[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.016 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:49

robertwebbe

Robert Webbe

Hij doet het bij mij nu.

@Gastje8
Ten zuiden van Arnhem is er nu ook uitgebreidere dekking. De antennes op de Overmaat staan nu ook continu aan.

[ Voor 72% gewijzigd door robertwebbe op 19-02-2014 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:15
Gastje8 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 23:03:
[...]

[afbeelding]

Dat was de mast op de Dokter Bakstraat in het westen van Maastricht (zie afbeelding). De andere twee masten die op ltemasten.nl staan aangegeven als UMTS zijn inmiddels beide LTE (de rechter zowel 1800 als 800, van de rechter weet ik het niet). De rechter is een maand geleden geplaatst en staat nog niet in het antenneregister.
Ze hebben daar de GSM 900 afgehaald. LTE blijft hangen.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:09
GWashington schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 17:37:
[...]

Bij mij is de vodafone website ook kapot.
en weer kapot...

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 23:17
SafariFlow schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 21:35:
[...]

Ze hebben daar de GSM 900 afgehaald. LTE blijft hangen.
De mast is anders helemaal verdwenen.

• SafariFlow
Gastje8 schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 10:22:
[...]

De mast is anders helemaal verdwenen.
Vreemd, ik zal de volgende week nog eens checken. Wellicht is het nog niet helemaal geupdate. Zou het niet raar vinden als LTE er ook af gaat, omdat de site "eronder" sindskort GSM900 heeft. Lijkt me het meest logische als die mast al het verkeer (dus ook LTE) over neemt.

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:46
dankzij Robert toch waarschijnlijk naar vodafone. voor 46 euro onbeperkt bellen/sms plus 6gb internet met dual sim vind ik dat goedkoper als bij kpn.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Power To You!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik heb sinds februari ook een geringe 4G dekking in Zutphen. Soms heb ik 4G en soms ook weer niet. Gebied tussen Zutphen en Eefde heeft dit ook (plattelandsdeel) verder heb ik in Deventer ook geregeld een 4G signaal op me XSP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1899
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:13
mrjraider schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:07:
Ik heb sinds februari ook een geringe 4G dekking in Zutphen. Soms heb ik 4G en soms ook weer niet. Gebied tussen Zutphen en Eefde heeft dit ook (plattelandsdeel) verder heb ik in Deventer ook geregeld een 4G signaal op me XSP :)
Ik postte onlangs ook 4G bereik in Deventer. Maar het is nog zeer wisselvallig. Hopelijk gaat het snel definitief aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 16:28
Vanaf nu ook 4G in Harderwijk, LTE800. 17Mbit up/down. Opvallend want er waren geen werkzaamheden vandaag hier..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Een paar weken gelden had iemand al gemeld dat Ermelo en Harderwijk ook 4G hadden. Maar het zal waarschijnlijk nog wel een paar keer uit en aan gaan, pas als het op de dekkingskaart staat, blijft het continu aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Is inderdaad nu weer uit, krijg met geen mogelijkheid meer 4G. Balen, hoefde eindelijk eens niet tijdens het uitlaten van de hond na elk nummer op Spotify m'n telefoon op flight mode te zetten en er weer af te halen omdat het 3G bereik weer was weggevallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tha_bulldog schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 21:31:
Is inderdaad nu weer uit, krijg met geen mogelijkheid meer 4G. Balen, hoefde eindelijk eens niet tijdens het uitlaten van de hond na elk nummer op Spotify m'n telefoon op flight mode te zetten en er weer af te halen omdat het 3G bereik weer was weggevallen..
Probeer je telefoon eens in je borstzak ipv broekzak te stoppen :P

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Hij zit nu al een paar weken in mijn jaszak. Scheelt ook enorm ;) maar met 4G kon hij weer gewoon op de standaard plek zitten zonder gedoe :) Ach, er zijn veel ergere dingen op de wereld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:08
Vandaag voor het eerst 4G gehad in de trein tussen Castricum en Heiloo :). Verbinding was nog niet echt stabiel maar dat zal de komende tijd (dagen?) wel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Vandaag in Eindhoven centrum perfecte 4G dekking. Zelfs in de parkeergarage drong het 4G signaal nog door. In een ruime regio in en om Eindhoven vond mijn toestel keurig het Vodafone 4G netwerk. Helaas lukte inloggen niet.

De speedtests in het centrum waren als vanouds teleurstellend. Download trager dan de upload en down slechts ca. 12 Mbps op een volle snelheid abonnement. Vodafone heeft echt nog veel te doen voor ze LTE advanced kunnen gaan promoten. Eerst het gewone 4G net maar eens op toeren krijgen.

Ook getest rondom Den Bosch. In het zuiden van de stad en het centrum begint de dekking nu goed te worden. Snelheid ook beter dan in Eindhoven. HSDPA was daar echter in het gebied ten noorden van het station ook altijd al erg goed. (Voormalig Paars gebied op dekkingskaart). Richting Vught geen of hele dunne dekking. In iedergeval logt je toestel daar niet op 4G in. De dekking is daar buitenshuis minder dan op de dekkingskaart. In Den Bosch Noord dekking daar waar 3G ook altijd al in orde was. In het Noordelijkste stuk was al geen 3G ontvangst. Juist daar zou 4G uitbreiding enorm kunnen helpen. Helaas echter geen spoor van 4G waar je het echt mist.

Ik had de 4G dekking in Eindhoven groter verwacht, maar nu ik de dekkingskaart bekijk had ik geluk daar 4G dekking te hebben gehad.

In het algemeen lijkt het dat Vodafone 4G uitrolt op toch al goed voorziene masten voor wat 3G betreft. Is natuurlijk wel logisch als je tempo wilt maken. Er zijn echter vele dicht bewoonde gebieden waar 4G uitrol harder nodig is door haperend of afwezig 3G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

ucsdcom schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 21:07:

In het algemeen lijkt het dat Vodafone 4G uitrolt op toch al goed voorziene masten voor wat 3G betreft. Is natuurlijk wel logisch als je tempo wilt maken. Er zijn echter vele dicht bewoonde gebieden waar 4G uitrol harder nodig is door haperend of afwezig 3G.
De binnenstad van zwolle had al jaren lang alleen g en sinds een jaar of twee Edge.
Sinds een paar weken 4G, je theorie klopt dus volgens mij niet.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:00

swv

FrameWork. schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 19:26:
Vandaag voor het eerst 4G gehad in de trein tussen Castricum en Heiloo :). Verbinding was nog niet echt stabiel maar dat zal de komende tijd (dagen?) wel veranderen.
Klopt dat viel mij ook al op. Ook tussen Uitgeest en Krommenie een matig signaal, wellicht van diezelfde mast ;)

Nu we het toch over de trein hebben. Sinds een paar weken reis ik op een ander traject. Daardoor kom ik vaak in de nieuwe sprinter en intercity te zitten. Daar ben ik niet zo blij mee, want die treinen houden een aardig deel van het 3G en 4G signaal tegen. Vooral in die intercity.

