Geen last van (en ik meldde de 1.1.1.1-bug als één van de eersten hier volgens mij, dus ik ben daar best kritisch op
).
Gisteren een hele dag in de trein gezeten rond de Randstad en ik heb van ellende 4G uitgezet omdat ik gewoon geen een pagina kreeg geladen. 3G werkte gewoon prima.
Hebben jullie ook last dat de telefoon snel terug valt van 4G naar 3G als het signaal zwakker is?
Hetzelfde heb ik met 3G naar 2G.
Gebruik een Samsung Galaxy S4. Met KPN simkaart Blijft het wel stabiel.
Ik ben benieuwd of jullie het zelfde ervaren.
Jamesbond007uk
Waren hier bij mn vriendenkring ook veel problemen.Gastje8 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 13:20:
Gisteren een hele dag in de trein gezeten rond de Randstad en ik heb van ellende 4G uitgezet omdat ik gewoon geen een pagina kreeg geladen. 3G werkte gewoon prima.
Hier werkte het weer toen ik de proxy-gegevens wiste, ook gemeld bij VF, die had 'geen storing'...
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Bij welke toestellen stond de proxy dan nog standaard ingesteld? Het enige merk dat dat volgens mij nog standaard doet is LG, de rest van de merken laat standaard de proxy waardes leeg.
Valt inderdaad snel terug van 4G naar 3G (bij -115 dBm RSRP al flink risico dat je terugvalt), van 3G naar 2G valt juist weer heel erg mee en gebeurt pas als het signaal echt heel zwak is. Heb wel het idee dat het heel erg locatie-afhankelijk is. Op een andere locatie viel ik bij -120 nog niet terug, maar daar was ook niet zo'n sterk 3G-signaal aanwezig als op de locatie waar het bij -115 al gebeurt...jamesbond007uk schreef op maandag 09 juni 2014 @ 13:41:
Hebben jullie ook last dat de telefoon snel terug valt van 4G naar 3G als het signaal zwakker is?
Overigens is er wel een tijdje een bug geweest in het Vodafone-netwerk waardoor je heel snel al van 3G naar 2G ging. Iemand van webcare gaf later aan dat dat een (landelijke) fout in netwerkinstellingen was. Was ook snel verholpen toen.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Dank je Sorcerer8472.Sorcerer8472 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 14:11:
[...]
Valt inderdaad snel terug van 4G naar 3G (bij -115 dBm RSRP al flink risico dat je terugvalt), van 3G naar 2G valt juist weer heel erg mee en gebeurt pas als het signaal echt heel zwak is. Heb wel het idee dat het heel erg locatie-afhankelijk is. Op een andere locatie viel ik bij -120 nog niet terug, maar daar was ook niet zo'n sterk 3G-signaal aanwezig als op de locatie waar het bij -115 al gebeurt...
Overigens is er wel een tijdje een bug geweest in het Vodafone-netwerk waardoor je heel snel al van 3G naar 2G ging. Iemand van webcare gaf later aan dat dat een (landelijke) fout in netwerkinstellingen was. Was ook snel verholpen toen.
Ik zal VF bellen want dit gebeurd vaak in omgeving West-Friesland (Tussen Hoorn en Schagen).
Ook zal ik een Rom proberen waar 3G preferred aanwezig is. Dit zit niet standaard in Samsung S4 rom.
Jamesbond007uk
Handmatig ingevoerd Robert, omdat ik een geïmporteerde telefoon heb en het niet automatisch werkte.robertwebbe schreef op maandag 09 juni 2014 @ 14:07:
Bij welke toestellen stond de proxy dan nog standaard ingesteld? Het enige merk dat dat volgens mij nog standaard doet is LG, de rest van de merken laat standaard de proxy waardes leeg.
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Ik heb nu ook last van traag internet. Duurt wel 20 seconden voordat een pagina begint met laden. Same old, same old...
Is overigens alleen via http. Alle apps werken perfect (instant).
idd, alles wat over http gaat duurt eeuwen om te laden, precies hetzelfde verhaal hier.
De rest werkt wel goed.
De rest werkt wel goed.
Hier ook last van, http://tweakers.net laden duurde op 4g ruim 30 seconden. Via Wifi doet de zelfde pagina er minder dan 2 seconden over. https://tweakers.net laadt op 4g ook snel.
edit: ik heb hier overigens geen proxy ingesteld staan.
edit2: via 3g lijkt het wel goed te werken.
edit: ik heb hier overigens geen proxy ingesteld staan.
edit2: via 3g lijkt het wel goed te werken.
[ Voor 22% gewijzigd door E-Rick op 10-06-2014 10:36 ]
Choose life
Met mijn testsim precies hetzelfde, geen proxy voor zover ik kan zien. 3G en WIfi geen probeem.
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Dit noem ik nogal vooruitlopen op zaken; http://www.4gdekking.nl/n...-eerste-met-4g-200-mbits/
Er komen elke week zo'n 2 plaatsen bij die 4G dekking krijgen en ze hebben het al over LTE-A?
Er komen elke week zo'n 2 plaatsen bij die 4G dekking krijgen en ze hebben het al over LTE-A?
Nou, dan hoop ik dat ze in september een honderdtal masten in één keer tegelijk gaat activeren, want nu is het crap. Ik ben inmiddels ook zover dat ik bij Vodafone zelf geklaagd heb via een klachtenformulier. Vooral voor mijn eigen gevoel, aangezien ik niet verwacht dat ze er wat mee gaan doen.
Mijn toestel herstart, lijkt nu weer goed te gaan op 4G.
Choose life
Apart dat Vodafone beweert dat KPN zich alleen maar richt op 4G in dat artikel. Even de feiten op een rijtje hoor:
- 2G van KPN is veel beter
- 3G van KPN heeft een veel betere dekking
- 4G van KPN is eveneens veel beter
- 2G van KPN is veel beter
- 3G van KPN heeft een veel betere dekking
- 4G van KPN is eveneens veel beter
Dat is marketing toch. Je gaat je eigen diensten nooit onderuit halen. En als die diensten slecht zijn, dan is het ook het slimste om die diensten er niet bij te halen. Je pakt alleen de goede eruit en dat is nu die theoretische toekomstige 4G+.
Erg raar om te zeggen dat je je ook focust op 3G en de concurrentie niet, terwijl de concurrentie wel UMTS900 aanbiedt en Vodafone niet. Als er iets is waarmee winst behaald kan worden op het 3G netwerk is het wel UMTS900.
En op veel plekken (lees: buitengebied) is sowieso alleen maar 800 MHz, dus daar kunnen ze het (nog) niet aanbieden.Untouchablezz20 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:02:
Dit noem ik nogal vooruitlopen op zaken; http://www.4gdekking.nl/n...-eerste-met-4g-200-mbits/
Ik hoop niet dat ze die small cells gaan inzetten in thuissituaties zoals de SignalPlus, dat je moet betalen voor (binnen)dekking.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Er is een verschil tussen marketing en feitelijke onjuistheden verkondigen.RnB schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:07:
Dat is marketing toch. Je gaat je eigen diensten nooit onderuit halen. En als die diensten slecht zijn, dan is het ook het slimste om die diensten er niet bij te halen. Je pakt alleen de goede eruit en dat is nu die theoretische toekomstige 4G+.
Laten ze eerst maar eens 800MHz LTE dekkend hebben want daarmee lopen ze op hun concurrent KPN nog mijlenver achter, hoewel er her en der wordt beweerd dat veel masten klaar staan om aan te zetten.
Voor 3G op 900MHz heb ik bij Vodafone de hoop al op gegeven want het lijkt erop dat ze M2M GSM veel belangrijker vinden, getuige de enorm goede snelheden *proest* op GPRS (Met EDGE moet je met Vodafone geluk hebben, net als LTE). En gezien de LTE uitrol hebben ze misschien in 2017 3G op 900MHz landelijk dekkend. OK OK, ik ga stoppen met zuurpruimen
. Ben de laatste tijd erg teleurgesteld geraakt in de Vodafone dekking.
Voor 3G op 900MHz heb ik bij Vodafone de hoop al op gegeven want het lijkt erop dat ze M2M GSM veel belangrijker vinden, getuige de enorm goede snelheden *proest* op GPRS (Met EDGE moet je met Vodafone geluk hebben, net als LTE). En gezien de LTE uitrol hebben ze misschien in 2017 3G op 900MHz landelijk dekkend. OK OK, ik ga stoppen met zuurpruimen
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
De laatste dagen even getest, ik draaide de iOS8 Beta dus zocht het eerst daar.
Nu ik weer terug op 7.1.1 zit blijft het probleem.
