiasme is ok, maar realiseer je wel dat je hier mensen mee tegen de haren in strijkt. Je zegt tegen een bakker, als het allemaal wat te lang duurt, toch ook niet "zo lang duurt het toch niet om een brood te bakken?!?".P.K. schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 13:47:
[...]
Ik weet niet hoe het precies werkt, vandaar dat ik het plaats met vraagtekens. De reden dat ik dit topic volg is omdat ik interesse heb hoe het allemaal wel werkt.
Dus als er weer iets is wat ik in jouw ogen verkeerd zie, hoop ik dat je met een inhoudelijk reactie komt, in plaats van zo'n neerbuigende reactie als dit.
I rest my case.
@WCDMA, ik denk dat iedereen je waardevolle bijdrages zeer waardeert. En ik hoop dat je je niet laat frustreren als er een keer iemand een reactie geeft die naar jou idee eigenwijs is. De meeste tweakers vinden het zeer interessant om deze informatie te horen. Aangezien "we" (tweakers) al snel meer weten dan gemiddeld, worden we natuurlijk snel al als alwetende gezien door de mensen om ons heen. Dat maakt ons natuurlijk al snel eigenwijs. Maar zie het voornamelijk als positief kritisch, al is de communicatie tussen mensen soms wat moeilijk.
Geen idee, dat werd niet vermeld.RobertowNL schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:32:
Hoe is hij fout? moet er meer of minder dekking op de kaart staan?
[ Voor 17% gewijzigd door robertwebbe op 05-09-2014 15:06 ]
Probleem is dat een zekere groene partij idioot snel een 4G netwerk in de lucht had. En mensen verwachten dat een multinational als Vodafone dat ook doet. Daarnaast zit gewoon een héél groot percentage Tweakers op VF met een 10+1GB F&F abbo (waaronder ik), dus dan krijg je dat vanzelfVerwijderd schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:57:
[...]
Ik ben op verschillende fora actief waar zowel profs als geïnteresseerden actief zijn en merk overal dat profs niet happig zijn om te reageren omdat er overal steevast een bepaalde groep geïnteresseerden is die hun eigen waarheid verzint en simpelweg (als de schoen niet past dan trek je hem niet aan) de klok heeft horen luiden. Enthousiasme is ok, maar realiseer je wel dat je hier mensen mee tegen de haren in strijkt. Je zegt tegen een bakker, als het allemaal wat te lang duurt, toch ook niet "zo lang duurt het toch niet om een brood te bakken?!?".
I rest my case.
Waarom doe je zo? Hier zitten vrijwel uitsluitend hobbyisten die een conclusie proberen te trekken uit de zeer beperkte informatie die beschikbaar is. Er is geen enkele reden om je aangevallen te voelen, daar kies je zelf voor. Ik begrijp jouw reactie totaal niet.Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:57:
[...]
Ik ben op verschillende fora actief waar zowel profs als geïnteresseerden actief zijn en merk overal dat profs niet happig zijn om te reageren omdat er overal steevast een bepaalde groep geïnteresseerden is die hun eigen waarheid verzint en simpelweg (als de schoen niet past dan trek je hem niet aan) de klok heeft horen luiden. Enthousiasme is ok, maar realiseer je wel dat je hier mensen mee tegen de haren in strijkt. Je zegt tegen een bakker, als het allemaal wat te lang duurt, toch ook niet "zo lang duurt het toch niet om een brood te bakken?!?".
I rest my case.
Ik mag hopen dat de meeste professionals wel normale communicatieve mensen zijn in plaats van het rare beeld wat jij schetst van die mensen. Er worden in dit topic doodnormale, maar kritische vragen gesteld. Niets onfatsoenlijks. Daar is niets mis mee.
[ Voor 11% gewijzigd door MarcoC op 05-09-2014 15:32 ]
Persoonlijk heb ik er altijd wel plezier in om geïnteresseerde mensen dingen uit te leggen, maar dat zal wel aan mij liggen.Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:57:
[...]
I rest my case.
Tevens mag je ook wel wat meer begrip opbrengen voor het feit dat 99% van dit topic speculatie is omdat er nauwelijks informatie beschikbaar is.
Ik vind deze houding nergens op slaan. Geen enkele reden om je superieur te voelen omdat jij toevallig inside-information hebt. We zijn allemaal mensen.
