[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.425 views

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-11 12:35

netblade

Sunrise

Nou kleine update, ik weet niet of het aan de prepaid kaart ligt of aan het netwerk, maar de snelheden zijn in vergelijking met KPN en T-Mobile onder de maat, ik krijg er 10/10 uit op z'n max (3G gaat even een heel stukje harder mits je in 28/42mbit gebied zit, op 14mbit hou je er ook maar 5 van over). Voordeel is wel dat het toestel hier in huis altijd op 4G staat waar KPN en T-Mobile nog wel eens terug willen gaan naar 3G. Vreemd vind ik wel dat ik op 2G gegooid wordt zodra ik ga bellen.
Zo'n Air-Antenne geeft trouwens wel een belachelijk ver bereik, in het centrum had ik nog steeds bereik met (vermoed ik) de mast in mijn woonwijk, nu waren dat 1 á 2 streepjes maar toch, ik denk dat ze qua uitzendvermogen wel wat verder uitstralen dan de kathrein antennes van T-Mobile en KPN. Ik ga van de week wel even verder met testen maar ik zie nu al dat er nog een hoop moet gebeuren in deze regio, ik kreeg zelfs in een winkel GPRS te zien waar nog geen whatsappje over te versturen was dus daar heb je niet zo veel aan. Kortom er is nog werk aan de winkel voor Vodafone in het groene hart.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Welke mast staat in je woonwijk dan? Heb het idee dat er een paar zijn met normaal/veel vermogen maar ook een hele zooi op lager vermogen.

Blijft jammer dat Vodafone niet even een technicus laat reageren hier, tis niet zo dat ze bedrijfsgeheimen hoeven te vertellen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• netblade

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 16:28:
Welke mast staat in je woonwijk dan? Heb het idee dat er een paar zijn met normaal/veel vermogen maar ook een hele zooi op lager vermogen.

Blijft jammer dat Vodafone niet even een technicus laat reageren hier, tis niet zo dat ze bedrijfsgeheimen hoeven te vertellen.
Er staan er twee naast elkaar, de oude antennes en daarnaast de Air-Antennes die volgens mij nu alleen nog maar gebruikt worden voor 4G (of iemand is vergeten het knopje voor EDGE aan te zetten) Verderop bij het zeeman hoofdkantoor staat er ook 1 actief, wellicht dat ik die heb opgepikt vanaf het centrum maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het is dat het zulk rotweer is anders had ik wel even een paar foto's gemaakt. Het gaat in ieder geval om de mast op het winkelcentrum de Atlas in Kerk en Zanen (2408)

Ja ik ben daar ook wel benieuwd naar, sowieso wat meer duidelijkheid qua uitrol, want als dit landelijke dekking betreft bij Vodafone gaat er iets niet goed daar.

[ Voor 8% gewijzigd door netblade op 27-05-2014 16:35 ]

In Alphen? Ten noorden van het Europapark staat Vodafone LTE in het centrum. Ten noorden van bedrijventerrein De Schans in het zuiden staat er ook eentje.

Meer dan die 2 kon ik er niet vinden met wat snel rondklikken @ Antenneregister :+

• netblade

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 16:40:
In Alphen? Ten noorden van het Europapark staat Vodafone LTE in het centrum. Ten noorden van bedrijventerrein De Schans in het zuiden staat er ook eentje.

Meer dan die 2 kon ik er niet vinden met wat snel rondklikken @ Antenneregister :+
Ja klopt dat is de Atlas, en die ten noorden van de schans is het hoofdkantoor van de Zeeman. Dat zijn ook de enige twee masten die ik heb kunnen ontdekken van Vodafone tot dusver, daarom verbaast het me dat die masten een aardig goed bereik hebben.

ltemasten.nl klopt helaas nog niet, ik zie T-Mobile antennes staan waar het KPN hoort te zijn en KPN antennes waar Vodafone een UMTS mast heeft hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door netblade op 27-05-2014 16:50 ]

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:35

robertwebbe

Robert Webbe

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 16:28:
[...]
Dat heeft te maken met het concurrentie onderzoek van de NMA van een tijdje terug. Operators mogen niet met elkaar overleggen vanuit het oogpunt dat er anders afspraken gemaakt zouden kunnen worden. Ook andere communicatiemiddelen en -media moeten worden vermeden (zoals forums). Stel dat iemand van operator A vertelt dat ze over een bepaalde dienst, service of ontwikkeling niet of wel gaan doen, dan zou iemand anders van operator B, C, D dat ook kunnen lezen en daar naar kunnen gaan handelen. Het is misschien wat ver gezocht maar zo zijn de regels tussen de operators nu wel... Vandaar dat iedereen in deze business nu de lippen stijf op elkaar houdt.

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:27
Ik ben deze middag gaan twijfelen of ik wel een internetblox en 4G moet nemen.
Aan de ene kant is het erg verleidelijk, testen met 4G is wel interessant.
Ben de problemen op het T-Mobile netwerk meer dan zat en een langere batterijduur komt ook wel van pas :P
Maar 20,00 voor 1GB met versnelling van internet lijkt me wel duur.
Een soort van 'sneller door je kleine bundel heen'...

Wat denken jullie?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• netblade

netblade

Sunrise

timmie1 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 20:27:
Ik ben deze middag gaan twijfelen of ik wel een internetblox en 4G moet nemen.
Aan de ene kant is het erg verleidelijk, testen met 4G is wel interessant.
Ben de problemen op het T-Mobile netwerk meer dan zat en een langere batterijduur komt ook wel van pas :P
Maar 20,00 voor 1GB met versnelling van internet lijkt me wel duur.
Een soort van 'sneller door je kleine bundel heen'...

Wat denken jullie?
Zolang je geen speedtestjes uit gaat voeren zal het wel mee vallen, ik ben wel wat makkelijker geworden door 4G moet ik zeggen, alleen bij vrienden met slechte dekking en thuis gebruik ik nog wifi, verder waar mogelijk 4G. Maar die afweging is puur persoonlijk natuurlijk :)

• timmie1
netblade schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 20:38:
[...]
Zolang je geen speedtestjes uit gaat voeren zal het wel mee vallen, ik ben wel wat makkelijker geworden door 4G moet ik zeggen, alleen bij vrienden met slechte dekking en thuis gebruik ik nog wifi, verder waar mogelijk 4G. Maar die afweging is puur persoonlijk natuurlijk :)
Haha ja maar het is juist verleidelijk om speedtestjes te gaan draaien, juist omdat het 4G is. :9
Bovendien kijk ik onderweg best wel vaak video, streaming radio of maak ik gebruik van Skype.
Ik kom nu makkelijk aan 200mb/dag via *Bliep 365Kbit-tarief(Als het netwerk een beetje werkt).

