404 Signature not found
Ook gesmst terwijl ik 4G had, ging lekker snel weg en kwam razendsnel aan bij een Kpn 4G gebruiker.
Ik vind het wel jammer dat hun signaal nog steeds slecht is in metro(stations). Daar alleen maar GPRS, zelfs geen EDGE.
Edit: ook merk ik dat er meer signaal is, ik heb opeens in Roosendaal een streepje 4G terwijl dat vorige week nog niet zo was. Ook schijnt het iets sneller te zijn geworden, ik haalde even een piek van 18Mbit symmetrisch.
Edit2: terugval baar 2G hoeft niks over het bereik van 3G te zeggen. Als ik terugval van 4G is dat vaker naar 2G dan naar 3G, zelfs als 3G op z'n sterkst is.
[ Voor 47% gewijzigd door timmie1 op 03-07-2014 01:27 ]
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
In de A2-tunnel lijkt er nu wel eindelijk 4G-dekking te zijn trouwens, werd tijd ook
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Kan het niet zijn dat je 4G verbinding aanblijft terwijl je gewoon over 2G belt? Dat dus alle twee de verbindingen actief zijn op dat moment alleen dat je dan alleen het 4G symbool ziet? Lijkt me de meest logische verklaring.Sorcerer8472 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:17:
Hm, wel apart dat het dan met zowel iPhone als Android gebeurt dat er 4G in beeld blijft staan!
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Dit was een aantal weken geleden nog niet mogelijk, wanneer ik belde verdween de 4G, 3G of gprs uit beeld. Wilde ik wat opzoeken, kreeg ik dan ook de melding dat cellular data niet mogelijk is.
Er zijn Androids die het wel kunnen.
Zover ik weet zijn er geen telefoons die gelijktijdig GSM/UMTS en LTE open kunnen houden trouwens. Deze functionaliteit was er vooral in de VS voor interworking met CDMA.
Nouja, of die 5s VoLTE kan is speculeren, die aanwijzingen zijn er idd, maar het kan ook zijn dat deze voorbereidingen zijn getroffen met het oog op iOS8 (en de iPhone 6, die ongetwijfeld wél VoLTE gaat hebben).Sorcerer8472 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:05:
Het is onduidelijk of iPhone wel of niet VoLTE aankan. Het lijkt er wel op dat er een mogelijkheid voor in de software aanwezig is nu, maar daarvoor moet de carrier een update hebben gedaan met allerlei settings.
Zover ik weet zijn er geen telefoons die gelijktijdig GSM/UMTS en LTE open kunnen houden trouwens. Deze functionaliteit was er vooral in de VS voor interworking met CDMA.
Net zoals er eerder aanwijzingen waren voor de vingerafdrukscanner (zonder dat die er was), of het hele 4G verhaal van vorig jaar. (werkte uiteindelijk pas met iOS7).
Mocht het wel slechts afhangen van een carrier update, dan is het alsnog heel simpel: die is er niet, dus is er momenteel geen VoLTE.
Tuurlijk, het kan zijn dat de 5S wel VoLTE aankan zonder dat Apple hiermee schermt, dat Vodafone VoLTE wil testen met de huidige 4g popcorn dekking en dat Apple Vodafone NL toestemming geeft om als eerste provider ter wereld een carrier update te releasen met VoLTE support... maar ik acht die kans niet zo heel groot eigenlijk.
Als Vodafone HD Voice geactiveerd heeft, dan neem ik aan dat de fall-back standaard naar 3G gaat. Ik stond trouwens vlakbij een Vodafone 3G mast om dat uit te sluitenSorcerer8472 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 12:48:
[...]
Dat betekent vooral dat hij niet terugvalt naar 3G, maar zegt niks over HD Voice
Klopt, deze toestellen met dual radio zijn er niet voor onze netwerken.Sorcerer8472 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:05:
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Vorige week kon ik, terwijl ik met iemand over dit onderwerp sprak, gewoon bellen en internetten terwijl ik een 3G verbinding had. Ik zou zeggen probeer het nog eens.RnB schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:00:
Hm, dan zou je theoretisch dus kunnen internetten tijdens het bellen.
Dit was een aantal weken geleden nog niet mogelijk, wanneer ik belde verdween de 4G, 3G of gprs uit beeld. Wilde ik wat opzoeken, kreeg ik dan ook de melding dat cellular data niet mogelijk is.
Verwijderd
Masten staan vaak via microwaves met elkaar in verbinding. Als er meerdere masten met meerdere systemen (2G/3G/4G) over dezelfde pijp gaan dan kan het in sommige gevallen zijn dat de capaciteit niet toereikend is. Ook dit heeft de aandacht maar kan niet van de ene op de andere dag uitgebreid worden. Heeft dus niets met de instellingen te maken, maar met de beschikbare bandbreedte.tcf schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 12:18:
Lijkt dus niet aan mijn toestel maar aan de instellingen/drukte/capaciteit van de mast te liggen?
Verwijderd
Er wordt *niet* ik herhaal NIET met vermogens gespeeld. Heb het al meerdere malen geroepen maar nog steeds verzinnen mensen blijkbaar hun eigen waarheid. Je ervaart iets en vertaalt dat, samen met anderen, in spelen met vermogen. Wat je precies ervaart en waar dat door wordt veroorzaakt weet ik ook niet, maar er wordt niet met vermogens gespeeld, hooguit met de tilting waardoor cellen groter/kleiner kunnen worden.Gastje8 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 08:49:
Ik heb het idee dat van veel antennes de vermogens zijn opgeschroefd a.d.h.v. de wijzigingen.
Is het zo dat hoe hoger de frequentie van de microwave is, des te hoger de bandbreedte?Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 18:35:
[...]