[ Voor 5% gewijzigd door TMC op 05-09-2014 15:38 ]
Enthousiasme is ook wat anders dan zeggen "wat een lamlendigheid, ze hoeven toch maar een knopje om te zetten", terwijl je helemaal niet weet of dat zo is, da's aan de andere kant ook wel weer zo
Maar dat zei P.K. niet.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 15:52:
Enthousiasme is ook wat anders dan zeggen "wat een lamlendigheid, ze hoeven toch maar een knopje om te zetten", terwijl je helemaal niet weet of dat zo is, da's aan de andere kant ook wel weer zo
Mwoah...
Zo heel veel voeten heeft CA aanzetten niet in de aarde toch?
[ Voor 3% gewijzigd door Sorcerer8472 op 05-09-2014 16:08 ]
Hij maakt een aanname die hij probeert te verifiëren bij WCDMA. Als je je daar al door aangevallen voelt...
Ik voel me niet aangevallen maar zeg dat ik het deels met WCDMA eens ben...
Klopt helemaal, had verkeerd gekeken, cat 3 = max ca. 100 Mbit/s, maakte een denkfout dat 10 MHz = 100 Mbit/s isAndRo555 schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 13:52:
Cat3 in de iPhone 5(s) doet wel gewoon 15MHz, met bijbehorende snelheden. (92-94Mbps max op een iPhone)
Jammer dat mensen elkaar zo zitten af te zeiken om niets. Heb de heetgebakerde reacties nog eens teruggelezen en er is niets verkeerds gezegd en dingen zijn door verschillende mensen verkeerd geïnterpreteerd.
Ik zou het jammer vinden als mensen weg zouden blijven. Lees het eens terug en relativeer gewoon!
Ik zou het jammer vinden als mensen weg zouden blijven. Lees het eens terug en relativeer gewoon!
[ Voor 255% gewijzigd door markiebiboy op 06-09-2014 19:10 ]
Ik kan mij de ergernis van WCDMA goed voorstellen. Het lijkt mij ook frustrerend steeds reacties te lezen waarvan men pretendeert verstand van zaken te hebben terwijl dit niet het geval blijkt te zijn.
Ik vind je bijdragen zeer waardevol en zou het jammer vinden als het hierbij blijft.
Ik vind je bijdragen zeer waardevol en zou het jammer vinden als het hierbij blijft.
Dat slaat compleet nergens op. Wat een arrogantie dat je dit durft te zeggen. Bah.Steven.w schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 22:28:
Ik kan mij de ergernis van WCDMA goed voorstellen. Het lijkt mij ook frustrerend steeds reacties te lezen waarvan men pretendeert verstand van zaken te hebben terwijl dit niet het geval blijkt te zijn.
Dat heeft niks met arrogantie te maken. Ik kan me de frustratie van WCDMA voorstellen. Natuurlijk zijn er ook andere nuttige bijdragen, begrijp mij niet verkeerd. Maar het is als "leek" nu moeilijk te bepalen wat waar is en wat niet.
Daarnaast was mijn reactie hoofdzakelijk bedoeld om WCDMA ervan te overtuigen dat zijn bijdragen in mijn ogen zeer waardevol zijn en dat het jammer zou zijn als hij hiermee zou stoppen.
Daarnaast was mijn reactie hoofdzakelijk bedoeld om WCDMA ervan te overtuigen dat zijn bijdragen in mijn ogen zeer waardevol zijn en dat het jammer zou zijn als hij hiermee zou stoppen.
Ik vind het veel waardevoller dat iedereen in dit topic op basis van gelijkwaardigheid met elkaar omgaat en zich niet verheven voelt.Steven.w schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 09:07:
Dat heeft niks met arrogantie te maken. Ik kan me de frustratie van WCDMA voorstellen. Natuurlijk zijn er ook andere nuttige bijdragen, begrijp mij niet verkeerd. Maar het is als "leek" nu moeilijk te bepalen wat waar is en wat niet.
Dus we moeten de mensen met kennis van zaken met fluwelen handschoenen behandelen en een status aparte geven. Ok dan.
