[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.425 views

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:35

robertwebbe

Robert Webbe

Telfordia schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 09:36:
@Robert Webbe,
Ik zag vanochtend dat er bij station Arnhem-Zuid een mast neergezet is. Ziet er uit als iets tijdelijks. Niet heel hoog. Heb jij een idee of deze van VF is?
Nee, dit zijn GSM-Rail antenne's van ProRail, ze zijn breder dan de gebruikelijke en je kan aan de sector strepen zien wie het netwerk bouwt.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5038/13952244497_eb0c80c55a_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5488/13952278307_2d9e47489d_n.jpg

ProRail bezit het GSM-R(ailway) frquentieblok welke zit op 876-880 MHz & 921-925 MHz (aangrezend aan Vodafone op 900 MHz EGSM).

[ Voor 16% gewijzigd door robertwebbe op 08-05-2014 19:38 ]

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-10 18:46
Hoe werkt dat nou eigenlijk met E-GSM frequenties? Ik zie heel vaak dat gezegd wordt dat dit lagere frequenties zijn, echter zie ik op Antenneregister (http://i.imgur.com/DWrMX4R.png) dat Vodafone juist hogere frequenties gebruikt voor GSM900.
Als ik dan bijvoorbeeld de ARFCN check (http://niviuk.free.fr/gsm_arfcn.php), dan zie ik dat dat hier nogmaals bevestigd wordt.

Dus, zijn E-GSM nou hogere of juist lagere frequenties? Want zo snap ik het dus niet meer.

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-11 11:11
E-GSM zijn juist lagere frequenties, aan het begin van het 900 MHz spectrum
In de 900 MHz band heeft Vodafone 925 tot 935 MHz (10 MHz bandbreedte) , KPN van 935 tot 945 (ook 10 MHz) en T-Mobile van 945 tot 960 (15 MHz).

Het probleem in het Antenneregister is dat daar door een fout de frequentie verkeerd wordt aangegeven.

Sorcerer8472 kaartte dit probleem al een tijdje geleden in dit topic aan, volgens hem komt dit waarschijnlijk doordat ze bij Vodafone een simpel algoritme gebruiken om de frequentie d.m.v. het kanaalnummer (en UARFCN?) te berekenen.
Echter gaat deze formule er vanuit dat het GSM spectrum begint bij het P-GSM (begint bij 935 MHz), waardoor het dus helemaal fout gaat in de berekening.

Het blijkt hierdoor dus ook dat er nauwelijks controle is op de inhoud van het Antenneregister, zowel door de providers (foute aanvoer), maar waarschijnlijk ook het Agentschap Telecom.

Er zitten wel meer van dit soort foutjes in het register, de voornaamste is misschien wel de enorme achterstand met het verschijnen van de nieuwe antennelocaties, van ongeveer anderhalve maand nu.

Misschien is het daarom ook wel zo dat het Antennebureau deze week nog geen nieuwsbericht over de stand van het aantal nieuwe locaties naar buiten heeft gebracht.
Er zijn simpelweg geen nieuwe locaties in het register gekomen..

Long story short, Vodafone gebruikt dus de meest onderste deel van het GSM spectrum, net boven het GSM-R (921 - 925 MHz) van ProRail, wat "officieel" niet binnen het GSM spectrum (voor consumententelefoons) valt en dus ook niet binnen het frequentiebereik van je telefoon, daarom zien we ook geen ProRail op onze telefoon als we naar netwerken zouden zoeken, als ik zo goed begrijp.

Mocht je alles nog eens rustig willen lezen, 4gmasten.nl (a.k.a. The Wizard op GoT :p) heeft het hier helemaal uiteengezet, per frequentie en provider.

[ Voor 13% gewijzigd door AlesT op 09-05-2014 13:39 ]

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 12:58

The Wizard

Moderator Mobile
robertwebbe schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 19:32:
[...]

Nee, dit zijn GSM-Rail antenne's van ProRail, ze zijn breder dan de gebruikelijke en je kan aan de sector strepen zien wie het netwerk bouwt.

[afbeelding]

[afbeelding]

ProRail bezit het GSM-R(ailway) frquentieblok welke zit op 876-880 MHz & 921-925 MHz (aangrezend aan Vodafone op 900 MHz EGSM).
Weet je toevallig ook van wie deze is?
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/tele2/mast_antenne_onbekend.jpg
Deze heeft ook 2 bolletjes naast de antenne. Er zit er 2 in de mast, en in het antenneregister staat geen overige mobiel geregistreerd. Blijkbaar wel aangelegd door KPN, het is een Kathrein, maar de sector streepje is groen. De sector is wel gelijk aan de KPN antennes daaronder.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Deze configuratie heb ik nog niet eerder gezien. Misschien wel de antenne's van het CDMA netwerk van KPN welke werkt op 451-454 & 461-464 MHz werkt (voor M2M toepassingen zoals slimme meters).

Als het mogelijk is loop ik er gewoon naar toe en kijk naar de kasten die er bij of onder staan. Met mijn Samsung Galaxy CAM kan ik 21x inzoomen waardoor je zelfs op verre afstand tekst kunt lezen.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
robertwebbe schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:36:
Deze configuratie heb ik nog niet eerder gezien. Misschien wel de antenne's van het CDMA netwerk van KPN welke werkt op 451-454 & 461-464 MHz werkt (voor M2M toepassingen zoals slimme meters).

Als het mogelijk is loop ik er gewoon naar toe en kijk naar de kasten die er bij of onder staan. Met mijn Samsung Galaxy CAM kan ik 21x inzoomen waardoor je zelfs op verre afstand tekst kunt lezen.
Er stonden geen aparte kast voor deze antenne. Er was nl. een betonnen KPN huisje bij de mast, dan zet KPN (in principe) geen kasten bij de mast neer, maar in het huisje. De andere kasten waren van Vodafone en T-Mobile.

Ik heb nog even gekeken op de Kathrein site, en volgens mij heb je gelijk, zijn een soort trein/bus antennes. Het spoor loopt er dicht bij, maar GSM-R staat niet op Antenneregister.

GSM-R is vaak te herkennen aan dat het maar 2 antennes zijn en dat ze in de richting van het spoor uitgericht zijn. Ziet er vaak uit als gewoon oude KPN-panelen. Die nieuwe platte dingen heb ik nog niet eerder gezien.

Op zich ben ik wel benieuwd hoe die CDMA450-antennes van KPN eruit zien trouwens!

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• AlesT
Waar in het land staat deze mast eigenlijk?

Op welke hoogte hangt deze (nog onbekende) antenne?
Hangt deze helemaal bovenin, of hangt er nog apparatuur boven?

Ik meen namelijk dat KPN zijn CDMA450 apparatuur (lees: antennes) altijd vrij hoog in een mast/gebouw op wilde hangen.

Daarnaast vraag ik dus om de locatie, aangezien het CDMA450 netwerk van KPN in samenwerking met Alliander gebouwd wordt en ook alleen in het daadwerkelijke werkgebied van Alliander wordt uitgerold.

Meer informatie over de samenwerking tussen KPN & Alliander en het daadwerkelijke netwerk kan je in dit document vinden. :)

Mocht het dus zo zijn dat deze twee antennes niet in het Alliander gebied hangen, is de kans best groot dat het geen CDMA450 is, maar misschien meer iets als GSM-R.

Hoelang hangen ze eigenlijk al in die mast en staat er in het antenneregister iets over bepaalde apparatuur op die hoogte?

[ Voor 4% gewijzigd door AlesT op 09-05-2014 17:45 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
AlesT schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 17:44:
Waar in het land staat deze mast eigenlijk?

Op welke hoogte hangt deze (nog onbekende) antenne?
Hangt deze helemaal bovenin, of hangt er nog apparatuur boven?

Ik meen namelijk dat KPN zijn CDMA450 apparatuur (lees: antennes) altijd vrij hoog in een mast/gebouw op wilde hangen.

Daarnaast vraag ik dus om de locatie, aangezien het CDMA450 netwerk van KPN in samenwerking met Alliander gebouwd wordt en ook alleen in het daadwerkelijke werkgebied van Alliander wordt uitgerold.

Meer informatie over de samenwerking tussen KPN & Alliander en het daadwerkelijke netwerk kan je in dit document vinden. :)

Mocht het dus zo zijn dat deze twee antennes niet in het Alliander gebied hangen, is de kans best groot dat het geen CDMA450 is, maar misschien meer iets als GSM-R.

Hoelang hangen ze eigenlijk al in die mast en staat er in het antenneregister iets over bepaalde apparatuur op die hoogte?
Excuses, zat verkeerd te kijken, het is idd een GSM-R antenne. Zat bij de verkeerde parkeerplaats te kijken. Die bolletjes worden ook gebruikt voor GPS, wat ook aannemelijk is voor GSM-R.

Het is trouwens wel in Alliander gebied, woon er zelf ook. Ik heb echter een Vodafone GSM kaartje in de slimme meter. Zullen die CDMA450 antennes er anders uit zien? Misschien omni directioneel?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Hier nog een (oudere) presentatie over het CMDA netwerk:
http://www.slideshare.net...etwork-for-smart-metering

Al begint het overigens wel off topic te worden. Misschien wil iemand de moeite nemen om er een topic over te starten? Anders vervuilen we het Vodafone 4G topic alleen maar.

