[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.298 views

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 18:34
Hi, ik heb een technisch vraagje waar ik niet 100 procent het antwoord op heb kunnen vinden.

Ik heb een 4g abonnement bij Vodafone. Deze gebruik ik met mijn Nokia Lumia 1520 naar volle tevredenheid. Ik heb bij het abonnement een tweede (data) sim gekregen voor een tablet. Ik heb nu een tablet in de UK besteld. De tablet die ik besteld heb heeft ondersteuning van LTE kanalen 3, 7, en 20. Wat ik heb kunnen vinden is dat dit compatible is met de kanalen die Vodafone NL gebruikt. Derhalve zou heb apparaat gewoon 4g in Nederland moeten kunnen hebben.

Kunnen jullie dat bevestigen?

Xbox Live: Ofthewell NL

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:47
Yes, dat zal gewoon werken...

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zal trouwens feest worden het buitenland als zakelijke klanten ook op 4G gaan met maar 1 Gb. Leuk dan gaat het nog harder erdoor. Ik moet eerlijk zeggen dat zoals Spanje met persoonlijke hotspot veel sneller en veel beter werkt dan hier in NL, zelfs met 3G haal je daar ruim 10 Mbit down en de hotspot aan = binnen 20 sec IP adres en werken maar op je laptop en hier moet ik vaak toch ruim 2/3 minuten wachten voordat de verbinding er pas is terwijl ik hier toch 4G heb.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-10 21:55
itsalex schreef op zondag 30 maart 2014 @ 15:29:
Zal trouwens feest worden het buitenland als zakelijke klanten ook op 4G gaan met maar 1 Gb. Leuk dan gaat het nog harder erdoor. Ik moet eerlijk zeggen dat zoals Spanje met persoonlijke hotspot veel sneller en veel beter werkt dan hier in NL, zelfs met 3G haal je daar ruim 10 Mbit down en de hotspot aan = binnen 20 sec IP adres en werken maar op je laptop en hier moet ik vaak toch ruim 2/3 minuten wachten voordat de verbinding er pas is terwijl ik hier toch 4G heb.
Dan is er iets niet in orde. Ik heb zelf ook een Vodafone 4G MiFi die binnen goed 30 seconden klaar is voor gebruik en dan ook dik 11Mbit trekt op 3G.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Jassy schreef op zondag 30 maart 2014 @ 15:34:
[...]

Dan is er iets niet in orde. Ik heb zelf ook een Vodafone 4G MiFi die binnen goed 30 seconden klaar is voor gebruik en dan ook dik 11Mbit trekt op 3G.
Ja sorry erbij vergeten te melden via mijn Iphone. Ik doe exact hetzelfde ook in Spanje via mijn tel en daar gaat het echt supersnel maar hier pfff is het echt waardeloos.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:13
Via mijn iPhone werkt het altijd vrijwel direct en haal ik geen lagere snelheden.

• Jassy
Nog even terug komend op het irritante probleem dat sommige pagina's slechts na lang wachten volledig doorladen.

Ik heb nu mijn telefoon aan mijn netbook gehangen en ben op dit moment via Vodafone aan het surfen. Ook hier vallen mij de soms erg lange wachttijden op, van soms wel meer dan 10 seconden! Wanneer dit voor komt valt mij op dat er wordt gewacht op het adres 1.1.1.1 of een variatie daarop. Dit zijn de webcache servers van Vodafone.

Is er een mogelijkheid om deze webcache servers te omzeilen en om dan eens te kijken of het probleem opgelost is?

Ja, op 4G (en vaak ook al op 3G) maken die dingen het trager dan wanneer je ze niet gebruikt. Volgens mij hangt het af van het APN dat je gebruikt of het wel of niet aan staat...

Er zijn hier vast wel mensen die weten hoe het uit moet?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Jassy
Ik gebruik nu de normale APN, dus Live.vodafone.com, zonder proxy. Wellicht dat dit een instelling is? Of zal ik dan op internet moeten via office.vodafone.nl? Dat kan afaik niet met mijn abo.. Zou wel handig zijn om te kunnen testen of de webcache het probleem veroorzaakt.

• SafariFlow
Vreemd..
De Live APN loopt niet via een proxy. De office APN daarentegen wel...

Volgens mij heeft het toch met een specifieke instelling op je toestel te maken.

[ Voor 34% gewijzigd door SafariFlow op 30-03-2014 18:11 ]

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-10 20:19

The Wizard

Moderator Mobile
Jassy schreef op zondag 30 maart 2014 @ 18:01:
Ik gebruik nu de normale APN, dus Live.vodafone.com, zonder proxy. Wellicht dat dit een instelling is? Of zal ik dan op internet moeten via office.vodafone.nl? Dat kan afaik niet met mijn abo.. Zou wel handig zijn om te kunnen testen of de webcache het probleem veroorzaakt.
Wat staat er nog meer bij je instellingen? Naast de APN kun je ook een proxy invullen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• markiebiboy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06-2023
Ik kon destijds bij Vodafone met mijn Mobile broadband de compressie laten uitzetten. Door te bellen met de data afdeling en vragen om web.vodafone.nl (APN) te laten activeren. Of dit voor smartphone interrnet ook mogelijk is weet ik niet maar het valt allicht te proberen. Denk niet dat ze het erg zullen vinden want dan ben je eerder door je bundel heen.
http://www.metjelaptoponl...tellingen-mobiel-internet

[ Voor 43% gewijzigd door markiebiboy op 30-03-2014 19:00 ]

• SafariFlow
markiebiboy schreef op zondag 30 maart 2014 @ 18:49:
Ik kon destijds bij Vodafone met mijn Mobile broadband de compressie laten uitzetten. Door te bellen met de data afdeling en vragen om web.vodafone.nl (APN) te laten activeren.
Dat kan alleen als je een office APN op je nummer hebt staan. Zoals dat bij alle MBB abonnemten het geval is. De Live APN heeft nl. ook geen compressie.

• Jassy
SafariFlow schreef op zondag 30 maart 2014 @ 18:10:
Vreemd..
De Live APN loopt niet via een proxy. De office APN daarentegen wel...

Volgens mij heeft het toch met een specifieke instelling op je toestel te maken.
Dit zijn mijn settings:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26787678/Screenshot_2014-03-30-19-01-11.png
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26787678/Screenshot_2014-03-30-19-01-15.png
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26787678/Screenshot_2014-03-30-19-01-19.png

De proxy staat volgens mij uit. Toch loopt er allemaal verkeer via 1.1.1.1 wat er voor zorgt dat ik soms heel lang moet wachten voordat er wat gebeurd. Zie ik iets over het hoofd?

• SafariFlow
Hmm, ziet er goed uit...
Maak eens een nieuwe APN aan. Stel je alleen Live.vodafone.com in zonder gebruikersnaam en wachtwoord. MMS, MSC instellingen en dergelijke ook niet invullen.

Check dan eens wat je browser doet.
Sowieso zou Vodafone die meuk eens uit moeten zetten, sloopt websites, css, javascript, images... en veel sneller wordt het niet in de meeste gevallen :{

Als je erop googlet vind je ook zat webdevelopers die om bugs in die software moeten werken. Google maar op bmi en 1.1.1.1 etc. ...

Heel slecht trouwens, want 1.0.0.0 - 1.255.255.255 is een allocated range... kan daadwerkelijk problemen geven als je webservers in die range wil bekijken. Het moet uit of het moet alleen aan op de "normale" proxy, niet op een transparante proxy!

• Jassy
SafariFlow schreef op zondag 30 maart 2014 @ 19:17:
Hmm, ziet er goed uit...
Maak eens een nieuwe APN aan. Stel je alleen Live.vodafone.com in zonder gebruikersnaam en wachtwoord. MMS, MSC instellingen en dergelijke ook niet invullen.

Check dan eens wat je browser doet.
Ik heb de APN er uit gegooid en opnieuw ingesteld met minimale instellingen. Ook nu zie ik weer 1.1.1.1 voorbij komen en laadt hij pagina's niet volledig. Op dit moment, als ik dit bericht aan het tikken ben, is hij aan het wachten op 1.1.1.3 en zag ik ook nog andere servers voorbij flitsen.

Is dit een soort proxy aan de kant van Vodafone? Kan dat ook uit?

Edit:

Dit is dus het hele probleem:

https://dl.dropboxusercon...787678/laden_vodafone.png

De pagina wordt niet geladen en hij wacht een eeuwigheid op een interne server.