(iPhone 5s)
Nu ik weer terug op 7.1.1 zit blijft het probleem.
(iPhone 5s)
Hier ook, Apps gaan goed, HTTP is een drama.TMC schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 00:32:
Ik heb nu ook last van traag internet. Duurt wel 20 seconden voordat een pagina begint met laden. Same old, same old...
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Goed dat ze al vooruit kijken bij Vodafone, maar het lijkt me eerder zorg om je dekking op orde te hebben. Zoals al eerder aangegeven zijn er veel te veel witte plekken in de dekking. Ik heb gisteren wederom een rondje gemaakt met mijn testsim omdat ik zag op de kaart dat het centrum eindelijk gedekt was. Maar niets is minder waar, weer vrolijk terug naar 3G en in winkels naar het onwerkbare 2G. Of er moet iets heel wonderlijks gebeuren de komende paar maanden, of het is gewoon pure marketingblaat. Niet dat KPN of T-Mobile alles helemaal op orde hebben maar daar werkt het allemaal een stuk soepeler dan bij Vodafone de laatste tijd. Wat ik ergens wel jammer vind omdat Vodafone imo een van de beste netwerken van Nederland had tot na de storing van 2 jaar terug, daarna lijkt het wel stil te staan bij Vodafone.
Maar we zullen zien, ik geloof alleen niet dat ze landelijke dekking gaan halen in September.
Maar we zullen zien, ik geloof alleen niet dat ze landelijke dekking gaan halen in September.
Ik kan het niet checken op m'n nieuwe telefoon, maar ik heb het vermoeden dat Vodafone in Amsterdam Zuidoost / Amstel Businesspark 3G900 aan het testen is. Signaal is érg sterk binnenshuis waar het vroeger nauwelijks doordrong: -75 dBm heb ik gezien waar het vroeger eerder -105 was. Alleen geeft het onding niet aan welke band het gebruikt 
Op dezelfde plek was geen 4G te bekennen binnenshuis, terwijl dat van dezelfde antenne afkomstig zou moeten zijn... LTE800 en LTE1800. Vreemd!
Iemand hier met een Galaxy S-telefoon die het kan testen in/rond Amstel Businesspark?
Op dezelfde plek was geen 4G te bekennen binnenshuis, terwijl dat van dezelfde antenne afkomstig zou moeten zijn... LTE800 en LTE1800. Vreemd!
Iemand hier met een Galaxy S-telefoon die het kan testen in/rond Amstel Businesspark?
De dekkingskaart is vroeger dan normaal geüpdatet. Ik heb geen screenshots van de vorige week, dus het kan zijn dat onderstaand lijstje niet helemaal klopt.
800Mhz:
800Mhz:
- De Rips (noordelijk van vliegbasis De Peel)
- Renesse
- Heino
Screenshots kun je op de website vinden, mocht je het nog willen nakijken. http://www.4gmasten.nl/2013-06-16-07-20-28/dekking-vodafone
[ Voor 0% gewijzigd door The Wizard op 10-06-2014 18:19 . Reden: Thanks Robert :) ]
Gastje, je moet weer aan de bak vandaag
Hij is al klaarGastje8 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 16:50:
De dekkingskaart is vroeger dan normaal geüpdatet. Ik heb geen screenshots van de vorige week, dus het kan zijn dat onderstaand lijstje niet helemaal klopt.
800Mhz:Verder de gebruikelijke (negatieve) kaartcorrecties.
- De Rips (noordelijk van vliegbasis De Peel)
- Renesse
- Heino
Ja, maar hij is weer opnieuw geüpdatet!
Of geen wijzigingen sinds gisteren?
Of geen wijzigingen sinds gisteren?
Volgens mij stond ie gisteren ook al op 11 juni
.
De wijzigingen zijn zoals Gastje8 aangeeft en een paar locaties extra.
http://4gmasten.nl/2013-0...-vodafone-4g-11-juni-2014
Nee, gisteren stond ie op 10 juni. Krijgen we nu iedere dag een update?The Wizard schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:40:
Volgens mij stond ie gisteren ook al op 11 juni.
Haha, elke dag een update met nieuwe plaatsen, dan halen ze September wel. Onnavolgbaar zijn ze toch.Gastje8 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:03:
[...]
Nee, gisteren stond ie op 10 juni. Krijgen we nu iedere dag een update?
Aparte gebeurtenissen weer in het Antenneregister. In Limburg vlakbij de Duitse grens in Rimburg (hoort bij Landgraaf geloof ik), is een 3G-only-antenne geplaatst vlakbij de grens. Heeft 2 sectoren die allebei Nederland in gericht zijn. In april geplaatst, draait verder alleen 3G op. Ben benieuwd wat het plan is met dit soort antennes; komt daar straks nog LTE1800 op te draaien?
Voor de liefhebbers verder nog een leuk weetje: iets zuidelijker bij Kerkrade staat de enige Nederlandse zendmast die op Duits grondgebied staat: hij is van T-Mobile en ... T-Mobile
Voor de liefhebbers verder nog een leuk weetje: iets zuidelijker bij Kerkrade staat de enige Nederlandse zendmast die op Duits grondgebied staat: hij is van T-Mobile en ... T-Mobile
Hmmm, die staat dan niet in het Nederlandse antenneregister want dat dekt slechts het Nederlands grondgebied.
Edit: Toch wel, gemeente Duitsland
En ik heb er nog eentje voor je gevonden, net onder Baarle-Nassau. Eigenlijk is het een heel klein stukje België in Nederland. Hier is de gemeente België.
Het is een KPN 3G mast die vrolijk in 3 richtingen staat te stralen op gebruikelijk vermogen...
Edit: Toch wel, gemeente Duitsland
En ik heb er nog eentje voor je gevonden, net onder Baarle-Nassau. Eigenlijk is het een heel klein stukje België in Nederland. Hier is de gemeente België.
Het is een KPN 3G mast die vrolijk in 3 richtingen staat te stralen op gebruikelijk vermogen...
[ Voor 66% gewijzigd door robertwebbe op 12-06-2014 08:38 ]
Gemeente België, leuk 
Wist niet dat er onder Baarle-Nassau nog zo'n klein stukje België in Nederland zat
Anyway, wat wel bijzonder is bij T-Mobile is dat het een gedeeld punt is bovenop een gebouw. De antennes zitten boven elkaar daar
De Nederlandse antennes stralen alleen richting Nederland en de Duitse richting Duitsland.
Niemand heeft een foto toevallig?
(heb hem wel ooit irl gezien trouwens)
Wist niet dat er onder Baarle-Nassau nog zo'n klein stukje België in Nederland zat
Anyway, wat wel bijzonder is bij T-Mobile is dat het een gedeeld punt is bovenop een gebouw. De antennes zitten boven elkaar daar
Niemand heeft een foto toevallig?
[ Voor 5% gewijzigd door Sorcerer8472 op 12-06-2014 09:15 ]
Heb eindelijk 4G nu van Vodafone gekregen. Jammer dat het ongeveer half zo snel is als 3G
(als het al werkt..)
Beetje zonde, maar gelukkig kan ik 4G gewoon uitzetten op mn phone..
Beetje zonde, maar gelukkig kan ik 4G gewoon uitzetten op mn phone..
[ Voor 33% gewijzigd door Bosmonster op 12-06-2014 09:42 ]
Met mijn toestel op LTE-only blijf ik véél langer een signaal houden. Soms ook gewoon 2 streepjes of uitschieters naar 3... Jammer dat hij in die situaties in auto-modus niet terugschakelt naar 4G vanaf 2G/3G. Kan niet gebeld worden in LTE-only modus trouwens, maargoed 
Verder heb ik nog eens wat theorie gelezen erover. Bij Vodafone word je eigenlijk alitjd naar LTE1800 gepusht als dat er is; pas als LTE800 een stuk sterker is dan ga je daarheen. Daardoor heb je eigenlijk altijd minder streepjes in beeld dan bij 2G. LTE1800 heeft ook een minder goeie dekking dan UMTS nog; door de vele losse UMTS-only-masten heb je vaak een beter UMTS-signaal dan LTE1800-signaal. Dus het netwerk lijkt het minder goed te doen dan het daadwerkelijk doet.