• Stpan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-06 05:42
Stpan schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 11:39:
Van de week voor het eerst in een voetbalstadion 4G getest. En mijn Vodafone 4G verbinding in het met 9000 toeschouwers gevulde Sparta stadion te Rotterdam was morsdood.

Dat belooft weinig goeds voor het festivalseizoen.
Vorige week was het met 8000 toeschouwers geen enkel probleem om 4G te laden (terwijl mijn buren met 3G weinig konden uitrichten). Dus ik neem mijn klacht van hierboven terug.
Zo, even allerlei testjes gedaan op Vodafone 4G, en waar het werkt werkt het ook echt lekker snel! Geen speedtests gedaan maar ik spreek over algemene browse-ervaring.

De dekking is enorm variabel. Als je vanaf Utrecht de A2 neemt richting zuiden, dan blijf je signaal houden tot Zaltbommel (vlak voor de brug). Daarna pas vlak voor Den Bosch weer 4G, wat weer wegvalt als je afrit Vught voorbij rijdt. Bij Eindhoven de volgende 4G-vlek, ook voorbij als je er net voorbij bent. Vervolgens bij Roermond weer de volgende vlek...

Het is wel merkbaar dat ze uitrollen op plekken waar relatief veel data wordt verstookt (waar mensen wonen), want in veel dorpen in Brabant en Limburg ontvang je ook gewoon 4G zoals ook op de kaart te zien is. De kaart is realistisch: op de plekken waar nét geen dekking is aangegeven kun je vaak wel nog wat ontvangen, maar alleen als je stil bij het raam zit ;)

Ook is de binnenhuisdekking toch best prima, ook als je op straat maar 3 streepjes hebt dan hou je binnenshuis nog net genoeg over om nog verbinding te houden. Dus toch wel groot verschil merkbaar t.o.v. UMTS2100 :)

[ Voor 12% gewijzigd door Sorcerer8472 op 13-05-2014 10:43 ]

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:01
Tja, toch is het dekkingskaartje maar een indicatie. Ik zou volgens het kaartje volop 4G bereik moeten hebben (Den Haag) maar binnen is daar niets van over. Met een beetje geluk heb ik verbinding maar 4G maar daar is dan ook alles mee gezegd.

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:02
Arjant2 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:53:
Tja, toch is het dekkingskaartje maar een indicatie. Ik zou volgens het kaartje volop 4G bereik moeten hebben (Den Haag) maar binnen is daar niets van over. Met een beetje geluk heb ik verbinding maar 4G maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Dat is niet alleen bij 4G zo ook bij 3G moet je op sommige plekken de dekking echt als een indicatie zien.
De dekkingskaart is ook gebaseerd op buitendekking, onder ideale omstandigheden.
Zo zou mijn gehele woonplaats 3G ontvangst moeten hebben, praktijk wijst helaas anders uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Megapaul op 14-05-2014 10:27 ]

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-11 06:12
Hoewel er staat dat de dekkingskaart vandaag weer geüpdatet is, is er weer niets zichtbaar veranderd. Zullen ze nu echt stilstaan met de uitrol, of houden ze gewoon de dekkingskaart niet meer bij? Er zijn namelijk de afgelopen weken nog veel Netwerkverbeteringen geweest.

EDIT:
Ook het Antenneregister is weer bijgewerkt, maar wederom géén nieuwe antennelocaties van Vodafone...

[ Voor 16% gewijzigd door Gaston op 14-05-2014 10:16 ]

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:08
Jammer, wel een tegenvaller weer. Betekent netwerkverbeteringen ook gelijk 4G activatie? Wellicht zijn ze op de achtergrond stiekem antennes aan het ombouwen, om in Juli alles te activeren.

/wishful thinking off

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:35

netblade

Sunrise

Gastje8 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 09:15:
Hoewel er staat dat de dekkingskaart vandaag weer geüpdatet is, is er weer niets zichtbaar veranderd. Zullen ze nu echt stilstaan met de uitrol, of houden ze gewoon de dekkingskaart niet meer bij? Er zijn namelijk de afgelopen weken nog veel Netwerkverbeteringen geweest.

EDIT:
Ook het Antenneregister is weer bijgewerkt, maar wederom géén nieuwe antennelocaties van Vodafone...
Bijgewerkt? Hij staat hier nog steeds op maart, volgens mij is er deze maand geen update.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

• GWashington
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-11 15:37
netblade schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 12:17:
[...]

Bijgewerkt? Hij staat hier nog steeds op maart, volgens mij is er deze maand geen update.
Bij mij staat toch echt bijgewerkt 14 mei 2014.
Afbeeldingslocatie: http://d.pr/i/9MdU+

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-11 22:19
Untouchablezz20 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 12:16:
Jammer, wel een tegenvaller weer. Betekent netwerkverbeteringen ook gelijk 4G activatie? Wellicht zijn ze op de achtergrond stiekem antennes aan het ombouwen, om in Juli alles te activeren.

/wishful thinking off
Misschien niet zon hele rare gedachte hoor, het hele dekkingsgebied dat er in februari/maart is bij gekomen, is echt niet in die 2 maand omgebouwd. Dat stond grotendeels al klaar denk ik. (zag je ook aan alle netwerkverbeteringen voor die tijd)

Vodafone zal nu het 4G netwerk fijnmaziger moeten maken, als ze vlakbij of in bestaand 4G dekkingsgebied nieuwe masten willen activeren, zal dat betekenen dat bestaande 4G-masten minder sterk moeten gaan uitzenden. (anders interferentie) Om het verlies aan dekking van minder zendvermogen op te vangen zullen er dus heel wat masten moeten worden omgebouwd, die je daarna in 1x activeert. Tenminste, dat lijkt mij de meest voor de hand liggende keuze.

Wellicht dat dat ook verklaard waarom er Air-masten zijn waar vooralsnog geen 4G vanaf komt.

Maar dit is pure speculatie. :P

• Gaston
netblade schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 12:17:
[...]

Netblade heeft het hier over het Antenneregister.

Het klopt dat de lijst met locaties nog niet is geüpdatet, maar de kaart van het Antenneregister toont nieuwe locaties die er vorige week nog niet opstonden. Die lijst volgt meestal een paar dagen later.

[ Voor 12% gewijzigd door Gaston op 14-05-2014 12:40 ]

4G is gebouwd op het gebruik van meerdere antennes op dezelfde frequentie vlak bij elkaar. Als je 3 sectoren hebt op 1 antenne dan zenden die ook verschillende signalen (die elkaar "storen") uit per sector. In de grote steden hebben ze op sommige plekken al een redelijk fijnmazig netwerk, alleen op andere plekken weer niet...

In Utrecht is het jammer dat je bij de Oudegracht nog steeds maar een GPRS-verbindinkje krijgt binnenshuis; echt een hele zooi antennes is nog niet omgebouwd, zoals de antenne op het Universiteitsmuseum aan de Lange Nieuwstraat. Volgens het verouderde Antenneregister zendt de AIR-antenne aan de Catharijnesingel op het gebouw van de NVWA ook nog geen 4G uit, net als die op de V&D (Catharijnesingel / Hoog Catharijne). En dat zijn voor het winkelgedeelte in het centrum de belangrijkste antennes...

• netblade

netblade

Sunrise

Gastje8 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 12:38:
[...]

Netblade heeft het hier over het Antenneregister.

Het klopt dat de lijst met locaties nog niet is geüpdatet, maar de kaart van het Antenneregister toont nieuwe locaties die er vorige week nog niet opstonden. Die lijst volgt meestal een paar dagen later.
Hmm nou hier in Alphen is er niks veranderd helaas. T-Mobile is al twee maanden actief.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het lijkt erop dat alleen KPN wijzigingen op het Antenneregister staan.

Wat wel opvalt bij KPN:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/antenneregister.jpg
Kan iemand dat verklaren?

Het is bij alle 4G/Single-RAN locaties (alleen niet de laatste gebieden die omgebouwd zijn).

[ Voor 20% gewijzigd door The Wizard op 14-05-2014 13:57 ]

Synchronized frequency hopping: op deze locaties worden heel veel (alle?) frequenties gebruikt indien nodig/wenselijk; sites weten daarbij ook welke locaties welke frequenties (her)gebruiken en weten wanneer er wel of niet een kanaal vrijgemaakt kan worden. Zo kan capaciteit flexibel meegroeien met de vraag.

Uiteindelijk zul je zien dat ze hiervoor maar de helft van de ruimte reserveren als ze UMTS900 op deze locatie activeren. Ben benieuwd wat je bij KPN ziet als je bijvoorbeeld in regio Den Haag gaat kijken naar deze waarden.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/antenneregister_2.jpg

Dit...

Wel heel vreemd de 3G900 frequentie, aangezien 945 - 960 MHz van T-Mobile is.