Verwijderd
Sommige mensen willen het volgens mij gewoon niet begrijpen. Heeft niets met verheven gevoelen te maken, ik weet ook echt lang niet alles, zat mensen die mij dingen kunnen vertellen over het reilen en zeilen binnen het netwerk van Vodafone. Maar als mensen alsmaar blijven speculeren over jouw werk dan raak je daar ook een keer klaar mee. Er is een groot nuanceverschil tussen een normale vraag hoe iets in elkaar steekt dan er op voorhand al een mening over klaar te hebben.TMC schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 22:59:
[...]
Ik vind het veel waardevoller dat iedereen in dit topic op basis van gelijkwaardigheid met elkaar omgaat en zich niet verheven voelt.
Als mensen *echt* niet snappen dat je hier insiders mee wegjaagt dan is het toch serieus tijd dat de beheerders van GoT een keer wakker worden. Het is echt niet voor niets dat er een sticky topic "Redactie vraagt raad: vragen aan netwerkspecialisten telco's" is, die mensen zijn hier om eerder genoemde redenen nauwelijks te vinden. Als je dan reageert dan hoor je verder niets meer, dus nee, ik denk dat ik voor meerdere "netwerkspecialisten" spreek dat men zich hier niet serieus genomen voelt. Er heerst bij sommigen een volstrekt eigen beeld van de werkelijkheid waarbij men zich absoluut niet laat hinderen door enige kennis van zaken en zich ook totaal niet bij wil laten sturen.
Serieus, snap je het internet wel als je spreekt van "verheven voelen"?!? Er worden hier zaken genoemd die kant noch wal raken maar wel naar voren komen als mensen ergens op Googelen en hierdoor een surrogaatwerkelijkheid vormen. Mensen nemen dit aan als waarheid en kunnen op het verkeerde been gezet worden. Anderzijds, als je bij de Kwik Fit op hoge poten gaat brullen "zoveel werk is het toch niet om die uitlaat te vervangen?!?" dan zal je dat ook niet in dank worden afgenomen, maar op internet gelden helaas andere regels omdat we ons digitaal veilig wanen.
Ik ken fora waar dergelijke speculaties simpelweg niet toegestaan zijn. Als de feiten onbekend zijn, laten ze dan maar onbekend blijven. Altijd nog beter dan feiten uit je duim te gaan zuigen.
Noem mij maar een zeikwijf, prima, maar dit *is* de reden waarom veel insiders zich er niet in mengen. Wil je daar serieus nog over discussiëren? Ik had van een gerenommeerde site als deze meer redactionele sturing verwacht, teneinde het waarheidsgehalte op een zo hoog mogelijk niveau te houden. We hebben allemaal twee duimen, maar de tijd dat we daaraan zogen ligt volgens mij ver achter ons...
Je moet je serieus schamen dat je zoiets durft te zeggen. Mensen zouden zich eens laagdunkend over jouw werk uit moeten laten, eens kijken of je er dan nog steeds zo over denkt...MarcoC schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 23:31:
Dus we moeten de mensen met kennis van zaken met fluwelen handschoenen behandelen en een status aparte geven. Ok dan.
Dit bevestigt alleen maar wat ik denk. Het is jouw werk, dus we moeten jouw met extra respect behandelen en mogen geen kritische vragen stellen? Dat vind ik nergens op slaan. Ik waardeer je inhoudelijke bijdrages enorm, maar ik vind dat je je aanstelt. Leg het gewoon uit in plaats van je zo extreem beledigd te te gedragen.Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 23:35:
[...]
Je moet je serieus schamen dat je zoiets durft te zeggen. Mensen zouden zich eens laagdunkend over jouw werk uit moeten laten, eens kijken of je er dan nog steeds zo over denkt...
Waarom zou mij dat niet in dank afgenomen worden? Ik denk werkelijk waar dat er geen enkele automonteur is die daar wakker van ligt. Ik heb zelf toevallig iets soortgelijks meegemaakt (maar dan met de remleiding, ook bij Kwifkit), en toen ging die man mij netjes uitleggen wat er allemaal moest gebeuren en waarom het zoveel werk was. Daar zat totaal geen enkele vorm van frustratie bij, en ik zou ook niet weten waarom wel. Kan toch prima zijn dat iemand denkt dat een uitlaat (of remleiding) vervangen klik-los-klik-vast is. Weten wij veel. Daarom vragen we het. Bij P.K. stond er ook gewoon een vraagteken achter de opmerking waar jij zo over viel.Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 23:35:
[...]
