[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.428 views

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-11 23:18
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GzNol2q.jpg

Dit moet wel een record zijn? Rotterdam-West.

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-11 12:35

netblade

Sunrise

MarcoC schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:03:
[afbeelding]

Nette verbinding hoor, alhoewel ik T-Mobile harder heb zien gaan, zo tegen de 75Mbit in een dagelijkse omgeving. (Op HQ hebben ze me een piek van rond de 150Mbit laten zien, maar of dat in de dagelijkse praktijk te halen valt lijkt me niet).
Ik ben benieuwd wat de toevoeging van LTE-Advanced gaat brengen voor zowel KPN als Vodafone.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:39
https://www.dropbox.com/s...t_2014-07-25-22-59-22.png

[ Voor 6% gewijzigd door SafariFlow op 26-07-2014 21:28 ]

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-11 23:27
Nette snelheidswaarden die ik de laatste tijd zie!
Ook de dekking schijnt laatste tijd erg toegenomen te zijn en dat is hier op het forum ook te merken(Bijna geen geklaag meer). Vandaag ook zelf weer volop getest en van zuid-NL tot en met Utrecht 4G zonder wegvallen.

Enige punt is dat de gesprekskwaliteit op sommige plaatsen nog verbetering nodig heeft, af en toe heeft een mast wat geluidsvervorming.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-11 22:15
MarcoC schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:03:
[afbeelding]

Nice, RED? Die haal ik met Web 'n Walk niet.

• MarcoC
Nope, 4G blox. Befaamde 11GB abo.
Mooi, die KPN-reclame onder de speedtest :+

Gisteravond was ik in Utrecht-centrum en had ik weer regelmatig G of E op m'n scherm. Op die momenten is 4G vaak net te zwak waardoor hij terugvalt. Echter ik moet echt m'n telefoonmenu in dan *#*#4636#*#* om hem op LTE te forceren en daarna weer op LTE/WCDMA/GSM te zetten zodat ik ook gebeld kan worden.

Dan kan ik weer wat met m'n verbinding, tot de volgende keer dat m'n telefoon even in m'n broekzak zit :+

Allerlei vormen van verbetering zijn nog mogelijk dus! Aangezien 3G op 900 MHz niet snel gaat komen bij Vodafone des te meer reden om 4G op 800 MHz echt goed te laten dekken en ook het terugkomen naar 4G vanaf 2G te versnellen. Nog ruim genoeg werk aan de winkel dus!

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Cyleo
MarcoC schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 10:02:
Nope, 4G blox. Befaamde 11GB abo.
Ik dacht dat die blox max 25/25 konden?

• timmie1
Cyleo schreef op zondag 27 juli 2014 @ 11:33:
[...]

Ik dacht dat die blox max 25/25 konden?
Huh? 25/12.5 toch? Of heb ik iets gemist?

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-11 21:35

robertwebbe

Robert Webbe

Volgens mij is het 30/15 bij abonnementen (zie http://forum.vodafone.nl/...nelheid/m-p/150211#M11324) en bij prepaid en Hybride is 25/12.5 (zie https://www.vodafone.nl/s...opties/blox/4g-blox.shtml, dan Details open klikken).

Was er niet een bug in het netwerk dat als je je toestel op vliegtuigmodus zette, dan vliegtuigmodus weer uit, en als je toestel dan direct verbinding met het 4G netwerk maakte dat je uncapped was? Tot het moment dat je toestel weer met het 3G verbonden is geweest? Of is dat inmiddels al verleden tijd?
Hoe kun je anders hogere snelheden halen dan 50/25 (alleen bij Red Super en Red Plus)? Als je iet hoger komt dan deze waarde dan is het meestal de buffering die hier voor zorgt. Maar MarcoC's afbeelding toont een redelijk stabiel download beeld.

[ Voor 108% gewijzigd door robertwebbe op 27-07-2014 13:07 ]

• MarcoC
Het was ook een stabiele verbinding, geen vliegtuigmodus gebruikt oid.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
- edit - dubbel antwoord.

[ Voor 95% gewijzigd door Chris.nl op 27-07-2014 22:23 ]

• Cyleo
Nou ja, dan had ik de snelheden mis, maar mijn snelheden zijn wel gecapped :P Ik haal wel regelmatig iets rond die snelheid, maar helaas niet de 60/30 :P

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:51
Ik kom in centrum Den Haag toch echt niet verder dan dit met een Vodafone Red Business.
Is duidelijk gecapped op 50.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/x29r94.png

[ Voor 6% gewijzigd door Arjant2 op 28-07-2014 10:40 ]

Ziet er goed uit. Bij de korte hoge burst bij het uploaden zie je dat je eerst nét wat meer verkeer mag doen maar daarna omlaag wordt afgeknepen.

Hier in Utrecht vorige week was de snelheid ongeveer 16/5 toen ik testte. Op dezelfde plek is 3G 12/3 ongeveer, dus zal ook wel aan de backhaul liggen. Hoe dan ook voelt het allemaal wel heerlijk snel aan bij dagelijkse bezigheden. Nu alleen nog die "verintensivering" waar dhr. Shuter het over had :P

De advertenties onderin bij Speedtest blijven gaaf :')

Beetje regen in Utrecht:
1 streepje 4G, geen 3G en 2G meer. Gebeld worden kan niet, telefoon switcht van 4G naar 2G en gelijk weer terug naar 4G waarna de beller een onbereikbaar-melding krijgt.

-edit-
Lokale 2G/3G-mast doet het blijkbaar weer. Behalve dat data stuk is nu. Gebeld worden werkt wel weer. Is trouwens niet de eerste keer dat alles uitvalt en nu op een soort noodstand weer actief is tijdens noodweer...

[ Voor 36% gewijzigd door Sorcerer8472 op 28-07-2014 13:05 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 13:02:
Beetje regen in Utrecht:
1 streepje 4G, geen 3G en 2G meer. Gebeld worden kan niet, telefoon switcht van 4G naar 2G en gelijk weer terug naar 4G waarna de beller een onbereikbaar-melding krijgt.

-edit-
Lokale 2G/3G-mast doet het blijkbaar weer. Behalve dat data stuk is nu. Gebeld worden werkt wel weer. Is trouwens niet de eerste keer dat alles uitvalt en nu op een soort noodstand weer actief is tijdens noodweer...
Gebeurt hier ook wel eens, Vodafone moet echt eens wat doen aan die gekke microwaves... Heel leuk als 'goedkope' oplossing zodat je geen glasvezel hoeft aan te leggen, maar dit wil je toch ook niet? :?

Goedkoop bellen via VoIP

Het is gestopt met regenen, maar 4G-dekking is nog steeds nihil. Twitter overstroomt (pun pun) ook met meldingen over het Vodafone-netwerk :+

En dan te bedenken dat heel veel overheidsdiensten gebruik maken van het Vodafone-netwerk waardoor bereikbaarheid voor hen juist tijdens dit soort noodweer belangrijk kan zijn...

