[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.292 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-10 10:52
Klopt, maar dat klopt dus niet. Moet 30 down 15 up zijn en niet andersom. Is iemand aan het prutsen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:08
knny schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 09:34:
[...]

Geen verschil. Ik denk dat Vodafone alle oude 4G blox bundels gewoon capped op 15Mbit :(
Maarja met 11GB per maand wil ik mijn abo niet veranderen :9~
Niet iedereen lijkt daar last van te hebben. Ik haal zelf 30/15 waar het mogelijk is. Het lijkt mij vreemd dat Vodafone iets aan de 11GB bundels wilt doen. Waarom zou je ervoor kiezen om ons toegang tot 4G te geven?

[ Voor 15% gewijzigd door Untouchablezz20 op 21-03-2014 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het blijft lastig om goed te analyseren, maar het lijkt erop dat er langzaam in Utrecht meer GSM1800 beschikbaar komt op allerlei plekken; soms is het zelfs de pilotfrequentie van een cel waar dat eerder GSM900 was. Ook is het bovenste deel van het EGSM-spectrum nog steeds niet in gebruik, wat kan betekenen dat ze dat deel van het spectrum reserveren voor UMTS900. Over een weekje moeten alle oude GSM900-frequenties gewisseld zijn... maar op de locatie waar ik nu zit zie ik al helemaal geen oude frequenties meer nu.

Ik ga erop gokken dat Vodafone binnenkort mededelingen gaat doen over UMTS900. Die techniek zouden ze met hun SingleRAN-antennes vrij snel kunnen uitrollen op allerlei plekken. Je hoeft namelijk geen rekening te houden met frequentie-hergebruik bij UMTS900; er is één kanaal van 5 MHz en dat wordt overal hergebruikt. Alleen GSM en UMTS door elkaar gebruiken is niet zomaar mogelijk. Plekken die nog geen AIR zijn zenden het gewoon niet uit (net als met LTE800).

Omdat ik door het hele land geen activiteit heb gezien in het bovenste stuk EGSM vermoed ik dat de uitrol nog weleens verrassend massaal en snel kan zijn. Wat het inhoudt: je hebt (behalve als je een iPhone 3GS hebt :+) ineens veel vaker/langer 3G, op plekken waar je voorheen alleen 2G (of soms 4G) had. Mits je dicht genoeg bij een AIR-mast zit :) Je valt echter pas terug naar UMTS900 als je UMTS2100-dekking bijna wegvalt. Je ziet dan dat je van 1 streepje naar ineens 4 streepjes switcht op een plek waar het normaal wegvalt, omdat Vodafone haar netwerk zo instelt dat je telefoon de voorkeur heeft voor UMTS2100.

Uiterlijk 1 april moet alles om zijn qua frequenties (uiterlijk!), en vanaf dat moment of wellicht zelfs eerder kunnen ze het in principe activeren. Gisteren had ik op een paar plekken al uitzonderlijk lang 3G-dekking waar het normaal wegvalt, dus wie weet stond het al aan. Alleen niet gekeken toen, stomweg vergeten maar achteraf viel het me op. Houden jullie het even mee in de gaten? ;)

Op een Samsung kun je zien op welke band je zit door *#0011* te typen. Je ziet dan WCDMA 2100 of 900. Met de back-knop kun je weer uit het menu.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:19

The Wizard

Moderator Mobile
Maar door de lappendeken uitrol van Vodafone zijn nog veel locaties niet AIR omgebouwd. Ik neem aan dat voor Vodafone dezelfde regels gelden als voor KPN, min. 80% omgebouwd voordat 3G900 geactiveerd kan worden.

Zijn er eigenlijk mogelijkheden (buiten telefoons) om de uit te zenden frequentie te achterhalen met een simpele (lees: goedkope) oplossing?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:55
In elk geval is 3G voor mij sinds vandaag weer heerlijk responsief. De hele week duurde het een halve eeuw voordat het netwerk eindelijk wakker werd en data ging laden. Nu wordt er bij klikken ook weer direct geladen en zijn de snelheden op 3G ook erg goed (11Mb/1.3Mb). Ik ben benieuwd wat de upload gaat doen als daar de cap eraf gaat.

Verder hoop ik dat 4G nu ook langzaamaan hier in de buurt gaat komen. In Juli zou ik in elk geval ontvangst moeten hebben op mijn werk, dus dat zou al heel wat zijn. Thuis kan ik het voorlopig wel vergeten volgens de kaart, maar ik hoop nog steeds dat Vodafone sneller uit gaat rollen dan dat op die kaart staat. Ze hebben de afgelopen weken de vaart er enorm in dus het zal heel fijn zijn als ze dit tempo vast houden!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vodafone lijkt GSM1800 te gebruiken om GSM-verkeer naartoe te offloaden. KPN gebruikt synchronised frequency hopping om extra capaciteit te creëren en lijkt(!) geen extra GSM1800 in te zetten, maar ik heb dat eigenlijk niet zo in de gaten gehouden.

Op zich zijn beide strategieën (of combinaties ervan) mogelijk, als je maar genoeg GSM-capaciteit hebt voor alle bellers die geen UMTS900 hebben. Mensen met smartphones zullen nu vaak terugvallen naar UMTS900 binnenshuis en hebben geen 2G meer nodig. Mensen met dumbphones gaan nu vaak naar GSM1800, en als ze te ver van de mast zitten GSM900. Alleen voor die laatste groep heb je dan GSM900 nodig. Op GSM1800 kun je lekker veel capaciteit creëren.

Op plekken zonder AIR zal er meer GSM900 actief moeten blijven, omdat je met je smartphone terugvalt naar GSM900 (ipv UMTS900) en omdat je er geen GSM1800 hebt, hoewel mij omviel dat een paar niet-omgebouwde plekken in Utrecht dualband zijn (zoals de locatie op de V&D Hoog Catharijne)! Non-AIR-capaciteit gaat meteen ten koste van de GSM900-capaciteit in de sectoren in de omgeving van die antenne omdat je GSM-frequenties niet zomaar snel kunt hergebruiken zonder synchronised frequency hopping. Dit kunnen ze oplossen door in die omgeving juist weer meer GSM1800 te gebruiken op AIR-locaties die wel al om zijn (voor zover dat nodig is omdat juist niet-omgebouwde locaties die ik ken dus al dualband zijn).

Allemaal pure speculatie, kijken of ik gelijk heb! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Sorcerer8472 op 21-03-2014 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig om te zien dat KPN trouwens zelfs haar microcellen in Utrecht lijkt te hebben voorzien van synchronised frequency hopping ipv ze gewoon eens weg te halen :P

Ze hebben er op de volgende plekken een zooi hangen: (zwarte rondstralers van meter hoog)
- hoek Drift / Wittevrouwenstraat (gevel van de unibieb)
- halverwege de Voorstraat (hangt er nog maar staat niet meer op antenneregister)
- rechtsboven café Hemingway bij Janskerkhof
- hoek Potterstraat en Neude
- hoek Lijnmark en Buurkerkhof
- hoek Mariastraat en Steenweg

Geen gebrek aan 2G-dekking dus daar. Wie weet gaan ze daar nog 3G bij gooien aangezien het wel al SingleRAN lijkt te zijn.

Vodafone in Utrecht heeft juist weer veel kleine 3G-only-cellen (zonder 2G dus):
- microcellen Hoog Catharijne (T-Mo en KPN hebben dat niet)
- Nachtegaalstraat (rond raar koepeltje tegenover Blokker/AH)
- torentje Kromme Nieuwegracht, vlakbij Lepelenburg (en dat terwijl er naast de Florin en op de Burg. Reigerstraat ook 3G is, vanaf AIR-locaties)
- University College Campus
- microcel tegenover Tivoli Oudegracht (andere kant van de gracht)

KPN heeft in Utrecht volgens mij niet heel veel 3G-only-locaties. T-Mobile juist weer redelijk veel, die hebben ook bijv. dat hoge lelijke gebouw aan de Neude met hoge 2G-only-antennes die heel ver reiken). De manier waarop deze providers werken zijn gewoon echt totaal anders, alledrie de strategieën zijn echt heel anders...

Op de lange termijn hebben ze het alledrie goed voor elkaar volgens mij. Vodafone en T-Mobile zullen wat later zijn dan KPN maar de verschillen gaan kleiner worden vermoed ik, vooral als je 4G gaat vergelijken. Als Vodafone inderdaad op korte termijn UMTS900 gaat uitrollen dan zijn ze in alle opzichten bij met de rest.

Ze hebben nu alledrie ongeveer dezelfde kaarten. Als Vodafone binnenkort haar straalverbindingprobleem ook oplost dan is het lastig om te zeggen welke partij de beste kaarten heeft. T-Mobile heeft net wat minder lage frequenties, maar ze hebben ook veel minder M2M-gezeur en ze hebben relatief veel smartphonegebruikers (vermoed ik). Dat + hun grote hap 900 MHz-spectrum geeft ze denk ik netto ongeveer evenveel kansen als de andere 2.