Ik heb ook nog de keuze om op een deel van de route in de oudere intercity's te zitten, en dan heb ik een zichtbaar beter bereik. Zo ontvang ik in de oudere intercity bijvoorbeeld (matig) 4G op het station van Haarlem, of zoals gezegd tussen Castricum en Heiloo, terwijl dat in de nieuwere treinen niet zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 23:17
Update dekkingskaart 26 februari 2014:

Huidige dekking
Wijzigingen LTE800:
  • Uitbreiding in Eindhoven
  • Gebied ten zuiden van Boxtel
  • Zierikzee
  • Gebied ten wensten van Elsloo en Stein
  • Egmond aan Zee en Bergen aan Zee
  • Delft-Noord
  • Schoonhoven
  • Druten - Ochten
  • Nunspeet
  • Eerde
  • Gebied tussen Bolsward en Harlingen
  • Uitbreiding dekking Drachten
  • Leek
  • Gebied tussen Leek en het zuiden van Groningen
  • Nieuwolda en omgeving
  • Dichtere dekking in Simpelveld
  • Minder dekking in Maastricht-West (dat is dus het gevolg van die verwijderde mast wat ik eerder heb gepost)
Wijzigingen LTE1800:
  • Zierikzee
  • Delft-Noord
  • Noorden van Leek

[ Voor 35% gewijzigd door Gaston op 26-02-2014 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:00

swv

Mooi lijstje weer! Wat mij betreft mogen ze de gaten in de randstad ook sneller opvullen. Wel goed om te zien dat er al aardig wat tempo in zit :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:06

The Wizard

Moderator Mobile
Het lijkt wel veel, maar in bijna alle gevallen is het maar 1 mast die geactiveerd wordt, dus je praat in een week tijd over een mast of 20.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 10:13
Ik heb het idee dat voornamelijk in de noordelijke provincies op het moment veel werkzaamheden plaats vinden als ik het overzicht bekijk met de werkzaamheden. Zoude ze dat soms als eerste volledig gedekt willen hebben?

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 19:06

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Denk dat ik binnenkort de helpdesk maar ga vragen om de 4G blox uit te zetten.
Zie het er niet van komen dat ik op korte termijn 4G dekking ga krijgen op mijn iPhone5 (niet S) op een plekken waar ik vaker dan 1 keer per maand kom.

Beetje zonde van mijn geld al, al die maanden. Had hier echt meer van verwacht.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 16:56

TMC

Opvallend dat Zierikzee zo'n groot gebied op 1800 MHz heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Ik woon in Sassenheim, ver genoeg buiten het centrum om in de 'blinde vlek' rond Leiden te vallen wat betreft 4G. Ik gebruik op mijn Galaxy S4 de app Llama, die op basis van de masten bepaalt waar ik ben en dan als ik thuis kom bijvoorbeeld WiFi automatisch aanzet etc. Toen ik maanden geleden met die app begon, heb ik hem een tijdje laten leren welke masten ik thuis ontvang. Na dagen testen waren dat er 3. Ging lang prima, maar afgelopen weekend merkte ik thuis opeens dat Llama af en toe WiFi uitschakelde (hij trilt dan even), omdat hij verbond met een andere mast dan die 3 en dus dacht dat ik niet meer thuis was. Dat bleek om een 4G-signaal te gaan, maar heel zwak (0 streepjes). Ik vermoedde dat het zou gaan om die mast die het centrum van Sassenheim bestrijkt, maar dat 'de wind net even goed stond' of iets dergelijks. Ik heb Llama dus weer even in learning mode gezet, om die 4e mast te leren kennen. Maar daarna gebeurde het nog steeds, dus ik heb ook zondag en maandag thuis die learning mode even aan laten staan. Inmiddels heeft Llama maar liefst 13 nieuwe masten gevonden, maar is het standaard-signaal nog steeds gewoon 3G/H+.

Iemand hier enig idee wat dat kan betekenen? Heeft dit te maken met het testen van 4G? Kan 1 mast zich op verschillende manier identificeren ofzo? Ik mag niet aannemen dat Vodafone in de directe omgeving van mijn huis opeens 13 nieuwe masten heeft geplaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Hmmm, mijn wijk was vorige week helemaal gedekt, deze week zitten er duidelijk gaten in de dekking, ook precies waar ik woon.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2815/12790538605_fb9cdbdc94_c.jpg

Via CoverageMap heb ik dit zelf gemeten:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7357/12790691713_bf73e54659.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 22:52
TMC schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:21:
Opvallend dat Zierikzee zo'n groot gebied op 1800 MHz heeft.
Jep! Had het niet echt verwacht. In Zierikzee was 3G al niet enorm snel.
Het gebied is op de dekkingskaart wel erg groot, dit is in de praktijk niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Opvallender rond Zierikzee dan de 1800 dekking is dat die dekking nagenoeg gelijk is met de 4G dekking op de 800 band. Ik zou toch echt verwachten dat de 4G 800 dekking een veel groter stuk kan bedekken dan de 4G 1800 sectoren. Wie kan daar meer over vertellen? Wordt Vodafone 4G 800 kunstmatig in vermogen beperkt door Vodafone of doen zij iets met het 4G 1800 signaal, waardoor dit verder draagt. In dat laatste geval zou T-Mobile met deze kennis ook beter kunnen gaan dekken dan ik verwachtte.

De uitbreiding van de dekking in Eindhoven komt overeen met de metingen die ik daar gisteren deed. In het centrum en het Noorden prima 4G dekking. In het zuiden van de stad wel 4G dekking, maar nog niet opengesteld voor klanten. De 4G 1800 dekking in het noorden vlak onder Ekkersrijt verbaast mij nog steeds. 1800 dekking enkele honderden meters noordelijker had ik mij dat nog kunnen voorstellen vanwege de Ikea en het bedrijventerrein met zijn vele bezoekers.

Het zal technisch wel niet haalbaar zijn, maar het zou goed zijn als Vodafone de dekking in steden als Apeldoorn, Eindhoven etc. Compleet weet te maken. Bij KPN gaf het al problemen als je binnen de stad in een grensgebied zat. Dat zal bij Vodafone niet anders zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door ucsdcom op 26-02-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
robertwebbe schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 12:16:
Hmmm, mijn wijk was vorige week helemaal gedekt, deze week zitten er duidelijk gaten in de dekking, ook precies waar ik woon.
Zorg dat je op tijd klaagt bij Vodafone. Ik heb thuis dezelfde situatie met 3G. Pas geklaagd toen de uitbouw van 3G af was omdat ik daar toen pas naartoe verhuisde. Vodafone heeft helaas nooit iets met mijn klacht willen doen. Ze hebben slechts een briefje gestuurd dat ze terplekke niets aan het netwerk gingen doen en ik niet voortijdig mijn 3G dataabonnement kon ontbinden omdat ik wel via (traag) GPRS/2G van internet gebruik kon maken. Traag internet was ook internet vond Vodafone. Wacht nu dus nog steeds met smart op 4G dekking.