Vraag me af of er nou beleid is om helemaal naar glas te gaan, of in ieder geval met T-Mobile te vergelijken niveau van verglazing.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 13:42:
Het is gestopt met regenen, maar 4G-dekking is nog steeds nihil. Twitter overstroomt (pun pun) ook met meldingen over het Vodafone-netwerk :+

En dan te bedenken dat heel veel overheidsdiensten gebruik maken van het Vodafone-netwerk waardoor bereikbaarheid voor hen juist tijdens dit soort noodweer belangrijk kan zijn...

Vraag me af of er nou beleid is om helemaal naar glas te gaan, of in ieder geval met T-Mobile te vergelijken niveau van verglazing.
Ben ik ook wel benieuwd naar, dat zou de kwaliteit van het netwerk wel sterk verbeteren :) Ben trouwens ook wel benieuwd wat er met de oude GSM900-only sites gaat gebeuren, is het de bedoeling om elke site om te bouwen en er ook UMTS en LTE aan te gaan bieden of zullen er toch nog wat oude GSM900 sites overblijven? :)

Goedkoop bellen via VoIP

Als er oude GSM900-sites overblijven dan zal de dekking van LTE altijd achterblijven bij die van GSM, dus ik mag hopen van niet en dat er in ieder geval LTE800 komt. Zelfs al is dat op sommige plekken trager dan technisch mogelijk, dan nog is het beter dan dat je op traag GPRS of EDGE komt.

Ik denk dat bepaalde cellen wel met enige vertraging worden vervangen. In Utrecht zijn er nog altijd een paar cellen in de binnenstad niet omgebouwd waardoor je indoor gewoon slechtere dekking hebt dan mogelijk zou zijn. Dit terwijl bijvoorbeeld in allerlei dunbevolkte gebieden haast alle antennes worden omgebouwd omdat dat ook noodzakelijk is voor volledige outdoor dekking.

De prioriteit ligt dus duidelijk op outdoor geografische coverage nu, zoals ze ook eerder hebben aangegeven. Later pas volledige ombouw.

Verwijderd

MensionXL schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:34:
Ben ik ook wel benieuwd naar, dat zou de kwaliteit van het netwerk wel sterk verbeteren :) Ben trouwens ook wel benieuwd wat er met de oude GSM900-only sites gaat gebeuren, is het de bedoeling om elke site om te bouwen en er ook UMTS en LTE aan te gaan bieden of zullen er toch nog wat oude GSM900 sites overblijven? :)
Goede vraag en ik denk dat daar geen passend antwoord op is. Op dit moment zal er ongetwijfeld een strategie klaar liggen, maar deze kan regelmatig worden bijgesteld. Ik ken een site die zou worden omgebouwd kort na de brand in Rotterdam, twee jaar geleden. Door de brand zijn alle werkzaamheden enige tijd uitgesteld en nu, dik twee jaar later, is die site nog steeds niet gedaan. Zo belangrijk zal het dan wel niet zijn...?

KPN heeft wel (voor 99%) zijn netwerk omgebouwd en ook zij hebben nog enkele 900-only sites. Dat zijn er echt niet veel, maar ze bestaan wel. Zowel indoor als outdoor. Kan zomaar zijn dat deze sites tzt verdwijnen of misschien juist uitgebreid worden met LTE. Maar dat is een andere provider dan waar dit topic over gaat ;)

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 23:16
Vandaag had ik ineens 4G dekking op mijn werk (vol bereik).
Snelheid redelijk, Down : 22 Up 20
Niet echt de max snelheid nog voor een red abonnement.
Plaats Barneveld industrieterrein bij de A30.

Nu ben ik wel benieuwd welke band (frequentie) het is ,daar zal vast een app voor zijn maar ik kan hem niet vinden.
Iemand tips ? (voor android).

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 12:58

The Wizard

Moderator Mobile
Daar is helaas geen app voor, alleen bij Samsung toestellen kun je het opvragen via het servicemenu.

In veruit de meeste gevallen is het de 800 MHz band.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:47
Ik zit sterk te twijfelen of ik nog wel bij Vodafone wil blijven. Mijn voor een dubbeltje op de eerste rang 10GB+500 min+onbeperkt naar vodafone abbo loopt 29 november af, maar ik heb zo ontzettend veel blind spots voor wat betreft de 4G dekking. Laatst was ik in Otterlo en ik had met mijn Voda mobiel 1 bolletje GPRS, KPN had daar 3 bolletjes 3G en 4 bolletjes 4G.

Gisteren met die plensbui viel gelijk ook het Vodafone netwerk uit... Ik betaal nu 28,80 en zou bij KPN voor 5GB en onbeperkt bellen 37,50 gaan betalen. Denk dat ik na jaren Vodafone aanhanger geweest te zijn maar moet gaan overstappen. Jammer, maar het is niet anders.

• MarcoC
De 1800MHz-band is eigenlijk alleen beschikbaar in grote steden. De 800MHz-dekking is vele malen groter, dus de kans is het grootst dat het om de 800MHz-band ging.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

tha_bulldog schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 08:18:
[...]
Laatst was ik in Otterlo en ik had met mijn Voda mobiel 1 bolletje GPRS, KPN had daar 3 bolletjes 3G en 4 bolletjes 4G.
Dan was je er blijkbaar net voordat 4G geactiveerd was. Op de mast aan de N310 (vlak voor Otterlo komende vanuit de richting Arnhem) zit nu ook Vodafone 4G, deze is kort geleden pas geactiveerd. Bij het gedeelte waar de campings zitten (De Zanding en zo) meette ik 30/30.

• RadioAir
Afgelopen zaterdag was ik daar. Maar het is niet alleen daar, ik wil gewoon goede dekking, zoals dat van KPN. Vodafone is nog teveel een gatenkaas :)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Dan staat die waarschijnlijk nog in de af en toe aan en af en toe uit fase. Maar ik vermoed dat op 29 november het netwerk er een stuk beter bij zal staan dan nu.

• RadioAir
Oh dat zal ongetwijfeld. Maar als ik zie waar de andere providers wel gewoon 3G2100 hebben waar VF dat niet heeft, weet ik eigenlijk al genoeg. Ook de strategie met high power zendmasten die dan ook nog eens een straalverbinding hebben is voor mij reden tot twijfelen.

Ach, ze hebben nog tot 29 september voordat ik mijn keuze moet gaan maken. Ik ben benieuwd.

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-11 06:12
Update dekkingskaart:

4G 800Mhz:
  • Uitbreiding ten oosten van Helmond
  • Uitbreiding bij Hellevoetsluis
  • Uitbreiding bij Knooppunt Valburg
  • Uitbreiding in Almere
  • Uitbreiding in Lelystad
4G 1800Mhz:
  • Venlo (deels)
  • Boxtel
  • Uitbreiding in Nijmegen

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
tha_bulldog schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 08:18:
......
Gisteren met die plensbui viel gelijk ook het Vodafone netwerk uit... Ik betaal nu 28,80 en zou bij KPN voor 5GB en onbeperkt bellen 37,50 gaan betalen. Denk dat ik na jaren Vodafone aanhanger geweest te zijn maar moet gaan overstappen. Jammer, maar het is niet anders.
Lichtelijk off topic maar misschien wel interessant voor andere mensen: Waar zie jij een KPN abo zoals jij omschrijft aangeboden worden voor die prijs?