Masten staan vaak via microwaves met elkaar in verbinding. Als er meerdere masten met meerdere systemen (2G/3G/4G) over dezelfde pijp gaan dan kan het in sommige gevallen zijn dat de capaciteit niet toereikend is. Ook dit heeft de aandacht maar kan niet van de ene op de andere dag uitgebreid worden. Heeft dus niets met de instellingen te maken, maar met de beschikbare bandbreedte.
Nee. Hangt van meer factoren af dan alleen frequentie. Maar ik denk dat WCDMA bedoelde de pijp naar de mast waarmee ze in verbinding staan toe.The Wizard schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 19:13:
[...]
Is het zo dat hoe hoger de frequentie van de microwave is, des te hoger de bandbreedte?
Dat is dan ook geen enkel probleem met 3G. Dit probleem speelt alleen bij GPRS/EDGE en daar is dat technisch ook wel mogelijk maar niet bij Vodafone. Daar heb je dus wel last van inderdaad als je terug schakelt naar GSM voor voice.robertwebbe schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 20:32:
[...]
Vorige week kon ik, terwijl ik met iemand over dit onderwerp sprak, gewoon bellen en internetten terwijl ik een 3G verbinding had. Ik zou zeggen probeer het nog eens.
[ Voor 42% gewijzigd door CyBeR op 04-07-2014 19:46 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Waarom zou Vodafone cellen opzettelijk veel kleiner maken? (op welke manier ze dat ook doen)Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 18:41:
[...]
Er wordt *niet* ik herhaal NIET met vermogens gespeeld. Heb het al meerdere malen geroepen maar nog steeds verzinnen mensen blijkbaar hun eigen waarheid. Je ervaart iets en vertaalt dat, samen met anderen, in spelen met vermogen. Wat je precies ervaart en waar dat door wordt veroorzaakt weet ik ook niet, maar er wordt niet met vermogens gespeeld, hooguit met de tilting waardoor cellen groter/kleiner kunnen worden.
Het verschil met 2G is op sommige plekken namelijk echt heel groot, hoewel ik het idee heb dat er wel aan getweakt wordt in positieve zin.
Je hebt het trouwens over eventuele capaciteitsissues als 2G/3G/4G over dezelfde verbinding moeten lopen. Is het dan wellicht zo dat 3G nu voorrang krijgt over 4G, zoals sommige mensen hier lijken te ervaren? Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld de kans op signalling storm kleiner wordt als de 3G backhaul optimaal is.
-edit-
Overigens las ik dat andere providers (bijv. Sprint USA) begonnen met een verticale tilt-instelling waardoor het signaal verder kan komen in sommige gevallen (m.n. landelijk), maar in veel gevallen de dekking dichterbij de antenne een stuk slechter is (kan echt heel erg veel dB verschillen). Ook ontvangt de antenne meer andere terminals (en dus meer ruis) van verder weg waardoor de snelheden lager zijn. In een later stadium werd tilt aangepast en werden signaalsterkte en snelheden beter. Wellicht dat Vodafone net zoiets doet op allerlei plekken nu?
Een puur horizontale tilt kan er inderdaad voor zorgen dat je bijvoorbeeld op Ameland nu een kleiner dekkingsgebied ziet dan wanneer er wel lichte tilt wordt toegepast; de focus van de straal van de antenne ligt dan op de rand van het dekkingsgebied waardoor dit daadwerkelijk groter wordt dan bij puur horizontale tilt (dan ligt de straal te hoog; dekkingskaarten kijken echter naar dekking op 1 meter hoogte boven grondniveau ongeveer gok ik, kromming van de aarde is dan o.a. een beperkende factor).
De vraag is dan wel waarom Vodafone zo lang zou wachten met het optimaliseren van tilt als deze zo'n grote invloed heeft op de ervaring van de klant. Als dat überhaupt de reden is van de effecten die mensen (waaronder ik) hier merken.
[ Voor 37% gewijzigd door Sorcerer8472 op 05-07-2014 12:36 ]
Ik wil maar zeggen: in deze fase van de uitrol zijn we nog veel te ongeduldig. Laat Vodafone nog maar even doorbouwen. Alles wat we nu speculeren slaat toch de plank mis.
NB: zou Vodafone in de gebieden met lage capaciteit naar downtilt gaan om het bedekte gebied per mast nog verder te verkleinen?
Wat mij trouwens ook opvalt is dat Vodafone niet overal AIR-antennes gebruikt. Soms ook lelijker uitziende antennes van op het oog hetzelfde model dat T-Mobile ook gebruikt (ook als ze LTE800/GSM900/LTE1800/UMTS2100 op één locatie doen). Ook één locatie gezien waar ze nu LTE800 hebben opgehangen in een oud model antenne, met nog de oude UMTS2100 ernaast.
Wat de criteria zijn om AIR te gebruiken of juist een ander model, is me niet duidelijk. Het gebeurt in ieder geval op plekken die vlak na elkaar worden omgebouwd; de een krijgt AIR, de ander niet.
En wat die tilt betreft: als je naar Vodafones uitrol kijkt dan is er sowieso weinig logica te ontdekken. Allerlei Limburgse plaatsjes waar de gemiddelde leeftijd 50+ is, hebben nu al 4G, maar op indoor plekken op de Zuidas in Amsterdam val je gewoon terug naar 3G...
Was het maar 3G...Sorcerer8472 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 11:46:
En wat die tilt betreft: als je naar Vodafones uitrol kijkt dan is er sowieso weinig logica te ontdekken. Allerlei Limburgse plaatsjes waar de gemiddelde leeftijd 50+ is, hebben nu al 4G, maar op indoor plekken op de Zuidas in Amsterdam val je gewoon terug naar 3G...
terwijl er volgens het antenne register geen enkele 4G zender in de buurt is
en goh er is ook geen 4G dekking..