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-11 06:12
De gebruikelijke update van de dekkingskaart:

800Mhz:
  • Uitbreiding ten westen van Venlo (Sevenum)
  • Uitbreiding in Sint Willebrord - Rucphen
  • Uitbreiding tussen Gorinchem en Utrecht (Schoonhoven, Oudewater)
1800Mhz:
  • -

• netblade

netblade

Sunrise

timmie1 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 20:46:
[...]

Haha ja maar het is juist verleidelijk om speedtestjes te gaan draaien, juist omdat het 4G is. :9
Bovendien kijk ik onderweg best wel vaak video, streaming radio of maak ik gebruik van Skype.
Ik kom nu makkelijk aan 200mb/dag via *Bliep 365Kbit-tarief(Als het netwerk een beetje werkt).
Hmm dan gaat het hard, die speedtestjes doe je na een week of wat niet meer, maar de overige zaken zul je denk ik meer gaan gebruiken. Ik stream nu ook veel vaker een aflevering via plex vanaf thuis naar mijn mobiel. En dat loopt wel aardig op ja qua dataverbruik :+
Zelf heb ik ook deezer ernaast en die zal meerdere nummers achter elkaar bufferen, ik denk dat spotify ditzelfde doet (ik gebruik tegenwoordig meestal rond de 3GB per maand met mijn abo). Misschien is een abo dan toch wat meer voor je geschikt, of Robin Mobile, maar dit gaat wat opfftopic

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-11 11:41

TMC

Gastje8 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 07:21:
De gebruikelijke update van de dekkingskaart:

800Mhz:
  • Uitbreiding ten westen van Venlo (Sevenum)
  • Uitbreiding in Sint Willebrord - Rucphen
  • Uitbreiding tussen Gorinchem en Utrecht (Schoonhoven, Oudewater)
1800Mhz:
  • -
Opvallend dat de kaarten met 'verwachte dekking' weg zijn.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:41

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Afgelopen weekend gebruik gemaakt van het 4G netwerk op het circuitpark in Zandvoort... hele verademing om met die snelheid foto`s door te sturen naar het thuisfront! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• TMC

TMC

Mijn accu wordt wel leeggeslurpt in gebieden waar net wel/net geen 4G is. Kan misschien ook komen omdat ik een iPhone 5 heb waardoor ik alleen 1800 MHz signaal kan ontvangen.

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:02
TMC schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:47:
[...]
Opvallend dat de kaarten met 'verwachte dekking' weg zijn.
Die zijn weg sinds Vodafone bekend maakte dat ze in september landelijk 4G hebben. :)
Nu moet je weer gokken wanneer je 4G kan ontvangen als je nog niet in een 4G gebied zit. :(

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-11 19:18
Dat is ook wel logisch: ze bieden landelijke dekking in september aan als tegenwicht tegen de landelijke dekking die KPN nu al heeft. Dat betekent dat de netwerkplanning en het uitrolschema vast zijn aangepast. De kaarten kunnen simpelweg niet meer kloppen, omdat je uitrol tempo van meer afhankelijk is dan alleen geld in masten pompen.

Ook willen ze het marketingtechnisch natuurlijk liever stil houden dat er ook in september nog best gaten in de 4G dekking zullen zitten. Bij KPN zaten die gaten er ook nog ookal was hun hele uitrol tempo al een jaar vantevoren aangepast. Inmiddels zijn de gaten bij KPN wel opgelost.

[ Voor 29% gewijzigd door ucsdcom op 28-05-2014 22:47 ]

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 12:58

The Wizard

Moderator Mobile
Vodafone heeft het wel over buitendekking, dat is een cruciaal verschil. Ze geven pas in 2015 de uitrol afgerond te hebben, dus er is niet zo heel veel veranderd.

De gaten bij KPN zijn nog steeds aanwezig, ik ken meer dan 10 lokaties die al lang omgebouwd zijn,maar nog steeds geen 4G.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:23

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Met m'n iPhone 5 sinds deze week ook 4G dekking thuis. :) Postcode 5653, eigenlijk net buiten het gebied dat Vodafone aangeeft als 4G op 1800MHz, maar ik woon op de 8e verdieping, dat scheelt. :+

Haalde net mooi 25mbps down en 5mbps up, volgens mij precies de limiet van mijn abbo. (BSW + 4G Blox)

[ Voor 21% gewijzigd door --MeAngry-- op 29-05-2014 13:16 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• ucsdcom
Zo nu na KPN ook T-Mobile om is met HD voice/AMR-WB codec gaat ook eindelijk Vodafone mee.

nieuws: Vodafone gaat betere geluidskwaliteit telefoongesprekken landelijk invoeren

Hoe zat het ook alweer met de onderlinge afspraken via forums en websites? ;) Vodafone had dit echt nog niet zelf aangezet als T-Mobile niet overstag was gegaan.

NB: wie voor prepaid 4G aan wil zetten sms't simpelweg "4G aan" naar 4000 en voor het uitschakelen sms je "4G uit" naar 4000.

Op dit moment is er helaas een storing, waardoor aanmelden voor 4G niet lukt via sms.

[ Voor 19% gewijzigd door ucsdcom op 29-05-2014 19:07 ]

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-11 15:01
In het artikel staat dat er al weken getest wordt en zoiets zet je niet zomaar aan. Er gaan maanden vooraf aan zo'n change. ;)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Prachtig om te zien dat er mensen zijn die denken dat het een kwestie is van "even" aanzetten :)
Zoals SafariFlow al zegt, er gaan maanden aan vooraf. En de beslissing daarover ligt nog veel verder terug.
Vodafone zei niet zo lang geleden nog dat ze nog niet bezig waren met UMTS900. Kunnen we er vanuit gaan dat dat ook nog heel ver weg is dus ;)

denk eigenlijk dat UMTS900 een stuk lastiger is nog :+

• ucsdcom
Noem me dan maar naief daarin. 8)7 Ik ging er vanuit dat je in de gebieden waar de masten zijn omgebouwd de infrastructuur wel hebt liggen en dat deze vanaf de bouw geschikt is voor HD telefonie via in ieder geval 3G. Knopje om en klaar......Dat blijkt gezien jullie reacties dus niet het geval.

Is dat waarom ze het nu testen noemen: beschikbaar in de omgebouwde gebieden en niet op oude masten? Dat lijkt mij een logische keuze. Mijn verwachting was dat Vodafone meteen bij de introductie door KPN er wel mee aan de slag was gegaan. Nadeel wat Vodafone had was de mindere beschikbaarheid van 3G ten opzichte van de vele 3G en extra 3G only opstelpunten van KPN. Dat T-Mobile er ook mee komt had ik voor de omgebouwde 3G locaties en op de 3G 900 frequenties nog verwacht. Van Vodafone had ik niet verwacht dat ze nu al met HD voice zouden gaan komen.

[ Voor 4% gewijzigd door ucsdcom op 29-05-2014 19:18 ]

Denk dat oude masten het ook prima aankunnen, evt. na een update van software.