De dekkingskaarten worden berekend op basis van de grenswaarden die een provider zelf bepaalt. Dit moet overeenkomen met de ontvangst van een gemiddeld toestel.bij KPN was er in de eerste maanden van de 4G uitrolmeer dekking dan de kaarten aangaven. Inmiddels is dat rechtgezet. Bij Vodafone 3G is de dekking minder dan op de 3G dekkingskaarten te zien is. Over het algemeen is er zeker binnenshuis geen tot nauwelijks dekking in de oranje 3G gebieden. Bij T-Mobile is dat ook het geval. Ik heb nog geen toestel of datastick gevonden die daar wel dekking geeft. Heeft iemand ervaring met hoe de weergegeven 4G dekking in werkelijkheid is? Is de weergegeven dekking kloppend of in de praktijk beter of minder.

[ Voor 35% gewijzigd door ucsdcom op 26-02-2014 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ucsdcom: 800 en 1800 dekken ongeveer gelijk in een open veld. Als er bebossing of gebouwen tussen staan dan neemt de 1800-dekking een stuk sneller af. Op de rand van de dekking is er ook een moment waarop 1800 snel minder wordt. Volgens Antenneregister staat het vermogen op 1800 ook een stukje hoger dus dat zou best de verklaring kunnen zijn waarom het zo strak hetzelfde is.

Op Ekkersrijt zit trouwens een Vodafone-kantoor, heel misschien heeft het daar iets mee te maken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
ucsdcom schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 14:12:
De dekkingskaarten worden berekend op basis van de grenswaarden die een provider zelf bepaalt. Dit moet overeenkomen met de ontvangst van een gemiddeld toestel.bij KPN was er in de eerste maanden van de 4G uitrolmeer dekking dan de kaarten aangaven. Inmiddels is dat rechtgezet. Bij Vodafone 3G is de dekking minder dan op de 3G dekkingskaarten te zien is. Over het algemeen is er zeker binnenshuis geen tot nauwelijks dekking in de oranje 3G gebieden. Bij T-Mobile is dat ook het geval. Ik heb nog geen toestel of datastick gevonden die daar wel dekking geeft. Heeft iemand ervaring met hoe de weergegeven 4G dekking in werkelijkheid is? Is de weergegeven dekking kloppend of in de praktijk beter of minder.
De dekking is in de praktijk altijd minder. Simpelweg, omdat de dekking die je onder andere op de website ziet (bij alle providers) de theoretische dekking is. Hier wordt geen rekening gehouden met omgevingsfactoren. De gemeten dekking zul je nooit op de website van de providers terugzien. Als je echt wilt weten of je in jou wijk/straat dekking hebt, kun je het beste van te voren contact opnemen met de helpdesk. Die kunnen in de meeste gevallen de gemeten dekking opzoeken (bij Vodafone in ieder geval), alhoewel dit voor LTE nog niet het geval is.

Edit: Het kaartje van Robert geeft dit mooi weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 19:47
Ik was een aantal dagen in Arnhem en was behoorlijk teleurgesteld in de kwaliteit van het 4G netwerk. De indoordekking was nog niet zo goed als gehoopt. Ik dacht dat 4G toch wel iets beter door zou dringen in gebouwen dan UMTS2100.

Verder leek het erop dat de handrem erop stond qua snelheid. Als ik een Speedtest startte schiette hij direct naar 20mbit, om daarna weer heel snel naar maximal 6mbit af te zakken. Zelfs 3G was daar nog sneller, met dezelfde latencies (ping rond 50ms op zowel 3G als 4G).

Abo is een BSW Altijd met 10GB en 4G Blox. Met deze combi haal ik in andere gebieden gemakkelijk 25 tot 30mbit per seconde.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist op het randje van het 4G gebied in Purmerend een speedtest geprobeerd. Met 4G haal ik daar 6.87M, met HSDPA 11.46M. Niet bijster spannend dus, maar toegegeven, het 4G signaal was slechts 1 streepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Sorcerer8472 schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:00:
@ucsdcom: 800 en 1800 dekken ongeveer gelijk in een open veld. Als er bebossing of gebouwen tussen staan dan neemt de 1800-dekking een stuk sneller af. Op de rand van de dekking is er ook een moment waarop 1800 snel minder wordt. Volgens Antenneregister staat het vermogen op 1800 ook een stukje hoger dus dat zou best de verklaring kunnen zijn waarom het zo strak hetzelfde is.

Op Ekkersrijt zit trouwens een Vodafone-kantoor, heel misschien heeft het daar iets mee te maken? :+
Oei, dat klinkt niet goed! Bij deze de bijbehorende vragen om het een en ander helder te krijgen:

Als de dekking nagenoeg gelijk is, waar zit dan nog de uitdaging voor de providers om allemaal zich kapot te bieden op een 4G 800 Frequentie? Is dat puur om een betere binnenhuisdekking in de steden te kunnen garanderen met minder masten? Of omdat er in Nederland ook op het platte land altijd wel bebouwing staat die het bereik anders teveel beperkt? Is het daarmee dan ook uitgesloten dat 4G op de 800 frequentie ooit GSM 900 in dekking kan vervangen?

Dat zou ik best teleurstellend vinden. Ik hoopte echt op 4G snelheid met dezelfde dekking als GSM 900 namelijk, of in ieder geval betere binnenhuisdekking voor snel internet. Gaat de hoop daarop bij deze verloren?

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 26-02-2014 23:43 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De dekking zal niet gelijk zijn, een hogere frequentie heeft (veel) meer last van interferentie zoals Sorcerer8472 ook aangaf. Vooral bomen zijn frequentiekillers, een 3G mast in een bos geeft een maximale reikwijdte van max 1 tot 1,5 km, afhankelijk van het jaargetijde. Op een free-line-of-sight met een 3G mast kun je wel 4 tot 5 km halen, afhankelijk van het vermogen uiteraard.

800 wordt puur ingezet voor dekking in het buitengebied en binnenhuisdekking al wordt daar in bepaalde studies ook 1800 in genoemd. Niet alle landen hebben 800 MHz vrijgespeeld, Polen bijv. heeft alleen maar 1800 MHz. Een netwerk op 1800 MHz is goed mogelijk, mits alle beschikbare masten ook daadwerkelijk worden ingezet.

Ik denk niet dat 4G800 2G900 op korte termijn gaat vervangen, dat gaat echt nog wel > 5 jaar duren.

Binnenhuisdekking met 4G op 800 is over het algemeen slechter dan 2G op 900. Dat heeft niet zozeer met het signaal te maken, de telefoon wil gewoon een goed signaal hebben om de verbinding stabiel te houden, er moet immers (veel) meer data heen en weer dan bij een 2G verbinding.

Het gaat immers om een factor 1000 verschil (50 kb/s vs 50000 kb/s)! Het is wat dat betreft net zoals bij ADSL, des te verder weg, des te lager de maximale snelheid. Op 3 km kun je 10 Mbit/s halen met haperingen, maar 2 Mbit/s blijft werken tot op 5 km.

Beetje vreemde vergelijk, maar je snapt het denk ik wel :).