Maar goed waar wel dekking is werkt het best goed, al is de downlink op 3G vaak sneller op mn Galaxy S5..
en gaat leek het even fout te gaan met mn databundel(s) maar na contact gehad te hebben met vodafone is dat ook opgehelderd en lijkt het nog goed te gaan ook :-)
404 Signature not found
[ Voor 96% gewijzigd door RoD op 08-07-2014 21:07 ]
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Hier in het oosten van het land had ik 4g in de bus tussen 2 kleine dorpjes (letterlijk in het weiland), terwijl ik in enschede alleen op één bepaalde plek in de binnenstad een paar balkjes 4g had. Tegenwoordig wel praktisch dekkend in Enschede, maar die uitrol leek redelijk willekeurig.Sorcerer8472 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 11:46:
Vodafone heeft ook pech dat KPN zo ontzettend voortvarend met 4G aan de slag is gegaan
Wat mij trouwens ook opvalt is dat Vodafone niet overal AIR-antennes gebruikt. Soms ook lelijker uitziende antennes van op het oog hetzelfde model dat T-Mobile ook gebruikt (ook als ze LTE800/GSM900/LTE1800/UMTS2100 op één locatie doen). Ook één locatie gezien waar ze nu LTE800 hebben opgehangen in een oud model antenne, met nog de oude UMTS2100 ernaast.
Wat de criteria zijn om AIR te gebruiken of juist een ander model, is me niet duidelijk. Het gebeurt in ieder geval op plekken die vlak na elkaar worden omgebouwd; de een krijgt AIR, de ander niet.
Wat betreft die antennes: Wat is het verschil daar tussen? Ben daar niet zo in thuis.
Het verschil? In theorie een beter ontvangst en lager verbruik. In de praktijk zal het niet zoveel uitmaken, de andere providers overbruggen het signaal verlies door iets harder te versterken (dus iets hoger verbruik). Misschien dat het wel iets uitmaakt met het ontvangen van signalen, maar dat is speculatief. Misschien dat WCDMA hier iets meer over weet.
Verwijderd
Ze worden verkocht cq gepromoot met deze voordelen :
- 1dB winst tov externe radio unit (hetzij in de kast, hetzij als RRU/RRH)
- Snellere installatie tov RRU/RRH (beetje simpele vergelijking, KPN gebruikt geen remote units en dan gaat zo'n vergelijking niet op)
- Efficienter in energieverbruik (ook erg vaag, wat is efficient?)
- Ziet er hetzelfde uit als een conventionele antenne
Dit komt letterlijk, hetzij vrij vertaald, uit een soort brochure. Alleen het eerste punt is duidelijk, de andere 3 zijn erg vaag en niets meer dan een verkooppraatje
Bovendien, ik weet niet of het al genoemd is, maar een AIR antenne heeft altijd een actief (ingebouwde radiounit) en passief (externe radiounit) element. Voor de lage band zit 800 in de AIR en voor de hoge band is dat 2100. Dat betekent dat voor 900 en 1800 het radiodeel buiten de antenne zit. Dat kan uit een RRU komen, of uit een kast zelf. Dus die ene dB geldt dan ook nog eens slechts voor 800 en 2100 en niet voor de andere band(en).
Zoals ik al zei, Vodafone heeft een keuze gemaakt en men zal alles aangrijpen om die keuze te verdedigen. Ik zou het echter met een flinke korrel zout nemen. Slecht zijn ze zeker niet, maar absoluut niet zo zaligmakend als hier keer op keer wordt beweerd. Vermogen kun je vanuit de BTS of RRU zo hoog maken als je wilt (theoretisch dan en ook zeker niet zo variabel als ook steeds wordt beweerd), ontvangstverliezen zijn desgewenst te compenseren met een ontvangstversterker in de mast, zoals een ASC of TMA.
In een conventionele situatie vervang je een defecte (R)RU, bij een AIR moet je de complete antenne vervangen. Dat is enerzijds veel intensiever (je hebt standaard een kraan met manbak nodig), duurder qua materialen en mankosten en last but not least, de passieve band ligt tijdens deze vervanging eveneens tijdelijk plat, terwijl daar in feite niets mee aan de hand is. Dat zal ongetwijfeld allemaal wel ingecalculeerd zijn, maar waarschijnlijk ben ik een van de weinigen die zich serieus af vraagt of die kleine voordeeltjes nu echt opwegen tegen die waslijst aan nadelen.
Voorts, een AIR antenne kan door 2 systemen worden aangestuurd, net als een (R)RU. Dat bekent dus dat er SRAN mogelijk is, een term die ik eerlijkheishalve alleen nog maar op deze site heb gelezen en al die jaren in het veld nog nooit heb gehoord, maar ook dit zal wel een goede reden hebben (...). In elk geval is het dus mogelijk om bijvoorbeeld op 800 (of 2100) zowel GSM als LTE uit te zenden, of LTE en UMTS. Niet echt een voor de hand liggende combi op die frequenties, ik weet dat Vodafone op sommige sites GSM en LTE op 1800 combineert, maar zoals je nu wel begrijpt gaat die frequentie niet via de AIR, maar komt die vanuit een conventionele radio unit.
Vorige week zomaar overgezet van de 32 kbps limiet naar een buitenbundeltarief. Na € 100,- werd m'n data afgesloten (weekend Texel notabene, uiteraard geen 4G, ook geen 3G). Vervolgens gebeld en tot de € 200,- gegaan. Alles word kwijtgescholden is me beloofd, maak ik me ook niet druk om, ik heb ze al verklapt dat een incasso van zo'n bedrag gaat mislukken.