Verder wordt op mijn HTC One het aantal streepjes bepaald door een magische formule die zowel afhankelijk lijkt van RSRP als RSRQ; beide waarden zijn afspiegelingen van ontvangstkwaliteit. Zover ik begrijp (correct me if I'm wrong) zijn er redelijk wat verschillen met hoe ontvangst vroeger werd weergegeven: vroeger (2G/3G) werd gekeken naar totale inkomende signaalsterkte (RSSI). Daardoor werden ook andere masten in de omgeving meegenomen (bij 3G speelt dit vooral, omdat de meeste masten op dezelfde frequentie werken). Nu zorgen andere masten er juist voor dat je minder streepjes krijgt, omdat de ene mast ervoor zorgt dat je de andere net wat minder hoort. Zit je op het gebied tussen 2 masten in, dan kan het zijn dat je daardoor minder streepjes ontvangst hebt, terwijl het signaal op zich wel redelijk sterk is.
Wat ik nog niet helemaal begrijp aan de hele RSRP-waarde is dat het signaal meestal onbruikbaar wordt bij zo'n -125 dBm, terwijl dat gelijk zou staan aan een RSSI van -105 dBm (bij 10 MHz signaalbreedte is het verschil circa 20 dB geloof ik). Echter, 3G is dan vaak wel nog bruikbaar, bij die -105 dBm, soms nog zelfs bij -112 ofzo geloof ik. Of komt dit doordat je ook een van nature 3 dB hogere RSSI hebt bij een 2 keer zo grote bandbreedte (5 MHz UMTS t.o.v. 10 MHz LTE)? Ben benieuwd of iemand het kan uitleggen
Ik zag trouwens dat er op de V&D in Utrecht ineens AIR-antennes stonden gisteren! Ze werken er nu in het weekend aan omdat dit wel ongeveer het drukste Vodafone-punt is van Utrecht. Als het goed is éindelijk goede 4G-dekking in het hele centrum dan nu! (alleen die mast op het Universiteitsmuseum nog jongens!
)
Verder heb ik nog eens wat theorie gelezen erover. Bij Vodafone word je eigenlijk alitjd naar LTE1800 gepusht als dat er is; pas als LTE800 een stuk sterker is dan ga je daarheen. Daardoor heb je eigenlijk altijd minder streepjes in beeld dan bij 2G. LTE1800 heeft ook een minder goeie dekking dan UMTS nog; door de vele losse UMTS-only-masten heb je vaak een beter UMTS-signaal dan LTE1800-signaal. Dus het netwerk lijkt het minder goed te doen dan het daadwerkelijk doet.
Verder wordt op mijn HTC One het aantal streepjes bepaald door een magische formule die zowel afhankelijk lijkt van RSRP als RSRQ; beide waarden zijn afspiegelingen van ontvangstkwaliteit. Zover ik begrijp (correct me if I'm wrong) zijn er redelijk wat verschillen met hoe ontvangst vroeger werd weergegeven: vroeger (2G/3G) werd gekeken naar totale inkomende signaalsterkte (RSSI). Daardoor werden ook andere masten in de omgeving meegenomen (bij 3G speelt dit vooral, omdat de meeste masten op dezelfde frequentie werken). Nu zorgen andere masten er juist voor dat je minder streepjes krijgt, omdat de ene mast ervoor zorgt dat je de andere net wat minder hoort. Zit je op het gebied tussen 2 masten in, dan kan het zijn dat je daardoor minder streepjes ontvangst hebt, terwijl het signaal op zich wel redelijk sterk is.
Wat ik nog niet helemaal begrijp aan de hele RSRP-waarde is dat het signaal meestal onbruikbaar wordt bij zo'n -125 dBm, terwijl dat gelijk zou staan aan een RSSI van -105 dBm (bij 10 MHz signaalbreedte is het verschil circa 20 dB geloof ik). Echter, 3G is dan vaak wel nog bruikbaar, bij die -105 dBm, soms nog zelfs bij -112 ofzo geloof ik. Of komt dit doordat je ook een van nature 3 dB hogere RSSI hebt bij een 2 keer zo grote bandbreedte (5 MHz UMTS t.o.v. 10 MHz LTE)? Ben benieuwd of iemand het kan uitleggen
Ik zag trouwens dat er op de V&D in Utrecht ineens AIR-antennes stonden gisteren! Ze werken er nu in het weekend aan omdat dit wel ongeveer het drukste Vodafone-punt is van Utrecht. Als het goed is éindelijk goede 4G-dekking in het hele centrum dan nu! (alleen die mast op het Universiteitsmuseum nog jongens!
Ik heb even een vraagje voor de kenners. Ik ben even de met field test app van de iphone aan het spelen geweest en ik merk dat ik bij mij thuis, mits verbonden met 4g, een ander menu heb dan bij andere masten.
Dit is overigens wat ik normaal gesproken krijg 
Mijn vermoeden is dat deze mast is voorbereid om de handover met andere masten beter te laten verlopen.. Misschien dat er hier iemand is die er meer over weet? Overigens heb ik een lte mast gevonden die wel het traditionele menu heeft, zoals op het tweede screenshot.
Dit is overigens wat ik normaal gesproken krijg 
Mijn vermoeden is dat deze mast is voorbereid om de handover met andere masten beter te laten verlopen.. Misschien dat er hier iemand is die er meer over weet? Overigens heb ik een lte mast gevonden die wel het traditionele menu heeft, zoals op het tweede screenshot.
Nee, je bent in die tweede screenshot met 3G verbonden.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Kijk eens wat er spontaan online staat:
https://www.vodafone.nl/z...en-dekking/hd-voice.shtml
Zal wel niet lang meer duren
Op steeds meer plekken bel je ook spontaan via 3G ipv 2G als je een gesprek opstart. Wel opvallend dat ze het hebben over "andere Vodafone-klanten", alsof het alleen werkt als je met een andere Vodafone-klant belt.
Ben ook benieuwd wanneer VoLTE eraan komt. Vodafone komt graag altijd als eerste met de nieuwste dingen. Is bij 4G niet helemaal gelukt door KPN, kijken of ze dat met andere technieken gaan inhalen!
Ben ook benieuwd wanneer VoLTE eraan komt. Vodafone komt graag altijd als eerste met de nieuwste dingen. Is bij 4G niet helemaal gelukt door KPN, kijken of ze dat met andere technieken gaan inhalen!
Mooi, nu inderdaad snel VoLTE én vooral UMTS900 graag, dan word ik heel blijSorcerer8472 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 17:56:
Zal wel niet lang meer durenOp steeds meer plekken bel je ook spontaan via 3G ipv 2G als je een gesprek opstart. Wel opvallend dat ze het hebben over "andere Vodafone-klanten", alsof het alleen werkt als je met een andere Vodafone-klant belt.
[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 16-06-2014 18:29 ]
Ik heb zelfs 't idee dat 't al geactiveerd is. Of mijn collega heeft gewoon een uitstekend klinkende telefoon natuurlijk.Sorcerer8472 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 17:56:
Viel mij vanmiddag ook op met een telefoontje naar een collega dat het veel beter klonk als normaal. Ik belde vanuit Amersfoort later vanuit de auto een belletje naar dezelfde collega welke zich stationair in Sittard bevond was weer als vanouds.
Verwijderd
Dat laatste klopt, maar is iets meer dan "aan zetten", anders had men dat al lang gedaan. Er moet on-site geconfigureerd worden waarna eerst rond de site getest wordt of de performance is zoals verwacht, vervolgens wordt hij door Vodafone opgenomen in het netwerk. De bedoeling is dat er de komende maanden een project gaat lopen waardoor er on-site minder hoeft te gebeuren waardoor sites sneller de lucht in kunnen. Je moet echter niet verwachten dat er dan ineens complete steden tegelijk LTE dekking krijgen, maar het zou wel 'wat' sneller moeten gaan.Jassy schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 16:15:
Laten ze eerst maar eens 800MHz LTE dekkend hebben want daarmee lopen ze op hun concurrent KPN nog mijlenver achter, hoewel er her en der wordt beweerd dat veel masten klaar staan om aan te zetten.