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:00:

Dit klopt niet. Ook in een open veld rijkt 800 verder dan 1800. Dus dit is niet afhankelijk van bebossing/bebouwing, alhoewel dit uiteraard wel invloed er op heeft... ;)

• Anakha
  • Nu online
Anakha schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 10:01:
Ik woon in Sassenheim, ver genoeg buiten het centrum om in de 'blinde vlek' rond Leiden te vallen wat betreft 4G. Ik gebruik op mijn Galaxy S4 de app Llama, die op basis van de masten bepaalt waar ik ben en dan als ik thuis kom bijvoorbeeld WiFi automatisch aanzet etc. Toen ik maanden geleden met die app begon, heb ik hem een tijdje laten leren welke masten ik thuis ontvang. Na dagen testen waren dat er 3. Ging lang prima, maar afgelopen weekend merkte ik thuis opeens dat Llama af en toe WiFi uitschakelde (hij trilt dan even), omdat hij verbond met een andere mast dan die 3 en dus dacht dat ik niet meer thuis was. Dat bleek om een 4G-signaal te gaan, maar heel zwak (0 streepjes). Ik vermoedde dat het zou gaan om die mast die het centrum van Sassenheim bestrijkt, maar dat 'de wind net even goed stond' of iets dergelijks. Ik heb Llama dus weer even in learning mode gezet, om die 4e mast te leren kennen. Maar daarna gebeurde het nog steeds, dus ik heb ook zondag en maandag thuis die learning mode even aan laten staan. Inmiddels heeft Llama maar liefst 13 nieuwe masten gevonden, maar is het standaard-signaal nog steeds gewoon 3G/H+.

Iemand hier enig idee wat dat kan betekenen? Heeft dit te maken met het testen van 4G? Kan 1 mast zich op verschillende manier identificeren ofzo? Ik mag niet aannemen dat Vodafone in de directe omgeving van mijn huis opeens 13 nieuwe masten heeft geplaatst...
Ik begrijp dat er niemand een idee heeft waar dit mee te maken kan hebben? Ook gisteren en vanochtend heb ik weer 'nieuwe masten' thuis gevonden, zit nu op in totaal 18, na maandenlang op 3 te hebben gezeten.

• RadioAir
Het kan best dat Vodafone toch op grote schaal aan het ombouwen is (er zijn aardig wat netwerkverbeteringen en werkzaamheden in Sassenheim geweest) maar dat het netwerk nog Forbidden is. Dat is hier in Harderwijk afgelopen week ook zo geweest vanaf het eerste moment dat ik 4G op mijn 5S zag. Gisteravond kreeg ik weer even toegang en na er om 20.00 weer afgegooid te zijn kreeg ik vanmorgen om 8.00 weer toegang. Goede hoop dat het nu aan blijft staan dus :)

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het kunnen gewoon nieuwe cell-id's zijn, die worden door het toestel gebruikt neem ik aan.

SafariFlow schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 08:08:
[...]

Dit klopt niet. Ook in een open veld rijkt 800 verder dan 1800. Dus dit is niet afhankelijk van bebossing/bebouwing, alhoewel dit uiteraard wel invloed er op heeft... ;)
Dat klopt wel voor een deel hoor: zolang je line of sight hebt maakt het niet zo heel veel uit. Valt dat weg om wat voor reden dan ook dan worden de verschillen snel duidelijk. Dus zodra de mast achter de horizon begint te verdwijnen.

Als je richting de rand van het bereik gaat zal 800 langer overblijven inderdaad, maar het grootste verschil merk je doordat je vaak in een auto zult zitten of er toch obstakels zijn zoals bomen etc. Wil je echt groot verschil zien in hoe radiogolven zich gedragen dan moet je bijv. rond de 2 meter gaan kijken waar line of sight al een stuk minder een rol speelt, maar dan zit je rond de 145 MHz dus :P

Overigens (en dit is even een heel ander punt) heb ik het idee dat verschillende telefoons echt heel erg geoptimaliseerd zijn voor 3G2100; mijn SGS3 kan al niet heel veel meer met 2G900 als m'n oude Nokia daar nog een signaal van -100 dBm oppikt; dan ligt-ie daar te spartelen en pogingen te doen om wat data te versturen via GPRS of EDGE. Verder is de 3G-ontvangst van die SGS3 echt geweldig goed; pikt het kleinste snippetje signaal nog op en kan daar ook nog wat mee op het Vodafone-netwerk.

Het is voor telefoonbouwers makkelijker om ondersteuning voor hoge frequenties in te bouwen vanwege de kleinere antennes die daarvoor nodig zijn. Als dat bij andere telefoonbouwers ook een beetje speelt kan dat verklaren waarom 4G800 soms wat minder ver doordringt; eventueel een antenne-issue dus.
Anakha schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 08:49:
[...]

Ik begrijp dat er niemand een idee heeft waar dit mee te maken kan hebben? Ook gisteren en vanochtend heb ik weer 'nieuwe masten' thuis gevonden, zit nu op in totaal 18, na maandenlang op 3 te hebben gezeten.
Eventueel zijn het masten waar je nog geen toegang toe hebt (omdat ze nog in test modus staan)? Je moet het getal nog even door 3 delen trouwens vanwege 3 sectoren per mast :P

• RadioAir
Sorcerer, heb jij het over de SGS3 i9300 of de iets recentere i9305 met LTE ondersteuning? Aangezien die ook LTE800 ondersteunt heeft die misschien weer een andere antenne. Kan anders wel eens het verschil in 3G ontvangst tussen de i9300 en de i9305 bekijken, schoonbroertje heeft de non-LTE versie en schoonmoeder heet wel LTE :)
De versie zonder LTE helaas ;(
Nieuwe telefoon wordt hopelijk de nieuwe HTC One, als die een beetje okee blijkt te zijn bij presentatie :)

• ucsdcom
Anakha schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 08:49:
[...]

Een toestel kan toch zowel masten van de eigen provider als van andere operators "zien"?

KPN, Vodafone, T-Mobile en ook Tele2 zijn aan het bouwen, dus 18 keer ontvangst is helemaal geen gek getal.

• Anakha
  • Nu online
Llama werkt met verbindingen, niet met wat hij ziet. Het gaat dus om 18 verschillende Vodafone-verbindingen. Sorcerer geeft aan dat het dus om 6 masten moet gaan, nadat ik al maanden slechts 1 mast in de buurt had. Ben benieuwd waar ze mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij GSM in een stad is het helemaal niet raar dat je 6 masten tegelijk ziet trouwens, da's vrij gebruikelijk. Dus bij LTE800 idem lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Laatst online: 29-09 20:10
EWK schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 21:29:
[...]

De binnenstad van zwolle had al jaren lang alleen g en sinds een jaar of twee Edge.
Sinds een paar weken 4G, je theorie klopt dus volgens mij niet.
Daar is rond de jaarwisseling een extra mast geplaatst (Diezerstraat), volgens mij komt 4G daar van af.
3G zou daar nu denk ik ook beter moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 09:33:
[...]

Dat klopt wel voor een deel hoor: zolang je line of sight hebt maakt het niet zo heel veel uit. Valt dat weg om wat voor reden dan ook dan worden de verschillen snel duidelijk. Dus zodra de mast achter de horizon begint te verdwijnen.