We zullen het de komende maanden gaan zien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Qua kaarten voor de steden heb je wel gelijk, maar voor de buitengebieden is Vodafone in het algemeen wel in het nadeel, KPN en in mindere mate T-Mobile hebben meer locaties, KPN vooral 3G only. Tevens heeft KPN veel minder GSM1800 in gebruik, ik hoop dat ze die gebruiken op de 3G only masten voor 4G1800. Ze hebben nl. veel 3G masten langs N wegen staan.

Het blijft interessant wat de providers voor ons in petto hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KPN heeft veel meer GSM1800 in gebruik dan Vodafone geloof ik hoor? 3G-only heeft Vodafone buiten de steden idd minder, maar als UMTS900 wordt uitgerold op LTE800-locaties dan is dat straks een stuk minder erg. Wat betreft aantallen GSM1800: volgens umtsmasten.nl 292 voor Vodafone vs 912 voor KPN.

Vandaar vermoed ik dat de verschillen steeds kleiner gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Excuses, het was een veronderstelling, je hebt helemaal gelijk :). Dan snap ik ook de logica waarin Vodafone veel sneller 4G1800 kan uitrollen dan KPN. Voor KPN moet er dus veel meer gepland worden.

Straks met 3G900 gaan de verschillen idd veel kleiner worden, interessant, dan moeten ze wel gaan concurreren op prijs, gunstig voor de consument :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:00

robertwebbe

Robert Webbe

Vergeet niet dat de 4G uitrol in Nederland zo onwijs snel gaat omdat we nauwelijks winter en slecht weer hebben gehad. Dit bijzondere weer heeft de uitrol enorm vergemakkelijkt. Alle 4 de providers hebben hier enorm veel profijt van.

Als we ook nog een goede zomer krijgen dan blijft het voorspoedig gaan. :)

[ Voor 14% gewijzigd door robertwebbe op 22-03-2014 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreia
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 10:01
Ik binnen vaak een slechte dekking, ook al zit ik dicht bij het raam. Schiphol, binnenstad Amsterdam, op mijn werk naast de a10. Dit in combinatie met een Galaxy s4. Vrienden met Kpn hebben dan vaak nog 3g. Nog meer mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Binnenkort zal er bij een nieuwe dekkingskaart een groter deel van zwolle bedekt zijn denk, thv noordoost van het centrum. Vorige week nog een streepje in een gebouw, nu vol bereik lte.

[ Voor 7% gewijzigd door EWK op 22-03-2014 11:12 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:59
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 18:26:
Het blijft lastig om goed te analyseren, maar het lijkt erop dat er langzaam in Utrecht meer GSM1800 beschikbaar komt op allerlei plekken; soms is het zelfs de pilotfrequentie van een cel waar dat eerder GSM900 was. Ook is het bovenste deel van het EGSM-spectrum nog steeds niet in gebruik, wat kan betekenen dat ze dat deel van het spectrum reserveren voor UMTS900. Over een weekje moeten alle oude GSM900-frequenties gewisseld zijn... maar op de locatie waar ik nu zit zie ik al helemaal geen oude frequenties meer nu.

Ik ga erop gokken dat Vodafone binnenkort mededelingen gaat doen over UMTS900. Die techniek zouden ze met hun SingleRAN-antennes vrij snel kunnen uitrollen op allerlei plekken. Je hoeft namelijk geen rekening te houden met frequentie-hergebruik bij UMTS900; er is één kanaal van 5 MHz en dat wordt overal hergebruikt. Alleen GSM en UMTS door elkaar gebruiken is niet zomaar mogelijk. Plekken die nog geen AIR zijn zenden het gewoon niet uit (net als met LTE800).

Omdat ik door het hele land geen activiteit heb gezien in het bovenste stuk EGSM vermoed ik dat de uitrol nog weleens verrassend massaal en snel kan zijn. Wat het inhoudt: je hebt (behalve als je een iPhone 3GS hebt :+) ineens veel vaker/langer 3G, op plekken waar je voorheen alleen 2G (of soms 4G) had. Mits je dicht genoeg bij een AIR-mast zit :) Je valt echter pas terug naar UMTS900 als je UMTS2100-dekking bijna wegvalt. Je ziet dan dat je van 1 streepje naar ineens 4 streepjes switcht op een plek waar het normaal wegvalt, omdat Vodafone haar netwerk zo instelt dat je telefoon de voorkeur heeft voor UMTS2100.

Uiterlijk 1 april moet alles om zijn qua frequenties (uiterlijk!), en vanaf dat moment of wellicht zelfs eerder kunnen ze het in principe activeren. Gisteren had ik op een paar plekken al uitzonderlijk lang 3G-dekking waar het normaal wegvalt, dus wie weet stond het al aan. Alleen niet gekeken toen, stomweg vergeten maar achteraf viel het me op. Houden jullie het even mee in de gaten? ;)

Op een Samsung kun je zien op welke band je zit door *#0011* te typen. Je ziet dan WCDMA 2100 of 900. Met de back-knop kun je weer uit het menu.
Met andere woorden, met een beetje mazzel zal je binnenkort nooit meer op 2G zitten :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-10 21:16
The Wizard schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 07:50:
Excuses, het was een veronderstelling, je hebt helemaal gelijk :). Dan snap ik ook de logica waarin Vodafone veel sneller 4G1800 kan uitrollen dan KPN. Voor KPN moet er dus veel meer gepland worden.

Straks met 3G900 gaan de verschillen idd veel kleiner worden, interessant, dan moeten ze wel gaan concurreren op prijs, gunstig voor de consument :)
En dan komt Tele2 nog met hun 4G 800 uitrol. Hopelijk ook met een goede strategie. T-Mobile zal nog een flinke tijd achterlopen. Maar net als bij de andere aanbieders hebben zij wel meteen goede 4G dekking in uitgerolde 4G regio's. Vodafone is de enige provider waarbij het lang nog twijvelen blijft of je ergens 4G hebt doordat ze als vlekkendeken uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-10 08:48
knny schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 09:34:
[...]

Geen verschil. Ik denk dat Vodafone alle oude 4G blox bundels gewoon capped op 15Mbit :(
Maarja met 11GB per maand wil ik mijn abo niet veranderen :9~
Heb gebeld met de smartphonecare van Vodafone en zij konden het probleem niet erkennen. Ik gebruik meerdere speedtests en ze gaan allemaal eerst ruim boven de 23 mbit en vallen daarna stabiel terug naar 15mbit. Mijn upload ligt zelfs wat hoger dan 15mbit.

Ik moest het maar een weekje aankijken zeiden ze.

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ucsdcom schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 19:12:
[...]

En dan komt Tele2 nog met hun 4G 800 uitrol. Hopelijk ook met een goede strategie. T-Mobile zal nog een flinke tijd achterlopen. Maar net als bij de andere aanbieders hebben zij wel meteen goede 4G dekking in uitgerolde 4G regio's. Vodafone is de enige provider waarbij het lang nog twijvelen blijft of je ergens 4G hebt doordat ze als vlekkendeken uitrollen.
T-Mobile schijnt LTE900 te onderzoeken nu. Heb ik via-via-via-via gehoord. Dat zal even goed presteren als LTE800. Omdat hun GSM900-uitrol altijd relatief klein is gebleven zou het combineren van UMTS900 met LTE900 plus een klein snippertje GSM900 een gouden oplossing kunnen zijn voor T-Mobile.

Alle antennes die Tele2 inzet voor hun landelijk dekkende LTE800-netwerk zijn ook geschikt voor LTE900. Dus het kan best spannend gaan worden, maar dat hangt helemaal af van de keuzes die T-Mobile nog moet maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
LTE900 is voor T-Mobile veel belangrijker dan voor de andere providers, de rest heeft immers LTE800. Maar wel interessant, eigenlijk nooit bij nagedacht dat dit natuurlijk ook nog een oplossing is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcf
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09-2024

tcf

Er moet veel gebeuren wil ik toch nog overstappen naar een andere provider. Dan moet het een ideale combinatie van bereik, snelheid en kosten zijn.