Gisteren kwam ik in Amsterdam trouwens gelijk uit op 3G toen ik op 4G zat en ging bellen. Dataverbinding bleef het gewoon doen. Lijkt me ook wel verstandig met zo'n druk 2G-net dat je niet al je 4G-gebruikers (die vroeger vaak nog grotendeels via 3G belden) ineens naar 2G gooit :+

• Jassy
  • Laatst online: 21:52
Gezien het feit dat je met Vodafone bij bellen nu niet direct meer terug valt naar 2g was voor mij een indicatie dat er iets aan zat te komen. Dit is al een paar maanden zo. Voorheen viel je altijd terug op 2g.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hier in Zwolle ga je gewoon terug op het G netwerk als je belt. Jij zit dan vanaf Sittard naar beneden?

Hoi!

• Jassy
Nee, oost Nederland. Eergister heb ik gebeld en er bewust op gelet. Er was geen directe terugval meet naar 2g. Hij valt natuurlijk wel naar 2g als het 3g signaal weg valt.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 08:59:
Denk dat oude masten het ook prima aankunnen, evt. na een update van software.

Gisteren kwam ik in Amsterdam trouwens gelijk uit op 3G toen ik op 4G zat en ging bellen. Dataverbinding bleef het gewoon doen. Lijkt me ook wel verstandig met zo'n druk 2G-net dat je niet al je 4G-gebruikers (die vroeger vaak nog grotendeels via 3G belden) ineens naar 2G gooit :+
Het is ook zeker niet Single RAN gerelateerd, KPN had het al een tijd actief voordat de 4G ombouw plaats vond.

Het is wel een goede zaak van Vodafone, straks kun je met iedereen HD bellen :). T-Mobile <--> KPN werkt al goed, dus nu nog Vodafone erbij en het plaatje is compleet.

EWK schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 09:21:
Hier in Zwolle ga je gewoon terug op het G netwerk als je belt. Jij zit dan vanaf Sittard naar beneden?
In Utrecht ook gewoon terug naar 2G, ook al sta je naast een 2G/3G-mast met dus uitstekend signaal op 3G :P

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 13:01
In Den Haag ook nog steeds gewoon terug naar 2G als je belt.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:48
In Harderwijk wel 3G fallback, tenzij het signaal net te zwak is, dan fallback naar 2G voor voice. Was mij ook al een paar keer opgevallen.

• netblade

netblade

Sunrise

Je valt alleen terug op 3G als je op een omgebouwde mast zit waar meer dan alleen 4G LTE over wordt uitgezonden, hier in Alphen ga je nog terug naar GPRS als je gaat bellen, waarschijnlijk omdat er maar heel weinig nieuwe masten geplaast zijn.

Nee, er zijn ook omgebouwde masten waar je direct terugvalt op 3G. Ook bij een 2G/3G/4G-AIR-antenne hier gebeurt dat.

• netblade

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 10:47:
Nee, er zijn ook omgebouwde masten waar je direct terugvalt op 3G. Ook bij een 2G/3G/4G-AIR-antenne hier gebeurt dat.
Dan denk ik dat ze het hier nog niet hebben uitgerold, maar goed iig dat de gesprekskwaliteit bij Vodafone ook omhoog gaat, dat doet het gesprek veel goeds :)

Euh, 2G bedoelde ik daar :+

• Jassy
netblade schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 10:26:
Je valt alleen terug op 3G als je op een omgebouwde mast zit waar meer dan alleen 4G LTE over wordt uitgezonden, hier in Alphen ga je nog terug naar GPRS als je gaat bellen, waarschijnlijk omdat er maar heel weinig nieuwe masten geplaast zijn.
De mast waar ik gebruik van maak is 100% zeker niet omgebouwd en toch blijf ik op 3G met bellen.

• netblade

netblade

Sunrise

Jassy schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 11:25:
[...]

De mast waar ik gebruik van maak is 100% zeker niet omgebouwd en toch blijf ik op 3G met bellen.
Hmm een beetje als met de uitrol van 4G dus, sommige masten / gebieden wel, andere gebieden dus niet. Beetje jammer

Gaat straks toch 3G worden gok ik, aangezien elke provider uiteindelijk 2G wil opdoeken en ook HDVoice gaat aanbieden. De vraag is alleen wanneer. Nu maakt het voor de eindgebruiker niks uit of ze via 2G of 3G bellen.

• netblade

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 13:10:
Gaat straks toch 3G worden gok ik, aangezien elke provider uiteindelijk 2G wil opdoeken en ook HDVoice gaat aanbieden. De vraag is alleen wanneer. Nu maakt het voor de eindgebruiker niks uit of ze via 2G of 3G bellen.
Hmm heeft vodafone niet heel veel m2m installaties hangen, in mijn meterkast hangt er ook een 'slimme' meter met Vodafone erin. Dan kun je niet zomaar het 2G netwerk geheel opdoeken volgens mij

• Jassy
Ik wou zeggen... 2G opdoeken gaat niet gebeuren. Eerder doeken ze 3G op totdat VoLTE is ingeburgerd.

Ik bedoel het verhaal dat ik al 200x eerder heb verteld en niet nog een keer ga vertellen dus.

• netblade

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 14:16:
Ik bedoel het verhaal dat ik al 200x eerder heb verteld en niet nog een keer ga vertellen dus.
Haha ik ga wel even terugzoeken thanks iig :)

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:39

RnB

Experts: als ik op bepaalde plekken een andere verbinding heb dan anders (3g/E/gprs ipv 4g/3g), komt dit dan door werkzaamheden of is dit een voorbeeld van slechte instellingen van de apparatuur?

Ik vind namelijk dat de verbindingen ontzettend instabiel en onvoorspelbaar zijn. Dat er niet overal 4g voor handen is, begrijp ik. Maar dat ik dan vaak terugval op een E of gprs verbinding, terwijl er wel 3g voor handen zou moeten zijn, vind ik heel erg vervelend. Dit weet ik, omdat ik voor de 4g activatie, op die locaties een prima 3g verbinding had.

Een ander voorbeeld van vandaag: een constante 3g verbinding op Schiphol plaza, waar ik normaal (zelfs vanochtend nog) een goede 4g verbinding heb. Daarnaast heb ik op NS station Blaak de ene keer een goede 4g verbinding, de andere keer No service en weer een andere keer een noodoproep verbinding. Zelfde geld voor vele plekken in Amsterdam/Rotterdam/Den Haag (geen fallback op 3G maar op E of gprs als er even geen 4g voor handen is).

Conclusie: het is allemaal erg rommelig qua bereik. :P

• TMC

TMC

Hoe is het bereik met 4G in Amsterdam? Aangezien 3G binnenshuis vaak erg brak is en ik hier verhalen las dat 4G 800 MHz prima is in Amsterdam...