Verwijderd
Precies wat je zegt; LIJKT. Ik merk dat veel mensen zich blind staren op het aantal streepjes maar tot op zekere hoogte zegt dat niets over de kwaliteit van de verbinding. Je kunt met 2 streepjes een uitstekende verbinding hebben. Radio 3 staat onder andere in Lopik, maar je kunt in Gouda of Rotterdam met een veel minder signaal nog steeds prima naar de radio luisteren, dat verschil in signaalsterkte merkt niemand. Dus wat jij zegt kan heel goed, ik heb geen idee hoe Vodafone hiermee om gaat, maar ik weet dat T-Mobile dat voorheen oa deed met hun 900MHz EGSM kanalen. Die moesten echt significant sterker zijn dan de 1800MHz kanalen om te voorkomen dat alles en iedereen altijd maar op 900 zou zitten en 1800 uitgestorven zou zijn. Dus de voorkeur op 1800 zou een logische keuze zijn, pas 800MHz als 1800 te slecht is.Sorcerer8472 schreef op zondag 15 juni 2014 @ 09:50:
Verwijderd
Ik lees dit wel vaker, maar ik zou er niet teveel op hopen. Vodafone heeft vooralsnog geen 3G plannen op 900MHz.MensionXL schreef op maandag 16 juni 2014 @ 18:28:
Mooi, nu inderdaad snel VoLTE én vooral UMTS900 graag, dan word ik heel blijT-Mobile heeft Rotterdam trouwens al helemaal volgepropt met UMTS900
Bij GSM900/GSM1800 wordt er vaak ook gebruik gemaakt van het verhogen van het selectiecriterium (weet de precieze term niet), wat erop neer komt dat de telefoon er een aantal dB bij op moet tellen en daardoor eerder geneigd is om juist verbinding te maken met de GSM1800 en daar op de pilot frequency gaat luisteren ipv op een GSM900 pilot. Zelfde ook bij LTE1800 nu gok ik. Tijdens een call wil KPN je trouwens ook heel graag op GSM1800 houden, ook al staat die mast veel verder weg... puur zodat GSM900 vrij blijft voor mensen die de GSM1800 niet ontvangen.
Vodafone kan UMTS900 in theorie uitrollen als (bijna) al hun masten zijn omgebouwd, wat ook een vereiste is voor landelijke LTE-dekking, echter het is enorm tricky. Bij KPN was het een enorm langdurige procedure die in Utrecht bijvoorbeeld nog niet is uitgevoerd. Zij koppelen het aan hun synchronized frequency hopping-gebeuren waardoor ze meer spectrum krijgen, gecombineerd met licht verhoogde inzet van GSM1800.
T-Mobile heeft het geluk dat ze enorm veel nieuw GSM900-spectrum kregen waardoor het toevoegen van UMTS900 kinderspel was...
Bij Vodafone zou het kunnen als ze genoeg 2G-gebruikers naar 3G kunnen pushen en als er niet ál te veel M2M op 2G blijft hangen. Ook zouden ze eventueel kunnen wachten op de VoLTE-uitrol die ook 2G-bellers weghaalt van de 900 MHz-band (als het goed is blijven die op 4G800 zitten tijdens een VoLTE-call, ervanuitgaand dat de dekking hetzelfde is). Daarna is het gemakkelijker om verder te refarmen.
@WCDMA: als jij er (in de buurt) werkt en blijkbaar contacten hebt, kun je er dan niet achter komen waarom er nog geen plannen zijn?
Vodafone kan UMTS900 in theorie uitrollen als (bijna) al hun masten zijn omgebouwd, wat ook een vereiste is voor landelijke LTE-dekking, echter het is enorm tricky. Bij KPN was het een enorm langdurige procedure die in Utrecht bijvoorbeeld nog niet is uitgevoerd. Zij koppelen het aan hun synchronized frequency hopping-gebeuren waardoor ze meer spectrum krijgen, gecombineerd met licht verhoogde inzet van GSM1800.
T-Mobile heeft het geluk dat ze enorm veel nieuw GSM900-spectrum kregen waardoor het toevoegen van UMTS900 kinderspel was...
Bij Vodafone zou het kunnen als ze genoeg 2G-gebruikers naar 3G kunnen pushen en als er niet ál te veel M2M op 2G blijft hangen. Ook zouden ze eventueel kunnen wachten op de VoLTE-uitrol die ook 2G-bellers weghaalt van de 900 MHz-band (als het goed is blijven die op 4G800 zitten tijdens een VoLTE-call, ervanuitgaand dat de dekking hetzelfde is). Daarna is het gemakkelijker om verder te refarmen.
@WCDMA: als jij er (in de buurt) werkt en blijkbaar contacten hebt, kun je er dan niet achter komen waarom er nog geen plannen zijn?
Als ik het goed begrijp moet er dus ook fysiek aan de mast gewerkt worden om HDVoice te krijgen? Hoe wil Vodafone dan HDVoice garanderen als niet elke mast is omgebouwd? Dan krijg je situaties die hierboven beschreven staan dat je op de ene locatie wel HDVoice hebt en op de andere locatie niet, of dat je zelfs tijdens een gesprek wordt teruggegooid.
T-Mobile is hier duidelijker in, HDVOice werkt alleen in een omgebouwd gebied, daar buiten is het nog niet geactiveerd.
Over het M2M verhaal, dat is me nog steeds niet geheel duidelijk, nu weet dit eerder naar voren is gekomen hoe dit precies werkt en hoe Vodafone dit in haar netwerk reguleert, maar ik kan dit niet meer vinden, ik zou hier graag wel wat meer over willen weten. Ook ivm eventueel UMTS900 in de toekomst.
T-Mobile is hier duidelijker in, HDVOice werkt alleen in een omgebouwd gebied, daar buiten is het nog niet geactiveerd.
Over het M2M verhaal, dat is me nog steeds niet geheel duidelijk, nu weet dit eerder naar voren is gekomen hoe dit precies werkt en hoe Vodafone dit in haar netwerk reguleert, maar ik kan dit niet meer vinden, ik zou hier graag wel wat meer over willen weten. Ook ivm eventueel UMTS900 in de toekomst.
[ Voor 38% gewijzigd door netblade op 17-06-2014 00:16 ]
Nee, niet fysiek aan de mast, maar het heeft wel een impact op het netwerk omdat er overal ineens meer bandbreedte tijdens calls wordt gebruikt (in heel het land in één klap waarschijnlijk straks), fallback naar gewone bandbreedte goed moet gaan (terugval naar 2G tijdens call, en opzetten van call naar een telefoon of netwerk dat het niet ondersteunt), calls buiten ondersteunende netwerken goed moeten gaan, en omdat de hele core het moet ondersteunen.
Daarnaast was het bij Vodafone vroeger zo dat je redelijk snel van 3G naar 2G terugviel tijdens een call, ook als er wel nog genoeg ontvangststerkte was (maar te weinig dreigde te zijn). Als ze die netwerkinstellingen gelijk laten dan valt het heel erg op dat je van 3G naar 2G valt straks, dus wellicht gaan ze daar ook nog aan tweaken.
Overigens val je nu ook in Utrecht terug naar 3G ipv naar 2G als je wil bellen en op 4G zit. Dus wie weet komt het wel snel nu
Hoe M2M precies werkt bij Vodafone is onbekend, maar veel M2M-devices werken alleen op 2G omdat de chips daarvoor veel goedkoper zijn. Dus daar gebruiken ze capaciteit. Vodafone Group zet groot in op M2M in haar dochterbedrijven en volgens mij is dat een goed idee met de komst van the internet of things... Waarschijnlijk gebruik Vodafone wel enigszins QoS op het netwerk om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld een pinautomaat toch net wat meer voorrang krijgt op het netwerk. Dat weet ik niet zeker, dus zoals zo veel in dit topic is dat speculatie
Zie ook:
https://www.vodafone.nl/z.../machine-to-machine.shtml
Simmetje kopen?
https://directsales.vodafone.nl/plaza/m2m
Daarnaast was het bij Vodafone vroeger zo dat je redelijk snel van 3G naar 2G terugviel tijdens een call, ook als er wel nog genoeg ontvangststerkte was (maar te weinig dreigde te zijn). Als ze die netwerkinstellingen gelijk laten dan valt het heel erg op dat je van 3G naar 2G valt straks, dus wellicht gaan ze daar ook nog aan tweaken.
Overigens val je nu ook in Utrecht terug naar 3G ipv naar 2G als je wil bellen en op 4G zit. Dus wie weet komt het wel snel nu
Hoe M2M precies werkt bij Vodafone is onbekend, maar veel M2M-devices werken alleen op 2G omdat de chips daarvoor veel goedkoper zijn. Dus daar gebruiken ze capaciteit. Vodafone Group zet groot in op M2M in haar dochterbedrijven en volgens mij is dat een goed idee met de komst van the internet of things... Waarschijnlijk gebruik Vodafone wel enigszins QoS op het netwerk om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld een pinautomaat toch net wat meer voorrang krijgt op het netwerk. Dat weet ik niet zeker, dus zoals zo veel in dit topic is dat speculatie
Zie ook:
https://www.vodafone.nl/z.../machine-to-machine.shtml
Simmetje kopen?
https://directsales.vodafone.nl/plaza/m2m
MarcoC schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:58:
nieuws: KPN gaat vanaf 1 juli beginnen met sneller 4g lte-advanced
Wederom te laat Vodafone.
Dit lte-advanced vereist zowel een nieuw abonnement als nog niet aangekondigde, nieuwe smartphones.