Dat betekent, stam + t .

robertwebbe schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:56:
Dan staat die waarschijnlijk nog in de af en toe aan en af en toe uit fase. Maar ik vermoed dat op 29 november het netwerk er een stuk beter bij zal staan dan nu.
29 november? Of 29 september?

Hier ook nog eens een speedtestje gedaan op de lokale mast:
3G: 16 down, 2 up
4G: 11 down, 12 up

Verbonden met een straaltrommeltje naar een mast een kilometer verderop. Ben benieuwd wat hun korte- en middellange termijnplannen zijn mbt verglazing. Want LTE-Advanced kun je volgens mij niet aanbieden via deze straalverbindingen, dat heeft iig niet veel zin dan.

Na de zware regen maandag was alleen nog 4G van een mast ver weg bruikbaar; 2G en 3G waren heel zwak aanwezig maar overbelast en onbruikbaar. 2G en 3G kwamen terug maar waren alleen bruikbaar voor bellen, niet voor data; dat lag er nog urenlang uit. 4G kwam pas terug op volle sterkte toen 2G en 3G-data het weer deed.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar Vodafones plannen en hoop dat ze meer glas gaan aanleggen zodat de kans op outages bij noodweer kleiner wordt. Juist dan willen mensen ook bereikbaar zijn of kunnen bellen immers!

Nog een puntje trouwens: ik heb nog steeds geen HD Voice van Vodafone mogen meemaken, zelfs toen een collega en ik allebei onze telefoon naar 3G forceten...

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
In principe kunnen die straalverbindingen wel hoge snelheden aan, denk aan meerdere Gbits. Ligt ook wel aan de gebruikte frequentie, je moet daarvoor wel in de 30 GHz range zitten.

Op mijn werk lag 2/3G er maandag ook compleet uit, de mast was helemaal foetsie in het netwerk overzicht. KPN en T-Mobile maken daar ook gebruik van straalverbindingen en die bleven gewon online, dus ik neem aan dat er ook een andere storing aan de gang was.

• markiebiboy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06-2023
Vind straalverbindingen waardeloos. Met de zware regen deden t-mobile het slecht. Kpn nergens last van. Hoop snel dat ze alles verglazen.

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:02
ComTech schreef op maandag 28 juli 2014 @ 21:28:
Vandaag had ik ineens 4G dekking op mijn werk (vol bereik).
Snelheid redelijk, Down : 22 Up 20
Niet echt de max snelheid nog voor een red abonnement.
Plaats Barneveld industrieterrein bij de A30.

Nu ben ik wel benieuwd welke band (frequentie) het is ,daar zal vast een app voor zijn maar ik kan hem niet vinden.
Iemand tips ? (voor android).
Bij de A30 zit je op de 800MHz band.
Op die plek komt ook 4G+ beschikbaar.
Daar gaan ze LTE800 en LTE1800 combineren.

Mast staat trouwens op de Motolux gebouw, ik weet dan niet of 1800MHz bij BCA/Mc Donald's kan komen.. Volgens de dekkingskaart van Vodafone net.

En bij afslag Barneveld-zuid is er alleen maar 800MHz beschikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door leroy98ecker op 30-07-2014 17:50 ]

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-11 21:20

TRaSH

koffie ?

ik had vandaag wat raars,
in het haarlemmermeerse bos had ik altijd 4g dekking of 3g maar vandaag een rondje wezen wandellen daar en niks anders dan een g verbinding waarmee je niks kon doen.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• RadioAir
Apache4u schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 11:59:
[...]

Lichtelijk off topic maar misschien wel interessant voor andere mensen: Waar zie jij een KPN abo zoals jij omschrijft aangeboden worden voor die prijs?
KPN.com. Alles in 1 premium Sim Only, 2 jaar.

Verwijderd

Even een reactie tussen de diverse klaagzang door. Ik ben het met velen eens dat Vodafone niet bepaald het beste netwerk heeft, veroorzaakt door diverse factoren, waaronder de microwaves. Nu sprak ik hier onlangs een collega over en die wist mij te vertellen dat we hier in Nederland naar verhouding tot andere landen de beste netwerken hebben, in elk geval qua dekking. Een jaar of 10 terug zijn er metingen gedaan en daaruit kwam destijds naar voren dat het toenmalige Telfort het slechtste netwerk had, maar dat deze altijd nog beter was dan het beste netwerk in Engeland. Landen met al die heuvels en uitgestrekte gebieden zijn veel lastiger te dekken, zeker als er bijna geen mensen wonen. Het punt is ook dat we met de voortschrijdende techniek steeds veeleisender worden. 10 jaar geleden betaalde ik 40 euro voor een 2G abonnement bij T-Mobile. Tegenwoordig heb je voor de helft van dat bedrag al data, etc.

Verglazen gaat bij Vodafone niet zo snel gebeuren, hooguit op de belangrijke locaties, maar die zijn vaak al voorzien van glas. Wel is men bezig om de capaciteit over de straalverbindingen beter te verdelen, of, waar mogelijk, de straalverbinding te upgraden naar hogere capaciteit.

Helaas voor sommigen (ben er zelf ook geen voorstander van), de straalverbindingen zullen voorlopig dus leidend blijven (of misschien wel lijdend).

• MarcoC
Kan iemand mij precies de voor- en nadelen van straalverbindingen en glas uitleggen? Ik heb zelf wel een idee, maar hoor het graag uit de mond van een expert.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik ben alles behalve een expert. Maar als het over glas gaat alles over de glaskabel.
Bij een straal gaat alles gestraald (dus door de lucht) naar een andere mast.

Hoi!

• timmie1
MarcoC schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 09:16:
Kan iemand mij precies de voor- en nadelen van straalverbindingen en glas uitleggen? Ik heb zelf wel een idee, maar hoor het graag uit de mond van een expert.
Je kunt een mast heel snel met het netwerk verbinden door middel van een straalverbinding, handig voor als een mast in buitengebieden staat. Hij is echter wel weergevoelig(Valt wel eens weg bij slecht weer) en de capaciteit(hoeveelheid gesprekken en dataverkeer tegelijk) is beperkt. Ook kun je soms wat vertraging / kwaliteitsverlies merken omdat het signaal dan via de straalverbindingen van allerlei andere masten doorgegeven wordt.

Glasvezel is (veel) duurder in aanleg, duurt langer om aan te leggen maar er is veel meer capaciteit(De mast kan dan veel meer gesprekken en dataverkeer aan).

[ Voor 10% gewijzigd door timmie1 op 31-07-2014 09:56 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Daar hoef je geen expert voor te zijn :).