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
RnB schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 15:30:
Experts: als ik op bepaalde plekken een andere verbinding heb dan anders (3g/E/gprs ipv 4g/3g), komt dit dan door werkzaamheden of is dit een voorbeeld van slechte instellingen van de apparatuur?

Ik vind namelijk dat de verbindingen ontzettend instabiel en onvoorspelbaar zijn. Dat er niet overal 4g voor handen is, begrijp ik. Maar dat ik dan vaak terugval op een E of gprs verbinding, terwijl er wel 3g voor handen zou moeten zijn, vind ik heel erg vervelend. Dit weet ik, omdat ik voor de 4g activatie, op die locaties een prima 3g verbinding had.

Een ander voorbeeld van vandaag: een constante 3g verbinding op Schiphol plaza, waar ik normaal (zelfs vanochtend nog) een goede 4g verbinding heb. Daarnaast heb ik op NS station Blaak de ene keer een goede 4g verbinding, de andere keer No service en weer een andere keer een noodoproep verbinding. Zelfde geld voor vele plekken in Amsterdam/Rotterdam/Den Haag (geen fallback op 3G maar op E of gprs als er even geen 4g voor handen is).

Conclusie: het is allemaal erg rommelig qua bereik. :P
Hier ben ik het volledig mee eens.

In de "Achterhoek" is het ook verre van stabiel. Ik heb op veel plaatsen LTE/4G verbinding. Deze is vaak 1 tot max 2 streepjes. Snelheid is niet al te hoog en de verbinding valt met regelmaat weg. Verder is het nog een kwestie van afwachten.. Bijna September en dan mag ik hopen dat het allemaal wat beter is.

• ucsdcom
Mogelijk is er toch iets ten positieve gaande: ik heb bij mij thuis ondanks het missen van 3G dekking nooit dataverkeer kunnen gebruiken via 2G/GPRS. Laat staan een speedtest.

Inmiddels kan ik kiezen uit 2G of 4G. 3G is nog altijd geheel afwezig. Vandaag heb ik voor het eerst succesvol een speedtest kunnen doen op EDGE/2G.

Onlangs las ik ergens een berichtje over alle ombouw en frequentie verdeel werkzaamheden. Daar werd terecht opgemerkt dat alle veranderingen doorgevoerd worden, terwijl de normale dienstverlening ook in stand moet blijven. Als je het zo bekijkt is het best knap wat de providers aan het doen zijn met beperkte hinder. Over een jaar is het netwerk van Vodafone vast ook een stuk stabieler (hoop ik tenminste).
Ik heb inmiddels dingen gehoord waardoor ik wat meer vertrouwen erin krijg. Denk dat het verhaal er richting september best wel eens heel anders uit kan zien.

Op 2G hebben ze volgens mij echt heel erg heftige QoS draaien zodat hun M2M (zoals pinautomaten) het blivjen doen, ook als je met een smartphone nauwelijks iets kunt aanvangen (op sommige drukke plekken is dat helaas het geval). Heb ook het idee dat 2G sneller voor mij is nu de 4G-blox aan staat, maar dat kan ook pure illusie en toeval zijn :P

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:04:
Ik heb inmiddels dingen gehoord waardoor ik wat meer vertrouwen erin krijg. Denk dat het verhaal er richting september best wel eens heel anders uit kan zien.

Op 2G hebben ze volgens mij echt heel erg heftige QoS draaien zodat hun M2M (zoals pinautomaten) het blivjen doen, ook als je met een smartphone nauwelijks iets kunt aanvangen (op sommige drukke plekken is dat helaas het geval). Heb ook het idee dat 2G sneller voor mij is nu de 4G-blox aan staat, maar dat kan ook pure illusie en toeval zijn :P
Wat heb je allemaal voor leuke dingen gehoord dan? ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• netblade

netblade

Sunrise

MensionXL schreef op zondag 01 juni 2014 @ 09:41:
[...]

Wat heb je allemaal voor leuke dingen gehoord dan? ;)
Daar ben ik ook wel benieuwd naar :)

• timmie1
netblade schreef op zondag 01 juni 2014 @ 18:06:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :)
Me too.
Het grootste, leukste wat ik zou kunnen verzinnen is onbeperkt-mb bundels, VoLTE of een grote prijsdaling. :9
Dat zou pas tof van ze zijn :P

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:18
Wat heb je daar nou aan? Ik heb liever een stabiel en betrouwbaar netwerk. Vodafone is op dit moment simpelweg dead last qua betrouwbaarheid. Als het even moeilijk wordt qua dekking is Vodafone de eerste die sneuvelt.

• Jassy
@MarcoC, dat ben ik met je eens en daar ben ik de laatste paar dagen ook behoorlijk achter gekomen. 11GB data is leuk, maar als ik telkens geen bereik heb, dan heb ik er ook niks aan. Ik heb daarom de stap toch maar gewaagd en ga voorlopig vaarwel zeggen tegen Vodafone.

• menalert
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 21:10
Ik ben sinds vrijdag overgestapt van vodafone 11gb naar Hi met 12GB internet (6GB maar verdubbelaar door KPN compleet). Het duurt mij te lang en op veel plekker nauwelijks ontvangst op 4G.

• TMC

TMC

Jassy schreef op maandag 02 juni 2014 @ 09:52:
@MarcoC, dat ben ik met je eens en daar ben ik de laatste paar dagen ook behoorlijk achter gekomen. 11GB data is leuk, maar als ik telkens geen bereik heb, dan heb ik er ook niks aan. Ik heb daarom de stap toch maar gewaagd en ga voorlopig vaarwel zeggen tegen Vodafone.
Ik zat zaterdag in een restaurant midden in Rotterdam naast het raam: enkel GPRS. Iemand anders met T-Mobile had gewoon vol 4G binnen. Dit begint me zo langzamerhand te irriteren.

• RnB

RnB

Same here.
Sinds mijn vriendin een 5S heeft (en dus op het 4G netwerk van T-mobile kan komen), ben ik eens erop gaan letten waar we een 4G verbinding hebben.
T-mobile doet het beter dan ik had verwacht, in de randstad (Amsterdam, Schiphol, Den Haag en alles ertussen) een prima 4G verbinding, soms beter dan die van Vodafone.
Buiten de randstad heb ik vaker een 4G verbinding dan haar, maar daar waar ik terugval op een nutteloze EDGE of gprs verbinding, heeft zij een goede 3G of nuttige EDGE verbinding. Ik heb haar nog niet zien terugvallen op een gprs verbinding en EDGE bij T-mobile is nog erg snel om wat standaard zaken te checken.

Mijn abonnement loopt in februari 2015 af, als Vodafone zijn zaken dan nog niet op orde heeft zoals ik ze graag zie, dan zal ik zeker overstappen op T-mobile (mede door de 10GB data mogelijkheid voor een prima prijs).