Als je richting de rand van het bereik gaat zal 800 langer overblijven inderdaad, maar het grootste verschil merk je doordat je vaak in een auto zult zitten of er toch obstakels zijn zoals bomen etc. Wil je echt groot verschil zien in hoe radiogolven zich gedragen dan moet je bijv. rond de 2 meter gaan kijken waar line of sight al een stuk minder een rol speelt, maar dan zit je rond de 145 MHz dus :P

Overigens (en dit is even een heel ander punt) heb ik het idee dat verschillende telefoons echt heel erg geoptimaliseerd zijn voor 3G2100; mijn SGS3 kan al niet heel veel meer met 2G900 als m'n oude Nokia daar nog een signaal van -100 dBm oppikt; dan ligt-ie daar te spartelen en pogingen te doen om wat data te versturen via GPRS of EDGE. Verder is de 3G-ontvangst van die SGS3 echt geweldig goed; pikt het kleinste snippetje signaal nog op en kan daar ook nog wat mee op het Vodafone-netwerk.

Het is voor telefoonbouwers makkelijker om ondersteuning voor hoge frequenties in te bouwen vanwege de kleinere antennes die daarvoor nodig zijn. Als dat bij andere telefoonbouwers ook een beetje speelt kan dat verklaren waarom 4G800 soms wat minder ver doordringt; eventueel een antenne-issue dus.
Dit merk ik ook bij mijn Galaxy S2 inderdaad, waar m'n Sony Ericsson nog -95 tot -100dBm 2G ontvangt, kan de SGS2 er niks meer mee en krijg je regelmatig 'geen netwerk'. 3G lijkt inderdaad wat sterker. Erg jammer, juist op afgelegen plekken kan ontvangst van 2G erg nuttig en belangrijk zijn. Dan moet ik dus m'n 8 jaar oude Sony pakken om te kunnen bellen 8)7

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

In die oude toestellen zat vaak ook veel meer ruimte voor een antenne. En sommige Sony's en Nokia's hadden de antenne in de gehele achterklep, dan had je pas een antenne. En de generatie daarvoor had zelfs nog externe antenne's!

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7395/12840322164_d67dc30e16_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

robertwebbe schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 20:21:
In die oude toestellen zat vaak ook veel meer ruimte voor een antenne. En sommige Sony's en Nokia's hadden de antenne in de gehele achterklep, dan had je pas een antenne. En de generatie daarvoor had zelfs nog externe antenne's!

[afbeelding]
Haha mooi ja! Ik snap niet helemaal waarom ze niet zo'n grote antenne kunnen wegwerken in smartphones, die dingen zijn toch net zo lang? :) Dat zou een hoop klachten schelen ;)

Ben trouwens benieuwd of Vodafone dalijk ook net als Hi 4G gratis bij oude abonnementen aan gaat zetten :)

[ Voor 8% gewijzigd door MensionXL op 01-03-2014 12:02 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Lijkt me niet, omdat je nu al 2,50 moet betalen voor een 4G blox.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien over een jaar of 2, maar nu nog niet. Hi ook alleen bij de nieuwere abo's trouwens, zie update van het FP-artikel.

In de tijd van die mobieltjes met grote antennes was de dekking ook veel minder; veel minder mensen die zo'n ding hadden en minder basisstations overal. Da's nu wel even anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Huidige mobieltjes moeten vooral energiezuinig zijn. De ontvangst is daarbij van ondergeschikt niveau. Je huidige toestel zal minder zendvermogen inzetten verwacht ik dan een oude Sony GSM om nog een GSM mast te ontvangen. Daarnaast moet je antenne niet alleen verschillende netwerkfrequenties ontvangen voor gebruik in de USA, Canada en de rest van de wereld. Ook moeten de antennes verschillende netwerktechnieken ontvangen. Oude mobieltjes ontvingen alleen GSM 900 en met wat geluk nog GSM 1800. De Amerikaanse banden kwamen veel later pas.
Om nog maar te zwijgen over de extra toegevoegde WiFi en bluetooth antennes. Bij Samsung was er blijkbaar geen plaats meer voor een NFC antenne en deze zit daarom in je accu weggewerkt van je S3, S4 of Galaxy Nexus.

Op termijn zal Vodafone meer klanten 4G gaan geven, dus ook bestaande klanten en uiteindelijk ook prepaidklanten die geen 4G prepaidsim/bundel hebben genomen. Toch verwacht ik dat zij voorlopig zullen proberen om dit uit te stellen tot het 4G netwerk verder is uitgerold. Bij Hi is dat anders.

Hi is een echt jongerenmerk volgens KPN. Daar willen ze denk ik bij KPN flink kunnen schermen met de landelijke 4G dekking. Tegelijkertijd is het nieuwsbericht moeilijk te vinden op de Hi website. Mogelijk willen ze in stilte enkele duizenden klanten toevoegen aan het aantal 4G klanten. Daar kunnen ze dan bij het bereiken van landelijke dekking mee schermen. Dit dan zonder dat de klanten het zelf weten, want welke bestaande klant heeft nu al een 4G telefoon? Gekgenoeg profiteren de klanten onder het KPN merk nog niet. Slechts een paar extra abonnementen kunnen sinds kort bij KPN op 4G. Meer niet. Duidelijk signaal dat KPN bewust Hi klanten een andere positie geeft.

Vodafone rolt toch ook best snel uit. Je ziet de grotere steden nu bedekt worden met lijntjes naar de grotere verbindingswegen tussen die steden. Als de boel stabiel is zullen vast als eerste de zakelijke klanten gratis 4G bij Vodafone aangeboden krijgen. Dan pas particulieren met oude abonnementen en prepaid. Juist 4G is nu een verkoopreden van de providers om klanten hun goedkope "all you can eat" databundeltjes van 10,- per maand te laten inruilen door een grotere duurdere databundel. Ook bij Hi zag ik maar 2 soorten abonnementen genoemd staan. Dat is wel het grootste deel van de klanten, maar zeker niet alle.

[ Voor 50% gewijzigd door ucsdcom op 01-03-2014 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die Nokia van me, die veel betere ontvangst had, dat was ook een quadband ;)
Zat alleen geen wifi op, maar volgens mij is dat een ander antennetje.

Grote verschil is dat er toen nog een soort spoelantenne in in werd gebouwd, bovenin het apparaat, ipv dat het gewoon een baantje in een printplaat is dat achter je hand verdwijnt aan de onderkant van het toestel. Ook al heeft je toestel 2 Watt zendvermogen, met zo'n brakke antenne gaat daar vrij veel van verloren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimstradamus
  • Laatst online: 03-07 21:31
Ik was gisteren aan het werk in 4g gebied en wilde tijdens het bellen info op zoeken (tbv het gesprek) op internet, maar kon geen data verbinding opzetten.
Vodafone support zegt alleen: "helaas dat is niet mogelijk op 4g"

Persoonlijk vind ik het een achteruitgang tegenover 3g , want daar kan wel data en voice tegelijk met vaak ook de zelfde download snelheden als alleen me ping is met 4g beter.

Gaat dit nog veranderen ? of kan ik bij een kpn/tmobile/tele2 wel bellen en data tegeljik krijgen ?

Had speciaal een duur Red abbo genomen voor 4g maar dat lijkt mij nu overbodig aangezien vodafone support zegt dat ik handmatig op 3g moet zetten om tegelijk te kunnen bellen en internetten.