Glas heeft het grote voordeel dat de capaciteit zo goed als onbeperkt is (schaalbaarheid). Daarnaast heb je geen last van externe factoren zoals het weer (stabiliteit). Het grote nadeel zijn de kosten. De aanlegkosten voor 2 KM is vele malen hoger dan een straalverbinding.

Dat is ook het grote voordeel van een straalverbinding, lage kosten. Nadeel is de invloed door neerslag, vooral hogere frequenties worden gedempt. Ook wind heeft invloed. De capaciteit bij hogere frequenties is voor nu groot genoeg, je praat over Gigabits.

Je ziet dat T-Mobile nu ook aan het verglazen is. KPN heeft het grote voordeel van een fijnmazig netwerk, bijna elke plaats heeft wel een glasvezel liggen.

• RadioAir
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 08:48:
Even een reactie tussen de diverse klaagzang door. Ik ben het met velen eens dat Vodafone niet bepaald het beste netwerk heeft, veroorzaakt door diverse factoren, waaronder de microwaves. Nu sprak ik hier onlangs een collega over en die wist mij te vertellen dat we hier in Nederland naar verhouding tot andere landen de beste netwerken hebben, in elk geval qua dekking. Een jaar of 10 terug zijn er metingen gedaan en daaruit kwam destijds naar voren dat het toenmalige Telfort het slechtste netwerk had, maar dat deze altijd nog beter was dan het beste netwerk in Engeland. Landen met al die heuvels en uitgestrekte gebieden zijn veel lastiger te dekken, zeker als er bijna geen mensen wonen. Het punt is ook dat we met de voortschrijdende techniek steeds veeleisender worden. 10 jaar geleden betaalde ik 40 euro voor een 2G abonnement bij T-Mobile. Tegenwoordig heb je voor de helft van dat bedrag al data, etc.

Verglazen gaat bij Vodafone niet zo snel gebeuren, hooguit op de belangrijke locaties, maar die zijn vaak al voorzien van glas. Wel is men bezig om de capaciteit over de straalverbindingen beter te verdelen, of, waar mogelijk, de straalverbinding te upgraden naar hogere capaciteit.

Helaas voor sommigen (ben er zelf ook geen voorstander van), de straalverbindingen zullen voorlopig dus leidend blijven (of misschien wel lijdend).
Welkom in Zweden. Overal 3 of 4G ;)

• Jassy
  • Laatst online: 08:00
Dat wij een van de beste netwerken wereldwijd is klopt wel, ga maar eens naar het buitenland.. Als je terug komt in NL merk je direct dat de kwaliteit vele malen hoger is. We zijn hier wat dat betreft echt wel verwend!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• RadioAir
Sorry, maar ik ben het echt niet met jullie eens. In Duitsland heb ik met T-Mobile zo goed als overal 3G en vaak 4G. In België heb ik met Proximus overal 3G waar ik kom. In Frankrijk heb ik zelfs in het kleinste gat nog 3G via Orange en/of SFR, dankzij 3G900. In Tsjechië had ik via T-Mobile overal 3G, zelfs in de kleinste dorpjes. In Oostenrijk via A1 overal 3G. In Zweden ben ik geen plek tegen gekomen waar Telia geen 3G had, en ik was daar in 2009. In GB ben ik alleen in London geweest dus daar kan ik niets over zeggen. Spanje? Vodafone prut, maar Movistar overal 3G.

• timmie1
tha_bulldog schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:53:
Sorry, maar ik ben het echt niet met jullie eens. In Duitsland heb ik met T-Mobile zo goed als overal 3G en vaak 4G. In België heb ik met Proximus overal 3G waar ik kom. In Frankrijk heb ik zelfs in het kleinste gat nog 3G via Orange en/of SFR, dankzij 3G900. In Tsjechië had ik via T-Mobile overal 3G, zelfs in de kleinste dorpjes. In Oostenrijk via A1 overal 3G. In Zweden ben ik geen plek tegen gekomen waar Telia geen 3G had, en ik was daar in 2009. In GB ben ik alleen in London geweest dus daar kan ik niets over zeggen. Spanje? Vodafone prut, maar Movistar overal 3G.
Daar ben ik het niet mee eens, ik heb vaak genoeg alleen E of zelfs G in Duitsland met T-Mobile gehad.
Niet alleen heuvelachtig gebied, ook op toeristische plekken. Bovendien is dat Edge of Gprs ook nauwelijks te gebruiken, hij stond 10min te draaien om een simpel (non-html)mailtje verstuurd te krijgen.
Moet er wel bij zeggen dat ze in geselecteerde afgelegen dorpjes 4G-dekking hebben om lage xDSL-snelheden te compenseren.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb ook mindere ervaring met mobiele providers in het buitenland. Maar dat neemt niet weg dat ik oog heb voor de verschillen tussen onze binnenlandse providers. Zeker als ik op een plek zou wonen of werken waar Vodafone het af laat weten zou ik verder kijken naar een andere provider. De boodschap "Maar het is wel beter dan de beste provider in het buitenland biedt, zou dan mijn andere oor weer uitgaan".

Desalniettemin, waar ik kom doet Vodafone het voor mij helemaal prima, dus ik denk er niet over om mijn abonnement om te zetten.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

The Wizard schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 10:02:
Daar hoef je geen expert voor te zijn :).

Glas heeft het grote voordeel dat de capaciteit zo goed als onbeperkt is (schaalbaarheid). Daarnaast heb je geen last van externe factoren zoals het weer (stabiliteit). Het grote nadeel zijn de kosten. De aanlegkosten voor 2 KM is vele malen hoger dan een straalverbinding.

Dat is ook het grote voordeel van een straalverbinding, lage kosten. Nadeel is de invloed door neerslag, vooral hogere frequenties worden gedempt. Ook wind heeft invloed. De capaciteit bij hogere frequenties is voor nu groot genoeg, je praat over Gigabits.

Je ziet dat T-Mobile nu ook aan het verglazen is. KPN heeft het grote voordeel van een fijnmazig netwerk, bijna elke plaats heeft wel een glasvezel liggen.
Dat fijnmazige netwerk doet ze anders bijna de das om: als KPN de vrijval van een pensioenvoorziening niet had gehad, hadden ze mooi 12 miljoen EUR verlies gemaakt afgelopen kwartaal. Om nog maar over de aandelenkoers te zwijgen... Vodafone pakt het beter aan: met minder klanten en minder omzet, maken ze (als we de pensioenvoorziening niet meerekenen) meer (en stabieler) winst :D

KPN vertrekt ook uit Duitsland terwijl Vodafone lekker actief blijft in het buitenland. Ik vind het maar een soepzooitje bij KPN. Het netwerk hebben ze in principe goed op orde in Nederland, nu de rest nog :) Het dienstenportfolio van ze is ook behoorlijk uit de tijd en enorm overpriced naar mijn mening :)

Dit vond ik ook typisch iets voor KPN: nieuws: Gerucht: KPN vindt dat Hi te veel KPN Mobiel kannibaliseert - update
Chris.nl schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 12:34:
Ik heb ook mindere ervaring met mobiele providers in het buitenland. Maar dat neemt niet weg dat ik oog heb voor de verschillen tussen onze binnenlandse providers. Zeker als ik op een plek zou wonen of werken waar Vodafone het af laat weten zou ik verder kijken naar een andere provider. De boodschap "Maar het is wel beter dan de beste provider in het buitenland biedt, zou dan mijn andere oor weer uitgaan".