Muts aan de telefoon zei: "maak het niet te gek, ga geen filmpjes downloaden o.i.d. met deze toezegging". Ik vertelde haar dat 40 GB mijn record is: "ow, dan kun je gewoon filmpjes downloaden ja".
Sinds eergisteren is er geen 3G-data meer mogelijk thuis, en mijn toestel schakelt niet meer naar 4G omdat hij blijft proberen. Vervolgens krijg je weer de standaard "ABC-n00b-procedure", ondanks dat je meld dat er 2 toestellen (één HollandsNieuwe notabene) last van hebben. En dan teleurgesteld zijn dat mijn oom (met de opmerking "Heb je je tv ook al even herstart?") en ik Voda belachelijk maken op Facebook.
Gisteren wat gebeld met m'n moeder (HollandsNieuwe dus), eerste gesprek kraakhelder (HD Voice?), daarna niet meer die kwaliteit kunnen bereiken, ook niet na herstarts etc. Eerder juist veel gekraak en zooi door de lijn (klagen collega's ook over).
Ik ga het denk aansturen op een beëindiging als het zo doorgaat. Waarschijnlijk gaat die cap op korte termijn ook werken, en ik ben de slechte dekking gewoon zat. Ik heb inmiddels weer werk en ga denk gewoon voor een premium netwerk nu i.p.v. "houtje-touwtjefone".
My Vodafone heeft ook al nooit vlekkeloos gewerkt. Ze krijgen het ook niet voor elkaar om die data een beetje recent te houden (er stond vorige keer nog 500 MB over, terwijl de achterliggende systemen al op de hoogte zijn dat je data op is, want ik ontvang daar wel een SMS over). Dit was in -2010- al een issue, 4 jaar is niet genoeg om iets geregeld te krijgen daar. Net zoals de 15 Mbps limiet die ik nog steeds aantik zo nu en dan, ook na 4 maanden nog steeds een issue.
[ Voor 33% gewijzigd door BDHowner op 07-07-2014 23:22 ]
[ Voor 24% gewijzigd door Chris.nl op 07-07-2014 23:24 ]
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2014 @ 20:09:
Dat bekent dus dat er SRAN mogelijk is, een term die ik eerlijkheishalve alleen nog maar op deze site heb gelezen en al die jaren in het veld nog nooit heb gehoord, maar ook dit zal wel een goede reden hebben (...).
http://www.huawei.com/en/...der-smarter/hw-077174.htm
Zo noemt Huawei het gewoon? Nouja SingleRAN dus, ik neem aan dat dat bedoeld werd.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 07-07-2014 23:25 ]
Dat is ook wel terecht, maar ik heb echt een partij klachten en feedback van de afgelopen maanden, en daar word te weinig mee gedaan.Chris.nl schreef op maandag 07 juli 2014 @ 23:22:
Als je slechte ervaringen hebt en dat wil ventileren, prima. Maar dat de cap na 11GB nu wel ingezet wordt vind ik niet echt een probleem, meer mazzel dat het zolang nog feest is geweest. Wellicht zal je bij KPN een betere dekking kunnen vinden, maar 11GB voor zo weinig geld vind je op dit moment nergens....
Ik ben bang dat mijn klachtenlijst te groot is om opgelost te krijgen, ik denk dat de achterliggende systemen gewoon ruk zijn en dat dat niet even 123 opgelost gaat worden.
Klopt dat achterliggende systemen soms bijzonder functioneren, heb laatst nog iemand aan een kwijtschelding kunnen helpen omdat die geen waarschuwingsSMS had ontvangen.
Voor hetzelfde geld & product zou ik voor KPN gaan, maar daar die vind ik noueenmaal te duur.
Verwijderd
Huawei ja. Zelfde geldt voor RRH, die wordt niet gebruikt bij Vodafone. Termen en afkortingen zijn niet altijd uitwisselbaar. Een AIR is iets specifiek Vodafone (tot dusver). T-Mobile gebruikt RRH en SRAN.CyBeR schreef op maandag 07 juli 2014 @ 23:23:
http://www.huawei.com/en/...der-smarter/hw-077174.htm
Zo noemt Huawei het gewoon? Nouja SingleRAN dus, ik neem aan dat dat bedoeld werd.
Bij Hi heb je 6 GB en 200 minuten voor 29,50. Vind ik acceptabel. Als over twee maanden die prijzen er nog steeds zijn stap ik over en zeg ik mijn 11 GB-abo gedag. Ik heb in het dagelijks leven gewoon veel te vaak die gruwelijke EDGE of GPRS-verbinding.Chris.nl schreef op maandag 07 juli 2014 @ 23:32:
Tja, ik zit in Kampen / Zwolle en Lelystad, ervaar daar geen problemen. Speedtests doe ik niet meer omdat ik me dan (inderdaad) zou kunnen ergeren terwijl de ervaring qua browsen e.d. wel prima is.
Klopt dat achterliggende systemen soms bijzonder functioneren, heb laatst nog iemand aan een kwijtschelding kunnen helpen omdat die geen waarschuwingsSMS had ontvangen.
Voor hetzelfde geld & product zou ik voor KPN gaan, maar daar die vind ik noueenmaal te duur.
Dat was een maand geleden wel anders... toen kon je op Ameland wel al 4G gebruiken maar aan de gracht in Utrecht nog niet
Maar goed, binnen heb ik toch wifi dus geen 4G nodig, maar het is niet als het hoort.