PSN ID: wimstradamus Youtube: wimstradamus00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Dit kan bij geen enkele provider totdat VoLTE mogelijk is. Dit is dus een 4g dingetje en geen provider instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Als je in een Vodafone 4G gebied zit en dan gaat bellen of gebeld wordt, dan schakelt die snel terug naar 2G (of zelfs EDGE indien beschikbaar). En dual transfer mode (bellen en internetten tegelijk) op 2G is nooit iets geworden. Natuurlijk zouden de netwerken ook eerst kunnen kijken of dat er een 3G netwerk beschikbaar is voordat er terug geschakeld wordt naar 2G maar dat doen ze niet om de tijd voor de verbindingsopbouw (call set up time) dan te lang kan worden en daar gaan klanten dan ook weer over klagen. In de praktijk gebruiken maar zeer weinig mensen bewust voice en data tegelijk en daarom dat volgens mij zo gekozen.

Maar het is een kwestie van tijd, Voice over LTE zal ooit komen en dan hebben we dat probleem ook niet meer. Allemaal eerste wereld problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Bij KPN schakel je voor bellen weldegelijk standaard terug naar het 3G netwerk. Bellen over 3G heeft hoge spraakkwaliteit en gaat prima. Dan kan je dus met HD voice kwaliteit bellen en ook online tijdens je gesprek. Alleen als er geen 3G netwerk voorhanden is zal je toestel bij KPN naar het 2G netwerk terugschakelen. Dit zal in de praktijk steeds minder nodig zijn omdat KPN flink werk maakt van de uitrol van 3G op de 900 frequentie.Het is dus een keuze van Vodafone om klanten terug te zetten naar 2G om te bellen.

[ Voor 9% gewijzigd door ucsdcom op 02-03-2014 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimstradamus
Bedankt voor de uitleg,
jammer van de keuze van Vodafone in dit geval.
Als m'n contract bij Vodafone afloopt en geen voLTE beschikbaar is wordt het dus overstappen naar KPN voor mij.

Geen data tijdens voice is veel te onhandig, merk nu pas hoeveel ik hier gebruik van maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Ook bij KPN zal je in gebieden kunnen komen waar alleen 2G als backup beschikbaar is. De overgang van 4G naar 2G duurt in verhouding dan best lang. Dat is de keuze die Vodafone maakt: je schakelt blijkbaar altijd terug naar 2G omdat je daarmee bijna overal telefonie dekking hebt en het schakelen sneller gaat. HD voice heeft Vodafone sowieso niet, dus klanten naar 3G zetten heeft voor Vodafone geen voordeel. Bel ik mijn KPN nummer dan moet ik nu best lang wachten op verbinding. Je ziet het toestel eerst terugschakelen van 4G naar 3G. Als er geen 3G net aanwezig is verwacht ik dat er nog wat tijd overheen gaat voor het toestel tenslotte 2G verbinding maakt. Enkele seconden daarna begint hij pas te rinkelen en hoort de beller dat het toestel over gaat.

Bij KPN heb je HD voice op 3G en kan je internetten tijdens je gesprek. Prima als je stil staat. Ik weet niet of KPN inmiddels een naadloze overgang van 3G naar 2G heeft voor als je onderweg bent en de 3G dekking een gat heeft? Mijn laatste test is van enkele jaren terug. Daarbij viel mijn spraakverbinding nog weg als de 3G dekking een gat vertoonde. Pas daarna schakelde mijn toestel naar 2G terug en kon ik het gesprek voortzetten.

Weet iemand hoe dat nu is? Kan je al in een gesprek wisselen van techniek? Of is het gebruik van 3G op de 900 band de enige oplossing?

[ Voor 16% gewijzigd door ucsdcom op 02-03-2014 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het raar dat Vodafone niet naar 3G terugschakelt. In grote steden is 3G best prima meestal, en is de spraakcapaciteit hierop ook hoger.

Wat mij betreft zouden ze ook eerst naar 3G mogen en daarna pas naar 2G. Overigens is handover van 3G naar 2G heel standaard; als je onder een bepaald signaalsterkteniveau komt op 3G dan schakelt hij over naar 2G tijdens het gesprek; merk je nagenoeg niks van meestal. Bij KPN merk je dat dan je spraakkwaliteit ineens een flinke deuk krijgt als je belt met HD Voice.

KPN heeft ook al vele jaren schakeling van 3G naar 2G (vanaf dag 1 eigenlijk al). In sommige gevallen mislukt de handoverr, maar da's meestal alleen bij overbelaste 3G-cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

De dropped call rate gaat omhoog als je schakelt tussen de netwerken, die willen ze als kwaliteitsfactor natuurlijk zo hoog mogelijk houden. En zoals ik al eerder zei, de meeste klanten vinden het belangrijker om een lage drop call rate te hebben dan gelijktijdig kunnen bellen en internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De dropped call rate als je op 2G zit is hoger dan als je op 3G zit bij Vodafone tegenwoordig, afhankelijk van je locatie, dus ik ben het daar niet helemaal mee eens...

KPN kan door haar uitrol trouwens volledig gebruik maken van alle hippe 2G-technieken om hoge capaciteit mogelijk te maken (synchronized frequency hopping bijv.). Omdat Vodafone niet alle 2G-locaties tegelijkertijd vervangt door SingleRAN kunnen zij dit niet ook toepassen en zul je bij Vodafone vaker last hebben van dropped calls op 2G, en zal er ook minder ruimte zijn voor 3G op 900 MHz...

Moet zeggen dat m'n laatste dropped call toch alweer 2 maanden geleden is ofzo, dus misschien is het intussen weer verbeterd, maar toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Bij Vodafone is er inderdaad een 'fallback' naar 2G. Als je verbonden bent met een mast waar 2G, 3G en 4G beschikbaar is en je bent aan de rand van het dekkingsgebied. Dan is de kans groter dat je 2G ontvangt van die mast ivm de frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, maar soms ben je dan juist wel in de buurt bij een mast waar alleen 3G op zit. Zelfde geldt bij KPN, alleen is de kans daar iets groter nog omdat zij meer 3G-only hebben dan Vodafone. Op sommige plekken is er zelfs matige 2G-dekking en goede 3G-dekking (ok, niet veel plekken, maar toch!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Ja, maar bovenstaande geldt niet voor alle locaties. Dit kan per locatie/site ingesteld worden.

Dat is de filosofie achter de fallback maar 2G ;)

Pas als er geen 2G te vinden is (of niet optimaal), gaat hij die fallback doen op 3G...

[ Voor 23% gewijzigd door SafariFlow op 02-03-2014 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Interessant, ik dacht dat de fallback naar 2g bij het bellen een Android dingetje was. Dit wordt dus door het netwerk geregeld... Op zich is het, vanuit het zicht van vodafone, wel slim om een fallback naar 2g te doen zodat de bereikbaarheid maximaal is. Het is, uiteraard, bij het gebruik van data wel een probleem.. Dus misschien dan het toestel handmatig op 3g zetten, mits dit mogelijk is tijdens het bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Zou ik niet doen want er zijn nog best veel plekken waar geen 3G dekking is maar wel 2G. En dan heb je helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SafariFlow schreef op zondag 02 maart 2014 @ 18:59:
Ja, maar bovenstaande geldt niet voor alle locaties. Dit kan per locatie/site ingesteld worden.