Desalniettemin, waar ik kom doet Vodafone het voor mij helemaal prima, dus ik denk er niet over om mijn abonnement om te zetten.
Vodafone.de en Proximus werkten voor mij uitstekend terwijl ik vaak genoeg roamingproblemen heb gezien met E-Plus en BASE bij KPN-abonnees. Ligt behoorlijk aan het netwerk waar je op terecht komt maar KPN lijkt het roaminggedeelte toch ook niet helemaal goed op orde te hebben... :)

[ Voor 29% gewijzigd door MensionXL op 31-07-2014 13:30 ]

Goedkoop bellen via VoIP

tha_bulldog schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:53:
Ik vind Duitsland vergelijkbaar met Nederland hoor, en in de buitengebieden valt het tegen; vaak alleen 2G. Tegenwoordig wel veel 4G800: dekking in buitengebieden leveren was daar een licentievoorwaarde in Duitsland. Op Proximus heb ik ook vaak genoeg EDGE gezien hoor, nog niet zo heel lang geleden, wel buiten de steden trouwens.

Vodafone in Spanje werkte bij mij anders prima hoor, ook in buitengebieden vaak 3G900 (hoewel Movistar wel beter is ja). In Portugal ook, daar is Vodafone op veel plekken ook wel beter dan TMN, ook dankzij 3G900.

Gisteren voor het eerst van Utrecht naar Amsterdam kunnen rijden zonder terug te vallen op 3G trouwens. Behalve in de A2-tunnel dan (waar T-Mobile wel al 4G heeft volgens Antenneregister).

Wat betreft straalverbindingen: prima, maar nu lijkt het erop dat er door uitval van één locatie echt een halve stad kan uitvallen. Als je het zo inricht dan doe je m.i. wel degelijk wat verkeerd. Lijkt soms wel of ze tig microwave-locaties daisychainen. Valt er ééntje uit, dan valt gelijk een hele serie uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Sorcerer8472 op 31-07-2014 16:50 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 16:49:
[...]

Wat betreft straalverbindingen: prima, maar nu lijkt het erop dat er door uitval van één locatie echt een halve stad kan uitvallen. Als je het zo inricht dan doe je m.i. wel degelijk wat verkeerd. Lijkt soms wel of ze tig microwave-locaties daisychainen. Valt er ééntje uit, dan valt gelijk een hele serie uit.
Klopt, dat idee heb ik ook, hier een buurt zijn een paar locaties (Vodafone) die ook als doorstuur mast gebruikt worden. Bij KPN en T-Mobile heb ik die constructie nog niet gezien.

Verwijderd

The Wizard schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 18:17:
Klopt, dat idee heb ik ook, hier een buurt zijn een paar locaties (Vodafone) die ook als doorstuur mast gebruikt worden. Bij KPN en T-Mobile heb ik die constructie nog niet gezien.
Beiden gebruiken dat hoor. Ook KPN. Weliswaar minimaal, maar er zijn echt sites waar het signaal via straalverbinding van A naar B naar C gaat. T-Mobile gebruikt het volgens mij net zoveel als Vodafone. Misschien zijn zij al aan het afbouwen, dat durf ik niet te zeggen...

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-11 19:18
Laat Vodafone nu toch gewoon toegeven dat ze een enorm kwaliteitsprobleem aan de hand hebben de laatste tijd. De neergang in kwaliteit is al zeker 3 jaar bezig. Wat mij betreft vind ik mijn Red abonnement veel te duur voor de kwaliteit die nu geleverd wordt. Ik ben er zeker van dat het Vodafone netwerk binnen enkele maanden een enorme kwaliteitssprong weet te maken. Stop in de tussentijd dan wel even met je arrogante radioreclames en sprookjes op TV. Hi levert voor minder geld een toestel, stabiele verbindingen en meer data. Ik wil tot die tijd een deel van mijn geld terug!
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:01:
[...]

Beiden gebruiken dat hoor. Ook KPN. Weliswaar minimaal, maar er zijn echt sites waar het signaal via straalverbinding van A naar B naar C gaat. T-Mobile gebruikt het volgens mij net zoveel als Vodafone. Misschien zijn zij al aan het afbouwen, dat durf ik niet te zeggen...
Bij Vodafone gaat er echter blijkbaar soms wel wat fout waardoor er echt 5 of 6 sites hier in de buurt tegelijkertijd eruit liggen. Over single point of failure gesproken. Het daarna uren duren voordat alles weer normaal draait klinkt alsof men handmatig dingen moet opstarten ipv dat het automatisch gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Sorcerer8472 op 31-07-2014 23:02 ]

• netblade

netblade

Sunrise

Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:01:
[...]

T-Mobile is dat flink aan het afbouwen, hier in een omgebouwd gebied zit zo'n 80% van de masten op glas aangesloten, de rest gaat nog via microwaves. En het lijkt er op dat T-Mobile sommige locaties waar geen glas ligt (dorpje boven mijn woonplaats) voorlopig nog geen 4G aan gaat bieden, daar ligt ook geen glas. Of de pandeigenaar is het niet eens met een grotere antenne, dat kan natuurlijk ook.

Ik vraag me alleen af waarom Vodafone tot dusver zo weinig glas gebruikt, ze hebben toch hun eigen glasnetwerk in Nederland?

[ Voor 7% gewijzigd door netblade op 01-08-2014 10:51 ]

• Birelissimo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-11 09:44
T-Mobile wil op termijn >80% van de masten voorzien via glasvezel. Dit door de samenwerking en sitesharing met Tele2 haar glasvezel netwerk. Beide maken ze gebruik van eurofiber in aanvulling op het Tele2 glasvezel netwerk.

iRacing Profiel

Vodafone heeft maar een beperkt eigen glasvezelnetwerk in Nederland dacht ik. Ik vermoed ook dat ze willen proberen zo veel mogelijk hun eigen netwerk aan te leggen naar antennelocaties en zo min mogelijk gebruik maken van andere (concurrerende) aanbieders zoals Tele2 en KPN :P

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-11 22:19
Het verglazen is wel onderdeel van #FastForward, maar echt concreet hebben ze dat naar buiten toe niet toegelicht.
Uiteindelijk zullen ze wel moeten, vooral in steden waar ze 4G+ willen aanbieden, lijkt mij.

