Ben benieuwd wanneer de vlek tussen Nunspeet en Harderwijk (dus Elspeet/Hierden) opgevuld wordt. Harderwijk is in ieder geval perfect gedekt nu
Leiden nu in de binnenstad ook een volledige dekking!
Leuke app! Ook maar de pro versie binnengehaald.
Alleen op 800MHz dan helaas, op mijn iPhone 5 nog niksmenalert schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 20:59:
Leiden nu in de binnenstad ook een volledige dekking!
Ik had op Leiden Centraal 2 bolletjes (5S). Richting Oegstgeest was ik het signaal echter snel kwijt, maar daar staat in Haaswijk al een 42Mbps mast dus vermoed dat die locatie ook vrij snel omgebouwd gaat worden naar LTE800.
Ik vraag me om eerlijk te zijn ook af of Vodafone wel LTE1800 in Leiden aan zal gaan bieden. Misschien op het Bio Sciencepark voor de HS Leiden en rond het ziekenhuis/de overige Leidse faculteiten maar verder lijkt LTE1800 me niet echt nodig...
Ik vraag me om eerlijk te zijn ook af of Vodafone wel LTE1800 in Leiden aan zal gaan bieden. Misschien op het Bio Sciencepark voor de HS Leiden en rond het ziekenhuis/de overige Leidse faculteiten maar verder lijkt LTE1800 me niet echt nodig...
[ Voor 35% gewijzigd door RadioAir op 04-03-2014 21:15 ]
Nou dat kan dan mee gaan vallen, ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ook Leiden aanvulling zal gaan krijgen van binnenhuisdekking en capaciteit van 4G in de 1800 band. Zeker rond het station, het ziekenhuis en de universiteit. Het centrum is met de vele studenten en studentenhuizen ook een goede kandidaat voor 4G. Kwestie van tijd denk ik.
Weer een update van de dekkingskaart met een aantal 1800mhz locaties erbij. Wat ik zo snel zie:
800mhz:
Hoorn
Zaanstad
Voorschoten
's Hertogenbosch
Noordwesten van Utrecht
Ten oosten van Gorinchem
1800mhz:
Zaanstad
Almere
Voorschoten
's Hertogenbosch
Wie helpt mij aanvullen? Ik moet nu de trein halen
800mhz:
Hoorn
Zaanstad
Voorschoten
's Hertogenbosch
Noordwesten van Utrecht
Ten oosten van Gorinchem
1800mhz:
Zaanstad
Almere
Voorschoten
's Hertogenbosch
Wie helpt mij aanvullen? Ik moet nu de trein halen
[ Voor 3% gewijzigd door swv op 05-03-2014 06:47 ]
In Hoorn (CS) werkt 4G uitstekend
Jamesbond007uk
Volgens mij is het gebied bij Sassenheim uitgebreid. Harderwijk is sowieso helemaal nieuw. Leuk detail: 4G is hier in Harderwijk maandag officieel aangezet (na eerdere tests waarbij het af en toe aan stond). Echter, op de fast forward pagina was hier helemaal niets van te zien... Er hoeven dus niet noodzakelijkerwijs werkzaamheden verricht te worden voordat ergens 4G aangezet wordt, als de AIR antenne (en die van de mast waar ik bereik van heb hing er al een maand of 6) er al hangt is de kans groot dat je "ineens" 4G hebt...
[ Voor 70% gewijzigd door RadioAir op 05-03-2014 08:22 ]
Alphen aan den Rijn is ook nu voor een groot gedeelte gedekt, helaas geen LTE1800 maar iig dekking
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Ben benieuwd of ze dit nog aan gaan zetten. Het hele idee van die AIR antennes was toch dat ze alle technieken zo aan konden zetten of zie ik dit verkeerd? Nu moet de capaciteit van de verbinding met het corenetwork wel voldoende zijn, maar dan nog...
Inderdaad. Ik snap niet waarom alle LTE800 locaties gelijk zijn voorzien van LTE1800.
Meh, die kaart klopt niet helemaal. 4G in Amersfoort Vathorst staat sinds een kleine week weer uit wegens problemen met connectiviteit. Internet ging als een speer, maar spraak was op geen enkele manier mogelijk (ook niet na schakelen netwerkmodus)sww89 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 06:45:
Weer een update van de dekkingskaart met een aantal 1800mhz locaties erbij. Wat ik zo snel zie:
Ik zat laatst eens aan het volgende te denken: Op de Haagse Hogeschool hebben ze 2 netwerken: HHS op 2,4GHz en HHS-Fast op 5GHz. Beiden aangesloten op hetzelfde corenetwerk. HHS is vaak traag (3-4Mbit), HHS-Fast is altijd rond de 70Mbps throughput. In theorie moet Vodafone dit dan toch ook kunnen door overal gewoon dual mode te draaien, die frequenties hebben ze toch gewoon?
Ik heb nog steeds het vermoeden (ongefundeerd verder) dat LTE1800 alleen wordt geactiveerd op locaties waar veel capaciteit aanwezig is. Dat past wel bij de prioriteit die ze aan deze band geven; je toestel connect (onevenredig) véél liever met LTE1800 dan met LTE800 als dit beschikbaar is. Op zich zou dit nog wel een redelijk logische strategie zijn, die alleen voor iPhone 5-gebruikers een beetje jammer is 
Als mijn theorie klopt dan zal dit op termijn veranderen als er meer plekken glasvezel hebben; er komt dan steeds meer LTE1800 bij.
Ik zei het al eerder, maar van een aantal LTE800-only-plekken in Utrecht en Amsterdam weet ik zeker dat er een straalverbinding ligt, dus het lijkt me een redelijk plausibele verklaring. Op één LTE1800-plek die ik ken is ook een straalverbinding, maar da's evt. een feed naar een andere plek toe ipv dat die lokaal ook wordt gebruikt.
Als mijn theorie klopt dan zal dit op termijn veranderen als er meer plekken glasvezel hebben; er komt dan steeds meer LTE1800 bij.