• P.K.
Ik zie ook een paar 11xx MHz frequenties staan, onder GSM900, als je bij het antenneregister klikt op bepaalde masten... waar worden die voor gebruikt?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat is een foutje, iets met een foutieve berekening bij Vodafone.

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 13:18:
In Utrecht is het jammer dat je bij de Oudegracht nog steeds maar een GPRS-verbindinkje krijgt binnenshuis; echt een hele zooi antennes is nog niet omgebouwd, zoals de antenne op het Universiteitsmuseum aan de Lange Nieuwstraat. Volgens het verouderde Antenneregister zendt de AIR-antenne aan de Catharijnesingel op het gebouw van de NVWA ook nog geen 4G uit, net als die op de V&D (Catharijnesingel / Hoog Catharijne). En dat zijn voor het winkelgedeelte in het centrum de belangrijkste antennes...
Ik vond het ook erg lachwekkend dat toen ik bij de Vodafone winkel aan de Lange Elizabethstraat in Utrecht kwam, en vroeg om een demonstratie van 4G van Vodafone, geen enkele medewerker in de winkel 4G kon demonstreren op zijn/haar toestel, omdat er simpelweg geen bereik was _O-

Ik woon op ongeveer 350 meter van het NVWA gebouw (zijstraat van de Catharijnesingel), en heb toen eigenlijk al besloten Vodafone voorlopig even links te laten liggen, en een contract bij KPN af te sluiten.

Over 2 jaar kijk ik wel opnieuw naar de stand van zaken, want ik weet zeker dat Vodafone technisch een aardig 4G netwerk op zal tuigen, zodra al de kinderziektes er uit zijn.

• TMC
  • Laatst online: 03-11 11:41

TMC

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 19:13:
[...]

Ik vond het ook erg lachwekkend dat toen ik bij de Vodafone winkel aan de Lange Elizabethstraat in Utrecht kwam, en vroeg om een demonstratie van 4G van Vodafone, geen enkele medewerker in de winkel 4G kon demonstreren op zijn/haar toestel, omdat er simpelweg geen bereik was _O-

Ik woon op ongeveer 350 meter van het NVWA gebouw (zijstraat van de Catharijnesingel), en heb toen eigenlijk al besloten Vodafone voorlopig even links te laten liggen, en een contract bij KPN af te sluiten.

Over 2 jaar kijk ik wel opnieuw naar de stand van zaken, want ik weet zeker dat Vodafone technisch een aardig 4G netwerk op zal tuigen, zodra al de kinderziektes er uit zijn.
Ongetwijfeld. Alleen ontwikkelingen staan niet stil, een netwerk is nooit af en nooit perfect. Over twee jaar is KPN weer met andere dingen bezig waar Vodafone op achterloopt. Is gewoon puur de strategie van Vodafone, zo min mogelijk verkopen voor zoveel mogelijk geld. De netwerkinvesteringen zullen altijd lager zijn dan van KPN.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

TMC schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 21:14:
[...]
De netwerkinvesteringen zullen altijd lager zijn dan van KPN.
Heb je een bron of onderbouwing voor deze uitspraak? Of is het onderbuikgevoel?
robertwebbe schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 21:26:
[...]

Veel minder basisstations, veel lagere migratiesnelheid, veel later opgestarte upgradeplannen. Alleen de AIR-antennes spreken wel erg voor Vodafone want ik heb wel het idee dat die echt beter zijn (maar da's misschien ook wel onderbuikgevoel ;)) ... maargoed, KPN heeft dan weer zo veel meer basisstations dat je daarmee die paar dB extra ook weer wegpoetst.

Vodafone 4G is gewoon raar qua uitrolplannen; centrum van Utrecht heeft echt een slechte 4G-dekking, en op veel andere plekken zie ik dat LTE800 gewoon 35 dB minder hard binnenkomt dan GSM900 van dezelfde mast! (-80 dB RSSI vs -115 dB RSRP). Lijkt wel of die dingen echt véél minder hard uitzenden op LTE800.

Het is wel echt heel snel en snappy, en als je een voice call doet ben je daarna direct weer verbonden met 4G, lijkt wel binnen de seconde. Ook call setup is ontzettend snel.

Mijn gevoel bij Vodafone 4G is dat het in de basis goed is, maar dat ik niet kan voorspellen wanneer ik nou 4G heb of juist helemaal naar een bijna onwerkbaar traag 2G terugval midden in een gebied dat volgens Vodafone lichtblauw gekleurd is en waar al driekwart jaar dekking is... Heb echt het idee dat die masten op heel weinig vermogen draaien of dat er toch nog dingen verkeerd zijn ingesteld, want ik kan de AIR-mast letterlijk zien, en zodra ik naar binnen loop valt hij terug op circa -120 dBm RSRP en valt hij terug naar 3G op -95 dBm 8)7 (overigens op een moment dat 4G nog werkbaar is volgens mij)

Dus er gaat iets mis met bijv. handover/ontvangen van LTE800 (dat hij op LTE1800 blijft), of er zijn rare settings mbt netwerkvoorkeuren. Overigens heb ik dit met meerdere apparaten getest met Vodafone 4G-sim...

Dus werk aan de winkel daar!

• TMC

TMC

robertwebbe schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 21:26:
[...]

gewoon het aantal masten tellen. KPN heeft er anderhalf keer zoveel. Zegt genoeg toch. Dat is gewoon een bewuste keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door TMC op 15-05-2014 00:24 ]

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:39
Sorcerer8472 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:59:
[...]

Vodafone 4G is gewoon raar qua uitrolplannen; centrum van Utrecht heeft echt een slechte 4G-dekking, en op veel andere plekken zie ik dat LTE800 gewoon 35 dB minder hard binnenkomt dan GSM900 van dezelfde mast! (-80 dB RSSI vs -115 dB RSRP). Lijkt wel of die dingen echt véél minder hard uitzenden op LTE800.

Mijn gevoel bij Vodafone 4G is dat het in de basis goed is, maar dat ik niet kan voorspellen wanneer ik nou 4G heb of juist helemaal naar een bijna onwerkbaar traag 2G terugval midden in een gebied dat volgens Vodafone lichtblauw gekleurd is en waar al driekwart jaar dekking is... Heb echt het idee dat die masten op heel weinig vermogen draaien of dat er toch nog dingen verkeerd zijn ingesteld, want ik kan de AIR-mast letterlijk zien, en zodra ik naar binnen loop valt hij terug op circa -120 dBm RSRP en valt hij terug naar 3G op -95 dBm 8)7 (overigens op een moment dat 4G nog werkbaar is volgens mij)

Dus er gaat iets mis met bijv. handover/ontvangen van LTE800 (dat hij op LTE1800 blijft), of er zijn rare settings mbt netwerkvoorkeuren. Overigens heb ik dit met meerdere apparaten getest met Vodafone 4G-sim...

Dus werk aan de winkel daar!
RSSI en RSRP met elkaar vergelijken is wat appels met peren vergelijken. Het verschil is lang geen 35dbm als je ziet wat RSSI nog allemaal meerekent.

Overigens is LTE bij -126dBm RSRP nog goed bruikbaar (als in een paar Mbps)
Bij 3G moet je niet aan denken om iets te willen doen voorbij +- -110dBm.

En moet je eigenlijk nog in rekening brengen dat we met verschillende frequenties zitten die niet overal evengoed doorgaan (afhankelijk van materialen, etc.) Dus stellen dat lagere frequenties beter ergens doorgaan gaat ook niet altijd op.

Maar, ik spreek dan over belgie, wordt er op 900MHz GSM een pak harder uitgestraald dan op 900MHz UMTS of LTE.
Zo is er voor hier een kaart met alle antennes op en een hoop documentatie (http://www.lne.be/themas/...ntennes/zendantenneskaart)

https://www.milieuinfo.be...s/attest/00003083_001.pdf
Zo heb je hier bijvoorbeeld een 2G900/3G900/4G1800 (jep, zeer vreemde keuze van frequenties) mast van mobistar waar 2G met 60 watt straalt en 3G maar met 37 watt. (en LTE met 75watt)

/slightly offtopic
Daarom voegde ik er ook aan toe dat het RSRP vs RSSI is (het verschil hangt volgens mij o.a. af van de gebruikte kanaalbreedte). Hoe dan ook valt het signaal weg vanwege lager vermogen LTE of is er een ingestelde voorkeur voor UMTS (dat dan op -100 dBm binnenkomt, zal straks nog eens kijken) en dat terwijl de antenne nog te zien is als ik de hoek omloop.

Overigens is 30 Watt vs 60 Watt maar 3 dB verschil hè. Het lijkt er hier wel op alsof er een 15 dB verschil is en de LTE-antenne met redelijk minimaal vermogen uitzendt.