Het is ook niet zo dat hij dit altijd doet maar het komt de laatste tijd wel steeds vaker voor. Dat er dus verkeer via interne servers loopt heb ik toevallig vanmiddag ontdekt en wijs ik als mogelijke oorzaak van het soms heel traag reageren aan...

[ Voor 24% gewijzigd door Jassy op 30-03-2014 19:36 ]

• MarcoC
Dat heb ik ook vaak als ik gebruik maak van tethering. Zeer ergerlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 30-03-2014 19:44 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:17

DukeBox

loves wheat smoothies

Sinds 3 weken over van KPN 4G naar vodafone 4G (beiden zakelijk) ik wou dat ik weer terug kon. Zowel thuis, op het werk, ouders, schoonouders (eigenlijk overal waar ik kan vergelijken) is het ontvangst van 4/5 (max 5) naar 0/1 gegaan. Accu deed ik 4/5 dagen.. nu moet ik hem binnen een dag aan de lader hangen.

Gelukkig op mijn werk sinds deze week van die kleine (3G) ondersteunings zenders want bellen was vaak vrijwel onmogelijk.

Waarschijnlijk heeft het met de frequentie te maken.. maar ik zou zou ik (heel) graag weer naar KPN gaan want dit is echt bagger..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:56
DukeBox schreef op zondag 30 maart 2014 @ 19:52:
Sinds 3 weken over van KPN 4G naar vodafone 4G (beiden zakelijk) ik wou dat ik weer terug kon. Zowel thuis, op het werk, ouders, schoonouders (eigenlijk overal waar ik kan vergelijken) is het ontvangst van 4/5 (max 5) naar 0/1 gegaan. Accu deed ik 4/5 dagen.. nu moet ik hem binnen een dag aan de lader hangen.

Gelukkig op mijn werk sinds deze week van die kleine (3G) ondersteunings zenders want bellen was vaak vrijwel onmogelijk.

Waarschijnlijk heeft het met de frequentie te maken.. maar ik zou zou ik (heel) graag weer naar KPN gaan want dit is echt bagger..
Dat is vervelend. Hoezo denk je dat het waarschijnlijk aan de frequentie ligt? Vodafone bied het ook gewoon aan op 800mhz. Heb je, voordat je een abonnement hebt genomen bij Vodafone, de dekkingskaart bekeken?

Zinnetje onder jouw naam lijkt mij wel van toepassing nu.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:00

robertwebbe

Robert Webbe

Ik had ook dat 1.1.1.1 probleem als ik tether via de R212 MiFi. In de instellingen heb ik toen handmatig een nieuwe APN ingesteld (live.vodafone.com), bewust geen proxy ingevuld en sinds toen was het over. In plaats van 10 Mbps haalde ik direct 30 Mbps op dezelfde locatie met dezelfde laptop, browser, etc.

• MarcoC
Ik heb er ook last van als ik tether. Toch staat mijn APN gewoon op live.vodafone.com.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:08
Jassy schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:41:
Nog even terug komend op het irritante probleem dat sommige pagina's slechts na lang wachten volledig doorladen.

Ik heb nu mijn telefoon aan mijn netbook gehangen en ben op dit moment via Vodafone aan het surfen. Ook hier vallen mij de soms erg lange wachttijden op, van soms wel meer dan 10 seconden! Wanneer dit voor komt valt mij op dat er wordt gewacht op het adres 1.1.1.1 of een variatie daarop. Dit zijn de webcache servers van Vodafone.

Is er een mogelijkheid om deze webcache servers te omzeilen en om dan eens te kijken of het probleem opgelost is?
Dit probleem heb ik dus inderdaad ook, maar zowel op 3g als op 4g. Dacht al dat het aan mij lag...
zeer irritant.

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:44
DukeBox schreef op zondag 30 maart 2014 @ 19:52:

Heb precies hetzelfde. Heb uiteindelijk maar prive een KPN abbo genomen, kost wat maar bespaart heeeel veel dagelijkse ergernis

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-10 10:30
Vandaag in Maastricht met 4G-BloX vermoedelijk op LTE1800:
23,76 down, 12,57 up.

Gisteren op dezelfde locatie:
14,68 down, 22,63 up.

Zou het dan nu toch 30/15 zijn ipv 15/30? Ervaren jullie vandaag hetzelfde?

Overigens is ook het antenneregister vandaag weer geüpdatet.

[ Voor 13% gewijzigd door Gaston op 01-04-2014 12:03 ]

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Gastje8 schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 11:58:
Vandaag in Maastricht met 4G-BloX vermoedelijk op LTE1800:
23,76 down, 12,57 up.

Gisteren op dezelfde locatie:
14,68 down, 22,63 up.

Zou het dan nu toch 30/15 zijn ipv 15/30? Ervaren jullie vandaag hetzelfde?

Overigens is ook het antenneregister vandaag weer geüpdatet.
Ik heb het ook getest (Amsterdam Zuidoost) en ik haal nu ook meer dan 15/15 van afgelopen weken.
Nu met 3/5 verbinding (binnenshuis) 20/25.

Ze zullen nog wel met de configuratie aan het spelen zijn om zo efficiënt mogelijk te kunnen opereren. En misschien hebben ze wel een variabele snelheid eraan hangen die afhankelijk is van het aantal mensen op een mast (denk aan het QoS verhaal wat eerder is aangehaald).

[ Voor 32% gewijzigd door RnB op 01-04-2014 12:14 ]

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Na een aantal dagen eens dom weg te zien hoe mijn bereik op LTE is moet ik zeggen dat het in omgeving zutphen een stuk stabieler maar ook voller is. Waar ik eerst 1 streepje had heb ik nu volledig bereik..

• Arjant2
Zojuist nog maar eens een test met coverage map gedraaid in centrum Den Haag.
Down: 44 Mbps, Up: 32Mbps
Dit met een red business abo

• MarcoC
Ik heb nog steeds 15/30 in Rotterdam met BloX 4G.

• GWashington
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10 17:49
Inmiddels ook op de Campus van TU Delft 4G.

• MarcoC
Jammer dat ik deze maand afstudeer ;( .

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-10 07:43

Heb (had) hier ook erg last van.
Zelfs gewoon bij het surfen op mijn telefoon (en via tethering op mijn laptop).
Nu heb ik eens bij de apn instellingen van de telefoon van mijn vrouw gekeken (nadat ik getest had of deze er ook last van had) en daar zag ik 1 instelling anders staan.

APN type default,supl,mms

veranderd naar

APN type niet ingesteld.

En nu gaat het allemaal veel beter.
Zit nu gewoon te surfen via 3g hotspot en heb nog geen vertraging gezien _/-\o_

edit: hmm na het posten van dit bericht ging het alweer de verkeerde kant op :'(
even afwachten dus....

[ Voor 4% gewijzigd door ComTech op 01-04-2014 21:37 ]

• Jassy
Het gaat hier ook nog steeds fout... Wellicht toch maar een seperaat thema voor openen om niet het 4g thema alhier te 'verzieken'.

• MarcoC
Ik heb wat gegoogled en oude topics op het Vodafone-forum gevonden met hetzelfde probleem. Het probleem kon toen verholpen worden door te bellen met de klantenservice en de web.vodafone.nl APN te laten activeren, in plaats van de live.vodafone.nl APN. Ik ga morgen even bellen met Vodafone :) .

[ Voor 12% gewijzigd door MarcoC op 01-04-2014 21:56 ]

• Gaston
Update dekkingskaart 2 april 2014:

Huidige dekking
Wijzigingen LTE800:
  • Uitbreiding in Sittard
  • Venray (was al LTE1800)
  • Uitbreiding in Nijmegen
  • Uitbreiding in Arnhem
  • Uitbreiding in en rond Breda
  • Minder dekking rond Gorinchem
  • Uitbreiding in Culemborg
  • Uitbreiding in Tiel
  • Uitbreiding in 's-Hertogenbosch
  • Wemeldinge (was al LTE1800)
  • Goes
  • Delft-Zuid (TU Delft)
  • Uitbreiding in Zoetermeer
  • Meerkerk
  • Uitbreiding vanuit zuiden en westen van Alkmaar
  • Noorden van Barneveld
  • Uitbreidingen rond Emmeloord
  • Oldemarkt
  • Uitbreidingen ten zuidoosten van Zwolle
  • Uitbreidingen ten westen van Hoogeveen
  • Veendam
  • Uitbreiding in Buitenpost (was al LTE1800)
Wijzigingen LTE1800 (iPhone 5):
  • Uitbreiding in Nijmegen
  • Uitbreiding in Arnhem
  • Uitbreiding in Eindhoven
  • Uitbreiding in Tilburg
  • Uitbreiding in Breda
  • Tiel
  • Uitbreiding in 's-Hertogenbosch
  • Delft-Zuid (TU Delft)
  • Uitbreiding in Zoetermeer
  • Muiderberg
  • Noorden van Barneveld
  • Veendam
  • Akkrum
  • Sint-Nicolaasga
  • Oldemarkt

[ Voor 34% gewijzigd door Gaston op 02-04-2014 07:12 ]

• Jassy
Weer een mooie update, er zijn veel gebieden met 4G bij gekomen. Als Vodafone op dit tempo zo door gaat is de geplande dekking in Juli 2014 wel eerder gerealiseerd. De kaartjes lijken nu al behoorlijk veel op elkaar.