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Ik denk dat ze voor het aan bieden van 4G+ (LTE Advanced) überhaupt geen straalverbindingen zullen gebruiken, of deze in ieder geval zoveel mogelijk proberen te beperken.
De snelheden die ermee gehaald worden zijn denk ik te hoog om dit betrouwbaar via een straalverbinding te laten verlopen.
Desalniettemin zie ik zelf ook dat Vodafone toch wel het meest gebruik maakt van straalverbindingen van alledrie de providers.
Op het dak van een flatgebouw hier in de buurt (waar Vodafone een AIR opstelpunt heeft staan met LTE op zowel 800 als 1800 MHz) staan ook een stuk of 7 trommeltjes in allerlei verschillende richtingen te stralen.
Dit opstelpunt wordt dus gebruikt als een soort 'doorgeefluik' voor een aantal Vodafone antennes daaromheen, waarvan de meeste daarvan ook alleen LTE op 800 MHz uitzenden.

Volgens mij was het voor Vodafone ook min of meer een vereiste dat de mast aangesloten is op glasvezel, voordat er LTE1800 op zou kunnen komen.

KPN heeft hier in de buurt zo goed als géén straalzenders. De enige twee in héél Amstelveen-Zuid zijn bij de TD-LTE2600 mast van KPN én een bij een verdwaalde UMTS2100-only mast.

T-Mobile heeft daarentegen nog wel een handjevol masten voorzien van een straalverbinding, alhoewel het er alsnog aanzienlijk minder zijn dan Vodafone.

(N.B; zonder verder teveel off-topic te gaan, het blijft een Vodafone topic after all), het valt me ook op dat de 'toekomstige' Tele2 opstelpunten, zoals ze nu nog in het Antenneregister staan, voor het merendeel voorzien zijn van een straalverbinding.

Nog even iets, sinds kort zijn er een tweetal straalverbindingen verschenen in het Antenneregister hier in de buurt. Zou dit kunnen betekenen dat daar toekomstig een opstelpunt kan komen? Beide locaties zijn namelijk wel plekken waar er lichte blindspot is, niet alleen met Vodafone..

Ik meen dat ik ergens in een 4G topic hier heb horen vallen dat providers over het algemeen al een tijdje van tevoren de straalverbindingen neerzetten, voordat er iets zichtbaar wordt van antennes en dergelijke.
Hoelang is dit ongeveer? Ik dacht +- drie maanden als ik het goed had begrepen.
Daarnaast, is er aan de frequentie van een straalverbinding te zien van welke provider die kan zijn?
Deze twee nieuw verschenen straalverbindingen hebben beide een frequentie van rond de 37 en 38 GHz.

Misschien dat ik anders eens ergens een gradenboog vandaan ga halen om deze op m'n scherm te leggen.
Hopelijk dat ik er dan achter kom op welk opstelpunt de hoofdstraalrichting uit komt :p

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Volgens mij is er niet een specifieke frequentie voor de straalverbindingen per provider. Het zijn wel vergunningsplichtige frequenties. Zowel KPN als Vodafone maken gebruik van deze hoge 30+ band. Van Tele2 en T-Mobile weet ik het zo niet.

• P.K.
AlesT schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:43:
Volgens mij was het voor Vodafone ook min of meer een vereiste dat de mast aangesloten is op glasvezel, voordat er LTE1800 op zou kunnen komen.
Dat idee had ik ook al.

Wat mij nog meer sterkt in dat idee is dit:
Vodafone levert zijn glasvezel diensten via Reggefiber.
Als je op de kaart kijkt waar Reggefiber glasvezel heeft liggen, waar Vodafone dus Glasvezel abo's aanbied, komt dat opvallend vaak overeen met de masten van Vodafone die LTE1800 uitzenden!
Met name buiten de randstad gaat deze vlieger vaak op.
(zie: http://www.eindelijkglasvezel.nl/waar-glasvezel/ en https://www.vodafone.nl/s...kking/dekkingskaart.shtml)

[ Voor 3% gewijzigd door P.K. op 01-08-2014 18:14 ]

Ik zie de overeenkomst niet echt. LTE1800 draait in steden en op een paar vage plekken zoals op Ameland. Een heel enkele keer ook buiten steden, maar da's ook op gebieden zonder Reggefiber.

Waarom het soms buiten steden draait: geen idee... een paar van die plekken zijn echt een raadsel voor me. Misschien vanwege de geografische dekking, dat ze het aanzetten als het dekkingsgebied van een mast heel groot is? Hoewel dat ook weer niet heel ontzettend logisch is.

Zou echt heel graag weten waarom ze dat nou doen :P

• P.K.
Die overeenkomst is er juist wel vind ik, buiten de Randstad, in die volkomen onlogische gebieden waar LTE1800 is, heeft Reggefiber glasvezel liggen...
Hoogeveen, Leek, Genemuiden, Dalfsen, Emmer-Compascuum, Doetinchem, Brunsum.

Wellicht dat die masten in gebied staan waar al glasvezel ligt, dan is verglazen snel klaar.

• leroy98ecker
Op de Harselaar bij Barneveld staat ook zo'n mast.
Straalt LTE800 en 1800 uit. Krijgt ook 4G+ volgens de kaart.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1403184242.jpeg

Misschien planten ze hier LTE-advanced omdat het een druk industrie terrein is.
Maar er is geen glasvezel van reggefiber.

Ga binnenkort die mast van de voorkant bekijken.
Kijk dan ook meteen of er glasvezel op aangesloten zit. Meestal staat er zo'n kastje aan de weg met een logo van Vodafone erop, en eventueel de aanlegger van het glasvezelnet.

• P.K.
Dat plaatje komt overeen met de plekken waar nu al LTE1800 actief is... Ben benieuwd of dat betekend dat er de komende tijd geen nieuwe LTE1800 locaties bijkomen.

Op zich ligt er op bedrijventerreinen vaak al glasvezel, dus daar zal aansluiten niet veel kosten. Wellicht daarom?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Dit is volgens mij de LTE1800 dekkingskaart.

• timmie1
Kunnen jullie nog iets zeggen over de inzet van COW's door Vodafone? Doen ze dat überhaupt?
Want ik hoor nog steeds dat Vodafone (2G/3G/4G) slecht te gebruiken is op de drukkere plekken.
Af en toe merk ik zelf ook iets, maar ik gebruik dat ding amper meer...

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
Ik heb 4G in Doetinchem via deze mast----> http://i.imgur.com/6g7te9x.jpg Mijn vragen zijn: hoe kan ik zien welke band wordt gebruikt en is er een IOS app die de locatie van 4G masten laat zien?

Ik stond vanmiddag naast de mast en had : 26 down en 22 up

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Je kunt als het goed is met een iOS apparaat wel de band zien. Als je even zoekt via google moet je het gemakkelijk kunnen vinden.

Er is geen app waarmee je 4G Masten kunt zien, je kunt ze wel zien op http://4gmasten.nl/2013-0...tgesplitst-per-provider-2

• RadioAir
*3001#12345#* bellen en dan bij Serving Cell Info zo uit m'n hoofd.

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
bedankt! er staat band 3 en ik begrijp dat dat overeenkomt met een freq van 1800 Mhz

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

• RadioAir
Jep, 3 is 1800, 20 is 800 :)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Gisteren was 4G ook het thema van Vodafone tijdens de Amsterdam Gay Pride.
Al blijft "Power to joehoe..." ook meesterlijk gevonden d:)b

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BuDhOq_CIAEWXym.jpg
Foto van Kevin Mol

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Slecht maar goed _O- .