Ik zei het al eerder, maar van een aantal LTE800-only-plekken in Utrecht en Amsterdam weet ik zeker dat er een straalverbinding ligt, dus het lijkt me een redelijk plausibele verklaring. Op één LTE1800-plek die ik ken is ook een straalverbinding, maar da's evt. een feed naar een andere plek toe ipv dat die lokaal ook wordt gebruikt.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Wat bedoel je met dual-mode? Bij LTE-Advanced wordt er gebruik gemaakt van 800 en 1800 samen (in het voorbeeld van Vodafone) om een hogere bandbreedte te creëren.tha_bulldog schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 15:00:
Ik zat laatst eens aan het volgende te denken: Op de Haagse Hogeschool hebben ze 2 netwerken: HHS op 2,4GHz en HHS-Fast op 5GHz. Beiden aangesloten op hetzelfde corenetwerk. HHS is vaak traag (3-4Mbit), HHS-Fast is altijd rond de 70Mbps throughput. In theorie moet Vodafone dit dan toch ook kunnen door overal gewoon dual mode te draaien, die frequenties hebben ze toch gewoon?
Naast wat Sorcerer8472 zegt, is het ook duurder om LTE1800 aan te leggen waar alleen maar GSM900 antennes te vinden zijn. De (bestaande) GSM1800 antennes worden gebruikt om LTE1800 uit te zenden.GWashington schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 14:44:
Inderdaad. Ik snap niet waarom alle LTE800 locaties gelijk zijn voorzien van LTE1800.
Ik weet alleen niet of de AIR antennes LTE800/LTE1800/GSM900/GSM1800/UMTS900/UMTS2100 tegelijk kunnen uitzenden, lijkt me iets teveel van het goede
[ Voor 29% gewijzigd door The Wizard op 05-03-2014 15:59 ]
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Volgens mij is dat niet waar, Wizard. Er is LTE1800 aangelegd op heel veel plekken waar geen GSM1800 aanwezig was. Verder kunnen de antennes wel degleijk al die modes tegelijk aan en zijn er volgens mij ook plekken waar die allemaal actief zijn (behalve UMTS900, maar dat is meer vanwege ruimtegebrek, hopelijk na 1 april op te lossen!).
Dat laatste vraag ik me af, kun je met EGSM (de licenties die Vodafone na 1 april helemaal in handen heeft) wel een UMTS900 netwerk opzetten. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat dit niet mogelijk zou zijn. Weet iemand daar meer over?Sorcerer8472 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 16:05:
Volgens mij is dat niet waar, Wizard. Er is LTE1800 aangelegd op heel veel plekken waar geen GSM1800 aanwezig was. Verder kunnen de antennes wel degleijk al die modes tegelijk aan en zijn er volgens mij ook plekken waar die allemaal actief zijn (behalve UMTS900, maar dat is meer vanwege ruimtegebrek, hopelijk na 1 april op te lossen!).
Ja, dat kan gewoon hoor. Elke telefoon die UMTS900 ondersteunt, doet dat ook in die onderste 10 MHz die inmiddels wereldwijd ongeveer overal worden gebruikt.
Ik kan geen specificaties vinden van die AIR antennes, maar het lijkt me persoonlijk erg stug als 1 antenne op 6 verschillende frequenties kan uitzenden. Ik snap wel dat er meerdere antennes in zo'n module zitten, maar dan nogSorcerer8472 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 16:05:
Waarom gebruiken de andere providers dan niet soortgelijke producten? Bij elke nieuwe KPN mast hangen er nog steeds UMTS2100 antennes naast de GSM900/GSM1800 antennes. Dat zou toch veel voordeliger zijn om maar 1 set van 3 antennes aan te schaffen dan 2x3?
Ah goed om te weten, ik dacht dat juist de reden was waarom T-Mobile geen EGSM frequenties had gekocht om UMTS900 aan te kunnen bieden.Sorcerer8472 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 16:47:
Ja, dat kan gewoon hoor. Elke telefoon die UMTS900 ondersteunt, doet dat ook in die onderste 10 MHz die inmiddels wereldwijd ongeveer overal worden gebruikt.
Dus het is niet geheel toevallig dat vanaf 1 April de snelheden voor enkele abonnementen omhoog gaat via 3G?
Ik kan een locatie aanwijzen waarbij er alleen grote panelen staan maar er toch UMTS2100 vandaan komt in Utrecht (naast GSM900 en LTE800, minder dan 30 MHz totaal)The Wizard schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 17:05:
[...]
Ik kan geen specificaties vinden van die AIR antennes, maar het lijkt me persoonlijk erg stug als 1 antenne op 6 verschillende frequenties kan uitzenden. Ik snap wel dat er meerdere antennes in zo'n module zitten, maar dan nog. Je krijgt toch interferentie en de bandbreedte zal ook niet onbeperkt zijn. In oudere AIR antennes is bijv. de maximale bandbreedte 40 MHz in totaal.
Waarom gebruiken de andere providers dan niet soortgelijke producten? Bij elke nieuwe KPN mast hangen er nog steeds UMTS2100 antennes naast de GSM900/GSM1800 antennes. Dat zou toch veel voordeliger zijn om maar 1 set van 3 antennes aan te schaffen dan 2x3?
In het centrum van Delft is nu ook LTE1800
.
Volgens mij worden er nu overal 2 Air antenne's opgehangen, een lange voor de 800 en 900 MHz en een korte voor de 1800 en 2100 MHz. Als je goed kijkt naar de foto's die ik eerder heb gemaakt zie je ook dat er 2 verschillende kabels in gaan, waarschijnlijk voor de verschillende frequenties. Vermoedelijk kun je bij Ericsson antennes bestellen voor verschillende configuraties.
En de reden dat nog niet overal 1800 MHz gebruikt wordt is volgens mij omdat er nog een extra verbinding gelegd moet worden van de zender naar de antenne (omdat die er nog niet lag). Maar dat is mijn speculatie.
En de reden dat nog niet overal 1800 MHz gebruikt wordt is volgens mij omdat er nog een extra verbinding gelegd moet worden van de zender naar de antenne (omdat die er nog niet lag). Maar dat is mijn speculatie.
[ Voor 10% gewijzigd door robertwebbe op 05-03-2014 17:50 ]
Ik geloof je directSorcerer8472 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 17:20:
[...]
Ik kan een locatie aanwijzen waarbij er alleen grote panelen staan maar er toch UMTS2100 vandaan komt in Utrecht (naast GSM900 en LTE800, minder dan 30 MHz totaal)
@Sorcerer8472, Alles kan. Maar niet alles mag...