Ik hoop dat ze in dit tempo door blijven gaan.

• tcf
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09-2024

tcf

Inderdaad, heel goed bezig Vodafone! Ik reis regelmatig door grote delen van NL en moet zeggen dat ik dan zo'n 60 a 70 % van de tijd het 4G symbool in mijn scherm heb staan :D

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar mutatiekaarten / mutatiegegevens van de Vodafone 4G dekking. Die kan ik zo niet vinden op 4gmasten.nl, maar ik zie wel elke keer zo'n gifje. Misschien iemand een idee?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Wat bedoel je precies?

• MarcoC
Screenshots van de dekkingskaart per week ofzo?

• Gaston
MarcoC schreef op woensdag 02 april 2014 @ 22:25:
Ik heb iedere week tientallen gedetailleerde screenshots van alle 4G-gebieden van de dekkingskaart vanaf 15 januari gemaakt (vandaar dat ik iedere woensdag die lijst met nieuwe gebieden kan maken). Als iemand geïnteresseerd is kan ik ze hier delen.

Overigens leek vandaag mijn snelheid met de 4G-BloX als vanouds weer gecapped op 14,4Mbps.

[ Voor 8% gewijzigd door Gaston op 02-04-2014 23:14 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
MarcoC schreef op woensdag 02 april 2014 @ 22:25:
Je kunt elke kaartwijziging vinden op de website. Zie dekking Vodafone. Of gebruik maken van het aanbod van Gastje8. Ik kan ze ook delen als je wil.

Nog even een update van mijn kant: in alle minder dichtbevolkte gebieden lijkt Vodafone zich toch heel erg te richten op het maar gebruiken van de helft van haar GSM900-spectrum voor GSM (de bovenste helft dus, niet de onderste :+). Alleen in de wat drukker bevolkte gebieden lukt dat niet helemaal en wordt er een deel van het onderste gebied gebruikt.

Het lijkt erop dat hun Antenneregister-dingen een maand ofzo achterliggen (zowel GSM als LTE) dus het is lastig te zien, maar ik kan me zo voorstellen dat ze het buiten de grote steden toch nog wel snel kunnen uitrollen.

Kijken of Arnoud van Tweakers nog wat los heeft gepeuterd bij ze als er weer een stukje online komt binnenkort ;)

• wimstradamus
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-07 21:31
Vanmiddag 16.45 op de weg naar huis geen 4g rond Hazerwoude / Boskoop waar normaal goede tot volle verbinding is.
Bij thuiskomst zag ik ineens een verbeterde verbinding 3 streepjes (-104db) ipv 1 (-118db).
de Network Singnal app gaf aan dat de cell id die nog onbekend is dus geen locatie, speedtest gedaan maar die kwam niet boven de 4mb up en down uit.

Vodafone is lekker bezig de laatste tijd lijkt idd of de kpn crew nu voor Vodafone bezig is :).
btw zag dat T-mobile vandaag de mast aan de Antonie v leeuwenhoek weg in Alphen a/d Rijn aan het vervangen was.

PSN ID: wimstradamus Youtube: wimstradamus00

• netblade
  • Laatst online: 11:53

netblade

Sunrise

T-Mobile was vandaag zelfs op twee plekken bezig, maar ik vind het vreemd dat ze weer bezig waren bij de Antonie v leeuwenhoekweg omdat deze mast al was aangepast, het enige wat ik zag is dat er een straalantenne bij geplaatst was. Verderop aan de Christiaan Huijgensweg waren ze ook bezig, alleen daar waren ze de gehele mast nog aan het vervangen. Maargoed dit is aardig offtopic in een Vodafone 4G topic :'D
Ik dacht eerst dat die aan de Antonie van Leeuwenhoekweg van Vodafone was, ivm die straalantenne maar Vodafone heeft daar blijkbaar in de omgeving helemaal geen mast staan, ik begin wel een beetje te begrijpen waarom er veel klachten zijn met Vodafone in de wijk Kerk en Zanen

Edit : Er staat daar (Antonie van Leeuwenhoekweg) wel een Vodafone mast, alleen een hele oude umts mast het zou kunnen dat ze die oude voorlopig nog wel laten staan?

[ Voor 35% gewijzigd door netblade op 03-04-2014 18:51 ]

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Vodafone laat zowel oude als nieuwe umts-only-masten met rust zo te zien inderdaad. Heel soms maken ze een uitzondering; in Heerlen staat volgens Antenneregister een 3G2100/4G800-combinatie. Best interessant dat daar geen andere technieken in zitten.

Heb nog eens op allerlei locaties in het land waar ik de afgelopen dagen was zitten zoeken, en ze gebruiken nu dus vooral het bovenste deel van het EGSM900-spectrum + ongeveer een kwart van het onderste deel, waarbij ze alleen de bovenste en de onderste 3 kanalen lijken te gebruiken tot nu toe (kan zijn dat er meer zijn, maar die heb ik dan nog niet gezien). Dit met name in en rond drukke stadscentra. Daarbuiten zie ik het bijna niet.

Die configuratie lijkt erop gericht dat het naast elkaar kan bestaan; als je de onderste 5 MHz gebruikt voor UMTS dan is het het minst erg als er aan de zijkanten een klein beetje ruis binnenkomt. Kan betekenen dat Vodafone binnen afzienbare tijd in met name landelijke gebieden UMTS900 gaat introduceren en dat ze er eventueel nu al mee testen.

Het niet inschakelen van EDGE kan trouwens nog een aanwijzing hiervoor zijn; EDGE kost namelijk net wat meer ruimte dan GPRS. Kan makkelijk met die nieuwe SingleRAN-apparatuur, maar toch doen ze het lang niet overal.

Ben benieuwd of/wanneer/hoe ze het nou gaan doen. Jammer dat mijn GSM1800-verhaal totaal niet klopte, zou best een goeie manier zijn om ruimte te kweken op GSM900, hoewel KPN er juist heel nadrukkelijk voor heeft gekozen dat niet te doen en haar volledige 1800 MHz-spectrum te gebruiken voor LTE1800 (zoals bij de test in Delft; waardoor je 100 Mbps haalt op LTE1800 daar).

Dus dat Vodafone dát niet doet kan er weer op wijzen dat zij ook streeft naar snelle LTE1800, binnen afzienbare tijd, en dat ze nu toe werken naar een definitieve configuratie ipv nog eerst een tijdelijke configuratie uit te gaan rollen die een jaar later weer op de schop kan. Hoewel dat voor de stadscentra misschien niet eens zo'n gek idee is; gewoon 15 MHz LTE1800 + 5 MHz GSM1800 en snelle UMTS900-uitrol!

Kortom weer een hele lading speculaties waar we in ieder geval het weekend mee doorkomen ;)

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-10 14:05

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 19:42:
Heb nog eens op allerlei locaties in het land waar ik de afgelopen dagen was zitten zoeken, en ze gebruiken nu dus vooral het bovenste deel van het EGSM900-spectrum + ongeveer een kwart van het onderste deel, waarbij ze alleen de bovenste en de onderste 3 kanalen lijken te gebruiken tot nu toe (kan zijn dat er meer zijn, maar die heb ik dan nog niet gezien). Dit met name in en rond drukke stadscentra. Daarbuiten zie ik het bijna niet.