Serieus, snap je het internet wel als je spreekt van "verheven voelen"?!? Er worden hier zaken genoemd die kant noch wal raken maar wel naar voren komen als mensen ergens op Googelen en hierdoor een surrogaatwerkelijkheid vormen. Mensen nemen dit aan als waarheid en kunnen op het verkeerde been gezet worden. Anderzijds, als je bij de Kwik Fit op hoge poten gaat brullen "zoveel werk is het toch niet om die uitlaat te vervangen?!?" dan zal je dat ook niet in dank worden afgenomen, maar op internet gelden helaas andere regels omdat we ons digitaal veilig wanen.
[ Voor 74% gewijzigd door MarcoC op 07-09-2014 00:06 ]
Volgens mij gaat hier iets helemaal niet goed, ik volg dit topic met plezier maar dat is er nu wel een beetje af. Hopelijk kunnen jullie er boven gaan staan, 't van jullie af laten glijden en komen we weer ontopic zonder het inzicht van de een of ander mis te lopen.
[ Voor 8% gewijzigd door Chris.nl op 07-09-2014 00:27 ]
Helemaal mee eens. Laten we alsjeblieft nu stoppen met zeuren naar en over elkaar en het weer hebben over onze interesse: de technieken van het Vodafone 4G netwerk.
vraagje, ik heb iphone 5 met de nieuwste update's er op, 4g blox afgesloten en iphone opnieuw opgestart. Echter, gewoon 3g, terwijl hier in drachten toch dekking zou moeten zijn.
Moet ik misschien nog een instelling veranderen?
Moet ik misschien nog een instelling veranderen?
Er is verschil tussen 1800/800 MHz dekking. De iPhone 5 kan alleen overweg met de 1800 variant. Aangezien dat alleen in en rondom de randstad en andere steden ligt, heb ik het idee dat er bij jou met 800mhz is uitgerold. Dit betekent dat jouw iPhone hiermee niet overweg kan en dus 3G aangeeft.
ah mooie verspilling van die blox dus....die dekking kaarten zijn ook niet makkelijk leesbaar...
De iPhone5 staat er genoemd met een aparte kleur.
Dus even verder kijken als je neus lang is misschien.
Als je Drachten intypt dan zie je inderdaad dat de iphone 5 er niet werkt.
Dus even verder kijken als je neus lang is misschien.
Als je Drachten intypt dan zie je inderdaad dat de iphone 5 er niet werkt.
Zou dat niet komen doordat Vodafone op 3G vaak met meer vermogen uitzendt dan KPN en T-Mobile en de mast jouw telefoon wel kan bereiken maar jouw telefoon de mast niet meer?Sorcerer8472 schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:01:
Dataverbinding actief: -116 dBm overgang naar EDGE, bij LTE Only -118 dBm zendmast wil niks meer met m'n mobiel en datasessie verbroken. RSRQ is om en nabij de -8. EDGE is op die momenten circa -96 dBm of iets in die richting.
Dat zou ook verklaren waarom T-Mobile tot ongeveer -120dBm zou kunnen gaan en KPN tot -125dBm (of zoiets), KPN zie ik altijd met het laagste vermogen uitzenden
Nee, dit is niet de reden. Dat verklaart niet het grote verschil dat nu te zien is. Vodafone doet het in andere regio's tot minder dan -130 dBm (wat ook de verwachting is omdat dit gelijk staat aan ongeveer -110 dBm RSRP bij 3G, wat mijn telefoon ook nog kan gebruiken bij dat signaalniveau, wel kantje boord).MensionXL schreef op maandag 08 september 2014 @ 14:06:
[...]
Zou dat niet komen doordat Vodafone op 3G vaak met meer vermogen uitzendt dan KPN en T-Mobile en de mast jouw telefoon wel kan bereiken maar jouw telefoon de mast niet meer?
Dat zou ook verklaren waarom T-Mobile tot ongeveer -120dBm zou kunnen gaan en KPN tot -125dBm (of zoiets), KPN zie ik altijd met het laagste vermogen uitzenden
Er wordt wel naar gekeken intern nu heb ik begrepen. Hopelijk binnenkort nieuws.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.