Hier in de regio staan ook een aantal T-Mobile masten die op zowel GSM900 als UMTS2100 uitzenden. In bovenland (zuid holland) bijvoorbeeld, google streetview url wil alleen niet gekopieerd worden
[ Voor 44% gewijzigd door netblade op 05-03-2014 19:15 ]
Hey, niet cryptisch doen als je niet meer gaat vertellen hè?SafariFlow schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 18:38:
@Sorcerer8472, Alles kan. Maar niet alles mag...
Hahaha, ik zat al op die reactie te wachten
. SafariFlow, je kunt vast wel iets meer vertellen dan ons als "leken" wilde speculaties loslaten op dit onderwerp
.
Voor degenen die het nog niet gezien hebben:
nieuws: Vodafone heeft snellere versie 4g werkend in Nederlands lab
nieuws: Vodafone heeft snellere versie 4g werkend in Nederlands lab
zou liever zien dat er overal fatsoenlijk 3g wordt geboden, de dekking is op veel plekke in Brabant zeer beroerd
Fatsoenlijke 3G dekking is alleen te realiseren als Vodafone gaat inzetten op 3G over 900MHz (dus waar tot nu altijd 2G op werd geboden). En 4G heeft ook veel betere dekking door de lagere frequentie 
Ik had hier in Harderwijk in huis alleen 2G. 3G alleen als ik op zolder of bij een raam stond. Als ik buiten liep moest ik na elk nummer in Spotify mijn telefoon uit mijn zak halen om hem weer terug op 3G te forceren zodat hij de volgende track kon streamen.
Nu is er 4G en heb ik in huis 3 streepjes (van de 5) en buiten meestal 4. Heeft alles te maken met het feit dat 3G nog steeds op 2100MHz zit en 4G hier op 800
Ik had hier in Harderwijk in huis alleen 2G. 3G alleen als ik op zolder of bij een raam stond. Als ik buiten liep moest ik na elk nummer in Spotify mijn telefoon uit mijn zak halen om hem weer terug op 3G te forceren zodat hij de volgende track kon streamen.
Nu is er 4G en heb ik in huis 3 streepjes (van de 5) en buiten meestal 4. Heeft alles te maken met het feit dat 3G nog steeds op 2100MHz zit en 4G hier op 800
Is het mogelijk om met Android te zien op welke band (800/1800) je toestel verbinding heeft?
Ligt eraan welk toestel je hebt. Is toestel afhankelijk. Bij Samsung is het gemakkelijk op te vragen, *#0011#.
Verwijderd
Haal je op 4G ook hogere snelheden? Hier aan de rand van Hoorn (Zwaag) is het nog altijd andersom. Zo'n 7-8 met 4G, 9-10M met H+.
Ook is de ping op H+ met 64ms lager dan op 4G met 88ms.
4G is bij mij echt onwerkbaar traag geworden. Tweakers pagina's laden duurt 20 seconden. Anderen hier ook last van?
Betreft een Sony. Ik ga eens Googlen.The Wizard schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 19:11:
Ligt eraan welk toestel je hebt. Is toestel afhankelijk. Bij Samsung is het gemakkelijk op te vragen, *#0011#.
Hier heb ik soms ook last van. Momenteel niet, maar uur geleden was het haast niet vooruit te branden. Pagina's willen dan maar niet laden ed.TMC schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 23:11:
4G is bij mij echt onwerkbaar traag geworden. Tweakers pagina's laden duurt 20 seconden. Anderen hier ook last van?
Geen idee waar het door komt.
Het is inderdaad teleurstellend! Hier een speedtest in Sittard bij het station met 4 bolletjes bereik;TMC schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 23:11:

Hoop dat dit uiteindelijk beter gaat worden!
Nee, helaas. 4G snelheden is niet hoog meer op de meeste plekken (ook Hoorn).Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 22:57:
[...]
Haal je op 4G ook hogere snelheden? Hier aan de rand van Hoorn (Zwaag) is het nog altijd andersom. Zo'n 7-8 met 4G, 9-10M met H+.
Ook is de ping op H+ met 64ms lager dan op 4G met 88ms.
DC-HSPA+ is voor mij nog steeds een betere mogelijkheid, indien beschikbaar op mast.
In Augustus 2013 haalde ik wel zeer snelle snelheden in Amsterdam.
Jamesbond007uk
Ik heb hier ook last van, maar dan alleen met GoT. Alle andere pagina's laden instant, waar GoT echt een flinke vertraging heeft.TMC schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 23:11:
Kijken jullie de pagina die geoptimaliseerd is voor mobiele telefoons? Of gewoon de desktop pagina?
Gisteren merkte ik dat de Tweakers pagina op 4G zeer traag was met laden. Ik keek zelf naar de pagina die geoptimaliseerd was voor mobiele telefoons.
Gisteren merkte ik dat de Tweakers pagina op 4G zeer traag was met laden. Ik keek zelf naar de pagina die geoptimaliseerd was voor mobiele telefoons.
Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
Haha, ik dacht dat het aan mij lag. Niet dus. Hier zelfde verhaal, 2 van de 5 bolletjes en GoT heel traag. Had het gisteravond ook met YouTube trouwens. Speedtest geeft wel "goede" waardes, 11,43Mbit down en 3,20 up (up is altijd lager totdat ik 3 bolletjes bereik heb, dan is hij meestal rond de 20Mbit). Het valt me wel steeds meer op dat hij in het begin echt hard gaat (20Mbit+) en dan geleidelijk altijd terug gaat naar 12... Is zeker geen klacht want 4G is hier echt een enorme verbetering tov 3G (al haalde ik daarbij ook 8-14Mbit maar daarvan was het bereik door de hogere frequentie bagger), maar het is wel raar. Ook in Utrecht kom ik niet meer boven de 15-16Mbit uit (dat dan op LTE1800).
Ik heb het overigens niet alleen bij Tweakers, maar het valt wel op aangezien Tweakers altijd heel snel is. Ook andere sites laden echter net zo traag dus.
[ Voor 18% gewijzigd door TMC op 07-03-2014 08:30 ]
Idem, sites laden heel traag op zowel 3G als 4G...
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Ik kijk op de mobiele website. Met een wifi verbinding is er niets aan de hand, met een 4G doet ie er ontzettend lang over.Megapaul schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 08:10:
Kijken jullie de pagina die geoptimaliseerd is voor mobiele telefoons? Of gewoon de desktop pagina?