Die configuratie lijkt erop gericht dat het naast elkaar kan bestaan; als je de onderste 5 MHz gebruikt voor UMTS dan is het het minst erg als er aan de zijkanten een klein beetje ruis binnenkomt. Kan betekenen dat Vodafone binnen afzienbare tijd in met name landelijke gebieden UMTS900 gaat introduceren en dat ze er eventueel nu al mee testen.
Kan het ook zijn dat ze ruimte in het 'midden' vrijmaken?
Had ooit eens iets gelezen dat dat gangbaar was bij gebruik van meerdere 'netwerktypes' binnen één band.
...
Ah, hier in dit document, op pagina 12: http://agentschaptelecom....en-800-900-en-1800mhz.pdf

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005

robertwebbe

Robert Webbe

@Sorcerer8472; of misschien gebruiken ze niet alle frequenties om energie te sparen? Iedere frequentie die je inzet kost behoorlijk wat stroom. En als die capaciteit niet nodig is kun je daar behoorlijk op besparen. En het netwerk is volgens mij slim genoeg om capaciteit bij op te schakelen als het nodig is.

• netblade

netblade

Sunrise

@Sorcerer8472 In het geval van T-Mobile 90% van de masten wordt nagenoeg direct vervangen ook als het UMTS only locaties zijn, ook komt daarbij dan UTMS900 en EDGE erbij terwijl je daarvoor daar geen GSM had. Ik vind het vreemd dat Vodafone dit ook niet doet, zo zouden ze namelijk een rete stabiel netwerk op kunnen bouwen. Jij enig idee waarom ze zo'n (in mijn ogen) niet zo'n efficiënte ombouw tactiek gebruiken?
Sowieso is het in mijn wijk huilen met Vodafone maar in andere wijken of andere steden kan dat net zo goed met KPN of T-Mobile voorkomen natuurlijk. Boeiend vind ik het sowieso hoe de providers hun nieuwe 4G netwerken uitrollen.

• swv
  • Registratie: Oktober 2010

swv

Ik heb mijn 11GB pretpakket afgekocht. Nog een maandje en dan ben ik over op Hi Sim Only 4GB. Dat is voor mij voldoende i.c.m. Eindeloos Spotify. Ik heb vanmorgen de sim ontvangen en heb hem meteen in mijn iPhone gedaan. Handig zo'n 0 euro abonnement: Ik heb nog geen APN instellingen ingevuld dus kan nu mooi het bereik testen zonder kosten :)

Bij Vodafone heb ik 2 streepjes 4G in het hele huis en 3 streepjes bij de ramen (-102dB).
Bij KPN/Hi heb ik 3 streepjes 4G in het hele huis en 4 streepjes bij de ramen (-90dB).

Nou denk je vast wat moet ik met die informatie? Nou, de mast van KPN waar ik mee verbonden kan zijn staat iets verder weg dan de Vodafone mast waar ik doorgaans mee verbonden ben. Dus of er hangt een Microcell in mijn straat :P, of KPN zend sterker uit of de antenne's hangen hoger of zijn beter mijn kant op gericht of staan op een betere plek i.c.m. bebouwing of.....? Het 3G signaal lijkt overigens op het oog hetzelfde te zijn tussen beide providers.

Het maakt mij verder niet zoveel uit wat het juiste antwoord is. Ik stap over omdat ik NU goed mobiel internet wil. Ik ben waarschijnlijk nog anderhalf jaar aan het treinen tussen huis, school en stage en ik kan niet langer wachten. Tegen de tijd dat Vodafone klaar is ben ik al afgestudeerd. Bij wijze van spreken dan ;) Andere argumenten zijn het gedoe met het trage en onstabiele 4G i.c.m. vage snelheden met mijn 11GB abo, gratis bellen naar mijn vrienden met Hi naar Hi en momenteel 3G900 tussen Alkmaar en Den Haag. Laat dat nou toevallig mijn traject zijn..

Uiteraard blijf ik de ontwikkelingen volgen en mijn ervaringen delen en hoop ik in 2015/2016 de balans op te kunnen maken bij wie ik het beste af ben. Voor nu in ieder geval even geen Vodafone meer voor mij.

• maarten22
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-10 10:28
Dit zijn bij een Vodafone Red abonnement de prijzen voor extra data buiten de bundel....... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7026/13639193833_7ae1869cd2_o.jpg

[ Voor 255% gewijzigd door maarten22 op 05-04-2014 10:44 ]

• Untouchablezz20
sww89 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 10:19:
Ik heb mijn 11GB pretpakket afgekocht. Nog een maandje en dan ben ik over op Hi Sim Only 4GB. Dat is voor mij voldoende i.c.m. Eindeloos Spotify. Ik heb vanmorgen de sim ontvangen en heb hem meteen in mijn iPhone gedaan. Handig zo'n 0 euro abonnement: Ik heb nog geen APN instellingen ingevuld dus kan nu mooi het bereik testen zonder kosten :)

Bij Vodafone heb ik 2 streepjes 4G in het hele huis en 3 streepjes bij de ramen (-102dB).
Bij KPN/Hi heb ik 3 streepjes 4G in het hele huis en 4 streepjes bij de ramen (-90dB).

Nou denk je vast wat moet ik met die informatie? Nou, de mast van KPN waar ik mee verbonden kan zijn staat iets verder weg dan de Vodafone mast waar ik doorgaans mee verbonden ben. Dus of er hangt een Microcell in mijn straat :P, of KPN zend sterker uit of de antenne's hangen hoger of zijn beter mijn kant op gericht of staan op een betere plek i.c.m. bebouwing of.....? Het 3G signaal lijkt overigens op het oog hetzelfde te zijn tussen beide providers.

Het maakt mij verder niet zoveel uit wat het juiste antwoord is. Ik stap over omdat ik NU goed mobiel internet wil. Ik ben waarschijnlijk nog anderhalf jaar aan het treinen tussen huis, school en stage en ik kan niet langer wachten. Tegen de tijd dat Vodafone klaar is ben ik al afgestudeerd. Bij wijze van spreken dan ;) Andere argumenten zijn het gedoe met het trage en onstabiele 4G i.c.m. vage snelheden met mijn 11GB abo, gratis bellen naar mijn vrienden met Hi naar Hi en momenteel 3G900 tussen Alkmaar en Den Haag. Laat dat nou toevallig mijn traject zijn..

Uiteraard blijf ik de ontwikkelingen volgen en mijn ervaringen delen en hoop ik in 2015/2016 de balans op te kunnen maken bij wie ik het beste af ben. Voor nu in ieder geval even geen Vodafone meer voor mij.
Ik snap je keuze. Ik heb dat 'probleem' ook dat ik liever naar een andere provider wil voor 4G. Als ik geen 11GB had, dan was ik allang weg bij Vodafone. Wat ga je betalen bij hi? Heb je 1jr of 2jr genomen?

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:25
maarten22 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 10:31:
Dit zijn bij een Vodafone Red abonnement de prijzen voor extra data buiten de bundel....... 8)7

[afbeelding]
Dan was de oude blox van 3GB voor 7.50 toch een stuk beter :)

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• GWashington
Megapaul schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 11:34:
[...]
Dan was de oude blox van 3GB voor 7.50 toch een stuk beter :)
Inderdaad. Ben toch blij dat ik er op tijd bij was om die blox in te schakelen. Vind die 20 euro voor 3GB wel een beetje te gek trouwens. Zie ook nergens die optie voor 64/32 onbeperkt, bij Red Super, of is dat de standaard instelling?

• maarten22
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-10 10:28
Ik kon de 3gb extra net nog aanzetten voor 7,50 door "3GB extra aan" te sms'en naar 4000.

[ Voor 29% gewijzigd door maarten22 op 05-04-2014 12:07 ]

• swv

swv

Untouchablezz20 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 11:13:
[...]

Ik snap je keuze. Ik heb dat 'probleem' ook dat ik liever naar een andere provider wil voor 4G. Als ik geen 11GB had, dan was ik allang weg bij Vodafone. Wat ga je betalen bij hi? Heb je 1jr of 2jr genomen?
Het was mijn bedoeling om jarenlang te doen met dat 11GB abo met niet werkende snelheidscap. Ik was ook blij toen ik hoorde dat 4G als blox erbij genomen kon worden. Maarja, ik had geproefd van 4G en dan wil je niet anders meer. Als dan blijkt dat het niet meer lekker werkt en het grootste deel van mijn mobiele internetverbruik in de trein is, dan wil ik toch een beter functionerend en dekkend netwerk. Ik heb er dan ook even over nagedacht en toch besloten over te stappen. Bij KPN weet je nu waar je aan toe bent wat het netwerk betreft, terwijl we er bij Vodafone nog hevig op los speculeren. Zie het verschil in de Vodafone en KPN topics ;)

Ik ga nu van:
  • Vodafone BSW SO: 75 min/onbeperkt Vodafone naar Vodafone, onbeperkt sms, +11GB 4G 15 down/30 up :+ voor €17,35,
  • naar Hi SO: 0 min/onbeperkt Hi naar Hi, onbeperkt sms, 4GB 25 down/5 up voor €23,- 2 jaar en zolang het abonnement loopt (normaal €35,-)
Mijn gebruik pas ik wel aan aan de nieuwe omstandigheden. Voorheen bestond mijn verbruik vooral uit heel veel speedtests en Spotify. Dat eerste ga ik nu niet meer doen en Spotify gaat straks niet van de bundel af.