Ik ben twee maal voor een jaar overgestapt naar ( KPN en T-mobile ) en daar veel spijt van gehad. Ik wilde ervaren hoe het bij andere providers zou zijn. Nou dat heb ik geweten... :( In de gemiddeld 13 jaar dat ik Vodafone-klant (incl. Libertel) ben slechts twee maal een fikse storing gehad en voor de rest zeer tevreden met het bereik, de internsnelheid, gesprekskwaliteit en de gemiddelde kosten :)

[ Voor 33% gewijzigd door tcf op 23-03-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Wizard schreef op zondag 23 maart 2014 @ 15:43:
LTE900 is voor T-Mobile veel belangrijker dan voor de andere providers, de rest heeft immers LTE800. Maar wel interessant, eigenlijk nooit bij nagedacht dat dit natuurlijk ook nog een oplossing is :).
Goeie kans dat Vodafone en KPN hier over een aantal jaar ook aan gaan beginnen. GSM moet ooit toch uitgeschakeld worden en naar verwachting zal UMTS ook geen oneindig leven hebben. Ik vermoed dat daarom GSM900 en UMTS900 ooit tegelijkertijd het veld zullen ruimen voor LTE900. Met carrier aggregation kan dat erg interessant zijn.

Op termijn kun je zelfs 100% over LTE laten lopen, dan heb je als provider LTE800, LTE900, LTE1800, LTE2100 en LTE2600. Maar da's nog wel een jaar of 5 verder in de toekomst hoor, en dan zal een nieuwe standaard ook wel langzaam om de hoek komen kijken naast dat LTE-Advanced dan gemeengoed is.

Voor LTE-Advanced zijn er voor de providers leuke carrier aggregation-mogelijkheden waarbij je bijv. LTE800+LTE900 en LTE1800+LTE2100+LTE2600 kunt koppelen. Met die laatste combinatie kun je met allerlei LTE-A-technieken misschien de Gigabit wel net aantikken. Bij de eerste max. een paar honderd Mbps en met carrier aggregation 100 Mbps ofzo, hoewel dat dan wel binnenshuis en ver van de mast af ook nog werkt, wat bij de hoge frequenties weer minder is :)

Maargoed, eerst moeten ze GSM eens inwisselen voor UMTS op de 900 MHz bij de grote drie. Daarna eens kijken naar de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Het is dan weer de vraag hoe lang het nog duurt voor het verantwoord is om GSM 900 en 1800 eruit te gooien zonder al te veel gebruikers die gedupeerd worden of die een 3G of 4G toestel geboden moet worden. Heb geen flauw idee hoeveel klanten eind dit jaar nog op 2G zullen zitten als 3G900 er is als alternatief. Enkele duizenden, enkele tienduizenden of meer dan 100.000? Vooral als je vandaag nog steeds GSM only toestellen blijft verkopen als provider, dan heb je niet goed nagedacht wat het uitzetten van GSM je binnen een paar jaar kan brengen. Puur voor het netwerk en frequentieruimte zou het gunstig zijn geweest als GSM over 2 jaar al plat had gekund. Dat kunnen we nu wel vergeten.

[ Voor 24% gewijzigd door ucsdcom op 23-03-2014 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimstradamus
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-07 21:31
ucsdcom schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:41:
Het is dan weer de vraag hoe lang het nog duurt voor het verantwoord is om GSM 900 en 1800 eruit te gooien zonder al te veel gebruikers die gedupeerd worden of die een 3G of 4G toestel geboden moet worden. Heb geen flauw idee hoeveel klanten eind dit jaar nog op 2G zullen zitten als 3G900 er is als alternatief. Enkele duizenden, enkele tienduizenden of meer dan 100.000? Vooral als je vandaag nog steeds GSM only toestellen blijft verkopen als provider, dan heb je niet goed nagedacht wat het uitzetten van GSM je binnen een paar jaar kan brengen. Puur voor het netwerk en frequentieruimte zou het gunstig zijn geweest als GSM over 2 jaar al plat had gekund. Dat kunnen we nu wel vergeten.
Vergeet de grote hoeveelheid m2m ook niet, mijn baas zal niet blij zijn al gsm er uit zal gaan, moeten we heel wat apparatuur vervangen voor 3g/lte modules als dat al mogelijk is.

PSN ID: wimstradamus Youtube: wimstradamus00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 16:12:
[...]

Goeie kans dat Vodafone en KPN hier over een aantal jaar ook aan gaan beginnen. GSM moet ooit toch uitgeschakeld worden en naar verwachting zal UMTS ook geen oneindig leven hebben. Ik vermoed dat daarom GSM900 en UMTS900 ooit tegelijkertijd het veld zullen ruimen voor LTE900. Met carrier aggregation kan dat erg interessant zijn.

Op termijn kun je zelfs 100% over LTE laten lopen, dan heb je als provider LTE800, LTE900, LTE1800, LTE2100 en LTE2600. Maar da's nog wel een jaar of 5 verder in de toekomst hoor, en dan zal een nieuwe standaard ook wel langzaam om de hoek komen kijken naast dat LTE-Advanced dan gemeengoed is.

Voor LTE-Advanced zijn er voor de providers leuke carrier aggregation-mogelijkheden waarbij je bijv. LTE800+LTE900 en LTE1800+LTE2100+LTE2600 kunt koppelen. Met die laatste combinatie kun je met allerlei LTE-A-technieken misschien de Gigabit wel net aantikken. Bij de eerste max. een paar honderd Mbps en met carrier aggregation 100 Mbps ofzo, hoewel dat dan wel binnenshuis en ver van de mast af ook nog werkt, wat bij de hoge frequenties weer minder is :)

Maargoed, eerst moeten ze GSM eens inwisselen voor UMTS op de 900 MHz bij de grote drie. Daarna eens kijken naar de volgende stap.
Ken je deze website? http://www.gsacom.com. Erg interessant met veel whitepapers.

Daarin staat ook een whitepaper van Qualcomm over carrier aggregation, blijkbaar kan in de laatste versie nog niet elke frequentie gekoppeld worden, het is tot nu toe alleen nog maar mogelijk met 2 verschillende frequenties, maar dat zal de komende jaren geen problemen opleveren.
wimstradamus schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:54:
[...]

Vergeet de grote hoeveelheid m2m ook niet, mijn baas zal niet blij zijn al gsm er uit zal gaan, moeten we heel wat apparatuur vervangen voor 3g/lte modules als dat al mogelijk is.
Idd, het aandeel m2m is behoorlijk groot, ik heb zelf een slimme meter met een GSM900/1800 module met een Vodafone sim. Ik denk dat die contracten voor minimaal 5 tot 10 jaar worden afgesloten, het is een duur geintje om bij iedereen deze te vervangen, vooral nu de slimme meters bij iedereen uitgerold worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Daarom denk ik ook dat ze liever afscheid nemen van UMTS in plaats van GSM. GSM levert door m2m veel geld op en LTE kan UMTS prima vervangen. Ik kan me niet voorstellen dat ze drie netwerken zolang in de lucht gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Maar de noodzaak van hoge bandbreedtes is nu (nog) niet zo groot, dus ik verwacht dat ze de komende jaren zeker nog alle 3 technieken in de lucht houden, er zijn nog domweg teveel telefoons die alleen maar 2G danwel 3G only zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

VODAFONE GEEFT SNELHEID VOORRANG, BINNEN EN BUITEN DE BUNDEL
4G voor meer klanten en nieuwe keuzes voor extra datagebruik

Amsterdam/Maastricht, 24 maart 2014 Liefhebbers van data kunnen hun hart ophalen. Vanaf 7 april biedt Vodafone drie flexibele opties voor data buiten de bundel. De standaard is dat klanten ook buiten de bundel supersnel internet behouden, tegen een laag tarief. Wie vaak snel door zijn maandelijkse portie data heen is, kan eenvoudig éxtra databundels met supersnel mobiel internet aanschaffen. Om onverwachte kosten te voorkomen, kun je ook kiezen voor de extra veilige optie van gratis, langzaam internet. Daarnaast krijgen – naast alle Vodafone Red-klanten – nu ook klanten met een Smart- en Business Basic-abonnement toegang tot het 4G-netwerk. Vodafone voert deze wijzigingen door om beter aan te sluiten bij de behoeftes van zijn klanten, die sinds de introductie van 4G steeds meer data gebruiken. De vernieuwingen gelden voor zowel consumenten als zakelijke klanten van Vodafone.

Rob Shuter, CEO van Vodafone Nederland: “We zien een sterk stijgende behoefte aan snel mobiel internet, nog eens versterkt door de komst van 4G. Daarom hebben we de laatste jaren enorme investeringen gedaan in ons netwerk. Het is dan toch niet logisch om klanten automatisch terug te zetten op mobiele internetsnelheden uit de vorige eeuw? Stel je luistert naar Michael Bublé op je mobiel of tablet, en opeens stopt hij met zingen omdat je data op is. Voel jij je dan vrij? Wij laten die keuze liever over aan de klant.”