• netblade

netblade

Sunrise

Haha mooie marketingstunt _O-

• TMC
  • Laatst online: 03-11 11:41

TMC

Ja, in marketing is Vodafone wél goed.

Verwijderd

P.K. schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 18:11:
Vodafone levert zijn glasvezel diensten via Reggefiber.
Dat zijn andere diensten. Voor de mobiele netwerken maakt men gebruik van Eurofiber.

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-11 07:52

TheFruitNerd

iets met fruit

Arjant2 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 10:39:
Ik kom in centrum Den Haag toch echt niet verder dan dit met een Vodafone Red Business.
Is duidelijk gecapped op 50.

[afbeelding]
Ik was gisteren in Amsterdam en tot mijn grote verbazing kwam ook ik in een keer over de 50 heen.
Mijn vorige record lag rond de 25.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pLAHhrM.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mHcsUzW.jpg

In het begin van de test piekte de snelheid zelfs even.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RB2NMay.jpg

Wat mij betreft niets te klagen dus, ik zat zelfs niet eens op 5 streepjes :)

- B.L.A.A.T. -

• P.K.
Merk ook dat 4G weer een stukje sneller is geworden. Nu snelheden ruim boven de eigenlijke limiet van mn 4G Blox iig... Het netwerk gaat er duidelijk op vooruit de laatste tijd.

Ook geen fallback naar 2G meer tijdens het bellen. :)
Volgens mij verschilt het echt per mast waar je op zit hoeveel kans je hebt voor handover naar 3G. In de centra van Utrecht en Amsterdam lijkt de kans groter om naar 3G gegooid te worden dan in buitenwijken. Kan zijn dat ze dit nu handmatig aan het tunen zijn...

Heb trouwens al vaker gezien dat 4G -> 3G bellen -> 2G handover prima werkt dus ik snap niet dat ze het niet altijd naar 3G gooien, tenzij de signaalsterkte van 3G minder is dan -95 dBm ofzo.. zou volgens mij prima werken.

• leroy98ecker
P.K. schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 14:07:
Dat plaatje komt overeen met de plekken waar nu al LTE1800 actief is... Ben benieuwd of dat betekend dat er de komende tijd geen nieuwe LTE1800 locaties bijkomen.

Op zich ligt er op bedrijventerreinen vaak al glasvezel, dus daar zal aansluiten niet veel kosten. Wellicht daarom?
Op dat bedrijven terrein ligt geen glasvezel voor bedrijven en huishoudens.
Alleen in de omliggende dorpen. Alle 3 de providers hebben glasvezel aangelegd naar de masten toe.
Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van straalverbindingen op een LTE1800/800 mast..
Hier heb ik een foto van die mast: Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/o4yh4gjnp/Screenshot_2014_08_04_19_19_29.jpg
Kan ook een bron zijn voor een andere mast evt. De andere mast loopt dan via deze.

Overigens daar ook een voorbeeld van LTE800 via niet-AIR-antenne terwijl de kleine antenne wel AIR is. Als ik het goed zie tenminste. Wat zeg jij, WCDMA?

Verwijderd

[b][message=42660830,noline]leroy98ecker schreef op maandag 04 augustus 2014 @
Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van straalverbindingen op een LTE1800/800 mast..
Hier heb ik een foto van die mast: [afbeelding]
Er is niet altijd van buitenaf te zien waar een mast op draait. Er zijn veel masten met zowel glas als straalverbinding(en).

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:20:
Overigens daar ook een voorbeeld van LTE800 via niet-AIR-antenne terwijl de kleine antenne wel AIR is. Als ik het goed zie tenminste. Wat zeg jij, WCDMA?
Dat zou kunnen, in tegenstelling tot de andere operators houdt Vodafone er nogal wat (soms niet te volgen) variaties op na. Maar het lijkt er inderdaad wel op ja :)

• markiebiboy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06-2023
leroy98ecker schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 19:27:
[...]

Op dat bedrijven terrein ligt geen glasvezel voor bedrijven en huishoudens.
Alleen in de omliggende dorpen. Alle 3 de providers hebben glasvezel aangelegd naar de masten toe.
Hier heb ik een foto van die mast: [afbeelding]
Vodafone gebruikt ze best veel. Tele2 ook in veel buitengebieden. Terwijl KPN en T-Mobile meer en meer glasvezel gebruiken. Ik ben niet weg van straalverbindingen. Met zware regen en onweersbuien in de toekomst komt dat de kwaliteit van het netwerk niet ten goede.

Of zijn de straalverbindingen tijdelijk, tot er glasvezel komt?

[ Voor 9% gewijzigd door markiebiboy op 05-08-2014 18:59 ]

Verwijderd

[b]markiebiboy schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 10:51:
Of zijn de straalverbindingen tijdelijk, tot er glasvezel komt?
Wat bedoel je met "tijdelijk", als deze al vanaf dag 1 door Libertel werden gebruikt? Er wordt nog steeds geinvesteerd in de uitbreiding en vervanging (beiden; capaciteit) van straalverbindingen, dus nee, echt tijdelijk is dat niet. Glas zal wel steeds meer gebruikt gaan worden, maar die uitbreiding is helaas slechts mondjesmaat.
Aaah! De frustratie! Zit je in een café waar je samen met een vriend even wat wil opzoeken, en zelfs als ik m'n telefoon op 4G lock raakt hij het signaal kwijt. Alleen EDGE...

En die EDGE-verbinding komt van dezelfde mast en doet -101 dBm... LTE heeft toch niet een zo veel sterker signaal nodig om gebruikt te kunnen worden? @WCDMA?

Overigens gaat Vodafone harder dan op de dekkingskaart te zien is: heel veel masten overlappen qua dekkingsgebied. Alleen is het wel heel irritant als je met je 4G-abo terugvalt naar een bijna onbruikbaar 2G-signaal...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de dekking is flink uitgebreid sinds ik met vakantie ging, daar was het nog vertoeven met 2G(PRS) of gewoon geen netwerk :')

nu in huis ook bijna overal 4G dekking, bevalt me wel :)
en mijn 4G blox ism 11GB abbo komt op de rustige plattelands 4G mast uit op 30/20mbit D/U

404 Signature not found

• Cyleo
TheFruitNerd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 09:45:
[...]

Ik was gisteren in Amsterdam en tot mijn grote verbazing kwam ook ik in een keer over de 50 heen.
Mijn vorige record lag rond de 25.

[afbeelding] [afbeelding]

In het begin van de test piekte de snelheid zelfs even.
[afbeelding]

Wat mij betreft niets te klagen dus, ik zat zelfs niet eens op 5 streepjes :)
Dat is wel bizar, dat is mij nog nooit gelukt. Bij mensen die ook hoger halen, op welke abbo's zitten jullie?