• Untouchablezz20
Volgens mij heeft Hi bij het 4gb abonnement een upload van 15mbit. KPN is inderdaad gewoon verder en waar je dekking hebt, staat het ook garant voor een hoge snelheid. Over 2 jaar zal Vodafone er beter voor staan en dan kun je inderdaad weer afwegen wat je gaat doen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ml3NXkUl.png

• swv

swv

Alleen het Hi 2013 Eindeloos 4G abonnement incl toestel heeft 50 Mb/s down en 25 Mb/s up.
De overige toestelabonnementen en Sim Only's hebben 25 Mb/s down en 5 Mb/s up volgens het tarievenoverzicht. Op het deel van de site waar jij kijkt staat blijkbaar nog oude informatie.

Maar goed we dwalen af :9

Met Vodafone ga ik nog een maandje plezier beleven want apps werken wel gewoon perfect. Netflix en Spotify werken zonder te haperen en ik heb op mijn traject bijna constant 4G in beeld. Dat is echt iets van de laatste 2 weken. Voorwaarde is wel dat ik bovenin die oude VIRM dubbeldekkers zit. Ik ben benieuwd hoelang dat nog goed gaat als ook die treinstellen worden gemoderniseerd.
robertwebbe schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 21:14:
@Sorcerer8472; of misschien gebruiken ze niet alle frequenties om energie te sparen? Iedere frequentie die je inzet kost behoorlijk wat stroom. En als die capaciteit niet nodig is kun je daar behoorlijk op besparen. En het netwerk is volgens mij slim genoeg om capaciteit bij op te schakelen als het nodig is.
Klopt, tuurlijk staat er zo min mogelijk aan en volgens mij kan die SingleRAN-apparatuur ook wel realtime frequenties live gooien als het nodig is, maar het gaat 'm juist op het patroon waarop er ruimte is vrijgemaakt; de bovenste 5 MHz van de band zit helemaal vol met GSM, de onderste helft alleen aan de 25% aan de buitenkant; juist zodat UMTS900 in het midden kan bestaan, is mijn theorie. Overigens is daar 5 MHz voor nodig dus het kan niet in de buurt van plekken waar het onderste GSM900-deel wel nog actief is.
netblade schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 21:39:
@Sorcerer8472 In het geval van T-Mobile 90% van de masten wordt nagenoeg direct vervangen ook als het UMTS only locaties zijn, ook komt daarbij dan UTMS900 en EDGE erbij terwijl je daarvoor daar geen GSM had. Ik vind het vreemd dat Vodafone dit ook niet doet, zo zouden ze namelijk een rete stabiel netwerk op kunnen bouwen. Jij enig idee waarom ze zo'n (in mijn ogen) niet zo'n efficiënte ombouw tactiek gebruiken?
Sowieso is het in mijn wijk huilen met Vodafone maar in andere wijken of andere steden kan dat net zo goed met KPN of T-Mobile voorkomen natuurlijk. Boeiend vind ik het sowieso hoe de providers hun nieuwe 4G netwerken uitrollen.
Vodafone heeft een veel actiever gebruik van de 900 MHz-band. Ze kunnen niet zomaar even ergens dingen live gooien. Dat kan alleen op LTE800; hun nieuwe band, want daar zit nog niks. Echter ze kunnen het straks wel in één klap (min of meer dan) aanzetten als ze een nieuwe frequentieplanning hebben.

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:36
TMobile zit in een andere situatie.
LTE1800 is qua dekkingsgebied per mast redelijk vergelijkbaar met 3G2100, ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat ze op alle locaties waar er 3G2100 is, nu LTE1800 toevoegen. Dus ook de 3G-only masten zullen ze moeten ombouwen om een goede LTE dekking te kunnen bieden.

Heb het idee dat Vodafone tot nu toe alleen GSM900 locaties aan het ombouwen is naar Air en er dan LTE800 activeert. Met weinig ombouw veel dekking, wellicht dat Vodafone daarom qua dekking nu verder is dan TMobile.

Iemand een idee wat vodafone gaat doen met hun 3G-only locaties? Worden dat locaties met alleen zon korte Air antenne en LTE1800 erbij?
Overal ook nog LTE800/GSM900 erbij activeren vraagt wel veel extra werk, bovendien zal je alle andere masten ook opnieuw moeten afstellen, ivm mogelijk interferentie?

• markiebiboy
P.K. schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 14:48:
TMobile zit in een andere situatie.
LTE1800 is qua dekkingsgebied per mast redelijk vergelijkbaar met 3G2100, ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat ze op alle locaties waar er 3G2100 is, nu LTE1800 toevoegen. Dus ook de 3G-only masten zullen ze moeten ombouwen om een goede LTE dekking te kunnen bieden.

Heb het idee dat Vodafone tot nu toe alleen GSM900 locaties aan het ombouwen is naar Air en er dan LTE800 activeert. Met weinig ombouw veel dekking, wellicht dat Vodafone daarom qua dekking nu verder is dan TMobile.

Iemand een idee wat vodafone gaat doen met hun 3G-only locaties? Worden dat locaties met alleen zon korte Air antenne en LTE1800 erbij?
Overal ook nog LTE800/GSM900 erbij activeren vraagt wel veel extra werk, bovendien zal je alle andere masten ook opnieuw moeten afstellen, ivm mogelijk interferentie?
Mijn ervaring is dat T-mobile veel hogere snelheden heeft dan KPN en Vodafone. Lijkt me ook logisch aangezien ze volledig uitrollen op 1800Mhz en vanwege het feit dat ze een flink groot blok frequenties hebben. Ook heb ik het idee dat ze systematisch alles ombouwen, en dat het daarom wat langzamer gaat bij T-Mobile met de ombouw. KPN en Vodafone hebben nog heel veel GSM en UMTS online locaties. Voral in hogspanningsmasten, langs wegen, industrieterreinen etc. Daar staan vaak nog die grote logge BTS-en. Dit is een speedtest van iemand uit Capelle aan de Ijssel.Heb zelf ook dit soort ervaringen. Met Vodafone en KPN toch wat lager, heb daar ook een 4G abonnement. Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BimAP36IMAA4KEW.png

[ Voor 18% gewijzigd door markiebiboy op 06-04-2014 13:50 ]

• markiebiboy
Weten jullie trouwens wanneer T-mobile dekking heeft in Arnhem? Ik zag laatst dit kaartje, maar ik kan er niets mee omdat ik flink kleurenblind ben Afbeeldingslocatie: http://www.mobilecowboys.nl/images/upload/1379315476.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door markiebiboy op 06-04-2014 13:48 ]

• GWashington
markiebiboy schreef op zondag 06 april 2014 @ 13:48:
Weten jullie trouwens wanneer T-mobile dekking heeft in Arnhem? Ik zag laatst dit kaartje, maar ik kan er niets mee omdat ik flink kleurenblind ben [afbeelding]
Volgens deze kaart tweede helft 2014.

• markiebiboy
GWashington schreef op zondag 06 april 2014 @ 13:56:
[...]

Volgens deze kaart tweede helft 2014.
Bedankt voor het ''ontcijferen'', dat is dan aardig snel al) Ben trouwens ook erg benieuwd wat Tele2 zal gaan betekeken voor de mobiele markt als ze hun netwerk up and running hebben. De huidige prijzen zijn best wel hoog, dus ik hoop stiekem dat ze de markt flink ''wakker'' maken. Vind het wel een leuk hoofstuk mobiele technologie, vooral de bouw van de 4G netwerken, de verschillende technieken, de manier van uitrollen, 3G op 900Mhz etc etc. Ik vind het voor ons als tweakers leuke info. Ik heb van de week in Dieren ook weer een apparte nieuwe antenne gespot, deze staat vlak bij het Callunaplein op de 40m hoge mast. Het is qua lengte iets minder dan een 2G 900Mhz antenna, maar in de breedte 4x zo dik. Zaten aan de onderkant van die typische KPN strepen op, alleen heb ik dit model nog niet eerder gezien. Ik zal er gauw even een foto van maken.