Op de Vodafone-dekkingskaart is er bij April 2015 trouwens te zien dat dan op magische wijze alle antennes ineens een groter dekkingsgebied hebben. Zou het dan toch gepland zijn dat bij de eindfase het vermogen ineens nog omhoog gaat? Ik ben wel echt benieuwd waar het aan ligt wat ik allemaal zie :P

[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 15-05-2014 08:22 ]

Op dezelfde plek bleef hij nu wel verbinding houden op -105 dBm RSRP dus nu helemaal niks aan de hand. Beetje vals alarm dus ;)

Op dezelfde plek met zicht op de mast doet hij trouwens
-90 dBm RSRP LTE1800/800? (mijn telefoon geeft helaas niet aan welke band er gebruikt wordt)
-70 dBm RSSI UMTS2100
-55 dBm RSSI GSM900

• Untouchablezz20
Dit kwam ik zojuist tegen op nu.nl http://www.nu.nl/internet...lvr.it&utm_medium=twitter We hebben toch echt iets gemist, want men geeft aan dat ze in September dit jaar al klaar zijn. Dus een half jaar eerder dan gepland?
Klanten van het telecombedrijf kunnen al in september overal gebruikmaken van het snelle mobiele net, maakt algemeen directeur Rob Shuter van Vodafone Nederland maandag bekend.
Wat is hier de bedoeling van? Worden er dadelijk opeens grote gebieden geactiveerd?

Edit; Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QBeHLasl.png?1

Ze hebben de site deels al aangepast.

[ Voor 8% gewijzigd door Untouchablezz20 op 19-05-2014 01:16 ]

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:48
Dat zou best nog wel eens kunnen. Om bijvoorbeeld Harderwijk als voorbeeld te nemen, de twee zendmasten daar die 4G uitzenden waren ver voor de landelijke uitrol al aangepast, maar zijn pas ingeschakeld toen in Ermelo de laatste werkzaamheden waren afgerond. Het kan dus best dat er al redelijk wat AIR antennes hangen die nu nog niet ingeschakeld zijn op 4G.

Overigens ben ik heel benieuwd hoe ze 4G zo snel andelijk dekkend willen maken met de gatenkaas die het nu is qua bereik, maar dat terzijde, misschien zijn ze op de achtergrond al veel verder dan wij denken en klagen we voor niets zo veel ;)

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het lijkt me heel stug, van de 50 locaties die ik laatst had bezocht (combi masten) voor Tele2 antennes, had er nog maar eentje AIR antennes! En dan praat over je over steden/dorpen en langs snelwegen.

Het kan zijn dat ze 4G activeren op de bestaande antennes, maar zoals eerder aangegeven, de oudere antennes kunnen het waarschijnlijk niet aan (de menhir variant).

En dan over 4 maand landelijke dekking? Met de zomervakantie ertussen? Heel onwaarschijnlijk... Kijk maar ook eens op het forum naar de locaties met netwerkverbeteringen, ze moeten minimaal 200 tot 300 locaties per week doen om landelijke dekking te krijgen voor september.

Het kan zijn dat ze minimale landelijke dekking bedoelen, zoals ze nu ook de uitrol doen. Net genoeg masten om buitendekking te krijgen. Dan heb je idd niet zoveel actieve locaties nodig.

Maar ik laat me (positief) verrassen als ze idd in sep landelijke dekking hebben :).

[ Voor 5% gewijzigd door The Wizard op 19-05-2014 07:54 ]

Vodafone gaat niet eerder klaar zijn dan T-Mobile hoor... Enige verschil is dat Vodafone overal bouwt en T-Mobile via de inktvlekmethode. Vodafone zal eerder landelijke dekking claimen, maar heel vaak zul je met name binnenshuis je ontvangst verliezen totdat ze echt al hun GSM900-antennes ombouwen. Ik heb nu ook gezien dat de UMTS900-dekking van T-Mobile echt heel fijn werkt in Utrecht, echt duidelijke verbetering binnenshuis, ook daar waar je met Vodafone nog terugvalt naar 2G ipv 4G... Volgens mij val je bij T-Mobile in Utrecht gewoon bijna niet meer terug naar 2G nu.

Nu val ik nog steeds binnen het Vodafone-dekkingsgebied terug op 3G. 3G-dekking vind ik echt prima trouwens hoor, maar die is dus duidelijk ook beter dan de 4G-dekking en da's raar omdat 4G (ook) op 800 MHz werkt. Irritant wordt het als je op 2G terugvalt, da's echt onwerkbaar vaak :{

Dat terugvallen naar 3G gebeurt soms wel heel snel trouwens; als er nog ruim voldoende 4G-signaal is. Blijf ik raar vinden...

En Wizard: hun upgradebeleid begint me wel steeds meer duidelijk te worden; er wordt echt op woon-/werkkernen gefocust. Snelwegen komen waarschijnlijk later pas aan de beurt. Daarnaast lijken ze in die kernen eerst een basisdekking op te willen bouwen die ze later uitbreiden naar 100% dekking.

In Amsterdam in het centrum lijkt 100% te zijn vervangen nu (van de GSM900-antennes). Alleen microcellen zijn ongemoeid gelaten. Wellicht waren ze ook van plan de inktvlek-methode te hanteren maar hebben ze die strategie omgegooid toen ze zagen hoe snel KPN was...

Maargoed, wie weet zijn ze wel sneller dan we denken. Hoop in ieder geval dat in september de laatste gaten in de Randstad zijn opgevuld.

Ah, ze zeggen zelf dat het om buitendekking gaat :)
http://over.vodafone.nl/n...ne-4g-voor-heel-nederland

[ Voor 29% gewijzigd door Sorcerer8472 op 19-05-2014 09:00 ]

• P.K.
Het lijkt mij wel héél sterk dat TMobile eerder klaar gaat zijn dan Vodafone.
Vodafone ligt voor... TMobile moet veel meer ombouwen dan Vodafone, vanwege die frequentie. Zelfs voor goede binnenhuisdekking hoeft Vodafone minder masten om te bouwen dan TM. Bij gelijke investeringen zal Vodafone eerder klaar zijn dan. (en ik denk eigenlijk dat Vodafone meer investeert dan TM)

Vodafone NL heeft een deel van het geld dat ze opgehaald hebben met de verkoop van Verizon toegewezen gekregen voor een versnelling van Fast Forward. Dat is een flink bedrag... Denk niet dat er vanuit Duitsland ook zoveel toegeschoven wordt.

Tuurlijk kan je twisten over de manier van ombouwen, ik denk dat de manier van uitrollen van KPN en TMobile idd een betere ervaring geeft, maarja, dan moet je er voor betalen (KPN) of langer wachten als je buiten de randstad woont (TM).

Maargoed, even afwachten wat er tussen nu en september allemaal gaat gebeuren. Achter de schermen zullen ze ongetwijfeld een stuk verder zijn dan wat er nu geactiveerd is.

[ Voor 26% gewijzigd door P.K. op 19-05-2014 11:22 ]

• Gaston
Hoe komt Vodafone eigenlijk erbij dat op dit moment 82% van Nederland al 4G-dekking heeft? Volgens de dekkingskaart is het toch echt maar 50%.
Op basis van inwonersaantal zal het wel 82% zijn nu. Zie een iets lager percentage hier: http://www.4gdekking.nl/

PK: T-Mobile is eerder begonnen en heeft al meer antennes omgebouwd; ruim het dubbele van wat Vodafone heeft omgebouwd zelfs. Dit alles wel op basis van incomplete gegevens van het Antenneregister.

• P.K.
Gastje8 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 11:17:
Hoe komt Vodafone eigenlijk erbij dat op dit moment 82% van Nederland al 4G-dekking heeft? Volgens de dekkingskaart is het toch echt maar 50%.
Ze doelen op 82% van de bevolking. Dat klopt wel denk ik. Met de Randstad + alle steden haal je dat wel.
En zelfs in veel kleine steden en dorpen zie je momenteel al 4G verschijnen.
Denk dat ze de 82% binnenshuis niet halen. Meer "82% van de bevolking als die mensen op straat gaan staan voor hun huis" :+

Overigens nog steeds een prestatie hoor, in veel landen gaat het lang niet zo snel als in Nederland :)

Hoewel Verizon USA ook wel een enorme prestatie is in dekking en hoeveelheden basisstations. Ben benieuwd of we daar straks trouwens tegen lager tarief op mogen roamen wegens hun banden met Vodafone :P

[ Voor 55% gewijzigd door Sorcerer8472 op 19-05-2014 11:32 ]

• P.K.
Weet niet of AT&T nog steeds aan het azen is op Vodafone, als dat zo is vast niet. :P
Sowieso met het afschaffen van roaming binnen europa zou ik niet rekenen op lagere roamingkosten buiten europa.
Sorcerer8472 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 11:22:
Op basis van inwonersaantal zal het wel 82% zijn nu. Zie een iets lager percentage hier: http://www.4gdekking.nl/

PK: T-Mobile is eerder begonnen en heeft al meer antennes omgebouwd; ruim het dubbele van wat Vodafone heeft omgebouwd zelfs. Dit alles wel op basis van incomplete gegevens van het Antenneregister.
Ja, incomplete gegevens. Daar kan je dus eigenlijk niks mee. ;)

Stel dat Vodafone in september >95% buitenhuis dekking haalt in Nederland. Dan lijkt het mij sterk dat TM meer masten omgebouwd heeft dan Vodafone. Kijkende naar de verwachte dekking bij TM over 3 maand.