• MarcoC
Dat is wellicht nog wel het meest vervelende ja, dat 2G gewoonweg niet werkt met Vodafone. Ik kan me nog herinneren uit het tijdperk van mijn iPhone 2G dat het KPN 2G-netwerk voldoende was voor licht browsen en Nu.nl/9292 checken. Met Vodafone is dat simpelweg niet mogelijk. Twee problemen dus: netwerk valt snel terug op 2G en 2G werkt voor geen meter.

• ucsdcom
Het beste nieuws zou zijn als Vodafone het vermogen van de masten omhoog schroeft. Dan heb je in 1 keer een topdekking!

Andere redenen tot vreugde kan een landelijke 4G snelheidsverhoging en 3G op de 900 frequentie zijn.
Het zeer trage 2G is dan ook de reden dat mensen hier zich eigenlijk de hele tijd afvragen wanneer 3G900 eraan komt of wanneer 4G eindelijk op vol vermogen uit die masten komt (vlakbij waar ik woon staat een zendmast waarbij het heel erg duidelijk is dat hij wel 4G uitzendt, maar echt maar op 1 Watt ofzo, misschien nog net 10 Watt, maar niet veel meer) :P

Even een stukje speculatie: Vodafone had eerst een kaartje "April 2015" waarop de dekking in het hele land ineens beter was dan een stap eerder; alle bolletjes werden groter. Het lijkt erop dat de status van dat kaartje nu is vervroegd naar "September 2014". Ik gok dat ze dan nog niet de antennedichtheid bereikt hebben die eerst gepland stond voor volgend jaar april, maar dat dan wel "alle bolletjes groter worden", als je begrijpt wat ik bedoel. Groot genoeg voor "landelijke dekking" :P

Als ze dat eindelijk doen, dan betekent dat dat allerlei plekken waar je nu EDGE ontvangt (zoals ook indoor op de Oudegracht in Utrecht) eindelijk 4G gaan krijgen. Ik ontvang daar nu indoor zo'n -100 dBm EDGE en helemaal geen 4G terwijl ik 100% zeker weet dat diezelfde mast wel 4G800 heeft, en dat ook zie als ik naar die mast toe rij.

Het grote raadsel is waarom ze die antennes nu 4G laten uitzenden op maar een paar Watt per sector. Want als ze allemaal op vol vermogen zouden zenden dan zou je inderdaad volgens mij echt een vrij goede dekking al hebben, ipv dat 4G800 nu wegvalt vóórdat 3G2100 van dezelfde mast wegvalt! Zijn ze zo bang voor een hoge stroomrekening?...

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het verschilt wel per mast/regio. Ik ontvang de antenne op 5 km afstand met enkele grote gebouwen ertussen, die mast zend dus wel met vol vermogen. Misschien hebben ze (nog) problemen met frequency hopping tussen de masten in de dichterbevolkte gebieden waardoor ze alleen nog "eilandjes" uitzenden.

Pure speculatie natuurlijk :)

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-11 11:11
Vodafone is van de grote drie wel degene die waarschijnlijk wel het meest afhankelijk is van zijn 2G(-only) userbase.
Ze hebben veruit het grootste klantenbestand voor M2M (Machine to Machine) toepassingen, welke in de veruit de meeste gevallen verbonden zijn met 2G.

Een kleine greep uit hun klantenbestand:

- Het landelijke OV-Chipkaart systeem (zowel de in- en uit check gedeelte alsmede het oplaadsysteem)

- Het gros van de (mobiele) PIN apparaten, maar bijvoorbeeld óók geldautomaten.

- Er zijn ook veel 'slimme' (energie)meters in de meterkast welke via Vodafone's GPRS netwerk verbonden zijn met de energieleverancier.

- Tegenwoordig zijn er een hoop 'interactieve' reclameborden, welke je vooral kunt vinden in tram/bus hokjes. De meeste zijn draadloos verbonden via Vodafone's 2G (GPRS) netwerk om zo van tijd tot tijd nieuwe content binnen te kunnen halen.

Zo zie je maar dat Vodafone zijn 2G netwerk uitermate belangrijk is en vooral Vodafone in vergelijking met de andere twee providers nog geen reden ziet om hun 2G netwerk (op termijn) uit te schakelen.

Ook is dit trouwens een van de achterliggende gedachten van KPN voor het uitrollen van een CDMA450 netwerk.
Ten eerste om hun 2G (en 3G/4G) netwerk te kunnen ontlasten, zodat deze in de toekomst kan worden afgebouwd en uiteindelijk volledig kan worden uitgeschakeld.
Daarnaast wil KPN beter kunnen concurreren met vooral Vodafone's M2M markt, aangezien KPN's CDMA450 netwerk op bepaalde vlakken toch beter kan zijn voor dit soort toepassingen, zoals hogere snelheden.
De samenwerking met Alliander geldt als de grote kick-off van hun netwerk en moet andere partijen aanmoedigen om ook met KPN in zee te gaan voor M2M toepassingen.

Anyway, om niet teveel door te gaan op KPN (aangezien dit toch een Vodafone topic blijft) zal hier verder niet zoveel meer over doorgaan.
Misschien toch tijd voor een apart KPN CDMA topic?
In ieder geval past dit beter in KPN's (voornamelijk 4G) topic op GoT.

Ook verklaren Vodafone's M2M toepassingen trouwens waarom internet via 2G niet tot nauwelijks mogelijk is; er wordt namelijk zoals eerder in dit topic al is gerept, een enorme QoS toegepast, welke M2M toepassingen zowel voorrang als méér timeslots/capaciteit geven boven consumenten.

Ik denk dat Vodafone, zoals Sorcerer al speculeerde, met de aankondiging van een versnelde uitrol van hun 4G netwerk, ze het 'toekomstige' kaartje van April 2015, hebben verschoven naar september 2014.
Rond die tijd gaan er dan denk ik een hoop nieuwe dingen gebeuren en zullen we er wat meer vertrouwen in krijgen. :)
The Wizard schreef op maandag 02 juni 2014 @ 19:40:
Het verschilt wel per mast/regio. Ik ontvang de antenne op 5 km afstand met enkele grote gebouwen ertussen, die mast zend dus wel met vol vermogen. Misschien hebben ze (nog) problemen met frequency hopping tussen de masten in de dichterbevolkte gebieden waardoor ze alleen nog "eilandjes" uitzenden.

Pure speculatie natuurlijk :)
Een mast met 1 Watt op 5 km afstand ontvangen kan ook hoor :P Vergeet niet dat 1 Watt op je telefoon maar 20 dB minder is dan 100 Watt van dezelfde antenne. Dus -90 dBm wordt -110 dBm en dat werkt nog prima...