[ Voor 37% gewijzigd door markiebiboy op 06-04-2014 14:34 ]

• netblade

netblade

Sunrise

markiebiboy schreef op zondag 06 april 2014 @ 14:28:
[...]

Bedankt voor het ''ontcijferen'', dat is dan aardig snel al) Ben trouwens ook erg benieuwd wat Tele2 zal gaan betekeken voor de mobiele markt als ze hun netwerk up and running hebben. De huidige prijzen zijn best wel hoog, dus ik hoop stiekem dat ze de markt flink ''wakker'' maken. Vind het wel een leuk hoofstuk mobiele technologie, vooral de bouw van de 4G netwerken, de verschillende technieken, de manier van uitrollen, 3G op 900Mhz etc etc. Ik vind het voor ons als tweakers leuke info. Ik heb van de week in Dieren ook weer een apparte nieuwe antenne gespot, deze staat vlak bij het Callunaplein op de 40m hoge mast. Het is qua lengte iets minder dan een 2G 900Mhz antenna, maar in de breedte 4x zo dik. Zaten aan de onderkant van die typische KPN strepen op, alleen heb ik dit model nog niet eerder gezien. Ik zal er gauw even een foto van maken.
Als Tele2 geheel onafhankelijk in hun dekkingsgebied diensten aan willen bieden (zonder daarbij T-Mobile capaciteit nodig te hebben) moeten ze toch eerst wachten op VoIP toestellen, anders gaat het enkel omde data en moeten ze nog een fallback hebben naar T-Mobile 3G/2G.
Misschien is dat een nieuwe antenne van KPN, met alles erin? Dat kan technisch tegenwoordig allemaal. T-Mobile had hier tot voorkort op een industrietrein ook een gsm/umts combimast staan die er precies uitzag als een gsm900 mast alleen dan ook met UMTS2100 erin. Ik ben benieuwd naar de foto, misschien lijkt hij er wel op (die oude T-Mobile antennes moeten toch ergens heen, en KPN gebruikt volgens mij dezelfde type masten als T-Mobile).

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:22
VoIP toestellen? Alle huidige 4G toestellen ondersteunen toch gewoon al VoLTE?

• GWashington
markiebiboy schreef op zondag 06 april 2014 @ 14:28:
[...]
Bedankt voor het ''ontcijferen'', dat is dan aardig snel al) Ben trouwens ook erg benieuwd wat Tele2 zal gaan betekeken voor de mobiele markt als ze hun netwerk up and running hebben. De huidige prijzen zijn best wel hoog, dus ik hoop stiekem dat ze de markt flink ''wakker'' maken.
Ben persoonlijk meer benieuwd wat het effect gaat worden van het beëindigen van de roaming kosten. Vermoed dat, dat de markt veel meer gaat opschudden. Maar ben het met je eens de huidige prijzen lopen de spuigaten uit. Maar dit alles gebeurt helaas pas eind 2015.
tha_bulldog schreef op zondag 06 april 2014 @ 15:35:
VoIP toestellen? Alle huidige 4G toestellen ondersteunen toch gewoon al VoLTE?
Inderdaad volgens mij ondersteunen de meeste toestellen gewoon VoLTE, die gene die ondersteuning hebben voor LTE-A zouden dat zeker moeten hebben.
Maar een groot probleem voor VoLTE is de dekking, via 3G zou het nog werken maar 2G heeft te weinig bandbreedte. En terug schakelen naar een gewoon circuit-switched gesprek kan niet zomaar.

[ Voor 28% gewijzigd door GWashington op 06-04-2014 15:45 ]

VoLTE kan volgens mij wel terugschakelen naar circuit switched. Meen ik te hebben gelezen iig. Ook als er naar 3G teruggevallen wordt dan moet dat circuit switched.

Tele2 kan al snel lagere tarieven aanbieden aangezien ze beginnen in dichtbevolkte gebieden waar veel gebeld wordt; daarbuiten gebruiken ze roaming, maar die roaming is al bij de start bij het merendeel waarschijnlijk niet meer nodig.

• GWashington
Sorcerer8472 schreef op zondag 06 april 2014 @ 15:57:
VoLTE kan volgens mij wel terugschakelen naar circuit switched. Meen ik te hebben gelezen iig. Ook als er naar 3G teruggevallen wordt dan moet dat circuit switched.
Inderdaad. Excuus dat kan inderdaad wel. De beperking is de bandbreedte.

• Jassy
Ik had gisteren ook weer de mogelijkheid om Vodafone 4G te gebruiken en mij is ook opgevallen dat icm het 11GB Abo en de 4G blox de downloadsnelheid niet meer dan 15Mb is, terwijl de upload veel hoger (>20Mb) door schiet.

Moet het nu 15/15, 15/30 of 30/15 zijn? Wat zijn nu de snelheden van de 4G BloX? Die worden jammer genoeg nergens gecommuniceerd.

Verder viel mij op dat de binnendekking op 4G nog erg te wensen over laat en dat er snel naar 3G wordt gewisseld (Enschede-Centrum). Sterker nog, ik heb indoor helemaal geen 4G gezien... Dat komt hopelijk nog als ze het netwerk gaan verdichten.

• Untouchablezz20
Al eens eerder gepost. Dit komt van het Vodafone forum;

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/70bsaH4l.png

• Jassy
... Oke, dus het zou 30/15 moeten zijn, maar dat is het niet, zoals we al eens hebben vastgesteld in dit topic..

• RadioAir
Ik ben hierover zelfs al gebeld door Vodafone maar ze weigeren hier iets aan te doen, ondanks dat een Red Super wel de volle snelheid haalt. :(

• netblade

netblade

Sunrise

GWashington schreef op zondag 06 april 2014 @ 15:38:
[...]

Ben persoonlijk meer benieuwd wat het effect gaat worden van het beëindigen van de roaming kosten. Vermoed dat, dat de markt veel meer gaat opschudden. Maar ben het met je eens de huidige prijzen lopen de spuigaten uit. Maar dit alles gebeurt helaas pas eind 2015.

[...]

Inderdaad volgens mij ondersteunen de meeste toestellen gewoon VoLTE, die gene die ondersteuning hebben voor LTE-A zouden dat zeker moeten hebben.
Maar een groot probleem voor VoLTE is de dekking, via 3G zou het nog werken maar 2G heeft te weinig bandbreedte. En terug schakelen naar een gewoon circuit-switched gesprek kan niet zomaar.
Oh dat wist ik niet, ik zag dat niet in de specs staan van mijn toestel (HTC One) ik was in de veronderstelling dat je ook speciale hardware daar voor nodig had.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-10 21:16
Jassy schreef op zondag 06 april 2014 @ 17:03:
... Oke, dus het zou 30/15 moeten zijn, maar dat is het niet, zoals we al eens hebben vastgesteld in dit topic..
Nou maak je niet teveel zorgen om je snelheid. Ik heb met mijn Red super nog nooit een snelheid van boven de 30 Mbp/s gehaald op het Vodafone 4G netwerk. Sowieso is het Vodafone 4G netwerk traag. Inmiddels gemiddeld tussen de 12 en 18 Mbp/s op 4G. Soms een prettige piek naar 23 Mbp/s. Regelmatig betere snelheden op 3G via DC-HSDPA. Gisteren weer een top van 4Mbp/s op 4G. Uiterst teleurstellend verschil als je max. 50Mbp/s voorgespiegeld wordt. Bij KPN haal je dat ook niet, maar daarbij is 4G stabiel tussen de 20 en 32 Mbp/s. Alleen T-Mobile blijft veel beter presteren met helaas nog beperkte dekking.

[ Voor 6% gewijzigd door ucsdcom op 06-04-2014 17:44 ]

• GWashington
ucsdcom schreef op zondag 06 april 2014 @ 17:42:
[...]
Nou maak je niet teveel zorgen om je snelheid. Ik heb met mijn Red super nog nooit een snelheid van boven de 30 Mbp/s gehaald op het Vodafone 4G netwerk. Sowieso is het Vodafone 4G netwerk traag. Inmiddels gemiddeld tussen de 12 en 18 Mbp/s op 4G. Soms een prettige piek naar 23 Mbp/s. Regelmatig betere snelheden op 3G via DC-HSDPA. Gisteren weer een top van 4Mbp/s op 4G. Uiterst teleurstellend verschil als je max. 50Mbp/s voorgespiegeld wordt. Bij KPN haal je dat ook niet, maar daarbij is 4G stabiel tussen de 20 en 32 Mbp/s. Alleen T-Mobile blijft veel beter presteren met helaas nog beperkte dekking.
Inderdaad, ik beschik ook over Red Super en haal maar zeer zelden snelheden boven de 20Mbps. Wil je boven de 20Mbps dan moet je 5 strepen hebben en dus ongeveer onder die mast staan. En die 50Mbps heb ik nog nooit gehaald, zelfs niet in het begin. Maar ik moet zeggen dat ik 4G wel veel sneller vind aanvoelen dan 3G.