[ Voor 12% gewijzigd door P.K. op 19-05-2014 11:37 ]

Consumenten zijn ook steeds mondiger en technisch kundiger, dus als je buiten de EU roamt koop je al gauw een buitenlandse SIM omdat dat véél goedkoper is. 20 euro ofzo en dan heb je al vaak een maand een GB ofzo, terwijl je bij Vodafone 5 euro betaalt voor 30 MB per dag, en een kleine 2 euro per minuut dat je belt. Leuk als je een paar dagen in het buitenland bent, maar anders...

T-Mo bouwt volgens mij wel sneller om hoor. Moet ook wel met hun 1800 MHz-netwerk waarbij meer antennes nodig zijn. Die 95% halen gaat best snel volgens mij, alleen die 95% naar 99% brengen duurt heel lang omdat je dan bezig bent met veel overlapgebieden die per stuk nauwelijks iets toevoegen. Voor de buitendekking gaat het ombouwen van de overgebleven antennes 0.000% toevoegen bijvoorbeeld, maar voor de binnendekking dan weer wel.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Sorcerer8472 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 11:44:
Consumenten zijn ook steeds mondiger en technisch kundiger, dus als je buiten de EU roamt koop je al gauw een buitenlandse SIM omdat dat véél goedkoper is. 20 euro ofzo en dan heb je al vaak een maand een GB ofzo, terwijl je bij Vodafone 5 euro betaalt voor 30 MB per dag, en een kleine 2 euro per minuut dat je belt. Leuk als je een paar dagen in het buitenland bent, maar anders...
Verdiep je eens in 'buitenland op reis' ;). Nog geen GB voor 20 euro, maar wel een stuk goedkoper dan wat jij beschrijft.

Hoi!

• AlesT
Goede zaak dat Vodafone toch wat extra vaart achter de uitrol zet.
Misschien kan Vodafone dan toch een inhaalslag maken, want de afgelopen tijd hebben ze toch wel nagenoeg stil gestaan met de uitrol.
Ook heb ik al geluiden gehoord dat Vodafone een begin wilt maken met het geschikt maken van microcellen voor 4G.
Het zal dan vooral de microcellen zijn welke zorgen voor dekking, niet zozeer voor capaciteit, denk aan (ondergrondse) metrostations. :)

N.B: Het is me trouwens ook opgevallen dat het Antenneregister zojuist is geüpdatet!
Met nieuwe Vodafone locaties!
Het zal echter nog wel tot eind deze maand duren (de volgende maandelijkse update), voordat deze locaties + de ontbrekende locaties van KPN en eventueel de nieuwe T-Mobile locaties worden toegevoegd aan het excel bestand van het AT :-)

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:26
EWK schreef op maandag 19 mei 2014 @ 11:47:
[...]

Verdiep je eens in 'buitenland op reis' ;). Nog geen GB voor 20 euro, maar wel een stuk goedkoper dan wat jij beschrijft.
Buiten de EU... Maar we dwalen af.

Lekker!

• Gaston
AlesT schreef op maandag 19 mei 2014 @ 11:52:
[...]
N.B: Het is me trouwens ook opgevallen dat het Antenneregister zojuist is geüpdatet!
Met nieuwe Vodafone locaties! [...]
Dat werd eens tijd! Nu hebben we tenminste eens inzicht in hoeveel antennes Vodafone nu daadwerkelijk heeft omgebouwd in de steden. Dat zijn er toch meer dan ik had gedacht.
Hopelijk komen de nieuwe masten van Vodafone nu wél fatsoenlijk iedere maand in het Antenneregister te staan.

• TMC

TMC

Gastje8 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:11:
[...]

Dat werd eens tijd! Nu hebben we tenminste eens inzicht in hoeveel antennes Vodafone nu daadwerkelijk heeft omgebouwd in de steden. Dat zijn er toch meer dan ik had gedacht.
Hopelijk komen de nieuwe masten van Vodafone nu wél fatsoenlijk iedere maand in het Antenneregister te staan.
Maakt ltemasten.nl gebruik van die database? Indien ja, dan hoop ik dat die ook snel geüpdate wordt.

• Gaston
Wellicht dat sww89 deze kaart weer wil updaten?
https://mapsengine.google...zlSLZ9QLHpZY.kQ1kTMsrNghE
TMC schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:12:
[...]
Maakt ltemasten.nl gebruik van die database? Indien ja, dan hoop ik dat die ook snel geüpdate wordt.
Ja, ik geloof van wel.

[ Voor 49% gewijzigd door Gaston op 19-05-2014 12:14 ]

• Jassy
  • Laatst online: 21:52
Dat is goed nieuws dat Vodafone de 4g uitrol gaat versnellen. Ik denk toch dat een niet te onderschatten aantal aan klanten naar andere providers is weggelopen, onder andere vanwege 4g.

Ik ben benieuwd waar we staan in september!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
TMC schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:12:
[...]
Ltemasten.nl maakt gebruik van het excel bestand, dus daar wordt het ook niet eerder geupdate dan ergens begin juni, helaas....

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-11 12:15
"landelijke dekking" is niets meer dan een marketing term, en zegt helemaal niets over gebruikerservaring, en dat is voor de klant nu eenmaal dan telt. Maar goed, volgens de kleine letters zal het allemaal wel kloppen.
EWK schreef op maandag 19 mei 2014 @ 11:47:
[...]

Niet buiten de EU bij Vodafone hoor?

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-11 19:18
Kan je eens een linkje geven naar "buitenland op reis"? Ik kan niets anders kiezen dan die vreselijke alles in 1 dagbundel. De bundels die bij vorige abonnementen mobiel internet in het buitenland aantrekkelijk maakten zijn niet meer beschikbaar sinds ik Red heb.

Voor wat betreft de snellere landelijke dekking: we merkten al eerder dat de Vodafone 4G dekking op veel plaatsen flinterdun is. Binnenhuisdekking is regelmatig een probleem. Nu krijgen we bevestigd wat het doel van Vodafone is: zo snel mogelijk het grootste deel van de 4G dekkingskaart blauw inkleuren en de marketing machine weer op volle toeren laten lopen.

Vodafone heeft in september slechts een dekkingskaart met brede 4G dekking ingetekend. Dat de klanten een nauwelijks werkbare dekking hebben en de landelijke dekking totaal niet de beleving bij klanten geeft die KPN wel geeft op 4G. KPN geeft aan nu te gaan bouwen aan verdere netwerk verdichting. KPN en T-Mobile zullen in September een verbeterde 4G en 3G binnendekking geven, waar Vodafone het net aan buiten redt. De verdere netwerkverdichting bij Vodafone zal dan vervolgens buiten beeld blijven, omdat de hele dekkingskaart al blauw is gekleurd. Daarmee zullen ze ontevreden klanten dan ook weer aan het lijntje gaan houden "Vodafone bouwt voortdurend aan uitbreiding van het netwerk". En toch blijven dan weer veel klanten verstoken van 4G binnenhuisdekking net als nu bij 3G.

[ Voor 14% gewijzigd door ucsdcom op 19-05-2014 21:39 ]

Nou, je moet ook niet helemaal overdrijven: de binnendekking is er op veel plekken wel. Amsterdam is prima voorzien bijvoorbeeld, en veel andere plekken ook: rondom de mast die wél geactiveerd is ;)

Sommige plaatsen, zoals, ik noem maar wat, Bocholtz (5600 inwoners), hebben maar één mast en hebben ook volledige binnendekking die net zo goed is als de 2G-dekking die er is ;) Ik vraag me serieus af of er niet veel momenten zijn dat er niemand op die mast zit op 4G :P

Hmm, volgens Antenneregister staat de antenne op het gebouw van de NVWA sinds eind maart wel aan nu qua LTE. AIR-locatie die al maanden omgebouwd was is dat. Alleen zat ik op de Oudegracht nog op EDGE toen ik daar in de buurt was vorige week, maar geen LTE.

Kan iemand toevallig nagaan met hoeveel vermogen die LTE-masten nu uitzenden? Heb het idee dat dat soms echt véél minder is dan GSM/UMTS op dezelfde mast.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat staat toch ook op Antenneregister? :)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Volgens mij staat in het Antenneregister het maximaal toegestane vermogen. Aangezien netwerken tegenwoordig heel dynamisch kunnen zijn kan dat dus varieeren.
Ja, Vodafone heeft er een picocel op staan op de Oudegracht, een klein antennetje dat tegen een woonhuis geplakt zit tegenover de ingang van Tivoli. Dat ding staat met 26 dBW in het Antenneregister, maar in de zomer heb je met 3 bomen+bladeren ertussen schuin tegenover dat ding maar -90 dBm aan 3G over. Dus no way dat daar meer dan 2 Watt ofzo vanaf komt (3 dBW) :P

Robbert: kun jij dat eens navragen, of het vermogen nog omhoog gaat, zoals de dekkingskaart trouwens wel suggereert in april 2015?