Mensen denken altijd dat vermogen zo ontzettend belangrijk is, maar dat valt allemaal wel mee :P

Ware het niet dat je toch wel veel meer masten nodig zou hebben om dekking te verzorgen met 1 Watt dan met 100+ Watt, dus dat ga je zeker ook merken straks. Ben heel benieuwd naar de vorderingen over 3 maanden!

En ook of ze dan een beetje een oplossing voor hun 2G-dilemma gaan presenteren, want dat hebben ze langzaamaan wel nodig om hun klanten ook indoor goede dekking te bieden! Voor hun 4G-klanten gaat dat denk ik grotendeels wel lukken, maar hun 3G-klanten? ...

[ Voor 11% gewijzigd door Sorcerer8472 op 03-06-2014 00:37 ]

• bartzw
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-02 13:04
Wat betreft de 4g indoor dekking heb ik wat grappigs geconstateerd, op mijn werk (bunker, Krommenie) heb ik 3 streepjes gprs. Nou merk ik dat wanneer ik ga bellen hij soms overschakelt naar 4g (1 soms 2 streepjes) om vervolgens weer terug te schakelen naar gprs of helemaal geen data. Daarna wordt het gesprek gestart. Iemand die mij kan uitleggen wat er dan precies gebeurd?

• timmie1
ucsdcom schreef op maandag 02 juni 2014 @ 19:06:

Andere redenen tot vreugde kan een landelijke 4G snelheidsverhoging...
Wat zou je met een nog hogere snelheid moeten doen? Sneller door je bundel heen? Eerst die bundels veel groter! Die 1 en 2gb bundels zijn allemaal nog berekend op HSDPA-snelheden, met huidige lte-snelheid kan ik die al in 2 a 3 dagen opmaken.

Ik weet niet waar de rest komt, maar ik heb in Rotterdam en Den Haag nog niet minder dan 1 streep LTE gezien. Ook met de trein richting het zuiden vaak 4G gezien. Hier in en om huis ook 2 streepjes, en ik woon nog redelijk landelijk ook.

Al is extra bereik en capaciteit altijd mooi meegenomen.

• TMC

TMC

Vandaag ineens 4G in Tilburg met iPhone 5. Stond al weken op de kaart, alleen werkt nu pas. Zou Vodafone het vermogen langzaam aan het opschroeven zijn?

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:11
Als ik hier naar de supermarkt loop zit ik op 0 streepjes 4G, -buiten- :/. Voor de randstad wel een schande eigenlijk.

Ook geeft Vodafone bij mij aan dat het 15 Mbps probleem opgelost is (ik heb al 3x gezegd van niet, een toggle van 15 naar 45 Mbps thuis vind ik geen "tijdelijke drukte"). Inmiddels zeggen ze al "15 Mbps is snel zat toch?" Ja, 5 Mbps ook, dus heb ik geen 4G nodig op deze manier (ik wou 4G vooral voor het betere bereik eigenlijk, maar dat is ook zeker niet het geval voorlopig) -_-.

Ik had toevallig gisteren nog teruggestuurd dat als het zo door blijft gaan, ik in november naar Hi of T-Mobile overstap. Het netwerk is gewoon zo zwakjes overal...

Ik zou het ook gewoon prima vinden als je 100-200/384 kbps haalt op 2G, maar vaak is 20-40 kbps al moeizaam. Buiten dat is er op het gebied van My Vodafone ook heel veel erg brak. Er staat bij mij al een jaar dat mijn "recent " bijgewerkte gegevens binnenkort aangepast worden, de limiet voor het buitenland is niet aan te passen door een storing, je buiten-bundel kosten zijn elke keer niet te laden (ook in de Android app).

Het is het allemaal gewoon net niet voorlopig.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:48
Vodafone is het nieuwe T-Mobile van een paar jaar geleden aan het worden zo. Ik wacht september nog even af, ik ben in Oktober contractvrij. Misschien toch maar naar Hi overstappen..

Verwijderd

Het valt me op dat de AIR antennes nogal de hemel ingeprezen worden. Ze zijn wellicht efficienter, er hoeven immers maar de helft feeders gebruikt te worden, aangezien de radiounit (voor 1 van de 2 banden) in de antenne zit. De techniek is vandaag de dag echter dusdanig dat het qua gebruik in de praktijk echt heel weinig uitmaakt hoor. Bovendien, als er een keer een storing is dan moet een complete antenne worden vervangen en daar heeft dan ook de andere band last van. Stel dat het actieve deel van een hoge band AIR antenne (UMTS) uitvalt, dan ligt LTE1800 tijdens de vervaning ook plat. Bij de 'oudere' systemen heb je daar geen last van. Daarnaast is de vervanging van een complete antenne (inclusief kraan, etc) natuurlijk een stuk duurder dan het vervangen van een enkele unit. De kans bestaat dan ook dat men daar weer vanaf gaat stappen, maar dat is slechts een onderbuik gevoel.

Ook over het "betere bereik" gesproken, het kan wel zo zijn dat het signaal ineens een stuk sterker is, maar de vraag is of het mobieltje dezelfde weg even goed af kan leggen. Als dat al zo is, dan is de cel dus ineens groter geworden en de vraag is of dat niet conflicteert met aangrenzende cellen, alles valt of staat bij radioplanning en je kunt cellen niet zomaar gaan oprekken.

Verwijderd

TMC schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 21:23:
Vandaag ineens 4G in Tilburg met iPhone 5. Stond al weken op de kaart, alleen werkt nu pas. Zou Vodafone het vermogen langzaam aan het opschroeven zijn?
Ook dit over vermogen is een spookverhaal. Er is veel mogelijk met de gebruikte apparatuur, maar in de praktijk hangt het vermogen af, laat ik het even simpel zeggen, het aantal frequenties per antenne. Meestal zijn dit er maximaal 4, soms worden er maar 3 gebruikt en dan is het vermogen wat hoger. Dat is niet zomaar van 1 naar 40 Watt te schroeven, dus als er al verschillen merkbaar zijn dan is er simpelweg een nieuwe mast in de lucht :)

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-11 06:12
Update dekkingskaart:

LTE800:
  • Uitbreiding ten westen van Emmeloord
  • Emmer-Compascuum
LTE1800:
  • Emmer-Compascuum

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik zie dat sinds de update dat er nu 2 grote stroken niet gedekt zijn in mijn wijk terwijl dat de vorige weken slechts enkele stippen waren. Mijn huis valt nu net buiten de dekking en als ik binnenshuis naar 4G zoek vind ik geen netwerk meer, alleen als ik buiten sta. Terwijl 2G nu wel weer 2 -3 bolletjes ontvangst heeft (van de 5). Hoera, de femtocel kan de deur uit.
bartzw schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 17:09:
Wat betreft de 4g indoor dekking heb ik wat grappigs geconstateerd, op mijn werk (bunker, Krommenie) heb ik 3 streepjes gprs. Nou merk ik dat wanneer ik ga bellen hij soms overschakelt naar 4g (1 soms 2 streepjes) om vervolgens weer terug te schakelen naar gprs of helemaal geen data. Daarna wordt het gesprek gestart. Iemand die mij kan uitleggen wat er dan precies gebeurd?
2G overbelast en terug naar 4G om daarna op een andere cel een retry te doen?