Bij mij overigens wel alleen de GoT website.
Bij mij zowel de Tweakers site als andere websites. Op dit moment heb ik er ook last van. Ik zit nu op 3G en dan werkt het weer wel
[ Voor 66% gewijzigd door swv op 07-03-2014 11:29 ]
Als we het nou allemaal massaal melden via @VodafoneNL op Twitter doen ze er misschien nog wat mee
Ik Kampen en Zwolle merk ik niets van traag surfen over 4G... Dus het lijkt me niet landelijk.
Vandaag op veel plekken 4G getest (Arnhem, Ede, Veenendaal, Utrecht, Amsterdam) maar overal was het lekker snel. Heb er wel even 1,5 GB doorheen gejaagd.
[ Voor 18% gewijzigd door robertwebbe op 07-03-2014 18:50 ]
En wat is lekker snel? Ik krijg op de meeste plaatsen 8 tot 12 Mbp/s en dat is voor 4G teleurstellend, zeker als je de mast bijna aan kan raken.
Wat een drama de handover van 3G naar 4G;
Ik heb het 10GB abonnement van Vodafone in mijn dongle K5005, hierbij schakelt hij niet automatisch over van 3G naar 4G maar moet ik hem forceren op 4G. Lang met de klantenservice van Vodafone gebeld maar geen oplossing, ik moest maar een R212 kopen (mifi van Vodafone). Hierbij ook geen handover. Als ik met de ipad mini in een 1800mhz gebied zit krijg ik met geen mogelijkheid 4G. Ook heb ik verschillende simkaarten geprobeerd maar niks werkt. Iemand eng idee?
Ik heb het 10GB abonnement van Vodafone in mijn dongle K5005, hierbij schakelt hij niet automatisch over van 3G naar 4G maar moet ik hem forceren op 4G. Lang met de klantenservice van Vodafone gebeld maar geen oplossing, ik moest maar een R212 kopen (mifi van Vodafone). Hierbij ook geen handover. Als ik met de ipad mini in een 1800mhz gebied zit krijg ik met geen mogelijkheid 4G. Ook heb ik verschillende simkaarten geprobeerd maar niks werkt. Iemand eng idee?
Ik heb het idee dat je dongle een constante PDP sessie heeft lopen en daardoor geen "handover" doet naar 4G. Handover is ook niet de correcte benaming hiervoor, aangezien je die datasessie niet door loopt als je vanuit een 3G in een 4G gebied terecht komt. De sessie moet eerst "idle" zijn, voordat je dongle/tablet overschakelt...menalert schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 19:14:
Wat een drama de handover van 3G naar 4G;
Schakelt hij ook niet op 4G na het aan/uitzetten van de vliegtuigmodus?
@Robetwebbe. Wat is lekker snel inderdaad. Care to share? Zou je me mee helpen
Dongle en R212 schakelen wel over na aan en uitzetten maar de iPad niet. Ik heb de nieuwste carrierinstellingen, wel heb ik 5 streepjes 3G. Echt een beperking dat er niet overgeschakeld wordt naar 4G waardoor je telkens de dongle opnieuw moet opstarten en router idem.SafariFlow schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 19:27:
[...]
Ik heb het idee dat je dongle een constante PDP sessie heeft lopen en daardoor geen "handover" doet naar 4G. Handover is ook niet de correcte benaming hiervoor, aangezien je die datasessie niet door loopt als je vanuit een 3G in een 4G gebied terecht komt. De sessie moet eerst "idle" zijn, voordat je dongle/tablet overschakelt...
Als 4g zometeen landelijk dekend is heb je daar geen last meer van.menalert schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:00:
Echt een beperking dat er niet overgeschakeld wordt naar 4G waardoor je telkens de dongle opnieuw moet opstarten en router idem.
PSN ID: wimstradamus Youtube: wimstradamus00
Al een paar dagen merk ik het wel in Zwolle. 3G voelt veel sneller aan met pagina's laden.Chris.nl schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 12:42:
Ik Kampen en Zwolle merk ik niets van traag surfen over 4G... Dus het lijkt me niet landelijk.
Die ervaring heb ik ook. Zolang er een actieve sessie is, blijft die op 4G. Op mijn iPhone sluit ik dan handmatig alles af, zet het toestel in slaapstand en wacht 10 seconden. Als ik mijn toestel dan weer aanzet zie ik vaak 4G of schakelt die daar snel naar over. Ik reis regelmatig met de trein van Arnhem naar Amsterdam en op het grootste deel van het traject is er 4G dekking. Echter als ik met mijn laptop een VPN opzet (blijkbaar dus constante PDP sessie) blijft die op 3G en 2G zodra ik door de 4G gaten ga. Ik heb gisteren een R212-Z besteld (€79) in de verwachting dat ik die geforceerd op 4G zetten (geen terugval naar 3G of 2G). Liever even een paar minuten geen internet dan de hele reis trager internet. Het is een wereld van verschil.SafariFlow schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 19:27:
[...]
Ik heb het idee dat je dongle een constante PDP sessie heeft lopen en daardoor geen "handover" doet naar 4G. Handover is ook niet de correcte benaming hiervoor, aangezien je die datasessie niet door loopt als je vanuit een 3G in een 4G gebied terecht komt. De sessie moet eerst "idle" zijn, voordat je dongle/tablet overschakelt...
Kijk maar eens op http://webcoveragemap.rootmetrics.com/us/, daarna klik je Search, zoek je naar Arnhem, dan Network op Vodafone en Layer op Best technology found. Dan zie dat het traject Arnhem Amsterdam op 2 gaten na 4G dekking heeft. In Wolfheze staat ook al 4G klaar volgens mij, maar nog in de af en toe aan toestand. Dan nog Maarsbergen en ik ben een happy camper.
Vliegtuigmodus werkt overigens niet altijd. Ook de 4G schakelaar in de iPhone omzetten werkt niet. Wat is de reden dat we nog niet direct naar 4G gezet worden als dat kan?