Dat is de filosofie achter de fallback maar 2G ;)

Pas als er geen 2G te vinden is (of niet optimaal), gaat hij die fallback doen op 3G...
Maar waarom dan niet gelijk 3G, bijvoorbeeld als het signaal sterker is dan -85 dBm (da's vaak zo outdoor), en pas bij een zwakker signaal terugvallen naar 2G.

Je lijkt wel vaker info te hebben over Vodafone-techniek. Je weet toevallig niks over hun UMTS900-plannen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Vodafone heeft geen HD Voice, dus ik neem aan dat de noodzaak naar 3G over te schakelen lager is dan bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:50
Gisteren in Zwaag 4G ontvangst, ook ff een speedtest gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/19qxjm.jpg

Er stond nog geen 4G dekking aangegeven op de dekkingskaart van Vodafone op deze locatie.

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Megapaul schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:19:
...

Er stond nog geen 4G dekking aangegeven op de dekkingskaart van Vodafone op deze locatie.
Ik zag hetzelfde. Vraag me af of het er al een tijdje was of dat ze het speciaal voor de carnavals optocht hebben aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Sorcerer8472 schreef op zondag 02 maart 2014 @ 18:57:
Ja, maar soms ben je dan juist wel in de buurt bij een mast waar alleen 3G op zit. Zelfde geldt bij KPN, alleen is de kans daar iets groter nog omdat zij meer 3G-only hebben dan Vodafone. Op sommige plekken is er zelfs matige 2G-dekking en goede 3G-dekking (ok, niet veel plekken, maar toch!)
dat klopt. hier in joure heeft KPN ook 3G only zendmasten staan zonder 2G erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
3G zonder 3G? :). KPN heeft relatief veel 3G only masten, vooral langs wegen. Ben benieuwd of ze daar ook LTE1800 op gaan uitzenden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
@the wizard, foutje van mij. heb het nu verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
The Wizard schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:39:
3G zonder 3G? :). KPN heeft relatief veel 3G only masten, vooral langs wegen. Ben benieuwd of ze daar ook LTE1800 op gaan uitzenden...
en ja bij deze staat op randweg naast snelweg A7 richting Sneek. en gelijk op 1 van de belangrijkste industrieterein van Joure en Brede schoolgebouw van 2 midelbare scholen en nog veel meer belangrijke gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Megapaul schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:19:
[afbeelding]

Eerlijk gezegd valt mij die snelheid tegen, dat vond ik laatst ook al op een andere plek. Is er een probleem met Vodafone 4G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Laatst online: 03-10 16:56

TMC

Het is bij mij de laatste tijd ook maar rond de 10 mbit/s. Dat vind ik best traag. Toen er in mijn woonplaats nog geen 4G beschikbaar was, haalde ik al 15 mbit/s met 3G. Dat gebeurt nu ook niet meer. Per saldo is het dus alleen maar trager in vergelijking met een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Lijkt toch duidelijk op een capaciteitsprobleem (lokaal? regionaal?). in principe is dat relatief gemakkelijk op te lossen. locaties met glas zullen dat probleem waarschijnlijk niet hebben, maar de (oudere) straalverbindingslocaties wel. KPN past nu ook in bepaalde gevallen straalverbindingen toe, maar allemaal op de 38 GHz, daarmee zijn behoorlijke snelheden mogelijk (> 1 Gbit/s). De oudere varianten blijven vaak steken rond de 100 Mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Nou volgens mij is er weldegelijk iets aan de hand met Vodafone 4G. Terwijl ik op KPN 4G met gemak tussen de 18 en 27 Mbp/s haal, kan ik met hetzelfde toestel onder gelijke ontvangstomstandigheden slechts 8 tot 12 Mbp/s halen. Zeer regelmatig is Vodafone 3G duidelijk sneller dan Vodafone 4G. Wat ook opvalt is dat de uploadsnelheid regelmatig hoger is dan de download snelheid. Is het 4G netwerk verkeerd afgesteld? Als het een capaciteitsprobleem zou zijn, dan zou 3G ook niet sneller kunnen zijn dan Vodafone 4G.

NB. Ik heb een maximale snelheid 4G abonnement en heb dit op 3 verschillende 4G toestellen op verschillende locaties getest. Helaas Bijna iedere keer met dezelfde uitkomst.

Wel moet ik erbij melden dat de snelheid van KPN 4G ook begint te dalen. Nu doorgaans rond de 20 Mbp/s waar ik voorheen 27 tot 30 Mbp/s kon halen. Worden de verbindingen nu al zo zwaar belast tov. De 4G start?

[ Voor 13% gewijzigd door ucsdcom op 03-03-2014 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimstradamus
He Vodafone is nu ook in Alphen aan den Rijn bezig nu ineens 4G in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:24
Een speedtest blijft, vind ik, een moment opname. Maar wat betreft dat de download lager is dan de upload, klopt. Heb dit vaak genoeg meegemaakt. Vind KPN zelf ook een stuk stabieler, maar zit hier met 11GB aan data en een prijs die ik nergens meer aangeboden krijg. Hoop dat ik deze 11GB ook snel kan gebruiken!

@Wimstradamus speedtestje?:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimstradamus
Ik zit op -119DB op het randje dus,
ping 59ms
down: 5,23 Mbps
Up: 0.20 Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
4G is er in Alphen al veel langer hoor, zij het slechts op één mast geloof ik :)

4G is in Harderwijk ook weer aan, ben benieuwd of het nu ook aan blijft...

Net ook eens een testje gedaan tijdens enorm drukke spits op Utrecht Centraal, via tethering (usb) van mijn 5S naar mijn MacBook krijg ik met downloaden via Sickbeard een nette 1,7MB/sec. Dit was via LTE1800.

[ Voor 40% gewijzigd door RadioAir op 03-03-2014 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Snelheden op 3G zijn hier de laatste tijd ook belabberd (Twente) terwijl mij de slechte 4G snelheid in Arnhem op is gevallen.

3G is hier normaal gesproken rond de 10Mbit, nu mag ik in mijn handjes knijpen als ik 6Mbit haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Sorcerer8472 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 08:05:
[...]

Maar waarom dan niet gelijk 3G, bijvoorbeeld als het signaal sterker is dan -85 dBm (da's vaak zo outdoor), en pas bij een zwakker signaal terugvallen naar 2G.

Je lijkt wel vaker info te hebben over Vodafone-techniek. Je weet toevallig niks over hun UMTS900-plannen? :P
Zit aardig dicht bij het vuurtje ;) , maar over sommige zaken kan ik helaas geen uitspraken doen.

Fallback op 3G heeft voor Vodafone geen toegevoegde waarde. Niet alleen ivm het niet hebben van HD voice, maar vooral ivm dekkingsgebied vs call setup tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
De afgenomen snelheid was mij ook opgevallen in Maastricht. Tot ongeveer anderhalve week geleden haald ik gemiddeld 30mbit. Momenteel ook maar rond de 13mbit. Dacht dat het locatie gebonde was, maar dat lijkt er zo te zien niet op.