Ik moest gelijk hieraan denken (titel artikel):
http://www.4gdekking.nl/n...-eerste-met-4g-200-mbits/
Trouwens, om 200 Mbps te kunnen comsumeren op je telefoon heb je inderdaad een nieuw apparaat nodig dat minimaal Cat 5 of Cat 6 is. De Galaxy S5 en HTC One M8 zijn Cat 4: maximaal 150 Mbps bij gebruik van 2x 10 MHz carriers. Geen idee of Cat 4 al LTE Advanced is trouwens? Sommige plekken melden van wel, andere van niet.
Vodafone zou Cat 4 kunnen aanbieden als ze op 1800 MHz wat minder bandbreedte gebruiken: 10 + 10 op 800. Dan kunnen veel bestaande telefoons er ook wat mee. Houden ze het op 15 MHz dan kan het niet. Ben benieuwd wat ze gaan doen en wanneer.
Trouwens, om 200 Mbps te kunnen comsumeren op je telefoon heb je inderdaad een nieuw apparaat nodig dat minimaal Cat 5 of Cat 6 is. De Galaxy S5 en HTC One M8 zijn Cat 4: maximaal 150 Mbps bij gebruik van 2x 10 MHz carriers. Geen idee of Cat 4 al LTE Advanced is trouwens? Sommige plekken melden van wel, andere van niet.
Vodafone zou Cat 4 kunnen aanbieden als ze op 1800 MHz wat minder bandbreedte gebruiken: 10 + 10 op 800. Dan kunnen veel bestaande telefoons er ook wat mee. Houden ze het op 15 MHz dan kan het niet. Ben benieuwd wat ze gaan doen en wanneer.
[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 17-06-2014 12:47 ]
Hoe nuttig zou LTE-advanced op je telefoon wel niet zijn? De behoefte aan bandbreedte op je mobiel stijgt niet zo sterk dat we al naar 200Mbits moeten. Voorlopig is en blijft het overkill. Voor het beter kunnen managenvan capaciteit hebben ze aan gewone LTE al genoeg.
Ze zullen het echter wel kunnen gebruiken om buitengebieden te voorzien van snel internet. Maar zoals altijd zullen de buitengebieden wel als laatst/beperkt worden bedekt.
Ze zullen het echter wel kunnen gebruiken om buitengebieden te voorzien van snel internet. Maar zoals altijd zullen de buitengebieden wel als laatst/beperkt worden bedekt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
MarcoC schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:58:
KPN is niet de enige die bezig is met lte-advanced. Onder de naam 4g+ komt concurrent Vodafone ook met deze technologie.
Nee die capaciteit is nooit overkill natuurlijk. Loop nu al tegen een "vol 4G netwerk" aan en haal soms met 3G hogere snelheden dan 4G in de grote steden.Voorlopig is en blijft het overkill. Voor het beter kunnen managenvan capaciteit hebben ze aan gewone LTE al genoeg.
[ Voor 24% gewijzigd door Bosmonster op 17-06-2014 13:44 ]
Dat 3G sneller kan zijn ervaar(de) ik ook, maar volgens mij heeft dat een andere reden dan dat het gebruikte 4G spectrum vol zou zitten...
Ik denk dat het eerder te maken heeft met de achterliggende capaciteit of instellingen van het Vodafone netwerk. Op een aantal plekken waar 4G niet boven de 10Mbps uit kwam, merk ik sinds een week of 2 dat dat nu wel zo is.
4G biedt veel meer capaciteit dan 3G en op dit moment zijn er denk ik nog steeds veel meer mensen op 3G verbonden dan op 4G.
Ik denk dat het eerder te maken heeft met de achterliggende capaciteit of instellingen van het Vodafone netwerk. Op een aantal plekken waar 4G niet boven de 10Mbps uit kwam, merk ik sinds een week of 2 dat dat nu wel zo is.
4G biedt veel meer capaciteit dan 3G en op dit moment zijn er denk ik nog steeds veel meer mensen op 3G verbonden dan op 4G.
Was laatst in het gemeentehuis in Utrecht (korter dan 2 weken geleden). Goede dekking daar, maar 3 Mbps down was het maximum (6 up trouwens), en de latency was ook grillig... Was prima werkbaar, maar op andere plekken voelt het wel soepeler.
Er staan meerdere 4G-masten in die omgeving (ook al is het naast het spoor) dus het zou raar zijn als het echt gebruikers zijn die zo ontzettend veel data gebruiken op het 4G-netwerk...
Ben nu wel benieuwd trouwens, ze hebben die mast in het centrum dus eindelijk geüpdate (op de V&D dus, dat was nog een menhir-antenne met losse 3g-antennetjes). Zag eruit alsof er ook een extra sector bijgekomen was die rechtstreeks de winkelstraten in gericht was. Erg benieuwd naar of de dekking daar nu beter geworden is en of het sneller is
Er staan meerdere 4G-masten in die omgeving (ook al is het naast het spoor) dus het zou raar zijn als het echt gebruikers zijn die zo ontzettend veel data gebruiken op het 4G-netwerk...
Ben nu wel benieuwd trouwens, ze hebben die mast in het centrum dus eindelijk geüpdate (op de V&D dus, dat was nog een menhir-antenne met losse 3g-antennetjes). Zag eruit alsof er ook een extra sector bijgekomen was die rechtstreeks de winkelstraten in gericht was. Erg benieuwd naar of de dekking daar nu beter geworden is en of het sneller is
Is het zo dat de kaart zoals VF in eerste instantie op de site had staan met de dekking per juli nu helemaal los heeft gelaten? Ik woon namelijk in een wijk die in juli dekking zou hebben, maar nu ze zeggen dat in september heel Nederland dekking heeft ben ik benieuwd of deze wijk misschien wel tot augustus of september moet wachten.
Daarnaast merk ik op mijn werk dat de afgelopen uren het bereik weer aardig omhoog is geschroeft (3 streepjes). Ik merk dat dit zo'n 2 keer per week een paar uurtjes is waarna ik in het gebouw weer terug ga naar H. Wie weet wat er in september gebeurt.
Daarnaast merk ik op mijn werk dat de afgelopen uren het bereik weer aardig omhoog is geschroeft (3 streepjes). Ik merk dat dit zo'n 2 keer per week een paar uurtjes is waarna ik in het gebouw weer terug ga naar H. Wie weet wat er in september gebeurt.
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Artikeltje over VoLTE even tussendoor hier gooien trouwens: http://www.mobileworldlive.com/volte-farce
Codeclicentiekosten zijn blijkbaar zo hoog voor AMR-WB dat het daadwerkelijk een drempel kan vormen?
Telfordia: denk dat het eerder sneller dan later zal zijn, maar je weet het niet hè
Codeclicentiekosten zijn blijkbaar zo hoog voor AMR-WB dat het daadwerkelijk een drempel kan vormen?
Telfordia: denk dat het eerder sneller dan later zal zijn, maar je weet het niet hè
Zal wel aan mij liggen maar wat heeft Vodafone te maken met licentiekosten? Het werkt alleen van AMR-WB naar AMR-WB telefoon dus ze transporteren gewoon bits. De licentie moet dus imo liggen bij de maker van de handset.
Vodafone wil 4G-capaciteit verhogen door GSM-frequentie dynamisch in te zetten
Vodafone en Huawei hebben in Spanje een experiment gedaan met een technologie die het mogelijk maakt om op een frequentie te switchen tussen 4g en gsm. Op momenten waarop het rustig is op het gsm-netwerk, kan Vodafone een deel van die frequentie inzetten voor 4g.
Daardoor heeft 4g als het niet zo druk is op het gsm-netwerk veel meer capaciteit en snelheid, omdat de bandbreedte toeneemt. De test in Spanje vond plaats op de 1800MHz-band, die Vodafone ook in Nederland gebruikt voor zowel 2g als 4g.
De bandbreedte waarop 4g werkt, is belangrijk voor zowel de capaciteit als de pieksnelheid van 4g. Vodafone heeft in Nederland 10MHz van de 1800MHz-band gereserveerd voor 2g en 10MHz voor 4g. Netwerkleverancier Huawei claimt dat de capaciteit tot 50 procent hoger is door deze GSM-LTE Dynamic Spectrum Sharing. Het is onbekend wanneer Vodafone het experiment een vervolg geeft door het breder in te voeren.
Vodafone en Huawei hebben in Spanje een experiment gedaan met een technologie die het mogelijk maakt om op een frequentie te switchen tussen 4g en gsm. Op momenten waarop het rustig is op het gsm-netwerk, kan Vodafone een deel van die frequentie inzetten voor 4g.