[ Voor 15% gewijzigd door robertwebbe op 08-03-2014 13:39 ]
Ik merk grote verschillen tussen omschakelen bij KPN en het omschakelen bij Vodafone. Bij Vodafone schakelt mijn toestel alleen bij volle 4G dekking om. In de grensgebieden is 4G echter juist een geweldige 3G/3G vervanger en zou ik graag op 4G komen. Bij Vodafone lukt mij dat niet. Bij KPN wel. Is er bij KPN enigzinds bruikbare 4G dekking, dan schakelt je toestel om. Bij Vodafone moet ik eerst een goed bedekt stuk inrijden voor er geschakeld wordt. Vervolgens blijf je wel 4G houden tot in de grensgebieden. Dus ook 4G daar waar je toestel er vanaf 3G nooit naartoe wil schakelen.
Bij 3G hadden de meeste toestellen en net als de MiFi modems een 3G only modus. Bij 4G toestellen kan ik nog steeds voor 3G only kiezen, maar helaas niet voor 4G only. Dat mis ik nu zeker in deze uitrolfase enorm als ik een Vodafone sim gebruik. Toen ik nog regelmatig meer dan een uur per trein reisde voor mijn werk zette ik mijn verbinding altijd op 3G only. Die ene minuut die ik tijdens die reis geen verbinding had woog zeker op tegen de tijd en moeite die het kostte om van 2G weer naar 3G te komen.
Stuurt het Vodafone netwerk zijn gebruikers niet gewoon nog steeds naar 3G in plaats van naar 4G in de minder bedekte 4G gebieden? Ook als ik van buiten naar binnen loop op mijn werk heb ik nog net 4G. Reboot ik mijn toestel dan krijg ik daar nooit meer 4G.
Bij 3G hadden de meeste toestellen en net als de MiFi modems een 3G only modus. Bij 4G toestellen kan ik nog steeds voor 3G only kiezen, maar helaas niet voor 4G only. Dat mis ik nu zeker in deze uitrolfase enorm als ik een Vodafone sim gebruik. Toen ik nog regelmatig meer dan een uur per trein reisde voor mijn werk zette ik mijn verbinding altijd op 3G only. Die ene minuut die ik tijdens die reis geen verbinding had woog zeker op tegen de tijd en moeite die het kostte om van 2G weer naar 3G te komen.
Stuurt het Vodafone netwerk zijn gebruikers niet gewoon nog steeds naar 3G in plaats van naar 4G in de minder bedekte 4G gebieden? Ook als ik van buiten naar binnen loop op mijn werk heb ik nog net 4G. Reboot ik mijn toestel dan krijg ik daar nooit meer 4G.
Als je hem op 4G only zet dan kun je niet meer gebeld worden. Verder heeft Vodafone zelf gekozen voor deze instellingen. Ik verwacht dat ze die langzaam maar zeker meer gaan tweaken zodat 4G een hogere voorkeur heeft.
Een vriend van mij heeft momenteel 4G-toegang in Amsterdam en haalt ruim 30Mbit down en 20 up.
Dit met een iPhone en een prepaid Web-blox. Is dit een fout van het netwerk of is er een verandering in beleid? Want eerst zeiden jullie dat prepaid geen toegang to 4G heeft...?!
Dit met een iPhone en een prepaid Web-blox. Is dit een fout van het netwerk of is er een verandering in beleid? Want eerst zeiden jullie dat prepaid geen toegang to 4G heeft...?!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Die ervaring heb ik totaal niet. Ik heb thuis indoor 4G dekking op -118dB momenteel. 3G op -70dB. Mijn toestel is bijna de hele dag met 4G verbonden. Zelfs als ik mijn Femto inplug (niet dat ik hem nodig heb) blijft mijn toestel met 4G verbonden en dan heb ik zelfs signaalsterkte van -60dB...ucsdcom schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 12:53:
Ik merk grote verschillen tussen omschakelen bij KPN en het omschakelen bij Vodafone. Bij Vodafone schakelt mijn toestel alleen bij volle 4G dekking om. In de grensgebieden is 4G echter juist een geweldige 3G/3G vervanger en zou ik graag op 4G komen. Bij Vodafone lukt mij dat niet. Bij KPN wel. Is er bij KPN enigzinds bruikbare 4G dekking, dan schakelt je toestel om. Bij Vodafone moet ik eerst een goed bedekt stuk inrijden voor er geschakeld wordt. Vervolgens blijf je wel 4G houden tot in de grensgebieden. Dus ook 4G daar waar je toestel er vanaf 3G nooit naartoe wil schakelen.
Edit:
Daarbij wil ik nog even aangeven dat je toestel altijd kiest voor de hoogste verbindings snelheid. Dit wordt niet door het netwerk gedaan...
@Menalert, je bent niet de eerste die ik hoor met dit probleem op de IPad. Ik heb het idee dat dit toch een bug in iOS ofzo is. Heb je al eens je netwerkinstellingen hersteld?
[ Voor 8% gewijzigd door SafariFlow op 08-03-2014 19:31 ]
Mijn telefoon blijft vervelend doen. 4G bereik valt gewoon ineens weg terwijl ik nog -110dB zou moeten hebben en knalt dan terug naar 2G/3G. Flightmode toggle of toestelreset werken dan niet. Moet echt naar buiten richting 4G mast lopen en daarna switcht hij pas weer. Kan dan ook weer rustig naar binnen lopen en dan blijft hij rustig nog een hele tijd op -110dB staan zonder enig probleem...
Same Here, of ik moet 'm even laten liggen (lees mm hand aan de achterkant van mn one dempt de antenne oid
)
Bij GPRS blijft de signaalsterkte gewoon het delfde...
Bij GPRS blijft de signaalsterkte gewoon het delfde...
4G heeft vaak een andere antenne dan 2/3G. En je hand dempt ook wel GPRS, kijk maar eens naar de dBm waarden.
De standaard WebbloX heeft normaal gesproken geen 4G toegang. Heeft hij niet toevallig Hybride Red sinds kort?timmie1 schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 17:29:
Een vriend van mij heeft momenteel 4G-toegang in Amsterdam en haalt ruim 30Mbit down en 20 up.
Bij Hi via Kpn 4G Netwerktha_bulldog schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 19:34:
Mijn telefoon blijft vervelend doen. 4G bereik valt gewoon ineens weg terwijl ik nog -110dB zou moeten hebben en knalt dan terug naar 2G/3G. Flightmode toggle of toestelreset werken dan niet. Moet echt naar buiten richting 4G mast lopen en daarna switcht hij pas weer. Kan dan ook weer rustig naar binnen lopen en dan blijft hij rustig nog een hele tijd op -110dB staan zonder enig probleem...