• P.K.
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:49:
Aaah! De frustratie! Zit je in een café waar je samen met een vriend even wat wil opzoeken, en zelfs als ik m'n telefoon op 4G lock raakt hij het signaal kwijt. Alleen EDGE...

En die EDGE-verbinding komt van dezelfde mast en doet -101 dBm... LTE heeft toch niet een zo veel sterker signaal nodig om gebruikt te kunnen worden? @WCDMA?

Overigens gaat Vodafone harder dan op de dekkingskaart te zien is: heel veel masten overlappen qua dekkingsgebied. Alleen is het wel heel irritant als je met je 4G-abo terugvalt naar een bijna onbruikbaar 2G-signaal...
Ja dat snap ik ook niet, heb best vaak dat ie terugvalt naar 2G terwijl 4G nog gewoon werkbaar is. Merk de laatste tijd wel dat het minder vaak gebeurt in gebieden waar het netwerk sterk verbeterd is de afgelopen tijd.

Geen idee hoe het technisch precies zit, maar LTE800 zou toch niet veel moeten onderdoen voor GSM900, qua bruikbaarheid van het signaal?
Volgens mij is het punt vooral dat hij snel terugvalt als 4G heel even onbereikbaar is. Als ik hem op LTE only zet dan hou ik 'm ook niet goed vast op diezelfde punten namelijk. En op één zo'n punt heb ik dus -101 dBm EDGE van dezelfde antenne waarbij LTE800 dus wegvalt. Dit was bij AIR-antennes trouwens.

• leroy98ecker
Klopt, hebben de T-Mobile antenne's ook.
Krijgt je telefoon geen 4G data meer binnen, dan valt deze meteen terug naar H of EDGE.

Bij 3G wil deze nog wel blijven hangen. Maar werkt het bijna niet.

Overigens zou het LTE800 netwerk veel sterker moeten uitzenden dan het GSM900 netwerk omdat het vermogen hoger ligt dan GSM900 en dat LTE in een lagere band zit.
De mast van Vodafone mast bij mij in de buurt heeft de volgende waardes:
GSM1800: 23,3dBW
GSM900: 22,1dBW
LTE1800: 32,4dBW
LTE800: 28,4dBW
UMTS2100: 29,2dBW

Ik heb bij meer AIR antenne's van Vodafone rond die waardes gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door leroy98ecker op 12-08-2014 18:31 ]

Beter nog, ik heb geen enkele antenne in het antenneregister gezien met een andere waarde :P

Wel bij UMTS/GSM telkens wisselende waarden (ik weet het niet zeker, maar denk dat dit komt doordat afstraalvermogen licht varieert per sector door verschillende elektronische tilt?)

@WCDMA geeft aan dat het niet zomaar mogelijk is om met vermogen te spelen bij antennes en dat alles nu al op maximumvermogen zou moeten draaien. Dus dan zouden er andere redenen moeten zijn waarom het minder hard binnenkomt of sneller wegvalt... Evt. zijn de antennes ingesteld om bepaalde zwakke mobiele signalen niet te accepteren om eoa vage reden? Zodat de cell edge kunstmatig kleiner is? Ik zou alleen niet weten waarom je dat zou willen doen :?

Signaal van LTE valt weg of is onbruikbaar rond de -125 dBm RSRP. Elders op internet zie ik dingen van mensen die bij -140 dBm nog een signaal hebben? Vraag me af hoe dat dan zit...

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-11 07:52

TheFruitNerd

iets met fruit

Cyleo schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:40:
[...]

Dat is wel bizar, dat is mij nog nooit gelukt. Bij mensen die ook hoger halen, op welke abbo's zitten jullie?
Ik heb sim-only Red Super.

- B.L.A.A.T. -

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-11 01:21
Weet iemand hier wat nu de maximale internetsnelheid is bij de 4G blox? Kan het eigenlijk nergens vinden en volgensmij weet de klantenservice het ook niet helemaal..

Heb het 'Bel+Sms+Web Altijd 27,50' abonnement, inclusief 10GB bundel en 4G blox. Zojuist contact opgenomen met de klantenservice waar mij verteld werd dat het een oud abonnement is, maar met de 4G blox ik wel gewoon de 4G snelheid moet halen. (lekker vaag). Dit kan rond de 50Mbit liggen volgens de telefoniste..
Haal echter niet meer boven de 30Mbit met speedtesten..

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:46
iMick schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:42:
Weet iemand hier wat nu de maximale internetsnelheid is bij de 4G blox? Kan het eigenlijk nergens vinden en volgensmij weet de klantenservice het ook niet helemaal..

Heb het 'Bel+Sms+Web Altijd 27,50' abonnement, inclusief 10GB bundel en 4G blox. Zojuist contact opgenomen met de klantenservice waar mij verteld werd dat het een oud abonnement is, maar met de 4G blox ik wel gewoon de 4G snelheid moet halen. (lekker vaag). Dit kan rond de 50Mbit liggen volgens de telefoniste..
Haal echter niet meer boven de 30Mbit met speedtesten..
Als je naar de dekkingskaart van Vodafone kijkt, alleen 4G aanvinkt en kijkt naar jouw locatie dan staat er rechts de maximale snelheid en de praktische snelheid. 50Mbps is theoretisch haalbaar, maar in de praktijk zul je dit (vrijwel) nooit halen. Ik denk dat je met 30Mbps al best blij mag zijn, ik kom met hetzelfde abonnement niet boven de 25Mbps uit bij mij thuis of op het werk.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• iMick
Moi_in_actie schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:47:
[...]

Als je naar de dekkingskaart van Vodafone kijkt, alleen 4G aanvinkt en kijkt naar jouw locatie dan staat er rechts de maximale snelheid en de praktische snelheid. 50Mbps is theoretisch haalbaar, maar in de praktijk zul je dit (vrijwel) nooit halen. Ik denk dat je met 30Mbps al best blij mag zijn, ik kom met hetzelfde abonnement niet boven de 25Mbps uit bij mij thuis of op het werk.
Ik weet dat het natuurlijk ook aan je bereik / mast ligt, maar als ik me het goed herinner zat er ook een limiet op mijn abonnement.. Had op het begin namelijk vaak dat hij een korte piek haalde en dan gelijk weer enorm terugzakte, tot rond de 30 mbit.

• MarcoC
Ik haal met 4G Blox nooit meer dan 30mbit/s, op die ene keer na (toen haalde ik 60/30) wat ik in dit topic postte.

• TMC
  • Laatst online: 03-11 11:41

TMC

De dekkingskaart is vandaag uitgebreid, en hij is volgens mij flink verbeterd. Het ziet er nu wel uit als iets wat je landelijke dekking kan noemen.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

• iMick
MarcoC schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:12:
Ik haal met 4G Blox nooit meer dan 30mbit/s, op die ene keer na (toen haalde ik 60/30) wat ik in dit topic postte.
Inderdaad een limiet van 30Mbit/s op de 4G Blox.

"Je hebt 30 down en 15 upload snelheid bij deze BloX. Ik heb dit zojuist uitgezocht. ^AH"
Pagina: 1 ... 29 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.