Vodafone is een pruts provider. Hun dekkingskaart is veel te rooskleurig. Ik zit bij hi en heb 12gb 1000 minuten en onbeperkt smsen. 1 jaar contract en dit met kpn compleet, heb ook glasvezel van kpn.BDHowner schreef op maandag 07 juli 2014 @ 23:07:
Man man man, wat een takkeprovider is het toch aan het worden. Overal waar ik kom of geen 4G, of 1 balkje.
Vorige week zomaar overgezet van de 32 kbps limiet naar een buitenbundeltarief. Na € 100,- werd m'n data afgesloten (weekend Texel notabene, uiteraard geen 4G, ook geen 3G). Vervolgens gebeld en tot de € 200,- gegaan. Alles word kwijtgescholden is me beloofd, maak ik me ook niet druk om, ik heb ze al verklapt dat een incasso van zo'n bedrag gaat mislukken.
Muts aan de telefoon zei: "maak het niet te gek, ga geen filmpjes downloaden o.i.d. met deze toezegging". Ik vertelde haar dat 40 GB mijn record is: "ow, dan kun je gewoon filmpjes downloaden ja".
Sinds eergisteren is er geen 3G-data meer mogelijk thuis, en mijn toestel schakelt niet meer naar 4G omdat hij blijft proberen. Vervolgens krijg je weer de standaard "ABC-n00b-procedure", ondanks dat je meld dat er 2 toestellen (één HollandsNieuwe notabene) last van hebben. En dan teleurgesteld zijn dat mijn oom (met de opmerking "Heb je je tv ook al even herstart?") en ik Voda belachelijk maken op Facebook.
Gisteren wat gebeld met m'n moeder (HollandsNieuwe dus), eerste gesprek kraakhelder (HD Voice?), daarna niet meer die kwaliteit kunnen bereiken, ook niet na herstarts etc. Eerder juist veel gekraak en zooi door de lijn (klagen collega's ook over).
Ik ga het denk aansturen op een beëindiging als het zo doorgaat. Waarschijnlijk gaat die cap op korte termijn ook werken, en ik ben de slechte dekking gewoon zat. Ik heb inmiddels weer werk en ga denk gewoon voor een premium netwerk nu i.p.v. "houtje-touwtjefone".
My Vodafone heeft ook al nooit vlekkeloos gewerkt. Ze krijgen het ook niet voor elkaar om die data een beetje recent te houden (er stond vorige keer nog 500 MB over, terwijl de achterliggende systemen al op de hoogte zijn dat je data op is, want ik ontvang daar wel een SMS over). Dit was in -2010- al een issue, 4 jaar is niet genoeg om iets geregeld te krijgen daar. Net zoals de 15 Mbps limiet die ik nog steeds aantik zo nu en dan, ook na 4 maanden nog steeds een issue.
Kpn heeft gewoon het beste netwerk. 4g is super 3g ook.
Maar ik geef je gelijk, ik zit sinds twee weken ook bij Hi kpn (200min, 16GB) komende van Vodafone (200min, 4GB) en het is echt een verademing.
Ik heb overal waar ik kom (Amsterdam - Roosendaal en alles daartussen) heb ik een heerlijke 4G verbinding (min 30Mbps, max 54Mbps down en 17Mbps up). Er zijn wat blind spots waar ik terugval op 3G, maar ook dat is meer dan prima.
Dat kon ik van Vodafone helaas niet zeggen.
Ik heb 3 abonnementen lopen. Vodafone, t-mobile en kpn (ben echte tweaker.:) en ik moet zeggen dat ik kpn de beste vind. Ik kan met kpn van Zwolle naar Groningen rijden en een telefoongesprek voeren zonder dat de verbinding wegvalt. Met Vodafone en T-mobile lukt dat niet.RnB schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 18:52:
Je klinkt echt als een verkoper bij kpn.
Maar ik geef je gelijk, ik zit sinds twee weken ook bij Hi kpn (200min, 16GB) komende van Vodafone (200min, 4GB) en het is echt een verademing.
Ik heb overal waar ik kom (Amsterdam - Roosendaal en alles daartussen) heb ik een heerlijke 4G verbinding (min 30Mbps, max 54Mbps down en 17Mbps up). Er zijn wat blind spots waar ik terugval op 3G, maar ook dat is meer dan prima.
Zakelijk maak ik gebruik van het KPN-netwerk en daar ben ik nou ook niet altijd goed over te spreken. Heb nou gewoon geduld en dan komt het vast wel goed. En zo niet, dan stap je inderdaad gewoon over.
De netwerken zijn inderdaad niet te vergelijken, maar zorg dan als provider ook dat je de verwachtingen van je klanten goed managed. Bij de 4g reclames zie of hoor je nooit dat het netwerk nog lang niet klaar is
Echter met VoLTE en volledig vernieuwde netwerken zou dat beeld weleens totaal kunnen veranderen. In positieve zin voor alledrie eigenlijk.
Tja het blijft toch maar net een beetje waar je veel zit. Hier op werk in centrum Den Haag zitten we blijkbaar in een blindspot van KPN want om fatsoenlijk te bellen moesten we in de tuin gaan staan. Mede daarom (en om het veel goedkopere bellen/data in Europa) zijn wij overgegaan naar Vodafone, waarbij we op het werk echt top bereik hebben. Maar ja, bij Vodafone heb ik thuis weer minder bereik.RnB schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 18:52:
Je klinkt echt als een verkoper bij kpn.
[ Voor 3% gewijzigd door Arjant2 op 09-07-2014 10:01 ]
Wij zijn zakelijk ook van KPN naar Vodafone overgegaan (meer om de centen) en ondanks dat we zeer afhankelijk zijn van de telefoon voor urgente storingen (technische dienst), zijn we 9 van de 10 keer niet bereikbaar. Nu zitten we wel op een moeilijke locatie (Schiphol), maar met KPN heb ik dus nog een prima E verbinding diep in de kelders van Schiphol, waar ik met Vodafone gewoon een No Service heb.