Drie opties bij datadroogte
Is je data op, dan biedt Vodafone drie opties onder de naam ‘Flexibele data’.
1. Hoge snelheid zonder bundel: voor het verlaagde tarief van 2 euro per 100 MB behoud je dezelfde snelheid als binnen de bundel.
2. Hoge snelheid, extra bundel: voor wie elke maand uit de (data)band springt, is er keuze uit diverse extra databundels. Dit kan eenmalig zijn, maar je kunt deze ook maandelijks automatisch verlengen zodat je nooit meer om extra data verlegen zit, maar wel altijd duidelijkheid vooraf hebt over je kosten.
3. Gratis, langzaam internet: wil je liever geen extra kosten maken, dan sta je niet plotseling voor een dichte datadeur, maar kun je kiezen voor gratis, langzaam internet (64 kb/s) onder de naam Beperkt Internet. Hiermee kun je nog steeds gebruikmaken van messaging apps en e-mail, maar maak je in ieder geval geen kosten buiten de maandelijkse bundel.

Altijd en kosteloos switchen via de My Vodafone-app
Via de My Vodafone-app kun je kosteloos en op elk moment switchen tussen hoge snelheid, extra databundels of gratis, langzaam internet. Ook wanneer je kiest voor deze laatste optie, kun je daar bovenop extra databundels kiezen. Via de My Vodafone-app kun je realtime je dataverbruik inzien en Vodafone stuurt als je 80 en 100 procent van je databundel hebt verbruikt, een sms-bericht. Als je wilt weten of je een extra databundel nodig hebt, kun je via deze handige rekentool zien hoeveel data het luisteren van een liedje bijvoorbeeld kost.

Zakelijke Red abonnementen
Net als consumenten krijgen ook zakelijke klanten meer keuzevrijheid in datagebruik buiten de bundel. Ook zij kunnen kiezen voor de hoogste snelheid tegen een laag buitenbundeltarief, extra maandbundels of de veilige optie van gratis, langzaam internet. Daarnaast krijgen alle klanten met een Business Basics-abonnement toegang tot 4G en wordt de snelheid verhoogd naar maximaal 25/12,5 Mbps en bij Red Business Essential naar maximaal 50/25 Mbps. Verder krijgen zakelijke klanten met een Red Business Essential-abonnement de mogelijkheid om de speciale zakelijke hotline te bellen. Op deze manier profiteren alle zakelijke klanten met een Red-abonnement van een snelle zakelijke klantenservice.

Noot:
- Smart is de nieuwe naam voor de Bel+SMS+Web abonnementen
- Deze wijzigingen gelden voor nationaal gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Ik heb het topic nog eens flink doorgespit omdat ik herinnerde dat een andere gebruiker nog een tip gaf voor 3GB extra aan databundel voor een zacht prijsje. Nou ik adviseer om dan om voor 31 maart nog een sms met de tekst "3GB EXTRA AAN" naar 4000 te sturen voor 3GB per maand extra voor volgens die berichten slechts 7,50 per maand. Als die op is kopen we wel een van de nieuwe bundels....

Trouwens wel prettig dat je nu je abonnement naar keuze gratis kunt blijven doorgebruiken met een snelheidscap. T-Mobile heeft al lang onbeperkt internet met een snelheidscap. KPN heeft sinds 2013 alle nieuwe abonnementen van onbeperkt internet voorzien met een snelheidscap als je bundel op is. Vodafone rekende als enige provider nog meerkosten boven je bundel. Wat bij KPN opviel is dat je je snelheid tegen betaling weer kan resetten. Gek genoeg stuurt KPN je daar geen uitleg over. (Sms:" 250mberbij aan" naar 1266). T-Mobile krijg je via sms keurig instructie hoe je in binnen en buitenland je snelheidscap tegen betaling kan resetten. Ik verwacht dat Vodafone straks wel keurig de mogelijkheden per sms meldt als je bundel op is.

[ Voor 48% gewijzigd door ucsdcom op 24-03-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:22

RnB

Die werkt in ieder geval niet wanneer je een iPhone Altijd abonnement hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-10 23:15

RobertowNL

For your gear!

Vandaag ook 4G in:
Wolvega, Steenwijkerwold (e.o).

Vandaag bijna een constante 4G verbinding op het traject steenwijk - leeuwarden.

(Kan ik zien welke mast er omgebouwd is?)

[ Voor 17% gewijzigd door RobertowNL op 25-03-2014 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-10 10:30
Update dekkingskaart 26 maart 2014:

Huidige dekking
Wijzigingen LTE800:
  • Eygelshoven
  • Uitbreiding in Heerlen
  • Uitbreiding in en rond Roermond
  • Beringe
  • Zuid-Weert
  • Uitbreiding in Venlo
  • Venray
  • Uitbreiding in Eindhoven
  • Uitbreiding in Breda
  • Oud Gastel
  • Uitbreiding in Bergen op Zoom
  • Middelburg
  • Vlissingen-Noord
  • Bruinisse (was al LTE1800)
  • Uitbreiding in Zoetermeer
  • Uitbreiding in Apeldoorn
  • Tussen Heerde en Wezep
  • Uitbreiding in Nijmegen
  • Uitbreiding in Arnhem
  • Uitbreiding in en rond Zwolle
  • Genemuiden (was al LTE1800)
  • Rond Steenwijk
  • Uitbreiding rond Bolswart
  • Uitbreiding rond Sneek
  • Uitbreiding ten oosten van Leeuwarden
  • Vries - Tynaarlo
  • Musselkanaal
Wijzigingen LTE1800 (iPhone 5):
  • Maastricht Noord-oost
  • Heerlen
  • Eygelshoven
  • Venray Zuid-west
  • Uitbreiding in 's-Hertogenbosch
  • Breda-Noord
  • Wemeldinge (LTE1800-only)
  • Uitbreiding in Leiden
  • Twello
  • Uitbreiding in Arnhem
  • Uitbreiding in Groningen

[ Voor 32% gewijzigd door Gaston op 26-03-2014 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Dank voor de update weer d:)b

Ik mis de dekking op de A50 tussen Apeldoorn en Arnhem nog op deze kaart. Al ruim 3 weken is dat traject gedekt (op een heel klein traject bij Terlet na).

[ Voor 77% gewijzigd door robertwebbe op 26-03-2014 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Vodafone is wel heeeel erg druk in de, met alle respect, dunbevolkte gebieden. Wat is daar de reden van? Klanten winnen in gebieden waar KPN nu nog geen 4G heeft?? Ik denk dat de wandel richting KPN groter is dan andersom.... Ik zit serieus te overwegen om vanwege deze belabberde uitrol Vodafone maar de rug toe te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10 10:09

TMC

Jassy schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:41:
Vodafone is wel heeeel erg druk in de, met alle respect, dunbevolkte gebieden. Wat is daar de reden van? Klanten winnen in gebieden waar KPN nu nog geen 4G heeft?? Ik denk dat de wandel richting KPN groter is dan andersom.... Ik zit serieus te overwegen om vanwege deze belabberde uitrol Vodafone maar de rug toe te keren.
Ik gok dat het met kosten te maken heeft. Masten vervangen waar toch al onderhoud geplant stond. Daarnaast is KPN al nagenoeg landelijk dekkend dus klanten afsnoepen van KPN vanwege 4G gaat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 01:06
knny schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 22:52:
[...]

Heb gebeld met de smartphonecare van Vodafone en zij konden het probleem niet erkennen. Ik gebruik meerdere speedtests en ze gaan allemaal eerst ruim boven de 23 mbit en vallen daarna stabiel terug naar 15mbit. Mijn upload ligt zelfs wat hoger dan 15mbit.

Ik moest het maar een weekje aankijken zeiden ze.
Nee ze erkennen het probleem niet, maar wij wel.

Eind vorig jaar had ik bijna overal in en rond Amsterdam volop 30-40mbit met het toegevoegde 4G Blox abonnement i.c.m. Vodafone Friends & Family, en dat komt nu nooit meer boven de 15mbit uit.

Ik voel me eerlijk gezegd best genaaid. Op 3G haalde ik ook al max 12mbit, dus ik betaal nu €2,50 per maand voor een miniscule verbetering in snelheid, maar vaak genoeg ziet m'n iPhone 5 het 4G netwerk niet en staat hij vrolijk de hele trip door Amsterdam gewoon op 3G.

Als dit zo doorgaat ga ik wel een klacht indienen, want dit was niet wat ik voor ogen had met een 4G blox.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Het is mij ook opgevallen, de lager uitgevallen snelheid de laatste tijd (iPhone Altijd €55 met 4G blox), maar ik heb deze lagere snelheid alleen in regio Amsterdam.
In omgeving Rotterdam haal ik bijna de 25/25, waar ik in Amsterdam niet hoger kom dan 15/15.
Maar voor die €2,50 in de maand ga ik niet klagen, aangezien ik wel gewoon sneller mijn data binnenhaal en wegstuur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
En welke iPhone heb je dan?

Ik heb nu een beetje het gevoel alsof ik een technologie aan het sponsoren ben waar ik zelf maar weinig profijt van heb. Natuurlijk heeft de iPhone 5 beperkingen in het aantal beschikbare frequenties, maar aangezien ik alleen in Amsterdam en nabije omgeving gebruik maak van de 4G optie valt het extra op dat eerst de snelheid veel hoger lag.