Gaat die pas bij -120dB over naar 3G, vandaag getest
Samsung Note 3
Vodafone heeft in Harderwijk en Nunspeet ook al 4G
Verschilt per fabrikant, bij mijn nexus 5 gaat ie pas onder de -120 dBm (meestal rond de -125) naar 3G. Bij de S4 gebeurde het veel sneller, rond de -115.
Je hebt een prepaid 4G Blox bij Vodafone. Daarbij krijg je een databundel en 4G toegang in 1 Prepaid Blox. Kan hij niet die bundel hebben? Een speedtestje op 4G kost behoorlijk wat data. Als je dat zonder Blox doet is je hele prepaid tegoed weg.timmie1 schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 17:29:
Onderweg naar huis rijd ik altijd langs de Vodafone mast en zolang mijn toestel idle is schakelt die over naar 4G. Als ik thuis binnen kom dan heb ik nog slechts -120 dBm over en dat signaal blijft die nog een kort tijdje volhouden maar na een kwartiertje vind hij mijn SignaalPlus toch leuker en schakelt die naar 3G welke hij met -52 dBm ontvangt. In de netmonitor staat ook een Qrxlevmin van -122 dBm, blijkbaar is dat de drempelwaarde voor 4G (van de iPhone 5s) waar die gaat kijken of er een beter signaal is.SafariFlow schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 18:30:
[...]
Die ervaring heb ik totaal niet. Ik heb thuis indoor 4G dekking op -118dB momenteel. 3G op -70dB. Mijn toestel is bijna de hele dag met 4G verbonden. Zelfs als ik mijn Femto inplug (niet dat ik hem nodig heb) blijft mijn toestel met 4G verbonden en dan heb ik zelfs signaalsterkte van -60dB
[...]
Dat zal dan inderdaad de drempelwaarde zijn voor de IPhone 5s. Mijn HTC One schakelt pas terug als het signaal op 4G onder de -125dBm komt.
Dat zal zoals uscdcom aangeeft per toestel verschillen.
Ook maar goed dat je toestel op de Femto over schakelt. Ik weet niet hoe je 2G indoor dekking is (denk niet al te best, gezien de plaatsing van een Femto). Bij een inkomend/uitgaand gesprek zal die, zoals je weet een fallback naar 2G macro doen.
Dat zal zoals uscdcom aangeeft per toestel verschillen.
Ook maar goed dat je toestel op de Femto over schakelt. Ik weet niet hoe je 2G indoor dekking is (denk niet al te best, gezien de plaatsing van een Femto). Bij een inkomend/uitgaand gesprek zal die, zoals je weet een fallback naar 2G macro doen.
Hmmm, zojuist even getest wat er gebeurd als ik met 4G verbonden ben en naar mijn eigen mobiele telefoon via de vaste lijn, dan krijg ik een congestietoon (snelle in gesprek toon), ik ben dan dus blijkbaar onbereikbaar.
Helaas is een fallback op 3G Femto (nog) niet mogelijk op dit moment.robertwebbe schreef op zondag 09 maart 2014 @ 11:15:
Hmmm, zojuist even getest wat er gebeurd als ik met 4G verbonden ben en naar mijn eigen mobiele telefoon via de vaste lijn, dan krijg ik een congestietoon (snelle in gesprek toon), ik ben dan dus blijkbaar onbereikbaar.
@SafariFlow en ucsdcom:
Het gaat écht om een prepaid simkaart met nog een oud tarief(Meerwaarderen SMS) en een webblox die bij prepaid hoort. Ik ben zelf ook verbaasd dat hij zomaar op 4G kan, ik heb nl. mijn simkaart ook dezelfde periode gekocht en ik kom niet op het 4G-netwerk. Hij forceert niks met z'n iPhone, gewoon automatische omschakelingen. Zelfs na omschakeling op 2G(dead spots), komt hij gewoon 4G weer op!
En ja, hij is al voor een groot deel door z'n bundel vanwege de speedtest, maar het is toch al bijna einddatum van de blox
Het gaat écht om een prepaid simkaart met nog een oud tarief(Meerwaarderen SMS) en een webblox die bij prepaid hoort. Ik ben zelf ook verbaasd dat hij zomaar op 4G kan, ik heb nl. mijn simkaart ook dezelfde periode gekocht en ik kom niet op het 4G-netwerk. Hij forceert niks met z'n iPhone, gewoon automatische omschakelingen. Zelfs na omschakeling op 2G(dead spots), komt hij gewoon 4G weer op!
En ja, hij is al voor een groot deel door z'n bundel vanwege de speedtest, maar het is toch al bijna einddatum van de blox
Héél vreemd @timmie1...
Dit kan komen door de Hybride propositie die onlangs is in gegaan, wat ook gewoon prepaid is. Is jou tariefplan i.c.m. blox gelijk als die van hem? Dus MW-SMS + WebBlox..
Dit kan komen door de Hybride propositie die onlangs is in gegaan, wat ook gewoon prepaid is. Is jou tariefplan i.c.m. blox gelijk als die van hem? Dus MW-SMS + WebBlox..
Ik heb idd ook MW-SMS maar meestal zonder WebBlox[ivm die 4G-kwestie wel aangezet om te testen]. Voor databundelvretende internetsessies gebruik ik meestal een andere, goedkopere optie.SafariFlow schreef op zondag 09 maart 2014 @ 13:04:
Héél vreemd @timmie1...
SafariFlow: volgens mij kan het netwerk wel invloed hebben op het terugschakelen bij een actieve dataverbinding hoor. Het netwerk kan dan een handover van 3G naar 2G forceren bijvoorbeeld (evt. op basis van ontvangstwaarde bij het basisstation). Hoe het precies bij 4G zit weet ik echter niet.
Dat klopt. 2G>3G, 3G>2G handovers zijn mogelijk. Maar er bestaat (nog) niet zoiets als een 4G>2G/3G, 2G/3G>4G handover. Sessie zal eerst idle moeten zijn, voordat hij schakelt.Sorcerer8472 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 14:41:
SafariFlow: volgens mij kan het netwerk wel invloed hebben op het terugschakelen bij een actieve dataverbinding hoor. Het netwerk kan dan een handover van 3G naar 2G forceren bijvoorbeeld (evt. op basis van ontvangstwaarde bij het basisstation). Hoe het precies bij 4G zit weet ik echter niet.