Zijn er mensen die "before and after" speedtesten hebben. Zo ja, PM please... (Uiteraard gemeten op dezelfde locatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SafariFlow schreef op maandag 03 maart 2014 @ 18:43:
[...]

Zit aardig dicht bij het vuurtje ;) , maar over sommige zaken kan ik helaas geen uitspraken doen.

Fallback op 3G heeft voor Vodafone geen toegevoegde waarde. Niet alleen ivm het niet hebben van HD voice, maar vooral ivm dekkingsgebied vs call setup tijden.
Call setup op 3G kan in principe wel sneller dan op 2G toch? Maargoed, ik snap de keuze wel ja.

Over UMTS900: kan of mag? :P Over een paar weken zijn alle frequenties over toch? Horen we er dan misschien iets over? ;)

NB: voor mij blijft indoor dekking toch echt het belangrijkst, plus de hogere capaciteit en de mindere signalling storm-problemen t.o.v. 3G; liever dat inclusief nog steeds lekker lage latency, dan dat het overal supersnel is.

Maargoed, een aantal keuzes van Vodafone snap ik gewoon niet; zoals het niet automatisch selecteren van GSM1800 in een gebied waar GSM900-kanalen schaars zijn. GSM1800 heeft daar dezelfde netwerkprio waardoor je telefoon dat alleen pakt als de ontvangst ook daadwerkelijk beter is dan die van alle GSM900 op een locatie (da's alleen outdoor als je vlakbij de mast staat).

Dat hij wel nog LTE1800 pakt bij -110 dBm terwijl er LTE800 aanwezig is met -75 dBm, daar valt nog wel wat voor te zeggen, zeker als de 1800-locaties bijv. vaak glasvezel hebben en de LTE800-locaties niet ofzo. Ik heb het vermoeden dat er zoiets aan de hand is, o.b.v. wat ik zie op een aantal plekken waar ik wel/niet trommeltjes zie staan.

[ Voor 45% gewijzigd door Sorcerer8472 op 03-03-2014 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:50
Op plekken in LTE 800 gebied kom ik met de speedtest niet boven de 10 Mbit uit.
(8 a 9 Mbit) De verbinding is wel super stabiel.
Snelheid mag gerust hoger kunnen worden echter men in nog steeds bezig met uitrol van 4G.
En met het afstellen van de masten. Kan zo maar zijn dat De snelheid in de toekomst beter wordt. In LTE 1800 gebied (Amsterdam) haal ik wel hogere snelheden.

Ik wacht geduldig af ;)

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
Op een mobiel heb je volgens mij niet zo veel aan veel hogere snelheden. Het zijn dan cijfers waar op gekicked wordt. Net als veel specs van mobieltjes. De gemiddelde gebruiker (= niet een tweaker) kijkt daar nauwelijks naar. Een website staat toch al wel instant op het scherm van een mobiel met deze snelheden. Voor tablets zou een iets hogere snelheid nog wel wat schelen lijkt me. Of zie ik dit verkeerd?

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Waarom zou voor een tablet wel een hogere snelheid beter zijn? Ze zijn in resolutie in principe gelijk aan een mobiel. Het gaat ook niet om de snelheid, maar het geeft wel een beetje de capaciteit van de mast aan.

Een website zal op 4G altijd sneller laden dan op 3G, zelfs als de 4G verbinding een lagere snelheid heeft. 3G bouwt de snelheid op, bij 4G is deze instant, daarom voelt het sneller terwijl het in de latency speedtest niet te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Laatst online: 04-10 12:44

netblade

Sunrise

is het niet zo dat er veel meer gsm900 masten zijn dan umts masten van Vodafone?
Hier in Alphen kun je op twee handen alle masten tellen, terwijl je bij KPN en T-Mobile toch wel 4 handen nodig hebt om te tellen ;)
Lijkt me logisch om dan eerder naar GSM900 over te schakelen vanaf 4G dan van 4G naar 3G, KPN en T-Mobile doen overigens wel naar fallback naar 3G.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
Op een tablet download je over het algemeen toch grotere bestanden lijkt me. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Sinds vandaag weer mooie resultaten in Maastricht: http://www.speedtest.net/my-result/a/754146024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimstradamus
Mooie app gevonden voor android: Network Signal info Pro
Veel info zoals locatie, cell info, afstand etc.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MpY3v9sl.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VjNW8Ikl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Gebruik die app ook, maar de locaties van de masten klopt helaas niks van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:22

OmeJoyo

This is me

Op mijn werk in Sassenheim nu ook volle bak 4g, yeah. Ook volle snelheid, 32 down, 20 up. Ik werk aan de afslag bij Jack's casino.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Laatst online: 04-10 12:44

netblade

Sunrise

Aan de voorweg bij Hazerswoude Dorp staat op 100% geen LTE mast, sterker nog er staat helemaal niks daar. Dichtstbijzijnde telecompunten kun je vinden in het dorp zelf en op het ITC terein. Verder vind je nog wat verdwaalde masten van T-Mobile en KPN op de N455 en de N209. Helaas klopt die app in Nederland bijna nooit.

Edit; Ik heb even beter gekeken naar de kaart en die van Alphen kan wel aardig kloppen, er staat niet zo ver daar vandaan op de atlas (winkelcentrum) een airantenne van Vodafone. Die staat er al vanaf de zomer en LTE stond al die tijd uit.

[ Voor 41% gewijzigd door netblade op 04-03-2014 19:20 ]

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimstradamus
netblade schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 19:15:
Aan de voorweg bij Hazerswoude Dorp staat op 100% geen LTE mast, sterker nog er staat helemaal niks daar. Dichtstbijzijnde telecompunten kun je vinden in het dorp zelf en op het ITC terein. Verder vind je nog wat verdwaalde masten van T-Mobile en KPN op de N455 en de N209. Helaas klopt die app in Nederland bijna nooit.

Edit; Ik heb even beter gekeken naar de kaart en die van Alphen kan wel aardig kloppen, er staat niet zo ver daar vandaan op de atlas (winkelcentrum) een airantenne van Vodafone. Die staat er al vanaf de zomer en LTE stond al die tijd uit.
Dit is wel de pro versie die ik gebruik(met een andere database), met de gratis versie had ik ook dat het niet klopten (misschien dat nog uit maakt), ben nog niet gaan kijken of de locaties ook echt kloppen.
Als ik er aan denk zal ik morgen eens omrijden en beide opzoeken.

En bij mijn weten staat die in Alphen sinds gister aan (werk dagelijks in Alphen), en die Hazerwoude sinds vorige week geloof ik.

[ Voor 7% gewijzigd door wimstradamus op 04-03-2014 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb ook de Pro versie, en de masten staan daarin nog steeds op de foute plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 16:35
Was vandaag in Nunspeet, 4g werkt hier inderdaad. Normaal heb ik in het buitengebied hier (N310 richting Elburg) enkel G, nu de hele weg 3g/HSPDA, maar geen 4g zoals het kaartje eigenlijk aangeeft.
Had overigens niet in elk gebouw 4g.. Dan viel die terug op GPRS :').
Snelheid tussen 10-15 Mbit up/down & zoals hierboven terecht wordt aangegeven maakt 't opzich niet veel uit '4g voelt instant al veel beter aan'.
Pagina: 1 ... 16 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.