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Verwijderd
Hoeft niet perse een maatstaf te zijn. Men kan extra sites bouwen puur voor capacifeit, niet voor dekking.TMC schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 11:44:
Als je het aantal antennes bekijkt, zie je dan ook dat KPN er veel meer heeft. Dat zegt genoeg wat mij betreft.
Ik moet zeggen dat Vodafone 2G-dekking redelijk gelijk opgaat met die van KPN. Alleen is capaciteit daar niet op orde of gaan er andere vreemde dingen fout met handovers waardoor het vasthouden van een gesprek in auto en trein vaak lastig is
Ben trouwens benieuwd wat de geplande LTE-Advanced-wijzigingen voor gevolgen gaan hebben voor de netwerken: Vodafone moet haar toch al erg drukke 2G-netwerk ontdoen van alle GSM1800 om een 20 MHz carrier in te gaan zetten op LTE1800. KPN moet hetzelfde doen, daar is ook nog veel GSM1800 in gebruik. Tenzij ze beide toch voor 15 MHz gaan...
Inmiddels hebben KPN en T-Mobile toch wel min of meer alle cellen vervangen in de Randstad, is er ook op al die plekken UMTS900, maar is Vodafone nog bezig met allerlei sites in buitenwijken van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht...
@WCDMA: weet jij of Vodafone ook synchronized frequency hopping gaat toepassen op 2G? Dat zou de kwaliteit van 2G-gesprekken en de capaciteit van het netwerk nogal ten goede moeten gaan komen...
Ze doen inderdaad of ze een top netwerk hebben en als dat niet zo blijkt te zijn is er veel teleurstelling. Hierdoor stappen veel mensen over naar KPN. Ik kom ze dagelijks tegen vanwege mijn werk.stijnec1 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 22:52:
Vergeet niet dat de marketing machine van Vodafone je laat geloven dat ze een top netwerk hebben, het is overduidelijk dat dit niet zo is, en ja, dan worden klanten terecht boos. Ze krijgen nl niet wat hen beloofd is, en de "klantenservice" van vf verschuilt zich achter de kleine lettertjes.
De netwerken zijn inderdaad niet te vergelijken, maar zorg dan als provider ook dat je de verwachtingen van je klanten goed managed. Bij de 4g reclames zie of hoor je nooit dat het netwerk nog lang niet klaar is
Vodafone is niet veel beter of slechter dan T-Mobile
Ben ik niet helemaal met je eens, ik ken genoeg plekken waar Vodafone bovenaan hangt en KPN daaronder zit, in buitengebied. Denk dat het toeval isSorcerer8472 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 13:39:
KPN-sites hebben vaak ook lagere opstelpunten. Altijd mooi om te zien hoe KPN in/rond steden vaak de laagste locaties heeft en erbuiten in het buitengebied de hoogste plekken
De capaciteitsproblemen die ik met T-Mobile had, heb ik echt nog nooit ervaren bij Vodafone. Ook heeft Vodafone van nature een GSM900-netwerk terwijl T-Mobile is begonnen met GSM1800, daar zitten vooral de kwaliteitsverschillen ook in. T-Mobile maakt nu wel grote stappen met hun nieuwe opstelpunten maar ik verwacht dat Vodafone ook iets goeds neer gaat zetten uiteindelijkmarkiebiboy schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 16:29:
[...]
Ze doen inderdaad of ze een top netwerk hebben en als dat niet zo blijkt te zijn is er veel teleurstelling. Hierdoor stappen veel mensen over naar KPN. Ik kom ze dagelijks tegen vanwege mijn werk.
Vodafone is niet veel beter of slechter dan T-Mobile
Ik ben juist vanwege teleurstelling in het KPN-netwerk overgestapt naar Vodafone en dat bevalt me uitstekend. Had matig of gewoon geen 2G-bereik van KPN op sommige plekken terwijl Vodafone daar keihard met H+ aan het blazen was, binnen 2 maanden was m'n contract bij KPN ontbonden gelukkig...
[ Voor 57% gewijzigd door MensionXL op 09-07-2014 19:14 ]
Verwijderd
Ben het er ook niet mee eens. De ene keer staat de een hoger, de andere keer de ander. In een bepaald gebied meer KPN, in een ander gebied meer Vodafone. Bovendien is de hoogte zichtbaar, eventuele (electrische) tilting niet.[b]MensionXL schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 19:07:
Ben ik niet helemaal met je eens, ik ken genoeg plekken waar Vodafone bovenaan hangt en KPN daaronder zit, in buitengebied. Denk dat het toeval is
En maar weer tijd sparen voor een nieuw 4G-toestel, zucht
http://www.speedtest.net/my-result/i/900489160
Zijn dit normale snelheden voor 4G?
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong
Verwijderd
Kan ook gewoon een storing zijn of geplande werkzaamheden.Jassy schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 09:23:
Volgens mij zijn ze hier ook met het netwerk bezig. GSM heeft een signaalsterkte van -99dBm en UMTS komt op -81dBm. Allebei komen ze normaliter van hetzelfde opstelpunt, maar GSM lijkt gezien de signaalsterkte ergens anders vandaan te komen. Voorbereidingen op 4G?
Bedankt voor je antwoord. Ik heb op de site gekeken maar daar staat niks op over werkzaamheden. Ik zal het in de gaten houden (Welliswaar niet met mijn eigen toestel, mijn nummer gaat maandag over naar KPN).Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 10:59:
[...]
Kan ook gewoon een storing zijn of geplande werkzaamheden.