Natuurlijk neem ik hierin mee dat steeds meer mensen toegang krijgen tot het 4G netwerk, maar het gaat hier niet echt om schommelende snelheden. De snelheid op 4G komt bij mij eigenlijk nooit boven of onder de 15 mbit uit en is verder wel stabiel mits m'n telefoon niet terugschakelt naar 3G. Ik heb het gevoel alsof er gewoon aan het begin zoveel mogelijk klanten enthousiast zijn gemaakt door een enorme snelheidswinst en het groepje 4G BloX gebruikers nu is teruggezet naar deze fixed snelheid al dan niet regio-gebonden.

Verder heb ik in de praktijk gewoon bijzonder weinig aan 4G. Netflix werkt er absoluut wel lekker mee qua verbindingssnelheid, maar als ik in de tram stap en hij schakelt de 9 van de 10 keer over naar 3G, dan is hij alsnog even bezig met laden. Alhoewel ik zelf misschien ook niet uit enthousiasme de BloX had moeten aanmelden zonder eventjes af te wachten tot anderen kwamen met ervaringen. Ik hoef echt niet diep in de buidel te tasten elke maand en die 2,50 kan me gestolen worden gezien het feit dat m'n abbo eigenlijk erg goedkoop is, maar opmerkelijk is het wel.
tha_bulldog schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 10:36:
Net op Utrecht Centraal weer speedtest gedaan en weer 15Mbit down en 30Mbit up. Nog steeds heerlijk snel natuurlijk maar heb liever 30 down en 15 up ;) Heb het weer gemeld bij Webcare via Twitter, ben benieuwd of ze het door willen zetten naar de netwerkbeheerders :)

EDIT: Is na wat doorzeuren aangemeld met een referentienummer. Hebben andere 10GB BloX users dit ook al aangekaart?
Ik zal het dan ook wel melden inderdaad. Klagen zonder te melden heeft ook geen zin :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Ik heb dan wel een iPhone 5s, dus ik kan zowel gebruik maken van LTE1800 als LTE800. In Amsterdam heb ik bijna overal wel een goede 4G verbinding.

[ Voor 26% gewijzigd door RnB op 26-03-2014 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Royeboi schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 11:43:
[...]

Nee ze erkennen het probleem niet, maar wij wel.

Eind vorig jaar had ik bijna overal in en rond Amsterdam volop 30-40mbit met het toegevoegde 4G Blox abonnement i.c.m. Vodafone Friends & Family, en dat komt nu nooit meer boven de 15mbit uit.

Ik voel me eerlijk gezegd best genaaid. Op 3G haalde ik ook al max 12mbit, dus ik betaal nu €2,50 per maand voor een miniscule verbetering in snelheid, maar vaak genoeg ziet m'n iPhone 5 het 4G netwerk niet en staat hij vrolijk de hele trip door Amsterdam gewoon op 3G.

Als dit zo doorgaat ga ik wel een klacht indienen, want dit was niet wat ik voor ogen had met een 4G blox.
En wat als je precies krijgt waarvoor je het abonnement hebt afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Dan nog is het erg krom om mensen eerst volle snelheid te laten ervaren, om vervolgens terug te zakken naar een marginaal betere verbinding dan een 3G verbinding.

Daarbij is het mij onduidelijk waar ik precies voor betaal. Als ik iets afsluit en de eerste periode een bepaalde snelheid ontvang, dan voelt het nogal vreemd om opeens de helft minder te krijgen.

[ Voor 38% gewijzigd door Royeboi op 26-03-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Zou het een capaciteitsprobleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerder QoS waarbij er wel een burst wordt toegestaan zodat bijv. het laden van een zeer grote website alsnog heel snel en snappy is. Echter ga je een constante download doen dan word je na bijv. een paar MB gecapped...

Vind ik eigenlijk prima en zorgt ervoor dat het netwerk ook bij veel downloads voor iedereen even snappy blijft. De mensen die over de downloadsnelheid klagen: downloaden jullie soms zo veel grote files?

Hier in Utrecht op Vodafone 4G trouwens ruim 18 down en 18 up. Geen idee wat het abo aan zou moeten kunnen trouwens :+ Vodafone 3G is hier ook lekker snel (kleine 10 down 1.5 up oid), KPN 4G is ongeveer even snel als Vodafone 4G, KPN 3G is dan weer redelijk laggy...

[ Voor 24% gewijzigd door Sorcerer8472 op 26-03-2014 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcf
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09-2024

tcf

robertwebbe schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 07:46:
Dank voor de update weer d:)b

Ik mis de dekking op de A50 tussen Apeldoorn en Arnhem nog op deze kaart. Al ruim 3 weken is dat traject gedekt (op een heel klein traject bij Terlet na).
Gedeelte Sprang-Capelle, Waalwijk, Kaatsheuvel en ruime omgeving Made staat er ook (nog) niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb een animated gifje gemaakt van de uitrol vanaf november vorig jaar.
http://4gmasten.nl/2013-0...vodafone-4g-26-maart-2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWashington
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10 17:49
The Wizard schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:01:
Ik heb een animated gifje gemaakt van de uitrol vanaf november vorig jaar.
http://4gmasten.nl/2013-0...vodafone-4g-26-maart-2014
Er leuke gif. Maar misschien zou het nog duidelijker zijn als je de data erbij plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat volgt nog :).

Edit: Done...

[ Voor 33% gewijzigd door The Wizard op 26-03-2014 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Laatst online: 28-10 06:18
Chris.nl schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 13:01:
[...]

En wat als je precies krijgt waarvoor je het abonnement hebt afgesloten?
Maar dat krijgen we dus niet, de snelheid die zou gelden was 30/15 als ik het goed herinner. Ik zie ook duidelijk de boel gelimiteerd worden, bij een speedtest begint de snelheid heel hoog en wordt daarna teruggebracht.

Ansich geen probleem, dat verschil merk je amper, maar het komt niet overeen met de voorwaarden waarvoor die blox is afgesloten.

Overigens vind ik het veel erger dat het laden van pagina's bij vlagen enorm lang duurt...
Ook daaraan doet Vodafone niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Dat trage laden van pagina's is ook niet normaal hoor.
De mobiele website van GoT wil bij mij soms niet laden, maar ga ik dan naar een andere website, komt die instant in beeld. Ik kan me dan niet voorstellen dat het aan Vodafone ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
P.K. schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 19:41:
[...]

Maar dat krijgen we dus niet, de snelheid die zou gelden was 30/15 als ik het goed herinner. Ik zie ook duidelijk de boel gelimiteerd worden, bij een speedtest begint de snelheid heel hoog en wordt daarna teruggebracht.

Ansich geen probleem, dat verschil merk je amper, maar het komt niet overeen met de voorwaarden waarvoor die blox is afgesloten.

Overigens vind ik het veel erger dat het laden van pagina's bij vlagen enorm lang duurt...
Ook daaraan doet Vodafone niks...
Met die blox kreeg ik toegang tot het 4G netwerk, daarbij was mij geen snelheidsverhoging toegezegd, dat kan ik me heel goed herinneren. Ben dik tevreden. Ik snap wel dat anderen zich genaaid kunnen voelen, maar dat lijkt mij een keuze. Feitelijk krijg ik wat ik koop en wordt ik zelfs na 16GB nog niet teruggezet naar 32kbs.

Ik ervaar geen problemen met het laden van sites, maar als mijn 4G zou haperen dan had ik daar inderdaad ook een mening over.

- edit -

Hier het nieuwsbericht over de blox destijds. Nergens, ook niet in de reacties, staat iets over een snelheidsverhoging bij het succesvol afsluiten van de blox.

[ Voor 12% gewijzigd door Chris.nl op 27-03-2014 04:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-10 00:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Gastje8 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 07:16:
Update dekkingskaart 26 maart 2014:

Wijzigingen LTE1800 (iPhone 5):
  • Maastricht Noord-oost
  • Heerlen
  • Eygelshoven
  • Venray Zuid-west
  • Uitbreiding in 's-Hertogenbosch
  • Breda-Noord
  • Wemeldinge (LTE1800-only)
  • Uitbreiding in Leiden
  • Twello
  • Uitbreiding in Arnhem
  • Uitbreiding in Groningen
Ik ving vandaag inderdaad voor het eerst wat 4G op in Nijmegen vanaf Keizer Karel tot aan de Willemsweg.. later op de dag weer verdwenen overigens.. LTE1800 @ iPhone 5.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
Chris.nl schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 21:25:
[...]

Met die blox kreeg ik toegang tot het 4G netwerk, daarbij was mij geen snelheidsverhoging toegezegd, dat kan ik me heel goed herinneren. Ben dik tevreden. Ik snap wel dat anderen zich genaaid kunnen voelen, maar dat lijkt mij een keuze. Feitelijk krijg ik wat ik koop en wordt ik zelfs na 16GB nog niet teruggezet naar 32kbs.