@WCDMA: ik vraag me af of er dan niet een onsite reparatie mogelijk is, lijkt me efficiënter en is vast over nagedacht? Moet het wel niet regenen en de andere band moet ook offline. Afhankelijk van hoe vaak die componenten stuk gaan kan het alsnog efficiënter zijn om deze antennes te nemen (makkelijkere montage) en die dure vervanging die ene keer dan maar voor lief te nemen omdat dat nog altijd goedkoper is dan de oude situatie. Verder lijkt me ook dat de verminderde antenneverliezen ook zorgen voor een betere ontvangst, zodat de antenne het mobieltje ook nog hoort en niet alleen andersom.

@robertwebbe: ja, jij ook wachten totdat het vermogen eindelijk weer omhoog gaat, hopelijk september dan dus! :) Tenzij ze dan pas langzaampjes beginnen met "intensiveren" :+

Anyway, iemand heeft het over vermogen opvoeren: zodra het hier gebeurt zal ik het direct zien en zal ik direct hier wat laten weten. Dan gaat m'n ontvangst van de mast in de straat van 2 naar 5 streepjes gok ik, wat het ook bij 2G en 3G is :P

Verwijderd

ik vraag me af of er dan niet een onsite reparatie mogelijk is, lijkt me efficiënter en is vast over nagedacht? Moet het wel niet regenen en de andere band moet ook offline. Afhankelijk van hoe vaak die componenten stuk gaan kan het alsnog efficiënter zijn om deze antennes te nemen (makkelijkere montage) en die dure vervanging die ene keer dan maar voor lief te nemen omdat dat nog altijd goedkoper is dan de oude situatie. Verder lijkt me ook dat de verminderde antenneverliezen ook zorgen voor een betere ontvangst, zodat de antenne het mobieltje ook nog hoort en niet alleen andersom.
On site reparatie gebeurt niet, er worden slechts complete units vervangen, dat is het snelst en daarmee ook het goedkoopst. Een antenne moet je in deze context ook zien als een complete unit.

Wat ik bedoelde met de hedendaagse techniek is dat ook met (langere) feeders prima resultaten geboekt kunnen worden. Uitgaand is helemaal geen probleem, vermogen wat hoger en/of dikkere feeders en uitgaande verliezen zijn snel gecompenseerd. Inkomend is wat lastiger, maar met de versterkers vandaag de dag (TMA/ASC) wordt het signaal prima versterkt ter hoogte van de antenne en is er bijna geen verschil ten opzichte van een alles-in-een unit (in deze context: AIR antenne). Waarom er dan wel gebruik van wordt gemaakt? Geen idee, het zal wel weer een goede reden hebben. In de praktijk zijn er ook nadelen die echter voor de klanten zelf niet merkbaar zijn, die zijn meer op niveau van de operator, zoals het kunnen meten van storingen en dergelijken. Immers, als je geen antenneconnectors meer hebt (voor de actieve banden), dan kun je er ook geen meetapparatuur aan hangen. Daar is vooraf nooit over nagedacht en zo zijn er wel meer minpunten, maar qua bereik maakt het echt niet zoveel uit hoor.
Stel dat het 2 dB uitmaakt, dan kan het in allerlei edge-cases al merkbaar zijn. Kan me verder niet voorstellen dat een grote fabrikant niet heeft gedacht aan wat de mogelijke minpunten zijn.

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-11 21:04

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Bij ons (gemeente Opmeer) is er ook geen 4G dekking meer. Is ook weg.

Jamesbond007uk

• Megapaul
jamesbond007uk schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 12:55:
Bij ons (gemeente Opmeer) is er ook geen 4G dekking meer. Is ook weg.
Ik kom met enige regelmaat in Opmeer en ondanks de 4G dekking was ik vaak verbonden met 3G/H+.
Het lijkt wel of Vodafone het zend vermogen van 4G heel laag heeft staan.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 11:01:
Stel dat het 2 dB uitmaakt, dan kan het in allerlei edge-cases al merkbaar zijn. Kan me verder niet voorstellen dat een grote fabrikant niet heeft gedacht aan wat de mogelijke minpunten zijn.
Zo'n actieve antenne als de AIR heeft als voordeel dat het stroomverbruik lager is, tevens heb je minder bekabeling nodig, ipv dikke coaxkabels gaan er nu een paar glasvezeltjes en een stroomkabel naar boven.

Tele2 (en deels T-Mobile) maken ook gebruik van hetzelfde principe, alleen zij hebben de RRH achter de antenne zitten ipv ingebouwd.

Verwijderd

The Wizard schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 14:25:
Tele2 (en deels T-Mobile) maken ook gebruik van hetzelfde principe, alleen zij hebben de RRH achter de antenne zitten ipv ingebouwd.
Da's dus niet hetzelfde, dat is echt een RRH of RRU. Een losse unit is geen AIR antenne. Vodafone gebruikt die dingen immers ook, meestal onderaan de mast. Bij T-Mobile ben ik ze nog nooit bij de antennes tegengekomen, alleen bij Tele2.

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-11 21:04

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Megapaul schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 14:14:
[...]

Ik kom met enige regelmaat in Opmeer en ondanks de 4G dekking was ik vaak verbonden met 3G/H+.
Het lijkt wel of Vodafone het zend vermogen van 4G heel laag heeft staan.
@Megapaul,

sinds afgelopen week geen 4G meer in gemeente Opmeer. Normaal duurde het enige minuten voordat je 4G kreeg. Zelf woon ik aan de rand van Hoogwoud waar net signaal binnenhuis aanwezig was en heb dat zeker ruim twee maanden gebruikt.

Ik ga maar eens klagen bij VF.

Jamesbond007uk

• BDHowner
Hier is m'n dataverbinding verbroken, ik zit nog wel op het 4G-netwerk...

Meer mensen?

Edit:
M'n telefoon ging even over z'n nek. Kon ook geen vliegtuigmodus meer togglen e.d. Na een herstart verholpen :)...

[ Voor 41% gewijzigd door BDHowner op 05-06-2014 16:52 ]

• MarcoC
Er zijn heel veel werkzaamheden vandaag gepland als ik naar het Vodafone-forum kijk. Wellicht komt het daardoor.

• BDHowner
Mmm... niet in mijn regio lijkt het, mja, het werkt weer :).

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

4G werkt bij mij nu ook weer thuis :)

• P.K.
  • Laatst online: 03-11 22:19
4G is hier nooit weggeweest, maar ervaar nu opeens wel hogere snelheden!
Eens kijken hoe lang het zo blijft...