Klopt, maar toch wordt het aangeschaft...robertwebbe schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 11:37:
Die arme studenten hebben toch helemaal geen geld voor al die nieuwe dure 4G gadgets?
Dat zal helpen, maar zelfs op rustige momenten haalde ik eerder deze snelheden niet. Als het puur Windesheim was, dan zal het iets geleidelijker zijn gegaan denk ik?Hoowgii schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 11:06:
@p.K of het simpele feit dat bijv. heel windesheim is uitgestorven (vakantie), lijkt mij behoorlijk schelen qua connecties en dataverkeer.
Bovendien hebben ze hier afgelopen week werkzaamheden uitgevoerd geloof ik, ik merkte iig dat een mast tijdelijk uitstond, sinds ie weer 'aan' is merk ik deze hogere snelheden! (binnenshuis gewoon 30+mbps).
Even opgezocht, dat bedoel ik: http://forum.vodafone.nl/...verbeteringen/td-p/171897
http://forum.vodafone.nl/...d/8021-Zwolle/td-p/171927
[ Voor 5% gewijzigd door P.K. op 12-07-2014 14:18 ]
[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 13-07-2014 22:40 ]
Verwijderd
Ik vraag me eerlijk gezegd af welke werkzaamheden wel/niet gemeld worden op de website aangezien Vodafone zelf niet altijd weet wanneer werkzaamheden door hun aannemers worden uitgevoerd. Dat klinkt misschien wat knullig, maar dat geldt voor alle operators. Aannemers krijgen bepaalde opdrachten en kunnen deze binnen een bepaald tijdsbestek uitvoeren. Op het moment van uitvoering wordt dit uiteraard gemeld aan de operator, zodat men er binnen het netwerk rekening mee kan houden. Veel kleinere werkzaamheden liggen echter niet vast qua tijd/datum en kunnen dan ook nooit via de website gemeld worden. Stel dat een basisstation compleet vervangen wordt (zoals nu met 4G veel gebeurt) dan zal dit vermoedelijk wel het geval zijn.Jassy schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 12:46:
Bedankt voor je antwoord. Ik heb op de site gekeken maar daar staat niks op over werkzaamheden. Ik zal het in de gaten houden (Welliswaar niet met mijn eigen toestel, mijn nummer gaat maandag over naar KPN).
Kan dus ook een storing zijn, niet alle storingen kunnen in het weekend opgelost worden, neem bijvoorbeeld opstelpunten die op bedrijven staan die buiten kantooruren gesloten zijn.
Ik zit ook in de omgeving Enschede en moet zeggen dat tot nu toe Vodafone van alle providers mij in deze regio het beste bevalt.Amanoo schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 16:38:
Ik moet nog eens bezig gaan met speedtests, maar hier in Enschede heb ik vaak genoeg 4G, en anders wel H+ of iets in die richting. Ik vind mijn mobiele internet best vlot en heb nooit last van slechte dekking. Ik had wel KPN/Hi overwogen als volgende abbo, maar uiteindelijk bleek ik toch significant goedkoper uit te kunnen met verlengen (soms gaan ze toch met koringen spoken om je als klant te houden). En nu ik op die verlenging zit kan ik nauwelijks ergens over klagen zonder te mierenneuken en muggensiften. En dat zijn dan hele kleine mieren en muggen.
Verwijderd
Als je Netmonitor gebruikt (indien smartphone, welke app?) dan zou je ook het Cell-ID moeten kunnen zien en weet je 100% zeker of het dezelfde site is, of nietMensionXL schreef op zondag 13 juli 2014 @ 22:39:
Ik merk dat mijn telefoon sinds een week opeens veel vaker contact heeft met antennes in de omgeving, dat zie ik aan Netmonitor en aan dat ik 50% van de tijd nu EDGE heb terwijl dit voorheen 99,9% van de tijd GPRS was van de lokale zendmast in het dorp (200 meter van mijn huis vandaan)De EDGE-mast staat een paar kilometer verderop (op 40 meter hoogte), zouden ze met tilting hebben gespeeld zodat ze de oude GPRS-mast (ongeveer 14 meter hoog) kunnen gaan vervangen? Deze site is verbonden via een straalverbinding en zendt enkel 2G uit
De app heet 'Netmonitor' en is voor AndroidVerwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 23:20:
[...]
Als je Netmonitor gebruikt (indien smartphone, welke app?) dan zou je ook het Cell-ID moeten kunnen zien en weet je 100% zeker of het dezelfde site is, of niet
Verwijderd
Je vraag snap ik niet helemaal, jouw telefoon zoekt zelf de beste verbinding en weet niet exact waar hij zich bevindt, noch waarom hij bepaalde keuzes maakt. Een goed signaal is een goed signaal, of een bepaald signaal beter is dan normaal omdat een bepaalde mast niet beschikbaar is dat weet hij niet. Elke mast zendt een lijst met buren uit, ofwel omliggende masten, zodat mobieltjes weten op welke kanalen ze moeten luisteren voor alternatieve verbindingen. Als je je op een ongunstige plek bevindt dan kan het zomaar zijn dat je totaal geen van deze alternatieven kunt ontvangen. Je telefoon weet niet waarom, alleen dat hij geen ontvangst heeft. Ik heb het dan over 2G, bij 3G/4G werkt het weer wat anders.
Hehe dat begrijp ik, maar blijkbaar is de EGDE-antenne iets getild waardoor ik heb nu de helft van de tijd ontvang, daarvoor was dat enkel mogelijk wanneer de GPRS-site uitviel (als het hard regent dan lijkt de microwaveverbinding eruit te klappen). Mijn vraag is of Vodafone dat vaker doet om het bereik van omliggende sites te vergroten zodat een site daarbinnen vervangen kan worden?Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 23:39:
Ik gebruik zelf de Network Info widget van Tony Smith. Deze kun je standaard op het hoofdscherm plaatsen, voor wie het interesseert en geeft oa het cell ID weer. De gemiddelde gebruiker kan daar niet zoveel mee, maar je kunt wel zien of je veel wisselt of niet.