Of doel je op mijn fallback naar 3G femto?
Mijn 3G download snelheden zijn regelmatig hoger dan mijn 4G download snelheden, Hilversum en iPhone 5. 4G upload is wel dik in orde.

Zijn er al berichten over VoLTE support bij Vodafone en wanneer we dat kunnen verwachten. En welke telefoon ondersteunen dat eigenlijk?

Zijn er al berichten over VoLTE support bij Vodafone en wanneer we dat kunnen verwachten. En welke telefoon ondersteunen dat eigenlijk?
[ Voor 25% gewijzigd door GWashington op 09-03-2014 15:00 ]
Ging me eerder om de grenswaarden die de provider bij 2G en 3G wel kan opgeven voordat een overschakeling van de actieve dataverbinding plaatsvindt. Het leek me logisch dat de provider ook wel ergens kan opgeven dat de client van 4G naar 3G/2G moet switchen bij bepaalde drempelwaarden...SafariFlow schreef op zondag 09 maart 2014 @ 14:50:
[...]
Dat klopt. 2G>3G, 3G>2G handovers zijn mogelijk. Maar er bestaat (nog) niet zoiets als een 4G>2G/3G, 2G/3G>4G handover. Sessie zal eerst idle moeten zijn, voordat hij schakelt.
Of doel je op mijn fallback naar 3G femto?
Ahzo...Sorcerer8472 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 15:54:
[...]
Ging me eerder om de grenswaarden die de provider bij 2G en 3G wel kan opgeven voordat een overschakeling van de actieve dataverbinding plaatsvindt. Het leek me logisch dat de provider ook wel ergens kan opgeven dat de client van 4G naar 3G/2G moet switchen bij bepaalde drempelwaarden...
Dat kun je zien als een samenwerking tussen sites ["horizontale handover"]:
1) Je toestel verbind met de sterkste cell (A)
2) Het achterliggende netwerk weet dat site B in de buurt ligt van site A (Neighbouring Site)
3) Zodra site B een sterkere dBm waarde heeft wordt er een handover gepoogd.
Je hebt ook een handover op dezelfde site["Verticale handover"]. Daar doel jij waarschijnlijk op. Voor zover ik weet wordt hier door het netwerk niet alleen gekeken naar signaal sterkte, maar ook naar signaal kwaliteit tussen de cell en het toestel. Als die onder een bepaalde waarde vallen (welke waarde weet ik helaas niet), zal er een handover naar bijvoorbeeld het 2G netwerk plaats vinden, als je op 3G zit. Of andersom, zonder dat de sessie verbroken wordt. Bij 4G is dat er helaas niet. Pas als het toestel idle is [Cell_Idle] of in "Cell_PCH" mode staat schakelt hij naar 4G. (als je toestel in Cell_PCH status verkeert gebeurt er in feite ook niks, zo goed als idle).
Daarnaast heb je ook handover op dezelfde site en netwerktype. Maar dat is in principe een soort van channel relocation.
Heeeel vreemd..timmie1 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 14:15:
[...]
Ik heb idd ook MW-SMS maar meestal zonder WebBlox[ivm die 4G-kwestie wel aangezet om te testen]. Voor databundelvretende internetsessies gebruik ik meestal een andere, goedkopere optie.
[ Voor 9% gewijzigd door SafariFlow op 09-03-2014 17:38 ]
Volgens mij is de dekking op het treintraject tussen Leiden en Hillegom verbeterd (of mijn iPhone heeft een goede dag vandaag), want ik houd nu heel lang 4G en bij Voorhout sowieso volle bak streepjes.
Sinds ik gisteravond iOS 7.1 heb geinstalleerd blijft mijn toestel langer 4G vasthouden binnenshuis dan voorheen. De drempelwaarde is nog steeds -122 dBm, het lijkt me toeval dat er gisteren ook iets gewijzigd is aan de mast. Merkt iemand anders dit ook misschien?
Ik heb hier op kantoor sinds gister minimaal beter bereik -116 ipv -122 (mast staat nu ong een week aan)robertwebbe schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 09:21:
Sinds ik gisteravond iOS 7.1 heb geinstalleerd blijft mijn toestel langer 4G vasthouden binnenshuis dan voorheen. De drempelwaarde is nog steeds -122 dBm, het lijkt me toeval dat er gisteren ook iets gewijzigd is aan de mast. Merkt iemand anders dit ook misschien?
Dacht zelf dat het aan de wind lag
PSN ID: wimstradamus Youtube: wimstradamus00
Ik was in Assen voor mijn werk en zag dat er een hoogwerker met een mast bezig was. Ik heb wat foto's gemaakt, het zijn helaas wel telefoonfoto's, maar volgens mij waren het Vodafone antennes.

Zo zie je goed hoe groot die cellen wel niet zijn...
Daar was ik ook erg verbaast over, dacht dat ze 1,5 meter max waren...
Ik denk dat het T-Mobile antenne's zijn. Die gebruiken Kathrein antenne's met die dingen aan de onderkant.
Ok, dan is/zijn T-Mobile/Tele2 waarschijnlijk verder dan gedacht.

Zijn deze antennes (de onderste 2) ook dan van T-Mobile? Ze staan niet in het Antenneregister.

Zijn deze antennes (de onderste 2) ook dan van T-Mobile? Ze staan niet in het Antenneregister.
De bovenste twee zijn in ieder geval van KPN en de een ná onderste is sowieso T-Mobile.
De middelste (en de onderste volgens mij) zijn nog de oude niet-AIR Vodafone cellen
Op 't Leidseplein in Amsterdam tegenover m'n werk zie ik exact dezelfde op een dak staan, welke van Vodafone zijn.
Hopelijk worden die ter zijner tijd ook vervangen voor AIR installaties, of ze ook 4G uit kunnen zenden zou ik niet weten, maar die op het Leidseplein doen dat in ieder geval niet.
Wel aparte opstelling van de KPN cellen trouwens, vaak hangen de kleine cellen (hoge frequenties) juist boven de grote cellen, welke voor de lage frequenties (en dus 4G) zijn.
Hier zie je echter de grote cellen helemaal bovenaan.
Wat kan hier een reden voor zijn eigenlijk? Hergebruik van frequenties?