• Arjant2
ucsdcom schreef op zondag 06 april 2014 @ 17:42:
[...]

ik haal met mijn red business wel dik boven de 30Mbit, in centrum den haag zit ik gewoon rond de 50Mbit down

• P.K.
Geen idee wat Vodafone aan het doen is, maar het netwerk wordt steeds langzamer idd. Een half jaar geleden haalde ik nog wel boven de 30Mbps, maar nu op drukke momenten haal ik die gecapte 15Mbps nog niet eens.
Het uploaden gaat daarentegen dan weer wel gewoon met de volle snelheid (±20Mbps).

• Untouchablezz20
Dit kwam langs op twitter. Nu snap ik het ook niet meer;

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KxUaInP.png?1

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ze snappen het zelf niet meer geloof ik.

Hoi!

• P.K.

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:11
Ik heb sinds ongeveer dag één 4G, en dit is mijn ervaring tot nu toe:

- Het dekkingsgbied is erg matig:
Zodra je met de trein Barendrecht verlaat (bijv. richting Den Bosch) verlies je spoedig (vrijwel de gehele reis) je 4G-signaal.

- De signaalsterkte in bedekte gebieden is erg matig:
O.a. in de stad (Rotterdam) is, ondanks de lage frequentie van 800 MHz die daar ook gebruikt word, 2G (900 MHz) nog steeds stukken betrouwbaarder dan 4G (en dan bedoel ik 1 (of zelfs niks) t.o.v. 4 streepjes). De belofte van "net zo goed bereik als 2G door een lagere frequentie" gaat dus i.i.g. voorlopig niet op. De signaalsterkte (t.o.v. 3G, 2G is de moeite nauwelijks waard door de verouderde techniek) uit zich thuis nog veel beter in pingresultaten (d.m.v. 100x naar 8.8.8.8 pingen via een WLAN-stickje):

3G (jammer van het verlies, maar wel stukken beter dan verwacht!):
2% verlies
Minimum = 45ms
Maximum = 109ms
Gemiddelde = 63ms

4G (zeer teleurstellend, EN verlies EN een vrij hoog gemiddelde):
3% verlies
Minimum = 50ms
Maximum = 333ms
Gemiddelde = 121ms

Een slechte signaalsterkte zal tevens bijdragen aan een kortere accuduur, ik heb al moeite om het einde v/d dag te halen tegenwoordig.

- Er is geen dataverbinding mogelijk tijdens een telefoongesprek (na terugval van 4G naar 2G). "dat zoek ik even op" hoef je dus nooit door de telefoon tegen iemand te zeggen.

- Het kost mij extra geld (€ 2,50 per maand), terwijl je op deze manier juist bijdraagt aan een betere ervaring voor andere mensen (je ontlast het 3G-netwerk).

- Zoveel sneller is 4G nu niet meer voor mij, omdat ik tegenwoordig weer gewoon op 14,4 Mbps gecapped word. De snelheidstest (speedtest.net naar de Ookla server in Amsterdam) pakt bijna net zo triest uit als de pingtest:

3G (een prima resultaat, ongeveer zoals verwacht):
9,30 Mbps down
1,29 Mbps up

4G (de download is weer teleurstellend, dit had makkelijk het dubbele kunnen zijn en eindstand is zelfs trager dan 3G):
8,22 Mbps down
4,40 Mbps up

De extra notitie die je nog zou kunnen maken is dat er steeds meer mensen naar 4G verhuizen en het 3G-netwerk ondertussen verder gemoderniseerd word (door o.a. bestaande masten te upgraden naar Dual Carrier HSDPA+). Al met al word 3G sowieso dus ook met de dag sneller, terwijl het op 4G steeds drukker word (en de "leuke uitschieters" die ik zo nu en dan (voor de cap) zag (van tot wel 75 Mbps!), ook permanent verdampt zijn (alleen al door de cap).
Kleine opmerking: je telefoon heeft een voorkeur voor LTE1800. Daardoor blijft hij daarop hangen tot dat wegvalt; dán pas switcht hij naar LTE800 (ook al is dat veel sterker omdat het op meer plaatsen beschikbaar is). Dus de dekking lijkt vaak slechter dan ze in werkelijkheid is.

Voor mij persoonlijk is het vooral belangrijk dat ik een lage latency heb en gelukkig voorziet 4G daar wel in. Als het goed is ook in hogere accuduur mits je netwerk niet telkens bijna wegvalt natuurlijk. Ik denk wel dat het onnodig veel accu kost dat telefoons een absurd hoge voorkeur voor LTE1800 hebben (dit zijn settings van Vodafone); soms zit je op een mast van kilometers verder weg op -105 dBm ipv eentje die je gewoon kunt zien aan de overkant van de weg op -55 dBm.

• BDHowner
Sorcerer8472 schreef op maandag 07 april 2014 @ 14:35:
Kleine opmerking: je telefoon heeft een voorkeur voor LTE1800. Daardoor blijft hij daarop hangen tot dat wegvalt; dán pas switcht hij naar LTE800 (ook al is dat veel sterker omdat het op meer plaatsen beschikbaar is). Dus de dekking lijkt vaak slechter dan ze in werkelijkheid is.

Voor mij persoonlijk is het vooral belangrijk dat ik een lage latency heb en gelukkig voorziet 4G daar wel in. Als het goed is ook in hogere accuduur mits je netwerk niet telkens bijna wegvalt natuurlijk. Ik denk wel dat het onnodig veel accu kost dat telefoons een absurd hoge voorkeur voor LTE1800 hebben (dit zijn settings van Vodafone); soms zit je op een mast van kilometers verder weg op -105 dBm ipv eentje die je gewoon kunt zien aan de overkant van de weg op -55 dBm.
Het probleem is dat dat in testresultaten dus helemaal niet naar voren komt.

3G heeft in mijn slaapkamer een latency die wel 40% lager ligt.

Tevens is het signaal wel echt héél gevoelig. Het maakt echt een verschil van soms wel 10 Mbps of ik mijn telefoon neerleg of een halve meter verplaats.

Als het goed is heb ik overigens geen LTE1800 mast in de buurt, slechts één LTE800 (en dat sinds augustus, shame on you Vodafone).

[ Voor 5% gewijzigd door BDHowner op 07-04-2014 14:53 ]

• TMC
  • Laatst online: 29-10 10:09

TMC

Wel veel (terechte) klachten over Vodafone hier.

Het is dat ik 11 GB heb, anders was ik zonder na te denken over gestapt. Maar 11 GB is toch wel erg fijn.

• Jassy
Precies. Als ik de 11GB bundel niet had gehad was ik allang weg bij VF..

• RadioAir
Same here. Vodafone is het nieuwe T-Mobile aan het worden, zo lijkt het. En dat is best spijtig te noemen...

• BDHowner
TMC schreef op maandag 07 april 2014 @ 15:19:
Wel veel (terechte) klachten over Vodafone hier.

Het is dat ik 11 GB heb, anders was ik zonder na te denken over gestapt. Maar 11 GB is toch wel erg fijn.
Dit dus.

Dit abbo is gewoon niet te krijgen bij andere providers, anders zou ik denk ik overstappen.

Ik ben overigens wel in contact met Vodafone (via Facebook), ik zou sowieso die BloX stop kunnen laten zetten als het zo doorgaat.

Daar komt nog bij dat ik ook echt veel last begin te krijgen van die "1.1.1.1 bug". Eigenlijk weet ik niet wat Vodafone aan het doen is, maar veel goeds is het niet. Het lijkt erop dat elke website die je voor het eerst bezoekt eerst minimaal 5 sec. op 1.1.1.* aan het wachten is.

• Untouchablezz20
Heb zelf ook 11GB, maar het enige wat ik zie(terecht) is de ergernis omtrent 4G van Vodafone. Dan ga je je afvragen of je niet bijv. beter 3/4GB bij KPN kunt afnemen. Werkt prettiger en geen ergernis meer.

• BDHowner
Untouchablezz20 schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:15:
Heb zelf ook 11GB, maar het enige wat ik zie(terecht) is de ergernis omtrent 4G van Vodafone. Dan ga je je afvragen of je niet bijv. beter 3/4GB bij KPN kunt afnemen. Werkt prettiger en geen ergernis meer.
Ik zag net dat T-Mobile net geen twee tientjes kost voor 5 GB.