Je vraag snap ik niet helemaal, jouw telefoon zoekt zelf de beste verbinding en weet niet exact waar hij zich bevindt, noch waarom hij bepaalde keuzes maakt. Een goed signaal is een goed signaal, of een bepaald signaal beter is dan normaal omdat een bepaalde mast niet beschikbaar is dat weet hij niet. Elke mast zendt een lijst met buren uit, ofwel omliggende masten, zodat mobieltjes weten op welke kanalen ze moeten luisteren voor alternatieve verbindingen. Als je je op een ongunstige plek bevindt dan kan het zomaar zijn dat je totaal geen van deze alternatieven kunt ontvangen. Je telefoon weet niet waarom, alleen dat hij geen ontvangst heeft. Ik heb het dan over 2G, bij 3G/4G werkt het weer wat anders.
Verwijderd
Onzin, ik had een prepaid simmetje van Vodafone ter test, en op rustige momenten haalde ik meer met 3G dan met 4G, zo'n 12Mbit.timmie1 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:41:
Vandaag het antwoord gekregen dat ik zelf wel verwacht had: Als je met prepaid een 4G-blox neemt, dan krijg je de hogere snelheid alleen op het 4G-netwerk. UMTS/HSPA-snelheid blijft 3.2Mbit max.
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Ook al heb je een zakelijk abonnement, pas als je de tweedelijns voldoende kunt overtuigen waarom je het nodig hebt, dat je snapt wat de gevaren en kunnen consequenties zijn, dan pas zetten ze hem voor je open. Je hoeft nog net geen verklaring te ondertekenen maar de drempel ligt dus wel hoger dan andere APN's.
Wellicht is web APN beter, die zit wel achter een firewall. Deze APN laat zowel UPD als TCP transparant door. Dit betekent overigens wel dat je dataverbruik hoger kan zijn dan als je de office of live APN gebruikt (vanwege "optimalisatie"). Sommige helpdeskmedewerkers gooien de open en web APN wel eens door elkaar waardoor ze ook de web niet open willen zetten. Maar dat is dus onterecht. Zover ik weet kunnen ook particulieren gewoon de web APN toegang open laten zetten.
[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 15-07-2014 23:31 ]
Paar MB per maand? De servers die ik heb die alleen interne diensten draaien (maar wel een publiek ip hebben aan de buitenkant) krijgen een paar honderd MB per dag binnen. Hoewel daar toegegeven een boel ARP bij zit van de router naar IP's die niet bestaan maar die wel gescand worden.Sorcerer8472 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:13:
Als je een open IP hebt dan krijg je sowieso vaak al een paar MB per maand binnen aan troep qua portscans, pings, etc. etc. Bijna niemand zal dat hebben, dus ik snap ook niet echt wat voor nut het heeft voor je dDoS-project battler... Zie ook mijn nieuwe reactie onder je tweakblog.
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 16-07-2014 10:50 ]
- Uitbreiding bij Alkmaar
- Uitbreidingen rond Veendam
- Uitbreiding bij Bergen op Zoom
- Uitbreiding bij Eibergen
- Uitbreiding ten zuiden van Zwolle
- Westerbork
- Erp
Tevens schakelt ook haar telefoon terug naar 2G in plaats van 3G, waardoor er uiteraard geen gebruik van HD-Voice kan worden gemaakt.
Heeft het zin om Vodafone hierover in te lichten of zal dit vanzelf gecorrigeerd worden ? Want in een enkel geval (1 v.d. 10 keer) wordt het telefoongesprek wel in HD-Voice afgehandeld @ 3G.
Lies are obvious to read because the truth is already written
Verwijderd
Ik zou zeggen, informeren of melden kan geen kwaad. Mijn Vodafone telefoon schakelt ook vrijwel altijd naar 2G ipv 3G. Erg irritant, vaak ben ik dan meteen de dataverbinding kwijtDavid Regeling schreef op zondag 20 juli 2014 @ 19:41:
Heeft het zin om Vodafone hierover in te lichten of zal dit vanzelf gecorrigeerd worden ? Want in een enkel geval (1 v.d. 10 keer) wordt het telefoongesprek wel in HD-Voice afgehandeld @ 3G.
Ik vind het dan wel jammer dat ik mijn telefoon op 3G moet zetten aangezien ik dan alle voordelen mis van 4G.
Vind het ook vreemd dat ze dat zo doen, aangezien hun 2G al zo vol zit...
Denk het niet, merk in gebieden waar al meer dan een half jaar 4G is nog een terugval naar 2G (terwijl er prima 3G bereik is).ucsdcom schreef op maandag 21 juli 2014 @ 18:18:
Kan het nog te maken hebben met de gebieden waar gebouwd wordt aan het netwerk? Toen hier 4G neergezet werd viel je gesprek ook nog wekenlang terug naar 2G. Inmiddels is de terugval gewoon naar 3G. Alleen thuis is het nog terugval naar 2G bij gebrek aan 3G.
4G 800Mhz:
- Uitbreiding in Heerlen
- Uitbreiding rond Best
- Uitbreiding rond Oisterwijk
- Uitbreiding rond Andel
- Uitbreiding rond Ulft
- Zelhem
Overigens nog een aanvulling op de dekkingskaartupdate van vandaag. In Heerhugowaard is nu ook deels 4G 1800Mhz-dekking.
[ Voor 31% gewijzigd door Gaston op 23-07-2014 22:08 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.