Ik ervaar geen problemen met het laden van sites, maar als mijn 4G zou haperen dan had ik daar inderdaad ook een mening over.

- edit -

Hier het nieuwsbericht over de blox destijds. Nergens, ook niet in de reacties, staat iets over een snelheidsverhoging bij het succesvol afsluiten van de blox.
Herinnerde mij dat we het er in dit topic eerder overgehad hadden, dus heb het even opgezocht. :P
Dit was op het moment dat we van een ongecapte 4G Blox naar 30/15 gingen...
Vodafone heeft wel degelijk gecommuniceerd dat de 4G Blox een snelheid heeft van 30/15.

Zie:
Untouchablezz20 in "[Ervaringen] Vodafone 4G netwerk"
http://forum.vodafone.nl/...one-netwerk/m-p/95384#M58

Sowieso wekt Vodafone de indruk dat we sneller internet krijgen, met teksten als "Voor 2,50 euro per maand maak je gebruik van het supersnelle 4G-netwerk."
Dat insinueert dat je internet snelheid hoger is dan wat je op dat moment al hebt.
RnB schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 20:01:
Dat trage laden van pagina's is ook niet normaal hoor.
De mobiele website van GoT wil bij mij soms niet laden, maar ga ik dan naar een andere website, komt die instant in beeld. Ik kan me dan niet voorstellen dat het aan Vodafone ligt.
Ik heb het eigenlijk bij alle websites... Sinds gisteren merk ik het ook al bij whatsapp, telegram, etc. Als ik ze open maakt ie geen verbinding, als ik dan 4G uitzet, of overschakel op wifi komt het opeens wel allemaal binnen!

[ Voor 6% gewijzigd door P.K. op 27-03-2014 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06-2023
Volgens mij gebruikt Vodafone een ADSL lijntje bij elke mast hihiih. Laatste tijd is het inderdaad supertraag zoals mijn voorganger ook al aangaf. Heb ook een KPN en T-Mobile abonnement en bij deze providers ligt de snelheid flink hoger, vooral bij T-mobile. Logisch opzich, want deze laatste rolt volledig uit over 1800mhz en hierdoor zijn flink meer sites nodig en is er meer capaciteit.

[ Voor 45% gewijzigd door markiebiboy op 27-03-2014 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
@P.K. Ik zie het, je hebt gelijk. Hopen dat 'de cap' dan een tijdelijk issue is, wat bijvoorbeeld verholpen is wanneer volledig 4G uitgerold is, incl glasvezel naar elke mast.

[ Voor 11% gewijzigd door Chris.nl op 27-03-2014 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@P.K.: die verbindingsproblemen, zeker weten dat dat geen issue met toestelconfiguratie is? Welk toestel heb je?

Verder lijkt mij juist het meest boeiende dat de latency fors lager is, da's ook een aspect van 'supersnel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
Sorcerer8472 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:25:
@P.K.: die verbindingsproblemen, zeker weten dat dat geen issue met toestelconfiguratie is? Welk toestel heb je?

Verder lijkt mij juist het meest boeiende dat de latency fors lager is, da's ook een aspect van 'supersnel'.
Ik heb een iPhone 5S. Heb mn netwerkinstellingen al gereset, zoals gezegd doet het probleem zich willekeurig voor en is de oplossing op dat moment 4G uitzetten (en dan 3G) of Wifi inschakelen.
Lijkt mij sterk dat dat toestelgerelateerd is. Bovendien zijn er hier meer meldingen geweest van dit probleem.

Verder heb je gelijk over die snelheid, ik wil ook niet klagen, ben uitermate tevreden met 4G. Zelfs met deze te lage afgeknepen snelheid werkt alles perfect (afgezien van dat verbindingsprobleem) en veel beter dan 3G, maar het is gewoon niet wat ze beloofd hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-10 10:30
Overigens om nog even terug te komen op de snelheidscap van de 4G BloX:

Vorig jaar september heb ik een e-mail gestuurd aan Vodafone om te vragen welke maximale snelheid nu voor mij gold. Voordat ik de 4G BloX aanzette was dit in mijn abonnement max. 14,4 Mbps, na het aanzetten van de BloX leek dit (ook voor 3G) ineens max. 30 Mbps te zijn. Dit was hun antwoord:

"[...] U heeft vragen over de maximale downloadsnelheid nu u de 4G toegang heeft aangesloten.

De 4G toevoeging zorgt er enkel voor dat 4G toegang mogelijk wordt. Het verhoogd niet de snelheid. Ook via 4G blijft de maximale snelheid 14,4 Mbps. In de praktijk is het wel zo dat snelheden van 14,4 Mbps via 3G niet gauw gehaald worden, met 4G zal dat wel mogelijk zijn. [...]"

Dat antwoord vond ik enigszins vreemd, aangezien ik tot februari gewoon maximaal 30 Mbps haalde. Ik heb er verder niet op gereageerd, maar misschien dat die snelheidscap toch de bedoeling was en het een technisch probleem betrof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:40

swv

Als het een snelheidscap zou zijn zoals bedoeld bij het oorspronkelijke 3G abonnement, waarom haal ik dan wel een upload van 25 a 30mbit? Dat zou in mijn ogen dan ook 2mbit moeten zijn, of 5,76mbit vanaf april conform het contract of als je het gelijk wil trekken met de download max 14,4mbit en geen 30mbit.

[ Voor 3% gewijzigd door swv op 27-03-2014 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben je nou aan het klagen dat je upload te hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimstradamus
Merkte net bij het verlaten van met werk dat het netwerk in Alphen ad Rijn is uitgebreid ik ineens bijna vol bereik had (-80db) ipv 1 streepje (-118). Locatie Molenwetering, volgens mijn app zou de mast achter bij de Toyota dealer zijn maar daar zag ik niks.
Geen speedtest gedaan omdat mn 7 gig bundel van deze maand op is :(

edit: screenshot toegevoegd

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/fkv6ed.png

[ Voor 19% gewijzigd door wimstradamus op 27-03-2014 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Sorcerer8472 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 17:30:
Ben je nou aan het klagen dat je upload te hoog is?
Nee joh, maar ik zie de logica niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
wimstradamus schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 17:45:
Merkte net bij het verlaten van met werk dat het netwerk in Alphen ad Rijn is uitgebreid ik ineens bijna vol bereik had (-80db) ipv 1 streepje (-118). Locatie Molenwetering, volgens mijn app zou de mast achter bij de Toyota dealer zijn maar daar zag ik niks.

[afbeelding]
Die app laat niet de juiste locaties zien, gebruik bij voorkeur ltemasten.nl of antenneregister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
www.ltemasten.nl is niet erg up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Is afhankelijk van Antenneregister, maar Vodafone heeft problemen met de doorgifte naar het Antenneregister, vandaar dat niet alle masten erin staan. Maar de 2/3G masten kloppen wel, daar kun je wel uit halen van welke mast je iets ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimstradamus
The Wizard schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:43:
[...]

Die app laat niet de juiste locaties zien, gebruik bij voorkeur ltemasten.nl of antenneregister
Dat zei je de vorige keer ook maar zag dat oa dat de mast bij winkelcentrum Atlas wel overeenkwam met antenne register. Ik ga er niet standaard van uit dat de app het fout heeft. maar de aangegeven locatie lijken elke keer wel in de buurt of exact te kloppen met antenne register.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Laatst online: 21:31

netblade

Sunrise

Grappig om te zien dat de uitrol in Alphen aan den Rijn gelijk loopt met die van T-Mobile, sinds gisteren is ook 4G van T-Mobile actief in het centrum en Vodafone ook. Er zullen nu nog weinig plekken zijn waar geen 4G beschikbaar is in Alphen. Wel valt het op dat je qua streepjes meer kans hebt op veel streepjes bij T-Mobile dan bij KPN/Vodafone, maar die laatste twee hebben natuurlijk niet al hun masten en BTS kasten omgebouwd.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-10 11:26
sinds gistermiddag geen 4G meer te bekennen in centrum Den Haag

Edit: hoe is het mogelijk, op het moment dat ik dit post komt het terug online... onderhoud zeker

[ Voor 44% gewijzigd door Arjant2 op 28-03-2014 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Waarom is de geplande 4G-dekking eigenlijk minder dan de huidige GSM-dekking? Met de 800MHz-frequentie moet het in theorie volgens mij niet moeilijk zijn om een zelfde dekkingsgraag voor 4G te verkrijgen als voor GSM. Is het dan simpelweg een kosten-baten verhaal en is het te duur om alle masten geschikt te maken voor 4G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
MarcoC schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:32:
Waarom is de geplande 4G-dekking eigenlijk minder dan de huidige GSM-dekking? Met de 800MHz-frequentie moet het in theorie volgens mij niet moeilijk zijn om een zelfde dekkingsgraag voor 4G te verkrijgen als voor GSM. Is het dan simpelweg een kosten-baten verhaal en is het te duur om alle masten geschikt te maken voor 4G?
@MarcoC ik heb het idee dat er nog heel veel antennes nog omgebouwd moeten worden. Op deze manier kunnen ze van landelijke dekking spreken, zeker omdat 800mhz ver rijkt Denk dat KPN nog wel jaartje bezig is alles om te bouwen,hoogspanningsmasten etc. Zijn namelijk nog genoeg oudere masten te spotten. Off topic, vraagje wat tele2 betreft, wat is de maximale snelheid wat zij kunnen aanbieden met hun frequentie pakket? Iemand al meer info over tele2??