• RnB

RnB

Hm, GoT laadt weer ontzettend traag op 4G.. Ik heb een deja vu: het voelt hetzelfde als toen met het ip 1.1.1.1 probleem. Alles laadt snel, behalve GoT. Andere websites laden daarentegen wel prima, maar daar had ik toen ook geen last van.

• Megapaul
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/11t7445.jpg

Het moet gezegd worden als ik eenmaal 4G heb dan houdt hij ook heel lang dat signaal vast.
Sta hier naast een o.a. een Vodafone mast welke (nog) geen 4G heeft?
En toch 2 steepjes 4G bereik van een mast buiten het zicht.

Bij mij in het dorp heel soms 1 streepje 4G ontvangst vaak is de verbinding niet stabiel.
Hoop toch echt dat ik per juli hier 4G heb dat was tenminste zo op de verwachte (dekkings) kaart van juli
voordat ze die weer hadden verwijderd. Nu is het gokken wanneer 4G hier is.
Hoop snel :)

• Jassy
Ik was gister in het centrum van Hengelo (OV) en had daar toch wel 4g verwacht. De kaart is daar (licht)blauw dus dan neem ik aan dat het outdoor werkt. Nou, ik heb niet 1x het 4g symbool gezien. 3g was overbelast dus dat was het dan. Ik heb zelfs mijn toestel op LTE only gezet om te kijken of het dan wel werkte, maar helaas.

Viel mij echt zwaar tegen dat er zelfs in schijnbaar gedekte gebieden geen ontvangst is. Vodafone, wat gaat er fout?? Nog 21 dagen..

[ Voor 11% gewijzigd door Jassy op 07-06-2014 10:16 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Vodafone heeft 2 antennes in Hengelo, itt KPN die er 6 heeft. We praten over het centrum. Heb je een iPhone 5? Die mast staat nl. niet echt in het centrum maar in een woonwijk op 27,5 meter, dus die zal nooit het centrum bereiken.

Kijk hier eens: https://mapsengine.google...zO0DHqLdKkdI.kHd6s6iKM7FQ

• Jassy
Ik heb een Nexus 5 en kan dus ook de 800MHz band ontvangen. Het centrum is gewoon blauw dus ik had buiten gewoon dekking verwacht. Helaas mocht dat dus niet zo zijn. Aangezien de Vodafone winkel daar om de hoek zit lijkt mij dat voor een dergelijke plaats geen goede reclame..

Gezien de keuze van het opstelpunt verbaasd het mij niet dat er geen ontvangst is. Waarom hebben ze geen opstelpunt midden in het centrum gepakt?

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:08
Ik volg het ook niet meer met Vodafone! Waar ik eerst 4G heb, heb ik na een week op precies dezelfde plek geen 4G meer. Dekkingskaart geeft op mijn locatie ook 4G dekking aan, maar ik krijg 2 bolletjes 4G en als ik ook maar teveel beweeg valt die terug naar 3G.

• MarcoC
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 11:12:
Ik volg het ook niet meer met Vodafone! Waar ik eerst 4G heb, heb ik na een week op precies dezelfde plek geen 4G meer. Dekkingskaart geeft op mijn locatie ook 4G dekking aan, maar ik krijg 2 bolletjes 4G en als ik ook maar teveel beweeg valt die terug naar 3G.
Wen er maar aan. Dat is wat Vodafone straks "volledige dekking" gaat noemen. Lol.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Jassy schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 11:09:
Ik heb een Nexus 5 en kan dus ook de 800MHz band ontvangen. Het centrum is gewoon blauw dus ik had buiten gewoon dekking verwacht. Helaas mocht dat dus niet zo zijn. Aangezien de Vodafone winkel daar om de hoek zit lijkt mij dat voor een dergelijke plaats geen goede reclame..

Gezien de keuze van het opstelpunt verbaasd het mij niet dat er geen ontvangst is. Waarom hebben ze geen opstelpunt midden in het centrum gepakt?
Vodafone heeft in veel plaatsen (nog) niet alle antennes omgebouwd, kijk maar eens rond op de kaart.

In Eindhoven bijv. hebben ze volgens mij alle masten omgebouwd, daar ligt een zwaar netwerk, 800/1800 en 2600 MHz.

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:08
MarcoC schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 11:15:
[...]

Wen er maar aan. Dat is wat Vodafone straks "volledige dekking" gaat noemen. Lol.
Ja, ik krijg nu 4G verbinding van een mast die in een ander dorp staat. De mast in mijn eigen dorp hebben ze nog steeds niet aangepast. Heb inderdaad het idee dat Vodafone straks gaat zetten, heeft u 4G buiten? Zo ja, dan is dat wat wij beloofd hebben. Ook al is het de meest crappy verbinding, er wordt 4G geleverd.
Nou, van wat ik gehoord heb (en wat ook te zien was op de kaart april 2015) gaan straks de antennevermogens dus nog lekker omhoog, wat iets van 2 streepjes/bolletjes verschil gaat maken, wat eigenlijk ongeveer alle probleemplekken die ik ken oplost.

Geen idee wat het plan precies is maar waarschijnlijk maakt dat vrij instantly een groot verschil. Daarnaast wordt er nog redelijk snel omgebouwd.

Weet iemand trouwens of het 2.6 GHz-net van Vodafone nu gekoppeld is aan het 800/1800-netwerk? Of is dat nog een gescheiden iets dat alleen up wordt gehouden om te voldoen aan vergunningsvoorwaarden?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Is 1 netwerk geworden.

In Amsterdam heb ik heel af en toe ook 4G verbinding op band 7 (2600 MHZ) op mijn werkplek:

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5531/14181083357_dbdbd12cac.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5510/14344473756_6e14f0f49d_b.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 07-06-2014 19:27 ]

Heel toevallig het Amsterdamse hoofdkantoor van Vodafone? :P

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb even rondgelopen maar kan nergens de mast vinden. Geen idee dus waar die staat.

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-11 15:01
HQ heeft een indoor site op 800 en 2600 :)
Die bolletjes op sommige plekken in het plafond moet je eens goed inspecteren Robert ;)

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb de afgelopen dagen (sinds donderdag denk ik) een enorme pageload op Vodafone 4G.

Meer mensen hier last van? Lijkt erg op dat 1.1.1.1 probleem. Tweakers laden (frontpage) duurt ongeveer 20seconden :(

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Donstil schreef op maandag 09 juni 2014 @ 02:35:
Ik heb de afgelopen dagen (sinds donderdag denk ik) een enorme pageload op Vodafone 4G.

Meer mensen hier last van? Lijkt erg op dat 1.1.1.1 probleem. Tweakers laden (frontpage) duurt ongeveer 20seconden :(
Ja, en niet alleen op 4G.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1 ... 25 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.