[ Voor 15% gewijzigd door Sorcerer8472 op 20-05-2014 14:18 ]

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Er verandert nog van alles in het netwerk tijdens de aanleg.
Da's geen antwoord op mijn vraag! :P

Het is gewoon stom dat ik op een bepaalde locatie onderin een gebouw terugval op UMTS2100 van dezelfde mast ipv LTE800 wat ook op dezelfde mast beschikbaar is. Gebeurt nog steeds regelmatig en is niet handig voor m'n accu bijvoorbeeld.

• Gaston
De dekkingskaart is geüpdatet. De wijzigingen (22 mei 2014):

800Mhz:
  • Uitbreiding rond Harderwijk en Ermelo
1800Mhz:
  • Geldrop
  • Scherpenisse
  • Uitbreiding in Utrecht (Tweede Daalsebuurt)
  • Assen
Ik heb deze lijst zelf gemaakt, om die reden kan deze dan ook niet compleet zijn.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

De link naar de dekkingskaart is fout. De juiste is https://www.vodafone.nl/s...kking/dekkingskaart.shtml.

De uitgebreidere dekking rond Ermelo en Harderwijk had ik vorige week al ervaren :)

[ Voor 26% gewijzigd door robertwebbe op 21-05-2014 08:01 ]

• Jassy
  • Laatst online: 21:52
Dank voor de update!

Als ze in September klaar willen zijn met de uitrol mogen ze denk ik wel aan gaan poten en zullen we binnenkort weer forse updates tegemoet gaan zien. Ik vermoed dat Vodafone technisch al wel verder is dan dat wij denken.

Hier is het in elk geval nog 4G vrije zone, afgezien van KPN en een paar duitse netwerken.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:48
Er zijn al meer sites 4G ready dan wij weten. De Fast Forward werkzaamheden laten dit ook goed zien. Ik ben heel benieuwd wanneer al die sites aan gaan..!
Ok, ik heb een heel sterk vermoeden dat die antennes van ze een enorme downtilt hebben :P
Weet iemand of die AIR-antennes LTE1800 en UMTS2100 los van elkaar een andere downtilt kunnen geven?

• Untouchablezz20
tha_bulldog schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:33:
Er zijn al meer sites 4G ready dan wij weten. De Fast Forward werkzaamheden laten dit ook goed zien. Ik ben heel benieuwd wanneer al die sites aan gaan..!
Dus a.d.h.v. FF werkzaamheden kunnen je weten of een locatie omgebouwd wordt? Of moe er specifiek netwerkverbeteringen bij staan?

[ Voor 6% gewijzigd door Untouchablezz20 op 21-05-2014 11:34 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:18:
Ok, ik heb een heel sterk vermoeden dat die antennes van ze een enorme downtilt hebben :P
Weet iemand of die AIR-antennes LTE1800 en UMTS2100 los van elkaar een andere downtilt kunnen geven?
Normaal gesproken wel, dat zijn de verstelmotors onderaan de antenne :).
Untouchablezz20 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:33:
[...]

Dus a.d.h.v. FF werkzaamheden kunnen je weten of een locatie omgebouwd wordt? Of moe er specifiek netwerkverbeteringen bij staan?
Voor zover ik weet alleen de netwerkverbeteringen. Het kan ook zijn dat bij andere werkzaamheden de antennes ook vervangen worden.

Bij AIR zie je niks aan de buitenkant qua verstelmotoren.

Volgens mij hebben ze eerst gewone werkzaamheden waarbij ze kabels/noodaccu's/etc. vervangen en worden de panelen vervangen bij Netwerkverbeteringen.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
O ja, das waar ook. Dan zitten ze vast intern, een moderne antenne zonder verstelling kan ik me niet voorstellen.

• markiebiboy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06-2023
Beste Tweakers, zoals jullie weten is Tele2 bezig met de bouw van een 4G netwerk. Wanneer ze live gaan weten we nog niet. Jullie kunnen helpen met het in kaart brengen van de dekking. Het enige wat hiervoor nodig is, is een LTE 4G toestel die de 800mhz band 20 ondersteund.

Voor de uitleg zie de site van ''The Wizard@ tweakers"

http://4gmasten.nl/2013-0...gelijke-tele2-4g-locaties

[ Voor 4% gewijzigd door markiebiboy op 21-05-2014 18:05 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:59:
Bij AIR zie je niks aan de buitenkant qua verstelmotoren.

Volgens mij hebben ze eerst gewone werkzaamheden waarbij ze kabels/noodaccu's/etc. vervangen en worden de panelen vervangen bij Netwerkverbeteringen.
Ze zitten blijkbaar intern, ze zijn nl. per frequentieband te verstellen tussen -2 en -12 graden.

• AlesT
Het was me nog niet eerder opgevallen, maar ook de foutieve ~1100MHz frequenties zijn ook volledig verdwenen uit het Antenneregister! :)
Het is mij alleen niet bekend of dit tegelijk met de toevoeging van de nieuwe Vodafone antennelocaties recht gezet is, of dat pas sinds de afgelopen dagen zo is.

Weet iemand toevallig of het Antenneregister meermaals per maand geüpdatet wordt?
Of is dit echt eens per week/maand?

Daarnaast zie ik dat nu T-Mobile degene is die achterloopt in het register.
Ik heb nog niets mogen vernemen van de nieuwe T-Mobile locaties (b.v. Leiden of Alphen a/d Rijn)
Ook in de grote steden nog niets gezien van T-Mobile's UMTS900 locaties.
Ben toch wel benieuwd wat hun strategie is m.b.t. tot het inschakelen van UMTS900 per mast :-)
Heb het toevallig wel al op meerdere plaatsen live mogen aanschouwen en ik moet zeggen, de 3G dekking is een flink stuk verbeterd.
Op het dak van het Ramada hotel in Amsterdam kom ik met Vodafone niet verder dan 3 streepjes GPRS, waar T-Mobile hetzelfde aantal streepjes/bolletjes heeft, maar dan 3G!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Enkele dagen geleden stonden de 1100 MHz frequenties er nog wel in, dus ze werken er wel continue aan.

Vaak zie je dat in de 2e helft van de maand de 4G locaties van KPN geupdate worden. In de eerste helft van de maand staan er vaak nieuwe straalzenders in. Dus ik denk dat het afhankelijk is van de aanlevering van de providers en dat dan een nachtverwerking overheen gaat.

Jeuj, de GSM900-frequenties van Vodafone zijn kloppend gemaakt inderdaad. Uit de gegevens blijkt echter wel dat ze echt het hele spectrum daar nog heel intensief gebruiken. Heb het idee dat pilot frequencies wel richting bovenkant van het spectrum aan het verschuiven zijn, maar dat geeft het Antenneregister niet specifiek aan. Ook in dunbevolkte gebieden wordt er over het hele spectrum kanalen gebruikt.

Ik denk dat dat UMTS900-verhaal nog erg lang gaat duren en dat Vodafone hierin nog een jaar ofzo achter gaat blijven. Bij LTE800 en LTE1800 zijn er intussen vage dingen aan de hand qua signaalsterkte. LTE van dezelfde mast komt véél minder hard binnen dan 2G/3G van dezelfde mast. Zo veel slechter dat het wegvalt en de telefoon terugschakelt naar 3G van dezelfde mast op -95 dBm. Dit effect ken ik nu op meerdere masten. Lijkt wel of ze gewoon LTE op een paar Watt per mast uitsturen (m.u.v. een paar hoge locaties, vermoed ik). Of met maximale downtilt ofzo. Ik snap het niet.

@AlesT: weet jij meer?

• P.K.
Heb hier ff gekeken, heb binnenshuis op zowel 3G als 4G exact hetzelfde ontvangst (-82dBm), alleen zou je vanwege de frequentie wel mogen verwachten dat 4G beter doorkomt toch? UMTS2100 vs LTE800.

De downloadsnelheid op 4G is hier ook amper hoger dan op 3G. Echt heel vaag. (terwijl de upload wel 15x zo hoog is.)

[ Voor 23% gewijzigd door P.K. op 22-05-2014 19:58 ]

Waar is "hier"? :P

Als je LTE-ontvangst RSRP is en 3G RSSI is, dan klopt het wel ongeveer, want zover ik begreep is RSRP ongeveer 20 dB lager dan RSSI normaalgesproken. Bij RSRP wordt gekeken naar de signaalsterkte van bepaalde referentiesignalen binnen het signaal ipv de signaalsterkte van het hele signaal (RSSI). Het verschil zou ongeveer 20 dB zijn begreep ik.

Hier is het wel echt bizar: mijn LTE komt van dezelfde mast binnen en daar houdt binnenshuis m'n telefoon 1 a 2 streepjes van over (-110 dBm RSRP), maar als er op GSM900 van dezelfde mast een gesprek binnenkomt dan springt hij naar volle ontvangst (-70 dBm RSSI). De betreffende mast doet ook LTE1800, en op mijn telefoon kan ik niet zien op welke band hij zit te ontvangen.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Mogelijk zit je dan in een cel waar zowel 1800 als 800 MHz zit. Het netwerk probeert je dan zoveel mogelijk naar 1800 te krijgen. Af en toe zie ik het aantal bolletjes flink omlaag en omhoog flipperen omdat er gewisseld wordt.
Behalve dat hij heel snel ook terugvalt naar 3G van dezelfde mast, plus dat ik weet dat hij sowieso geen 4G (ook niet 800 dus) oppakt als ik 2G van dezelfde mast wel nog ontvang op -90 dBm (dus nog bijna 20 dB voordat 2G weg zou vallen).