[ Voor 5% gewijzigd door markiebiboy op 28-03-2014 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
]markiebiboy schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 14:29[/message]:
[...]

@MarcoC. Off topic, vraagje wat tele2 betreft, wat is de maximale snelheid wat zij kunnen aanbieden met hun frequentie pakket? Iemand al meer info over tele2??
Zie het Tele2-4G topic en de presentatie waar daar naar verwezen wordt. Meer nieuws is welkom daar!

ucsdcom in "Tele2 4G ervaringen"

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 28-03-2014 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
markiebiboy schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 14:29:
[...]

@MarcoC ik heb het idee dat er nog heel veel antennes nog omgebouwd moeten worden. Op deze manier kunnen ze van landelijke dekking spreken, zeker omdat 800mhz ver rijkt Denk dat KPN nog wel jaartje bezig is alles om te bouwen,hoogspanningsmasten etc. Zijn namelijk nog genoeg oudere masten te spotten. Off topic, vraagje wat tele2 betreft, wat is de maximale snelheid wat zij kunnen aanbieden met hun frequentie pakket? Iemand al meer info over tele2??
Inderdaad, denk dat ze in 2016 pas helemaal klaar zijn ermee, maar dat zullen ze niet snel toegeven. KPN is ook niet helemaal klaar maar steekt er wel meer moeite in om snel alles om te bouwen. Kost nu even wat maar straks is het dan ook klaar terwijl de andere providers dan nog kosten zitten te maken...

Tele2 kan 50 Mbps aanbieden met hun 800 MHz-frequentie en nog eens 50 Mbps extra via 2600... Bij elkaar optellen met carrier aggregation = 100 Mbps. Extra LTE-Advanced-trucjes kunnen eventueel ook nog, maar dan moet de antenne geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
wimstradamus schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 09:30:
[...]

Dat zei je de vorige keer ook maar zag dat oa dat de mast bij winkelcentrum Atlas wel overeenkwam met antenne register. Ik ga er niet standaard van uit dat de app het fout heeft. maar de aangegeven locatie lijken elke keer wel in de buurt of exact te kloppen met antenne register.
De app haalt het uit de database van Google als ik het mij goed herinner. In NL zijn de locaties niet goed in kaart gebracht, maar puur op basis gemeten waarden, vandaar dat de meeste locaties niet kloppen, tenminste in mijn regio.
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 16:29:
[...]

Inderdaad, denk dat ze in 2016 pas helemaal klaar zijn ermee, maar dat zullen ze niet snel toegeven. KPN is ook niet helemaal klaar maar steekt er wel meer moeite in om snel alles om te bouwen. Kost nu even wat maar straks is het dan ook klaar terwijl de andere providers dan nog kosten zitten te maken...

Tele2 kan 50 Mbps aanbieden met hun 800 MHz-frequentie en nog eens 50 Mbps extra via 2600... Bij elkaar optellen met carrier aggregation = 100 Mbps. Extra LTE-Advanced-trucjes kunnen eventueel ook nog, maar dan moet de antenne geschikt zijn.
KPN heeft op dit moment > 95% van de masten (lees: BTS'en) vervangen, de antennes doen ze niks mee, behalve bij hele oude types. Dus KPN is zo goed als klaar.

Ik heb trouwens contact opgenomen met de persvoorlichters van Vodafone, op dit moment is er nog geen ei gelegd over het activeren van 3G900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Maar waarom kan Vodafone dat dan niet? Wat heeft KPN voor 'speciale' antennes in het land hangen die direct 800MHz kunnen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jassy schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 17:07:
Maar waarom kan Vodafone dat dan niet? Wat heeft KPN voor 'speciale' antennes in het land hangen die direct 800MHz kunnen??
KPN heeft zover ik weet wel degelijk bijna alle antennes moeten vervangen en in het veld zie ik dit ook. In Utrecht is echt ongeveer alles vervangen hoor, ik snap niet waarom het beeld zou bestaan dat dit niet zo is?

Verder is het wel heel erg raar hoe Vodafone nu met spectrum omgaat. Kan bijna niet anders dan dat ze grootschalig 3G900 gaan activeren binnenkort. Echt totaal geen EGSM-kanalen in gebruik boven E23 (ze gaan t/m E48 geloof ik). Wel nog een paar oude frequenties trouwens (allemaal niet als pilot), maar volgens mij is dat maar een handjevol ergens rond kanaal 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
KPN heeft zover ik weet wel degelijk bijna alle antennes moeten vervangen en in het veld zie ik dit ook. In Utrecht is echt ongeveer alles vervangen hoor, ik snap niet waarom het beeld zou bestaan dat dit niet zo is?
The Wizard schrijft boven ons dat KPN alleen de kasten heeft vervangen en niet de antennes. Vandaar dat ik dit aan haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 17:34:
[...]

Verder is het wel heel erg raar hoe Vodafone nu met spectrum omgaat. Kan bijna niet anders dan dat ze grootschalig 3G900 gaan activeren binnenkort. Echt totaal geen EGSM-kanalen in gebruik boven E23 (ze gaan t/m E48 geloof ik). Wel nog een paar oude frequenties trouwens (allemaal niet als pilot), maar volgens mij is dat maar een handjevol ergens rond kanaal 30.
Geen idee hoe je daar bij komt, ben bij heel veel KPN locaties geweest, en daar zijn de antennes niet vervangen. Werd ook aangegeven door hoofd 4G die ik gesproken had. Wel zijn oudere antennes vervangen, maar dat was maar een klein deel.

Kijk je trouwens bij Antenneregister voor de frequentie op 900? Die gegevens staan (nog steeds) verkeerd in. Al enkele malen het Antennebureau benaderd, maar die reageren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Dat Antenneregister is echt slecht. Hoe moeilijk is het om niet een extreem beknopt Excel-bestandje online te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:08
Mooie snelheid gehaald vandaag. Heb een Blox

http://www.speedtest.net/my-result/i/806385482

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Laatst online: 21:31

netblade

Sunrise

[afbeelding]
Het klopt dat je daar vol bereik hebt, de dichtsbijzijnde Vodafone mast staat ook midden in de molenwetering volgens umtsmasten.nl (welke weer gebruikt maakt van de data uit het antenneregister).
Ik blijf die tool echt onbetrouwbaar vinden, ik vraag me af of de paid versie wel de echte locaties laat zien.
De twee locaties die die ziet namelijk zijn eerder T-Mobile en KPN masten die ook nog bij de N11 staan voor dekking.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:55
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 16:29:
[...]

Eerder 73.6Mbps op 800MHz en 150Mbps op 2600MHz (2x73.6Mbps) Dus totaal zal er een 225Mbps max in zitten voor hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-10 22:10

[afbeelding]
Is er zo'n programma ook voor ios? Een app om te bepalen op welke mast je zit in een kaartje?

[ Voor 4% gewijzigd door RedHead op 28-03-2014 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:11
sww89 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 17:28:
Als het een snelheidscap zou zijn zoals bedoeld bij het oorspronkelijke 3G abonnement, waarom haal ik dan wel een upload van 25 a 30mbit? Dat zou in mijn ogen dan ook 2mbit moeten zijn, of 5,76mbit vanaf april conform het contract of als je het gelijk wil trekken met de download max 14,4mbit en geen 30mbit.
Noooooh!

Ik haal ook nog maar 14 Mbps nu (hij schiet eerst een stuk hoger) :(.

Zonde, ik was juist altijd aan het testen e.d. en gebruiker van het eerste uur.

Ik denk dat de 10 GB-cap dan nu ook werkt helaas.

Vorige maand zat ik op 31 GB zonder cap.

Dat ga ik sowieso even uittesten en de laatste 4 GB er ook nog ff doorheen jassen.

Over 3G900:
Ik heb al een maand o.i.d. dat mijn telefoon in de woonkamer af en toe tussen 4 en 1 balkje 3G schakelt. Zou het stiekem al mogelijk zijn hiero (Barendrecht)?