Daardoor heeft 4g als het niet zo druk is op het gsm-netwerk veel meer capaciteit en snelheid, omdat de bandbreedte toeneemt. De test in Spanje vond plaats op de 1800MHz-band, die Vodafone ook in Nederland gebruikt voor zowel 2g als 4g.
De bandbreedte waarop 4g werkt, is belangrijk voor zowel de capaciteit als de pieksnelheid van 4g. Vodafone heeft in Nederland 10MHz van de 1800MHz-band gereserveerd voor 2g en 10MHz voor 4g. Netwerkleverancier Huawei claimt dat de capaciteit tot 50 procent hoger is door deze GSM-LTE Dynamic Spectrum Sharing. Het is onbekend wanneer Vodafone het experiment een vervolg geeft door het breder in te voeren.
[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 17-06-2014 16:44 ]
Arnhem Schuytgraaf zal denk ik niet lang meer duren. De antennes op de flats aan de Kromwijkplaats / Hollandweg zijn denk ik al omgebouwd want ze zenden nu op EDGE uit. In veel gevallen wordt 4G dan binnen een paar weken toegevoegd al is het de eerste weken niet continue en op vol vermogen aanwezig.Telfordia schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:07:
Is het zo dat de kaart zoals VF in eerste instantie op de site had staan met de dekking per juli nu helemaal los heeft gelaten? Ik woon namelijk in een wijk die in juli dekking zou hebben, maar nu ze zeggen dat in september heel Nederland dekking heeft ben ik benieuwd of deze wijk misschien wel tot augustus of september moet wachten.
Okee, de capaciteit is dan misschien geen overkill, een hogere snelheid wel. Want wat moet je nou met 100+Mbits op je telefoon doen? Voor alleen HD video, videogesprekken en/of live navigatie hoef je dat niet te hebben, toch?Bosmonster schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:42:
[...]
[...]
[...]
Nee die capaciteit is nooit overkill natuurlijk. Loop nu al tegen een "vol 4G netwerk" aan en haal soms met 3G hogere snelheden dan 4G in de grote steden.
Die slechtere ervaring met 4G die je nu hebt komt omdat ze nog niet klaar zijn met de ombouw en inrichting.
[ Voor 9% gewijzigd door timmie1 op 17-06-2014 18:08 ]
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Hogere snelheid = hogere capaciteit en efficiënter gebruik van beschikbare kwaliteit. Vandaar dus.timmie1 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 18:07:
[...]
Okee, de capaciteit is dan misschien geen overkill, een hogere snelheid wel. Want wat moet je nou met 100+Mbits op je telefoon doen? Voor alleen HD video, videogesprekken en/of live navigatie hoef je dat niet te hebben, toch?
Die slechtere ervaring met 4G die je nu hebt komt omdat ze nog niet klaar zijn met de ombouw en inrichting.
Volgens mij Huawei.P.K. schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 17:52:
Maar... maakt Vodafone NL niet gebruik van Single RAN apparatuur van NSN?
Verwijderd
Ik heb het al eerder geroepen, zet dit maar uit je hoofd. Net als bij KPN zal er on site hardware nodig zijn die Multi Standard Radio toe laat en die is simpelweg niet aanwezig, dus het kan nooit een handeling zijn die men op afstand even uitvoert.Sorcerer8472 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 20:48:
Vodafone kan UMTS900 in theorie uitrollen als (bijna) al hun masten zijn omgebouwd
Neen, het RAN netwerk is volledig geleverd door firma Ericsson. Qua transmissie (van RAN naar core) wordt er hier en daar wat Huawei gebruikt, maar dat is peanuts vergeleken met T-Mobile, daar is/wordt het complete RAN netwerk geleverd door Huawei. Een operator blijft hierdoor altijd afhankelijk van de mogelijkheden die de apparatuur cq leverancier per land biedt. In het ene land is dat Huawei, in het ander Ericsson en volgens mij in Engeland Nortel? Soms is dat handig, soms kan dat vervelend zijn. Sommige dingen zijn dan in het ene land wel mogelijk en in het ander niet.P.K. schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 17:52:
Maar... maakt Vodafone NL niet gebruik van Single RAN apparatuur van NSN?
Verwijderd
Waarmee te laat? Ook Vodafone schiet regelmatig mooie marketing verhalen de wereld in. Wat ik met mijn technisch oog lees is dat men namelijk eerst begint met het "in de lucht brengen" van LTE op de 1800 band en dat men daarmee de weg opent voor 4G+. Nergens lees ik, en daar kan dus ook niemand zich op beroepen, dat KPN daadwerkelijk 4G+ gaat aanbieden vanaf 1 juli.MarcoC schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:58:
Mooi voorbeeld van een persbericht wat op verschilende wijzen te interpreteren is en mooier klinkt dan het in werkelijkheid is. Ook dit kan weer een Single RAN verhaal worden (of eigenlijk MSR) waarbij GSM en LTE via dezelfde 1800-radio naar buiten gaan, net als GSM/UMTS op 900. Ik vraag me alleen af waar ze die extra GSM unit dan kwijt moeten, de kasten zitten inmiddels namelijk al behoorlijk vol.
Welke onderdelen zouden nu dan missen in het Vodafone-netwerk waardoor 3G900 niet aan zou kunnen? Is het niet zo dat SingleRAN per definitie meerdere standaarden in één band kan uitzenden? (bijv. LTE1800 + GSM1800, wat Vodafone nu ook doet op een aantal locaties)Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 22:19:
[...]
Ik heb het al eerder geroepen, zet dit maar uit je hoofd. Net als bij KPN zal er on site hardware nodig zijn die Multi Standard Radio toe laat en die is simpelweg niet aanwezig, dus het kan nooit een handeling zijn die men op afstand even uitvoert.
En dat verder je versterkerapparatuur/RRH het moet ondersteunen? (zit ingebouwd in de AIR-antenne toch?) Ik snap dus niet waarom het niet zou kunnen. Lijkt me een erg domme actie als Vodafone als enige aanbieder zulke hardware niet direct mee-installeert terwijl de concurrent het wel doet.
Gevoelsmatig zou ik (met de beperkte info die ik heb) zeggen dat Vodafone in staat is om sneller LTE Advanced aan te zetten; zij hebben nu al een 800/1800-netwerk in de grote steden terwijl KPN nog een flink aantal LTE800-only-antennes moet uitbreiden met 1800-techniek/versterkers (of niet?
Verder nieuws: nu ook op Ameland 4G met Vodafone!
[ Voor 12% gewijzigd door Sorcerer8472 op 18-06-2014 09:13 ]
Gisteren voor het eerst 4G ontvangst in Wognum, op verschillende plekken in het dorp speedtests gedaan.
Deze kwamen allemaal rond de 5 Mbps up en 8 Mbps down.
Helaas was het 4G ontvangst in de middag weer weg.
Nu maar hopen dat het snel geactiveerd wordt.
inmiddels weer 4G ontvangst
inmiddels weer 4G ontvangst
[ Voor 6% gewijzigd door Megapaul op 19-06-2014 16:15 ]
Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
Verwijderd
Niet in het netwerk, maar in de apparatuurkast op site. Je hebt aan de ene kant een digitale unit die praat met een radiounit aan de andere kant die bepaalt wat voor signaal er wordt uitgezonden. In het geval van GSM en UMTS op 900 is er 1 radio unit die door 2 digitale units wordt aangestuurd. De 1 praat GSM, de ander praat WCDMA. Deze 2 units *moeten* aanwezig zijn, anders kan het gewenste signaal niet uitgezonden worden en is *niet* op afstand aan te passen.Sorcerer8472 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:10:
[...]
Welke onderdelen zouden nu dan missen in het Vodafone-netwerk waardoor 3G900 niet aan zou kunnen? Is het niet zo dat SingleRAN per definitie meerdere standaarden in één band kan uitzenden? (bijv. LTE1800 + GSM1800, wat Vodafone nu ook doet op een aantal locaties)
Deze 2e unit is door KPN bij de netwerk swap standaard bijgeplaatst maar zelfs dan was het nog noodzakelijk om deze op lokatie te configureren, dat kan niet op afstand. Je snapt dat dat configureren pas kan gebeuren als hij aanwezig is en dat laatste is dus niet het geval. Geen 3G op 900 voor Vodafone, hoe lang we daar ook over door blijven zagen. Dit soort onophoudelijke discussies is echt de reden waarom er zo weinig "experts" aanwezig zijn op dit forum. Sommige dingen zijn nu al meerdere malen geroepen maar het blijft in twijfel getrokken worden. Op een bepaald moment is de lol van deelname er van af, voor zover experts er uberhaupt al enige lol in zien.
