Ik heb een interessant nieuwtje die ik sinds gisteravond meerdere malen heb kunnen herproduceren:
"elke" speedtest die ik zomaar doe lijkt op 15 Mbps te blijven hangen, maar, zodra ik vliegtuigmodus toggle (dus aan/uit) begint de speedtest op 15 Mbps en gaat dan ineens vaart maken naar tot wel 40 Mbps (hierboven kan capaciteit wel echt een issue worden natuurlijk). Ik heb dit in Barendrecht en Rotterdam succesvol kunnen reproduceren.
Enkele feiten:
- De laatste echt hoge speedtest van mij was op 11-03-2014 (63,03 Mbps, en kort daarvoor zelfs 69,65 Mbps). Dit was bij de Kuip in Rotterdam (22:15).
- Na die speedtest niet of nauwelijks (hooguit enkele Mbps hoger) boven de 15 Mbps gezeten.
- Sinds gisteren (vliegtuigmodus-truuk) weet ik weer relatief gemakkelijk (wel even naar zolder gaan, maar dat deed ik altijd al) boven de 30 Mbps te komen. Meer dan de BloX zou moeten kunnen zelfs: 37,69 Mbps.
Al met al zeker geen gevalletje capaciteit, en ik hoop nu een shitload aan dezelfde ervaringen te vinden straks hier, waarmee we Vodafone eens tot een echt antwoord kunnen dwingen i.p.v. "het zal wel druk geweest zijn".
Edit:
Nog wat praktijktestjes gedaan:
1. Ik leg de telefoon om 16:39 neer op zolder (na de toggle): 39,76 Mbps.
2. Ik kom even later (16:51) terug en doe een nieuwe speedtest: 37,16 Mbps.
3. Ik ga naar beneden (incl. telefoon) waardoor mijn 4G terugvalt naar 3G. Ik loop vervolgens terug naar zolder (ff wachten op 4G 

) om op 17:05 nog maar 15,04 Mbps te halen.
4. Ik toggle opnieuw en haal om 17:06 weer 34,39 Mbps.
Op deze manier is het best handig dat de benedenverdieping zulk slecht 4G bereik heeft. Bovenstaande lijkt me lastiger te testen voor andere gebieden...
Edit 2:
Bovenstaande stappen heel snel nog eens uitgevoerd, en opnieuw hetzelfde resultaat.
Wellicht heb ik het euvel nu gevonden; de fallback heeft mogelijk iets te maken met de snelheid. Volgende test: mijn toestel locken op 4G (servicemenu) en dan even wachten. Ook ga ik even voor de zekerheid straks kijken of ik dit in verband kan brengen met de 1.1.1.1 klachten, you never know.

[
                        Voor 33% gewijzigd door
                                                     BDHowner                                                 op 10-04-2014 17:19
                                            ]