Wordt 4G dan 20 dB minder hard uitgezonden? (= factor 100, dus bijv. 1 Watt versus 100 Watt vermogen!)

• ucsdcom
Willen jullie in de ookla speedtest app ook eens testen met de Vodafone server in Utrecht? Ik ervaar behoorlijk slechte prestaties van die servervals ik mijn wifi thuis hierop test. Via andere aanbieders kom ik aan 70 tot 90 Mbp/s. Via de Vodafone server kom ik via dezelfde wifi verbinding aan 12 tot maximaal 45Mbp/s. Ik begin mijnaf te vragen of de dramatische scores op het Vodafone 4G netwerk niet nog matiger wordt door de blijkbaar te trage Vodafone server. Ik zou haast gaan denken dat Vodafone van veel dingen verstand heeft, maar niet van snelle internet verbindingen/snelle servers. Hebben jullie deze ervaring ook?

@sorcerer:welk toestel gebruik je?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat heb ik ook, download rond de 22 Mbit/s en upload rond de 65 Mbit/s. Op de Ookla Amsterdam haal ik gewoon de max van mijn verbinding (100/100).

• Untouchablezz20
Heb een foto gemaakt van de mast bij mij in de buurt. Beetje onscherp, maar is dit een mast bij mij in het dorp. Hier zou 4G, als het geactiveerd wordt, vandaan komen. Lijkt wel een hele oude mast?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gDuFKCZ.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Untouchablezz20 op 25-05-2014 16:19 ]

ucsdcom: een HTC One M8. Die voor zover ik zie ongeveer even goed presteert als een Galaxy S3, behalve dat hij in m'n broekzak signaal op hoge frequenties sneller lijkt kwijt te raken dan de S3 (dus sneller van 3G naar 2G flipperen op plekken waar geen 4G is). Op lage frequenties lijkt hij beter te werken dan de S3. Dat je het even weet :P

En inderdaad, die Vodafone-server lijkt ook als je via mobiel test een lagere performance te geven. Denk dat ze dat ding even moeten upgraden of er een server naast moeten zetten op hun mini-DC in Overvecht :P

Overigens zag ik bij toeval net dat T-Mobile 3G900 nu ook in Antenneregister terug te vinden is op 957,4 MHz.

-edit-
T-Mobile heeft ook vermogens aangepast op allerlei plekken in Antenneregister. Op flink wat LTE-locaties zie ik ze uitzenden met minder dan 3 dBW. Bijvoorbeeld het Diakonessenhuis in Utrecht; daar staat 1,3 dBW in. Dus nauwelijks meer dan een Watt per sector!

Op zich kan dat op veel plekken prima, als je weet dat je vooral capaciteit op een plek nodig hebt en niet dekking. Als je in de omgeving normaalgesproken -70 dBm binnenkreeg op je mobiel dan betekent dat dat het met 1 Watt ongeveer -90 dBm is wat je binnenkrijgt als ze met 1 Watt uitzenden ipv 100 Watt... dus op zich kan het op vooral drukke plekken prima. Zeker als je LTE1800 op zeer laag vermogen aanvult met LTE800 op hoger vermogen.

Vodafone zal waarschijnlijk ook zoiets doen, alleen zetten zij het maximumvermogen ipv het gebruikte vermogen online. Het enige dat jammer is is dat de 4G-dekking zo toch achterblijft bij de 2G-dekking. Voordeel is wel dat ze een enorme sloot aan energie uitsparen. Verklaart wel waarom hun verslag over 2013 maar spreekt van een minimale toename van energieverbruik na activering van het 4G-netwerk ;)

Helaas merk ik op mijn telefoon dat het accuverbruik op 3G ongeveer 2x zo hard gaat als op 4G, zelfs als het een slecht 4G-signaal is. En dat ik dus ook 2G of 3G heb ipv 4G terwijl het op dezelfde mast zit. Dus ik ben benieuwd of dan september ook het moment is dat het vermogen op 800 MHz omhoog gaat...

Ik ben echt heel benieuwd wat de theorieën/modellen zijn achter de activatie bij alledrie de providers!

[ Voor 53% gewijzigd door Sorcerer8472 op 25-05-2014 17:46 ]

• ucsdcom
Kan het niet te maken hebben met de angst voor storingen en protesten? Toen 3G uitrolde werd opeens van alles wat gebeurde de schuld toegeschreven aan de nieuwe 3G mast in het dorp of de stad. Met die lage vermogens voorkomen ze dat er bij klachten ook echt twijfel kan ontstaan over 4G. Met name bij een ziekenhuis in de buurt kan dat een handige strategie zijn.

Dan de meer waarschijnlijke en minder paranoia verklaring: Wat ik mij ook voor kan stellen is dat je eerst de masten in een regio vervangt. Vervolgens schakel je ze in op een laag vermogen op 4G, zodat je nauwelijks rekening hoeft te houden met het overlappen van masten. Vervolgens ga je eerst je energie op je grootste klantenaandeel richten en 3G optimaliseren op je nieuwe antennes. De efficiëntere Air antennes van Vodafone kunnen best wat veranderingen in de ontvangst te weeg brengen, Daar hebben bijna alle klanten voordeel van. Eventueel ook nog je GSM900 spectrum verhuizen en/of 3G 900 uitrollen en inregelen. Als de bouw verder gevorderd is ga je meten en opnieuw rekenen en het vermogen opschroeven en finetunen. Je kan natuurlijk op de computer een aardige radioplanning voorbereiden, maar zonder meetwaarden krijg je toch haperingen in de praktijk. Van een goede uitrol nu kan je nog jaren plezier hebben, om nog maar te zwijgen over de besparingen die je kan halen als je de boel nu in 1 keer goed finetuned in plaats bij elke plaatsing van een buurmast opnieuw te gaan optimaliseren.

Gevolg: nu optimaal bedienen van de 2G en 3G klanten. Aanvullend 4G op veel plaatsen voor nieuwe en verlengende klanten. Ook op lage ontvangststerkte is die voldoende snel. De energiebesparing is dan nu mooi meegenomen en verlaagt nu de kosten voor het runnen van een aanvullend 4G netwerk. Als er later meer vermogen naartoe moet, dan zitten er al veel meer (extra betalende 4G bundel, zakelijke en Red) klanten op 4G om de meerkosten over te kunnen verdelen dan nu.

[ Voor 26% gewijzigd door ucsdcom op 26-05-2014 12:58 ]

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:11
ucsdcom schreef op maandag 26 mei 2014 @ 12:32:
Kan het niet te maken hebben met de angst voor storingen en protesten? Toen 3G uitrolde werd opeens van alles wat gebeurde de schuld toegeschreven aan de nieuwe 3G mast in het dorp of de stad. Met die lage vermogens voorkomen ze dat er bij klachten ook echt twijfel kan ontstaan over 4G. Met name bij een ziekenhuis in de buurt kan dat een handige strategie zijn.

Dan de meer waarschijnlijke en minder paranoia verklaring: Wat ik mij ook voor kan stellen is dat je eerst de masten in een regio vervangt. Vervolgens schakel je ze in op een laag vermogen op 4G, zodat je nauwelijks rekening hoeft te houden met het overlappen van masten. Vervolgens ga je eerst je energie op je grootste klantenaandeel richten en 3G optimaliseren op je nieuwe antennes. De efficiëntere Air antennes van Vodafone kunnen best wat veranderingen in de ontvangst te weeg brengen, Daar hebben bijna alle klanten voordeel van. Eventueel ook nog je GSM900 spectrum verhuizen en/of 3G 900 uitrollen en inregelen. Als de bouw verder gevorderd is ga je meten en opnieuw rekenen en het vermogen opschroeven en finetunen. Je kan natuurlijk op de computer een aardige radioplanning voorbereiden, maar zonder meetwaarden krijg je toch haperingen in de praktijk. Van een goede uitrol nu kan je nog jaren plezier hebben, om nog maar te zwijgen over de besparingen die je kan halen als je de boel nu in 1 keer goed finetuned in plaats bij elke plaatsing van een buurmast opnieuw te gaan optimaliseren.

Gevolg: nu optimaal bedienen van de 2G en 3G klanten. Aanvullend 4G op veel plaatsen voor nieuwe en verlengende klanten. Ook op lage ontvangststerkte is die voldoende snel. De energiebesparing is dan nu mooi meegenomen en verlaagt nu de kosten voor het runnen van een aanvullend 4G netwerk. Als er later meer vermogen naartoe moet, dan zitten er al veel meer (extra betalende 4G bundel, zakelijke en Red) klanten op 4G om de meerkosten over te kunnen verdelen dan nu.
Je bedoeld dus dat mensen die premium betalen (4G) een zwak signaal krijgen die veel te vaak terugvalt naar iets waar de rest niks extra's voor betaald (3G)?