[ Voor 10% gewijzigd door BDHowner op 29-03-2014 04:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik denk dat die antenne vervangen is door een AIR variant, waardoor de dekking verbeterd wordt. Dat kan in zulke situaties net het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-10 10:52
Na 11gb wordt er nog niet gecapt. Ik zit nu op 11,6gb en nog steeds 15/30 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
mensen, bedankt voor de antwoorden en ucsdcom, bedankt voor het Tele2(https://gathering.tweaker...message/41988257#41988257) topic! Ben heel erg benieuwd wanneer ze live gaan :-)

[ Voor 21% gewijzigd door markiebiboy op 29-03-2014 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Klopt ik ben voor de eerste keer over mn 11GB heen en nog steeds volle snelheid. Ik wil eigenlijk iets stoms proberen: Zoveel mogelijk data verstoken en hopen dat de cap in werking treedt. Misschien dat als in de volgende maand alles weer gereset wordt de snelheden weer kloppen :p

Hebben de mensen met een RED abonnement helemaal geen last van het op willekeurige momenten trage 4G? Dat kan ik in dit topic niet terug vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
@sww89, soms is het inderdaad even heel erg traag en voelt het stroperig aan. Het verschilt meestal wanneer dat gebeurd. Er is geen pijl op te trekken. Vodafone heeft volgens mij nog veel werk te verzetten voordat alles een beetje werkt zoals het zou moeten.

[ Voor 5% gewijzigd door markiebiboy op 29-03-2014 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, wat ik de laatste tijd zei over Vodafone en GSM1800 klopt toch niet helemaal :+

Het blijkt dat ik m'n netmonitor enigszins verkeerd interpreteerde. Ik dacht dat-ie alle EGSM uitdrukte in Exx-kanalen E1 - E48, maar het blijkt dat Nokia toch de normale kanaalverdeling gebruikt voor EGSM en alleen kanalen boven de 1000 uitdrukt als bijv. E23 voor kanaal 1023. Dus 975 t/m E24 is EGSM in dat ding :P

Zal binnenkort eens gaan kijken in hoeverre een deel van het EGSM-spectrum nu vrij blijft, maar hoe dan ook lijkt het erop dat meer dan de helft in gebruik is helaas... hoeveel meer is even wat uitzoekwerk. Maar het lijkt er dan toch op dat 3G900 nog even op zich laat wachten bij Vodafone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ok, bedankt voor de info :). Dus de persmedewerker had gelijk, op dit moment nog geen beslissing genomen. Het kan zijn dat ze alle tijd/energie in de 4G uitrol steken, en geen capaciteit vrij is om 3G900 te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, kan nog een eeuwigheid duren dus... Terwijl andere Vodafones (zoals Portugal) ermee pronken. Kijk in de rechterbalk:
http://www.vodafone.pt/main/Ajuda/Cobertura

"UMTS900 - exclusief Vodafone" ... Dat geldt dan ook straks voor Nederland, maar dan net dat woordje "exclusief" op een andere manier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
Vodafone UK pronkt er ook mee, al een half jaar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-10 18:29
Maar het lijkt er dan toch op dat 3G900 nog even op zich laat wachten bij Vodafone...
Ik hoop toch echt dat ze het snel gaan toepassen want in mijn woonplaats is er slecht 3G ontangst.
Terwijl op de dekkingskaart staat dat er wel volledige dekking zou moeten zijn.
Tevens zie ik op de dekkingskaart dat de verwachte dekking van 4G in juli overeenkomt met het huidige 3G
dekking. In december zou 4G volledig aanwezig zijn in mijn woonplaats.
Hoop toch echt dat ze 3G900 hierin meenemen (of een hele nieuwe mast plaatsen mag ook) :)

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-10 11:26
Dat hoop ik ook, want ik zit op het randje van 4G en ook op het randje van 3G, en dat gewoon in buitenwijk van Den Haag 8)7
En dan geeft het kaartje leuk aan dat je goed bereik moet hebben, maar binnen is het toch echt zeer matig tot niet aanwezig!

Beide mogen wel flink verbeterd worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Arjant2 op 29-03-2014 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De 2G en 3G kaarten van Vodafone zijn totaal niet accuraat en laten een veel beter bereik zien dan dat er daadwerkelijk is. Let op; de dekkingskaarten van alle providers laten alleen de buitendekking zien!

De 4G kaart is wel accuraat, in sommige gevallen zelfs terughoudend.

3G900 komt de eerste tijd nog echt niet, helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-10 21:05
Vandaag even de Vodafonewinkel ingelopen en even leuk praatje gemaakt.
Medewerker kon met zekerheid vertellen dat in 4-6 weken prepaid-4G op de planning staat. _/-\o_
Waarschijnlijk in de vorm van Blox.
Zou wel fijn zijn, al die voortrekkerij van abonnementhouders begon me al de keel uit te hangen.

Ik reed vandaag langs Vlissingen en merkte dat de internetsnelheid opeens wel erg hoog was: 35 down/10up met een ping van 99ms. Ik helemaal blij(dacht dat ze er al 4G hadden geactiveerd), blijkt het een mast met DC-HSDPA te zijn. Nooit gezien dat Vodafone DC-HSDPA ook inschakelt op sommige plekken, zijn ze van plan om dit verder uit te bouwen? Als ik toch nog niet op 4G netwerk kan maar wel van LTE-achtige snelheden via DC-hsdpa kan genieten, is dat ook mooi meegenomen. Plus dat het nog het vele wachten op toegang verzacht. Tot nu toe zijn er nog maar erg kleine en weinig 42mbps-vlekken op de dekkingskaart.

Nog iets: Hoe heten al die apps waarmee jullie signaaldetails, sterkte en speed mee testen? Zie er verschillende langskomen maar geen enkele van die kan ik 1, 2, 3 vinden. Speedtest.net-app ken ik uiteraard wel...

@RobertowNL 't werd tijd. Hopelijk gaan ze nu ook de zwarte gaten in/rond de Eese en Tuk aanpakken.
Daar heb ik tot de dag van vandaag met heel veel moeite 1 streepje 2G(GSM) en mag ik blijzijn als calls al uitgaan en binnenkomen. Om nog maar te zwijgen van mobiel internet daar... :+

Edit: dekkingskaart klopt aan geen kant, er is nog steeds geen 4G in en rond Vlissingen en Middelburg, dat stukje rondom Borsele klopt wel(Mast in Ovezande, Vodafone (2013-12-19) LTE Hoogte : 39.8).

[ Voor 6% gewijzigd door timmie1 op 30-03-2014 00:54 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Timmie1, Speedtest van Oakla maar dan wel testen met de Vodafone server in Utrecht.
Een andere fijn is CoverageMap van Rootmetrics. Al is deze app wel heel erg datahongerig als je hoge snelheden haalt. Let dus goed op het dataverbruik!
CoverageMaps heeft ook een sniff-only functie (Test Signal Only) die geen datasnelheid test. Als je dan alle apps vooraf afsluit (zodat alle datasessies gesloten worden) en je hem op continu testing zet dan kun je de hele weg meten als je onderweg gaat. Op http://rootmetrics.com/check-coverage kun je dan je meting terug zien. Op de website moet je dan wel eerst even rechts boven een Search doen naar de plaats die je zoekt, dan bij Network kies je Vodafone NL en bij Layer kies je bijvoorbeeld Best network found. Dan krijg je een aardig beeld van waar er 4G is. Zelf woon ik in Arnhem en zoals je kunt zien heb ik daar aardig wat sporen achtergelaten.

Wat mij de laatste tijd ook opvalt is dat ik vaker continue H+ in beeld blijf zien. En in de dekkingskaarten van rootmetrics staat daar nu HSPA+ dekking. Zou Vodafone Fast Dormancy hebben ingeschakeld?
Zou dat wellicht alleen bij DC-HSPA zo zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 30-03-2014 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Een goede app om de dekking in beeld te brengen is sensorly, kost relatief weinig data en kun je ook speed testen mee uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb meerdere keren Sensorly laten draaien op mijn iPhone maar er is geen meter van terug te zien op de kaarten. Ben ik de enige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:55
Mijn ervaring met sensorly (op android) is dat de kaarten bijna direct worden aangevuld. Alleen moet het scherm wel aanstaan tijdens het tracken, anders werkt het niet op android. (iets met network status dat alleen kan uitgelezen worden met het scherm aan)

Edit: dit telkens bij een 'map trip' , voor de rest geen contribution.

[ Voor 12% gewijzigd door AndRo555 op 30-03-2014 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-10 05:32
Sensorly laat bij mij ook geen metingen terug zien op de map. Ik heb hem op "active contribution" staan. Android btw...

[ Voor 6% gewijzigd door SafariFlow op 30-03-2014 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik gebruik altijd de map trip, en de resultaten staan er altijd op. Android. Wel blijft zoals eerder gezegd het scherm aan.

Pagina: 1 ... 19 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.