Als mensen roepen van "dan doe je toch dit, of doe je dat toch op afstand", geloof me, dan zijn mensen met kennis van zaken er al snel klaar mee. Je vertelt een bakker ook niet hoe hij zijn brood moet bakken.
@Gastje8, lukt het met updaten? Heb jouw post gemist.
@WCDMA: daarom stel ik de vraag aan je hè, 't is niet zo dat ik ervanuit ga dat ik gelijk heb of dat ik het in twijfel trek, ik wil gewoon weten hoe het zit.
Ik vind het jammer dat er relatief weinig info te vinden is over hoe het nou echt werkt. Is typisch iets waarvoor je een specifieke opleiding en documentatie nodig hebt, allebei niet of nauwelijks publiek beschikbaar.
Ik vind het jammer dat er relatief weinig info te vinden is over hoe het nou echt werkt. Is typisch iets waarvoor je een specifieke opleiding en documentatie nodig hebt, allebei niet of nauwelijks publiek beschikbaar.
WCDMA, mag ik vragen wat voor werk jij doet? Je lijkt in-depth informatie te hebben over meerdere operators namelijk. Of is dat gewoon zo'n, 'ik werk voor Vodafone maar praat ook met KPN engineers' verhaal?
(Begrijp me niet verkeerd ik ben blij dat je de tijd neemt om ons van informatie te voorzien maar daar was ik even nieuwsgierig naar.)
(Begrijp me niet verkeerd ik ben blij dat je de tijd neemt om ons van informatie te voorzien maar daar was ik even nieuwsgierig naar.)
Er is ook weer dekkingskaart met de geplande dekking voor oktober 2014, welke afwijkt van de kaart die eerst voor april 2015 bekend was gemaakt.
Vanmiddag kom ik weer met de bus door Wognum. Ik zal dan kijken of ik 4G heb.Megapaul schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 10:16:
Gisteren voor het eerst 4G ontvangst in Wognum, op verschillende plekken in het dorp speedtests gedaan.
Gisteren avoond 18.45 geen 4G gezien in Wognum.
Rond Opmeer/Spanbroek/Hoogwoud (rand) hadden we voor 2 maanden 4G. Dit is nu helaas weg sinds een paar weken....
Hopelijk komt dat weer snel terug.
Jamesbond007uk
Hmm, in Oktober nog steeds een gatenkaas waar ik woon. Hoef dus niet te hopen dat ik in September al van 4G kan genieten.Jassy schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:12:
Er is ook weer dekkingskaart met de geplande dekking voor oktober 2014, welke afwijkt van de kaart die eerst voor april 2015 bekend was gemaakt.
Als je kijkt naar de dekking op Ameland dan zie je dat die antenne in oktober ineens een groter bereik heeft. Idem aan de kust. Vraag me af waar 'm dat dan in zit. Andere tilt?Untouchablezz20 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:35:
[...]
Hmm, in Oktober nog steeds een gatenkaas waar ik woon. Hoef dus niet te hopen dat ik in September al van 4G kan genieten.
Verwijderd
Daar ga ik niet te diep op in, want dan wordt eea erg makkelijk te herleiden. Laat ik het zo zeggen, er zijn meerdere partijen die zowel voor KPN als Vodafone werken en niet per definitie in dienst zijn van één van beide operators.CyBeR schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 12:51:
WCDMA, mag ik vragen wat voor werk jij doet? Je lijkt in-depth informatie te hebben over meerdere operators namelijk. Of is dat gewoon zo'n, 'ik werk voor Vodafone maar praat ook met KPN engineers' verhaal?
Maar ik merk dat sommige mensen bepaalde voorstellingen hebben die zich niet laten bijstellen door de werkelijkheid. Zelf ben ik beheerder op een groot forum waar, vanuit een bepaalde categorie, zowel professionals als geinteresseerden welkom zijn. Soms hebben we onze handen vol aan het intomen van geinteresseerden, teneinde de profs hun interesse niet te laten verliezen, zie mijn eerdere opmerking over de bakker en zijn brood. Een dergelijk beleid mis ik een beetje op dit forum en dat kan een reden zijn waarom er zo weinig insiders zijn. Misschien een wijze les voor de volgende keer, want ik ben er een beetje klaar mee.
Misschien drukt Vodafone morgen wel op een magische knop waardoor er witte rook uit alle masten komt en er ineens op onverklaarbare wijze UMTS 900 is. Gewoon blijven hopen en je vooral niet van de wijs laten brengen
Gotcha.Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:52:
[...]
Daar ga ik niet te diep op in, want dan wordt eea erg makkelijk te herleiden. Laat ik het zo zeggen, er zijn meerdere partijen die zowel voor KPN als Vodafone werken en niet per definitie in dienst zijn van één van beide operators.
Tsja, dat heb je overal natuurlijk waar je mensen hebt die wel geïnteresseerd zijn in bepaalde zaken, en die op zich logisch na kunnen denken maar vervolgens daardoor tot conclusies komen die, omdat ze wel een beetje maar niet alle informatie hebben, niet correct zijn. Het is een valkuil die ik zelf probeer te vermijden maar waar je heel gemakkelijk in valt.Maar ik merk dat sommige mensen bepaalde voorstellingen hebben die zich niet laten bijstellen door de werkelijkheid. Zelf ben ik beheerder op een groot forum waar, vanuit een bepaalde categorie, zowel professionals als geinteresseerden welkom zijn. Soms hebben we onze handen vol aan het intomen van geinteresseerden, teneinde de profs hun interesse niet te laten verliezen, zie mijn eerdere opmerking over de bakker en zijn brood. Een dergelijk beleid mis ik een beetje op dit forum en dat kan een reden zijn waarom er zo weinig insiders zijn. Misschien een wijze les voor de volgende keer, want ik ben er een beetje klaar mee.
Uiteindelijk staan er sowieso bijna alleen speculaties in dit topic. Heb ik al een keer eerder gezegd, vooral over m'n eigen uitspraken
Vodafone nodigt het trouwens wel een klein beetje uit, al die speculatie, met haar bijzondere uitrolstrategie waarbij je op het platteland van Friesland wel dekking hebt, maar op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam nog niet. Ook hun "Oktober 2014"-dekkingskaart roept vragen op: waarom op sommige punten de dekking zo snel toeneemt (kijk maar op Ameland bijvoorbeeld).
Het is een beetje een uitzending van Pauw en Witteman net nadat er een vliegramp is geweest, dan komen allerlei mensen aan het woord die eigenlijk ook niet weten wat er speelt en daarmee praten ze dan een uitzending van een uur vol, en dat zijn dan nog specialisten... en hier zitten eigenlijk alleen hobbyisten, op een enkeling die ergens in de mobiele telecomwereld werkt
Ikzelf zou weleens willen weten welke hardware er nou precies is en hoe die nou werkt. Welke hardware zit er nou in zo'n basisstation, hoe verloopt het signaal en wat gebeurt er nog allemaal in of bij de antenne?
Mijn kennis is verder helaas beperkt tot wat ik van algemene radiotechniek weet. Daarnaast nog wat specifieke dingen over GSM, maar daarna houdt het snel op. Dus, WCDMA, ik sta open voor alle kennis die je wil delen. Jammer als je er nu al klaar mee zou zijn
Het is een beetje een uitzending van Pauw en Witteman net nadat er een vliegramp is geweest, dan komen allerlei mensen aan het woord die eigenlijk ook niet weten wat er speelt en daarmee praten ze dan een uitzending van een uur vol, en dat zijn dan nog specialisten... en hier zitten eigenlijk alleen hobbyisten, op een enkeling die ergens in de mobiele telecomwereld werkt
Ikzelf zou weleens willen weten welke hardware er nou precies is en hoe die nou werkt. Welke hardware zit er nou in zo'n basisstation, hoe verloopt het signaal en wat gebeurt er nog allemaal in of bij de antenne?
Mijn kennis is verder helaas beperkt tot wat ik van algemene radiotechniek weet. Daarnaast nog wat specifieke dingen over GSM, maar daarna houdt het snel op. Dus, WCDMA, ik sta open voor alle kennis die je wil delen. Jammer als je er nu al klaar mee zou zijn
Ik sluit helemaal aan bij Sorcerer, we waarderen je input van harte! Je hoeft uiteraard niet in te gaan in de provider specifieke instellingen, maar we zouden al heel erg blij zijn met algemene (technische) info.
Raar statement. Wij speculeren gewoon vanuit onze onwetendheid. Snap niet waarom dat je irriteert. Elke vorm van input die verder gaat dan speculeren wordt juist gewaardeerd.Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:52:
[...]