Ik vind het nog steeds sneu dat mijn 4G wegvalt als ik al naar beneden loop. Ik hoop eigenlijk dat ze gewoon wel even opschieten met betere 4G-dekking, 3G had ik al en dat wilde ik juist verbeterd zien!
Bij mij is dat dus ook zo, naar 3G terugvallen beneden, van dezelfde mast: 3G2100 ontvangt hij wel nog en 4G800 valt weg. Dat moet echt op (minder dan?) 1 Watt draaien op die antenne, of er is iets anders flink mis, anders snap ik er niks van... Bij KPN voelt het hele netwerk heel anders aan; ook wel íetsjes minder dan 2G soms (afh. van de locatie) maar bij Vodafone is het verschil wel érg groot.

Dat verhaal van die storingen klopt ook niet trouwens, want 4G1800 op dezelfde mast komt ook een stuk minder hard binnen dan 3G2100 (-100 dBm op de plek waar 4G totaal wegvalt).

Maargoed, zou me niks verbazen als in september ineens alles een stukje omhoog gaat, en een paar maanden later alles naar maximaal. Ik laat me verrassen. Alleen zo jammer dat ik nu ook extra betaal voor zo'n 4G Blox, en toch terugval naar 2G in de stad, naar een EDGE-mast die ook 4G doet nota bene :')

• ucsdcom
Die storing klopt in de praktijk natuurlijk niet, maar als de 3G paniekzaaiers met 4G weer een nieuw platform vinden om masten weg te houden, dan hebben de providers weer last met de vergunningen etc. Ik weet trouwens niet of deze mensen de afgelopen jaren met 3G wel doorgekomen zijn ;).....hun mobieltjes moesten de afgelopen jaren natuurlijk continu vol vermogen zenden vanwege gebrek aan een mast in de buurt ;)

Geen overspraak willen tussen de opstelpunten zal wel een belangrijkere reden zijn.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Sneller Vodafone 4G voorheel Nederland: vanaf vandaag ook voor 1,4 miljoen prepaid en Hybride klanten

27-05-2014

Om zoveel mogelijk klanten zo snel mogelijk 4G te bieden, ontsluit Vodafone vanaf vandaag het 4G-netwerk ook voor alle prepaid- en Hybride-klanten. Klanten met een 4G-toestel en die in een 4G-gebied wonen of werken kunnen nu maandelijks kiezen of ze toegang willen kopen. Vanaf september is het Vodafone 4G-netwerk landelijk dekkend en kunnen klanten in heel Nederland gebruikmaken van 4G.
Afgelopen maandag kondigde Vodafone aan dat de uitrol van 4G 6 maanden voor ligt op schema. Door de zachte winter optimaal te benutten en slimmere inzet van frequenties en techniek ligt er sneller dan gepland een landelijk dekkend netwerk. Vodafone is momenteel de telecomprovider met de grootste 4G-dekking voor prepaidklanten in Nederland.

Voor het gebruik van het snellere 4G-netwerk kan een prepaid- of Hybride-klant een losse 4G-bundel kopen. Voor prepaidklanten kost dit €5 per maand en voor Hybride-klanten zijn de kosten €2,50 per maand. De 4G-bundels kunnen in combinatie met een standaard databundel gebruikt worden. De snelheid van Vodafone 4G voor prepaid- en Hybride klanten is maximaal 25 Mbps download en 12.5 Mbps upload. Klanten kunnen hier bekijken of ze op dit moment al in een 4G-dekkingsgebied wonen.

Voor meer informatie over Vodafone 4G, klik hier.

Bron: http://over.vodafone.nl/n...ok-voor-14-miljoen-prepai

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 27-05-2014 08:35 ]

• netblade

netblade

Sunrise

robertwebbe schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 08:34:
Sneller Vodafone 4G voorheel Nederland: vanaf vandaag ook voor 1,4 miljoen prepaid en Hybride klanten

27-05-2014

Om zoveel mogelijk klanten zo snel mogelijk 4G te bieden, ontsluit Vodafone vanaf vandaag het 4G-netwerk ook voor alle prepaid- en Hybride-klanten. Klanten met een 4G-toestel en die in een 4G-gebied wonen of werken kunnen nu maandelijks kiezen of ze toegang willen kopen. Vanaf september is het Vodafone 4G-netwerk landelijk dekkend en kunnen klanten in heel Nederland gebruikmaken van 4G.
Afgelopen maandag kondigde Vodafone aan dat de uitrol van 4G 6 maanden voor ligt op schema. Door de zachte winter optimaal te benutten en slimmere inzet van frequenties en techniek ligt er sneller dan gepland een landelijk dekkend netwerk. Vodafone is momenteel de telecomprovider met de grootste 4G-dekking voor prepaidklanten in Nederland.

Voor het gebruik van het snellere 4G-netwerk kan een prepaid- of Hybride-klant een losse 4G-bundel kopen. Voor prepaidklanten kost dit €5 per maand en voor Hybride-klanten zijn de kosten €2,50 per maand. De 4G-bundels kunnen in combinatie met een standaard databundel gebruikt worden. De snelheid van Vodafone 4G voor prepaid- en Hybride klanten is maximaal 25 Mbps download en 12.5 Mbps upload. Klanten kunnen hier bekijken of ze op dit moment al in een 4G-dekkingsgebied wonen.

Voor meer informatie over Vodafone 4G, klik hier.

Bron: http://over.vodafone.nl/n...ok-voor-14-miljoen-prepai
Vanmiddag maar een prepaid kaartje van Vodafone scoren, dan kan ik tenminste zelf aanschouwen hoe de dekking en het bereik zelf is. Thanks for the headsup

Edit : Ik kan opde site verder niks vinden nog even afwachten dan maar

Intussen heeft ook T-Mobile aangekondigd HD Voice te ondersteunen. En UMTS900 wat ik op allerlei plekken werkend heb gezien wat echt heel fijn werkt. T-Mo gaat echt heel hard vooruit en heeft straks naar verwachting betere 3G-dekking dan 2G-dekking. Da's wat ik verwacht tenminste.

Kom op Vodafone, voer het snel ook in al die dingen! Jullie kunnen het! En zowat alle andere Vodafones behalve DE/IE hebben het al! :P

Weten jullie nog?
nieuws: Vodafone Nederland introduceert UMTS-diensten
:)

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik gebruik zelf de 2,50 blox bovenop mijn abonnement, als ik het daarmee vergelijk vind ik het voor de prepaid klanten wel zuur dat die 5 euro per maand kwijt zijn om 4G toegang te krijgen.

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:32
Chris.nl schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:23:
Ik gebruik zelf de 2,50 blox bovenop mijn abonnement, als ik het daarmee vergelijk vind ik het voor de prepaid klanten wel zuur dat die 5 euro per maand kwijt zijn om 4G toegang te krijgen.
Als je 4G gaat gebruiken op een abbo/prepaid met een datalimiet van enkele honderden mb's ben je zo klaar!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:39

RnB

Chris.nl schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:23:
Ik geloof dat die €2,50 een actieprijs was. Geen idee wanneer dit wordt verhoogd voor de abonnees, maar ik kan me herinneren dat men er ''snel'' bij moest zijn.

• TMC

TMC

Josvdv schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:51:
[...]

Als je 4G gaat gebruiken op een abbo/prepaid met een datalimiet van enkele honderden mb's ben je zo klaar!
Blijft een beetje een vreemd argument altijd, je bent zo klaar omdat je er simpelweg veel meer mee kan en het dus ook meer gebruikt. :/ Het is niet alsof je met 4G magisch meer data gaat verbruiken (uitzondering: filmpjes die meer bandbreedte gebruiken als de verbinding het toelaat).

[ Voor 21% gewijzigd door TMC op 27-05-2014 11:31 ]

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:27
Hoppa! En daar zijn ze met 4G voor prepaid!

Leuk die 4g, beetje jammer van die 5euro. Is wel duur als je voor 1gb al zoveel betaalt...

Keerzijde: ik moet nu wel erg oppassen met dataverbruik, want ik zal de neiging krijgen om erg vaak speedtest te gebruiken :p

Hoe zit het eigenlijk met 4G icm internet dagbundel?

[ Voor 9% gewijzigd door timmie1 op 27-05-2014 11:59 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• netblade

netblade

Sunrise

Zo hier ook maar even een prepaid simmetje aangeschaft, dekking is mwa, centrum is hier slecht tot niet gedekt, 3g snelheid zit wel goed zo'n 14mbit. Ik hoop voor de Vodafone klanten hier dat ze daar nog wat aan gaan doen, vanmiddag thuis maar eens kijken, daar heb ik zicht op een Vodafone mast.
Hmm upload en download zijn niet erg hoog over 4g, maar hij pakt automatisch de Vodafone Utrecht server daar was iets mee had ik begrepen.

[ Voor 19% gewijzigd door netblade op 27-05-2014 12:44 ]

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-10 15:20

Lijkt zo wel of de 4G verbinding nog sneller is gemaakt. ;)

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

Pagina: 1 ... 24 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.