Edit: Nu ik ze wat beter bekijk, zou het ook kunnen dat de onderste ook van T-Mobile is, voor de hoge frequenties. Het komt niet echt vaak voor dat de cellen van verschillende providers door elkaar staan.
Vaak staan ze per provider onder elkaar.
De middelste (en de onderste volgens mij) zijn nog de oude niet-AIR Vodafone cellen
Op 't Leidseplein in Amsterdam tegenover m'n werk zie ik exact dezelfde op een dak staan, welke van Vodafone zijn.
Hopelijk worden die ter zijner tijd ook vervangen voor AIR installaties, of ze ook 4G uit kunnen zenden zou ik niet weten, maar die op het Leidseplein doen dat in ieder geval niet.
Wel aparte opstelling van de KPN cellen trouwens, vaak hangen de kleine cellen (hoge frequenties) juist boven de grote cellen, welke voor de lage frequenties (en dus 4G) zijn.
Hier zie je echter de grote cellen helemaal bovenaan.
Wat kan hier een reden voor zijn eigenlijk? Hergebruik van frequenties?
Edit: Nu ik ze wat beter bekijk, zou het ook kunnen dat de onderste ook van T-Mobile is, voor de hoge frequenties. Het komt niet echt vaak voor dat de cellen van verschillende providers door elkaar staan.
Vaak staan ze per provider onder elkaar.
[ Voor 40% gewijzigd door AlesT op 11-03-2014 20:42 ]
Ja, de bovenste 2 zijn idd van KPN. Ik denk dat de lage freq antenne bovenin zit voor extra dekking, het is een mast in het dorp met veel bos erom heen en relatief weinig antennes. De 3e is volgens Antenneregister idd Vodafone. Het leek mij ook logisch dat die anderen van T-Mobile zijn, maar ze staan niet op papier.
Was dit op 9405?
Hier heeft VF nl. werkzaamheden gehad...
Hier heeft VF nl. werkzaamheden gehad...
Nee, 7913. Ik vermoed dat ze bezig zijn geweest met KPN, EDGE was daar actief, daarvoor nooit.
Update dekkingskaart 12 maart 2014:
Huidige dekking
Wijzigingen LTE800:
Huidige dekking
Wijzigingen LTE800:
- Uitbreidingen in Heerlen en Brunssum
- Uitbreidingen in Venlo
- Breda-Zuid-West
- Zandvoort
- Uitbreidingen rond Woerden
- Zoetermeer-Oost
- Dinteloord - Ooltgensplaat
- Zevenbergen - Klundert
- Uitbreidingen rond Gorinchem
- Uitbreidingen rond Amersfoort
- Huizen
- Uitbreidingen rond Tiel
- Uitbreidingen rond Apeldoorn
- Heino
- Heeten
- Tussen Wageningen en Rhenen
- Oss
- Rosmalen
- Beugen - Gennep
- Uitbreidingen in Hoogeveen
- Uitbreidingen rond Enschede
- Borne
- Zuiden van Den Helder
- Sittard
- Breda-Zuid-West
- Zandvoort
- Uitbreidingen rond Haarlem
- Bruinisse (LTE1800-only)
- Amersfoort
- Uitbreiding in Apeldoorn
- Arnhem-Zuid
- Hoogeveen-Zuid
- Diepswal - Nieuw-Roden
- Buitenpost
- Randen van Kollum (LTE1800-only)
- Enschede-Zuid
- Driebergen-Rijsenberg
- Randen van Volendam
[ Voor 42% gewijzigd door Gaston op 12-03-2014 07:38 ]
Alleen jammer dat de download snelheid nog steeds achterblijft (9 tot 14Mbit) en pagina's op momenten nog traag laden, terwijl de upload met gemak de 25Mbit haalt
het gaat nu al ruim 3 weken zo.
Ik word er overigens wel blij van dat ik steeds vaker 4G in mijn display zie staan.
Ik word er overigens wel blij van dat ik steeds vaker 4G in mijn display zie staan.
Gastje8 is ook een undercover Vodafone-medewerker hier? 
Want dit ga je niet als hobby uitzoeken neem ik aan?
Geeft wel aan dat het flink hard gaat nu. Alleen ben ik nog steeds benieuwd naar sommige keuzes; waarom LTE1800 uitstaat op bepaalde plekken waar het Antenneregister het wel aangeeft bijvoorbeeld, en op plekken waar wel de juiste AIR-antenne hangt. En waarom hele AIR-installaties nog helemaal geen LTE800 doen, bijvoorbeeld bij Utrecht-centrum (Catharijnesingel bij Moreelsepark), voor wat meer indoor dekking in het centrum. Heeft dat te maken met dat er daar alleen microwaves lijken te staan? (die trouwens niet op Antenneregister terug te vinden zijn)
Geeft wel aan dat het flink hard gaat nu. Alleen ben ik nog steeds benieuwd naar sommige keuzes; waarom LTE1800 uitstaat op bepaalde plekken waar het Antenneregister het wel aangeeft bijvoorbeeld, en op plekken waar wel de juiste AIR-antenne hangt. En waarom hele AIR-installaties nog helemaal geen LTE800 doen, bijvoorbeeld bij Utrecht-centrum (Catharijnesingel bij Moreelsepark), voor wat meer indoor dekking in het centrum. Heeft dat te maken met dat er daar alleen microwaves lijken te staan? (die trouwens niet op Antenneregister terug te vinden zijn)
Blijkbaar zijn de (nieuwe) vergunningen voor de microwaves daar al wel voor aangevraagd, maar nog niet toegekend. Of Vodafone heeft deze zaken nog niet door gegeven, ze hebben immers problemen met de doorgifte van wijzigingen.
Ik heb wel raardere telecom hobby's (en obsessies)Sorcerer8472 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 09:04:
Gastje8 is ook een undercover Vodafone-medewerker hier?
[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 12-03-2014 09:37 ]
Interessante spectrum-ontwikkelingen! Ik heb nog steeds nergens Vodafone het bovenste deel van de EGSM-frequenties zien gebruiken en ik zie meer en meer GSM1800 actief worden... terwijl ik bijna geen gewone oude GSM900-frequenties in gebruik zie... zou het dan toch?
Vodafone kan zeker niet achterblijven met 3G900, vooral omdat de indoor dekking van Vodafone 3G niet bijster goed is. Ze moeten wel. Als de anderen het wel aanbieden hebben ze nl. een sterke troef in handen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.