Mocht Vodafone niet met een degelijke oplossing komen, dan ga ik zoiets eens overwegen.

Ik heb nu die 1.1.1.1-klacht ook maar eens "officieel" gedropt. Het laad allemaal als shit.

[ Voor 9% gewijzigd door BDHowner op 07-04-2014 16:19 ]

Het zou best kunnen dat het droppen van die 1.1.1.1-meuk ook speedtests veel sneller maakt trouwens :+
Is namelijk een transparante proxy waar alle data doorheen moet.

• BDHowner
Sorcerer8472 schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:26:
Het zou best kunnen dat het droppen van die 1.1.1.1-meuk ook speedtests veel sneller maakt trouwens :+
Is namelijk een transparante proxy waar alle data doorheen moet.
Is dat ding niet op Android-niveau te blokkeren?

Op https://userscripts.org/scripts/show/130498 staat i.i.g. een script voor Greasemonkey. maar ik heb eerlijk gezegd helemaal geen zin om allerlei scripts te moeten hebben. Ik wil gewoon "puur" internet, zonder allerlei proxy-meuk. Ik heb die proxy ook al eens uit mijn APN-instellingen verwijderd omdat dat Outlook mails en NOS-streams niet doorliet.

Als we nou weer dit gezeik gaan krijgen dan zeg ik de zooi wel gelijk op.

Bah zeg, altijd dat gekloot aan de andere kant v/d lijn. Vroeger UPC met die rare usenet-prioriteiten, Vodafone met die proxy die de helft niet doorliet, nu weer een of andere caching/proxy-server die de boel ophoud. Ik wil gewoon een directe verbinding naar een wbsite, niet met allerlei "béta-hobby-prutsmaarraak-servers" ertussen...

Edit:
Als ik mijn APN-instellingen herstel, dan komt de proxy niet terug. Zouden ze die losse proxy nu vervangen hebben voor eentje die niet te omzeilen is?

[ Voor 24% gewijzigd door BDHowner op 07-04-2014 16:40 ]

• Jassy
Nee, dit is een webcache aan de kant van Vodafone die met de Live APN niet te ontwijken is. Er wordt dus aan de kant van Vodafone compressie toegepast die via deze servers loopt en dus lang niet altijd goed werkt.

Wellicht moeten we voor de 1.1.1.1 problematiek een nieuw topic openen.

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-10 07:45
Untouchablezz20 schreef op maandag 07 april 2014 @ 01:18:
Dit kwam langs op twitter. Nu snap ik het ook niet meer;

[afbeelding]
Toevallig mijn Twitter conversatie :-). Had nog geen tijd gehad om het te delen met jullie.
Hierin heb ik ook gevraagd naar de voorwaarden van mijn abonnement. (SO Bel+SMS+Web2 Altijd (27,50). Met 10GB internet extra + 4G blox). In deze voorwaarden staat inderdaad de 15Mbps..
“@xxxxx De voorwaarden voor jouw abonnement vind je hier: http://t.co/E9WGuGiGi6. De bloX heeft hier inderdaad geen invloed op ^AG”
Ik haal op dit moment thuis (Zierikzee, iPhone 5) via 4G ongeveer 26Mbps download, wat dus betekent dat er nog helemaal geen limiet opstaat.. Echter spreken alle bronnen elkaar tegen.

[ Voor 11% gewijzigd door iMick op 07-04-2014 18:25 ]

• BDHowner
Jassy schreef op maandag 07 april 2014 @ 17:32:
Nee, dit is een webcache aan de kant van Vodafone die met de Live APN niet te ontwijken is. Er wordt dus aan de kant van Vodafone compressie toegepast die via deze servers loopt en dus lang niet altijd goed werkt.

Zo gezegd, zo gedaan: [Vodafone] Slecht ladende pagina's (1.1.1.* probleem).
iMick schreef op maandag 07 april 2014 @ 18:24:
Ik haal op dit moment thuis (Zierikzee, iPhone 5) via 4G ongeveer 26Mbps download, wat dus betekent dat er nog helemaal geen limiet opstaat.. Echter spreken alle bronnen elkaar tegen.
Ik haalde vanmiddag ineens ook 20 Mbps down (meer dan de eerdere 15 Mbps dus)/20 Mbps up (meer dan we zouden moeten hebben) o.i.d. Lekker consequent allemaal...

[ Voor 5% gewijzigd door BDHowner op 07-04-2014 18:50 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Jassy schreef op maandag 07 april 2014 @ 17:32:

Heeft de office APN ook dit probleem?

• markiebiboy
BDHowner schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:19:
[...]

Ik zag net dat T-Mobile net geen twee tientjes kost voor 5 GB.

Mocht Vodafone niet met een degelijke oplossing komen, dan ga ik zoiets eens overwegen.

Ik heb nu die 1.1.1.1-klacht ook maar eens "officieel" gedropt. Het laad allemaal als shit.
Om het nog leuker te maken. Voor 5euro kan je je cap weer laten verwijderen bij t-mobile. Dus als je 10gb bundel hebt, krijg je er voor 5 euro nog eens 10gb bij. Denk dat t-mobile nog wel eens interessant kan gaan worden, zeker omdat ze ook 4G op 900mhz kunnen gaan inzetten, omdat ze een aardig pakket frequenties hebben gekocht. http://www.t-mobile.nl/kl...eik/datasnelheid-verhogen

[ Voor 12% gewijzigd door markiebiboy op 07-04-2014 19:59 ]

The Wizard schreef op maandag 07 april 2014 @ 18:58:
[...]

Heeft de office APN ook dit probleem?
Vroeger wel ja. Hij is inderdaad niet te ontwijken. Er zijn alleen scriptjes die ervoor zorgen dat hij afbeeldingen niet via de proxy ophaalt.

Probleem met de proxy is dat als je een 1 Gbps proxy hebt, je bij 20 continuë downloads maar 50 Mbps kunt bieden (vaak nog minder vanwege overhead).

Gebruik van reverse proxies ga je gewoon merken bij 4G-snelheden. KPN heeft niet voor niets aparte APN's waar die meuk uit staat voor 4G-gebruikers!

Bij KPN merk ik trouwens dat ik als ik bel keihard naar GSM1800 verkast word (soms na irritant lange call-setup). Zelfs als ik op GSM900 bijna 30 dB sterker signaal heb. Leuk voor je accu is dat als je vaak via 2G belt. Dit is dus wat Vodafone ook zou moeten doen om UMTS900 uit te rollen; bijna al je users naar GSM1800 verkassen, GSM900 alleen actief laten voor mensen die indoor het GSM1800-signaal niet oppikken en niks met UMTS900 kunnen (waaronder een zootje M2M-apparaten). Op dit tempo gaat het alleen niet héél hard :P

• wimstradamus
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-07 21:31
markiebiboy schreef op maandag 07 april 2014 @ 19:56:
[...]

Om het nog leuker te maken. Voor 5euro kan je je cap weer laten verwijderen bij t-mobile. Dus als je 10gb bundel hebt, krijg je er voor 5 euro nog eens 10gb bij. Denk dat t-mobile nog wel eens interessant kan gaan worden, zeker omdat ze ook 4G op 900mhz kunnen gaan inzetten, omdat ze een aardig pakket frequenties hebben gekocht. http://www.t-mobile.nl/kl...eik/datasnelheid-verhogen
Zag op de site wat twitter berichten met speedtesten van Tmobile 4g.
Wauw 50 tot 75 mb down en 25 up, heb ik bij Vodafone nog niet meegemaakt.
Zag dit soort snelheden ook met Sensorly app al voorbij komen.
Is dat ik nog een jaar contract heb, anders was t-mobile mijn keus geweest!

PSN ID: wimstradamus Youtube: wimstradamus00

Verwijderd

Ik zit momenteel te twijfelen tussen een Vodafone of KPN abonnement.
Bij beide aanbieders kan ik hetzelfde pakket voor hetzelfde geld krijgen (iPhone 5S + onbeperkt bellen/SMS + 2GB internet voor €55 per maand).

KPN heeft nu inmiddels landelijke 4G dekking, maar Vodafone gaat ook wel aardig vlot met de 4G dekking.

In dit topic lees ik wat klachten over het 4G netwerk van Vodafone. Zijn dit uitzonderingen, of is het écht zo slecht gesteld met het netwerk?
Pagina: 1 ... 20 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.