Maar ik merk dat sommige mensen bepaalde voorstellingen hebben die zich niet laten bijstellen door de werkelijkheid. Zelf ben ik beheerder op een groot forum waar, vanuit een bepaalde categorie, zowel professionals als geinteresseerden welkom zijn. Soms hebben we onze handen vol aan het intomen van geinteresseerden, teneinde de profs hun interesse niet te laten verliezen, zie mijn eerdere opmerking over de bakker en zijn brood. Een dergelijk beleid mis ik een beetje op dit forum en dat kan een reden zijn waarom er zo weinig insiders zijn. Misschien een wijze les voor de volgende keer, want ik ben er een beetje klaar mee.
Misschien drukt Vodafone morgen wel op een magische knop waardoor er witte rook uit alle masten komt en er ineens op onverklaarbare wijze UMTS 900 is. Gewoon blijven hopen en je vooral niet van de wijs laten brengen
Omdat Vodafone vorige week zei dat ze de eerste zouden zijn, maar niet dus.Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 22:27:
[...]
Waarmee te laat? Ook Vodafone schiet regelmatig mooie marketing verhalen de wereld in. Wat ik met mijn technisch oog lees is dat men namelijk eerst begint met het "in de lucht brengen" van LTE op de 1800 band en dat men daarmee de weg opent voor 4G+. Nergens lees ik, en daar kan dus ook niemand zich op beroepen, dat KPN daadwerkelijk 4G+ gaat aanbieden vanaf 1 juli.
Mooi voorbeeld van een persbericht wat op verschilende wijzen te interpreteren is en mooier klinkt dan het in werkelijkheid is. Ook dit kan weer een Single RAN verhaal worden (of eigenlijk MSR) waarbij GSM en LTE via dezelfde 1800-radio naar buiten gaan, net als GSM/UMTS op 900. Ik vraag me alleen af waar ze die extra GSM unit dan kwijt moeten, de kasten zitten inmiddels namelijk al behoorlijk vol.
[ Voor 29% gewijzigd door MarcoC op 18-06-2014 15:04 ]
Mag ik vragen welk forum dat is? Mag ook via DM als je liever hebt.Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:52:
[...]
Zelf ben ik beheerder op een groot forum waar, vanuit een bepaalde categorie, zowel professionals als geinteresseerden welkom zijn.
[...]
En ik ben blij met je bijdragen
[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 18-06-2014 16:52 ]
@MarcoC: wat WCDMA zegt is dat ze nog niet de dienst lanceren, maar starten met de basis die nodig is voor de dienst. Da's ook wat MobileWorldLive erover zegt: http://www.mobileworldliv...-foundations-lte-advanced
Vodafone geeft zelf aan dat ze er ook snel mee beginnen:
http://www.4gdekking.nl/n...vatieve-speelse-provider/
Vodafone heeft een deel van die basis al omdat ze in een deel van het land al LTE op 2 banden uitzenden. Mogelijk kunnen zij ook redelijk snel al wat activeren, maar speculatie-alarm!
Vodafone geeft zelf aan dat ze er ook snel mee beginnen:
http://www.4gdekking.nl/n...vatieve-speelse-provider/
Vodafone heeft een deel van die basis al omdat ze in een deel van het land al LTE op 2 banden uitzenden. Mogelijk kunnen zij ook redelijk snel al wat activeren, maar speculatie-alarm!
Ik werk sinds gisteren in Zwijndrecht. Ook hier maar één balkje 4G met een hogere 3G-snelheid.
Naast een snelweg op een bedrijventerrein. Mijn mening over Vodafone zakt helaas steeds verder weg.
Ik zit thuis sinds maandag ook op H i.p.v. H+. Niet best allemaal.
Naast een snelweg op een bedrijventerrein. Mijn mening over Vodafone zakt helaas steeds verder weg.
Persbericht van Vodafone: http://over.vodafone.nl/n...ar-uit-meer-dan-50-steden
Lijkt een reactie op de KPN-aankondiging
.
Lijkt een reactie op de KPN-aankondiging
Alleen geeft Vodafone daarbij het verschil aan tussen "dit kunnen gaan gebruiken" zoals KPN dat zegt en het werkelijk inschakelen hiervan op het netwerk. Zoals Vodafone aangeeft hebben ze best al op veel plaatsen een aanvullende dekking gerealiseerd van 4G1800 naast 4G800. Ze zijn dus werkelijk in staat werkelijk heel snel een 4G+ dekking te lanceren in de belangrijkste (50) steden. Dat "werkelijk" zal voor KPN langer gaan duren.
Ze geven aan dat in september de eerste 4G+ toestellen op de markt komen.
Verder ip de frontpage nieuws over de intentie van Vodafone om waar dit kostenefficient lukt met 4G de vaste verbindingen op het platte land aan te vullen: nieuws: Vodafone test 4g als alternatief voor vast internet op platteland
Ze geven aan dat in september de eerste 4G+ toestellen op de markt komen.
Verder ip de frontpage nieuws over de intentie van Vodafone om waar dit kostenefficient lukt met 4G de vaste verbindingen op het platte land aan te vullen: nieuws: Vodafone test 4g als alternatief voor vast internet op platteland
[ Voor 12% gewijzigd door ucsdcom op 19-06-2014 18:18 ]
H ipv H+ was hier ook vlak nadat een antenne was omgebouwd. Wellicht wordt er nog getest/getweakt op jouw antenne. Nog even geduld dusBDHowner schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:47:
Ik werk sinds gisteren in Zwijndrecht. Ook hier maar één balkje 4G met een hogere 3G-snelheid.
Wel erg vreemd ja, de 4G-snelheden op sommige plekken. Over het algemeen ben ik wel blij met de betere latency en batterijduur, dus ik laat hem op 4G staan!
Ik denk dat het 4G in het buitengebied persbericht gewoon een extra reactie is op KPN. Ik zie beide aanbieders nog niet met een oplossing komen, anders had KPN het al lang, ze hebben immers landelijke dekking. Het is gewoon niet rendabel genoeg voor de provider om een groot/onbeperkte bundel aan te bieden tegen een redelijke prijs (ik denk < 100 euro).ucsdcom schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 18:18:
Ik zie eerder Tele2 zulke abonnementen aanbieden.
Ben benieuwd welk persbericht KPN morgen de deur uit doet
Vandaag een paar uurtje zeer sterk 4G gehad thuisSorcerer8472 schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 18:27:
[...]
H ipv H+ was hier ook vlak nadat een antenne was omgebouwd. Wellicht wordt er nog getest/getweakt op jouw antenne. Nog even geduld dus
Wel erg vreemd ja, de 4G-snelheden op sommige plekken. Over het algemeen ben ik wel blij met de betere latency en batterijduur, dus ik laat hem op 4G staan!
Helaas weer weg nu, maar dat is ook niks nieuws, dat heb ik vaker gelezen...
Twee weekjes wachten, dan staat ie volgas aan
Bij mij thuis had ik van de week een halve dag 4G, een dag later weer opnieuw 4G sindsdienBDHowner schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:24:
[...]
Vandaag een paar uurtje zeer sterk 4G gehad thuis.
Helaas weer weg nu, maar dat is ook niks nieuws, dat heb ik vaker gelezen...
goede verbinding.
Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
Is 4G ook te herkennen aan de geactiveerde EDGE mogelijkheid of hoeft dit niet altijd zo te zijn?
Vodafone heeft EDGE al geactiveerd sinds ver voordat ze een 4G-netwerk hadden, dus nee.
Dat hoeft niet zo te zijn, thuis zit ik in 4G gebied maar ik heb enkel GPRS op GSM modus.Jassy schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 09:32:
Is 4G ook te herkennen aan de geactiveerde EDGE mogelijkheid of hoeft dit niet altijd zo te zijn?
Oke.. Ik heb namelijk alleen nog maar EDGE gezien in 4G gebieden, vandaar dat ik het vraag. EDGE is dus nog lang niet zo vanzelfsprekend als bij KPN het geval is.
Bij KPN is dat idd het geval, EDGE = een omgebouwde mast.
Vodafone heeft idd nog veel GPRS, ik heb nog geen EDGE gezien in mijn omgeving, ook niet op 4G masten.
Vodafone heeft idd nog veel GPRS, ik heb nog geen EDGE gezien in mijn omgeving, ook niet op 4G masten.
Ik wel hoor. Zie regelmatig EGDE in plaats van GPRS en dan zie ik na een paar weken 4G. Niet per definitie maar er is dan in ieder geval iets gebeurd. Gezien er veel werkzaamheden plaats vinden voor eind september kan het zo maar zijn.
Hier in de wijk al maanden Erge, maar nog steeds H ontvangst (met een beetje geluk).
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.